nyhetstest

Nu komemr det en ny praktbok om vackra segelbåtar i trä, som alltid har en ovanlig förmåga att locka och beröra. Aldrig förr har de fått framträda som i Rena skönheter, en berättelse i ord och bild om 20 av våra svenska klassiker.

Redan vid förra sekelskiftet stod nöjesseglingen i full blom. Många av de stora segelsällskapen bildades under de här tidiga åren. Lusten att segla var stark, till och med lidelsefull. Som 1908, då en uppslitande strid delade Seglarsverige men resulterade i något unikt – den spjutsmala Skärgårdskryssaren, lika ursvensk som dalahästen.

Det verkade aldrig ta slut. I årtionden ritade skickliga yachtkonstruktörer nya segelbåtar, byggda av yrkesmännen på de otaliga småbåtsvarv som växt upp i Sverige. Ända fram till sextiotalet varade denna energiska, kreativa tid som var träbåtarnas epok. Flera tusen byggdes, många är borta, andra har sålts – och säljs – till utlandet. Men åtskilliga finns kvar, kärleksfullt vårdade. Deras öden har varit skiftande som vinden och är inte sällan gripande. Det är om några av dem som Rena skönheter handlar.

Vi möter Beatrice Aurore, Itaka och Refanut, ståtliga berömdheter som mäktiga män tog till sina hjärtan. Men också anspråkslösa Lasse-Maja, slöjdlärarens hembyggda koster; Jo-Jo, den näst första Folkbåten; och lilla Dopping, en av tidernas vackraste segelbåtar – och lika många klassiker till ur det rika svenska båtarvet.

Bengt Jörnstedt är kappseglare, har arbetat som segelmakare och var i mer än två decennier chefredaktör för tidningen Segling. Tidigare har han skrivit Pelle P; Rena linjer, ren segling; och självbiografin En seglares äventyr.

Fotografen Malcolm Hanes är en av Sveriges främsta seglingsfotografer.

www.norstedts.se

SellPower Nordic AB är ett företag som utvecklar och säljer framtidens strömförsörjningssystem för marin och fordonsindustrin. SellPower lanserar nu ett brett sortiment av AGM batterier från UPLUS.

UPLUS AGM batterier tillverkas av en av Kinas största batterifabriker och finns i 2, 6 respektive 12 Volts utförande.

Sortimentet erbjuder batterier med hög kvalité och lång livslängd som fungerar perfekt som allround batterier för marint bruk. SellPower erbjuder kundanpassade batterisystem med batterier från 1,2Ah upp till 3000Ah, allt för bästa möjliga prestanda.

www.sellpower.se

Nu är en uppföljare på gång till den framgångsrika hybridbåten Greenline 33 (bilden), som hade svensk premiär på Allt för sjön i mars i år. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.

Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.

Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 220 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik. Enbart i Sverige har generalagenten sålt flera tiotal av den här modellen.

Den nya modellen får bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.

Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).

Tekniska fakta
Längd: 11,99 m

Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m

Kojer: 5

Vikt: 8 000 kg

Dieseltank: 700 l

Vattentank: 300 l

Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop


Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop

Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop

Design J & J Design

Builder Seaway

Förra sommaren erbjöd sig kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation att frivilligt tömma avfallsvatten – bland annat från toaletterna – via hamnarnas mottagningsstationer. Trots det tömmer fortfarande mindre än hälften av kryssningsfartygen sitt avfallsvatten i Stockholms hamn där kapacitet finns och flera av fartygen tömmer bara symboliska mängder. WWF yrkar nu på ett förbud mot avfallsdumpning i Östersjön för alla passagerarfartyg.

Pressrelease:

Det var en framgång när kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation (European Cruise Council) förra året lovade att frivilligt sluta dumpa avfallsvatten ute till havs. Kravet var att anläggningarna skulle hålla en tillräckligt hög standard med en snabb tömning som inte innebar några extra kostnader.

Än så länge är det relativt få kryssningshamnar som kan erbjuda fullgoda mottagningsstationer för svartvatten – men Stockholms hamn och i viss mån även Göteborgs hamn motsvarar rederiernas krav. Trots det är det bara ett av de anlöpande kryssningsrederierna i Göteborg som tömmer i land – och i Stockholm väljer fortfarande över hälften av kryssningsfartygen att inte tömma avloppsvattnet i hamn utan med största sannolikhet rakt ut i den redan allvarligt övergödda Östersjön. Dessutom tömmer flera av de fartyg som använder Stockholms mottagningsanläggningar bara symboliska mängder.

– Problemet är att det inte finns några lagar för det här. På land hade det självklart varit otänkbart med utsläpp av den här storleken. Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer mellan 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

Däremot ser det med några få undantag bättre ut hos linjetrafiken framförallt mellan Stockholm och andra Östersjöhamnar. Även Gotlandstrafiken tömmer numera allt avfallsvatten i land. Kryssningstrafiken ligger långt efter vilket dels beror på att vissa rederier kommer från länder där miljömedvetenheten är låg och på att de normalt seglar i områden där utsläpp inte uppmärksammas och mottagningsmöjligheter saknas.

