nyhetstest

Det tyska storvarvet Bavaria ligger aldrig på latsidan vad gäller produktutveckling. Nu annonserar de om en ny Bavaria Cruiser 40 som får premiär till hösten. Även denna modell är framtagen i samarbete med Farr Yacht Design och BMW Group Designworks USA. Målsättningen är att skapa en lätthanterad båt för behagling cruisingsegling.

Bavarias samarbete med Farr Yacht Design och BMW Group Designworks USA har hittills varit en formidabel succé i Sverige. Under våren har nästan 40 båtar av de nya modellerna sålts. Kunderna uppskattar det nya formspråket samt fokus på snabb segling med enkel hantering. Fler och fler väljer att utrusta båten med självslående fock vilket tillsammans med rullmast ger en överlägsen hanterbarhet.

Nu presenterar Bavaria en ny modell i det viktiga 40-fotssegmentet. Denna storlek har senare år varit ett självklart val för större familjer och för de som ger sig ut på längre seglatser. I Bavaria 40 får köparna tre hytter, två WC, en stor salong och rymlig sittbrunn.

Båten är konstruerad av Farr och designad av BMW Group Designworks USA. Konstruktionsmålen har varit: snabb seglare och enkel hantering i kombination med bästa komfort i tre hytter och rymlig salong.

Bavaria 40 seglas med fock för enkel hantering och Farrs´ skrov, köl roder och riggkonstruktion för fart och harmonisk segling. Stor badplattform i samma stil som t ex Bavaria 45:an, rent däck med många flushade luckor, sittbrunn med dubbla rattar och gott om plats för minst sex personer.

Bavaria 40 får ägarhytten i förskeppet med en egen toalett/dusch. Stort pentry med soffa för besättning och gäster. Dubbla akterkabiner med toalett och dusch och traditionellt framåtvänt kartbord.

Bavaria Cruiser 40 kommer att vara certifierad av Germanischer Lloyd enligt ”Yacht Plus”. Premiär för båten blir under hösten. Vi kommer visa båten under Öppna Varv i augusti.

Mer information, data, skisser osv kommer inom kort.

Pris blir likvärdigt med nuvarande 40-fotaren.

www.bavariasverige.se

Ingen har hittills tagits i Norge för att har kört båt utan båtkörkort. Lagen om allmänt förarbevis i vårt västra grannland infördes 1 maj och innebär att alla som yngre än 30 år måste ha båtkörkort om båten är mer än 8 m och har en motor på minst 25 hk. Den nya lagen har lett till en rusning för att få utföra de teoretiska prover som behövs. 10 000-tals norrmän beräknas stå i kö för att få sitt tillstånd.

Provet liknar ett svenskt Förarintyg. Det gäller att svara rätt på minst 40 av 50 frågor totalt.

Förutom regeln om 30 år och 25 hk finns det en del andra villkor. Läs mer på Båtmagasinets websajt:

http://www.batmagasinet.no/

Onsdagen 5 maj klockan 10:00 svensk tid hissades den svenska flaggan på KBV 003 AMFITRITE. Detta sedan Damen Shipyards i Galati i Rumänien överlämnat fartyget till Kustbevakningen. KBV 003 AMFITRITE kommer att lämna Galati på lördag morgon den 8 maj. Fartyget beräknas komma till sin hemmahamn i Karlskrona den 3 juni. På bilden ses systerfartyget BKV 001.

KBV 003 AMFITRITE är ett systerfartyg till KBV 002 TRITON och till KBV 001 POSEIDON. Dessa fartyg har byggts av Damen Shipyards, en varvskoncern med varv i Nederländerna, Rumänien, Kina och Kuba. De äger även Cityvarvet i Göteborg. Konstruktionen av fartygen har skett hos dotterbolaget Damen Schelde Naval Shipbuilding i Vlissingen, Nederländerna. Själva byggnationen sker på varvet Damen Galati i Rumänien, som ligger vid Donau cirka 16 landmil upp från Svarta Havet.

www.kustbevakningen.se

Lilla bilden:
Svenska flaggan hissas på KBV 003 AMFITRITE. Foto: Gunnar Grönberg.

42 lag ska tävla om vilka som tar sig den 300 meter långa sträckan i Fyrisån på snabbast tid. Lördagen den 8 maj är det dags för Akademiska rodden där studenter och anställda från Uppsala universitet och SLU slåss om äran med OS-kommentatorn Roberto Vacchi i speakertornet.

Det kommer att bli en fartfylld tävling när lagen gör upp om vem som kan ro fortast från Haglundsbro till S:t Olofsbron och därmed kammar hem den prestigefyllda titeln. Inspirerad av den klassiska studentrodden mellan Oxford och Cambridge drog Akademiska Hus igång Akademiska rodden 2007. Sedan dess har antalet lag gått från 30 till 42, och i år är det rekord på antalet anmälda lärarlag. Det är en seriös roddtävling, men samtidigt ett arrangemang präglat av stor glädje och entusiasm. Tävlingen är öppen för studenter och anställda vid Uppsala universitet och SLU och avgörs i två klasser; en för studenter och en för anställda. Bland annat finns förra årets vinnare Hiawathas kanotklubb från SLU med bland de anmälda.

– Samarbetet med Akademiska Hus och stadens två universitet ger oss ett unikt tillfälle att skapa intresse kring roddsporten för att kunna rekrytera våra framtida tävlingsroddare, säger Ida Andersson vid Uppsala Akademiska Roddarsällskap.

– Akademiska rodden på Fyrisån mitt i stadskärnan är ett arrangemang som på ett livfullt sätt förstärker Uppsala som studentstad, säger Pia Aronson, informationsansvarig vid Akademiska Hus Uppsala.

Petter Ljungström, till vardags internationell handläggare vid Uppsala universitet och själv roddare i klubben, är lördagens tävlingsspeaker tillsammans med den kände tv-kommentatorn Roberto Vacchi. Petter var med som tränare och projektledare när roddklubben förra året gjorde en turné i USA och kom på en hedrande fjärdeplats med sin damfyra i Nordamerikas största roddtävling Head of the Charles. Alla stora och framstående universitet i USA och Europa kan erbjuda sina studenter en bra roddklubb och Petter Ljungström kunde konstatera att Uppsalas roddklubb håller för internationell konkurrens.

– Vi kan tävla med de bästa akademiska roddlagen i USA och Europa. Det ger Uppsalas båda universitet ett gott rykte bland internationella studenter att vi har den profilen, säger han.

Arrangörer för årets upplaga av tävlingen är Uppsala Akademiska Roddarsällskap, UARS, Akademiska Hus, Uppsala universitet och SLU.

Stockholm, 4 maj, 2010 – DHL Global Forwarding lanserar nu GOGREEN, som är en miljöanpassad transportprodukt kopplad till sjö- och flygfrakt. Detta innebär att DHL kan hjälpa kunderna att klimatkompensera sina transporter, för att på så sätt minska sin miljöpåverkan.

Den nya produkten GOGREEN är en del av DHL:s miljöprogram GoGreen där bland annat reduktion av koldioxidutsläpp ingår.

