nyhetstest

I helgen är det dags för modellhelg på och utanför Sjöhistoriska museet. – Kom och upplev modeller! Det är en fantastisk familjedag för både teknikintresserade vuxna och nyfikna barn, säger Ola Briandt på publikenheten på Sjöhistoriska.

Segelbåtar, racerbåtar, ångfartyg och flygplan. I helgen kan du uppleva allt det – och lite till – när det är dags för den årligen återkommande modellhelgen.

– Det blir hög stämning och mycket roliga aktiviteter – och det är fri entré.

Under modellhelgen 4-5 september samlas Stockholms modellentusiaster på och utanför Sjöhistoriska museet, för att bejaka det småskaliga livet – och hålla uppvisningar för allmänheten.

Alla sorts modellbåtar och modellflygplan visas upp – på museet, i Djurgårdsbrunnskanalen och i en stor pool utanför museet.

Modellklubben Röde baronen kommer även vara på plats och köra linflygmodeller. Här har du också möjlighet att prova på att flyga modellerna.

– Det är fantastiska modeller, de är helt sanslösa, säger Ola Briandt.

Men du kan även bygga din egen båtmodell i Sjöhistoriskas skaparverkstad Ruskpricken. Båten kan du sedan prova i den stora poolen utanför Sjöhistoriska.

Ta gärna med en egen modell och provkör. För entusiasterna finns också möjlighet att träffa folk från olika modellklubbar, diskutera och jämföra modeller och utbyta tips.

Modellhelgen 4-5 september, klockan 11-16. Fri entré på Sjöhistoriska under hela helgen.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

www.sjohistoriska.se

Regeringen gav på torsdagen klartecken till Naturvårdsverket att uppföra naturum Tåkern vid sjön Tåkern i Östergötland. Tåkern är en av Europas mest värdefulla fågelsjöar och sjön med omgivningar är naturreservat sedan 1975.

– Tåkern får nu en modern besöksanläggning som kan ge besökarna både en inspirerande upplevelse och bra information om de unika naturvärdena, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Länsstyrelsen ansvarar för genomförandet av projektet på uppdrag av Naturvårdsverket. Kostnaden för investeringen beräknas till 21,8 miljoner varav Naturvårdsverket får bidra med högst 20 miljoner kronor. Tåkernfonden avser att medfinansiera projektet med 2 miljoner kronor. Enligt gällande regelverk ska regeringen pröva frågan om en myndighets investeringar om den beräknade kostnader överstiger 10 miljoner kronor per projekt.

Den 30 augusti startar VM i Finnjolle som i år seglas i San Fransisco, USA. 95 deltagare från 33 länder kommer att göra upp om medaljerna. Finnjolle är en olympisk klass och startfältet består av de bästa i världen. Det är en båt för de tyngre killarna och i San Fransisco, där det oftast är hård vind, kommer det att bli tuff segling vilket kräver styrka och uthållighet. På bilden syns Henry Sprague.

Daniel Birgmark förväntas följa upp sin stora framgång denna säsong då han tog en bronsmedalj på EM 2010.

– Det vore fantastiskt om Daniel kunde ta två mästerskapsmedaljer på en och samma säsong något som är ovanligt inom svensk segling, säger Magnus Grävare, Förbundskapten Svenska Seglarförbundet. Vi hoppas också att Björn Allansson kan ta sin första topp 10 placering på ett VM.

Följ tävlingen på www.svensksegling.se eller på http://www.finngoldcup.com/

Program:
30 augusti – 3 september: Kvalificerings race, två race per dag.
4 september: Medalj och final race

Svenska Deltagare
Daniel Birgmark, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Björn Allansson, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Henrik Rydell, Uppsala Kanotförening

Den 30 augusti börjar Laser-VM som i år seglas på Hayling Island i Storbritannien. Sverige deltar med ett starkt startfält där elitseglare från landslaget, SWE Sailing Team finns med samt ett antal juniorer som är nästa generations medaljhopp. Över 300 seglare möts på ett av världens största VM i en av de olympiska klasserna.

VM seglas i två kategorier, senior och junior. 160 deltagare från 52 länder gör upp om VM medaljerna bland seniorerna. Bland juniorerna deltar 137 seglare från 38 länder i åldrarna 17 – 20år. Seglingarna för båda kategorierna börjar på måndag och pågår till den femte september.

Det är ett tufft startfält. Bland de svenska deltagarna finns Emil Cedergårdh som är regerande SM-mästare och yngst i seniorlaget, Johan Wigforss som är högst rankad bland svenskarna med en 15:e plats på världsrankingen och Rasmus Myrgren som deltog på OS 2008 och nu har kämpat sig tillbaka till toppen då han lyckades bra i senaste världscuptävlingen i Weymouth, Storbritannien.

– Vi har ett starkt svenskt lag. Förväntningar är höga både från tränare och seglarna själva, säger Magnus Grävare, förbundskapten Svenska Seglarförbundet . Det är ett tufft startfält och det är dags att vi visar att vi tillhör världstoppen genom att ta medaljer.

Program:
30 augusti – 2 september: Kvalificeringstävlingar
3 – 5 september: Finaltävlingar

Följ tävlingen på www.svensksegling.se eller på http://www.laserworlds2010.co.uk/standard

Svenska deltagare i seniorklassen:
Andreas Axelsson, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Emil Cedergårdh, GKSS ingår i SWE Sailing Team
David Jonsson, KSSS ingår i SWE Sailing Team
Rasmus Myrgren; GKSS ingår i SWE Sailing Team
Jesper Stålheim, KSSS ingår i SWE Sailing Team
Victor Svärd, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Victor Västernas, GKSS ingår i SWE Sailing Team
Johan Wigforss, GKSS ingår i SWE Sailing Team

Svenska deltagare i juniorklassen:
Robin Axelsson, GKSS
Kim Carlsson, Vänersborg SS
Johan Christofferson, GKSS
Philip Claesson, Marstrand SS
Pontus Dolfei, Enköping SS
Henrik Eriksson, Marstrand SS
Per Nyberg, GKSS

En betydande del av det svenska djurlivet återfinns under havsytan men är i det närmaste okända för de flesta, inte bara lekmän utan även naturvårdare och biologer. Nu ska morgondagens experter på svampdjur, nässeldjur och andra okända invånare i havet lära sig av erfarna forskare från hela världen.


Att identifiera alla djurarter som finns i havet kräver lång erfarenhet och god kännedom om djuren. En kunskap som håller på att försvinna. Flera av våra svenska artexperter går snart i pension och rekryteringen av yngre forskare är i stort sett obefintlig.

Eftersom det redan i dag saknas experter på de flesta marina djurgrupper kommer det i framtiden att bli svårare att genomföra marina undersökningar i Sverige och bevaka förändringar i havsmiljön om ingenting görs.

