Ariel IV har idag den 14 september 2010, som första svenska segelbåt i världshistorien, gått igenom den beryktade Nordvästpassagen i arktiska Kanada, från Lancaster Sound i öster till Point Barrow, Alaska i väster. Expeditionen började i Helsingborg den 28 maj. Efter att ha angjort Shetland, Färöarna, Island och Grönland gick båten gick in i själva Nordvästpassagen den 10 augusti.
Seglingen har tidvis varit riskfylld då gammal is från Nordpolsområdet rört sig ner mot passagen och då årets is vid vindvridningar samlats i de smala sunden norr om byn Gjöa. Senast år 2005 var det helt omöjligt att ta sig igenom Nordvästpassagen.
Inuitsamhället Gjöa, med idag omkring 1 000 invånare, har fått sitt namn efter den norske upptäckaren Roald Amundsens skepp. Han var den förste som lyckades segla igenom Nordvästpassagen. Resan tog honom tre år med början 1903. Efter Amundsen har ett trettiotal segelbåtar av olika nationaliteter gått igenom men hittills ingen svensk.
På sin väg genom Nordvästpassagen har expeditionen mött rester av historiska försök att genomkorsa Arktis (bl.a. den brittiska Franklinexpeditionen) samt ett rikt djurliv med val, isbjörn, myskoxe och arktisk vildren. Genom observationer och direkta berättelser från lokalbefolkningen kan bekräftas att Arktis glaciärer kontinuerligt minskar och permafrostnivån sjunker.
Skeppare ombord på Ariel IV är Eric Boye, med besättning Birgitta Boye-Freudenthal, Kåre Freudenthal, Jörgen Larsson, Niklas Roselius och Charlotte Hagblom. Besättningen firar idag bedriften, men fortsätter sedan direkt till Berings sund och beräknas angöra Anchorage, Alaska omkring den 15 oktober.
Eric Boye och Birgitta Boye Freudenthal
www.arielfyra.se
Vad är fördelen med LED-ljus i båten eller fjärrljus på bilen och ska man ha runda eller fyrkantiga strålkastare? Dessa och många fler funderingar kan man framföra och få svar på via www.hella.se, den första egna webbsidan som varumärket lanserar i Sverige.
– Vi representerar ett kvalitetsmärke som i många fall ligger ljusår före konkurrenterna och det vill vi visa på den nya webbsidan, säger Helena Torstenson, på Hella-avdelningen inom KG Knutsson AB.
Hella, som bland annat var först ut med xenonljus och dynamiskt kurvljus, har i många fall satt standards för hela branschen. Forskningscentret i Lippstadt och de tuffa laboratorietesterna där är viktiga byggstenar för att skapa trovärdighet kring varumärket.
– Ett långvarigt och gott partnerskap med bilindustrin hjälper också till, säger Helena Torstenson.
För första gången får nu varumärket Hella en helt egen webbplats i Sverige.
– Det känns väldigt bra att kunna samla all information om Hella till ett och samma forum. Vi har mycket att berätta och såväl återförsäljare som konsumenter kan hitta mycket bra information på webbsidan. Som till exempel att fjärrljus ger en större bredd och längre räckvidd på ljusbilden och att en rund strålkastare alltid ger mer ljus än en rektangulär strålkastare med samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund där man kapat bort över- och underdel.
Webbsidan, som uppdateras löpande, kommer framöver även att innehålla mer information om de arbetsstrålkastare och varningsfyrar som också ingår i Hellas sortiment.
För den som vill prova hur den egna bilen ter sig med ett par extraljus från Hella så kan ett klick på ”Provhytten” vara till hjälp.
– Där är det lätt att se hur Hellas extraljus ser ut på olika bilmodeller, säger Helena Torstenson.
Effektivare bränslecellsbaserat energisystem för hemmabruk Toyota fortsätter nu, för femte året i rad, utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. De tekniska utmaningar som tidigare funnits har nu till stora delar övervunnits, vilket ytterligare har ökat energi-effektiviteten och minskat CO2-utsläppen. De positiva testresultaten gör att en kommersiell lansering rycker allt närmre.
Grunden i bränslecellssystemet för hemmabruk utgörs av en liten stationär bränslecell som dels genererar elektricitet, dels utnyttjar överskottsvärmen för hushållsuppvärmning och varmvatten.
Jämfört med tidigare testsystem som varit i bruk i ett par år, har de nya systemen förbättrats på en rad punkter. Bland annat har verkningsgraden förbättrats, varmvattenkapaciteten har ökats och underhållet har förenklats. Även återvinningen av överskottsvärmen har effektiviserats. Årets modeller bidrar därmed till ännu större energibesparingar och minskade koldioxidutsläpp.
Bränslecellen utvecklas av Toyota i samarbete med bland andra Osaka Gas, Kyocera och Aisin. 60 bränsleceller av den nya typen tas nu fram för fortsatt utvärdering i japanska hushåll.
Systemet ingår det bränslecellsprojekt som initierades 2005 av det japanska finans- och industridepartementet. Ett flertal bränslecellssystem har installerats i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten. Utvärderingarna hittills har varit mycket positiva och Toyota hoppas nu att de betydande energibesparingarna och att den ökade användarvänligheten bidrar till att systemet också ska vara kommersiellt gångbart.
Av de närmare 200 000 husvagnar och husbilar som finns i Sverige befann sig cirka 2 500 vid Elmia Husvagn Husbil den 9-12 september. Där fanns även Bilprovningen som erbjöd gasolkontroll till halva priset. Även för båtägare är det nu hög tid att kontrollera gasolsystemet.
Under mässdagarna kostade gasolkontrollen endast 75 kronor jämfört med det ordinarie priset på 150 kronor.
Stor skillnad mellan olika orter
Bilprovningens statistik gällande gasolkontroller från april-augusti 2010 visar att närmare varannan husvagns- eller husbilsägare väljer att låta Bilprovningen göra gasolkontroll i samband med den obligatoriska husvagnsbesiktningen.
Det finns dock stora skillnader mellan orterna, i Rättvik, Vansbro, Åmål och Järpen väljer cirka 70-75 procent av husvagnsägarna tilläggstjänsten gasolkontroll i samband med den obligatoriska husvagnsbesiktningen. I stockholmområdet ligger andelen gasolkontroller på mellan cirka 25-50 procent.
Gasolkontroll som en separat tjänst
Enligt nya EU-regler ingår sedan den 29 april 2009 inte längre gasolkontrollen i den obligatoriska kontrollbesiktningen av husvagn och husbil. Till de husvagns- och husbilsägare som vill vara säkra på att systemet inte läcker erbjuder Bilprovningen numera gasolkontroll som en separat tjänst.
När kontrollen var obligatorisk underkändes cirka 5 procent av husvagnarna på grund av gasolläckage.
