nyhetstest

Flytvästen är en billig livförsäkring. Undersökningar visar att åtta av tio som drunknat i samband med att de fallit överbord skulle ha klarat sig om de använt flytväst. Det innebär att 275 personer av de 344 som omkommit i samband med fritidsbåtsolyckor under de senaste tio åren skulle ha klarat sig. Det är inte bara i fritidsbåtar flytvästen är bra. Vid fiske från stränder och klippor ger flytvästen också en bra trygghet. Små barn som leker i och vid vatten kan ska använda räddningsväst som en extra säkerhet, givetvis i kombination med ständig tillsyn

– Flytvästen är en billig livförsäkring. Vi hade hoppats att vi i Sverige redan i år skulle följa andra länder där det enligt lag är båtförarens ansvar att det ska finnas godkända flytvästar till alla som är ombord på båten, säger Anders Wernesten på Svenska Livräddningssällskapet, SLS.

Tyvärr förbereder sig inte alla för en olycka där någon faller i vattnet eller tvingas hoppa överbord. Det finns säkert också de som inte tycker sig ha råd att skaffa en flytväst. En flytväst är en billig livförsäkring och kan fås för 200 kronor och uppåt. Det går också att få låna en flytväst från någon av de fler än 250 flytvästdepåer som SLS har varit med att starta i Sverige.

När du köper flytväst, tänk efter hur den ska användas och vem som ska ha den på sig. Ta hänsyn till simkunnighet och vattenvana. Köp bara flytvästar som är CE-märkta, oavsett modell.

Män över 50 flyter dåligt
Den typiska båtolyckan sker när en man över 50 år ger sig ut ensam för att fiska. Båtturen sker i en liten sjö i lugnt väder. Mannen använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord. Om mannen använt flytväst skulle hans överlevnadschanser ha ökat avsevärt.
Vi vet också från genomförda undersökningar att fler än 2 miljoner vuxna svenskar inte tror sig kunna simma 200 meter. De har dålig vattenvana och är i stort behov av flythjälp om de skulle hamna i vattnet.
Många turister är ovana vid våra svenska väder- och vattenförhållanden. Kunskap om behovet av flytväst och våra kalla vatten saknas ofta vilket leder till onödiga drunkningstillbud.

Livförsäkring att låna gratis
De som trots allt tycker att flytvästen är en kostsam investering för ett enstaka tillfälle kan få låna en. Svenska Livräddningssällskapet har medverkat till att det i Sverige finns fler än 250 flytvästdepåer över hela landet där det går att låna räddningsvästar gratis eller till en mycket låg kostnad.
Du kan få reda på var du kan låna flytväst genom att gå in på Svenska Livräddningssällskapets förteckning över flytvästdepåer på:

Läs mer: www.sls.a.se

Trosa Seglar Vackert den 3 till 8 augusti. Då bjuder skärgårdsidyllen på en enastående festival med klassiska, seglande träbåtar från åtta nationer. Redan nu är 105 yachter anmälda och man räknar med att 150 båtar kommer att delta i de olika evenemangen. Förutom publikvänliga seglingstävlingar, SM och uppvisningar händer saker både till havs och på land.

Under första veckan i augusti är Trosa mötesplatsen för klassiska träbåtar och en publik med intresse för flytande skönhet. Segelklasserna M22, M30 och A22 gör upp om SM-titlarna. Klassmästerskap för M15 och M25 utspelar sig på fjärdarna mellan Trosa och Fifång. I uppvisningsseglingen Tullgarn Royal Palace Regatta framför Tullgarns slott deltar skönheter som Beatrice Aurore, skärgårdskryssarnas Grand Old Lady byggd 1920, Kitty från Finland som vann OS-guld 1912 och Nika från Ryssland med hemmahamn St Petersburg.

Som en del av festivalen ingår även Uffa Fox Challenge. Det är en hommage till den legendariska engelska båtprofilen Uffa Fox som 1930 seglade sin egenbyggda Vigilant från Cowes i England till Sandhamn. 80 år senare gör tre unga brittiska seglare om äventyret. De startar den 17 juli i Cowes med sin båt Vixen och beräknas komma till Trosa lagom till festivalen. Under seglatsen gör de mätningar av vattenkvalitet, siktdjup och algblomning i samarbete med Askölaboratoriet, Stockholm universitets marina fältstation. Uffa Fox’ gamla Vigilant kommer för övrigt också till Trosa och deltar i uppvisningsseglingen.

I aktiviteterna kring seglingen finns något för de flesta. Marin marknad och Barnens Båtvarv i Trosa hamn. Konstutställning Segel och Kust i Trosa Kvarn. Trosa Storband och annan underhållning genom hela evenemanget. Ålympiad, ett race i ån för barnens egenhändigt byggda båtar och bryggvandring med guide som berättar fascinerande historier kring de vackra segelyachterna.

Foto: Anders E Lindberg

Bildtext: När Trosa Seglar Vackert 3-8 aug fylls fjärdar och vikar av glänsande, ömt vårdade träbåtar. Här seglar R10:orna Moana och Itaka.

Aktivitetsbidraget 2010 på totalt 300 000 kr har nu fördelats till föreningar och distrikt anslutna till Sportfiskarna. Satsningen ska skapa mer lokal verksamhet för bland annat ungdomar och kvinnor.

Totalt beviljades 59 aktiviteter bidrag i storleken 3 000 eller 6 000 kr beroende på aktiviteternas omfattning och behov. Principen var först till kvarn och varje förening kunde söka för upp till två aktiviteter. Övervägande del av de 73 ansökningarna var för ungdomsaktiviteter.
– Denna typ av bidrag är en förutsättning för att vi skall kunna arrangera vår sommarfiskeskola för ungdomar i Uppsala. Det blir en hel del utgifter med transporter och utrustning under denna vecka, säger Erik Lundevall, kassör i Fiskeklubben Rena Rama Löjan – en av de föreningar som fått bidrag.

Aktivitetsbidraget har delats ut av Sportfiskarna sedan 2008 och bestod i år av en pott på 300 000 kr som föreningar och distrikt kunde söka medel ur för verksamhet inom de prioriterade områdena ungdom, kvinnors fiske och integration.
– Det är mycket glädjande att Sportfiskarna kan stötta den lokala verksamheten som är rötterna i ett väl fungerade organisation, säger Henrik Helde, föreningskonsulent hos Sportfiskarna.

Läs mer: www.sportfiskarna.se

Under andra veckan av LOVE Stockholm 2010 finns Sjö&Hav representerade på Visit Skärgårdens marknad ute på Skeppsholmen. Fram till dagen för prinsessbröllopet, lördagen 19 juni, finns Sjö&Havs hygienprodukter för utomhusbruk till försäljning i en av marknadens skärgårdsbodar.

För att höja evenemangskänslan i boden erbjuds tävlingar med chans att vinna utvalda produkter av sortimentet.

– Det känns roligt att vara en del av Stockholm stads bröllopsfirande och för oss passar det bra att vara på plats ute på Skeppsholmen som symboliserar skärgården under evenemanget. Det stämmer väl överens med Sjö&Havs produktutbud, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Havs sortiment består av fyra hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme och årets nyhet, Mygg- & Fästingspray, samt ett Handdiskmedel för saltvatten. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och vissa av dem löddrar rikt i saltvatten, men de fungerar lika bra inomhus i sötvatten.

Läs mer: www.sjohav.se

​Intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt i Sverige. En undersökning* från Netigate gjord på uppdrag av MSC Cruises visar att 45 procent av reseintresserade svenskar har en kryssning i Medelhavet eller Karibien i åtanke när de planerar semestern, och en stor del av de som har barn kan tänka sig en kryssning som familjesemester. Intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt i Sverige. En undersökning från Netigate gjord på uppdrag av MSC Cruises visar att 45 procent av reseintresserade svenskar har en kryssning i Medelhavet eller Karibien i åtanke när de planerar semestern, och en stor del av de som har barn kan tänka sig en kryssning som familjesemester.

I den webbundersökning från Netigate som MSC Cruises genomförde i mars i år bland reseintresserade i Sverige, Norge och Danmark, uppger nästan hälften att de kan tänka sig en kryssning i Medelhavet eller Karibien som alternativ när de planerar semestern. Intresset är störst i Sverige där 45 procent väger in kryssning som semesteralternativ. Av de som har barn kan hela 62 procent tänka sig att åka på kryssning tillsammans med barnen. Att MSC Cruises samtidigt ser en ökad efterfrågan på familjekryssningar styrker resultatet i undersökningen.

