nyhetstest

Populära P1-programmet Naturmorgon fyller 20 år och bjuder in morgonpigga lyssnare att vara med under sändningarna varje lördag i maj. Premiär 1 maj på Lidingö utanför Stockholm. – Det ska bli roligt att se hur morgonpigga våra lyssnare är egentligen, säger Naturmorgons Elin Lemel som tillsammans med programledarkollegorna Jenny Berntson Djurvall och Lasse Willén ger sig ut för att möta djur, natur och lyssnare runt om i landet.

– Naturmorgons lyssnare har alltid haft stor betydelse för programmets innehåll, det ska bli roligt att få träffa några av dem på riktigt, säger Lasse Willén.

Lördag 1 maj är det turnéstart vid Lidingö Brukshundklubb utanför Stockholm. Temat för sändningen är skog. På Lidingö finns nätverket skogsgruppen som bildades för 15 år sedan och nu är med och påverkar kommunens arbete med skogen på ön.

Sändningen startar kl. 06.14. Naturmorgons producent Lisa Henkow rekommenderar varma kläder.
– Kom och ät frukost med oss i det gröna, säger Lisa Henkow.

Turnéplan

1 maj: Lidingö brukshundklubb
Programledare Jenny Berntson Djurvall, fältreporter Joacim Lindwall, publikvärd Elin Lemel.

8 maj: Göteborg, Gunnebo slott
Programledare Lasse Willén, fältreporter Lena Näslund, publikvärd Elin Lemel.

15 maj: Södra Öland
Programledare Jenny Berntson Djurvall, fältreporter Lasse Willén, publikvärd Lisa Henkow.

22 maj: Malmö, Torups bokskog
Programledare Lasse Willén, fältreporter Elin Lemel, publikvärd Jenny Berntson Djurvall.

29 maj: Luleå, Mörö hamn
Programledare Elin Lemel, fältreporter Thomas Öberg, publikvärd Lisa Henkow.

För mer information och vägbeskrivningar, se sverigesradio.se/p1/naturmorgon
Naturmorgon sänds i P1 lördagar kl. 06.14. Programmet finns också för lyssning och nerladdning på hemsidan.

M-324XP är bestyckad med en värmekamera som har 320 x 240 pixlar. Kamerans bildvinkel är 24°. Den kompakta och ruggade kameran klarar farter upp till 100 knop och är givetvis helt vattentät. Precis som de andra kamerorna i M-serien styrs den av en joystick och kan panorera 360° kontinuerligt samt tilta ±90°. Bilden visas på en vanlig bildskärm eller plotter med videoingång. M-324XP kan monteras stående eller hängas upp och ned.

Kameran är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög samt väger 4 kg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.

M-324XP upptäcker en människa i vattnet på ca 450 meter och en liten båt på ca 1 300 meter. Allt i totalt mörker!

Rekommenderat pris på M-324XP är 128 900 kr inkl moms.

www.marinplus.se

Svenska YachtSafe lanserar nu ett helt ingjutet GSM/GPS båtlarm som är extremt strömsnålt med lång spårtid på inbyggda batteriet. Larmet är absolut vattentätt och står tåligt emot svåra påfrestningar som till exempel vatten, bensinångor, oljor, stötar och vibrationer. För att aktivera larmet krävs bara en knapptryckning på den medföljande fjärrkontrollen.

Via sms larmas du vid inbrott, om båten förflyttas eller om larmet avlägsnas. Trådlös IR sensor och utgång för siren finns för enkel installation av skalskydd. Utöver larmfunktionerna finns en SOS- knapp på fjärrkontrollen som gör det möjligt att meddela en förutbestämd person var du och din båt befinner er i en eventuell nödsituation.

Larmet är litet och designat för att inte synas och saknar således knappar, lysdioder, symboler eller anslutningar som avslöjar dess funktion. Larmet göms därför lätt i alla typer av båtar, utombordsmotorer eller till exempel vattenskotrar.

Vi har fokuserat på att lösa de brister och problem som finns med båtlarm idag, säger Kjell Ove Vik på tillverkaren VETEL AB. Fokus har varit låg strömförbrukning, lång spårtid, marin kapsling samt att det inte ska se ut som ett larm. Jag tror vi nått marknadsledande prestanda i alla dessa avseenden. Många båtlarm ser idag ut som enkla konsumentprodukter och i exempelvis en utombordare identifieras dessa enkelt vid en stöld. Vårt nya larm smälter väl in i denna miljö, det liknar andra motordetaljer.

Ett problem med dagens GSM/GPS larm är att de drar alldeles för mycket ström från huvudbatteriet. Detta är ett stort problem för båtägare med mindre batteri som måste underhållsladda batteriet om båten inte används på en månad. YachtSafe drar så lite som 2mA från huvudbatteriet och kan alltså vara igång även under vinterförvaringen.

Larmenheten är dessutom så pass strömsnål att den kan övervaka ett objekt i upp till sex månader på enbart det inbyggda batteriet. Det är på hela 2000mAh och ger dessutom en spårtid vid stöld på upp till 2-3 veckor, vilket är sju gången längre än vad som är normalt i klassen.

YachtSafe båtlarm utvecklas och tillverkas i Sverige. Det är godkänt och rekommenderas av de ledande försäkringsbolagen.

Fakta:
– GSM/GPS larm och spårare.
– Helt ingjutet IP68.
– 74x48x28 (mm)
– 6A utgång.
– 2-7mA från båtens huvudbatteri.
– Upp till 2-3 veckors spårtid på enbart inbyggda batteriet.
– Upp till sex månaders övervakning på interna batteriet.
– Trådlös IR sensor och siren för skalskydd.
– Larmet rekommenderas av de ledande försäkringsbolagen.

Pris 3 995 kr.

www.yachtsafe.se

Kommentarer

lars wikström 19:41:43 2011-05-22

Hej hur kan man höra att man aktiverar larmet
i mitt larm har jag en siren men det piper inte till när jag aktiverar larmet.
hur gör man

nicklas 20:47:09 2011-06-15

Har larmet på min vattenskoter, fungerar kanon!

Ossi Dillström 12:20:10 2011-08-02

Till Lars Wikström
Använd din mobil och skicka sms till sändaren . Slå pinkoden mellanslag och status.Du får svar!
Mvh. Ossi Nöjd YachtSafe ägare

Kalle 01:11:59 2015-05-05

en lampa eller ett pip ljud skall det ju vara när man aktiverar larmet.
Man skall ju inte behöva sända ett sms bara för att kolla om man har larmet på eller ej.

Stena gör en gemensam sponsorinvestering för hela koncernen i ett av Sveriges största årligen återkommande evenemang, Match Cup Sweden. Med ny titelsponsor byter evenemanget namn till Stena Match Cup Sweden. Stena och Match Cup Sweden har en lång historia i och med att Stena Line och Stena Bulk under många år har varit båtsponsorer till evenemanget. Nu har Stena Sfären bestämt sig för att kliva upp och blir titelsponsor på koncernnivå.

– Det känns fantastiskt roligt att ta ett helhjärtat grepp om Match Cup Sweden. Vi har varit med under flera år och har på olika sätt upplevt evenemangets många möjligheter. Därför vet vi också att det är ett utmärkt evenemang för att samla hela Stenagruppen till en koncerngemensam aktivitet. Vårt mål är att ytterligare stärka banden mellan medarbetare, kunder och partners och vi ser att Stena Match Cup Sweden är en utmärkt plattform att utgå ifrån, säger Dan Sten Olsson, Koncernchef på Stena AB.

– Det är oerhört glädjande att Stena väljer att göra den här investeringen. Det är det bästa betyg man kan få som evenemang när en så trogen partner väljer att förstärka sitt engagemang ytterligare, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, som arrangerar Stena Match Cup Sweden.

Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår i Marstrand 5 – 11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år.

– Genom den stora publiktillströmningen som arrangemanget har, och i och med att vi är stora arbetsgivare i Västsverige är det ett utmärkt sätt för både anställda som kunder och partners att komma samman under lediga former. Allt som har med vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat vilket Stena Match Cup Sweden verkligen handlar om, säger Gunnar Blomdahl, VD Stena Line.