För båtar gäller det att ha ett uppdaterat system med fräscha ventiler, slangar och kopplingar samt helst även ett läckagelarm. Alde är ett av de företag som har ett komplett utbud för alla båtägare med gasolsystem i båten.
www.alde.se
Ljudet strömmar ut från alla fyra sidorna på Bosch nya hantverkarradio. Fyra kvalitetshögtalare och en kraftig subwoofer ger ett fylligt ljud. Den klarar både hård rock och hård behandling – tål fall på upp till två meter. Inbyggd radio och ingång för iPod, SD-kort eller USB-sticka och inbyggd laddningsfunktion för mobiltelefoner.
Nu är det slut med dåligt ljud på marinan. För oavsett om man står framför, bakom eller lyssnar från sidan, så låter Boschs nya hantverkarradio Power Box GML 20 Professional långt bättre än många andra musikanläggningar på marknaden.
Välljudet skapas av en effektiv subwoofer och fyra kvalitetshögtalare som riktar ut ljudet åt fyra håll så att man alltid vart man än vänder sig kan höra nyheter och musik i hög kvalitet i en ljudnivå upp till 20 watt.
Panelen med den stora LCD-displayen används för att både ställa in brusfri radio och för att välja mellan egen MP3/WMA-musik från antingen iPod, SD-kort eller USB-sticka. FM-radion har god mottagning var i landet man än arbetar. Man kan dessutom spara upp till 20 radiostationer.
Klarar ett fall på två meter
Musiken tystnar inte ens om man råkar tappa Power Box. Den sitter monterad i en stödsäker fjäderupphängd aluminiumram som garanterar att ljudet fortsätter att strömma till och med efter ett fall på två meter. Enda sättet att få tyst på Bosch Power Box, är att stänga av den.
Den tål även slipdamm, borrkex, färgstänk och kaffespill. Den står pall för vind och väder och är den första hantverkarradio som uppfyller kraven i den tuffa amerikanska militärstandarden IP54 avseende damm- och vattentäthet.
Därför finns det all anledning att använda den även utanför arbetsplatsen. Power Box drivs med litiumjonbatterier från Bosch och kan med fördel användas för att spela upp till fest, vid grillaftnar, strandhugg, rampskating, streetbasket osv. Med sin kraftiga konstruktion passar den också in som musikanläggning i tonårsrummet.
Ladda mobilen med radion som uttag
Man kan även ladda sin mobil eller annan elektronisk utrustning via USB-ingången. Radion kan också användas som uttag till andra verktyg, eftersom det finns ett inbyggt strömuttag på 230 volt. Power Box får ström antingen från 230 volt eller från ett 14,4 eller 18 volts litiumjonbatteri från Bosch.
Power Box GML 20 Professional väger 10,2 kg och fås hos ledande återförsäljare av professionella verktyg över hela landet till ett rekommenderat försäljningspris på 2395 kr. exklusive moms och 2994 kr. inklusive moms.
Bildtextförslag:
Power Box GML 20 Professional från Bosch låter bra från alla sidor och är en så robust rockare att den tål ett fritt fall på hela två meter.
Det är maximalt intresse för det nordiska havsforskarmötet Nordic Marine Sciences Conference i Strömstad 13-16 september, där Göteborgs universitet tillsammans med Svenska Havsforskarföreningen är huvudarrangörer. Denna tvärvetenskapliga konferensen samlar 260 havsforskare, marina miljöövervakare samt företrädare för myndigheter och industri från hela Norden. Dessutom är en handfull internationellt ledande forskare speciellt inbjudna talare.
Havsforskarmötet har tre huvudteman: globala förändringar till havs, förvaltning av hav och kust samt sjömätning modellering och kartering.
Utöver föreläsningar från sju specialinbjudna, internationellt erkända forskare erbjuds ett gigantiskt kunskapsutbyte genom sammanlagt 88 föredrag i tre parallella sessioner och ett 50-tal posterpresentationer. En exkursion till Kosterhavets/Ytre Hvalers Nationalpark ingår också i mötet.
Bland de inbjudna föreläsarna märks bland andra…
► professor Hans-Otto Pörtner (Division of Integrative Ecophysiology, Alfred Wegener Institute) som pratar om försurning,
► Doug Wilson (Aalborg University Research Centre) som pratar om fiskeriförvaltning och dess problem,
► professor Lisa Levin (Scripps Institution of Oceanography) som pratar om djupshavsbiologi och hoten mot dessa känsliga miljöer samt
► professor Georgia Destouni (Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi, Stockholms universitet) som kommer att prata om interaktioner mellan land och hav.
Alla inbjudna föreläsare hittar du på: nmsc2010.org/invited-speakers/
Till havsforskarmötet kommer deltagare hela Norden, inklusive Island och Färöarna, samt även Tyskland, Polen och Frankrike.
Bakom havsforskarmötet står Göteborgs universitet och Svenska havsforskningsföreningen (SHF) i samarbete med Norske havforskeres forening, Dansk nationalråd for oceanologi och Suomen Merentutkijat – Havsforskarna i Finland.
Läs mer om Nordic Marine Sciences Conference: nmsc2010.org
Holländska Vripack bygger inte bara stora yachter utan har även en avdelning som sysslar med kommersiella båtar. Det senaste exemplet är denna 60 fots “Multi Purpose Tender” som har tagits fram i samarbete med det holländska charterföretaget Sima Charters. Båten heter SC Puma och är specialbyggd för att användas inom offshore. Den är 19 m lång och gör 24 knop med Rolls Royce FF 450 vattenjet.
SC Puma är en kombinerad lots- och servicebåt för riktigt tuffa förhållanden. Den kan bland annat användas till bogsering och till att transportera besättningar och förnödenheter till fartyg, plattformar och vindkraftsparker. Den kan också tjänstgöra som lotsbåt, som polisbåt, för övervakning och sjöräddning.
SC Puma har klassats med Lloyd’s Register för arbetsbåtar. Båttypen är extremt sjövärdig och klarar betydligt tuffare väder än vad de flesta andra båtar är konstruerade för. Detta bevisades vid en tur från Southampton till Rotterdam i mycket högt sjö.
Bland utrustningen ombord finns en fullt uppvärmd kabin och ett väl täckt passagerarutrymme, uppvärmt däck och reling för att hålla båten och de 70 cm breda skarndäcken helt isfria samt en Hadrian safety rail för att fästa livlinor. Ombord finns även två kabiner med sovutrymmen. Båten tar upp till tolv passagerare.
I navigationsutrustningen ingår två radar, SAR-finder, PC-baserade plottrar, AIS, NAVTEX och mycket mer.
SC Puma har konstruerats av Vripack och är byggd av Sima Charters. Hon ska användas för projekt i Tyskland. Sima Charters är redan på gång med ett systerfartyg, som ska färdigställas under 2010.
