nyhetstest

Konkurrens från äldre fiskar gör att unga laxar och öringar söker tillflykt till grundare vatten, visar forskning vid Göteborgs universitet. Att vårda sådana miljöer kan därför vara viktigt för de unga fiskarnas överlevnad.

Genom fältstudier i vattendrag norr om Göteborg och laboratorieförsök i Danmark och Skottland har forskaren Rasmus Kaspersson vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, studerat hur olika åldersklasser av lax och öring konkurrerar inbördes.

Tidigare har man trott att unga laxar och öringar är begränsade till grunda, långsamflytande, miljöer på grund av sämre simförmåga. Rasmus Kasperssons studier visar att det snarare är äldre fiskar som i konkurrens om livsutrymme får yngre individer att använda grundare vatten. I sina försök kunde Rasmus Kaspersson visa att när antalet äldre individer minskade, flyttade årsungarna genast till djupare delar av vattendraget.

–Detta tyder på att årsungar egentligen föredrar att leva där det är djupare och mer snabbflytande, där de hittar mer mat och är skyddade från fiskätande fåglar och mink. I en naturlig miljö förekommer dock både äldre och yngre individer tillsammans och då fungerar de grundare miljöerna som tillflyktsplatser för yngre fiskar. När äldre individer flyttades från delar av försöksvattendragen ökade årsungarnas vikt och längd. Hur många äldre öringar och laxar det finns i vattendraget tycks alltså ha en indirekt inverkan på hur många årsungar som når vuxen ålder.

Resultaten från Rasmus Kasperssons avhandling visar på vikten av att vårda och återskapa de grunda, långsamflytande, delarna av våra vattendrag. Detta för att fler skyddande miljöer ska finnas tillgängliga för den unga fisken.

Avhandlingen Age-class interactions in Atlantic salmon and brown trout: Effects on habitat use and performance, försvarades den 27:e maj 2010. Länk till avhandling http://hdl.handle.net/2077/22214.

Foto från Norumsån i Stenungs kommun norr om Göteborg: Rasmus Kaspersson.

Foto porträtt: Anna Norrby.

Magnus Holmberg imponerade stort under fredagens kvartsfinal. Efter att ha inlett mötet mot Ian Williams med en förlust vann Holmberg tre raka matcher tack vare god taktik och lysande jobb av besättningen. – Vi manövrerade bättre än Williams vilket jag tror stressade honom, sa Holmberg efter att ha säkrat avancemang i Stena Match Cup Sweden.

Trots sina 16 försök har Holmberg aldrig lyckats hamna överst på pallen i Marstrand även om det varit nära många gånger. När han nu nått semifinal för elfte gången i regattans historia har han återigen chansen. Besättningen har inte tävlat tillsammans länge men verkar ha hittat formen.

– Vi har blivit bättre och bättre för varje dag. Jag hopas att det fortsätter så också för nu blir det bara tuffare framöver.

Publiken på de soldränkta klipporna på Marstrand fick även ta del av danska framgångar när skepparen Jesper Radich slog ut Francesco Bruni, Italien. Ben Ainslie imponerade med tre raka segrar mot 2009 års finalist, Mathieu Richard. Den unga australienskiska seglaren Torvar Mirsky knep den fjärde semifinalplatsen.

Foto: Dan Ljungsvik.

Anna Kjellberg var ute efter revansch mot Katie Spithill efter förra årets finalförlust i Stena Match Cup Sweden. I år möttes de redan i kvartsfinal och det blev en mycket tät historia. Anna ledde med 2-1 när seglingarna avbröts igår men fick det tuffare idag. Världstrean Spithill vände med två segrar till 3-2 totalt och gick vidare.

De andra tre kvartsfinalerna avgjordes i tre raka matcher där holländskan Renee Groenevald, ryskan Ekaterina Skudina och brittiskan Lucy MacGregor tog sig vidare till semifinal.

Liksom i förra årets final var OS-hoppet Kjellberg mycket nära att slå Katie Spithill, trea på världsrankingen. Och precis som då lyckades Nya zeeländskan vända underläge till seger.

I den avgörande seglingen vann Anna starten knappt och låg lite före inför första rundningen. Men Spithill avslutade med några bra slag och kunde sätta sin spinnaker före Kjellberg. Svenskan jagade sedan hela matchen utan att riktigt kunna komma ikapp.

– Det kändes rätt tungt för vår del idag, vi fick ingen bra fart i båten. Vi kände oss trygga och väl förberedda inför seglingarna men Katie seglade fantastiskt bra i den här vinden, säger en besviken Anna Kjellberg.

Semifinal och final i Stena Match Cup Swedens damklass seglas under lördagen.

En vinst i tävlingen för Kjellberg hade varit ett stort steg mot en plats i truppen till London-OS 2012, där den ingår som en av flera kvalificeringar till OS-platsen, tillsammans med SM, världscuptävlingar och teamets totala form under 1,5 år. 2011 tas beslutet om vilket svenskt team som får OS-platsen.

– Nu ska vi först segla SM i Malmö och vi är otroligt revanschsugna. Sen väntar ett träningsläger i sommar inför seglingarna i Weymouth där även OS seglas 2012, avslutar Kjellberg.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Norges Kung Harald med Fram XVI är årets vinnare i klasserna för stora båtar i Eurocard Gotland Runt. På andra plats kommer Niklas Zennström med Yani. Mer än häften av båtarna i dessa klasser hade kommit i mål vid 19.30-tiden på fredagen och det ser inte ut som om någon av de övriga båtarna kan utgöra något hot.

Norges Kung Harald med Fram XVI är årets vinnare i klasserna för stora båtar i Eurocard Gotland Runt. På andra plats kommer Niklas Zennström med Yani. Mer än häften av båtarna i dessa klasser hade kommit i mål vid 19.30-tiden på fredagen och det ser inte ut som om någon av de övriga båtarna kan utgöra något hot.

Kung Harald var mycket nöjd och glad vid målgången:
– Vi har haft fantastiskt väder och bra med vind, säger Kung Harald. Visserligen också några stiltjebälten, konstaterar han, men det hör till.

Eurocard Gotland Runt är en av de internationella regattor som Kung Harald inte vill missa.
– Vi kommer hit för att det är en av de stora regattorna i år. Tidigare har Fram XVI deltagit i och vunnit fyra regattor i Norge och i Danmark. Själv har han varit med på tre av dem.

Fram XVI är en TP52, en båttyp som valts av många av världens mest kvalificerade besättningar. Den seglas mycket i regattor i Medelhavet.
– Den är verkligt ”morsam” att segla, säger Kungen. Gör man allt rätt svarar den med att ge bra fart.

