nyhetstest

Den 17 oktober avgjordes Mästarnas Mästare i segling i Båstad. Vann gjorde C55 med Björn Österberg, Victor Österberg och David Nihlmark, KSSS. Varje år koras 49 svenska mästare i segling. Men vem som är den verkliga mästaren avgjordes under Mästarnas Mästare i Båstad, den 16 och 17 oktober 2010. I år kämpade 38 svenska mästare om titeln.

– Genom att låta de bästa seglarna mötas på korta banor nära land vill vi göra det enkelt att hänga med och mer intressant för en bredare publik, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet.

Mästarnas Mästare har en stor spännvidd av seglare, allt från OS-elit till seglare från mer traditionella klasser som IF, H-båt och E-jolle. För att inte någon seglare ska få fördelen av att segla sin egen klass seglas Mästarnas Mästare i CB-66:or med spinnaker, en båttyp som ännu inte har SM-status.

Varje lag består av max fyra personer och besättningsvikten får inte överstiga 263 kilo. Det är upp till varje svensk mästare att sätta samman sin besättning.

För första gången avgjordes tävlingen i Båstad. Tidigare har tävlingen genomförts fyra gånger utanför Seglarhotellet i Sandhamn.

– Båstad är inte bara tennis. Jag vill att fler ska upptäcka vilken bra plats Båstad också är för segling, säger Henrik Jönne, hotellchef Hotel Skansen.

Tävlingen har kunnat följas i realtid på www.svensksegling.se/mastarnasmastare, då båtarna är utrustade med GPS-sändare som visar deras positioner.

Finalresultat:
C55
Int One Metre
Formula 18
CB66 Racer
Laser Master
29er
470 Herr
470 Dam

Info: www.svensksegling.se

Bilden:
Björn Österberg, Viktor Österberg och David Nihlmark vann den avgörande finalen i Mästarnas Mästare.
Foto: Elke Cronenberg.

Genom att samordna många kunder till en köpstark beställargruppering ska fler och bättre giftfria tekniker för att hålla båtskrov rena nå marknaden. Naturvårdsverket och Svenska Båtunionen är två av aktörerna bakom initiativet och nu inleds en kartläggning av vilka idéer och lösningar som finns idag och vilka krav kunderna har på en färdig produkt.

– Från Naturvårdsverkets sida vill vi pröva alla möjliga vägar att stimulera utvecklingen av olika giftfria lösningar för att hålla båtskrov rena från påväxt. Teknikupphandling kan vara en bra väg, säger Petra Wallberg på Havsmiljöenheten.

I decennier har problemet varit känt att båtbottenfärger, innehållande t.ex. tenn och koppar, kan ha mycket negativa sidoeffekter på havsmiljön. Skärpt lagstiftning har gjort att flera färger har blivit förbjudna och fler miljöanpassade alternativ har introducerats på marknaden.

Utbudet av helt giftfria lösningar är dock fortfarande begränsat och fler alternativ behövs för att passa olika typer av fartyg och fritidsbåtar som används i skilda havsmiljöer. Dessutom finns det oklarheter kring hur bra miljöprestandan hos de nya alternativen verkligen är.

– Teknikupphandling, dvs. att samla många mindre kunder i en beställargruppering vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång, användes framgångsrikt av Energimyndigheten på 1990-talet. Då för att snabba på marknadsintroduktion av energieffektivare teknik t.ex. värmepumpar och vitvaror. Nu ska vi använda metoden för att snabba på utvecklingen av giftfria lösningar för att hålla båtbottnar rena, säger Erik Noaksson, projektledare för initiativet Ren botten utan gift och verksamhetschef på Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi.

Ett led i den kartläggning som nu inleds är en utställning på båtmässan Allt för Sjön, 5-13 mars 2011 i Stockholm. Där kommer tio av de mest lovande giftfria lösningarna att visas upp. En jury, som representerar betydelsefulla svenska kundgrupperingar, kommer att bedöma koncepten.

Initiativet Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket och leds av en styrgrupp där Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Kemikalieinspektionen, Transportstyrelsen samt Vinnova också ingår.

För mer information
Erik Noaksson, projektledare (erik.noaksson@jll.se) 070-278 22 44
Petra Wallberg, Naturvårdsverket (petra.wallberg@naturvardsverket.se) 08-698 11 16.

Bilden föreställer Boatwashers tvätt i Saltsjöbaden.

Navigationsgruppen etablerar sig i Pampas Marina 26 oktober 2010. – Navigationsgruppen är av Transportstyrelsen kvalitetscertifierade och alla utbildningar vi genomför bedrivs enligt ett kvalitetsnormsyste. Vi utbildar från förarintyg, fartygsbefäl klass VIII till handhavande av snabba fartyg berättar Calle Ortner från Navigationsgruppen .

– Navigationsgruppen består av sex personer som på heltid utbildar för livet på sjön, bakgrund som marinofficerare och med flera års erfarenhet av att leverera kunskap till såväl privatpersoner som myndigheter, fortsätter Calle.

-Vi fortsätter vår strategi med att söka aktörer till den marina umgänges- och handelsplats som Pampas Marina är. Dagligen rör sig mer än 2 000 personer i marinan som är en magnet för människor med intresse för båtar – vid lunchtid kommer ofta båtintresserade med kollegor och vänner från city för en lunch på sjökrogen som följs av att man tittar på båtar och tillbehör säger Vd för Pampasgruppen Roger Alm.

– Navigationsgruppen är en mycket viktig bit i strävan att vara den mest kompletta marinan. Sedan tidigare finns exempelvis följande marina aktörer i Pampas Marina säger Roger Alm:

• Huges Marina AB
• Marinplus AB
• Yachthelp AB
• Erikssonmarine AB
• Point 65
• RosMarin AB
• Båthantverkarna
• Besiktningsman
• Restaurang Sjökrogen

Pampasgruppen har sitt säte i Solna och är mest känd för anläggningen Pampas Marina där verksamhet bedrivs i båtbranschen, såväl i egen regi som via ett 20-tal företag som är hyresgäster till Pampas Marina AB. Pampasgruppen fortsätter att utveckla boende på vatten via AquaVilla-konceptet.

