nyhetstest

Idag måndag 7 juli börjar Jr Cup, tävlingen som kopplar ihop svenska juniorer med världens seglaress. I år, seglas Jr Cup under Stena Match Cup Sweden-veckan på Marstrand den 5 – 7 juli. Juniorerna seglar i tremannalag för att utvecklas inom kommunikation, ledarskap ombord och bansegling i allmänhet.

– För oss är det otroligt kul att de kommande seglarna kan tävla på samma arena som världens nuvarande största stjärnor. Eftersom de befinner sig på samma plats och tävlar på samma vatten skapas många naturliga möten som är inspirerande för våra juniorer, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/Sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Jr Cup seglas i snabba race i sprintformat, med åtta båtar som startar samtidigt och seglar en bana på ca 10 minuter. Först seglas kvalseglingar och därefter finalseglingar. 2010 seglas tävlingen med Pelle Petterson-ritade C55:or. För att förutsättningarna ska vara lika står arrangörerna, Marstrand Segelsällskap och Lerums Segelsällskap för tävlingsbåtarna.

Första start går 12.30 med grundomgång under två dagar. På onsdag den 7 juli seglas finalerna.
Samtidigt pågår Match Cup Sweden där världseliten i matchracing möts. Deltagarna i Jr Cup kommer få ta del av världsstjärnornas kompetens och på land ta del av många olika aktiviteter. Bla. så kommer OS medaljören Ben Ainslie att delta på prisutdelningen, det vinnande teamet får följa med ett av teamen under en deltävling och flera av de professionella seglarna såsom Mattias Rahm och Linda Rahm kommer delta på debriefing efter varje dags segling.

Under veckan kommer det bjudas på fantastisk segling med juniorer och världsstjärnor på samma vatten.

Sandhamn Race Week får en stark internationell status i år. Benjamin Storm, Principal race Officer från Kiel yacht Club, blir internationell seglingsledare för tävlingarna i Sandhamn 2-5 juli, med särskild inriktning på mästerskapsklassen ORC International.

– Vi är glada över att kunna kvalitetssäkra vårt evenemang och höja nivån på tävlingen genom att ha Benjamin Storm här, säger Sten Edholm, KSSS tävlingsledare.

Benjamin Storm tar med sig många års erfarenhet från internationella stora mästerskap över hela Europa, där han har haft ledningen för bland andra EM och VM i ORC International, Kieler Woche, IMS, X35 Cup, America’s Cup Grand Prix.

– Vi har ett stort team i Kiel Yacht Club som kan assistera vid stora internationella mästerskap och jag är här helt ideellt för att bidar med mitt och vårt kunnande i Sandhamn Race Week, säger Benjamin Storm, från Kiel Yacht Club.

De svenska seglarna känner Benjamin Storm senast från EM i ORC International i Ystad 2009.

– Tanken är att KSSS och vi gemensamt ska kunna höja nivån på Sandhamn Race Week som ett internationellt seglingsmästerskap, förklarar Benjamin Storm.

Vad kommer du främst att införa för nyhet i helgens tävlingar?

– Svenska seglare i ORC International är inte vana att använda VHF men jag använder den för att ge en oerhört stor del av informationen den vägen. Jag talar i VHFen för att ge envägskommunikation, förklarar och förtydligar allt som har med starterna att göra, sköter nedräkningen för starten, ger anvisningar för båtar som har tjuvstartat eller om vi gör ändringar i tävlingsledningens tidigare information.

– Ett ökat användande av VHF är till för att ge de tävlande så mycket information som möjligt över VHF så att de kan fokusera på att segla rätt på banan, menar Benjamin Storm.

Bilden:
Datacom på väg till start i dagens Coastal Race.

Första dagens seglingar på Marstrand bjöd på den ena underhållande bataljen efter den andra. För första gången i Stena Match Cup Sweden seglar de kvinnliga besättningarna i OS-båten Elliot 6, en ny båttyp som innebär större manöverfrihet och fler rafflande dueller. Skickligast på havet idag var den tyska skepparen Silke Hahlbrock och hennes besättning som lyckades ta full pott med sina fyra raka segrar.

Tyskan tog en inledande seger mot Anna Kjellberg och en avslutande mot Linda Rahm. Bakom Hahlbrock är fältet oerhört jämt och segling efter segling avgjordes på mållinjen. Enligt Björn Alm, expertkommentator för Stena Match Cup Sweden, finns det flera anledningar till de små marginalerna:

– Först och främst handlar det om att fältet är fullt av riktigt bra seglare. Dessutom gör den nya båtens konstruktion att den är svår att skaffa en stor ledning med. Det finns alltid en chans att komma ikapp vilket vi sett prov på idag, säger Björn efter dagens sista målgång.

Ingen utav de två svenska besättningarna har imponerat hittills. I en av dagens höjdpunkter lyckades dock Anna Kjellberg ta revansch på den Australiensiska skepparen Katie Spithill som hon förlorade mot i förra årets final. Marginalerna var annars inte på svenskornas sida och Kjellbergs vinst är dagens enda svenska framgång.

Linda Rahm måste efter fyra raka förluster göra en ordentlig uppryckning inför morgondagens seglingar om hon skall ha en chans på en plats i kvartsfinalerna. När de seglas på torsdag måste hon vinna minst två utav de återstående fyra seglingarna.

Björn Alm tror ändå att det finns hopp för svenskorna.
– Jag tycker att det har varit mycket stolpe ut för dem idag och jag är övertygad om att de har mycket kvar att visa imorgon.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Efter fyra månaders intensiv piratjakt utanför Somalias kust, landade på fredagen Kustbevakningens flygplan KBV 503 på Skavsta flygplats. Sedan mars i år har ett av Kustbevakningens tre flygplan, KBV 503, deltagit i den EU-gemensamma insatsen Operation Atalanta utanför Somalias östkust. Kustbevakningens uppgift har varit att upptäcka, dokumentera och rapportera misstänkt piratverksamhet.

Kustbevakningsflyget har övervakat de enorma havsområdena i Indiska Oceanen och upptäckt ett stort antal misstänkta piratgrupper, vilket lett till att flera av dem kunnat lokaliseras och gripas. Under de 110 dagar som verksamheten har pågått har KBV 503 genomfört 89 flyguppdrag med en total flygtid på 566 timmar. På dessa flygningar har 32 moderfartyg och 56 mindre attackbåtar upptäckts.

– Vi har fått mycket positiv feedback på resultaten från våra insatser från ett flertal aktörer, som till exempel samverkande örlogsfartyg, den seychelliska kustbevakningen och inte minst ledningen för Operation Atalanta, säger Lars Franzén, projektledare för Kustbevakningens deltagande i operationen.

Att medverka i internationella sammanhang ingår i Kustbevakningens verksamhet inom såväl fiskerikontroll, gränskontroll och miljöräddningstjänst. Redan i kravspecifikationen för Kustbevakningens flygplan KBV 501-503 togs hänsyn till att deltagande i uppdrag av internationell karaktär skulle bli allt vanligare.