Sven Lovén centrum för marina vetenskaper anordnar därför en kombinerad kurs och workshop för forskarstuderande och forskare i ämnet marin makrofauna, det vill säga arter synliga för blotta ögat. Utbildningen sker på fältstationen på Tjärnö, cirka 10 kilometer utanför Strömstad.

De djurgrupper som behandlas är tagghudingar, borstmaskar, sjöpungar, blötdjur, nässeldjur, svampdjur, mossdjur och slemmaskar. Kanske görs också nya fynd av dessa och andra arter när morgondagens experter samlar in material ute i det artrika Kosterhavet.

Under elva dagar i september delar framstående experter från Nya Zeeland, USA, Norge, Storbritannien, Brasilien, Tyskland och Sverige med sig av sina unika kunskaper till 12 doktorander från fem länder. Experterna kommer att berätta om hur man känner igen djuren, deras strukturella uppbyggnad, ekologi och släktskap samt hur man samlar in, studerar och konserverar dem.

När de preliminära resultaten från workshopen är klara kommer de viktigaste fynden att rapporteras på Svenska artprojektets hemsida. Alla fynddata kommer också att presenteras i Artportalen. Det insamlade materialet kommer att införlivas med de marina samlingarna vid Göteborgs naturhistoriska museum.

Kurs och workshop är ett samarbete mellan forskarskolan Sustainable Marine Ecosystems vid Göteborgs universitet, Svenska Artprojektet och Norska Vetenskapsrådets forskarskola. Det huvudsakliga syftet är att överföra både praktisk och teoretisk kunskap om vår spännande och viktiga undervattensfauna från en generation forskare till nästa.

Media har möjlighet att följa med doktoranderna ut på Kosterhavet med forskningsfartyget Nereus under insamling av arter, samt att vara med när doktoranderna sorterar och artbestämmer det insamlade materialet.
Tider: workshop 6-17/9, doktorandkurs 9-17/9.

Bilden: En havsborstmask. Foto: Arne Nygren.

Hurtigruten lanserar ett omfattande Europaprogram för explorerfartyget MS Fram år 2011. Nio seglatser, varav fem är anpassade för den nordiska marknaden, seglar i historiska farvatten till spännande platser längs Europas långa och kulturrika kustlinje.

MS Frams seglingsplan för våren/hösten 2011 tar gästerna till ett unikt urval av fantastiska destinationer i kända och okända europeiska farvatten.

– MS Fram är ett fantastiskt fartyg som levererar helt unika upplevelser både i Antarktis, på Grönland och på Spetsbergen. Vi är mycket glada över att nu också kunna ta MS Fram på seglatser i mer inhemska farvatten i centrala Europa. Det förtjänar både nya och gamla gäster på MS Fram, säger Hurtigrutens försäljningsdirektör i Norden, Kari Uglem.

Västra Europas kustlinje bjuder på den ena pärlan efter den andra. Hamnstäder fulla av historia, ljud, dofter och smaker ligger rad på rad längs MS Frams sjöresa. Njut av vackra april och ta emot våren i åtta hamnar och fyra länder, med anlöp i bland annat Lissabon, Leixoes, La Coruña och Bordeaux på seglatsen som vi kallar ”Utforska våren i västra Europa”.

Låt skidorna och chokladen för en gångs skull vara och använd påskledigheten till att lära känna de norska fjordarna bättre. Avgången från Dover öppnar upp för några dagar i södra och östra England innan seglatsen startar. Stavanger, Lysefjord, Ulvik, Eidfjord, Näröyfjorden, Geiranger och Olden är bara några av de fantastiska platser på denna skräddarsydda avgång som vi kallar ”Påskresa i de norska fjordarna”.

MS Fram följer senare, i maj 2011, de tidiga hanseatiska handelsfartygen in i Östersjön till kulturpärlan och handelscentrumet St Petersburg. Seglatsen tar dig till historiska hamnar och kulturcentrum som Köpenhamn, Helsingfors, St Petersburg och Tallinn. På vägen tillbaka gästar vi unika Gudhjem på ”klippön” Bornholm, innan MS Fram seglar in mot Oslo.

Innan MS Fram sätter fart mot södra Ishavet och Antarktis efter säsongen på Spetsbergen och Grönland kommer fartyget att göra två seglatser med fokus på Europa. Under hösten 2011 kommer Storbritannien och de europeiska älvarna att få extra uppmärksamhet av MS Fram.

”Rundresa i Storbritannien” startar i slutet av oktober med utgångspunkt i Bergen. Vi rundar den nordliga spetsen av Skottland och seglar mellan Irland och England innan fartyget vänder vid den södra spetsen av England och seglar in mot Hamburg. Fartyget tar dig till några av de mest väderbitna platserna i Europa. Följ med och utforska den unika ögruppen Hebriderna som ligger ytterst mot Nordatlanten, fiskerihamnen Oban i Skottland, Belfast i Nordirland och fantastiska Dublin och Cork på Irland. Utanför den sydvästra spetsen av England seglar vi till Scilly, denna makalösa ögrupp med sina milslånga vita stränder och sin fascinerande historia.

”Västra Europas vackra älvar” erbjuder ett frestande urval av höjdpunkter och historiska attraktioner i Europa. Med utgångspunkt i Hamburg, en av Europas allra viktigaste hamnstäder, besöker MS Fram tio hamnar innan det anlöper Las Palmas i mitten av oktober. MS Fram lämnar emellanåt saltvattnet och beger sig in i några av Europas största älvar. Startetappen går nedför Elbe innan fartyget seglar längs Seine på väg till Rouen. Fartyget anlöper Nantes, La Coruña, Leixoes vid älven Douro, Lissabon vid Tejo och semesterstaden Portimão på Algarves kust. MS Fram åker över till den afrikanska Atlanthavskusten och städerna Casablanca och Agadir i Marocko. Denna 15 dagars seglats avslutas med anlöp i Arrecife på Lanzarote innan fartyget seglar till Las Palmas på Gran Canaria och vi stiger i land.

MS Fram våren/hösten 2011:
”Utforska våren i västra Europa” – 9 dagars seglats till unika europeiska platser. Avgång Lissabon, 7/4 2011, ankomst Dover 15/4 2011. Pris från: 9.644 SEK
”Påskresa i de norska fjordarna” – 11 dagars seglats i de vackra norska fjordarna. Avgång Dover 15/4 2011, ankomst Oslo 25/4 2011. Pris från: 14.166 SEK
”Östersjöns pärlor” – 11 dagars seglats genom en kulturell mångfald i Östersjön. Avgång Oslo 25/4 2011, ankomst Oslo 5/5 2011. Pris från: 27.307 SEK
”Rundresa i Storbritannien” – 11 dagars resa runt Storbritannien. Avgång Bergen 22/9 2011, ankomst Hamburg 2/10 2011. Pris från: 19.729 SEK
”Västra Europas vackra älvar” – 15 dagars seglats i europeiska farvatten med inslag av färskvatten och Afrikas atlanthavskust. Avgång Hamburg 2/10 2011, ankomst Las Palmas 16/10 2011. Pris från: 15.739 SEK

www.hurtigruten.com

Nu presenterar den engelska motorbåtstillverkaren Sunseeker ett nytt flaggskepp. Sunseeker 40 Metre Yacht blir på 40,0×8,0 m med 31,19 m vattenlinjelängd. Yachten, som premiärvisas på båtmässan i Southampton i nästa vecka, är byggd för en besättning på nio personer och får en toppfart på 24 knop med upp till 6 362 hk i motorrummet.