Bland evenemangets båtsponsorer syns PelleP, Castellum och Santa Maria, som alla har valt att förnya sina flerårsavtal. Även Swedish Match är en trogen partner. Childhood är fortsatt evenemangets officiella välgörenhetspartner med en egen båt och ny sponsor för i år är Sigma. Göteborgs-Posten är fortsatt evenemangets mediepartner.

Lagom till båtmålarsäsongen kommer International med en ny Metodbok som ger detaljerad information om hela sortimentet, och en massa tips & råd om hur man bäst går till väga med målningen så man får bästa möjliga resultat. Enkla steg-för-steg anvisningar ger en överblick som är tänkt att underlätta arbetet. Metodboken laddar man enkelt ner på Internationals hemsida www.yachtpaint.com.

GRAF Ipanema på 29,5 fot är ett nytt båtprojekt som bygger vidare på samma tradition som amerikanska Chris-Craft och italienska Riva. På samma sätt som de två andra är Ipanema ett verk av en familj som besitter ovanligt mycket båtkänsla och hantverksskicklighet vid sitt varv på Lake Constance. Det här är en dröm om en perfekt träbåt, som kan bli verklighet för den som har råd att betala.

GRAF Ipanema kan fås med motorbestyckning som uppfyller de mest varierande önskemål. Singel- eller dubbelmontage, vinkelväxel, drev eller andra sorters framdrivningsteknik. Det går även att välja mellan bensin och diesel. Med dubbla 400 hk Volvo Penta motorer uppges maxfarten till 40 knop.

Enligt varvet är sjöegenskaperna på topp genom hela fartregistret. Kontrollinstrumenten och instrumentpanelen är designade för att passa i den här extremt väldesignade blivande klassikern.

För konstruktionen står Winfried H. Wilke.

Smakar det så kostar det, även i båtsammanhang. priset för GRAF Ipanema börjar på 550 000 US dollar, motsvarande nästan 4 Mkr. Men då ingår en lång rad finesser och ädla material som till exempel teak, lärk, ek, fina textilier och en mängd skinn.

www.graf-bootsbau.de

Nu är det dags att nominera jordbrukare som gjort bra insatser för att minska övergödningen. Tävlingen ”Baltic Farmers of the Year Award” arrangeras av Världsnaturfonden WWF i länderna runt Östersjön. Målet är att lyfta fram jordbrukare som vill vara föregångare och satsa på miljövänliga metoder för att minska näringsläckaget.

Sverige utser en av åtta nationella kandidater i Östersjöområdet. Idén bakom priset är att lyfta fram de bästa metoderna för att minska näringsämnen som kväve och fosfor att läcka från åkermarken till vattendragen och vidare ut i Östersjön. Den slutliga vinnaren tillkännages i höst.

– När vi pratar om jordbruken kring Östersjön handlar det ofta om problemen med övergödningen. Med den här utmärkelsen vill vi lyfta fram och belöna de som verkligen anstränger sig att hitta positiva och effektiva lösningar, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF.

Bakom utmärkelsen står WWF tillsammans med Swedbank och Lantbrukarnas miljöforum i Östersjöområdet (Baltic Farmers Forum on the Environment, BFFE). Tävlingen är öppen för enskilda lantbrukare, jordbruks- och rådgivningsorgan och andra aktörer inom området. Varje land runt Östersjön nominerar en nationell vinnare som får ett symboliskt pris på 1 000 euro (cirka 10 000 kronor) diplom och resan till konferensen där den slutliga vinnaren – Baltic Farmer of the Year 2010 – utses. Förstapristagaren belönas med ett pris på 10 000 euro (cirka 100 000 kronor).

– Bönder har en viktig roll att spela i kampen mot övergödningen och de utgör också en mycket viktig del av våra kunder. Swedbank har åtagit sig att arbeta enligt principen om företagens ansvar och lägger stark tonvikt på hållbarhet, säger Hans Wennberg på Swedbank.

WWF har länge arbetat aktivt med övergödningsproblemet i hela regionen inom ramen för sitt internationella Östersjöprogram, Baltic Ecoregion Program. Jordbruket och EUs subventioner har stått i fokus för arbetet att minska övergödningen.

Fakta: Tävlingen ”Baltic Farmers of the Year Award” sjösattes förra året av WWF, Swedbank och Baltic Farmers Forum on Environment (BFFE). Förra årets pris gick till det finländska paret Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Vapola utanför Nystad. De belönades för sitt starka miljöengagemang, minskat läckage från åtgärder som enkelt kan upprepas och kopieras av andra lantbrukare runt Östersjön”. Finalist från Sverige 2009 var jordbrukaren Bertil Aspernäs i Torsås kommun.

Kriterier och anmälningsformulär kan laddas ner på: www.panda.org/baltic
Anmälan måste ske senast den 31 augusti 2010.

Sövningsmedlet medetomidine har visat sig vara effektiv mot påväxt och prövas nu av EU för att kunna ingå i framtidens båtbottenfärger. Forskning vid Göteborgs universitet visar att ämnet i högre koncentrationer kan ge effekter i havsmiljön.

Sedan det världsomfattande förbudet mot tennorganiska föreningar (TBT) trädde i kraft 2008 pågår en febril jakt efter miljövänliga båtbottenfärger. En av substanserna som studeras är medetomidine – ett ämne som används som sövningsmedel inom veterinärmedicin och som också visat sig hindra havstulpanens larver från att sätta sig.

Medetomidine som aktiv substans i båtbottenfärg genomgår för närvarande en utvärdering enligt EU:s biociddirektiv. Forskaren Anna Lennquist vid Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet har i sin avhandling undersökt vilka effekter låga koncentrationer av medetomidine får på fisk.

I avhandlingen har Anna Lennquist gjort försök där regnbåge, torsk, piggvar, storspigg och atlantlax behandlats med medetomidine under perioder från ett dygn och upp till 54 dygn.

Den mest uppenbara effekten är enligt studien att medetomidine gör fiskarna blekare, eftersom ämnet påverkar de hudceller som innehåller mörkt pigment.

– Det verkar inte som att pigmentcellerna skadas, ens under långvarig behandling med medetomidine, men däremot påverkas känsligheten något. Blekhet är inte skadlig i sig, men en fungerande pigmentering är mycket viktig för fiskars kamouflage, kommunikation och UV-skydd, säger Anna Lennquist.

En annan effekt som noteras i flera av studierna är att ett avgiftningsenzym i fiskarnas lever påverkas.

– Vid studier på isolerade leverfraktioner har vi kunnat konstatera att enzymets verkan förhindras av medetomidine. Det skulle kunna innebära att fiskars nedbrytning av skadliga substanser i miljön försämras av ämnet, säger Anna Lennquist.

Andra effekter som upptäckts efter medetomidinebehandling är att fiskar blir något slöare och får mindre aptit, liksom att blodsockerhalt och leverstorlek tycks påverkas.

– Avsikten med avhandlingen har varit att identifiera några av de effekter på fisk som skulle kunna uppträda om man använder medetomidine i båtbottenfärg. Vi kan konstatera att läckaget av medetomdine bör kontrolleras så att inte skadliga koncentrationer hamnar i havsmiljön, samtidigt har ämnet inte visat sig ha någon effekt på andra viktiga livsfunktioner, till exempel fiskarnas tillväxt, oxidativ stress, cellförgiftning och genuttryck.

Avhandlingen Studies of fish responses to the antifoulant medetomidine försvarades vid en disputation den 23 april. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22081

Foto piggvar: Anna Lennquist.
Foto porträtt: Elisabeth Dunker.

Den 8-9 maj är det åter dags för de populära Kajakdagarna vid Sjöhistoriska museet. Alla kommer att vara där. Och de är fler än någonsin. – Alla stora inom kajak i Sverige finns på plats men vi får också internationella besök, säger Magnus Fischer på Kajakspecialisten som arrangerar Kajakdagarna tillsammans med Sjöhistoriska museet.