På frågan vilka som var de värsta konkurrenterna svarar han att de inte tittar på deltagarlistorna i förväg.
– Vi bara kör på! säger han.

Gjordes några misstag under regattan?
– Det gjorde vi alldeles säkert. Vi hade oturen att en lätt-spinnaker exploderade. Det var inte bra att bli av med ett segel som vi räknat med att använda när det var 100 sjömil kvar.
– Men det gick bra ändå, för vinden vred åt ett annat håll, säger Kung Harald med ett stort skratt.

Nästa stora regatta för Kung Harald och hans besättning blir Copa del Rey på Mallorca i augusti.

Alla båtar i årets Eurocard Gotland Runt beräknas ha kommit till Sandhamn under lördagen, då regattan avslutas.

Efter historiskt många tjuvstarter avgjordes kändisseglingen Celebrity Race under eftermiddagen på Marstrand. Segrarna i tävlingen var de alpina skidåkarna Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson som seglade Audi-båten. På god andraplats kom Pelle P-båten med Måns Zelmerlöv, Marie Serneholt, Peter Swartling och Lasse Kronér medan Peter Jöbacks båt diskades.

Närmare 20 svenska kändisar deltog på åtta båtar idag i Celebrity Race på Marstrand under Stena Match Cup Sweden. Audi vann med sin alpina besättning under ledning av elitseglaren Torvar Mirsky från Australien. Maria och Hans som seglade som besättning på båten har erfarenhet från andra seglingar med Audi, bland annat under Eurocard Gotland Runt och elitklassen Drake. Pelle P kom på en välförtjänt andraplats med en tung artistbesättning. På tredje plats seglade Castellum in med simmerskan Louise Karlsson och ex-fotbollsproffset Kenneth Andersson.

Aldrig tidigare har det förekommit så många tjuvstarter under kändistävlingen som idag. Childhood med nygifta Jöbacks och Santa Maria med Marcus Samuelsson diskvalificerades efter tjuvstart i båda seglingarna. Onico och Stena fick bara tillgodoräkna sig en segling var.

Om Celebrity Race
I Celebrity Race tävlar åtta båtar mot varandra i två korta Fleet Race. Besättningarna består av kändisar under ledning av skeppare ur världseliten i matchracing. Alla båtar startar samtidigt på given signal. Båtarna seglar mot varsin boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Vinnaren är den som sammanlagt fått flest poäng i de två seglingarna.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.matchcupsweden.com

Deltagare i Celebrity Race 2010

Båt: Pelle P
Måns Zelmerlöv
Marie Serneholdt
Peter Swartling
Lasse Kronér
Skeppare:
Johnie Berntsson

Båt: Onico
Ulf Rönnmark
Niklas Torp
Andreas Falk
Magnus Johansson
Mikael Håkansson
Skeppare: representant från
Hansen Global Team

Båt: Childhood
Peter Jöback
Oscar Nilsson
Skeppare: Ben Ainslie

Båt: Sigma
Dregen
Ulf Ekberg
Skeppare:
Magnus Holmberg
Båt: Santa Maria
Marcus Samuelsson
Skeppare:
Francesco Bruni

Båt: Audi
Maria Pietilä Holmner
Hans Olsson
Skeppare: Torvar Mirsky

Båt: Castellum
Louise Karlsson
Kenneth Andersson
Skeppare: Jesper Radich

Båt: Stena
Stefan Andersson
Fredrik Pettersson
Skeppare:
Linda & Mattias Rahm

www.matchcupsweden.com

En svenska gick till i kvartsfinalen i Stena Match Cup Sweden. Anna Kjellberg var svårslagen på onsdagen, och inte ens världens just nu bästa kvinnliga matchracingseglare, Lucy MacGregor, lyckades stå emot den unga svenskan som jagar en OS-plats i den nya OS-båten Elliott 6. För Linda Rahm släcktes hoppet om kvartsfinal i hennes sista match för dagen. (På bilden syns Anna Kjellberg tillsammans med Magnus Holmberg)

– Ännu en fantastisk dag på Marstrand, ön visade sig från sin bästa sida och vinden var också mycket bra. Vi har haft skitrolig segling, där vi inte kunnat ta något för givet. Våra kryssar gick väldigt bra idag och vi hade lika gärna kunnat ta full pott, sa Anna Kjellberg.

Det var bara i sin första match idag mot Renee Groenevald som Anna Kjellberg stötte på för hårt motstånd. Anna visade takterna direkt och tog ledningen från start. Den höll hon hela vägen fram till sista länsen mot mållinjen, där holländskan utmanade henne med en rad täta gippar som Anna svarade på. Därmed tappade hon sin ledning och seger precis på mållinjen.
Men därefter var Team Kjellberg, med gastarna Malin Kjellström och Lotta Harrysson, det vassaste teamet.

I matchen mot Anne-Claire Le Berre kontrollerade Anna situationen från start till mål men i sista matchen mot Lucy MacGregor var motståndet tuffare. Brittiskan tog lätt starten och ledningen men fastnade i ett läbälte vid land vilket gav Kjellberg en mindre ledning. Det blev sedan en tät duell mellan de två som svenska Anna Kjellberg vann och därmed säkrade sin plats i kvartsfinalen.
– Först och främst är det otroligt kul att vi får fortsätta segla, nu börjar det om och kan gå hur som helst. Alla matcher vi seglat har varit jämna. Det ska bli spännande att se vilka som väljer oss, oavsett vem det blir ska de få ångra det! För oss är det lika skönt att slippa välja.

– Vi hade som mål att komma ikapp våra konkurrenter gällande Elliot 6 i augusti i år. Men det känns som vi att vi är hyfsat ikapp redan nu. Eftersom båten är så pass mycket mindre än vad vi är vana vid blir det en annorlunda och tajtare kommunikation. Dessutom ställer det större krav på oss alla tre eftersom vi får fler uppgifter.

För Lucy MacGregor betydde inte förlusten något, hon var redan klar för kvartsfinalen.
– Vi har haft en bra grundomgång även om vi gjort en del misstag längs vägen. Men vi har seglat starkt vilket har gjort att vi kunnat fokusera på att begränsa våra misstag. Nu blir det lättare vindar så vi måste fokusera, men ser verkligen fram emot kvartsfinalen, kommenterade brittiskan.

