Privatpersoner som köper en ny båt eller bil i Tyskland hamnar i kläm EU:s momslagstiftning. En privatperson som köper ett nytt fordon i Tyskland för att ta med till Sverige löper nämligen stor risk att råka ut för dubbelbeskattning. – Vi blir allt oftare kontaktade av upprörda privatpersoner som blivit momsbeskattade i Sverige samtidigt som de betalat tysk moms vid köpet av bilen eller båten i Tyskland, säger Åsa Spetz, chef för skatteavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Åsa Spetz råder alla privatpersoner som går i tankar att importera en ny båt från Tyskland att informerar sig om vilka regler som gäller innan man köper ett nytt transportmedel.
Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder nu privatpersoner stöd för att undvika momsbeskattning i Tyskland. En båthandlare i Tyskland som inte har några garantier på att fordonet kommer att lämna Tyskland, ska enligt den tyska momslagen debitera moms vid försäljning av fordon. Båthandlaren kan annars tvingas efterdebitera tysk moms och betala straffavgifter till den tyska skattemyndigheten om det uppdagas att båten är kvar i landet.
– Det finns olika sätt att få tillbaka momsen på men helst vill man ju slippa ens betala in den och då måste man i förväg kunna visa upp garantier på att bilen eller båten ska lämna landet, säger Åsa Spetz. När fordonet redan är importerat till Sverige är processen mer omständlig.
Bra att veta vid import av bilar eller båtar från Tyskland till Sverige:
• Förvärvaren av nya fordon som importeras till Sverige kan tvingas betala både svensk och tysk moms. Dubbelbeskattningen kan undvikas om man i Tyskland visar upp en garanti på att bilen eller båten ska lämna landet. Förvärvsbeskattningen sker då endast i det landet fordonet levereras till.
• Begagnade fordon som köps i Tyskland skall debiteras med 19 % tysk moms. Ingen svensk moms skall betalas.
• Vad som anses vara ett nytt fordon regleras i § 1b UStG, tyska momslagen. Exempelvis anses en bil vara ny när fordonet är mindre än 6 månader gammalt eller om fordonet har körts mindre än 6 000 km. En båt anses vara ny när den är mindre än 3 månader gammal eller har kört mindre än 100 timmar i vattnet.
Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder stöd både före och efter inköpet av ett nytt fordon från Tyskland för att undvika dubbelbeskattning av fordonet, kontakta vat@handelskammer.se.
För mer information kring momsregistrering och återbetalning av utländsk moms kontakta Åsa Spetz, chef för momsavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm, telefon 08-665 18 33, asa.spetz@handelskammer.se.
www.handelskammer.se
Här är helt rätt båt för den som vill ha något alldeles utöver det vanliga. Den här yachten är byggd i massiv mahogny och försedd med tre stycken MAN dieselmotorer à 800 hk och Rolls Royce Kamewa vattenjet. Den visades på årets internationella båtmässa i Cannes och drog till sig stor uppmärksamhet. Båtarna ska även presenteras på båtmässorna i Genua och Monaco.
Det var det nya varvet Art of Kinetik som visade upp denna märkliga yacht. Företaget säger att de vill revolutionera båtindustrin och med det här smakprovet på deras yrkesskicklighet kan vi förvänta oss mycket mer.
De yachter som företaget bygger för närvarande är samtliga tillverkade i afrikansk mahogny i kombination med konstgjorda och moderna material. Tillsammans ger detta en extrem look som säkert tilltalar de som vill lägga stora pengar på annorlunda yachter.
Två modeller har lanserats i sommar. Mazokist är en 30 fots öppen day-cruiser med drag från 20-talets båtar. Hedonist är en betydligt större yacht på 63 fot. Den har ett annorlunda utseende mot mycket av det som vi har sett tidigare. Tack vare tre stycken MAN-motor på 800 hk styck och Rolls Royce Kamewa vattenjet kommer den 32,5 ton tunga båten upp i hela 40 knop.
Tekniska specifikationer
Längd: 19 m
Bredd: 5,28 m
Djupgående: 0,95 m
Vikt: 32,5 ton
Max personer: 12
Motorer: 3 X 800 hk (MAN R6-800)
Framdrift: 3 X Rolls Royce Kamewa vattenjet
Max fart: 40 knop
Marschfart: 33 knop
Förbrukning toppfart l/t: 430
Förbrukning marschfart l/t: 330
Info: www.artofkinetik.com
Från slutet av augusti 2011 till mitten av september 2011 stängs Trollhätte kanal och därmed också sjötrafiken genom Göta älv. Göta Kanal är däremot öppen, så man kan fortfarande ta sig via Göta Kanal till Vänern och tvärtom under den här perioden.
Sjöfartsverket vill förtydliga det tidigare pressmeddelandet, och poängtera att Göta Kanal fortfarande är öppen, trots stängningen av Trollhätte kanal och därmed sjötrafiken genom Göta Älv. Däremot är det inte möjligt att fortsätta sjövägen från Vänern till Göteborg (eller tvärtom) från den 26 augusti 2011 till den 19 september 2011.
Anledningen till stoppet på Trollhätte kanal är underhåll och reparationer, som är nödvändiga för att säkerställa anläggningarnas funktion.