Det är sjunde året som mässan hålls. Den har lockat fler utställare och besökare för varje år, liksom kajaksporten.
– Paddling är populärt eftersom det passar alla och alla åldrar, det finns klubbar och kurser för både barn och veteraner. Det krävs förståelse för sjön och säkerheten men så är det förstås med allt båtliv, säger Magnus Fischer.

Under Kajakdagarna kan besökarna kolla in hundratals olika kajaker, träffa andra paddlare, hitta nya kurser och resmål, lyssna på föredrag och se på uppvisningar. För mer vana paddlare anordnas också tävlingar. Även för den som aldrig provat att paddla men är lite nyfiken så finns all anledning att komma till Sjöhistoriska.
– Är man intresserad av att börja så är Kajakdagarna en utmärkt utgångspunkt. Här får man en ordentlig överblick över vilka kurser som finns och vad paddlingen har att erbjuda, säger Magnus Fischer.

Kajakdagarna 2010 vid Sjöhistoriska museet
8-9 maj kl. 11-16. Fri entré!
Programmet och mer information på:
www.sjohistoriska.se och www.kajakdagarna.se

Fotograf/Källa Magnus Fischer, kajakspecialisten.se.

Briggen Tre Kronor af Stockholm som självaste kronprinsessan Victoria är gudmor till står för den kungliga glansen vid årets upplaga av Marinfestivalen. Fartyget gästar Halmstad som ett av ett 20-tal fartyg och kommer att erbjuda festivalbesökarna möjlighet till seglatser eller att bara komma ombord och insupa den härliga atmosfären.

Snart är det bara 90 dagar kvar till Halmstad Marinfestival 2010. 29 Juli drar vi igång och bjuder som vanligt på mängder av upplevelser i dagarna 4 . Massor av bra uppträdanden och självklart den maritima atmosfären med många fartyg att beskåda vid kajkant eller att bege sig ut till sjöss med.

Läs mer om festivalen på www.halmstadmarinfestival.se och i vår grupp Halmstad Marinfestival på facebook.

Mer om Briggen Tre Kronor
Briggen Tre Kronor af Stockholm byggdes Skeppsholmen i Stockholm och sjösattes med Kronprinsessan Victoria som gudmor i augusti 2009. I dag seglar hon som en ambassadör för Östersjöregionen med fokus på frågor som rör ungdomar, miljö och ekonomisk tillväxt i regionen.

Tre Kronor af Stockholm har byggts med samma teknik och formgivning som traditionella fartyg från 1800-talet och hon förärades 2009 priset som bästa nykomling i The Tall Ships´ Races worldwide. Samtidigt är hon fullt utrustad med alla moderna bekvämligheter och har bland annat ett komplett restaurangkök ombord som serverar läckra klimatsmarta menyer.

Att segla en brigg är en unik upplevelse. Den vackra och komplicerade riggen kräver många händer vilket gör att man som passagerare får många möjligheter att själv vara med och manövrera fartyget.

Läs mer om Briggen Tre Kronor af Stockholm på www.briggentrekronor.se

Halmstad Marinfestival 2010 är den sjätte festivalen i ordningen som arrangeras vid Tullkammarkajen, i en trivsam marin miljö i dagarna fyra. De stolta traditionsfartygen är festivalens stora attraktion och festivalens besökare kan här kliva ombord och följa med ut på en seglats utmed Halmstads vackra kust.

På land finner man utställningar, musik, serveringar, uppvisningar, tävlingar, sagostunder, happenings och mycket mer. På festivalen finns något för alla. Halmstad Marinfestival har blivit sommarens höjdpunkt!

Datum :Torsdag 29 juli – Söndag 1 augusti.

Musto presenterar tre olika helt vattentäta hållare för MP3-spelare, mobiltelefon och kamera. Samtliga har fästband med kardborre, MP3- och mobilfodralet har halsrem. MP3-hållaren har port för hörlur. Kamerahållaren har handlovsrem och en linsdel vilket gör att det går att ta kort med kameran i fodralet utan att äventyra kameran.

Mobilfodralet kostar ca 160:-, MP3-fodralet ca 215:- och kamerafodralet ca 190:-

www.trendmark.se

Det blir en nedre promillegräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Från och med den 1 juni 2010 skärps reglerna för sjöfylleri och det blir därmed fritt fram för Kustbevakningen och Sjöpolisen att kolla promillehalten hos båtförare även i Sverige.

Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är längre än tio meter. Både den som framför båten och personer ombord med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande omfattas av de nya reglerna. Den nya lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri utvidgas straffansvaret för de fartyg som omfattas av promilleregeln. 1,0 promille blir en absolut gräns, och den som har mer alkohol i blodet än så döms för grovt sjöfylleri.

De nya reglerna innebär att polisen och kustbevakningen får rätt att göra rutinmässiga alkoholtester för att kontrollera nykterheten och sjösäkerheten i svenska vatten.

SBU har under beslutsprocessen framfört kritik mot förslaget. Bland annat för att det inte harmoniserar med lagstiftningen i andra grannländer, där 0,5 promille är den vanligaste gränsen.

– Vi får nu samma regler till sjöss som redan gäller på vägarna och det är bra. Jag tror att tiden är mogen för detta. Det är självklart för oss att vara nykter på vägarna och jag tror att samma inställning snart också gäller på sjön, säger Kristina Falk Strand, chef för brottsbekämpningsenheten på Kustbevakningen.

– Det är bra att reglerna blir tydliga och klara. Förutsägbara bestämmelser ökar rättsäkerheten, säger Kristina Falk Strand.

Den nya lagen innebär också att Kustbevakningen och Polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller till sjöss för att kontrollera nykterheten i svenska vatten.

För båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. En båtförare som är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om inte båten kan framföras på ett säkert sätt. Om båtföraren har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båt på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan domen bli grovt sjöfylleri.

Kommentarer

L Karlsson 12:52:30 2010-04-29

"Gränsen gäller de som för fram båtar och segelbåtar som är minst 10 meter och kan gå 15 knop eller snabbare "

Helt fel- "Gränsen gäller de som framför båtar som är 10 meter eller längre ELLER båtar som med motordrift kan gå 15 knop eller snabbare"
Båda kraven behöver således inte uppfyllas, en inte helt oviktig detalj.

Sneseglaren 15:08:47 2010-04-29

Trist att likställa båtar med bilar och ett sånt okunnigt uttalande av KBV. Helt olika förutsättningar. Undrar hur de skall klara av detta nu när jag är ägare till båten och har druckit. Men min gamla mamma står vid rodret nykter. Hur skall Polis och KBV kolla att hon klarar den "väsentliga uppgiften" att lägga till själv ….

Olof Malmlöf 15:12:04 2010-04-29

– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.

Adam 16:31:50 2010-04-29

Olof: I Californien kan du åka dit med 0.5. Och är du under 21 så är gränsen 0.1. Plus att du har betydligt mer regler om utrustning som skall finnas i båten. (Och i vissa delstater i Kanada så är det tom. olagligt att dricka öl i en eka…)

Olof Malmlöf 23:27:45 2010-04-29

Adam. Det är riktigt att det varierar ngt. Jag kör i Maryland, Virginia, DC, NJ, RI etc =0.8. Jag tror att hela den här lagstiftningen är ett slag i luften. Folk som super struntar i om det är 0.2, 0.5 eller 0.8. För oss som är "skötsamma" innebär det bara onödiga begränsningar om man vill känna sig laglydig.

Här i USA är det betydligt mer övervakning. En del av rena säkerhetsskäl som inte hör båtsporten till per se. Utrustninngskraven är inte mer an vad de flesta har i båtarna ändå Sverige. Vad jag uppskattar här i USA är "NO WAKE" (Inget svall) som ofta är mer relevant än 5, 8 eller 12 knop, men kan även vara kombinerad med fartgräns.