Info: www.pampas.se

Europeiska havsforskare kräver att EU upprättar ett marint nätverk för övervakning av haven. Kunskapen och de tekniska möjligheterna för att övervaka vad som händer i haven finns. Nu måste EU-kommissionen organisera ett effektivt nätverk för att ta tillvara den information som samlas in, menar forskare vid Göteborgs universitet.

– Tillståndet i havet är en av 2000-talets stora utmaningar. Den marina forskningen står inför stora och spännande uppgifter. Sverige har förutsättningar att bli ett av de ledande medlemsländerna i det arbete som krävs. Havsmiljö är ett av Göteborgs universitets styrkeområden, säger Mike Thorndyke på Institutionen för marin ekologi och Sven Lovén Centrum vid Göteborgs universitet som också är ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien.

Mike Thorndyke var en av närmare 450 havsforskare som deltog i havsforskningskonferensen EurOcean 2010 i Ostende i Belgien förra veckan. Där diskuterades såväl världshavens betydelse för klimatsystemen och de marina ekosystemen, liksom klimatförändringarnas påverkan på den marina miljön och den socioekonomiska betydelse som dessa förändringar kommer att få.

– Klimatförändringarna och försurningen av haven kommer att få stor betydelse för livet på jorden. En sak är säker: på mindre än 100 år kommer de marina ekosystemen som vi känner dem i dag att vara helt förändrade. Det mest skrämmande är att vi inte vet hur annorlunda de kommer att vara, säger Mike Thorndyke.

Forskarna på EurOcean 2010 antog enhälligt ett gemensamt dokument, Ostende-deklarationen, som under konferensens sista dag överlämnades till Máire Geoghegan Quinn som är EU:s kommissionär för forskning, innovation och vetenskap. I deklarationen kräver forskarna bland annat att EU upprättar ett marint nätverk för marin forskning och övervakning av haven.

Sveriges långa tradition av marin forskning kan ge ett viktigt bidrag till det arbetet.

– Den marina infrastruktur vi har på Sven Lovén centrum är betydelsefullt för det arbete som nu måste ske. På forskningsstationerna finns mycket historiska data som är oerhört värdefullt för den marina forskningen. Med strategiska investeringar kan vi förbättra vår position än mer, säger Mike Thorndyke.

Sven Lovén centrum för marina vetenskaper är en organisation för den marina infrastrukturen vid Göteborgs universitet. I Lovéncentret ingår ett flertal fartyg och mindre båtar samt två stationer för forskning och utbildning, belägna i unika miljöer vid den svenska västkusten: Kristineberg vid Gullmarsfjorden och Tjärnö vid Kosterfjorden.

Länk till Ostende-deklarationen:
http://www.eurocean2010.eu/declaration/

Ostendedeklarationen ligger helt i linje med det uttalande som antogs vid Europeiska Forskningsrådets andra marina möte, 2nd Marine Board Forum, i Bryssel i september 2010
Länk till 2nd Marine Board Forum meeting 2010:
http://www.esf.org/research-areas/marine-sciences/marine-board-forum/2nd-marine-board-forum-september-2010.html

Efter två års prov har KSSS beslutat att satsa på en treårsplan för att etablera seglingsveckan Sandhamn Race Week och havskappseglingen Gotland Runt som internationellt toppevenemang. Tidpunkten för kappseglingsveckan i Sandhamn har nu bestämts att även i fortsättningen genomföras första veckan i juli närmaste tre åren. Starten för Gotland Runt går onsdagen den 6 juli 2011.

– Sverige har fått ett nytt stort seglingsevenemang och till det vill KSSS attrahera såväl världens bästa seglare som glada amatörer, säger Therese Ahlström, Klubbdirektör för KSSS.

Gotland Runt är den största havskappseglingen i Norden och en av världens främsta. Den populära och ofta tuffa seglingen samlar både Nordens främsta havskappseglare och hundratals amatörseglare i folkklassen SRS. På senare år har elitseglare och team från Volvo Ocean Race och flera andra världsregattor lockats till den klassiska seglingen i Sverige. Världsstjärnorna Russel Coutts, Paul Cayard liksom de svenska världsnamnen Niklas Zennström och Torbjörn Törnqvist är några av de senaste årens toppnamn i tävlingen.

Årets segling hade för andra gången norske kung Harald på startlinjen med en avancerad TP52, med vilken han också vann klassen IRC (Charlie), ORC Intenational (Charlie) samt ORC Intenational totalt.

– Vi vill fortsätta att utveckla Gotland Runt till internationell toppklass så att vi kan attrahera världens bästa havskappseglare och deras spektakulära båtar. Med Sandhamn Race Week får vi ett seglingsevenemang i klass med toppevenemang som Kieler Woche och Cowes Week, menar Therese Ahlström.

KSSS tar nu nya grepp för att öka attraktions- och konkurrenskraften i seglingsveckan. En ny kommersiell strategi har lagts för att förstärka samarbetet med klubbens företagspartners, en ökad satsning på pr och kommunikation ska öka medieintresset och kontakter med internationella seglingsklubbar ska öka deltagandet från utlandet.

– Intresset ökar för stora sportevenemang på elitnivå där också företagen har en möjlighet att stärka sina varumärken med sin närvaro och kundaktiviteter som ger nya upplevelser, förklarar KSSS klubbdirektör Therese Ahlström.

Sandhamn Race Week och Gotland Runt kommer att äga rum första veckan i juli 2011, vilket innebär 2-9 juli, där Gotland Runt startar på onsdag målgång på fredag-lördag. Innan dess kommer Race Week att inledas med bankappseglingar den 2-4 juli, där en av höjdpunkterna är SM i Express.

