Det engelska varvet Fairlie i Hamble River, Southampton, presenterar denna vackra segelyacht Fairlie 55, som heter “Spirit of Tradition”. Den 16,8 m långa båten har oerhört vackra linjer i klassisk stil men är byggd på ett modernt sätt.
Hela klassen med “Spirit of Tradition” båtar från Fairlie är en mix mellan gammalt och nytt. Under de senaste 20 åren har Fairlie Restorations byggt, underhållit och servat över 20 av världensmest klassiska och välkända yachter, till exempel Mariquita, Tuiga och The Lady Anne.
I nya Fairlie 55 “Spirit of Tradition” ska alla dessa erfarenheter finnas inbyggda. Skrov nummer ett är för närvarnande under byggnation och de två första båtarna ska enligt planen levereras till nästa säsong.
www.fairlierestorations.com
Fakta
Längd ö a:16.8m
Längd vattenlinjen: 11.64m
Bredd: 3.50m
Djupgående: 2.3m
Deplacenet: 10t
Ballast: 40%
Segelyta: 117m²
Design: Paul Spooner
Galeon ger sig in på marknaden för riktigt stora motorbåtar. Ett kommande projekt, som beräknas bli klart under 2011, är en ny 78-fotare framtagen tillsammans med designern Tony Castro. Det är den största yacht som varvet har byggt hittills.
Galeons nya flaggskepp, som heter Galeon 780 Crystal, får sin premiär någon gång under båtsäsongen 2011.
Som syns på bilderna här intill är det en modernt formgiven yacht. Kunderna kommer att kunna välja mellan olika färger på skrovet. Andra finesser är glastak över rorsman och en jacuzzi på flybridge. För att skydda passagerarna mot både sol och regn finns ett elektriskt tak som skjuts över detta utrymme.
Fakta Galeon 780 Crystal
Längd: 22,86 m
Bredd: 5,80 m
Djupgående: 1,70 m
Motorer: 2xMAN eller MTU 1120–1430 kW / 1920 hk
Vikt: 52 ton
Maxfart: 30 knop
Bränsletank: 2×3000 liter
Vattentank: 1500 liter
Hålltank: 1000 liter
Antal personer: 18
Design: Tony Castro
www.galeon.se
Italienska företag är bland de bästa i världen på att ta fram nya spännande tillbehör. Ett rykande färskt exempel är denna landgång från Besenzoni tillverkad i moderna lättviktsmaterial. Den heter Besenzoni Carbonium Gangway och är ett resultat av företagets studier i hur de kan använda kolfiber inom den marina sektorn.
Studien visar att användandet av den här typen av ickemetalliska material ger bästa motståndskraft mot mekaniskt slitage samtidigt som produkterna blir extremt lätta. Kolfiber gör det även möjligt att designa produkten på ett modernt sätt och få till en riktigt fin ytfinish.
I det här fallet har kolfiber kombinerats med en speciell ytstruktur för att få bästa prestanda och stytrka till denna 2,2 m långa landgång.
Ytstrukturen är tillverkad genom att hexagoniska celler blandats med bland annat epoxi. Detta gör att både ytstrukturen och själva materialet smälter samman till en enhet. Proceduren garanterar att landgången tål ett tryck på över 50 kg/cm².
Landgången kan förses med ett räcke och passar en lång rad båtar tack vare ett universalfäste. Bredden är 26 cm längs själva gången och 47 cm i ändarna.
www.besenzoni.it
Om ett par veckor är det dags för den stora båtmässan i Genua i Italien. En av de intressantaste nyheterna blir denna (bilden) båt med vad som beskrivs nästa generations serieproducerade hybridsystem för båtar. Det är österrikiska Frauscher Bootswerft som presenterar en serie om fem olika båtmodeller med varierande design vid Genua Boat Show 2010.
De båtar som kommer att visas av Frauscher blir 909 Benaco, Den bt som valdes till “European Powerboat of the year 2010”, 717 GT, 606 Riviera och ytterligare två modeller som är utrustade med Steyr Motors hybridsystem, 757 St. Tropez och 686 Lido.
För att verkligen ge publiken tillfälle att se hela systemet kommer även själva motorenheten att visas upp i en särskild monter.
Det långvariga samarbetet mellan de österrikiska företagen Steyr Motors och Frauscher Bootswerft har resulterat i den serie med hybridbåtar som fick världspremiär på “Boot Düsseldorf” i januari 2008. Drygt två år senare presenteras en ny nivå av detta Hybrid Propulsion System. Nu i samarbete med Frauschers italienska partner, Cantiere Nautico Feltrinelli, som har sålt och levererat ett par båtar med Steyr Motors hybridsystem, en 686 Lido som går som taxibåt i Gardasjön och en 757 St. Tropez som används i Venedig.
– Vi ser en stor potential för den här marknaden. Båtentusiaster blir mer och mer angelägna om miljön och vi kan erbjuda båtar som är både snygga, väldesignade och miljövänliga, säger Stefan Frauscher.