– Svenskarna har upptäckt att kryssning är en utmärkt semesterform för barnfamiljer: bekvämt, prisvärt och upplevelserikt. Kryssningarna i Medelhavet är bland de mest efterfrågade av barnfamiljer tack vare våra prisvärda Fly & Cruise-paket med våra nya fartyg, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Att fler och fler svenska familjer upptäcker att kryssning är ett bra semesteralternativ är verkligen kul. Vi är ett italienskt familjeägt rederi som alltid satsat på familjen enligt den klassiska italienska traditionen, och vi erbjuder mycket förmånliga barnrabatter med enhetspriser för kryssningar på 1 400 kronor för barn under 18 år som delar hytt med två fullt betalande, fortsätter Claes Tamm.

67 procent av de tillfrågade skulle kunna tänka sig byta ut skidsemestern på vintern mot en kryssning på varmare breddgrader och 62 procent kan tänka sig en kryssning i Medelhavet som ett alternativt sätt att besöka södra Europa. Hela 74 procent i undersökningen associerar en kryssning med avkoppling och vila. Men för de som ändå vill vara aktiva under sin kryssning finns en mängd olika aktiviteter för alla åldrar ombord på MSC Cruises fartyg, allt från spa-behandlingar till sportanläggningar och barnaktiviteter.

Prisexempel på en veckas kryssning med helpension i västra Medelhavet med MSC Fantasia: från 6 850:-/person eller paketresa Fly & Cruise (flyg, transfer samt 7-nätters kryssning) från 10 990:-/person.

*Källa: webbundersökning av resvanor i Skandinavien gjord av Netigate i mars 2010 på uppdrag av MSC Cruises.

Läs mer: www.mscruises.se

Trosa Seglar Vackert arrangeras i år 3 till 8 augusti. Då bjuder skärgårdsidyllen på en enastående festival med klassiska, seglande träbåtar från åtta nationer. Redan nu är 105 yachter anmälda och man räknar med att 150 båtar kommer att delta i de olika evenemangen. Förutom publikvänliga seglingstävlingar, SM och uppvisningar händer saker både till havs och på land.

Under första veckan i augusti är Trosa mötesplatsen för klassiska träbåtar och en publik med intresse för flytande skönhet. Segelklasserna M22, M30 och A22 gör upp om SM-titlarna. Klassmästerskap för M15 och M25 utspelar sig på fjärdarna mellan Trosa och Fifång. I uppvisningsseglingen Tullgarn Royal Palace Regatta framför Tullgarns slott deltar skönheter som Beatrice Aurore, skärgårdskryssarnas Grand Old Lady byggd 1920, Kitty från Finland som vann OS-guld 1912 och Nika från Ryssland med hemmahamn St Petersburg.

Som en del av festivalen ingår även Uffa Fox Challenge. Det är en hommage till den legendariska engelska båtprofilen Uffa Fox som 1930 seglade sin egenbyggda Vigilant från Cowes i England till Sandhamn. 80 år senare gör tre unga brittiska seglare om äventyret. De startar den 17 juli i Cowes med sin båt Vixen och beräknas komma till Trosa lagom till festivalen. Under seglatsen gör de mätningar av vattenkvalitet, siktdjup och algblomning i samarbete med Askölaboratoriet, Stockholm universitets marina fältstation. Uffa Fox’ gamla Vigilant kommer för övrigt också till Trosa och deltar i uppvisningsseglingen.

I aktiviteterna kring seglingen finns något för de flesta. Marin marknad och Barnens Båtvarv i Trosa hamn. Konstutställning Segel och Kust i Trosa Kvarn. Trosa Storband och annan underhållning genom hela evenemanget. Ålympiad, ett race i ån för barnens egenhändigt byggda båtar och bryggvandring med guide som berättar fascinerande historier kring de vackra segelyachterna.

Foto Björn HedinFoto Anders E Lindberg

Skärgårdsdoktorn Ab Finland lanserade Z-pincetten i går till Sveriges apoteksförsäljning. Den nya och mångsidiga Z-pincetten, utvecklad av finländska skärgårdsdoktorn Janne Castrén, introduserades på den finländska marknaden för två år sedan, och kan nu fås från alla välförsedda apotek i Sverige. Med Z-pincetten är det möjligt att säkert avlägsna fästingar av olika storlek samt stickor och glasskärvor.

Skärgårdsdoktorn Ab är känd för sin läkarbåtsverksamhet i finska skärgårdshavet.

www.skargardsdoktorn.fi

En ny undersökning från Nikon visar att färskklippt gräs väcker mest minnen hos svenskarna medan solkräm hamnar på klar andraplats. Stockholm 10 juni 2010 – Bara genom att titta på ett foto kan flertalet svenskar, 55%, återskapa doften eller lukten i sitt minne. Det visar en ny europeisk undersökning från Nikon.

Pressrelease:

Dessutom säger över hälften, 51% av svenskarna, ja på frågan ”Skulle du ta ett foto av något för att minnas hur det doftar?” Det är tydligt att dofter, minnen och foton hör samman.

Kvinnor tänker mer på doft än män
Överlag är kvinnor något mer känsliga för dofter och minns dem lättare – 59% av de svenska kvinnorna minns dofter från foton medan respektive siffra för svenska män är 50%. 54% av kvinnorna skulle ta ett foto för att minnas doften medan detsamma gäller för 49% av männen. Det tycks inte finnas någon direkt koppling mellan ålder och doftminne, mer än vissa skillnader för olika dofter, som att unga minns sockervadd mer än äldre och det motsatta för lägereld.

Skillnader mellan länder och kulturer i Europa
Att 55% av svenskarna kan minnas en doft genom ett foto, kan jämföras med de mest doftkänsliga spanjorerna, med hela 86% doftminne och de minst känsliga britterna med endast 37%. Snittet i Europa är 61%. Precis som man hade kunnat förutspå minns exempelvis fransmän, italienare och greker doften av solkräm bäst, medan friluftsfolket till norrmän minns lägereld mest och därefter lantbruk. Det svenska resultatet, med färskklippt gräs som etta (57%), solkräm som tvåa (46%) och lägereld som trea (39%) är detsamma som den genomsnittliga europeiska topplistan.

Doftprofessorn om resultatet
Undersökningen visar, enligt professor Rachel Herz, en av världens ledande exporter i doftpsykologi vid Brown University (http://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Sarah_Herz), hur kraftfull länken mellan våra minnen och dofter/lukter är. När foton ackompanjeras av doft väcker det mer emotionella och fantasieggande minnen, mer än någon annan minnesväckare, enligt Herz. Om dofter från barndomen säger Herz:

– Det är inte överraskande att så många människor minns doften av färskklippt gräs och solkräm starkast då dessa dofter är starkt associerade med barndomen, tiden då våra första doftminnen formas. Just barndomsdofter har en extra stark förmåga att trigga känsloladdade minnen som tar oss tillbaka i tiden.

Dessa dofter påminner svenskarna mest om ett upplevt minne:
1. Färskklippt gräs (utomhusaktiviteter, fotboll etc), 56,5%
2. Solkräm (semester på stranden), 46,1%
3. Lägereld (utflykt), 38,7%
4. Glögg/rödvin och barrskog (skidsemester eller jul), 37,9%
5. Het asfalt (semester, kliva ut ur flygplan), 36,5%
6. Kryddor och varm frukt (marknader, exotisk semester), 33,9%
7. Babytalk (nyfödd bebis), 26,5%
8. Lantbruk (på bondgård/landet), 24,0%
9. Piptobak/spearmint (mor- eller farfar), 22,8%
10. Sockervadd (tivoli, marknad), 20,6%
11. Lädersäten (bilminnen), 14,8%
(Respondenterna fick markera fem val.)

Om undersökningen
I Sverige deltog 501 respondenter i åldrarna 16-65+. Totalt deltog över 12000 respondenter i Europa och Sydafrika. Undersökningen är beställd av Nikon och utfördes av Opinion Matters mellan den 27 januari och 1 februari 2010.

Göta kanalbolag sjösätter i år en säkerhetskampanj för fritidsbåtar på Göta kanal, där alla i båten uppmanas att bära flytväst under kanalresan. När båtfararna påbörjar sin kanalresa, får de erbjudande om att delta i kampanjen och man deltar samtidigt i utlottning av olika slags säkerhetsutrustning.