En GoGreen sjö- och flygtransport utförs precis som tidigare, med skillnaden att DHL Global Forwarding nu kan hålla kundernas koldioxidutsläpp, för en specifik transport, till noll totalt sett. Detta är möjligt genom att DHL kompenserar ett koldioxidutsläpp någon annanstans på jorden.

Till grund för DHL Global Forwardings nya klimatvänliga flyg- och sjöprodukt ligger SGS:s (Societe Generale de Surveillance) certifiering, vilket innebär att DHL kan klimatkompensera sina kunder med hjälp av emissionsberäkningsverktyget Accept.

– Produkten riktar sig till den kund som vill vara klimatvänlig genom att skicka klimatneutrala sändningar, samtidigt som man på ett ansvarsfullt sätt arbetar med att minska sina utsläpp. Kunden ökar även medvetenheten kring sin miljöbelastning, säger Linda Bergsten, miljöchef på DHL Global Forwarding.

DHL Global Forwarding erbjuder även verktyget Emission Simulation Tool, där kunder visuellt kan se sina utsläpp av koldioxid samt simulera vad som händer med den totala utsläppsbilden om kunden gör aktiva val såsom ändra rutt, ändra från flyg- till sjötransport, samt minska alternativt öka sändningsvolymen. Med hjälp av verktyget kan DHL Global Forwarding tillsammans med sina kunder nå Deutsche Post DHL:s mål att reducera koldioxidutsläppen med 30 procent till 2020. För denna nyskapande och kundvänliga lösning tog DHL Global Forwarding hem utmärkelsen Årets hållbara projekt 2009!

www.dhl.com

Norska Maritim Radio lanserade 3 maj en helt ny mobilportal för alla som färdas på sjön. Portalen är i första hand tänkt som en nyttig sajt för marina användare, men där finns även allmänna nyheter och annat intressant. Portalen fungerar på alla mobiltelefoner med webbläsare samt på iPod Touch.

För dem som bor i Norge är det bara att skicka ett sms med koden mradio till 2242 så kommer länken direkt i telefonen.

Intresserade kan också besöka hemsidan http://www.maritimradio.no för mer information.

http://www.maritimradio.no

Ett antal elitseglare är på plats när GKSS arrangerar Olympic Class Regatta i Långedrag 8 – 9 maj. Under åren har GKSS arrangerat tävlingar som America’s Cup, Volvo Ocean Race och Match Cup Sweden och kommande helg är det dags för ännu en stortävling när GKSS står värd för Olympic Class Regatta i Långedrag 8-9 maj. Svensk seglingselit (landslaget) som består av majoriteten GKSS-seglare kommer att vara på plats och tävlingarna seglas i de utmanande vattnen utanför Långedrag.

För GKSS är Långedrags hamn klubbens hem och hjärta, centralt belägen bara tio minuter utanför Göteborgs centrum. Här har GKSS utbildat generationer av seglare. Vattnen utanför Långedrag är bevisat utmanande och för deltagarna i OCR blir detta ett bra tillfälle att få testa sina seglingskunskaper och samtidigt njuta av den svenska gästfriheten samma år som klubben

GKSS fyller 150 år. GKSS kommer i samband med regattan och i samarbete med Svenska Seglarförbundet organisera ”clinics” och träningsläger för de olika klasserna. Evenemanget kommer att segla i klasser; Laser, Laser Radial, 470 (herr & damklass), 49er, Women’s Matchracing (tre personer i båttyp Elliot) och i ungdomsklasserna, 29er, 420 och Europa Jolle. Totalt är det 100 seglare som gör upp i 9 klasser. Deltagarna är både juniorer och seniorer och för juniorerna är tävlingen den sista uttagningsregattan före ungdoms VM.

Nytt för i år är att alla finalseglingar i alla klasser går av stapeln på samma dag – söndag eftermiddag den 9 maj – direkt utanför piren i Långedrags hamn. Finalseglingarna på söndag föregås av 3 kvalseglingar på lördagen och en 1 på söndagen därefter startar de spännande finalerna.

www.gkss.se/gkssocr

Starten för båtsäsongen innebär också start på högsäsongen för båtstölder. De flesta båtar stjäls från hamnar med dålig bevakning. Försäkringsbolaget If har lanserat konceptet Säker hamn, som hjälper till att hålla tjuven borta.

If lanserade år 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Ett av kriterierna är att hamnen ska bevakas av medlemmarna. Båtar i de certifierade hamnarna har generellt drabbats av betydligt färre skador, vilket inneburit att If har kunnat höja försäkringsrabatten för medlemmarna från 15 till 25 procent.

Idag ligger 30 000 svenska småbåtar i Säker hamn.

De vanligaste båtförsäkringsskadorna på våren är stölder av motorer och drev, som stjäls i samband med sjösättningen då båtarna är nyutrustade.

– Det är en god idé att båtklubbens medlemmar hjälps åt att gå vakt i hamnen under båtsäsongen, och att man startar bevakningen redan innan de första båtarna läggs i sjön, då många båtar är fulla med verktyg och personliga tillhörigheter. På så sätt kan man undvika många olyckliga stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Det här krävs för att blir certifierad som Säker hamn:

• Hamnen ska vara skyddad från öppen sjö och utomstående trafik.
• Hamnen ska ha bevakning utförd av medlemmarna för att minska riskerna för stöld.
• Hamnen ska ha kontroll på andrahandsuthyrningen av båtplatser.

Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.

Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.

IFS STÖLDSKYDDSTIPS:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor.
• Ta med dig löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Stöldskyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa ett spårsökningssystem med uppkoppling till din mobil eller till larmcentral. Detta ger hos If upp till 20 procents rabatt på båtförsäkringen.

Bilden är från Borka brygga i Enånger.

Många byggnader har inbyggda elfel. Alltför ofta är det tekniska fel som borde ha upptäckts redan i den kontroll som elinstallatören ska utföra innan första tillkoppling. En ny bok från SIS Förlag beskriver hur systematiska kontroller kan minska risken för olyckor kopplade till fel i elinstallationer.

Vi förutsätter att elektricitet finns tillgänglig överallt och fungerar säkert i alla miljöer, oberoende av användarens kompetens. Men när elen inte är så säker som vi förväntar oss kan det få stora konsekvenser. Olyckor kopplade till fel i elinstallationer är vanliga trots att det krävs behörighet för att arbeta med el.

– Vem som helst får inte utföra elinstallationsarbeten, men trots det uppstår fel. Det kan bero på flera orsaker; att materialet är fel, att ritningar har ändrats eller att installatören har glömt eller slarvat. För att fler fel ska upptäckas i tid har jag sammanfattat vilka kontroller elinstallatören är skyldig att göra innan första tillkopplingen, säger Mats Jonsson.

Mats Jonsson är författare till den nya handboken Kontroll före idrifttagning. Mats arbetar som konsult, föreläsare och kurshållare inom elsäkerhet och deltar i den tekniska kommitté inom SEK som arbetat fram standarden Elinstallationsreglerna, SS 4364000.

Handboken beskriver vilka grundläggande kontroller som ska göras innan en installation tas i bruk, hur kontrollen går till och vilka instrument och metoder som kan användas. Instruktionerna i boken följer svensk standard för inspektion, provning och dokumentation av kontrollerna. Handboken Kontroll före idrifttagning finns tillgänglig hos SIS Förlag till ett pris av 395 kr.

