Att äga en egen personlighet är inte bara förunnat oss människor och våra husdjur. Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att även öringar har personlig karaktär och är olika som individer. Forskaren Bart Adriaenssens vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, har under flera år utfört beteendestudier på unga öringar från vattendrag norr om Göteborg.
– Mina studier visar att det inte bara är människor och däggdjur som har egna personligheter. Även öringar skiljer sig åt genom att vara olika aggressiva och reagera olika på förändringar i omgivningen, säger Bart Adriaenssens.
Bart Adriaenssens studier visar dessutom att öringar som växt upp i en tät odlingsmiljö är blygare än fiskar som haft större utrymme. Omvänt är öringar som vuxit upp mer glesbefolkat snabbare med att hitta mat och gömma sig för predatorer, båda beteenden som är viktiga för att överleva i naturen.
– Men det är inte alltid de djärva och aggressiva fiskarna som lyckas bäst. I ett av mina experiment var det istället de blyga öringarna som hade störst tillväxt i naturen.
Vilken fiskpersonlighet som fungerar bäst beror på omgivningen: i en miljö med lite skydd, till exempel ett kärl i en fiskodling, är det de stora, djärva öringarna som lyckas ta mest mat. Men i ett naturligt vattendrag där omgivningen är mer komplex klarar sig blyga individer bättre.
En fråga återstår att besvara: varför har djur personligheter?
– Om en viss personlighet funkar bra och djur med den personligheten växer snabbt, överlever bättre och får mer ungar, kan man förvänta sig att alla individer ska bete sig på det sättet. Men så är det inte, och här återstår fortfarande mycket forskning att göra, säger Bart Adriaenssens.
Avhandlingen Individual variation in behaviour: personality and performance of brown trout in the wild försvarades vid en disputation den 28 maj 2010.
Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22217
Bildtext:
Forskning visar att öring har egna personligheter. Öringen på bilden är några månader gammal och kommer från Jörlandaån på västkusten. Foto: Bart Adriaenssens
Italienska Sessa Marine har ett högt tempo i sin produktutveckling. På några år har de gått från småbåtstillverkare till att även bygga stora båtar i lyxklass. Den allra senaste båten i nyhetsfloden är en 16 m lång sports coupé kallad C54. Bilderna här intill är tagna på Sicilien förra veckan och visar att båten är fullt produktionsfärdig. Världspremiären sker på en av höstens båtmässor: Cannes Boat Show i september.
Sessa Marine beskriver sig själva som trendsättare och med de senaste årens produktlanseringar kan vi inte annat än hålla med. Modellerna har i flera fall varit vägledande för konkurrerande varv och Sessa Marine är alltid i täten vad gäller materialval och färgsättningar. Det allra senaste är guldbronsfärgade skrov och inredningar i beige med lyxiga material.
Sessa Marines nya C54 har hämtat en hel del av sin design från Sessa Marine C68. Det är en kombination av högprestandabåt och bobåt. Fortfarande byggd med gott om plats ombord.
– Den här båten är byggd för moderna kunder som uppskattar komfort och utrymme och kanske använder båten för att bå i året runt, säger Riccardo Radice, VD för Sessa Marine.
En av anledningarna till de boda utrymmena är att C54, liksom C46, C43 och Fly 54, är utrustade med Volvo Penta IPS-ystemet. C54 har till exempel tre kabiner inklsuive en owner´s cabin midskepps i båten. I salongen finns ett stort utrymme med matbord för åtta personer etc.
Christian Grande står för designen, liksom han gjorde på C68.
Tekniska fakta:
Längd: 16,36 m
Bredd: 4,70 m
Motorer: 2 x Volvo IPS 900
Passagerare: 14
Vikt: 21 ton
Bränsletank: 2 x 1000 Lt.
Färskvattentank: 2 x 283 Lt.
Hålltank: 155 Lt.
www.sessamarine.com
Det blev ett nytt norskt världsrekord vid dagens rekordförsök på Byfjorden i Uddevalla, där världseliten i båtracing förbereder sig inför lördagens och söndagens tävlingar. Team Welmax satte nytt rekord med 140,6 knop. Det nya världsrekordet gäller för båtar som körs på alkylatbensin. Alla deltagarna tävlarde i Uddevalla på flygande km och det blev norsk seger.
Det segrande teamet körde båten Welmax. De nya rekordhållarna är förarna Jorn Tandberg och Kolbjorn Selmer. De uppnådde en toppfart på 261 km/h eller 140,6 knop.
Tvåa blev det norska teamet Relekta 91. Förare var Paul Gaiser och Christian Zaborowski (55 år).
Team Fazza hamnade på tredje respektive fjärde plats. Trea blev Fazza 3 från Dubai med Al Zafeen och Nadir Bin Hendi.
Leverantör av bensin till samtliga tävlingar i Uddevalla är Aspen bensin.
Text: Lasse Bengtsson.
Info: www.class-1.com
Ladda ner Volvo Pentas nya App i din iPhone – och få information direkt i telefonen om var du hittar din närmaste återförsäljare. Volvo Penta har ett brett och globalt servicenät med omkring 4.000 återförsäljare och servicepunkter över hela världen.
Nu lanseras en App för iPhone-användare som gör det lättare för Volvo Pentas kunder att via telefonen få överblick över detta världsomspännande återförsäljarnät.
Med hjälp av GPS och karta får kunden information om sin egen position i förhållande till närmaste återförsäljare – samt information om öppettider och vilken typ av service som den aktuella återförsäljaren kan erbjuda.
– Det är snabbt och enkelt. Och ett utmärkt sätt för oss att erbjuda våra kunder ännu bättre service, säger Håkan Wallin, reservdelschef för Volvo Penta i Europa.
Volvo Pentas nya App Dealer Locator är gratis och finns från och med nu tillgänglig för nedladdning i iPhone via App Store.
307 båtar är redan anmälda till Tjörn Runt och fler lär det bli innan starten går 21 augusti. Tjörn Runt är segeltävlingen där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 2009 års upplaga av Tjörn Runt vann Arne Goksöyr med besättning i en K 32 Kravell.
Då var 548 båtar anmälda, 502 registrerade sig och 463 genomförde kappseglingen. Hur många kommer till start i år? Hur blir vädret? Och vem vinner 2010 års upplaga?
