nyhetstest

I “Hallberg-Rassy-regattan där alla vinner” vann alla 24 båtar. Det deltog båtar mellan 28 och 62 fot, den äldsta från 1966 och den nyaste från juni 2010, från Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz, Nederländerna och Chile.

Vädret var väldigt varierande, med både solsken och regn, vindhastigheter mellan 1 och 12 meter per sekund och kraftiga vindvrid. Alla hade mycket trevligt.

Istället för ren kappsegling anordnades lika många kategorier som antalet båtar, så alla vann en klass. Fina priser delades ut. Två gemensamma middag arrangerades i land.

Evenemanget hölls den 18-19 juni 2010. Nästa år kommer det att hållas den 17-18 juni.

www.hallberg-rassy.com

Svenska Livräddningssällskapet, SLS, vill gärna sprida lite vattenkunskap inför bad- och båtsäsongen. • Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter? • Simma hellre längs med stranden än rakt ut. • Bada och simma alltid tillsammans med någon.

• Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.

• Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.

• Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en ökad vattenkunskap.

Nu är det fritt fram för passage genom Ryssundet mellan Utö och Rånö – en välkommen nyhet för båtfarare i södra Stockholms skärgård som vill undvika en guppig färd över havsfjärden Mysingen. Det 400 meter långa sundet som nu muddrats till ett djup av 2,5 meter är nu åter framkomligt. Farleden invigdes söndagen 20 juni.

Ryssundet är en urgammal farled. Enligt en gammal sägen blev delar av den ryska galärflottan sommaren 1719 fast i Rånösundets norra del och tvingades gräva en kanal för att ta sig ut, därav namnet Ryssundet. Landhöjning och igenslamning har med tiden gjort sundet allt grundare. En mindre muddring gjordes för 50 år sedan, men den muddring som nu genomförts är betydligt mer omfattande och gör vattenleden inte bara tillgänglig för fritidsbåtar utan också för marinens båtar, yrkestrafik och för eventuell framtida reguljär båttrafik mellan Nynäshamn och Utö.

– Planer på muddring av sundet har varit aktuella under tio års tid, berättar Johan Ahlbom på Skärgårdsstiftelsen som drivit projektet. Inte minst har det handlat om att hitta medfinansiärer till satsningen som gått loss på 2,5 miljoner kronor. Amf 1, Haninge och Nynäshamns kommuner, Utö Rederi och båtklubbar vid Gålö har stöttat arbetet ekonomiskt.

– Bredden på den muddrade kanalen som grävts genom sandbotten är 10 meter. Vi har placerat timmerpålar var 50:e meter utmed kanterna så att båtfararna håller sig inom den muddrade rännan. Ensmärken har även satts upp på Ålö för att kunna hålla rätt kurs vid genomfart i rännan, säger Skärgårdsstiftelsens Björn Hedbeck, som svarat för den tekniska utformningen.

Invigningen av Ryssundet förrättades av Skärgårdsstiftelsens ordförande Raymond Svensson ombord på m/s Utö Express under söndagen, och han säger så här om att leden nu åter är i bruk.
– Vi är mycket glada att vi kunnat bidra till att öppna denna historiska farled som är viktig för både yrkestrafik och fritidsbåtar. Den bidrar också till att öka säkerheten till sjöss. Öppnandet har också stor betydelse för näringsidkarna längs leden som nu åter kan räkna med besök från förbipasserande båtar.

Bilder från Ryssundet. Foto: Skärgårdsstiftelsen

www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

rolle persson 17:41:16 2010-06-23

de va kul har åkt igenom där f
många gånger även rott det behövdes

Den nya superbåten Ruptech 32 kommer allt närmare produktionsstart. Rupert Marine har i samarbete Färginstitutet (www.ncscolour.com) nu tagit fram den ut- och invändiga färgsättningen för Ruptech 32, som är en helt ny båtkonstruktion från Rupert Marine i samarbete med båtkonstruktören Ocke Mannerfelt. Båten marknadsförs som ”en exklusiv, användarvänlig bruksbåt med mycket hög finish och varje detalj väl genomtänkt”.

Färgsättningen innebär att skrov och överbyggnad kommer att finnas i tre standardkulörer, mörkgrå, gråbeige och vit, alla med utvändiga detaljer i en kontrasterande svartgrå kulör. Samtliga kulörer går i en varm ton.

Inredningen kommer att finnas i ett antal olika färg- och materialkombinationer som alla matchar den utvändiga färgsättningen.

Ruptech byggs i Sverige av professionella båtbyggare med mångårig erfarenhet av både yrkesbåtar och fritidsbåtar. Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Sandwichkonstruktionerna är gjorda med Divinycell som kärnmaterial. Skrovet byggs i enkellaminat för att uppnå hög slag- och slitstyrka vid oöm användning. Däck och överbyggnad byggs i en mycket lätt och stark sandwichkonstruktion som ger båten en låg tyngdpunkt och därmed bidrar till mycket goda sjöegenskaper. Den integrerade fendern längs hela fribordet är gjuten i ett stycke i en mycket slitstark polyuretan med en skumkärna med slutna celler.

Alla installationer uppfyller hårt ställda krav för yrkesbåtar. Elsystemet är i huvudsak tvåpoligt och har förtennade kablar, strömbrytare och säkringar är av industrikvalitet, för lanternor och all övrig belysning används modern LED teknik.

Alla inredningsmaterial är valda med stor omsorg för hög slitstyrka och minimalt underhåll. Designen är stramt sober och funktionell.

Ruptech 32 är signerad Mannerfelt Design Team som 2009 fick det prestigefyllda designpriset ”RED DOT, Best of the Best”. Mannerfelts båtar har vunnit totalt 14 världsmästerskap i offshore racing. Bland de mer uppmärksammade racerbåtarna finns B23, V-24/B24 och B-28 samt en Class III katamaran för Victory Racing Team i Dubai.

www.ruptechmarine.com

Substansen medetomidin har visat sig effektiv för att förhindra påväxt på båtbottnar. Forskare vid Göteborgs universitet har nu identifierat genen som får havstulpanen att reagera på ämnet, vilket öppnar för en båtbottenfärg som skonar både havstulpan och miljö. Påväxt på båtbottenskrov är ett stort problem för världens sjöfart, för privata småbåtar såväl som för stora lastfartyg. Göteborgs universitet har i flera stora forskningsprojekt försökt utveckla nya, miljövänliga metoder som kan begränsa marin påväxt.