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2009 MSEK 220 och har 180 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).

www.sis.se

Lördag 8 maj slår Volvo Museum upp portarna för sin traditionsenliga årliga aktivitetsdag. Man passar samtidigt på att fira att det är 15 år sedan museet öppnade i de stora lokalerna i Arendal.

Under de gångna 15 åren har de förstklassiga samlingarna av historiska Volvo-fordon ständigt vuxit till att idag omfatta drygt 100 bilar, lastbilar, bussar och anläggningsfordon samt ett stort antal marin- och flygmotorer, tekniska komponenter, utrustningsdelar, åskådningsmateriel och mycket mycket annat som präglat verksamheten vid de olika Volvo-bolagen. Volvo Museum drivs gemensamt av AB Volvo och Volvo Personvagnar AB vilket betyder att samliga produkter som bär Volvos logotyp, järnmärket, är representerade på de 6 000 kvadratmetrarna.

Volvo Museums dag och jubileet firas hela lördag 8 maj med start kl 10.00 ute på Arendal:

– Detta blir en Volvo-dag att minnas, späckad med aktiviteter för hela familjen. Ett av de mest spännande inslagen är paraden med gamla och nya Volvo-fordon som körs på förmiddagen med start kl 10.00 vid museet och som går in till stadens centrum, säger Sten-Åke Lyngstam, chef för Volvo Museum.

Förutom museets egna samlingar kommer det att finnas gott om andra fordon att titta på. Många fina Volvo-bilar av de flesta klassiska modellerna från de inbjudna Volvo-klubbarna dyker upp och dessutom kommer Tunga Rallyt, ett rally för kommersiella fordon, att ha målgång vid museet efter lunch. Hela dagens är det gratis i entré till museet och fri parkering på området.

För mer information om Volvo Museums dag, titta på www.volvomuseum.se

Som första svenska försäkringsbolag lanserar nu If en Iphone-applikation som ger konkreta tips i en olyckssituation när man är ute och reser. Den talar om hur man ger första hjälpen och hittar automatiskt ens position då man ringer nödnumret, oavsett vilket europeiskt land man befinner dig i.

Med 1,4 miljoner skadeärenden per år vet If hur viktigt det är med kunskap och snabb hjälp när olyckan är framme. Därför har experter inom företaget utvecklat Iphone-applikationen If hjälper dig, ett enkelt verktyg som hjälper till vid en trafikolycka eller annan nödsituation, var man än befinner sig i Europa.

Tjänsten kan laddas ned kostnadsfritt från App Store och är gratis för alla att använda.

– Vårt mål är att kunden ska vara så väl förberedd som möjligt om ett problem eller en nödsituation skulle uppstå. Med den här nya tjänsten hoppas vi att det ska bli lite enklare om olyckan skulle vara framme, säger Per Nilsson, utvecklingsansvarig för mobila tjänster på If.

DE HÄR APPLIKATIONERNA INGÅR:
• Alla larmnummer i Europa finns lagrade i If hjälper dig och ändrar sig automatiskt efter vilket europeiskt land du befinner dig i. Du får alltid tag i hjälp vid en olycka.

• If hjälper dig utgår från din position när du ringer larmnumret (förutsatt att din GPS och ”data roaming” är påslagen i mobilen).

• En funktion hjälper dig att ta bilder vid en trafikolycka.

• Med ett tryck på din Iphone når du If Assistance om du behöver hjälp med t ex bilbärgning (gäller dig som är If-kund).

• If hjälper dig innehåller även en snabbkurs i Första hjälpen som tydligt beskriver vad du ska göra om någon är allvarligt skadad eller medvetslös vid en olycksplats.

www.if.se

Nu finns fästingskyddet Skudo att köpa i Sverige. Skudo är en liten elektronisk dosa som skrämmer bort fästingar på upp till tre meters avstånd med hjälp av ultraljud. Eftersom den verkar vid källan och håller fästingar borta från bäraren ger den skydd mot alla typer av infektioner som fästingar bär på, inte bara de som vaccin är verksamma mot. Och eftersom den arbetar med ultraljud behövs inga gifter som kommer i kontakt med människors hud.

– Bästa sättet att skydda sig mot fästingburna infektioner är genom att inte bli biten av en fästing överhuvudtaget. För friluftsmänniskor som rör sig ute under vår, sommar och höst är det lättare sagt än gjort. Men Skudo ger ett effektivt skydd och arbetar med ultraljud så att inga gifter kommer i kontakt med huden eller sprids i naturen, säger Emma Lund, Marknadsansvarig på Ticmera AB, generalagenten för Skudo.

Skudo Human heter versionen för människor och den bärs i midjehöjd utanpå kläderna och skyddar vuxna och barn mot att fästingar sätter sig på huden. Dosan är liten och robust och passar mycket bra för olika typer av friluftsliv där bäraren rör sig i terräng där fästingar väntar.

Fästingar är ett stort problem nära kusterna och i skärgårdar i framför allt södra Sverige. Men utbredningen och vilka sjukdomar fästingarna bär på förändras hela tiden. Dessutom har snötäcket under den gångna vintern skyddat fästingarna och hjälpt dem att övervintra.

Genom att skaffa en Skudo kan man relativt snabbt få ett gott skydd mot fästingar och de infektioner de bär på när man vet att man skall röra sig i fästingfarliga områden.

Om Ticmera
Ticmera är ett familjeföretag som drivs av syskonen och entreprenörerna Christian, Marcus och Emma Lund. Ticmera har ensamrätt för fästingavvisaren Skudo i Norden och Baltikum. Produkten säljs via företagets webbsajt www.ticmera.com och i Zoo-fackhandeln för husdjursmodellen.

Om Skudo
Skudo är ny på den svenska marknaden men har funnits i cirka 15 år. Dess förmåga att avvisa fästingar genom ultraljud är vetenskapligt fastlagda, länkar till undersökningar finns på www.ticmera.com. Skudo finns i två versioner, Skudo Human för människor och Skudo Pet för husdjur. Båda använder ultraljud med frekvensen 40 kHz.

Kommentarer

Seglaren 01:56:53 2010-05-05

Äntligen, jag har längtat efter en lösning som mina barnbarn kan använda. Hunden har alltid haft fästinghalsband men det kan man ju inte sätta på människor.

Annie med familj 10:05:27 2010-05-05

För människor! 🙂
Den måste vi testa på familjen, vi brukara få mycket fästingar på oss när vi är ute och seglar både på våra 4 barn samt vår katt.

Bengt 10:15:50 2010-05-06

Fantastikst om det fungerar, det här skall jag testa!

Anna & Sören 10:19:11 2010-05-06

Det här måste vår familj testa, vi är ute på skärgårsöarna hela säsongen och avskyr dessa äckliga små kyp, de är en plåga!
Äntligen något för oss stackars människor!

Ekot 14:37:52 2010-05-06

Hur reagerar hundar på detta trevliga ljud?