– Det är glädjande att våra plan fungerar så bra även för denna typ av uppdrag. Alla som deltagit i operationen kommer hem med nya kunskaper och erfarenheter, som vi kan dra nytta av i den dagliga verksamheten här hemma, säger Kjell Larsson, chef för Kustbevakningsflyget.

Bakgrund, Kustbevakningen i Operation Atalanta: Syftet med Operation Atalanta är att förhindra piratattacker mot FN-organet World Food Programmes (WFP) livsmedelstransporter, mot handelssjöfarten och att stävja piratattacker i Adenviken och utanför Somalias östkust. Sedan december 2009 ingår också övervakning av fisket utanför Somalia som en uppgift. Operationen genomförs inom ramarna för ESDP (European Security and Defence Policy) och leds av det EU-gemensamma marina försvarsmaktssamarbetet EUNAVFOR, som agerar med FN-mandat, i havsområdet Adenviken och området utanför Somalias östra kust. Kostnaderna för Kustbevakningens deltagande i Operation Atalanta bärs av försvarsanslaget för internationella insatser.

www.kustbevakningen.se

Regeringen har beslutat att Försvarsmakten får anskaffa två nya ubåtar (NGU), samt att två ubåtar av Gotlandsklass halvtidsmodifieras. Regeringen har också beslutat att Försvarsmakten får anskaffa ett nytt medeltungt helikoptersystem.

– De nya ubåtarna kommer utgöra en del av kärnan i försvaret av Sverige. Ett modernt ubåtsvapen är ett av de mest effektiva sätten att säkra vårt land mot yttre hot av mer omfattande karaktär. Det svenska ubåtsvapnet håller absolut världsklass. Genom regeringens beslut säkras att så kommer att vara fallet också i framtiden. Beslutet understryker regeringens Östersjö- och närområdesperspektiv i försvarspolitiken, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Regeringen begärde i vårens tilläggsbudget riksdagens bemyndigande att få beställa byggnationsfasen för två ubåtar av nästa generation. De nya ubåtarna kommer att ersätta två äldre ubåtar av Södermanlandklass och beräknas levereras till Försvarsmakten 2018/19. Vidare föreslog regeringen att den bemyndigas att besluta om att modernisera två ubåtar av Gotlandsklass för att vidmakthålla deras förmåga till 2025. Nu har regeringen med riksdagens bemyndigande fattat dessa beslut.

– Med beslutet om anskaffning av nya helikoptrar ökar vi kraftigt Sveriges helikopterförmåga. Vi vill säkerställa förmågan att evakuera skadade soldater i Afghanistan och möjliggöra ökad rörlighet för förbanden i det nya insatsförsvaret. Ett nytt helikoptersystem skapar en långsiktig lösningen på bristen på helikopterresurser som funnits under en rad år, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Försvarsmaktens styrka i Afghanistan har behov av helikopterunderstöd, bland annat för evakuering av skadade soldater. En utökad helikopterförmåga är därför avgörande för den militära verksamhetens genomförande och säkerhet. Det nya medeltunga helikoptersystemet anskaffas för att täcka det glapp som annars skulle uppstått efter HKP 10 B år 2013. Helikoptrarna kommer ge ökad taktisk rörlighet för insatsförbanden, vilket är en förutsättning för det nya insatsförsvarets tillgänglighet och användbarhet såväl nationellt som internationellt.

Hållbarhetsföretaget Respect och Briggen Tre Kronor inleder en offensiv satsning för hållbarhet. Samarbetet bygger på att företagen gemensamt använder sitt kunnande och sina nätverk för att stimulera till hållbart agerande.

Briggen Tre Kronor och Respect kommer att genomföra ett flertal kommunikationssatsningar, såsom utbildningar och seminarier. Samarbetet innebär till exempel att Briggen Tre Kronor nu kan erbjuda hållbara och klimatanpassade konferenser och möten.

• Samarbetet med Briggen Tre kronor ger nya och spännande kommunikationsmöjligheter. Vi ser fram emot att sprida hållbarhetsarbete på bredare front tillsammans med Briggen Tre Kronor, säger Gunilla Hadders, vd på Respect.

• Samarbetet innebär en uppväxling av vårt hållbarhetsarbete och vi är stolta över att nu kunna erbjuda våra kunder klimatriktiga konferenser och möten, säger Rebecca Krus, kommunikationschef för Briggen Tre Kronor.

Respect erbjuder verksamheter stod att genomföra ett systematiskt hållbarhetsarbete som stärker affärerna och varumärket. Respects hållbarhetsprogram kombinerar strategisk rådgivning inom hållbarhets (CSR), verktyg, bestyrkanden och kommunikationsstrategi. Respect har initierat ett flertal nätverk i Sverige och internationellt, bland andra BLICC (Business Leaders Intiative on Climate Change), BLIHR (Business Leaders Initiative on Human Rights) och Respect Table. www.respect.se

OM BRIGGEN TRE KRONOR
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på att stimulera tillväxt och entreprenörskap, främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten är några exempel på framgångsrika möten och evenemang under 2009. Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor. www.briggentrekronor.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 13 personer omkom genom drunkning under juni i år jämfört med 8 personer under juni 2009. Totalt har 26 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 35 under 2009.

Av de 13 omkomna var 4 barn/ungdomar.
2010 juni 2009

4 fritidsbåt 2
5 bad 4
4 övriga 2

13 totalt 8

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under juni 2010.

1/6, Övriga
Slussen, Stockholm, AB-län
En 45-årig man har troligen drunknat i vattnet vid slussen. Det strömma vattnet drog med mannen i ett avtappningshål som finns bredvid slussportarna.

3/6, Fritidsbåt/fiske
Övre Sävsjön, Hällefors, T-län
En 70-årig kvinna drunknade i samband med en fisketur med sin make när båten kantrade och hon föll i vattnet.

5/6, Bad
Sölvesborg, K-län
En 16-årig pojke omkom i en drunkningsolycka. Pojken var tillsammans med några kamrater och badade när olyckan inträffade.

6/6, Fritidsbåt
Kinneviken, R-län
En 61-årig man omkom när han försökt få loss båten som troligen fastnat i redskap.

11/6, Övriga
Nissan, Halmstad, N-län
En 58-årig man omkom när han hamnade i Nissan i centrala Halmstad. Mannen var rullstolsburen. Han flöt med strömmen cirka 200 meter innan Räddningstjänsten kunde få upp honom.

14/6, Bad
Sjöbergasjön, Höör, LM-län
En 14-årig pojke drunknade i samban med att han och några kamrater åkt för att bada. Olyckan inträffade vid midnatt och pojken fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

19/6, Övriga
Salstern, Motala, E-län
En 60-årig man som hittades flytande i sjön Salstern är enligt polisen med största sannolikhet den schweiziske medborgare som anmäldes försvunnen i början av veckan.

25/6, Fritidsbåt
Bergudden, Verkö, K-län
En 50-årig man omkom när båten han färdades i tillsammans med fyra kamrater började ta in vatten. Alla fem hamnade i vattnet, en av dem hamnade under vattnet. Mannen förs i helikopter till sjukhus där han senare avlider.

