nyhetstest

När den 14:e Scandinavian Boat Show öppnar den 10 november är hela 37 båtar nyheter. Störst är Delta 54, en svensk världsnyhet som liksom fem andra båtar har världspremiär på mässan. Antalet utställda båtar är 20 procent fler än förra året. Förutom båtar visas de senaste tillbehören, riggar, segel och motorer.

– Det var länge sedan vi kunde presentera så många båtnyheter på Scandinavian Boat Show. Dessutom är det många nya typer av båtar bland nyheterna; alltifrån mässans rekordstora båt Delta 54 som har världspremiär, till många aluminiumbåtar i nya skepnader och till den lilla Minifolkan, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Stora båtnyheter
På mässan visas bland annat följande nyheter bland segelbåtarna: Finn Flyer 42 Club, Hanse 445, Dufour 375, Dufour 52, Bavaria Cruiser 36, Bavaria 40, Oceanis 34, Oceanis 40, Eland 350, Segelkanoten Tjejst och XC38.
Bland motorbåtarna finns bland annat: Delta 54, Swift Trawler 34, Bavaria Sport 34, Husbåten Combo 38, Anytech 860 SPDI, Persuit Dual Consol 265, Persuit OS 315, Doral Alegria 455, Doral Monticello 255, Nordstar 37 Patrol, Buster Pro , Serecraft W 9C och Cobalt 25 m.fl.

Fem trender
Fem olika trender på mässan.
1. Båtarna blir större. Över 50 procent av segelbåtarna är över 37 fot lång. Den största motorbåten är hela 54 fot lång och den största motorbåten någonsin på mässan.
2. Antalet aluminiumbåtar ökar och en modell som kommer starkt är den mer arbetsbetonade aluminiumbåten för transporter, brandkår etc. som nu anammats som bruksbåt.
3. Nu är tiden inne att ha en liten läcker dagseglare, gärna som en liten kopia av en större vacker segelbåt. Nya Minifolkbåt, en 6,80 meter lång folkbåt, och den lilla skärgårdskryssaren Scandinavian Cruiser samt Scangaard är bevisen på det.
4. Efterfrågan på mer elektroniska instrument och navigationshjälpmedel ökar. Till exempel visas flera märken av värmekameror på mässan.
5. Allt fler väljer att chartra båt på varmare breddgrader under vintern. Weekendcharter i Medelhavet är en av nyheterna.
Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.

Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Båtliv börjar med specialgjorda reklamvideos från tidningens annonsörer. Först ut är Fische Marin, som bland annat är generalagent för Evinrude utombordsmotorer och Zodiac gummibåtar. Våra videos produceras av företaget FAVISION Motion Media i samarbete med Båtlivs marknadsavdelning.

Den första videon finns nu klar för visning.

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Niklas Zennström gästar månadens avsnitt av CNN:s program MainSail som sänder direkt från Maxi Yacht Rolex Cup i Sardinien. Sveriges Niklas Zennström, en av grundarna av Skype, är med och tävlar för andra andra gången, medan vinnaren av America’s Cup 1992, amerikanen Bill Koch har kommit tillbaka till tävlingen med gamla vänner.

Igor Simcic från Slovenien är också med och tävlar och alla tre männen leder sina lag och bjuder in MainSail och dess tittare till en spektakulär resa.

Info: www.cnn.com/mainsail

True Heading lanserar en helt ny tvåfrekevens GNSS (GPS och GLONASS) mottagare från Hemisphere GPS. På den tyska mässan INTERGEO 2010 i Köln lanserades en ny mottagare från Hemisphere GPS, den nya GNSS mottagaren R320 som är baserad på deras nya Eclipse II lösning.

* R320 använder den senaste GNSS tekniken patenterad av Hemisphere med extremt snabb uppstart och infångningstid. Den kan följa GPS på både L1 och L2 kanalerna samt även GLONASS på L1 och L2 kanalerna.

* R320 har SBAS och OmniSTAR HP/XP/VBS (DGNSS) korrektionsmöjligheter.

* R320 kan logga rå data till ett löstagbart USB minne. Mottagaren använder Hemispheres patenterade COAST teknik med DGPS noggrannhet även om den förloras under kortare tid.

* R320 är uppgraderingsbar att kunna hantera RTK korrektioner.

* R320 är en kostnadseffektiv multi GNSS lösning som är kompatibel med andra GNSS produkter. R320 passar in i många olika användningsområden med höga krav på positionsnoggrannhet såsom t.ex. lantmäteri, sjömätning, konstruktion och entreprenad, maskinstyrning och kontroll.

– R320 är den första i raden av ett antal produkter baserade på Eclipse II lösningen från Hemisphere. Vi är övertygade att våra kunder kommer att uppskatta allt det värde som finns integrerat i denna kompakta och lilla enhet, säger Phil Gabriel, Vice President och General Manager, Hemisphere GPS Precision Products.
Förbättrad RTK prestanda baserat på patent-pending SureTrack teknik gör att R320 kan nå centimeter noggrannhet med L1/L2 GPS samt förbättra prestanda och tillförlitlighet ytterligare med L1/L2 GLONASS signaler. SureTrack möjliggör att RTK funktionalitet kan använda varje satellit, även sådana som inte följs av basstationen. Ytterligare fördelar är att den har färre RTK frånfall i störda miljöer, snabbare återtagning och en mer robust följning samt möjlighet att hantera GNSS data från flera olika tillverkare. Även om en basstation bara stödjer GPS så kommer SureTrack att göra att även GLONASS signaler kan hanteras vid den mobila enheten för att ge komplett prestanda. R320 kombinerad med den nya A52 antennen från Hemisphere kommer att ge den bästa kombinationen av högprestanda till marknaden.