Info: www.ksss.se

Under gångna året har Finnmaster lanserat tre nya modeller; 52 SC, 55 SC och 62 BR. De har alla har samma nya och moderna design. I de nya modellerna har Finnmaster prioriterat framförallt trygghet, komfort och trivsel ombord. De har tagit hänsyn till att det skall vara enkelt att ta sig ombord i båten och bland annat gjort trappsteg i fören, aktern och på sidorna. Finnmasterflottan har idag fem nya modeller i samma design: Finnmaster 52 SC, 55 SC, 59 SC, 62 BR och 68 DC.

På bilderna här visar vi nya FInnmaster 62 BR, som är helt ny för i höst och komemr att lanseras på höstens och vinterns båtmässor.

Finnmaster 62 BR är en mångsidig fritidsbåt för upplevelser ut till havs. Båten har samma design och höga finish som i de nya Finnmaster SC båtarna. I 62 BR har Finnmaster maximerat bredden på sittbrunnen, vilket gör båten rymlig och trivsam. Utrymmen är optimala för socialt samvaro. Runt U-soffan i aktern kan även större sällskap njuta av tillvaron och soffan kan också bäddas till soldäck.

Det är enkelt att ta sig fram till fören via den öppningsbara vindrutan. Det är lätt att stiga iland och ombord via de åtskilliga trappstegen som finns runtom i båten. Det finns ordentligt med stuvutrymme under U-soffan i aktern och under toften i fören. Kapellet är standardutrustning och när kapellet inte används fälls det ned i kapellgaraget.

Styrkonsolen är genomtänkt och det finns en plats för kartplottret. Båten har som standardutrustning Sea Star hydraulstyrning.

Tekniska fakta
Längd: 6,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 0,80 m
Motor: 115-150 hk
Personer: 8
CE-kategori: C

Info: www.finnmarin.fi

Annikki Hirn, VD för Nordic Galvanizers, har utsetts till Årets teknikkvinna 2010. Valet av vinnaren grundar sig på Annikki Hirns förmåga att framgångsrikt inspirera och lyfta den totala kompetensen hos sin bransch både inom marknadsföring, teknik och miljö. Priset delas ut av försvars- och säkerhetsföretaget Saab.

– Jag är såklart jätteglad och stolt över utmärkelsen. Det verkligen kul att Saab satsar på att lyfta fram kvinnor, det finns så många tjejer i teknikbranshen som är värda att uppmärksammas, säger Annikki Hirn.

Vinnaren får en studieresa till en internationell mässa i Europa där Saab medverkar och en mentor på Saab under ett år. Alla som söker och nomineras kommer dessutom att erbjudas att delta på en nätverksträff på Saab.
Teknisk problemlösare med känsla för affärer

En jury bestående av representanter från Saab och employer branding-företaget Universum motiverar valet av Årets teknikkvinna så här:

”Vinnaren är en framgångsrik teknikkvinna med lång erfarenhet av internationella samarbeten. Hon ger oss bilden av att vara en teknisk problemlösare som är kundfokuserad och har känsla för affärer.
Med sin förmåga att inspirera och kommunicera sprider hon kunskap inom teknikområdet. Med hennes energi och utstrålning ser vi henne som en god förebild och som en ambassadör för Saabs satsning på teknikkvinnor.”

Annikki Hirn har en bakgrund som projektledare samt produktchef på Ericsson och är idag VD för Nordic Galvanizers, de nordiska varmförzinkarnas branschförening. Intresset för ytbehandling av stål och varmzinkning började i början av 90-talet då hon tjänstgjorde som forskningsingenjör på Institutet för Metallforskning (idag Swerea KIMAB AB). Genom forskningen som resulterade i en licentiatexamen kom hon i kontakt med Nordic Galvanizers, där hon nu har jobbat i åtta år.

Om Årets teknikkvinna
Priset till Årets teknikkvinna har instiftats av Saab som ett led i satsningen på att främja teknikintresset och lyfta fram duktiga kvinnor inom teknikområdet. Priset kan sökas av kvinnor med arbetslivserfarenhet som har teknisk studiebakgrund och/eller arbetar med teknik.

– I dag är den totala andelen kvinnor på Saab i Sverige 21 procent, och vi vill givetvis att den siffran ska öka. Genom att lyfta fram goda förebilder hoppas jag att vi kan uppmuntra fler, både kvinnor och män, att ge sig in i teknikyrket. Förmågan att utveckla avancerad teknologi är viktig för hela Sveriges konkurrenskraft, säger Lena Olving, vice vd och operativ chef på Saab.

Saab arbetar målmedvetet för att öka andelen kvinnor i företaget. Saab har som mål att ha 30 procent kvinnliga chefer år 2015.

Nu finns en svensk agent för Dragonfly. Sedan oktober 2010 säljs den danska trimaranen direkt i Sverige av den svenska försäljningsagenten Dragonfly Sverige. ”Succébåten Dragonfly 28 SwingWing har tagits emot med öppna armar i flera andra länder och passar svenska förutsättningar väldigt bra. Med lokal närvaro kan vi nu ge bättre service och få fler svenskar att upptäcka tjusningen med trimaransegling”, säger Jens Quorning, VD Quorning Boats.

”Kombinationen av acceleration, fart och frihet samtidigt som Dragonfly 28 är lätt att hantera och rymmer en hel familj är unik. Jag tror att det passar många och det känns otroligt kul att få jobba med båtar av hög kvalitet från ett varv med historia”, säger Jesper Bremme, Dragonfly Sverige.

En av företaget första aktiviteter blir att ställa ut på Scandinavian Boat Show 10-14 november.

Om Dragonfly Sverige
Dragonfly Sverige är baserat i Stockholm och erbjuder försäljning av trimaraner inklusive rådgivning kring t.ex. segelval och finansiering. Målet är att med lokal närvaro ge bättre service på den svenska marknaden och låta fler svenskar ta del av den unika kombination av seglingsupplevelse, prestanda och komfort som blivit möjlig genom Dragonfly 28 och 35.

Båttillverkaren Quorning Boats Aps
Båttillverkaren Quorning Boats Aps som ligger bakom varumärket Dragonfly grundades i Danmark 1967 av Børge Quorning. Varvet bygger endast båtar efter order för att garantera att varje båt motsvarar ägarens specifika önskemål.

