nyhetstest

Joby, företaget bakom det världsberömda kamerastativet Gorillapod, utökar nu sitt sortiment med Gorillapod Magnetic. Detta är ytterligare ett exempel på en produkt av typen “varför har ingen kommit på det förr?”, helt i linje med företagets strävan att skapa revolutionerande produkter för en kreativ och aktiv livsstil.

Utvecklingen av den nya produkten har inspirerats av försäljningsframgångarna med Gorillatorch-lampan, vilken utöver böjliga ben har magnetfötter. Med kraftiga magneter i fötterna kan Gorillapod Magnetic fästas på alla typer av magnetiska ytor, utöver sedvanlig förankring med de böjliga benen. Den kan viras runt en pelare, en trädgren, eller klängas fast på en taggig klippa – positioneringsmöjligheterna är verkligen oändliga.

Gorillapod Magnetic är det senaste tillskottet till Jobys populära Gorillapodfamilj, som idag omfattar en lång rad stativ som skapar helt nya möjligheter för kreativ fotografering. Alltsedan 2006 då man lanserade sin första produkt, Gorillapod original kamerastativ, har Joby revolutionerat den fotografiska tillbehörs¬mark¬na-den. Nu finns Gorillapod i fyra storlekar för olika typer av fotografisk utrustning, från kompakt¬kameror och minivideokameror upp till 5 kg tunga proffskameror.

Det finns även en rad originaltillbehör för ytterligare användningsområden. Exempel¬vis finns Ballhead for SLR-Zoom en specialanpassad kulled. Gorillapod och Flash Clip som gör det möjligt att använda Gorillapod SLR till sin blixt, helt perfekt i kombination med trådlösa slavblixtar.

“Dessutom finns Jobys populära Gorillamobile, en familj med produkter som ger iPhone, iPod och andra mobila enheter helt ny handsfreefunktionalitet”, säger Henrik Wernbo, hos Jobys generalagent Focus Nordic AB.

Pris och tillgänglighet
Gorillapod Magnetic hanterar upp till 325 gram tunga kompakta digitalkameror och mini¬video¬kameror, väger endast 62 gram, är 15 centimeter lång, och har ett rekommenderat för¬säljningspris på 349 kr inklusive moms. Produkten beräknas finns i handeln från och med juni månad.

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Sunpak, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Joby grundades 2005 och är baserade i San Francisco där man har etablerat sig som en ledare inom design, utveckling och kommersialisering av innovativa hem¬elek¬tronik¬produkter. År 2006 revolutionerade man kameratillbehörsmarknaden med lanseringen av Gorillapod flexibla stativ och fortsätter nu att omdefiniera hemelektronikmarknaden med Gorillamobile och Gorillatorch. Se vidare www.joby.com

Sista veckan i april är det premiärsegling för en ny reklamfilm från Pripps Blå och med det även en kursändring för det anrika ölvarumärket. Efter några år av en ganska tyst tillvaro är nu Pripps Blå tillbaka med en storsatsning i media, en ny profilflaska, en sommaröl smaksatt med fläder och som officiell leverantör till bröllopskalaset – Love Stockholm 2010.

Det finns få varumärken som är så starkt förknippade med den svenska sommaren och det visar sig i försäljningen av Pripps Blå där juni, juli och augusti är årets viktigaste månader. Idag har Pripps Blå en marknadsandel på drygt 10 procent och målet är att öka marknadsandelarna under de närmaste åren.

Reklamfilmerna från Pripps Blå brukar både vara efterfrågade och efterlängtade. Sista veckan i april smygstartar Pripps Blå sommaren med en ny reklamfilm. Den nya kommunikationen tar fasta på att Pripps Blå alltid är lika uppfriskande – oavsett var den dricks och av vem.

– Det känns som helt rätt år att göra storsatsning för Pripps Blå i år. Sällan har väl sommaren varit så efterlängtad, och det är ju just sommaren som är Pripps Blå stora årstid. Med den nya filmen vill vi markera att Pripps Blå är tillbaka, men i en ny tappning. Det ska både skapa igenkännande av den där speciella blå sommarkänslan och tillföra något nytt och intressant, säger Henric Byström PR-chef Carlsberg Sverige.

I den nya filmen anländer inte Pripps Blå-båten på en kobbe i den svenska skärgården, utan på en strand i Brasilien. Det är en kontrast, men stämningen och miljön är väldigt mycket Pripps Blå. Karaktärerna och miljön är annorlunda, men bildspråket och känslan bygger vidare på Pripps Blås arv av avslappnad gemenskap med vänner. Filmen avslutas med att Pripps Blå-båten seglar vidare mot nya destinationer för att dela med sig av uppfriskande sköna Pripps Blå stunder.

Målet med den nya filmen är att öka kännedomen och relevans för Pripps Blå i framförallt den yngre målgruppen och befästa Pripps Blå position som ett av Sveriges populäraste öl.

Både regissören Eric Broms och produktionsledaren Mats Sandin har tidigare arbetat med reklamfilmer för Pripps Blå. De har återigen fångat den speciella “blå” känslan, men med brasilianska toner. Musik har länge varit tongivande i Pripps Blå kommunikation där den blå känslan presenterats av kända svenska artister som Tomas Ledin, Tommy Nilsson och Patrik Isaksson. Nu när Pripps Blå gör ett stopp i Brasilien är det med en ny version, med Brasilianska rytmer, av den klassiska “Dina färger var blå ” av Tommy Nilsson.

Reklamfilmen börjar sändas vecka 16 på Kanal 5 TV 3, 6och webb-TV.

Flera blå stunder – Pripps Blå smaksatt med fläder
För att fira att sommaren snart är här lanserar Pripps Blå en öl smaksatt med fläder – Pripps Blå Sommarlager. Ölet har en fräsch, lätt och uppfriskande smak av äkta fläder och kommer att finnas för försäljning på restauranger, i dagligvaruhandeln samt i beställningssortimentet på Systembolaget. Pripps Blå Export, 33 cl, tappas även från och med april på en ny profilflaska i grönt glas.

Under det första kvartalet 2010 uppgick Volvokoncernens försäljning till 58,6 miljarder kronor, vilket justerat för förändrade valutakurser var en ökning med 12% jämfört med föregående år. Volvo Penta var en av de delar som rapporterade vinst. Bolaget har gått från en förlust föregående kvartal på nästan 100 Mkr till en vinst på över 100 Mkr.