Den nya yachten visar att satsningen på allt större båtar har varit en framgång för Sunseeker International. Företaget har fått efterföljare som också vill bygga större båtar utan att för den skulle ge sig in på megayachtmarknaden.

Varvet har hittills byggt och levererat nio stycken av sin 37 Metre Yacht och tolv stycken av modellen 34 Metre Yacht. Även de andra större båtarna från varvet har tagits emot väl: Predator 130 (två levererade).

En av de större förändringarna på den nya 40 m båten jämfört med 37 M är en rakare stäv som är mer anpassad för oceantrafik. Det finns också massor av förfinad lyx, som till exempel större jacuzzi, större huvudsalong, ett utökat akterdäck och större möjligheter för kunder att specialanpassa sina båtar.

40 Metre Yacht har tre däck och är försedd med balkonger på på sidor, vilket ytterligare förstärker känslan av öppenhet och extra utrymme.

Varvet har redan flera stycken 40 Metre Yachts i produktion och planerar att bygga flera stycken ända fram till 2012.

Tekniska fakta:
Längd: 40,00 m
Bredd: 8,00 m
Djupgående: 2,25 m
Höjd: 9,45 m
Deplacement: 176 800 kg (lätt)
Deplacement: 200 600 kg (lastad)
Motorer: upp till 6 362 hk
Bränsletankar: 23 080 liter
Färskvattentak: 4 950 liter
Gråvattentank: 1 350 liter
Svartvattentank: 1 450 liter
Maxfart: 24 knop
Räckvidd: 1 500 Nm

www.sunseeker.com

Konkurrensen om Östersjön ökar. Inom 20 år förväntas antalet fraktfartyg på Östersjön att fördubblas, kryssningsturismen kommer att öka kraftigt och kapaciteten för havsbaserad vindenergi väntas växa från dagens 400 megawatt till hela 25 000 megawatt. Samtidigt utsätts det redan stressade ekosystemet i Östersjön för en stor påverkan från jordbruk och industrier. Detta visar en ny unik trendrapport – Future trends in the Baltic Sea – som Världsnaturfonden WWF lanserar idag vid Östersjöfestivalens miljöseminarium.

– Utan bättre planering riskerar vi att få vilda västern, ökade konflikter mellan olika intressen och ett ohållbart tryck på ett redan utsatt hav fram till 2030. Under de kommande två åren har Sverige, som ordförandeland för HELCOM, ett extra ansvar och nu gäller det att gå från ord till handling, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur och Östersjön på WWF.

Trendrapporten visar att Östersjön redan är ett av de tätast trafikerade havsområdena i världen. Fram till 2030 beräknas antalet fartyg att fördubblas och oljetransporterna öka med 64 procent. Hamnkapaciteten blir troligen fördubblad för att möta sjöfartens behov.

Även utbyggnaden av vindkraften förväntas expandera kraftigt – från 400 megawatt till 25 000 megawatt för att möta behoven av förnybar energi. Det motsvarar en ökning med 60 gånger till 2030 och beräkningar visar att de planerade vindkraftparkerna motsvarar en yta stor lika som Gotland. Näringar inom turism och rekreation beräknas också växa. Kryssningstrafiken kan komma att öka med omkring 600 procent.

– Vår kartläggning är ett unikt försök att få koll på framtiden. Idag saknas en samordnad planering och strategi för Östersjöns framtid. Dålig planering och bristande ledarskap har medfört motstridiga beslut och initiativ som både motverkar en hållbar utveckling och insatser för att rädda Östersjön, säger Åsa Andersson.

En granskning av motstridiga beslut på miljöområdet visar flera exempel där den ena handen inte vet vad den andra gör. I Sverige togs nyligen skatten på handelsgödsel bort, vilket motverkar beslut och insatser för att bekämpa övergödningen. Förbudet för flamskyddsmedlet deca-BDE togs bort trots att regering och myndigheter har satt upp mål om en giftfri miljö.

– Om vi fortsätter agera på samma sätt som idag kommer det att leda till ännu mer konkurrens och konflikter mellan olika näringar och en ökad press på havets resurser. Om läget är svårt idag kan det bli värre i morgon. Vi måste vända skutan mot en hållbar utveckling, säger Åsa Andersson.

Enligt Helsingforskommissionen, HELCOM, har ingen av Östersjöns havsbassänger en god ekologisk status. En bov i dramat är att havsresurserna förvaltas sektor för sektor och land för land vilket gör det svårt att fatta nödvändiga beslut. Många näringar saknar dessutom långsiktiga och övergripande framtidsplaner, vilket gör det svårt att planera för en hållbar utveckling inom ramen för vad Östersjöns ekosystem klarar av.

För att lösa problemen anser WWF att det krävs att regeringscheferna runt Östersjön tar ansvar för att skapa en mer samlad havsförvaltning – över landsgränser och olika näringar – och att det sätts upp gemensamma mål och strategier för den totala utvecklingen av alla näringar som håller sig inom ramen för vad Östersjöns ekosystem klarar av.

En rapport från EU-kommissionen visade nyligen att det finns stora ekonomiska vinster att göra och att en samordnad planering i europeiska vatten kan generera så mycket som 1,3 miljarder euro år 2020 och upp till 1,8 miljarder 2030.

WWFs Östersjöpris för bra ledarskap – WWF Baltic Sea Leadership Award – går i år till Poul Degnbol, vetenskaplig rådgivare vid Internationella Havsforskningsrådet ICES i Köpenhamn. Han belönas för sitt arbete att ” få hållbara fiskbestånd genom en ekosystembaserad förvaltning och satsning på en öppnare regional beslutsprocess inom EUs gemensamma fiskeripolitik”.

Fakta:
Läser mer på: www.panda.org/baltic

Östersjöfestivalen arrangeras för åttonde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bl a WWF och Tallink/Silja Line. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete.

Poul Degnbol, vetenskaplig rådgivare vid Internationella havsforskningsrådet ICES i Köpenhamn, får ta emot utmärkelsen WWF Baltic Sea Leadership Award 2010. Han belönas för sitt aktiva arbete att få till stånd ett hållbart fiske inom EU. Priset delades ut under torsdagen på Östersjöfestivalens miljöseminarium i Stockholm.