I reparations- och underhållsarbetet ingår byte av fyra slussportar, renovering och delvis byte av slussbottnar, förstärkning av slussmurar, trösklar och luckschakt (med hjälp av sprutbetong och omfattande injekteringsarbeten) samt att tömma och rensa Bergkanalen i Trollhättan och Karls Grav i Vänersborg.
All sjötrafik stoppas från Gropbron i Vänersborg till Lilla Edets sluss från klockan 06.00 fredagen den 26 augusti 2011 till klockan 18.00 måndagen den 19 september.
Finska Wärtsilä, som är en av världens största tillverkare av större marina dieselmotorer, ska leverera vad som blir världens största gasmotor. Den byggs när Wärtsilä bygger ut kraftverket i Samsun i Turkiet. De motorer som installeras är Wärtsilä 18V50SG, vars motor har en effekt på 18 321 kW.
Drivmedlet till denna väldiga anläggning är alltså gas. Detta är en betydligt mer miljövänlig teknik än de sju oljegeneratorer typ Wärtsilä 18V46 som tidigare har funnits vid kraftverket.
Pressrelease från Wärtsilä:
The ceremony will be conducted by Wärtsilä CFO, Executive Vice President Raimo Lind, accompanied by Finland’s Ambassador to Turkey, Kirsti Eskelinen. Also presiding will be Mr N. Atil Akkan, who is Chairman of Cakmaktepe Energy, owners of the plant, and also Chairman of the Aliaga Industrial Park (ALOSBI) where the plant is situated. At the same time, a 25,000 m2 ‘Wärtsilä forest’ will be officially opened marking the planting of 2000 pine trees in the ALOSBI Park.
The Aliaga combined cycle power plant has been built in three phases. The first phase was contracted in 2006, with two extensions added later in 2008. Wärtsilä equipment was specified for all three stages of the plant’s development, and altogether the power plant has today 28 Wärtsilä 20V34SG gas-fired generating sets, with the capability to produce more than 270 MW of electricity in combined cycle mode.
“This journey was started with one bright idea, to which was added the world’s best power plant technology – made possible by Wärtsilä. Hard work and great courage is why we are here today,” says Sukru Akkan, CEO of Aliağa Cakmaktepe Energy.
“This is a proud day for Wärtsilä,” commented Vesa Riihimäki, Group Vice President, Wärtsilä Power Plants. “The Aliaga Cakmaktepe power plant is the world’s biggest gas-fired power plant based on combustion engines, and stands as testimony to the efficiency and reliability of Wärtsilä’s power plant technology. We are committed to fully supporting Turkey’s rapid economic growth with efficient electricity generating solutions, and this commitment is evidenced by the fact that we already have two offices employing 110 people established in the country.”
At the time of the inauguration, 6 of the Wärtsilä engines will be running, with the remainder to come on stream as soon as the transmission line investment serving the plant has been completed. The electricity produced by the Aliaga plant will then be sold to the Turkish spot market through the balancing mechanism, and will serve around 350,000 households.
Wärtsilä has a workshop located on the site to provide full service support to the plant’s operations, and also maintains the first phase (4 engines producing 35 MW of energy) of the Aliaga Cakmaktepe power plant under a maintenance agreement.
Nu lanserar Eniro nya eniro.se och tar därmed ett stort steg närmare visionen att bli ”bäst på lokalt sök”. Förutom en bättre funktionalitet och ny design, är den största förändringen att användarna nu enklare kan hitta de företag som säljer en viss produkt eller tjänst. För Eniros kunder innebär förändringen bättre och mer specifik sökbarhet, vilket i sin tur leder till fler kontakter och affärer.
– Detta är en av de största förändringarna i Eniros historia. Nu har vi tagit steget mot att också bli Sveriges bästa köpmotor. Ingen annan online-tjänst ger användarna möjlighet att hitta inköpsställen lika enkelt för ett lika brett utbud av produkter och tjänster. Vi är övertygade om att förändringen mot produktsök leder till bättre affärer för såväl våra användare som för våra kunder, säger Mathias Hedlund, Onlinedirektör på Eniro.
Eniros databas har nu kompletterats med produktinformation från alla företags hemsidor och eniro.se innehåller avsevärt fler svenska företag och inköpsställen än tidigare. Det innebär att antalet relevanta träffar på de sökningar som görs mångdubblas. Därmed blir eniro.se betydligt bättre för både användare och kunder. Samtidigt kommer kvaliteten, omfattningen, och djupet i databasen kontinuerligt att förstärkas bland annat genom att användarna löpande kan rapportera in förslag på förbättringar.
– Nya eniro.se är förstås fortsatt bra för den som söker efter ett namn eller telefonnummer till ett företag i en speciell bransch, en privatperson eller för att använda Eniros karttjänster. Men, nu kan man också enkelt hitta exakt var man kan köpa den specifika produkt eller tjänst man är intresserad av. Man kan också som tidigare boka hotell eller bord på restauranger direkt, liksom beställa offerter om man vill få ett särskilt arbete utfört, säger Mathias Hedlund.
I samband med lanseringen av den nya tjänsten byter även Eniro grafisk profil för att signalera transformationen mot online och den dynamik som Eniro skapar när köpare möter säljare.
