Salona 41 är det senaste heta tillskottet i Salona Yachts modellprogram. Vackra linjer och dubbelrattsystem utmärker henne. Hennes slanka och rena linjer följer hennes nyligen lanserade storasyster Salona 44:s moderna stil med dubbla rattar.
Pressrelease:
Salona 41 har en rymlig sittbrunn med goda stuvmöjligheter. Båten har en härligt stor och rymlig sittbrunn som det är lätt att röra sig i tack vare de dubbla rattarnas placering på var sin sida i sittbrunnen som både ger fri passage till aktern och ökar seglingskänslan och kontrollen för rorsmannen vid aktiv segling. Den öppna aktern i sittbrunnen kan snabbt stängas igen med ett flexibelt sittbänkssystem som tillval.
Sittbrunnen har två generösa stuv, ett dränerat utrymme för gasol samt med ett speciellt fack för livflotte samt däcksutrustning från Harken. Alla fall och trimlinor är neddragna till sittbrunnen och gör båten lätt att segla även för en liten besättning.
När man kommer ner i båten finns en rymlig salong. Takhöjden är 195 cm. Salona 41 finns med flera olika inredningslayouter som tillval, både med 2 kabiner och 3 kabiner, 1 toalett eller 2 toaletter.
Som alla Salona Yachts är Salona 41 mycket vridstyv och starkt byggd. En kraftig rostfri stålram och balkkonstruktion tar upp laster från rigg och köl och fördelar dem jämnt utefter konstruktionen. Däck och skrov är byggd med E-glas och sandwich med slutna celler för att skapa en stark enhet som ger ett torrt och fint inomhusklimat. Som tillval finns även Salona 41 med vakuminjicerat skrov och däck i Vinylesterharts med riktade E-glas fibrer och sandwich.
Salona Yachts byggs under kontroll av Germanischer Lloyd med CE- klass A Ocean certifiering.
Basdata på Salona 41
Längd 12,50 m
Bredd 3,84 m
Djup 2,0 m
Depl 7200 kg
Stor 53,5 m2
Genua 57,6 m2
Motor Yanmar 29kW (40hk) med segelbåtsdrev
Pris standardbåt från 198 750 € inklusive moms fritt Salona varvet i Kroatien.
För Sveriges del kommer premiären att ske på Scandinavian Boatshow i Stockholm i november.
www.promarinegroup.se
www.salonayachts.com
www.sjomanyachting.se
Lagom till båtmässan i Southampton, som hålls helgen 10-12 september, presenterar Fairline en rad uppdateringar för sin framgångsrika serie med Squadron flybridge motorbåtar. Nyheterna finns inom kort tillgängliga på Fairline Squadron 42, vilken tidigare gick under modellnamnet Fairline Squadron 41. Det är en riktigt lyxig flybridgebåt för ett bekvämt båtliv.
Utmärkande för den nya stilen designen är att båtarna blir väldigt rymliga med kompakta yttermått. Detta är en egenskap som Fairline delar med många andra varv som också har lyckats bygga in mer rymd och utrymme i sina båtar, delvis tack vare moderna konstruktions- och byggmetoder.
Fairline Squadron 42 är den minsta båten i Squadron-serien, men fortfarande enligt varvet “every inch a Squadron”.
Utrymme på Squadron 42 fördelas på en rymlig salong med stora fönster och eleganta textilier i möblerna, och ett rymligt pentry. Över huvudtaget använder varvet mycket glas i sina nya interiörer.
Gästkabinen om styrbord blir nästan dubbelt så stor som tidigare och även övriga utrymmen inklusive flybridge är väl utnyttjade.
För motorbestyckningen finns två alternativ. Antingen 2xVolvo Penta D6-370 EVC med axel vilket ger en toppfart på 28 knop eller 2xD6-435 EVC med axel, vilket ger toppfart 31 knop.
www.fairline.com
Engelsk pressinformation:
EXTERIOR DETAILS
The Squadron 42’s aft cockpit is teak-laid throughout and features a versatile seat with an adjustable backrest, enabling guests to sit facing forward or aft. There is ample storage space beneath for shoreline cables, gas bottle and 4 fenders. Foredeck and warp lockers are also provided. Blue LED lighting is available as an option on this model.
Separate access hatches lead to the engine room and lazerette. With its ‘open’ layout, twin transom gates provide easy access on either side of the cockpit seating and lead to the teak-laid bathing platform. The optional Fairline Tender Launch mechanism allows for an increased waterline length so that the weight distribution can be optimised. The innovative, patent-pending, concealed mechanised Tender Launch option is available for Williams 285 Jet RIB.
The stern platform includes a swim ladder and hot and cold shower. An optional passerelle is also available if required. From the cockpit, a sliding patio door leads to the saloon.
The visibility from the helm position is optimised by having the helm seat inboard to give a more central position. There is companion seating outboard of the helm seat. At the top of the teak-laid steps with handrail is the flybridge, which offers a significantly more usable area than the outgoing Phantom 40. The large seating area with adjustable-height table is located aft of the helm position. The table converts to a sun-bed in the aft position. An optional flybridge bar accommodates a sink, griddle, icemaker and refrigerator.
The Squadron style ‘wrap-around’ foredeck adds to the ‘big boat’ feel and includes a recessed self-draining area for coachroof sun cushions.
INTERIOR DETAILS
The user-friendly yet classic design and luxurious detailing inside is synonymous with Squadron motor yachts. Co-ordinated carpets, upholstery and curtain fabrics can be chosen according to individual tastes. The joinery is finished in satin oak and espresso gloss as standard.
Saloon and galley
The light and spacious saloon features full-length upper windows and sumptuous furniture. A sofa and adjustable-height dining table are located starboard behind the main helm position. The sofa also has an optional two fold bed built inside. Opposite, a freestanding sideboard with cocktail cabinet can accommodate a 32″ television.
A handrail with glass partition connects the saloon with the galley. In recognition of the needs of on-board entertaining, the galley is one of the largest yet seen on a flybridge boat of this size as it utilises space under the saloon floor, and will accommodate an under counter refrigerator and optional freezer. The galley is thoughtfully equipped to cater to the needs of guests, with a 2-burner gas hob, oven and grill, as well as a host of storage options and extra larder space built into the bulkhead. Lights are located above the Foundations(®) work surfaces. Continuing the Fairline design trend towards light-filled spaces, a large panoramic window includes a porthole within for natural light over the sink and food preparation area.
Helm Station
The main helm station has been designed with comfort, safety and ease of operation in mind. The bolstered helm seat is within easy reach of the adjustable/tilt steering wheel and the boat’s controls. The full engine instrumentation includes tachometers, temperature gauges, battery condition indicators, audible alarms and engine hour meters. A Garmin GMI 10 digital multi-function instrument system with colour display and Garmin VHF 300i marine radio is included at the helm. There is also night lighting and a hinged opening side window.
Cabin Accommodation
The spatial layout of the two cabin accommodation has been maximised, with considered cabin and en-suite design to provide the luxury and space Fairline Squadron owners have become accustomed to.