– I slutänden handlar det om ansvar. Det är viktigt att länder och hamnar ställer upp. Städerna som tjänar mycket pengar på kryssningsturisterna måste också vara med och betala notan för att turistnäringen ska bli så miljövänlig som möjligt. De som tjänar på en verksamhet måste också ta ansvar för de utsläpp och skador den genererar vilket annars tredje part får stå för – i värsta fall genom att se sin miljö långsamt förstöras, säger Mattias Rust.

WWF deltar vid Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO) 61:a miljömöte i slutet av september och kommer återigen tala för ett förbud av avfallsdumpning från passagerarfartyg i Östersjön. Då lägger Östersjöländerna fram ett gemensamt förslag med stöd för ett förbud där respektive land förbinder sig att erbjuda kryssningsfartygen fullgoda mottagningsanläggningar i de hamnar de besöker.

Det engelska varvet Fairlie i Hamble River, Southampton, presenterar denna vackra segelyacht Fairlie 55, som heter “Spirit of Tradition”. Den 16,8 m långa båten har oerhört vackra linjer i klassisk stil men är byggd på ett modernt sätt.

Hela klassen med “Spirit of Tradition” båtar från Fairlie är en mix mellan gammalt och nytt. Under de senaste 20 åren har Fairlie Restorations byggt, underhållit och servat över 20 av världensmest klassiska och välkända yachter, till exempel Mariquita, Tuiga och The Lady Anne.

I nya Fairlie 55 “Spirit of Tradition” ska alla dessa erfarenheter finnas inbyggda. Skrov nummer ett är för närvarnande under byggnation och de två första båtarna ska enligt planen levereras till nästa säsong.

www.fairlierestorations.com

Fakta
Längd ö a:16.8m
Längd vattenlinjen: 11.64m
Bredd: 3.50m
Djupgående: 2.3m
Deplacenet: 10t
Ballast: 40%
Segelyta: 117m²
Design: Paul Spooner

Galeon ger sig in på marknaden för riktigt stora motorbåtar. Ett kommande projekt, som beräknas bli klart under 2011, är en ny 78-fotare framtagen tillsammans med designern Tony Castro. Det är den största yacht som varvet har byggt hittills.

Galeons nya flaggskepp, som heter Galeon 780 Crystal, får sin premiär någon gång under båtsäsongen 2011.

Som syns på bilderna här intill är det en modernt formgiven yacht. Kunderna kommer att kunna välja mellan olika färger på skrovet. Andra finesser är glastak över rorsman och en jacuzzi på flybridge. För att skydda passagerarna mot både sol och regn finns ett elektriskt tak som skjuts över detta utrymme.

Fakta Galeon 780 Crystal
Längd: 22,86 m
Bredd: 5,80 m
Djupgående: 1,70 m
Motorer: 2xMAN eller MTU 1120–1430 kW / 1920 hk
Vikt: 52 ton
Maxfart: 30 knop
Bränsletank: 2×3000 liter
Vattentank: 1500 liter
Hålltank: 1000 liter
Antal personer: 18
Design: Tony Castro

www.galeon.se

Italienska företag är bland de bästa i världen på att ta fram nya spännande tillbehör. Ett rykande färskt exempel är denna landgång från Besenzoni tillverkad i moderna lättviktsmaterial. Den heter Besenzoni Carbonium Gangway och är ett resultat av företagets studier i hur de kan använda kolfiber inom den marina sektorn.

Studien visar att användandet av den här typen av ickemetalliska material ger bästa motståndskraft mot mekaniskt slitage samtidigt som produkterna blir extremt lätta. Kolfiber gör det även möjligt att designa produkten på ett modernt sätt och få till en riktigt fin ytfinish.

I det här fallet har kolfiber kombinerats med en speciell ytstruktur för att få bästa prestanda och stytrka till denna 2,2 m långa landgång.

Ytstrukturen är tillverkad genom att hexagoniska celler blandats med bland annat epoxi. Detta gör att både ytstrukturen och själva materialet smälter samman till en enhet. Proceduren garanterar att landgången tål ett tryck på över 50 kg/cm².

Landgången kan förses med ett räcke och passar en lång rad båtar tack vare ett universalfäste. Bredden är 26 cm längs själva gången och 47 cm i ändarna.

www.besenzoni.it

Kommentarer

Anders Frisk 08:44:41 2011-03-14

Var kan jag hitta en leverantör som säljer denna kolfiberlandgång? Tacksam för tips på affär eller tillverkare.

Om ett par veckor är det dags för den stora båtmässan i Genua i Italien. En av de intressantaste nyheterna blir denna (bilden) båt med vad som beskrivs nästa generations serieproducerade hybridsystem för båtar. Det är österrikiska Frauscher Bootswerft som presenterar en serie om fem olika båtmodeller med varierande design vid Genua Boat Show 2010.