För Linda Rahm från Göteborg släcktes ljuset brutalt för fortsatt avancemang i Marstrandstävlingen i onsdagens sista match. Lotte Meldegaard Pedersen var oslagbar i tre matcher på onsdagen, och i den sista var det Linda Rahm som slogs ut.
– Sammanfattningsvis var den andra dagen en bra dag för oss seglingsmässigt. Vi kunde med lite flyt fått två stolpe in istället för två stolpe ut och fått segla vidare. Men det är tydligt att vi inte är bättre än så här just nu, sa Linda.
– Årets tävling går inte att jämföra med förra årets på grund av den nya båten. Det här var som en helt ny tävling.

Lotte Meldegaard Pedersen från Danmark kommenterade sin framgångsrika dag så här:
– Vi startade lite långsamt i början av Round Robin men fick upp farten idag. Vi lyckades hålla oss väldigt fokuserade på alla seglingar och tack vare tre raka segrar känner vi oss starka inför kvarten.

– Ni får vi se vilka de väljer, men vi har avslutat bra och lite svagare vindar framöver kommer att passa oss. Vi ser mycket fram emot att segla vidare.

Resultat Stena Match Cup Sweden, Marstrand, Damer 7/7
Åtta seglare går vidare till kvartsfinal torsdag 8/7
1. Lucy MacGregor, GB, 6
2. Katie Spithill, NZ, 6
3. Silke Hahlbrook, D, 6
4. Anne-Claire Le Berre, F, 5
5. Ekaterina Skudina, R, 5
6. Renee Groenevald, NL, 5
7. Anna Kjellberg, S, 5
8. Lotte Meldegaard Pedersen, DK, 3
——————————————————————————————–
9. Linda Rahm, S, 2
10. Trine Abrahamsen, DK, 2

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Målet för friluftspolitiken är att stödja människors möjligheter att vistas i naturen och utöva friluftsliv. Allemansrätten är grunden och naturen ska vara tillgänglig för alla. Vidare föreslås Svenskt Friluftsliv fördela statsbidragen till friluftsorganisationerna. Detta framgår av propositionen 2009/10:238 Framtidens friluftsliv. Regeringen avser dessutom att i den kommande budgeten öka anslaget för stöd till friluftsorganisationer med tre miljoner kronor per år.

– Sveriges skogar, sjöar, fjäll och skärgårdar är några av de unika miljöer som ger stora möjligheter för ett aktivt friluftsliv. Regeringen vill främja och stärka människors möjligheter till friluftsliv. Allemansrätten är central och ska värnas än starkare. Friluftslivet är positivt både för folkhälsan och välbefinnandet men kan också bidra till landsbygdsutveckling och regional tillväxt, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

När det gäller allemansrätten är det särskilt viktigt att underlätta tillgängligheten för människor med särskilda behov. Det är ett ansvar för stat, kommuner och friluftsorganisationer. Allemansrätten är central och Naturvårdsverket kommer att få ett förtydligat ansvar att värna och främja allemansrätten genom vägledning, kunskapsspridning, samordning och samverkan med andra myndigheter och föreningslivet.

I propositionen föreslås vidare att den ideella organisationen Svenskt Friluftsliv får fördela statens anslag till friluftsorganisationerna. Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation med 22 medlemsorganisationer och två miljoner medlemmar. Förslaget stärker friluftsorganisationernas ställning och organisationen har den sakkunskap som krävs för att sköta arbetet.

Regeringen har idag beslutat att uppdra åt Tillväxtverket att, efter samverkan med Visit Sweden samt andra berörda myndigheter och statliga bolag, besöksnäringens organisationer och aktörer med ansvar för det regionala tillväxtarbetet, organisera och inrätta ett utvecklingscenter för turistnäringen.

Utvecklingscentret ska fungera som en samlad kontaktpunkt för att underlätta för turistföretag att få kontakt med både myndigheter och andra aktörer som har till uppgift att stötta näringens utveckling.

– Besöksnäringen är komplex. För att underlätta för nya och befintliga företag inom branschen behövs en ökad samverkan. Målet med ett utvecklingscenter för turistnäringen är att det ska vara enkelt för företagare att få tillgång till stöd för att utveckla sina företag, säger näringsminister Maud Olofsson.

För uppdraget beviljar regeringen Tillväxtverket 3 500 000 kronor. Denna insats är ett led i det utvecklingsarbete som pågår för att utveckla fler och befintliga destinationer. Fler utvecklade företag inom besöksnäringen leder till fler och större möjligheter att utveckla attraktiva destinationer och därmed öka turismen och dess bidrag till tillväxt i hela landet.

Det var vinna eller försvinna för Magnus Homberg inför hans sista match i round robin-omgången för Stena Match Cup Sweden. Övriga svenska herrar var redan utslagna och Holmberg ställdes mot 22-åriga stjärnskottet Reuben Corbett. I en klassisk duell mellan rutin och ungdomlig entusiasm såg det länge ut som att den unge Nya Zeeländaren skulle dra det längsta strået.

På sista länsen in mot mållinjen drog Corbett på sig ett straff och Holmberg kunde sen enkelt segla in till en plats i kvartsfinalerna.

Matchen bjöd på duell efter duell där de båda seglarna försökta lura varandra på vattnet.

– Tempen gick upp ombord. Vi såg att Corbett inte gjorde några bra jippar och fumlade lite, så vi såg en chans att komma ikapp inför sista biten. Vi har inte seglat så länge tillsammans i teamet. Det känns mycket bättre nu och vi går framåt. Jag tror vi kan utvecklas och bli ett mycket tajtare team framöver i tävlingen, sa Magnus Holmberg direkt från båten efter segern.

Damernas kvartsfinaler, med svenskhoppet Anna Kjellberg, seglas i eftermiddag.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Den svenska kustbevakningen väljer att installera Volvo Pentas IPS-system i en helt ny fartygstyp för bland annat sjöräddning och gränskontroll. Med IPS-systemet sänker kustbevakningen bränsleförbrukningen för de nya fartygen med uppemot 30 procent.

Pressrelease:

Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta sålt över 10.000 enheter av det revolutionerande IPS-systemet med framåtriktade propellrar. Systemet – som idag finns över hela världen – minskar bränsleförbrukningen för planande båtar med uppemot 30 procent jämfört med traditionell rak axel och vattenjet, samtidigt som båtens prestanda och manöverbarhet väsentligt förbättras.

Argument som vägde tungt när kustbevakningen i Sverige tog beslut om vilket drivsystem som skulle väljas för fem fartyg av den nya fartygstypen KBV 312, som kommer att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och sjösäkerhetsarbete.

Ordern till Volvo Penta består av totalt 15 stycken kompletta IPS-system. Varje fartyg kommer att drivas av tre stycken Volvo Penta D13 motorer med IPS-drivsystem (3xIPS1050) som ger en framdrivningseffekt motsvarande en axelinstallation på 3.150 hästkrafter per fartyg.