– Vi hoppas få ett stort deltagande i kampanjen. Vi tycker det är viktigt med högt säkerhetstänkande. Ofta är det bara barnen som är försedda med flytväst, men det är minst lika viktigt att alla i båten, även vuxna, bär flytväst, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag. – En resa på kanalen innebär många av- och påhopp från och till båten. Och under slussning hanteras stora mängder strömmande vatten. Våra egna slussvakter bär alltid flytväst, vilket vi fått mycket positiva reaktioner på.

Säkerhetskampanjen sker i samverkan med Sjösäkerhetsrådet och Baltic Lifejackets.

www.gotakanal.se

Sjöhistoriska museet k-märker nu ytterligare 13 fritidsbåtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt intressant. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Museet vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans kulturvärden. K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dem.

Pressrelease:

Sedan starten förra året har ett 30-tal båtar fått utmärkelsen k-märkt.

– Bland de båtar som k-märkts nu finns särskilt många segelbåtar, bland annat Yaramaz som var med vid Stockholmsolympiaden 1912 och den karaktäristiska ”Ljungströmaren” Anne. säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Under 1800-talet var fritidsbåtar främst ett nöje för överklassen. Under 1900-talet ökade intresset för båtägande och skärgårdsboende på fritiden. I folkhemmets Sverige, från 1950-talet, öppnades möjligheten för mängder av människor att skaffa sig en fritidsbåt. Antalet har sedan ständigt ökat och intresset för båtliv är mycket stort.

I juni 2010 har följande fritidsbåtar k-märkts:
ANZY
Ägare: Per-Oskar Carlsson, Grebbestad (Västra Götalands län), Tel 0525-614 42
Kontaktperson: Bertil Engdahl, Grebbestad, Tel 0525-100 02, Mob 070-265 45 07
Konstruktör: Einar och Carl-Erik Ohlson
Byggd: 1943, Carl-Erik Ohlson på Hjalmar Johanssons varv, Långedrag
Material: Trä (ek)
Denna entypskoster från 1943 har en intressant tillkomsthistoria som pionjär för sin typ. Dess långa ägarlängd berättar om ett båtliv där arbetare och verkmästare vid de stora västsvenska varven själva byggde och seglade sina båtar. Det kulturhistoriska värdet bibehålls tack vare nuvarande ägarens höga ambitionsnivå vid renoveringen – där utseendet från 1940-talet står i fokus. Segelbåten ”Anzy” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

CARL STUART
Ägare: Birger Lilja, Karlskrona (Blekinge län), Tel 070-823 91 11
Konstruktör: Carl Gustaf Pettersson
Byggd: 1931, Rosättra varv, Norrtälje
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten ”Carl Stuart” från 1931 är en välbevarad C G Pettersson-konstruktion. Båten har en intressant och väldokumenterad historia även i militär tjänst. Den har under de senaste 20 åren kunnat återställas till sitt ursprungliga utseende eftersom den till största delen varit så välbevarad. Motorbåten ”Carl Stuart” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

ANNE
Ägare: Karl-Erik Christersson, Huddinge (Stockholms län), Tel 070-720 35 18
Konstruktör: Fredrik Ljungström
Byggd: 1949, varv på Orust enligt ansökan
Material: Trä (Afrikansk mahogny)
Segelbåten ”Anne” från 1949 är en av de sista konstruktioner som gjordes av Fredrik Ljungström. Dess unika utseende illustrerar en av landets mest innovativa båtkonstruktionsförsök. Den nuvarande ägaren har under de senaste drygt 30 åren underhållit båten på ett förtjänstfullt sätt. Segelbåten ”Anne” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

AURA
Ägare: Niklas Ek, Stockholm (Stockholms län), Tel 073-690 23 81, 08-641 63 56
Konstruktör: Hjalmar Olsson
Byggd: 1939, Gösta Johanssons båtvarv, Kungsviken, Orust
Material: Trä (ek)
Segelbåten ”Aura” från 1939 är en välbevarad koster byggd på Orust. Bygget som gjordes av Gösta Johansson finns väldokumenterat och en komplett ägarlängd finns också. Underhållet utförs med väl beprövade metoder och den seglas längre sträckor varje sommar. Segelbåten ”Aura” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

TRIO
Ägare: Lars Nordling, Vaxholm (Stockholms län), Tel 070-686 34 99
Konstruktör: Sven Abrahamsson
Byggd: 1928, Bröderna Nilssons varv, Nyköping
Material: Trä (mahogny)
Segelbåten ”Trio” från 1928 är fortfarande i ursprungligt skick samtidigt som den fortfarande används flitigt. Dess historia är väldokumenterad och den har under hela perioden tillhört samma familj. Trios skick är mycket gott och den underhålls förebildligt. Segelbåten ”Trio” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

GRAN TURISMO II
Ägare: Ulf Lindén, Piteå (Norrbottens län), Tel 0911-312 70, 070-674 46 05
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1963, Rosättra varv, Norrtälje
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten ”Gran Turismo II” från 1963 är en Tiedemannkryssare byggd på Rosättra varv. Den är i ursprungligt skick, där endast få detaljer kompletterats för att återge båten sitt ursprungliga utseende. Historien om hur båten använts är också väldokumenterad. Motorbåten ”Gran Turismo II” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

GEISHAN
Ägare: Göran Gärberg, Uddevalla (Västra Götalands län), Tel 070-744 42 30
Konstruktör: Troligen Tore Herlin eller Axel Nyman (enligt ägaren)
Byggd: 1912, Liedbergs Varfs & Transport AB, Lidingö
Material: Trä (Furu)
Segelbåten ”Geishan” från 1912 är en av landets äldsta segelbåtar. Den är mycket välbevarad och har en innehållsrik historik både kring ägare och hur båten använts. Denna för västkusten traditionella koster är ovanligt nog byggd på Lidingö på ostkusten. Sättet som nuvarande ägaren underhåller båten på gör att den bibehåller sitt kulturhistoriska värde – samtidigt som den fortfarande används. Segelbåten ”Geishan” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

ARCHIMEDES PASSBÅT
Ägare: Hans Bovin, Forsa (Gävleborgs län),Tel 0650-56 71 10
Konstruktör: AB Archimedes
Byggd: 1935, Svens Forslund, Fagerfall, Bjuråker
Material: Trä (ek)
Denna välbevarade passbåt, från 1935 har använts och underhållit på ett förtjänstfullt sätt. Båten köptes ny av nuvarande ägarens far och har en intressant historik då den följt familjens flyttar i landet. Omsorgen att hålla sig till båtens ursprungliga utseende har bland annat karaktäriserat den senaste upprustningen. Motorbåten kallad ”Archimedes passbåt” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

YARAMAZ
Ägare: Lars Hagbarth, Uppsala (Uppsala län), Tel 070-686 34 00
Konstruktör: Henning Haglind
Byggd: Stockholms Båtbyggeri AB, Neglinge
Material: Trä (mahogny)
Segelbåten ”Yaramaz” från 1912 har en unik historia. Konstruerad och byggd som lottbåt – och för deltagande i de olympiska spelen. Namngiven tack vare en ägare som var turkisk diplomat och fortfarande i gott skick. Fortfarande idag används båten varje sommar numera främst familjeseglingar. Segelbåten ”Yaramaz” har k-märkts, eftersom den anses vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

BRÖDERNA TELLS CAMPINGBÅT
Ägare: Kjell Olsson, Siljansnäs (Dalarnas län), Tel 070-204 10 96, 0247-221 31
Konstruktör: Bröderna Tell, Tällberg
Byggd: 1952/53, Bröderna Tell, Tällberg
Material: Trä (furu)
Kombinationen av en båt i ett helt autentiskt skick och som samtidigt har en väldokumenterad familjenära historia kopplad till den nuvarande ägaren och hans föräldrar, är mycket intressant. Båtbygget i Tällberg berättar dessutom en maritim historia om både båtlivet på Siljan i synnerhet och insjöar i allmänhet. Denna campingbåt tillverkad hos Bröderna Tell har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

FLORIDA
Ägare: Per Lundbladh, Nättraby (Blekinge län), Tel 070-831 17 70
Konstruktör: Harry Becker
Byggd: 1962, Gamleby Yachtvarv, Västervik
Material: Trä (mahogny)
Motorkryssaren ”Florida” från 1962 byggdes som prototyp för en ny båtmodell vid Gamleby Yachtvarv. Både bygget och ägarlängden är väldokumenterad. Vad gäller underhållet idag så är den nuvarande ägaren föredömligt hänsynsfull. Motorbåten ”Florida” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
LOOPING II
Ägare: Ulf Lindén, Piteå, (Norrbottens län)Tel 0911-312 70, 070-674 46 05
Konstruktör: IW-varvet
Byggd: 1961, IW-varvet, Orust
Material: Glasfiberarmerad plast
Motorbåten ”Looping II” från 1961 är i samma skick som den var då den var ny, främst eftersom den varit undanställd i drygt 40 år. Båten är av en modell som byggdes i serie, men just detta exemplar specialbeställdes för att klara den särskilt kraftfulla motorn. Motorbåten ”Looping II” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