Master stateroom
The large master stateroom with full-height headroom is positioned forward. Two steps lead up to a central ‘semi-floating’ double bed, which adds to the feeling of spaciousness. Comprehensive storage space includes a bedside table, drawers underbed, overhead lockers and wardrobe. An entertainment unit is fitted flush into the bulkhead. Feature skylights and opening hull windows allow light to fill the elegantly styled cabin. The master en-suite includes a full-height shower cubicle with seat and vanity style sink, locker and mirror.
Starboard Guest cabin
The introduction of a unique, open-plan guest cabin and en-suite arrangement creates a spacious guest accommodation. The double doors open up the starboard en-suite to the cabin, concealing the toilet and creating extra cabin space. Guests also benefit from a full-height shower cubicle with seat, basin, vanity unit locker and mirror.
The flexibility of the layout also enables the single, full-length beds to be converted to a double. The bedside stowage and wardrobe provide plentiful storage space. A long panoramic window with opening port is located in hull.
PRINCIPAL DIMENSIONS
Length of hull (bow to aft end of bathing platform, incl. gunwale): 41ft 5in (12.62m)
Length overall (inc. gunwale): 42ft 5in (12.94m)
Beam (inc. gunwale): 13ft 10in (4.22m)
Number of berths: 4-6
Draught: 3ft 6in (1.07m) unloaded
Height above waterline (inc. arch + nav. light mast): 15ft 11 in (4.84m)
Transport height: 15ft 6in (4.72m)
Dry weight (approx.): 12.79 tons (13,000kg)
Fuel capacity: 219 gals/263 US gals (996L)
Water capacity (inc. Calorifier): 104 gals/124 US gals (471L)
Engine recommendations (twin) from 740mhp to 920mhp
Portarna har öppnat för årets upplaga av Stockholms flytande båtmässa, som hålls 2–5 september. Arrangörerna hoppas att få med drygt 200 båtar i Wasahamnen, där mässan arrangeras. Samtliga båtar visas i vattnet och alla är över 7 m långa. Mässan har genomgått en del förändringar tidigare och även i år gäller en del nya idéer. Förutom de båtar som visas i sjön har mässan 20 utställare på land.
Förutom Bengt ingår Picko Troberg, Thorbjörn Nilsson och projektledaren Malin Troberg-Lindén i arrangörsgruppen. Årets mässa blir det åttonde i nuvarande regim.
– Vi har beställt in extra bryggor från Stockholms Hamn för att kunna tillgodose alla som vill vara med.
Närmare 200 båtar kommer att finnas på plats och de tenderar att bli större och större. I antal utställda båtar innebär det 40 båtar fler än förra året. Tongångarna från utställarna är optimistiska och många av de större utställarna har bokat in fler båtar nu under sommaren, säger mässarrangören Bengt Söderberg.
En av de mer udda utställarna på mässan blir Picko Trobergs gamla båtracingvän Folke ”Ockie” Särnmark, som utställare av bostäder på Mallorca. Ockie Särnmark var en gång en av de snabbaste off shoreförarna i Skandinavien med många segrar. Han var under 27 år innehavare av hastighetsrekordet Ystad–Haparanda.
Ockies familj ägde tidigare ett båtföretag, som bland annat tillverkade IF-båten.
– Vi kommer att visa toppbostäder i alla prislägen från Medelhavets Diamant Mallorca. Vi arbetar som one- stoppropertyfinder, vilket innebär att vi löser alla frågor runt ett köp, förutom att hitta bostaden. Vi säljer både nya och gamla bostäder, vilka vi själva väljer ut och marknadsför, säger Ockie.
Info: www.flytandebatmassan.se
Nu är det klart att Abu Dhabi Ocean Racing Team väljer Farr Yacht Design för sin satsning på Volvo Ocean Race 2011-12 . Vid en presskonferens i Alicante i Spanien 31 augusti avslöjades planerna, som innebär att USA-baserade Farr Yacht Design (FYD) designar en Volvo Open 70 för det arabiska teamet. Samtidigt tillkännagavs att engelsmannen Jason Carrington blir teamets tekniskt ansvarige.
Farrteamet har över 25 års erfarenhet med massor av framgångsrika segelbåtar. Deras båtar har vunnit alla slags kappseglingar, från anrika regattor till Volvo Ocean Race.
Nu blir det dock snabba tag för Farr & Co. Efter en noggrann undersöknings- och konstruktionsprocess ska bygget enligt beräkningarna starta sent i september.
– Vi valde Farr Yacht Design för deras förmåga att rita en båt helt enligt våra önskemål och med deras kunskap, säger Hans Höghet Mubarak Al Muhairi, VD (Director General) för Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) som står bakom teamet.
– Vi hoppas kunna presentera vem som ska bygga båten tidigt i september efter att vi har gjort vårt urval.
Ian Walker har utsetts till skeppare på den arabiska båten.
www.volvooceanrace.com
Katamaranhusbåtarna från Catmarina Multipurpose Boats har fått ett positivt mottagande i Sverige. Nu visas de upp med fler modeller och en ny hemmahamn. Bland Catmarinas båtar finns fyra olika storlekar med totalt nio modeller. Ytterligare finns två modeller av flytande bastur, två olika storlek på café och ett kontor.
Den flytande bastun tillför nya dimensioner till bastuupplevelsen. Bada bastu vid din egen strand eller ta en tur ut i den vackra skärgården och njut av bastun vid ditt eget smultronställe.
Catmarina (M/S Miss Ellie, längd 15,6 m & bredd 6 m) har i juli färdats tur och retur över Ålands hav, från Stockholm till Åbolands skärgård i södra Finland. I loggboken finns även noterat ett antal övriga resor i Stockholms skärgård. Totalt har M/S Miss Ellie färdat ca 530 Nm denna sommar.
Båten manövreras från styrpulpeten inomhus alternativt med fjärrstyrd autopilot från soldäcket på taket. Två stycken utombordare på 40 hästkrafter var ser till att marschfarten håller sig runt 5-6 knop.
Catmarina är en katamaranbåt, vilket bidrar till båtens stabilitet och säkerhet. Båtarna är CE-godkända och de framförs som en båt och behöver därmed inget bygglov. Till inredningen används genomgående material och möbler av hög kvalitet. Bekvämlighet och öppna ytor har varit utgångspunkten vid designen.
www.ccmarinutveckling.se
Idag 2 september öppnar vad som kallas Norra Europas sötrtsa flytande båtmässa. Det är Båter i Sjøen i Oslo som öppnar sina portar för allmänheten. Mässan hålls för 13:e gången vid Kadettangen i Sandvika utanför/söder om Oslo. På mässan visas över 70 nyheter, bland annat från flera norska tillverkare som till exempel Askeladden.
Den flytande Oslomässan är väldigt viktig för hela den norska båtindustrin. I år är mässan större än ifjol och en del utställare har inte fått plats utan står på väntelista.
Cirka 450 båtar, varav 70 nyheter och 25 procent segelbåtar, visas vid bryggorna. Dessutom medverkar ett antal tillbehörsföretag i 60 olika montrar. Utställningen har över 1 Nm bryggutrymme.
Bland de många publikaktiviteterna märks en känd kock som ska laga mat på stranden intill bryggorna. En piratkapten ska underhålla alla barn under helgen och dessutom finns det möjlighet att segla jolle eller köra mindre motorbåtar. Arrangörerna håller även i VHF-kurser under mässan för att öka säkerheten bland båtfolket.