Lena 20:32:57 2010-05-06

Har köpt denna Skudo Pet till min hund förra året. Märkte ingenting på min hund. På deras hemsida kan man läsa att det gjorts studier, en som visar att den är säker, de har tydligen mätt tresshormonet på hundarna, det gav utslag när fästingarna bet sig fast. Inget utslag på stresshormonet när de hängde på dosan.
Har köpt Skudo både till hunden (Pet) och till oss människor (Human) i år. Kan verkligen rekommendera den.

Sneseglaren 00:21:19 2010-05-07

Jag har försökt läsa dessa studier och dessutom försökt verifiera källan på det uppgivna Universitetet. Tunt material och jag måste erkänna att jag är skeptisk. Man har försökt med ljud på möss och det har bevisligen ingen verkan. Fantastiskt OM det fungerar jag blev biten 14 gånger på två veckor förra sommaren …

Matilda 14:03:22 2010-05-09

jag brukar få MÅNGA äckliga fästingar på mig när jag är ute med båten under sommaren. Kolla på nätet förut hur man ska undvika dem o det står att man ska klä på sig en massa täckande kläder. Det vill man ju inte på sommaren!!! Så jag ska nog tästa den här skudon o så får vi se om den fungerar. Jag hoppsas det för det behövs skydd för människor mot fästignar!

James 21:06:59 2010-05-09

Kan de verkligen funka?
Tja de fungerar ju på möss säger frugan, så vi skal köpa 2 Skudo Human, vi bor i Roslagen och bor vid vattnet, kryllar av fästingasr här, man kan ju sätta upp de på altanen och få den fri, värt att testa, bra idé!

Gunvor och Bengt 19:25:47 2010-05-12

Vi har köpt en till vår hund, han verkar inte bry sig om ljudet, fungerar bra tycker vi, skönt att slippa de där gifterna, vi själva och hunden mådde dåligt av de giftiga fästinghalsbanden.
Vi kan rekommendera denna dosa, den räcker en hel säsong!

Klasse med familj 12:48:00 2010-05-17

Har aldrig hört om de här, intressant, skall testa på familjen i sommar när vi är i skärgården, hustrun brukar bli översållad av fästingar, hon skulle bli överlycklig OM det fungerar!
Finns den i nån båtäffär?
Erlanssons Brygga kanske, ska kolla.

Anders 20:46:43 2010-05-25

Jag har just köpt en fästingbricka/Skudo via internet. www.gladahundsaxen.se (snabb leverans och bra pris)
Hoppas bara den fungerar i sommar. Gillar inte att droppa gifter på vår hund, senast fick hon värk i lederna.

Per 19:14:32 2010-05-31

Köpte på Skärgårdsmässan i helgen (på Djurgården i Stockholm) 4 st Skudo Human till hela familjen, hoppas på att vi slipper fästingarna i skärgården under denna sommar. Om det fungerar är det revolutionerande!

Tveksam 15:04:17 2010-07-13

Ja, inte fungerade dom på våra hundar. Vi återgick efter tre veckors fästingplockande med Skudo som skydd till de gamla vanliga hedliga skyddande spot-on läkemedel.
De två studierna som hänvisas till är ju den ena väldigt gammal, den andra dock från 2002. BÅDA studierna har INTE kunnat visa på någon skyddseffekt. Båda studierna innehåller oerhört litet material 20 hundar i vadera studien (5 försvann tydligen i den andra). Räkna fästingarna dom hade på sig trots att dom bar Skudo så kan ni själva avgöra. Detta är forskning av dålig kvalitet.

Besviken 21:07:55 2010-08-22

Ja, det var nog det sämsta köp som jag har gjort. Efter nästan 2 mån användande gick jag tillbaka till affären och bytte för jag trodde att det var något fel på den men tyvärr så var den andra Skudon precis lika värdelös. Efter en runda i skogen kunde jag plocka bort mellan 8-12 st fästingar, en del som kröp omkring runt halsen och en del som redan satt sig fast. Uselt!!!

Per -Fästingskrämmaren fungerar! Har testat 14:04:24 2011-02-01

Vi , 2 vuxna – 2 undomar var i skärgården samt i Finland förra sommaren 2010, Skudo Human som jag köpte på Skärgårdsmässan maj 2010 kan vi rapportera fungerar!
Vi plockade några fåtal på hela sommaren, ungdomarna brukar annars få en hel del.
Fästinskrämmaren köper vi igen till våren, inget snack om saken.
Grymt enkelt!

Ann-Sofie 21:31:05 2012-05-10

Är jättenöjd. Har Skudo Human på oss i familjen och skudo Pet på hunden. I början glömde vi ta bort Skudo Pet när hunden badade, vi fäste Skudo Pet i ett elastiskt resårband och tog av den under hela badtiden., vilket kunde vara i flera timmar. Sedan satte vi på den igen.
Själv har jag Skudo Human på mig hela tiden i skärgården, har plockat en och annan, men det är stor skillnad mot innan, kunde plocka bort 3-4 fästingar /dag, bara på mig själv. Förra sommar tog jag bort totalt 3 på mig själv.
Om man riktar fästingskrämmaren mot en fästing, vill den bara bort ifrån dosan.
Nöjd skärgårdsfamilj.

Deck Shorts av kraftig bomull och med många fickor finns i färgerna Khaki, Kitt, Navy, Red, Orange och Light Blue. Storlekar XS – XXXL, ca pris 795:- Chino Cotton Shorts i mjuk och skön plaggtvättad bomullstwill, finns i färgerna Navy, Beige, Sailwhite och Royal i storlekarna S – XXXL, ca pris 695:- www.trendmark.se

Efter flera fördröjningar vid leveransen har nu världens största privata yacht, Roman Abramovichs Eclipse blivit helt klar och har levererats. Hon lämnade det tyska varvet Blohm & Voss i fredags och nu kan Abramovich njuta av denna helt extraordinära yacht på egen hand.

Eclipse är på hela 557 fot (167 m) och är väldigt välutrustad. Ombord finns bland annat två helikopterplattor, en ubåt, flera jacuzzi, en pool och ett system för att upptäcka inkommande robotar. Man undrar hur ägaren ska hinna använda allt detta, särskilt med tanke på att han även äger flera andra stora yachter…

Ägarens egen “kabin” är på närmare 500 m2 och omfattar två pooler, av vilka den större kan förvandlas till ett dansgolv.

Kostnaden för Eclipse beräknas till mellan 2 900 Mkr och 5 700 Mkr. Ingen utom möjligen ägaren vet dock exakt vad en yacht i den här klassen kostar.

M/Y Eclipse är konstruerad av Blohm + Voss i Hamburg. Hon ägs av Roman Abramovich. Båtens exakta längd är inte officiell, men troligen 167 m. Hon är därmed 11 m längre än närmaste privata yacht, Dubai, som tillhör Sheikh Mohammed i Dubai.

Eclipse har 11 gästkabiner, tre mindre båtar och en miniubåt som kan dyka till 50 m djup. Besättningen uppgår troligen till cirka 70 man.

Som försvar har båten ett tyskkonstruerat försvarssystem med robotar. Fönstren i Abramovichs kabin och på bryggan är skottsäkra och gjorda i armerat glas. Yachten är även utrustad med anti-paparazzi skydd, vilket bör vara svårt att tillverka…

Eclipse sjösattes för första gången 12 juni 2009.
Abramovichs privata flotta består av fyra yachter: Eclipse, Pelorus, Sussurro och Ecstasea. han skänkte en av sins tidigare yachter, “Le Grand Bleu”, till sin kompanjon och vän Eugene Shvidler 2006.