Genom åren har varvet mottagit en rad internationella utmärkelser, såsom ”Boat of the Year” i USA tre gånger och ”Danish Industriel Designaward”. Dragonfly har också blivit vald till bästa trimaran i Frankrike, Dragonfly 920 Extreme till “European Yacht Of The Year 2004” och Dragonfly 35 Ultimate till “European Yacht Of The Year 2009”.

Info: www.dragonflysverige.se

Andelen nyregistrerade dieselbilar har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren. Med det följer även ett ökat behov av verktyg anpassade för dieselfordon. I dag är varannan ny bil en diesel, jämfört med endast 10 procent för bara fem år sedan (2005). Det gör att Sverige numera är i nivå med det europeiska genomsnittet för antalet dieselbilar.

– Det behövs specialanpassade verktyg för dieselfordon, till exempel när spridaren som sprutar in bränslet i motorn behöver bytas. Den brukar dessutom vara svår att demontera och kan sitta väldigt hårt, säger Ola Gustafsson, produktansvarig på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.

Det finns flera olika metoder för att demontera hårt sittande spridare.

– I sortiment finns bland annat verktyg som drar ur spridaren. Vill man istället slå ur spridaren finns det en adapter kombinerad med en glidhammare man kan använda. När spridaren sedan väl är demonterad finns det även verktyg för att plocka bort kopparbrickan samt för att slipa, brotcha, anläggningsytorna i toppen.

Verktygen lanseras löpande i handeln under september. I sortimentet finns även ett brett program av ledade glödstiftshylsor för demontering av glödstift.

Info: www.kamasatools.com

Nederländska Feadship har nu sjösatt Lady Britt. En 63 m lång yacht med inredning i skandinavisk stil. Hon är byggd vid Koninklijke De Vries Scheepsbouw i Nederländerna för en skandinavisk ägare, som tillsammans med sin familj har seglat i chartarade båtar under flera decennier enligt varvet. Nu ville de dock ha en helt egen yacht.

Lady Britts ägare har dessutom chartar båtar från just Feadships flera gånger, så det är helt logist att företaget får leverera denna rejäla semesterbåt.

Den skandinaviska ägaren, som vi inte vet namnet på, har gjort många resor till De Vries yard och De Voogt Naval Architects för att bestämma hur båten ska se ut och inredas och därmed engagerat sig djupt i projektet. Ett av hans absoluta önskemål var att få sex stora gästkabiner för att inhysa familj och vänner i rätt stil och lyx.

Två av sviterna kan konverteras till fullständiga VIP gäst- och arbetsrum med gott om utrymme. Ägaren har valt ett av New Yorks lyxigare möbelföretag för att inreda hytterna ombord. Gästkabinerna är till exempel inredda med separata badrum och “dressing rooms”, en självklarhet på vare riktig yacht.

Ombord finns bland annat spa, specialiutrustat gym, utomhusbio och en finsk bastu.

Tekniska fakta
Byggare: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Typ: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure
Längd ö a: 63.00m 206’8”
Bredd ö a: 11.30m 37’1”
Djupgående: 3.50m 11’6”
Bränsletankar: 148,700 l 39,265 US Gallons
Färskvattentankar: 38,500 l 10,165 US Gallons
Design: Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects
Interior design: Redman Whiteley Dixon

Framdrift
Huvudmotorer: 2x MTU 16V4000 M61R, 1520 kW @ 1600rpm
Generatorer: 3x Caterpillar C9
Stabilisatorer: Quantum non-retractable zero-speed stabilizers

Boende ombord
Ägaren: Ägarkabin med separat badrum för honom och henne, separata påklädnings – och arbetsrum
Gäster: Två gäster i “owner’s lounge”; tolv gäster i sex kabiner
Besättning: 15 personer i åtta kabiner
Extrabåt: 2×23 fots tender

Info: www.feadship.nl

Kommentarer

Lilian Dtagstedt 16:46:22 2011-06-03

Hej
Detta var en båt att titta på, synd att man inte fick gå ombord och titta på inredningen, välkommen åter till Varberg Västkustens Pärla.

svea 19:02:46 2011-06-04

…och vem är ägaren?

eje 22:16:04 2011-06-04

Sten Warborn

Anna 23:44:23 2011-06-04

Precis sett skönheten i hamn i Varberg, fick en vördnad i kroppen… Så otroligt vacker! Ska försöka snärja den där Sten Warborn så han bjuder med mig på semester 🙂

kent 23:05:20 2011-06-06

Mycket vacker båt, hade varit kul att få gå ombord när den låg i Varberg!

Pelle M 08:50:35 2011-06-07

Hej såg också båten i Varbergs hamn den 3/6-11, den hade utan vidare platsat även i Marbellas Puerto Banus

Marie 09:32:58 2011-06-07

Såg båten utanför Ljusterö,Stockholms skärgård idag 2011-06-07

Anna 13:07:00 2011-06-07

Nu i Stockholm, Skeppsbron.

Mike 00:21:29 2011-06-08

Såg båten för en timme sen, pratade med andre officeren. Besättningen uppgörs av 16 personer, från bl.a Nya Zeeland, Australien, England och U.S.A. Kaptenen är britt.

Roger 18:48:25 2011-06-08

I viskan i Borås

Peter 22:40:30 2011-06-08

Nu finns det några bilder från angöringsplats Skeppsbron i Stockholm.

Peter 22:41:07 2011-06-08

http://www.marinetraffic.com/ais/se/showallphotos.aspx?imo=1011056#top_photo

Tobias 15:32:06 2011-06-09

Jag sitter här på Åre Originals Huvudkontor vid skeppsbron och jag kan bara säga tack till Lady Britt för att hon gör en redan vacker vy ännu bättre med sin närvaro!