Fartygen – som byggs av varvet Baltic Workboats i Estland – blir 26,5 meter långa och 6,2 meter breda och får en toppfart på över 30 knop. KBV 312 är halvplanande och byggs i aluminium och den kommer att vara utrustad med toppmodern teknologi vad avser navigation och framdrivning.

Förutom att IPS-systemet uppfyller kustbevakningens och varvets stränga krav på funktion och bränsleeffektivitet, så har systemet låga utsläppsvärden när det gäller NOX och kolväten, där D13 redan idag uppfyller 2013 års lagkrav.

IPS-systemet är typgodkänt av Det Norske Veritas och levereras komplett med fyra manöverplatser.

Det första KBV 312-fartyget i serien beräknas vara klart under hösten 2011.

SKF levererar ett kundanpassat linjärt ställdon till kopplingsmekanismen mellan generator och dieselmotor i den nya hybridbåten Greenline från slovenska Seaway Group, en av världens ledande företag inom båtutveckling.

Hybridbåten Greenline, som redan fått ett antal miljö- och “årets båt”-utmärkelser, kombinerar kraftgenerering från solpaneler på båtens tak med vanlig dieselmotor.

När Greenline drivs med el släpper den inte ut några som helst avgaser. När den drivs med dieselmotor bidrar det specialkonstruerade skrovet till att minska bränsleförbrukningen per sjömil och bidrar därför också avsevärt till att minska båtens totala koldioxidutsläpp.

– Som en del av vår strategi BeyondZero har vi åtagit oss att utveckla hållbara produkter och lösningar som minimerar miljöpåverkan. Vi är därför glada att ingå i detta projekt, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.

SKF elektromekaniska linjära ställdon tillåter precisa, kontrollerade och repeterbara tryckande och dragande rörelser i linjära applikationer. I det här fallet har ställdonet specialanpassats enligt kraven från leverantören av båtens hybrida diesel/elektriska kraftgeneringsystem.

Finalen i Jr Cup avslutades i växlande vind på tävlings arenan idag på Marstrand. Vann gjorde lag Filip Örtengren, Carl Åkesson och Oliver Uziel från Wikens BS. På andra plats kom Niklas Emond, Jacob Munck af Rosenschöld och Johanna Hansson från Borstahusens SS och tredje platsen tog Jakob Klitte, Fredrik Höije och Mikaels Höije från Råå jolleklubb. Det var sex båtar som gjorde upp om segern.

Det vinnande laget får ett fantastiskt första pris då de får segla på tävlingsbåtarna med ett av de deltagande lagen i Stena match Cup Sweden, herrklassen under torsdagen den 8 juli. En unik möjlighet för tre yngre kommande talanger att få se världsstjärnornas arbete på båten på nära håll. Ytterligare en deltagare fick genom lottning samma möjlighet. Något som aldrig har hänt tidigare.

– Att få segla med proffsen på detta sätt är en upplevelse för livet och kommer förhoppningsvis inspirera dessa juniorer i deras framtida seglingskarriär, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör/sportchef från Svenska Seglarförbundet.

Jr Cup har pågått 5-7 juli och blev en succé. Det har varit tuffa förhållanden för de 22 deltagande lagen med mycket vind och vågor har bidragit till fantastisk segling. Varje lag som bestått av 3 seglare med en max ålder på 50 år varav den äldsta kan vara max 20 år från olika delar av landet samt Norge.

Teamen från Stena Match Cup Sweden har bidragit med sin kunskap och erfarenhet till juniorerna på ett fantastiskt sätt genom att delta på morgonmöten och debriefings. Kombinationen av juniorer och världsstjärnor på samma vatten blev en fantastisk match. Jr Cup kommer tillbaka till Marstrand nästa år.

För mer information, bilder och filmklipp:
www.svensksegling.se/jrcup

Fakta Jr Cup
Jr Cup är en tävling som kopplar ihop svenska juniorer med världens seglaress. I år har Jr Cup seglats under Stena Match Cup Sweden-veckan på Marstrand. Juniorerna seglar i tremannalag för att utvecklas inom kommunikation, ledarskap ombord och bansegling i allmänhet. Jr Cup seglas i korta race i sprintformat, med sex båtar som startar samtidigt och seglar en bana på ca 10 minuter. Först seglas kvalseglingar och därefter finalseglingar. 2010 har tävlingen seglats med Pelle Petterson-ritade C55:or. För att förutsättningarna ska vara lika står arrangörerna för tävlingsbåtarna. Årets arrangörer var Marstrands SS och Lerums SS.

Zennström Philantropies ska rädda Östersjöns vars hälsa är mer hotad än någonsin. Överfiske och illegalt fiske har minskat artbestånden och utsläpp från människor och industrier begränsar Östersjöns möjligheter till ett hållbart liv. Just denna utveckling vill Zennström Philantropies förhindra.

Niklas Zennström jobbar även på fritiden. Den kände riskkapitalisten, som till vardags driver riskkapitalbolaget Atomico, har setts i hamnen i Sandhamn i samband med Sandhamn Race Week och Eurocard Gotland Runt. I år deltar hand i den stora havskappseglingen med en Marten 49:a och ska tävla i IRC-klassen på den längsta banan runt Gotland. Samtidigt passade Zennström på att arrangera ett seminarium på måndagen med ett antal ideella organisationer och filantroper som alla är knutna till Zennström Philanthropies.

– Stockholms skärgård är paradiset för en utlandssvensk som kommer hem, säger Niklas Zennström och tillägger att det är vackert på ytan men att under ser det inte lika bra ut. Redan idag är den lagliga fiskenivån hög, och dessutom tjuvfiskar 40%. Alarmerande, tycker Zennström.

Niklas Zennströms intresse för skärgården och miljön kom tidigt i livet. Redan som sjuåring började han fritidssegla och tillbringa somrarna i skärgården och miljöintresset har som för så många svenskar funnits där.

– Al Gore väckte mitt intresse för ett par år sedan och då insåg jag vilket enormt problem världen står inför och har med växthuseffekten, och bestämde mig för att engagera mig på allvar.

2007 startade Niklas och hans fru Zennström Philantropies, för att mer strategiskt arbeta med miljöfrågor. Organisationen har två huvudprogram, växthuseffekten och mänskliga rättigheter.

– Växthuseffekten är en global angelägenhet som därför behöver globala lösningar. Östersjöproblemet däremot är regionalt och vi vet numera hur en effektiv lösning kan se ut. I min situation så känner jag det nästan som en plikt att ta tag i detta och göra vad jag kan, säger Niklas Zennström.