– Dagens lansering är en viktig milstolpe i den pågående transformationen av Eniro. Den nya sajten eniro.se öppnar nya möjligheter för Eniros kunder att synas på ett mer effektivt sätt, eftersom ranking och presentation kommer att bli allt viktigare för att nå fram till användarna. För att möta detta kommer vi stegvis att lansera nya annonsformat utvecklade för att generera merförsäljning för våra kunder, med säljstart i januari 2011, säger Johan Lindgren, nytillträdd VD på Eniro.
I helgen gick startskottet för ungdoms-SM i match racing. Det var en tuff strid, inte minst för Team Törneman/Knaack/Olsson. Det var en kamp mellan de två finalisterna Team Sylvan och Team Höglander, men efter två jämna matcher vann Team Sylvan.
Besättningen Beata Törneman Sebastian Knaack & Kevin Olsson var en av 15 besättningar i helgens match race. Under regattan har de lärt sig att arbeta i team. Hur man rör sig i båten, kommunikation och samarbete har vart det de varit sämst på men utvecklat mest under veckan.
Teamet är inga erfarna match racing seglare utan jolleseglare från Lerums Seglar gymnasium, men de hade stora förväntningar inför helgen. Träningen har pågått hela veckan i skolans CB 66or i sjön Aspen. Det gick till en början mycket trögt, men besättningen har gjort stora framsteg från början till slut. Tyvärr höll det inte ända fram utan teamet åkte ut söndag morgon efter tre vunna och två förlorade race.
Bästa racet var i Prestarten, då de pressade in motståndare så långt in i en liten vik att det gick på grund och när det började skrapa i Team Törnemans köl skrek Olsson slå, medan motståndarna satt fast i botten.
– Vi har ingen erfarenhet av match racing, men vi har absolut fått blodad tand av denna typen av segling, säger Kevin Olsson.
Gymnasiets CB 66 har varit perfekta tränings båtar inför USM med Per frykholm som tränare. Skolan arbetar för fullt för att få sökande till sin nystartade profil (Match racing för tjejer).
Nästa tävlingstillfälle är Olympiska regattan i Stockholm där Team Olsson/Axen provar 420.
Bilder och filmer finns på:
http://www.youtube.com/watch?v=TG4JkpbFHa0
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/UngdomsSMMatchRace/Media/
Nästa års Båtmässa kommer att storsatsa på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter. – Vi vill ge seglarna en egen mötesplats på Båtmässan. Segling är stort på västkusten och vi vet att det finns ett jätteintresse för allt som har med segling att göra, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan, som arrangeras 5–13 februari.
I seglingshallen kommer det att vara fullt av olika aktiviteter. Här ska besökarna kunna lära sig mer om segling och få inspiration inför den kommande seglingssäsongen. De kan till exempel få svar på vilken segelbåt som passar familjen bäst, praktiska tips om segling, de bästa hamnarna, intressanta långseglingar och allt annat som har med segling att göra.
– Med seglingshallen vill vi skapa möten mellan seglingsintresserade och olika aktörer inom seglingen. Vi märker att seglingen ligger i tiden. Allt fler visar nu intresse för detta miljövänliga och avkopplande sätt att ta sig fram på vattnet, säger Bengt Wallin.
Seglingshallen kommer att vara bemannad med seglingskunniga medlemmar från olika segelsällskap, bland andra GKSS och Stenungsunds Segelsällskap.
– Jättekul att Båtmässan satsar på segling. Det ligger helt rätt i tiden. Vi ser fram emot att vara med och fylla hallen med seglingsaktiviteter säger Peter Klock och Lars Berglund från GKSS respektive Stenungsunds Segelsällskap.
På den speciellt uppbyggda seglingsscenen kommer föredrag och andra aktiviteter att avlösa varandra.
– Vi lägger mycket kraft på att skapa ett varierat program med många olika föreläsningar som ska passa alla seglingsintresserade, säger Bengt Wallin.
En 200 kvadratmeter stor seglingsbassäng kommer att byggas i hallen. Här ska besökarna kunna testa segling inomhus med segelbåtar som får sin vind från speciella fläktar. Svenska Mässan, olika utställare och organisationer kommer också att arrangera ett antal ”officiella” seglingstävlingar.
I seglingshallen kommer det att finnas en restaurang som serverar mat med maritima förtecken.
– Segling är något som engagerar många i Sverige och vi måste presentera vår idrott på ett attraktivt sätt. Segling innehåller många olika dimensioner, allt från elitsegling till fritidssegling. Vi hoppas att Båtmässans seglingshall kommer att visa på denna bredd, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef för Svenska Seglingsförbundet.
Foto: Jorma Valkonen.
www.batmassan.se
Att överskrida 0,2 promille när man kör båt eller seglar kan få helt olika konsekvenser beroende på vilken domstol som dömer. I Göteborg friades en sjöfyllerist som hade 0,28 promille i sig när han togs, men i Karlskrona fick en sjöfyllerist med betydligt högre promillenivå en fängelsedom.
Göteborgsposten skriver på sin hemsida idag 29 september om en sjöfyllerist som blev frikänd av Uddevalla tingsrätt. Det var en 55-årig båtförare som körde båt berusad i hamnen i Grebbestad.
Tingsrätten i Uddevalla ogillade åtalet eftersom båtföraren flyttade en båt med defekt motor, från ena sida bryggan till den andra. Enligt GP hävdade mannen att “han flyttade sin båt efter att ha hört på radio att ett väderomslag var nära förestående.” Mannen hade 0,28 promille men frikändes alltså.