Rörelseresultatet förbättrades kraftigt till 2,8 miljarder kronor jämfört med förlusten på 4,5 miljarder kronor det första kvartalet föregående år. Samtliga koncernens affärssegment var lönsamma. Rörelsemarginalen steg till 4,8% till följd av de åtgärder som genomförts för att sänka koncernens kostnader och som en effekt av högre kapacitetsutnyttjande och förbättrad produktivitet i det industriella systemet.

• Under det första kvartalet steg nettoomsättningen med 4% till 58,6 Mdr kr (56,1). Nettoomsättningen steg med 12% justerat för förändrade valutakurser

• Rörelseresultatet uppgick till 2.799 Mkr under det första kvartalet (-4.528) som ett resultat av en överlag sänkt kostnadsstruktur i kombination med förbättrad produktivitet och ökad kostnadstäckning i det industriella systemet

• Under det första kvartalet uppgick resultatet per aktie före och efter utspädning till 0,83 kronor (-2,09)

• Under det första kvartalet var det operativa kassaflödet i industrirörelsen -2,7 Mdr kr (-15,7). Det negativa kassaflödet var en effekt av en säsongsmässigt normal ökning av rörelsekapitalet

• Avsevärd resultatförbättring inom Anläggningsmaskiner

”Med den gradvis förbättrade världsekonomin så ökar efterfrågan på koncernens produkter igen. Samtidigt har de åtgärder vi genomfört för att sänka kostnadsnivån gett bra resultat runt om i koncernen. Framgent kommer vi fokusera på att utnyttja den ökande försäljningsvolymen för att höja produktiviteten i koncernens alla verksamheter medan vi bibehåller strikt kostnadsfokus. Försäljnings- och administrationskostnaderna ska hållas nere, och vi är också fast beslutna att ytterligare öka effektiviteten i produktutvecklingen.” Leif Johansson, VD och koncernchef.

Kommentarer

Valter 18:36:55 2010-04-25

jaha det var ju intressant, när få vi medlemmar se en ekonomisk redovisning av Båtunionens verksamhet, det är ju ändå våra pengar som de använder…

Lars-Åke Redéen 10:13:54 2010-04-26

Hej!
Gå in på www.batunionen.com
Där finns protokoll från SBU:s olika aktiviteter inklusive Båtriksdag så att du själv kan ta del av detta.
mvh
L-Å Redéen
Chefredaktör

Per-Arne 18:54:06 2010-04-26

kopierat ur Sbu:s toamål:
Toafrågorna

* Fler toaletter i land ger snabbast och mest kostnadseffektivt resultat, ingår i den samhällsfinansierade infrastrukturen på land.
* Även den stora majoriteten båtar utan toa är del av röliga friluftslivet.
* Båt med vattentoalett ombord ska ha hålltank, helst tömningsbar över däck
* Onödig toatömning i havet ska undvikas, ingen toatömning i inlandsvatten
* Till nöds mer än 500 m från land i havet, under gång
* Lokala väl motiverade, avgränsade förbud kan godtas, t ex naturhamnar, strandnära lägen
* Fler och väl tillgängliga tömningstationer som del av samhällsfinansierad infrastruktur

Det här är ju rimliga mål som även bygger på att båtägarna tar sitt eget anvsar L-Å.
Min inser inte du att Lasses krönikor har alltid motarbetat
detta genom sitt raljerande och påstående att detta inte är ett problem för båtfolket?
Är SBU:S toamål bara försyns skull?
Per-Arne

Lars-Åke Redéen 08:48:16 2010-04-27

Krönikor är alltid väldigt tydliga och skarpt formulerade, så även i Båtliv. Men Lasse Bengtsson har, såvitt jag vet, aldrig gått emot SBU:s ståndpunkt i någon sakfråga. SBU:s mål är verkligen inte bara för syns skull utan långsiktiga mål som kan uppnås eller har uppnåtts.
Vad Lasse säger är att toatömningen inte är ett problem för vanligt båtfolk. Jag håller med.

Per-Arne Feldt 20:30:06 2010-04-27

Hur kommer ni i så fall att klara nolltoleransen mot toautsläpp om det blir lag? Ska ni fortsätta gnälla eller hjälpa till att gilla läget?

S.B 13:05:10 2010-04-29

L-Å, du kan inte mena allvar att Lasse Bengtssons krönikor är tydliga och skarpt formulerade…
Jag vet att jag inte är ensam om att tycka att hans konstanta raljerande är pinsamt.

Vem tar SBU på allvar när du påstår det som chefsredaktör?

AdvanSea marinelektronik ingår i Navimo-gruppen och består av en serie sjökortsplottrar, VHF samt segelinstrument för fritidsbåtar. Med AdvanSea erbjuds fritidsskepparen digitala hjälpmedel för navigering på ett enkelt och överskådligt sätt. Grundtanken är att information ska vara lättillgänglig och förståelig i alla situationer. Nu utvidgas serien med ett AIS system för fritidsbåtar.

AIS står för ”Automatic Identification System” och har tidigare varit ämnat för yrkessjöfart där det varit krav på att fartyg över 300 register-ton skall vara utrustade med AIS. Med detta system skickas information ut om egen position, kurs, fart m.m. Mottagaren kan få upp denna info på sin sjökortsplotter som sedan räknar ut om risk för kollision föreligger. Informationsutbytet sker via Vhf-antenn och de flesta moderna sjökortsplottrar är förberedda att kopplas till en AIS-utrustning

I AdvanSea AIS program finns tre olika enheter. RX-100 är en mottagare som bara tar emot info från andra AIS-utrustade båtar och skickar den vidare till en sjökortsplotter. TR-200 är en enhet kombinerad mottagare/sändare där man också kan skicka iväg information så att man syns för andra. Den är utrustad med GPS och levereras med egen GPS-antenn. Samt Split-100, en så kallad splitter som gör att man kan använda samma antenn för VHF som för AIS, gör också att man kan nyttja antennen till vanlig FM-radio

Prisindikation; RX-100 1.695:-
TR-200 7.395:-
Split-100 2.950:-

www.navimo.se

Plastimo är en stor aktör på rullfocksmarknaden och har tillverkat system i över 25 år. Filosofin är att enkelhet ger styrka. Tillförlitlighet är också en viktig egenskap, revning av segel måste fungera i alla lägen oavsett väder och vind. Få rörliga delar, kompositmaterial och stor produktion håller prisbilden nere. Plastimo rullfocksystem är underhållsfria och har 5 års garanti.