SWEET SUE
Ägare: Bengt Wåhlin, Långshyttan (Dalarnas län), Tel 070-648 60 48
Konstruktör: Richard C Cole
Byggd: 1958, Botved Boats, Vordingsborg, Danmark
Material: Plywood/plast
Denna välbevarade motorbåt från 1958 kan anses främmande i Sverige, eftersom den är byggd i Danmark och har sin historia i USA. Samtidigt har den stor relevans här i landet, eftersom båtar av märket Coronet blev populära och allmänna även här. Den aktuella båten har dessutom en väldokumenterad historia. Motorbåten ”Sweet Sue” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

SANNA
Ägare: Richard Schultzberg, Sigtuna (Stockholms län), Tel 073-546 80 21, 073-443 40 50
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1948
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten ”Sanna” från 1947 är en av C G Petterssons senare konstruktioner, där ett äldre formspråk förenats med nya linjer. Den har en väldokumenterad ägarlängd och har av nuvarande ägare återställts till ett skick som ny. Motorbåten ”Sanna” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

www.sjohistoriska.se

Bildtexter

K-märkta segelbåten Yaramaz
Segelbåten ”Yaramaz” från 1912 har en unik historia. Konstruerad och byggd som lottbåt – och för deltagande i de olympiska spelen. Fortfarande idag används båten varje sommar numera främst familjeseglingar. Segelbåten ”Yaramaz” har k-märkts av Sjöhistoriska msueet, eftersom den anses vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

Fotograf/Källa Lars Hagbarth

K-märkta segelbåten Aura
Segelbåten ”Aura” från 1939 är en välbevarad koster byggd på Orust. Bygget som gjordes av Gösta Johansson finns väldokumenterat och en komplett ägarlängd finns också. Underhållet utförs med väl beprövade metoder och den seglas längre sträckor varje sommar. Segelbåten ”Aura” har k-märkts av sjöhistoriska museet.

Fotograf/Källa Niklas Ek

K-märkta kostern Anzy
Denna entypskoster från 1943 har en intressant tillkomsthistoria som pionjär för sin typ. Dess långa ägarlängd berättar om ett båtliv där arbetare och verkmästare vid de stora västsvenska varven själva byggde och seglade sina båtar. Det kulturhistoriska värdet bibehålls tack vare nuvarande ägarens höga ambitionsnivå vid renoveringen. Segelbåten ”Anzy” har k-märkts av Sjöhistoriska museet.

Fotograf/Källa Bertil Engdahl

Bröderna Tells campingbåt
Denna campingbåt tillverkad hos Bröderna Tell har k-märkts av Sjöhistoriska museet. Bten är i autentiskt skick och samtidigt har den en väldokumenterad familjenära historia kopplad till nuvarande ägaren och hans föräldrar. Båten som är byggd i Tällberg berättar en maritim historia om både båtlivet på Siljan i synnerhet och insjöar i allmänhet.

Fotograf/Källa Kjell Olsson

Jr Cup, tävlingen som kopplar ihop svenska juniorer med världens seglaress, seglas i år 5-7 juli under Stena Match Cup Sweden-veckan på Marstrand. Juniorerna seglar i tremannalag för att utvecklas inom kommunikation, ledarskap ombord och bansegling i allmänhet.

Pressrelease:

Jr Cup arrangeras av Svenska Seglarförbundet och seglades första gången 2005 i Malmö i samband med America’s Cup-seglingarna. Tävlingen har sedan dess aktivt arbetat för att sammanföra seglingsjuniorer med de stora världsstjärnorna inom seglingen. Årets Jr Cup seglas i Marstrand under perioden 5-7 juli i samband med Stena Match Cup Sweden.

Jr Cup kan hantera maximalt 64 lag och högst 3 lag per klubb får anmäla sig. Några utvalda internationella juniorlag kommer också att delta. Varje enskild besättningsmedlem får vara max 20 år (född 1990 eller senare) och den totala åldern på besättningens tre medlemmar får inte överstiga 50 år.

– För oss är det otroligt kul att de kommande seglarna kan tävla på samma arena som världens nuvarande största stjärnor. Eftersom de befinner sig på samma plats och tävlar på samma vatten skapas många naturliga möten som är inspirerande för våra juniorer, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/Sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Jr Cup seglas i snabba race i sprintformat, med åtta båtar som startar samtidigt och seglar en bana på ca 10 minuter. Först seglas kvalseglingar och därefter finalseglingar. 2010 seglas tävlingen med Pelle Petterson-ritade C55:or. För att förutsättningarna ska vara lika står arrangörerna, Marstrand Segelsällskap, Lerums Segelsällskap samt Kullaviks kanot och kappseglingsklubb, för tävlingsbåtarna.
Se även: www.svensksegling.se/jrcup

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Om Svenska Seglarförbundet
Svenska Seglarförbundet är ett specialidrottsförbund anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet, RF och vi har cirka 127.000 medlemmar fördelade på 435 klubbar, 17 distrikt och 79 klassförbund. Tillsammans med våra distrikt, klubbar och klassförbund arbetar vi aktivt för att stärka idrotten segling, öka antalet kappseglare och skapa en stark elit.

www.svensksegling.se

Varje år importeras mellan 1500 och 2000 fritidsbåtar till Sverige som inte är godkända. De är inte godkända enligt de europeiska reglerna för säkerhet vilket kan innebära stora risker. Myndigheterna känner till det hela men ser mellan fingrarna. Nu får de inte blunda längre. Inför den stundande båtsäsongen, måste Regeringen ta itu med den oseriösa båtimporten. Den måste stoppas nu, menar Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i en debattartikel.

Debattartikel:

Sedan 1998 finns inom EU ett direktiv, Fritidsbåtsdirektivet, som säger att alla företag som bygger, säljer eller importerar en båt i ett EU-land måste se till att båten uppfyller EUs krav på säkerhet för passagerare ombord och att båten är konstruerad på rätt sätt och är s.k. CE-märkt. I Sverige ska detta kontrolleras av Transportstyrelsen. Men sedan lagen infördes 1998 har inte ett enda företag blivit fällt för import av förbjudna båtar, trots att 1500 -2000 sådana båtar importeras till Sverige årligen enligt Tullverket.

– Vi har sett nog av den här ”svarthandeln” nu. Den har pågått i tio år utan att myndigheterna reagerat. Inte en enda gång har någon ställts till svars. För alla medlemmarna i Sweboat är det en nagel i ögat. Men värst är det för de personer som blir lurade. De köper en icke godkänd båt och andrahandsvärdet blir en stor besvikelse när de vill sälja båten, säger Mats Eriksson.

En halv miljard omsätts illegalt
På Internet hittar man lätt ett flertal företag som säljer de olagliga båtarna. De importeras av svenska företag som sedan säljer vidare till kunder i Sverige. Även privatpersoner importerar och säljer vidare. Den låga dollarkursen och det stora utbudet av USA-båtar har gjort detta till en lukrativ marknad. Minst en halv miljard kronor kan omsättas illegalt per år. Allt med myndigheternas goda minne, för de kan knappast vara omedvetna om vad som skett i mer än tio år nu. Risken att bli ställd inför rätta är idag dock obefintlig.

Ingen garanti och inget ansvar från säljaren
En obehaglig överraskning som drabbar köparen är att garantierna från båtproducenten sällan gäller och det är inte säkert att den svenska återförsäljaren vill åta sig arbeten på dessa båtar. Fel som hos en seriös båthandlare hade varit reklamerbara negligeras och kunden, som ibland betalt miljonbelopp för sin båt, står helt utan hjälp.

I Transportstyrelsens befattningsbeskrivning anges att verket ska ta fritidsbåtlivet i beaktande i sin verksamhet, men den ansvariga myndigheten har hittills struntat i marknadskontroll av importerade fritidsbåtar. I stället blir effekten att myndigheten indirekt sanktionerar den olagliga handeln och de oseriösa företagen tillåts lura kunder att köpa en båt som inte uppfyller de europeiska bestämmelserna.