Johan 18:19:32 2011-06-09

Såg den extremt vackra båten i Stockholm idag 09-06-2011
Halleluja vilken båt…!! Skandinavisk ägare= Tummen upp

petra 08:21:11 2011-07-28

Den låg i Nice i förra veckan…

m o n 13:47:15 2011-08-18

korsika en vecka sen…

joje 14:31:41 2011-09-29

Såg den i Bonifacio på Korsika i måndags. Fantastiskt vacker.

Axel 11:13:34 2012-03-14

Känns mäktigt att det är min kusins pappas kusin som är ägaren..

Nu öppnas den första marinan som är specialbyggd för mega yachts i Kroatien. Den heter Mandalina Marina &Yacht Club och öppnas lagom till sommarsäsongen 2011. Märkligt nog har marknaden för mega yachts varit stark under hela den ekonomiska nedgången och båtar över 80 m har sålt riktigt bra över hela världen. Främst är det dock arabiska kunder som köper nya mega yachts.

Det är företagsgruppen NCP Group, som består av affärsmannen Prgin Goran och hans affärspartner, turkiska Dogus Group, som investerar i marinan.

Projektet är beräknat till cirka 17 miljoner Euro, närmare 170 Mkr. Öppningsceremonin hölls vid invigningen av Adriatic Boat Show och bygget av de första hamnplatserna har redan kommit igång.

Marinan får en kapacitet på 79 större båtar upp till 100 m längd. Där blir även två restauranger, Captain’s Club och en massa lyx.

Den redan existerarande Mandalina Marina har bland annat 350 platser för yachter upp till 75 m, men detta räcker alltså inte för behovet i denna del av Medelhavet.

Djupet vid kajerna är väl tilltaget, 25–27 meter.

Info: www.dogusgrubu.com.tr

Comar Systems (UK) lanserar en mycket prisvärd och kompakt SOLAS-godkänd AIS-transponder klass A. CSA-300 kan användas av större fartyg, lättare kommersiell trafik eller fritidsbåtar.

En AIS-transponder klass A är obligatorisk säkerhetsutrustning på alla fartyg över 300 ton samt alla passagerarfartyg i internationell trafik. Transpondern skickar bland annat ut fartygets position, kurs och fartygsdata samt tar emot AIS-meddelanden från andra fartyg, basstationer, räddningstjänst och hjälpstationer (AtoN).

CSA-300 är godkänd enligt MED Wheelmark och IMO vilket gör att den kan användas på fartyg som lyder under SOLAS-krav, lättare kommersiell trafik eller fritidsbåtar som har behov av en högkvalitativ AIS. Enheten kan anslutas till fartygets ECDIS-system, plotter, dator eller radar och där presentera AIS-trafiken runt omkring och när och var fartygen kommer att mötas. Allt för att förenkla navigationen och öka säkerheten till sjöss.

Till skillnad från en AIS-transponder klass B sänder CSA-300 ut AIS-meddelanden med betydligt högre uteffekt, samt oftare – upp till varannan sekund. Det här gör att räckvidden blir avsevärt längre och att positionen visas med högre noggrannhet om fartyget framförs i hög hastighet.

CSA-300 är mycket kompakt (210 x 105 x 138 mm) och styrs enkelt med vrid- och tryckknappar från fronten. Enheten kan monteras på bygel eller flushmonteras.

Pris 24 990 kr.

Info: www.marinplus.se

Lidingö Marinagenturer AB uppger att de har “Sveriges största impellersortiment”. För att bringa ordning på alla storlekar och andra varianter har företaget tagit fram en impellerguide. Info: www.drev.se

Kort efter världspremiären på båtmässan “Interboot” i tyska Friedrichshafen har den nya Bavaria Sport 34 nominerats till utmärkelsen “European Powerboat of the Year“. Det är den senaste modellen i Bavarias Sportserie, som har designats i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA.

– Vi är väldigt glada för nomineringen, den visar att vi är på rätt väg med vår nya båtserie, säger Jens Ludmann, VD för Bavaria.

Sport 34 är nominerad i kategorin motorbåtar upp till 40 fot. Max fyra andra motorbåtar nomineras i den här klassen som är en av de intressantaste inom “European Powerboat of the Year“, som utses av en grupp båtjournalister.

Info: www.bavariasverige.se

Helly Hansens sportswearkollektion Embla innehåller lyxiga plagg. De figurnära kvinnliga plaggen är genomarbetade med många detaljer och designen är skandinaviskt urban. Kollektionen består av tekniskt avancerad ytterplagg som skyddar mot alla typer av väder, en klar favorit är den vackra Embla Soft Jacket som kombinerar värmen i gåsdun med ett perfekt vattenskydd.

Kollektionen innehåller även toppar, tröjor och byxor i naturliga bomullsmaterial. Designteamet har denna säsong valt en färgskala som går i dova, mättade färger såsom stålblått, björnbär, svart och off-white.

Enligt den norska mytologin skapade guden Odin den första mannen och den första kvinnan på jorden. De levde i symbios med naturen och fick namnen Ask och Embla. Med inspiration hämtad från såväl denna norska mytologi som egen hundraårig nautisk historia, lanserade Helly Hansen 2009 denna urbana livsstilskollektion för herr och dam.

Priser:
Embla Soft Jacket 4 999 SEK
Embla Insulator Jacket 2 999 SEK
Embla Wool Hybrid 3 999 SEK
Embla Shirt 999 SEK
Embla Hood 1 499 SEK
Embla Pant 1 499 SEK

Här är ett par rejäla cardigans i marin stil. Long Cardigan Cable Knit och SB46 Knitted Cardigan från Sebago är båda två i lammull. Den förstnämnda finns i färgen Light Greymelange i storlekarna 36-44 och kostar ca 1 695 kr. SB46 Knitted Cardigan finns i färgen Bluemelange i storlekarna 34-44, priset ca 1 695 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Info: www.trendmark.se

Franska Jeanneau följer upp sina tidigare framgångsrika modeller i 40-fotsklassen med den helt nya Sun Odyssey 439. Hon är designad i samma moderna stil som Sun Odyssey 409 med dynamiska linjer och skarpa linjer på skrovet, något som bidrar till snabba seglingsegenskaper och stor innervolym. För designen står Philippe Briand.