Den båtägare som körde upp en motorbåt på Getskär i Karlskrona innerskärgård fick däremot ett fängelsestraff. Han dömdes till en månads fängelse för grovt sjöfylleri, enligt Blekinge Läns Tidnings hemsida.
Föraren hade hela 1,91 promille vid provtagningen oh även passageraren, som stod för navigeringen var berusad och hade 0,96 promille.
Paret körde sin snabbgående båt 5 m upp på Getskär efter att ha spelat golf och avslutat dagen med en rejäl middag. Kvinnan dömdes till 80 dagsböter à 50 kronor för sjöfylleri som medskyldig. Mannen får en månads fängelse för grovt sjöfylleri.
www.gp.se
www.blt.se
Foto: Kustbevakningen.
Kommentarer
Verkar väl rimligt!
En man flyttar sin gummibåt inne I en hamn för att han vill säkra båten mot hård vind.
Han hävdar nödliknande situation. Det går inte rätten med på. Rätten hävdar att han skulle be någon annan flytta båten! Det betyder att undantaget " nödliknande situation" försvinner till stor del, om någon annan båt finns i närheten. Kunde Polisen hjälpt mannen? Nej, dom väntade tills han var klar och tog in honom utan anledning för alcoprov!
Det är rätt stor skillnad på 0,28 och 1,91 promille.
Kan det vara därför? ? ?
Enorm skillnad! Hela idén med 0,2 gränsen är befängd. Drar ner trovärdigheten för lagar och regler.
Digital Yacht ska introducera två nya AIS-mottagare. Den första heter AIS100 och är en dubbelkanalig mottagare konstruerad för den billigare prisnivån. Den kan kopplas in till elektronisk utrustning som till exempel kartplotter eller radar. De flesta kartplottrar som har tillverkats under senare år är “AIS-redo” och kan därmed ta in AIS-signaler på sin plotterdisplay.
AIS100 sänder data genom NMEA 0183 dataformat, vilket underlättar kontakten med båtens plotter. Den kopplas in till en VHF-antenn och kostar cirka 180 Euro.
För mer komplexa system som är uppbyggda kring NMEA 2000 (N2K) datastandard introducerar Digital Yacht en annan apparat, kallad AIS200N2K. Den klarar såväl traditionell NMEA 0183, USB (för PC) som N2K datakoppling. Data som till exempel djup, fart och vind kan konverteras från NMEA 0183 till N2K i denna enhet. AIS200N2K kostar cirka 400 Euro.
www.digitalyacht.co.uk
Franska Alubat är hittills mest kända för sina robusta långfärdsbåtar i aluminium. Nu presenterar varvet även en 16 m lång segelbåtsmodell kallad Cigale 16. Den är bredare, djupare och lättare än sin föregångare. Marc Lombard står för konstruktionen, uppger vår norska kollega www.batavisa.no.
Den nya Alubatmodellen får som sig bör premiär på den stora, internationella båtmässan i Paris i början av december.
Konstruktören har samlat många års erfarenheter i Cigale 16. Skillnaden mellan Cigale och Ovni, som också byggs av Alubat i Les Sables d’Olonne är bland annat att Cigale är mer snabbseglande båtar medan Ovni är inriktade på långseglare där uthållighet och mer praktiska lösningar är viktigare.
– Det moderna skrovet med hägt akterliggande knäckspant, maximal vattenlinje och lågt deplacement ger Cigale 16 alla möjligheter till att bli en exceptionellt snabb “cruising yacht” för både långa kryssningar och fartfyllda surfningar i medvind, säger Marc Lombard till Båtavisa.
Båten har en stor U-salong byggd akterut under sittbrunnen.
Nordisk återförsäljare är norska Lange Maritime.
Tekniska fakta
Designer: Marc Lombard
Löa: 15,99 m
Vattenlinje; 15,9 m
Bredd: 4,79 m
Djupgång: 2,46 m
Vikt: 10,75 ton
Ballast: 3,5 ton
Vattentank: 600 liter
Dieseltank: 400 liter
Storsegel: 69,5 kvm
Genua: 72,6 kvm
Gennaker: 135 kvm
CE-klass: A
www.langemaritime.com
www.batavisa.no
Silva Siju är det sportiga och innovativa nya tillskottet till Silvas pannlampsserie. Den här minstingen ger bra synlighet i trafiken, gör att du ser barnen när de leker ute på kvällen och tar ingen plats i fickan eller ryggsäcken för att alltid finnas till hands. I huvudbandet finns den integrerade packpåsen Silva Cocoon där lampan skyddas mot trassel och ligger smidigt förpackad. Trots sin lilla storlek är det här en riktig liten tuffing till pannlampa, med ett tåligt och vattenresistent hölje.
Integrerat i det smala och lätta huvudbandet på Silva Siju finns Silva Cocoon, en packpåse som pannlampan lätt stuvas in i när den inte används. Tack vare den här nya lösningen slipper man trassel i fickan och kan snabbt få på sig pannlampan när den behövs. Med hjälp av den stora knappen på framsidan av lampan är det lätt att sätta på den även med handskar på och själva pannlampan går att riktas så att ljuset faller där det ska.
