Björn Hansen är bäste svensk på det internationella seglarförbundets nya rankinglista. Björn ligger åtta på listan, som toppas av Adam Minoprio från Nya Zealand före Ben Ainslie från Storbritannien. Bland tjejerna ligger Nicky Souter (AUS) etta före Lucy MacGregor (GBR). Anna Kjellberg är bästa svenska på 18:e plats.
Gapet mellan Adam Minoprio och Ben Ainslie har minskat sedan förra rankingen eftersom Ainslie försvarade sin titel i Argo Group Gold Cup på Bermuda.
Mathieu Richard (FRA) behåller sin position som trea över allt före Australiens Torvar Mirsky.
Här är de officiella listorna:
Match racing – Open – Wednesday 27 October 2010
Pos Name Country Crew Events Previous Best Points
1 Minoprio Adam
NZL 8 1 1 12139
2 Ainslie Ben
GBR 8 2 2 12000
3 Richard Mathieu
FRA 8 3 1 11734
4 Mirsky Torvar
AUS 8 4 2 11221
5 Gilmour Peter
AUS 8 6 1 10449
6 Williams Ian
GBR 8 5 1 10269
7 Morvan Pierre-antoine
FRA 8 7 7 10257
8 Hansen Bjorn
SWE 8 9 4 9814
9 Bruni Francesco
ITA 8 8 8 9730
10 Wibroe Peter
DEN 8 12 8 9171
11 Neugodnikov Eugeniy
RUS 7 10 5 9115
12 Corbett Reuben
NZL 8 14 12 9046
13 Iehl Damien
FRA 8 13 3 9043
14 Marinho Álvaro
POR 8 18 14 9008
15 Ainslie Ian
RSA 8 20 10 8941
16 Berntsson Johnie
SWE 8 19 7 8924
17 Lindberg Staffan
FIN 8 15 5 8873
18 Robertson Philip
NZL 8 21 18 8777
19 Ebler Mads
DEN 8 11 10 8590
20 Monnin Eric
SUI 8 23 11 8539
Match racing – Women – Wednesday 27 October 2010
Pos Name Country Crew Events Previous Best Points
1 Souter Nicky
AUS Nina Curtis
Jessica Eastwell
Olivia Price
8 4 1 11184
2 Macgregor Lucy
GBR Nicola Muller
Ally Martin
Annie Lush
8 3 1 11176
3 Leroy Claire
FRA Marie Riou
Elodie Bertrand
8 2 1 11004
4 Tunnicliffe Anna
USA Alice Manard
Deborah Capozzi
Molly O’bryan Vandemoer
8 5 3 10864
5 Groeneveld Renee
NED Annemieke Bes
Brechtje Van Der Werf
8 1 1 10641
6 Skudina Ekaterina
RUS Irina Lotsmanova
Elena Oblova
Irina Lotsmanova
Elena Syuzeva
8 12 6 9931
7 Spithill Katie
AUS Nina Curtis
Nicole Douglass
8 7 2 9731
8 Le Berre Anne-claire
FRA Alice Ponsar
Myrtille Ponge
8 6 5 9702
9 Barkow Sally
USA Susanne Leech
Katherine Pettibone
8 13 3 9602
10 Bossard Julie
FRA Elodie Créac’h
Sophie D’ortoli
8 9 6 9322
11 Meldgaard Pedersen Lotte
DEN Trine Palludan
Tina Schmidt
8 10 1 9261
12 Tulloch Genevieve
USA Jennifer Morgan
Alice Manard
Jamie Haines
Jennifer Chamberlin
8 11 9 9212
13 Hahlbrock Silke
GER Maren Hahlbrock
Kerstin Schult
8 8 2 8799
14 Roca Mata Silvia
ESP 8 15 14 8029
15 Lehtinen Silja
FIN Maria Klemetz
Silja Kanerva
8 14 4 7963
16 Osborne Samantha
NZL Raynor Smeal
Jenna Hansen
8 16 14 7249
17 Monina Cristiana
ITA 8 18 17 7164
18 Kjellberg Anna
SWE 8 17 8 6957
19 Senfft Juliana
BRA 8 20 16 6749
20 Echegoyen Tamara
ESP Sofia Toro
Angela Pumariega
5 29 20 6408
True Heading AB och Skärgårdsradion 90,2 har påbörjat en tre veckors kampanj för en hjärtligare skärgård. För att uppmuntra en hjärtligare ton och hjälpsamhet i båtlivet så har True Heading AB och Skärgårdsradion 90,2 startat en tre veckors lång kampanj som kommer att sluta med en stor prisutdelning söndagen den 14/11 kl 14:00 på båtmässan Scandinavian Boat Show i Älvsjö.