Världsnaturfond, Naturskyddsföreningen och Coalition Clean Baltic är bara några ideella organisationer som gör viktiga insatser för att återställa Östersjöns miljöbalans. Vill man själv bidra är ett sätt att stödja dem men ett billigt och enkelt sätt att bidra är att använda miljömässigt tvättmedel och som seglare inte tömma septitanken i sjön.

Med hjälp från Zennström Philanthropies har den internationella organisationen Oceana fått möjlighet att etablera sig i Sverige och jobba med att kartlägga tjuvfisket.

Med 240 båtar i startfältet och goda väderutsikter hoppas Zennström på en spännande segling och inte alltför mycket algblomning runt Gotland.

www.ksss.se

I år bjuder Stena Match Cup Sweden på roliga aktiviteter för hela familjen, inte minst för barnen! Prova-på-segling, Piratseglarskola, barnpassning, spel och pyssel – Childhood och Stena ser till att alla barn har det bra. Seglingsevenemanget Match Cup Sweden är i full gång. Hela veckan är fullspäckad med aktiviteter för alla åldrar. I år har evenemanget satsat extra mycket på att utöka aktiviteterna för hela familjen, däribland ett nytt stort barnaktivitetsområde, både på land och på hav.

– Vi tycker det är självklart att det finns aktiviteter för hela familjen här på Marstrand. På Stena Kids Corner får barnen sitt och samtidigt kan föräldrarna titta på seglingarna, säger Ulf Ryder, VD på Stena Bulk.

Utöver Stena Kids Corner kan barnen prova på att segla. En gång om dagen anordnas Piratseglarskolan. Då tar seglarledare ut barn, även om de inte kan simma, och ger dem en kul vattenupplevelse i motor- och segelbåt.

• Stena Kids Corner i Södra Strandverket är öppet mellan kl. 10.00-17.00. Kostnaden på 20 kr i timmen per barn går oavkortat till Childhood som verkar för att ge alla barn rätt till en trygg barndom.

• Prova-på-seglingen är öppen mellan kl. 10.00-17.00. Finns möjlighet att förboka.

• Piratseglarskolan anordnas kl. 11.00 varje dag. Antalet platser är begränsade, boka plats på http://seglarskolan.wordpress.com.

Som del i den större satsningen på en yngre målgrupp i år arrangeras också en seglingscup för ungdomar, Jr Cup. 75 ungdomar seglar på samma arena som sina förebilder, världseliten i match racing, måndag till onsdag.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.matchcupsweden.com, www.wmrt.com

En solig och blåsig förmiddag på Marstrand gav till slut en framgång till en svensk seglare. Magnus Holmberg blev den första svensken på herrsidan att vinna ett race i årets tävling. I en spännande match lyckades Holmberg och hans besättning skapa en lucka till motståndaren Ian Williams under matchens andra kryssben. Efter gårdagens misslyckanden från både Johnie Berntsson och Björn Hansen var vinsten mycket efterlängtad.

Inte minst för Magnus själv:

– Det kändes inte riktigt bra på förmiddagen och jag vågade inte stå på med min nya besättning i den hårda vinden. Det var ingen nackdel för oss att vinden lättade och det var skönt att avsluta dagen med en seger, sa han eftter att ha kommit iland efter målgången.

Engelsmannen Ian Williams har tidigare imponerat i årets tävling. Att Holmbergs seger kom mot just honom ger förhoppningar om en stigande formkurva. Mattias Rahm, som vann Stena Match Cup Sweden 2008, lyckades inte vinna någon match idag och måste vinna flertalet av sina återstående seglingar för att kunna nå kvartfinalerna.

Seglingarna fortsätter under eftermiddagen med Women’s Class där det ska avgöras vilka åtta damer som tar sig vidare till kvartsfinalseglingarna imorgon torsdag.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Starten i årets upplaga av Eurocard Gotland Runt har gått! Under en och en halv timmes tid passerade ca 240 båtar i nio olika klasser startlinjen mellan Revengegrundet och Grönskär utanför Sandhamn. Vädret var soligt och vackert med lätta vindar som pendlade mellan sydväst och syd, omväxlande med korta stiltjebälten. Nästan alla starter blev täta men odramatiska, trots trängseln vid och på linjen. Flera av de förhandstippade fick se sig förbiseglade i starten, men några dominerade sin start, däribland Niclas Zennström på sin Marten 49:a Yani, Conny Sparwardt på sin Linjett 33:a Allwina och Erik Örtegren med sin Omega 36:a Mate II.

Norges Kung Harald, som hör till favoriterna i klass IRC C var inte långt efter Zennström och i Classic Baltic Race tog 12:an Clipper starten men passerades sedan av Refanut, Ballad och de två 95:orna Kerma och Britt-Marie.

Under de senaste åren har lättvindstarterna dominerat i Eurocard Gotland Runt och årets start var inget undantag. När vindar på 2 – 3 m/sekund omväxlar med ännu svagare vindbälten och korta stiltjeperioder blir starterna täta men odramatiska och så var det nu. Det blev trängsel både på mållinjen och mellan vissa starter hann föregående fält knappt undan från startområdet innan det var dags för nästa. En friskande sjöbris tog under eftermiddagen hand om det problemet och startfälten splittrades upp på väg mot horisonten och Gotland.

Precis klockan 12, onsdagen den 7 juli, gick den första starten. Klassen var LYS 1, numera SRS 1, och den togs av Mate II, med Erik Örtegren som skeppare. Andra båt över startlinjen i det täta fältet, var Letto di Pletto, en A31:a med Per Engdahl som skeppare, följd av Skidbladner med Johnny Rickman.

I klass LYS 2, nuvarande SRS Alfa 2, togs starten av Linjett 33:an Allwina, följd av Anniela med Andreas Knudsen som skeppare och finska Baltic Pearl med Robert Holm och Linjett 33:an Caprice. Klockan 12.30 startade ORC International, liksom de andra på bana Alfa, som är 311 M lång. Klasstarten var den kanske tätaste, men bland de första båtarna över linjen var X 362:an Perfect Excuse, Dehler 35:an Midnight Ramble, finska Pogo 2:an Aino och finska X332:an Phoenix.

I SRS Bravo (f.d. LYS-klassen som seglas på den 363 M långa bana Bravo), var starten mycket tät, med båtar som Jon Sindemans Pandion, Team Saven, Addnature.com och Per Tengås Vitklucka i spetsen. Efter starten tog Vitklucka en klar ledning. I klass IRC Bravo togs starten av Arcona 430:an Viola före Dehler 44:an Ada, i klass ORC International Bravo var Fredrik Hertzmans Du Soleil II, tyska Needles and Pins, Viola och tyska Imagine bland de första över startlinjen.