De båtar som kommer att visas av Frauscher blir 909 Benaco, Den bt som valdes till “European Powerboat of the year 2010”, 717 GT, 606 Riviera och ytterligare två modeller som är utrustade med Steyr Motors hybridsystem, 757 St. Tropez och 686 Lido.

För att verkligen ge publiken tillfälle att se hela systemet kommer även själva motorenheten att visas upp i en särskild monter.

Det långvariga samarbetet mellan de österrikiska företagen Steyr Motors och Frauscher Bootswerft har resulterat i den serie med hybridbåtar som fick världspremiär på “Boot Düsseldorf” i januari 2008. Drygt två år senare presenteras en ny nivå av detta Hybrid Propulsion System. Nu i samarbete med Frauschers italienska partner, Cantiere Nautico Feltrinelli, som har sålt och levererat ett par båtar med Steyr Motors hybridsystem, en 686 Lido som går som taxibåt i Gardasjön och en 757 St. Tropez som används i Venedig.

– Vi ser en stor potential för den här marknaden. Båtentusiaster blir mer och mer angelägna om miljön och vi kan erbjuda båtar som är både snygga, väldesignade och miljövänliga, säger Stefan Frauscher.

När de nya båtarna körs med inställningen “zero emission” och elektrisk drift kan de gå i 5 knop utan några som helst utstläpp.

www.steyr-motors.com

www.frauscherboats.com

Längs Finska viken och i området kring Kaliningrad finns ett 80-tal ryska fyrar som drivs med radioaktivt strontium. Sverige och Norge har skrivit under ett avtal som innebär att länderna tillsammans med Finland ska avlägsna fyrarna. Strålsäkerhetsmyndigheten satsar cirka 20 miljoner kronor på projektet under en treårsperiod.

Längs Finska viken och i området kring Kaliningrad finns ett 80-tal fyrar som drivs med hjälp av radioaktivt strontium. Det finns en risk för att radioaktivt material ska spridas från fyrarna. Sverige, Norge och Finland går nu samman i ett gemensamt projekt för att bistå Ryssland i arbetet med att avlägsna fyrarna.

I går träffades Strålsäkerhetsmyndighetens generaldirektör Ann-Louise Eksborg och Norges ambassadör, Anne Lund, för att skriva under ett samarbetsavtal. Avtalet innebär att Strålsäkerhetsmyndigheten bistår med 18 miljoner kronor till projektet plus kostnader för svensk experthjälp, sammanlagt cirka 20 miljoner.

– Fyrarna utgör ett verkligt hot mot människor och miljö kring Östersjön. Därför är det bra att vi samarbetar för att bistå Ryssland i arbetet med att avlägsna dem, säger Ann-Louise Eksborg.

– Vi har goda erfarenheter från tidigare samarbeten med Norge och Finland. Vi har olika kompetenser och kompletterar varandra bra, fortsätter Ann-Louise Eksborg.

Projektet sker inom ramen för G-8 staternas Globala partnerskap i vilket Norge, Finland, Sverige och Ryssland är deltagare. Globala partnerskapet etablerades 2002 med målet att minska risken för spridning av massförstörelse vapen.

Ytterligare information:
Lars van Dassen, chef för enheten Samarbeten och utveckling, 08-799 41 94 eller Gabriela Bejarano, projektledare, 08-799 41 37.

Fakta:
Längs den ryska kusten finns ett hundratal fyrar som drivs av generatorer som producerar el med hjälp av det radioaktiva ämnet strontium-90. Tekniken utvecklades under 1970- och 1980-talen av forna Sovjetunionen som hade behov av att driva fyrar längs den långa och ofta otillgängliga kusten.

Det finns risk för radioaktiva utsläpp från fyrarna eftersom väderförhållandena i kombination med den värme som generatorerna alstrar sliter hårt på fyrarna. Dessutom finns en risk att någon saboterar fyrarna eller stjäl det radioaktiva materialet.

Norge har tidigare bistått Ryssland i arbetet med att avlägsna fyrarna i de områden som finns i Norges närområden, det vill säga Kolahalvön och Arkangelsk Oblast. Norge har utvecklat en hög kompetens i arbetet med att demontera och transportera generatorerna och ansvarar nu även för projektet att avlägsna fyrarna längs Finska viken och området kring Kaliningrad.

I slutet av juli inträffade en allvarlig incident i GKSS-hamnen. En gästande norsk båt höll på att lägga till då frun i båten föll baklänges från bryggan. I fallet slog hon huvudet i fören i en närliggande båt och tappade medvetandet. Tack vare GKSS Hamnvakt Hannah Billings rådiga och resoluta ingripande kunde sannolikt en mycket allvarlig olycka undvikas.

En gästande norsk båt höll på att lägga till då frun i båten föll baklänges från bryggan. I fallet slog hon huvudet i fören på en närliggande båt och tappade medvetandet. GKSS hamnvärd Hannah Billing, som befann sig alldeles i närheten rusade till undsättning. Hannah ringde och larmade SOS 112 från sin mobiltelefon.