Plastimo nya rullfocksystem 609 & 811 har en helt omgjord svirvel med ny typ av kullager, softare design och lägre vikt än tidigare. Trumman har dessutom blivit inkapslad för att ge ännu enklare och säkrare manövrering av revlinan. Minsta modellen, 406, har uppgraderats med ny färgdekor. Alla tre storlekarna finns i varianter med ett eller två profilspår för segel och är avsedda för båtar mellan 14 och 36 fot. I sortimentet har Plastimo även större rullfocksystem för båtar upp till ca 45 fot.

Plastimo rullfocksystem är tänkta att enkelt kunna monteras på befintligt förstag direkt på sjösatt och riggad båt eller på mast som ligger på land. En bågfil, borrmaskin, skruvmejsel, tång samt något att mäta med är i princip de verktyg som behövs vid installationen. Aluminiumprofilerna som levereras med är ett antal 1,5/2,15m långa sektioner som kopplas samman med hjälp av speciella skarvstycken. Av och påriggning sker sedan ungefär som tidigare utan att själva rullfocksystemet avlägsnas från masten.

Prisläge från 3 195:- till 8 995:- beroende på modell

www.navimo.se

Den Turin-baserade biltillverkaren Fiat har utvecklat ett nytt glödstift i samarbete med NGK. Det är första gången Fiat väljer glödstift från NGK och för tändstiftstillverkaren innebär detta ett stort genombrott och ökade marknadsandelar inom dieselsegmentet.

Enligt affärsvillkoren har NGK ensamrätt på leverans av glödstift och glödstyrenheter till Fiat Groups nya motor SDE 1,3 liters Multijet. Motorn ska användas i koncernens bästsäljande modeller, som Fiat 500, Grande Punto och Doblo samt Lancia Musa och Alfa Romeo Mi.To.

– NGK har utvecklat ett specialglödstift av mantlad typ, Y9001AS, och glödstyrenhet R41GJ för den fyrcylindriga dieselmotorn. Kombinationen bidrar till att motorn uppfyller EURO 5-kraven, de nya kraven från EU när det gäller utsläpp från motorfordon och berörda reservdelar, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på NGK hos KG Knutsson AB.

För att åstadkomma nödvändiga glödegenskaper, som snabb uppvärmning och lång efterglödning, är Y9001AS utrustat med NGK:s Advanced Quick Glow System, AQGS. Glödstiftets värmerör har en diameter på enbart 3,5 mm, vilket är avsevärt smalare än konventionella metallglödstift.

– Därför når det 1 000° C på bara två sekunder och ger enastående tillförlitlig tändning av dieselblandningen, till och med vid mycket låga lufttemperaturer.

I kombination med glödstyrenheten R41GJ ger glödstiftet dessutom lång efterglöd med exakt rätt temperatur i upp till tre minuter. På så sätt minskas utsläppen från kalla motorer markant. Trots att detta innebär tuffare driftförhållanden för glödstiftet har NGK lyckats hålla livslängden på en hög nivå. Glödstiftet har konstruerats för att garantera rätt tändning under motorns hela livslängd.

– Fiat har monterat tändstift och lambdasonder från NGK sedan början av nittiotalet. Att nu kunna lägga till Fiat Group på listan över biltillverkare som även monterar glödstift ses som en bekräftelse på att NGK är en av de största leverantörerna av glödstift till industrin, säger Manne Gustafsson.

www.ngk.se

www.kgk.se

RIB-båtar är erkända som de bästa havsgående båtar som finns. Nu kommer det en riktigt extrem version av dessa havets SUV-ar. Den heter BWA 40 WL och är en ny och sportigare version av en RIB som funnits sedan tidigare. Bland annat har stäven och hela förpartiet förstärkts och designats om för att klara mer och tuffare sjö. Samtidigt har båten fått mer däcksytor för solbadare. Även badplattformen på denna maffiga båt har utökats ordentligt.

BWA 40 WL har försetts med räcken och handtag på flera platser för att skapa en säkare känsla för besättningen. Båten i sig är extremt säker, men när det går undan ordentligt är det skönt att kunna hålla i någonting stabilt.

Den utbyggda badplattformen ligger i vattenlinjen, vilket gör den till en läcker plats att lapa sol under fina dagar. Den hjälper även till att ge båten en lång våt yta för att ytterligare befästa farten och de goda egenskaperna.

Vid förarplatsen finns två anatomiskt utformade stolar och alla passagerare är väl skyddade i aktersoffan.

Trots båtens strömlinjeformade yttre finns det övernattningsmöjligheter ombord. Framför förarplatsenb finns en stor kabin med en king size säng, en soffa, bord och ett separat badrum med dusch.

I kabinen finns även allt övrigt man behöver: luftkonditionering, varmvatten, ismaskin, LCD-TV, DVD, Hi-Fi, LED-belysning och mycket mer.

Skrovet är förstärkt med Kevlar och byggt för verklig havskörning. Båten har två stycken turbodieslar med common rail och 24 ventiler. De kommer från Fiat (Iveco) Powertrain Technologies N60 och är på 400 hk styck. Räckvidden är 400 Nm vid en marschfart på 30-35 knop med en förbrukning på 40 liter i timmen.

Båten är försedd med ytskärande drev från Jolly Drive Marine och propellrarna har optimerats för hög fart. Maxfarten är 45 knop.

Dimensions and technical data
Construction material: fiberglas
Length o.a.: 12.60 m – 41’ 13”
Beam max: 3.90 m – 12’ 31”
Tube diameter: 68 cm – 2’ 9”
Tube stage: 7
Draft at propellers: 0,7 m – 2.29 ft
Dry displacement engines included: 5,5 t – 12.125 lb
Fuel tank capacity: 1000 litres – 220 gal (GB) – gal 264 (USA)
Engines: 2 FPT N60 400 hp
Max power: 2 x 500 hp
Surface Drives: Jolly Drive Marine
Speed with 2 x 400 hp: 45 knots
Cruising speed with 2 x 400 hp: 35 knots
People on board: 16
Berths: 2
CE category: B
Price: 259.000,00 Euro (VAT not included)

www.bwa.it

Regeringen har idag beslutat att Försvarsmakten får anskaffa ett nytt signalspaningsfartyg som ersättare för det nuvarande signalspaningsfartyget, HMS Orion. Det nya fartyget ska byggas i enlighet med internationella klassningsregler och upphandlas genom öppen upphandling.