Båten är dock betydligt mer innovatiiv än vad en första anblick ger sken av, Jeanneau. Företaget har dock haft seglingsegenskaperna helt i fokus när de har tagit fram den här modellen.

Enligt Jeanneau är detta en båt som passar riktigt bra för segling offshore. Hon har goda prestanda men är ändå relativt enkel att segla även för en liten besättning.

Riggen har till exempel 105% fock och ett riktigt stort storsegel. I en av de andra riggningsvarianterna kan kunderna få upp till 140% överlappande genua.

Båten är bland annat utrustad med en kraftfull 54 hk Yanmardiesel, som ger en fart på över 8 knop.

Tekniska fakta
Längd ö a: 13,34 m / 43’ 9”
Skrovlängd: 12,99 m / 42’ 7”
Bredd: 4,24 m / 13’ 10”
Deplacement: 2850 kg / 6283 Lbs
Djup: 2,20 m / 7’ 2”
Bränsletank: 200 l / 53 Us gal
Segelyta: 93,3 m2 / 1004 sq ft
Design: Philippe Briand, Jeanneau Design

Info: www..jeanneau.com

Bland Jeanneaus nya modeller inför 2011 finns denna “andra generationens” Prestige 350. En snygg och praktisk flybridgebåt som fick sin premiär vid “Grand Pavois” Boat Show i La Rochelle och därefter visades på Genoa Boat Show. Båten är på 10,8×3,75 m och gör max 31 knop med dubbla dieslar från Volvo Penta.

Både Jeanneau och systermärket Beneteau satsar oerhört hårt på produktutveckling och en lång rad nya modeller är på väg ut till marknaden. Företagen hade det tufft under den ekonomiska nedgången, men verkar nu ha muskler för att ta en ledande marknadsposition. Beneteau har itll och med annonserat att de vill utmana Bavaria om tätpositionen bland de europeiska båtbyggarna.

Prestige är redan en lyckad modellserie och båtarna har sålts i över 2 500 enheter mellan 30 och 60 fot under de senaste åren.

Grundidén är att skapa moderna båtar på två principer: välbalanserade linjer och en betydande känsla av komfort och säkerhet.

Prestige 350 ger sig in på den mycket viktiga marknaden för båtar över 10 m. grunden för båtmodellen finns i den betydligt större Prestige 60 med sina moderna lösningar i konstruktion och komfortdetaljer, textilier med mera.

Prestige 350 har goda fartresurser. Med dublla Volvo Penta Stern Drive D3.220 DP motorer på 220
hk vardera överstiger maxfarten 30 knop. Med fyllda 640 liters bränsletank och 320 liters vattentank är totalvikten 6 500 kg.

Tekniska fakta
Fart marsch: 20,5 knop
Maxfart: 31 knop
Längd ö a: 10.8 m / 35’8’’
Skrovlängd: 9,88 m / 32’4”
Bredd: 3,75 m / 12’3”
Deplacement: 6 500 kg / 14 330 Lbs
Bränsletank: 650 l / 172 US gal
Vattentank: 275 l / 73 US gal
Kabiner: 2
Kojer: 6
Motorer: VOLVO 2x D3-220 DP
Design: Garroni Design / J&J Design / J. F. de Premorel

Info: www.jeanneau.com

Nu och några veckor framöver är det lektid för Gullspångslaxen. Tidigare var Gullspångslaxen utrotningshotad men tack vare bland annat Fortum och Fortums Nordiska Miljöfond, har laxens framtid nu ljusnat betydligt.

Insjölevande lax finns bara på några få ställen i Europa och Nordamerika, just Gullspångslaxen uppstod efter senaste istiden då Vänern genom landhöjningen blev en insjö. Gullspångslaxen har över tid utvecklat sitt särskilda kännetecken – den växer snabbt och kan bli storvuxen. För att den som art ska vara livskraftig är det viktigt att det naturliga beståndet blir större och att det finns en genetisk variation.

– Fortums Nordiska miljöfond har på flera sätt bidragit till att främja tillväxten av viltlevande sötvattenlax. Gullspångsprojektet går nu in i nästa fas och vi ser med spänning fram emot om älven kan hålla ett naturligt bestånd av Gullspångslax Veronica Lauritzsen, ansvarig för fiskefrågor på Fortum Power.

– Den ”bästa” tiden för att se lekande laxar och öringar är under perioden andra veckan i oktober till andra veckan i november. Vi har undersökt beståndet i Gullspångsälven och det ser fortfarande väldigt bra ut med yngeltillväxt. Mängden lekande Gullspångslax kommer att vara högre än när projektet startades 2003, men det är först vid avstämningen någon gång omkring 2016 som vi kommer att kunna se det långsiktiga resultatet. Naturen måste helt enkelt få ha sin gång nu, säger Robert Skogh, miljöinspektör Gullspång

Besök laxtrappan
Idag är området från Gullspångs kraftverk ned till mynningen via Åråsforsarna ett naturreservat. Vid Laxtrappan och nedströms kraftverksdammen har Fortum öppnat upp så att besökare ska kunna komma nära älven. Den bästa utsikten är från den norra sidan av älven mittemot kraftverket i Gullspång vilket är cirka 300 meter in på vägen mot Södra Råda. Laxtrappan kan ses från bron över älven vid kraftverket. Se kartan som bifogas. En skylt på plats informerar om Gullspångsprojektet och förutsättningarna för fisken

Det krävs dock lite tålamod och tur för att se fisken hoppa och leka i forsen. Att den hoppar beror inte på glädje utan att den antingen är hormonstinn och försöker hålla sitt revir gentemot sina konkurrenter eller att den helt enkelt kämpar för att komma fram i strömmen.