Två starka LED-lampor med tre olika ljuslägen ger ett mångsidigt ljus; starkt, svagare eller blinkande för ökad visibilitet. Det starkaste ljusläget räcker 15 meter och har en styrka på 16 lumen. Beroende på ljusläge så räcker batterierna i upp till 48 timmar. Silva Siju väger endast 35 gram inklusive de två CR2032-batterierna.
Pannlampan finns i fem olika färger, för att alla ska hitta sin favorit. Pris 200 kr.
Motorbåtsvarvet Cranchi är ett av många kvalitetsföretag i Italien. Nu presenterar de två helt nya modeller, Fifty 6 respektive Sixty 6. De nya båtarna får premiär på båtmässan i Genua i oktober, uppger norska Båtmagasinet på sin hemsida. Cranchi har själva ansvarat för design och hela framtagningsprocessen för de nya båtarna.
Att det är rejäla båtar med goda prestanda framgår inte minst av motorbestyckningen. Fifyt 6 förses med två stycken Volvo Penta D11-dieselmotorer med IPS 800 eller 900 drev medan den större modellen får dubbla MAN V12-dieselmotorer på 1 400 hk. Det innebär, enligt Båtmagasinet, att båtarna kan nå över 33 knop.
Redan förra året presenterades en mindre modell i serien på Genuamässan, en modell kallad Cranchi Sixty 4. De nya modellerna i serien finns i två versioner vardera med softtop (tygtak) och flybridge.
– Cranchi står själva för all utveckling, design och produktion. Ingen av de viktigare delarna i produktionen utom motorerna läggs ut på underleverantörer, säger den norska importören, Georg Wessel hos Geomarin AS, till www.batmagasinet.no.
Tekniska fakta Cranchi Fifty 6
Löa: 18,52 m
Bredd: 4,85 m
Djupgående: 1,35 m
Passagerare: 12
Vikt tom båt: 12 ton
CE-klass: B
Bränsletank: 2 000 liter
Vattentank: 540 liter
Kabiner: 3
Badrum: 2
Kojer: 7 + 1
Prylbanken har sedan 2004 försett marknaden för köp & säljmarknader med ett kraftfullt och innovativt verktyg för radannonser på internet. Sajten är välbesökt och har kunder runt om i Sverige. Nu har ledningen för Prylbanken bestämt att tiden är mogen för att lansera flera uppdateringar som gör Prylbanken ännu mer effektivare.
– Nu lägger vi till flera funktioner så att våra annonsörer får det lite lättare – både att annonsera och att sköta sina annonser – via internet – allt för enkelhetens och effektivitetens skull.
– Till detta har vi gjort en mängd förenklingar och förbättringar för att annonseringen skall vara enkel att genomföra. Vår testpanel har arbetat effektivt och kommit fram till en mängd sådana förbättringar och vi är mycket nöjda med deras arbete i detta.
– Inom några veckor kommer nya funktioner som ska lyfta Prylbanken till en helt ny dimension.
– Annonseringen är nu ännu enklare att genomföra – och som vanligt är all annonsering – helt gratis. Målsättningen är att bli nummer ett på marknaden och vi är på god väg mot detta mål, säger Staffan Bruzelius, vd och grundare till Prylbanken.
Prylbanken är en gratis köp & säljmarknadsplats och startades år 2004. I Prylbanken ingår även specialbankerna Mcbanken.se, Bilbanken.se, Båtbanken.se och Bobanken.se.
www.prylbanken.se
Den 24 september utsåg 16 länder vid ett ministermöte i Bergen, Norge, flera havsområden i det fria havet i Atlanten till skyddat område vilket är första gången i historien. Det var under det regionala havskonventionsmötet om skyddet av den marina miljön i Nordostatlanten, OSPAR, som bland annat detta beslut togs.
– Det är glädjande att vi kunnat nå konkreta beslut på en rad områden som ett nätverk av marint skyddade områden, försiktighetsåtgärder vid oljeborrning till havs, skydd av hotade arter och habitat samt åtgärder mot marint skräp, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
– Samtidigt återstår mycket arbete och nya utmaningar – det är därför viktigt att vi också enats om en strategi om det framtida arbetet och målsättningar de kommande åren, säger Sveriges delegat havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm.
Vid mötet behandlades bland annat:
En rekommendation antogs för förhindra oljeutsläpp med anledning av katastrofen i Mexikanska golfen. OSPAR skall se över det regelverk som tillåter borrningar under extrema förhållanden (t ex djup, grundförhållanden) och bedöma vilka ytterligare åtgärder som behöver vidtas.
OSPAR har sedan 2003 arbetat med att etablera ett nätverk av marina skyddade områden. Under åren fram till idag har flera av OSPAR:s kontraktsslutande parter utsett områden inom sin jurisdiktion. Vid detta möte dubblar OSPAR nu detta område genom att utse områden i det fria havet (länk karta).
Mötet tog ett stort antal beslut om skydd av skyddsvärda arter och habitat.
Stor uppmärksamhet ägnades åt problemen vid marint skräp som förutom stor miljöpåverkan får stora ekonomiska följder vid städning mm. Sverige som länge drivit frågan, nådde framgång i att utveckla konkreta reduktionsmål och förstärkta åtgärder.