– Det är väldigt roligt att mitt arbete för ett hållbart fiske uppmärksammas. Förhoppningsvis har förståelsen ökat under de senaste åren för att vi seriöst måste jobba för en hållbar förvaltning. Det är en förutsättning för att både fisken och näringen ska ha en framtid, säger Poul Degnbol.

I motiveringens skriver WWF att Poul Degnbol uppmärksammas ”för sin strävan att åstadkomma ett hållbart fiske inom ramen för EUs gemensamma fiskeripolitik, där fisket förvaltas baserat på vad ekosystemen klarar av och genom en vetenskapligt baserad och transparent regional beslutsprocess. Hans arbete har varit av stor betydelse för Östersjön”.

Att de politiska besluten och förvaltningsplanerna ska bygga på vetenskap och på hur havet mår – och inte på politiska svängningar och kortsiktiga ekonomiska mål – har varit en ledstjärna för honom. Och nu kan han vara försiktigt optimistisk när det gäller torsken.

– Efter alla år med ett utbrett överfiske och de negativa konsekvenser det för med sig har det ibland varit svårt att vara optimist när det gäller Östersjöns ekosystem och fiskeriförvaltning. Men de senaste åren har en svängning skett. Det är förhoppningsvis ett erkännande av att vi lärt oss så mycket av våra erfarenheter att vi inte kastar dem överbord.

Fakta: Östersjöfestivalen arrangeras för åttonde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bl a WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete.

Tidigare mottagare av utmärkelsen är bl a Björn Carlson (2007)grundare av Baltic 2020, Wallenius Water och Alfa-Laval (2007) Tarja Halonen, Finlands president (2008) och Alexander Stubb, utrikesminister i Finland (2009).

Engelska Spinlock har introducerat en ny seglarväst, ZERO, vars unika egenskaper sätter fokus på att ”störa” användaren så lite som möjligt. Målgruppen är i första hand kappseglare i sport- och kölbåtar men tack vare sin konstruktion passar ZERO i stort sett alla som ägnar sig åt aktiv vattensport.

– 50N flytkraft

– kroppsnära passform

– ventilerad i ryggen, tillåter tekniska sjökläder att andas

– stretchpaneler i sidorna

– fickor för handvärmning och förvaring av småprylar

– Det här är den väst de aktiva seglarna väntat på. Den ger inga, d vs ZERO, begränsningar i rörelsefriheten ombord och detsamma gäller om man skulle falla i vattnet. ZERO täpper heller inte till sjöklädernas andasförmåga, säger Johnny Källman på Liros Skandinavia AB, som är återförsäljare på svenska marknaden för Spinlock.

Spinlocks seglarväst ZERO visas närmast i LIROS Skandinavia AB:s monter under mässan Öppna Varv på Orust 27-29/8.
Pris 1 135 kr.

www.lirosropes.se

Öppna Varv 27–29 augusti lockar i år över 200 utställande företag. När grindarna till årets stora båtfest på västkusten – Öppna Varv – öppnas på Orust på fredagen är det bäddat för en riktigt intressant båtmässa. – I år hålls den här flytande båtmässan för 15:e gången. Öppna Varv är fortfarande lika populärt bland både utställarna och besökarna, säger Annika Lindqvist på Sweboat, projektledare för Öppna Varv.

I år ställer 127 företag ut på Öppna Varv. De fördelas på cirka 130 segel- och motorbåtar från 25 till 65 fot i vattnet och 83 utställande företag på land.

– Som vanligt är det många nyheter som visas upp längs bryggorna. Besökarna för se hela 25 Sverige- och världspremiärer.

Öppna Varv hålls som vanligt i flera hamnar på Orust: Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön. I Ellös visas, utöver Hallberg-Rassys båtar, segel- och motorbåtar från svenska och internationella kvalitetsvarv.

Malö Yachts, Bavia Yachts, Najadvarvet, Nord West Yachts och Regina af Vindö Yachts medverkar i respektive hemmahamn i Kungsviken, Henån och på Vindön.

I Ellös deltar också drygt 80 tillbehörsföretag med produkter såsom motorer, marinelektronik, inredningsdetaljer, segel och mycket mera.

– Öppna Varv är ett ypperligt tillfälle att ta del av det senaste inom båtlivet, helt enkelt. Det är det största årliga evenemanget på Orust med 20 000–22 000 besökare under de tre dagar evenemanget pågår, säger Annika Lindqvist.

Även de arrangerande varven är stolta inför den starka uppslutningen till mässan.

– Av 130 båtar totalt på alla Öppna Varv på Orust finns 117 båtar hos Hallberg-Rassy. 117 båtar är rekord, fler än något annat tidigare år för Öppet Varv. Även Öppna Varvs samtliga 83 olika leverantörer av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga tillbehör visar sina produkter hos Hallberg-Rassy. Faktum är att det inte går att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31-64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden, säger Magnus Rassy, VD för Hallberg-Rassy Varvs AB som har smygpremiär för helt nya Hallberg-Rassy 64.

Öppettiden är klockan 10–18 fredag till söndag. Det är fri entré och gratis parkering.

Lars-Åke Redéen

Sexuella konflikter förekommer även i djurvärlden. Forskare vid Göteborgs universitet har visat hur honor av arten strandsnäcka döljer sin könstillhörighet för att undvika alltför många parningar.

Hos de flesta arter av snäckor utsöndrar honorna ett ämne i sitt slemspår som gör att hanarna hittar dem lättare, genom att de kan skilja mellan slemspår från honor och från andra hanar. Hanarna följer sedan honornas slemspår för att hitta en partner att para sig med. Hos en av de arter forskarna studerat, en strandsnäcka, har dock honorna slutat att “märka” sina slemspår.

– Konsekvensen av detta är att honorna får färre parningar därför att hanarna lika ofta följer andra hanars slemspår och därför tvingas ägna dubbelt så lång tid till att hitta en hona. Detta kan ju tyckas märkligt, eftersom honorna borde vara intresserade av att para sig. Men i studien visar vi att parningar är kostsamma för honorna och att de redan har mer än tillräckligt många parningar för att kunna befrukta alla sina ägg, säger Kerstin Johannesson som är professor i marin ekologi.

Forskarna på Tjärnö har i en tidigare studie visat att en snäckhona samtidigt bär på avkomma som är resultat av parningar med minst 20-talet hanar. Nu har de kunnat visa att evolutionen helt enkelt gynnar de honor av arten Littorina sax som kan göra sig anonyma. De honor som kan maskera sina spår får betydligt färre parningar än andra honor och har därmed större möjligheter att överleva.

– Hanarna gynnas av att para sig så många gånger som möjligt, eftersom detta är deras enda sätt att påverka hur många avkommor de får. För honorna är det kostsamt att para sig så ofta, och för dem betyder det mycket att överleva under tiden de bär ynglen.