27/6, Fritidsbåt
Runnviken, Tystberga, D-län
En 24-årig man befaras drunknad, mannen lämnade sitt sällskap och gav sig ut på sjön i en mindre roddbåt. Senare hittade sällskapet båten tom. Räddningstjänsten inledde det akuta letandet. Hoppet att finna den försvunne mannen vid liv anses dock vara ute.

27/6, Övriga
Munsö, Ekerö, AB-län
En 48-årig man drunknade i vattnet utanför Munsö. Omständigheterna kring drunkningsolyckan är enligt polisen oklara.

27/6, Bad
Söljen, Sunhult, Tranås, F-län
En 9-årig pojke omkom när han var med sin far och sina syskon på badplatsen för att ta ett kvällsdopp. Han hittades flytande i sjön. Pappan gjorde återupplivningsförsök, men utan att lyckas. Pojken fördes till sjukhus i ambulans.

28/6, Bad/dyk
Grötvik, Halmstad, N-län
En 21-årig man omkom i en drunkningsolycka vid brottet i Grötvik.

29/6, Bad
Bolmen, Hölminge, Ljungby, G-län
En 10-årig flicka drunknade i sjön Bolmen, flickan var och badade med yngre syskon när hon kom ut på för djupt vatten.

Jacob Wallenberg, ordförande i KSSS, hade den vassaste Draken under första dagen av Sandhamn Race Week. Med sin besättning Sputte Baltscheffsky och Carl-Johan Friis vann han tre av de fyra första deltävlingarna i Drake. – Bättre start på ett mästerskap har jag aldrig haft, men jag vet inte riktigt varför det gick så bra, sa Jacob Wallenberg ödmjukt.

– Jo, vi gjorde väldigt bra starter, fyllde Sputte Baltscheffsky i.

Wallenbergs Drake vid namn Ming klöv mållinjen först i det gropiga havet tre gånger, i första tredje och sista racet. I det andra slutade Team Wallenberg sexa, ett resultat som får räknas bort från dagens tävlingar.

I det fjärde och sista racet skörade teamet sin spinnaker i en vändning mot kryssmärket, och fick sedan arbeta på fördäck hela vägen till sista länsen med att få loss spinnakern.

– Men vi klarade ändå att hålla fältet bakom oss., konstaterade Jacob Wallenberg.

– Det här är Sandhamn när det är som bäst, bra vind, 6-7 m/s sol och bra race, fina banor och fantastiska arrangemang, sa Jakob Wallenberg med ett stort mått av glädje över framgången.

På andra plats efter lördagens seglingar ligger Stefan Winberg, North Sails segelmakare, som tillsammans med Bo ”Ryggen” Ahlström, Peter Cassö, Per Nogén tog fyra andraplatser.

Gutta Johansson, KSSS, med lång erfarenhet i såväl Drake som havskappsegling, verkade inte helt nöjd med sin på tredjeplats första dagen som han tog tillsammans med bl a Gurra Krantz.

– Vi får bättra på det imorrn, sa han med ett leende.

Dagens kanske mest överraskande resultat gjorde två av Alpin-Sveriges främsta skiddamer, Maria Pietilä Holmner och Jessica Lindell Vikarby, som tillsammans med Leif Carlsson seglade in på fjärde plats. De tog tre raka tredjeplatser i sista omgångarna.

På Patrick Ståhles Drake Lady X gick bommen och förstaget av i sista racet.

Resultat Drake Dag 1

1. Jakob Wallenberg, Ming, 3
2. Stefan Winberg, Linnea, 6
3. Gutta Johansson, LEA IV, 11
4. Leif Carlsson, Åreskutan, 13
5. Staffan Larsvall, Lillskutan, 14
6. Thomas Olrog, Déjà`vu, 15
7. C-G Piehl, Jolle, 16
8. Peder Bruske, Dorrit XV, 18
9. Arne Johansson, Drakulla, 18
10. Johan Hedberg, Alice, 27
11. Dag Bjurström, Chalou, 30
12. Patrik Salén, Amarona, 31
13. Patrick Ståhle, Lady X, 35
14. Jan Orest, Pearl, 38

Foto: Oskar Kihlborg.

Nya Bavaria Cruiser 45 är redan nominerad till “Yacht of the Year”. En av de första båtarna i serien har visat att detta är en mycket kapabel segelbåt genom att vinna den holländska regattan “Rone om Noord Holland”, som seglades 18-19 juni.

Den Cruiser 45 som segrade var utrustad med bättre segel än standard, High-Tech, och vann inte bara sin klass utan tog även hem slutsegern i det 250 båtar stora startfältet.

I nomineringen för “Yacht of the Year” 2010 deltar 45-fotaren från Bavaria i klassen “Family Cruisers”. Utmärkelsen delas ut på båtmässan i Düsseldorf i Tyskland i januari 2011.

I april förra året påträffades skelettet av en 20 meter lång forntida val i samband med E6-utbyggnaden utanför Strömstad. Nu vet forskarna vad valen är för art och den kan avslöja att den dog under yngre stenåldern…

I samband med utbyggnaden av E6 i Skee utanför Strömstad påträffades förra året skelettet av en gigantisk, förhistorisk val. Valbenen togs omhand av forskare vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, som tillsammans med Natural History Museum i London ville undersöka om fyndet kunde vara ett exemplar av den mystiska ”swedenborgsvalen”.

Det var det inte.

–Efter DNA- och kol 14-analyser vet vi att valen är en grönlandsval som dog för ungefär 14 000 år sedan. Det innebär att den är 4 000 år äldre än vi först misstänkte, säger Thomas Dahlgren vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.

När grönlandsvalen dog, i slutet av istiden och början av yngre stenåldern, låg fyndplatsen vid Skee på 90 meters djup i en ishavsvik. Då levde grönlandsvalar ohotade vid randen av en kalvande inlandsis. I dag är arten rödlistad, starkt decimerad av kommersiell jakt, och har sina hemmavatten långt från Sverige.

När den nya vägsträckningen invigs den 5 juli kommer valfyndet att föräras en permanent utställning vid rastplatsen, där valbenen visas i en spektakulär glasmonter och resultaten från vinterns undersökning redovisas.

Foto: Thomas Dahlgren/Göteborgs universitet

Fakta grönlandsval
Grönlandsvalen (Balaena mysticetus) kan bli upp till 20 meter lång och väga nära 100 ton, vilket gör den till en av jordens största valar. Valen kännetecknas av ett stort huvud, svart kropp och vit haka, och bär upp till fyra meter långa barder i överkäken. Arten har jagats hårt genom historien, och är idag internationellt rödlistad. Grönlandsvalen lever i arktiska vatten, i huvudsak i de norra delarna av Stilla havet men i mindre antal också i Atlanten.
Källa: The IUCN Red List of Threatened Species.