Technical Specifications
LOA : 19m
BOA : 5,62m
Draft : 1,1 m
Engines : Volvo D12 650pk
Propulsion : Waterjets Rolls Royce FF 450
Speed max : 24 kn
Speed cruise : 20 kn
Designer/engineer : Vripack
Builder : Sima Charters / Ship Install
Naval architect : Vripack
Classification : Lloyd’s: 100A1, SSC, Pilot, HSC, G3
Flag : UK
www.vripack.com
Kostnader för korrosion uppgår varje år till cirka 90 miljarder kronor i Sverige, enligt Korrosionsinstitutet. Nu väntas den siffran sjunka. Ett forskarlag vid KTH har nämligen uppmärksammat en viktig egenskap hos blåmusslor som skyddar exempelvis stål från korrosion.
Det är KTH-forskarna Jinshan Pan, Per Claesson, Andra Dédinaité, Fan Zhang och Olga Krivosheeva som hittat ett miljövänligt alternativ till den miljöfarliga kromatprocessen för att förhindra korrosion på metaller. Om metoden slår igenom kan den ge en ny typ av effektivt rostskydd på en marknad med många dyra och miljöskadliga rostskyddsprodukter.
Den alternativa rostskyddsmetoden kommer från den vanliga blåmusslan. Den har nämligen förmågan att i vatten fästa sig vid i princip alla material, även teflon och vax, genom att tillverka så kallade byssustrådar, en form av lim.
Forskarlaget har upptäckts en annan viktig egenskap hos proteinerna i musslans lim – att de kan bilda filmer som skyddar material mot korrosion. Proteinerna i limmet har därtill förmågan att tränga undan vatten för att kunna fästa bättre.
Lösningen har patenterats, och ska kommersialiseras av företaget Biopolymer Products.
En flytoverall är ett praktiskt fiskeplagg som höjer säkerheten både i båten och på isarna. Genom ett samarbete med Sportfiskarna stöttar Normarks nya modell Sundridge Crossflow dessutom fiskevårdsinsamlingen ”Ge fan i våra vatten”. För varje såld overall går 200 kr till fiskevård!
Insamlingen ”Ge fan i våra vatten” startades av ett gäng fiskande rockmusiker tillsammans med Sportfiskarna för att samla in pengar till fiskevård. Kampanjen har rullat i tre år och har totalt samlat in över 700 000 kronor.
– Vi på Normark vill genom denna specialdesignade overall, med kampanjens tuffa emblem broderad på bröstet, stötta ett viktigt initiativ för starkare fiskbestånd och friskare vattenmiljöer, säger Pär Lindberg, divisionschef fiske på Normark.
Pengarna som samlats in har hittills satsats på projekt som gynnar gäddor, havsöringar, laxar och harr. Fler fiskevårdsprojekt är också på gång.
– Vi räknar med att kunna presentera fler fiskevårdsprojekt som får pengar från insamlingen redan under hösten. Ju fler som köper den nya overallen, desto större möjligheter får vi att satsa på fiskevård, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.
Sundridge Crossflow är en helventilerad flytoverall med hög fleecefodrad krage och rymlig huva. Stora smarta fickor för förvaring, mobilficka och värmefickor samt med ett broderat Ge fan våra vatten-emblem på bröstet. Snyggt färgsatt i djup marinblå och limegrön färg med vita inslag. Bästa overallen för både båtfiske och isfiske!
Sundridge Crossflow finns att köpa i sportfiskebutiker över hela landet med start i oktober 2010.
Floddelfinerna utsätts för en allt hårdare press och är ett allvarligt tecken på dåligt hälsotillstånd hos världens floder. Gifter från jordbruk och industri, dammbyggen och ohållbart fiske, är några av bovarna bakom. Det visar en ny rapport från Världsnaturfonden WWF som idag presenteras under den internationella Vattenveckan som pågår i Stockholm.
– Floddelfinerna är några av jordens mest hotade däggdjur och viktiga flaggskeppsarter för hur floderna mår. Minskande populationer är en allvarlig larmsignal om att kvalitén och kvantiteten på både sötvatten och dricksvatten för människor är i fara, säger Anna Forslund, sötvattensexpert på WWF i Sverige.
Floddelfiner och tumlare lever i några av världens största floder – bland annat Yangtze, Ganges, Mekong, Indus och Amazonfloderna. Yangtzedelfinen räknas som utrotad och i Asien är alla floddelfiner klassade som starkt hotade enligt Internationella naturvårdsunionen, IUCNs rödlista. I Yangtzefloden lever också den fenlösa tumlaren, en sötvattensform av den asiatiska tumlaren som minskat kraftigt och i dag uppskattas antalet till cirka 1800. I Indien lever färre än 2 000 Gangesdelfiner utmed en 600 mil lång sträcka vid Ganges och Brahmaputra. De har blivit alltmer isolerade och har fått svårare att hitta mat och partner för att fortplanta sig. I Indusfloden i Pakistan finns inte mer än 1 600-1 700 djur kvar i fem olika populationer. Endast ett fåtal anses livskraftiga. I Sydamerika är situationen fortfarande ljusare med ett 40 000 djur kvar, men dammbyggen, gruvindustri och ohållbart fiske är växande hot även mot dessa delfiner.
Många floddelfiner har höga gifthalter i sina kroppar vilket är en skrämmande varning om de hot som finns mot såväl människor som djur. Att säkra naturliga flöden och jordbruksmetoder, ett hållbart fiske samt sundare principer för dammbyggen krävs för att sköta ekosystemen på ett mer effektivt och ekologiskt hållbart sätt, visar bland annat rapporten ”River Dolphins & People, Shared rivers, Shared future”. Att bevara biologisk mångfald och minska fattigdomen hänger intimt samman.
– Hälften av världens sötvattensekosystem har försvunnit på hundra år. Miltals med diken, kanaler och dammar runt om i världen har grävts för att leda bort vatten för att bevattna åkrar och reglera vatten för kraftverksproduktion. Våtmarker och slingrande floder som naturligt hållit kvar vattnet har dikats ut och naturens reningsverk har försvunnit i en rasande takt, säger Anna Forslund.
De förödande översvämningarna som drabbat 17 miljoner människor i Pakistan är en allvarlig prövning för den hotade Indusdelfinen. En effekt kan bli att de flyttar ut från sina vanliga områden och stannar kvar där när vattennivåerna återgår till det normala.
Utfiskning och föroreningar är hot mot till exempel den akut hotade Irrawaddydelfinen som lever i Mekongfloden i Sydostasien. Idag finns bara cirka 80-100 individer kvar.
Fakta: Det går att urskilja sju arter av delfiner eller tumlare som hela sitt liv befinner sig i sötvatten. De egentliga floddelfinerna är Gangesdelfinen, Yangtzedelfinen, Indusdelfinen och Amazonas-delfinen som har fått sina namn av floderna de lever i. Förutom dessa finns det även några marina arter där tydliga sötvattenspopulationer har formats. Dessa är Irrawaddydelfinen, den fenlösa tumlaren som lever i Yangtzefloden och Guyanadelfinen som lever i Amazonas- och Orinocofloden i Sydamerika.