– I den nya inriktningen för försvaret är närområdesperspektivet tydligt. Östersjöområdet är stabilt. Långsiktigt går dock aldrig att utesluta risk för olyckor, militära incidenter och intressekonflikter. Med dagens beslut säkrar regeringen fortsatt tillgång till fartygsburen signalspaning i närområdet, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

I och med att ett nytt fartyg med civil klassning anskaffas kommer det att kunna drivas med lägre drifts- och underhållskostnader. Fartyget kommer också att kunna användas under en lång tid framöver.

Det nuvarande signalspaningsfartyget projekterades och byggdes 1984 efter då gällande regelverk för en livslängd fram till 2014. Förändringar av detta regelverk och en successiv övergång till civila regler gör att fartyget idag inte motsvarar dagens sjösäkerhetsregler. Omfattande åtgärder skulle krävas för att fortsatt bruka fartyget.

En groda utan lungor, en kärlekskrank snigel som skjuter hormonpilar mot sin partner och världens största insekt. Det är några av de 123 nya arter som upptäckts av forskarna i de tropiska regnskogarna i hjärtat av Borneo de senaste tre åren, enligt en ny rapport från Världsnaturfonden WWF.

Forskarnas upptäcktsfärder på Borneo – ett av världens mest biologiskt rika områden – fortsätter att överraska. En rad nya spektakulära fynd från 2007 har nu sammanställts av WWF i rapporten Borneo’s New World: Newly Discovered Species in the Heart of Borneo. Totalt har 67 växter, 29 ryggradslösa djur, 17 fiskarter, 5 grodor, 3 ormar, 2 ödlor och en helt ny fågelart upptäckts under den här tiden.

– De nya fynden är fantastiskt glädjande. Tre nya arter upptäcks per månad. Ju mer forskarna letar desto mer hittar de. Men hoten är fortfarande många och mer resurser krävs om skogarna ska kunna skyddas på sikt, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

I de avlägsna och svårtillgängliga skogarna på Borneo lever också spektakulära arter som Borneonoshörningen sida vid sida med orangutang, gibbon, trädleopard, månråtta och malajbjörn.

Bland de nyupptäckta arterna finns världens största insekt (Phobaeticus chani) och en brandfärgad orm (Dendrelaphis kopsteini) som växlar färg. En endemisk art av sniglar (familjen Ariophantidae) som lever på höga altituder i Borneos bergsregnskogar skjuter harpunliknande pilar med hormoner mot sin partner, vilket tros öka fortplantningsförmågan.

Genom ett historiskt avtal – den så kallade Borneodeklarationen mellan Indonesien, Borneo och Brunei som slöts 2007 – ska länderna öka samarbetet kring naturskydd, hållbar utveckling och fattigdomsbekämpning i Borneos hjärta. Målet är att bevara 220 000 kvadratkilometer oersättliga och värdefulla regnskogsområden. Som ett resultat kommer 58 procent av Brunei Darussalam att skyddas i någon form.

Ett ökad skydd gynnar bland andra en av de nyupptäckta grodarterna (Rhacophorus penanorum) som är sju centimeter lång och saknar lungor. Den lilla grodan andas genom huden och dess platta form tros underlätta navigeringen i de kraftiga forsar som utgör dess livsmiljö.

Under de senaste hundra åren har hälften av Borneos skogar försvunnit och bara 25 procent av låglandsregnskogen finns kvar. Bakom förlusten av regnskogarna ligger expansionen av oljepalmsplantager, skogsavverkning för virke och pappersmassa och bränder.

– Här finns en enorm biologisk mångfald som måste bevaras för framtiden, säger Niklas Pettersson, biolog och naturvårdshandläggare på WWF.

Upptäcktsresanden har besökt ön Borneo i århundraden, men vidsträckta områden återstår fortfarande att undersöka, ofta under tuffa förhållanden för forskarna.

Fakta: I Heart of Borneo – Borneos hjärta – lever ett tiotal arter av primater, 350 fågelarter, 150 reptil- och groddjursarter och cirka 10 000 växter. WWFs kontor i Malaysia och Indonesien arbetar för att öka skyddet och att få hållbart förvaltade skogar. Svenska WWF har med stöd av bidragsgivare, djungelfaddrar och biståndsorganet SIDA varit med att finansiera och stötta flera naturvårdsprojekt på Borneo och arbetet med att ta fram kriterier för uthålligt producerad palmolja.

Rapporten samt pressbilder med några av de spektakulära arterna finns på:
www.wwf.se/borneonyaarter2010

Bildtext:
En av de nyupptäckta grodarterna (Rhacophorus penanorum) är 7 cm lång och saknar lungor. Den finns på Borneo. Foto: Stefan Hertwig

Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.

– Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter.

– I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som turistdestination!

– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.

– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.

Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).

– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg.

– Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.

– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren.

En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flaggklassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent. Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats.

Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.

www.promarina.se

En ny segelbåtsratt har sett dagens ljus. En ratt till en segelbåt måste alltid uppfylla två motsägelsefulla kriterier säger Jan Smede som är uppfinnare. Den skall vara tillräckligt stor så att man kan sitta på sargen och styra. Den skall vara tillräckligt liten så att man enkelt skall kunna passera fram och åter i sittbrunnen. Men är ratten för stor kan man inte passera och är ratten för liten kan man inte styra båten ifrån sargen.

Den nya ratten kan utföras med stor diameter samtidigt som den medger god passage i sittbrunnen. Den utnyttjar det faktum att en ratt till en segelbåt endast behöver vridas ca ett halvt varv åt vardera hållet för fullt roderutslag. Vid normal styrning behöver man endast vrida ratten ca 45 grader åt vardera håller för full kontroll.

Ratten består av två segment. Det första segmentet innefattar en del av en cirkulär ring som används för att styra båten. Det andra segmentet innefattar en rak del, som en korda i en cirkel, och som när den riktas lodrät medger en fri passage fram och åter i sittbrunnen. I en första position är ratten centrerad kring lodlinjen då rodret är riktat midskepps. I denna position kan ratten vridas drygt 90 grader åt vardera hållet precis som en vanlig cirkulär ratt. I en andra position är ratten roterad så att det raka partiet sammanfaller med lodlinjen. I denna position medges fri passage.

Den nya ratten kan i motsats till sådana som innehåller vikbara partier göras mycket stabil säger Jan Smede. Han har också sökt patent för den nya ratten och letar nu efter samarbetsparter för att kunna utveckla ratten.

Info:
jan.smede@gmail.com

Göteborgs Kungl. Segelsällskap, GKSS, firar bland annat sitt 150-årsjubileum med att arrangera BMW Dragon Gold Cup 5-13 augusti 2010 i Marstrand. På startlinjen kommer att finnas välkända svenska och utländska företags- och seglingsprofiler bland andra Jacob Wallenberg ordf. i KSSS och Danmarks prins Henrik och kronprins Fredrik.

