Lowrance har nu släppt SonicHub, ett revolutionerande audiosystem för alla typer av båtar. SonicHub är framtagen i samarbete med det ledande företaget inom marina ljudsystem Fusion. Det är det första marina ljudsystemet som i ett nätverk kan kopplas ihop med en multifunktionsdisplay.
Pressrelease:
I kombination med Lowrance HDS-serien så får användaren full manövreringsmöjlighet på en extremt ljustark skärm.
SonicHub “dockningstation” är kompatibel med de senaste iPod, iPhone, iTouch eller andra USB MP3-spelare. Detta gör att SonicHub är ett bra val för härliga dagar ute på havet när du med endast en knapptryckning vill få tillgänglighet till all din musik. Den helt vattenskyddade “dockningsstationen” gör att exempelvis din iPhone är i säkert förvar och utan fara i en annars utsatt marin miljö.
Med en 50W förstärkare och möjligheten att kunna välja mellan 5″, 7″, 8″ och 10″ display så erbjuder Lowrance SonicHub en unik ljud och visuell upplevelse. SonicHub har även en inbyggd AM/FM-mottagare vilket gör att man lätt kan ta del av de senaste nyheterna och väderleksrapporter.
Vid köp av en SonicHub så ingår även ett par 6,5″ 200W högtalare, det finns även möjlighet att ansluta en subwoofer vilket gör att man får en maximal prestanda till ett minimalt pris.
– Vi har sett en stor efterfrågan på ett ljudsystem som är integrerat med en multifunktionsskärm, just en sådan typ av integrering får man via integrationen med Lowrance HDS. SonicHub är designad för att spara så mycket plats som möjligt på instrumentbrädan och är gjord för den hårda miljö man finner på en båt, Greg Konig, Produktchef på Lowrance.
SonicHub är enkel att installera via NMEA2000. Vill man inte göra ett hål i sin instrumentbräda så placeras “dockningsstationen” enkelt någon annanstans, detta gör att enheten även enkelt kan monteras på mindre båtar som har begränsat med plats men ändå vill ha den senaste teknologin. SonicHub har ett användarinterface som både kombinerar en snygg design med ett lättanvänt användarinterface.
Info: www.lowrance.se
Yamarin presenterar en ny day cruiser för säsongen 2011. Det är en uppdaterad version av Yamarins bästsäljare som kallas Yamarin 65 Day Cruiser. Den nya modellen presenteras för allmänheten på Vene 11 Båtmässan i Helsingfors och troligen även på de svenska båtmässorna till våren.
Pressrelease:
Yamarin 64 Day Cruiser har redan flera år varit den mest sålda day cruisern i Norden. Modellen har speciellt fått beröm för sina ypperliga köregenskaper och har vunnit många nordiska jämförelsetest. Skrovet på den nya Yamarin 65 Day Cruisern grundar sig på 64 Day Cruiserns skrov vilket betyder att perfekta köregenskaper är garanterade. Båtens däck är nytt från för till akter med en ny smäckrare formgivningen.
Båtens sittbrunn, kajuta och pulpeter är utvecklade helt efter kundernas önskemål. Sittbrunnen i Yamarin 65 Day Cruiser är större än tidigare. Pulpeterna har helt ny design och grå färg som reflekterar mindre än en vit yta. Förarmiljön omfattar förutom en bekväm körställning även plats för 9 tums kartplotter, kompass, radio och brytarpanel för trimplan. I pulpeten på babordssidan finns ett stort handsfack där man också kan montera ett tvättställ. Bredvid tvättstället kan man montera ett klaffbord och på det en gasspis och på detta sätt får man ett pentry där allt finns nära tillhands. Därtill kan man välja att utrusta båten endera med bärbar kylbox eller kylskåp av utdragbar modell. Givetvis finns det plats även för kemtoa.
Båtens kajuta är rymligare än förr. Man går in i kajutan mitt i båten via en skjutdörr. I kajutan finns två kojer på 190 cm och gott om plats för fötterna. Dessutom har kajutan mera stuvutrymme än tidigare. Det finns gott om stuvplats också i sittbrunnen under akterbänken: i ett och samma stuvfack som är indelat i sektorer får kylboxar, vattenskidor och andra också stora och långa föremål bra plats.
Den stiliga vindrutan har en stabil aluminiumram och högklassiga beslag. Båten har i stil med Yamarins större day cruisers ett djupt kapellgarage där det är lätt att sänka ner kapellet.
Yamarin 65 Day Cruiser har en stor badplattform och också ankarboxarna är djupare än hos föregångaren. Passagen ut till badplattformen underlättas av att bordet är av klaffmodell och kan vikas åt sidan.
Tekniska fakta
Längd 6,30 m
Bärkraft 7 personer
Bredd 2,5 m
Motorrekommendation 115 – 225 HK
Vikt ca 1170 kg
Info: www.yamarin.fi
Miljödomstolen säger nej till fiskväg vid Hedefors kraftverk. Beslutet går emot en samlad miljövårdsexpertis och myndigheter. Sportfiskarna har nu lämnat in en överklagan till Miljööverdomstolen.
Miljödomstolen gav i början av augusti avslag på Kammarkollegiets ansökan om att bygga ett omlöp förbi Hedefors kraftverk i Säveån. En fiskväg förbi kraftverket bedöms vara den viktigaste åtgärd som kan genomföras för Säveåns unika laxbestånd och den akut utrotningshotade ålen.
– Vi anser att domstolens beslut är gravt felaktigt. Med anledning av Sportfiskarnas mångåriga engagemang kring fiskevården i Säveån har vi tidigare lovat att överklaga domen. I fredags infriade vi löftet och lämnade in överklagan, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
Lerums kommun som äger kraftverket deklarerar på sin hemsida att siktet är inställt på att bli Sveriges ledande miljökommun. I praktiken motverkar kommunen arbetet för att uppnå miljömålen Levande sjöar och vattendrag samt Ett rikt växt- och djurliv.
– För fisken framstår Lerum i dagsläget snarare som Sveriges sämsta kommun. Kommunen motverkar för små kortsiktiga vinster arbetet med fiskvägen som skulle göra det möjligt för lax, ål och andra arter att passera både upp och ned förbi kraftverket utan att malas sönder i kraftverkets turbiner, konstaterar Stefan Nyström.
Lerums kommunalråd Henrik Ripa har nyligen både blivit förordnad som expert i miljömålsberedningen och invald i riksdagen. Miljömålsberedningen ska bland annat föreslå strategier för hur miljömålen ska nås.
– Att det i riksdagen och miljömålsberedningen ska sitta en representant för en kommun som tar beslut som verkar rakt emot uppfyllandet av miljömålen är oroande. Det säger sig självt att vi måste öka takten i miljömålsarbetet, inte stoppa upp arbetet, om vi ska nå de av riksdagen beslutade miljömålen, säger Stefan Nyström.