Bland de anmälda är Expresserna den båttyp som hittills samlat flest deltagare (13 st.) tätt följd av 12 st. H-båtar och 11 st. IF. Även tidigare års vinnare som Göran Haglund med sin Neptunkryssare, Mats Johansson i Starbåt och Arne Goksöyr deltar.
För att informerar och inspirera seglarna hålls skepparträffar tillsammans med vår samarbetspartner Stenungsbaden Yacht Club den 20 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen lotsas seglarna mellan årets nyheter, tips och viktig säkerhetsinformation. En meteorolog ger även detaljerade och lokala prognoser för vind och strömmar. För att underlätta för deltagarna finns även tidigare vinnares tips och idéer på www.stss.se.
Satsningen på Webb-TV fortsätter i år tillsammans med Silver Bullet. På vår webbplats stss.se/play ligger redan den första aptitretaren och klipp från 2009. Tjörn Runt på webben lever länge och alla kan ta del av inslagen om och om igen.
Som en följd av den sköna sommaren är det många som har legat ute i båten istället för att vara hemma och anmäla sig. Därför förlängs anmälningstiden till den 6 augusti. Anmäla kan naturligtvis göras senare men då till förhöjd avgift.
www.stss.se
Lördagen den 14 augusti är det premiär för Sveriges längsta kräftskiva. Längs med Göta kanal blir det kräftfiske, kräftkokning och kräftfester på många platser mellan Sjötorp och Mem. – Det här kommer att blir en folkfest som vi hoppas ska bli en tradition. Längs med Göta kanal har vi ett fantastiskt kräftvatten för hela familjen, och det vill vi lyfta fram, säger Anna Meyer, informationschef på Göta kanalbolag.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Kanalen, som sträcker sig mellan Vänern och Östersjön, har ett populärt och familjevänligt fiskevatten. Under augusti och september finns det många möjligheter att fiska och äta kräftor längs med kanalen, och den stora höjdpunkten för alla kräftälskare blir lördagen den 14 augusti.
– Vi kommer bland annat att ha Kräftival i Motala hamn, kräftskiva i Karlsborg och en barnfestival i Ljungsbro. Tanken är att både vuxna och barn ska kunna njuta av upplevelsen kring kräftorna såväl som själva kräftorna, säger Anna Meyer.
Kräftfiskepaket
På flera platser längs Göta kanal finns det kräftfiskepaket i olika prisklasser. Inte minst för barn kan det vara en spännande upplevelse att fiska egna kräftor under månens sken i den ljumma sensommarnatten.
– Ett exempel är ett tvådagarspaket i Borensberg med övernattning och kräftfiske. Där kan man krypa in i den vedeldade bastun medan man väntar på att kräftorna ska krypa in i burarna, säger Anna Meyer.
Här är Sveriges längsta kräftskiva lördagen den 14 augusti:
– Kräftfiske och kräftskiva i Karlsborg. Provsmakning och tips av kock, kräftfiske för barn under dagen, stor kräftskiva i kanalhamnen, köp biljetter på 0505-131 11.
– Kräftival i Motala hamn. Försäljning av kräftor, kräfttävling för barn, bästa kräftkock utses, aktiviteter för hela familjen. Turistbyrån 0141-22 52 54.
– Upplevelsekväll vid Göta kanal i Ljungsbro. Barnfestival med kräftfiske, allsång och Utomhusbio, www.ljungsbro-sportfiskare.se.
– Maltes Fisk i Sjötorp, 070-895 52 92. Försäljning av kokta kräftor. Även försäljning av nyfiskade kräftor från båt.
– Restaurang Kajutan i Sjötorp serverar kräftor på uteserveringen vid kanalkanten, 0501-515 90
– Norrqvarn Hotell och konferens, 0501-507 70. Kräftor som tema på kvällens meny.
– Nya Kanalstugan i Töreboda, 0506-165 00. Kräftskiva med utsikt över Göta kanal.
– Wassbacken Café, Camping & Vandrarhem, 0506-520 56. Kräfttallrik i caféet.
– Kanalkrogen, Bergs slussar, 013-600 76. Kräfttallrik serveras i restaurangen
– Kapten Bille’s Café, Norsholm, 011-545 50. Kvällens special: Ett halvt kilo kräftor, bröd och smör, nubbe/öl/alkoholfritt.
Kräftfiskepaket längs Göta kanal, erbjuds under augusti – september:
– Wassbackens Café och Camping. Kräftfiske på Göta kanals västgötasida. Inkvartering i stuga eller vandrarhem. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning av kräftorna. Period: 6/8-26/9. Pris: Vuxen: 800:-, Barn 8-12 år: 380:-, Barn 2-7 år: 90:-. I priset ingår logi, frukost, kaffe samt lån av kräftburar. www.wassbacken.com, 0506-520 56.
– Tåtorps Café och Logi, Göta kanal. Kräftfiske i sjön Viken. Efter mat och dryck och burarna vittjats, kokas fångsten intill kanalen. Period: 1/8-30/9. Pris per person: 1 450:-. I priset ingår boende, frukost, fika, middag, kräftburar och agn. www.tatorp.se, 0506-530 86.
– Glasbrukets Vandrarhem och Lägenheter. Två dagars kräftfiske. Bo i Glasbrukets lägenheter eller vandrarhem i Borensberg. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning och möjligheter till att basta i den vedeldade bastun. Under dagen kan du ta en cykeltur längs Göta kanal. Period: augusti-september. Pris från: 595:-/person, barn max 12 år 395:-. I priset ingår logi inkl lakan och frukost, bastu, kräftburar och agn. www.glasbruket.eu.
Resemagasinet Göta kanal med cykel- och turistkarta. Ladda hem den på Resemagasinet Göta kanal 2010
www.gotakanal.se
Foto: AB Göta Kanalbolag.
– Det har fungerat kanon idag, säger tävlingsledare Fredrik Hedlund efter första dagens SM för M-båtar och A22:or i Trosa. Banan låg rätt, vinden var stabil och alla gjorde det de skulle på utsatt tid. Vi hade inga tjuvstarter. Och så vitt jag vet trillade ingen i sjön heller.