Att individer av olika kön har olika intressen brukas kallas en sexuell konflikt. Sådana konflikter kan uppstå i olika sammanhang, men detta är ett av få exempel på en sexuell konflikt där honorna försöker dölja sitt kön. Det finns något fåtal andra exempel, såsom vissa arter av flicksländor där en andel av honorna döljer sitt kön genom att helt enkelt ha samma färgdräkt som hanarna.

Forskningen om strandsnäckans märkliga beteende har utförts av Kerstin Johannesson i samarbete med Sara Saltin, Iris Duranovic, Jon Havenhand och Per Jonsson vid institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.

Studien – Indiscriminate Males: Mating Behavior of a Marine Snail Compromised by a Sexual Conflict? – är publicerad i den webbaserade vetenskapliga tidskriften PLoS ONE: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0012005

Bilden visar två snäckor av arten Littorina sax som parar sig. Foto: Patrik Larsson

I Sverige finns många Swanbåtar, flest i hela världen näst hemlandet Finland. Trots det har det inte funnits någon svensk Swan Klubb/förening tidigare. Nu har det blivit ändring på det. Den 21 augusti beslutade Swanägare vid möte på Lökholmen/Sandhamn att starta ClubSwan Sweden, öppen för medlemmar som antingen är Swanbåtsägare eller sympatisörer.

På Facebook håller ClubSwan Sweden på att introducera en egen ”Hemsida” http://www.facebook.com/pages/Club-Swan-Sweden/120045838021636?ref=sgm.

Föreningssyfte är att:
– skapa gemenskap mellan medlemmarna,
– utgöra en länk för medlemmarna i att kunna kommunicera båtteknisk information,
– anordna familjekappseglingar och
– allmänt verka varumärkeshöjande.

Kontakt med ClubSwan Sweden kan även fås genom att mejla clubswan.sweden@hotmail.se
Ordförande Kess Simmasgård 070-777 33 64

Miljödomstolen säger nej till fiskväg vid Hedefors kraftverk. Beslutet går emot en samlad miljövårdsexpertis och myndigheter. Helt galet menar Sportfiskarna som överklagar beslutet.

Miljödomstolen gav i början av augusti avslag på Kammarkollegiets ansökan om att bygga ett omlöp förbi Hedefors kraftverk i Säveån. En fiskväg förbi kraftverket bedöms vara den viktigaste åtgärd som kan genomföras för Säveåns unika laxbestånd och den akut utrotningshotade ålen.

– Vi anser att domstolens beslut är gravt felaktigt. Med anledning av Sportfiskarnas mångåriga engagemang kring fiskevården i Säveån är det självklart att vi överklagar domen, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Domstolen menar bland annat att det kan innebära tekniska svårigheter att anlägga fiskvägen och att ett för stort ansvar läggs på energibolaget. Utan att ta någon som helst hänsyn till nationella miljömål, vattendirektiv eller habitatdirektiv går miljödomstolen mer eller mindre på energibolagets linje istället för att följa de allmänna intressen Kammarkollegiet företräder.

– Fiskvägen vid Hedefors har av expertis från myndigheter och organisationer bedömts som nödvändig med hänsyn till de krav som ställs på ett Natura 2000-område och ett ”nationellt värdefullt vatten”. Detta tycks domstolen helt ha nonchalerat. En uppenbart bristande tillämpning av gällande EU-direktiv och nationella miljömål, menar Stefan Nyström.

Lerums kommun som äger kraftverket deklarerar på sin hemsida att man siktar på att bli Sveriges ledande miljökommun. Det framstår enligt Sportfiskarna som tomma ord.

– För fisken framstår Lerum i dagsläget snarare som Sveriges sämsta kommun. Kommunen motverkar för små kortsiktiga vinster arbetet med fiskvägen som skulle göra det möjligt för lax, ål och andra arter att passera både upp och ned förbi kraftverket utan att malas sönder i kraftverkets turbiner, konstaterar Stefan Nyström.

Sportfiskarna pekar också på hur subventioner till vattenkraft via elcertifikat motverkar miljömålen, något Sportfiskarna belyst i en nyligen publicerad rapport.

– Vattenkraften blir mer lönsam med subventioner som delas ut utan krav på exempelvis fiskvägar. Därmed minskar bolagens intresse att medverka till bra lösningar för miljön och miljöförbättrande åtgärder blir både svårare och dyrare att genomföra, säger Stefan Nyström.

På lördag avslutas havskappseglingssäsongen med årets festligaste och folkligaste kappsegling i KSSS regi, DataCom Cup på Kanholmsfjärden. Här kan seglingens glada amatörer i anrika träbåtar och bekväma familjebåtar på lika villkor utmana Sveriges främsta havskappseglare i deras snabba racingmaskiner. Närmare 100 båtar har anmälts till kappseglingen som utgår från KSSS bryggor i Sandhamn.

Kappseglingen har nästan 30 års tradition bakom sig. Den seglades under 25 år som HSB Höstrace, där KSSS stod för tävlingsarrangemanget och där tävlingsmoment, kamratskap och lekfullhet tog lika stor plats. Under ett par år tog entreprenadföretag Hyundai över sponsorskapet och från och med i år är det nätverksspecialisten DataCom, som redan är starkt engagerat i segling, som driver och utvecklar kappseglingen vidare med KSSS.

– Vi vill fortsätta traditionen med en folklig och lustfylld havskappsegling som genomförs på ett professionellt och roligt sätt, det är en fantastiskt kul säsongsavslutning, säger Ralf Aspholm, vd på huvudsponsorn DataCom och själv svensk mästare i havskappsegling.

Tävlingen samlar några av de främsta båtarna och seglarna i svensk havskappsegling, men också många seglare och deras vänner i vanliga folkliga segelbåtar, från små Mälar 22:or till dagens folkliga och bekväma familjebåtar i plast.

Genom att man seglar med ett enkelt handikappsystem, SRS (f d LYS), så kan de mindre båtarna tävla på lika villkor mot de större och snabbare, alla tävlar mot alla.
– Det blir en fin och skyddad segling inne på Kanholmsfjärden, med individuella starttider utan trängsel. Alla båtar får en bogdekal, med Nr 001 för först startande båt, sedan allt högre nummer efter sitt handikapptal. Därigenom kan man enkelt följa var man ligger i fältet, förklarar Sten Edholm, tävlingsledare i KSSS.

Bland de anmälda båtarna finns fjolårsvinnaren Mats Viktorin med sitt vassa gäng på X-332 Wiklunds, han får dock konkurrens av bland andra Ralf Aspholm med sin Sinergia 40 ”DataCom” och Anders Karéns Dufour 40 ”Du Får av Matrisen och ett koppel mindre och äldre båtar med gynnsamma handikapptal. Tävlingsformen med jaktstart, de långsammaste båtarna startar först, de snabbaste sist, kan göra målgången spännande, har lockat nästan 100 deltagare från ett 15-tal olika klubbar.