Info: www.trueheading.se

Sportfiskarna agerar direkt mot EU med anledning av mycket svaga stigningar av vildlax 2010. Fisket i havet bör stoppas, menar Sportfiskarna. Sportfiskarna tillsammans med Finlands Fritidsfiskares Centralorganisation och Kommunförbundet i Norrbotten har skickat en skarpt formulerad skrivelse till Europeiska Unionen.

– Vi vill lyfta fram och visa att 2010 har varit ett katastrofalt laxår och att det nu krävs åtgärder, säger biologen Glenn Douglas som jobbar med laxfrågor på Sportfiskarna i Luleå.

I skrivelsen påpekas att antalet vildlaxar som vandrade upp för lek till Norrlandsälvarna 2010 var bara runt hälften av 2009 års nivå.
– Vissa älvar har haft en trend av minskande laxåterkomster under tio år, säger Glenn Douglas.

I skrivelsen pekar organisationerna ut den låga överlevnaden av utvandrande smolt och ökat fisketryck från det kommersiella laxfisket som huvudskäl till det låga antalet lekvandrande laxar. I skrivelsen uppmanas EU:s Generaldirektorat för havsfrågor och fiske (DG Mare) att följa rådet från sin egen vetenskapliga, tekniska och ekonomiska kommitté för fiskerinäringen (STECF). Det rådet går ut på att inte tillåta havsfiske förrän målet om att 80 % av maximal smoltproduktion har uppnåtts.

– Som situationen är idag borde fisket i havet stoppas, konstaterar Glenn Douglas.

Foto: Joel Norlin

Det rör på sig inom svensk båtförsäkring. Marknaden har under många år varit relativt statisk med ett fåtal stora aktörer. Svedea Båtförsäkring gör nu entre med en stark ägare i ryggen och med en högt ställd ambition: Att bli båtbranschens förstahandsval och marknadsledare. Ansvarig för den svenska verksamheten är Jonas Roberts (bilden).

Pressrelease:

– Det har varit lite för mycket stiltje på den svenska båtförsäkringsmarknaden. Inte mycket har hänt de senaste tio åren och det missgynnar slutkunderna. Svedea Båtförsäkring är vårt svar på den situationen, vi är övertygade om att det finns plats för den som är beredd att anstränga sig lite mer, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef.

Svedea Båtförsäkring är ett helt nytt namn på den svenska båtförsäkringsmarknaden. Bakom bolaget står välrenommerade och finansiellt starka försäkringsjätten Inter Hannover med huvudkontor i London. Svedea Båtförsäkring har redan knutit ett flertal kända båtförsäkringsprofiler till sig och sticker inte under stol med sin ambition:

Att bli båtbranschens förstahandsval och marknadsledare.

– Vi är ett gäng mycket erfarna båt- och försäkringsmänniskor som bygger bolaget utifrån gemensamma grundvärderingar. Vi kommer att vara snabbfotade, flexibla och mycket lyhörda inför vad marknaden vill. Och vi har ägarnas tydliga mandat att bygga ett bolag där vi själva skulle vilja vara kunder, det känns enormt inspirerande säger Jonas Roberts, affärsområdeschef.

Svedea Båtförsäkring finns redan på plats i Stockholm och öppnar inom kort kontor även i Göteborg. Att finnas nära kunderna och att ha hög tillgänglighet är en tydlig del i strategin.

– Båtägaren har ett passionerat förhållande till sin båt och väljer försäkring med stor omsorg. Att arbeta nära båtbranschen och att föra en aktiv dialog med båtfolket är nödvändigt för att bygga trovärdighet. Vi måste visa att vi kan båtar och har ett starkt engagemang i det svenska båtlivet, menar Jonas Roberts.

– På agendan står också att skapa marknadens bästa kundservice och att erbjuda webblösningar som underlättar i alla skeden – från det att man tecknar sin försäkring till hanteringen av en eventuell skada, säger Roberts.

Från januari 2011 kommer det att vara möjligt att försäkra sin båt hos Svedea Båtförsäkring.

Svedea Båtförsäkring är ett affärsområde inom Svedea Specialförsäkring, ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt. Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står Inter Hannover, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Info: www.svedea.se

Kommentarer

Tom P 11:10:50 2010-10-22

Lycka till med nysatsningen!

Jeanneau introducerar nästa år en helt ny generation av sin Cap Camarat 7.5. Det blir en mycket mångsidig båt som ska passa lika bra för fiske, cruising och mer prestandabetonad båtkörning. I och med Cap Camarat 7.5 CC introducerar Jeanneau ett nytt koncept för att kombinera flera olika sorters båtliv.

Båten har en aggressiv design med S-format däck och en riktigt stor centerkonsol. Den är också ergonomiskt anpassad för att passa många olika förares behov. Båten kan förses med en eller två motorer.

Tekniska fakta
Längd ö a: 7,35 m / 24’ 1”
Längd skrov: 6,95 m / 22’ 9”
Bredd: 2,54 m / 8’ 4”
Vikt utan motor: 1300 kg / 2866 Lbs
Djupgående: 0,50 m / 1’ 7”
Bränsletank: 280 l / 74 Us gal
Max motor: 300 hk / 221 kW
Kategori: C-8
Designer: Sarrazin design, Jeanneau Design
Maxfart: 30-46 knop beroende på motorval

Den 17 oktober avgjordes Mästarnas Mästare i segling i Båstad. Vann gjorde C55 med Björn Österberg, Victor Österberg och David Nihlmark, KSSS. Varje år koras 49 svenska mästare i segling. Men vem som är den verkliga mästaren avgjordes under Mästarnas Mästare i Båstad, den 16 och 17 oktober 2010. I år kämpade 38 svenska mästare om titeln.