Draken hör i dag till en av världens främsta entypsklasser bland kölbåtarna. Detta innebär att många kända seglare kommer att vara på plats och tävla om BMW Dragon Gold Cup titeln i Marstrand. Att segla Drake bland de främsta är attraktivt och kappseglingarna lockar ständigt många tidigare OS-medaljörer och andra framstående namn inom seglingsvärlden.

Det är en startlista full med välkända seglare och företagsprofiler i de dryga 80 båtarna som startar samtidigt, säger Peter Klock VD GKSS. Att nämnas bör bland många andra Peter Hjörne, chefredaktör på Göteborgsposten, Jacob Wallenberg ordf. KSSS och känd näringslivsprofil, Danmarks prins Henrik och kronprins Fredrik, Christer Gyberg, tidigare ordförande i GKSS, Jörgen Sundin välkänd västkustseglare, Olle ”Jo” Johansson, tidigare bland annat rorsman på 12:an New Sweden, Henrik Dahlman, skeppsredare från Åland, Gurra Krantz framgångsrik allroundseglare och TV-profil, Frank Berg, duktig dansk seglare i bland annat Finnjolle, Gutta Johansson, 470- och havskappseglare, Lars Molse, både Drak- och Snipemästare, Lasse Ahlström, ägare av välkända Fiskekrogen i Göteborg, Peter Kolni framgångsrik Drakseglare och OS-seglare i Flying Dutchman och Tornado.

På startlinjen kommer att finnas båtar från hela världen representerade. Mest utmärkande är ett 10-tal båtar från Ryssland. Övriga länder som är representerade, utöver Sverige, är båtar från Tyskland, Danmark, Belgien, USA, Portugal, Storbritannien, Holland, Finland, Frankrike och Litauen. I dagsläget är 56 båtar anmälda och startlistan fylls på kontinuerligt. Seglingen avslutas med en hejdundrande regattafest på Societetshuset i Marstrand dit både svenska och danska kungahuset väntas.

För mer information om tävlingen kontakta:
Kerstin Holmberg – Principal Race Officer dragongoldcup@gkss.se
Peter Klock – VD GKSS klock@gkss.se
Tord Johansson – VD Bilia Group Göteborg tord.johansson@bilia.se

Mer information finns på: http://www.gkss.se/en/Events/DragonGoldCup2010

Allt är nu klart med förberedelserna för det skandinaviska teamet 77 LUCAS OIL Scandinavian Offshore Challenge inför årets första P1 World Championship, som körs i Jalta i Ukraina. Båten är en Vector med motor från Ilmor. Båten med lastbil, trailer och supportlastbil transporteras nu till Trieste i Italien för vidare färd till Jalta.

Jalta i Ukraina är den första deltävlingen i 2010 UIM P1 World Championship series. Tävlingen har redan fått rubriker sedan “flyttat” rent organisatoriskt till UIM, som är den internationella organisationen för all vattensport. Jean-Marie Van Lancker är ny ansvarig för UIM Pleasure Navigation.

De båda förarna i den skandinaviska båten heter Michael Silfverberg och Nigel Hook. De är på väg till sina hemmabaser i Stockholm respektive San Diego medan delar av det övriga teamet fördelas på en rad andra platser.

Förväntningarna var väldigt höga inför de slutliga testerna av båten, som har ritats av Ocke Mannerfelt. Båten har dubbla maskiner – Ilmor V10 – vilka gav 77 LUCAS OIL / SOC kapacitet att dåna rätt genom upp till 2 m hög sjö på Nordsjön utanför Zeebrugge. Inne i båten uppmättes G-krafter på upp till 6,4.

Högkvarteret för Scandinavian Offshore Challenge finns hos Bernico International (www.bernico.be). Basen ägs av Nico Bertels, som har tillgång till en rad olika anläggningar med bland annat testmöjligheter för high speed propellrar.

Alla data från testkörningarna, som delvis hölls i Miami, loggades i det nya Race Technology systemet (www.race-technology.com), som synkroniserar fyra videokameror, all information från Ilmormotorernas ECU-enhet samt data från flera elektriska och hydrauliska system ombord.

Lucas Oil är leverantör av oljor och smörjmedel till projektet.

Länkar:
* Lucas Oil (www.LucasOil.com)
* Scandinavian Offshore Challenge (www.SOCRacing.se)
* Ilmor (www.Ilmor.com)
* Vector Powerboats (www.VectorPowerboats.com)
* Premier Shipping and Packaging (www.psap.co.uk)

Våröversynen av farlederna är senare än vanligt på grund av att islossningen är ungefär en månad senare i år. Det går inte att lita på de flytande säkerhetsanordningarna i farlederna fullt ut förrän våröversynen, som nyligen har påbörjats, är klar. Det arbetet kommer att fortsätta i åtminstone sex veckor till.

Varje år efter islossningen gör Sjöfartsverket en översyn av farledssystemet. Det innebär att farlederna ses över så att allt är i gott skick efter vintern. Sjösäkerhetsanordningar, exempelvis prickar och bojar, som har försvunnit ersätts och positionerna kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material byts ut och statusen på förankringar ses över.

– Det är viktigt att sjöfarare är medvetna om att det i år kan vara extra mycket sjösäkerhetsanordningar som kan ha flyttats och skadats av isen. Dessutom genomförs våröversynen senare än vanligt på grund av isläget i år, säger Hans Sjöström, chef farledsdrift på Sjöfartsverket.

När våröversynen är klar meddelas detta i Underrättelser för sjöfarare, samt på Sjöfartsverkets hemsida, http://www.sjofartsverket.se

Nynäshamn har Sveriges bästa förutsättningar för båtliv. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har låtit göra. I undersökningen mättes bland annat tillgänglighet, kostnader och kommunalt engagemang. – I Nynäshamn är det enkelt och jämförelsevis billigt för vanliga människor att ta del av båtlivet. Detta i kombination med en hög servicenivå och ambitiösa, påkostade kommunala utvecklingsprojekt gör Nynäshamn till en värdig vinnare av Årets Båtkommun 2010, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Sweboat har under vintern 2009/2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.

Resultatet av undersökningen, som 136 kommuner valde att delta i, visar att Nynäshamn är den kommun i Sverige som skapat de bästa förutsättningarna för båtliv. Nynäshamn placerade sig i topp när svaren i undersökningen poängsattes och jämfördes kommunvis. Nynäshamn utses därmed till Årets Båtkommun 2010.