I Sverige finns det dock seriösa handlare som importerar och säljer icke europeiska båtar. De ser då till att båtarna byggs eller kompletteras efter europeiska regler och att de CE märks. Importerade, begagnade båtar efterkontrolleras och åtgärdas så att de uppfyller lagar och regler. Efterkontroller är dyra och gör att prislappen på båten stiger flera tiotals tusen kronor, men kunden har då en mycket större trygghet i sitt köp och båten kan säljas vidare till en handlare vid t.ex. ett inbyte.

I Sverige organiseras den seriösa båthandeln till största del genom medlemsföretag i Sweboat, Båtbranschens Riksförbund. Sweboat tillåter inte en medlem att bedriva import eller handel i Sverige av icke CE-märkta båtar. Om så sker utesluts företaget.

Sweboat begär nu att Regeringen tar sitt ansvar och ser till att berörda myndigheter får de instruktioner och resurser som krävs för att utföra sitt uppdrag.

Mats Eriksson
VD, Sweboat

Kommentarer

Peter Löwblad 08:10:54 2010-06-16

Mats Eriksson stoppa skitsnacket !! CE-märkning är enbart ett handelshinder för att skydda den inhemska marknaden.
Amerikanska båtar är minst lika bra eller bättre en Europiska båtar.Men som vanligt vet vi bäst här i Sverige.
Tacka fn. för att man köper Amerikanskt med dom hutlösa priserna på europeiska båtar.
Skrota den fåniga CE-märkningen istället, så slipper folk detta larv…….

Olof Malmlof 23:36:50 2010-06-16

CE markningen har ytterst begransat varde da det ar tillverkaren sjalv som intygar! Haller med Mats om att det till allra storsta del bara ar ett handelshinder. Bilar och Motorcyklar ar numer mycket enkelt att importera/exportera och registrera mellan alla industrilander i varlend!

Mats Eriksson 13:48:22 2010-06-21

Amerikanska båtar är absolut inte sämre än andra båtar. Det vill vi inte påskina. Men om de inte är CE-märkta så är de inte lagliga i Sverige och då kan man som konsument hamna i en besvärlig situation. Oavsett om CE-märkningen är ett handelshinder eller inte, så är det i alla fall i dagsläget konkurrenshämmande att vissa aktörer inte följer regelboken.

Olof Malmlöf 10:32:55 2010-06-22

Jag uppmanar alla som kan att importera så mycket som möjligt så att denna idiotlag kan tas bort. Jag funderar på en Formula 260.

Peter Löwblad 09:07:12 2010-06-24

Vad är konkurrenshämande om inte den idiotiska CE-märkningen. Sweboats medlemmar måste ha skrattat hela vägen till banken när lagen lobbades igenom.Idiotiska lagar finns det gott om, det borde väl vara bättre att lägga krut på att få bort dom än att följa dom.

Håkan 14:54:17 2010-08-15

Det där handlar inte om säkerhet.
Utan handlar om pengar.
Mats Eriksson sitter i "samma båt" som handlarna o vill stoppa importen.
De giriga handlarna borde sänka sina priser istället.
Då skulle vi också sluta importera från US.

Mats Eriksson 12:13:31 2010-08-19

Vi på Sweboat har uppenbart varit otydliga i vår artikel.
1. Amerikanska båtar är inte mer osäkra som båt betraktat. Däremot kan de vara ett osäkert köp, då det kan vara svårt att sälja dem vidare.
2. CE-märkningen är inte ett handelshinder initierat av båtbranschen. Det BLIR ett handelshinder för båtbranschen i Sverige, eftersom vi inte får sälja icke CE-märkta båtar. Det handlar om att följa de lagar som finns och det anser vi att alla ska göra, så att det INTE blir ett handelshinder. Hälsningar Mats Eriksson, Sweboat

Ett nytt sjökort över området kring Härnösand och Kramfors har nu kommit ut. Det nya kortet är 523 – Härnön-Kramfors i skala 1:50 000 och Gauss-projektion. Sjökortet har samma utbredning som det tidigare sjökortet med samma nummer men är helt nyredigerat och innehåller även nya specialer över Väja, Lugnvik och Utansjö. Specialen över Härnösand är utökad i storlek och har liksom specialen över Gustavsvik en bättre skala än tidigare.

En av Polens största båtbyggare, Delphia Yachts, har skrivit ett 3-års exklusivt leverantörsavtal med Raymarine. Avtalet innebär att Raymarines ST70 multifunktions instrument och DST 800 smart sensor installeras som standard på alla Delphia båtar från 33” och uppåt inklusive nya 46CC modellen samt el- eller dieseldrivna motorbåten Nautika 1000.

Pressrelease:

Bogdan Skórkiewicz, VD på Delphia Yachts, menar att, ”Vi har beslutat samarbeta med Raymarine för dess höga produktkvalitet, att de är välkända och användarvänliga. Raymarines globala nätverk gör dessutom att våra kunder kan få kvalificerad hjälp varhelst de befinner sig i världen”

Delphia Yachts startades 1990 av bröderna Piotr och Woiciech Kot. Vid starten var det ett dussintal anställda. Idag är Delphia en av Polens största tillverkare av lyxyachter och motorbåtar, alla tillverkade efter senaste teknologi och i bästa material.

www.belamarin.se

Med fyra dagar kvar till kronprinsessan Victorias bröllop närmar sig nu Ostindiefararen Götheborgs stora dag. I morgon är det äntligen dags för den kungliga festen ombord och stiftelsen Svenska Ostindiska Companiet, Sveriges landshövdingar tillsammans med representanter från alla Sveriges län, artister och ett stort kockteam står redo att ta emot kungafamiljen.

Pressrelease:

Nu är Ostindiefararen Götheborg äntligen på plats i Stockholm och i morgon arrangeras middagen ombord med kungafamiljen och Sveriges landshövdingar där varje län representeras av landshövdingen och tre speciellt utvalda gäster.

– Det är många som vill gratulera brudparet inför det stundande bröllopet och vi är glada över att kunna skapa ett tillfälle där representanter från det svenska folket får möjlighet att framföra sina gratulationer. Under festligheterna kommer alla gäster att få hälsa på kungaparet samt byta några ord och gratulera kronprinsessan Victoria och hennes blivande make, Herr Daniel Westling, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.

Under kvällen bjuder Göteborgsoperan på underhållning med bland annat Katarina Karnéus, Sveriges främsta mezzosopran och Gunilla Backman som sjunger ett stycke ur Mamma Mia, Gunillas stora genombrottsmusikal.

– Förutom Göteborgsoperan kommer även artisten Stefan Andersson att stå för underhållningen. Han har specialskrivit låtar om Ostindiefararen Götheborg, berättar Rikard Thornander.

Middagen tillagas av Sveriges främsta gourmetkockar under ledning av Leif Mannerström. Menyn är framtagen och inspirerad av de svenska landskapsrätterna. Det kommer att serveras ett 20-tal rätter däribland örtmarinerad havskräfta, som kommer att tillagas av Leif Mannerström själv.

www.soic.se

Pursuits nya motorbåtsmodell S 280 Sport gör Sverigepremiär hos Gulves Stockholm. Med dubbla 250 hästars utombords Yamaha-motorer, rejäl hardtop och gott om smarta förvaringsutrymmen och sköna sittplatser erbjuder S 280 Sport ett mycket komfortabelt, snabbt och robust alternativ för den som vill ha en “dagbåt med hög kvalitet”.

Pressrelease:

– Det är den perfekta day-cruisern för familjeutflykten, vattenskidåkningen eller fisketuren! Det robusta skrovet, anpassat för hög fart i krävande sjö, levererar snabb gång oavsett väder och utan att du behöver tumma på komfort och trygghet, säger Mats Andersson på Gulves Stockholm som har generalagenturen för Pursuit.

Pursuit S 280 Sport introducerades 2009 och nådde Sverige först nu. Båten har en förlängd hardtop för extra solskydd, väl tilltagna vatten-, bränsle- och förrådsutrymmen, vackra teakdetaljer och extremt sköna säten.

Designen, skrovkonstruktionen, utrustningen samt den höga kvaliteten och komforten gör att det är nästan ”ingen sport” att köra en Pursuit S 280 Sport.

