nyhetstest

Den 47:e upplagan av Tjörn Runt är genomförd. 471 seglare var anmälda, 465 registrerade sig och 409 korsade mållinjen. På bilden syns Hallberg-Rassy 372:an “Rassker 372” som vann sin klass i Tjörn Runt.

Trots den bitvis hårda vinden var det relativt få seglare som valde att inte starta eller bröt sin seglats. Seglarna menade att det var förhållanden som passade alla båttyper och de upplevde också att säkerheten runt banan var god.

2010 års totalvinnare blev Simon Petersen som i sin egenhändigt byggda One-Off SP 75 vann en överlägsen seger med nästa 15 minuter. Helt överraskande var inte vinsten eftersom Simon Petersen totalt blev 3:a 2009. Han knep även första platsen i sin startgrupp både 2009 och 2010.

Vinnarna i de olika startgrupperna 2010 blev:
Grupp Rorsman Båttyp Klubb
1 Jonas Frii Formula 18 LBS
2 Bengt Falkenberg First 40 GKSS
3 Simon Petersen One-Off SP 75 GKSS
4 Stefan Pavia Melges 24 STSS
5 Emil Sandberg Smaragd LDSS
6 Hans Caspersson Omega 30 GKSS
7 Rikard Svanberg CB 66 Racer VIBK
8 Michael Collberg Express MSK
9 Johan Söderberg Cumulus BKSS
10 Håkan Olsson Drake STSS
11 Per-Erik Johansson 606 HJBK
12 Hans Oskarsson Accent STSS
13 Arne Goksöyr K-32 SSF
14 Göran Börjesson Nordisk Folkbåt BKSS
15 Magnus Rassy HR 372

De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglade om egna klasspriser blev Express, H-båt och IF. Mer information och resultat finns på www.stss.se. Prisutdelningen hålls söndagen den 29 augusti kl. 17:00 på Stenungsbaden Yacht Club.

Volvo Penta har levererat ett system med dubbla IPS1050 till ett nytt supportfartyg – M/V Performer – som ska tas i tjänst i södra Danmark. Fartyget ska jobba för Northern Offshore Services i Sverige och går direkt i tjänst vid en vindkraftpark i Danmark. Hon får goda prestanda tack vare de rejäla dieselmotorerna. Bland finesserna märks Volvo Pentas nya Dynamic Positioning System.

– Supplybåtar för vindkraftanläggningar är en snabbt växande verksamhet. Med de nya IPS1050 får vi en komplett serie motoralternativ för de här båtarna. Fördelarna är flera, bland annat lägre bränsleförbrukning än med andra motorinstallationer och hög manövrerbarhet, säger Anders Alvhede vid Volvo Penta.

Den aktuella båttypen är en multifunktionskatamaran. Hon kan frakta dykutrustning, dekompressionskammare och annan utrustning. Upp till tolv passagerare kan också åka med för att komma ut på olika servicejobb.

Båten är även utrustad med en fast 142 kVA generator för att förse byggarna med el när de installerar nya vindkraftverk. Hon har dessutom bunkermöjligheter för att transportera diesel.

Båten är byggd av South Boats i England och är konstruerad med ett aluminumskrov. Traditionellt har liknande båtar försetts med vattenjet eller ställbara propellersystem, men den här gången valde alltså Northern Offshore Services Penta IPS i stället.

En av finesserna är Volvo Pentas nya Dynamic Positioning System, som håller båten stilla i vattnet. Den möjligheten är extra eftertraktad vid servicejobb till sjöss.

M/V PERFORMER
Ägare: Northern Offshore Services, Sweden
Byggd: 2010, South Boats Special Projects Ltd. Isle of Wight, UK
Huvudmotorer: 2 X Volvo Penta IPS1050
Effekt: 588/800 kW/HP
Skrov: Aluminum
Deplacement: 25.0 t
Längd ö a: 16.0 m
Bredd: 6.3 m
Djupgående: 1.70 m
Bunkerkapacitet diesel: 6000 liter
Passagerare: 12 + 3 besättning
Räckvidd: 600 Nm
Fart: 26/22 knop

Här är en rejäl båt för den som vill hyra något större på semestern. Det är den fjärde F45 som har sjösatts av holländska Feadship i samarbete med ett charterföretag. Ombord finns all bekvämlighet som förknippas med ett fartyg i den här klassen. Båten, som har byggts av Royal Van Lent, är närmare 45 m lång.

Flera holländska varv befann sig plötsligt i kris när världsekonomin drabbades av den extrema lågkonjunturen för ett par år sedan. Flera av dem gick i konkurs eller fick omfinansieras.

Feadship valde en lite annan väg och startade en särskild Feadship Charter Division. Det är i det sammanhanget som den nu aktuella samarbetspartnern och den nya yachten med namnet Sirius kommer in.

Antalet större yachter från Feadship som används för charter har ökat snabbt. Enligt varvet lämpar sig F45 särskilt väl för uthyrning med sina fem sviter, som gör det möjligt att tio personer vistas ombord som gäster utöver besättningen.

Liksom sina föregångare har Sirius överbyggnad, yttre stil och mycket annat designats av Feadship. Sirius har inredning i “‘Miami-stil”, vilket innefattar en hel del art deco.

tekniska specifikationer
Builder: Feadship – Royal Van Lent
Type: Twin-screw motoryacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 44.65m 146’6”
Beam overall: 9.20m 30’2”
Draft (loaded): 2.70m 8’10”
Fuel capacity: 40,000 l 10,500 US Gallons
Fresh water capacity: 10,000 l 2,600 US Gallons
Design
Naval architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interior design: Sinot Design Associates
Propulsion
Main engines: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 bhp
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF W7540
Stabilizers: VTNaiad Marine zero-speed
Max. speed: 14.5 knots
Range: Transatlantic
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht, Mono, G6, LMC, UMS, MCA
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 2x Caterpillar C9/Stamford 150 kW
Main electric system: 400/230 VAC/50 cy
Shore connection: 400/230 VAC/50 cy/150 kVA

28 augusti 2010 går HYUNDAI CUP med HSB Race i Nynäshamn. Redan nu är 65 båtar anmälda. För att utveckla tävlingen ytterligare har initiativtagarna till Hyundai Cup valt att flytta tävlingen till Nynäshamn. Nynäshamn har unika kappseglingsvatten i kombination med kommunikation ända fram till kajen.

Pendeltåget tar timmen och med nya motorvägen är du vid Globen på ca 35 minuter. Nytt för i år är också att det kommer att filmas ute på banan (från båtar) som direktlänkas till land. Det kommer att möjliggöra att man kan följa ett antal båtar live.

I Hyundai Cup tävlar alla på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Syftet med jaktstarten är det mindre båtarna inte skall komma i lä av de större samtidigt som man ser varandra på banan. Precis som tidigare år är det en Hyundai bil som utgör första pris.