När de nya båtarna körs med inställningen “zero emission” och elektrisk drift kan de gå i 5 knop utan några som helst utstläpp.
www.steyr-motors.com
www.frauscherboats.com
Längs Finska viken och i området kring Kaliningrad finns ett 80-tal ryska fyrar som drivs med radioaktivt strontium. Sverige och Norge har skrivit under ett avtal som innebär att länderna tillsammans med Finland ska avlägsna fyrarna. Strålsäkerhetsmyndigheten satsar cirka 20 miljoner kronor på projektet under en treårsperiod.
Längs Finska viken och i området kring Kaliningrad finns ett 80-tal fyrar som drivs med hjälp av radioaktivt strontium. Det finns en risk för att radioaktivt material ska spridas från fyrarna. Sverige, Norge och Finland går nu samman i ett gemensamt projekt för att bistå Ryssland i arbetet med att avlägsna fyrarna.
I går träffades Strålsäkerhetsmyndighetens generaldirektör Ann-Louise Eksborg och Norges ambassadör, Anne Lund, för att skriva under ett samarbetsavtal. Avtalet innebär att Strålsäkerhetsmyndigheten bistår med 18 miljoner kronor till projektet plus kostnader för svensk experthjälp, sammanlagt cirka 20 miljoner.
– Fyrarna utgör ett verkligt hot mot människor och miljö kring Östersjön. Därför är det bra att vi samarbetar för att bistå Ryssland i arbetet med att avlägsna dem, säger Ann-Louise Eksborg.
– Vi har goda erfarenheter från tidigare samarbeten med Norge och Finland. Vi har olika kompetenser och kompletterar varandra bra, fortsätter Ann-Louise Eksborg.
Projektet sker inom ramen för G-8 staternas Globala partnerskap i vilket Norge, Finland, Sverige och Ryssland är deltagare. Globala partnerskapet etablerades 2002 med målet att minska risken för spridning av massförstörelse vapen.
Ytterligare information:
Lars van Dassen, chef för enheten Samarbeten och utveckling, 08-799 41 94 eller Gabriela Bejarano, projektledare, 08-799 41 37.
Fakta:
Längs den ryska kusten finns ett hundratal fyrar som drivs av generatorer som producerar el med hjälp av det radioaktiva ämnet strontium-90. Tekniken utvecklades under 1970- och 1980-talen av forna Sovjetunionen som hade behov av att driva fyrar längs den långa och ofta otillgängliga kusten.
Det finns risk för radioaktiva utsläpp från fyrarna eftersom väderförhållandena i kombination med den värme som generatorerna alstrar sliter hårt på fyrarna. Dessutom finns en risk att någon saboterar fyrarna eller stjäl det radioaktiva materialet.
Norge har tidigare bistått Ryssland i arbetet med att avlägsna fyrarna i de områden som finns i Norges närområden, det vill säga Kolahalvön och Arkangelsk Oblast. Norge har utvecklat en hög kompetens i arbetet med att demontera och transportera generatorerna och ansvarar nu även för projektet att avlägsna fyrarna längs Finska viken och området kring Kaliningrad.
I slutet av juli inträffade en allvarlig incident i GKSS-hamnen. En gästande norsk båt höll på att lägga till då frun i båten föll baklänges från bryggan. I fallet slog hon huvudet i fören i en närliggande båt och tappade medvetandet. Tack vare GKSS Hamnvakt Hannah Billings rådiga och resoluta ingripande kunde sannolikt en mycket allvarlig olycka undvikas.
En gästande norsk båt höll på att lägga till då frun i båten föll baklänges från bryggan. I fallet slog hon huvudet i fören på en närliggande båt och tappade medvetandet. GKSS hamnvärd Hannah Billing, som befann sig alldeles i närheten rusade till undsättning. Hannah ringde och larmade SOS 112 från sin mobiltelefon.
Hon lämnade telefonen till en norsk båtgranne och lät honom tala med SOS-operatören medan Hannah hoppade i vattnet och fick tag på kvinnan som lyckligtvis återfått medvetandet. Hannah ”bogserade” henne sedan till båtens akter, där hon fick hjälp av kvinnans make att få upp henne i sittbrunnen via badstegen. Väl uppe i sittbrunnen upptäckte maken, båtgrannen och Hannah ett ymnigt blödande sår i kvinnans bakhuvud. Under väntan på ambulans var Hannah hela tiden i kontakt med SOS-operatören för uppdatering om läget för kvinnan.
– Det kändes bra att kunna konstatera att det trots allt gick bra, säger Hannah. Den norska båtdamen fick en kraftig hjärnskakning och fick på sjukhuset sys med 19 stygn i bakhuvudet.
– Eftersom hon låg avsvimmad i vattnet en kort stund, var det verkligen tur att hon fortfarande hade sin flytväst på sig.
GKSS riktar ett stort tack till Hannah, som visat stor rådighet i denna situation!
Fakta: GKSS hamn har 550 fasta båtplatser, grönmarkerade plaster hyrs ut.
7 hamnvakter jobbade sommarsäsongen 2010
Ca 3000 båt/gästnätter registrerades säsongen 2010
www.gkss.se
Kommentarer
Jag vill understryka att kvinnan hade en flytväst som blåses upp automatiskt. Utan den hade hon sannolikt fått vatten i lungorna och hjärt-lung-räddning hade varit nödvändigt.