Hon lämnade telefonen till en norsk båtgranne och lät honom tala med SOS-operatören medan Hannah hoppade i vattnet och fick tag på kvinnan som lyckligtvis återfått medvetandet. Hannah ”bogserade” henne sedan till båtens akter, där hon fick hjälp av kvinnans make att få upp henne i sittbrunnen via badstegen. Väl uppe i sittbrunnen upptäckte maken, båtgrannen och Hannah ett ymnigt blödande sår i kvinnans bakhuvud. Under väntan på ambulans var Hannah hela tiden i kontakt med SOS-operatören för uppdatering om läget för kvinnan.

– Det kändes bra att kunna konstatera att det trots allt gick bra, säger Hannah. Den norska båtdamen fick en kraftig hjärnskakning och fick på sjukhuset sys med 19 stygn i bakhuvudet.

– Eftersom hon låg avsvimmad i vattnet en kort stund, var det verkligen tur att hon fortfarande hade sin flytväst på sig.

GKSS riktar ett stort tack till Hannah, som visat stor rådighet i denna situation!

Fakta: GKSS hamn har 550 fasta båtplatser, grönmarkerade plaster hyrs ut.
7 hamnvakter jobbade sommarsäsongen 2010
Ca 3000 båt/gästnätter registrerades säsongen 2010

www.gkss.se

Kommentarer

Hannah Billing 20:43:29 2010-09-25

Jag vill understryka att kvinnan hade en flytväst som blåses upp automatiskt. Utan den hade hon sannolikt fått vatten i lungorna och hjärt-lung-räddning hade varit nödvändigt.

Personligen har jag aldrig haft en sådan flytväst, men efter den dramatiska händelsen har jag insett att det är en billig livförsäkring.

I veckan är fyra skånska gymnasieelever på Östersjökryssning med det tyska segelfartyget Lovis. Tillsammans med sexton andra ungdomar deltar de i en internationell science camp med marin inriktning. Östersjökryssningen är ett led i EU-projektet ”South Baltic WebLab” där även Lunds universitet deltar.

Den 11 september gick 20 gymnasieungdomar från fem länder ombord på segelfartyget Lovis i Greifswald, norra Tyskland, för att under nio dagar prova på livet som marina forskare. Segelfartyget har rustats som inför en forskningsexpedition med sedimenthämtare, håvar och mikroskop. Ombord finns även ett automatiserat undervattensfordon från vilket videobilder från havsbotten kan sändas. Arbetsspråket under resan är engelska – precis som på andra internationella forskningskryssningar.

Ombord på Lovis kommer eleverna – i åldrarna 15-19 år – att lära känna Östersjön på ett helt nytt sätt. Varje dag kommer de att analysera vattenprover med målet att studera hur vattnets salthalt, temperatur och syrehalt påverkar livet i havet. Det gäller allt från svävande små plankton till stora fiskar och bottenlevande växter och djur.

Gymnasieelevernas forskningstur med segelfartyget Lovis är en del av EU-projektet ”South Baltic WebLab”. I projektet deltar Lovisa Zillén, maringeologisk forskare från Lunds universitet, tillsammans med kollegor från marina forskningsinstitutioner i Tyskland, Polen, Litauen och Danmark. Den huvudsakliga inriktningen på projektet är att – tillsammans med dataexperter från universiteten i Rostock och Klaipeda – utveckla datorbaserade laborationer för gymnasieelever. Projektets övergripande mål är att väcka intresse för marina vetenskaper bland ungdomar för att uppmuntra dem att i framtiden arbeta med Östersjöns miljö och geologiska historia. Men eftersom marin forskning inte kan upplevas endast genom datorsimuleringar genomförs även årliga ”science camps” ute på Östersjön.

Sammanlagt sökte 50 ungdomar till årets science camp. De 20 deltagare valdes utifrån egna meriter samt referenser från lärare. Från Sverige deltar gymnasieeleverna Kerstin Bergentz (Lund, gymnasieskolan Spyken), Malte Grantén (Lund, gymnasieskolan Spyken), Orio Johansson (Helsingborg, Tycho Braheskolan) och Emma Lidström (Malmö, Borgarskolan), tillsammans med läraren Andreas Bruhn (Lund, gymnasieskolan Spyken).

Segelturen avslutas den 20 september i Rostock-Warnemunde. Där kommer de unga forskarna att presentera sina resultat på en internationell workshop med temat “Science meets School”, vilken hålls på Leibniz Institute for Baltic Sea Research. Projektet är delfinansierat av EU inom Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Kryssningen kan följas via deltagarnas blogg på www.balticweblab.eu

Det längsta djuret i världen är faktiskt en slemmask som förekommer längs den svenska västkusten. Läs om slemmaskar och stjärnmaskar i senaste utgåvan av Nationalnyckeln.

Slemmaskar (nemertiner) har ett illasmakande giftigt slem på kroppsytan och en extrem förmåga att sträcka ut och dra ihop sig. Världens längsta djur, långsnöre Lineus longissimus, kan helt utsträckt bli närmare 50 meter lång, för att i nästa stund rymmas i en handflata. Andra arter är så små att de lever mellan sandkornen.