Mötet beslutade också att ett närmare samarbete skulle inledas mellan OSPAR och den regionala havskonventionen för Östersjön (HELCOM)
Maxwell introducerar två helt nya kompakta horisontella ankarspel, HRC6 och HRC8. HRC6 och HRC8 är helt automatiska kätting/lin-ankarspel som är baserade på ny teknologi i kombination med väl beprövade konstruktioner. Denna nya serie ankarspel har den patenterade ”Rode management-teknologi” som utvecklats av Maxwell.
De eleganta enheterna har Maxwells automatiska ”fritt fall teknik”. Problemfri övergång från lina till kätting garanteras genom en innovativ, väl beprövad och patenterad tryckarm, ett system inbyggt i en säker och väl försluten konstruktion.
Vidare har Maxwell infört en ny revolutionerande design av kätting/linhjulet i HRC-serien och RC-serien för 2010. Besök Maxwells hemsida där du kan läsa allt om denna smarta “Wave Design” som är ett patenterat kätting/linhjul som inte bara har bättre grepp i ankarlinan, utan även mer skonsamt mot linan jämfört med traditionella system, vilket resulterar i ökad livslängd för ditt ankringssystem.
Pris från 9 000 kr.
www.vetus.se
Den här mäktiga 100-meterssegelbåten från Reichel Pugh Yacht Design får premiär som modell vid årets Monaco Yacht Show. Det är Design Unlimited team som visar de första detaljerna av denna fantastiska nya segelbåt, som har tagits fram i samarbete mellan Design Unlimited och Reichel Pugh Yacht Design. Med 100 m totallängd blir detta något helt nytt för lyxiga seglare.
Båten är väldigt lyxig men ändå förhållandevis graciös, av de bilder att döma som vi har tagit del av.
Ombord på denna jättebåt finns gott om utrymmen för alla slags aktiviteter inklusive solbad och privat samvaro. Under däck är utrymmena indelade på tre däck som får en stor del av sin belysning med naturliga ljusinsläpp.
Ägarkabinen och en VIP gästkabin kompletteras med ytterligare fyra dubbelkabiner och två mindre dubbelkabiner. Dessutom finns det plats för besättningen på tolv personer längre förut.
Bland lyxutrustningen finns en biograf och en spiraltraoppa som går mellan de olika däcken.
Design Unlimited är specialiserade på inredning för större yachter. Företaget grundades 2000 av Mark Tucker, som bland annat har samarbetet med Sunseeker och Hanse Group.
www.designunlimited.net
Sjötrafiken genom Göta älv (och därmed även Göta Kanal) stoppas den 26 augusti till 19 september 2011. Anledningen är att Trollhätte kanals slussar måste repareras och underhållas.
– Det här är ett jobb som måste genomföras för att vi ska kunna säkerställa anläggningarnas funktion. Tiden är vald för att vi ska störa både handelssjöfarten och fritidsbåtstrafiken så lite som möjligt, samtidigt som vi måste ha ljus och tillräckligt bra väder för att kunna genomföra arbetet, säger Ingvar Dyberg, sjötrafikområdeschef för Vänern.
I reparations- och underhållsarbetet ingår byte av fyra slussportar, renovering och delvis byte av slussbottnar, förstärkning av slussmurar, trösklar och luckschakt (med hjälp av sprutbetong och omfattande injekteringsarbeten) samt att tömma och rensa Bergkanalen i Trollhättan och Karls Grav i Vänersborg.
All sjötrafik stoppas från Gropbron i Vänersborg till Lilla Edets sluss från klockan 06.00 fredagen den 26 augusti 2011 till klockan 18.00 måndagen den 19 september.
Good ol’ Sailor Vodka – Sveriges första vodka på PET-flaska är en genomgående miljömedveten produkt. Vodkan är gjord på ekologiskt odlad svensk korn och kommer i en svensktillverkad PET-förpackning för minimal miljöpåverkan. Flaskans design är utformad i samarbete med Aniela, en av Sveriges främsta tatuerare.
Good ol’ Sailor Vodka är både Sveriges första vodka på PET-flaska samt en av de allra första vodkasorter som tillverkas på ekologiskt odlad korn. PET-förpackningar innebär en kraftigt reducerad miljöpåverkan jämfört med glasflaskor då upp till 58 procent mindre energi används i tillverkningen och upp till 77 procent mindre växthusgaser genereras i hanteringen.
Designen på PET-flaskan är gjord i samarbete med den framstående tatueraren Aniela från Flash Fighters, Sveriges första och mest anrika tatuerarstudio. Motiven består av klassiska sjömanstatueringar som täcker hela flaskan, till skillnad från traditionella fram- och baksidesetiketter.
– Vi har skapat en genomgående miljövänlig vodka med en spännande design som ligger i tiden. Att förpacka starksprit på PET-flaskor kommer att bli allt vanligare då miljövinsterna är så påtagliga. PET-flaskorna kommer inte bara att finnas i våra hem utan även på alla medvetna restauranger och barer som vill slippa hanteringen av tunga tomflaskor i glas, berättar Peter Edin, produktchef för Good ol’ Sailor Vodka.
Good ol’ Sailor Vodka är destillerad fyra gånger och uppvisar en ren doft med inslag av vetebröd, vitpeppar och citrus. Smaken är mjuk med toner av vete, citrus och kardemumma.