Per-Arne 00:11:54 2010-04-30

Varför haka upp sig på bevisbördan ? Borde det inte vara vettigare och fundera på vad som händer med en när man får alkohol i kroppen? Man är faktiskt betydligt mer utsatt redan när man ligger förtöjd med sin båt än om du sippar/super hemma eller på krogen. Ett exempel på detta är en mycket erfaren världsomseglare som hittades drunknad intill sin båt i Nyköping! Lasse Åberg gjorde en mycket tänkvärd pr-film för sjönykterhet för x antal år sedan. Stiltje och fin kväll plus alkohol var en farligare kombination än att vara ute nykter i sin båt när det blåste kuling. Hemma kan du dricka till och känna dig trygg, men när du ligger förtöjd vid något mysigt ställe med din båt, kan vindarna vända och klipporna bli hala, som du säkert känner till. Då gäller det att vara skärpt och nykter om du inte vill riskera några tråkigheter!

Olof Malmlöf 14:37:52 2010-04-30

Per-Arne. Håller med om att man inte skall vara full på sjön. Men det är INTE binärt. Så gott som alla länder och myndigheter i världen anser att mellan 0.5 tlll 1 Promille funkar. Då kan man också lägga om sin båt utan att vara brottsling när man druckit lite vin på kvällen. Nu tar vi ett nästan militant grepp om detta i sverige. Lagen är inte förankrad bland båtfolk och heller inte väl definerad. Dålig förankring leder till låg efterfölelse. Jag registrerad aldrig min båt och kommer heller inte att följa den här lagen. Jag tillhör numer inte "lydfolket" och med ökat intrång i människors liv och tillit till egna beslut minskar lagefterföljelse.

Per-Arne 19:34:27 2010-04-30

Jag håller delvis med dig Olof och reggade inte heller in båten. Men om man även vänder på denna stek och skulle trotsa alla förbud som är svåra att lagföras för skulle väl det innebära folkmoraliskt rätt till fri fart på Essingeleden. Skulle inte det innebära högre tempo och större olycksrisker? Vi har faktiskt haft en gammal solidarisk alkoholpolitik och informationskampanjer i Sverige som byggde på omtankte om varandra. Nu verkar alla ha gett upp och trånar efter liberalare regler och länder där man "kan handskas med alkoholen". Men klarar de verkligen av det? Om nu sannolikheten att åka fast är så liten att man struntar i 0,2 gränsen till sjöss, hur kan man då vara så säker på att man inte har 0,2 i blodet när man sätter sig i bilen för att åka hem? Jag hade släktingar som på 60-talet älskade sitt båtliv med sin Petterssonare. De hade väldigt trevligt tillsammans med sina klubbkompisar och levde ett mycket rutinbundet båtliv med invanda krökartraditioner. Men plötsligt insåg de att deras båtliv blev en för stor hälsofara för dem så de sålde båten och köpte sig ett landställe i stället. Möjligtvis började de även att tänka om när deras bästa båtvän dog i liungcancer eftersom han rökte så mycket.
Min släktingar slutade även att röka efter dödsfallet.

Göran 11:30:37 2010-05-03

Beslutet om promillegräns är inte sjösäkerhets motiverat utan en nykterhetspolitisk kompromiss och kohandel som är ett slag i luften.
När våra ledande politiker jämför framförandet av en båt i mopedfart på en flera hundra meter bred farled med att köra bil i 90km/h på en 9 meters bred väg och med 3 meters mellanrum möta en i samma hastighet då blir det så här tokiga lagar.Med andra ord som de erfarna sjöpoliserna säger , det där kommer vi inte att lägga ner dyrbar arbetstid på att kolla

Per-Arne 21:00:30 2010-05-03

Vad har du för möjlighet att springa från en full mopedist som kör rakt emot dig Göran? Helst av allt sklule jag inte vilja möta någon berusad förare oavsett om det är till lands eller till sjöss!
För x antal år sedan kom körde en berusad snubbe i en liten snurrebåt om mig när vi seglade utanför Sätra båtklubb. När han paserat så reser han plötsligt på sig och ramlar ur båten. Han hade inget dödmansgrepp kopplat så båten kör runt runt hela tiden samtidigt som han ropar på hjälp. Jag kände mig frustrerad som inte kunde ingripa eftersom jag hade seglen uppe och en hrlt orutinerad besättning.Men jag ringde 112. Som tur var kunde ettungt bar i en mindre motorbåt agera. De såg till att de kunde kunde komma tillräckligt nära så att de kunde slita loss bränsleslangen från motorn. Förmodligen fick de en och annan repa på sin egen båt som tack för hjälpen. Det var rena turen att den packade snubben hamnade utanför sin egna båts framfart. Priset för den så romantiserade båtfyllan får även anhöriga och de hjälpande räddarna var med att betala. Man vet inte heller i förväg hur personen kommer att reagera som man försöker att rädda. Tänk om personen i fråga får panik och dränker dig av misstag!?
Alkohol är farligt både till lands och till sjöss oavsett fart eller om du ror. En räddningsaktion av dig är i regel traumatisk och kan kosta andra livet!

Olof Malmlöf 00:37:01 2010-05-04

Per-Arne. Måste ha varit frunktansvärt att uppleva. Men betänk att sannolikt är det just en sådan person som ändå inte bryr sig (vi har ju haft 1 promille redan innan) och gick båten max 15 knop innefattas han ju inte ens av reglerna.

Har inte hittat bra statistik ännu här i USA men en intressant – och statistiskt vederlagd – undersökning visaratt "distraktioner" i bil (mobiltelefon, SMS, Ipod, stereo, navigatoretc ) motsvarar om man har .08 promille eller mer i blodet!

Men, man skall inte jämföra med bil. Lagen på 0.02 på sjön saknar helt rationella grunder

Per-Arne 08:05:41 2010-05-04

Även jag har märkt att många är mindrr uppmärksamma idag både på vägarna och till sjöss vilket mycket väl kan bero på att de slukas upp av gps:er sms:r eller annan modern teknik.
Jag har alltid "hulligan-tutan" tillgänglig och har väckt en och annan i kritiska ögonblick. Så visst har du rätt i att det är att jämföra med en viss fylla Olof! Men ja g tror i alla fall det är farligt om båtfolket bara lutar sig bakåt och fortsätter med sitt frihets-sippande! Har verkligen alkoholen försvunnit ur kroppen när de väl sätter sig bakom ratten i sin bil? Det är möjligt att den nya promilleilagen även skulle kunna förbättra nykterheten på våra vägar.

Skötsam 23:25:06 2010-09-02

Vansinne med 0,2! 0,5 OK
Jag accepterar inte denna Överhöghet.
En lag som fattas utan ett uns av underlag eller fakta = diktatur. På Bryggsnack är detta den största tråden, alla är rasande!
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348586

Ljungbergarn 18:11:51 2010-11-24

Vansinneslagen!
www.alltom02promillepasjon.se
Läs och bli förbannade, ledsna, upprörda.
Politikerna ställs mot väggen, deras svar, som inte är några svar, utvisar endast makt-fetichism.

Peter Eriksson 05:05:15 2010-11-25

Det stämmer inte alls att alla är rasande på Maringuidens bryggsnack. Många har inte alls problem med den nya lagstifningen.Sen verkar de flesta som är emot lagen bara utgå från sig själva och sin egen verklighet. Man ska komma ihåg att om man tillåter att man har en halv promille alkohol i blodet och kör hem "en vindstilla kväll" så är det även tillåtet för en 18-åring att också ha en halv promille i blodet och köra 40 knop med farsans styrpulpet på kvällen. För den "friheten" blir även den laglig.

Ljungbergarn 19:56:47 2010-12-01

Nu är det igen klarlagt att lagen är helt felriktad enligt färsk statistik.
Nu ställs politikerna mot väggen med svart på vitt, och de vägrar svara, eller rättare sagt, de har inget att komma med nu för statistiken är förödande för de som står bakom lagen. Intressant att man just för de båtar som finns överrepresenterade i olycksstatistiken har undantagit dem i lagtexten. Båtar som lagen riktar sig emot finns knappt alls.

gockemannen 17:31:52 2010-12-02

Vilken statistik hänvisar du till? Länka gärna!

stefan 19:14:57 2011-01-25

Så här hade varit bättre!
1,0 om du kör under 8 knop
0,6 " " " mellan 8 – 25 knop
0,2 " " " över 25 knop

Anitljungbergaren 09:04:46 2011-01-28

Typisk foliehatt, klart han inte har någon statistik. Det finns ingen statistik som stöder att man blir bättre båtförare på fyllan.