Ett av de senare fokuserar på ämnet medetomidin, ett djurläkemedel som visat sig hindra havstulpanens larver från att fästa vid båtskrovet.

Nu kan forskare vid Göteborgs universitet förklara varför.

I samarbete med kollegor vid universiteten i Åbo och Helsingfors har professor Anders Blomberg vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi lyckats identifiera och beskriva den gen som kontrollerar hur havstulpanen känner av och reagerar på medetomidinet.

– Vi har konstaterat att medetomidin aktiverar särskilda receptorer i havstulpanernas larver. Receptorerna skickar en signal som får larven att simma bort från båtytan, istället för att fästa vid den. Eftersom receptorerna aktiveras redan vid mycket låga koncentrationer av ämnet innebär det att det också behövs väldigt låga nivåer för att uppnå effekt, säger Anders Blomberg.

Resultaten, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Molecular Pharmacology, förklarar hur det är möjligt att utveckla en miljövänlig och effektiv båtbottenfärg som istället för att döda havstulpanen verkar ”avskräckande”.

– Att förstå hur ämnet fungerar när det binder in till receptorn ger också möjlighet att utveckla selektiva medel, som enbart påverkar havstulpanen och inte andra marina organismer, säger Anders Blomberg.

Länk till artikel: http://molpharm.aspetjournals.org/content/early/2010/05/20/mol.110.063594.full.pdf+html

Foto havstulpan: Dan Isaksson.
Foto porträtt: Jonas Berg

Nu är det fritt fram för passage genom Ryssundet mellan Utö och Rånö – en välkommen nyhet för båtfarare i södra Stockholms skärgård som vill undvika en guppig färd över havsfjärden Mysingen. Det 400 meter långa sundet som nu har muddrats till ett djup av 2,5 meter invigs av Skärgårdsstiftelsen den 20 juni. Invigningen av Ryssundet förrättas av Skärgårdsstiftelsens ordförande, Raymond Svensson, ombord på m/s Utö Express under en resa genom sundet i närvaro av alla inblandade. Programvärdar under invigningsresan är Erling Matz och Carina Lernhagen Matz.

Enligt en gammal sägen blev delar av den ryska galärflottan sommaren 1719 fast i Rånösundets norra del och tvingades gräva en kanal för att ta sig ut, därav namnet Ryssundet. Landhöjning och igenslamning har med tiden gjort sundet allt grundare.

En mindre muddring gjordes för 50 år sedan, men den muddring som nu genomförts är betydligt mer omfattande och gör vattenleden inte bara tillgänglig för fritidsbåtar utan också för marinens båtar, yrkestrafik och för eventuell framtida reguljär båttrafik mellan Nynäshamn och Utö.

Bild av Ryssundet. Foto: Thorsten Nilsson.

Dags för den sjätte deltävlingen i seglingens världscup i Kiel, Tyskland. Tidigare regattor i år har varit Melbourne (Australien), Miami (USA), Palma de Mallorca (Spanien), Hyères (Frankrike) och Medemblik (Holland). Världscupsregattan under Kieler Woche pågår från 19 – 23 juni. Sverige och SWE Sailing Team ställer upp i 7 av de olympiska klasserna med 29 seglare i 15 olika båtar. Regattan avslutas efter 12 kvalificeringsseglingar med s.k. medaljrace för de tio främsta i varje klass på onsdagen den 23 juni.

Pressrelease:

Förbundskapten Magnus Grävare kommenterar de svenska chanserna:

– De största förhoppningarna har vi på Anton Dahlberg och Sebastian Östling i 470 klassen. De har ju nästan dominerat världscupen i år. De ligger ju tvåa totalt trots att det missade den första världscup regattan i Australien. De skall också bli mycket intressant att se vad Linda Rahm, Anna Skarenhed och Annika Carlunger kan göra i dammatchracing nu när de gör sin debut i Världscupen i den nya OS disciplinen.

Saknas i Kiel gör Starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Johan Tillander då Fredrik fortfarande lider av den infektion i foten som han fick i samband med förra veckans europamästerskap i Italien. Landslagseglarna i Laser med olympiern Rasmus Myrgren är heller inte på plats denna gång då de är med ett träningsläger på de olympiska banorna i Weymouth, Storbritannien.

– Kieler Woche är på ett sätt den viktigaste världscupregattan för oss svenskar för att den ger en chans för våra yngre landslagsseglare i världscupen. För många är det debuten i de här sammanhangen och början på seniorkarriären. Av de yngre seglarna så tror jag vi kan se Finnjolleseglarna Björn Allansson och Max Salminen nära en medaljfinal i Kiel.

Nästa tävling efter Kieler Woche för SWE Sailing Team blir SM-veckan i Malmö 15-17 juli där det bjuds på segling nära land på världsklassnivå i bl. a. matchracing för damer.

Svenska Deltagare
470, herr – 90 båtar, 26 nationer
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Niklas Dackhammar/Fredrik Bergström, GKSS
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Victor Holmgren/Calle Johansson, KSSS (ej SWE Sailing Team)
Carl Johannisson/Wilhelm Johannission, KSSS (ej SWE Sailing Team)
470, dam – 40 båtar, 22 nationer
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, GKSS
49er – 62 båtar, 23 nationer
Charlie Ekberg/Kalle Torlén, KSSS
Carl Sylvan / Otto Hamel, GKSS (ej SWE Sailing Team)
Johan Öjerborn/Marcus Jour, GKSS (ej SWE Sailing Team)
Match Racing, Elliott 6m – 24 båtar, 17 nationer
Linda Rahm/Anna Skarenhed/Annika Carlunger, GKSS
Finnjolle – 65 båtar, 23 nationer
Björn Allansson, GKSS
Max Salminen, KSSS
Starbåt – 29 båtar, 17 nationer
PhilipCarlsson/Benjamin Pettersson, GKSS (ej SWE Sailing Team)

Regattan kan följas på:
www.kieler-woche.de
www.svensksegling.se

Program:
Lördag – tisdag, 19 – 23 juni – start kl. 10.00
Onsdag 23 juni – finalseglingar för samtliga klasser med start klockan 11.00

Havets Hus västerhavslevande växter och djur har i år fått sällskap av en utställning om havsmonster. Verkliga och mytiska havsmonster finns trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Sillkungen som flöt i land i maj visas den 28 juni och dagligen mellan 21 juni och 29 augusti kommer Havets Hus guider att iklädd en sillkungskostym berätta om den unika fisken. Ungar av småfläckig rödhaj och knaggrocka får ett nytt akvarium och butiken har blivit dubbelt så stor. Allt detta och mycket mer händer på Havets Hus i sommar.