Personligen har jag aldrig haft en sådan flytväst, men efter den dramatiska händelsen har jag insett att det är en billig livförsäkring.
I veckan är fyra skånska gymnasieelever på Östersjökryssning med det tyska segelfartyget Lovis. Tillsammans med sexton andra ungdomar deltar de i en internationell science camp med marin inriktning. Östersjökryssningen är ett led i EU-projektet ”South Baltic WebLab” där även Lunds universitet deltar.
Den 11 september gick 20 gymnasieungdomar från fem länder ombord på segelfartyget Lovis i Greifswald, norra Tyskland, för att under nio dagar prova på livet som marina forskare. Segelfartyget har rustats som inför en forskningsexpedition med sedimenthämtare, håvar och mikroskop. Ombord finns även ett automatiserat undervattensfordon från vilket videobilder från havsbotten kan sändas. Arbetsspråket under resan är engelska – precis som på andra internationella forskningskryssningar.
Ombord på Lovis kommer eleverna – i åldrarna 15-19 år – att lära känna Östersjön på ett helt nytt sätt. Varje dag kommer de att analysera vattenprover med målet att studera hur vattnets salthalt, temperatur och syrehalt påverkar livet i havet. Det gäller allt från svävande små plankton till stora fiskar och bottenlevande växter och djur.
Gymnasieelevernas forskningstur med segelfartyget Lovis är en del av EU-projektet ”South Baltic WebLab”. I projektet deltar Lovisa Zillén, maringeologisk forskare från Lunds universitet, tillsammans med kollegor från marina forskningsinstitutioner i Tyskland, Polen, Litauen och Danmark. Den huvudsakliga inriktningen på projektet är att – tillsammans med dataexperter från universiteten i Rostock och Klaipeda – utveckla datorbaserade laborationer för gymnasieelever. Projektets övergripande mål är att väcka intresse för marina vetenskaper bland ungdomar för att uppmuntra dem att i framtiden arbeta med Östersjöns miljö och geologiska historia. Men eftersom marin forskning inte kan upplevas endast genom datorsimuleringar genomförs även årliga ”science camps” ute på Östersjön.
Sammanlagt sökte 50 ungdomar till årets science camp. De 20 deltagare valdes utifrån egna meriter samt referenser från lärare. Från Sverige deltar gymnasieeleverna Kerstin Bergentz (Lund, gymnasieskolan Spyken), Malte Grantén (Lund, gymnasieskolan Spyken), Orio Johansson (Helsingborg, Tycho Braheskolan) och Emma Lidström (Malmö, Borgarskolan), tillsammans med läraren Andreas Bruhn (Lund, gymnasieskolan Spyken).
Segelturen avslutas den 20 september i Rostock-Warnemunde. Där kommer de unga forskarna att presentera sina resultat på en internationell workshop med temat “Science meets School”, vilken hålls på Leibniz Institute for Baltic Sea Research. Projektet är delfinansierat av EU inom Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Kryssningen kan följas via deltagarnas blogg på www.balticweblab.eu
Det längsta djuret i världen är faktiskt en slemmask som förekommer längs den svenska västkusten. Läs om slemmaskar och stjärnmaskar i senaste utgåvan av Nationalnyckeln.
Slemmaskar (nemertiner) har ett illasmakande giftigt slem på kroppsytan och en extrem förmåga att sträcka ut och dra ihop sig. Världens längsta djur, långsnöre Lineus longissimus, kan helt utsträckt bli närmare 50 meter lång, för att i nästa stund rymmas i en handflata. Andra arter är så små att de lever mellan sandkornen.
Den som vågar sig på att öppna boken om slemmaskar upptäcker snart att dessa okända djur kan vara mycket vackra. De fantastiska akvarellerna i volymen har målats exklusivt för Nationalnyckeln av illustratören Helena Samuelsson med levande djur som förlaga. Mellan pärmarna finns också skildringar av häpnadsväckande bytesjakt, fantastiska förvandlingskonster och giftiga stiletter.
Denna elfte volym av Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna är den första om arter som lever i havet. Boken handlar även om stjärnmaskar. Det rör sig om nästan enbart marina arter som behöver en salthalt på 30 promille. Båda grupperna är hittills mycket litet undersökta.
– Vi känner till mycket lite om dessa arters ekologi. De lever ett undanskymt liv på havets botten. Men de kan bli ganska talrika och har antagligen stor effekt på ekosystemen lokalt sett, berättar Malin Strand, bokens huvudförfattare.
Marinbiolog Malin Strand och och hennes medförfattare professor Per Sundberg vid Göteborgs universitet, är internationellt erkända experter på slemmaskar. De har under forskning som delvis finansierats av Svenska artprojektet bland annat upptäckt två nya arter slemmaskar.
– Det är första gången slemmaskar och stjärnmaskar beskrivs på ett så omfattande sätt, och vi är stolta över att kunna publicera rykande färsk kunskap på ett lättillgängligt vis – allt inom ramen för Svenska artprojektet, säger projektledare Karin Herlitz.