Den som vågar sig på att öppna boken om slemmaskar upptäcker snart att dessa okända djur kan vara mycket vackra. De fantastiska akvarellerna i volymen har målats exklusivt för Nationalnyckeln av illustratören Helena Samuelsson med levande djur som förlaga. Mellan pärmarna finns också skildringar av häpnadsväckande bytesjakt, fantastiska förvandlingskonster och giftiga stiletter.

Denna elfte volym av Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna är den första om arter som lever i havet. Boken handlar även om stjärnmaskar. Det rör sig om nästan enbart marina arter som behöver en salthalt på 30 promille. Båda grupperna är hittills mycket litet undersökta.

– Vi känner till mycket lite om dessa arters ekologi. De lever ett undanskymt liv på havets botten. Men de kan bli ganska talrika och har antagligen stor effekt på ekosystemen lokalt sett, berättar Malin Strand, bokens huvudförfattare.

Marinbiolog Malin Strand och och hennes medförfattare professor Per Sundberg vid Göteborgs universitet, är internationellt erkända experter på slemmaskar. De har under forskning som delvis finansierats av Svenska artprojektet bland annat upptäckt två nya arter slemmaskar.

– Det är första gången slemmaskar och stjärnmaskar beskrivs på ett så omfattande sätt, och vi är stolta över att kunna publicera rykande färsk kunskap på ett lättillgängligt vis – allt inom ramen för Svenska artprojektet, säger projektledare Karin Herlitz.

Bokverket ges ut av ArtDatabanken SLU. Boken premiärvisas på Bok & Bibliotek i Göteborg 23-26 september i monter B05:70 där man även får träffa illustratörer och redaktörer och träffa levande slemmaskar.

Titel: Stjärnmaskar–slemmaskar. Sipuncula–Nemertea
Text: Malin Strand, Per Sundberg
Bild: Helena Samuelsson
Fackredaktör: Karin Herlitz
Utgivning: 20 september 2010
Antal sidor: 188
Volymen omfattar Sveriges 9 arter stjärnmaskar och 69 arter slemmaskar.
ISBN: 978-91-88506-72-6

Isbristen har tvingat tiotusentals valrossar upp på havsstränderna vid Point Lay längs Alaskas kust. Det är första gången det sker i stor skala i USA. Orsaken är högst sannolikt den snabba avsmältningen i Arktis och istäcket är nu på sin tredje lägsta nivå någonsin sedan 1979. Det är en skrämmande utveckling, konstaterar Världsnaturfonden WWF.

– Valrossarna lever normalt på havsisen men vid isbrist måste de simma väldigt långa sträckor för att hitta viloplatser. Det är stressande för dem. Resultatet blir att många ungdjur riskerar att klämmas ihjäl på land av de vuxna, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på svenska WWF.

Förra året upptäckte forskarna från amerikanska myndigheter 131 valrosskadaver nära Icy Cape, Alaska. En rapport från US Geological Survey slog sedan fast att främst ungar trampats ihjäl av vuxna valrossar.

Under normala somrar simmar valrosshannarna till Berings Hav medan honorna föder sina ungar vid Chukchihavet. De använder havsisen som plattformar för att vila på mellan deras dyk ner till havsbotten för att hitta musslor och annan föda.

När valrossarna på land skräms av något så utbryter det ofta panik. Ungarna kläms då ofta till döds. För att minska risken att valrossarna blir skrämda har de amerikanska myndigheterna förbjudit all flygtrafik, jakt och turister i området nära valrossarna.

Att valrossar kommer iland på grund av brist på havsis sommartid har sedan flera år observerats längs den ryska arktiska kusten, där tusentals valrossar klämts ihjäl under de senaste åren.

– Om det fortsätter är det risk att valrossarna i Stilla Havet är hotade, konstaterar Peter Westman, naturvårdschef på WWF.

Havsisen i Arktis har nu nått sin tredje lägsta nivå någonsin sedan mätningarna inleddes för några decennier sedan, enligt nya siffror från US National Snow and Ice Data Centre.

www.wwf.se

Ett par svenska båtägare fick själva agera uppfinnare när de behövde en dävert till sina båtar, en Bavaria 38 från 2004 och en Princess 414. Efter mycket letande beslöt de sig för att starta en egen tillverkning av dävertar för fritidsbåtar. I dag är bolaget igång och de tillverkar dävertar i tre storlekar av 40, 60 och 90 mm rostfria syrafasta rör som är böjda i en fin båge.

Dävertarna fungerar lika bra på segel- och motorbåtar. Det som avgör är som alltid båtens utformning.

– Nu kan jag alltid ta med min gummijolle och Göran sin stora tunga ribbåt ut på båten med aktersnurran monterad utan några problem, säger en av killarna bakom dävertarna, Roger Andemark.

Sjösättningen och upptagningen av båtar med hjälp av däverten är lätt för alla ombord på båten. Med en lina och dubbelblock sköter man allt och inom några sekunder är jollen ombord. Linan är fäst i segelbåtens dirk som ofta är ledig och på motorbåten sitter den fäst på flybridge.