Varje dag under Almedalsveckan, från söndagen den 4 juli till lördagen den 10 juli, direktsänder TV4 ett nytt politiskt magasin, Almedalen direkt. Programledare är Bengt Magnusson och premiärgästen heter Fredrik Reinfeldt (M). Svenska Båtunionen och Sweboat deltar gemensamt på Almedalsveckan i år under parollen “Upptäck båtlivet, politiker” i Almedalen 6 juli.

Uppmaningen riktas till företrädare för regering och riksdag, kommuner och landsting, som är inbjudna av Svenska Båtunionen och Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 6 juli kl. 1300 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.

Miljöarbetet kring båtlivet står alltmer i centrum och miljöanpassningar sjösätts på allt fler plan. Inte minst har många tillverkare av båtar och båtprodukter insett konkurrensfördelarna i att tidigt anpassa sig till kommande miljödirektiv på EU-nivå.

Seminariet kommer att fokusera på dessa frågor och visa på det viktiga samarbetet mellan myndigheter, båtorganisationer och båtbranschen.

Företrädare för Världsnaturfonden, Båtmiljörådet och Båtskroten kommer att delta.
Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare, Hans W Berglund, och Sweboats VD, Mats Eriksson, i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.

Pressrelease om TV4:s sändningar från Almedalen:

Den mångårige TV4-programledaren Bengt Magnusson flankeras av en panel med tre drivna journalister; Lena Sundström samhällskommentator på TV4, Lena Mellin, politisk reporter på Aftonbladet samt Leo Lagercrantz, chefredaktör på Newsmill.

Fokus för Almedalen direkt är partiledarnas respektive tal, och programmet sänds framför den stora scenen där talen hålls. Dessutom tas de senaste nyheterna och debatterna under politikerveckan upp, som under valåret 2010 med största sannolikhet blir hetare än någonsin.

– Det är partiledarna som sätter agendan, ett spännande utspel bäddar för en spännande sändning, säger Bengt Magnusson.

I programmet ingår även en daglig spaning av Lena Sundström. Vad är på gång, vad snackas det om och vad tycker den övriga panelen om det?

Anders Pihlblad finns med som reporter vid scenen där han kommenterar partiledarnas tal samt intervjuar åhörare.

– I valtider är det viktigare än någonsin att hålla tittarna uppdaterade om vad som händer inom den svenska politiken. Almedalen direkt kommer att erbjuda både det hetaste och det mest relevanta från politikerveckan i Visby, säger Fredrik Lundberg, chef på samhällsredaktionen på TV4.

Almedalen direkt är en del i TV4:s stora direktsända satsning från politikerveckan i Visby. Även Nyhetsmorgon flyttar ner sina styrkor till Gotland under veckan och bjuder på intervjuer, debatt och kommentarer.

Almedalen direkt startar 19.30 och är en halvtimme långt.

Veckans gäster:

4/7: Fredrik Reinfeldt (M)
5/7: Lars Ohly (V)
6/7: Jan Björklund (FP)
7/7: Maud Olofsson (C)
8/7: Mona Sahlin (S)
9/7: Göran Hägglund (KD)
10/7: Peter Eriksson (MP) och Maria Wetterstrand (MP)

Foto: Gotlands kommun.

Den nya myndigheten för havs- och vattenmiljö ska starta sin verksamhet den 1 juli 2011 och ligga i Göteborg. Regeringen har utsett Björn Risinger, 50, att leda arbetet att organisera myndighetens verksamhet. Björn Risinger är idag Länsöverdirektör vid Länsstyrelsen i Skåne län. Avsikten är att utredaren kommer att anställas som chef för den nya myndigheten. Den nya myndigheten bedöms få cirka 400 anställda och övertar flertalet av Fiskeriverkets verksamheter samt vattenrelaterad verksamhet vid Naturvårdsverket.

Nu tas ytterligare ett viktigt steg i den uppgradering av havsmiljöarbetet som regeringen genomför. En ny myndighet kommer att ha det samlade ansvaret för havs- och vattenmiljön, inklusive genomförandet av fiskeripolitiken. Sveriges arbete för renare hav och vatten stärks, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

I direktiven till utredaren klargörs att den nya myndigheten ska:

– verka för bevarande och hållbart nyttjande av havs- och vattenmiljöer
– ha ett samlat ansvar för införande, genomförande och utveckling av svensk havsplanering
– leda och samordna genomförandet av EU:s ramdirektiv för vatten, EU:s marina direktiv, Helcoms aktionsplan för Östersjön, samt EU:s Östersjöstrategi och havspolitik
– ha en nationellt samordnande roll i vattenförvaltningen
– ha det övergripande ansvaret för miljömålen Ingen övergödning, Levande sjöar och vattendrag och Hav i balans samt levande kust och skärgård
– ansvara för genomförandet av EU:s gemensamma fiskeripolitik samt genomförandet av den nationella fiskeripolitiken
– ansvara för förvaltningen av levande s.k. akvatiska resurser, inklusive föreskrifter och vägledning för fritidsfisket,
– bedriva viss forsknings- och utvecklingsverksamhet

Björn Risinger har lång erfarenhet av att leda arbete med miljö- och samhällsfrågor. Han är sedan 2008 Länsöverdirektör vid Länsstyrelsen i Skåne län och har tidigare under åtta år varit direktör och chef för Naturvårdsverkets naturresursavdelning. Under perioden 1995-1999 var han Miljövårdsdirektör och senare Miljö- och planeringsdirektör vid Länsstyrelsen i Stockholms län. Han är ledamot av Miljömålsrådet och Rådgivande kommittén för Forum Östersjön och har också bl.a. varit ordförande för ArtDatabanken vid Sveriges Lantbruksuniversitet (2001-2009), styrelseledamot i Världsnaturfonden WWF och ledamot av Höga Kusten-rådet och styrgruppen för förberedelse av Kosterhavets nationalpark.

– Jag är mycket glad över att Björn Risinger tackat ja till uppdraget. Hans långa och breda erfarenhet av miljö- och naturvårdsarbete samt av svensk offentlig förvaltning ger honom goda förutsättningar att på bästa sätt förbereda den nya myndighetens arbete, säger Andreas Carlgren.

Björn Risinger tillträder sitt uppdrag den 1 september 2010. Senast den 30 december 2010 ska förslag lämnas till regeringen om verksamheternas närmare organisering och lokalisering. Den 1 mars 2011 ska utredaren lämna förslag till instruktion för myndigheten och till regleringsbrev för perioden 1 juli-31 december 2011. Den 1 juni 2011 ska förslag till verksamhetsplan för tiden från 1 juli 2011 lämnas.

2 000 seglare trängs på startlinjen utanför Revengegrundet i Sandhamn i årets stora havskappsegling Eurocard Gotland Runt onsdagen den 7 juli kl 12. Heta namn som Kung Harald av Norge, Niklas Zennström, Anders Lewander, Gurra Krantz och Ralf Aspholm utmanas av amatörer och elit i sex olika klasser. Hela tävlingen kan följas i mobil och på webb. Men redan i helgen smäller startskotten för tre dagars Sandhamn Race Week med fyra SM-seglingar och bankappseglingar i tiotalet klasser.