– Genom att låta de bästa seglarna mötas på korta banor nära land vill vi göra det enkelt att hänga med och mer intressant för en bredare publik, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet.

Mästarnas Mästare har en stor spännvidd av seglare, allt från OS-elit till seglare från mer traditionella klasser som IF, H-båt och E-jolle. För att inte någon seglare ska få fördelen av att segla sin egen klass seglas Mästarnas Mästare i CB-66:or med spinnaker, en båttyp som ännu inte har SM-status.

Varje lag består av max fyra personer och besättningsvikten får inte överstiga 263 kilo. Det är upp till varje svensk mästare att sätta samman sin besättning.

För första gången avgjordes tävlingen i Båstad. Tidigare har tävlingen genomförts fyra gånger utanför Seglarhotellet i Sandhamn.

– Båstad är inte bara tennis. Jag vill att fler ska upptäcka vilken bra plats Båstad också är för segling, säger Henrik Jönne, hotellchef Hotel Skansen.

Tävlingen har kunnat följas i realtid på www.svensksegling.se/mastarnasmastare, då båtarna är utrustade med GPS-sändare som visar deras positioner.

Finalresultat:
C55
Int One Metre
Formula 18
CB66 Racer
Laser Master
29er
470 Herr
470 Dam

Info: www.svensksegling.se

Bilden:
Björn Österberg, Viktor Österberg och David Nihlmark vann den avgörande finalen i Mästarnas Mästare.
Foto: Elke Cronenberg.

Genom att samordna många kunder till en köpstark beställargruppering ska fler och bättre giftfria tekniker för att hålla båtskrov rena nå marknaden. Naturvårdsverket och Svenska Båtunionen är två av aktörerna bakom initiativet och nu inleds en kartläggning av vilka idéer och lösningar som finns idag och vilka krav kunderna har på en färdig produkt.

– Från Naturvårdsverkets sida vill vi pröva alla möjliga vägar att stimulera utvecklingen av olika giftfria lösningar för att hålla båtskrov rena från påväxt. Teknikupphandling kan vara en bra väg, säger Petra Wallberg på Havsmiljöenheten.

I decennier har problemet varit känt att båtbottenfärger, innehållande t.ex. tenn och koppar, kan ha mycket negativa sidoeffekter på havsmiljön. Skärpt lagstiftning har gjort att flera färger har blivit förbjudna och fler miljöanpassade alternativ har introducerats på marknaden.

Utbudet av helt giftfria lösningar är dock fortfarande begränsat och fler alternativ behövs för att passa olika typer av fartyg och fritidsbåtar som används i skilda havsmiljöer. Dessutom finns det oklarheter kring hur bra miljöprestandan hos de nya alternativen verkligen är.

– Teknikupphandling, dvs. att samla många mindre kunder i en beställargruppering vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång, användes framgångsrikt av Energimyndigheten på 1990-talet. Då för att snabba på marknadsintroduktion av energieffektivare teknik t.ex. värmepumpar och vitvaror. Nu ska vi använda metoden för att snabba på utvecklingen av giftfria lösningar för att hålla båtbottnar rena, säger Erik Noaksson, projektledare för initiativet Ren botten utan gift och verksamhetschef på Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi.

Ett led i den kartläggning som nu inleds är en utställning på båtmässan Allt för Sjön, 5-13 mars 2011 i Stockholm. Där kommer tio av de mest lovande giftfria lösningarna att visas upp. En jury, som representerar betydelsefulla svenska kundgrupperingar, kommer att bedöma koncepten.

Initiativet Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket och leds av en styrgrupp där Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Kemikalieinspektionen, Transportstyrelsen samt Vinnova också ingår.

För mer information
Erik Noaksson, projektledare (erik.noaksson@jll.se) 070-278 22 44
Petra Wallberg, Naturvårdsverket (petra.wallberg@naturvardsverket.se) 08-698 11 16.

Bilden föreställer Boatwashers tvätt i Saltsjöbaden.

Navigationsgruppen etablerar sig i Pampas Marina 26 oktober 2010. – Navigationsgruppen är av Transportstyrelsen kvalitetscertifierade och alla utbildningar vi genomför bedrivs enligt ett kvalitetsnormsyste. Vi utbildar från förarintyg, fartygsbefäl klass VIII till handhavande av snabba fartyg berättar Calle Ortner från Navigationsgruppen .

– Navigationsgruppen består av sex personer som på heltid utbildar för livet på sjön, bakgrund som marinofficerare och med flera års erfarenhet av att leverera kunskap till såväl privatpersoner som myndigheter, fortsätter Calle.

-Vi fortsätter vår strategi med att söka aktörer till den marina umgänges- och handelsplats som Pampas Marina är. Dagligen rör sig mer än 2 000 personer i marinan som är en magnet för människor med intresse för båtar – vid lunchtid kommer ofta båtintresserade med kollegor och vänner från city för en lunch på sjökrogen som följs av att man tittar på båtar och tillbehör säger Vd för Pampasgruppen Roger Alm.