Däverten monteras på båtens badbrygga eller på akterspegeln. Fästet för däverten är en led som kan monteras på nästa alla ytor och standard avståndet mellan fästerna är 540 mm.

Däverten sitter fast med två stycken 10 mm riggbultar som är låsta med låsringar. Däverten kan också vara en “Säkerhets-dävert” som kan användas vid sjönöd. Sjösätt jollen/livflotten på några sekunder, jollen är låst i vattnet av däverten och man kan wincha upp nödställd via jollen och vidare upp i båtens tryggghet.

Vid långseglingar eller vid segeltävlingar kan man nu också fästa sin livflotte i däverten för snabb sjösättning vid sjönöd.

Info www.amass.se

Det här hotellet ligger på Ulvön, i skärgården utanför Örnsköldsvik, 50 mil norr om Stockolm. Många kommer till hotellet enbart för maten och miljön. Det är fullt möjligt att göra en dagsutflykt till Ulvö Hotell. På sommaren tar man antingen en av de reguljära båtarna, en chartertur eller sin egen skuta. Under resten av året kan man bland annat ta en tur med M/F Ulvön, som går året om. Vintertid kan man också åka svävare till ön.

Hotellet välkomnar sina gäster till ett helt nyrenoverat hotell, där det vackra utomhus möter det vackra inomhus. Där barnens skratt i poolen möter måsarnas skrin och båtägarens glada visslande. Njut på den sköna uteserveringen. Kanske ackompanjerat av havets läckerheter.

Som en del i projektet “En skärgård i världsklass” har en fantastisk gästhamn byggts framför hotellet. Ett stort trädäck omsluter den nya hotell- och barnpoolen och knyter ihop gästbryggan med hotellet. Nya och fler båtplatser, bryggor och gångstråk gör det möjligt för ännu fler att ta del av Ulvön och Höga Kusten.

”För att gästerna ska må extra gott har vi lagt ner extra energi på sängarna, badrummen, färgerna och ljuset. De 26 hotellrummen är individuella och paketerade med omsorg i sparsmakad skandinavisk design”, säger driftchefen Magnus Malmborg.

WWF-forskare som studerat isbjörnar runt om i Arktis avslöjar beteendeförändringar hos isbjörnarna i takt med klimatförändringarna. En iakttagelse är att vissa ungar väljer att sitta på mammans rygg när hon simmar i det kalla vattnet för att leta föda.

I WWFs och Canons isbjörnsprojekt i Arktis, som startade 2002, sätter forskarna radiosändare på isbjörnarna så att de kan studera hur den smältande polarisen påverkar deras liv. Isbjörnsforskningen pågår i norska Svalbard, Hudson Bay i Kanada och Beauforthavet norr om Alaska. I år är det 13 isbjörnar som är utrustade med radiosändare.

När sommarisen blir tunnare simmar en del isbjörnar nu längre sträckor för att jaga och hitta mat. Det är riskfyllt för svagare isbjörnar vid dåligt väder. Det visar nya rön som sammanställts av forskare i WWF-Canonprojektet.

– Att ”lifta” på mammans rygg kan vara avgörande för ungens överlevnad i områden med spridd is, när den jagar säl. Isbjörnsungen har inte ett tillräckligt tjockt fettlager för att undvika nedkylning när den vistas länge tid i det kalla vattnet. ”Ryggåkar”-beteendet kan vara en form av anpassning till ett förändrat klimat, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på WWF.

– Det här är mycket intressanta upptäckter, säger Geoff York, isbjörnsexpert vid WWFs internationella Arktisprogram. I och med att den arktiska isen fortsätter att smälta är det troligt att isbjörnarna kommer att tvingas simma allt längre sträckor. Data från märkta björnar nära Alaska visar på långa simturer som motsvarande 56-64 mil under de senaste fyra åren.

Canons och WWF:s isbjörnsspårningsprojekt har som mål att öka kunskapen om isbjörnarna och utvecklingen på Arktis. Tack vare projektet har fler isbjörnar än någonsin tidigare märkts och spårats, en förutsättning för att forskare ska kunna samla in värdefull information.

Årets issmältning i Arktis är bland de fyra största sedan mätningarna började 1979. Enligt en forskningsrapport från US National Snow and Ice Data Center har istäcket nu minskat från sitt vintermaximum på 15 miljoner kvadratkilometer till nästan 6 miljoner kvadratkilometer. Det är 1,7 miljoner kvadratkilometer under medelvärdet mellan 1979–2000.

Forskningsrönen har gjorts under Canons tolfte år som WWFs samarbetspartner.

– Vi är stolta över vårt långvariga samarbete med WWF. Isbjörnsspårningsprojektet bidrar till att öka medvetenheten för några av de viktigaste utmaningarna inom klimatområdet och engagerar en bred publik, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon i Sverige.

Foto: WWF.