Jag, däremot blir bara snyggare ju fullare jag är.

gunnar lassen 21:57:20 2014-01-26

Kære svenske broderfolk
Det er og bliver en tosset lov. 0,5 – 0,8 havde været OK.
Det værste er dog den usædvanlige nidkære måde politi og kystbevogtning synes at udføre jagten på – utåleligt.
Jeg bliver herefter i Danmark – ikke for at drikke ustyrlige mængder, men hvem ønsker at skulle diskutere (blive anklaget etc) blot fordi man en aften skal flytte sin båd 200 m i en bugt, men desværre har drukket 0,5 flaske vin, og herefter skal behandles som en kriminel – få nu lavet det oprør og få den lov lavet om.
God ædruelig sommer ønskes I alle

Mellan åren 2004 och 2009 ersattes båtägare med 68 miljoner för stulna båtmotorer. Antalet stulna motorer var 1 778 och Yamaha är det märke som toppar listan över antalet stölder. Det visar färsk statistik från Länsförsäkringar. Nu är båtägarna i full gång med vårrustning inför sjösättningen. För en del är det första gången de tittar till båten efter vintern, och många stölder upptäcks nu. Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.

– Flertalet stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän långt senare, säger Rikard Elleberg, produktspecialist på Länsförsäkringar.

De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 778 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 68 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

– Det är väldigt trist att komma ut till båten och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor. Och även om man får ersättning så är det här ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på, säger Rikard Elleberg.

De motorer som anträffas hittas ofta i Polen och Baltikum. Stölderna är välorganiserade och det är vanligt att det stjäls flera motorer vid samma tillfälle, både stora och små.

– Det stjäls från båtar i stort sett överallt, avslutar Rikard Elleberg. Både på stora orter och marinor och längs fridfulla insjöar mitt i Sverige. Ingen plats är helt säker. Vare sig man har båten vid fritidshuset eller på båtvarv måste man hålla uppsikt.

Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2004-2009:
Yamaha, 590 st
Suzuki, 201 st
Mercury, 295 st
Honda, 183 st
Evinrude, 92 st
Johnson, 79 st

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Förvara om möjligt motorn inomhus.
• Gör tätare besök vid båten under vintern.
• Be någon fastboende se till din båt eller samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Gravera in ditt personnummer på flera ställen på motorn.
För ytterligare information kontakta:

Foto: Yamarin.

www.lansforsakringar.se

Den 6-8 augusti arrangeras Class 1 offshore racing för första gången i Sverige. Motorsportens verkliga tungviktare. Ett formidabelt muskelpaket på 4,8 ton flyger över vågtopparna i farter som närmar sig 260 km/h. Efter exotiska platser som Monaco, Miami, Rio de Janeiro och Dubai är det så dags för Uddevalla på svenska västkusten att skriva in sig i historieböckerna. VM-deltävlingen SGP, Swedish Grand Prix, är det största som hänt svensk motorsport sedan Formel 1 i Anderstorp. Räkna med en folkfest för hela familjen.

Norska Arendal som arrangerat en VM-deltävling i Class 1 sedan 1994 lockar årligen över 150 000besökare.

– Även om förutsättningarna i Uddevalla är betydligt bättre, räknar vi lite försiktigt med 100 000 besökare första året. Det innebär drygt 50 miljoner turistkronor till regionen, 40 nya årsarbeten, och mellan 15-20 miljoner i skatteintäkter. Utöver ett mediegenomslag värt flera 10-tals miljoner för kommunen, säger arrangerande föreningens ordförande, Stefan Docksjö.

H.K .H. Prins Carl Philip, tävlingens beskyddare
Bland de prominenta personer som väntas till Swedish Grand Prix är Prins Carl Philip. Prinsen som har ett genuint båtintresse fullgjorde sin värnplikt vid Första Amfibieregementet i Vaxholm. Prinsen utbildade sig till båtchef (Stridsbåt 90) och genomgick senare officersutbildning inom Marinen. Han deltog under utbildningstiden bland annat i en långresa med minfartyget HMS Carlskrona. Prins Carl Philip tog examen som fänrik i december 2002 och är idag reservofficer med kaptens grad.

Prins Carl Philip är mycket friluftsintresserad och seglar gärna på västkusten. Prinsen är även engagerad inom motorport. Prinsen erhöll Svenska Bilsportförbundets förarlicens hösten 2003. Sedan 2008 tävlar han i Porsche Carrera Cup för Flash Engineering.

Prins Carl Philip är sedan starten 2010 beskyddare för Swedish Grand Prix.

MILJÖANSVAR
Tävlingsbåtarna i Class 1 är förmodligen den mest extrema testbänk industrin kan önska sig. Lättare och starkare material medför mindre förbrukning. Starkare båtar medför också säkrare båtar med längre livslängd. Bättre förbränning leder till mindre tankar och mindre utsläpp. Mer lättdrivna skrov medför samma fart med mindre motorer.

– Skälet till att jag accepterade att ta miljöansvaret för Swedish Grand Prix, var min övertygelse om att kunna bidra till en bättre utveckling för båtlivet, säger Stefan Docksjö. Genom att göra tävlingsbåtarna miljövänligare, borde man också kunna förbättra vanliga fritidbåtar. 2008 sänktes exempelvis bullernivån från cirka 130 dB till under 100. Vilka bullerkrav finns idag på fritidsbåtar?

Detsamma gäller drivmedel. De flesta fordon drivs idag med vanlig bensin och diesel. Detta är ohållbart! Våra politiker måste ta ett större ansvar och tvinga fram bättre lösningar, även på havet. Om det är etanol, en renare bensin som alkylat, eller en kombination därav får framtiden utvisa. Tänk om dessa 10 tävlingsbåtar kan bli en testbänk även för framtida drivmedel på havet? Tänk om Swedish Grand Prix kan bidra till att ALLA Västkustens 100 000 båtar redan om ett par år halverar sina utsläpp? Då har vi verkligen åstadkommit en förändring, säger Docksjö.

ASPEN – NY SPONSOR
– Vår ambition är att vara ett föredöme och leda utvecklingen till ett grönare båtliv. Därav är vi mycket stolta över att presentera en av våra viktigaste samarbetspartners, Lantmännen Aspen Petroleum, säger Docksjö. Som leverantör av drivmedel till både tävlingsbåtar, funktionärer och besökare, erbjuder ASPEN bland annat Alkylatbensin och Biodiesel. Alkylat är en bensinkvalitet där man i tillverkningsprocessen lyckats plocka bort 99 % av alla gifter som exempelvis det starkt cancerogena ämnet bensen samt olika aromater. Varför dessa ämnen överhuvudtaget tillåts i drivmedel är en stor gåta…

– Kommer ni ihåg motståndet från motortillverkare och bensinbolag när blyfri bensinen skulle införas, undrar Docksjö. Under Swedish Grand Prix bjuder arrangören in till en konferens för att diskutera just alternativa drivmedel inom båtlivet.

– Vi måste lyfta blicken ur ankdammen och se bortom horisonten, avslutar en hoppfull Docksjö.

STORA KOMMERSIELLA VÄRDEN
Bland barnfamiljer, kungligheter, ambassadörer och andra celebriteter är Swedish Grand Prix också en arena för affärer. Kombinationen av motorolja och champagne lockar.

– Den kommersiella plattform Class 1 utgör, är motorn i vår ekonomi, säger en av sponsorerna bakom NGP, Norwegian Grand Prix. En tävling som arrangerats sedan 1994.