Det går bra för flera svenska racerbåtsförarna nu igen. Oskar Samuelsson har skrivit kontrakt med det italienska tillika flerfaldiga F1-världsmästarteamet Rainbow. – Jag kommer att bli en del av den nysatsningen som F1-serien för båtar gör på talangfulla ungdomar. Varje stall kommer att ha en talang som tävlar för dem i klassen Formula 4s, en klass med så kallade ”gröna” miljöklassade motorer. Under varje tävlingshelg för F1 H2O under kommande höst kommer det att köras två tävlingar, säger Oskar Samuelsson.
Uppläget är snarlikt det som finns i bilracingen i form av F1 och GP2 men med skillnaden att F1 H2O-teamen är inblandade i högre grad.
Bland konkurrenterna återfinns många duktiga unga förare med fina meritlistor. Det finns idag runt om i världen några klasser med lika båtalternativ men med olik motorregler. I F1-junior serien har de bästa unga förarna ifrån de olika klasserna samlats. Jag känner mig dock rätt väl förberedd då jag är väldigt familjär vid den motorn som kommer att använda i och med att jag har tävlat i sedan 2007.
I bagaget finns två VM-silver, silver i tyska ADAC Mästerskapen och två brons ifrån Skandinaviska Mästerskapen.
Säsongen kommer få sin början den andra oktober i kinesiska Linyi för att där efter fortsätta med ytterligare två tävlingar i Kina, Liuzhou och Shenzhen. Därefter blir det en månads uppehåll innan det blir tävlingar i Doha i Qatar och Abu Dhabi samt Sharjaha i Förenade Arabemiraten.
– Min målsättning är att vinna serien, det kommer däremot att bli en väldigt tuff uppgift då många duktiga förare kommer med samma målsättning. På förhand känns det dock som att fjolårsvärldsmästaren Stefan Hagin kan komma att bli den värsta antagonisten. Dock är allt ännu så länge väldigt öppet då det har tillkommit nya båttillverkare och för mig nya konkurrenter.
– Jag hoppas att det arbete vi under året har lagt ner ska ge utdelning, jag har trots allt hittat en del fart i mina grejer sedan ifjol. Dock vet vi än så länge inte så mycket om hur banorna kommer att se ut, jag hoppas att de är lite längre då det borde passa mitt material samt mig som förare bättre, säger Oskar.
Kommentarer
Kom igen nu Samuelsson !! Det är bara att köra, det grejar du.
Regeringen tillstyrker ansökningar om att Blekinge Arkipelag och Älvlandskapet Nedre Dalälven ska utses till biosfärområden inom Unecos program Man and the Biosphere, MAB. Unesco har nu att fatta beslut. I Sverige finns sedan tidigare två biosfärområden utpekade av Unesco, Kristianstads Vattenrike och Kinnekulle med Vänerskärgården. Om de två ansökningarna som nu går vidare godkänns blir det område nr tre och fyra.
– Det är två ambitiösa ansökningar som tagit flera år att ta fram. Många människor har som enskilda eller i organisationer medverkat. Det lokala och regionala ansvaret för biosfärområdena och människors aktiva deltagande är grundläggande för framgångsrika biosfärområden. Både Blekinge Arkipelag och Älvlandskapet Nedre Dalälven uppfyller väl de kriterier som Unesco har lagt fast för biosfärområden, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Ansökningarna är också exempel på vad jag vill se mer av när det gäller erfarenhetsutbyte och innovativt samarbete i frågor som rör naturresursförvaltning, markanvändning, bevarande och hållbart nyttjande. Biosfärområdena är utmärkta lokala exempel på hållbar utveckling, säger Andreas Carlgren.
Syftet med ett biosfärområde är flerfalt: biologisk mångfald ska bevaras samtidigt som social och ekonomisk utveckling gynnas. Ett biosfärområde ska dessutom vara arena för forskning och undervisning. Flera syften ska samverka och förstärka varandra.
Tre olika slags funktioner ska uppfyllas:
– bevarandefunktionen: att bidra till bevarande av landskap, ekosystem, arter och genetisk variation,
– utvecklingsfunktionen: att främja ekonomisk utveckling och samhällsutveckling som är hållbar,
– logistiska funktionen: att fungera som stöd för demonstrationsprojekt, miljöutbildning och praktik, forskning och miljöövervakning.
Älvlandskapet Nedre Dalälven
Ansökan om utpekande av det aktuella området som biosfärområde har utarbetats av Nedre Dalälvens Intresseförening. Intresseföreningens medlemmarna utgörs av större företag, kommuner, regionala organ och organisationer. Bakom ansökan står även de fyra berörda länsstyrelserna (Dalarnas län, Västmanlands län, Uppsala län och Gävleborgs län) och de nio kommunerna Heby, Säter, Hedemora, Avesta, Sala, Sandviken, Gävle, Tierp och Älvkarleby. Ansökan har förankrats grundligt lokalt och regionalt. Naturvårdsverket kommer att medverka i förvaltningen.
Det planerade biosfärområdet omfattar cirka 308 800 hektar och har goda möjligheter att uppfylla biosfärområdets tre funktioner bevarande, utveckling och logistiskt stöd. Bevarande av biologisk mångfald och kulturmiljö sätts i relation till både nyttjandeintressen, forskning och utbildning för en hållbar utveckling.
Nedre Dalälvsområdet är unikt genom de mycket höga natur- och kulturvärden som skapats av älven och genom att området utgör en gränszon mellan nordligt och sydligt i nordeuropeisk natur. Här finns den största artrikedomen i Skandinavien av ryggradsdjur (däggdjur, fåglar och fiskar) och den största artrikedomen av ryggradslösa djur på den här breddgraden. I området finns 487 nationellt rödlistade arter. Färnebofjärdens nationalpark är en central del i kärnområdet. De älvnära markerna är i mycket stor utsträckning avsatta som naturreservat eller Natura 2000-områden. Vissa områden ingår i den internationella Ramsar-konventionen (Conventions on Wetlands). Inom området finns dessutom ett 30-tal naturreservat. Stora områden kring Nedre Dalälven är av riksintresse med hänsyn till de samlade natur- och kulturmiljövärdena. Det är ett av 24 områden i landet där särskilda bestämmelser gäller och där det rörliga friluftslivets och turismens intressen särskilt ska beaktas enligt Miljöbalken.
När det gäller frågan om myggbekämpning i nedre Dalälven-området innebär bildandet av ett biosfärområde inte några nya restriktioner. Arbete pågår nu för en långsiktig lösning på myggproblemet. I avvaktan på den har regeringen tillåtit flygbekämpning av myggen.
Utvecklingen i biosfärområdet sker på lokala villkor och med lokal förankring. Biosfärområdenas modell för samverkan, dvs. det goda lokala och regionala samarbete som har etablerats i Nedre Dalälvens Intresseförening i frågor som rör områdets förvaltning och markanvändning, är centralt även i framtida diskussioner kring myggbekämpning.