– Navigationsgruppen är en mycket viktig bit i strävan att vara den mest kompletta marinan. Sedan tidigare finns exempelvis följande marina aktörer i Pampas Marina säger Roger Alm:

• Huges Marina AB
• Marinplus AB
• Yachthelp AB
• Erikssonmarine AB
• Point 65
• RosMarin AB
• Båthantverkarna
• Besiktningsman
• Restaurang Sjökrogen

Pampasgruppen har sitt säte i Solna och är mest känd för anläggningen Pampas Marina där verksamhet bedrivs i båtbranschen, såväl i egen regi som via ett 20-tal företag som är hyresgäster till Pampas Marina AB. Pampasgruppen fortsätter att utveckla boende på vatten via AquaVilla-konceptet.

Info: www.pampas.se

Europeiska havsforskare kräver att EU upprättar ett marint nätverk för övervakning av haven. Kunskapen och de tekniska möjligheterna för att övervaka vad som händer i haven finns. Nu måste EU-kommissionen organisera ett effektivt nätverk för att ta tillvara den information som samlas in, menar forskare vid Göteborgs universitet.

– Tillståndet i havet är en av 2000-talets stora utmaningar. Den marina forskningen står inför stora och spännande uppgifter. Sverige har förutsättningar att bli ett av de ledande medlemsländerna i det arbete som krävs. Havsmiljö är ett av Göteborgs universitets styrkeområden, säger Mike Thorndyke på Institutionen för marin ekologi och Sven Lovén Centrum vid Göteborgs universitet som också är ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien.

Mike Thorndyke var en av närmare 450 havsforskare som deltog i havsforskningskonferensen EurOcean 2010 i Ostende i Belgien förra veckan. Där diskuterades såväl världshavens betydelse för klimatsystemen och de marina ekosystemen, liksom klimatförändringarnas påverkan på den marina miljön och den socioekonomiska betydelse som dessa förändringar kommer att få.

– Klimatförändringarna och försurningen av haven kommer att få stor betydelse för livet på jorden. En sak är säker: på mindre än 100 år kommer de marina ekosystemen som vi känner dem i dag att vara helt förändrade. Det mest skrämmande är att vi inte vet hur annorlunda de kommer att vara, säger Mike Thorndyke.

Forskarna på EurOcean 2010 antog enhälligt ett gemensamt dokument, Ostende-deklarationen, som under konferensens sista dag överlämnades till Máire Geoghegan Quinn som är EU:s kommissionär för forskning, innovation och vetenskap. I deklarationen kräver forskarna bland annat att EU upprättar ett marint nätverk för marin forskning och övervakning av haven.

Sveriges långa tradition av marin forskning kan ge ett viktigt bidrag till det arbetet.

– Den marina infrastruktur vi har på Sven Lovén centrum är betydelsefullt för det arbete som nu måste ske. På forskningsstationerna finns mycket historiska data som är oerhört värdefullt för den marina forskningen. Med strategiska investeringar kan vi förbättra vår position än mer, säger Mike Thorndyke.

Sven Lovén centrum för marina vetenskaper är en organisation för den marina infrastrukturen vid Göteborgs universitet. I Lovéncentret ingår ett flertal fartyg och mindre båtar samt två stationer för forskning och utbildning, belägna i unika miljöer vid den svenska västkusten: Kristineberg vid Gullmarsfjorden och Tjärnö vid Kosterfjorden.

Länk till Ostende-deklarationen:
http://www.eurocean2010.eu/declaration/

Ostendedeklarationen ligger helt i linje med det uttalande som antogs vid Europeiska Forskningsrådets andra marina möte, 2nd Marine Board Forum, i Bryssel i september 2010
Länk till 2nd Marine Board Forum meeting 2010:
http://www.esf.org/research-areas/marine-sciences/marine-board-forum/2nd-marine-board-forum-september-2010.html

Efter två års prov har KSSS beslutat att satsa på en treårsplan för att etablera seglingsveckan Sandhamn Race Week och havskappseglingen Gotland Runt som internationellt toppevenemang. Tidpunkten för kappseglingsveckan i Sandhamn har nu bestämts att även i fortsättningen genomföras första veckan i juli närmaste tre åren. Starten för Gotland Runt går onsdagen den 6 juli 2011.

– Sverige har fått ett nytt stort seglingsevenemang och till det vill KSSS attrahera såväl världens bästa seglare som glada amatörer, säger Therese Ahlström, Klubbdirektör för KSSS.

Gotland Runt är den största havskappseglingen i Norden och en av världens främsta. Den populära och ofta tuffa seglingen samlar både Nordens främsta havskappseglare och hundratals amatörseglare i folkklassen SRS. På senare år har elitseglare och team från Volvo Ocean Race och flera andra världsregattor lockats till den klassiska seglingen i Sverige. Världsstjärnorna Russel Coutts, Paul Cayard liksom de svenska världsnamnen Niklas Zennström och Torbjörn Törnqvist är några av de senaste årens toppnamn i tävlingen.

Årets segling hade för andra gången norske kung Harald på startlinjen med en avancerad TP52, med vilken han också vann klassen IRC (Charlie), ORC Intenational (Charlie) samt ORC Intenational totalt.

– Vi vill fortsätta att utveckla Gotland Runt till internationell toppklass så att vi kan attrahera världens bästa havskappseglare och deras spektakulära båtar. Med Sandhamn Race Week får vi ett seglingsevenemang i klass med toppevenemang som Kieler Woche och Cowes Week, menar Therese Ahlström.

KSSS tar nu nya grepp för att öka attraktions- och konkurrenskraften i seglingsveckan. En ny kommersiell strategi har lagts för att förstärka samarbetet med klubbens företagspartners, en ökad satsning på pr och kommunikation ska öka medieintresset och kontakter med internationella seglingsklubbar ska öka deltagandet från utlandet.