I första dagens tävlingar, först i hällregn och sedan i strålande sol, deltog ca 20 st A22or, 22 st M30, 19 st M22 och 6 båtar i klassmästerskapen för M25.
En västlig vind blåste stabilt mellan 4 och 5 m/sek. Efter dagens tre race ligger Mary Lou med skeppare Ulf Engblom i ledningen för M30.
Oskar Bergman på Susa spikade alla tre racen och ligger i klar ledning för M22 och Stefan Andersson med besättning på Hummingbird leder sammandraget för A22. Kjell Gustafson på Felicia tog hem ledningen för dagen i klassmästerskapet för M25.
För program, resultatlistor och mer information, se www.sailtrust.org
Foto: David Pettersson.
Uddevalla: Team Fazza 3 kommer att försöka ta ett dubbelt hat trick vid helgens racerbåtstävlingar i Uddevalla. De hoppas få sina båtar i mål som etta och två när UIM Class 1 World Powerboat Championship gör sin svenska debut med ett riktigt internationellt Grand Prix (6-8 augusti).
De regerande världsmästarna, Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi, är i en fantastisk form och tycks oslagbara. Men båda två vet att de kommer att vara under hård press från de övriga tävlande när Zafeen och Hendi hoppas utöka sin ledning i mästerskapet. De har en imponerande meritlista bakom sig och hoppas slå rekordet med 18 vinster, ett rekord som hålls av den tidigare trefaldiga världsmästarduon Saeed Al Tayer och dubble världsmästaren Ali Nasser.
Tävlingarna hålls kommande helg i Uddevalla. Organisatörerna hoppas på en mycket stor publik. Över 100 journalister är ackrediterade och intresset är på topp.
Här är tävlingsorganisationens pressrelease på engelska:
Leading the assault to try and un-seat the Championship leaders are their team-mates, race-veteran, Mohammed Al Marri, making his 70th Grand Prix appearance and Abdullah Al Mehairbi, running for the first time as Skydive Dubai (previously Fazza 1). They know that they will have to be on the top of their game, not only if they are to close the gap on Fazza 3, but to stave off the challenge they too face from Welmax and Team Abu Dhabi (ex Spirit of Dubai).
Jorn Tandberg and Kolbjorn Selmer head the Norwegian attack and will be hoping that they can repeat their scintillating showing in qualifying last time out – their win putting them on equal terms in first place in the Edox Pole Position Championship with Fazza 3 – and go one better than second-place in race 1 in Arendal, as they look to reduce the points deficit between them and the team dubbed ‘the black alliance’, by Welmax wheel-man, Selmer.
Italians Giovanni Carpitella and Giorgio Manuzzi were the stars of the show in Norway, climbing the podium steps three times. But with the confirmation by the Abu Dhabi International Marine Sports Club of the full-time participation of the Emirate of Abu Dhabi in the Championship, a switch of driver for Carpitella will see him partner with Rashed Al Tayer – who made his Class 1 debut at the Brazilian Grand Prix earlier in the year – running in the new Victory-design under the colours of Team Abu Dhabi.
Primatist’s Italian-duo, Guido Cappellini and Nicola Giorgi, have put the frustration of their disappointing first races together behind them, and having worked on their charge in between Grands Prix, will line-up in Uddevalla looking to realise the podium potential of both driver-throttleman and boat combination.
Looking to improve on a very solid first outing together are Christian Zaborowski and Paul Gaiser, who showed on occasion in Norway that their Maritimo-designed and built raceboat, Relekta, has real pace. Zabo Racing team principal, Jan Zaborowski, is confident that increasingly improved performance will come with the more time on the water Christian and Paul clock-up.
The Grand Prix weekend kicks-off with first practice on Friday (6 August) afternoon, followed by the Class 1 Aspen Speed Run. Second practice on Saturday morning is immediately followed by qualifying in the Edox Pole Position and Race 1, 53.87Nm – 13 laps, including one long lap. A final practice session on Sunday morning is followed in the afternoon by Race 2, 66.45Nm – 16 laps, including two long laps.
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after round 2 of 6 – race 4 of 12
1. Fazza 3 – 82pts 2. Fazza 1 – 53pts 3. Welmax – 29pts 4. Spirit of Dubai – 27pts 5. Primatist – 23pts 6. Team Abu Dhabi – 16pts 7. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts 9. Relekta – 7pts
(Championship points include bonus points allocated to teams for running engines for two consecutive Grand Prix)
CLASS 1 EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after round 1 of 3 – race 2 of 6
1. Fazza 3 – 40pts 2. Spirit of Dubai – 27pts 3. Fazza 1 – 21pts 4. Welmax – 15pts 5. Relekta – 7pts 6. Primatist – 0pts
EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 2 of 6
1=. Fazza 3 – 35pts 1=. Welmax – 35pts 3. Fazza 1 – 21pts 4. Spirit of Dubai – 12pts 5. Team Abu Dhabi – 9pts 6=. Welmax Alianza – 7pts 6=. Relekta – 7pts 8=. Foresti & Suardi – SCAM – 5pts 8=. Primatist – 5pts
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 25 personer omkom, varav 6 barn (0-18 år) genom drunkning under juli i år jämfört med 17 personer under juli 2009.Totalt har 51 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 52 under samma period under 2009.
2010 Juli……2009 -08 -07 -06 -05 -04 -03
3………fritidsbåt……10
19……….bad………..4
3………..övriga………3
25………totalt……17 28 17 47 26 24 37
Under sommarmånaderna juni och juli 2010 har 38 personer omkommit genom drunkning. Det är 13 fler än samma period 2009 då 25 människor omkom. De varma veckorna som inledde juli månad i stora delar av landet har påverkat antalet omkomna. Antalet badrelaterade drunkningar är också betydligt högre för 2010 jämfört med 2009, 19 jämfört med 4. Det är bara att konstatera att attityden till och medvetande om den egna simförmågan som fortfarande är allt för dålig.
Under 2010 har 11 barn och ungdomar drunknat med 8 för hela 2009. När det gäller barndrunkningarna så är i flera fall, beklagligt nog, orsaken brister i tillsynen.