Läs mer om isbjörnsspårningsprojektet på www.panda.org/arctic

På måndag den 20 september startar löjfisket som ger den exklusiva Kalixlöjrommen. Årets provfiske har hittills visat normal tillgång på siklöja. Provfiskeområdena visade dock en något bättre tillgång på siklöja längre norrut mot Kalix än i söder.

Innan höstens löjfiske startar sker ett provfiske som ger en antydan av hur tillgången på årets Kalixlöjrom kommer att bli.

Under tre dagar har de licensierade yrkesfiskarna Magnus och Christer Persson, på uppdrag av Fiskeriverket, provtrålat efter siklöja i Bottenvikens skärgård. Med i genomsnitt 100-200 kg siklöja per 10 minuters drag, bedömer Magnus Persson att tillgången på siklöja, och därmed delikatessen Kalixlöjrom, är normal.

– Men siklöjan är en knepig fisk. Provfisket är i bästa fall en fingervisning men ingen garanti för hur årets fiskesäsong blir. Ibland får man enorma mängder för att sedan inte få nästan någonting alls. Så egentligen kan det gå hur som helst, säger Magnus Persson.

De av Fiskeriverket utsedda provfiskeområdena visade dock en något bättre tillgång på siklöja längre norrut mot Kalix än i söder. Bifångsten av annan fisk, främst strömming, var också större söderut, något som brukar rätta till sig till fiskepremiären den 20 september.

– När vattnet blir kallare kommer strömmingen att minska. Normalt sett är bifångsten mycket liten vid fiske efter siklöja då vi trålar områden där det nästan bara förekommer siklöja, menar Magnus Persson.

Under fiskesäsongen som varar mellan 20 september och sista oktober, blir det definitivt klart om Kalixlöjrom får märkningen ”Skyddad ursprungsbeteckning” av EU (läs mer i tidigare pressmeddelande). Kalixlöjrom blir då Sveriges första livsmedel som tilldelas EU:s förnämsta märkesskydd. Magnus Persson tror att det blir en viktig språngbräda för lanseringen av Kalixlöjrom utomlands.

– I Sverige vet alla vad Kalixlöjrom är och det är en unik delikatess, medan få utomlands känner till den. Med EU:s märkning blir det förhoppningsvis lättare att hitta en utländsk marknad bland livsnjutare som vill ha det allra bästa.

Nu presenterar Sebago en serie långskjortor även för tjejer. Sara Dresshirt i bomull och färgen Navy/White Checked finns i storlekarna 34-44, kostar ca 895 kr. Lucy Jeansshirt i mjuk bomull med stickade detaljer i storlekarna 34-44 och färgen Jeans, kostar även den ca 895 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.trendmark.se

Spinlock lanserar tre nya färger på sina asymmetriska rorkultsförlängare. Nya möjligheter öppnar sig för de båtägare som vill matcha eller kontrastera med svart, orange eller grönt. Trendsättande bling-bling i kombination med sofistikerad funktion.

På de nya varianterna blir också justeringsknappen för den teleskopiska förlängningen grå. De tre nya färgerna finns tillgängliga i modellerna EA900 (60-90cm) och EA1200 (75-120cm).

Rek pris från 1 900 kr.

www.lirosropes.se

Nu finns det en båttvätt även i Nacka. I Saltsjöbaden kan du tvätta båten istället för att bottenmåla eller som komplement på sommaren om botten blir smutsig. Initiativet kom från allianspartierna i Nackas tekniska nämnd och båttvätten har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Nacka kommun, Ted Murray, ägare till sjöbensinstationen i Saltsjöbaden och Boatwasher Sweden AB.

Båttvätten i Saltsjöbaden är en Boatwasher TBS 300 med bassäng för både segel- och motorbåtar.

www.boatwasher.se

Marino APB 27 valdes i augusti 2010 till en av världens 100 bästa designprodukter. Den nya och mycket uppmärksammade båten APB 27 ställdes ut på Habitare DesignPartners100 utställningen, som hade 68 000 besökare.

Publiken valde den till näst bästa designprodukten på utställningen.

För mera information se Helsinki Design Week hemsidan http://www.helsinkidesignweek.com/

Det blev en mycket väl uppmärksammad premiär för nya Sunseeker 40M vid båtmässan i Southampton 10 september. Båtliv var på plats när miljardären och “draken” Theo Paphitis (medlem i den engelska originalversionen av TV-programmet Draknästet) tog emot sin nya båt. Denna båt i 175 miljoner kronorsklassen invigdes till klassiska toner från operasångerskan och mezzosopranen Katherine Jenkins.

Allting är sensationellt stort och lyxigt med nya Sunseeker 40M. Miljardären Theo Paphitis var också mycket nöjd när han talade vid invigningen. Han hade nyligen varit ute på sista rundan med sin Sunseeker 30M (endast 30 m lång) när han nu fick byta upp sig till den större 40M.

Han mottog båten av Sunseekrs grundare och delägare Robert Braithwaite (längst t. v. på bilden här nedan, Katherine Jenkins i mitten och Theo t. h.).