Öppettider:
Torsdag och fredag 12.00-20.00.
Lördag och söndag 11.00-18.00.
www.norboat.no
På den stora båtmässan Hiswa i Amsterdam blir det bland annat premiär för AdmiralsTender Sport. Det är en snabb tenderbåt med en modern design, som kombinerar klassiska linjer från tidigare AdmiralsTender versioner med en del nytänkande.
Förutom en mer sportig look är den nya modellen mer lyxigt inredd och mer komfortabel än den existerande AdmiralsTender Classic.
Denna kompositbygga båt har ett elektriskt justerbart förarsäte och ett fiffigt pentry med kök eller Nespresso Cube espressobryggare som tillval.
Vidare har båten fått nya steglister och en ny konstruktion av skrov och däck med en delvis öppen bakre del av båten.
– Trots de ekonomiskt tuffa tiderna har vi valt att utveckla det här konceptet med AdmiralsTender Sport. Dethaar alltid varit vår målsättning att ta fram en sådan här båt även i en snabbare version, säger Foppe-Jan Smit, VD för of Superior Yachts.
Superior Yachts tillverkar båtarna i samarbete med Jachtbouw Vels & Partners i Nederländerna. Båten är designad av Peter Bosgraaf Yacht Design och är baserad på den framgångsrika AdmiralsTender Classic, som designades av Van de Stadt.
Båten får som standard en Volvo Penta D3 dieselmotor på 110 hk. Denna nya femcylindriga commonrail diesel finns också i ett par andra versioner på 170 respektive 220 hk.
Dessutom kommer den att erbjudas i en hybridversion med motorpaket från Steyr.
Fakta:
Längd: 8.90 m
Bredd: 2.50 m
Djupgående: 0.70 m
Vikt: 2 050 kg
Toppfart: 32 knop
Pris: med 110 hk motor från € 125.000 inklusive 25% moms.
www.pringmarine.se
True Heading lanserar två helt nya GPS-antenner från Hemisphere GPS (världsledande inom högprestanda positionering till rimliga priser). Hemisphere GPS släpper nu, A52, en av de allra första multifunktionsantennera för framtidens navigationslösningar.
Pressrelease:
A52 är en multi GNSS antenn som kan ta emot positionsdata från flera olika GNSS och korrigeringssystem:
* GPS (L1/L2/L5 innebär klar för kommande GPS system som nu driftsätts)
* GLONASS (L1/L2, det ryska GNSS GLONASS systemet är nu diftsatt med över 20 satelliter och därmed det bästa komplementet till GPS idagsläget)
* Compass/Beidou (Det Kinesiska motsvarigheten till GPS som nu är under driftsättning)
* SBAS
* OmniSTAR
* Galileo (E1/E5a & b innebär att A52 antennen också är fullt ut förberedd för det europeiska GNSS systemet)
Tack vare möjligheten att ta emot GNSS data från många olika system och SBAS system så är denna enhet HELT framtidssäker och pålitlig och kan därmed kopplas mot flera typer av GNSS mottagare. Skulle något system gå ner t.ex. GPS-systemet så finns alltså en “back-up” i de andra systemen t.ex. GLONASS. A52 antennen har också:
* Överlägsen tålighet mot s.k. multi pathing
* Extremt bra SNR även vid låga elevationsvinklar.
* Anslutningar för både rak och 90º TNC koppling ingår.
* Extremt tålig inkapsling = IP69K
* Metallbas
Den nya A21 antennen ersätter den nuvarande A20 antennen och kan bla ta emot:
* GPS, L1
* OmniSTAR, L-band
* SBAS
A21 modellen är utvecklad för att kunna bibehålla GPS och dGPS signaler vid extremt svåra – elektriska – störningsförhållanden samt dynamiska situationer t.ex. när antennen lutar kraftigt. A21 antenner är i övrigt ocks försedd med följande :
* Anslutning för rak TNC koppling ingår
* Extremt tålig inkapsling = IP69K
* Metallbas
www.trueheading.se
Norrbotten, Dalarna och Skåne blir pilotlän för grön utveckling. Det har regeringen beslutat. Norrbotten blir därmed det tredje pilotlänet. Skåne och Dalarna har tidigare utpekats. De tre länen ska stödja och inspirera andra län på energi- och miljöområdet.
– Det regionala arbetet är avgörande för att Sverige ska nå de klimat- och energipolitiska målen. Samtidigt är det drivkraften för grön tillväxt för nya jobb. Genom att utse tre pilotlän, som ligger långt framme i arbetet, kan deras erfarenheter tas tillvara på ett bättre sätt, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
– Pilotlänen ska vara en motor i ett nationellt arbete för grön utveckling och samtidigt visa på den nyckelroll länsstyrelserna har för att föra ut och implementera den nationella klimat- och energipolitiken i landet. Arbetet förutsätter bred delaktighet från t.ex. de regionala självstyrelseorganen, samverkansorgan, landsting och kommuner men även privata och offentliga företag, högskolor och ideella organisationer, säger Andreas Carlgren.
De utvalda länen
Norrbotten, Dalarna och Skåne hör till de län som ligger främst i arbetet med klimat och energi i landet. Dalarna startade tidigt på eget initiativ sitt arbete med klimat och energi i bred förankring i länet och antog redan 2006 en klimat- och energistrategi med höga ambitioner.
Även Skåne hör till de län som ligger i framkant genom ett ambitiöst och framgångsrikt klimat- och energiarbete. Ett särskilt prioriterat område är biogas och Länsstyrelsen stödjer här utvecklingen i samverkan med andra aktörer.
Norrbotten var tidigt ute och redan 2006 samlades länets aktörer inom offentlig sektor, energileverantörer och näringsliv till ett rådslag för att nå en samsyn om energifrågorna i länet. Norrbotten (liksom Skåne) hörde också till de fyra pilotlän som 2007 fick i uppdrag av regeringen att ta fram en energistrategi för omställningen av energisystemet. I oktober 2009 lades ett åtgärdsprogram för klimat- och energiarbetet i Norrbotten fast vid ett rådslag. Åtgärderna i programmet har tre strategiska inriktningar: Hållbar tillväxt, hållbar samhällsplanering och hållbara transporter.
Uppdraget
Uppdraget riktar sig till Länsstyrelserna i Norrbottens, Dalarnas och Skåne län. Tanken är att genom att utveckla arbetsmetoder och verktyg samt dela med sig av sina erfarenheter ska pilotlänen ge vägledning till andra län. Pilotlänen ska också bidra med analyser av konsekvenser av nationella styrmedel på regional nivå i syfte att identifiera hinder och möjligheter för minskad klimatpåverkan och energiomställning. Det är naturligtvis även viktigt att ta tillvara möjligheterna att samordna och nyttja synergier mellan klimat- och energipolitiken och det regionala tillväxtarbetet.
Parallellt med uppdraget till de tre pilotlänen får ett antal nationella myndigheter (Boverket, Tillväxtverket, Trafikverket, Naturvårdsverket, Jordbruksverket och Skogsstyrelsen) i uppdrag att stödja pilotlänen med expertkompetens och erfarenhetsåterföring.