– Intresset ökar för stora sportevenemang på elitnivå där också företagen har en möjlighet att stärka sina varumärken med sin närvaro och kundaktiviteter som ger nya upplevelser, förklarar KSSS klubbdirektör Therese Ahlström.

Sandhamn Race Week och Gotland Runt kommer att äga rum första veckan i juli 2011, vilket innebär 2-9 juli, där Gotland Runt startar på onsdag målgång på fredag-lördag. Innan dess kommer Race Week att inledas med bankappseglingar den 2-4 juli, där en av höjdpunkterna är SM i Express.

Info: www.ksss.se

Under gångna året har Finnmaster lanserat tre nya modeller; 52 SC, 55 SC och 62 BR. De har alla har samma nya och moderna design. I de nya modellerna har Finnmaster prioriterat framförallt trygghet, komfort och trivsel ombord. De har tagit hänsyn till att det skall vara enkelt att ta sig ombord i båten och bland annat gjort trappsteg i fören, aktern och på sidorna. Finnmasterflottan har idag fem nya modeller i samma design: Finnmaster 52 SC, 55 SC, 59 SC, 62 BR och 68 DC.

På bilderna här visar vi nya FInnmaster 62 BR, som är helt ny för i höst och komemr att lanseras på höstens och vinterns båtmässor.

Finnmaster 62 BR är en mångsidig fritidsbåt för upplevelser ut till havs. Båten har samma design och höga finish som i de nya Finnmaster SC båtarna. I 62 BR har Finnmaster maximerat bredden på sittbrunnen, vilket gör båten rymlig och trivsam. Utrymmen är optimala för socialt samvaro. Runt U-soffan i aktern kan även större sällskap njuta av tillvaron och soffan kan också bäddas till soldäck.

Det är enkelt att ta sig fram till fören via den öppningsbara vindrutan. Det är lätt att stiga iland och ombord via de åtskilliga trappstegen som finns runtom i båten. Det finns ordentligt med stuvutrymme under U-soffan i aktern och under toften i fören. Kapellet är standardutrustning och när kapellet inte används fälls det ned i kapellgaraget.

Styrkonsolen är genomtänkt och det finns en plats för kartplottret. Båten har som standardutrustning Sea Star hydraulstyrning.

Tekniska fakta
Längd: 6,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 0,80 m
Motor: 115-150 hk
Personer: 8
CE-kategori: C

Info: www.finnmarin.fi

Annikki Hirn, VD för Nordic Galvanizers, har utsetts till Årets teknikkvinna 2010. Valet av vinnaren grundar sig på Annikki Hirns förmåga att framgångsrikt inspirera och lyfta den totala kompetensen hos sin bransch både inom marknadsföring, teknik och miljö. Priset delas ut av försvars- och säkerhetsföretaget Saab.

– Jag är såklart jätteglad och stolt över utmärkelsen. Det verkligen kul att Saab satsar på att lyfta fram kvinnor, det finns så många tjejer i teknikbranshen som är värda att uppmärksammas, säger Annikki Hirn.

Vinnaren får en studieresa till en internationell mässa i Europa där Saab medverkar och en mentor på Saab under ett år. Alla som söker och nomineras kommer dessutom att erbjudas att delta på en nätverksträff på Saab.
Teknisk problemlösare med känsla för affärer

En jury bestående av representanter från Saab och employer branding-företaget Universum motiverar valet av Årets teknikkvinna så här:

”Vinnaren är en framgångsrik teknikkvinna med lång erfarenhet av internationella samarbeten. Hon ger oss bilden av att vara en teknisk problemlösare som är kundfokuserad och har känsla för affärer.
Med sin förmåga att inspirera och kommunicera sprider hon kunskap inom teknikområdet. Med hennes energi och utstrålning ser vi henne som en god förebild och som en ambassadör för Saabs satsning på teknikkvinnor.”

Annikki Hirn har en bakgrund som projektledare samt produktchef på Ericsson och är idag VD för Nordic Galvanizers, de nordiska varmförzinkarnas branschförening. Intresset för ytbehandling av stål och varmzinkning började i början av 90-talet då hon tjänstgjorde som forskningsingenjör på Institutet för Metallforskning (idag Swerea KIMAB AB). Genom forskningen som resulterade i en licentiatexamen kom hon i kontakt med Nordic Galvanizers, där hon nu har jobbat i åtta år.

Om Årets teknikkvinna
Priset till Årets teknikkvinna har instiftats av Saab som ett led i satsningen på att främja teknikintresset och lyfta fram duktiga kvinnor inom teknikområdet. Priset kan sökas av kvinnor med arbetslivserfarenhet som har teknisk studiebakgrund och/eller arbetar med teknik.

– I dag är den totala andelen kvinnor på Saab i Sverige 21 procent, och vi vill givetvis att den siffran ska öka. Genom att lyfta fram goda förebilder hoppas jag att vi kan uppmuntra fler, både kvinnor och män, att ge sig in i teknikyrket. Förmågan att utveckla avancerad teknologi är viktig för hela Sveriges konkurrenskraft, säger Lena Olving, vice vd och operativ chef på Saab.

Saab arbetar målmedvetet för att öka andelen kvinnor i företaget. Saab har som mål att ha 30 procent kvinnliga chefer år 2015.

Nu finns en svensk agent för Dragonfly. Sedan oktober 2010 säljs den danska trimaranen direkt i Sverige av den svenska försäljningsagenten Dragonfly Sverige. ”Succébåten Dragonfly 28 SwingWing har tagits emot med öppna armar i flera andra länder och passar svenska förutsättningar väldigt bra. Med lokal närvaro kan vi nu ge bättre service och få fler svenskar att upptäcka tjusningen med trimaransegling”, säger Jens Quorning, VD Quorning Boats.