KSSS och Avantime har i år utvecklat möjligheterna att följa Eurocard Gotland Runt i både Iphone och Android-telefoner och via webben. En helt ny teknik möjliggör att varje båt kan sända text, video och bilder över mobila bredbandsnät så att tävlingen ute på havet kan följas av åskådare på land via mobiler och KSSS.se.

I år förväntas bloggandet från de tävlande besättningarna bli ännu mer omfattande än fjolårets rekord.

– Den digitala utvecklingen är en stor framgång och mycket viktigt för seglingssportens framtid, säger Fredrik Feldreich tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.

Startfältet samlar som vanligt eliten i ORC International, där Ralf Aspholms med sin Sinergia 40 DataCom vill försvara titeln från i fjol, genom att rekrytera två Volvo Ocean Race-rävar, Roger Nilsson och Thomas Blixt. De möter två andra VOR-seglare ombord på Team Dehlers Dehler 35:a, Anders Lewander och Gurra Krantz.

I IRC-klassen står en av de tuffa kamperna mellan Norges Kung Harald på TP52:an Fram och Skype-grundaren Niklas Zennströms Marten 49:a Yani.

Största klassen är SRS LYS med hundratalet startande. De klassiska båtarna seglar en kortare bana och vänder i Visby.

– 241 båtar deltar, och det är med glädje KSSS presenterar ett så brett startfält, från elit till det stora antalet som ger sig på havskappseglingens Vasalopp, säger Fredrik Feldreich.

Sandhamn Race Week inleder seglingsveckan i Sandhamn redan på lördag med tre dagars kappseglingar utanför Sandhamn i fyra SM-klasser, Neptunkryssare, J80, ORC International och Nordisk Folkbåt. Över 100 båtar på fyra olika banor är anmälda. Runtom på Sandhamn blir det underhållning, tävlingar, utställningar och aktiviteter för hela familjen.

Se hela programmet på www.ksss.se/gotlandrunt
Ladda ner ksss app:en
Iphone http://itunes.apple.com/se/app/ksss/id376839002?mt=8

Lagom till Stena Match Cup Sweden lanseras den första Event Guiden som applikation för iPhone. En komplett guide, gratis att ladda ner, med information om nyheter och resultat, kalender, kartor med närliggande restauranger, kommunikationer, hotell och mycket mer. Allt för att maximera upplevelsen på Marstrand. På måndag invigs evenemanget som pågår under hela veckan.

För första gången lanseras en eventapplikation som hjälper besökare att få ut det mesta av sin upplevelse. Bakom utvecklingen av ”appen” står Sigma, Göteborgs-Posten och Brandspot. Stena Match Cup Sweden kommer därmed att vara det första evenemanget i Sverige att erbjuda guiden.

– Vi hoppas att ett par tusen besökare ska få glädje av Event Guiden på Marstrand. Applikationen är flexibel och enkel att anpassa och vårt mål är att den ska bli en komplett guide till alla typer av event i Sverige, berättar Marie Carlsson kommunikationsansvarig för digitala medier på Göteborgs-Posten.

– Det känns jättekul att kunna erbjuda den här tjänsten. Det ligger helt rätt i tiden och är en naturlig del av vår webbstrategi för att öka besökarnas upplevelse på ett lättillgängligt sätt, fyller Martin Sohtell i, projektansvarig på Stena Match Cup Sweden.

Exempel på tjänster och information som du finner i Event Guiden är:
• Eventkalender
• Karta över evenemanget
• Hotell och vandrarhem
• Restauranger och caféer
• Uppdaterade nyheter
• Hur du reser till/från kollektivt samt parkeringsmöjligheter

Ladda ner Event Guiden för Stena Match Cup Sweden kostnadsfritt på App Store. Sök på ”eventguiden”.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Igår invigdes Axmar undervattenspark – en av världens första undervattensparker som visar både natur och kultur. Parken är en guide till undervattensvärlden som vänder sig till alla, inte bara sportdykare: båtturister, kanotister, snorklare, strandpromenerare, dykare, restauranggäster, webbsurfare…

Utvecklingen av parken är resultatet av ett samarbete mellan Kustfilm, Länsmuseet Gävleborg, Naturvårdsverket och Sjöhistoriska museet och har ingått i projektet Nordic Blue Parks, finansierat av Nordiska ministerrådet.
Kultur och natur vid vattenytan

Undervattensparken ligger vid Axmar bruk, fyra mil norr om Gävle. Här finns mängder av skeppsvrak som berättar den 250-åriga historien om järnbruket. Många ligger grunt och kan ses från ytan. I Axmar finns också Gävleborgs läns största naturreservat. Kusten är flack och stenig, och flera öar är bevuxna med urskog. Den grunda och natursköna skärgården är präglad av mötet mellan sött och salt vatten.

– Att snorkla i någon av Gästrikekustens många grunda vikar är en mycket sinnlig upplevelse, där stim med fiskyngel kilar fram i den rika vegetationen, säger Peter Hansson, marinekolog vid Kustfilm AB.

Webbplats och kartguider
I och med invigningen öppnar en ny webbplats, www.axmarbluepark.se. Där kan man läsa om skeppsvraken och naturmiljön. Med hjälp av nedladdningsbara kartguider till de olika platserna kan man ta sig runt i området och få lära sig mer om undervattensmiljön.

Både arkeologer och naturvetare har arbetat med webbplatsen och informationsmaterialet.

– Den som inte har möjlighet att ta sig ut i området, kan få ut väldigt mycket bara genom att besöka webbplatsen. Nu hoppas vi att lokala aktörer tar tillvara på den fantastiska miljön och gör den ännu mer tillgänglig, genom båtuthyrning och organiserade dykutfärder, säger Pernilla Flyg på Sjöhistoriska museet som varit projektledare.

Havet var som E4:an
Axmar bruk anlades 1671 som ett av många järnbruk i Gästrikland. Här fanns skog för kolframställning, och strömmande vatten för att driva stångjärnshammare och masugn. Men det fanns inga lokala malmtillgångar. Under alla år blev sjöfarten brukets nav. Malmen kom från Utö gruvor i Stockholms skärgård, från Bergslagen och från norra Uppland. Kolet fanns lokalt, men fraktades ändå mest sjövägen.

– Ända in i slutet av 1700-talet saknade Axmar bruk egentlig vägförbindelse – havet var den tidens E4:an, säger Bo Ulfhielm, arkeolog vid länsmuseet Gävleborg.

Det färdiga järnet skeppades ut till Stockholm, England och till Kina. Från början kunde fartygen lägga till vid kaj för lastning och lossning. Men i takt med att skutorna blev större och djupet i hamnen minskade, på grund av landhöjningen, övergick man till att ankra upp ute på fjärden och vid öarna närmast.

Axmar bruk lades ned 1927 men har lämnat efter sig många spår av sin verksamhet. Inte minst på botten, där vrak och andra lämningar finns kvar.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

www.sjohistoriska.se

Bildtexter:
Moringar på Granskär berättar att öarna utanför Axmar tidigare trafikerats av fraktfartyg för lastning och lossning av malm och järn. I takt med att skutorna blev större och djupet i hamnen minskade, på grund av landhöjningen, övergick man till att ankra upp ute på fjärden och vid öarna närmast. Foto: Pernilla Flyg, Sjöhistoriska museet.