Havets Hus erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temahelger. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

2010 är Barnens år på Havets Hus
Det firar vi med nya lekfulla attraktioner i anläggningen samt en ny spännande utställning. Dessutom invigs ett nytt akvarium till knaggrockornas och de småfläckig rödhajarnas barn och tonåringar.

Årets utställning – Havsmonster
Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, vad behövs väl mer för att skrönor och myter ska uppstå? Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Men gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2010 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Utställningen pågår tom november 2011.

Se sillkungen
Måndag 28 juni mellan kl.10-12 ges en unik möjlighet att se en sillkung då Havets Hus visar det exemplar som i maj hittades av Kurt Ove Eriksson. Förra gången en sillkung dök upp i Sverige var över 130 år sedan. Kurt-Ove är på plats mellan 11.00-11.30 för att berätta om upptäckten.

Invigning av nytt akvarium
I augusti invigs ett nytt akvarium för knaggrocka och småfläckig rödhaj. Även om småfläckig rödhaj är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om dem. På Havets Hus i Lysekil lever ett stort antal småfläckiga rödhajar i olika åldrar. Arten lägger ägg, till skillnad mot många andra hajarter som föder levande ungar. Äggläggningen sker året om, och äggen tas omhand på Havets Hus och kläcks i speciella kläckningsakvarier. Årligen sätts flera hajungdomar ut från Havets Hus ut i det fria för att bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster. Hajarna är märkta för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever.

Knaggrockorna har en låg reproduktionshastighet vilket gör dem extra känsliga för fisketryck. De blir könsmogna sent, först i 10-14 års ålder, och lägger relativt få ägg under sin livstid. Fiskeriverket räknar med att beståndet har minskat med 90 % under en hundraårsperiod på grund av trålfiske. Idag sker det dock inte något riktat fiske på knaggrocka i Sverige men de fångas fortfarande som bifångst.

Havets Hus knaggrockor lägger ägg med jämna mellanrum och ungarna, som kläcks efter ca 5 månader, växer upp tillsammans med våra småfläckiga rödhajar.

Högtidlig invigning 25 augusti kl 12.30 av Landshövding Lars Bäckström.
Sank Persfisk

Havets Hus har nyligen fått en liten vacker St. Persfisk, se bilden ovan. Det var när ett forskarlag från Lovéncentret Kristineberg med doktorand Gry Sagebakken i spetsen var ute och håvade som de fick upp den ovanliga fisken. Forskningsingenjör Bengt Lundve tog hand om den och skänkte den sedan vidare till Havets Hus så att alla ska kunna få se den.

St. Pers fisk (latin: Zeus faber, engelska: John Dory ) är en diskusformad fisk med vackra fenor som lever i de fria vattenmassorna. Den kan bli upp emot 90 cm men vanligtvis sällan över 40 cm. Havets Hus exemplar är dock en liten rackare som mäter knappa decimetern över kroppen och vars vackra fenor ännu inte nått sin fulla längd. Den jagar genom att smyga sig på sitt byte för att sedan blixtsnabbt skjuta ut sina stora käkar och snappa upp godsaken. Vuxna fiskar gillar att äta sill, tobis och bläckfiskar men Havets Hus lilla ungdom nöjer sig med märlkräftor och småräkor.

www.havetshus.se

Om valpopulationerna på hela södra halvklotet ska få en säker framtid är det viktigt att stoppa valfångsten i Södra Oceanen (vattnen runt Antarktis). Det visar en ny WWF-rapport inför Internationella Valfångstkommissionens (IWC) möte i Agadir, Marocko den 21-25 juni. Där ska regeringarna diskutera om man ska återuppta den kommersiella valfångsten i de antarktiska vattnen.

WWF-rapporten ”Save the Whale, Save the Southern Ocean” avslöjar hur populationerna av stora valarter minskat i den södra hemisfären. Många är helt beroende av Södra Oceanen för att hitta sin föda. Om valpopulationerna krymper ännu mer kommer de att försvinna även i haven runt många länder i Afrika, Oceanien, öar i Stilla Havet och Sydamerika.

– Är det någon plats på jorden där valarna ska vara skyddade är det i den Södra Oceanen. Ansvaret för att se till att valfångst inte bedrivs där ligger hos medlemsländerna inom IWC. Trots det vill den svenska miljöministern att kommersiell valfångst öppnas upp där, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Valfångst har varit förbjuden i Södra Oceanen i många årtionden. Okontrollerad kommersiell valfångst under förra århundradet ledde till att flera av de stora valarterna var nära utrotning. År 1994 etablerade IWC Södra Oceanens valreservat. Men sedan det kommersiella valfångststoppet 1986 har Japan dödat 9 409 valar i Södra Oceanen under namnet ”vetenskaplig forskning”.

Jämfört med tiden före valfångsten är de flesta stora valarterna i Södra Oceanen fortfarande kraftigt decimerade. Mer än 200 000 antarktiska blåvalar levde i Södra Oceanen – men 1900-talets valfångst minskade populationen och den senaste uppskattningen ligger på endast 2 300 djur. 725 000 sillvalar har dödats under den tidigare kommersiella valfångsten – sillvalen är nu listad som hotad. Trots det ligger det ett förslag i IWC om att öppna upp valfångst för just denna art i Södra Oceanen.

Klimatförändringar, fartygskollisioner, kommersiellt fiske som kan minska tillgången på föda, risken att fastna i fiskeredskap och miljögifter. Det är hot som med all sannolikhet påverkar denna artgrupp som förökar sig långsamt.

– Vi vet med all sannolikhet att det hänsynslösa dödandet av mer än en miljon valar i Södra Oceanen dramatiskt har påverkat valpopulationerna på hela södra halvklotet, menar Tom Arnbom, valexpert på WWF. Nya studier visar att den direkta effekten av valpopulationerna kan ha en viktig påverkan på ekosystemens produktivitet som är nära länkat till kolcykeln och den globala klimatregleringen.

Att valpopulationerna får återhämta sig gynnar turistindustrin. Bara i Latinamerika ger valskådningen årligen drygt 1,5 miljarder kronor i inkomster, ofta i kustområden som ligger utanför de normala turiststråken.