Programmet
Onsdag 18.00 Avgiftsfria hamnplatser tillgängliga för tävlande båtar i Nynäshamns gästhamn t.o.m. söndag 29/8.
Fredag 17.00-21.00 Regattaexpedition öppen för registrering.
Lördag 08.00-09.00 Regattaexpedition öppen för registrering.
08.30 Skepparmöte
10.00 Varningssignal första start
18.00 Prisutdelning på scenen
19:00 Regattafest i Hamnen med musik och dans.
Klasser
Kölbåt enligt SweLYS/SRS

Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
Ca 28 distans lång bana.
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Anmälningsavgift om 500:- skall vara NSS tillhanda senast den 2010-08-27. Vi har valt att förlänga anmälningstiden till fredag före start så att alla som just kommit hem från semestern hinner anmäla sig. Anmälningsavgiften betalas till pg 14 44 56-1.

Anmälan via formulär på http://www4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=450444 som skickas till

info@nynashamnssegelsallskap.nu

CNN sänder program om Marstrandstävlingen i helgen. Shirley Robertsons välkända seglingsprogram MainSail ger en spännande och insiktsfull skildring av Stena Match Cup Sweden och match racing i senaste avsnittet. Det bjuds på härliga seglingsbilder från i somras och intressanta intervjuer med de största stjärnorna på världstouren som förklarar varför just match racing är den hetaste och mest utmanande grenen inom seglingen.

Programmet sändes första gången 19 augusti, men kommer att gå i repris lördagen 21 augusti 09.30, 19.30 och 22.00 samt söndagen 22 augusti vid 05.00, 09.30 och 17.00 (Dessa är svenska tider, GMT+2).

MainSail visas inte bara över hela Europa utan även i Mellanöstern, Nordamerika, Latinamerika och i Asien.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Idag invigde Ostindiefararen Göteborg Sail Amsterdam 2010, Europas största marinfestival som väntas locka över 1,5 miljon människor. Skeppet seglade in i Amsterdam som nummer två efter den Holländska stoltheten Stat Amsterdam i den stora Sail In paraden där tusentals båtar deltog. – Det var helt otroligt mycket båtar, så många hade vi inte ens runt oss vid hemkomsten från Kina och att vi dess utom fick möjlighet att inviga festivalen med åtta skott salut kändes helt fantastiskt, säger kapten Peter Kaaling.

Den stora Sail In paraden där tusentals båtar deltog pågick i närmare sju timmar och nådde Amsterdam runt kl 17 på torsdag eftermiddag.

– Paraden var en stor folkfest och ut med Noordzeekanalen hade hundratusentals människor samlats. Nu ser vi framemot fyra dagar i hamn med massor av besökare, säger Emanuel Persson, expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Intresset kring Ostindiefararen Götheborg har visat sig vara mycket stort i Holland och både den statliga tv kanalen NOS och en rad kommersiella kanaler följde skeppet live vid inseglingen.

Vid inseglingen längs Noordzeekanalen deltog tusentals båtar
Sail Amsterdam arrangeras var femte år och i år är Ostindiefararen Götheborg en av huvudattraktionerna. ING Bank, ett av världens största finansbolag, som har engagerat skeppet och som även är huvudsponsor för Sail Amsterdam, har bland annat byggt upp en söderhavsö på närmare 2 500 kvadratmeter där skeppet kommer att ligga.

– Det är roligt att stora internationella företag ser potentialen med Ostindiefararen Götheborg, det ger oss möjligheten att fortsätta marknadsföra Sverige och svenskt näringsliv ute i världen, säger Emanuel Persson.

Skeppet kommer att ligga vid kaj i Amsterdam fram till och med måndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till tyska Bremenhaven för att delta i Sail Bremerhaven 2010.

www.soic.se

Redknows MiniFinder spårbara GPS-larm kommer att monteras i alla nya Doralbåtar som säljs i Sverige från och med Augusti 2010. JvM MARIN som är ny generalagent och exklusiv återförsäljare av DORAL© daycruisers och lyxyachter i Sverige och Finland, har tagit beslutet att installera redKnows MiniFinder spårsändare som standard i alla båtar de säljer.

– DORAL© är exklusiva båtar som är attraktiva stöldobjekt. Genom att installera redKnows MiniFinder som standardutrustning får kunden en hög säkerhet redan från början. Dessutom får våra kunder lägre premie på sina båtförsäkringar, med en redKnows spårsändare installerad, säger Jonas von Matérn, ägare av JvM Marin.

– Vi är självklart glada över förtroendet, säger Mattias Olsson marinansvarig på Axtech AB. Det ökar tryggheten för kunden som när som helst kan kontrollera positionen på sin båt. Det underlättar även för kunderna att JVM Marin installerar larmet direkt på ett ställe där det är omöjligt för tjuven att hitta det. Vi hoppas att det skickar en signal att det inte är någon mening med att stjäla en Doralbåt, avslutar Mattias.

redKnows finns representerat hos JVM på Flytande båtmässan Stockholm 2 – 5 september.

En av världens mest erfarna jorden-runt-seglare, Magnus Olsson, blir rådgivare till Najad. Magnus Olssons deltagande i Tjörn Runt, som skeppare/rorsman på en Najad 570, blir ett avstamp för fortsatt samarbete. Najad firar 40 år och laddar inför framtiden – att fortsätta bygga kvalitetsbåtar, nu med hjälp av Magnus Olsson. Magnus, en av världens mest erfarna seglare kommer att agera rådgivare till Najads ledning och styrelse.

– Jag har alltid sett Najad som vackra fina båtar. Med mina erfarenheter från de öppna haven bidrar jag gärna till att utveckla Najads framtida produkter, säger Magnus Olsson.

Magnus Olsson med en lång karriär som kappseglare och jorden-runt-seglare har mycket att bidra med: En kappseglares attityd att en segelbåt måste vara lätt att hantera och en havskappseglares kunskaper om vad som krävs av en segelbåts design och konstruktion för att uppnå optimala egenskaper och att känna sig säker ombord.

Detta stämmer väl överens med Najads inriktning – oceangående segelbåtar som lätt kan hanteras av två personer samt kombinera prestanda med trygghet och säkerhet till sjöss.

– Vi känner stor glädje att få möjlighet att få ta del av Magnus kunskaper gällande segling, teknik och design. Den glädjen kommer våra produkter och i slutändan våra kunder få dra nytta av, säger Per Lindquist, VD Najadvarvet.

Jenny Axhede, Linda Rahm, Torvar Mirsky och Magnus Holmberg deltar i Tjörn Runt med start på lördag den 21 augusti. De fyra med sina besättningar, som representanter för GKSS, seglar var sin DS 37, båtar som normalt används under Match Cup Sweden. Initiativet till detta sjöslag kommer från BMW, som är en av GKSS huvudsponsorer.