Klockan 13.15 gick starten i klass IRC C, seglad på bana Charlie som är tävlingens längsta med 460 M. IT-entreprenören Niclas Zennström tog starten på ett övertygande sätt med sin Marten 49 Yani, följd av tyska Haspa Hamburg och Norges Kong Harald med sin mycket snabba TP52:a Fram XVI. Samtidigt startade de största båtarna, som seglar i ORC International på samma bana. Här tog Rothmans med Bob Erixon som skeppare starten. Intressant att konstatera är, att nästan alla båtar i de två klasserna har mätt in i bägge och därför seglar om två segrar.

I den mycket uppmärksammade Classic Baltic Race, i folkmun kallad Antikrundan, tog Hans-Allan Eliassons 12:a Clipper täten före Fredrik Wallenbergs Refanut. Christer Saléns Ballad följde med nykomlingen S/Y Volonté, skeppare Marie Krafft, tätt efter. Längre ut på banan togs täten av de två skärgårds 95:orna Kerma och Britt-Marie.

Idag har Tillväxtverket presenterat nya turistsiffror för Sverige. Turismens totala omsättning ökade med drygt sex procent till 251,7 miljarder kronor. Exportvärdet, mätt som utländska besökares konsumtion i Sverige, ökade med nästan 13 procent till 93,6 miljarder kronor under 2009.

– Det är oerhört glädjande att se denna utveckling. Turismen skapar både exportintäkter och nya jobb. Sverige har ju så mycket att erbjuda. Från havsbad och vackra raukar här på Gotland till skidsemestrar med ishotell i Norrland, storstäder som erbjuder många fina besöksmål, och snart kan man från Kiruna också åka på semester till rymden, för att ta några exempel på den mångfald av resmål som Sverige rymmer.

Sveriges turistnäring är en växande och arbetsintensiv bransch som till allra största delen består av många små företag. Tillsammans har näringen ca 160 000 anställda, och vi kan notera en ökning med nästan 30 % sedan 2000.

– Detta kan jämföras med den totala sysselsättningsökningen på 4 & under samma period. För att besöksnäringen ska blomstra är det viktigt med goda generella villkor för företagande och tillväxt i hela landet och kraftfulla satsningar på infrastruktur, säger näringsminister Maud Olofsson.

Det Göteborgsbaserade Oceantrade Yachting introducerar AMIGA 27. En flexibel och stabil segelbåt till ett unikt lågt pris. I seglingsklart grundutförande kommer AMIGA 27 att säljas för under 400.000.- kronor. Båten presenteras i samband med Öppna Varv i Ellös den 27-29 augusti.

Pressrelease:

AMIGA 27 representerar den nya generationen mindre familjebåtar. Med fällköl och fällbar mast kan man utforska grunda vikar i skärgården och i sjöar, utan att ge avkall på säkerhet eller bekvämlighet. Dessutom blir båten extra lätt att ta upp på trailer och förflytta sig mellan olika hamnar.

En annan egenskap är motorbrunnen för utombordaren. Motorns position kan höjas och sänkas med ett enkelt handgrepp. Därmed kommer också motorn en bit in i båten och man undviker att motorn tuggar luft i vågsvall. Dessutom gör det att man får en helt slät botten som bara sticker 50 cm djupt.

Designen av AMIGA 27 har gjorts av Andrzej Skrzat, en erfaren konstruktör med närmare 100 båtar på meritlistan.

AMIGA 27 kan beställas i många olika varianter. Bland annat kan man välja mellan ett flertal olika skrovfärger. Interiört kan man få upp till 7 kojplatser samt olika träslag och tyger.

”AMIGA 27 har en mängd finurliga egenskaper som fällköl och fällmast. Detta gör båten mycket lätt att hantera i den svenska skärgården. Man kommer lätt in i grunda vikar, går obehindrat under broar bl.a. Brunnen för utombordaren är en annan finess som gör att man hanterar en utombordare med lätthet och får dessutom tystare gång än på andra båtar ” kommenterar Mats Friis-Liby, Grundare och ägare av Oceantrade Yachting.

www.oceantrade.se

Juli månad är den mest drunkningsintensiva månaden under året. Under de senaste tio åren har totalt 262 personer drunknat under juli månad. Svenska Livräddningssällskapet vill därför ge några råd hur man kan förebygga drunkningsolyckor.

Tips inför bad- och båtsäsongen

Svenska Livräddningssällskapet, SLS, vill gärna ge några enkla tips inför bad- och båtsäsongen.
•Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter?
•Simma hellre längs med stranden än rakt ut.
•Bada och simma tillsammans med någon.
•Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.
•Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.
•Påminn gärna din omgivning om att ALLTID använda flytväst. Det är ju ”korkat att inte använda flytväst”.
Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en allmän simkunnighet.

Sverige har flest singlar i världen. Nu hoppas 72 av dem hitta den stora kärleken i den kroatiska skärgården. När More Sailing Croatia ordnar seglingsvecka med fest och salta bad sålde platserna slut direkt. Äventyret börjar den 10 juli.

Pressrelease:

Bakom idén med singelseglingar står Einar Halldin, 22, och Malin Stom, 21. Under 2009 började de – i mindre skala – att anordna seglingsveckor längs kusten i Kroatien. Kunderna fick välja att betala för skeppare och värd ombord – eller segla en vecka på egen hand.

– Det blev en omedelbar succé, berättar Einar Halldin. Redan under hösten började vi därför planera inför årets säsong, och i december började vi ta emot anmälningar. Mycket snart överträffade vi vårt uppsatta mål att fylla tre båtar. Under våren slog deltagarantalet i taket och vi har nu hela 72 anmälda resenärer. På varje båt finns en skeppare och värd, så totalt blir vi närmare hundra personer som åker med nio båtar.

Äkta jakt på kärleken
More Sailing Croatia samarbetar med Shake my world, en aktivitets- och dejtingsajt med över 50 000 medlemmar. Här kan singlarna lära känna varandra inför sommarens äventyr. Resenärerna på resan är mellan 28 och 55 år; de flesta är i 35-40-årsåldern och bor i Stockholm. Så någon vild studentresa är det inte tal om.

– Givetvis bjuder resan på middagar och fest på kvällarna, men de som reser med oss får en oförglömlig vecka med fler ingredienser än så, säger Malin Stom.