Pressrelease:
Kampanjen kommer att ha en tävlingsliknande form där man får berätta om sin värsta respektive bästa historia från båtsommaren 2010. På detta sätt lyfter TrueHeading fram hur man inte skall agera till sjöss respektive hur man skall uppträda som båtgranne. I ett gott sjömanskap är det viktigt att hjälpa till och med fler människor som vill ut i skärgården så ökar vikten av detta. Med fler och större båtar i skärgården är det också viktigt att hjälpa varandra för att undvika skador både på personer och materiel.
– För True Heading som jobbar med säkerhetslösningen AIS var det självklart att vara med i detta projekt för en Hjärtligare skärgård. Alla former och medel som bidrar till ökad sjösäkerhet och gott sjömanskap är bra, säger Anders Bergström VD för True Heading AB.
Svenska Dometic Marine, som är världens ledande tillverkare av marin sanitetssystem, har fått sin nya holdingtank nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen DAME Award på båttillbehörsmässan METS i Amsterdam. Tanken heter SailVac(TM) Vacuum Holding Tank System och är världens första holdingtank speciellt framtagen för mellanstora båtar.
– Vi kom nyligen tillbaka från den amerikanska branschmässan IBEX med en Innovation Award för vår nya Dometic In-Duct Breathe Easy(TM) Air Purifier, så utmärkeelsen på METS är ytterligare en uppmuntran för vårt designteam, säger Frank Marciano, VD för Dometic Marine.
Systemet kombinerar en vakuumpump, vakuum tank och hålltank i en enda enhet. Detta sparar mycket utrymme i båten.
Systemet kan till exempel kopplas till Dometics VacuFlush toilet, vilket ger en extremt låg vattenförbrukning i kombination med SailVac system. Förbrukningen av spolvatten blir därmed under 0,5 liter per spolning.
Video med SailVac Holding Tank: http://www.dometic.com/enie/International/Site/Marine/Holding-Tank-Systems/SailVac-Vacuum-Holding-Tank-Video/
Mirabaud LX var ett av de team som klarade sig riktigt bra uder den nyligen avslutade Weymouth Speed Week. Skepparen Thomas Jundt och hans Mirabaud LX vann tävlingen i denna extrema segelbåt med en toppfart på 25,8 knop.
– Jag har uppfyllt mina drömamr som jag har haft sedan jag var barn, säger Thomas Jundt.
Under Weymouth Speed Week, som seglades förra veckan, vann Jundt segelbåtsklassen. Han seglade den 500 m långa banan med en snittfart på 23,24 knop och en toppfart på 25,8 knop.
Foto: Ian Roman.
Info: www.ianroman.com
36 Bellagio är en riktigt lyxig och läcker motorbåt på 11,5×3,65 m. Lyx, elegans och högsta kvalitet tillsammans med ett handtverk i toppklass gör att den här båten verkligen passar de VIP-kunder den är avsedd för. Colombo 36 Bellagio har samma finess som sina syskon från italienska Colombo, men med en mer modern framtoning.
Båtens linjer är allt annat än konventionella.Linjerna speglar traditionella värden, men döljer också flera modernare lösningar. För designen står konstruktölrerna Nuvolari och Lenard.
Skrovet har designats av båtkonstruktionsfirman Victory Design, vars målsättning har varit att skapa en snygg båt med maximala prestanda och så låg bränsleförbrukning som möjligt.
Sittbrunnen är väldisponerad med gott om plats för besättning och passagerare. I aktern finns ett rymligt soldäck. Under däck finns en stor dinette som kan göras om till en dubbelkoj, alternativt soffa, ett pentry och ett badrum.
Båten manövreras enkelt med joystick. Motorbestyckningen är som standard två stycken VOlvo Penta IPS 400.
Tekniska fakta:
Längd ö a: 11.53 m
Bredd: 3.65 m
Torrvikt: 7,00 ton
Bränsletank: 990 liter
Vattentank: 350 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta IPS 400 à 300 hk
Info: www.colomboboats.it
Jan Comstedt AB tar över distributionen av Jabsco och Rule i Sverige. Företaget tar från och med 1 januari 2011 över distributionen av Jabsco och Rule marinprodukter på svenska marinmarknaden. Det börjar lagerföra och sälja produkterna från och med oktober i år, men blir den officiella distributören vid årsskiftet.
Grundaren av Comstedt, Jan Comstedt, har tidigare arbetat med Jabsco produkter under 50,60 och 70 talet som delägare i AB Telfa.
– Det finns en lång historik och produktkunskap i företaget som gör att vi ser fram emot att utveckla Jabsco på den svenska marknaden, säger Magnus von Barth.
– I samband med att vi tar över Jabsco i Sverige kommer vi att upphöra med vårt samarbete med Johnson Pump, ett samarbete som pågått under många år.
– När vi fick förfrågan från Jabsco var det ett lätt val, Jabsco och Rule tillverkar produkter av hög kvalitet och är väl representerade hos de större båtbyggarna runt om i världen vilket vägde tungt, säger Mats Comstedt.