Antikvarien och marinarkeologen Bo Ulfhielm från Länsmuseet Gävleborg inspekterar kartan över Axmar dykpark, inför nästa dyk. Undervattensparken i Axmar har utvecklats genom ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Naturvårdsverket, länsmuseet och Kustfilm. Foto: Pernilla Flyg, Sjöhistoriska museet

DEBATTARTIKEL: De senaste tio åren har 147 personer drunknat i Stockholms län visar statistik från Svenska Livräddningssällskapet*, i genomsnitt nästan 15 personer per år. Statistiken visar också att 30-40 personer kommer drunkna i samband med fritidsbåtar i riket. En lag om flytväst ombord på fritidsbåtar kan rädda livet på 30 svenskar varje år. Därför bör en sådan införas, menar Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.

När man är på sjön är det viktigt att använda flytväst. Många anser sig kunna simma men saknar ofta förståelse för våra kalla svenska vatten. Om olyckan är framme på våren, när det bara är några få grader i vattnet, är det lätt att gripas av panik och drabbas av hypotermi. Är det långt till land och man saknar flytväst är man mycket illa ute.

Statistik från Svenska Livräddningssällskapet visar att 400 människor drunknat i samband med fritidsbåtar de senaste tio åren, om dessa personer burit flytväst hade 75 procent av tragedierna kunnat undvikas, vilket motsvarar 300 människoliv.

Efter att Titanic förliste 1912 infördes internationella bestämmelser om att flytvästar i tillräckligt antal skulle finnas ombord på alla passagerarfartyg. Sjölagens 9§ lägger ansvaret för säkerheten ombord på båten hos befälhavaren. Men det finns i dagsläget ingen lag på att flytväst ska finnas ombord på fritidsbåtar.

Den typiska olyckan med fritidsbåt är då en äldre man på egen hand ger sig ut på sjön till exempel för att fiska. Turen sker ofta i en liten sjö i lugnt väder. Han använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord, om han använt flytväst hade hans chanser att överleva ökat kraftigt.

Flytvästen bör jämföras med bilens säkerhetsbälte som när det infördes möttes av kritik. Idag är bältet en självklarhet för de flesta och har räddat tusentals liv**.

– Det finns flytvästar för alla aktiviteter på sjön, för alla åldrar, i alla storlekar och i alla prisklasser. Moderiktiga och smidiga flytvästar finns i många olika varianter. En flytväst kostar från tvåhundra kronor och är därför en billig livförsäkring. Med andra ord, det finns inga förnuftiga argument för att inte använda flytväst, säger Mats Eriksson.

Mats Eriksson, VD, Sweboat
me@sweboat.se

Kommentarer

Dödmansgreppet då? 15:20:24 2010-07-02

Jag skulle nog jämföra dödmansgreppet med säkerhetsbältet istället för flytvästen? Bra artikel hur som helst. Det borde vara lag på både flytväst och att använda snodden..

Den 5:e juli kl 14:00 invigs Västerhavsveckan i Lysekil. Vi på Havets Hus firar det med hajsläpp. Sex stycken av Havets Hus småfläckiga rödhajar, fyra killar och två tjejer, ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är födda och uppvuxna på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajarna är märkta för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever.

Även om småfläckig rödhaj, lat. Scyliorhinus caniculus, är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om den. Tidigare var arten uppsatt på den svenska rödlistan i gruppen DD – kunskapsbrist. Det betyder att de bedöms höra till de hotade arterna men är svår att klassa på grund av att man vet för lite. I 2010 års upplaga av rödlistan är arten inte med men vi vet fortfarande mycket lite om den och beståndet är fortsatt mycket litet jämför med hur det såg ut en gång i tiden.

Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster. Sedan 2004 är det förbjudet att fånga och landa småfläckig rödhaj men man har alltid rätt att landa märkt fisk! Men det bästa är förstås om hajen är i så gott skick att man kan skriva upp märkets nummer, längdmäta hajen och sedan släppa tillbaka den i havet igen. Viktigt är att också notera var man fick upp den. När man sedan rapporterar in denna information till Havets Hus eller Fiskeriverket får man en trisslott och ett årskort på Havets Hus som tack för hjälpen.

På Havets Hus i Lysekil lever ett stort antal småfläckiga rödhajar i olika åldrar. Arten lägger ägg, till skillnad mot många andra hajarter som föder levande ungar. Äggläggningen sker året om, och äggen tas omhand på Havets Hus och kläcks i speciella kläckningsakvarier. Efter 9 månader kläcks ägget och ut kommer en ca 10 cm lång unge som legat dubbelvikt de sista veckorna.

Den småfläckiga rödhajen är en bottenlevande hajart som livnär sig på bottendjur som blötdjur, kräftdjur, havsborstmaskar och småfisk. På Havets Hus får de sill, räkor, musslor och bläckfisk. Den småfläckiga rödhajen är nattaktiv, och eftersom hajar är kända för att ha ett utmärkt luktsinne är det mycket troligt att de till stor del finner sin föda med hjälp av luktsinnet. Den småfläckiga rödhajen har dock förhållandevis stora ögon som tyder på att de har förmåga att urskilja föremål även vid mycket svagt ljus.

Invigningen av Västerhavsveckan måndag 5 Juli 2010
Kl. 14.00 Hajarna släpps ut i havet framför Havets Hus
Program Västerhavsveckan på Havets Hus 5-11 juli 2010
Havets Hus har som vanligt ett digert program under Västerhavsveckan.

Havets Hus sommarprogram kompletteras med nedanstående:

Alla dagar kl 13
Sälsafari. Samling vid Havets Hus Brygga. Pris: vuxna 180 kr, barn 100 kr. Kombibiljett Havets Hus och Sälsafari vuxna 250 kr, barn 125 kr.

Måndag – Onsdag kl 9 – 12
Strandskola 3-dagar. Föranmälan krävs hos Havets Hus. Pris 675 kr, 575 för medföljande syskon

Måndag – Fredag kl 17 – 20
Strandskola, 1-dags. Föranmälan krävs hos Havets Hus. Pris: 275 kr, 225 kr för medföljande syskon.

Tisdag 6 juli kl 13 och 15
Båttur till Lovéncentret-Kristineberg med Oscar von Sydow; Havets Hus marinbiolog finns ombord. Pris: 50:- fr o m 12 år, t o m 11 år gratis

Tisdag – Fredag 6-9 juli kl 10
TEMA-guidningar inne på Havets Hus. Olika teman varje dag. Pris: Inträde på Havets Hus, vuxna 95 kr, barn 45 kr.