”Kombinationen av acceleration, fart och frihet samtidigt som Dragonfly 28 är lätt att hantera och rymmer en hel familj är unik. Jag tror att det passar många och det känns otroligt kul att få jobba med båtar av hög kvalitet från ett varv med historia”, säger Jesper Bremme, Dragonfly Sverige.

En av företaget första aktiviteter blir att ställa ut på Scandinavian Boat Show 10-14 november.

Om Dragonfly Sverige
Dragonfly Sverige är baserat i Stockholm och erbjuder försäljning av trimaraner inklusive rådgivning kring t.ex. segelval och finansiering. Målet är att med lokal närvaro ge bättre service på den svenska marknaden och låta fler svenskar ta del av den unika kombination av seglingsupplevelse, prestanda och komfort som blivit möjlig genom Dragonfly 28 och 35.

Båttillverkaren Quorning Boats Aps
Båttillverkaren Quorning Boats Aps som ligger bakom varumärket Dragonfly grundades i Danmark 1967 av Børge Quorning. Varvet bygger endast båtar efter order för att garantera att varje båt motsvarar ägarens specifika önskemål.

Genom åren har varvet mottagit en rad internationella utmärkelser, såsom ”Boat of the Year” i USA tre gånger och ”Danish Industriel Designaward”. Dragonfly har också blivit vald till bästa trimaran i Frankrike, Dragonfly 920 Extreme till “European Yacht Of The Year 2004” och Dragonfly 35 Ultimate till “European Yacht Of The Year 2009”.

Info: www.dragonflysverige.se

Andelen nyregistrerade dieselbilar har ökat kraftigt i Sverige under de senaste åren. Med det följer även ett ökat behov av verktyg anpassade för dieselfordon. I dag är varannan ny bil en diesel, jämfört med endast 10 procent för bara fem år sedan (2005). Det gör att Sverige numera är i nivå med det europeiska genomsnittet för antalet dieselbilar.

– Det behövs specialanpassade verktyg för dieselfordon, till exempel när spridaren som sprutar in bränslet i motorn behöver bytas. Den brukar dessutom vara svår att demontera och kan sitta väldigt hårt, säger Ola Gustafsson, produktansvarig på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.

Det finns flera olika metoder för att demontera hårt sittande spridare.

– I sortiment finns bland annat verktyg som drar ur spridaren. Vill man istället slå ur spridaren finns det en adapter kombinerad med en glidhammare man kan använda. När spridaren sedan väl är demonterad finns det även verktyg för att plocka bort kopparbrickan samt för att slipa, brotcha, anläggningsytorna i toppen.

Verktygen lanseras löpande i handeln under september. I sortimentet finns även ett brett program av ledade glödstiftshylsor för demontering av glödstift.

Info: www.kamasatools.com

Nederländska Feadship har nu sjösatt Lady Britt. En 63 m lång yacht med inredning i skandinavisk stil. Hon är byggd vid Koninklijke De Vries Scheepsbouw i Nederländerna för en skandinavisk ägare, som tillsammans med sin familj har seglat i chartarade båtar under flera decennier enligt varvet. Nu ville de dock ha en helt egen yacht.

Lady Britts ägare har dessutom chartar båtar från just Feadships flera gånger, så det är helt logist att företaget får leverera denna rejäla semesterbåt.

Den skandinaviska ägaren, som vi inte vet namnet på, har gjort många resor till De Vries yard och De Voogt Naval Architects för att bestämma hur båten ska se ut och inredas och därmed engagerat sig djupt i projektet. Ett av hans absoluta önskemål var att få sex stora gästkabiner för att inhysa familj och vänner i rätt stil och lyx.

Två av sviterna kan konverteras till fullständiga VIP gäst- och arbetsrum med gott om utrymme. Ägaren har valt ett av New Yorks lyxigare möbelföretag för att inreda hytterna ombord. Gästkabinerna är till exempel inredda med separata badrum och “dressing rooms”, en självklarhet på vare riktig yacht.

Ombord finns bland annat spa, specialiutrustat gym, utomhusbio och en finsk bastu.

Tekniska fakta
Byggare: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Typ: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure
Längd ö a: 63.00m 206’8”
Bredd ö a: 11.30m 37’1”
Djupgående: 3.50m 11’6”
Bränsletankar: 148,700 l 39,265 US Gallons
Färskvattentankar: 38,500 l 10,165 US Gallons
Design: Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects
Interior design: Redman Whiteley Dixon

Framdrift
Huvudmotorer: 2x MTU 16V4000 M61R, 1520 kW @ 1600rpm
Generatorer: 3x Caterpillar C9
Stabilisatorer: Quantum non-retractable zero-speed stabilizers

Boende ombord
Ägaren: Ägarkabin med separat badrum för honom och henne, separata påklädnings – och arbetsrum
Gäster: Två gäster i “owner’s lounge”; tolv gäster i sex kabiner
Besättning: 15 personer i åtta kabiner
Extrabåt: 2×23 fots tender

Info: www.feadship.nl

Kommentarer

Lilian Dtagstedt 16:46:22 2011-06-03

Hej
Detta var en båt att titta på, synd att man inte fick gå ombord och titta på inredningen, välkommen åter till Varberg Västkustens Pärla.

svea 19:02:46 2011-06-04

…och vem är ägaren?

eje 22:16:04 2011-06-04

Sten Warborn

Anna 23:44:23 2011-06-04

Precis sett skönheten i hamn i Varberg, fick en vördnad i kroppen… Så otroligt vacker! Ska försöka snärja den där Sten Warborn så han bjuder med mig på semester 🙂

kent 23:05:20 2011-06-06

Mycket vacker båt, hade varit kul att få gå ombord när den låg i Varberg!