I samband med European Shark Week 9-17 oktober uppmärksammar Havets Hus hajar och framförallt deras utsatta situation. Under hela veckan kommer man att kunna lära sig mera om hajar, träffa företrädare för föreningen WeLoveSharks och gå hajtipspromenad i akvariet. Dessutom kan alla barn delta i en teckningstävling. På helgerna kommer det finnas extra många från WeLoveSharks i akvariet för att svara på frågor och prata om “Finning – Hotet mot Hajar”.
Hajar är fantastisk djur som överlevt på jorden i 400 miljoner år. Tyvärr har överfiske, bifångst och miljöförstöring gjort att nästan alla hajbestånd i världen har minskat dramatiskt och en tredjedel av de europeiska hajarterna är i dag utrotningshotade. Hajar växer och fortplantar sig långsamt och är därför extra känsliga för högt fisketryck. Ett stort hot mot hajarnas överlevnad är ”finning” – fiske då man avlägsnar fenorna medan resten av hajens kropp kastas överbord. Ofta lever hajarna när de kastas överbord och de förblöder på havets botten. Många länder har infört förbud mot finning men EU:s förbud är ett av de mest tandlösa av dem. Men att finning fortsätter är kanske inte så svårt att förstå när fiskarna kan tjäna 10000-tals kronor på en enda valhajsfena!
Havets Hus kommer att uppmärksamma hajar och deras utsatta situation under European Shark Week 9-17 oktober. Till vår hjälp har vi engagerade människor från föreningen WeLoveSharks som ofta kommer finnas i akvariet för att svara på frågor och berätta om hajar. Dessutom kommer det att finns en massa olika hajrelaterade aktiviteter i akvariet under veckan. Bland annat kommer alla barn kunna delta i en teckningstävling. Eller varför inte testa dina hajkunskaper i Havets Hus hajtipspromenad, fina priser utlovas. Dessutom kommer en blåhajsmodell ställas ut – vågar du fota dig med hajen?
På helgerna, den 9-10 och 16-17 oktober kommer det finnas extra många från WeLoveSharks på plats och de kommer att visa bilder och berätta mer om finning.
PROGRAM
Varje dag 9-17 oktober
Hajfakta i akvariet – Vet du vad som är sanning eller myt?
Hajtipspromenad – Fina priser utlovas!
Teckningstävling för barn – Vem vinner hajen?
Blåhajsmodell ställs ut – Vågar du fota dig med blåhajen?
Föreningen WeLoveSharks finns i akvariet
Extra helgprogram 9-10 och 16-17 oktober
Kl 11.30 & 13.30 We Love Sharks visar bilder och berättar om “Finning – Hotet mot Hajar”
Info: www.havetshus.se
Seanet Maritime Communications AB (publ), noterat på First North, har ingått ett 5-årigt samarbetsavtal med STM Spanien. Avtalet innebär att STM kommer att leverera Seanets GSM-tjänster till sina maritima kunder via sitt nät av 17 lokala återförsäljare och partners. STM är en stor leverantör av satellittjänster till sjöfarten, med över 300 satellitsystem levererade till fartygs- och offshoremarknaden.
STM är ett stort, privatägt telekombolag och en betydande satellitoperatör, som bygger nät- och satellitlösningar över hela världen. STM samarbetar med återförsäljare och partners i över 50 länder. STM erbjuder högkvalitativa tjänster till telekombolag (fasta och trådlösa), Internetleverantörer, regeringar och privata företag i olika branscher, bl.a. inom den maritima sektorn. STM:s lösningar uppfyller höga krav på global kommunikation för alla typer av marina fartyg, t.ex. kryssningsfartyg, färjor, fraktfartyg, fiskefartyg, och privata yachter.
Seanet är en ledande maritim GSM-operatör som erbjuder telekomtjänster till sjöss, i partnerskap med ett flertal ledande VSAT-operatörer.
– Samarbetet med STM ger Seanet stora möjligheter att nå ut till marknader och marknadssegment som vi tidigare inte kunnat bearbeta. STM har en stor kundbas och ett starkt etablerat nätverk av partners, vilket ger Seanet möjligheter att snabbt nå många nya kunder. Seanets GSM-tjänst är en viktig ny tjänst för STM och deras partners, vilket skapar nya möjligheter för Seanet att snabbt öka antalet fartyg med bolagets GSM-tjänster, säger Klas Lundgren, vVD på Seanet.
Om Seanet Maritime Communications AB
Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet installerar och driftsätter mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.
Info: www.seanet.se
Norska Askeladden lanserar P66 Pilothouse – en båt av Pilothusmodell för Skansdinaviska marknaden. Pilothusen är en typ av båt som blivit allt populärare på de Skandinaviska marknaderna. Detta beror i första hand på att den både är praktisk och bekväm. Modellen erbjuder stora öppna ytor samtidigt som man kan sitta väl skyddad. De Pilothus som idag finns på marknaden kommer alla från Europa. P66an är den första som är designad med den Skandinaviska marknaden i åtanke.
Pressrelease:
Askeladden premiärvisar sin nya P66 Pilothouse för svenska marknaden på Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan i Älvsjö 10-14 november.
Fler och fler ser glädjen i att kunna förlänga båtsäsongen både på höst och vår. Därför ser vi ett stadigt växande intresse för båtar med en funktionell kabin kombinerat med stora, väl fungerande utomhusytor.
Askeladden P66 Pilothouse är en helt nyutvecklad båt som på många sätt skiljer sig från dagens kokurrenter. Hela 4,5 kvadratmeter akterdäck ger gott om umgängesplats både till fisketuren och en sällskaplig dag på sjön med familj och vänner. Den monterade spolpumpen för sjövatten gör däcksrengöringen till en enkel match.
I cockpiten finns det sittplats för 4 personer (2 i färdriktningen och 2 på sidobänk) och takhöjden är hela 198cm. Med bekvämligheter som spoltoalett, vask, kylbox och spis som en del av standardutrustningen är det bäddat för många härliga dagar till sjöss.
Utmärkande för båten är också:
• Stort självlänsande akterdäck på 4,5 kvadratmeter
• Sjövattenspolning på akterdäck som standard
• Vindrutor i härdat glas
• Defrosterutblås förberett för vindrutor
• Pilothouse med fyra sittplatser med full utsikt
• Taklucka och öppningsbara sidorutor
• Hydraulstyrning och förberett för styrplats ute
• Pentry, kylbox, vask och färskvatten
• Spoltoalett med septiktank som standard
Båtdata:
Längd: 6,60m, bredd: 2,50m, vikt (utan motor): 1.250kg, max last: 1250kg, Antal pers: 7, Benstintank: 140l, Vattentank: 40l, septitank: 40l, fart med Suzuki DF-115TL : 28 knop.
Askeladden representeras i Stockholm av Marindepån/Skanstull Marin. Den P66 som ställs ut på höstmässan kommer direkt efteråt att kunna ses på Skanstull Marins anläggning mitt i Stockholm.