Romantiska ingredienser
Under de sju dagar på på Medelhavet får deltagarna uppleva vattenfallen i nationalparken Krka, spektakulära restauranger, grottor med kristallklart vatten, romantiska solnedgångar och partypulsen i Kroatiens San Tropez. Den som vill kan under veckan lära sig att segla, men den som bara vill koppla av är fri att göra just ingenting. Eller ägna tiden åt att träffa sitt livs stora kärlek.

– Det här en social semesterform som passar många, säger Malin Stom. Att ge resenärerna ett personligt bemötande och en semester helt utan krångel – det är vår drivkraft.

More Sailing Croatia är ett entreprenörsföretag, som sedan 2009 anordnar sedan 2009 seglingsresor i den kroatiska skärgården. Företaget har sin bas i Göteborg. För grundarna Einar Halldin och Malin Stom är företagandet ett utmärkt sätt att kombinera det stora seglarintresset med viljan att leverera förstklassig service och oförglömliga upplevelser.

www.sommarkryssa.nu

Sverige missade fotbolls-VM, men är ändå med på ett hörn då finalen spelas 11 juli på Soccer City Stadium. Färgen som skyddar arenan har tillverkats i Angered, strax utanför Göteborg, av International Färg AB. ”Vi har levererat drygt 500 000 liter färg till sju av de tio VM-arenorna i Sydafrika”, berättar Richard Väli, VD för International Färg AB och fortsätter: ”Det är lika mycket färg som det gick åt att måla Öresundsbron.”

International Färg AB, som är namnet på AkzoNobels verksamhet för marin- och rostskyddsfärger, firar snart 100 år och producerar varje år 17 miljoner liter färg i Sverige. Ändå är företaget relativt okänt på hemmaplan, kanske för att 85 % av den svenska tillverkningen går på export.

”De flesta som äger en båt känner dock till oss för vår båtbottenfärg”, säger Richard Väli och fortsätter: ”Vår huvudverksamhet i Angered är tillverkning av rostskyddsfärg, som inte bara används till stora arenor runt om i världen. I Sverige finns våra produkter på bland annat Göta Älvbron, fyren Pater Noster och berg- och dalbanan Insane på Gröna Lund i Stockholm. Eftersom vi tillverkar rostskyddsfärg för allt från oljeriggar till fartyg så har vi kunskapen att tillverka korrosionsskyddande produkter som klarar tuffa miljöer, som havsnäramiljöer är. Det var en av orsakerna till att vi fick leverera färg till Sydafrika, där flera av arenorna ligger nära havet.”

”Vår strategi är att verka på lokal nivå med stöd av vårt globala nätverk, det har gjort oss duktiga på att samordna gränsöverskridande projekt. Det gör att vi kan få så stora projekt som VM-arenorna är”, säger Richard Väli. Sedan 2004 är fabriken i Angered huvudfabrik för rostskyddsprodukter till Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Vi arbetar med långsiktiga projekt och är därför inte så konjunkturkänsliga. Om vi till exempel tittar på uppdraget med VM-arenorna så är det ett arbete som startade för minst tre-fyra år sedan”, säger Väli och avslutar: ”Vi har goda möjligheter att växa ytterligare och vi har redan idag tillstånd att producera upp till 25 miljoner liter färg om året.”

Den 7 juli går starten för 2010 års upplaga i Östersjöns stora och en av världens största havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt. I år är det 73 år sedan seglingen ägde rum för första gången med 42 deltagande yachter. I år finns över 250 båtar på startlinjen utanför Sandhamn och bland dem många favoriter till segern i någon av de nio klasserna, med starter mellan klockan 12.00 och 13.30. Måttliga vindar förväntas under starttimmarna, men den som befinner sig på havet utanför den svenska seglarmetropolen kommer att bjudas på ett av sportens mest magnifika skådespel, när många hundra segel kämpar om utrymme och positioner på ett solglittrande hav.

I de nio Eurocard Gotland Runtklasserna återfinns ett stort antal av Sveriges, och många andra europeiska nationers bästa seglare. I klass IRC C finns till exempel Norges Kung Harald, nyblivna tjejbåten Tutima och en av årets tre båtar från Litauen, Ambersail med Saulius Pajarskas som rorsman.

I ORC International Alfa startar bland andra Jonas Wiström med sin Amarone, finske Rauli Leino med Xantippa, Carl Wale från KSSS med Walenna II och den mycket intressanta Midnight Rambler Youth Challenge med storseglare som Anders Levander och Gurra Krantz samt ungdomarna Sara Franklin och Fredrik Olsson ombord. Här finns också 40-årsjubilérande finska Tarantella II där halva besättningen från 1970 års Gotland Runt fortfarande seglar ombord.

I ORC International Bravo tillhör Ralf Aspholms DataCom, fjolårets totalvinnare, de absoluta favoriterna, inte minst efter förstärkning av de gamla storseglarna Thomas Blixt och Roger Nilsson. I klassen startar också 2008 års segrare, Fredrik Hertzman med DuSoleil och ungdomsbåten SALT, med Staffan Wincrantz som skeppare.

ORC Bravo är en intressant klass med seglare som Magnus Woxén med ett gäng KSSS-juniorer som besättning, Mats Gustafsson med sin nya Ansella, PO Anderssons 44-fotare Chazara, norske Aasmund Drolsum med Magic och finska Swan 45:an Two Fast. I klass SRS 1 Alfa, står konkurrensen bl.a. mellan finländske Ralf Ramm-Schmidts Carabilla III, Ola Johanssons Garbo, Kjell Nilssons Grand Place och KSSS-seglaren Per Lindstedts La Dolce Vita. SRS 2 är ett veritabelt getingbo, men bland dem som seglar om förstaplatsen finns 2009 års vinnare J 80:an Björnsnabben med bröderna Wennerström, flerfaldige vinnaren Magnus Forslunds numera klassiska Scampi BojBoj och Conny Sparrwardts Linjett 33 Allwina. Lika hårt blir det med säkerhet i SRS Bravo med starter som Du Får af Matrisen med Anders Karén som skeppare, tjejbåten Pila en 38 fots one offracer med Eva Sporrner som skeppare och Perfect med Anna Drougge som skeppare. Här finns också Team Saven med Olle Axelsson och en TV-kamera ombord.

I klassen för klassiska yachter, i folkmun kallad Antikrundan startar bl.a. Refanut med Fredrik Wallenberg, mångfaldige segraren Christer Salén med Ballad, Jacob Wallenbergs Regina och en helt ny start, S/Y Volonté med Marie Krafft som skeppare för en tjejbesättning. Det är för övrigt första gången i tävlingens historia som en kvinnlig besättning seglar i denna klass.