Sammanställning 1994 – 2010
Antal omkomna genom drunkning under juni – juli
…………………………juni juli totalt året totalt hela ……………………………………………………….t.o.m. juli året
1994 23 50 123 176
1995 20 42 111 175
1996 12 16 60 111
1997 12 34 87 163
1998 13 24 82 154
1999 22 21 90 128
2000 13 19 88 134
2001 15 24 83 134
2002 14 21 73 149
2003 12 37 97 134
2004 17 24 81 119
2005 11 26 71 107
2006 19 47 91 135
2007 18 17 65 103
2008 9 28 68 107
2009 8 17 52 82
2010 13 25 51
Genomsnitt för de
senaste 10 åren 14 27 73
Under några augustidagar är skärgårdsidyllen Trosa mötesplats för 130 klassiska seglande båtar. Med start 3 augusti samlas skärgårdskryssare, mälarbåtar, jakter och havskryssare från sex länder för att kappsegla, slåss om titlarna och låta sig beundras. SM för M22, M30 och A22 görs upp i fjärdarna mellan Trosa och Fifång, liksom klassmästerskapet för M25. På fredag koras en rad nya SM-vinnare som för alltid kommer att finnas med i historieböckerna.
Veckan innehåller flera höjdpunkter. I den publikvänliga segelparaden på fredag 6 aug, Tullgarn Royal Palace Sail Parade, är alla välkomna att vara med och rösta på sina favoriter. Lördag 7 aug bjuder hård kappsegling på nära håll i seglingarnas grande finale – Trosa Tullgarn Royal Palace Regatta.
Båtarna som deltagit under veckan seglar i Tullgarnsviken precis utanför slottet. Här finns till exempel möjlighet att se den lilla skärgårdskryssaren Vixen som seglat 1000 sjömil från England till Trosa på rekordtiden tolv dagar och fem timmar. Båda dagarna fri entré och fri parkering.
Vid Barnens båtvarv i Trosa gästhamn kan alla barn bygga sin egen fantasifulla, sjödugliga farkost. Material, inspiration och handledning finns på plats onsdag till lördag. På söndag är det barnens egen dag med Ålympiad – regatta mellan Torgbron och Villabron för egenhändigt byggda båtar – och Segla med världsmästare där barn och ungdomar får prova på att segla med en mästare vid rodret.
Bryggvandring bland båtarna med guide, konst- och modellutställningen Segel och Kust i Trosa kvarn samt marin miljöutställning och öppen båt från Askölaboratoriet i gästhamnen är andra evenemang, väl värda att besöka under veckan.
Program och mer info om båtar och tävlingar finns på www.sailtrust.org
Fosfor är ett viktigt näringsämne för alla marina organismer. Höga halter av fosfor påverkar balansen i de marina ekosystemen och har identifierats som huvudorsaken till sommarblomningarna av cyanobakterier (”blågröna alger”) i Östersjön. Nu har forskare vid bland annat Stockholms universitet funnit en process som binder fosfor i syrefria sediment, vilket kan motverka övergödning.
Att ta bort fosfor från syrefritt havsvatten är svårt, det är endast möjligt genom bildning av apatit, ett kalciumfosfatmineral, som är den enda stabila formen av fosfor i syrefria sediment och vatten. Kemiska processer för att bilda apatit i marin miljö är dock mycket långsamma, varför det har varit en gåta hur apatit bildas i havssediment.
I en nyligen publicerad artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature Geoscience beskriver forskarna Tobias Goldhammer, Volker Brüchert, Timothy Ferdelman och Matthias Zabel en ny process i apatitgåtan – bakteriell bindning av fosfor genom att sulfidoxiderande bakterier bildar apatit.
Forskarna undersökte sediment från uppvällningsområdet Benguela i Namibia.
– Sediment vid Namibias kust bildas i syrefritt vatten i ett av de mest produktiva marina ekosystemen på jorden – ett naturligt övergött havsekosystem. Där finns också stora avlagringar av apatit på havsbotten, berättar Volker Brüchert, universitetslektor i biogeokemi vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.
Varför bildas apatit där? Genom följa upptaget av en radioaktiv isotop av fosfor kunde forskarna visa att apatitbildningen är en biologisk process som utförs av bakterier som koncentrerar fosfor i sina celler.
– Processen har två steg: Först tas fosfor upp och koncentreras i bakteriecellen, därefter binds fosforn upp, dels i organiska föreningar i cellen, dels som nybildad apatit. Detta skedde både i syrehaltigt och syrefattigt vatten, men inte i steriliserat sediment. Apatitbildning sker alltså bara när det finns levande bakterier, säger Volker Brüchert.
Hur effektiv är då processen? Enligt Volker Brüchert tyder de första resultaten på att bakterierna kan binda en stor del av den fosfor som sedimenterande plankton tillför havsbotten.
– Resultaten är mycket uppmuntrande då de betyder att en syrefri miljö inte nödvändigtvis ökar frisättningen av fosfor. Där finns också en mycket effektiv bakteriell process som katalyserar en permanent bindning av fosfor, som kan motverka övergödning, säger Volker Brüchert.
Är den här processen viktig även för Östersjön?
– Det vet vi ännu inte, men samma bakterier, Beggiatoa, som i sedimenten längs Namibias kust finns också i Östersjöns bottnar. Våra kommande studier kommer visa om samma process även sker här, säger Volker Brüchert.
Studien publicerades i Nature Geoscience den 18 juli 2010.
Goldhammer, T, Brüchert, V, Ferdelman, T.G., and Zabel, M (2010) Microbial sequestration of phosphorus in anoxic upwelling sediments. Nature Geoscience, DOI: 10.1038/NGEO913
Blöta men mycket nöjda och vid gott humör kom Vixen med besättning till Trosa. Efter en fruktansvärd natt med fyra timmars åskväder nådde båten Sandsänkans fyr utanför Harstena. Då hade de ungefär 33 Nm till Hartsö Stångskär, där Vixen möttes vid 20-tiden av engelska flaggan, tutor och varm choklad. Välkomstkommittén lotsade sedan genom skärgården till Hållsnäs utanför Trosa.