Fortums Nordiska Miljöfond
För varje såld kilowattimme Bra Miljövalmärkt el avsätter Fortum pengar till Fortums Nordiska miljöfond. Fondens pengar används till olika projekt i syfte att minska vattenkraftens påverkan på miljön. Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) godkänner vilka projekt som ska genomföras samt utvärderar projekten i samband med en årlig revision.

Mer information om Fortums Nordiska Miljöfond på www.fortum.se/naturen
Mer information om Gullspångsprojektet på www.gullspangslaxen.se

Mänskligheten utnyttjar 50 procent mer naturresurser än vad planeten tål och tropikernas växt- och djurarter har minskat dramatiskt. Om vi fortsätter med samma livsstil behövs två jordklot 2030. Det avslöjar 2010 års upplaga av WWFs Living Planet Report 2010 – den ledande kartläggningen av planetens tillstånd – som presenteras idag.

De tio länder som har de största ekologiska fotavtrycken per person är Förenade Arabemiraten, Qatar, Danmark, Belgien, USA, Estland, Kanada, Australien, Kuwait och Irland. Sverige hamnar på 13:e plats. I ”minstingligan” finns bland annat Bangladesh och Malawi. Hälften av fotavtrycket beror på koldioxidutsläppen.

– Vi efterlyser ett starkt ledarskap både på global och lokal nivå och beslutsfattare som är beredda att ställa om samhället mot hållbarhet. Två glasklara budskap för oss i den rika världen är att vi måste bort från fossilberoendet och äta mer vegetarisk mat, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Rapporten – som produceras vartannat år – ges ut i samarbete med Zoological Society of London och Global Footprint Network. En del handlar om Living Planet Index som mäter hälsotillståndet för 8 000 populationer av 2 500 arter. Nedgången är 30 procent sedan 1970. Värst drabbade är tropiska sötvattensarter som rasat med cirka 70 procent – vilket är mer dramatiskt än för andra arter på land och i havet. Förlusten av biologisk mångfald i fattigare länder i tropikerna är djupt allvarlig.

Läget ser ljusare ut i den norra tempererade delen av världen. En orsak är att de rika länderna har större ekonomiska möjligheter att satsa på miljö- och naturvård. En annan bottnar i att mycket varor importeras från andra länder, vilket gör att vi ”exporterar” vårt resursutnyttjande.

– Naturkrisen kan vi inte ”shoppa” oss fria från. Den utvecklade rika världen lever i en falsk trygghet med överdriven konsumtion och höga koldioxidutsläpp. 4,5 jordklot skulle behövas för att försörja en global befolkning som lever som en genomsnittsinvånare i dagens Förenade Arabemiraten eller i USA, säger Peter Westman.

Det ekologiska fotavtrycket har fördubblats sedan 1961 och koldioxidutsläppen har ökat 11 gånger sedan 1960-talet. De står idag för mer än hälften av det globala ekologiska fotavtrycket.

31 OECD-länder – som består av världens rikaste ekonomier – står för nästan 40 procent av det globala fotavtrycket. Samtidigt finns dubbelt så många invånare i BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina). Effekten på bland annat klimatet blir förödande om människorna i dessa länder utvecklar samma resurskrävande livsstilar som i OECD-länderna.

– Världens länder behöver använda kompletterande mått till BNP för att stötta lösningar som verkligen ger människor ett bättre liv utan att rasera grunden för vår välfärd. Utan friska ekosystem ingen utveckling. De som kan skapa högst livskvalitet med minst ekologiskt fotavtryck kommer att bli framtidens vinnare – utan att förstöra för andra, säger Carina Borgström-Hansson, expert på ekologiska fotavtryck på WWF.

2050 beräknas jordens befolkning uppgå till 9 miljarder.

Pressbilder och rapporten kan laddas ner på: www.wwf.se/lpr2010

I regeringens budgetproposition för 2011 föreslås Kustbevakningen få ett anslag på drygt 999 miljoner kronor. Det ligger ungefär i samma storleksordning som för åren 2010 och 2012. I anslaget ingår, liksom för år 2010, 40 miljoner kronor för att finansiera ökade räntekostnader på förskottsbetalningar av myndighetens nya flygplan och fartyg.

− I budgetpropositionen finns inga signaler om en minskad ambitionsnivå för Kustbevakningens verksamhet. Vi räknar med att vi kan använda anslagssparande under två år och därmed i stort bibehålla dagens ambitionsnivå för den operativa verksamheten, säger Judith Melin, generaldirektör för Kustbevakningen. Hon fortsätter:

− I vårt budgetunderlag som vi lämnar till regeringen i februari kommer vi återigen att framföra behov av ytterligare medel till år 2013 och framåt. Vi kommer också att arbeta långsiktigt med frågan om vilken verksamhet och ambitionsnivå som ska bedrivas med en budget på knappt en miljard, det vill säga om ingen budgetförstärkning ges från och med 2013.

Regeringen skriver vidare att Kustbevakningen under 2011 bör fullfölja redan påbörjade materielanskaffningar, men att inga ytterligare upphandlingar och beställningar av fartyg ska påbörjas under 2011. Regeringen anser att de förändrade ekonomiska förutsättningarna till viss del påverkar myndighetens möjlighet att uppnå fastställda mål för den operativa förmågan.

− Detta innebär att vi behöver livstidsförlänga befintlig fartygsflotta och att vi skjuter ersättningsanskaffningar av fartyg på framtiden, säger Judith Melin.

Vi har konstruerat en förtöjningsboj med ny form och funktion. Tester ute i skärgården under flera säsonger, visar att bojen fungerar enligt planerna. Bojen ser i stort sett ut så här: – Flytkroppen är ringformad, ungefär som en frälsarkrans. Från flytkroppen går tre stänger upp till bojens övre del ca 1 m. Dessa stänger har en speciell utformning så att dess nedre del har en radie som sammanfaller med flytkroppens centrum. I detta centrum sitter även linan eller kätting som går ner till bojstenen.

När båten skall kopplas till bojen, sker det på bekväm höjd där karbinhaken fästes på någon av de tre stängerna. Haken faller ner och placerar sig så att dragkraften blir linjär mot bojlinan och bojen kommer att förbli upprätt.