Eftersom valar fortplantar sig långsamt, behöver de lång tid för att återhämta sig från överexploateringen. Exempelvis blåvalen, blir könsmogen först mellan fem och 15 års ålder, och de föder ungar vart annat till vart tredje år.

Därför är det viktigt att medlemsländerna inom IWC ser till att ingen kommersiell valfångst får bedrivas i Södra Oceanen.

Nya Bavaria Cruiser 36 är en båt med fokus på segling. Den är konstruerad av Farr Yacht Design. Designad av BMW Group DesignWorksUSA och producerad av Bavaria i Tyskland. Tillsammans ger det en stark kombination av prestanda, design, komfort och pris. Nya Cruiser 36 har den uppskattade inredningslayouten från 35;an, fast med betydligt mer volym. Båten kan beställas med antingen två eller tre hytter.

Pressrelease:

Farr har med nya 36 satsat extra på goda seglingsegenskaper och en funktionell utformning av segelplan och däckslayout. Båten har mer segelyta än tidigare balanserat av en högre ballastandel, på ca 30%, och en bulb. Nya 36 kommer att segla bättre samtidigt som den blir betydligt enklare att hantera eftersom båten har fock.

Sittbrunnen blir bättre utformad och drar nytta av den stora badplattformen. Ett stort antal rutor och ventiler i skrov och däck ger en ljus inredning.

Bavaria Cruiser 36 presenteras först med tre hytter och under hösten även med två.

Versionen med tre hytter får en väldigt rymlig förpik med en bädd som mäter 2,00m X 1,50m samt en stor yta framför bädden. Salongen har en L-soffa om babord och längsgående soffa om styrbord. En fast navigationsplats ger utrymme för mycket saker och kan även användas för slavinstrument. Pentryt är i L-form och har två diskhoar. WC blir rymlig med möjlighet till dusch och ett stuvytrymme.

Akterkabinen blir för båtens storlek extremt rymlig och mäter 2,00m X 1,50m över i princip hela längden.

Versionen med tre hytter får dubbla akterkabiner och WC i salongen. Genom att navigationsplatsen har en fällbar skiva ges plats för en större WC än normalt med denna layout.

Navigationsplasten blir fällbar vilket sparar utrymme för en stor WC. Förpiken blir lika rymlig i båda versionerna.

Grundpriset på Bavaria Cruiser 36 är 982 800 kr.

www.bavariasverige.se

Den helt nya Fairline Squadron 41 flybridge får sin internationella premiär vid årets Cannes International Boat & Yacht Show, som hålls 8-13 september. Båten har väldigt stora utrymmen i förhållanden till sin storlek och är den största båten i 40-fotsklassen från det engelska varvet hittills.

I den nya Squadron 41 används extremt mycket glas, inklusive flera stora skylights som ger ett rejält inflöde av ljus i båten. Enligt varvet har båten samma känsla av lyx som i betydligt större båtar och den är försedd med en extra stor flybridge.

På mässan i Cannes visar Fairline hela åtta båtar. Bland de övriga modellerna finns den nya Targa 58 GRAN TURISMO och den nya Targa 44 OPEN express cruiser. Targa 58 GRAN TURISMO har tre kabiner som standard och kan förses med en extra kabin för besättningen medan Targa 44 OPEN express cruiser har två kabiner samt en stor, öppen cockpit för social samvaro.

www.fairline.com

Pentax lanserar en högblank orange version av sin populära Optio W90, en vattentät digital kompakt¬¬kamera som sedan lanseringen i mars 2010 har blivit oerhört populär bland frilufts- och äventyrsintresserade människor.

Pentax Optio W90 Shiny Orange, som den nya modellen heter, har tagits fram för att möta en konkret efterfrågan från många användare på en orange version (orange har kommit att bli en standardfärg för många friluftsprodukter). Den nya frontpanelen i orangefärgad aluminium¬legering har en elegant finish och gnistrar som en strålande sol.

Sedan lanseringen tidigare i år har Pentax Optio W90 blivit extremt populär bland aktiva friluftsintresserade individer, tack vare alla funk¬tioner och konstruktionsdetaljer för krävande utomhusanvändning – däribland vattentät fotografering på ned till sex meters djup och en stötsäker konstruktion som klarar fritt fall från 1,2 meters höjd.

”Kameran är dessutom utrustad med Digital Microscope, en enormt uppskattad funktion inte bara bland friluftsintresserade utan även bland företagsanvändare som avbildar mikroskopiska tekniska detaljer”, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax svenska generalagent.

Sammanfattning av kamerans egenskaper:
• 12 megapixel
• Vattentät till 6 m
• Sand och dammtät
• Stötsäker till 1,5 m
• 5x vidvinkelzoom (motsvarar 28-140mm)
• 3 LED-lampor för makrofunktion, 1 cm
• HD 720p video
• HDMI-utgång
• 2,7 tum antireflexbehandlad LCD-skärm
Pris och tillgänglighet
Pentax Optio W90 Shiny Orange kommer att kosta ca: 3495:- kr inklusive moms och väntas bli tillgänglig i handeln under Augusti månad.

Tre Kronor af Stockholm är ett nybyggt segelfartyg i trä, byggt för hand efter gammal förlaga. Det arbetar som en ambassadör för Östersjöregionen. Organisationen bakom fartyget vill se en hållbar utveckling i området och detta bidrar vi till genom våra projekt. De definierar hållbarhet brett; både socialt, miljömässigt och inte minst ekonomiskt. I Sina projekt arbetar de med företag och organisationer för att lyfta miljöfrågor och skapa bättre förutsättningar för entreprenörskap och för unga i utanförskap.

De använder fartyget som en mobil plattform för möten mellan organisationer, företag, forskare och politiker. Närmast är Tre Kronor i Almedalen där de under hela veckan är plattform för diverse framåtblickande seminarier.

Läs mer om fartygets verksamhet: www.briggentrekronor.se

Program för Sverigeturnén:
Byxelkrok 12/7-13/7
Borgholm: 13/7-16/7
Kalmar: 16/7-18/7
Karlskrona: 19/7-20/7, 13/8-14/8
Karlshamn: 20/7-25/7
Helsingborg: 27/7-28/7
Halmstad: 29/7-1/8
Simrishamn: 7/8-11/8

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Under Nostalgia Festival 2009 visade tidningen Nostalgias fotograf Peter Törnqvist den nergångna, bedagade skärgårdsbåten och lovade att hon skulle vara renoverad och redo att sjösättas till festivalen 2010! Båten var grå som aska och det glipade i bordläggningen så man kunde se rakt igenom hela skrovet. Många tyckte säkert att det var galenskap att försöka få ordning på ett sådant vrak, men en och annan positiv karlskronit med ett hjärta som dunkar för träbåtar, trodde nog att det skulle gå att rädda den gamla skorven.