– Möjligheten att vara med från start skapar unika möjligheter för våra partners, säger Jan-Erik Blöe Hanssen, projektledare för SGP. Swedish Grand Prix öppnar upp för en titelsponsor och tre huvudsponsorer. Det finns även skräddarsydda avtal för företag av alla storlekar. Det är viktigt med en regional förankring, samtidigt som det är ett stort internationellt evenemang. Med TV-sändningar i 142 länder och 220 miljoner hushåll som följer tävlingarna, är SGP ett av de största svenska idrottsevenemangen på flera år.

Kort om arrangemanget
• Detta är första gången en världscuptävling i Offshore Class 1 arrangeras i Sverige.
• Platsen för arrangemanget är Uddevalla, den 6-8 augusti 2010
• Huvudansvariga är UIM, WPPA, IOTA, SVERA och föreningen SGP
• 2010 års grand prix: Brasilien, Norge, Sverige, Rumänien, Italien, Abu Dhabi och Dubai.
• Bland tidigare svenska förare bör nämnas Lennart Bylock och dennes italienska partner,
ingenjören Fabio Buzzi. Inom Class 2 finns även Staffan Roth och Mikael Frodé.
• I Norge utmärker sig Andreas Ove Ugland, Kjell Inge Rökke, Rune Gjelsten och Bård Eker.

Kort om båtarna och tävlingsklassen

• Första svenska motorbåtstävlingen hölls i Marstrand 1904
• UIM bildades 1922 och första Class 1-tävlingen hölls 1964
• Uppmärksammad olycka med Stefano Casiraghi 1990
• Sedan 1994 använd uteslutande 46 fots katamaraner
• Minimivikt 4 800 kg (efter målgång)
• Motorstyrka 2 x 928 hk (numer begränsat)
• Toppfart 140 knop (260 km/h)

Norges ambassadör ser stora affärsmöjligheter i Class 1

CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP 2010
28 Mars BRAZILIAN GP – Rio de Janeiro
18 Juli NORWEGIAN GP – Arendal
6-8 Aug SWEDISH GP – Uddevalla
29 Aug ROMANIAN GP – Constanta
3 Okt ITALIAN GP – Stresa
26 Nov ABU DHABI GP – Abu Dhabi
11 Dec DUBAI GP – Dubai

Bildtext:
Full throttle för Swedish Grand Prix 2010. Den 6-8 augusti är det VM-fest på Byfjorden. Foto: Grand Prix/Class 1.

Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt ett nytt nässeldjur som tycks ha etablerat sig i svenska vatten. Arten, som kommit hit med hjälp av den invaderande amerikanska kammaneten, kan vara samma djur som orsakar hudåkommor på badande i USA.

Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har i flera år följt invasionen av den amerikanska kammaneten Mnemiopsis. Nu har forskarna upptäckt att kammaneten kan ha fört med sig ytterligare en ny art till Sverige: ett marint nässeldjur som lever som parasit på kammaneten. Enligt forskarna kan det vara samma parasit som vållar problem i USA genom att orsaka hudåkommor på badande.

Nässeldjuret, som Göteborgsforskarna genom DNA-analyser tror sig ha identifierat som havsanemonen Edwardsiella, är vanligt förekommande i kammanetens naturliga livsmiljö i västra Atlanten men har inte tidigare påträffats i svenska vatten eller på någon annan plats dit kammaneten spridit sig. Det är nässeldjurets larver som parasiterar på kammaneten, och som orsakar hudirritationerna – som kanske kan ställa till problem även för svenska badare.

– Den amerikanska varianten av nässeldjuret ger upphov till en hudirritation som kallas ”sea bathers eruption”, vilket generellt inte kräver vård men som ger ganska stygga hudirritationer som sitter i några dagar. Men anemonen vi hittat är till förväxling lik en svensk anemon som heter Edwardsiella carnea, och vilken av arterna det är, eller om det verkligen rör sig om två skiljda arter, får vi först veta efter en fördjupad genetisk analys.

Skulle det vara den amerikanska Edwardsiella som kommit hit kan vi få se enstaka fall av ”sea bathers erruption” även i Sverige fram på höstkanten, tror Erik Selander:

– Dock har vi inte sett så extrema mängder av arten i svenska vatten som förekommer på den amerikanska östkusten. Anemonlarverna har dessutom haft sin peak i september, efter högsäsongen för svenska badare.

Erik Selander och hans kollegor registrerade parasiten under två olika mätningar 2007 och 2008. Vid den senare mätningen visade parasiten en tillväxt som var 40 procent större än kammanetens. Ur ekologisk synpunkt är etableringen därför inte bara av ondo.

– Kammanetens explosiva utbredning här och i till exempel Svarta havet tros bero på att maneten har färre naturliga fiender här än i sin naturliga miljö. Därför är det extra spännande att se vad som händer när det nu dykt upp en naturlig fiende till kammaneten. Eftersom parasiteringen är så hög finns förhoppningar om att arten kan bidra till att dämpa invasionen av kammaneter något, vilket vi sett på andra sidan Atlanten, säger Erik Selander.

Artikeln Parasitic anemone infects the invasive ctenophore Mnemiopsis leidyi in the North East Atlantic publiceras i tidskriften Biological Invasions majnummer.

Länk till artikel: http://www.springerlink.com/openurl.asp?genre=article&id=doi:10.1007/s10530-009-9552-y

Foto Erik Selander.
Bildtext Esb 025: Närbild på parasiten inuti den amerikanska kammaneten Mnemiopsis leydi
Esb026: När larven är tillräckligt stor lämnar den maneten och blir kortare och tjockare. Det är larverna som orsakar hudirritationer på grund av giftet i dess nässelceller. Oftast sker det när larver fastnat innanför till exempel badkläder.
Esb065: Parasiten som fullvuxen.

Det här är en familjebåt som byggs i hög kvalitet av italienska Colombo. Företaget har utmärkta hantverkare, men har här även tagit hjälp av designerna vid Victory Design, Brunello Acampora, som står för skrovet, och Nuvolari-Lenard som har designat båtens yttre och inre.

På däck används mahogny, vilket återspeglar den klassiska tradition som Colombo vill arbeta efter. Sidorutorna och den aktre glasdörren har dock en annan och lite modernare stil.

I fören har båten ett stort soldäck, vilket säkert uppskattas – främst på lite varmare breddgrader. Matplats, cockpit med mera är konstruerat för att passagerarna ska få känslan av att de sitter ute, trots att de är i en skyddad kupébåt. Taket har dock en mycket stor skjutlucka och tack vare de stora aktre dörrarna går det att öppna upp båten rejält.

Båten är rejält bred, vilket ger god innervolym. I kabinen finns till exempel en bra matplats med soffa och ett stort matbord. Själva pentryt döljs delvis bakom en vikdörr.

Under däck finns fem kojer i två separata kabiner. Ägarhytten med sin dubbelkoj är längst fram i fören medan midkabinen har tre kojer.

Motoralternativen är två Volvo Penta IPS system med D4-motorer på 300 hk styck. Det tillåter cruisingfarter upp till 28 knop och en toppfart på 33 knop med halv last. Båten kan förses med Pentas joystick för IPS.

Dimensions and technical details
Construction material Fibreglass
Decoration Teak
Length 12,69 m
Beam 3,65 m
Berths 5
Engines 2 x 300 hp Volvo Penta IPS 400
Dry displacement 8,7 tonn
Max. speed 33 kn
Cruising speed 28 kn
Fuel tank capacity 1000 l
Water tank capacity 350 l
C.E. category B

www.colomboboats.it

Det är en ny generation gästhamnar som utvecklas längs våra kustlinjer. Viamares gästhamnsbolag Promarina har ”livets goda” i fokus – spännande arkitektur har en given roll där. Nu tas första spadtaget för en ny byggnad för gästhamnsfaciliteter i Oxelösunds Gästhamn ritad av YAJ arkitekter.

-Idag är en gästhamn mycket mer än nödvändig basservice för båtfolk. Modern gästhamnsverksamhet går ut på att göra båtlivet mer angenämt och skärgården mer lättillgänglig för fler under en större del av året, säger Ylva Lindstedt, arkitekt och VD för YAJ arkitekter. -I samarbete med Promarina utformar vi anläggningar som förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder, och som också har attraktionskraft off season. Vi utformar anläggningarna så att de både länkar båtgäster med ortens attraktioner och erbjuder allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet – ett sätt att boosta hela orten som destination!