– Vi tror mycket på Askeladdens nya P66. Det är inte en båt för alla våra kunder, men för den som behöver en praktisk båt för transporter, dagsutflykter och fiske är den oslagbar. Att den dessutom är snygg och välutrustad gör den bara ännu mer attraktiv, säger Björn Sandhaag, VD Marindepågruppen.
Info: www.askeladden.no
Övergödningen av Östersjön har tydliga negativa effekter, som döda bottnar och massiva blomningar av cyanobakterier. Men en hög planktonproduktion kan också ha vissa positiva effekter på försurningen. Forskare vid Göteborgs universitet har visat att det går att räkna på de sammanlagda effekterna av olika miljöåtgärder.
– Miljötillståndet i Östersjön påverkas av många olika processer samtidigt och på flera olika tidsskalor. Matematiska modeller är de enda verktygen som kan avgöra den relativa betydelsen av sådana processer. Jag har varit med och utvecklat en matematisk modell för Östersjöns marina system. Den här typen av modelleringsverktyg kan och bör bidra som beslutsunderlag rörande miljöåtgärder i området, säger Erik Gustafsson vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.
Sedan 1960 har i medeltal 50 000 kvadratkilometer av Östersjöns djupvatten präglats av ett tillstånd där syrgashalten är så låg att högre livsformer antingen överger området eller kvävs. Arean av syrefattiga områden kan variera betydligt från år till år, men drygt 100 år av mätningar visar att det överlag rådde betydligt bättre förhållanden i djupvattnet under förra seklets första hälft.
Syrgasförhållandena styrs både av naturliga processer och av mänsklig påverkan. På grund av en tydlig salthaltsskiktning och ett begränsat vattenutbyte genom de trånga danska sunden är en stor del av Östersjöns djupvatten tidvis isolerat. Samtidigt förbrukas syre på grund av nedbrytningen av organiskt material. Mängden organiskt material har, beroende på mänskliga aktiviteter, ökat markant under andra hälften av 1900-talet.
– Den övergripande frågeställningen i min avhandling rör i vilken omfattning Östersjöns försämrade miljötillstånd kan kopplas till förändringar i klimatet och i vilken omfattning den ökade tillförseln av näringsämnen har påverkat situationen.
Modellresultat visar att naturliga variationer i klimatet har stor betydelse för syrgastillståndet i Östersjöns djupvatten på tidsskalan tiotals år. Men, man kan däremot inte se någon tydlig effekt över längre tidsskalor. Den markanta försämringen av syrgasförhållandena i djupvattnet under nittonhundratalet beror i stället till en övervägande del på våra utsläpp av näringsämnen till havet.
Utöver de fysikaliska, kemiska och biologiska processer som är avgörande bland annat för områdets planktondynamik, så har Erik Gustafsson också inkluderat det marina kolsystemet i sin modell.
– Det innebär bland annat att man nu kan beräkna långtidsvariationer av surheten i havet. Min modell möjliggör alltså att framtida positiva effekter av en reducerad näringstillförsel kan vägas mot övergödningens dämpande effekt på försurning. Detta är en viktig fråga då koldioxidhalten i atmosfären väntas öka under 2000-talet, och ett kraftigt sänkt pH kan ha en avgörande betydelse för ekosystemet, säger Erik Gustafsson.
Avhandlingen The Baltic Sea marine system – human impact and natural variations försvarades vid en disputation den 1 oktober 2010. Professor Anders Omstedt har varit handledare.
Länk till avhandling: http://hdl.handle.net/2077/22777
Nu gäller det att tänka nytt även för båttillverkarna. Den här originella plattformen från Besenzoni presenterades på årets båtmässa i Genua, som i år firar 50 år. Plattformen heter HELYBASE CONCEPT och gör det möjligt för golfälskare att fortsätta med sin hobby även på båten – om denna är tillräckligt stor.
Det här är några nivåer över de flesta andra “tillbehör”! som vi har sett. Här finns massor av teknik och olika lösningar inbyggda i en och samma produkt.
HELYBASE CONCEPT är en plattform som fäller ut sig själv och bjuder golfspelarna på 60 kvadratmeter yta. Här är företagets egen beskrivning av tekniken i sin pressrelease:
This “Magic” is made possible by the use of a petal shaped structure: in its rest position, the platform retracts itself under the floor level, whereas under the sunlight HELYBASE CONCEPT opens like a flower, doubling its surface.
This product is the result of 2 years of scientific research which has been effected in cooperation with the engineer Sergio Baragetti, Professor of the Università degli Studi di Bergamo who is engaged in research at an international level even with the US NAVY (Office of Naval Research, ONR). Since 2008 Besenzoni has worked on this product investing its resources and energy in order to obtain a unique particularity: in fact, HELYBASE CONCEPT is the only SELF-LEVELLING platform which, thanks to an electronic and hydraulic system, is able to compensate the ship’s inclination in both longitudinal and transversal sense, keeping the platform perfectly horizontal.
The Bergamo based company thus overcomes the problem of the yacht’s oscillations and obtains a perfectly stable support which broadens the surface at the shipowner’s disposal. Exploitable as a recreation area, it also passes the golf test as it allows to comfortably play aboard one’s yacht.
The platform is made in a special combination of titanium and carbon that exploits the lightness of its components to safe 60% in weight to avoid stability problems during the yacht’s navigation. Designed for an installation at the yacht’s bow section (from 24 to 50 meters and above), it may as well be positioned at the stern section instead of the tender or the jet ski, or on the fly bridge instead of the whirlpool. There is choice of 3 models to obtain surfaces from 8 up to 60 square meters and a capacity of up to 55 KN (55.000 N).
HELYBASE CONCEPT is part of Besenzoni’s latest series of carbon made products, a material that the company is still testing: the objective is to reach new standards for lightness in addition to the elevated standards for safety and technology that distinguish all Besenzoni products.
Info: www.besenzoni.it
Här är en snygg ljusbåge som passar lika bra hemma som på båtklubben. Det är Stikkan Design som lanserar ljusbågen Martallen med LED-ljus. Bågen är en avgjutning av grenen från en martall, som tillhör kustens flora. Silhuetten är knotig och förkrympt: Skapad av evig blåst och karg miljö.
Martallen har små LED-lampor har ett varmt och vitt ljus som sprids av LED-pipes. Martallen är svensktillverkad och levereras i en vacker trälåda.
Pris 2 900 kr i butik.
E-mail: maria@stikkandesign.se
Andelen elektroniska komponenter växer snabbt i dagens båtar och bilar, vilket ställer högre krav på generatorerna. Särskilt gäller detta rörande bilar utrustade med start/stopp-system där batteriet måste återladdas mycket snabbt. Den nya serien generatorer, som ingår i ”Bosch Efficiency Plus Solutions”, kan tillsammans med ett start-stop system minska bränsleförbrukningen med upp till 10%.