Jabsco är ett etablerat företag som ägs av ITT koncernen och har varit verksamma på världens marinmarknader sedan 30-talet då de uppfann impellerpumpen. Rule ingår i Jabscokoncernen sedan 1998. Jabsco och Rule produktsortiment består av toaletter, pumpar, strålkastare och motorrumsfläktar. ITT är världens största producent av pumpar och pumpsystem för att flytta vätskor, med en global omsättning på 11,7 miljarder dollar.
Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 50 miljoner med tretton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth. Jan Comstedt AB är generalagent för många välkända varumärken som Teleflex Marine, Kobelt, Marinco, BEP Marine, Calix, TBS electronics, CombiLock, Bomar, Humminbird, MinnKota, Cannon och Geonav.
Info: www.comstedt.se
De här snygga LED-lanternorna ger enligt tillverkaren ett mycket starkare ljus med extremt lång livslängd. Det är det amerikanska företaget Accon Marine som har tagit fram dessa som standard för båtar tillverkade i USA. De är godkända av US Coast Guard för upp till 2 Nm och finns i rött, vitt och grönt. När lanternorna inte används fälls de ner helt i däcket.
Lanternorna är tillverkade i 316 rostfritt i marin kvalitet och är anpassade för ett långt liv på båtar. För att undvika vattenintrång finns det en extra plastskål som monteras under lanternorna och därmed stoppar vattnet.
Lanternorna installeras med tre skruvar. Instruktioner med mera finns på:
www.youtube.com/watch?v=Rt9x0QTuwPI&feature=channel. The inventor of the original Pop-Up cleat, Accon Marine specializes in flush-mounted, stainless steel hardware to enhance a boater’s experience.
Info: www.acconmarine.com
Det trådlösa dödmansgreppet CoastKey har godkänts av försäkringsbolaget Atlantica vilket nu gör det möjligt för båtägare som investerar i CoastKey att sänka försäkringspremien på båtförsäkringen. CoastKey, utvecklad i samarbete med professionella båtförare från bland annat den norska polisen och ribbåtsbranschen, är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart.
– Det är fortfarande alldeles för många båtförare som inte tänker på att använda dödmansgreppet som säkerhetsåtgärd. Att Atlantica godkänt CoastKey och ger rabatt på försäkringen borde bli ett bra incitament för fler att börja tänka på sin säkerhet ombord, säger Dan Eriksson, produktspecialist på CoastKey.
Atlantica premierar den som använder CoastKey, och som har eller tecknar försäkring hos dem, med 15 procents rabatt på premien samt med att man vid ev. stöldförsök/stöld av båten slipper betala självrisk.
– Kunden kan få ända upp till 25 procents rabatt om man kombinerar CoastKey med godkänt söksystem, som till exempel DEFA Tracking. Vi på KGK tycker att detta är ett bra initiativ av Atlantica.
Info: www.atlantica.se
Den 26 oktober möttes EU:s fiskeministrar för att bland annat besluta om 2011 års fiskekvoter för Östersjön. WWF välkomnar att EUs fiskekommissionär Damanaki uppmanar medlemsländerna att följa de vetenskapliga råden. Läget för torsken i östra Östersjön har ljusnat betydligt medan det västra beståndet ännu inte är fullt livskraftigt.
– Det är hög tid att EUs fiskeministrar beslutar att följa havsforskarnas och kommissionens rekommendationer för att få ett fiske som är miljömässigt och ekonomiskt hållbart. De kan nu vända trenden och ta första steget mot en ny fiskeripolitik som är i balans med vad havet tål, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på Världsnaturfonden WWF.
På rådsmötets agenda finns förslaget att följa förvaltningsplanen för Östersjötorsken och öka torskfiskekvoten för det östra beståndet med 15 procent och 6 procent för det västra beståndet. För bland annat sill, skarpsill och lax rekommenderas minskade kvoter. Även antalet fiskedagar ute till havs ska begränsas.
– Vi är glada över att torsken i det östra beståndet vuxit till sig i takt med att fisket följer en förvaltningsplan som går i rätt riktning. Men tyvärr är läget inte lika ljust för det västra beståndet, säger Jenny Fors.
Idag finns bara förvaltningsplaner för torsken i Östersjön. WWF vill att alla fiskbestånd ska förvaltas inom långsiktiga förvaltningsplaner för att skapa livskraftiga bestånd.
– Det är allvarligt att förvaltningsplaner för sill och skarpsill och laxen i Östersjön fortfarande saknas. Om de fanns på plats och fungerade skulle bestånden redan idag kunnat vara i bättre balans. Fungerande förvaltningsplaner är även avgörande för att fisken ska kunna certifieras, vilket allt fler konsumenter efterfrågar idag, säger Jenny Fors.
Överfisket är ett allvarligt hot mot fiskbestånden och i EU är 70 procent av bestånden överfiskade.
– I väntan på en ny och reformerad fiskerilagstiftning år 2012 har ministrarna nu möjlighet att inleda en ny trend och säkra fiskbestånden för framtiden. EU-kommissionären Damanaki har gjort ett bra jobb när kommissionen nu utmanar medlemsländerna att följa de vetenskapliga råden, något som inte alltid varit fallet säger WWF.