Den 40 m långa och över 300 ton tunga yachten kostar motsvarande 160 Mkr plus moms. Den har två stycken MTU V10 dieselmotorer och drar cirka 500 liter per timme vid marschfarten 13 knop. Enligt ägaren är toppfarten cirka 24 knop. Han kör dock inte båten själv utan förlitar sig på den sju personer stora besättningen. Kaptenen berättade att enbart leveranskörningen av den här båten kostade motsvarande 650 000 kr. Driften per år uppges till cirka tolv procent av nypriset.

Förutom 40M presenterade Sunseeker även en annan ny lyxig yacht: Sunseeker Manhattan 63 vid PSP Southampton Boat Show.

www.sunseeker.com

I slutet av sextiotalet tog ett gäng ungdomar över ett segelfartyg, och skapade ett flytande hippiekollektiv. I den nya boken “Segelfartyget Sofias seglats och tragiska undergång” finns berättelsen om fartyget som överlevde inte på grund av, utan trots, sin besättning.

1969 reser ett gäng amerikanska collegeungdomar till Sverige för att leta efter ett lämpligt segelfartyg. De finner träskutan Sofia i Kalmar, där hon byggdes 1921, och köper henne för 35 000 kronor. Därefter seglas hon till Spanien där hon byggs om och börjar sin bana som flytande hippiekooperativ på de sju haven. Ombord finns också maskoten Varmit, en coatimundi (pälsdjur) från Centralamerika, som är ovän med halva besättningen.

Det finns ingen enskild ägare utan alla i besättningen, ett flertal svenskar, är ägare, och kaptenen väljs genom omröstning. Kontroverser och problem, både ekonomiska och relationsmässiga, löses på demokratisk väg på ofta hetsiga stormöten. I slutet av boken finns egna berättelser från tjugo av besättningsmedlemmarna om vad tiden på Sofia innebar för dem.

På sin andra jorden runt-segling, 1982, förliser Sofia under en storm i Stilla havet och en person omkommer. Resten av besättningen lyckas ta sig upp i livflottar och räddas efter fem dagars umbäranden av ett ryskt lastfartyg.

Huvudförfattaren Pamela Sisman-Bittermans seglade med drygt tre år, 1978-82, och boken täcker dessa år inklusive den tragiska förlisningen. Hennes bok Sailing to the Far Horizon – the Restless Journey and Tragic Sinking of a Tall Ship publicerades i USA på University of Wisconsin Press år 2004.

Lars Hässler seglade med ett år, 1979-80, i Söderhavet. Han har förkortat Pamela Sisman Bittermans text, lagt till foton, inledning och egna textrutor, samlat in epiloger från besättningen och bearbetat boken för svenska förhållanden.

www.norstedts.se

Ett nytt sortiment batterier för marin- och fritidssektorn är Exide Technologies nästa stora satsning. Sortimentet är till stor del framtaget efter kunskaper och erfarenheter från de nordiska marknaderna och är en av de nyheter som presenteras på Automechanika 14-19 september. Det nya sortimentet som heter Marine & Multifit är ännu inte ute på marknaden.

I januari nästa år finns batterierna i butikshyllorna. Som Exide Technologies övriga batterisortiment är Marine & Multifit indelat i olika segment för att passa allt från användarnas enkla basbehov till mycket höga kravställningar.

Att utformningen av det nya sortimentet har blivit som det är beror till stor del på insamlade erfarenheter från Norden.

– Vi i Norden har bland annat utvecklat batterier för marin- och fritidssektorn med speciella legeringar i blyplattorna som ger längre livslängd och bättre cyklingstålighet. Vi är mycket starka på området och våra kunskaper varit betydelsefulla under utvecklingen av det nya sortimentet, säger Tor Enlid, Marketing Manager Exide Technologies Transportation i Norden.

Delar av det nya sortimentet är certifierat av DNV, Det Norske Veritas. Exide Technologies, som i Sverige saluför batterimärket Tudor, visar också upp andra delar av sortimentet under mässan. Bland annat företagets batterier för mikrohybridfordon som Exide Technologies som en av de första batteritillverkarna lanserade förra året.

Mikrohybridfordon är fordon med start-stopp-system där batteriet tar över driften av elektriska system när fordonet står still. Tekniken som blir allt vanligare i nya bilmodeller innebär att fordonen förbrukar mindre bränsle än traditionella bilar.

Automechanika hålls vartannat år och besökare kan ta del av ett brett spektrum av produkter som bildelar, produkter för biltvätt, bensinstationsutrustning, ITprodukter och tjänster, samt andra tillbehör. Årets mässa äger rum den 14-19 september i Frankfurt, Tyskland. Mässan 2008 hade ungefär 4 600 utställare och 160 000 besökare.

www.tudor.se

www.exide.nu

Nu finns det en prisvärd lösning för alla båtägare som har ett havererat OMC Cobradrev. Med en ombyggnadssats från www.drev.se kan istället ett MerCruiser Alpha One drev monteras på OMC-skölden.

Satsen innehåller ett nytt bälghus, drivknutsbälg, växelvajer, hingpinbultar, vattenslang och monteringsdetaljer.

www.drev.se