Tisdag – Fredag 11 – 16
Öppet forskningsfartyg, F/F Skagerak med forskare ombord vid Anderssons kaj. Havets Hus personal finns på plats mellan kl 12- 14 och visar upp djur vid klappakvariet. Gratis

Tisdag – Fredag 6-9 juli kl 14.30 – 15.30
Krabbspötillverkning. Kom och tillverka eget krabbfiskespö på Havets Hus. Gratis

Tisdag – Fredag 6-9 juli kl 15.30 – 16.30
Krabbfisketävling vid Havets Hus Gratis

Onsdag – Torsdag 7-8 juli
Öppen skuta. T/S Kvartsita kommer ligga vid Havets Hus. Välkomna ombord!

Onsdag 7 juli kl 14 – 16
Dykmatning i akvariet. Dykfirman oxygene kommer dyka i vårt största akvarium och mata fiskarna. Pris: Inträde på Havets Hus, vuxna 95 kr, barn 45 kr.

Torsdag 8 juli kl 13 och 15
Exkursion med forskningsfartyget Oscar von Sydow. Havets Hus marinbiolog kommer finnas med ombord. Pris: 50:- fr o m 12 år, t o m 11 år gratis.
För fullständigt program för hela regionen se www.vasterhavsveckan.se

Bildtext:
Även om småfläckig rödhaj, lat. Scyliorhinus caniculus, är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om den. Foto: Roger Jansson / Havets Hus.

I helgen smäller startskotten för Sandhamn Race Week, tre dagars intensiva seglingstävlingar med fyra SM-seglingar och bankappseglingar i tiotalet klasser. Sandhamn Race Week inleder seglingsveckan i Sandhamn redan på lördag med tre dagars kappseglingar utanför Sandhamn i fyra SM-klasser, Neptunkryssare, J80, ORC International och Nordisk Folkbåt.

Över 100 båtar på fyra olika banor är anmälda.

Runtom på Sandhamn blir det underhållning, tävlingar, utställningar och aktiviteter för hela familjen.

Se hela programmet på www.ksss.se/gotlandrunt

Nu presenterar tyska Hanse en rad nya modeller som har goda förutsättningar att bli trendsättare för båtbranschen. Hela modellåret 2010-2011 komme att innehålla flera stora nyheter från Hanse i Greifswald. De nyheter som annonseras nu gäller både design och detaljutförande såväl som seglingsegenskaper. Liksom tidigare är det designfirman Judel-Vrolijk & Co som står för linjerna. Den senaste nyheten är Hanse 445.

De nya Hansemodellerna får ökad innervolym, bättre seglingsegenskaper och de förses med en “ny nivå” av Hanses inredningsdesign. För att utveckla båtarna samarbetar Hanse och Judel-Vrolijk & Co med att använda den allra senaste DL-design tekniken. Hanse har fem egna centers för att ta fram formar för alla plastdetaljer och skrov samt däck i båtarna.

En av nyheterna är Hanse 445 (bilderna här intill). Enligt varvet är detta en båt som erbjuder mer bekvämlighet och mer komfort för besättningen. Nya Hanse 445 blir en “brygga” mellan de mindre modellerna från Hanse 320 till 400 och de större med beteckningarna 470, 545 och 630.

Inredningen följer samma stil som i Hanse 545 med modern design som optimerar utrymmena ombord.

Bland egenskaperna märks:
Längre vattenlinje än jämförbara båtar
15 % mer volym i boutrymmena
Sex ventiler/fönster i skrovet
Två stora panoramafönster i salongen
Segelbåtsdrevet är placerat långt akterut för bättre manövrering
Mycket stor badplattform

Tekniska data
Längd: 13,40 m
Längd vl: 12,20 m
Bredd: 4,38 m
Djupgående: 2,25 (1,82) m
Deplacement: 11,0 (11,3) t
Ballast: 3500 (3800) kg
Motor: Volvo 40/55 kW/hk (55/75 Option)
Spridarvinkel: (2 spridare) 22 °
Storsegel: 58 m²
Fock: 106 % 49 m²

www.hanseyachts.com

I helgen brakar det loss i Ronneby och Karlskrona. Då är det återigen dags för Nostalgia Festival, sommarens höjdpunkt för alla som älskar klassiska bilar och veteranbåtar. Ett antal klassiska båtar visas upp med Ivar ”Tändstickskungen” Kreugers snabba motorbåt m/y Svalan från 1928 som extra dragplåster.

För nionde året i rad arrangeras Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark och utanför Marinmuseum i Karlskrona. Det blir två heldagar med fokus på våra sköna klassiker inom motor- och båtvärlden. Båda dagarna bjuds det dessutom på uppvisningar, tävlingar, mat och musik.

Evenemanget startar i vackra Ronneby Brunnspark under lördagen med över 1 200 utställda bilar, motorcyklar och mopeder. Gäster är bland annat den kultförklarade artisten Siw Malmkvist och Magnus Samuelsson – världens starkaste man och vinnare av Let’s Dance.

På söndagen fortsätter festivalen med höjdpunkten för alla båtälskar – Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona.

På plats finns repliken av Ivar ”Tändstickskungen” Kreugers snabba motorbåt m/y Svalan från 1928, en klassisk värsting som toppar över 52 knop. Förutom det bjuds det på utdelning av K-märkning och sjösättning av tidningen Nostalgias nyrenoverade Tidemanskryssare.

Nostalgia Festival arrangeras i samarbete med Blekinge Veteranbilsklubb och föreningen Carlscrona Veteranbåtar.

www.maritima.se

www.fabas.se

Kamasa Tools har tagit fram nya smarta verktyg för rensning av tändstiftsgängor i topplock. Ett verktyg som kan vara användbart inte minst i många utombordsmotorer. – Vi har fått mycket efterfrågan från våra kunder på just ett sådant här verktyg, säger Mattias Dixner, produktspecialist på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.

Gängrensningen startas i botten av gängan genom en smart expanderskruv som gör att eventuell smuts och metallspån följer med upp och inte hamnar i förbränningsrummet. Detta underlättar vid rengöringen av tändstiftsgängor och rätar samtidigt ut eventuella skador på gängorna.

Gängverktygen finns i 3 storlekar (M12, M14, M18) och kostar 406 kr.

Den första veckan i juli avgörs Stena Match Cup Sweden i Marstrand. Onico är tillbaka som evenemangsvärd samt båtsponsor och Björn Hansen är återigen skeppare för det team som ska försvara Onicos heder i matchracingen. Stena Match Cup Sweden fick VM-status 2007 och är en av tio deltävlingar i VM-serien World Match Racing Tour. Idag samlas världens bästa seglare i Marstrand och tävlingarna är Sveriges största internationella seglingsevenemang.

Onico är evenemangets Trophy Sponsor och dessutom en av åtta båtsponsorer. Team Onico leds av Björn Hansen som är en av Sveriges främsta skeppare, rankad nia i världen. I laget, som blev trea vid VM-deltävlingen i Korea, ingår också Martin Strömberg, Pontus Meijer, Mattias Bredin, Kalle Kjerstadius och Anders Jönsson.