Bokverket ges ut av ArtDatabanken SLU. Boken premiärvisas på Bok & Bibliotek i Göteborg 23-26 september i monter B05:70 där man även får träffa illustratörer och redaktörer och träffa levande slemmaskar.
Titel: Stjärnmaskar–slemmaskar. Sipuncula–Nemertea
Text: Malin Strand, Per Sundberg
Bild: Helena Samuelsson
Fackredaktör: Karin Herlitz
Utgivning: 20 september 2010
Antal sidor: 188
Volymen omfattar Sveriges 9 arter stjärnmaskar och 69 arter slemmaskar.
ISBN: 978-91-88506-72-6
Isbristen har tvingat tiotusentals valrossar upp på havsstränderna vid Point Lay längs Alaskas kust. Det är första gången det sker i stor skala i USA. Orsaken är högst sannolikt den snabba avsmältningen i Arktis och istäcket är nu på sin tredje lägsta nivå någonsin sedan 1979. Det är en skrämmande utveckling, konstaterar Världsnaturfonden WWF.
– Valrossarna lever normalt på havsisen men vid isbrist måste de simma väldigt långa sträckor för att hitta viloplatser. Det är stressande för dem. Resultatet blir att många ungdjur riskerar att klämmas ihjäl på land av de vuxna, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på svenska WWF.
Förra året upptäckte forskarna från amerikanska myndigheter 131 valrosskadaver nära Icy Cape, Alaska. En rapport från US Geological Survey slog sedan fast att främst ungar trampats ihjäl av vuxna valrossar.
Under normala somrar simmar valrosshannarna till Berings Hav medan honorna föder sina ungar vid Chukchihavet. De använder havsisen som plattformar för att vila på mellan deras dyk ner till havsbotten för att hitta musslor och annan föda.
När valrossarna på land skräms av något så utbryter det ofta panik. Ungarna kläms då ofta till döds. För att minska risken att valrossarna blir skrämda har de amerikanska myndigheterna förbjudit all flygtrafik, jakt och turister i området nära valrossarna.
Att valrossar kommer iland på grund av brist på havsis sommartid har sedan flera år observerats längs den ryska arktiska kusten, där tusentals valrossar klämts ihjäl under de senaste åren.
– Om det fortsätter är det risk att valrossarna i Stilla Havet är hotade, konstaterar Peter Westman, naturvårdschef på WWF.
Havsisen i Arktis har nu nått sin tredje lägsta nivå någonsin sedan mätningarna inleddes för några decennier sedan, enligt nya siffror från US National Snow and Ice Data Centre.
www.wwf.se
Ett par svenska båtägare fick själva agera uppfinnare när de behövde en dävert till sina båtar, en Bavaria 38 från 2004 och en Princess 414. Efter mycket letande beslöt de sig för att starta en egen tillverkning av dävertar för fritidsbåtar. I dag är bolaget igång och de tillverkar dävertar i tre storlekar av 40, 60 och 90 mm rostfria syrafasta rör som är böjda i en fin båge.
Dävertarna fungerar lika bra på segel- och motorbåtar. Det som avgör är som alltid båtens utformning.
– Nu kan jag alltid ta med min gummijolle och Göran sin stora tunga ribbåt ut på båten med aktersnurran monterad utan några problem, säger en av killarna bakom dävertarna, Roger Andemark.
Sjösättningen och upptagningen av båtar med hjälp av däverten är lätt för alla ombord på båten. Med en lina och dubbelblock sköter man allt och inom några sekunder är jollen ombord. Linan är fäst i segelbåtens dirk som ofta är ledig och på motorbåten sitter den fäst på flybridge.
Däverten monteras på båtens badbrygga eller på akterspegeln. Fästet för däverten är en led som kan monteras på nästa alla ytor och standard avståndet mellan fästerna är 540 mm.
Däverten sitter fast med två stycken 10 mm riggbultar som är låsta med låsringar. Däverten kan också vara en “Säkerhets-dävert” som kan användas vid sjönöd. Sjösätt jollen/livflotten på några sekunder, jollen är låst i vattnet av däverten och man kan wincha upp nödställd via jollen och vidare upp i båtens tryggghet.
Vid långseglingar eller vid segeltävlingar kan man nu också fästa sin livflotte i däverten för snabb sjösättning vid sjönöd.
Info www.amass.se
Det här hotellet ligger på Ulvön, i skärgården utanför Örnsköldsvik, 50 mil norr om Stockolm. Många kommer till hotellet enbart för maten och miljön. Det är fullt möjligt att göra en dagsutflykt till Ulvö Hotell. På sommaren tar man antingen en av de reguljära båtarna, en chartertur eller sin egen skuta. Under resten av året kan man bland annat ta en tur med M/F Ulvön, som går året om. Vintertid kan man också åka svävare till ön.
Hotellet välkomnar sina gäster till ett helt nyrenoverat hotell, där det vackra utomhus möter det vackra inomhus. Där barnens skratt i poolen möter måsarnas skrin och båtägarens glada visslande. Njut på den sköna uteserveringen. Kanske ackompanjerat av havets läckerheter.