Blekinge Arkipelag
Länsstyrelsen i Blekinge län har tillsammans med Karlskrona, Ronneby samt Karlshamns kommuner utarbetat en ansökan om utpekande av Blekinge Arkipelag som biosfärområde. Ansökan har förankrats lokalt och regionalt.
Området, som omfattar större delen av Blekinges kust och skärgård, är cirka 213 000 hektar stort och utgörs av såväl tätbefolkade kuststräckor (inklusive tre städer) som mer glesbefolkade skärgårdsområden och öppna havsområden. Blekinge Arkipelag är mycket attraktivt för boende, turistverksamhet och för det rörliga friluftslivet. Konceptet en hållbar och levande skärgård framhålls i ansökan. Bland annat betonas betydelsen av traditionella kunskaper kring nyttjandet av naturresurser såväl inom småskaligt, kustnära fiske som inom jordbruk och betesdrift.
Områdets geomorfologi och geologi i kombination med det milda, kustpräglade klimatet samt variationen mellan sött och bräckt vatten har skapat unika förutsättningar för en rik biologisk mångfald. Inom det föreslagna biosfärområdet finns sammanlagt 1 kulturreservat, 37 naturreservat och 72 Natura 2000-områden. Två våtmarksområden av internationell betydelse (Ramsar-områden) har pekats ut. Inom området finns arter och naturtyper som omfattas av art- och habitatdirektivet och fågeldirektivet men också av internationella och nationella rödlistor, bl.a. 449 nationellt rödlistade arter.
Med en kombination av funktionalitet och stil rider Tissot Sailing-Touch Gent ut de allra värsta av stormar. Meteorologiska prognoser, tidvattenkalkylator och kappseglingsnedräkning är några av de funktioner som enkelt aktiveras via den unika touchfunktionen. Denna stilrena klocka klarar alla typer av påfrestningar, både till havs och på land.
Den känsliga kristallen på urtavlan gör att användaren snabbt och effektivt kan navigera mellan klockans olika funktioner. En tidvattenkalkylator samt en regattanedräknare speciellt framtagen för kappsegling är två unika funktioner detta armbandsur erbjuder. Tissot Sailing-Touch Gent erbjuder även en hastighetsmätare, kompass, 2 tidszoner, kalender och bakgrundsbelysning.
Tissot Sailing-Touch Gent är inspirerad av friheten till sjöss och har en design som både är praktiskt och tilldragande. Den grå urtavlan med röda, vita och blå detaljer för tankarna till marina flaggor och hav. Det innovativa armbandet är utrustat med ett extra säkerhetslås och kan enkelt förlängas för att appliceras utanpå seglarjackan.
Pris 8 650 kr.
Italienska Sessa Marine fortsätter sin satsning på nya modeller. Det hårt satsande företaget har redan moderniserat stora delar av sitt modellprogram och nu kommer alltså flera nyheter. Allt från en mindre 19-fotare till betydligt större motorbåtar.
En av de äldre modeller som ska ersättas är Key Largo18, en av varvets storsäljare under flera år. Den nya modellen heter Key Largo One. Det är en modernt formgiven öppen båt i stil som en modern runabout.
Tekniska fakta
Längd: 5,75 m
Bredd: 2,34 m
Motor max: 115 hk / 85 kW
Passagerare: 6
Bränsle: 100 l
En större nyhet rent bokstavligt menat är den helt nya C 35 sport-coupé. Föregångaren, C 35, har sålts i över 500 exemplar under 15 år. Den nya C 35 sport-coupé har hämtat sina linjer bland annat från Sessas stora C 68, som är en mycket modernt formgiven båt.
Tekniska fakta
Längd: 11,75 m
Bredd: 3,45 m
Motorer: 2 X D3 – 200 hk (162 kW)
Passagerare: 12
Vikt: 7,600 kg
Bränsletank: 560 l
Hålltank: 95 l
Vattentank: 286 l
Toppfart: 35 kn
Marschfart: 28 kn
www.sessamarine.com
Det italienska varumärket MyNav tar GPS-användandet ett steg längre och står för innovationen av en sömlös navigeringslösning från A till D via B och C genom både bil/mc-, cykel och topografisk navigation – allt i en och samma rutt.
GEAR expanderar och plockar upp ytterligare ett GPS-varumärke i sitt sortiment – MyNav. MyNav står för en sömlös navigeringslösning där du kan vägledas från punkt A till B via C och D på bilvägen, på MC:n, på cykeln och i skogen – allt i en och samma rutt. Du slipper byta minneskort och guidas på vägarna med hjälp av kartvisning och röstkommandon, för att sedan direkt övergå till visuell navigering när du når terrängen.
MyNav introduceras i Sverige med tre modeller: MyNav 500, MyNav 600 och det senaste tillskottet anpassad för cykling och träning, MyNav 700. Alla modellerna har en stor och tryckkänslig transflektiv färgskärm på 3,5” och är konstruerade i ett vattentätt och stöttåligt utförande. MyNav 600 är dessutom utrustad med en knappsats som kan vara bättre lämpat vid till exempel av användandet av handskar.
GPS-modellerna levereras med en bilkarta över Sverige från NAVTEQ och en valfri region av topografikartan Topo Sweden Plus från kartföretaget MapFactory. Till samtliga modeller går det att köpa till en bil- och topokarta över Europa. Till MyNav 600 går det också att köpa till sjökort över hela Sveriges kuster på ett och samma minneskort.
MyNavs produkter har ett lättanvänt gränssnitt med tydliga menyer som gör det enkelt orientera sig i mjukvaran. Du kan också välja att visa eller dölja de olika skiktlagren i kartorna – allt för att anpassa och optimera kartvisningen för eget ändamål.
I det medföljande PC-programvaran MyNav Map Manager kan du arbeta med dina kartor: sök användbar kartinformation, beräkna rutter och visa uppgifter och höjdprofiler, visualisera spår och waypoints. Du kan också överföra och visa kartor i rasterformat som till exempel scannade papperskartor, satellitbilder och flygfoton.
Tillverkaren bakom MyNav, italienska GIOVE, har varit verksamt sedan 1994 och anpassar och distribuerar vägdatabaser för fordonsnavigeringssystem i samarbete med världsledaren NAVTEQ. Tack vare sin kunskap och unika databasers fullständighet har GIOVE specialiserat sig på skräddarsydda digitala kartor för särskilda ändamål.
Gemensamma egenskaper/funktioner:
– Bilkarta över Sverige
– Valfri region av Topo Sweden Plus (1-9)
– Elektronisk kompass och barometrisk höjdmätare
– Utbyggbart minne på upp till 16 GB (MicroSD HC)
– Transflektiv 3,5” pekskärm i färg
– SiRF Star III
– Vattentät/stötsäker IPX7
Läs mer: www.mynav.se
Nästa vecka blir det PR-turné i RIB-båtar längs stora delar av den svenska kusten. Det är KGK Motor AB, som bland annat importerar Suzuki utombordsmotorer och Capelli RIB-båtar till Sverige, som kommer att visa upp två nya tuffa RIB från italienska Capelli: Capelli 750 eXtreme och Capelli 625 eXtreme.