Oljeolyckan i Mexikanska golfen riskerar att bli en katastrof för både människor och naturen. Just nu läcker 800 ton råolja varje dygn ut i havet från det öppna borrhålet. Hur lång tid det fortsätter vet ingen. När oljan når de deltarika områdena utanför delstaten Louisiana drabbas mangrovebältena som är havens barnkammare.

– Oljeutsläppet riskerar att utvecklas till en av de största naturkatastroferna i Nordamerikas historia. Den amerikanska sydkusten är med sina mangroveträsk ovärderlig som yngelplats för skaldjur och fisk. Havens ekosystem är oerhört viktiga och skafferi för miljontals människor. När oljan når kusterna och landar i mangroveträsken blir den ett hårt slag både mot fiskenäringen och turismen, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Flera värdefulla naturreservat ligger också i närheten av oljebältet, bland annat Delta National Wildlife Refuge i Louisiana längst ut vid Mississippifloden. Detta reservat är skapat för att skydda stora mängder vadarfåglar och änder som rastar här under flytten. Dessutom häckar flera sällsynta fåglar inom reservatet. Oljan riskerar nu att slå ut detta för lång tid.

Vid kusten riskerar valar och havssköldpaddor att drabbas liksom yngelområdena för blåfenad tonfisk, krabbor och ostron.

1989 förliste supertankern Exxon Valdez och läckte omkring 50 000 ton olja utanför Alaskas kust. Hundratusentals marina däggdjur, fåglar och fiskar drabbades längs en sträcka av 180 mil. De förödande konsekvenserna märks fortfarande. Stora mängder olja finns kvar i Alaskas tidvattenstränder. Där bryts oljan inte ned eftersom marken inte släpper igenom syre.

– I Mexikanska golfen sprutar nu oljan ut från 1.5 kilometers djup på havsbotten och det har vi väldigt liten historisk erfarenhet av. Djuphaven saknar skydd idag, säger Lasse Gustavsson.

– Det finns i dagsläget inget snabbt sätt att stoppa flödet från havsbottnen. När oljan når stränderna blir katastrofen ett faktum och det är dessutom mycket svårt att sanera i mangroveträsken. I många fall kan även okunnigt utförd sanering ge ännu större miljöskador. Ytan som just nu täcks av olja motsvarar en sjättedel av Sverige och kommer troligtvis att öka, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartshandläggare på WWF.

Händelserna den senaste veckan i Mexikanska golfen ger en skrämmande påminnelse om oljeprospekteringens miljöeffekter. När en oljeolycka inträffade utanför Kaliforniens kust 1969 ledde det till starka protester som senare fick kongressen att förbjuda oljeborrning nära kusten. Nu är vi där igen, säger WWF.

Den 1 maj invigdes världsutställningen Expo-2010 i Shanghai. Den svenska paviljongen är en av närmare 200 paviljonger som ska locka besökare från hela världen under parollen “Spirit of Innovation”. Johannes Tüll och Christer Stenmark, arkitekter på Sweco, har ansvarat för utformningen av den svenska paviljongen. Trötta och stolta blickar de ut över ringlande köer strax efter att området öppnat för besökare.

– Det har varit mycket arbete in i det sista och det känns skönt att vara framme vid invigningen. Idag ringlar kön lång utanför entrén och det ska bli spännande att se vilket mottagande vår paviljong får, säger Johannes Tüll som varit på plats i Shanghai den senaste månaden för att övervaka byggnationen.

– Det är fantastiskt att uppleva att den svenska paviljongen nu blivit verklighet. Jag är väldigt stolt över att vi har lyckats skapa en byggnad som förmedlar våra visioner och tankar kring mötet mellan människan, staden och naturen, säger Christer Stenmark.

Världsutställningens tema ”Better cities, better life” handlar om hur man kan skapa hållbart liv i världens växande städer. Swecos design tar avstamp i det övergripande temat för världsutställningen och i det svenska temat ”Spirit of Innovation”. En grundtanke som format arbetet är att både naturen och staden är en stor källa till inspiration för människan. Innovativa och kreativa människor är en förutsättning för att skapa ett hållbart samhälle

Det första man möts av är staden som finns på utsidan av bygganden. I de gränder som bildas mellan de fyra huskropparna visas naturen upp i form av bilder av Mattias Klum. Utställningen visar upp många exempel på hållbara innovativa svenska lösningar. Bland annat är entrén en avancerad träkonstruktion i miljöcertifierat limträ. Som ett led i Swecos hållbara design ska paviljongen även återanvändas efter världsutställningen.

I samband med Sportfiskemässan i Sundsvall delar Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker, “Ge fan i våra vatten”, ut 50 000 kr till biotopvård i Ljungan. Satsningen, som möjliggörs genom en ny rulle från Abu Garcia där 250 kr för varje såld rulle går till fiskevård, ska förbättra för laxen och öringen i Ljungan.

Pengarna tillfaller Tuna Östra Fiskevårdsområde och kommer att användas för att förbättra lek- och uppväxtområden för lax och havsöring i Allstaforsen i Ljungan.

– Åtgärderna kommer även att utöka antalet ståndplatser för vuxen fisk, vilket gynnar sportfisket, berättar Kenneth Johansson som är ordförande i fiskevårdsområdet.

Den nya svensktillverkade rullen som tagits fram i en begränsad upplaga inför Sportfiskemässan i Sundsvall går under namnet Ambassadeur RAW Rocket och finns i modellerna 5600 och 5601 med höger- respektive vänstervev.

– Att vi kan bidra till fiskevården genom att göra det vi är bra på, att tillverka fiskeutrustning, känns naturligtvis jättebra. Går försäljningen bra räcker överskottet dessutom till fler fiskevårdsprojekt, säger Olle Lidesjö som är försäljningschef på Abu Garcia.

Åtgärderna som ska genomföras i Ljungan är att lägga tillbaka sten i vattnet som schaktats upp vid de flottledsrensningar som genomförts under årens lopp. Avsikten är att återställa älvfåran i så ursprungligt skick som möjligt. Åtgärderna kommer att genomföras sommaren 2010 i samband med borttagning av befintlig bro.

Ge fan i våra vatten är sedan tidigare med och finansierar ett flertal fiskevårdsprojekt runt om i landet och nu alltså även i Ljungan.

– Laxen var en av de arter vi ville satsa på redan när vi drog igång projektet. En stor eloge till Abu som nu hjälper oss att möjliggöra den här satsningen, säger Erik Ohlsson, gitarrist i Millencolin och en av initiativtagarna till Ge fan i våra vatten.

Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna. Projektet syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Hittills har insamlingen resulterat i över 500 000 kronor till fiskevård. Ge fan i våra vatten är med och finansierar ett flertal fiskevårdsprojekt runt om i landet.

Sportfiskemässan hålls i Nordichallen, Sundsval, 7-9 maj.