Längd: 8,53 m
Bredd: 2,9 m
Vikt: 3 700 kg
Bränsle: 832 liter
Vatten: 75 liter
Hålltank: 75 liter
www.pursuitboats.com/S280.htm

www.gulvestockholm.se

Nu behövs ingen tratt när du ska fylla din gräsklippare, utombordare, motorsåg eller röjsåg. Den unika konstruktionen gör det möjligt för små maskiner att fyllas snabbt, smidigt och enkelt utan spill. Den smala pipen ger full kontroll även i de minsta tanköppningar. Ventilation av dunken ger ett jämnt flöde. Med Rapidon 6 kan du fylla upp snabbare, enklare och bekvämare än någonsin. Placera dunken över påfyllningshålet och styr bränsleflödet via doseringsknappen.

Dunken är ventilerad vilket ger ett jämnt flöde och dig full kontroll av fyllningen. Det halvrunda påfyllningsröret ger god synlighet ner i tanken och passar även de minsta tanköppningar på alla typer av maskiner.

Efter tankning och vid förvaring låses Rapidon 6 genom att enkelt vika tillbaka påfyllningsrör och doseringsknapp. Det blir inget spill och ingen besvärlig hantering, utan rent och enkelt.

Den stadiga dunken har två handtag så du kan bära den i önskad ledd, eller hålla den stadigt vid påfyllning av gräsklippare, röjsågar, motorsågar, båtmotorer eller andra motordrivna maskiner och verktyg.

Kapaciteten på 6 liter är idealisk för små motordrivna maskiner och verktyg. Det finns en stor öppning för enkel påfyllning av 2-takts eller 4-takts bensin, diesel, alkylatbensin eller andra flytande vätskor.

Den transparenta dunken har litergraderingar både för “påfyllnings” position (vertikalt) och för “förvarings” läge (horisontellt) vilket gör det lätt att alltid se vätskenivån. Rapidon 6 är en schweizisk kvalitetsprodukt och passar lika bra för hushållet som den professionella användaren. Dunken har rönt stor uppmärksamhet i Europa och fått flertalet innovationspriser.

Pris 395 kr.

www.aspergo.se

Sverige fick under 2009 sin första marina nationalpark, Kosterhavet i norra Bohuslän. En stor del av nationalparken omfattar vatten. Skärgården runt Kosteröarna och uddar på fastlandet ingår också. I nationalparken finns landets enda korallrev.

Syftet med Kosterhavets nationalpark är att bevara ett särpräglat och artrikt havs- och skärgårdsområde samt angränsande landområden i väsentligen oförändrat skick. Sverige har nu 29 nationalparker. Deras landareal täcker 1,5 procent av landets totala landareal.

180 nya naturreservat
Vid utgången av 2009 fanns 3 352 naturreservat i Sverige, 180 fler än året innan. Naturreservat är den vanligaste skyddsformen. Beslut om inrättande av naturreservat får tas av länsstyrelse eller kommun. De allra flesta reservatsbesluten har tagits av länsstyrelse men andelen kommunala beslut har ökat de senaste åren. Idag är 226 reservat inrättade genom kommunala beslut, vilket motsvarar närmare sju procent. År 1999 var andelen kommunala beslut om naturreservat fyra procent.

I de flesta kommuner är mindre än 2 procent av skogen skyddad
Av Sveriges 290 kommuner har 25 stycken mer än 15 procent av sin totalareal skyddad. I absoluta tal dominerar inre Norrlands ytstora kommuner som Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Sorsele. Till största delen utgörs den skyddade naturen av naturreservat i den fjällnära regionen. I de flesta kommuner är mindre än 2 procent av skogen skyddad.

Volvokoncernens indiska samriskbolag VE Commercial Vehicles, VECV, investerar 480 Mkr för produktion av Volvokoncernens nya globala medeltunga motor i Indien. Investeringen ger Volvokoncernen en komplett anläggning i Indien för såväl bearbetning som montering av den nya medeltunga motorn som kommer att introduceras i koncernens lastbilar och bussar runtom i världen under de kommande åren.

Pressrelease:

”Tack vare samriskbolaget med Eicher Motors har vi tillgång till en väletablerad produktions- och underleverantörsstruktur i Indien”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. ”Koncernen får nu en motorplattform som kombinerar det senaste inom japansk teknologi med Indiens mycket konkurrenskraftiga produktionskostnad.”

Genom investeringen blir det möjligt för Volvokoncernen att förlägga huvuddelen av produktionen av den nya medeltunga motorn till VECV:s fabrik i Pithampur. VECV har en etablerad underleverantörsstruktur i Indien och effektiva inköpskanaler och i den befintliga anläggningen tillverkar VECV redan idag cirka 40 000 motorer årligen. Investeringen i Pithampur kommer att ge en årlig kapacitet på ytterligare 85 000 nya medeltunga basmotorer.

Samtidigt investerar Volvokoncernen ytterligare 460 Mkr i koncernens produktionsanläggningar för motorer i Ageo, Japan, och Venissieux i Frankrike. Genom denna investering får koncernen bland annat kapacitet att årligen slutmontera 30 000 exemplar av den nya medeltunga basmotorn för Europamarknaden.

Framtagningen av den nya medeltunga motorn har letts av Volvo Powertrain i Ageo, Japan, och motorn har utvecklats för att klara nuvarande och kommande avgaskrav, såväl de europeiska som de i USA och Japan. Förutom produktion av själva basmotorn kommer man i anläggningen i Pithampur även att slutmontera motorer för Indien samt för samtliga av Volvokoncernens marknader med avgaskraven Euro III och Euro IV.

Motorerna för den japanska marknaden kommer att produceras och slutmonteras i japanska Ageo medan motorerna för den europeiska marknaden kommer att slutmonteras i Venissieux, Frankrike.

Den nya medeltunga plattformen består av motorer på 5, 7 och 8 liter i effektklasserna 215-350 hästkrafter. Motorerna kommer att klara emissionskraven enligt japanska PNLT (Post New Long-Term), amerikanska EPA 2010 samt Euro III-VI.

“Asien är en allt viktigare marknad för Volvokoncernen med mycket goda tillväxtutsikter och investeringen innebär att vi får än bättre möjligheter att utveckla produkter anpassade till denna del av världen för att kunna ta del av dess tillväxt”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. ”Genom att samla produktionen av basmotorn till Indien blir det möjligt för oss att tillgodose koncernens behov av kostnadseffektiva medeltunga motorer i Asien samtidigt som det även bidrar till att öka vår konkurrenskraft inom det medeltunga segmentet på övriga marknader.”

Koncernens nya medeltunga motorprogram börjar under 2010 tillverkas i Ageo för den japanska och den amerikanska marknaden. Tillverkningen av den medeltunga motorn i Pithampur beräknas starta under 2012.

“Den här investeringen kommer att i ett slag göra VECV till Indiens största och teknologiskt mest avancerade motortillverkare”, säger Siddhartha Lal, vd och Managing Director för VE Commercial Vehicles. ”Volvokoncernens avancerade teknologi och kvalitetsinriktning kommer att ge Eichers kunder inom det tunga segmentet en tillförlitlighet som saknar motstycke i Indien.”

Volvokoncernens samriskbolag VE Commercial Vehicles innehåller hela Eicher Motors lastbils- och bussverksamhet samt Volvokoncernens indiska försäljningsverksamhet på lastbilssidan samt serviceverksamhet på lastbils- och bussidan. Samriskbolaget bildades 2008.

Intresset har aldrig varit större för Junior-SM i segling än i år. 592 båtar med närmare 1 000 barn och ungdomar upp till 15 år har anmält sig till KSSS kappseglingar i Saltsjöbaden 18-22 juni. – Vi gläds åt att seglingssporten ökar i popularitet och lockar så många ungdomar, det här blir årets seglarfest, säger Fredrik Lassenius, KSSS sportchef.

Med 592 båtar och windsurfingbrädor och närmare 1 000 barn och ungdomar som seglar blir årets JSM den största ungdomstävling i segling som någonsin arrangerats i Sverige. Den 18 juni drar tävlingarna igång på Baggensfjärden utanför Saltsjöbaden i Stockholm och pågår till den 22 juni.

Alla juniorklasser finns representerade, 29er, 49er, 420, Bic Tecno 293 OD, E-jolle, Laser Radial och Laser standard, Optimist, RS Feva, Zoom 8 och windsurfingklassen Kona ONE.

I år har en ny klass för de yngsta skapats kallad Optimist Xtra Small (XS). Syftet är att även de yngre optimistseglarna ska kunna delta på Junior SM på egna villkor. Detta nya koncept har tagits fram tillsammans med Svenska Optimistjolleförbundet och är ett komplement till övriga optimistklasser. Formatet för Optimist XS kommer vara kortare seglingspass och närmare land än tidigare men kappseglingarna blir ändå på riktigt.