Själva generatorn är cirka 70% effektivare jämfört med dagens modeller på marknaden.
Mini och Ford Transit är de första fordonen utrustade med generatorer ur Boschs nya modellserie.
Den 16-17 oktober bjuder Sjöhistoriska museet in till Fartygsforum 2010. Fartygsforum hålls i år för tionde gången, i år under rubriken Bevara, använda och utveckla det flytande kulturarvet. Forumet är en mötesplats för ideella aktörer, myndigheter och institutioner som arbetar med att bevara och bruka historiska fartyg.
På programmet står bland annat fartygsbevarande ur politiska perspektiv, kunskapsöverföring vid renovering av historiska fartyg och besöksnäringens användning av historiska fartyg. I år hålls Fartygsforum på Vasamuseet i Stockholm.
För mer information om Fartygsforum, fartygsbevarande och k-märkning se: www.sjohistoriska.se
Där finns också programmet för årets forum.
Den 9-10 oktober är det Kaffehelg på Sjöhistoriska museet. Det blir kaffemarknad med provsmakning, föredrag med mera. – Utan sjöfarten skulle vi få koka kaffe på torv, säger Sjöhistoriska museets chef Hans-Lennart Ohlsson.
Sjöhistoriska arbetar med en omfattande utställning om handel och sjöfart – Shipping & Shopping. I samband med det arbetet arrangerar museet olika evenemangshelger kring ämnet. En av dem är Kaffehelgen den 9-10 oktober då museet berättar om sjöfrakten av kaffe förr och idag och om kaffekulturens historia i Sverige.
Sverige har länge legat med i världstoppen när det gäller kaffekonsumtion. Den första kända importen noterades av Göteborgstullen 1685 och gällde ett skålpund (0,425 kilo). Under sent 1800-tal blev det en dryck för alla. Idag importeras ungefär 110000 ton råkaffe per år, främst från Sydamerika. Kaffet kommer till Europa med båt.
– Sjöfarten har flyttat ut från städernas centrum och blivit osynlig för många men över nittio procent av varuhandelns transporter i världen sker idag med båt. Utan sjöfarten skulle våra liv se annorlunda ut. Och kaffe skulle inte vara en svensk nationaldryck, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska.
Under helgen får vi följa kaffets historia och bönornas väg till Sverige. Det blir marknad med provsmakning och försäljning av kaffeprodukter och föredrag. Testa att göra din egen espresso på proffsens vis!
Och bygg t ex ett eget containerfartyg i skaparverkstaden Ruskpricken.
Mer information på: www.sjohistoriska.se
I februari hade Tejst succéartad premiär på båtmässan i Göteborg, första båten såldes efter 56 minuter på öppningskvällen! Nu är det dags att visa upp den på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Det senaste året har båtarna seglats intensivt och väckt stort intresse, även långt utanför Sveriges gränser. – Vi har fått förfrågningar från vitt skilda håll. Ända från USA och Kanada på ena sidan och Thailand och Australien på andra sidan globen, säger Torsten Sörvik som designat båten.
Pressrelease:
Tejst är konstruerad med fokus på fart i kombination med god hanterbarhet och mångsidigt användande, allt för att seglaren skall få så många timmar på havet som möjligt. Önskemålet var att båten skulle vara snabb, lättanvänd, beboelig samt att den skall kunna kappseglas. Vidare skulle båten kunna seglas av en person, vara trailerbar och ha minimalt behov av underhåll. Konstruktionen skulle tilltala såväl yngre som äldre seglare.
För att tillgodose dessa krav föll valet på att konstruera Tejst enligt den nyligen reviderade D-kanot regeln. Kanot-regeln har genom åren resulterat i många innovativa och snabba båtar. I Sverige är ca 170 båtar byggda enligt D-regeln och 330 enligt E-regeln. Detta är första gången en båt är serieproducerad enligt D-kanot regeln.
Resultat
Nu är över tio båtar byggda och de har seglats flitigt runt om i landet. En seglare berättade att han varit ute ca 60 gånger denna sommaren. En annan Tejstseglare meddelade att han kände sig 30 år yngre efter första säsongen med sin Tejst.
Så här skrev Bengt Jörnstedt efter att ha testseglat Tejst för tidningen SEGLING: ”Hon är pigg och reaktionssnabb, styrs med fingertoppskänsla. Med en man ombord är vikten ca 450 kg, ändå är jollekänslan total. Känslan av säkerhet också, paradoxalt nog.”
Prestanda
Skrovet är slankt och lättdrivet, slaget i aktern möjliggör planing. Riggen, med kolfibermast, är effektiv och kraftfull. 13 kvm segelyta på ett deplacement om 360 kg är väl tilltaget. Detta kompenseras av att båten har både invändig barlast, barlast i centerbordet (sammanlagt 50 %) och krängbrädor som ytterligare bidrar till ett starkt rätande moment. Tejst har visat sig vara både styv, snabb och välbalanserad.
Komfort
På Tejst kan man stå i sittbrunnen och hissa storen. Focken sitter på rulle, dold under däck. Focken skotas på en däckssvepande fockbom i kolfiber. Sittbrunnen är rymlig, med plats för två personer, och alla trimfunktioner sitter lätt åtkomliga. Centerbordet och rodret är helt uppfällbara vilket ger ett djupgående på endast 16 cm. Förutom att man kan komma in på ställen dit ingen annan når så bidrar centerbordsfunktionen till att båten blir mycket enkel att traila efter vanlig personbil.
Kvalitet
Tejst har en kvalitetsnivå som man oftast förknippar med större och betydligt dyrare båtar. Här finns inga kompromisser, allt är gjort enligt mycket högt ställda krav. Många beslag är specialtillverkade. Flera delar tillverkas i kolfiber t.ex roder, roderhuvud, centerbord, krängbrädor och fockbom.
Skrovet är handupplagt med riktade mattor och divinycell. Sammantaget ger detta en båt som är lätt, stark och tålig.
L.ö.a. 6,00m
L.v.l. 5,76m
Bredd 1,50m
Djup 0,16 – 1,31m
Vikt 380 Kg
Barlast 180 Kg
Segelyta 13 Kvm
Pris segelklar båt med North Pentex racing segel: 275 000 kr
Info: www.lunne.se
Hugo Boss samarbetar med enmansseglaren Alex Thomson och lanserar tillsammans en helt ny specialdesignad klocka – Boss Black Regatta Watch. Klockan är mycket exklusiv och kommer endast säljas i begränsad upplaga hos Stjärnurmakarna här i Sverige. Segling är sedan länge ett välbekant område för Hugo Boss som redan år 2003 sponsrade Alex Thomson för första gången, då i Fastnet race.
Boss Black Regatta Watch är en snygg klocka anpassad för segling med distinkta regattafunktioner. Klockan är ett bevis på Hugo Boss och Alex Thomsons utomordentliga partnerskap. Klockan är specialdesignad för att underlätta snabb och enkel avläsning av relevant information med hjälp av den lättlästa urtavlan med rutig bakgrund, omvänd nedräkningsskala, väldefinierade räknare och markerad färgkodning.