Som en del i projektet “En skärgård i världsklass” har en fantastisk gästhamn byggts framför hotellet. Ett stort trädäck omsluter den nya hotell- och barnpoolen och knyter ihop gästbryggan med hotellet. Nya och fler båtplatser, bryggor och gångstråk gör det möjligt för ännu fler att ta del av Ulvön och Höga Kusten.
”För att gästerna ska må extra gott har vi lagt ner extra energi på sängarna, badrummen, färgerna och ljuset. De 26 hotellrummen är individuella och paketerade med omsorg i sparsmakad skandinavisk design”, säger driftchefen Magnus Malmborg.
WWF-forskare som studerat isbjörnar runt om i Arktis avslöjar beteendeförändringar hos isbjörnarna i takt med klimatförändringarna. En iakttagelse är att vissa ungar väljer att sitta på mammans rygg när hon simmar i det kalla vattnet för att leta föda.
I WWFs och Canons isbjörnsprojekt i Arktis, som startade 2002, sätter forskarna radiosändare på isbjörnarna så att de kan studera hur den smältande polarisen påverkar deras liv. Isbjörnsforskningen pågår i norska Svalbard, Hudson Bay i Kanada och Beauforthavet norr om Alaska. I år är det 13 isbjörnar som är utrustade med radiosändare.
När sommarisen blir tunnare simmar en del isbjörnar nu längre sträckor för att jaga och hitta mat. Det är riskfyllt för svagare isbjörnar vid dåligt väder. Det visar nya rön som sammanställts av forskare i WWF-Canonprojektet.
– Att ”lifta” på mammans rygg kan vara avgörande för ungens överlevnad i områden med spridd is, när den jagar säl. Isbjörnsungen har inte ett tillräckligt tjockt fettlager för att undvika nedkylning när den vistas länge tid i det kalla vattnet. ”Ryggåkar”-beteendet kan vara en form av anpassning till ett förändrat klimat, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på WWF.
– Det här är mycket intressanta upptäckter, säger Geoff York, isbjörnsexpert vid WWFs internationella Arktisprogram. I och med att den arktiska isen fortsätter att smälta är det troligt att isbjörnarna kommer att tvingas simma allt längre sträckor. Data från märkta björnar nära Alaska visar på långa simturer som motsvarande 56-64 mil under de senaste fyra åren.
Canons och WWF:s isbjörnsspårningsprojekt har som mål att öka kunskapen om isbjörnarna och utvecklingen på Arktis. Tack vare projektet har fler isbjörnar än någonsin tidigare märkts och spårats, en förutsättning för att forskare ska kunna samla in värdefull information.
Årets issmältning i Arktis är bland de fyra största sedan mätningarna började 1979. Enligt en forskningsrapport från US National Snow and Ice Data Center har istäcket nu minskat från sitt vintermaximum på 15 miljoner kvadratkilometer till nästan 6 miljoner kvadratkilometer. Det är 1,7 miljoner kvadratkilometer under medelvärdet mellan 1979–2000.
Forskningsrönen har gjorts under Canons tolfte år som WWFs samarbetspartner.
– Vi är stolta över vårt långvariga samarbete med WWF. Isbjörnsspårningsprojektet bidrar till att öka medvetenheten för några av de viktigaste utmaningarna inom klimatområdet och engagerar en bred publik, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon i Sverige.
Foto: WWF.
Läs mer om isbjörnsspårningsprojektet på www.panda.org/arctic
På måndag den 20 september startar löjfisket som ger den exklusiva Kalixlöjrommen. Årets provfiske har hittills visat normal tillgång på siklöja. Provfiskeområdena visade dock en något bättre tillgång på siklöja längre norrut mot Kalix än i söder.
Innan höstens löjfiske startar sker ett provfiske som ger en antydan av hur tillgången på årets Kalixlöjrom kommer att bli.
Under tre dagar har de licensierade yrkesfiskarna Magnus och Christer Persson, på uppdrag av Fiskeriverket, provtrålat efter siklöja i Bottenvikens skärgård. Med i genomsnitt 100-200 kg siklöja per 10 minuters drag, bedömer Magnus Persson att tillgången på siklöja, och därmed delikatessen Kalixlöjrom, är normal.
– Men siklöjan är en knepig fisk. Provfisket är i bästa fall en fingervisning men ingen garanti för hur årets fiskesäsong blir. Ibland får man enorma mängder för att sedan inte få nästan någonting alls. Så egentligen kan det gå hur som helst, säger Magnus Persson.
De av Fiskeriverket utsedda provfiskeområdena visade dock en något bättre tillgång på siklöja längre norrut mot Kalix än i söder. Bifångsten av annan fisk, främst strömming, var också större söderut, något som brukar rätta till sig till fiskepremiären den 20 september.
– När vattnet blir kallare kommer strömmingen att minska. Normalt sett är bifångsten mycket liten vid fiske efter siklöja då vi trålar områden där det nästan bara förekommer siklöja, menar Magnus Persson.