Årets upplaga av tävlingen har utvecklats ytterligare med en mängd spännande priser att kämpa om. Förutom en 55 tums 3D-TV från Samsung till totalvinnaren, Line Honours, bästa ungdomsbåt och bästa tjejbåt så finns i år nya priser till bästa båt av fabrikaten Arcona, X-Yachts och Grand Soleil/Elan samt bästa Classic-båten. Till detta kommer också ett antal special- och vandringspriser att delas och lottas ut.

Stockholms skärgård blir nu skådeplats för en av världens tuffaste och mest krävande endagarstävling. Om knappt två veckor (6 september) avgörs Ö till Ö med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Sammanlagt 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna, väntar de 100 topptränade tvåmannalagen från hela världen.

Ö till Ö är en unik tävling som nu avgörs för femte året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagarstävlingarna i multisportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par.

Tävlingen startar i gryningen måndag 6 september från seglarhotellet på Sandhamn. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är väldigt få fritidsbåtar ute i skärgården och det är enklare att spärra av farleder och skydda de simmande lagen från båtar. Det blir ändå tufft att bevaka samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får ta emot en segercheck på 35 000 kr.

Tävlingen lockar deltagare från hela världen. Där finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland lagen märks Team Norwegian Military Academy, German Armed Forces och flera lag från Swedish Armed Forces samt ett kvinnligt lag från San Diego Lifegaurds. Men där finns också renodlade kompisgäng – vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras framfart. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

Information www.otillo.se

Simrad Yachting – marknadsledande inom marinelektronik, autopilot, VHF och ekolod – har tillsammans med den Svenska distributören, Sportmanship Marin, skrivit ett exklusivt fyraårigt kontrakt med Nimbus Group, Skandinaviens ledande tillverkare av fritidsbåtar. Från sommaren 2010, kommer det nya NSE systemet att monteras som standard på alla båtar i Nimbus programmet, som inkluderar Nova Serien, R-Serien, Coupe Cruiser, Commander, Paragon och Storebro.

NSE multifunction displayer inkluderar “best in class” radar, kartplotter och ekolodsteknik. Vid val av Simrad NSE, kommer Nimbus att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att välja till extra utrustning, som den prisbelönta Bredbands Radarn, tillsammans med en serie ekolod, VHF och autopiloter.

– Nimbus är stolta över att tillverka båtar där vi förenar avancerad teknik med traditionellt hantverksskicklighet. Våra båtar är byggda efter de högsta specificationskraven, och använder de bästa material som finns tillgängliga på marknaden. Vi har lagt mycket tid på att analysera alla tillgängliga produkter från alla marinelektronik tillverkare, och efter en lång utvärdering har vi valt den nya Simrad NSE och komplett Simrad system. Simrad NSE kommer att tillföra oss en ny dimension inom Marinelektronik som är riktigt imponerande, säger Magnus Andersson, VD på Nimbus Boats.

Nimbus Boats delar en kultur av prestanda och innovation med Simrad Yachting. Nimbus har i decennier tillverkat kvalitets båtar, som kombinerar avancerad teknologi med lång livad design.

– Nimbus är en av dom mest respekterade båtbygarna i Europa med ett rykte om sig att bygga båtar med hög kvalité och prestanda. Simrad NSE har snabbt blivit den utrustning som båtbyggare i världen runt, väljer där man vill ha det bästa, säger Christian Olsson, VD på Sportmanship Marin.

Nu kommer det fler intressanta hybridlösningar för olika båttyper. Mest aktuell är norska Sandvik Båtbyggeri AS, som tillsammans med Bentzen Elektro AS (Ltd) har skapat ett särskilt bolag (Sandvik Innovation Ltd) för att ta fram nya lösningar. Först ut är denna eleganta motorbåt på 44 fot. Båten blir väldigt miljövänlig, både med tanke på framdriften och att den släpper ut minimalt med olja, rök och koldioxid.

Målsättningen för det nya företaget är att utveckla fritidsbåtar med miljövänlig drift och god ekonomi. De vill även att den kompetens som tas fram ska kunna användas av andra varv.

Under ledning av Sandvik Innovation i Horten håller nu en helt ny typ av motorbåt på 44 fot att tas fram. Den får elektrisk drift via batterier som laddas med dieselgenerator eller landström. Ungefär samma koncept som vi tidigare har sett i båtar som till exempel Greenline 33.

Fartområdet för denna relativt långa båt blir upp till max tolv knop med en marschfart på åtta knop. Båten får ett traditionellt deplacerande skrov med en lång köl och roder. Den har en trebladig propeller med diameter 30”. Propellerns pitch kan justeras elektroniskt, vilket gör energiuttaget effektivare i olika farter. För manövrering i hamnar har båten försetts med tysta bogpropellrar med vattenjet.

Specifications
Overall length: 13, 75 metres
Waterline Length: 13, 30 metres
Beam: 3, 75 metres
Draft: 1, 18 metres
Height above water: 2, 75 metres*
Displacement: 12, 50 tons
Seating capacity: 15
Dining seats: 13
Berths: 6 + 4
Cabins: 3
Lounges: 2
Steering position: 1
Tank Volume: Diesel: 220 litres
Freshwater: 780 litres
Emission: 710 litres
Engine: 40 -80 kW diesel electric
Battery Pack: up to 85 kVA (278 V, 304 Ah)
Alternative energy: Shore power, wind power, solar power, hydrogen fuel cell etc.
Cruising Speed: 5 – 9 knots
Top Speed: 11 – 12 knots
Battery capacity: 75 nm at 6 knots, 36 nm at 8 knots
Diesel electric capacity: 950 nm at 6 knots, 450 nm at 8 knots

http://www.sandvikboats.no

Till helgen blir det folkfest i Nynäshamn när tre stora evenemang arrangeras samtidigt i hamnområdet. Tillsammans väntas Bomässan, Skärgårdsdagarna och en av landets största seglingstävlingar Hyundai Cup locka 25 000 besökare.

Nynäshamns kommun expanderar i snabb takt. Lägenheter byggs, nya köpcentrum ska uppföras och befintliga expanderar, bygge av terminal för flytande naturgas pågår och Stockholms hamnar planerar för en storhamn på Norvikudden. Det finns långt gångna planer på en utveckling av gäst- och fiskehamnsområdet och i december är det motorväg hela sträckan mellan Nynäshamn och Stockholm. Till helgen får besökarna ta del av Nynäshamns utbud och de satsningar som görs.