Vixen har noterat toppfarten 13,4 knop och hållit ett genomsnitt på dryga 4 knop på sin 1 000 Nm och tolv dagar långa seglats från Cowes på engelska sydkusten till Trosa. Inte illa med tanke på en nästan vindstilla måndag i Nordsjön och sedan två dygn med långsam bogsering genom Kielkanalen!
Så här säger Fredrich Dahlman, styrelseordförande Scandinavian Classic Yacht Trust och själv erfaren seglare och världsmästare med sin båt Fågel Blå i klassisk sexa i Cowes 2007:
”En fantastisk bedrift att segla från Cowes till Trosa och väldigt brittiskt att verkligen ta sig an extrema utmaningar! Genomförandet är helt i linje med classic yachting – att utsätta sig för naturens element under lång tid har alltid varit ett av många skäl att segla. Vi hurrar och hoppas Vixens bedrift att renovera och aktivt använda klassiska yachter kommer att fungera som inspiration och backas upp av företag som vill dra nytta av att synas i dessa utmanande sammanhang.”
Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd har lämnat över vattenprover och annan miljödokumentation till representanter för Askölaboratoriet . De ska nu sammanställa proverna, titta på förekomsten av plankton, näringsämnen och annat. Under Trosa Seglar Vackert visas en utställning med resultat och bilddokumentation från Vixens segling. Men redan nu kan de avslöja att det flöt omkring massor av skräp och sopor på Nordsjön medan de inte såg ett enda skräp i Östersjön!
Vixen kommer att synas i flera delmoment under Trosa Seglar Vackert, bland annat vid den stora seglingsfinalen på lördag 7 augusti, Trosa Tullgarn Royal Palace Regatta med seglingstävlingar i Tullgarnsviken utanför slottet.
Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.
Bildtext:
Skepparen Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd framme med Vixen i Brunsbüttel vid Kiel-kanalens mynning.
Årets Marstrandsregatta seglades klart i helgen. Vinnarna i de olika klasserna heter: Nordiskt och svenskt mästerskap i ALBIN EXPRESS : 1) SWE 693 med rorsman Michael Collberg 2) SWE 619 rorsman Henrik Edman 3) SWE 826 rorsman Lars Idmyr
SM i DRAKE
UKR 8 med rorsman Lars Hendriksen
SWE 358 rorsman Hans Liljeblad
SWE 328 rorsman Peter Kolni
Alla finalresultat på:
http://www.gkss.se/en/Events/Marstrandsregattan2010/Sections/Results/
Mer information på www.gkss.se/marstrandsregattan
www.twitter.com/regattan
www.facebook.com/marstrandsregattan
Seglare från hela världen möts under drygt en vecka i Marstrand. Seglingarna hålls 5-13 augusti. Totalt är 102 stycken Drakar anmälda till seglingarna. Utöver de många deltagarna från de Nordiska länderna är nog det mest anmärkningsvärda det stora antalet båtar från Ryssland.
– Det kommer att bli roligt och mycket tufft på startlinjen säger Peter Kolni (GKSS), som nyligen med sin besättning ombord på SWE328 kom 2:a i SM i Drake på Marstrand.
Bland de deltagande 102 besättningarna finns väl cirka 20 namn som kan räknas in som potentiella vinnare av BMW Dragon Gold Cup tror Peter. Svårt att nämna något speciellt namn, men Danmark, England, Irland, Ryssland och Tyskland har många duktiga seglare, säger Peter Kolni.
Stora startfält hör inte till ovanligheterna i Drakklassen, men i tävlingen Dragon Gold Cup var det länge sedan antalet båtar översteg 100.
– Maxgränsen för deltagande båtar i Dragon Gold Cup ligger på 120 båtar, säger Kerstin Holmberg, tävlingsledare för BMW Dragon Gold Cup. Detta överträffar våra förväntningar.
Mellan 50 och 60 funktionärer kommer under drygt en vecka arbeta med att tävlingen genomförs under bästa förhållanden. Tävlingen inleds med ”Tune-up race” lördagen den 7 augusti och avslutas med en hejdundrande regattafest på Societetshuset den 12 augusti, dit både de svenska och danska kungahusen väntas.
www.gkss.se/dragongoldcup
Den 31 juli blir det Fri Fart på Göta kanal. Det är en dag i fartens tecken och en hejdundrande fest för alla som vill se något av det mer extrema som kan upplevas på Göta kanal. Mellan kanalens lindar kommer ett 25-tal klassiska båtar att visa upp sina högfartsegenskaper inför en stor publik.
Mellan racen kl 11, 13 och 15 ligger båtarna förtöjda vid Museihusets bryggor för närmare beskådande. Här kommer amerikanska Gar Woods att trängas med Forslundare, Sweet 16, Ockelbo Sea Fun, Chris Crafts och många andra snabbgående klassiker, med ägare som lagt ned sin själ för att åter kunna visa upp sina båtar i nära nog nyskick.
Under dagen kommer också Museihusets samlingar att stå öppna med bland annat uppvisningar av den unika stora tåganläggningen som håller en mycket fin internationell klass.
Mellan racen kommer kanalen också att befaras med radiostyrda båtar från Linköpings modellbåtsklubb
www.museihuset.se
Med en vecka kvar till Uddevalla och Swedish Grand Prix 2010 är det full aktivitet i Pininfarina Race Village. De första teamen har redan kommit på plats. På bilden här intill syns Team Victory när deras lastbilar passerar Uddevallabron med teamets framgångsrika båtar.
Världsmästarna från Dubai, Förenade Arabemiratet, jobbar febrilt med förberedelserna inför att befästa sin ställning inom offshore racing. En ny hamn håller på att anläggas, och en depå med bland annat en miljövänlig bensinstation byggs. För första gången någonsin kör Class 1 en tävling i Sverige. Därtill ett VM. För första gången kör Class 1 på Aspen alkylatbensin. Kan vi, kan du, är budskapet!