BMW satsar stort på segling över hela världen. I Sverige var BMW nyligen titelsponsor till BMW Dragon Gold Cup som arrangerades av GKSS i Marstrand. ”BMW’s tro på kraft, design och teknik i perfekt kombination gör att ett samarbeta av denna karaktär passar in perfekt”, säger Tord Johansson, vd Bilia Group Göteborg.

De fyra rorsmännen är alla internationellt välmeriterade match racing seglare. Torvar Mirsky och Magnus Holmberg seglar med nästa generation svenska match racing seglare ombord. Det vill säga yngre förmågor som förhoppningsvis kommer att skörda framgångar i Match Cup Sweden i framtiden.

”Vi förväntar oss en tuff intern kamp. Det skall också bli intressant att se hur vi som match racing specialister kan hävda oss mot det övriga fältet”, säger Magnus Holmberg.

Fakta:
Linda Rahm:
3:a VM i Match Racing 2006
Segrare i Lysekil Women Match 2006 och 2007
Satsar på OS 2012 i London

Jenny Axhede:
Match Racing Meriter:
VM silver 2006
2:a på VM 2009
EM brons, NM Guld och Silver, SM 2 guld, 3 silver.

Torvar Mirsky:
Torvar är från Perth, Australien. Endast 24 år gammal är han redan väl etablerad i toppen av
Match Racing Touren och anses vara en av seglingsvärldens största talanger.

Torvar Racing Team
Total 2:a i World Match Racing Tour 2009
2:a 2008 och 4:a 2010 i Match Cup Sweden
Medlem i Sail Racing Test Team
Endast 24 år gammal är Representerat Sverige tre gånger i OS och tog under denna period 6 VM och EM medaljer
Segrare av World Match Racing Tour 2001
Rorsman och Skipper för Victory Challenge i America’s Cup 2003 och 2007
3:a Match Cup Sweden 2010.
Medlem i Sail Racing Test Team

Bilden: Magnus Holmberg.

Den amerikanska superbåtbyggaren Cigarette och tyska Mercedes-Benz SLS AMG gör en gemensam satsning för de som har fickorna fulla med pengar och älskar både snabba båtar och bilar. I ett “paket” säljs Mercedes-Benz SLS AMG Cigarette Boat Up för flera miljoner dollar. På köpet får kunderna prestanda och utstrålning i toppklass.

Det är Mercedes som har hjälpt Cigarette att designa en av deras powerboats. ANledningen är att fira födelsen av den nya Mercedes-Benz SLS AMG. Bilen är ett resultat av Mercedes Benz performanceavdelning AMG och tillsammans med Cigarette Racing team har de skapat något alldeles i särklass.

Båten säljs i en racingvariant för drygt 900 000 Euro (9 Mkr) av tyska Maranello Marine GmbH.

Mercedes-Benz SLS AMG Cigarette båten erbjuder det allra häftigaste som finns för större båtar. Motorerna är de helt nya Mercury Racing 1 350 hk på 9 liters slagvolym. Det är en V8 med dubbla turbo. De två båtmotorerna ger var för sig fem gånger mer effekt än SLS AMG. Marschfarten för Cigarette 46’ Rider XP är 95.59 knop och toppfarten är 117 knop (210 km/h).

Både båten och bilen är lackade i samma handpålagda AMG Alubeam silverfärg. Det ger ett “metalliskt skinn” till ekipagen.

Även interiören i båten och bilen följer samma stil. Klädseln är försedd med Nappaläder och allt porslin är lackat i två färger.

Enligt Cigarette har båten mer än 100 tekniska innovationer, bland annat avancerad viktreducering.

www.cigaretteracing.com

Kommentarer

Åke i Trosa 06:28:04 2010-08-29

Tekniken utvecklas medan etiken avvecklas

Åke Södergren, Nävekvarn 12:20:07 2010-09-27

Just hemkommen från en segling med 50 foots segelbåt från området norr om Sicilien, ger jag den rekommendationen till andra, som avser att segla i Italien, att, håll reda på kostnaderna!! Det är svindyrt i hamnarna, som dessutom är rätt oskyddade. Det kan kosta 8000sek för en natt i en marina!! Och ingenting extra ingår i priset.

Den 47:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen 21 augusti. Bland de 450 anmälda båtarna finns många aspiranter som vill vinna årets största kappsegling. Självklar finns 2009 års vinnare Arne Goksöyr på startlinjen. Michael Collberg ser gärna en fjärde vinst i Tjörn Runt efter ett mycket framgångsrikt år i sin Express. Efter bytet till Melges 24 blir Jonas Berntsson en uppstickare. Peter Gustafsson har under säsongen seglat sin J/109 både mycket och bra.

I startfältet finns även den nya båttypen Aspect 40 med Anna Drougge vid rodret och storseglaren Mange Olsson är rorsman på en Najad 570. I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare såsom Hans Oskarsson, Mats Johansson, Simon Petersen, Carl-Axel Hellman, Anders Dahlsjö, Göran Haglund och Johan Davidsson.

De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglar om egna klasspriser är Express, H-båt och IF.

Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. Upplev folkfesten på vattnet eller från land, 09:00 går första starten.

Mer information finns på www.stss.se

Salona 41 är det senaste tillskottet i Salona Yachts modellprogram. Båten har vackra linjer och dubbelrattsystem. Hennes slanka och rena linjer följer hennes nyligen lanserade storasyster Salona 44:s moderna stil med dubbla rattar.

Salona 41 har en stor och rymlig sittbrunn som det är lätt att röra sig i tack vare de dubbla rattarnas placering på var sin sida i sittbrunnen som både ger fri passage till aktern och ökar seglingskänslan och kontrollen för rorsmannen vid aktiv segling.

Den öppna aktern i sittbrunnen kan snabbt stängas igen med ett flexibelt sittbänkssystem som tillval. Sittbrunnen är har två generösa stuv, ett dränerat utrymme för gasol samt med ett speciellt fack för livflotte. Däcksutrustningen kommer från Harken.

Alla fall och trimlinor är neddragna till sittbrunnen och gör båten lätt att segla även för en liten besättning. Som standard utrustad med sex Harkenwinchar i sittbrunnen.

Nere i Salona 41 finns en rymlig salong med mattlackad mahognyinredning. Takhöjden är 195 cm. På babords sida finner man ett funktionellt L-pentry.

Standardlayouten har en stor akterkabin på babordssidan med skåp och en 2,10 cm lång madrasslängd, owners cabin är placerad i den förliga kabinen med en fin komfort för långa semesterseglatser. Den har goda förvaringsutrymmen under de 2,10 cm långa madrasserna och väl tilltagna skåp och garderober. För att inte kompromissa med komforten finns även både 12V och 220V uttag med landström. Även akterkabinen har både 12V och 220V uttag. I båda sovkabinerna finns det säten att sitta på för bekväm påklädnad och ombyte.