Kommentarer

Erik Bohlin 21:41:14 2010-05-03

I min barndom och ungdom – på 30-talet – ingick det i sommarkvällarna att cykla ned till notstället i Ljungan där min farbror och hans kamrater fiskade lax med hjälp av not som lades ut från en båt och sedan spelades in från ett vandringsspel och starka armar i den andra änden.
Normalt var att noten innehöll ett trettital laxar som sedan kördes hem på en flakvagn.
Drängarna krävde i sina avtal att slippa äta lax mer än en gång i veckan!

Puma Ocean Racing, som kom två i förra upplagan av Volvo Ocean Race, har tillkännagett en ny satsning tillsammans med Berg Propulsion för att skapa kärntruppen i en satsning inför nästa race, som seglas 2011-2012. Ken Read, skeppare på PUMA Ocean Racing i förra racet, har presenterat sin nya besättning och sin ledning för teamet. Teamet lämnade Alicante i förra veckan för att ta hem il mostro, PUMA Ocean Racings båt, tillbaka till Newport, Rhode Island, i USA där teamet ska börja träningen inför nästa segling.

il mostro kommer att tjänstgöra som träningsbåt tills en ny båt har byggts. Det är med denna nya båt som teamet ska delta i 2011-12 års upplaga av Volvo Ocean Race.

PUMA har utsett spanska Juan Yacht Design från Valencia att leda designen av den nya båten. Juan Kouyoumdjians design har ett bra facit hittills vad gäller regelen Volvo Open 70. Företaget stod till exempel bakom 2006 års vinnare, ABN AMRO One och 2009 års vinnare, Ericsson 4.

“Beslutet att anlita Juan för att deigna PUMA:s nya båt var ett avgörande steg för hela vår satsning, säger Ken Read.

Här nedan följer en lista över de nya besättningsmedlemmarna från PUMA Ocean Racings pressrelease:

PUMA Ocean Racing Sailing Team
Ken Read, 48 (Rhode Island, USA) – Skipper
Considered to be one of the world’s most accomplished racers, Read was in charge of PUMA Ocean Racing and at the helm of PUMA’s il mostro throughout the entire Volvo Ocean Race 2008-09. The US-born Read has twice helmed America’s Cup programmes in 2000 and 2003 and was named United States Rolex Yachtsman of the Year twice and has 46 World, North American and National Championships to his credit.

Tom Addis, 40 (Sydney, AUS) Navigator
Addis, a trained meteorologist, joins PUMA as a navigator after sailing with Telefónica Blue during the Volvo, taking two leg wins. Tom has sailed thousands of offshore miles onboard Maxi Alfa Romero, winning both Sydney-Hobart and Transpac races. Addis also sailed with America’s Cup Team New Zealand in 2007.

Rob Greenhalgh, 32 (Hamble, GBR) Helmsman & Trimmer
2009 18’ Skiff World Champion, Greenhalgh is back with PUMA after joining the crew during the 08-09 race. Greenhalgh was a vital part of PUMA’s last campaign and served as tactician for Ken Read during in port racing and watch captain offshore. Rob has sailed two previous Volvo Ocean Races and was part of the crew, along with Tony Mutter and Brad Jackson, who won the race with ABN AMRO One during the 05-06 edition of the race.

Brad Jackson: 42 (Auckland, NZL) Design Coordinator & Watch Captain
Named New Zealand Sailor of the Year in 2009, Jackson has sailed the Volvo Ocean Race five times, numerous Sydney-Hobarts, Fastnets and Trans-Atlantics. Jackson was a member of the Ericsson 4 boat that won the Volvo 2008-09 and has been part of three 24-hour monohull speed records. In addition to his role as watch captain, Jackson will serve as design coordinator for the PUMA programme, mixing the sailors’ input with Juan K’s creative and technical expertise.

Andrew ‘Junior” Lewis’: 27 (Honolulu, USA) Trimmer & Driver
Lewis will be one of the three under-30 sailors onboard PUMA’s new boat. Lewis has logged thousands of offshore miles, sailing onboard ABN AMRO Two during the Volvo Ocean Race 05-06 race and on Rambler during the record-breaking Transatlantic Race and Middle Sea races. Lewis also has a long list of honours for inshore racing ranging from the Laser Class and America’s Cup. He was part of the monohull record-breaking crew of ABN AMRO Two during the 05-06 race.

Tony Mutter, 41 (Auckland, NZL) Aerodynamics Coordinator & Watch Captain
Mutter joins PUMA after sailing onboard Volvo Ocean Race 08-09 winner. Mutter has sailed five Volvos, five Fastnet Races and five Maxi Worlds. He has been part of three Volvo crews where the 24-hour monohull record has been broken. As aerodynamics coordinator, he will work closely with North Sails to design the next generation of VO70 sails. Tony will sail onboard for PUMA as watch captain.

Casey Smith, 31 (Brisbane, AUS) Systems Manager & Bowman
Smith joined the crew of PUMA’s il mostro for the Volvo Ocean Race 08-09 as one of the under 30s. Smith was instrumental in repairing structural damages to il mostro during the last race. And was honoured for the sportsmanship award for his efforts in replacing il mostro’s rudder during the Leg SEVEN Trans-Atlantic crossing. Smith has sailed the 08-09 Volvo Ocean Race and numerous Sydney-Hobart races and Trans-atlantic crossings.

Jonathan ‘Jono’ Swain, 43 (Durban, RSA) Helmsman & Trimmer
Jono Swain comes to PUMA with experience in four Volvo Ocean Races, most recently as watch captain onboard Telefónica Blue. Swain is considered an ‘all-round sailor’, mixing offshore experience with an impressive inshore resume which includes and America’s Cup campaign, Louis Vuitton Series and trimming on Mean Machine.

PUMA Ocean Racing Shore Team Management
Kimo Worthington, 50 (California, USA) General Manager
Kimo Worthington has a rare combination of management expertise onshore and leadership on the water. His professional sailing career includes competing in six America’s Cups, including a win with America3 in 1992, and numerous offshore miles. In the 1997-98 Whitbread Round the World Race, Worthington was watch captain and sailing team manager for the winning EF Language team. In the Volvo Ocean Race 2005-06 he served as General Manager for second place Pirates of the Caribbean and in the Volvo Ocean Race 2008-09 he was general manager for PUMA Ocean Racing.

Tim Hacket, 38 (Sydney, AUS) Shore Team Manager
Tim Hacket has been building racing yachts for over 20 years. A native Australian, Tim is now based in Newport, Rhode Island. Tim’s experience includes four America’s Cup boat builds and two Volvo Ocean Race shore teams, mostly recently as part of PUMA’s Volvo 2008-09 campaign.

www.puma.com

Scania är åter på plats i Irak med både produktion och försäljning. Lastbilar som beställts av statliga kunder monteras lokalt i landet, medan en fristående distributör försörjer den privata marknaden med fordon som importeras. Distributören svarar också för återuppbyggnaden av Scanias försäljnings- och servicenät i landet. – Om situationen i landet fortsätter att stabiliseras kan Irak på några års sikt återta positionen som vår viktigaste marknad i Mellanöstern, säger Scanias försäljnings- och marknadsdirektör Martin Lundstedt.

Irak var i början 1980-talet en av Scanias största marknader. Som mest såldes 3 900 lastbilar under ett år (1981).