Under fiskesäsongen som varar mellan 20 september och sista oktober, blir det definitivt klart om Kalixlöjrom får märkningen ”Skyddad ursprungsbeteckning” av EU (läs mer i tidigare pressmeddelande). Kalixlöjrom blir då Sveriges första livsmedel som tilldelas EU:s förnämsta märkesskydd. Magnus Persson tror att det blir en viktig språngbräda för lanseringen av Kalixlöjrom utomlands.
– I Sverige vet alla vad Kalixlöjrom är och det är en unik delikatess, medan få utomlands känner till den. Med EU:s märkning blir det förhoppningsvis lättare att hitta en utländsk marknad bland livsnjutare som vill ha det allra bästa.
Nu presenterar Sebago en serie långskjortor även för tjejer. Sara Dresshirt i bomull och färgen Navy/White Checked finns i storlekarna 34-44, kostar ca 895 kr. Lucy Jeansshirt i mjuk bomull med stickade detaljer i storlekarna 34-44 och färgen Jeans, kostar även den ca 895 kr.
Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.
www.trendmark.se
Spinlock lanserar tre nya färger på sina asymmetriska rorkultsförlängare. Nya möjligheter öppnar sig för de båtägare som vill matcha eller kontrastera med svart, orange eller grönt. Trendsättande bling-bling i kombination med sofistikerad funktion.
På de nya varianterna blir också justeringsknappen för den teleskopiska förlängningen grå. De tre nya färgerna finns tillgängliga i modellerna EA900 (60-90cm) och EA1200 (75-120cm).
Rek pris från 1 900 kr.
www.lirosropes.se
Nu finns det en båttvätt även i Nacka. I Saltsjöbaden kan du tvätta båten istället för att bottenmåla eller som komplement på sommaren om botten blir smutsig. Initiativet kom från allianspartierna i Nackas tekniska nämnd och båttvätten har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Nacka kommun, Ted Murray, ägare till sjöbensinstationen i Saltsjöbaden och Boatwasher Sweden AB.
Båttvätten i Saltsjöbaden är en Boatwasher TBS 300 med bassäng för både segel- och motorbåtar.
www.boatwasher.se
Marino APB 27 valdes i augusti 2010 till en av världens 100 bästa designprodukter. Den nya och mycket uppmärksammade båten APB 27 ställdes ut på Habitare DesignPartners100 utställningen, som hade 68 000 besökare.
Publiken valde den till näst bästa designprodukten på utställningen.
För mera information se Helsinki Design Week hemsidan http://www.helsinkidesignweek.com/
Det blev en mycket väl uppmärksammad premiär för nya Sunseeker 40M vid båtmässan i Southampton 10 september. Båtliv var på plats när miljardären och “draken” Theo Paphitis (medlem i den engelska originalversionen av TV-programmet Draknästet) tog emot sin nya båt. Denna båt i 175 miljoner kronorsklassen invigdes till klassiska toner från operasångerskan och mezzosopranen Katherine Jenkins.
Allting är sensationellt stort och lyxigt med nya Sunseeker 40M. Miljardären Theo Paphitis var också mycket nöjd när han talade vid invigningen. Han hade nyligen varit ute på sista rundan med sin Sunseeker 30M (endast 30 m lång) när han nu fick byta upp sig till den större 40M.
Han mottog båten av Sunseekrs grundare och delägare Robert Braithwaite (längst t. v. på bilden här nedan, Katherine Jenkins i mitten och Theo t. h.).
Den 40 m långa och över 300 ton tunga yachten kostar motsvarande 160 Mkr plus moms. Den har två stycken MTU V10 dieselmotorer och drar cirka 500 liter per timme vid marschfarten 13 knop. Enligt ägaren är toppfarten cirka 24 knop. Han kör dock inte båten själv utan förlitar sig på den sju personer stora besättningen. Kaptenen berättade att enbart leveranskörningen av den här båten kostade motsvarande 650 000 kr. Driften per år uppges till cirka tolv procent av nypriset.
Förutom 40M presenterade Sunseeker även en annan ny lyxig yacht: Sunseeker Manhattan 63 vid PSP Southampton Boat Show.
www.sunseeker.com
I slutet av sextiotalet tog ett gäng ungdomar över ett segelfartyg, och skapade ett flytande hippiekollektiv. I den nya boken “Segelfartyget Sofias seglats och tragiska undergång” finns berättelsen om fartyget som överlevde inte på grund av, utan trots, sin besättning.
1969 reser ett gäng amerikanska collegeungdomar till Sverige för att leta efter ett lämpligt segelfartyg. De finner träskutan Sofia i Kalmar, där hon byggdes 1921, och köper henne för 35 000 kronor. Därefter seglas hon till Spanien där hon byggs om och börjar sin bana som flytande hippiekooperativ på de sju haven. Ombord finns också maskoten Varmit, en coatimundi (pälsdjur) från Centralamerika, som är ovän med halva besättningen.