Högst upp på de tre stängerna sitter en mjuk avbärarboll som inte kan skada båten och kan förses med radarreflektor, reflexer och egen text. Dessutom kan den förses med en batteridriven fjärrmanövrerad belysning, så att den är lätt att hitta i mörker.

Vi är intresserade att sälja projektet till ett företag som kan tillverka och få ut den på marknaden. Vi hjälper naturligtvis till med den slutliga designen. Förtöjningsbojen är patentsökt.

Info: jansson@chw.nu

Kommentarer

cesar 15:10:11 2010-11-27

Vart säljs den?

Miljödomstolen säger nej till fiskväg vid Hedefors kraftverk. Beslutet går emot en samlad miljövårdsexpertis och myndigheter. Sportfiskarna har nu lämnat in en överklagan till Miljööverdomstolen. Miljödomstolen gav i början av augusti avslag på Kammarkollegiets ansökan om att bygga ett omlöp förbi Hedefors kraftverk i Säveån.

En fiskväg förbi kraftverket bedöms vara den viktigaste åtgärd som kan genomföras för Säveåns unika laxbestånd och den akut utrotningshotade ålen.

– Vi anser att domstolens beslut är gravt felaktigt. Med anledning av Sportfiskarnas mångåriga engagemang kring fiskevården i Säveån har vi tidigare lovat att överklaga domen. I fredags infriade vi löftet och lämnade in överklagan, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Lerums kommun som äger kraftverket deklarerar på sin hemsida att siktet är inställt på att bli Sveriges ledande miljökommun. I praktiken motverkar kommunen arbetet för att uppnå miljömålen Levande sjöar och vattendrag samt Ett rikt växt- och djurliv.

– För fisken framstår Lerum i dagsläget snarare som Sveriges sämsta kommun. Kommunen motverkar för små kortsiktiga vinster arbetet med fiskvägen som skulle göra det möjligt för lax, ål och andra arter att passera både upp och ned förbi kraftverket utan att malas sönder i kraftverkets turbiner, konstaterar Stefan Nyström.

Lerums kommunalråd Henrik Ripa har nyligen både blivit förordnad som expert i miljömålsberedningen och invald i riksdagen. Miljömålsberedningen ska bland annat föreslå strategier för hur miljömålen ska nås.

– Att det i riksdagen och miljömålsberedningen ska sitta en representant för en kommun som tar beslut som verkar rakt emot uppfyllandet av miljömålen är oroande. Det säger sig självt att vi måste öka takten i miljömålsarbetet, inte stoppa upp arbetet, om vi ska nå de av riksdagen beslutade miljömålen, säger Stefan Nyström.

Efter att ha ha vunnit kvartsfinalen mot Torvar Mirsky (AUS) och senare förlorat semifinalen mot den flerfaldiga OS-guldmedaljören Ben Ainslie (GBR), fick Berntsson Sailing Team möta schweizaren Eric Monnin i matchen om tredje pris. Teamet, som denna veckan bestod av Johnie Berntsson, Johan Bäckman, Björn Lundgren och Niklas Carlzon, lyckades att avgöra matchen om tredjepriset med två raka segrar.

– Det har varit en fantastisk vecka och vi är mycket nöjda med vår insats, säger en belåten Björn.

Den kanske tuffaste uppgiften ombord var att sköta taktiken. Där har Niklas snabbt kommit in i rollen och varit enastående under regattan.

– Jag är mycket nöjd med veckan och ser fram emot ett nytt försök att återta toppen nästa år, avslutar Johnie.

Mer information, filmer, bilder och uppdateringar finns på:
www.berntssonsailingteam.com
www.wmrt.com
www.kingedwardviigoldcup.com

“Rocka loss” på båten med nya Lowrance SonicHub Lowrance, en ledande tillverkare av marinelektronik sedan 1957 har nu släppt SonicHub, ett revolutionerande audiosystem för alla typer av båtar. SonicHub är framtagen i samarbete med det ledande företaget inom marina ljudsystem Fusion, det är det första marina ljudsystem som i ett nätverk kan kopplas ihop med en multifunktions display.

Pressrelease:

Med den innovativa Lowrance HDS-serien så får man full manövreringsmöjlighet på en extremt ljustark skärm.

SonicHub “dockningstation” är kompatibel med de senaste iPod, iPhone, iTouch eller andra USB MP3-spelare, detta gör att SonicHub är det perfekta valet för härliga dagar ute på havet när du med endast en knapptryckning vill få tillgänglighet till all din musik. Den helt vattenskyddade “dockningsstationen” gör att exempelvis din iPhone är i säkert förvar och utan fara i en annars utsatt marin miljö.

Med en 50W förstärkare och möjligheten att kunna välja mellan 5″, 7″, 8″ och 10″ display så erbjuder Lowrance SonicHub en unik ljud och visuell upplevelse. SonicHub har även en inbyggd AM/FM mottagare vilket gör att man lätt kan ta del av de senaste nyheterna och väderleksrapporter.

Vid köp av en SonicHub så ingår även ett par 6,5″ 200W högtalare, det finns även möjlighet att ansluta en subwoofer vilket gör att man får en maximal prestanda till ett minimalt pris.

– Vi har sett en stor efterfrågan på ett ljudsystem som är integrerat med en multifunktionsskärm, just en sådan typ av integrering får man via integrationen med Lowrance HDS. SonicHub är designad för att spara så mycket plats som möjligt på instrumentbrädan och är gjord för den hårda miljö man finner på en båt, Greg Konig, Produktchef på Lowrance.

SonicHub är enkel att installera via NMEA2000. Vill man inte göra ett hål i sin instrumentbräda så placeras “dockningsstationen” enkelt någon annanstans, detta gör att enheten även enkelt kan monteras på mindre båtar som har begränsat med plats men ändå vill ha den senaste teknologin. SonicHub har ett användarinterface som både kombinerar en snygg design med ett lättanvänt användarinterface.

Info: www.lowrance.se