Pelle M 08:50:35 2011-06-07

Hej såg också båten i Varbergs hamn den 3/6-11, den hade utan vidare platsat även i Marbellas Puerto Banus

Marie 09:32:58 2011-06-07

Såg båten utanför Ljusterö,Stockholms skärgård idag 2011-06-07

Anna 13:07:00 2011-06-07

Nu i Stockholm, Skeppsbron.

Mike 00:21:29 2011-06-08

Såg båten för en timme sen, pratade med andre officeren. Besättningen uppgörs av 16 personer, från bl.a Nya Zeeland, Australien, England och U.S.A. Kaptenen är britt.

Roger 18:48:25 2011-06-08

I viskan i Borås

Peter 22:40:30 2011-06-08

Nu finns det några bilder från angöringsplats Skeppsbron i Stockholm.

Peter 22:41:07 2011-06-08

http://www.marinetraffic.com/ais/se/showallphotos.aspx?imo=1011056#top_photo

Tobias 15:32:06 2011-06-09

Jag sitter här på Åre Originals Huvudkontor vid skeppsbron och jag kan bara säga tack till Lady Britt för att hon gör en redan vacker vy ännu bättre med sin närvaro!

Johan 18:19:32 2011-06-09

Såg den extremt vackra båten i Stockholm idag 09-06-2011
Halleluja vilken båt…!! Skandinavisk ägare= Tummen upp

petra 08:21:11 2011-07-28

Den låg i Nice i förra veckan…

m o n 13:47:15 2011-08-18

korsika en vecka sen…

joje 14:31:41 2011-09-29

Såg den i Bonifacio på Korsika i måndags. Fantastiskt vacker.

Axel 11:13:34 2012-03-14

Känns mäktigt att det är min kusins pappas kusin som är ägaren..

Nu öppnas den första marinan som är specialbyggd för mega yachts i Kroatien. Den heter Mandalina Marina &Yacht Club och öppnas lagom till sommarsäsongen 2011. Märkligt nog har marknaden för mega yachts varit stark under hela den ekonomiska nedgången och båtar över 80 m har sålt riktigt bra över hela världen. Främst är det dock arabiska kunder som köper nya mega yachts.

Det är företagsgruppen NCP Group, som består av affärsmannen Prgin Goran och hans affärspartner, turkiska Dogus Group, som investerar i marinan.

Projektet är beräknat till cirka 17 miljoner Euro, närmare 170 Mkr. Öppningsceremonin hölls vid invigningen av Adriatic Boat Show och bygget av de första hamnplatserna har redan kommit igång.

Marinan får en kapacitet på 79 större båtar upp till 100 m längd. Där blir även två restauranger, Captain’s Club och en massa lyx.

Den redan existerarande Mandalina Marina har bland annat 350 platser för yachter upp till 75 m, men detta räcker alltså inte för behovet i denna del av Medelhavet.

Djupet vid kajerna är väl tilltaget, 25–27 meter.

Info: www.dogusgrubu.com.tr

Comar Systems (UK) lanserar en mycket prisvärd och kompakt SOLAS-godkänd AIS-transponder klass A. CSA-300 kan användas av större fartyg, lättare kommersiell trafik eller fritidsbåtar.

En AIS-transponder klass A är obligatorisk säkerhetsutrustning på alla fartyg över 300 ton samt alla passagerarfartyg i internationell trafik. Transpondern skickar bland annat ut fartygets position, kurs och fartygsdata samt tar emot AIS-meddelanden från andra fartyg, basstationer, räddningstjänst och hjälpstationer (AtoN).

CSA-300 är godkänd enligt MED Wheelmark och IMO vilket gör att den kan användas på fartyg som lyder under SOLAS-krav, lättare kommersiell trafik eller fritidsbåtar som har behov av en högkvalitativ AIS. Enheten kan anslutas till fartygets ECDIS-system, plotter, dator eller radar och där presentera AIS-trafiken runt omkring och när och var fartygen kommer att mötas. Allt för att förenkla navigationen och öka säkerheten till sjöss.

Till skillnad från en AIS-transponder klass B sänder CSA-300 ut AIS-meddelanden med betydligt högre uteffekt, samt oftare – upp till varannan sekund. Det här gör att räckvidden blir avsevärt längre och att positionen visas med högre noggrannhet om fartyget framförs i hög hastighet.

CSA-300 är mycket kompakt (210 x 105 x 138 mm) och styrs enkelt med vrid- och tryckknappar från fronten. Enheten kan monteras på bygel eller flushmonteras.

Pris 24 990 kr.

Info: www.marinplus.se

Lidingö Marinagenturer AB uppger att de har “Sveriges största impellersortiment”. För att bringa ordning på alla storlekar och andra varianter har företaget tagit fram en impellerguide. Info: www.drev.se

Kort efter världspremiären på båtmässan “Interboot” i tyska Friedrichshafen har den nya Bavaria Sport 34 nominerats till utmärkelsen “European Powerboat of the Year“. Det är den senaste modellen i Bavarias Sportserie, som har designats i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA.

– Vi är väldigt glada för nomineringen, den visar att vi är på rätt väg med vår nya båtserie, säger Jens Ludmann, VD för Bavaria.