– Svenskt båtliv ska hålla hög kvalitet, vara miljövänligt och inte minst vara tillgängligt för så många människor som möjligt. I Nynäshamn har kommunen, föreningslivet och privata intressen tillsammans bidragit till att skapa fantastiska förutsättningar för båtliv, vilket gynnar såväl kommuninvånare som turister, säger Mats Eriksson.

I Nynäshamn har investeringstakten i hamnområdet varit hög de senaste åren. Man har bland annat satsat på nya bryggor, nya anläggningar för båtbottentvätt, nya anläggningar för tömning av båttoaletter och renovering av serviceanläggningar. Det finns även långtgående planer på en ny detaljplan som möjliggör en kraftig kapacitetsökning av både gästhamnsplatser och kommunala båtplatser. Investeringarna har bland annat inneburit att antalet gästnätter har ökat med 21 procent de tre senaste åren till 7 500 (sommaren 2009). Kommunens gästhamn har dessutom tilldelats miljöutmärkelsen Blå Flagg tio år i rad.

Andra kommuner som placerade sig högt i Sweboats undersökning Årets Båtkommun var Strömstad, som kom på andra plats och Karlshamn som kom på tredje plats. (Se nedan för lista med de femtio bäst placerade kommunerna.)

www.sweboat.se

FAKTA: ÅRETS BÅTKOMMUN 2010

• Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet.

• Samtliga svenska kommuner, samtliga båtklubbar som är anslutna till Svenska Båtunionen och ett stort antal privata aktörer erbjöds att delta i undersökningen.

• 136 kommuner (huvudsakligen kustkommuner), 343 båtklubbar och 153 privata aktörer valde att medverka i undersökningen.

• Frågorna i undersökningen berörde bland annat:

– priser för båtplatser
– kötider för båtplatser
– priser för vinteruppläggningsplatser
– priser för gästplatser
– förekomst av båtbottentvättar
– förekomst av sugtömningsstationer för båttoaletter
– service i anslutning till gästplatser i form av toalett, dusch, elektricitet, tvättmaskin, färskvatten, livsmedelsbutik, serviceverkstad, allmänna kommunikationer
– förekomst av återvinningsstationer för avfall/miljöfarligt avfall
– förekomst av sjösättningsramper
– kommunala investeringar för fritidsbåtlivet
– kommunala utvecklingsprojekt för fritidsbåtlivet
– medlemsavgifter och inträdesavgifter i båtklubbar

• Svaren har värderats och omvandlats till poäng. Därefter har resultatet jämförts kommunvis.

ÅRETS BÅTKOMMUN – TOPP 50:

De femtio bäst placerade kommunerna i Sweboats undersökning Årets Båtkommun 2010

1. Nynäshamn
2. Strömstad
3. Karlshamn
4. Piteå
5. Valdemarsvik
6. Tanum
7. Haparanda
8. Helsingborg
9. Kalmar
10. Lysekil

11. Ekerö
12. Norrköping
13. Gotland
14. Västervik
15. Sotenäs
16. Trosa
17. Tjörn
18. Västerås
19. Simrishamn
20. Kungälv

21. Hudiksvall
22. Orust
23. Stenungsund
24. Vaxholm
25. Sundsvall
26. Karlskrona
27. Falun
28. Kristianstad
29. Söderköping

30. Oskarshamn
31. Mörbylånga
32. Ystad
33. Österåker
34. Örebro
35. Örnsköldsvik
36. Gävle
37. Stockholm
38. Mönsterås
39. Halmstad
40. Malmö

41. Åmål
42. Luleå
43. Ängelholm
44. Söderhamn
45. Uddevalla
46. Båstad
47. Sigtuna
48. Jönköping
49. Robertsfors
50. Nyköping

BILDTEXT (från vänster): Leif Stenquist, kommunalråd, och Stefan Andersson, chef tekniska avdelningen, Nynäshamns kommun, tillsammans med Sweboats vd Mats Eriksson. Foto: Janne Danielsson.

Kommentarer

Rune Blomqvist 10:46:29 2010-05-08

En uppgift saknas och det är om det i anslutning till båtrampen finns parkeringsplats för bil o båttrailer.
Typiskt att Nacka o Värmdö som kallar sig skärgårdskommuner i sin marknadsföring inte ens finns med på listan. För att inte nämna Stockholm.

Vilken effekt får klimatförändringarna på yt- och grundvattnet? Hur kan vi förutse kraftiga regnfall och sjöar och floder som svämmar över? Kan vi minska avloppssystemets klimatpåverkan genom att effektivisera energianvändningen och minska utsläppen av växthusgaser? Om detta handlar de 6 projekt som fick pengar av Formas forskarråd och Svenskt Vatten (SVU) idag.

– Det här är viktiga frågor och det är glädjande att vi genom ett bra samarbete med näringslivet kan bevilja medel till flera spännande projekt, säger Anna Ledin, huvudsekreterare på Formas.

– För att vattentjänstleverantörerna ska ha en god beredskap inför förväntade klimatförändringar krävs ett nära och omfattande samarbete med forskarvärlden. Vi har stora förväntningar på att projekten ska ge vägledning i för våra medlemmar, de svenska vattentjänstleverantörerna, viktiga frågor, säger Lena Söderberg, VD för Svenskt Vatten.

Formas bidrar tillsammans med Svenskt Vatten Utveckling, de kommunala vattentjänstleverantörerna och andra aktörer inom VA-branschen med cirka 25 miljoner kronor på en gemensam satsning ”Sustainable Water Management”. I utlysningen prioriterades områdena Effekter av klimatförändringar – teknik för rening och skydd av vattenresurser, Dagvattenavrinning i samband med extrem nederbörd, Anpassning av avloppssystem till klimatförändringar samt Energieffektivitet och andra åtgärder för att minska effekterna av klimatförändringar – vattenreningsverk och avloppsreningsverk.

www.svensktvatten.se

AktieTorget har godkänt Ekomarine AB för upptagande till handel. Första handelsdag är den 27 april. Ekomarine AB (publ) utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. Vd i bolaget är Claes Tarras Ericsson och styrelseordförande är Ulf Holmström.