Touren avverkar på några dagar vad som för många båtägare är en hel semestertur. De kör från Göteborg till Stockholm via flera hamnar i högt tempo.
Capelli Extreme Tour startar på måndag 13 september i Göteborg och avslutas 17 september i Stockholm. Capelli 750 eXtreme och Capelli 625 eXtreme kommer att köras sjövägen runt södra Sveriges kust med stopp i Göteborg, Helsingborg, Karlskrona och Stockholm.
Tider och platser:
13/9 Göteborg: Långedrag kl. 09.00 – 10.00
14/9 Helsingborg: Sydmarin i Råå kl. 09.00 – 10.00
15/9 Karlskrona: 1852 Marin & Fritid kl. 09.00 – 10.00
17/9 Stockholm: Bockholmen Hav & Restaurang kl. 09.00 – 10.00
Capelli 750 eXtreme körs med en Suzuki DF300 och Capelli 625 eXtreme körs med en Suzuki DF150.
Tekniska specifikationer:
Capelli 750 eXtreme Capelli 625 eXtreme
Längd: 7,48 m Längd: 6,25 m
Bredd: 2,92 m Bredd: 2,60 m
Vikt: 850 kg Vikt: 550 kg
Antal personer: 10 Antal personer: 10
Rek. motor: 200-300 hk Rek. motor: 140-175 hk
Läs mer: www.suzuki.se
Lagom till höstrusket lanseras tre nya tillbehör som gör de värmande baden från Skärgårdstunnan mer behagliga. Det går nu att utrusta baden med sidobord, trappa och ny smart regnhatt. Med start i september blir det även möjligt att välja färg på sitt bad.
Trappan gör det enklare att kliva i badet, medan sidobordet fungerar som en utmärkt avställningsyta för dryck eller lykta. Båda tillbehören följer badets runda form och är tillverkade av värmebehandlad furu precis som panelen på Skärgårdstunnans bad. Den nya regnhatten leder röken genom ett nät som förhindrar att sotflagor flyger iväg. Sot som annars lätt kan hamna i badvattnet.
– Att slippa oroa sig över var sotflagorna hamnar är befriande, säger Fredrik Hofgaard, produktansvarig.
Utöver tillbehören så blir det med start i september möjligt för Skärgårdstunnans kunder att välja bland hela sju färger vid köp av bad. Att välja färg har varit ett vanligt önskemål.
– Vi ser att många vill matcha badet med villan, trädgården eller till och med och båten. Därför känns det extra kul att vi nu kan låta kunderna välja mellan en rad olika färger.
Skärgårdstunnans utbud innefattar klassiska tillval som kapell och reningssystem, men också lyxiga tillbehör som bubbelsystem och undervattensbelysning.
Läs mer: www.skargardstunnan.se
Kommentarer
Såg en sådan här badtunna i Marstrand under Matchcup i sommras. Blev förvånad över hur smakfull den var. Tycker badtunnor brukar se rätt risiga ut annars…
I samband med Öppna Varv lanserade Båtkusten den nya tjänsten Marinplus+. Tjänsten är framtagen i syfte att fylla ett stort behov hos båtägare, nämligen att minska antalet förlorade semesterdagar på sjön till ett minimum. Med Båtkusten Marinplus+ tecknar båtägaren ett avtal som utlovar auktoriserad Volvo Penta hjälp inom 48 timmar vid drivlinefel.
Enklare fel åtgärdas så fort som möjligt, och svårare haverier så fort det finns tillgång till rätt reservdel, motorlyft, bärgning etc. Till att börja med är tjänsten geografiskt begränsad till västkusten, på sträckan mellan Helsingborg till Strömstad.
Kostnaden för att teckna Båtkusten Marinplus+ är 2 500 kr per år. I den summan ingår även medlemskap i SSRS och Trossen.
Båtkusten är ett samarbete mellan 18 fristående Volvo Penta-auktoriserade verkstäder längs den svenska västkusten. Båtkusten är inte ett fristående företag utan samordning och ansvar för servicelöftet sker genom Mitab Marin Industriteknik, Västra Frölunda, medan varje utförd reparation och insats garanteras självständigt av utförande part.
Info: www.batkusten.se
Nu kommer en efterföljare till den spännande och framgångsrika Fjord 40, som vann titeln “European Powerboat of the Year 2008”. Enligt ägaren, det tyska storvarvet HanseGroup, blir den nya Fjord 36 en riktigt spännande och het båt. Med dubbla dieselmotorer får den prestanda på över 40 knop.
Den tydligaste skillnaden gentemot föregångaren är självklart storleken. Fjord 36 Open har dock många av de tillbehör och egenskaper som karakteriserar 40 Open, det vill säga en radikal och säregen design, dubbla dieselmotorer, DPA-drev och IPS joystick-styrning för lugn manövrering. Under däck finns en dubbelkabin, toalett med dusch och ett pentry.
Nya Fjord 36 Open får sin världspremiär på Genoa International Boat Show, som hålls 2–10 oktober. Priset för båten beräknas bli cirka 183 500 Euro plus moms (cirka 2 150 000 kr till konsument i Sverige).
Tekniska data:
Längd: 10,80 m
Bredd: 3,65 m
Vikt: 6,0 ton
Bränsletank: 600 liter
Vattentank: 160 liter
Fartområde: 30–36 knop
Motorer: 2×260 hk Volvo D4 PDA Drive + IPS Joystick eller som tillval 2×300 hk Volvo D4 PDA Drive + IPS Joystick
Med mindre än ett år kvar till Tall Ships Races 2011 är det nu dags för fartygen att anmäla sitt intresse för de att besöka nästa års olika hamnar och Halmstad är mycket populärt! Redan första anmälningsdagen för The Tall Ships Races 2011 har hela 18 fartyg från sju länder anmält sig till Halmstad. Och hela 14 av dem är av de största klasserna, därmed är Halmstad hittills den mest intressanta av nästa års hamnar.
”Detta är helt unikt att fartygen visar ett så stort och tidigt intresse för en hamn,”, säger
Lillian Westerberg, projektledare för Tall Ships Races i Halmstad. ”Att redan första dagen fått anmälningar från 18 fartyg är mycket gott betyg för Halmstad ”, tillägger hon. Lillian har lång erfarenhet av Tall Ships Races inte minst från de tre som genomförts i Stockholm som hon projektlett.