Sjöfartsverkets webbplats www.sjofartsverket.se har moderniserats. Än så länge handlar det bara om förstasidan, men där är det många nyheter. Utgångspunkten för förnyelsen är att webbens förstasida ska presentera Sjöfartsverket på ett mer lättillgängligt sätt.
Innehåll som efterfrågas av omvärlden får direkta ingångar från förstasidan som Sjö- och flygräddningen Online, navigationsvarningar, Ufs-notiser, isnytt och vind- och vatteninformation (Viva).
Webbplatsen kommer också att vara en mer aktiv nyhetsförmedlare än tidigare.
– Genom att berätta både om stora och mindre händelser hoppas vi kunna öka kunskapen om Sjöfartsverkets alla spännande uppdrag och verksamheter, säger kommunikationschef Maria Ottosson.
En annan nyhet på förstasidan är att evenemang och händelser som mässor, seminarier och sjöräddningsövningar får en väl synlig plats under den nya vinjetten På gång.
Info: www.sjofartsverket.se
Swarovski lanserar en ny familj med fältkikare, modell SLC 42 HD, vars främsta kännetecken är mångsidighet och robusthet. Bland de nya egenskaperna finns en nyutvecklad kristall¬klar HD-optik, ny fokusmekanism och lägre vikt. Den nya familjen omfattar två nya modeller, 8×42 och 10×42, båda med HD-linser som reducerar akromatiska färgfel och ger knivskarpa och kontrastrika bilder i naturtrogna färger. Detta innebär helt nya möjligheter att fånga små detaljer i växt- och djurriket.
Linserna och prismorna hos de nya kikarna är ytbehandlade med SWARODUR, SWAROTOP och SWAROBRIGHT, vilket bland annat ger bättre egenskaper vid skymning och andra svaga ljusförhållanden. Dessutom är okularen och frontlinserna behandlade med SWAROCLEAN vilket ger en smutsavvisande effekt som underlättar avlägsnandet av envist smuts som t.ex: vattenmärken och kåda.
En unik kombination av hårda och mjuka komponenter ger det nya fokuseringshjulet utmärkt grepp och stabilitet i alla väderförhållanden. Mekanismen kan till och med användas med full precision även när man bär handskar. En vridning på endast ett och ett halvt varv tar dig från oändligheten till närgränsen som är mindre än två meter. Den nya fokusmekanismen kan korrigera för nedsatt syn med upp till 6 dptr, samtidigt som okularens individuella dioptrijusteringar på +/- 4 enheter kan kompensera för syn¬skärpan hos respektive öga. Även glasögonbärare kan njuta av det exceptionella vidvinkelsynfältet och den kristallklara återgivningen hos dessa kikare. SLC 8×42 HD har till exempel en betraktningsvinkel på hela 136 meter, vilket är bäst i sin klass. De stabila avtagbara ögonmusslorna är individuellt justerbara i tre steg.
Ett nytt slitstark magnesiumhus gör SLC 42 HD lättare än sina föregångare. Detta är värdefullt under längre observationspass eller på krävande expeditioner. Trots den låga vikten på endast 800 gram är kikaren robust med fullgoda optiska egenskaper.
”En slimmad och kompakt design tillsammans med ett greppsäkert gummihölje med stadigt tumstöd gör kikaren bekväm att använda i alla situationer”, säger Håkan Lindström hos Swarovskis nordiska generalagent Focus Nordic”
Utöver den nya kikarfamiljen lanserar Swarovski en ny fältväska i ett robust vatten¬avvisande material och en modern design. En bred öppning gör kikaren lätt åtkomlig vid behov. Den avtagbara bärremmen gör att väskan kan hängas över axeln alternativt bäras runt midjan eller kring halsen.
Swarovski SLC 42 HD blir tillgänglig i fotohandeln under oktober månad, där de kommer att kosta ca 16 999 kr (8×42) respektive 179 99 kr (10×42) inklusive moms.
Info: www.focusnordic.se
Här är ett par intressanta båtar från spanska Barracuda. De beskrivs av tillverkaren som traditionella båtar från Balearerna, men i den här versionen har de nyare och mer energieffektiva skrov. Även båtarnas övriga design har fått sig en översyn. De två aktuella modellerna är Sasga 12 och Sasga 16.
Barracuda är kända för sina traditionella långfärdsmotorbåtar i bra kvalitet. Urpsrunget sägs vara den typ av roddbåtar som fiskarena på Menorca hade en gång i tiden.
De två nya modellerna är Sasga 12 och Sasga 16. Den mindre varianten har en totallängd på 13,50 m och bekränas bli helt färdig inför säsongen 2011. Den större Sasga 16 blir däremot inte färdig förrän under 2012. Konstruktion med mera utförs vid Sasga Yachts på Menorca.