Övriga båtsponsorer är Stena, Audi, Sigma, Castellum, Pelle P, Santa Maria och Childhood.

www.matchcupsweden.com

Den 1 juli övertar Sverige ordförandeskapet för Helcom, Helsingforskommissionen för Östersjöns marina miljö. Sverige tar därmed ledningen i arbetet med att rädda Östersjöns miljö under två år, fram till 2012. – Den viktigaste uppgiften kommer att vara att stärka arbetet med att Baltic Sea Action Plan, BSAP, genomförs. Det kräver att alla länder runt Östersjön genomför sina nationella åtgärdsplaner för att minska utsläppen av övergödande ämnen och andra skadliga substanser, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm kommer att vara ordförande för Helcom för Sveriges räkning.

– Helcom spelar en avgörande roll för att nå målen för Östersjöns miljö. Nationellt ansvar och nationell finansiering är centralt, men förstärkt samarbete och finansiering även från internationella och regionala finansinstitut kommer att vara betydelsefullt. Dit räknas Nordiska Investeringsbanken och Nordiska miljöfinansieringsbolaget, Nefco, säger Gabriella Lindholm.

– Jag och Sverige vill också bidra till att modernisera arbetet i Helcom och att öka delaktigheten från olika sektorer som jordbruk, fiske och sjöfart, såväl som näringsliv och det civila samhället, säger Gabriella Lindholm

Sverige kommer också att verka för att det sker regelbundna högnivåmöten på ministernivå inom Helcom, att stärka Helcoms roll för genomförandet av EU-politik som påverkar Östersjöregionen och att garantera att besluten som tas i Helcom grundar sig på bästa tillgängliga vetenskapliga underlag.

– Regeringen prioriterar arbetet högt med havsmiljön i allmänhet och Östersjön i synnerhet. När alliansregeringen tillträdde fanns i princip inget havsmiljöanslag i budgeten. Totalt under mandatperioden satsas 1 miljard kronor på havsmiljön. Regeringen har satsat på åtgärder som ger snabba resultat som till exempel:
– syresättning av bottnar
– förbud mot fosfater i tvättmedel
– städning av västkustens badklippor
– bidrag till lokala vattenvårdssatsningar genom det sk LOVA-bidraget om 120 miljoner per år. Det kan användas till exempel för installation av båtbottentvättar eller musselodlingar.

De långsiktiga satsningarna som krävs för att uppnå det svenska åtagandena i HELCOM för att minska utsläpp av kväve och fosfor ska uppfyllas redovisas i havsmiljöskrivelsen som presenterades i maj 2010. Det sker bl.a. med följande åtgärder:
– Reningsgrad på genomsnittligt minst 80 procent för de större reningsverken
– Ytterligare åtgärder inom jordbruket genom användande av pengar från landsbygdsprogrammet, totalt 800 miljoner kronor. Åtgärder innefattar bl.a. ökade möjligheter att odla fånggrödor, som hindrar utsläppen till vatten, att anlägga skyddszoner intill vatten, att anlägga våtmarker och särskilda dammar för fosforavskiljning.
– Stöd till samarbete på jordbruksområdet inom Baltic Deal, Baltic Compass och Baltic Agreement

Bakgrund
Havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm som blir Helcomordförande har 30 års erfarenhet av utrikespolitiskt arbete. Hon knöts 2008 till Miljödepartementet och kom då från posten som ambassadör i Lissabon. 2000-2005 var hon ambassadör och ständig representant vid FN-organen i Wien.

Kommentarer

Alf 14:57:58 2010-07-03

Arbete med havsmiljön är enormt viktigt och kan inte överbetonas. De senaste 50 åren har vi fått se att hindra utsläppen verksamheten gått för långsamt och varit bristfällig. På bottnarna göms mycket som behöver städas undan. Vi kan inte bortse från att syresättning är den avgjort mest ekonomiska metoden då det gäller att städa undan gamla synder som övergött Östersjön. Viktigt med ytterligare miljökonsekvensbedömningar av sjunkna fartyg, dumpade gifter osv. Jag har hört att Östersjögruppen vid EU-parlamentet begärt 20 milj. € årligen för extra åtgärder. Det är visst tal om att 7,5 milj. blir beviljade. Ca 100 milj. hade varit en bättre siffra. Tänk vad Östersjön varit utsatt för Inte minst alla krig.

Siemens Energy har fått en order från Dong Energy om leverans av 111 vindturbiner till Danmarks största havsbaserade vindkraftspark. Vindkraftsparken utanför Anholt kommer att vara på 400 megawatt (MW) och ha en kapacitet som är nästan dubbelt så stor som Horns Rev 2, världens för närvarande största vindkraftspark till havs på 209 MW. När den tas i drift kommer vindkraftsparken att leverera förnybar energi till nästan 400 000 hushåll. Det är ungefär fyra procent av hela Danmarks elförbrukning.

Siemens kommer att leverera 111 vindturbiner med en kapacitet på 3,6 MW och en rotordiameter på 120 meter till vindkraftsparken utanför Anholt. Vindturbinerna kommer att byggas på Siemens anläggning i Brande i Danmark och sättas upp utanför Danmarks östkust, 20 km nordöst om Jyllandskusten. Vindkraftsparken är planerad att tas i drift 2013.

Siemens leveranser omfattar tillverkning, installation och idrifttagande av turbinerna. Siemens levererar också service och underhåll under de första fem åren, med en möjlighet att fortsätta med utvalda tjänster under de efterföljande fem åren.

Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att locka ett rekordstort startfält. Över 200 båtar och bland dessa, återfinns minst 13 ståtliga, klassiska yachter, som alla måste vara byggda före år 1968, i den särskilda regatta som officiellt heter Eurocard Classic Baltic Race, men som i seglarmun vanvördigt brukar kallas för ”antikrundan”.

Bland de deltagande båtarna, finns ”Refanut”, med Fredrik Wallenberg som skeppare, i fjol första båt i mål i hela Eurocard Gotland Runt. Den klassiska Yachten ritades av berömda Sparkman & Stevens och som byggdes på Neglingevarvet för 55 år sedan. Där finns ”Ballad” med Patrik Salén som skeppare, R 12:an ”Clipper” och R 10:an ”Itaka”, de två stora skärgårdsnittio-femmorna ”Britt-Marie” och ”Kerma” samt tyska ”Arndt” från Kieler Yacht Club och ”Aura” från Helsingfors Segel Sällskap.

Två klassiska Sparkman & Stevenskonstruktioner kommer också att finnas med i regattan, bägge representerande värdklubben, Kungliga Svenska Segel Sällskapet. Den ena är Bengt Haganders ”Elske” och den andra är ”S/Y Volonté”, ägd av Mikael Krafft, mannen bakom kryssningsrederiet Star Clippers, och seglad av Marie Krafft, som basar över en av Eurocard Gotland Runts duktiga tjejbesättningar.

Banan som seglas av de klassiska yachterna är 215 Nm lång. Från startlinjen utanför Sandhamn går den via Nynäshamns angöring, rundar Visby-bojen och fortsätter väster om Gotska Sandön till mållinjen vid Skanskobb. Sträckningen runt Visby angöring är en nyhet för årets regatta.

www.ksss.se