– Gästhamnens arkitektur skall vara en attraktor i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till platsen, berättar Ylva Lindstedt.

Modern arkitektur med maritim förankring
– Byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund är en monolit i massivträ, beskriver Jonas Nyberg, arkitekt och delägare i YAJ. Massivträstommen är exponerad exteriört i fasaderna, takbeläggningen är ett också i trä, ett sk faltak. Hela exteriören skall ytbehandlas med väldoftande ”bryggsmörja” eller ”Roslagsmahogny” – en mörkpigmenterad, traditionstyngd blandning av tjära med linolja. Interiörerna blir havsblått monokroma med detaljer i teak.

Byggnadens speciella form är genererad utifrån optimala solvinklar och väderstreck för dels solpanelens funktion (i takfallet mot söder), dels för takfönstrens funktion som dagsljusintag, där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen undviks genom att takfallen vikts bort från södersolen (takfallen mot nordost och nordväst).

Grön våg
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Jonas Nyberg. -Anläggningen kommer att innehålla miljöteknik i form av solpaneler och värmepump för tappvarmvatten, rörelsedetektorer och sensorer för reglering av belysning, tappvatten och vädring via takfönster. Energisnål belysning och apparatur kommer att användas.

– Förutom att integrera cleantech-system i byggnader, har vi som arkitekter möjlighet att åstadkomma verkliga besparingar vad gäller både miljö och förvaltningskostnader. Det görs genom själva utformningen, väderstrecksorienteringen och placeringen av byggnader. Exempel på vårt arbete med sådana sk passiva klimatsystem i Oxelösund är utjämning av temperatursvängningar under dygnet via en stomme i massivträ – den tunga stommen ackumulerar värme under dagen, värmen återges under kalla nätter. Ett annat exempel är dagsljusintag via takfönster placerade där den mest intensivt uppvärmande solinstrålningen från söder undviks, samt evakuering av fukt och överskottsvärme via självdrag genom takfönstren. En annan, självklar miljöaspekt av anläggningen är genomgående miljöriktiga byggmaterial. Gästhamnsanläggningen är i sin helhet Blå Flagg-klassad. Promarina samarbetar också med Håll Sverige Rent.

Utöver den nya byggnaden för gästhamnsfaciliteter i Oxelösund kommer inför sommaren nya bryggor på plats. Inför nästa säsong får anläggningen ytterligare ett arkitektoniskt tillskott i form av nytt hamnkontor med butik, café och en gästhamnslounge, avslöjar Mats Bylund, VD för Promarina.

Världsnaturfonden WWF är starkt kritisk till ett kompromissförslag från Internationella valfångstkommissionen, IWC, som i strid mot sina egna riktlinjer vill öppna upp för kommersiell valjakt under en 10-årsperiod. För första gången på 25 år kan det nu bli tillåtet att jaga i valreservaten i södra Oceanien. Förslaget innebär att Internationella valfångskommissionen ger grönt ljus för Japan, Norge och Island att helt lagligt bedriva kommersiell valfångst.

Däremot skulle fångstkvoterna vara lägre än de som länderna själva har satt idag. Enligt IWC skulle det nya beslutet rädda tusentals valar de närmaste 10 åren.

WWF är mycket kritisk till att också Sverige och den svenska regeringen backar upp förslaget.

– Förslaget öppnar upp för en farlig utveckling, där valfångsten blir en politisk handelsvara i stället för att grundas på vetenskapliga argument. Det borde vara Sveriges plikt att arbeta för att kvoterna grundas på vetenskap och inte politisk kohandel. Det kan också öppna upp för valfångst i reservaten på södra halvklotet, bland annat i södra Oceanien, säger Tom Arnbom, biolog och naturvårdsexpert på WWF.

Om förslaget går igenom kan länderna också jaga hotade valarter som sill- och hajval.

1986 införde IWC ett moratorium som förbjuder medlemsländerna att fånga val. Men Japan har fortsatt med kommersiell valjakt under vetenskaplig täckmantel. Norge och Island har motsatt sig förbudet och bedriver också valfångst.

– WWF uppmanar alla länder att delta på IWCs möte i Agadir, Marocko den 21-25 juni för att åter sätta frågan om vetenskap och hållbar förvaltning i främsta rummet, säger Tom Arnbom.

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: – bevara världens biologiska mångfald – verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt – minska föroreningar och ohållbar konsumtion.

www.wwf.se

Det är dags för Stiftelsen Håll Sverige Rents årligen återkommande Nationella Skräpplockardagar och antalet deltagare är högre än någonsin. 23 000 i Stockholm, 60 000 i Göteborg, 5 000 i Malmö och ytterligare tiotusentals personer i 240 av landets 290 kommuner. Fler än 320 000 personer kommer att under några veckor manifestera mot nedskräpningen genom att vårstäda Sverige.

– Skräpplockardagarna är vårt sätt att lyfta det utbredda engagemang mot skräpet som finns i Sverige och det är roligt att se att allt fler kommuner också engagerar sig i manifestationen, säger Joakim Brodahl, kampanjledare på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Skräpplockardagarna samlar framför allt de aktiviteter mot nedskräpning som pågår i skolor och förskolor men engagerar även privatpersoner, föreningar och företag. Dessutom är det för varje år allt fler kommuner som väljer att på olika sätt uppmuntra sina invånare att delta eller väljer att ansluta sina lokala kampanjer till den nationella manifestationen.

Bland de dryga 60 kommuner som är aktiva i år ser vi bland annat Karlstad, Enköping, Göteborg, Lerum, Gällivare, Eslöv, Gävle, Kalmar, Nynäshamn och Örebro.

Skräpplockningen pågår framför allt under vecka 17 men aktiviteter pågår under hela våren beroende på när snön försvinner över landet. Se vad som händer i ert län/kommun och vilka verksamheter som deltar på www.hsr.se/skrapplockardagar

För att särskilt lyfta fram de kommuner där engagemanget är störst utlyser Håll Sverige Rent tävlingen Årets kommun. Belöningen utgår i form av ett vandringspris som delas ut i början av juni. Utmärkelsen har de senaste två åren tilldelats Enköpings kommun. Med de årliga Skräpplockardagarna vill Håll Sverige Rent sätta den ökande nedskräpningen och dess konsekvenser i fokus och visa att individen kan åstadkomma förändring med en så enkel handling som att plocka skräp. Syftet är att på sikt förändra människors attityder och beteenden så att nedskräpningen minskar.

Håll Sverige Rent kommer också att manifestera genom att plocka skräp, torsdagen den 29:e april.

www.hsr.se

BIldtext:
Skräpdykning i Stockholm. Foto: Håll Sverige Rent.

Bolaget Nord Stream kommer att ta ökad hänsyn till miljön genom kompensationsåtgärder för gasledningen på tyskt vatten. Det är resultatet av en överenskommelse mellan WWF i Tyskland, en rad miljögrupper (BUND) och Nord Stream AG. Miljöorganisationerna drar nu tillbaka sin stämning mot gasledningen. Bland annat ska bolaget betala ut 10 miljoner euro till en stiftelse för miljöprojekt och dessutom arbeta för att tusen hektar ska bli skyddat område.

– Överenskommelsen är en framgång för skyddet av Östersjön och det är speciellt glädjande att WWF och miljörörelsen lyckas där regeringarna har misslyckats. Att förorenaren betalar är en grundpelare och vi välkomnar att Nord Stream nu tagit ett rejält kliv i denna riktning. De är nu beredda att kompensera för skador som kan uppstå av gasledningen på tyskt vatten, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Östersjöländerna Ryssland, Sverige, Danmark, Tyskland och Finland vars territorialvatten och ekonomiska zoner genomkorsas av den planerade gasledningen har sagt ja till projektet. WWFs förslag om att införa en mekanism finansierad av Nord Stream för att kompensera eventuella miljöskador fick inget stöd. WWF har även hävdat att gasledningen riskerar att öka miljöskadorna i det känsliga Natura 2000-området Greifswald, mer än vad som angetts av Nord Stream men kritiken har inte tagits på allvar. Till följd av detta lämnade WWF tillsammans med BUND in en stämning mot tyska staten för att de godkänt gasledningen .