Fakta Salona 41

Längd 12,50 m
Bredd 3,84 m
Djup 2,0 m
Depl 7200 kg
Stor 53,5 m2
Genua 57,6 m2
Motor Yanmar 29kW (40hk) med segelbåtsdrev
Pris från 198 750 € inklusive moms fritt Salonavarvet i Kroatien.

Världspremiär av nya Salona 41 kommer att ske på den flytande båtmässan ”HISWA” i Holland 31 augusti – 5 september.
För Sveriges del blir premiären på Scandinavian Boatshow i Stockholm i november.

www.promarinegroup.se
www.salonayachts.com
www.sjomanyachting.se

Buster har under början av året stärkt sin ställning som Nordens populäraste motorbåt. Det goda försäljningsresultatet för den förnyade versionen av den populäraste båtmodellen Buster L har satt fart på tillväxten. ”Enligt information från återförsäljarna säljer även begagnade Busterbåtar bra”, säger Juha Lehtola, chef för Fiskars båtverksamhet.

Busters tillväxt avvek tydligt under januari-juni från den allmänna situationen på båtmarknaden. Av de båtar som registrerades i Finland i början av året utgjordes nästan var fjärde av en Buster och antalet registreringar ökade med hela 17 procent jämfört med föregående år. Förutom i Finland har Busters proportionella marknadsandel ökat också i Sverige och Norge.

Enligt Lehtola var hela Buster-kollektionen mycket framgångsrik i början av året. Framför allt har säsongens nyheter Buster L och Buster XXL uppfyllt förväntningarna och intagit sin plats som efterföljare till succémodellerna.

Rekordmånga nya modeller
Inför säsongen 2011 lanserar Fiskars båtverksamhet rekordmånga nya Buster-modeller. Fyra nya Buster-modeller lanseras redan på Helsingfors flytande båtutställning, som inleds den 19 augusti. Fler nya modeller ska lanseras under vintersäsongen.

”Vi fortsätter att satsa stort på produktutveckling och förnyar båtkollektionen Buster kraftigt. Vårt mål är att se till att Busters marknadsställning och popularitet som Nordens mest kända båtmärke stärks ytterligare”, berättar Juha Lehtola.

Lehtola betonar att Fiskars i egenskap av stor tillverkare av motorbåtar har resurser för en kompetent och djupgående produktutveckling och för en långsiktig utveckling av båtkollektionen. ”Det syns i produkternas utformning, funktion och kvalitet”, konstaterar Lehtola.

Nya Buster M
Den kanske mest efterlängtade av höstens nyhetsmodeller är familjebåten Buster M med plats för fem personer, en båt av tredje generationen. En märkbar ändring som också syns bäst är de nya pulpeterna: de är mer ergonomiska och erbjuder ett betydligt bättre vindskydd än tidigare. Pulpeten finns nu också tillgänglig för vänster sida. Dessutom har passagerarnas komfort förbättrats genom aktertoftens nya design.

Buster-båtarna i storleksklassen fyra och en halv meter har alltid varit marknadsledare i sin klass. Den första Buster M-modellen lanserades år 1997 och ersatte då den tio år gamla klassikern Buster RS. Även gamla Buster RS-båtar är fortfarande efterfrågade fortskaffningsmedel på marknaden för begagnade båtar.

Nya Buster M är 4,6 meter lång och väger endast drygt 300 kilo. Tack vare att den är så lätt och har en konstruktion av marinaluminium är den lätt att hantera, såväl på stranden som på en trailer utan bromsar. En ekonomisk skrovdesign betyder ett litet effektbehov och en låg planingströskel. Motorn kan väljas i den ekonomiska effektklassen på 30–40 hästkrafter.

Nya Lx-versionen av favoritbåten
Nya Buster Lx tillför Nordens populäraste båtmodell egenskaperna hos en båt som är två storleksklasser större: ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 55 liter. Motoreffektens övre gräns har stigit till 60 hästkrafter.

Vid jämförelse med den vanliga Buster L utgörs den synligaste ändringen i Lx av pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.

Mittpulpet-S
Klassiskt utformade Buster S har i sin tur gjorts om till en fiffig båt med mittpulpet. Om man utelämnar Buster S:s mittbänk och placerar en ergonomisk, smal pulpet mitt i båten, förvandlas S till skärgårdens lastdragare Buster S cc. Båten har ett stort golvutrymme för transporter och fiske.

XXL Cabin för alla väder
Den efterlängtade uppdateringen av större båtar utgörs av den andra generationens modeller för Busters förbindelsebåtar för alla väder. Buster XXL Cabin, efterföljaren till XXL AWC-modellen, är en helt förnyad genomgångbar mitthyttsbåt. Cabins hytt har tillräcklig ståhöjd, ett glastak med stor öppningsbar ruta samt sovplatser för två personer.

www.buster.fi

Kommentarer

Ulf 19:32:33 2010-08-27

Jag gillar Buster Lx, undra om det blir väldigt dyr. Vanliga L kostar en hel del nu.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 Nm. Det tar mellan en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind. Nytt för i år är starten med Accessjollar. Här ges barn och ungdomar med funktionshinder en möjlighet att vara med och tävla.

Hela 15 seglare från olika klubbar i Västsverige är anmälda. Det är första gången ett så stort arrangemang genomförs i Sverige med Accessjollar.

Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. I år är det många yngre seglare som är anmälda, den yngsta deltagaren är född 2004. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

Bland de anmälda finns flera av fjolårets segrare; totalsegraren bland optimisterna Carl Ferm från RÖSS, Alexander Falkendal RÅSS i RS Feva, Stina Granholm från HJBK bland de yngsta optimistseglarna och Rolf Andreasson från StSS bland de äldre.

Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 300 ungdomar i optimist, zoom8, RS Feva RS, Tera eller Accessjolle. Just nu är 283 jollar anmälda. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut.

www.stss.se

Norska Askeladden har kommit igång ordentligt med produktutvecklingen efter de finansiella problemen förra året. Den senaste nyheten är denna Askeladden C62 Cruiser, som ska lanseras i höst med start på Oslos flytande båtmässa. Den version som visas allra först blir en båt med utombordsmotor.

De skisser som vi har fått ta del av är de allra första som har presenterats. En färdig båt ska dock presenteras på den flytande Oslomässan i september.

Den nya modellen heter Askeladden C62 Cruiser och visas med en Suzuki utombordsmotor. Båten är godkänd för utombordare på 115–150 hk.

Det här är en sportig familjebåt för weekendturer. Den har övernattningsplatser för 2+2 personer och en planlösning med handfat, dusch, färskvatten och spis. Båten har även spoltoalett och hålltank som standard.

Kapellet förvaras dolt i ett speciellt utrymme tills det behöver användas.