Här är resultaten från andra dagens seglingar på Marstrand.

Open Class
Round Robin Group A Points Place

Mathieu Richard 4 1
Damien Iehl 3 2
Francesco Bruni 2 3
Adam Minoprio 1 4
Björn Hansen 0 5

Round Robin Group B Points Place

Ian Williams 4 1
Torvar Mirsky 3 2
Ben Ainslie 2 3
Peter Gilmour 1 4
Johnie Berntsson 0 5

Womens class
Round Robin Points Place

Ekaterina Skudina 5 1
Katie Pellew 5 2
Lucy MacGregor 5 3
Renee Groenevald 5 4
Silke Hahlbrock 5 5
Anne-Claire Le Berre 4 6
Anna Kjellberg 3 7
Linda Rahm 2 8
Trine Abrahamsen 2 9
Lotte Meldgaard Pedersen 0 10

Foto: Dan Ljungsvik.

Ian Williams och Mathieu Richard var hetaste seglare i starten för herrarnas matchracingseglingar i Stena Match Cup Sweden i Marstrand idag. Med fyra poäng var leder de Round Robin. De svenska herrarna Johnnie Berntsson och Björn Hansen gick poänglösa ur första dagen, men i morgon seglas den andra gruppen errar då Magnus Holmberg och Mattias Rahm deltar.

Av de svenska damerna i OS-båte Elliott 6, var de Anna Kjellberg som fick flest poäng, tre mot Linda Rahms två. Lucy MacGregor från Storbritannien leder med sju poäng.

Marstrand hade idag lysande förutsättningar för kappsegling med både hård vind, 7-10 m/s, och solsken. Men vädret till trots har de svenska kappseglarna i Stena Match Cup Sweden svårt att få vind i seglen. Under dagens seglingar lyckades varken Johnie Berntsson eller Björn Hansen vinna någon av sina matcher. Imorgon är det Magnus Holmbergs och Mattias Rahms tur att gå till drabbning mot världens bästa matchracingseglare i den andra gruppen i Round Robin, grundserien.

Av damerna har det gått bäst för Anna Kjellberg som med tre vinster har en stor chans att ta nå en kvartsfinal. Inför morgondagens seglingar hoppas hon dock på fler poäng som kan säkra ett avancemang i tävlingen.

– Igår var jag nervös för att vi slkulle visa vad vi går för, då vann vi bara en match. Idag kändes mer komfortabelt och roligt. Nu har vi tre matcher kvar att vinna imorgon, sa Anna Kjellber.

Linda Rahm och hennes besättning var piskade till att vinna flertalet av sina fyra matcher under dagen men lyckades bara gå segrande ur två av dem. Chanserna till en kvartsfinalplats är nu små för Rahm som inte hittat formen till årets Match Cup.

Johnnie Berntsson har haft svårt med att leva upp till de höga förväntningarna som funnits på honom. Han inledde dagen med två snöpliga förluster i matcher som båda avgjordes på mållinjen. Marginalerna har varit små och inte på svenskarnas sida.

– Vi hade inte den dag vi hoppades på, vi gjorde för många små misstag, sa Johnnie Berntsson.

www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Hela 27 segelbåtar deltar i en 3-dagars kappsegling mellan Piteå och Kalix den 7-9 juli 2010. En ny intressant tävlingsform för både familje- och semesterseglare och rena kappseglare.

– Det här är en enkel tävlingsform och vi hoppas att vi får igång fler kappseglande människor i Norrbotten. När man deltar i kappseglingar, tränar man sig verkligen i sitt segelkunnande och det är bra för den framtida säkerheten ombord, säger Hans Forsgren, licensierade tävlingsledare för det här första Rubus Arcticus.

Det är båtklubbarna längs Norrbottenskusten som gemensamt ordnar kappseglingen. Premiäråret går den från söder till norr, från Piteå till Kalix. Idén kommer från en kappseglingsmodell som bland annat provats i Vättern med gott resultat.

– Jag var med på den förra året och hela 81 båtar deltog i den långdistansseglingen, säger Hans Forsgren och fortsätter:

– Det här är ett försök att få fler att våga kappsegla och vi räknar med att köra Rubus Arcticus Race vartannat år och variera seglingsriktningen. Om två år blir alltså starten uppe på Trutskär i Kalix och målet blir Svinöra i Piteå.

Kappseglingen den 7-9 juli går dag 1 från Svinöra i Piteå till Liggskär i Luleå. Dag 2 startar båtarna från Liggskär och seglar till Kohamn utanför Töre och dag 3 går tävlingen vidare till Trutskär i Kalix. Tomas Nilsson, Hans Kempén, Kenneth Björkfot, Leif Persson och Hans Forsgren finns i kommittén för Rubus Arcticus Race och middagarna på kvällarna sköts lokalt av respektive båtklubb.

Seglingen delas in i två klasser, en kappseglingsinriktad med mer vana i att kappsegla och en klass för nya kappseglare och mindre vana. Varje båttyp har sedan sitt så kallade LYS/SRS-tal, ett handikappsystem likt det i golf, vilket gör att alla båtar oavsett båttyp har samma chans att vinna. En båt som kommer i mål betydligt senare än den först båten som passerar mållinjen, kan alltså vinna, eftersom den seglade tiden ska multipliceras med den enskilda båttypens LYS/SRS-tal. En snabb båttyp kan ha 1,26 i LYS/SRS, medan en långsam segelbåtstyp kan ha 0,96.

Svenska seglarförbundet har relativt nyligen kommit ut med ett nytt regelverk som ersätter LYS systemet. Det nya systemet heter Svenskt Respitsystem, SRS. Begreppet ”LYS-tal” ersätts med ”SRS-tal”, men är samma sak för de allra flesta båttyperna. Normalt startar alla båtar samtidigt i en kappsegling och det kan bli väldigt trångt på startlinjen, vilket kan avskräcka nya kappseglare.

I Rubus Arcticus Race startar varje båttyp vid en förutbestämd tid efter en teoretisk uträkning, som ska göra att alla båtar kommer i mål ungefär samtidigt. Båt med lågt LYS/SRS tal startar före den med högre, eftersom den behöver längre tid att segla samma sträcka.

(Rubus Arcticus är det latinska namnet på Norrbottens landskapsblomma åkerbär)

Läs mer på Norrbottens Seglarförbunds hemsida: www.svensksegling.se/norrbotten

Bifogade bilder: Varje sommar hålls över tio kappseglingar vid ljusa Norrbottenskusten. Foto: Håkan Sjunnesson.