Halmstad är målhamn för Tall Ships Races 2011 och beräknas ha minst 300 000 besök under de fyra dagar långa evenemanget och upp till 100 fartyg beräknas besöka Halmstad, och de har ända till maj 2011 på sig att anmäla sig så fler stolta fartyg lär visa sitt intresse
Några av fartygen som anmält sig första dagen är:
Christian Radich, (Norge)
Europa, Stad Amsterdam, Wylde Swan, (Nederländerna)
Dar Mlodziezy, (Polen)
Lord Nelson,(UK) handikappanpassad
Utopia, (Danmark)
Rupel, (Belgien)
Esprit, (Tyskland)
Halmstads största evenemang någonsin
The Tall Ships Races, (TSR) är världens största internationella havskappsegling för seglande skolfartyg och marina skolfartyg, den 5-8 augusti 2011 kommer tävlingen till Halmstad. Över 100 fartyg kommer att förtöja från östra hamnbassängen till Tullkammarkajen. Här får besökarna möjlighet att kliva ombord på några av världens största segelfartyg, uppleva Crew Parade och beskåda den avslutande paradseglingen. Utöver detta blir det ett spännande program på land med, aktiviteter, artistuppträdanden, god mat och dryck och ett sprakande fyrverkeri. Fokus på ungdomsarbete
Målsättningen med TSR är att skapa ett evenemang, där ungdomar från flera olika länder med olika bakgrund kan mötas under annorlunda former och skapa nya kontakter för livet. I tävlingen deltar 3 000-4 000 ungdomar från ett 20-tal länder. Minst 50 procent av besättningen på fartygen måste vara mellan 15 och 25 år.
Hittills under året har 242 personer rapporterats misstänkta för sjöfylleri eller grovt sjöfylleri. Det visar Kustbevakningens sammanställning för sommarsäsongen 2010. Statistiken kan verka stämma med verkligheten, men bör kritiseras på flera punkter. KBV drar jämförelser med tidigare år, men 0,2 promille var inte straffbart tidigare och kunde alltså inte hamna i statistiken. Kbv har gjort sex gånger fler sållningsprov än Kbv Väst. Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom denna sneda statistikfördelning.
Fram till och med den 31 augusti har Kustbevakningen genomfört cirka 2162 rutinmässiga alkoholutandningsprov i hela landet fördelade på respektive region enligt nedanstående diagram.
Utöver rutinmässiga sållningsprov har även 589 kontroller gjorts enligt de gamla reglerna exempelvis vid fartkontroller och lanternekontroller då förarens uppträdande fått Kustbevakningen att misstänka sjöfylleri.
Totalt har 294 båtförare varit tillräckligt onyktra för att gå vidare för bevisprovtagning.
I norra regionen har 50 personer rapporterats för misstänkt sjöfylleri, i östra 138, i södra 21 och i västra regionen har 33 personer rapporterats.
Nedanstående diagram visar hur många personer som rapporterats för sjöfylleribrott de senaste åren.
– Det vackra vädret har förstås lockat många ut på sjön i år och det är en del av förklaringen till de ökade siffrorna. Men i första hand beror det ökade antalet gripna på förändringen i lagstiftningen som gör det möjligt för Kustbevakningen att genomföra rutinmässiga alkoholutandningsprov, säger Ingrid Nordin, handläggare på Kustbevakningens övervaknings- och kontrollenhet.
Ändringarna i sjölagen och alkoholutandningslagen trädde i kraft den 1 juni och innebär att det nu finns en nedre promillegräns på 0,2 promille på sjön för de som framför båtar som är tio meter eller mer eller som kan framföras i 15 knop eller mer. För de båtar som inte faller under denna nya regel gäller som tidigare att föraren inte ska ha konsumerat mer alkohol än att han eller hon kan framföra båten på ett säkert sätt.
Kommentarer
Håller med. Tokiga slutsatser om en lika tokig och onödig lag. Tyvärr urholkar den vårt rättsmedvetande eftersom så många nu faktiskt struntar i den för den totalt saknar trovärdighet och logik. De "sjöfarare" som statistiskt sett särklassigt är de som drunknar påverkade eller har andra alkoholrelaterade olyckor är undantagna! Ta bort denna gräns. Återställ till en promille eller 0,8 som är vanligt i många länder.
Att jämföra med trafik saknar helt relevans. Dessutom intressant att sedan Sverige sänkte promillekravet från 0,5 för trafik till 0,2 har antalet alkoholrelaterade trafikolyckor ÖKAT! De som dricker struntar i gränserna och därför blr den nya lagen om sjöfylleri bara en onödig begränsning för oss som är "skötsamma" och lydiga…
Det är nog ingen slump att politikerna går ut med att lagen endast gäller "Stora och snabba båtar". Dom vill att "Folket" ska tycka att det gäller bara dom där som har råd med "Stora och snabba båtar". Sanningen är den att mycket små båtar med rimlig snurra kan komma upp i 15 knop och är då lovligt villebråd för slumpmässiga provtagningar. Själv tänker jag rösta blankt i årets val och hänvisa till nya sjölagen.
Det är väl bara i Sverige som folk anses vara FULLA vid 0,2 promille. Regeringen har beslutat att en svensk är FULL redan efter en öl och då inte kan ta hand om sej själv och är en fara för allt och alla både på sjön och på land.
Man får inte 0.2 promille av en öl. Jag förstår fortfarande inte varför man måste sitta och dricka alkohol då man kör båt. Är upplevelsen av att vara på sjön så andefattig att man måste spä på den med alkohol för att den skall vara värd något?
Peter. Tramsretorik om upplevelse. De flesta jag känner vill, kan och förmår dricka några öl eller glas vin och sedan kunna förflytta sig. Det har fungerat i alla år och skillnade är nu bara att det är kriminellt. Den nya lagen kommer inte att stoppa de som missbrukar alkohol i vilket fall. DUMHETER
Det är betydligt farligare att gå i en stad efter att druckit alkohol än att köra 5 knop med segelbåt 10,1 meter. Man kan ramla och skada små barn, vingla ut i trafiken och orsaka kaos. Förbjud över 0,2 alltid överallt. förresten förbjud allt så ingen behöver tönka och ta ansvar för sina handlingar
Nu finns det ett upprop mot detta missfoster till lag. Skriv på och visa att vi inte accepterar vilka dumheter som helst!
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4925
Alla lagar vi har, och hur stränga påföljder dessa lagar har så finns det alltid ett visst antal människor som väljer att bryta mot dem. Mord är det t.ex livstid på men det hindrar inte fok från att begå mord. Likt förbannat tror jag det vore dumt att avskaffa en lag med argumentet att alla inte kommer att följa den. Det är liksom därför man har en påföljd, ett straff, för den som inte gör det.
Problemet med att ha en högre gräns (som jag antar Gunvor vill ha) är att omöjligen kan veta själv när man har t.ex 0.5 i promille. Om man har en lägre gräns, som vi har nu, vet man att man bara kan dricka något glas vin eller några öl. Hur mycket skulle man kunna dricka för att ligga under 0.5? Jag har ingen aning.
Peter. Det är viktigt att man skapar lagar som är trovärdiga för sitt syfte. Det är inte nya fyllelagen. Finns inget behov för 0.2. Finns ingen undeersökning/forskning som visar det. Med 0.5 eller 0.8 som i andra länder vet man att man kan dricka "vanligt/måttligt" och det finns marginal. Jag har dessutom skaffat en alkomätare. Kommer dock inte – som så många andra – att bry mig om 0.2 lagen på sjön då den helt saknar trovärdighet
Vad har du då alkomätaren till om du ändå struntar i lagen?