I Norge beräknas nya Askeladden C62 Cruiser kosta från 429 000 NOK med en Suzuki DF-115TL och en del extrautrustning.

www.askeladden.no

Plast i haven är ett globalt problem – i Stilla havet finns till exempel världens största ansamlingar av plastskräp, och i Bohusläns skärgård flyter 5 000 kubikmeter iland varje år. Electrolux tänker samla in plast från världshaven och göra ett antal dammsugare av det insamlade materialet. Initiativet kallas ”Vac from the Sea” och syftar till att öka medvetenheten om problemet med plastavfallet, och samtidigt motverka bristen på återvunnen plast, som behövs för att tillverka gröna hushållsapparater.

– En del ansamlingar av plast i världshaven beräknas vara långt större än delstaten Texas. Samtidigt har vi på land svårt att få fram tillräckliga volymer återvunnen plast för att möta efterfrågan på miljövänliga dammsugare. Världen behöver helt enkelt bättre på sin karma när det gäller hur plast hanteras, säger Cecilia Nord, ansvarig för Floor Care Environmental and Sustainability Affairs på Electrolux.

Electrolux planerar att tillverka ett antal konceptdammsugare av plastskräp som samlats in från Stilla havet, Indiska oceanen, Atlanten, Medelhavet, Östersjön och Nordsjön.

En av de platser där plast samlas in – vid sidan av t.ex. Hawaii och korallrev utanför Thailand – är skärgården på svenska västkusten. Ingen annan kust i Sverige är så hårt drabbad av plastskräp från havet än Bohuslän. På grund av sitt geografiska läge är den utsatt för systemet av strömmar som går genom Nordsjön och Skagerrak. Den bohuslänska skärgården med sina tusentals öar och rev, fungerar som ett filter för vattenmassorna på väg norrut.

På bloggen www.electrolux.com/vacfromthesea och på Facebook kommer intresserade att kunna följa och delta i projektet. De färdiga dammsugarna kommer att visas upp för beslutsfattare och konsumenter och användas för att skapa uppmärksamhet och en ökad medvetenhet för frågan.

– Tillvägagångssättet för att få upp plasten kommer att variera beroende på ort – från att dyka efter den till att håva upp den direkt från ytan. Vi kommer att samarbeta med frivilliga och experter som bor i dessa områden eller arbetar med detta, säger Cecilia Nord.

Ur haven och in i kretsloppet
Electrolux har ett naturligt intresse av att uppmärksamma problematiken. Electrolux finns i 150 länder och hundratals miljoner hem, och är en av världens största tillverkare av hushållsapparater.

– Ökad återvinning betyder också mer av gröna produkter och hushåll. Våra ingenjörer har lyckats skapa ett sortiment av miljövänliga dammsugare som till upp till 70 procent består av återvunnen plast, men vår vision är förstås att nå upp till 100 procent, för hela sortimentet, säger Jonas Magnusson, Product Marketing Manager på Electrolux.

Den osäkra tillgången på återvunnet råmaterial är det största hindret för att kunna driva utvecklingen vidare och öka andelen återvunnen plast ytterligare i hushållsapparater. Stora forskningsinsatser och framsteg sker för närvarande inom återvinningsbranschen. Men för att råda bot på obalansen mellan tillgång och efterfrågan och för att få kretsloppet att fungera, måste även konsumenternas medvetenhet förändras och återvinningen underlättas.

– Den här frågan är alldeles för viktig för att överlåta bara till politikerna. Företag, konsumenter och politiker har alla stort ansvar för situationen. Eftersom vi levererar apparater till miljontals hem så har vi möjlighet att skapa en bättre förståelse och påverka kundernas beslut, säger Cecilia Nord.

Följ projektet:
http://www.youtube.com/watch?v=YIlWzZo0fvo

Nu finns Navionics appar även tillgängliga för Android Smartphones. Tidigare har de bara funnits som app för Apple iPhone. Eftersom Android, liksom iPhone, växer snabbt hela tiden, kan det här bli en riktigt stor sak för den som vill navigera eller ha ett komplement till sin ordinarie GPS-plotter. Det ger också möjligheten att få en virtuell logg som kan delas med vänner som E-mail och på Facebook.

Bland de mest tydliga nyheterna i Navionics version 3.2 märks:

• Record/Save spår och rutter
• Fånga geo-taggade bilder
• Tillgång till en väldigt stor marin databas med massor av intressanta platser inlagda
• Sök marinor och speciella platser snabbt och enkelt med en knapptryckning
• Kolla tidvatten, månfaser, soltider m m

Navionics är certifierat för dessa Androidmodeller:
Motorola Droid
Nexus One
HTC Tattoo
Acer Liquid

Operatisystem: 1.6 eller senare
Priserna startar på 9.99€.

www.navionics.com

Kommentarer

Magnus 18:00:24 2010-08-17

eftersom Betal applicatoner ännu inte fungerar i Svergie så är Navionics Appen inte tillgänglig! 🙁

Australiens största byggare av fritidsbåtar, Riviera, har presenterat ritningarna till en kommande modell som de anser kommer att revolutionera flybridgebåtarna. Den nya modellen heter Riviera 53 Enclosed Flybridge och har massor av nytänkande tillsammans med lyx och bekvämlighet.

Båten är helt designad med datorteknik i form av Rivieras Uni-Graphics NX tredimensionella CAD-system. Den nya 53:an har designats hos Riviera själva efter undersökningar i ett par års tid hos befintliga Rivieraägare.

Resultatet är en linjeföring som vi skandinaver inte är helt vana vid med en gigantisk, inbyggd flybridge. Riviera 53 har mycket stora innerutrymmen, vilket har gett designerna stort utrymme för att skapa riktigt fina boutrymmen..

– Vår nya Riviera The 53 kombinerar modernt tänkande med traditionella värde. Den ger väldigt mycket båt för sin storleksklass och har till exempel lika lång salong som Riviera 61 har, säger design manager Neil McCabe.

Den nya 53:an är den första Riviera Flybridge i 50-fotsklassen som har en ägarkabin med king-size säng och stora förvaringsutrymmen i kabinen. Flybridgen har plats för tio personer och nås via en trappa från akterdäck. Det här är också den första båten från Riviera som erbjuds med en rad olika pod drives och motoralternativ från fabrik.

Här är resten av informationen från Rivieras egen press release på engelska:

The new Riviera 53 features hull lines that run straight aft from maximum beam, creating a powerful lift and planning surface along with great stability.

Moulded window casings create style and function, bringing 360 degrees of light into the interior and offering water views from every saloon seating position.

The 53’s main deck design is the culmination of years of experience from the Riviera design team, bringing light and fresh air from the huge cockpit – which doubles as an entertainment venue complete with hidden barbecue – into the main saloon living space, through a sliding glass door and a hinged hopper window.

The U-shaped galley design is positioned aft and therefore central to the massive saloon entertainment space and the cockpit. The galley is located to the port side and separated from fore and aft passing traffic.