För genomförande av uppdraget kommer respektive länsstyrelse i pilotlänen att tilldelas vardera 1 Mkr för 2010, 2 Mkr per år för 2011 och 2012 samt 1 Mkr för 2013.
Berntsson Sailing Team ser fram emot att återigen få mäta sig mot toppbesättningarna i World Match Racing Tour. Den här gången sker mötet i vackra St Moritz i Schweiz. I besättningen seglar Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Niklas Carlzon och Carl-Johan Uckelstam. St Moritzerzee är en liten sjö mitt uppe bland alptopparna, knappt större än sjön Aspen i Lerum. Tävlingen seglas i den kvicka fyrmansbåten Bluesail 26.
– Det är varierande vindar i både styrka och riktning och det kommer att vara utmanade för alla besättningar att göra rätt vägval och segla båtarna fort, säger Daniel Wallberg, taktiker och storsegeltrimmare ombord.
Temperaturen varierar ca 15 grader per dygn och det i kombination med om det blir soligt eller regnigt påverkar vilka vindar som kommer finnas under veckan. Normalt blåser en sydlig termisk vind, en typ av ?sjöbris? i bergen, de aktuella väderrapporterna talar nu om en kraftigare nordlig gradient vind vilket kan hindra den sydliga vinden, och komma att ge besättningarna.
Teamet tränade idag mot Eric Monin och det såg bra ut med bra starter och fina manövrar. Med det här motståndet blir ingenting enkelt men förutsättningarna finns att vinna flera poäng.
– Vi vill först och främst ta oss till kvartsfinal sedan får vi se hur det går därefter, säger en förhoppningsfull Niklas Carlzon.
Introduktionsvideo St Moritz MatchRace: http://www.youtube.com/watch?v=uCqmo-2i3gs&feature=player_embedded
Najads styrelse har utsett Mikael Gustavsson till VD för Najad. Mikael börjar på företaget i september 2010 och tar över rollen som VD under november 2010. Han efterträder Per Lindquist som genomfört ett omfattande förändringsprogram för att möta utmaningarna under finanskrisen. Per Lindquist kommer att kvarstå som rådgivare i styrelsen för bolaget samt under en övergångsperiod arbeta parallellt med Mikael Gustavsson.
Mikael Gustavsson (47) är civilingenjör i skeppsteknik från Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Mikael har många års erfarenhet från den marina industrin, både när det gäller fritidsbåtar och kommersiella fartyg. Han har bland annat varit projektledare för framtagningen av Volvo Ocean Race-båtarna EF Language och EF Education på Semcon, inköpsansvarig samt båtbyggare och kommer nu närmast från Nimbus Boats AB som ansvarig för produktutveckling, produktion och inköp.
Mikael har även ett gediget seglingskunnande och har arbetat som professionell seglare på högsta internationella nivå (världscupen i Matchracing, olika VM och Americas cup -92 mm).
Mikael bor på Hönö i Göteborgs norra skärgård tillsammans med sin fru och två döttrar. Han älskar båtlivet och tillbringar många timmar av sin fritid på havet.
Stuart Lawson, styrelseordförande i Najad, säger:
– Mikael Gustavsson har en framgångsrik karriär i ledningen för stora och medelstora bolag och är en person med omvittnade prestationsförmåga och gott ledarskap. Han har bevisat en mycket god förståelse för kundernas behov genom att utveckla nya produkter och finna innovativa lösningar i den snabba teknikutvecklings som sker. Med denna erfarenhet kommer Mikael Gustavsson leda Najad i en ny fas som är avgörande för att skapa värde för våra kunder, medarbetare, leverantörer och ägare. Mikael Gustavsson kommer även att bli en av aktieägarna i bolaget.
Najads nuvarande VD Per Lindquist kommer att fortsätta att arbeta i bolaget, nu som rådgivare och styrelsemedlem.
– Under Per Lindquist ledarskap har Najad genomgått en mycket stor förändring och anpassningen till marknadens nya förutsättningar. Bolaget har säkrat den långsiktiga finansieringen och relationerna till sina viktigaste affärspartners. Ett viktigt uppdrag från ägarna till Lindquist var att hitta sin efterträdare och det har han gjort, säger Stuart Lawson.
Najad firar 40 år den kommande säsongen och möter framtiden med en stark ledningsgrupp med en hög ambition om ökad tillväxt och bättre lönsamhet i en växande marknad.
www.najad.com
Den extrema RIB-båten RED FPT körd av Fabio Buzzi, Emilio Riganti och Simon Powell har vunnit långdistanstävlingen U.I.M. Marathon World Cup, som går över två långa etapper. För den här dubbelvinsten mottog RED FPT två av motorbåtssportens mest prestigefyllda utmärkelser, troféerna Beaverbrook och Harmsworth som instiftades 1903.
Den första delsgeren tog RED FTP i “Cowes 100”, en 100 miles lång tävling mellan Isle of Wight och Isle of Portland. RED FPT, som är försedd med fyra stycken dieselmotorer FPT N67 på 600 hk vardera, visade sig mycket pålitlig och vann även det svåraste racet, Cowes – Torquay – Cowes, en tävling på 178 miles med över 30 deltagande båtar från åtta länder.
Det tuffaste racet avverkades på endast 3 timmar och 26 minuter med en genomsnittsfart på 52 knop i väldigt tuff sjö (Beaufort 3-5). Att köra så snabbt så länge i grov sjö får anses som ett verkligt starkt bevis för både båtens och framför allt besättningens höga förmåga.
Båten är byggd av FB Design medan motorerna kommer från Fiat Powertrain Technologies.
Succén för FPT team fullbordades genom att båten Kerakoll med Mario Invernizzi och Peter Dredge kom först i sin klass (class B) och två totalt (bakom RED FPT) i racet Cowes – Torquay – Cowes. Den båten är försedd med den nya FPT C90 650 hk.
FAKTA RED FPT
Längd: 12,50 m
Bredd: 2,85 m
Vikt: 8 200 kg
Motorer: N. 4 FPT N67 Evolution
Effekt: 600 hk
KERAKOLL
Längd: 13,60 m
Bredd: 3,00 m
Vikt: 6 800 kg
Motorer: N. 2 FPT C90 Evolution
Effekt: 650 hp
www.fptpowertrain.com
Harold Mooney, professor vid Stanford University i Kalifornien, har utsetts till mottagare av Volvos Miljöpris år 2010. Han är en av världens ledande forskare kring biologisk mångfald och ekosystemtjänster, ett område som idag får allt större uppmärksamhet världen över. Volvos Miljöpris är ett vetenskapligt pris som i år delas ut för 21:a gången. Årets pristagare har under många år varit ledande inom forskningsområdet biologisk mångfald och inte minst hur viktig denna är för funktionen av olika ekosystemtjänster.
Det begreppet har fått stort genomslag under senare år, kanske framförallt genom det internationella forskningsprogrammet Millennium Ecosystem Assessment, där professor Harold Mooney haft en ledande roll.