Tack vare de runda skrovformerna och den väl utlagda skrovbredden har båtarna mycket god innervolym och en fin bärighet.
Båda versionerna har en flexibel interiör som kan anpassas helt enligt kundens önskemål. Bland annat finns en walk-around lösning för för- och akterdäck och till den stora badplattformen. Den största flybridgeversionen har boutrymmen för sex personer i tre större kabiner plus en steward/skeppare i ett utrymme i fören.
Alternativen för framdrift för Sasga 12 är antingen dubbla 260 hk eller 315 hk. Det ger en cruisingfart på 12 knop och maxfart på 18-20 knop. Räckvidden vid 12 knop är över 500 Nm. Båten har bland annat system för ljuddämpning och ett gyro stabilisation systems. Pris 360 000 Euros.
Info: www.sasgayachts.com
Skärgården och skärgårdsåret bjuder på oerhörda kontraster vilket kan vara svårt att tro om man inte har upplevt det. Fotografen och författaren Sören Colbing tar oss med till sådant som få har sett eller upplevt tidigare. Boken bjuder på en fantastisk resa.
Alla årets årstider har sina höjdpunkter:
· Våren med dagsmeja och allt längre dagar. Islossningen – ett mäktigt skådespel, sjöfåglarnas liv och kiv.
· Sommaren med finkornig ljus sand, varmt vatten, ljusa nätter kring midsommar som övergår i mörka nästan tropiska augustinätter.
· Hösten med ena dagen blank och stilla med silverljus på våta hällar och vattenytor, för att nästa vara en dag med stormvindar och upprört hav.
· Vintern med sitt magiska släpljus och isläggning.
Sören Colbing har i fyra decennier genomkorsat Stockholms skärgård – vinter som sommar. Här har han samlat sina främsta fotografiska pärlor från dessa resor.
Sören Colbing är skärgårdsskildrare, fotograf och författare till en rad böcker om skärgården. Senast var han aktuell med Kustens pärlor som kom 2008. Colbings bilder från skärgården har setts av flera hundra miljoner människor världen över i tv-bildspelet The Archipelago of Stockholm och han har tilldelats en rad priser och stipendier. Sören Colbing är uppvuxen på en ö i havsbandet i Stockholms södra skärgård och beskriver sin bästa årstid i skärgården som ”året runt”.
Nu finns en sofistikerad programvara för instrumenthantering i din dator, något som förr bara de extrema båtarna i Amerikas Cup kunde använda. Avia Sail programvara ger dig alla funktionaliteter direkt på din datorskärm. Du ansluter helt enkelt dina NMEA givare till datorn och du väljer själv vilka instrument du vill se och hur de skall visas. (For motorbåtar kommer en version i slutet av december 2010.)
En uppsättning av marininstrument med motsvarande kapacitet (bara själva instrumenten) kostar ju mellan 15000 – 30 000. Programmet Avia Sail fungerar till en liten Laptop dator som kanske kostar enbart 2 500-3000 kr eller en stationär dator med Windows XP eller senare operativsystem. Vi rekommenderar Windows 7.
Avia Sail finns tillgängligt i en Lite version och en Pro version.
Lite versionen skapar en enkel instrumentbräda som du snabbt kan lägga upp i din PC.
Pro versionen innehåller mera avancerade instrument (såsom vindpolardiagram), användarens egen instrumentlayout, nätverksanslutning till flera enheter, och skikthantering för att kunna överlagra instrumenten på t.ex. Fugawi Marine ENC eller andra tredjeparts navigationsprogram. Avia Sail Pro instrumenten kan anpassas “flytande” på din navigationsskärm och du kan skapa det instrumentutseende som just du vill ha. Pro versionen kan också hantera upp till två Com portar för utgående NMEA 0183 data, eller via WiFi anslutning med programvaran iNavX applikation för iPhone eller iPad.
Info: www.soltek.se
Nu är det dags för många båtägare att ta upp båten för vintern. Och det finns anledning att vara noggrann i sina förberedelser. 23 procent av båtskadorna som anmäldes till försäkringsbolaget If under 2009 inträffade mellan oktober och april. – Många båtentusiaster glömmer att de är båtägare även under vintern, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.
If har inget krav på datum när du måste lägga upp båten, men du bör ändå tänka på båtens säkerhet eftersom det är vanligare med hård blåst, stormar och nederbörd under hösten.
Under vintern handlar de flesta ärendena om att båtarna skadas när de ligger upplagda på land, sjunker eller blir stulna. Stöld av båtmotorer är också vanligt, trots att utombordare och annan utrustning måste vara inlåst då båten står på vinterförvarning för att försäkringen ska gälla.
Det finns goda skäl till att båtägaren bör se till båten under vintern. Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost.
– När båten är uppställd på land ska den vara tömd, säkert uppallad och stöttad samt få regelbunden tillsyn, uppmanar Dan Falconer.
Totalt betalde If ut 45 Mkr i ersättning för skador på fritidsbåtar under 2009.