Intressant att lära sig hur man fungerar/reagerar. Håller mig till 0.2 i trafiken. Kör inte FULL på sjön men kommer inte att bry mig om 0.2 där. Det presentarades nyligen statistik som återigen visar att de båtar som är undantagna från lagen är de som är värst drabbade av olyckor – och oftast med alkohol inblandat. Långt över 0.2
En Vansinneslag!
namninsamling:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4925
samt
http://www.alltom02promillepasjon.se/
Kul med massor av konstruerade argument för att kunna fortsätta dricka alkohol och ändå köra båt. För att undvika ett hemskt förbudssamhälle kanske vi ska ta bort promillegränserna på vägarna också. Det blir ju mera spännande då. Eller varför inte 0,8 som på Irland? Dvs 4-5 stora stark och köra sedan…
till Irreespons. Förbud i all ära, men inte skapade ur populistiskt tyckande och utan sakskäl och orsaker. Detta är endast ett alkoholpolitiskt nykterhetsförlag, har ingenting med ökad sjösäkerhet att göra. titta in på www.alltom02promillepasjon.se och läs.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13082059.ab
Idag, måndag, avgörs en av världens tuffaste och mest krävande endagstävling i Stockholms Skärgård. Cirka 160 deltagare ska ta sig från Sandhamn till Utö. Det innebär 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Vilket betyder att de tävlande ska avverka cirka tre Vansbrosimningar och två Lidingölopp efter varandra.
Tävlingen startar i gryningen från seglarhotellet på Sandhamn. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är väldigt få fritidsbåtar ute i skärgården och det är enklare att spärra av farleder och skydda de simmande lagen från båtar.
Det blir ändå tufft att bevaka samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 13-14 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag – som troligen kommer att avverka banan på knappt tio timmar – får ta emot en segercheck på 35 000 kr.
Tävlingen lockar deltagare från hela världen. Där finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland lagen märks Team Norwegian Military Academy, German Armed Forces och flera lag från Swedish Armed Forces samt ett kvinnligt lag från San Diego Lifegaurds. Men där finns också renodlade kompisgäng – vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
Info: www.otillo.se
Trots att de sprang fullständigt fel i en kvart så vann det svensk-amerikanska paret Jonas Colting och Gordon Byrn på måndagen det tuffa Ö till Ö i Stockholm Skärgård. Efter 55 kilometers löpning och elva kilometers simning – vilket motsvarar cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar – sprang de i mål på Utö efter nio timmar och tio minuter. På bilden syns Colting (t.v.) och Byrn när de spurtar mot segern.
Cirka 80 par startade i gryningen från Sandhamn i Stockholms mellersta skärgård. Fjolårsvinnaren Jonas Colting var favorit även i år. Men han och Gordon Byrn fick oväntat hårt motstånd från det svenska paret Johan Hasselmark och Daniel Hansson som var knappt fyra minuter efter i mål.
– Vi hade en bra ledning när vi sprang fel på Ornö. Det tog 15 minuter innan vi kom rätt. Då hade vi tappat allt och låg tvåa. Det kändes mentalt tung och mörkt och jag blev oerhört känslomässig. Men vi lyckades bita ihop och komma ikapp ledarna, berättar Jonas Colting efter segern.
Jonas Colting har varit proffs i triathlon i 15 år. På sin meritlista har han två VM- och två EM-medaljer i triathlon långdistans. Men Ö till Ö är något helt annat.
– Det blir inte lika intensivt som triathlon. Och det går inte så fort eftersom vi springer i terräng ganska mycket. Det är en riktigt udda tävling, men det är jäkligt kul att tävla i par. Och så är det ju alltid kul att vinna.
Lika glada var inte tvåorna Hasselmark och Hansson.
– Vi borde vara nöjda men just nu är vi oerhört besvikna, säger Daniel Hansson som berättar att det är mindre än ett år sedan han lärde sig simma ordentligt.
Trots det avverkade han alltså 11 kilometers simning på måndagen – i 14-gradigt öppet vatten.
– Jag kunde inte simma 100 meter utan att få mjölksyra. Men jag har tränat stenhårt sedan i höstas och på försommaren lossnade det rejält. Nu kan jag simma, säger Daniel Hansson och skrattar.
Info: www.otillo.se
Helgen 17-19 september kommer det att bli en ännu större båtfest i Limhamns Småbåtshamn. Det kommer att visas nya båtar och tillbehör i sjön och på land. Vi kommer att fortsätta med en speciell brygga för de som vill sälja sin begagande båt. På bilden syns initiativtagaren, Axel Billquist på Delphia Yachts.
Efter succén 2009 med att dra igång en båtmässa i Sveriges tredje största stad så har vi nu beslutat att låta mässan återkomma 2010.
– Vi hade närmare 3 000 besökare på de tre dagarna vi hade öppet berättar Axel Billiquist, intiativtagare till Öppen Brygga.
– Vi känner att intresset är för stort för att låta bli. Vi har fått flera förfrågningar från flera nya utställare. Att ha Småbåtshamnen i Limhamn som samarbetspartner är ett naturligt led i vår plan att växa.
2010 års mässa flyttas längre ut på vågbrytaren mot Öresund vilket kommer ge nya möjligheter till ett större och bättre mässområde. I år kommer det utställare från båda sidor av sundet!
– Listan med intresseanmälningar växer ständigt vilket vi ser som ett gott betyg för mässan. Liksom 2009 kommer inträdet att vara gratis. Det enda vi inte kan påverka är vädret men genom att lägga mässan en vecka tidigare hoppas vi att vädergudarna skall vara snällare i år! Vill man ställa ut är man välkommen att kontakta oss och sälja sin begagnade båt är det bara att höra av sig!
www.oppenbrygga.se
Trots att det återstår ett par månader har Victorinox redan tipsat om lämpliga presenter till Fars dag. Det här är Victorinox Rescue Tool, ett oumbärligt multiverktyg, utvecklad och framtagen under fem år tillsammans med räddningsmyndigheter i Schweiz. Den här kniven passar perfekt för nödsituationer och är behändigt att bära med sig till vardags, inte minst på sjön eller vid arbete med båten.
Förutom de klassiska verktygen har kniven utrustats med glaskrossare och bältesskärare. Kniven blev vald till Knife of The Year 2007 av International Knife Award. Med dess fluorescerande handtag är den lätt att hitta i mörker.
Kniven levereras med ett skinande rött/gult bältesfodral och nylonsnodd. Smarta kompakta lösningar är högsta prioritet för det aktiva och mobila livet, något som har drivit Victorionox sedan 1891 då företagets grundare skapade det första fickverktyget, den ursprungliga Schweiziska Armékniven. Pris 900 kr.
www.victorinox.com
Kommentarer
En helt otrolig bedrift! Jag är inte förvånad över detta otroliga seglarpar! Grattis!