Med ekosystemtjänster menas tjänster och varor som naturen tillhandahåller och som människan är direkt beroende av, som t ex syre, vedråvara, rent vatten och cirkulation av näringsämnen. Det kan också vara pollinerande insekter och mikroorganismers reningsfunktion. Ett exempel på detta är att en betydande del av den olja som släpptes ut i Mexikanska golfen efter haveriet vid BP:s oljeborrtorn, försvann från havet genom att den konsumerades av oljeätande mikroorganismer. Det är ett exempel på de reglerande funktioner som finns i ekosystemen. Andra exempel är skydd mot skadlig kosmisk strålning eller reglering av atmosfärens kemiska sammansättning genom organismerna i biosfären.
– Vi tar dessa funktioner för givna, säger Harold Mooney, men de är utsatta för ett ökat hot idag. Vatten förorenas, jordar försämras liksom biologiskt rika hav och skogsområden som utarmas. Därmed riskerar vi att ekosystemtjänsterna fungerar allt sämre.
Han är dock optimistisk inför framtiden eftersom uppmärksamheten kring frågorna ökar över hela världen. Harold Mooney har varit mycket aktiv i bildandet av IPBES, Intergovernmental Sciency-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services, som i likhet med FN:s klimatpanel IPCC kommer att arbeta med att skapa vetenskaplig konsensus och kommunicera med beslutsfattare.
Flera internationellt ledande forskare sitter i juryn för Volvos Miljöpris. De säger i sin prismotivering bland annat följande:
– Harold Mooney har genom sin forskning tydligt visat att biologisk mångfald är en nyckelfaktor i ekosystemens sätt att fungera. På det sättet har han har tydligt bidragit till ett perspektivskifte, från tidigare fokus på enskilda arters roll, till dagens forskning som bygger på ökad förståelse av ekosystemtjänsternas betydelse för människors välfärd.
I en kommentar säger Harold Mooney:
– Jag känner mig väldigt hedrad. Volvos Miljöpris har utomordentligt högt anseende i vetenskapliga kretsar och jag ser fram emot att få komma till Sverige senare i höst för prisceremonin och möten med svenska forskarkollegor.
Professor Harold Mooney kommer till Stockholm 4 november för att ta emot Volvos Miljöpris.
För mer information om Volvos Miljöpris: www.environment-prize.com
Marinplus AB utökar sin produktportfölj med agenturen för NDCS, Nite To Day Camera Systems (USA). Kameran SEE Cannon LL är en kompakt marin ultralågluxkamera som ger perfekt bild även i mörker. För att kunna se i mörker har man hittills varit hänvisad till att använda en värmekamera, en lösning som hittills har varit ganska dyr.
SEE Cannon LL är den första marina kameran som ser i mörker till ett pris som är betydligt lägre än andra mörkerkameror på marknaden.
SEE Cannon LL är en kompakt marin ultralågluxkamera som ger perfekt bild även i mörker. Den cylindriska formen tillsammans med ett justerbart RAM-fäste gör att kameran kan placeras överallt på ett fartyg eller båt.
Tack vare den extremt ljuskänsliga kameran (0.00030 lux) är det lätt att se saker runt eller på båten i dagsljus, mörker, snö eller regn. Kameran ansluts enkelt till en vanlig bildskärm eller plotter som klarar video.
SEE Cannon LL passar alla typer av fartyg som till exempel fritidsbåtar, bogserfartyg, arbetsbåtar, polis, eller räddningsfartyg.
– Nu är det möjligt att se i mörker till ett pris som är en bråkdel i jämförelse med vad en värmekamera kostar vilket gör att fler har råd att få det säkrare till sjöss, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.
Kameran levereras som standard i aluminium. Pris från 21 900 kr.
www.marinplus.se
I helgen är det dags för modellhelg på och utanför Sjöhistoriska museet. – Kom och upplev modeller! Det är en fantastisk familjedag för både teknikintresserade vuxna och nyfikna barn, säger Ola Briandt på publikenheten på Sjöhistoriska.
Segelbåtar, racerbåtar, ångfartyg och flygplan. I helgen kan du uppleva allt det – och lite till – när det är dags för den årligen återkommande modellhelgen.
– Det blir hög stämning och mycket roliga aktiviteter – och det är fri entré.
Under modellhelgen 4-5 september samlas Stockholms modellentusiaster på och utanför Sjöhistoriska museet, för att bejaka det småskaliga livet – och hålla uppvisningar för allmänheten.
Alla sorts modellbåtar och modellflygplan visas upp – på museet, i Djurgårdsbrunnskanalen och i en stor pool utanför museet.
Modellklubben Röde baronen kommer även vara på plats och köra linflygmodeller. Här har du också möjlighet att prova på att flyga modellerna.
– Det är fantastiska modeller, de är helt sanslösa, säger Ola Briandt.
Men du kan även bygga din egen båtmodell i Sjöhistoriskas skaparverkstad Ruskpricken. Båten kan du sedan prova i den stora poolen utanför Sjöhistoriska.
Ta gärna med en egen modell och provkör. För entusiasterna finns också möjlighet att träffa folk från olika modellklubbar, diskutera och jämföra modeller och utbyta tips.
Modellhelgen 4-5 september, klockan 11-16. Fri entré på Sjöhistoriska under hela helgen.
Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.
www.sjohistoriska.se
Regeringen gav på torsdagen klartecken till Naturvårdsverket att uppföra naturum Tåkern vid sjön Tåkern i Östergötland. Tåkern är en av Europas mest värdefulla fågelsjöar och sjön med omgivningar är naturreservat sedan 1975.
– Tåkern får nu en modern besöksanläggning som kan ge besökarna både en inspirerande upplevelse och bra information om de unika naturvärdena, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Länsstyrelsen ansvarar för genomförandet av projektet på uppdrag av Naturvårdsverket. Kostnaden för investeringen beräknas till 21,8 miljoner varav Naturvårdsverket får bidra med högst 20 miljoner kronor. Tåkernfonden avser att medfinansiera projektet med 2 miljoner kronor. Enligt gällande regelverk ska regeringen pröva frågan om en myndighets investeringar om den beräknade kostnader överstiger 10 miljoner kronor per projekt.
Den 30 augusti startar VM i Finnjolle som i år seglas i San Fransisco, USA. 95 deltagare från 33 länder kommer att göra upp om medaljerna. Finnjolle är en olympisk klass och startfältet består av de bästa i världen. Det är en båt för de tyngre killarna och i San Fransisco, där det oftast är hård vind, kommer det att bli tuff segling vilket kräver styrka och uthållighet. På bilden syns Henry Sprague.
Daniel Birgmark förväntas följa upp sin stora framgång denna säsong då han tog en bronsmedalj på EM 2010.
– Det vore fantastiskt om Daniel kunde ta två mästerskapsmedaljer på en och samma säsong något som är ovanligt inom svensk segling, säger Magnus Grävare, Förbundskapten Svenska Seglarförbundet. Vi hoppas också att Björn Allansson kan ta sin första topp 10 placering på ett VM.
Följ tävlingen på www.svensksegling.se eller på http://www.finngoldcup.com/
Program:
30 augusti – 3 september: Kvalificerings race, två race per dag.
4 september: Medalj och final race
Svenska Deltagare
Daniel Birgmark, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Björn Allansson, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Henrik Rydell, Uppsala Kanotförening
Den 30 augusti börjar Laser-VM som i år seglas på Hayling Island i Storbritannien. Sverige deltar med ett starkt startfält där elitseglare från landslaget, SWE Sailing Team finns med samt ett antal juniorer som är nästa generations medaljhopp. Över 300 seglare möts på ett av världens största VM i en av de olympiska klasserna.