Räknaren som är placerad vid klockan tio spelar en varierande roll, då den både visar sekunder under själva nedräkningen för att därefter, när racet startat, visa timmarna vilket egentligen är mer användbart för skepparen än sekunderna.
Stålboetten i denna robusta och pålitliga klocka är vattentät till 100 meter och klockan har en gummibeklädd boettring och vred för att underlätta grepp och hantering. Armbandet av gummi bär Hugo Boss-båtens racingnummer ”99” och på baksidan av armbandet finns en ingravering som är en avbildning av båten.
BOSS Black Regatta Watch är i allra högsta grad användbar både före och under tävlingar. Förutom att visa timmar, minuter och sekunder i en sidourtavla kan den här modellen även skryta med allt från racingkronograf till larm och en nedräkningsfunktion med en akustisk signal som ljuder varje minut och gör det möjligt för befälhavaren att hålla reda på minuterna fram till loppet startar.
Hugo Boss Regatta Watch säljs endast i en begränsad upplaga i Sverige. Klockan kostar 6 995 kronor.
Om Alex Thomson
Alex Thomson är en 36-årig karismatisk proffsseglare och även grundare av Alex Thomson Racing. Han lever och verkar i Gosport, Hampshire, Storbritannien. Alex blev 1998/99 den yngsta skepparen någonsin att vinna ett jordenrunt race genom att komma på första plats i Clipper Race.
Resultat hittills
Seger i Clipper Round World Race med amatörbesättning 1998-1999
Slog rekord i Great Britain and Irland Race 2000
Kom till start i Vendée Globe i november 2004
Racing tillsammans med Mike Golding om en 2:a plats i Velux 5 Oceans innan de tvingas att dra sig ur loppet
Andra plats i Barcelona World Race 2008. Samtidigt som han slog sitt eget världsrekord i 24-timmars solo monohull.
Båtfakta
En av Alex Thomsons senaste båtar byggdes av den kända franska arkitekten Finot Conq under 2007.
Båten var en av de mest kraftfulla i sin klass och under 2007 Barcelona World Race. Den slog bland annat världsrekordet monohull 60, ett rekord som Alex var innehavare av.
Nu har båten utvecklats speciellt för Alex ensamseglingsrace jorden runt. 2009 köpte Alex ytterligare en båt. Denna båt hade redan deltagit i och avslutat tävlingen Vendée Globe. Denna nya Juan K-utformade yachten kommer att bli betydligt mer kraftfull än någon annan båt i sin klass. Båten har gjorts om och har optimerats för segling för en människa, och det gör det möjligt för Alex att konkurrera i främsta ledet i sin klass under de kommande åren.
Eventkalender 2010
September – Italien Maxi Yacht Rolex Cup
Oktober – Malta Middle Sea Race
December – Spanien Barcelona World Race
Här är en ny italiensk RIB med plats för tjocka släkten. Det är Strider 13 som beskrivs som den idealiska båten för ett par som vill ha en sportig RIB-båt med en stor kabin. Tack vare en ovanligt öppen planlösning har den här båten också gott om plats vid vanliga dagsturer. Cockpit, soldäck och badplattform har riktigt stora dimensioner.
Den här RIB-båten (Rigid Inflatable Boat) kommer från Sacsmarine i Italien. Liksom övriga Sacsmodeller är den designad av Christian Grande Designworks studio.
Mittkonsolen är mest typisk för båten med riktigt aggressiv look och fräcka “ögon”. Men ombord finns även en rad bekvämligheter. För den som är rungrig har båten ett litet pentry i cockpit, lämpligt för aperitif eller lunch ombord.
Olika top bimini skyddar mot sol och regn både i cockpit och på solytorna i för och akter.
Innerdesignen visar vilken hög klass båten håller i alla detaljer med exklusiva träslag, elegant inredning och tredniga tillbehör. Skrovet komemr från Lancia by Lancia och uppges kunna gå riktigt snabbt även i hård sjö.
Ägaren kan välja mellan flera olika framdrivningssystem. Max är dubbla common-rail turbodieslar från Fiat Powertrain Technologies på 480 hk styck i kombination med ytskärande drev.
Tekniska faktaProject: SACS
Design: Christian Grande DesignWorks
Längd ö a: 13,35 m
Bredd: 3,83 m
Djupgående: 0,7 m
Bränsletank: 960 l
Vattentank: 120 l
CE-klass: B
Vikt fullastad: 8 ton
Antal personer: 11
Kojer: 2
Motorer:
Diesel FPT N60-480 2×480 hk eller CMD 4.2 2×350 hk
Bensin: MerCruiser 377 2×320 hk eller MerCruiser 496 2×425 hk
Info: www.sacsmarine.it
Azimut Magellano 50 är en helt ny och ovanligt läcker italiensk skönhet. Hon är byggd för lyxig cruising och är dessutom byggd för att kunna segla över stora vatten även med hybrid och därmed väldigt liten miljöpåverkan. Båten fick sin världspremiär under den pågående båtmässan i Genua, som är Europas största flytande båtmässa.
Denna 50 fots motorbåt, som är bygdg som ett mellanting mellan kupé- och flybridgebåt, har härligt stora fönster på hela undre däck. Detta släpper in mycket ljus och ger båten extra känsla av stora utrymmen.
Som tillval finns hon med det splitter nya Easy Hybrid system, ett exklusivt projekt skapat av Azimut-Benetti R&D avdelning. Detta gör att båten kan ha en marschfart på upp till åtta knop med elmotorer under total tystnad.
Den nya Magellano 50 är mellanmodellen i den nya Magellano serien, skapad av Azimut för dem som vill ha en riktigt bekväm och modern långfärdsmotorbåt som ändå sticker ut designässigt. Linjerna är fräcka men ändå inte för djärva.
Som standard är Magellano 50 utrustad med dubbla 425 hk motorer från Cummins common rail den senaste generationen.Dessa är försedda med elektronisk bränslekontroll. Båten i sig själv har också en del finesser som man inte hittar på så många andra båtar. Till anti-UV på skrovet och de stora fönsterytorna som ska förhindra allt för mycket värme att komma in i båten. Hon är också försedd med LED-belysning och byggd med vakuuminjicering, vilket också bidrar till båtens miljövänliga stil.
Magellano 50 är byggd vid Azimuts högteknologiska varv i Avigliana, som är klassat enligt miljöcertifieringen ISO 14001. Ytterligare ett certifikat (FSC, Forest Stewardship Council), garanterar att inga träslag ombord påverkar känsliga miljöer.