140 gröna knop imponerar! Liksom 4 G i kurvorna på det rundbanerace som hålls samtidigt. För att inte tala om 13-åringarna…
100 000 besökare väntas till Uddevalla nästa helg. Kungligheter och ambassadörer har redan aviserat sin ankomst. Tre TV-team producerar för 142 länder. Helikoptrarna har redan börjat snurra över exotiska Bohuslän.
www.class-1.com
MSC Cruises och STX France har meddelat att den juridiska processen för ordern på MSC Fantastica, ett nytt kryssningsfartyg i ”Fantasia-klassen” (formellt kallad U32), och det 12:e fartyget i MSC Cruises flotta, är avklarad. Efter en presskonferens i St Nazaire besökte Frankrikes president Nicolas Sarkozy STX Frances skeppsvarv tillsammans med Gianluigi Aponte, vd för MSC, Pierfrancesco Vago, vd för MSC Cruises och Jacques Hardelay, general manager för STX France.
I den officiella delegationen fanns även Frankrikes finansminister Christine Lagarde och industriminister Christian Estrosi.
Processen inleddes den 1 mars med ett undertecknande av en avsiktsförklaring, men då flera rättsliga och finansiella samtalspartner var involverade tog den längre tid än beräknat att slutföra.
En långsiktig relation
En viktig faktor i projektets framgång, som också gör det möjligt att leverera fartyget i slutet av våren 2012 enligt MSC Cruises krav, är finansiell uppbackning från franska finansinstitut, i synnerhet finansieringen från Coface, Franska exportkreditnämnden.
– Vi är mycket glada att detta viktiga kontrakt med MSC nu har bekräftats, säger Jacques Hardelay, general manager för STX France. Vi ser nu fram emot att vidareutveckla den långsiktiga relationen mellan MSC Cruises och STX France team för en lyckad leverans av detta fantastiska fartyg.
Pierfrancesco Vago, vd för MSC Cruises, tillägger:
– Vi är glada över bekräftelsen av denna viktiga investering som är ett tecken på framgång för vår ambitiösa tillväxtstrategi, och vi vill tacka alla som har gjort det möjligt. Vi är nu angelägna om att tillsammans med STX France fokusera vår energi på att vidare stärka MSC Cruises världsledande position inom kryssningsbranschen.
MSC Fantastica kommer att byggas på samma framgångsrika prototyp som fartyget MSC Fantasia, uppskattad av allt fler gäster och unik i sin klass tack vare innovationer som MSC Yacht Club. MSC Yacht Club, som är som ett ”fartyg i fartyget”, erbjuder en oöverträffad nivå av personlig service och avskildhet.
Nu kommer den första väderappen som visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor och väderförhållanden. Det är Sjöräddningssällskapet som har gjort om sitt kustväder från nya hemsidan sjöräddning.se så att det också fungerar fullt ut för iPhone.
Kustväderappen innehåller en detaljerad tvådygnsprognos, timme för timme, med vind, vågor, ström, vattentemperatur och vattennivå. Och till varje vädertyp hör en bild av en havshorisont. Sammanlagt finns det 300 olika varianter. Man kan också välja att se prognosen enbart som väderbilder – också det något helt nytt.
Användarna kommer att känna igen de klassiska platserna för kust- och sjöväder. Appen söker förstås upp den plats som ligger närmast, men det är också lätt att välja andra platser som favoriter.
Det går enkelt att växla mellan den detaljerade vyn, timme för timme, och en överskådlig prognos för de närmaste två dygnen. Sjöräddningssällskapet anser inte att prognoser som sträcker sig längre än två dygn är tillräckligt tillförlitliga.
– Vi vill att så många som många som möjligt följer vårt kustväder. Det ökar sjösäkerheten, och därför kostar det inget att ladda ner till iPhone, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.
I kustväderappenw finns också möjlighet att stödja Sjöräddningssällskapet genom att bli medlem eller ge en gåva.
– Hela vår verksamhet drivs ju ideellt, utan bidrag från staten. Så vi är helt beroende av gåvor och stöd från medlemmar, säger Rolf Westerström.
Fakta om Sjöräddningssällskapets kustväderapp för iPhone:
– Snabb överblick närmaste två dygnen
– Detaljerat kustväder, timme för timme
– Havsbilder vid olika väderförhållanden
– Enkla, tydliga symboler
– Vindhastighet
– Vindriktning
– Vädertyp
– Lufttemperatur
– Vattentemperatur
– Våghöjd
– Vågriktning
– Strömhastighet
– Strömriktning
– Vattennivå
Lär mer och ladda ner på:
www.sjoraddning.se/stod-oss/banners-och-widgets/
Med hårda vindar akterifrån har Vixen redan nått svenska farvatten. Vid ett tillfälle visade knopmätaren toppnoteringen 13,4 knop! På måndag eftermiddag nådde de kusten utanför Sandhammaren i Skåne.
– Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd har seglat osannolika 130 sjömil på 30 timmar. Med den här farten kan vi räkna med att Vixen är i Trosa innan helgen, säger Olle Appelberg, projektledare för Trosa Seglar Vackert – festivalen för klassiska seglande båtar.
Vixen kom till Brunsbüttel vid Kielkanalens mynning i fredags eftermiddag efter 120 timmars seglats från England över Nordsjön. Hon låg då cirka 48 timmar före i tidsplaneringen. Besättningens tanke var att proviantera, torka utrustning och ta en kall öl på British Yacht Club i Kiel innan den fortsatta resan. På grund av mycket hårda vindar och problem vid bogseringen genom Kielkanalen blev Vixen försenad och tappade ungefär 24 timmar. Men med nuvarande vindar och fart verkar hon snabbt kunna ta igen den tiden!
Vixens segling från Cowes i England till Trosa ingår i Uffa Fox Challenge och är en del av seglarfestivalen Trosa Seglar Vackert 3-8 augusti. Förutom seglarbragden gör Vixen också en insats för den marina miljön genom dagliga vattenprover, foton och iakttagelser i samarbete med Askölaboratoriet. Deras rapporter ska sammanställas och visas under Trosa Seglar Vackert.
Följ gärna Vixen direkt www.marinetraffic.com/ais/se/shipdetails.aspx?MMSI=235080517 Under rubriken “Last position received” till vänster finns en länk efter “Latitude / Longitude” som man kan klicka på för aktuell position och tidigare del av rutten.
Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.