I den överenskommelse som slutförts de senaste dagarna förbinder sig Nord Stream att ta ökad hänsyn till Östersjöns miljö. Cirka 10 miljoner euro ska gå till kompensationsåtgärder som ska beslutas av en stiftelse ledd av miljöorganisationerna. Dessutom ska 3 miljoner euro gå till extrainsatser om akuta skador inträffar och Nord Stream ska arbeta för att tusen hektar ska bli skyddat område. Kompensationsåtgärderna kommer att utformas så att de bättre fredar marina arter och deras livsmiljöer som kan påverkas negativt av gasledningen.

Fakta: Den 120 mil långa gasledningen från ryska Viborg till tyska Greifswald går genom Östersjön, klassat som ett särskilt känsligt havsområde av FNs sjöfartsorgan IMO. Bottensedimenten rymmer allt från gamla miljögifter till minor från andra världskriget.

WWF hävdar att grävning, plöjning och stendumpning kan leda till kraftig påverkan på både biologisk mångfald och miljö. Mängden fosfor och kväve som skulle kunna frigöras vid bottenarbetet är omfattande. I Tyskland och Finland passerar gasledningen direkt genom eller mycket nära ett flertal skyddade områden. I Sverige passerar den ett par kilometer från två svenska Natura 2000-områden, Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken.

Trendmark som representerar varumärkena Musto, N.Z.A, Sebago, och Allen Edmonds lanserar nu även Elvströmkollektionen i Sverige, Danmark och Finland. Efter många år av framgångsrik produktion inom segel, båtar och tekniska redskap började Paul Elvström 1981 produktionen av sportkläder som bär hans prestigefyllda namn. Tack vare kombinationen av kvalitet, stil och design blev Elvströmkollektionen en succé.

2006 tog Beach Company över ansvaret för utvecklingen av varumärket. Beach Companys designer har uppdaterat kollektionen så att den möter marknadens behov samtidigt som de månat om Elvströmsandan och integriteten i varumärket.

Elvström klär den medvetne mannen med eleganta sportkläder i casualdesign. En uppdaterad look med noggrant utformade produkter som är trendiga utan att vara överdrivna eller extrema. Elvström satsar på en fantastisk passform med omsorg för detaljer.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.trendmark.se

Emirates Team New Zealand har utsett den olympiske seglaren och skepparen Chris Nicholson som skeppare i Campers utmaning för Volvo Ocean Race 2011-12. Nicholson är en veteran med tre stycken Volvo Ocean Races bakom sig. Det första seglade han som vaktkapten 2001-02 på Amer Sports 1, med Emirates Team New Zealand VD Grant Dalton som skeppare.

I seglingen 2005-06 var han vaktkapten på den spanska utmanaren movistar och 200-09 var han co-skipper på PUMA, som kom totaltvåa efter vinnaren Ericsson 4.

Nicholson, 40, representerade Australien vid OS 2000 och 2004. Han var världsmästare i 49er 1997, 1998 och 1999 och världsmästare i 505 1992, 1994 och 2002.Det är med andra ord en ytterst rutinerad seglare med rätt bakgrund som ska ansvara för Campers båt.

Nicholson får dessutom sällskap av de neregerande mästaren i world match racing, Adam Minoprio, från New Zealand.

Minoprios relativt nya BlackMatch team har fått en raketkarriär inom match racing. Efter bara två år på den professionella cirkusen vann teamet serien och ligger främst i rankingen.

Emirates Team New Zealand VD, Kevin Shoebridge, som komemr att ansvara för Campers projekt, kommenterar utnämningarna av Nicholson och Minoprio med att det blir ett mycket erfaret gäng som ska segla båten.

Nästa omgång av Volvo Ocean Race startar i spanska Alicante i oktober 2011 och går i mål i Galway på Irland i juni 2012.

Bildtext:
Chris Nicholson (t. v.) och Adam Minoprio.

Kina må vara gigantiskt på alla områden, men vad gäller båtar och båtliv ligger de långt efter oss. Däremot är lyxiga båtar viktiga som statusprylar. Det bevisas inte minst av denna superlyxiga och ytterst välutrustade Sunseeker 80 Yacht, som har levererats tll Want-Want Group i Kina. Want-Want Group är okänt för oss, men den amerikanska tidningen Forbes Global har erkänt det 40-åriga bolaget som ett av världens finaste med en vinst på 500 miljoner US dollar. I Kina är Want-Want mycket välkänt i alla hushåll.

Företaget har redan privatjet, så gruppens ordförande, Mr. Tsai, tyckte att det var en logisk utveckling att investera i denna 24,44-m långa lyxdröm.

Want-Want la ner väldigt mycket pengar och energi för att ta reda på vilken yacht och vilket varumärke som bäst passade för företagets behov. Det som slutligen fällde avgörandet var Sunseeker Chinas sätt att visa på den lyx och komfort som denna yacht har.

Mr. Tsai tog till och med sin privata Gulfstream Jet för att inspektera den nya båten personligen innan beslutet. Han blev så imponerad att han personligen tog beslutet på plats.

Detta är den åttonde större båten som Sunseeker har levererat i Kina hittills i år. För utrustningslista och tekniska fakta, besök Sunseekers hemsida.

www.sunseeker-china.com

Det engelska båtföretaget Robert Underwood Multihulls (Rumulti) presenterar två nya och fräcka katamaraner som de har tagit fram i nära samarbete med flera av sina kunder. Dels Sunreef 62 Sail som byggs i Polen, dels Fusion 40 Sail från Australien.

Marknaden för katamaraner växer snabbt. Fler och fler vill ha tillgång till denna bekväma och sjövärdiga båttyp som går att anpassa både för segel- och motorbåtsliv.

Både de polska Sunreef och australiensiska Fusion Catamarans finns i motor- respektive segelbåtsvarianter.
Sunreef Catamarans i storlekar på 60-150 fot, där företaget är ensamt om att kunna erbjuda båtarna i motor- eller segelbåtsutförande. Varje båt är dessutom mer eller mindre specialbyggd för den aktuella köparen, varför inredning och mycket av utrustningen kan anpassas helt individuellt.

Sunreef 62 är en helt ny modell för i år. Enligt agenten passar den särskilt bra för europeiska kunder. Båten kan seglas av två personer och erbjuder verkligen ett annorlunda alternativ jämfört med många andra tillverkare. Beroende på inredningsalternativ kan båten till exempel förses med upp till tio kojer och den breda båten (9,88 m) skapar mycket stora ytor för salong, cockpit, soldäck med mera.

För kunder som vill ha något ytterligare lite annorlunda är Fusion 40 Sail en riktigt kundanpassad yacht. Den är designad i Australien men byggs i Thailand hos varvet Cobra/CMI. Skroven levereras färdiga dit så att Rumultis personal kan övervaka varje bygge. Konstruktionen gör dessa båtar till de lättaste katamaranerna i sin klass.

priset för Fusion 40 Sail startar på £106,000.00 + moms och Sunreef 62 Sail kostar från £1,003,000.00 + moms.

www.rumulti.com

Kustbevakningen har förnyat flygplansflottan med tre nya flygplan av typen Dash 8 Q-300. De benämns KBV 501, 502 och 503. Hemmabasen är Skavsta flygplats i Nyköping. Övervakning och spaning bedrivs längs hela den svenska kusten samt över Vänern och Mälaren året om, dygnet runt. Dessutom förekommer regelbundet internationella uppdrag.

Bildtexter:

Varje flygbesättning består av 2 piloter och 2 systemoperatörer.

Under flygningen har operatörerna hand om och ansvarar för spaningsutrustningen ombord.

www.kustbevakningen.se