Tekniska data
Längd ö a: 15.64 – 51’ 4’’
Skrovlängd: 14.98m – 49’ 2”
Bredd: 4.65m – 15’ 3’’
Motorer och transmission: 2 x 425 hk V-Drive Cummins QSB 5.9 (tillval hybridversion med 2 x 23kw Auxilia electric
motorer)
Deplacement: 25 ton
Maxfart: 22 knop
Marschfart: 18-19 knop
Marschfart hybrid: 7 knop
Kabiner: 2/3
Bränsletank: 3,000 l – 792 US gls
Vattentank: 700 l – 185 US gls
Svartvattentank: 450 l
CE-klass: A
Exterior design and interior layout: Cor D Rover
Interior design: Azimut Style Department
Hull design: Bill Dixon
Info: www.azimut.com
En sju meter hög köttätande växt, en Draculafisk med stora hörntänder och en groda som låter som en syrsa. Det är några av de 145 nya arter i Mekongområdet i Sydostasien som upptäckts under det senaste året, visar en ny WWF-rapport.
Rapporten ”New Blood: Greater Mekong New Species Discoveries” visar att tre nya arter upptäcks av forskarna varje vecka. Bland fynden märks också en flintskallig sångfågel – en bulbyl Pycnonotus hualon – och en fisk som använder sin sugkropp till att bita sig fast på stenarna i strömmande vatten för att förflytta sig uppströms.
Under den senaste tioårsperioden har ett stort antal forskare arbetat i de sex länderna runt Mekongfloden i Sydostasien; Kambodja, Laos, Myanmar, Thailand, Vietnam och provinsen Yunnan i södra Kina. De har hittat drygt 1200 nya djur- och växtarter. Häromåret beskrevs världens största jaktspindel med ett benspann på 30 centimeter och en giftig, chockrosa tusenfoting.
– Det är häpnadsväckande upptäckter i modern tid och fantastiskt att det går att upptäcka så många nya arter i ett område med ett sådant högt befolkningstryck, säger Allan Carlson, tropikexpert på Världsnaturfonden WWF.
Trots glädjande mångfald växer hoten. Stora arealer regnskog avverkas och 70 procent av de endemiska däggdjuren är globalt hotade. Nyligen utrotades troligen den sista javanoshörningen i Vietnam. Varje dag riskerar djur- och växtarter som ännu inte upptäckts att utrotas. Det är bråttom att skydda denna rikedom och det är inte minst viktigt att dessa frågor uppmärksammas inför den stora FN-konferensen om biologisk mångfald i Japan 18-29 oktober, säger Allan Carlson.
Bland övriga upptäckter finns fem nya däggdjursarter, två fladdermöss och tre näbbmöss, en giftig huggorm och ett helt nytt ormsläkte utan gifttänder.
– Många tror att alla nya arter hittas i skogen, men en del är redan insamlade men inte vetenskapligt beskrivna. Därför gör man också fynd i musernas byrålådor, säger Darrin Lunde från American Museum of Natural History i New York, efter att ha upptäckt en ny näbbmus i en museilåda på British Natural History Museum i London.
Rapporten tar också upp möjligheterna till finansiellt stöd för spridningsvägar och biologiska korridorer för de här värdefulla ekosysemen via den globala miljöfonden (GEF).
Till helgen kan alla knopälskare få sina lustar tillfredställda på Marinmuseum i Karlskrona. Då visar nämligen ett gäng internationella knopexperter upp sina färdigheter för allmänheten. Föreningen heter International Guild of Knot Tyres (IGKT) och medlemmarna jobbbar med att föra sjömanstraditioner och knopslagarhantverket vidare.
IGKT har medlemmar i hela världen och under lördagen och söndagen kommer ett 40-tal knopexperter att finnas i Marinmuseums hörsal för att demonstrera sitt hantverk.
Info: www.marinmuseum.se
Viking Line testar nu framtidens kommunikationssystem till havs. Det nya systemet kan avvärja iskriser som den på Ålands hav förra vintern. Testerna sker inom ramen för stiftelsen Baltic Sea Action Group som arbetar för ett renare och säkrare Östersjön. Det nya så kallade AIS+-systemet gör det möjligt för alla fartyg och landstationer att utbyta information om lokala väderförhållanden till exempel vid storm, om isförhållanden, ändringar i farledssträckningar eller andra hinder som de gasrörläggningsfartyg som just nu arbetar i Finska viken.
Det är ett decentraliserat nätverkssystem där alla fartyg kan märka ut farozoner eller posta
meddelanden.
Sedan början av 2010 har besättningarna på Viking Lines M/S Mariella och M/S Gabriella testat den programvara som när den lanseras nästa år förväntas bli en ny världsstandard för kommunikation till sjöss. Programmet är utvecklat efter open-source-principer och kommer att vara gratis och fritt tillgängligt för alla.
Ett exempel på en situation där systemet kunde ha gjort stor nytta är isbeläggningen i Ålands hav förra vintern som tog både myndigheter och rederier på sängen. Med AIS+ hade fartygen kunnat varna varandra och ge exakt information till Sjöfartsverkets kontrollstationer om isgränsens läge för att undvika att fartyg fastnade.
– Det nya systemet kommer att betyda mycket framför allt för mindre fartyg som inte har avancerad navigationsutrustning. Vi bedriver testerna tillsammans med Baltic Sea Action Group och IBM och våra erfarenheter är hittills mycket goda, säger Tony Öhman, teknisk direktör på Viking Line.
Idag måste alla passagerarfartyg och större fraktfartyg ha en så kallad AIS-transponder (Automatic Identification System), som sänder ut information bland annat om fartygens position. Det nya systemet är en mjukvaruapplikation som gör att mycket mer information kan utvinnas och skickas via den befintliga transponderutrustningen.
AIS+-applikationen, som utvecklats i Finland av IBM i samarbete med Statens tekniska forskningscentral VTT, kräver endast en kabel och en PC för att fungera.
– AIS+-projektet är ett av många som Baltic Sea Action Group bedriver i samarbete med myndigheter och näringslivet kring Östersjön. För oss är det viktigt att arbeta med open source för det innebär att vi för en liten kostnad skapar ett öppet system som bidrar till en säkrare sjötrafik i Östersjön och i resten av världen, säger Mathias Bergman, ombudsman och programdirektör på Baltic Sea Action Group, som koordinerar testerna.
Arbetet med AIS+-systemet är en del av det så kallade ”commitment” som Viking Line gjort för stiftelsen Baltic Sea Action Group (BSAG). BSAG har i uppdrag att främja samarbete mellan statliga och privata intressen för ett skapa ett renare och säkrare Östersjön. I BSAG:s rådgivande organ sitter bland andra Finlands president Tarja Halonen, Finlands statsminister Matti Vanhanen, Sveriges utrikesminister Carl Bildt och Axel Wallenberg (Knut & Alice Wallenbergs stiftelse). I projektet medverkar också Meteorologiska Institutet i Helsingfors och de finska sjöfartsmyndigheterna.
Här är en ny första hjälpen-väska som verkligen innehåller alt som behövs om olyckan är framme. Det är Kannad Marine som presstrar denna ilsket gula “Grab Bag”, som fungerar till exempel om besättningen plötsligt tvingas att överge sitt fartyg.