Ifs tio tips om hur du rustar båten för vintern:
1. Om du har en inombordsmotor ska du tappa av eller köra genom kylsystemet med frostskyddsvätska när du lägger upp båten. En frostskadad inombordsmotor kostar från ca 50 000 att återställa. Även utombordare skall köras igenom med färskvatten och förvaras så att vatten inte blir stående i motorn.
2. Passa på att byta motorolja samt oljefilter och se till att bränslet är fritt från vatten under vintern för att undvika motorstörningar/skador till nästa säsong.
3. Se till att det finns ventilation när du täcker båten för att minska risken för mögelskador.
4. Det är viktigt att det finns en taknock med fall på presenningen så inte all snö lägger sig platt. Detta för att undvika snö som smälter och i värsta fall kommer in i båten som smältvatten.
5. Fäst inte presenningens surrning i stöttorna – en vindfylld press kan rycka undan en stötta och resultera i att båten trillar.
6. Töm båten på allt värdefullt. Har du stege vid båten, lås fast den.
7. En ren båt under vintern klarar sig bättre från ev. mögelangrepp under vintern.
8. Vill du minska risken för stulen utombordsmotor be att en verkstad förvara den – då kan de även serva motorn för kommande säsong.
9. Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
10. Det är mycket viktigt att båten får regelbunden tillsyn under hela vintern.
Dragonfly Sverige ställer ut på Stockholmsmässan den10-14 November med årets version av succ’e trimaranen Dragonfly 28, kombinationen av acceleration, fart och frihet samtidigt som Dragonfly 28 är lätt att hantera och rymmer en hel familj är unik.
Dragonfly Sverige är baserat i Stockholm och erbjuder försäljning av trimaraner inklusive rådgivning kring t.ex. segelval och finansiering. Målet är att med lokal närvaro ge bättre service på den svenska marknaden och låta fler svenskar ta del av den unika kombination av seglingsupplevelse, prestanda och komfort som blivit möjlig genom Dragonfly 28 och 35.
Båttillverkaren Quorning Boats Aps, som ligger bakom varumärket Dragonfly, grundades i Danmark 1967 av Børge Quorning. Varvet bygger endast båtar efter order för att garantera att varje båt motsvarar ägarens specifika önskemål. Genom åren har varvet mottagit en rad internationella utmärkelser, såsom ”Boat of the Year” i USA tre gånger och ”Danish Industriel Designaward”.
Info: www.dragonflysverige.se
En stor brand i ett båthus i Vårby utanför Örnsköldsvik förstörde 21 båtar i helgen. Branden bröt ut vid lunchtid på lördagen och fick ett mycket snabbt förlopp.
Den stora branden i ett båthus i Vårby tog båtar för miljonbelopp. På nyhetssajten webben7.se finns bilder från branden, som ödelade båtlivet för en rad båtälskare. Samtliga båtar verkar ha blivit förstörda.
– Värden för en massa pengar har gått upp i rök, säger brandingenjören Jonas Hägglund, till tidningen Expressens hemsida.
Enligt webben7.se kunder fler båthus med båtar räddas tack vare en snabb insats av räddningstjänsten.
En chef vid Kustbevakningen som har uttalat sig i media om sjöfylleri har själv åkt dit för rattfylleri. Det var när chefen skulle köra hem från jobbet som han, efter att ta druckit ett par öl, satte sig i bilen och togs för rattfylleri. Det är tidningen Aftonbladet som publicerar nyheten idag. KBV-chefen är omplacerad för tillfället.
När Kustbevakningschefen togs för rattfylleri hade han 0,32 promille i blodet, enligt egen uppgift.
– Jag hade tagit två öl och var på väg hem när det hände. Det är ganska jobbigt det här, säger han till Aftonbladets hemsida.
Den 25-30 oktober kommer Sjöhistoriska museet till Luleå för att lyfta fram stadens maritima historia. Under hela veckan undersöker marinarkeologer vraket i Norra hamn ihop med dykklubben Polar. Syftet är att dokumentera och datera vraket. Undersökningen är särskilt intressant eftersom väldigt få arkeologiska undersökningar av vrak utförts i trakten tidigare.
– Vraket i norra hamnen är en viktig pusselbit om Luleås sjöfart. Det ska bli spännande att se hur gammalt vraket är, säger marinarkeolog Jens Lindström från Sjöhistoriska museet.
I samband med undersökningarna har pedagoger från Sjöhistoriska tillsammans med kollegor från Norrbottens museum erbjudit skolor att komma på besök vid dykplatsen. Intresset har varit stort och alla tider har fulltecknats. Bergviksskolan som startat ett projekt kring Luleås maritima historia dominerar bland de besökande klasserna. Eleverna kommer under besöket att träffa marinarkeologerna och lära sig om Luleås historia bland annat med hjälp av Norrahamnsvraket.