Priset för Good ol’ Sailor Vodka är 199 kr (700ml). PET-förpackningen ingår i retursystemet och ger 1 krona i pant. Försäljningsstarten sker den 1 oktober på samtliga av Systembolagets 413 butiker i Sverige.
www.galatea.se
Kommentarer
hoppas dom har valt en väldigt resistent plast så att inte alkoholen löser upp delar av den, det är ju inte speciellt nyttigt
N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett av Europas snabbast växande varumärken inom dam- & herrkonfektion. I våras var det premiär för NZA i Sverige, och vår/sommarkollektionen flög ut ur butikerna. Nu är den efterlängtade höstkollektionen äntligen här.
NZA:s design förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark. Resultatet är plagg med utmärkande färgkombinationer och särskiljande detaljer
Ett axplock av höstens plagg är bomullsskjortor för ca 900:-, rugbytröjor för ca 1200:-, stickade tröjor ca 1400:- och jackor för ca 2800:-
www.trendmark.se
Nu har Rupert Marine i Stockholm provkört den första testbåten av sin nya modell Ruptech 32. Enligt företagets egen information gick tstrundan mycket bra och gav fina resultat. Körningarna utfördes på Saxarfjärden i Stockholms skärgård i ett väder som passade Ruperts nya, tuffa båt bra. Ännu återstår dock mycket arbete innan den är helt klar.
provkörningen genomfördes i solsken med +15C, vind 9m/s från SO och en våghöjd på 0,3-0,4 m.
Det här var en Ruptech testbåt utan överbyggnad. Den var i stället försedd med platt däck och hål för ballast i vattentunnor. Vattentunnorna är flyttbara mellan för och akter för att simulera fram- och baktung båt.
Motorn i testbåten är en Volvo Penta D6-370/DPR. Alla tester utförda i mot- och medsjö med angivna resultat (nedan) som ett genomsnitt. Testpiloter var Carl Wranding, Leo Crambert och Andreas Andersen.
Testresultat
Vikt 1: 3480 kg = normalutrustad båt, halv tank (200 L) och 4 personer
Toppfart: 50,8 knop, bränsleförbrukning 1,53 L/Nm
Marschfart: 45 knop, bränsleförbrukning 1,28 L/Nm
Marschfart: 40 knop, bränsleförbrukning 1,19 L/Nm
Ekonomifart: 35 knop, bränsleförbrukning 1,05 L/Nm
Vikt 2: 3700 kg = normalutrustad båt, halv tank (200 L) och 7 personer
Toppfart: 49,7 knop, bränsleförbrukning 1,56 L/Nm
Marschfart: 44 knop, bränsleförbrukning 1,31 L/Nm
Marschfart: 40 knop, bränsleförbrukning 1,22 L/Nm
Ekonomifart: 34 knop, bränsleförbrukning 1,08 L/Nm
Ruptech 32 beräknas ha en torrvikt på 2800 kg med sparsam utrustning och cirka 3000 kg med genomsnittlig normal utrustning.
Rupert Marines egen kommentarer:
“Ruptech 32 känns väldigt trygg att köra under alla förhållanden, den går tyst och bekvämt. Skarpa girar i hög fart är helt odramatiska. Bra acceleration utan märkbar planingströskel. Båtens trimvinkel under acceleration och gång är perfekt vare sig den är fram- eller baktungt lastad.
Vi tycker att Ocke Mannerfelt har designat sitt kanske bästa skrov någonsin. Testresultaten visar att skrovet är 12% effektivare än tidigare luftsmorda skrov. Hur vi än lastar båten skiljer det bara en knop i alla varvtalsregister. Bränsleförbrukningen är mycket bra, cirka en liter per distans i ekonomifarter runt 34-35 knop.”
www.rupertmarine.com
Svalbard Expeditions, med bas i Longyearbyen på Svalbard, är en liten arrangör av exklusiva natur- och fotoexpeditioner runt den fantastiska arktiska arkipelagen Svalbard/Spetsbergen. Här finns mängder av fåglar, därtill sälar, valrossar, valar och icke minst en ännu så länge stor koncentration av isbjörnar – “Kungen av Arktis”.
Med det isförstärkta expeditionsfartyget MS Origo, som verkat runt Svalbard sedan 1991, kan de erbjuda expeditioner för max 12 gäster på 9-12 nätter ombord.
Eftersom företaget har en låg kostnadsstruktur samt samarbetar direkt med fartygets ägare utan mellanhänder, kan det hålla priser som ligger ca 10-60% lägre än de flesta andra kända operatörer.
Professionella guider och professionella, namnkunniga fotografer tar gästerna med till platser där ytterst få varit och till upplevelser få får vara med om under tider på året då fotoförhållandena är som bäst.
www.svalbardexpeditions.se
Nu komemr det en ny praktbok om vackra segelbåtar i trä, som alltid har en ovanlig förmåga att locka och beröra. Aldrig förr har de fått framträda som i Rena skönheter, en berättelse i ord och bild om 20 av våra svenska klassiker.
Redan vid förra sekelskiftet stod nöjesseglingen i full blom. Många av de stora segelsällskapen bildades under de här tidiga åren. Lusten att segla var stark, till och med lidelsefull. Som 1908, då en uppslitande strid delade Seglarsverige men resulterade i något unikt – den spjutsmala Skärgårdskryssaren, lika ursvensk som dalahästen.