Denna Grab Bag är tillverkad i ett tåligt material, vilket också krävs av en säkerhetsprodukt som ska tåla lång tids exponering för väder och vind. Materialet i ytterväggarna är dubbelt så tjock som i många liknande väskor och dessutom helt vattentätt. Grab Bag har även ett långt, justerbart axelband.
Innehållet omfattar bland annat en EPIRB och PLB, första hjälpen utrustning, färskvatten, värmefilt och en del annan överlevnadsutrustning.
Priset för Kannad Marine Grab Bag är endast £14.09 plus moms i England.
Info: www.kannadmarine.com
Här är lite snabb hjälp till alla er som är sent ute med upptagningen och – framför allt – rengörningen av båten i höst. Företaget bakom det nya och miljövänliga rengöringsmedlet ONE100 vill ha hjälp av en grupp båtägare för att testa medlet i praktiken. De erbjuder därför 100 båtägare att testa medlet gratis. Först till kvarn gäller.
ONE100 är en ny serie med högeffektiva rengöringsprodukter utvecklade och producerade i Sverige. Produkterna är utvecklade för att klara av industrins krav på effektivitet men ändå vara miljövänliga och i det närmaste CO2 neutrala. ONE100 är till exempel båttilverkaren Ryds officiella val för rengöring av sina båtar.
ONE100 söker nu 100 stycken produkttestare som ännu inte hunnit höstställa sin båt för att gratis testa produkterna innan uppställning. Kravet är att du ställer upp på att svara på ett frågeformulär som kommer att sändas till dig i slutet på november.
Om du är intresserad så lägg ett mail till info@virens.se med följande uppgifter:
Namn
Adress
Mobilnummer
Båt/ar
Kort motivation varför du vill testa.
Du måste ha tillgång till en skrivare,
För mer information om produkterna så titta in på hemsidan och se produktfilmerna och läs om produkterna.
Info: www.one100.se
På Watskis hemsida finns även en film som visar havstulpans borttagning med ONE100 Gelcoat cleaner.
Vänligen
Per Skoglund
ONE100
070 21 21 677
Nu satsar även finska Yamarin på en helt ny modellserie med aluminium. Båtarna får aluminiumskrov och glasfiberdäck där däcken hämtas från Yamarins populära båtar. De två första modellerna presenteras för allmänheten på vårens båtmässor, men Båtliv har redan provkört de två första båtarna med namnet Yamarin Cross försedda med Yamaha utombordsmotorer på 150 hk.
Tidigare i år presenterade finska Buster en ny modellserie under namnet Buster Drive, vilket innebär båtar med aluminiumskrov och glasfiberdäck. Nu komemr alltså Yamarin med samma lösning fast i helt egen regi och med egna konstruktioner.
De två Yamarin Cross båtar som vi har provkört under några timmar – 63 Bow Rider och 61 Center Console – lovar mycket gott inför framtiden. Yamarins glasfiberbåtar tillhör båtbranschens absolut bästa konstruktioner och de här båtarna är, enligt vårt tycke, ännu vassare.
Särskilt Yamarin Cross 63 Bow Rider gav ett mycket gott intryck med ett vasst skrov som uppförde sig föredömligt. Båten har också en mycket fin viktfördelning och väl skyddade platser för föraren och passagerare, vilket gör den till en njutning att köra.
En av de främsta anledningarna för Yamarin att skapa en ny produktserie är att bygga båtar med lättskötta skrov av aluminium men som ändå är “snygga och rymliga med utmärkta köregenskaper”. De första modellerna i serien är 63 Bow Rider och 61 Center Console.
Yamarin Cross-båtarna har en helt ny typ av skrovkonstruktion, som ger köregenskaper möjliga som tidigare bara kunde förväntas av glasfiberbåtar. Dessutom är båtarna betydligt större inuti än andra aluminiumbåtar i samma storleksklass. Tack vare den nya konstruktionen har Yamarin även lyckats minimera skrovljudet. Hållbart och lättskött aluminiumskrov tillsammans med grått glasfiberdäck och blågråa madrasser ger de nya båtarna ett snyggt och harmoniskt utseende.
– Båtar med aluminiumskrov är mycket omtyckta på den nordeuropeiska marknaden. Med Yamarin Cross vill vi erbjuda konsumenterna båtar med aluminiumskrov som dessutom har glasfiberbåtarnas bästa egenskaper, säger VD Aatos Kivelä på Konekesko Ab.
Yamarins mål är att under 2011‒2013 skapa en serie som består av tio båtar med aluminiumskrov. Nästa nya Yamarin Cross-modell presenterar de sommaren 2011.
Yamarin Cross 63 Bow Rider och 61 Center Console är konstruerade av Tarmo Vuojärvi, Kai Ilmanen och Team Yamarin. Yamarin Cross-båtarna tillverkas liksom de traditionella Yamarinbåtarna av kontraktstillverkare i Finland. Under det första året tillverkar Yamarin cirka 200 stycken, av vilka omkring hälften går på export.
Huvudmarknaden för modellserien Yamarin Cross är Finland, Sverige, Norge och Ryssland.
Info: www.yamarin.com
Handheld Group, global leverantör av stryktåliga mobila datorer och baserad i Lidköping, lanserar Nautiz X3, Handhelds hittills minsta och lättaste stryktåliga handdator. Med sin oöverträffade kombination av litet format, mobilitet och prestanda utgör Nautiz X3 det senaste i utvecklingen av stryktåliga handdatorer som ett effektivt arbetsinstrument för alla miljöer.
Nautiz X3 är utformad för att vara så stryktålig och ha så hög prestanda som möjligt i ett mobilt och ergonomiskt format. Den mäter endast 150 x 67 x 25 mm och väger 260 gram, är IP65-klassad (dammtät och vattentålig) och klarar fullständiga MIL-STD-810G-tester.
Nautiz X3 är utrustad med en kraftfull 806 MHz X-Scale-processor, körs med Windows Mobile 6.5 Professional och har en rad integrerade standardfunktioner, bland annat 3G/Turbo 3G för tal och data, en 3-megapixelkamera med autofokus och LED lampa, WLAN och Bluetooth. Den har även som standard en1D Laserskanner för streckkod och som tillval 2D imager (bildsensor).
Nautiz X3 är utrustad med 256 MB RAM för avancerade tillämpningar och 512 MB Flash datalagring. Det kraftfulla 3 300 mAh Li-Ion-batteriet fungerar en hel arbetsdag på en enda uppladdning. Den 2,8-tums (320 x 240) QVGA-pekskärmen är optimerad för utomhusbruk och är läsbar även i solljus.
Nautiz X3 tål fall från 1,8 meters höjd och fungerar i extrema temperaturer, från –20°C till 60°C. Enheten har skräddarsytts för användning på fältet och har inbyggd GPS, höjdmätare, G-sensor och kompass.