I slutet av 2009 inledde State Company for Automotive Industry (SCAI) tillverkningen av de första lastbilarna i en order på 500 som beställts inom ramen för ett avtal mellan Scania och det irakiska industri- och energidepartementet. Produktionen sker vid det statliga industrikomplexet Iskandariyah söder om Bagdad.

– Att skapa arbetstillfällen inom landets industri har varit en viktig aspekt i det avtal som träffats mellan Scania och den irakiska staten, säger Martin Lundstedt.

Vid SCAI:s anläggning i Iskandariyah sysselsätts idag cirka 300 personer inom Scaniaverksamheten, som förutom slutmontering av lastbilschassier även omfattar påbyggnation för leverans av körklara bilar.

SCAI har hittills levererat ett 150-tal färdigutrustade lastbilar till olika offentliga kunder, som till exempel tankbilar till Ministry of Water Protection and Supply.

I återuppbyggnaden av det irakiska samhället ingår även åtgärder för att stimulera ett privat entreprenörskap.

– Det finns idag privata företag som efterfrågar lastbilar för både styckegods- och anläggningstrafik. De flesta av dessa importeras begagnade från Europa. Efterfrågan på nya lastbilar, men även bussar, förväntas öka i takt med de infrastruktursatsningar som planeras i Irak, säger Martin Lundstedt.

För möta den ökande efterfrågan på den privata marknaden har Scania återupptagit samarbetet med Al Bunnia-gruppen, som är Iraks största privata koncern. Gruppen är distributör av Scaniafordon för den icke-statliga marknaden och har hittills i år levererat ett 30-tal lastbilar.

De fordon som distribueras till den privata marknaden monteras i Scanias egna fabriker och färdigutrustas (byggs på) av karossörer i Mellanöstern, bland annat vid Scanias leveranscenter i Dubai.

Med Swedfund som medfinansiär och delägare har Al Bunnia-gruppen bildat bolaget Mada Al Rafidain, som påbörjat arbetet med återuppbyggnaden av ett försäljnings- och servicenät i Irak. Nyligen återinvigdes en serviceverkstad utanför Bagdad. Inom kort öppnas även en helt ny Scania-anläggning i Erbil i norra Irak.

Swedfund är ett statligt riskkapitalbolag som erbjuder kapital och kompetens, främst till svenska företag som vill etablera eller expandera sin verksamhet i utvecklingsländer.

– Investeringar för att bygga ut försäljnings- och servicenätet är avgörande för Scanias och vår partners framgångar. Redan idag råder stor efterfrågan på verkstadstjänster, eftersom som det finns uppskattningsvis 5 000 Scaniafordon i trafik i Irak, säger Martin Lundstedt.

– Den rika tillgången på olja och gas gör Irak till ett av världens tio rikaste länder räknat per capita och kommer att vara en av de snabbast växande ekonomierna under de närmaste tio åren. Vi hoppas att denna investering inte bara stöttar Scanias satsning på den irakiska marknaden utan även kan locka andra svenska företag att våga etablera sig i Irak säger Swedfunds VD Björn Blomberg.

Kommentarer

Bashar Ahmed 23:59:07 2011-03-12

gärna om ni gör en stor bilprovning till alla lastbilar.

Bashar Ahmed , Stockholm , Hero automekanik

Hjulångaren Eric Nordevall II är nu i slutfasen av färdigställandet till färdigt passagerarfartyg. Projektet har drivits som ett arbetsmarknadsprojekt i samarbete med Arbetsförmedlingen. Prioriteringen och fokus har därför varit att fungera väl som arbetsmarknadsprojekt, vilket medfört att produktion kommit i andra hand. Västra Götalandsregionen har under mars 2010 tillskjutit 2 Mkr för fartygets färdigställande och nu krävs att fokus helt läggs på skeppsbygget och fartygets färdigställande.

Styrelsen för Forsviks Ångbåtar Ekonomisk Förening (FÅEF) har därför beslutat att dopresan till Stockholm under augusti 2010 framflyttas till juni 2011 och den planerade Ericsgatan som klassat passagerarfartyg görs sommaren 2011. Den planerade passagerartrafiken 2011 kommer inte att påverkas av detta. Under sensommar och höst 2010 kommer fartyget att provköras på Bottensjön och då kommer även politiker och beslutsfattare att bjudas in.

Affärsplan
Parallellt kommer nu affärsplanen för Hjulångaren Eric Nordevall II att utarbetas och detta arbete kommer att vara avslutat under 2010 för att affärsplanens tillämpning under 2011 och framåt.

Affärsplanen ska innefatta organisation och verksamhet för fartygets framtid som rederi.

Bekostandet av affärsplanen kommer inte att ske med stödet från Västra Götalandsregionen, utan är ett samarbete mellan Karlsborg kommun, Forsviks Ångbåtar Ekonomisk Förening och flertalet kanalkommuner på både på Väst/ Östgötasidan. När affärsplanen sätts i verket börjar den historiska resan och början på Hjulångaren Eric Nordevall II passagerartrafik, med den fantastiska möjligheten för kommuner och företagande utmed Göta Kanal att dra nytta av Hjulångaren Eric Nordevall II i sin marknadsföring under många år framöver. Det behövs stöd och engagemang från inblandade aktörer redan nu för att detta ska bli ett lyckat företag.

Historik – Fakta – Framtidsplan om projekt Hjulångaren Eric Nordevall II vid Forsviks Varv i Forsvik: Föreningen Forsviks Varv bildades 1995 för att bygga hjulångaren Eric Nordevall II, en replik av originalet Eric Nordevall byggd 1836. Eric Nordevall förliste och sjönk till Vätterns botten 1856 utanför Vadstena och står än idag välbevarad på 45 meters djup. Eric Nordevall tillhörde den första generationen ångfartyg byggda speciellt för att trafikera Göta Kanal och revolutionerade tillsammans med sina systerfartyg de svenska kommunikationerna. Man kunde nu för första gången resa med fast tidtabell mellan Stockholm och Göteborg.

Första halvan av året 2009 var fokus för Forsviks Varv helt inställt på sjösättningen den 6 juni av Eric Nordevall II, vilket kunde genomföras helt enligt plan med stor arbetsinsats av personal och andra inblandade.

Efter Sjöfartsverkets besiktning med krängnings- och manöverprov kunde Eric Nordevall II söndagen den 14 juni påbörja sin färd till Motala för att onsdagen den 17 juni förenas med sin ångpanna och de två balansång-maskinerna. Giftermålet var en historisk händelse för alla inblandade och många besökare.

Ångpannan är byggd av Kockums i Karlskrona och ångmaskinerna av Motala Verkstad i Motala. Eric Nordevall II bogserades hem igen med ankomst till Forsviks Varv den 28 juni där en stor välkomstkommitté med musik och tal. Väl i hemmahamn angjord vid sin nya brygga har arbetena med hennes färdigställande fortsatt med avbrott för en provslussning i Forsvik den 27 november.