VM seglas i två kategorier, senior och junior. 160 deltagare från 52 länder gör upp om VM medaljerna bland seniorerna. Bland juniorerna deltar 137 seglare från 38 länder i åldrarna 17 – 20år. Seglingarna för båda kategorierna börjar på måndag och pågår till den femte september.
Det är ett tufft startfält. Bland de svenska deltagarna finns Emil Cedergårdh som är regerande SM-mästare och yngst i seniorlaget, Johan Wigforss som är högst rankad bland svenskarna med en 15:e plats på världsrankingen och Rasmus Myrgren som deltog på OS 2008 och nu har kämpat sig tillbaka till toppen då han lyckades bra i senaste världscuptävlingen i Weymouth, Storbritannien.
– Vi har ett starkt svenskt lag. Förväntningar är höga både från tränare och seglarna själva, säger Magnus Grävare, förbundskapten Svenska Seglarförbundet . Det är ett tufft startfält och det är dags att vi visar att vi tillhör världstoppen genom att ta medaljer.
Program:
30 augusti – 2 september: Kvalificeringstävlingar
3 – 5 september: Finaltävlingar
Följ tävlingen på www.svensksegling.se eller på http://www.laserworlds2010.co.uk/standard
Svenska deltagare i seniorklassen:
Andreas Axelsson, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Emil Cedergårdh, GKSS ingår i SWE Sailing Team
David Jonsson, KSSS ingår i SWE Sailing Team
Rasmus Myrgren; GKSS ingår i SWE Sailing Team
Jesper Stålheim, KSSS ingår i SWE Sailing Team
Victor Svärd, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Victor Västernas, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Johan Wigforss, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Svenska deltagare i juniorklassen:
Robin Axelsson, GKSS
Kim Carlsson, Vänersborg SS
Johan Christofferson, GKSS
Philip Claesson, Marstrand SS
Pontus Dolfei, Enköping SS
Henrik Eriksson, Marstrand SS
Per Nyberg, GKSS
En betydande del av det svenska djurlivet återfinns under havsytan men är i det närmaste okända för de flesta, inte bara lekmän utan även naturvårdare och biologer. Nu ska morgondagens experter på svampdjur, nässeldjur och andra okända invånare i havet lära sig av erfarna forskare från hela världen.
Att identifiera alla djurarter som finns i havet kräver lång erfarenhet och god kännedom om djuren. En kunskap som håller på att försvinna. Flera av våra svenska artexperter går snart i pension och rekryteringen av yngre forskare är i stort sett obefintlig.
Eftersom det redan i dag saknas experter på de flesta marina djurgrupper kommer det i framtiden att bli svårare att genomföra marina undersökningar i Sverige och bevaka förändringar i havsmiljön om ingenting görs.
Sven Lovén centrum för marina vetenskaper anordnar därför en kombinerad kurs och workshop för forskarstuderande och forskare i ämnet marin makrofauna, det vill säga arter synliga för blotta ögat. Utbildningen sker på fältstationen på Tjärnö, cirka 10 kilometer utanför Strömstad.
De djurgrupper som behandlas är tagghudingar, borstmaskar, sjöpungar, blötdjur, nässeldjur, svampdjur, mossdjur och slemmaskar. Kanske görs också nya fynd av dessa och andra arter när morgondagens experter samlar in material ute i det artrika Kosterhavet.
Under elva dagar i september delar framstående experter från Nya Zeeland, USA, Norge, Storbritannien, Brasilien, Tyskland och Sverige med sig av sina unika kunskaper till 12 doktorander från fem länder. Experterna kommer att berätta om hur man känner igen djuren, deras strukturella uppbyggnad, ekologi och släktskap samt hur man samlar in, studerar och konserverar dem.
När de preliminära resultaten från workshopen är klara kommer de viktigaste fynden att rapporteras på Svenska artprojektets hemsida. Alla fynddata kommer också att presenteras i Artportalen. Det insamlade materialet kommer att införlivas med de marina samlingarna vid Göteborgs naturhistoriska museum.
Kurs och workshop är ett samarbete mellan forskarskolan Sustainable Marine Ecosystems vid Göteborgs universitet, Svenska Artprojektet och Norska Vetenskapsrådets forskarskola. Det huvudsakliga syftet är att överföra både praktisk och teoretisk kunskap om vår spännande och viktiga undervattensfauna från en generation forskare till nästa.
Media har möjlighet att följa med doktoranderna ut på Kosterhavet med forskningsfartyget Nereus under insamling av arter, samt att vara med när doktoranderna sorterar och artbestämmer det insamlade materialet.
Tider: workshop 6-17/9, doktorandkurs 9-17/9.
Bilden: En havsborstmask. Foto: Arne Nygren.
Hurtigruten lanserar ett omfattande Europaprogram för explorerfartyget MS Fram år 2011. Nio seglatser, varav fem är anpassade för den nordiska marknaden, seglar i historiska farvatten till spännande platser längs Europas långa och kulturrika kustlinje.
MS Frams seglingsplan för våren/hösten 2011 tar gästerna till ett unikt urval av fantastiska destinationer i kända och okända europeiska farvatten.
– MS Fram är ett fantastiskt fartyg som levererar helt unika upplevelser både i Antarktis, på Grönland och på Spetsbergen. Vi är mycket glada över att nu också kunna ta MS Fram på seglatser i mer inhemska farvatten i centrala Europa. Det förtjänar både nya och gamla gäster på MS Fram, säger Hurtigrutens försäljningsdirektör i Norden, Kari Uglem.
Västra Europas kustlinje bjuder på den ena pärlan efter den andra. Hamnstäder fulla av historia, ljud, dofter och smaker ligger rad på rad längs MS Frams sjöresa. Njut av vackra april och ta emot våren i åtta hamnar och fyra länder, med anlöp i bland annat Lissabon, Leixoes, La Coruña och Bordeaux på seglatsen som vi kallar ”Utforska våren i västra Europa”.
Låt skidorna och chokladen för en gångs skull vara och använd påskledigheten till att lära känna de norska fjordarna bättre. Avgången från Dover öppnar upp för några dagar i södra och östra England innan seglatsen startar. Stavanger, Lysefjord, Ulvik, Eidfjord, Näröyfjorden, Geiranger och Olden är bara några av de fantastiska platser på denna skräddarsydda avgång som vi kallar ”Påskresa i de norska fjordarna”.
MS Fram följer senare, i maj 2011, de tidiga hanseatiska handelsfartygen in i Östersjön till kulturpärlan och handelscentrumet St Petersburg. Seglatsen tar dig till historiska hamnar och kulturcentrum som Köpenhamn, Helsingfors, St Petersburg och Tallinn. På vägen tillbaka gästar vi unika Gudhjem på ”klippön” Bornholm, innan MS Fram seglar in mot Oslo.
Innan MS Fram sätter fart mot södra Ishavet och Antarktis efter säsongen på Spetsbergen och Grönland kommer fartyget att göra två seglatser med fokus på Europa. Under hösten 2011 kommer Storbritannien och de europeiska älvarna att få extra uppmärksamhet av MS Fram.