– JSM ska vara en familjefest där vi vill skapa de bästa förutsättningar för alla juniorseglare i olika åldrar med olika mycket erfarenhet från kappsegling, säger Håkan Andersson, tävlingsledare för KSSS JSM 2010.

Samtidigt pågår en tredagarstävling för ungdomar med katamaraner, Formula 18 Raid Revenge, där man tävlar på en havsbana mellan 18 och 21 juni.

JSM pågår i fyra dagar och kantas av underhållning, prova-på-aktiviteter och andra festligheter i Saltsjöbaden för seglare och deras familjer, bland annat kommer kända elitseglare från Volvo Ocean Race och America’s Cup på besök och ett kungligt arrangemang väntas också inträffa.

Sverige saknar idag riksomfattande beredskap för att hantera oljeskadade fåglar, trots att Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav där hundratals mindre oljeutsläpp sker varje år. Nu har Svenska Blå Stjärnan tillsammans med KFV: s Riksförbund (Katastrofhjälp Fåglar & Vilt) fått i uppdrag av Myndigheten för samhällskydd och beredskap att organisera utbildning av två hundra personer i hur man tvättar oljeskadade fåglar. Målet är att öka den svenska beredskapen inför en eventuell oljekatastrof och att bygga upp en internationell organisation som kan klara stora insatser.

Pressrelease:

Dagligen ser vi hjärtslitande TV-inslag från Mexikanska Golfen om fåglar som är helt insmetade med olja. Oljekatastrofer har hänt och kommer att hända även i Östersjön. De som drabbas värst är sjöfåglarna. Det räcker med en oljefläck av en femkronas storlek för att en fågel ska dö en långsam, plågsam död. Att tvätta fåglar är en särskild kunskap och de som kan det bäst i Sverige är frivilligorganisationen KFV. Det är tvättinstruktörer från KFV som ska utbilda åtta instruktörer, som i sin tur ska utbilda tvåhundra volontärer.

– Många ”stjärnor” vill göra en insats. De har djurvana och kan snabbt rycka ut när det behövs. Vi har en väl fungerande organisation. Det är vi som bland annat massvaccinerar lantbrukets djur när det bryter ut epidemier, säger Svenska Blå Stjärnans ordförande Christina Lind.

Den upphandlade utbildningen omfattar kuststräckan från Sundsvall i norr till Västervik i söder samt Gotland. I första hand erbjuds utbildningen till medlemmar i Svenska Blå Stjärnan. Men även andra är välkomna att lämna intresseanmälan.

De samverkande organisationerna anser att utbildningen är mycket angelägen och man hoppas få ytterligare medel till att utbilda fler för kunna täcka in hela Östersjökusten med kunniga fågeltvättare.

– Att tvätta en fågel är inte svårt men det är helt avgörande för fågelns chans att överleva att det görs på rätt sätt. Insatsen måste påbörjas omedelbart. I utbildningen kommer man att få lära sig hela hanteringen från hur man närmar sig en skadad fågel till dess den är färdigbehandlad och kan släppas ut i frihet igen, berättar Mikael Ovegård som samordnar utbildningen från KFVs sida.

Utbildningen är en del av det EU-finansierade EnSaCo-projektet (Environment and Safety Management Cooperation on Shoreline Oil Spill Response) och är utformad enligt internationell standard i samarbete med WWF Finland och Estonian Fund for Nature.

Svenska Blå Stjärnan är en ideell frivilligorganisation och del av samhällets krishanteringssystem. Det primära uppdraget är att utbilda djurskötare för uppdrag vid utbrott av djursmitta eller annat krisläge inom djurområdet. Verksamheten består av utbildning i djurhållning och djurskydd, föreningsaktiviteter och övningar. Svenska Blå Stjärnan har över 6 000 medlemmar, av dessa har ca 2 300 överenskommelse att ställa upp vid kriser i samhället.
www.svenskablastjarnan.se

Efter sex dagar till havs har Ostindiefararen Götheborg lagt till på Skeppsholmen i Stockholm där hon kommer att ligga under hela bröllopsveckan. Det var runt klockan 12.00 i förmiddags som man kunde börja skymta skeppet och efter att ha hälsat på den kungliga huvudstaden med 21 skott salut la skeppet till vid Drottningbryggan, akter om af Chapman.

– Den sex dagar långa resan från Göteborg till Stockholm har i huvudsak gått bra. Vi hade lite otur med vindarna i början men kunde sätta segel just söder om Ystad och nu ser vi fram emot festligheterna i Stockholm, det ska bli mycket trevligt, säger kapten Peter Kaaling.

Vid ankomstceremonin hade ett hundratal personer samlats både på Skeppsholmen men också längs Skeppsbron för att se Ostindiefararen Götheborgs ankomst till Stockholm.

De som valde att stå på Skeppsholmen kunde lyssna till guiden och Göteborgsprofilen Ove Andersson som berättade historien kring Ostindiefararen Götheborg. De kunde även lyssna till artisten Stefan Andersson som spelade några av sina specialskrivna låtar om Götheborg och det Svenska Ostindiska Companiet.

– Ju närmare skeppet kom, desto fler människor samlades på både Skeppsholmen och på Skeppsbron för att hälsa oss välkomna till huvudstaden. Det var mycket roligt att se, säger kapten Peter Kaaling.

Ostindiefararen Götheborg kommer att vara öppen för allmänheten dagtid tisdagen den 15 juni till fredagen den 18 juni. Skeppet är en del av arrangemanget ”Love Stockholm 2010” som har pågått sedan nationaldagen den 6 juni och håller på fram till och med bröllopsdagen den 19 juni.

www.soic.se

I år kommer fler seglare än någonsin ur världseliten i matchracing till start i Stena Match Cup Sweden. Den 5-11 juli seglas den femte av nio VM-deltävlingar i World Match Racing Tour i Marstrand. Sex svenska toppseglare av totalt 16 herrar och tio landslagsdamer ur den yppersta seglareliten gör upp om titlarna.

Pressrelease:

– För 16:e året i tävlingens historia lockar vi världens bästa seglare i matchracing. Vi befäster nu vår position som en världsmästartävling av högsta sportsliga klass, säger Erik Centerwall, sportsligt ansvarig i GKSS för Stena Match Cup Sweden.

De flesta av de 16 manliga elitbesättningarna har seglat i Marstrand tidigare, men det dyker även upp ett par nykomlingar. Nytt för i år är också att damklassen seglar i den nya sexmeters OS-båten Elliott med bara tre i besättningen istället för den DS37 som används av de manliga besättningarna. Landslagsseglarna Anna Kjellberg och Linda Rahm försvarar de svenska färgerna.

– Vi valde att segla med Elliotten eftersom de flesta damlandslag i matchracing tränar för fullt på båttypen inför OS. Det ger fler och starkare elitdamteam än tidigare, tio mot åtta, berättar Martin Sohtell, projektledare hos arrangören Brandspot.

Australiensisk storsatsning
Sjufaldige mästaren i Marstrand, australiensaren, seglarnestorn och förra årets segrare i Stena Match Cup Sweden, Peter Gilmour, är tillbaka för att om möjligt vinna sin åttonde titel. Bara de svenska seglarna, Magnus Holmberg, Mattias Rahm, Björn Hansen och Johnnie Berntson, känner de svåra vattnen nedanför klipporna vid Marstrands inlopp bättre än världsstjärnan Gilmour.

Gilmour är bara en ur en stark australiensisk satsning i den svenska VM-deltävlingen med tre herrbesättningar och en dambesättning på plats. Hans adept, världstvåan, Torvar Mirsky, som var i final 2008 då Mattias Rahm vann, satsar på revansch. I år kommer dessutom ytterligare en lovande matchracingseglare från Perth, Australien, Keith Swinton. Han erhöll sista kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden genom sin andraplats i GKSS Spring Cup i Långedrag. Keith känner till Marstrand sedan tidigare eftersom han 2007 var båtmekaniker och funktionär på tävlingen.

Herrtävlingen anförs av Världscupens högst rankade seglare och regerande världsmästaren Adam Minoprio från Nya Zeeland. Just nu ligger Minoprio tvåa i serien bakom förra årets marstransfinalist, Mathieu Richard från Frankrike, som också är självklar på startlinjen. Dessutom kommer fyrfaldiga OS-medaljören och America’s Cup-skepparen Ben Ainslie samt förre världsmästaren Ian Williams, båda från Storbritannien. Återkommande utmanare som tidigare gjort försök på titeln i Marstrand är italienaren Francesco Bruni, med bred internationell erfarenhet från både Americas cup, Farr40 och TP52, samt Åländske Staffan Lindberg seglandes för Finland.