Det verkade aldrig ta slut. I årtionden ritade skickliga yachtkonstruktörer nya segelbåtar, byggda av yrkesmännen på de otaliga småbåtsvarv som växt upp i Sverige. Ända fram till sextiotalet varade denna energiska, kreativa tid som var träbåtarnas epok. Flera tusen byggdes, många är borta, andra har sålts – och säljs – till utlandet. Men åtskilliga finns kvar, kärleksfullt vårdade. Deras öden har varit skiftande som vinden och är inte sällan gripande. Det är om några av dem som Rena skönheter handlar.
Vi möter Beatrice Aurore, Itaka och Refanut, ståtliga berömdheter som mäktiga män tog till sina hjärtan. Men också anspråkslösa Lasse-Maja, slöjdlärarens hembyggda koster; Jo-Jo, den näst första Folkbåten; och lilla Dopping, en av tidernas vackraste segelbåtar – och lika många klassiker till ur det rika svenska båtarvet.
Bengt Jörnstedt är kappseglare, har arbetat som segelmakare och var i mer än två decennier chefredaktör för tidningen Segling. Tidigare har han skrivit Pelle P; Rena linjer, ren segling; och självbiografin En seglares äventyr.
Fotografen Malcolm Hanes är en av Sveriges främsta seglingsfotografer.
www.norstedts.se
SellPower Nordic AB är ett företag som utvecklar och säljer framtidens strömförsörjningssystem för marin och fordonsindustrin. SellPower lanserar nu ett brett sortiment av AGM batterier från UPLUS.
UPLUS AGM batterier tillverkas av en av Kinas största batterifabriker och finns i 2, 6 respektive 12 Volts utförande.
Sortimentet erbjuder batterier med hög kvalité och lång livslängd som fungerar perfekt som allround batterier för marint bruk. SellPower erbjuder kundanpassade batterisystem med batterier från 1,2Ah upp till 3000Ah, allt för bästa möjliga prestanda.
www.sellpower.se
Nu är en uppföljare på gång till den framgångsrika hybridbåten Greenline 33 (bilden), som hade svensk premiär på Allt för sjön i mars i år. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.
Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.
Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 220 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik. Enbart i Sverige har generalagenten sålt flera tiotal av den här modellen.
Den nya modellen får bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.
Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).
Tekniska fakta
Längd: 11,99 m
Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m
Kojer: 5
Vikt: 8 000 kg
Dieseltank: 700 l
Vattentank: 300 l
Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop
Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop
Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop
Design J & J Design
Builder Seaway
Förra sommaren erbjöd sig kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation att frivilligt tömma avfallsvatten – bland annat från toaletterna – via hamnarnas mottagningsstationer. Trots det tömmer fortfarande mindre än hälften av kryssningsfartygen sitt avfallsvatten i Stockholms hamn där kapacitet finns och flera av fartygen tömmer bara symboliska mängder. WWF yrkar nu på ett förbud mot avfallsdumpning i Östersjön för alla passagerarfartyg.
Pressrelease:
Det var en framgång när kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation (European Cruise Council) förra året lovade att frivilligt sluta dumpa avfallsvatten ute till havs. Kravet var att anläggningarna skulle hålla en tillräckligt hög standard med en snabb tömning som inte innebar några extra kostnader.
Än så länge är det relativt få kryssningshamnar som kan erbjuda fullgoda mottagningsstationer för svartvatten – men Stockholms hamn och i viss mån även Göteborgs hamn motsvarar rederiernas krav. Trots det är det bara ett av de anlöpande kryssningsrederierna i Göteborg som tömmer i land – och i Stockholm väljer fortfarande över hälften av kryssningsfartygen att inte tömma avloppsvattnet i hamn utan med största sannolikhet rakt ut i den redan allvarligt övergödda Östersjön. Dessutom tömmer flera av de fartyg som använder Stockholms mottagningsanläggningar bara symboliska mängder.
– Problemet är att det inte finns några lagar för det här. På land hade det självklart varit otänkbart med utsläpp av den här storleken. Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer mellan 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.
Däremot ser det med några få undantag bättre ut hos linjetrafiken framförallt mellan Stockholm och andra Östersjöhamnar. Även Gotlandstrafiken tömmer numera allt avfallsvatten i land. Kryssningstrafiken ligger långt efter vilket dels beror på att vissa rederier kommer från länder där miljömedvetenheten är låg och på att de normalt seglar i områden där utsläpp inte uppmärksammas och mottagningsmöjligheter saknas.
– I slutänden handlar det om ansvar. Det är viktigt att länder och hamnar ställer upp. Städerna som tjänar mycket pengar på kryssningsturisterna måste också vara med och betala notan för att turistnäringen ska bli så miljövänlig som möjligt. De som tjänar på en verksamhet måste också ta ansvar för de utsläpp och skador den genererar vilket annars tredje part får stå för – i värsta fall genom att se sin miljö långsamt förstöras, säger Mattias Rust.
WWF deltar vid Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO) 61:a miljömöte i slutet av september och kommer återigen tala för ett förbud av avfallsdumpning från passagerarfartyg i Östersjön. Då lägger Östersjöländerna fram ett gemensamt förslag med stöd för ett förbud där respektive land förbinder sig att erbjuda kryssningsfartygen fullgoda mottagningsanläggningar i de hamnar de besöker.
Kommentarer
f*n va snyggt!