Det finns ingen enskild ägare utan alla i besättningen, ett flertal svenskar, är ägare, och kaptenen väljs genom omröstning. Kontroverser och problem, både ekonomiska och relationsmässiga, löses på demokratisk väg på ofta hetsiga stormöten. I slutet av boken finns egna berättelser från tjugo av besättningsmedlemmarna om vad tiden på Sofia innebar för dem.
På sin andra jorden runt-segling, 1982, förliser Sofia under en storm i Stilla havet och en person omkommer. Resten av besättningen lyckas ta sig upp i livflottar och räddas efter fem dagars umbäranden av ett ryskt lastfartyg.
Huvudförfattaren Pamela Sisman-Bittermans seglade med drygt tre år, 1978-82, och boken täcker dessa år inklusive den tragiska förlisningen. Hennes bok Sailing to the Far Horizon – the Restless Journey and Tragic Sinking of a Tall Ship publicerades i USA på University of Wisconsin Press år 2004.
Lars Hässler seglade med ett år, 1979-80, i Söderhavet. Han har förkortat Pamela Sisman Bittermans text, lagt till foton, inledning och egna textrutor, samlat in epiloger från besättningen och bearbetat boken för svenska förhållanden.
www.norstedts.se
Ett nytt sortiment batterier för marin- och fritidssektorn är Exide Technologies nästa stora satsning. Sortimentet är till stor del framtaget efter kunskaper och erfarenheter från de nordiska marknaderna och är en av de nyheter som presenteras på Automechanika 14-19 september. Det nya sortimentet som heter Marine & Multifit är ännu inte ute på marknaden.
I januari nästa år finns batterierna i butikshyllorna. Som Exide Technologies övriga batterisortiment är Marine & Multifit indelat i olika segment för att passa allt från användarnas enkla basbehov till mycket höga kravställningar.
Att utformningen av det nya sortimentet har blivit som det är beror till stor del på insamlade erfarenheter från Norden.
– Vi i Norden har bland annat utvecklat batterier för marin- och fritidssektorn med speciella legeringar i blyplattorna som ger längre livslängd och bättre cyklingstålighet. Vi är mycket starka på området och våra kunskaper varit betydelsefulla under utvecklingen av det nya sortimentet, säger Tor Enlid, Marketing Manager Exide Technologies Transportation i Norden.
Delar av det nya sortimentet är certifierat av DNV, Det Norske Veritas. Exide Technologies, som i Sverige saluför batterimärket Tudor, visar också upp andra delar av sortimentet under mässan. Bland annat företagets batterier för mikrohybridfordon som Exide Technologies som en av de första batteritillverkarna lanserade förra året.
Mikrohybridfordon är fordon med start-stopp-system där batteriet tar över driften av elektriska system när fordonet står still. Tekniken som blir allt vanligare i nya bilmodeller innebär att fordonen förbrukar mindre bränsle än traditionella bilar.
Automechanika hålls vartannat år och besökare kan ta del av ett brett spektrum av produkter som bildelar, produkter för biltvätt, bensinstationsutrustning, ITprodukter och tjänster, samt andra tillbehör. Årets mässa äger rum den 14-19 september i Frankfurt, Tyskland. Mässan 2008 hade ungefär 4 600 utställare och 160 000 besökare.
www.tudor.se
www.exide.nu
Nu finns det en prisvärd lösning för alla båtägare som har ett havererat OMC Cobradrev. Med en ombyggnadssats från www.drev.se kan istället ett MerCruiser Alpha One drev monteras på OMC-skölden.
Satsen innehåller ett nytt bälghus, drivknutsbälg, växelvajer, hingpinbultar, vattenslang och monteringsdetaljer.
www.drev.se
Nya Bavaria 50 vidareutvecklar samarbetet med Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA. Bavaria 50 har mycket gemensamt med 45:an men erbjuder mer utrymme, fler hytter och snabbare segling. Utvändigt har båten en slankare profil med många ljusinsläpp, separat stuvutrymme på fördäck, en rymlig sittbrunn med dubbla rattar och två roder. Likt 45-fotaren ryms ett extra stuvutrymme under rorsmans fötter.
Invändigt kan båten konfigureras med tre, fyra eller fem hytter. Versionerna delar samma layout i aktern med dubbla akterhytter med egna toaletter samt en stor gemensam dusch. Ett traditionellt kartbord finns med panel för båtens funktioner. Salongen har en stor u-soffa med sittbänk samt ett längsgående pentry i u-form.
Förskeppet skiljer sig mellan versionerna där 5-hyttsmodellen har dubbla förpikar, likt 45:an, samt en våningsbädd. Nytt är en stor separat dusch med direkt ingång från salongen, det betyder att toaletterna är åtkomliga även när någon duschar. Versionen med fyra hytter har en stor förpik med en hytt med våningssäng. Versionen med tre hytter får en gigantisk ägarhytt förom huvudskottet.
Grundpriset är i introduktionsskedet ca 2 391 000 kr.