Tisdag till och med fredag får alla chansen att träffa marinarkeologerna då man berättar om dagens upptäckter i sessionssalen i Stadshuset kl 17-18.
Besöket i staden är en spännande början på ett större projekt där Sjöhistoriska ska besöka fler städer och platser för att träffa de krafter som jobbar för att bevara det maritima kulturarvet. I Luleå samarbetar man inte bara med dykklubben Polar och Norrbottens museum utan också Hembygdsföreningen, kommunen och länsstyrelsen och flera andra.
– Sjöhistoriska museet är ett museum för alla i hela Sverige och därför är vi nu i Luleå, säger Nina Eklöf, projektledare för ”Sjöhistoriska dyker upp”.
På lördagen kl 14.00 inbjuds allmänheten till Södra hamn för att uppmärksamma Luleås senaste byggnadsminne – hamnkranen
– Den ensamma, blåmålade hamnkranen i Luleås Södra hamn har blivit något av en symbol för Luleå som sjöfarts- och industristad och är numera ett av de få fysiska uttrycken i stadsbilden som minner om stadens livliga sjöfartshistoria, menar antikvarie Jeanette Aro, vid länsstyrelsens kulturmiljöenhet.
Kranen som är byggd 1950, visar på Luleås industriella utveckling kring 1900-talets mitt, en tid då järnverket etablerades och staden tillhörde de som växte snabbast i landet. Kranen, en sk. vipparmsportalkran, har ett högt kulturhistoriskt värde även i ett nationellt perspektiv då den representerar den krantyp som före containerhanteringens genombrott var den allra vanligaste i svenska hamnar.
– Denna kran är också ”unik”, helt enkelt genom att nästan alla andra rivits, säger Fredrik Blomkvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Annat som händer på lördagen är ett föredrag hos hembygdsföreningen på Rödlundsgården kl 12.30 om Sjöfarten och städernas placering. Senare blir det aktiviteter på Kulturens hus kl 16-18 i form av panelsamtal om Luleås sjönära historia apropå planerna för Södra hamnsområdet och en visning av hur man med hjälp av Fornsök, en digital databas på nätet, kan surfa omkring bland Sveriges alla fornlämningar.
Spången med ljuspunkter går längs med klipporna till vår vedeldade bastu som ligger längt ut på en klippa över havet. Energisnål “Led”-belyning lyser upp hela berget Valen som speglar sig i havet. Fullmåne på köpet. UTE-spadelen är väl inramad av marinans naturliga lagun.
På den 4-stjärniga gästanläggningen längst ut på Tjörns NV udde har marinan 60 bäddar i cirkaa 30 db-rum. Anläggningens restaurang är med i White Guide 2010 och Svanenmärkt och deras nya “högkvalitebassäng” passar väl in i konceptet.
– Badbaljan är tillverkad i aluminium vilket gör den väldigt lätt att hålla ren och fräsch. Till baljan är en vedkamin kopplad liksom reningsverk. Den blir ett väldigt bra komplement till vårt befintliga UTE spa där den vedeldade bastun är populärast, säger VD/Ägare Jörgen Rudbäck.
Björholmens Marina ligger längst ut på Tjörns Nordvästra udde.
Under 2010 har Spinlock genomfört ett projekt som betydligt ökat Deckvest-flytvästens livslängd. Detta genom att förändra konstruktionen av en potentiellt svag komponent. Tack vare denna uppdatering erbjuder generalagenten nu alla nya ägare en förlängd garanti från 2 till 5 år. Samma garantitid som gäller deras tillbehörssortiment sedan tio år tillbaka.
Spinlock arbetar för närvarande med att uppdatera alla tidiga Deckvest av ISO-modell (dvs med inspektionsfönster för utlösningsmekanismen) till den nya 5-års garantin. Målet är att detta ska vara genomfört innan säsongen 2011 börjar. Alla uppdateringar inkluderar också en rutinmässig vinterkontroll.
Vad du ska göra:
Om du äger en ISO-godkänd Deckvest (med inspektionsfönster) kan du kontrollera om den ska uppdateras genom att ange serienumret på din Deckvest på www.spinlock.co.uk/update
Om din Deckvest behöver en uppdatering gör vi detta helt utan kostnad. Flytvästen kommer att uppdateras till den senaste 2010-standarden, ges en rutinmässig vinterkontroll och är sedan kvalificerad för den förlängda 5-årsgarantin.
Alla ägare till en Deckvest flytväst ombeds att registrera sig för denna uppdatering senast den 1 april 2011
Se vidare på www.spinlock.co.uk/update för ytterligare information.
Info: www.lirosropes.se
True Heading har tecknat avtal om sponsorskap med Oxelösunds Segelsällskap som arrangerar kappseglingen Watski2star Baltic. Bakgrunden är segelsällskapets beslut att införa krav på AIS transponder för alla tävlingsdeltagare i Watski2star Baltic.