Historien bakom båten är att Peters farfar och dennes bror byggde den på Saltö i Karlskrona 1955. Vem som beställde båten eller vart den tog vägen, efter att Axel och Edgar på Bröderna Törnqvists Båtbyggeri levererat den, är tyvärr okänt.

Däremot vet man att den köptes av Ulf Erling i Söderhamn i slutet av 1980-talet. Ulf påbörjade en renovering som lades ner i början av 90-talet och sedan lämnades båten åt sitt öde och förföll till ett näst intill oräddbart skick – när Peter av en händelse fick vetskap om att en historiskt intressant båt höll på att förmultna.

– Jag kunde inte släppa tanken på att ta hem båten till Saltö och renovera henne tillsammans med Per-Anders Daag i samma båtbyggeri som hon skapades en gång i tiden. Men det hade aldrig gått att genomföra en så pass kostsam reparation om vi inte fått Stig och Margaretha Sjöberg på förlaget Albinsson & Sjöberg med på båten – i dubbel bemärkelse. Nu kommer den i framtiden att “segla” under tidningen Nostalgias flagga!

När den anlände till Saltö sommaren 2009 var det inte många som trodde att det var möjligt att hon skulle sjösättas året därpå. “Lycka till …” var den vanligaste kommentaren.

Efter cirka 1 900 effektiva arbetstimmar är nu Nostalgia och Saltö Varv nära målet. Frågan är bara hur många lager klarlack hon hinner få innan sjösättning och dop på Veteranbåtsdagen under Nostalgia Festival vid Marinmuseum på Stumholmen den 4 juli!

Bildtext:
Nostalgias Peter Törnqvist (stående) och Per-Anders Daag på Saltö Varv ligger i för att projektbåten ska bli färdig till Veteranbåtsdagen under Nostalgia Festival vid Marinmuseum på Stumholmen den 4 juli. Båten ska få cirka 6-8 lager lack innan de är nöjda. Hela härligheten slipas ned mellan varje lager lack för att högsta glans ska uppnås! Ett mycket tidskrävande och tålamodsprövande arbete.

Traditionsenligt bjuder Hallberg-Rassy in till Öppet Varv. Man bjuder också in övriga båttillverkare att visa sina båtar under helgen. 2010 blir ett rekordår med så mycket som 117 båtar mellan 31 och 64 fot, mest segelbåtar, men även motorbåtar. Av 130 båtar totalt på alla Öppna Varv på Orust, finns 117 båtar hos Hallberg-Rassy. 117 båtar är rekord, fler än något annat tidigare år för Öppet Varv. Även Öppna Varvs samtliga 83 olika leverantörer av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga tillbehör visar sina produkter hos Hallberg-Rassy. Faktum är att det inte går att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31-64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden. På bilden en Hallberg-Rassy 37.

Förpremiär av Hallberg-Rassy 64 under byggnation
Fredag, lördag och söndag, alla dagar mellan kl 10.00 och 18.00, visas Hallberg-Rassy 310, 342, 372, 37, 40, 43 Mk II, 48 och 54 i vattnet. Dessutom visas Hallberg-Rassy 62 och helt nya Hallberg-Rassy 64 och många andra HR-båtar under byggnation i olika stadier. Hallberg-Rassy 64 nr 001 kommer att befinna sig i snickerifasen under Öppet Varv. Vid vissa stationer i varvet pågår båtbyggeri även under helgen. Varvet är mycket väl värt en resa för ett besök. Alla har möjlighet att gå snitslade banor genom hela varvet fredag kl 15.00-18.00 samt lördag och söndag kl 10.00-18.00. Provseglingar finns det möjlighet till måndagen den 30/8 efter särskild överenskommelse.

Föredrag på lördag kväll av Ulf Prytz
Det är en tradition på Hallberg-Rassy att man arrangerar en trevlig sammankomst på lördag kväll med ett intressant föredrag under Öppet-Varv-helgen. Ulf Prytz kommer att hålla föredraget i år den 28 augusti kl 19.00.

Ulf kommer från Norge och har seglat sin Hallberg-Rassy 39 ”Isis” från Oslo till Svalbard och tillbaka under sommaren 2009. Det är en väldigt vacker sjöresa längs den norska kusten och inte minst Spetsbergen.

Föredraget kommer att hållas på engelska för att internationella gäster ska kunna följa med. Eftersom antalet platser till föredraget är begränsat behövs en anmälan, se www.hallberg-rassy.com för närmare info.

Europaparlamentet beslutade idag att lansera ett nytt forskningsprogram, BONUS-169, till stöd för arbetet med en hållbar utveckling av Östersjön. BONUS-169 fokuserar på det marina ekosystemet och på den socioekonomiska verksamheten i regionen. Finansieringen kommer till hälften från EUs ramprogram för forskning och till hälften från nationella finansiärer i Östersjöländerna.

– Det beslut som parlamentet tog idag är mycket uppmuntrande för en hållbar utveckling i regionen. Med hjälp av BONUS-169 kan tvärregionala samarbetsprojekt som bygger på framstående vetenskaplig forskning bedrivas och som är relevant för skyddet av Östersjön, säger Hans-Örjan Nohrstedt på Forskningsrådet Formas. Redan nu har de pågående 16 BONUS Plus-projekten lett till ett tiotal viktiga förslag

Programmet ska stå modell för hållbarhetsarbetet med andra regionala hav i Europa som Medelhavet, Svarta havet och Nordsjön.

– Det är av yttersta vikt att forskningsgemenskapen i regionen förenar sina resurser – både intellektuella och materiella – för att skydda Östersjön. Den centrala punkten i BONUS 169 är ett långsiktigt samarbete till stöd för det arbete som bedrivs av Helcom inom ramen för Helsingforskonventionen, säger Erik Fellenius på Naturvårdsverket.

BONUS-169 bygger på det pågående BONUS Plus-programmet och har tills idag engagerat mer än hundra forskningsinstitut och universitet i nio länder runt Östersjön. Dessa är också medlemmar i BONUS-169, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Lettland, Litauen och Estland. Även forskare från Ryssland deltar i dessa projekt.