Bolagets kortnamn är EKOM och ISIN-koden är SE0003174754
En handelspost omfattar en (1) aktie.

www.ekomarine.se

Vid OS i London 2012 är det premiär för Matchracing för damer. OS kommer att seglas i den krävande båten Elliot 6m, som seglas med 3 tjejer ombord. Sverige har länge legat i framkant inom Matchracing för damer. Därför satsar nu SWE Sailing Team på Linda Rahm, Anna Skarenhed och Anna Carlunger i Team Stena Bulk, som en av två rutinerade dambesättningar i utvecklingslandslaget.

– Det är grymt inspirerande att satsa mot OS. Vi kommer att göra allt vi kan för att prestera bra resultat i vår satsning på 2012, säger Linda.

– Förutom att Annika, Anna och Linda är ett av världens bästa matchracingteam, är de även vid sidan av seglingen seriösa och positiva personer. När teamet beslutade sig för att satsa mot OS i London 2012, kändes det naturligt att vi ville vara med och stötta den satsningen, säger Philip Ericson, VD på svenska Mustodistributören Trendmark.

Trendmark har en lång tradition av att stödja svensk segling och är även samarbetspartner med SWE Sailing Team i satsningen mot OS 2012.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Bilden:
OS-satsande Team Stena Bulk. Fr. v. Annika Carlunger, Anna Skarenhed och Linda Rahm.

Amerikanska Sea Ray introducerar en helt ny modell: 235 Weekender. Det är en 23-fots mindre båt som enligt Sea Ray har mycket komfort och en modern design. Båten kommer i tre olika utföranden: Mediterranean Cockpit Lounge Package, Fishing Package och Overnighter Galley Package. Båten kan dessutom skräddarsys helt enligt kundernas önskemål.

Standardmodellen introduceras med ett par UV-resistenta och hopfällbara sittplatser i en rymlig cockpit. Den har även aktersoffa. I standardutrustningen ingår även en förlängd badplattform och en öppningsbar vindruta med trappa ner i dockpit.

Räcken och andra detaljer är tillverkade i rostfritt. I kabinen finns V-koj med sovutrymmen för ett par personer samt toalett.

Sea Ray 235 Weekender har som standard en MerCruiser4,3L MPI Alpha sterndrive på 220 hk med servostyrning och power trim. Den kan även förses med V8 och en dieselversion sägs vara på gång.

Sea Ray 235 Weekender
Overall length (w/standard extended swim platform) 24’ 7” 7.49 m
Hull Length (w/o swim platform and anchor roller) 21’11 6.68 m
Beam (w/o rub-rail) 8′ 3″ 2.54 m
Draft (sterndrive down) 37″ 0.94 m
Draft (sterndrives up) 20″ 0.51 m
Dry weight 4,770 lbs. 2.164 kg
Fuel capacity 50 gal. 190 L
Water capacity (optional) 8 gal. 30 L
Holding tank (optional) 6 gal. 25 L

www.searay.com

Den 30 april är sista dagen att under våren ansöka om k-märkning för din fritidsbåt. Sjöhistoriska museet hoppas på många nya ansökningar om k-märkning av fritidsbåtar – även om folkbåten Bums, Pettersonbåten Fiorella och snipan Lilli och ytterligare ett 20-tal fritidsbåtar redan blivit k-märkta.

Sista ansökningsdag under våren är den 30 april och ansökningshandlingar och information kan man finns på Sjöhistoriska museets hemsida. Beslut om k-märkning sker två gånger om året och höstens sista ansökningsdatum är 30 september.

Att ha en k-märkt fritidsbåt är en ren hedersbetygelse och inget som kringgärdas varken av lagstiftning eller förbud.

– Tanken är att uppmärksamma en viktig del av det flytande kulturarvet – som idag ägs av privatpersoner runt om i landet, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.

Läs mer om k-märkning och hämta ansökningshandlingar här:

http://www.sjohistoriska.se/amnen/Fartygsbevarande/Kulturhistorisk_markning/K_markt_fritidsbat.aspx

Den 19 april lanserade PostkodLotteriets Project Oceans, ett internationellt projekt där 7 miljoner euro satsas för att skydda världshaven. Aktiviteter kommer att pågå i Sverige, Holland och Storbritannien där lotteriet är verksamt. Världsnaturfonden WWF får miljonstöd för ökat skydd av djuphaven, blåfenad tonfisk och för att minska bifångster av havssköldpaddor.

Havens ekosystem är oerhört viktiga och ett matskafferi för miljontals människor. Få internationella överenskommelser finns för livet långt ned i djuphaven. Det storskaliga fisket och moderna fiskemetoder har under några decennier kraftigt påverkat situationen. Många djuphavsarter växer långsamt, förökar sig i ganska hög ålder och kan inte reproducera sig varje år. Arterna är mycket känsliga för intensivt fiske och det tar många generationer för dem att återhämta sig från överfisket.

Våra öppna oceaner och djuphav är några av planetens sista outforskade områden. För att förhindra att vi förlorar dem för alltid krävs både mer kunskap och handling, anser WWF.

– Djuphaven är vår sista vildmark och är en fantastisk värld som är okänd för de flesta. Tack vare det extra stödet från Postkodlotteriets Project Oceans får WWF en möjlighet att satsa extra för att skydda invånare som den blåfenade tonfisken och de marina sköldpaddorna. En bättre förståelse av det ”stora okända blå” behövs för att kunna skydda djuphavens arter och miljöer, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

– Syftet med PostkodLotteriet Project Oceans är dels att sprida information om havets tillstånd och vad man själv kan göra, dels att stärka organisationernas möjligheter att rädda haven genom att ge dem ett stort finansiellt stöd, säger Niclas Kjellström-Matseke, vd på Postkodlotteriet.

Den blåfenade tonfisken i Atlanten löper en stor risk att försvinna på grund av utfiskning och illegalt fiske. Tonfisk färdas långa avstånd över djuphaven för att föröka sig. För att arten ska kunna återhämta sig krävs långsiktiga politiska beslut utifrån vetenskapliga fakta.

Havssköldpaddorna har överlevt i hundratals miljoner år men minskar i antal på grund av bifångster och försämrad havsmiljö. Bifångsterna kan minskas genom att man byter ut J-formade fiskekrokar mot cirkelformade. Men för att det ska ske måste förvaltningen av fisket och kraven skärpas.

WWF vill också skydda känsliga arter som blåfenad tonfisk och marina sköldpaddor genom att etablera marina skyddsområden i haven. Idag är mindre än 1 procent av alla hav skyddade. Det behövs nu större skyddade områden på viktiga platser för att skapa säkra vandringsvägar.

http://www.projectoceans.com/sv

Bildtexter:
Atlantisk blåfenad tonfisk (Thunnus thynnus).
Foto: Brian J. Skerry. National Geographic Stock / WWF.