”Nautiz X3 är ett verkligt genombrott – det är en unik produkt på dagens marknad. Vi erbjuder en handdator som är mindre och lättare än de flesta liknande handdatorer. Ändå uppfyller den IP65 klassning och MIL-STD810G-standarder”, säger Jerker Hellström, vd och styrelseordförande i Handheld Group.
”Nautiz X3 har snabb röst- och dataprestanda – plus alla funktioner man kan förvänta sig av en stryktålig handdator, vilka gör att den till någonting utöver en smartphone. Vi vågar påstå att kombinationen av storlek, prestanda, stryktålighet och valuta för pengarna är helt unik.”
Nautiz X3 är den senaste stryktåliga handdatorn i produktserien Nautiz, som består av Nautiz X5, Nautiz eTicket, Nautiz eTicket Pro och Nautiz X7. Nautiz X3 kan beställas direkt och den börjar levereras i december. Nautiz X3 visas upp på mässor över hela världen med start denna vecka.
Info: www.handheld.se
Scania har beviljats 30 Mkr av det fordonsstrategiska forsknings- och innovationsprogrammet (FFI) för att utveckla en biobränslemotor avsedd för tunga kommersiella fordon. Forskningen ska visa hur Diesel- och Otto-principens bästa egenskaper kan kombineras i en motor som kan köras på både alkohol- och gasformiga, metanbaserade bränslen.
Scanias satsar på att utveckla en motor för uthålliga biobränslen som förenar dieselteknikens höga energieffektivitet med ottomotorteknikens effektivare system för efterbehandling av avgaserna.
– En sådan motor är optimal när det gäller utmaningen att klara låga utsläpp av växthusgaser i kombination med minskade utsläpp av skadliga kväveoxider, kolväten och partiklar, säger Jonas Hofstedt, Senior Vice President och chef för Scanias drivlineutveckling.
Fordon och arbetsmaskiner som körs på förnybara bränslen ger mycket bra resultat ur ett livscykelperspektiv (well-to-wheel). I länder som till exempel Brasilien finns en stor potential för effektivt utnyttjande av förnybar, energi eftersom de själva är stora producenter av biobränsle.
Scania har tilldelats FFI-medel för den fas av forskningsprojektet som omfattar innovativ teknikutveckling för både alkohol- och metangasbaserade bränslen. Forskningen omfattar bland annat system för förinblandning och tändning av bränslet, gasväxling, optimerad ventilstyrning, avgasåterföring samt användning av avancerad katalysatorteknik för en effektiv efterbehandling av avgaserna.
– Offentlig delfinansiering av våra klimat- och miljösatsningar ger ett bra bidrag till forskningen som ska leda till kommersiellt gångbara motorer med avsevärt högre verkningsgrad och lägre miljöpåverkan än vad som är möjligt med dagens teknik, säger Jonas Hofstedt,.
I projektet samverkar Scania med spetskompetens inom förbrännings- och avgasteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Lunds Universitet och Chalmers.
– Det är min förhoppning att vårt fördjupade samarbete med tre av landets ledande lärosäten för ingenjörsutbildning ska leda till ett ökat intresse för utbildning inom förbrännings- och avgasreningsteknik. Att bibehålla och utveckla hög kompetens inom dessa områden är avgörande för svensk fordonsindustris framtida konkurrenskraft, avslutar Jonas Hofstedt.
Projektet ingår som en del i det bilaterala samarbete mellan Sverige och Brasilien där Scania sedan tidigare deltar i ett miljösamarbete med Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) om vidareutveckling av etanol- och gasdrivna industrimotorer.
FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, är ett samarbete mellan staten (VINNOVA, Trafikverket och Energimyndigheten) och fordonsindustrin (Scania,
AB Volvo, Volvo Personvagnar, Saab och Fordonskomponentgruppen) om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på områdena Klimat & Miljö samt Säkerhet. Satsningen, som initialt sträcker sig från 2009-2012, innebär FoU-verksamhet för ca 1 miljard kr per år, varav de offentliga medlen utgör hälften.
Info: www.vinnova.se/ffi
Genom att hitta nya sätt att möta mänskliga behov kan företagen kraftigt minska koldioxidutsläppen och underlätta övergången till ett lågfossilsamhälle. Energieffektiv belysning, smarta möten, digitala trycksaker och fartygstransporter i stället för flyg kan ge rejäla koldioxidminskningar. Det visar en ny WWF-rapport som i dagarna presenteras i Mexiko. Nya bränslen och tilklverkningsmetoder är sådant som båtbranschen kan bidra med. Till exempel i hybridbåtar som Greenline (bilden).
– Det finns en mängd exempel och möjligheter som företagen kan börja använda redan idag och som i stor skala kan förändra marknaden. Företag som vågar satsa på att lösa våra behov med minimala utsläpp och genom användarvänliga och enkla tjänster blir framtidens kommersiella vinnare, säger Stefan Henningsson, klimatchef på WWF i Sverige.
Förslagen på tolv klimatlösningar för smarta servicetjänster inom näringslivet och önskelista till politiker presenteras på en internationell konferens arrangerad av Business for Environment i Mexiko 4-5 oktober. Där träffas en rad företagsledare från FNs Global Compact och miljöorganisationer som WWF för att diskutera och ge rekommendationer inför FN-mötet i Mexiko i november/december.
– I en framtid med nio miljarder människor på planeten krävs drastiskt minskade utsläpp och nära 100 procent förnybar energi. Globalt kan vi spara 1-2 gigaton koldioxid per år, vilket motsvarar 25 procent av EUs utsläpp. Många av lösningarna finns redan här, säger Stefan Henningsson.
IT-lösningar med videokonferenser och telekommunikation är ett sätt att dramatiskt minska behovet av att transportera oss. Vårt behov av belysning kan med LED-belysning spara 630 miljoner ton koldioxidutsläpp per år (LED ger tio gånger mindre koldioxidutsläpp än en vanlig glödlampa). Läsplattor och digitala trycksaker kan minska utsläppen mellan två och sex gånger. Genom att transportera grönsaker, mat och blommor på fartyg kan företagen minska koldioxidutsläppen 70 gånger jämfört med flyg.
I rapporten föreslås bl a: Öka de offentliga satsningarna på forskning, utveckling och framför allt demonstration av klimatsmarta lösningar. Sjösätt internationella handlingsplaner för beprövade lösningar som kan minska utsläppen snabbt, t ex passivhus, lågenergibelysning och solenergi. Fasa ut fossila subventioner på runt 500 miljarder dollar per år och satsa dem på fossilfria lösningar. Ställ krav på både service och produkter vid upphandling.
Fakta: ”Low Carbon Leaders” har utvecklats inom ramen för FNs Global Compacts initiativ “Caring for Climate” i samarbete med WWF.
Läs mer på:
www.transformative-solutions.net
http://www.b4esummit.com/