Båtsäsongen är igång och sköna dagar till sjöss väntar för Sveriges båtägare. Ett av problemen man som båtägare måste ta ställning till är hur man skyddar sitt skrov på bästa sätt. Antingen genom att måla sin båt med skyddande färg eller tvätta skrovet regelbundet. Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger endast var fjärde båtägare att de använder miljövänlig färg till sin båt.

Pressrelease:

I Trygg-Hansas nya undersökning angav endast 27 procent att de använder miljövänlig färg till sin båt. Dessvärre finns det gifter även i många av de färger som marknadsförs som miljövänliga.* Det finns dock alternativ för den båtägare som vill skona miljön.

– Tyvärr ser vi lite av ett moment 22 här, många av de färger som kallas miljövänliga innehåller gifter ändå. Det är inte heller ett miljövänligt alternativ att enbart avstå från att måla båten eftersom påväxten på skroven gör båten trögkörd och det i sin tur ökar bränsleförbrukningen, säger Håkan Franzén, expert inom båtförsäkringar på Trygg-Hansa. Att enbart tvätta båten är det mest skonsamma alternativet för miljön, om man har möjlighet till det.

7 procent av båtägarna tar ingen hänsyn till miljön

Trygg-Hansa har frågat svenska båtägare vilken hänsyn de tar till miljön före och under båtturen. Hela 78 procent angav att de samlar sitt avfall och slänger det i land men endast 30 procent svarade att de vidtar åtgärder för att minska sitt bränsleförbruk. Hela 7 procent av båtägarna angav att de inte tar någon särskild hänsyn till miljön under båtturen.

I norra/mellersta Sverige och i södra Sverige använder endast 10 respektive 18 procent av båtägarna miljövänliga båtfärger, men i Stockholm säger varannan båtägare att de målar båten med miljövänlig färg.

Östersjön speciellt utsatt för miljögifter

Många båtägare kommer att röra sig i det känsliga Östersjöområdet i sommar. Trygg-Hansas partner Världsnaturfonden WWF arbetar sedan länge fokuserat med att rädda Östersjön från faror som övergödning, överfiske och miljögifter, bland annat genom sommarens stora vimpelkampanj.**

– Östersjön är ett av världens mest förorenade hav och vi kan alla hjälpas åt för att komma tillrätta med problemen. Som båtägare kan du till exempel välja verkligt miljövänlig och godkänd båtbottenfärg, tvätta båten och undvika att tömma din toa till havs. Man kan också minska bränsleåtgången till sjöss, något som gynnar både miljö och plånboken, säger Åsa Andersson, programchef för Svensk natur och Östersjön.

*http://www.wwf.se/v/hav-kust/1133424-ta-hand-om-baten-och-miljon

**http://www.kringelstan.se/wwf/

Flytvästen är en billig livförsäkring. Undersökningar visar att åtta av tio som drunknat i samband med att de fallit överbord skulle ha klarat sig om de använt flytväst. Det innebär att 275 personer av de 344 som omkommit i samband med fritidsbåtsolyckor under de senaste tio åren skulle ha klarat sig. Det är inte bara i fritidsbåtar flytvästen är bra. Vid fiske från stränder och klippor ger flytvästen också en bra trygghet. Små barn som leker i och vid vatten kan ska använda räddningsväst som en extra säkerhet, givetvis i kombination med ständig tillsyn

– Flytvästen är en billig livförsäkring. Vi hade hoppats att vi i Sverige redan i år skulle följa andra länder där det enligt lag är båtförarens ansvar att det ska finnas godkända flytvästar till alla som är ombord på båten, säger Anders Wernesten på Svenska Livräddningssällskapet, SLS.

Tyvärr förbereder sig inte alla för en olycka där någon faller i vattnet eller tvingas hoppa överbord. Det finns säkert också de som inte tycker sig ha råd att skaffa en flytväst. En flytväst är en billig livförsäkring och kan fås för 200 kronor och uppåt. Det går också att få låna en flytväst från någon av de fler än 250 flytvästdepåer som SLS har varit med att starta i Sverige.

När du köper flytväst, tänk efter hur den ska användas och vem som ska ha den på sig. Ta hänsyn till simkunnighet och vattenvana. Köp bara flytvästar som är CE-märkta, oavsett modell.

Män över 50 flyter dåligt
Den typiska båtolyckan sker när en man över 50 år ger sig ut ensam för att fiska. Båtturen sker i en liten sjö i lugnt väder. Mannen använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord. Om mannen använt flytväst skulle hans överlevnadschanser ha ökat avsevärt.
Vi vet också från genomförda undersökningar att fler än 2 miljoner vuxna svenskar inte tror sig kunna simma 200 meter. De har dålig vattenvana och är i stort behov av flythjälp om de skulle hamna i vattnet.
Många turister är ovana vid våra svenska väder- och vattenförhållanden. Kunskap om behovet av flytväst och våra kalla vatten saknas ofta vilket leder till onödiga drunkningstillbud.

Livförsäkring att låna gratis
De som trots allt tycker att flytvästen är en kostsam investering för ett enstaka tillfälle kan få låna en. Svenska Livräddningssällskapet har medverkat till att det i Sverige finns fler än 250 flytvästdepåer över hela landet där det går att låna räddningsvästar gratis eller till en mycket låg kostnad.
Du kan få reda på var du kan låna flytväst genom att gå in på Svenska Livräddningssällskapets förteckning över flytvästdepåer på:

Läs mer: www.sls.a.se

Trosa Seglar Vackert den 3 till 8 augusti. Då bjuder skärgårdsidyllen på en enastående festival med klassiska, seglande träbåtar från åtta nationer. Redan nu är 105 yachter anmälda och man räknar med att 150 båtar kommer att delta i de olika evenemangen. Förutom publikvänliga seglingstävlingar, SM och uppvisningar händer saker både till havs och på land.

Under första veckan i augusti är Trosa mötesplatsen för klassiska träbåtar och en publik med intresse för flytande skönhet. Segelklasserna M22, M30 och A22 gör upp om SM-titlarna. Klassmästerskap för M15 och M25 utspelar sig på fjärdarna mellan Trosa och Fifång. I uppvisningsseglingen Tullgarn Royal Palace Regatta framför Tullgarns slott deltar skönheter som Beatrice Aurore, skärgårdskryssarnas Grand Old Lady byggd 1920, Kitty från Finland som vann OS-guld 1912 och Nika från Ryssland med hemmahamn St Petersburg.