Havslädersköldpadda (Dermochelys coriacear).
Foto: Roger Leguen / WWF-Canon.

Nu är rutten offentlig för Volvo Ocean Race 2011-12. Den här upplagan av tävlingen avgörs i ett helt nytt format främst i de städer som står som värdar för kappseglingen. Starten går från Alicante i Spanien och målgången sker i Galway på Irland. För första gången avslutas Volvo Ocean Race med ett In-Port race, som alltså hålls i Galway. Flera mycket välkända platser får besök av kappseglarna, bland andra Azorerna, Fernando de Noronha vid Brasiliens kust och Fastnet Rock, den sydligaste platsen på Irland.

Det nya schemat för seglingen omfattar bland annat fulladdade seglingar vid de olika stoppen i hamnarna. Förr om åren kunde båtarna ligga stilla flera veckor i hamnar i väntan på nästa start och för mindre reparationer, men nu hålls tempot uppe på ett helt annat och mycket bättre sätt.

– Vi hade två målsättningar med att förändra programmet vid våra stopover, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.

– För det första har vi minskat tiden som teamen kan vara i land och tiden mellan In-Port race och starten av varje leg. På så sätt sänker vi kostnaderna för teamen och deras sponsorer, men vi har samtidigt ökat den tid som varje team kan lägga ner på reparationer och underhåll av sin båt.

– För det andra kan vi underhålla den lokala publöiken på ett bättre sätt. Det är spektakulärt att få se båtarna i Volvo Ocean Race och under en lång weekend kan vi bjuda på väldigt mycket fin underhållning.

Pro-Am race står först på programmet vid stopovers. Dessa seglingar räknas dock inte med i den totala poängsumman.

Därefter följer Volvo Ocean Race teams seglingar i två In-Port races och finalen vid varje sopover är starten av följande leg.

www.volvooceanrace.com/ports/

Höjning av torskransonen för trålfiskande fartyg i ICES-delområde 25—32 i Östersjön. Ändring i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område Efter samråd med fiskerinäringen har Fiskeriverket beslutat om att höja torskransonen för trålfiskande fartyg under kvartalsperioden 5 april—30 juni i östra Östersjön. Höjningen är en anpassning till en bättre utnyttjandegrad av kvoten under första halvåret.

Författningen innehåller också ett förtydligande rörande vissa särskilda tillstånd (3 kap 8 d, 8 e och 8 g §§).

Fisk & Fiske heter Havets Hus temahelg, lördag 24 och söndag 25 april. Programmet börjar med att ArtdataBanken lanserar den nya rödlistan för marina djur. Flera institutioner och intresseorganisationer kommer att finnas på plats för att presentera sin verksamhet utifrån perspektiven hållbart fiske, praktisk naturvård och tillståndet i havet. Dessutom pågår många andra aktiviteter i huset såsom tipspromenader, tävlingar och guidningar bland akvarierna.

Med anledning av detta kommer Sveriges Radio P1 att sända programmet Naturmorgon från Havets Hus den 24 april. Förutom Havets Hus egen marinbiolog Emma Nohrén kommer även Anna Karlsson och Mikael Svensson från ArtdataBanken att vara gäster i programmet. Lyssna på SR P1 den 24 april mellan kl 06.14 – 07.53, med repris 21.03 – 21.45.

Läs mer:
Om Havets Hus: www.havetshus.se
Om Temahelg Fisk & Fiske: www.havetshus.se välj kalendarium och sedan Fisk & Fiske
Om Artdatabanken: www.artdata.slu.se
Om programmet Naturmorgon: www.sverigesradio.se/p1/naturmorgon

Havets Hus kalendarium 2010
v.6 13 februari, Invigning av utställningen – Havsmonster
v.7-8 Sportlovsaktiviteter
v.14 Påsklovsaktiviteter
v.15 17 april, Marinbiologernas projektdag – Gullmarsgymnasiet
v.16 24-25 april, temahelg – Fiskar & Fiske
v.18 5 maj, Stefan Edman inviger Havets Hus nya butik
v.19 15-16 maj, temahelg – Valar och sälar
v.24 Landshövding Lars Bäckström inviger ett nytt akvarium till bebisar av småfläckig rödhaj och knaggrocka.
v.25-34 Sommarlovsaktiviteter på Havets Hus
v.26-32 Sälsafari
v.27 Västerhavsvecka
v.27-31 Strandskola
v.30 Aktiviteter i samband med LWM
v.31 Hav & Land sommarläger
v.38 18-19 september – Hummerdag
v.40 Höstlovsaktiviteter på Havets Hus
v.42 23-24 oktober Hajar temahelg i samband med European Shark week
v.44 Höstlovsaktiviteter på Havets Hus

Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och konservindustri. Med Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor.

www.lysekil.se

Henrik Bark, Trollhättan och David Tiger, Luleå vann i höstas Sail Racings tävling -Win a Voyage Round Cape Horn. Priset var en plats ombord på Pelagic Australis och att medverka på en seglingsexpedition som ska runda Kap Horn. 22 april börjar äventyret och deras tuffa resa kommer att kunna följas via en blog på sailracing.com.

Höstens tävling rönte stort intresse och de lyckliga vinnarna kan om tre veckor mönstra på båten Pelagic Australis i hamnen i Ushuaia i Argentina. Sen väntar en 12 dagars lång expedition enligt den rutt som äventyrsseglaren och legendaren Skip Novak (medlem i Sail Racings test team) har lagt upp och där höjdpunkten är rundningen av Sydamerikas sydligaste punkt, mytomspunna Kap Horn.

Henrik och David kommer att få uppleva en fantastisk natur och dess olika mer eller mindre extrema skepnader, ett exotiskt djurliv samtidigt som de hela tiden får hjälpa till med hårt arbete på båten för att driva igenom
expeditionen. Längre vandringar och en del bergsklättring på expeditionens olika destinationer kommer krävas av deltagarna. Under expeditionen och dess olika moment använder hela besättningen kläder från Sail Racing.

-Det här ska bli helt kanon! kommenterar David. -Jag har gjort många tuffa fjällvandringar i extremt hårt vinterväder, dock har jag aldrig satt min fot på en båt vilket självklart kryddar mitt deltagande i expeditionen!

www.sailracing.com

Kommentarer

Karin G 17:51:14 2010-04-25

Hoppas att allt går bra, det blir nog en mycket spännande resa, vi tänker på dig o din kompis.