The Riviera 53 offers the latest in European appliances showcased in high gloss timber and solid surface bench top. Central to the galley is a Miele combination oven, featuring an induction cooktop, with microwave oven and electric grill. Proven Vitrifrigo drawer fridge and freezer along with Fisher and Paykel drawer dishwasher are all standard.

Opposite the galley, to starboard, is a wet bar featuring options for ice maker, drawer fridge and freezer, and a floor to ceiling pull-out Hafele pantry. All galley drawers operate on soft close runners.

Also opposite the galley is a stylish internal staircase leading to the enclosed flybridge. Its floating teak treads mounted on solid stainless steel rails complements what will be a beautiful interior.

Forward of the galley is a C-shape dinette to port, that can convert into a double berth with a drop-down table. This arrangement faces a C-Shape settee on the starboard side creating a spacious social setting for up to 10 in sheer cruising comfort. All of the lounges on the 53 are plush and luxurious, with a generous depth of padding.

An option for a massive wide screen 50” TV on electric lift rises from the dash forward on the port side bringing sport and entertainment to the entire living area.

The flybridge is available in two options, with helm forward for long-distance cruising or helm aft, which many skippers prefer when sportsfishing. In either option, skipper and mate are seated on swivel pedestal chairs for maximum visibility.

A dinette table set amidst a C-Shape settee on the port side of the flybridge seats six comfortably, and a separate lounge to starboard complements the seating arrangement. A wet bar with drawer fridges and handbasin serves to refresh while underway. Prepared food is easily brought up to the flybridge from the galley directly below via the internal staircase. At rest or underway, the staircase can be secured for privacy or as a safety precaution via a folding, lockable hatch that disappears when open into varnished cabinetry.

The roof of the flybridge boasts a sliding electric sun roof creating a sky-lounge, typical of much larger vessels. Side-opening windows and surround visibility will add to the light, airy atmosphere.
The vessel’s massive engine room allows for flexibility of power plant choice, with the option for crew quarters or workshop isolated from the main living space. And the propulsion arrangement allows for maximum amidships space, which is used to deliver the most luxurious master stateroom for a vessel of this size.

When the party is over, there is nothing as comfortable as retiring to the full beam master stateroom, with king-size bed set amidships, and ample space either side. Port and starboard alarmed opening port holes bring light and fresh air below. A separate ensuite with solid surface non-slip tiled floor is set slightly below the level of the main cabin to contain water. A vanity unit with surface-mounted porcelain sink, typical of those found on much larger vessels, and a vacu-flush toilet complete the amenity.

A large cedar-lined walk-in robe complements the master stateroom, which features a multitude of storage set behind high quality gloss woodwork – a feature of all Riviera boats.

There is a massive 96,000 BTU capacity air conditioning on the new 53 reflecting the increasing use of Riviera boats in harsh tropical conditions. All venting and ducting is discretely hidden behind the stylish cabinetry.

To balance the interior, the 53 features a clever combination of varnished wood and fabric panelling, to create a soft acoustic ‘feel’ with visual styling to match.
Forward of the master stateroom is a guest stateroom, with a queen-size bed and wardrobe, and a third cabin with two single berths. A separate ensuite serves the guest accommodation and doubles as the day head, making this vessel perfect for larger families, or holidays involving two couples with children.

When it comes to propulsion, Riviera designers have settled on new-generation, fuel efficient pod drives to propel the 53 to a top speed of around 35 knots and a cruise speed between 25-28 knots delivering a range of 400 nautical miles depending on engine options on a 3500 litre fuel tank.
However, there are a number of propulsion options on the new 53.

Up to 30 per cent efficiency gains are the hallmark of the proven Volvo Penta IPS system. There is the option to choose twin IPS 1200 units or three IPS 600 units.

A further propulsion option is available using the ZF 4000 pod drive system, with twin counter-rotating Nibral (Nickel, Bronze, Aluminium) propellers facing aft, instead of forward as they are on the IPS system.

Either way, the opposing blades – the forward blade pitched differently to its aft partner – make optimum use of wash and water movement to deliver a smooth, quiet ride.

With all major engineering positioned well aft, enormous gains are made with beam-width space amidships, and that translates into better living. Mid-ship fuel tanks from keel to saloon sole double as a sound barrier between master bedroom and engine room and help deliver better trim to the vessel when cruising.

With the option of ZF drives, a customer can choose between Caterpillar or MTU power plants, with the option of twin 1015 hp C18 engines to achieve higher top speeds.

The 53’s hull is laminated using vacuum infusion to deliver an exceptionally sound structure that incorporates areas of solid GRP and various core materials, depending on engineering requirements.

Infusion technology used in the hull also helps replicate the incredibly precise lines lofted from Riviera’s CAD computer system, and provides an accurate foundation for parts milled on a 5-axis CAD – driven router.

Controlling all DC electronics is the digital system, a revolutionary Controller Area Network (CAN) bus design that allows for the ultimate in customisation and finger-touch control of all aspects of electrical operation, from entertainment lighting to navigation equipment.

“Each Riviera vessel is an evolution on the last,” says Riviera’s new products design manager, Alan Dowd. “After launching nearly 4,800 Riviera over the past 30 years, the new 53 is clearly our best boat yet.”

Riviera offers 20 different models from 36 to 85 feet across four model series Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express and Motor Yachts.

www.riviera.com.au

Säsongens första EM-deltävling av två i Formel 1000-klassen gick i Mora. Vann tävlingen gjorde svenskan Bimba Sjöholm. 21-åriga Carl-Hampus Lundberg från Saltsjöbaden kom på en hedrande sjätte plats. Formel 1000 är en standarklass som körs med enliters utombordare på katamaranbåtar.

Här är Carl-Hampus egen rapprt från racet:

“Torsdagen den 29/8 åkte Carl-Hampus Lundberg och team upp till Mora för att köra säsongens första EM-Deltävling av två i F1000 klassen.

Själva körningen började på fredagen i relativt hårda förhållanden med regn och ganska mycket blåst. Alla andra klasser ställde in sina körningar på grund av den hårda vinden. Dock kunde F1000 båtarna köra allt som var planerat för dagen. Träning, tidskval och heat 1.

Kvalet gick sådär för Carl-Hampus han körde in på tiden 1.03.65 och fick starta från sjätte startspår i heat 1. Den hårda vinden gjorde det svårt för några av förarna. Italienaren Stefano Paoletti drog kraftigt av på tempot vilket ledde till att Carl-Hampus lätt kunde köra om. Mikael Aspholm tog med sig en boj vid en rundning och blev diskad. Ola Pettersson genade lite i en kurva och blev bestraffad med ett varvs tillägg. Allt detta ledde till att Carl-Hampus kunde köra in på en fin fjärdeplats.