Som en del av festivalen ingår även Uffa Fox Challenge. Det är en hommage till den legendariska engelska båtprofilen Uffa Fox som 1930 seglade sin egenbyggda Vigilant från Cowes i England till Sandhamn. 80 år senare gör tre unga brittiska seglare om äventyret. De startar den 17 juli i Cowes med sin båt Vixen och beräknas komma till Trosa lagom till festivalen. Under seglatsen gör de mätningar av vattenkvalitet, siktdjup och algblomning i samarbete med Askölaboratoriet, Stockholm universitets marina fältstation. Uffa Fox’ gamla Vigilant kommer för övrigt också till Trosa och deltar i uppvisningsseglingen.

I aktiviteterna kring seglingen finns något för de flesta. Marin marknad och Barnens Båtvarv i Trosa hamn. Konstutställning Segel och Kust i Trosa Kvarn. Trosa Storband och annan underhållning genom hela evenemanget. Ålympiad, ett race i ån för barnens egenhändigt byggda båtar och bryggvandring med guide som berättar fascinerande historier kring de vackra segelyachterna.

Foto: Anders E Lindberg

Bildtext: När Trosa Seglar Vackert 3-8 aug fylls fjärdar och vikar av glänsande, ömt vårdade träbåtar. Här seglar R10:orna Moana och Itaka.

Aktivitetsbidraget 2010 på totalt 300 000 kr har nu fördelats till föreningar och distrikt anslutna till Sportfiskarna. Satsningen ska skapa mer lokal verksamhet för bland annat ungdomar och kvinnor.

Totalt beviljades 59 aktiviteter bidrag i storleken 3 000 eller 6 000 kr beroende på aktiviteternas omfattning och behov. Principen var först till kvarn och varje förening kunde söka för upp till två aktiviteter. Övervägande del av de 73 ansökningarna var för ungdomsaktiviteter.
– Denna typ av bidrag är en förutsättning för att vi skall kunna arrangera vår sommarfiskeskola för ungdomar i Uppsala. Det blir en hel del utgifter med transporter och utrustning under denna vecka, säger Erik Lundevall, kassör i Fiskeklubben Rena Rama Löjan – en av de föreningar som fått bidrag.

Aktivitetsbidraget har delats ut av Sportfiskarna sedan 2008 och bestod i år av en pott på 300 000 kr som föreningar och distrikt kunde söka medel ur för verksamhet inom de prioriterade områdena ungdom, kvinnors fiske och integration.
– Det är mycket glädjande att Sportfiskarna kan stötta den lokala verksamheten som är rötterna i ett väl fungerade organisation, säger Henrik Helde, föreningskonsulent hos Sportfiskarna.

Läs mer: www.sportfiskarna.se

Under andra veckan av LOVE Stockholm 2010 finns Sjö&Hav representerade på Visit Skärgårdens marknad ute på Skeppsholmen. Fram till dagen för prinsessbröllopet, lördagen 19 juni, finns Sjö&Havs hygienprodukter för utomhusbruk till försäljning i en av marknadens skärgårdsbodar.

För att höja evenemangskänslan i boden erbjuds tävlingar med chans att vinna utvalda produkter av sortimentet.

– Det känns roligt att vara en del av Stockholm stads bröllopsfirande och för oss passar det bra att vara på plats ute på Skeppsholmen som symboliserar skärgården under evenemanget. Det stämmer väl överens med Sjö&Havs produktutbud, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Havs sortiment består av fyra hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme och årets nyhet, Mygg- & Fästingspray, samt ett Handdiskmedel för saltvatten. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och vissa av dem löddrar rikt i saltvatten, men de fungerar lika bra inomhus i sötvatten.

Läs mer: www.sjohav.se

​Intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt i Sverige. En undersökning* från Netigate gjord på uppdrag av MSC Cruises visar att 45 procent av reseintresserade svenskar har en kryssning i Medelhavet eller Karibien i åtanke när de planerar semestern, och en stor del av de som har barn kan tänka sig en kryssning som familjesemester. Intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt i Sverige. En undersökning från Netigate gjord på uppdrag av MSC Cruises visar att 45 procent av reseintresserade svenskar har en kryssning i Medelhavet eller Karibien i åtanke när de planerar semestern, och en stor del av de som har barn kan tänka sig en kryssning som familjesemester.

I den webbundersökning från Netigate som MSC Cruises genomförde i mars i år bland reseintresserade i Sverige, Norge och Danmark, uppger nästan hälften att de kan tänka sig en kryssning i Medelhavet eller Karibien som alternativ när de planerar semestern. Intresset är störst i Sverige där 45 procent väger in kryssning som semesteralternativ. Av de som har barn kan hela 62 procent tänka sig att åka på kryssning tillsammans med barnen. Att MSC Cruises samtidigt ser en ökad efterfrågan på familjekryssningar styrker resultatet i undersökningen.

– Svenskarna har upptäckt att kryssning är en utmärkt semesterform för barnfamiljer: bekvämt, prisvärt och upplevelserikt. Kryssningarna i Medelhavet är bland de mest efterfrågade av barnfamiljer tack vare våra prisvärda Fly & Cruise-paket med våra nya fartyg, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Att fler och fler svenska familjer upptäcker att kryssning är ett bra semesteralternativ är verkligen kul. Vi är ett italienskt familjeägt rederi som alltid satsat på familjen enligt den klassiska italienska traditionen, och vi erbjuder mycket förmånliga barnrabatter med enhetspriser för kryssningar på 1 400 kronor för barn under 18 år som delar hytt med två fullt betalande, fortsätter Claes Tamm.

67 procent av de tillfrågade skulle kunna tänka sig byta ut skidsemestern på vintern mot en kryssning på varmare breddgrader och 62 procent kan tänka sig en kryssning i Medelhavet som ett alternativt sätt att besöka södra Europa. Hela 74 procent i undersökningen associerar en kryssning med avkoppling och vila. Men för de som ändå vill vara aktiva under sin kryssning finns en mängd olika aktiviteter för alla åldrar ombord på MSC Cruises fartyg, allt från spa-behandlingar till sportanläggningar och barnaktiviteter.

Prisexempel på en veckas kryssning med helpension i västra Medelhavet med MSC Fantasia: från 6 850:-/person eller paketresa Fly & Cruise (flyg, transfer samt 7-nätters kryssning) från 10 990:-/person.

*Källa: webbundersökning av resvanor i Skandinavien gjord av Netigate i mars 2010 på uppdrag av MSC Cruises.