Årets båtmässa i Monaco blir som vanligt en uppvisning i det största och lyxigaste som finns att erbjuda. I alla fall på den här sidan Atlanten. I slutet av oktober är det åter dags för båtmässan i Ft Lauderdale, där de amerikanska kunderna till mega yachts förhoppningsvis är på köphumör igen. Den amerikanska marknaden är, efter de arabiska länderna, fortfarande störst på mega yachts (båtar över 80 m).
De båtar vi visar på bild här presenteras av Oceanco. De visas på 2010 Monaco Yacht Show, som hålls 22-25 september i Port Hercules i furstendömet Monaco.
Bland annat visar de en skalenlig modell av Oceanco design 90 m PA076 och Explorer yacht PA144. Dessutom visas den helt nya Sam Sorgiovanni 120 m PA146 och Elie Saabs 117 m ES117 som först presenterades på Abu Dhabi Boat Show.
Bland de övriga båtar som presenteras av Oceanco finns en 85,60 m Y708 yacht. Båten är under byggnation med exteriören designad av Igor Lobanov medan Alberto Pinto Interior står för inredningen och den 120 m Nuvolari & Lenard designade PA122.
Medan marknaden för “mindre” båtar oh då speciellt sådana som vanliga skandinaviska kunder köper har haft det tufft de senaste två åren fortsätter alltså de superrika att köpa nya fartyg. Marknaden för mega yachts har ökat i intensitet de senaste två råen och det finns flera exempel på ägare till sådana båtar som gjort klipp på att köpa och därefter snabbt sälja sina nya mega yachts. Bland andra golfproffset Greg Norman, som sålde sin förra mega yacht Aussie Rules II med god förtjänst.
http://www.ssqq.com/archive/vinlin24.htm
I år hålls BMW Dragon Gold Cup i Marstrand. Segelbåtarna lockar proffsseglare, näringslivstoppar och kungligheter. I BMW Dragon Gold Cup 2010 tävlar cirka 100 båtar och samlar en spännande skara personligheter från 14 nationer i glädjens och sportighetens namn.
Pressrelease:
Att njuta sommardagar på Marstrand med toppklassiga prestationer och upplevelser är något som BMW rekommenderar. Därför är BMW huvudsponsor i en av världens mest spännande och fartfyllda regattor. Tävlingen arrangeras av anrika Göteborg Kungliga Segel Sällskap (GKSS) som i år firar sitt 150-årsjubileum.
Havskappseglingen sker på Marstrands västra sida där eftermiddagens optimala sjöbris i över hundra år gjort denna västkustpärla till en internationell seglingsdröm. I BMW Dragon Gold Cup tävlar några av världens skickligaste seglare, från 14 länder, i en cup som är en upplevelse för livet. Både för dem som kämpar ute på havet och för dem som deltar som åskådare.
För dem som väljer att följa seglingarna på plats erbjuder Marstrand ett rikt utbud av butiker, caféer, restauranger och fina havsbad. Dessutom visar Bilia Group Göteborg och BMW upp några av de senaste BMW-modellerna.
– För BMW är detta en utmärkt möjlighet att kombinera segling i högsta klass med den sportighet och glädje som är så speciellt för vårt varumärke. Dragonklassen i segling attraherar människor som vill ta sina upplevelser lite längre, som vill njuta och delta i sammanhang som både kräver och ger “det lilla extra”. Att göra detta på en plats som Marstrand är något jag verkligen rekommenderar, säger Christer Stahl, vd BMW Sverige.
Dragon Class (att segla Drake), denna en av världens främsta entypsklasser lockar skickliga seglare. I BMW Dragon Gold Cup tävlar många välkända profiler inom både seglingssporten och svenskt näringsliv om att ta hem titeln. Till exempel seglar Gurra Krantz, Jacob Wallenberg, prins Henrik och kronprins Fredrik av Danmark i några av de cirka hundra båtarna. De deltar även i den berömda Regattamiddagen på Marstrands anrika socitetshus tillsammans med representanter för svenska kungahuset.
Mer information finns på www.gkss.se/dragongoldcup
där du också kan följa tävlingarna.
Foto: Alf Thornberg
Alla som vill kan få följa med familjen Linder i deras röda Delphia 40 på resan till Norges västkust. Resan har nyligen startat och äventyren och upplevelserna som väntar efter nästa vågtopp eller hamnhugg är många och ännu okända.
Båten lämnade Stockholm den 16 juni med bara pappa Henrik ombord. Efter midsommar firande hemma och Lomah på pitstop i Limhamn mönstrade resten av besättningen på. Äventyren har redan börjat och semestern lika så för familjen ombord. Besättningen ombord kommer att växla liksom som det nordiska sommarvädret.
Det är pappa Henrik som skriver och låt dig fångas och följ med på deras segling och upplev värmen ombord. För att hitta till bloggen behövs varken sjökort eller gps.
Bara klicka dig in på http://www.delphiayachts.se och läs mer!
Stora ytansamlingar av blommande alger som är 100 mil långa och 30 mil breda finns nu i Östersjön. Algbältet är ett av de största sedan rekordåret 2005. – Sverige har hittills haft tur med väder och vindar och algerna har inte kommit in till kusterna. Men däremot har människor i södra Östersjön för första gången sett algblomning, säger Lennart Gladh, Östersjöexpert på WWF.
De första blomningarna upptäcktes i slutet av juni i ett bälte från Bornholm upp längs Baltikum till Finska vikens mynning. Tätaste koncentrationerna finns nu kring polska kusten och runt Gotland och Öland. Också vattnen mellan Tyskland och Danmark och Finska viken har stora ytansamlingar.
Tysklands kustvatten vid floden Odras lagunsystem är påverkat. I enklaven Kaliningrad är kustlagunerna täckta med blågröna alger .
Stora algblomningar på ytan skadar främst havsmiljön. När algerna dör förbrukar de stora mängder syre. Giftigt svavelväte frigörs, vilket påverkar alla organismer på havsbottnen. Fenomenet med algblomning är i sig naturligt, men det höga näringsinnehållet och överbelastningen i Östersjön gör att algerna förökar sig explosionsartat.
– Höga temperaturer, knappt någon vind och ett övergött hav är perfekta förhållanden för algtillväxt, säger Lennart Gladh.