Heat 2 fick vänta som planerat till lördagen. Nu var det helt andra väderförhållanden, inget regn och nästan ingen vind. Därför provade Carl-Hampus en annan propeller. Det visade sig dock att det var ett felaktigt val då den inte gick speciellt bra. Ändå körde Carl-Hampus in på en 6e plats i heat 2.

Inför heat 3 bytte man till ytterligare en annan propeller som visade sig fungera mycket väl på banan i Mora. Carl-Hampus kom iväg bra i starten och hängde med hela toppfältet i början tyvärr hamnade han bakom Stefano Paoletti som hade en lite långsammare båt men trots detta lyckades hålla Carl-Hampus bakom sig i ca 5 varv innan Carl- Hampus fick möjlighet att köra om.

– Denna långa fight var riktigt rolig och jag avslutade den på bästa möjliga sätt. Jag körde om Paoletti på utsidan i kurvan efter målrakan. Säger Carl-Hampus.

Heat 3 slutade med en femteplats.

Efter starten i heat 4 hade Carl-Hampus Mikael Aspholm bakom sig som jagade tätt inpå. Det dog ca sju av de tolv varven innan Carl-Hampus kunde få fritt bakom sig och ta upp jakten på estländaren Erik Aaslav- Kaasik. På sista varvet började Carl-Hampus komma riktigt nära tyvärr hann han aldrig få någon möjlighet att köra om och slutade som sexa i heat 4.

Vann tävlingen gjorde svenskan Bimba Sjöholm.

Totalt i tävlingen kom Carl-Hampus 6a. Vilket är ett bra resultat i ett EM-sammanhang första säsongen man kör en klass. Vann tävlingen gjorde svenskan Bimba Sjöholm. Nu laddar Carl-Hampus om för nästa tävling i Sverige som blir en träning-/testtävling inför den sista EM- deltävlingen som kommer gå i Cremona, Italien.”

http://www.swedishracingclub.com/

Det blir en stor roddarhelg vid Sjöhistoriska Museet 21–22 augusti. Både vana och ovana, stora och små roddare är välkomna till stranden utanför museet. Det finsn möjlighet för alla som vill att prova på vikingastilen eller det allra senaste i roddarvärlden.

Under helgen ska de årdrivna båtarna firas. Då kan man prova roddfarkoster av alla möjliga slag: tävlingsbåtar, vikingabåtar, äventyrsbåtar, motionsbåtar, kyrkbåtar och roddmaskiner! Testa båtar för en, två, fyra – ja, ända upp till 14 personer.

Den som behöver vila armarna kan bli skjutsad av roddarmadammer, gå på optimistjolleauktion eller njuta av Tre Kronors brunnsmusik.

– Det kommer att finnas något för alla smaker, för livsnjutaren, friluftsälskaren och för tävlingsmänniskan. Barnen kommer att träffa på figurer ur historien och de får också prova att ro eller bygga sin egen båt i vår skaparverkstad, säger Karin Fredriksson på Sjöhistoriska museets publikavdelning.

Roddarhelgen pågår på lördag och söndag 21–22 augusti, kl 11–16.00. Program pågår både utanför och inne i museet som har fri entré hela helgen.

I evenemanget deltar bland andra: Stockholms Roddförening, Lidingö Roddklubb, Big Boat Rowing, ROW Scandinavia och Båtbyggeriet Tunarps kvarn.

Programmet finns på www.sjohistoriska.se/roddarhelg.
Foto: ROW Scandinavia.

Carl-Gustaf Fresk har, på uppdrag av SSF och Skota Hem, utvecklat en sits som snabbt och enkelt går att montera i en C55 och anpassar båten för rullstolsburna seglare. Sitsen vickas i sidled, manuellt eller elektroniskt, som kompenserar för båtens lutning och kan utrustas med eller utan styrspakar.

Tanken är att rullstolsburna personer ska kunna delta i den lokala segelklubbens “vanliga” verksamheter tillsammans med andra likasinnade som inte sitter i rullstol och utan att klubben ska behöva starta “handikapprojekt”. Sitsen skall fungera för allt från seglarskola till kappsegling, gast eller rorsman.

Sitsen kommer att kunna användas i flera olika båttyper genom att anpassa infästningsanordningen.

Mer info via mail: cgfresk@gmail.com

Om ett par månader är båtsäsongen slut och därmed närmar sig upptagningen. I god tid inför detta lanseras en serie amerikanska båtstöttor i Sverige. Det är mycket konkurrenskraftiga båtstöttor för både segel- och motorbåtar.

Stöttorna har upp till 30 procent lägre pris än vad likvärdiga stöttor kostar i svenska båtaffärer. Pris från 890 kr.

Stöttan har en traditionell och robust konstruktion i stål. Stöden kan justeras i höjdled för bättre anpassning till skrovet med hjälp av en kraftig justerskruv. De är stapelbara och kräver därmed ett litet förvaringsutrymme. Inga verktyg behövs.

www.rapidmarin.se

Kommentarer

marinan 14:19:05 2010-09-27

Tyvärr är stöttan undermålig i jämförelse med Seaquip.

Ålänningen Staffan Lindberg vann AtSea Baltic Match Race. På andra plats kom fjolårets vinnare Peter Wibroe från Danmark. Båda besättningarna mötte varandra i fjolårets final och då tog Wibroe hem segern. AtSea Baltic Match Race är den första av tre regattor i Baltic Match Tour som fortsätter med tävlingar i Tallinn 16-18/8 och Helsingfors 19-21/8.

– Det känns oerhört kul att vinna. Speciellt att få ta revansch mot Wibroe då han vann över oss i finalen i fjol kommenterar Staffan Lindberg.

– Vi har haft bra fart i båten under hela regattan och känt att vi haft en edge men vi är inte nöjda med starterna. Som tur var har vi varit snabba på att ställa om och få fart i båten och tagit rätt taktiska vägval.

– Vi är trots en andraplacering mycket nöjda med regattan kommenterar Peter Wibroe. Som team kom vi hit utan att vara helt samspelta men vi har känt att det fungerat bra genom hela regattan. I sista finalseglingen fick vi ett straff emot oss innan starten. Det hade förstås känts bättre att gå in i sista racet utan att behöva ta ett straff men i slutändan var straffet inte avgörande då Staffan kopplade greppet om oss på sista länsen.

På tredje plats kom den regerande svenska mästaren i matchracing Björn Hansen som också är initiativtagare till Baltic Match Tour.

– Det känns förstås trist att inte vinna men det är samtidigt kul att seglarna är nöjda med arrangemanget och konceptet. Till nästa år hoppas vi på lite mer vind och publik och vi ser fram emot tävlingarna i Tallinn kommenterar Björn Hansen.