Läs mer: www.mscruises.se

Trosa Seglar Vackert arrangeras i år 3 till 8 augusti. Då bjuder skärgårdsidyllen på en enastående festival med klassiska, seglande träbåtar från åtta nationer. Redan nu är 105 yachter anmälda och man räknar med att 150 båtar kommer att delta i de olika evenemangen. Förutom publikvänliga seglingstävlingar, SM och uppvisningar händer saker både till havs och på land.

Under första veckan i augusti är Trosa mötesplatsen för klassiska träbåtar och en publik med intresse för flytande skönhet. Segelklasserna M22, M30 och A22 gör upp om SM-titlarna. Klassmästerskap för M15 och M25 utspelar sig på fjärdarna mellan Trosa och Fifång. I uppvisningsseglingen Tullgarn Royal Palace Regatta framför Tullgarns slott deltar skönheter som Beatrice Aurore, skärgårdskryssarnas Grand Old Lady byggd 1920, Kitty från Finland som vann OS-guld 1912 och Nika från Ryssland med hemmahamn St Petersburg.

Som en del av festivalen ingår även Uffa Fox Challenge. Det är en hommage till den legendariska engelska båtprofilen Uffa Fox som 1930 seglade sin egenbyggda Vigilant från Cowes i England till Sandhamn. 80 år senare gör tre unga brittiska seglare om äventyret. De startar den 17 juli i Cowes med sin båt Vixen och beräknas komma till Trosa lagom till festivalen. Under seglatsen gör de mätningar av vattenkvalitet, siktdjup och algblomning i samarbete med Askölaboratoriet, Stockholm universitets marina fältstation. Uffa Fox’ gamla Vigilant kommer för övrigt också till Trosa och deltar i uppvisningsseglingen.

I aktiviteterna kring seglingen finns något för de flesta. Marin marknad och Barnens Båtvarv i Trosa hamn. Konstutställning Segel och Kust i Trosa Kvarn. Trosa Storband och annan underhållning genom hela evenemanget. Ålympiad, ett race i ån för barnens egenhändigt byggda båtar och bryggvandring med guide som berättar fascinerande historier kring de vackra segelyachterna.

Foto Björn HedinFoto Anders E Lindberg

Skärgårdsdoktorn Ab Finland lanserade Z-pincetten i går till Sveriges apoteksförsäljning. Den nya och mångsidiga Z-pincetten, utvecklad av finländska skärgårdsdoktorn Janne Castrén, introduserades på den finländska marknaden för två år sedan, och kan nu fås från alla välförsedda apotek i Sverige. Med Z-pincetten är det möjligt att säkert avlägsna fästingar av olika storlek samt stickor och glasskärvor.

Skärgårdsdoktorn Ab är känd för sin läkarbåtsverksamhet i finska skärgårdshavet.

www.skargardsdoktorn.fi

En ny undersökning från Nikon visar att färskklippt gräs väcker mest minnen hos svenskarna medan solkräm hamnar på klar andraplats. Stockholm 10 juni 2010 – Bara genom att titta på ett foto kan flertalet svenskar, 55%, återskapa doften eller lukten i sitt minne. Det visar en ny europeisk undersökning från Nikon.

Pressrelease:

Dessutom säger över hälften, 51% av svenskarna, ja på frågan ”Skulle du ta ett foto av något för att minnas hur det doftar?” Det är tydligt att dofter, minnen och foton hör samman.

Kvinnor tänker mer på doft än män
Överlag är kvinnor något mer känsliga för dofter och minns dem lättare – 59% av de svenska kvinnorna minns dofter från foton medan respektive siffra för svenska män är 50%. 54% av kvinnorna skulle ta ett foto för att minnas doften medan detsamma gäller för 49% av männen. Det tycks inte finnas någon direkt koppling mellan ålder och doftminne, mer än vissa skillnader för olika dofter, som att unga minns sockervadd mer än äldre och det motsatta för lägereld.

Skillnader mellan länder och kulturer i Europa
Att 55% av svenskarna kan minnas en doft genom ett foto, kan jämföras med de mest doftkänsliga spanjorerna, med hela 86% doftminne och de minst känsliga britterna med endast 37%. Snittet i Europa är 61%. Precis som man hade kunnat förutspå minns exempelvis fransmän, italienare och greker doften av solkräm bäst, medan friluftsfolket till norrmän minns lägereld mest och därefter lantbruk. Det svenska resultatet, med färskklippt gräs som etta (57%), solkräm som tvåa (46%) och lägereld som trea (39%) är detsamma som den genomsnittliga europeiska topplistan.

Doftprofessorn om resultatet
Undersökningen visar, enligt professor Rachel Herz, en av världens ledande exporter i doftpsykologi vid Brown University (http://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Sarah_Herz), hur kraftfull länken mellan våra minnen och dofter/lukter är. När foton ackompanjeras av doft väcker det mer emotionella och fantasieggande minnen, mer än någon annan minnesväckare, enligt Herz. Om dofter från barndomen säger Herz:

– Det är inte överraskande att så många människor minns doften av färskklippt gräs och solkräm starkast då dessa dofter är starkt associerade med barndomen, tiden då våra första doftminnen formas. Just barndomsdofter har en extra stark förmåga att trigga känsloladdade minnen som tar oss tillbaka i tiden.

Dessa dofter påminner svenskarna mest om ett upplevt minne:
1. Färskklippt gräs (utomhusaktiviteter, fotboll etc), 56,5%
2. Solkräm (semester på stranden), 46,1%
3. Lägereld (utflykt), 38,7%
4. Glögg/rödvin och barrskog (skidsemester eller jul), 37,9%
5. Het asfalt (semester, kliva ut ur flygplan), 36,5%
6. Kryddor och varm frukt (marknader, exotisk semester), 33,9%
7. Babytalk (nyfödd bebis), 26,5%
8. Lantbruk (på bondgård/landet), 24,0%
9. Piptobak/spearmint (mor- eller farfar), 22,8%
10. Sockervadd (tivoli, marknad), 20,6%
11. Lädersäten (bilminnen), 14,8%
(Respondenterna fick markera fem val.)

Om undersökningen
I Sverige deltog 501 respondenter i åldrarna 16-65+. Totalt deltog över 12000 respondenter i Europa och Sydafrika. Undersökningen är beställd av Nikon och utfördes av Opinion Matters mellan den 27 januari och 1 februari 2010.