”Rundresa i Storbritannien” startar i slutet av oktober med utgångspunkt i Bergen. Vi rundar den nordliga spetsen av Skottland och seglar mellan Irland och England innan fartyget vänder vid den södra spetsen av England och seglar in mot Hamburg. Fartyget tar dig till några av de mest väderbitna platserna i Europa. Följ med och utforska den unika ögruppen Hebriderna som ligger ytterst mot Nordatlanten, fiskerihamnen Oban i Skottland, Belfast i Nordirland och fantastiska Dublin och Cork på Irland. Utanför den sydvästra spetsen av England seglar vi till Scilly, denna makalösa ögrupp med sina milslånga vita stränder och sin fascinerande historia.
”Västra Europas vackra älvar” erbjuder ett frestande urval av höjdpunkter och historiska attraktioner i Europa. Med utgångspunkt i Hamburg, en av Europas allra viktigaste hamnstäder, besöker MS Fram tio hamnar innan det anlöper Las Palmas i mitten av oktober. MS Fram lämnar emellanåt saltvattnet och beger sig in i några av Europas största älvar. Startetappen går nedför Elbe innan fartyget seglar längs Seine på väg till Rouen. Fartyget anlöper Nantes, La Coruña, Leixoes vid älven Douro, Lissabon vid Tejo och semesterstaden Portimão på Algarves kust. MS Fram åker över till den afrikanska Atlanthavskusten och städerna Casablanca och Agadir i Marocko. Denna 15 dagars seglats avslutas med anlöp i Arrecife på Lanzarote innan fartyget seglar till Las Palmas på Gran Canaria och vi stiger i land.
MS Fram våren/hösten 2011:
”Utforska våren i västra Europa” – 9 dagars seglats till unika europeiska platser. Avgång Lissabon, 7/4 2011, ankomst Dover 15/4 2011. Pris från: 9.644 SEK
”Påskresa i de norska fjordarna” – 11 dagars seglats i de vackra norska fjordarna. Avgång Dover 15/4 2011, ankomst Oslo 25/4 2011. Pris från: 14.166 SEK
”Östersjöns pärlor” – 11 dagars seglats genom en kulturell mångfald i Östersjön. Avgång Oslo 25/4 2011, ankomst Oslo 5/5 2011. Pris från: 27.307 SEK
”Rundresa i Storbritannien” – 11 dagars resa runt Storbritannien. Avgång Bergen 22/9 2011, ankomst Hamburg 2/10 2011. Pris från: 19.729 SEK
”Västra Europas vackra älvar” – 15 dagars seglats i europeiska farvatten med inslag av färskvatten och Afrikas atlanthavskust. Avgång Hamburg 2/10 2011, ankomst Las Palmas 16/10 2011. Pris från: 15.739 SEK
www.hurtigruten.com
Nu presenterar den engelska motorbåtstillverkaren Sunseeker ett nytt flaggskepp. Sunseeker 40 Metre Yacht blir på 40,0×8,0 m med 31,19 m vattenlinjelängd. Yachten, som premiärvisas på båtmässan i Southampton i nästa vecka, är byggd för en besättning på nio personer och får en toppfart på 24 knop med upp till 6 362 hk i motorrummet.
Den nya yachten visar att satsningen på allt större båtar har varit en framgång för Sunseeker International. Företaget har fått efterföljare som också vill bygga större båtar utan att för den skulle ge sig in på megayachtmarknaden.
Varvet har hittills byggt och levererat nio stycken av sin 37 Metre Yacht och tolv stycken av modellen 34 Metre Yacht. Även de andra större båtarna från varvet har tagits emot väl: Predator 130 (två levererade).
En av de större förändringarna på den nya 40 m båten jämfört med 37 M är en rakare stäv som är mer anpassad för oceantrafik. Det finns också massor av förfinad lyx, som till exempel större jacuzzi, större huvudsalong, ett utökat akterdäck och större möjligheter för kunder att specialanpassa sina båtar.
40 Metre Yacht har tre däck och är försedd med balkonger på på sidor, vilket ytterligare förstärker känslan av öppenhet och extra utrymme.
Varvet har redan flera stycken 40 Metre Yachts i produktion och planerar att bygga flera stycken ända fram till 2012.
Tekniska fakta:
Längd: 40,00 m
Bredd: 8,00 m
Djupgående: 2,25 m
Höjd: 9,45 m
Deplacement: 176 800 kg (lätt)
Deplacement: 200 600 kg (lastad)
Motorer: upp till 6 362 hk
Bränsletankar: 23 080 liter
Färskvattentak: 4 950 liter
Gråvattentank: 1 350 liter
Svartvattentank: 1 450 liter
Maxfart: 24 knop
Räckvidd: 1 500 Nm
www.sunseeker.com
Konkurrensen om Östersjön ökar. Inom 20 år förväntas antalet fraktfartyg på Östersjön att fördubblas, kryssningsturismen kommer att öka kraftigt och kapaciteten för havsbaserad vindenergi väntas växa från dagens 400 megawatt till hela 25 000 megawatt. Samtidigt utsätts det redan stressade ekosystemet i Östersjön för en stor påverkan från jordbruk och industrier. Detta visar en ny unik trendrapport – Future trends in the Baltic Sea – som Världsnaturfonden WWF lanserar idag vid Östersjöfestivalens miljöseminarium.
– Utan bättre planering riskerar vi att få vilda västern, ökade konflikter mellan olika intressen och ett ohållbart tryck på ett redan utsatt hav fram till 2030. Under de kommande två åren har Sverige, som ordförandeland för HELCOM, ett extra ansvar och nu gäller det att gå från ord till handling, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur och Östersjön på WWF.
Trendrapporten visar att Östersjön redan är ett av de tätast trafikerade havsområdena i världen. Fram till 2030 beräknas antalet fartyg att fördubblas och oljetransporterna öka med 64 procent. Hamnkapaciteten blir troligen fördubblad för att möta sjöfartens behov.
Även utbyggnaden av vindkraften förväntas expandera kraftigt – från 400 megawatt till 25 000 megawatt för att möta behoven av förnybar energi. Det motsvarar en ökning med 60 gånger till 2030 och beräkningar visar att de planerade vindkraftparkerna motsvarar en yta stor lika som Gotland. Näringar inom turism och rekreation beräknas också växa. Kryssningstrafiken kan komma att öka med omkring 600 procent.
– Vår kartläggning är ett unikt försök att få koll på framtiden. Idag saknas en samordnad planering och strategi för Östersjöns framtid. Dålig planering och bristande ledarskap har medfört motstridiga beslut och initiativ som både motverkar en hållbar utveckling och insatser för att rädda Östersjön, säger Åsa Andersson.
En granskning av motstridiga beslut på miljöområdet visar flera exempel där den ena handen inte vet vad den andra gör. I Sverige togs nyligen skatten på handelsgödsel bort, vilket motverkar beslut och insatser för att bekämpa övergödningen. Förbudet för flamskyddsmedlet deca-BDE togs bort trots att regering och myndigheter har satt upp mål om en giftfri miljö.
– Om vi fortsätter agera på samma sätt som idag kommer det att leda till ännu mer konkurrens och konflikter mellan olika näringar och en ökad press på havets resurser. Om läget är svårt idag kan det bli värre i morgon. Vi måste vända skutan mot en hållbar utveckling, säger Åsa Andersson.