– Intresset för Nynäshamn har ökat kraftig sen förra Bomässan 2007. Med Nynäshamns snabba
expansionstakt, där utbyggnaden av väg 73 är en viktig del, är det många som vill bosätta sig här, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

Det blir en helg för alla. Helikopter och RIB-båtar tar besökarna på turer i luften och till havs. Husbåtstillverkare, veteranflottiljens fartyg, mäklare, banker, Nynäshamns kommun, byggföretag, bostadsbolag, wakeboardklubbar med flera finns på plats. På Skärgårdstinget debatterar politiker aktuella skärgårdsfrågor.

För barnen finns trollkarlar, ponnyridning och djur från Skansenakvariet. Martin Timell besöker avdelningen Hem & Trädgård och det går att åka ångbåt och ångtåg mellan Nynäshamn och Stockholm.

Som grädden på moset har Hyundai Cup valt att lägga en av Sveriges största seglingstävlingar i Nynäshamn –Årets båtkommun 2010. Programmet är med andra ord fullspäckat.

– Förra Bomässan lockade 20 000 personer. Nu spänner vi bågen ännu högre och siktar på 25 000 besökare. Bomässans syfte är att locka fler inflyttare till Nynäshamn och med dom tre stora evenemangen kan vi visa upp mycket av vad kommunen har att erbjuda. Vi tror stenhårt på att helgen blir en riktig folkfest, säger Heidi Ekberg, Nynäshamns kommuns marknads- och turistchef.

Plats: Gästhamnsområdet i Nynäshamn
Tid: Bomässan och Skärgårdsdagarna 28-29 augusti klockan 10-17
Seglingstävlingen Hyundai Cup lördag 28 augusti. Start och mål syns från land.

www.nynashamn.se

Scania rekryterar 500 nya medarbetare till de europeiska produktions¬anläggningarna för att klara den ökning av produktionstakten som planeras under det fjärde kvartalet. Omkring hälften av de nya jobben hamnar i Sverige.

Det är framförallt ökningen av efterfrågan på lastbils¬marknaderna utanför Europa som gör att Scania planerar att öka produktionstakten. Återhämtningen på Europamarknaden fortsätter, men nivån är ännu låg ur ett historiskt perspektiv.

Scania har även tidigare i år, i slutet av första halvåret, anställt 500 personer till Europaproduktionen. Trots dessa rekryteringar kommer antalet anställda inom produktionen att vara lägre än före finanskrisen.

– Under 2009 har våra medarbetare använt perioden av låg beläggning till utbildning för att utveckla och förbättra metoder och arbetssätt. Tack vare denna satsning har vi uppnått en avsevärd produktivitetsförbättring, säger Anders Nielsen, Executive Vice President och ansvarig för Scanias produktion och logistik.

www.scania.com

Den 1 september lanserar Kamasa Tools sin nya webbsida. – Webbsidan har utvecklats till en bred och uttömmande produktsajt för varumärkets samtliga produkter, säger Lovisa Blomberg, marknadskoordinator på Kamasa Tools.

Kamasa Tools är ett svenskt varumärke med över 40 år i verktygsbranschen. När nya webbsidan nu lanseras är tanken att den ska motsvara den innovativa styrka och kvalitet som finns i konceptet.

– Vi är snabba och har en omfattande produktutveckling. Sidan är ett sätt att nå ut med alla våra nyheter och göra oss mer lättillgängliga för den professionella mekanikern och för alla andra som gillar verktyg.

– På www.kamasatools.se visas hela bredden i sortimentet, från våra gamla klassiker och kännemärken till de allra senaste problemlösarna för moderna bilar och verkstäder. Besökarna hittar en tydlig sajt, med en effektiv sökfunktion och mycket information. Bland annat har vi lagt mycket kraft på att visa tillgängligheten till produkterna. Var du än befinner dig kan du enkelt hitta en återförsäljare nära dig genom att söka på din stad eller titta på kartvyn. Samtliga våra distributörer finns också med.

Den nya webbsidan lanseras på nio olika språk.

– Den tidigare sidan gjordes enbart på engelska men idag exporteras produkterna över hela Europa och det finns ett behov av en sida som enar varumärket oavsett marknad. Det är också till stor fördel för våra partners att få information på sitt eget språk. Det förenklar det internationella marknadsföringsarbetet betydligt.

www.kamasatools.se

Interboat befäster sin position som Sveriges ledande marinkedja med en samlad omsättning om drygt en halv miljard, och blir därmed representerat på 15 försäljningsställen runt om i hela Sverige. Marindepån är idag den ledande aktören i Stockholm och bidrar därmed till att ytterligare stärka Interboats position i Stor-Stockholm.

Interboat har funnits i mer än 30 år, och finns idag representerade från Luleå i Norr till Karlshamn i söder. I denna inköps- och samarbetsorganisation ingår flera Sveriges ledande och mest etablerade marinhandlare som tillsammans representerar över fyrtio båt- och motorfabrikat.

Marindepån är Stockholms ledande marinhandel med försäljning i Danderyd, Dalarö och Skanstull.

– Vi är mycket positiva till att Marindepån nu går med i Interboat. Dels stärker det vår förhandlingssituation, och dels är det ett progressivt företag med många bra idéer och en bred erfarenhet och kompetens. Marindepåns fyra anläggningar i Stockholm passar perfekt in i Interboats framtida profil, eftersom som vi tidigare haft en allt för gles representation på denna viktiga marknad, säger Johnny Nilsson, VD Interboat.

Interboat skapar redan idag stora värden genom i första hand gemensamma inköp, men även genom en gemensam webb-plattform, samordnad marknadsföring, kataloger samt utbildning och utveckling av medlemsföretagen.

För konsumenten kommer detta att innebära ännu bättre urval och service när ytterligare ett fullserviceföretag med båtförsäljning, tillbehörsbutiker och serviceverkstäder kommer med i Sveriges största marinkedja. Som kund hos en Interboat-handlare kommer man i kontakt med branschens mest välutbildade och kunniga marinhandlare.

Gruppens målsättning är att utveckla de gemensamma aktiviteterna kraftigt under de närmaste åren. Andelen gemensamma inköp ökas, ett gemensamt centrallager etableras, affärssystem och andra system harmoniseras och ett antal administrativa stödfunktioner görs gemensamma och centraliseras. Detta innebär att Interboats centrala organisation skall förstärkas och utvecklas.

– Tiden är nu mogen att ta nya steg och bygga en tydligare kedja, där vi kan utnyttja vår gemensamma volym, kunskap och kompetens betydligt bättre, säger Rolf Hansson, VD i GBM AB och styrelseledamot i Interboat.

Marindepån bedriver idag verksamhet på fyra orter i Stockholm och har båt- och motorförsäljning på tre av dessa. Gruppen bildades 2007 genom ett samgående mellan Marindepån Danderyd, Jarleruds Marin i Dalarö och Skanstull Marin. Den senare har i flera år varit landets enskilt största marinhandlare.