Nordiska seglare på topp
Dansken Jesper Radich är den sjätte utmanaren bland de nordiska teamen. Han var nyligen tvåa i den tyska deltävlingen i World Match Racing Tour och har stora chanser till topplacering i denna elit.

Stenungsundsbon Johnnie Berntsson har visat god form internationellt, liksom America’s Cup-skippern Magnus Holmberg som satsar med en Nya Zeeländsk besättning ur Phil Robertsons team. Världstian och segraren från 2007, Björn Hansen, är den ende svensk med ett Tour-kort och därmed garanterad plats i World Match Racing Tour. Hansen har inte nått sin formtopp än men brukar alltid placera sig väl i Marstrand. Ytterligare en tidigare segrare i Marstrand som visat på gryende form är GKSS-seglaren Mattias Rahm som man aldrig kan räkna bort i Stena Match Cup Sweden.

Alla kan vinna i nya OS-damklassen
Två svenska damseglare, Anna Kjellberg och Linda Rahm, satsar nu stenhårt på att få segla OS för Sverige. I den satsningen är Stena Match Cup Sweden given som på damsidan seglas i just OS-klassen Elliott. De utmanas av favoriten och världsettan Lucy MacGregor från Storbritannien och förra årets segrarinna, världstrean Katie Pellew, som innan hon gifte sig hette Spithill. Även den unga tyskan Silke Hahlbrook, världsfyra, meriterade Lotte Meldgaard Pedersen från Danmark och ryskan Ekaterina Skudina, som vann EM mot MacGregor i maj i år, är heta kandidater till finalen.

Franska OS-kandidaten Anne-Claire Le Berre och har valts ut av landslagsledningen att representera Frankrike i Marstrand istället för förväntade storstjärnan Claire Leroy, som ännu inte startat sin satsning mot OS 2012. Holländskan Renee Groeneveld är en av de nya elitseglarna i världstoppen. Hon är en snabbklättrare på rankingen och har varit väldigt framgångsrik i världscupen hittills och får ses som en dark horse.

– Årets damtävling skiljer sig från tidigare år genom att det är förbunden som håller i lagen och har anmält dem till tävlingen. De gör proffsigare satsningar av landslagskaraktär och tar med sig coacher, dietister och tränare till Marstrand, förklarar Erik Centerwall, GKSS.

Med den nya, mindre Elliottbåten är förhållanden i Marstrand helt nya för seglarna. Den har lägre mast, bara tre damer i besättningen och är en båt som kräver betydligt mer fysiskt av teamet än den 11 meter långa båten som tidigare seglats. Damerna kommer inte att kunna falla tillbaka på tidigare års erfarenheter i årets upplaga av den prestigefyllda tävlingen.

– Intresset för tävlingen har varit större än någonsin internationellt. Damklassen blir ett riktigt getingbo, med helt nya och mer krävande förutsättningar kommer vem som helst kunna vinna, menar Martin Sohtell från Brandspot.

Stena Match Cup Sweden inleds den 5 juli i Marstrand med en Round Robin-serie. Damfinalerna seglas lördagen den 10 juli och herrarnas final går söndagen den 11 juli.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Stena Match Cup Sweden 2010 – skeppare

Skeppare herrar
Adam Minoprio, NZL, 1
Torvar Mirsky, AUS, 2
Ben Ainslie, GBR, 3
Mathieu Richard, FRA, 4
Ian Williams, GBR, 6
Peter Gilmour, AUS, 8
Franceso Bruni, ITA, 9
Björn Hansen, SWE, 10
Johnie Berntsson, SWE, 11
Keith Swinton, AUS,
Mattias Rahm, SWE, 20
Staffan Lindberg, FIN, 23
Magnus Holmberg, SWE, 49
Jesper Radich, DAN, 320

Skeppare damer
Lucy MacGregor, GBR, 1
Katie Pellew, AUS, 3
Silke Hahlbrook, GER, 4,
Anne-Claire Le Berre, FRA, 7
Anna Kjellberg, SWE, 9
Lotte Meldgaard Pedersen, DAN, 12
Renee Groenevald, NED, 14
Linda Rahm, SWE, 20
Ekaterina Skudina, RUS, 22

www.matchcupsweden.com

Rep- och tamptillverkaren Liros, som sedan en tid tillbaka är svenska seglingslandslagets samarbetspartner i satsningen mot OS 2012, utökar nu ytterligare sin satsning ihop med SWE Sailing Team. På ett ”Camp/Utvecklingsläger” initierat av Liros i samarbete med Viamare och Hotell Skansen i Båstad skall Sveriges bästa seglare drillas mot nya höjder med medaljer som mål. Eventet skall vara ett årligen återkommande arrangemang som genomförs under ett par dagar i samband med Mästarnas Mästare.

Åressrelease:

– Liros har sedan 2004 årligen arrangerat ”campen” ihop med GKSS, men tar nu steget och breddar eventet att gälla alla seglare i SWE Sailing Team. Vi vill bidra till att utveckla svensk segling och erbjuda möjligheten till att prata om lite andra ämnen som ett komplement till träning, säger Johnny Källman, VD för LIROS Skandinavia AB

Syftet är att bredda och fördjupa kunskapen hos nya och etablerade elitseglare inom ämnen som vinnarkultur, materialkunskap, kommunikation, aerodynamik, kost, fysisk och psykisk balans med mera. Lägret kommer 2010 att arrangeras i Båstad och innehålla både segling och seminarier, huvudtemat för 2010 är ”Vinnarkultur”.

– För att bli bäst i världen på segling får vi aldrig sluta försöka hitta nya vägar till framgång. Detta läger är ett försök att hjälpa våra elitseglare att få upp ögonen för nya annorlunda vägar som man som seglare har svårt att se när man står upp till öronen med daglig träning, säger Stefan Rahm, sportchef och förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet.

Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att locka ett rekordstort startfält. En månad före start är över 200 båtar anmälda till den stora havskappseglingen, något som tyder på att 300 eller fler segelbåtar kommer att trängas på startlinjen utanför Sandhamn den 7 juli. Bland dessa återfinns minst 13 ståtliga, klassiska yachter i den särskilda regatta som officiellt heter Eurocard Classic Baltic Race, men som i seglarmun vanvördigt brukar kallas för ”antikrundan”, också det ett rekordstort startfält.

Att ta sig till Sandhamn i Stockholms ytterskärgård dagen före starten för Eurocard Gotland Runt, liksom att följa starten från öarna och kobbarna utanför Sandhamn eller från en fritidsbåt, har blivit ett folknöje för mängder av seglingsintresserade svenskar. Det är här ute, på randen av Östersjön, som de häftigaste seglingsmaskinerna samlas och tampas och det är här ute som segelbåtsälskarna får en möjlighet att på nära håll studera några av de verkligt klassiska yachterna under segel – och i hamn.

Av de 13 yachter som hittills är anmälda till årets upplaga av Eurocard Classic Baltic Race återfinns en rad riktiga yachtklenoder. Bland båtarna, som alla måste vara byggda före år 1968, finns ”Refanut”, med Fredrik Wallenberg som skeppare, i fjol första båt i mål i hela Eurocard Gotland Runt. Den klassiska Yachten ritades av berömda Sparkman & Stevens och som byggdes på Neglingevarvet för 55 år sedan. Där finns ”Ballad” med Patrik Salén som skeppare, R 12:an ”Clipper” och R 10:an ”Itaka”, de två stora skärgårdsnittiofemmorna ”Britt-Marie” och ”Kerma” samt tyska ”Arndt” från Kieler Yacht Club och ”Aura” från Helsingfors Segel Sällskap.

Två klassiska Sparkman & Stevenskonstruktioner kommer också att finnas med i regattan, bägge representerande värdklubben, KSSS. Den ena är Bengt Haganders ”Elske” och den andra är ”S/Y Volonté”, ägd av Mikael Krafft, mannen bakom kryssningsrederiet Star Clippers, och seglad av Marie Krafft, som basar över en av Eurocard Gotland Runts duktiga tjejbesättningar.

Banan som seglas av de klassiska yachterna är 215 M lång. Från startlinjen utanför Sandhamn går den via Nynäshamns angöring, rundar Visby-bojen och fortsätter väster om Gotska Sandön till mållinjen vid Skanskobb. Sträckningen runt Visby angöring är en nyhet för årets regatta.

Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.

www.ksss.se