Resultat AtSea Baltic Match Race, Stockholm
1. Staffan Lindberg, Finland
2. Peter Wibroe, Danmark
3. Björn Hansen, Sverige
4. Michele Perris, Monaco

Fakta Baltic Match Tour:
Touren är en ny matchracingtävling i Norden som består av tre ISAF Grade 2 regattor som seglas direkt efter varandra under nio dagar i tre länder 13-21 augusti. Touren vänder sig till den internationella matchracingeliten med tonvikt på nordiska deltagare. Tolv lag kappseglar i mycket högt tempo i tre dagar i varje stad för att på kvällen dag tre, kliva ombord på en färja som tar dem vidare till nästa stad. Det segrande laget koras i Helsingfors 21/8 efter nio tuffa dygns tävlande.

Kappseglingsschema
• AtSea Baltic Match Race 1, Stockholm 13-15 augusti, Arrangör Stockholm Match Race Center och Gamla Stans Yacht Sällskap, Plats: AtSea (Skogshem) vid Elfvik, Lidingö.
• Baltic Match Race 2, Tallinn 16-18 augusti, Arrangör Estonian Match Race Union, Plats Pirita.
• Baltic Match Race 3, Helsingfors 19-21 augusti, Arrangör Nyländska Jaktklubben, Plats Björkholmen.

www.balticmatchtour.eu

Här är en riktig tuffing för den som söker en långfärdsmotorbåt. Det handlar om den amerikanska aluminiumkryssaren FPB 64 “Avatar”, som har testats under rätt krävande förhållanden. I vindar på närmare 20 m/sek och 4-5 m hög sjö kunde hon hålla god fart.

Det här är inte på något sätt en allemansbåt utan ett bevis för vad man kan skapa med pengar och goda kunskaper om hur en långfärdsbåt kan vara utrustad. Avatar är på 19,85×5,22 och har väldigt goda utrymmen ombord.

Hon är utrustad med all bekvämlighet som behövs för att leva och bo på en båt under längre perioder. Avatar är också försedd med stabilisatorer med mera för att göra livet ombord drägligt även när sjön går riktigt hög.

Avatar är byggd för att kunna färdas väldigt ekonomiskt och därmed även miljövänligt (aluminium i sig är helt återanvändningsbart). Topphastigheten ligger på 10,5 knop och med stora tankar blir räckvidden därmed väldigt stor: 6 400 Nm vid 9 knop.

Tekniska fakta:
LOD 64.95′ / 19.85m
LWL 63.6′ / 19.4m
Beam Deck 17.04′ / 5.22m
Extreme Beam (edge of rub rails) 17.72′ / 5.42m
Draft at half load (75,000 lbs/34 tons) Canoe Body 3.25′ / 1m
Draft at half load (75,000 lbs/34 tons) Prop Skeg 4.5′ / 1.37m
Full displacement 90,000 lbs /40,800 kg
Air Draft (top of masts-excluding whips) 25.75′ / 7.85m
Fuel Capacity 3400 US Gallons / 12,800L
Fresh Water Capacity 1800 US Gallons /6800 L
Minimum Range of Positive Stability 130-degrees (half fuel in one tank, full fresh water tanks)
Cruising Speed 9.25-10.0-knots
Top Speed 10.5 knots
Approximate Range 9.0 knots – 6400 NM
9.5 knots – 5500 NM
Note: speeds/ranges are for smooth water, 75,000 pound displacement, clean bottom

http://dashewoffshore.com/fpb64_intro.asp

Anatoly Loginov, Andrey Kirilyuk och Alexander Shalagin seglade hem den totala segern i BMW Dragon Gold Cup 2010 på Marstrand. På andra plats kom UKR8 (Ukraina), Lars Hendriksen, Igor Sidorov och Georgiy Leonchuk. Trea blev POR58 Portugal), Filipe Silva, Henrique Costa e Silva och Miquel Pinto. På bilden ses Stefan Winberg med besättning.

Finaldagen bjöd på stadiga sydostliga vindar 7-8 m/s och sol. Två seglingar var planerade, med bara en genomfördes. Startskottet för dagens segling gick en och en halv timme efter utsatt tid på grund av flera tjuvstarter.

Efter drygt två timmars segling vann POR58, Filipe Silva, tvåa blev GBR723, Quentin Strauss och trea DEN399, Jens Christensen. RUS27 med rorsman Anatoly Loginov säkrade en fjärde plats, vilket medförde ett kliv upp från tidigare andra plats totalt, till totalsegrare i BMW Dragon Gold Cup 2010. Bäste svensk för dagen blev SWE356 med Stefan Winberg, Bosse Ahlström och Bengt Cassö (KSSS) på en sjunde plats.

Fyra poäng skiljde vinnarna RUS 27 från tvåan på 33 poäng, UKR8. Lars Hendriksen i UKR8, som totalt efter tre seglingar låg som etta, kom i dagens segling på tolfte plats och föll därmed ned till en andra placering totalt.

Fredagens vinnare POR58, hamnade totalt på en tredje plats, med samma antal poäng UKR8, men med färre första placeringar vilket gjorde att de fick erkänna sig besegrad av Lars Hendriksen.

Redan förra året visade Anatoly Loginov att han var någon att räkna med, då han knep en tredje plats i Dragon Gold Cup i Skagen. I år dessutom seglade han också hem en tredje plats på EM i Ungern. På Gisela Andréns (GKSS Pressavdelning) fråga om vad framgångarna beror på här i Marstrand säger han ”vi är ett bra team, valde alltid rätt väg och gjorde få misstag”.

Till årets BMW Dragon Gold Cup var 106 båtar anmälda, 96 kom till start, vilket är mer än antalet i förra årets Dragon Gold Cup i Danmark då 81 båtar startade. På startlinjen i år fanns både OS-, VM- och SM-medaljörer, företagsledare, professionella seglare, och HKH Prins Henrik och HKH Kronprins Frederik. Bland topp10 fanns flera svenska båtar.

Bäste svensk i BMW Dragon Gold Cup 2010 blev SWE 358 Hans Liljeblad, Fredrik Heijne och Johan Hedberg (KSSS) på en nionde plats.

”Vi är mycket nöjda med vår placering. Vi gjorde bara mindre misstag och fick aldrig sämre placering än 20:e plats och aldrig bättre än 10:placering. Vi vann SM i år i Drake och har tränat och tävlat mycket vilket lett till goda resultat under säsongen”.

GKSS och Marstrand bjöd seglarna på populära ”After Sails”, Kunglig fest:, varierande vindförhållanden, sol, regn och vågor, och bekräftade härmed sin plats som Sveriges seglarmetropol. Under tävlingsdagarna bjöds de tillresta seglare från hela världen på ett mycket väl genomfört arrangemang av GKSS.

Kerstin Holmberg, tävlingsledare för BMC Dragon Gold Cup är mycket nöjd:

”Vi har haft en toppenorganisation på plats i Marstrand, som jobbat nästan dygnet runt och sett till att allt skall fungera”.

Läs mer om resultat på: http://www.gkss.se/ftp/resultat/dgc/dragon.htm

Foto: Dan Ljungsvik.