– Vi glädjer oss verkligen åt möjligheten att ta del av Interboats gemensamma inköp och lösningar och ser med spänning fram emot ett vidare arbete med att ytterligare förbättra våra inköpsvillkor och att vidareutveckla de gemensamma systemen. Det är ju alltid lättare att komma dit man vill med en omsättning på över en halv miljard i ryggen. Vår gemensamma storlek, samlade erfarenhet och kompetens gör att vi kan utvecklas betydligt snabbare tillsammans. Vi hoppas även att vår erfarenhet från att bedriva verksamhet på flera orter med en gemensam central organisation för utvalda funktioner skall kunna utnyttjas av hela Interboatgruppen, säger Björn Sandhaag, VD Marindepågruppen.

Marindepå-gruppen omsätter i år drygt 100 Mkr och har över 30 heltidsanställda. Bolaget bedriver verksamhet i Skanstull, Danderyd, Dalarö och Bergshamra. Bolaget ägs av Björn Sandhaag och Richard Junestrand.

Bildtext:
Marindepån Skanstull Marin blir medlemmar i Interboat. Fr. v. Björn Sandhaag och Johnny Nilsson.

Comar Systems (UK), ledande AIS-tillverkare, lanserar AIS-mottagaren AIS-2-2000. En äkta parallell AIS-mottagare som tar emot och översätter alla AIS-meddelanden och distribuerar dessa i ett NMEA 2000-nätverk.

Pressrelease:

En AIS-mottagare gör det möjligt att se andra fartygs position och kurser direkt på sin plotter eller navigationsdator.

AIS-2-2000 är en äkta parallell AIS-mottagare som tar emot och översätter alla AIS-meddelanden (PGN) från både klass A- och klass B-transpondrar. Den kan även uppgraderas för att ta emot AtoN-meddelanden när dessa finns tillgängliga för NMEA 2000.

AIS-2-2000 ansluts till en vanlig VHF-antenn. När en NMEA 2000 dropkabel ansluts till AIS-2-2000 får den ström och data matas samtidigt ut i NMEA 2000-nätverket till alla enheter som är anslutna.

Det här gör det mycket enkelt och smidigt att installera en AIS i sin båt.

Om en VHF-radio ska användas samtidigt går det att dela på antennen med hjälp av AIS-splittern ASR-100.

Sedan Comar Systems startade med AIS-tillverkning har AIS blivit ett måste för seriösa båtägare. Comar var först på marknaden med en äkta parallell AIS-mottagare – SLR 200, och en kommersiell klass B-transponder. Alla Comar AIS har äkta parallella mottagare för att samtidigt ta emot data från de två AIS-kanalerna.

www.marinplus.se

Det traditionsrika, danska båtvarvet Faurby Yacht A/S lanserar nu Faurby 396 Jesper Bank Edi¬tion – en ny, exklusiv yacht som har utvecklats i nära samarbete med den danske seglarikonen Jesper Bank. Båten är en performer-version av Faurbys befintliga modell 396 de luxe och Jesper Bank ställer upp med den nya båten i en rad av sommarens kappseglingar.

Samarbetet mellan Faurby Yacht A/S och den tidigare OS- och VM-guldmedaljören samt America’s Cup-skepparen Jesper Bank inleddes 2009. Då enades parterna om att optimera originalversionen av Faurby 396 till en performer-version och med lanseringen av Faurby 396 Jesper Bank Edition har nu denna plan förverkligats. Både Faurby och Bank är mycket nöjda med resultatet:

”Jag har alltid haft stor respekt för Faurbys fokus på kvalitet och hantverk i världsklass och där¬för har det varit spännande att få bidra till utvecklingen av ett redan välfungerande koncept. Med några relativt enkla åtgärder tycker jag att vi har lyckats kombinera komfort och kvalitet med ännu bättre seglingsegenskaper. Båten har dessutom nu fått en mer skandinavisk look och jag glädjer mig mycket åt att få testa den i sommarens kappseglingar”, säger Jesper Bank.

”Som en av världens i särklass bästa seglare har Jesper Bank enorm erfarenhet och väldigt många intressanta idéer. Därför har det varit mycket lärorikt att få samarbeta med honom i detta projekt och vi är mycket stolta över resultatet. Med Faurby 396 Jesper Bank Edition kan vi inte bara erbju¬da våra kunder en exklusiv och familjevänlig seglingsupplevelse – nu får de även möjlighet att segla riktigt snabbt när tillfälle bjuds”, säger Johnny Quist, vd på Faurby.

På den nya versionen av Faurby 396 de luxe har, jämfört med originalversionen, har man bland an¬nat gjort följande förändringar:

• Båten har utrustats med en T-köl, kolfibermast och vanter i borden för att öka stabiliteten och ge båten högre fart.
• Köl och roder har optimerats för att minska vattenmotståndet.
• Båten har blivit ca 800 kg lättare och viktfördelningen har optimerats.
• För att få bättre utrymme i cockpiten, har man skippat levangen, utrustat båten med öppen akterstäv och flyttat tillbaka rattstammen till cockpiten.
Faurby 396 Jesper Bank Edition har givetvis utrustats med teakträ på däck och segel från Elvstrøm Sails. Den tillverkas efter beställning och leveranstiden är 2–3 månader med ett grundpris på EUR 295 000 exklusiv lokala moms.
Faurby 396 Jesper Bank Edition nummer 1 (efter prototypen) håller redan på att tillverkas och kommer att kunna beskådas på flytande båtutställningar från och med augusti. Vi kan informera om att det fortfarande är möjligt att försäkra sig om att få byggnummer 1.

www.faurby.dk

Av 301 anmälda valde 287 av registrera sig inför dagens stora kappseglingshändelse för jolleseglare. 253 seglare korsade mållinjen i den måttliga till friska vinden i en av de snabbaste målgångarna.

Det som utmärker årets Lilla Tjörn Runt är det rekordstora antalet deltagare i startgruppen för barn födda 2000 eller senare. Hela 101 var anmälda, något vi kan tacka det stora intresset för sommarens seglarskolor.

Nytt för i år var starten med Accessjollar för barn och ungdomar med funktionshinder hela 17 seglare deltog. Det var första gången ett så stort arrangemang genomförs i Sverige med Accessjollar.

Startgruppsvinnare blev
RS Feva Kanitcha Ekdahl, BKSS
Zoom8 Cajsa Svensdotter, StSS
Tera L Anton Hellqvist, SSWL
Tera S Agnes Claesson, ASSV
Blå optimist Oscar Engström, LESS
Grön optimist Sigrid Andreasson, StSS
Röd optimist David Azurmendi, Real Club Nautico Torrevieja
Svart optimist Filippa Mossberg, HJBK
Access Sofia Wallin, GKSS

Som totalsegrare slutade Filippa Mossberg, HJBK, som seglade runt Stenungsön på tiden 1 tim 31 minuter och 18 sekunder.
Bästa lag kom från Rörviks Segelsällskap.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 Nm. Det tar en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.

Mer information finns på www.stss.se