Ångpannan med sina plåtar sammansatta av 6000 naglar är nu proveldad, provtryckt av Ångpanneföreningen. Ångrör och vattenledningar är dragna och godkända för att förena ångpannan med de båda unika balansångmaskinerna tillverkade enligt den 170 år gamla konstruktionen. Mycket arbete är också gjort på fartyget med bland annat galjonsfiguren och skovelhjulsaxlarna på plats. Projektets fokus ligger nu på att färdigställa fartyget och det pågår för fullt invändiga arbeten med t.ex. hyttinredning och aktersalong liksom arbeten ovan däck. Ångpannan och ångmaskinerna provkörs under april. Efter skovelhjulens montering kommer Eric Nordevall II för egen maskin att under perioden juni till och med augusti göra provturer på Bottensjön under överinseende och medverkan av kontrollmyndigheterna Ångpanneföreningen och Sjöfartsverket.

www.nordevall.com

Finesse 26 är segelbåt med fokus på användbarhet, miljö och kvalitet. Den är nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen Design S. Finesse 26, som är konstruerad av Sven Hellström Design, är ett av de nominerade bidragen för priset.

Bland närmare 200 anmälda bidrag har 31 nominerats. Juryn bestående av tio designexperter har bedömt bidragen utifrån hur nyskapande och kreativa de är inom alla tänkbara områden av produkter, oavsett designdisciplin, samt kring affärsnytta, hållbarhet, funktion och utförande.

Vilka av de nominerade bidragen som premieras med ett “S” kommer att avslöjas på Arkitekturmuseet den 8 juni, där alla nominerade bidrag kommer att ställas ut. Utställningen kommer sedan visas runtom i Sverige och utomlands.

www.swedishdesignaward.se
www.finesse.nu

För tredje året i rad arrangerar Göta kanalbolag, i samarbete med Medborgarskolan, kurser i slussning för båtägare. Många som planerar att gå Göta kanal med egen båt, kan känna en viss osäkerhet för hur slussningen går till. Att få möjlighet att träna innan, har visat sig populärt och efterfrågan är stor.

Nu är det dags för årets slusskurser, som äger rum på följande tider och platser:

Bergs slussar:
onsdag 5/5, kl 18-21 lördag 8/5, kl 10-13

Sjötorp
Lördag 22/5, kl 9-12

www.gotakanal.se

Foto: AB Göta kanalbolag.

Det blev en bronsmedalj till de svenska 470 herrarna Anton Dahlberg och Sebastian Östling när världscupen avgjordes idag i franska Hyères. Därmed har de följt upp den tidigare världscup segern i Miami på ett fantastiskt sätt. – Det känns som en seger, vi låg sist inför sista kryssen i dagens medaljrace men tack vare vår mentala uppladdning så lyckades vi behålla fokus och kämpa oss till tredje platsen totalt. Det känns riktigt bra just nu, säger Sebastian Östling direkt från Hyères.

Tävlingen i Hyères har testat seglarnas tålamod ordentligt då det har bjudits på högsommar väder med lätta vindar och försenade tävlingar. Hur har veckan varit?

– Det har varit långa dagar och svåra race. Vi har fokuserat på att jobba på att hitta rätt mental inställning. Att hjälpa varandra att ladda om inför nästa race och ta med de positiva känslorna. Att inte ge upp och fortsätta jobba, och det gav ju resultat, säger Sebastian Östling.

– Det är ett fantastiskt bra resultat, säger Magnus Grävare, förbundskapten. De har en väldigt stark serie denna säsong och visar att de tillhör världseliten.

Hyères på den franska rivieran var det fjärde stoppet på seglingens världscupcirkus efter tidigare regattor i Melbourne (Australien), Miami (USA) och Palma de Mallorca (Spanien). Kommande tävlingar där SWE Sailing Team deltar är:

7-9 maj GKSS Olympic Class Regatta Långedrag, Sverige
26-30 maj Världscuptävling, Medemblik, Holland
15-17 juli SM-veckan, Malmö, Sverige
9-14 augusti Världscuptävling, Weymouth, England
2-3 oktober KSSS Olympic Class Regatta Saltsjöbaden, Sverige

För mer information om regattan:
www.sof.ffvoile.net
www.svensksegling.se

Alla vill rädda det småskaliga kustfisket. Som är lokalt, har mindre bifångster, stora kulturvärden, ofta mindre miljöpåverkan och är viktigt för en levande kustbygd. Men varför går branschen bara sämre för varje decennium? Vad krävs för att vända skutan?

Fiskeriverket har på regeringens uppdrag gjort en utredning av svenskt småskaligt kustfiske.

– Ett stort problem är bristande lönsamhet, säger Karin Bjerner, handläggare på Fiskeriverket och en av de ansvariga för utredningen. Fiskarena får inte tillräckligt betalt för sin fångst, samtidigt som kostnaderna för till exempel bränsle och transporter ökat.

www.fiskeriverket.se

Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB ska under perioden 2010-2014 finansiera ett nytt idrottsstipendium i Östhammars kommun. Det är innebörden i ett avtal som träffats mellan SKB och kommunen. Målgruppen för det nya stipendiet är aktiva ungdomsföreningar som har sitt säte i kommunen och som blivit godkända ”Guldklubbar” i enlighet med kommunens pågående samarbete med SISU Idrottsutbildarna.

– För SKB är det viktigt med en positiv utveckling på de orter där vi verkar. Självklart spelar ett aktivt och rikt föreningsliv en stor roll i detta. Därför är vi glada över att vi i form av ett stipendium kan uppmärksamma både föreningar och dess eldsjälar i kommunen, säger Stig Björne, chef för enheten för samhällsfrågor på SKB.

– I Östhammars kommun finns det ett starkt föreningsliv med starka traditioner och som är till stor nytta för hela kommunen. Att kunna uppmuntra och stödja de föreningar som vill utveckla sin verksamhet och organisation är viktigt för framtiden, och det här stipendiet känns helt rätt i det avseendet, säger Dag Söderberg, fritidschef i Östhammars kommun.

Bakgrund:
Östhammars kommun kommer att sköta den praktiska hanteringen av idrottsstipendiet. Kommunen ska årligen, genom fritidsnämnden, besluta om fördelningen av stipendiet i enlighet med SKB:s riktlinjer för stipendier till ungdomsföreningar. Den totala summan ska under perioden uppgå till 500 000 kr.

För att en förening ska ha möjlighet att ansöka om det nya stipendiet måste följande kriterier vara uppfyllda:
– Föreningen måste ha sitt säte i Östhammars kommun.
– Föreningen ska under det senaste verksamhetsåret ha bedrivit ungdomsverksamhet och redovisat densamma till fritidsnämnden enligt normer för lokalt aktivitetsstöd.
– Föreningen ska ha erhållit Östhammars kommun, fritidsnämndens och SISU Idrottsutbildarnas utmärkelse ”Guldklubb”.

Avgörande för stipendiets storlek är antalet medlemmar i föreningen. Fördelningen kan variera mellan åren beroende på hur många och hur stora föreningar som söker. Varje enskild förening kan endast erhålla stipendiet vid ett tillfälle.

Det beviljade stipendiet fördelas mellan tre områden: föreningens ordinarie verksamhet, personligt stipendium till eldsjäl i föreningen samt medel till en utbildnings/utvecklingsresa. Föreningen själv beslutar om vilken medlem som ska erhålla det personliga stipendiet.