Längd ö a: 15,57 m
Längd skrov: 14,99 m
Längd vattenlinjen: 13,86 m
Bredd: 4,63 m
Djupgående: 2,25 m / 1,85 m
Vikt torr: 14.600 kg
Motor: Volvo Penta D2-75
Bränsletank: 348 l
Vattentank: 560 l
Kabiner: 4/5
Kojer: 8/10
Höjd i salong: 2,11 m
Storsegel och genua: 132 m²
Masthöjd över vattenlinjen: 22,20 m
Personer: 12
CE-kategori: A
www.bavariasverige.se
SWE Sailing Teams Max Salminen avlöser Johan Tillander som i två år har seglat med Fredrik Lööf (bilden) i Starbåt. Sedan OS i Kina 2008 har Fredrik Lööf och Johan Tillander, båda KSSS, seglat Starbåt tillsammans. I dagarna kom teamet överens om att avsluta sin satsning.
– Johan är en otroligt duktig seglare, säger Fredrik Lööf. Det har alltid varit roligt att segla med honom. Men tyvärr har det inte varit rätt hela vägen, utan vi har kommit överens om att avsluta vårt samarbete.
Johan och Fredrik kan se tillbaka på bra gemensamma resultat. I år har teamet bland annat vunnit världscuptävlingen på Mallorca och tog silver på världscuptävlingen i Weymouth i augusti.
– Jag har lärt mig mycket under de här åren och det var kul att göra bra resultat. Men vi har tyvärr båda två känt att det inte fungerade till hundra procent, säger Johan Tillander.
Max Salminen som ersätter Johan Tillander är en lovande seglare med enorm kapacitet, enligt Magnus Grävare, Svenska Seglarförbundets förbundskapten. Max har en bakgrund som E-jolle och Laser seglare. Han har det senast året gjort en seriös satsning i Finnjolle och har sedan 2009 tillhört SWE Sailing Team, Sveriges landslag i segling. Han beskrivs som stark, teknisk och presterande.
I helgen var det premiär för teamet på deras första gemensamma regatta i Tyskland som de vann mot internationell konkurrens.
– Efter tävlingen i Tyskland har vi verkligen hittat ett bra samspel tillsammans i båten, avslutar Fredrik Lööf.
Fakta Max Salminen
Född: 1988
Moderklubb: SS Pinhättan
Klubb: KSSS
www.svensksegling.se
Ren båtbotten utan gifter. Det är målet för projektet som Jegreliusinstitutet har fått 1 380 000 för ur havsmiljöanslaget. Målet med uppdraget är att Naturvårdsverket ska få ett underlag för hur en innovationsupphandling skulle kunna se ut. Innovationsupphandling innebär att ställa krav som driver fram nya produkter på marknaden. Metoden blir kraftfull genom att en beställargrupp ställer gemensamma krav. I det här fallet en produkt som är bättre för både miljö och hälsa.
Under maj 2011 kommer en rapport att färdigställas till Naturvårdsverket med förslag på hur en skarp teknikupphandling kan genomföras utifrån de kravspecifikationer som initiativets beställargrupperingar.
För andra gången kastar Heinz och Miriam Roegner loss för att segla runt jorden, den här gången via Röda havet och Medelhavet. Återigen delar de med sig av sina upplevelser: dramatiska stormar, spännande miljöer och möten med intressanta människor. Det krävs ett starkt psyke, en oerhörd kärlek till havet och längtan efter den totala ensamheten för att klara fyra år på världens oceaner.
”Hur är ni egentligen beskaffade som vill segla jorden runt en gång till efter allt vad ni har varit med om? Den frågan fick jag otaliga gånger och den är inte helt enkel att besvara. Ändå visste jag och min hustru Miriam, redan några dygn efter ankomsten till Azorerna på vår första världsomsegling 1989, att detta var ett liv som passade oss mycket bra. Vi skulle starta en ny världsomsegling.”
Efter en dramatisk avslutning på sin första jordenruntsegling börjar alltså Heinz och Miriam genast att planera nästa resa. Den här gången väljer de att ta vägen genom Röda havet och Medelhavet i stället för att runda Sydafrika. Efter att ha sparat ihop till en ny och bättre utrustad båt, en Hallberg-Rassy 352, och till alla kostnader under resan, kan de efter sex år återigen kasta loss från Lilla Bommen i Göteborg för en resa som ska vara i fyra år.
Vi följer Heinz och Miriam under sysslolösa dagar med stiltje till havs, dramatiska stormar som sätter både båt och besättning på hårda prov, pyssel med underhåll och utrustning i hamnar de besöker. De delar sina upplevelser av vacker natur, spännande miljöer och möten med intressanta människor längs vägen. Men vi får också ta del av tankar, oro och filosofiska funderingar, och inte minst saknaden efter familj och enkla vardagssaker.
Heinz Roegner, jordenruntseglare och konstnär, föddes i Tyskland 1935 men flyttade till Sverige vid tjugo års ålder. Tillsammans med sin hustru Miriam är han den första svensk som seglat två varv runt jorden och båda vägarna, första gången via Sydafrika och andra gången genom Röda Havet. Han är en populär föredragshållare och filmen om deras äventyr har visats i SVT. 1987 var han med och grundade Jordenruntseglarklubben.
Kommentarer
Var kan jag hitta en leverantör som säljer denna kolfiberlandgång? Tacksam för tips på affär eller tillverkare.