Enligt Helsingforskommissionen, HELCOM, har ingen av Östersjöns havsbassänger en god ekologisk status. En bov i dramat är att havsresurserna förvaltas sektor för sektor och land för land vilket gör det svårt att fatta nödvändiga beslut. Många näringar saknar dessutom långsiktiga och övergripande framtidsplaner, vilket gör det svårt att planera för en hållbar utveckling inom ramen för vad Östersjöns ekosystem klarar av.
För att lösa problemen anser WWF att det krävs att regeringscheferna runt Östersjön tar ansvar för att skapa en mer samlad havsförvaltning – över landsgränser och olika näringar – och att det sätts upp gemensamma mål och strategier för den totala utvecklingen av alla näringar som håller sig inom ramen för vad Östersjöns ekosystem klarar av.
En rapport från EU-kommissionen visade nyligen att det finns stora ekonomiska vinster att göra och att en samordnad planering i europeiska vatten kan generera så mycket som 1,3 miljarder euro år 2020 och upp till 1,8 miljarder 2030.
WWFs Östersjöpris för bra ledarskap – WWF Baltic Sea Leadership Award – går i år till Poul Degnbol, vetenskaplig rådgivare vid Internationella Havsforskningsrådet ICES i Köpenhamn. Han belönas för sitt arbete att ” få hållbara fiskbestånd genom en ekosystembaserad förvaltning och satsning på en öppnare regional beslutsprocess inom EUs gemensamma fiskeripolitik”.
Fakta:
Läser mer på: www.panda.org/baltic
Östersjöfestivalen arrangeras för åttonde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bl a WWF och Tallink/Silja Line. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete.
Poul Degnbol, vetenskaplig rådgivare vid Internationella havsforskningsrådet ICES i Köpenhamn, får ta emot utmärkelsen WWF Baltic Sea Leadership Award 2010. Han belönas för sitt aktiva arbete att få till stånd ett hållbart fiske inom EU. Priset delades ut under torsdagen på Östersjöfestivalens miljöseminarium i Stockholm.
– Det är väldigt roligt att mitt arbete för ett hållbart fiske uppmärksammas. Förhoppningsvis har förståelsen ökat under de senaste åren för att vi seriöst måste jobba för en hållbar förvaltning. Det är en förutsättning för att både fisken och näringen ska ha en framtid, säger Poul Degnbol.
I motiveringens skriver WWF att Poul Degnbol uppmärksammas ”för sin strävan att åstadkomma ett hållbart fiske inom ramen för EUs gemensamma fiskeripolitik, där fisket förvaltas baserat på vad ekosystemen klarar av och genom en vetenskapligt baserad och transparent regional beslutsprocess. Hans arbete har varit av stor betydelse för Östersjön”.
Att de politiska besluten och förvaltningsplanerna ska bygga på vetenskap och på hur havet mår – och inte på politiska svängningar och kortsiktiga ekonomiska mål – har varit en ledstjärna för honom. Och nu kan han vara försiktigt optimistisk när det gäller torsken.
– Efter alla år med ett utbrett överfiske och de negativa konsekvenser det för med sig har det ibland varit svårt att vara optimist när det gäller Östersjöns ekosystem och fiskeriförvaltning. Men de senaste åren har en svängning skett. Det är förhoppningsvis ett erkännande av att vi lärt oss så mycket av våra erfarenheter att vi inte kastar dem överbord.
Fakta: Östersjöfestivalen arrangeras för åttonde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bl a WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete.
Tidigare mottagare av utmärkelsen är bl a Björn Carlson (2007)grundare av Baltic 2020, Wallenius Water och Alfa-Laval (2007) Tarja Halonen, Finlands president (2008) och Alexander Stubb, utrikesminister i Finland (2009).
Engelska Spinlock har introducerat en ny seglarväst, ZERO, vars unika egenskaper sätter fokus på att ”störa” användaren så lite som möjligt. Målgruppen är i första hand kappseglare i sport- och kölbåtar men tack vare sin konstruktion passar ZERO i stort sett alla som ägnar sig åt aktiv vattensport.
– kroppsnära passform
– ventilerad i ryggen, tillåter tekniska sjökläder att andas
– stretchpaneler i sidorna
– fickor för handvärmning och förvaring av småprylar
– Det här är den väst de aktiva seglarna väntat på. Den ger inga, d vs ZERO, begränsningar i rörelsefriheten ombord och detsamma gäller om man skulle falla i vattnet. ZERO täpper heller inte till sjöklädernas andasförmåga, säger Johnny Källman på Liros Skandinavia AB, som är återförsäljare på svenska marknaden för Spinlock.
Spinlocks seglarväst ZERO visas närmast i LIROS Skandinavia AB:s monter under mässan Öppna Varv på Orust 27-29/8.
Pris 1 135 kr.
www.lirosropes.se
Öppna Varv 27–29 augusti lockar i år över 200 utställande företag. När grindarna till årets stora båtfest på västkusten – Öppna Varv – öppnas på Orust på fredagen är det bäddat för en riktigt intressant båtmässa. – I år hålls den här flytande båtmässan för 15:e gången. Öppna Varv är fortfarande lika populärt bland både utställarna och besökarna, säger Annika Lindqvist på Sweboat, projektledare för Öppna Varv.
I år ställer 127 företag ut på Öppna Varv. De fördelas på cirka 130 segel- och motorbåtar från 25 till 65 fot i vattnet och 83 utställande företag på land.
– Som vanligt är det många nyheter som visas upp längs bryggorna. Besökarna för se hela 25 Sverige- och världspremiärer.
Öppna Varv hålls som vanligt i flera hamnar på Orust: Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön. I Ellös visas, utöver Hallberg-Rassys båtar, segel- och motorbåtar från svenska och internationella kvalitetsvarv.
Malö Yachts, Bavia Yachts, Najadvarvet, Nord West Yachts och Regina af Vindö Yachts medverkar i respektive hemmahamn i Kungsviken, Henån och på Vindön.
I Ellös deltar också drygt 80 tillbehörsföretag med produkter såsom motorer, marinelektronik, inredningsdetaljer, segel och mycket mera.
– Öppna Varv är ett ypperligt tillfälle att ta del av det senaste inom båtlivet, helt enkelt. Det är det största årliga evenemanget på Orust med 20 000–22 000 besökare under de tre dagar evenemanget pågår, säger Annika Lindqvist.
Även de arrangerande varven är stolta inför den starka uppslutningen till mässan.
– Av 130 båtar totalt på alla Öppna Varv på Orust finns 117 båtar hos Hallberg-Rassy. 117 båtar är rekord, fler än något annat tidigare år för Öppet Varv. Även Öppna Varvs samtliga 83 olika leverantörer av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga tillbehör visar sina produkter hos Hallberg-Rassy. Faktum är att det inte går att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31-64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden, säger Magnus Rassy, VD för Hallberg-Rassy Varvs AB som har smygpremiär för helt nya Hallberg-Rassy 64.
Öppettiden är klockan 10–18 fredag till söndag. Det är fri entré och gratis parkering.
Lars-Åke Redéen