Stora mängder kväve och fosfor från gödselmedel når Östersjön via floder, vilket gynnar algblomningen. Övergödning är det allvarligaste miljöproblemet för Östersjön och motorn bakom tillväxten av syrefattiga zoner och döda havsbottnar. Cirka 100 000 kvadratkilometer av Östersjön – en yta lika stor som dubbla Danmark – består av döda bottnar.
– Jordbruket är den enskilt största källan och än mer kraftfulla åtgärder behövs såväl i Sverige som i andra länder för att minska jordbrukets negativa påverkan på Östersjön, säger Lennart Gladh.
EUs jordbrukspolitik måste förändras och WWF uppmanar de svenska politikerna att engagera sig för en reformering av jordbrukspolitiken, CAP. Det krävs större satsning på miljö och lokal hållbar utveckling och minskade direkta eller indirekta produktionsstöd.
För att få ett friskare Östersjön kräver WWF bland annat förbud mot all användning av fosfater av tvätt- och diskmedel, skatt på kväve och fosfor i handelsgödsel och stopp för dumpning av avloppsvatten från kryssningsfartyg och färjor i Baltikum .
Fakta: Ansamlingarna utgörs i huvudsak av blågrönalger, eller cyanobakterier, av arten Nodularia spumigena som är giftig. Råkar man svälja vatten med stora mängder av bakterierna finns risk för leverskador.
Här är ett helt nytt koncept för att göra båtar rymligare och mer användbara. Det är ett italienskt företag som presenterar konceptet under namnet Wider. Tidigare har liknande lösningar använts i husbilar, lastbilstrailers med mera, men vi har inte sett det lika konsekvent utfört i en båt tidigare.
Den första modellen i Widerfamiljen är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad efter designidéer från konstruktören Tilli Antonelli, vars idéer har förfinats av Fulvio De Simoni. En mindre modell på cirka 35 fot och en större på cirka 50 är också på gång.
Förutom att konceptet med utfällbara sidor ger ett ökat utrymme inne i båten så ökas även båtens stabilitet påtagligt. Det blir som en enskrovsbåt med flera av flerskrovsbåtens fördelar.
Extra utrymme med pontoner fälls ut på varje sida av Widerbåten. Därmed får båten ett dubblerat boutrymme.
Denna uppfinning, patenterad av Tilli Antonelli, har gjort det möjligt att skapa en 15 m² salong i en båt på 42 fot.
Båten drivs av två motorer, som dock inte är monterade på klassiskt symmetriskt vis, utan monteras mer som i en racingbåt, vilket sägs ge mer stabilitet.
Här är mer information i företagets pressrelease på engelska:
A high-performance, lightweight model built according to very latest vacuum-infusion moulding (Scrimp System) techniques with a carbon and vinyl-ester resin hybrid, and other parts in carbon only. The result is an aerodynamic product, where lightness is an essential feature, guaranteeing maximum efficiency and minimum waste. Wider 42’ can reach a top speed of over 45 knots with 370hp engines and Arneson surface propellers, guaranteeing a range of over 350 miles at a 40 knot cruising speed.
Lightness which also means a new way of experiencing the sea, thanks to the shape of the stepped hull. Creating an air cushion between the surface of the sea and the hull, this means the yacht rises to maintain a highly dynamic sailing trim.
Moreover, unlike normal hulls, this model is more trimmed by the stern especially during planing, guaranteeing the yacht always sails in a horizontal trim on the water, improving her performance and guaranteeing constant visibility, too.
Indeed, the stepped hull comes from racing yachts, and is still rather unusual in pleasure boats, requiring precision measurable in millimetres during both the design and construction stages of the shape of the yacht.
It is by no chance that the design of the Wider 42’ hull was entrusted to Mark Wilson, one of the top experts in the field of racing yachts, who also designed those with which his son won the World Championships three times, once in class P2 and twice in class P1.
The energy saving concept of this yacht also covers on-board electronics. A well-developed, highly technological CAN bus electrical system was produced in conjunction with Acson Marine (www.acsonmarine.it), and the extremely lightweight installation guarantees considerable savings in engine energy.
The partnership between Wider and Acson Marine has gone even further, leading to production of a helm station featuring solutions which have never been seen before, namely a multifunctional steering wheel, similar to those used in Formula 1. The wheel has a fixed, built-in mini instrument panel, with a multi-view display featuring all the information necessary for sailing, and is equipped with a basic helm station with just a plotter and VHF, as all the propulsion equipment is controlled by the built-in display on the steering wheel.
WIDER IS: VERSATILE ENVIRONMENTS
The cockpit furnishings are clearly different to all the other models currently available on the market, and focus on convertibility: the windscreen protecting the seating can be raised and concealed.
The space in front of these seats is split into three different parts which, if raised separately, will transform into two chaises longue, a luncheon area, or a single sundeck.
Once again, in order to guarantee maximum versatility of use, the stern can house a jet ski or rubber dinghy, or even a diving centre, in an uncovered garage.
The housing for the jet ski (or rubber dinghy) lowers towards the stern, forming a slide to facilitate haulage and launch operations. Moreover, once the water toys have been removed, the same space can be converted into an additional sundeck.
WIDER IS: DESIGN, COMFORT AND NEW MATERIALS CREATING A FUN PARK AT SEA
The internal furnishings of the yacht ensure complete comfort during a day at sea, with a kitchenette, seating which can be transformed into a large, comfortable bed in case of need, and a head with a large, separate shower.
Special attention has been paid to the choice of the materials. The vertical surfaces inside the cabin display the carbon laminate, whilst the structural bulkheads are clad in a new linen fabric with a polished finish.
Esthec (www.esthec.com) was chosen for the cladding of the deck. This sophisticated material has been reinvented, and now features new colours. It offers all the positive characteristics of teak, such as aesthetic appearance and being pleasant to the touch, is environmentally sustainable during its lifecycle, and can be completely recycled. Esthec is indestructible, stain resistant, fireproof, non-slip, will not splinter, and requires no maintenance.
Lastly, as Wider is a fun park to be experienced on the open sea, heavy, cumbersome, fixed fibreglass seating has been replaced with inflatable cushioning and seats. If and when necessary, they can also be used as floating airbeds and seats in the water for total relaxation – almost completely removing the dividing line between the yacht and the sea.
www.wider-y.it