Sport 34 är nominerad i kategorin motorbåtar upp till 40 fot. Max fyra andra motorbåtar nomineras i den här klassen som är en av de intressantaste inom “European Powerboat of the Year“, som utses av en grupp båtjournalister.

Info: www.bavariasverige.se

Helly Hansens sportswearkollektion Embla innehåller lyxiga plagg. De figurnära kvinnliga plaggen är genomarbetade med många detaljer och designen är skandinaviskt urban. Kollektionen består av tekniskt avancerad ytterplagg som skyddar mot alla typer av väder, en klar favorit är den vackra Embla Soft Jacket som kombinerar värmen i gåsdun med ett perfekt vattenskydd.

Kollektionen innehåller även toppar, tröjor och byxor i naturliga bomullsmaterial. Designteamet har denna säsong valt en färgskala som går i dova, mättade färger såsom stålblått, björnbär, svart och off-white.

Enligt den norska mytologin skapade guden Odin den första mannen och den första kvinnan på jorden. De levde i symbios med naturen och fick namnen Ask och Embla. Med inspiration hämtad från såväl denna norska mytologi som egen hundraårig nautisk historia, lanserade Helly Hansen 2009 denna urbana livsstilskollektion för herr och dam.

Priser:
Embla Soft Jacket 4 999 SEK
Embla Insulator Jacket 2 999 SEK
Embla Wool Hybrid 3 999 SEK
Embla Shirt 999 SEK
Embla Hood 1 499 SEK
Embla Pant 1 499 SEK

Här är ett par rejäla cardigans i marin stil. Long Cardigan Cable Knit och SB46 Knitted Cardigan från Sebago är båda två i lammull. Den förstnämnda finns i färgen Light Greymelange i storlekarna 36-44 och kostar ca 1 695 kr. SB46 Knitted Cardigan finns i färgen Bluemelange i storlekarna 34-44, priset ca 1 695 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Info: www.trendmark.se

Franska Jeanneau följer upp sina tidigare framgångsrika modeller i 40-fotsklassen med den helt nya Sun Odyssey 439. Hon är designad i samma moderna stil som Sun Odyssey 409 med dynamiska linjer och skarpa linjer på skrovet, något som bidrar till snabba seglingsegenskaper och stor innervolym. För designen står Philippe Briand.

Båten är dock betydligt mer innovatiiv än vad en första anblick ger sken av, Jeanneau. Företaget har dock haft seglingsegenskaperna helt i fokus när de har tagit fram den här modellen.

Enligt Jeanneau är detta en båt som passar riktigt bra för segling offshore. Hon har goda prestanda men är ändå relativt enkel att segla även för en liten besättning.

Riggen har till exempel 105% fock och ett riktigt stort storsegel. I en av de andra riggningsvarianterna kan kunderna få upp till 140% överlappande genua.

Båten är bland annat utrustad med en kraftfull 54 hk Yanmardiesel, som ger en fart på över 8 knop.

Tekniska fakta
Längd ö a: 13,34 m / 43’ 9”
Skrovlängd: 12,99 m / 42’ 7”
Bredd: 4,24 m / 13’ 10”
Deplacement: 2850 kg / 6283 Lbs
Djup: 2,20 m / 7’ 2”
Bränsletank: 200 l / 53 Us gal
Segelyta: 93,3 m2 / 1004 sq ft
Design: Philippe Briand, Jeanneau Design

Info: www..jeanneau.com

Bland Jeanneaus nya modeller inför 2011 finns denna “andra generationens” Prestige 350. En snygg och praktisk flybridgebåt som fick sin premiär vid “Grand Pavois” Boat Show i La Rochelle och därefter visades på Genoa Boat Show. Båten är på 10,8×3,75 m och gör max 31 knop med dubbla dieslar från Volvo Penta.

Både Jeanneau och systermärket Beneteau satsar oerhört hårt på produktutveckling och en lång rad nya modeller är på väg ut till marknaden. Företagen hade det tufft under den ekonomiska nedgången, men verkar nu ha muskler för att ta en ledande marknadsposition. Beneteau har itll och med annonserat att de vill utmana Bavaria om tätpositionen bland de europeiska båtbyggarna.

Prestige är redan en lyckad modellserie och båtarna har sålts i över 2 500 enheter mellan 30 och 60 fot under de senaste åren.

Grundidén är att skapa moderna båtar på två principer: välbalanserade linjer och en betydande känsla av komfort och säkerhet.

Prestige 350 ger sig in på den mycket viktiga marknaden för båtar över 10 m. grunden för båtmodellen finns i den betydligt större Prestige 60 med sina moderna lösningar i konstruktion och komfortdetaljer, textilier med mera.

Prestige 350 har goda fartresurser. Med dublla Volvo Penta Stern Drive D3.220 DP motorer på 220
hk vardera överstiger maxfarten 30 knop. Med fyllda 640 liters bränsletank och 320 liters vattentank är totalvikten 6 500 kg.

Tekniska fakta
Fart marsch: 20,5 knop
Maxfart: 31 knop
Längd ö a: 10.8 m / 35’8’’
Skrovlängd: 9,88 m / 32’4”
Bredd: 3,75 m / 12’3”
Deplacement: 6 500 kg / 14 330 Lbs
Bränsletank: 650 l / 172 US gal
Vattentank: 275 l / 73 US gal
Kabiner: 2
Kojer: 6
Motorer: VOLVO 2x D3-220 DP
Design: Garroni Design / J&J Design / J. F. de Premorel

Info: www.jeanneau.com