Watski2stars beslut att införa krav på AIS-sändare för 2011 års arrangemang är unikt i seglingsvärlden. Säkerheten för deltagarna ökas väsentligt och genom positionssidan kommer seglare, publik och arrangörer få en helt ny överblick över hur tävlingen fortskrider i realtid.
– Watski2star har under ett antal år haft tracking från AIS- och GSM-system. GSM-systemen har ingen täckning på stora delar av Gotska Sjön. Den ökade säkerheten och värdet för publiken med kontinuerliga positionsrapporter på vår speciella positionssida har gjort att vi beslutat införa krav på AIS-sändare för 2011 års Watski2star Baltic, säger Ove Söder, projektledare för Watski2star.
För att underlätta för det nya kravet har Watski2star Baltic tecknat en långsiktig överenskommelse med True Heading (AIS-paketleverantör), Solidtango (Utveckling av positionssidan, livestreaming och liverapportering direkt från havet) samt Watski (fullsortimentsgrossist i Skandinavien). Genom samarbetena ges de 125 deltagarna möjlighet att köpa AIS-paket till kraftigt reducerade priser, alternativt hyra motsvarande utrustning.
– Vi välkomnar Watski2stars beslut att införa krav på AIS. Tekniken har många fördelar, ökad säkerhet men den medför även en helt ny dimension för publik och anhöriga. Det här är ett trendbrott och andra tävlingar världen över lär följa efter för att göra seglingssporten mer attraktiv och tillgänglig för en bredare publik, säger Anders Bergström VD för True Heading AB och själv deltagare i Watski2star Baltic 2 gånger.
Watski2star Baltic har beslutat införa krav på AIS-sändare för 2011 års arrangemang. Bakgrunden är att öka säkerheten för deltagare samt att ge publiken bättre möjligheter att följa tävlingarna och båtarnas positioner.
– Watski2star har under ett antal år haft tracking från AIS-system och GSM-system. GSM-systemen har ingen täckning på stora delar av Gotska Sjön. Den ökade säkerheten och den publika följning som kontinuerliga positionsrapporter på vår speciella positionssida har gjort att vi beslutat införa krav på AIS-sändare för 2011 års Watski2star Baltic. Vi har även konstaterat den nytta ett AIS-system även har under hela seglingssäsongen för den här typen av båtar, redan nu har ju en stor del av de deltagande båtarna AIS-system, säger Ove Söder, projektledare för Watski2star.
Kommer då inte detta krav att medföra färre deltagare?
Tvärtom, nu kan familj, arbetskamrater mfl. direkt följa seglarnas förehavanden och inte behöva vänta till kaffepausen någon vecka senare. Möjligen kan detta påverka 2011-års arrangemang, säger Ove Söder, men för att göra detta krav så smidigt som möjligt har vi inom Watski2star Baltic gjort en långsiktig överenskommelse med True Heading (AIS-paketleverantör), Solidtango (Utveckling av positionssidan, livestreaming och liverapportering direkt från havet) samt Watski (ledande fullsortimentsgrossist i Skandinavien). Genom detta samarbete kommer deltagarna ges möjlighet att köpa AIS-paket till kraftigt reducerade priser, alternativt hyra motsvarande utrustning. Allmänhet och publik kommer att genom positionsangivelser kunna följa samtliga deltagare i hela banområdet.
– Watski2star Baltic kommer härmed kunna följa samtliga deltagare under hela seglingen, dessutom kommer direktsändning att kunna ske från ett antal deltagare.
Ingen annan segling i Skandinaviska vatten har tidigare haft denna möjlighet. Vi tror att detta är banbrytande för all kappsegling för båtar med 12-voltssystem. Genom en kontinuerlig utveckling av positionssidan (som togs i drift 2010 genom Solidtango) kommer seglare, publik och arrangörer få en helt ny överblick av hur seglingen framskrider. Till detta skall tilläggas den ökade säkerhet systemet medför (dimma, fartyg, position om något inträffar, mm), avslutar Ove Söder.
Info: www.watski2star.se
Joby, företaget bakom världsberömda produkter som Gorillatorch Original och det innovativa kamerastativet Gorillapod, skriver återigen historia med lanseringen av Gorillatorch Switchback, en praktisk batteridriven campinglampa som i ett handgrepp kan förvandlas till en pannlampa.
Gorillatorch Switchback kombinerar innovativ design med exceptionell ljuskvalitet baserad på den senaste LED-tekniken. Med fem kraftfulla. LED-lampor, inklusive en 130-lumen CREE XLamp XP-G LED-spotlight, kan man välja mellan sex olika ljusstyrkor och en justerbar dimmer. En ultraeffektiv holografisk lins ger ett fast sken som dessutom är skonsamt mot ögonen, en stor förbättring jämfört med andra LED-lampor på marknaden.
“Joby ville skapa en produkt som uppmuntrar till socialt umgänge på samma sätt som en lägereld”, säger Per Skog hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic.
“En analys av behoven hos skidåkare, surfare, klättrare och andra friluftsintresserade inspirerade Joby till att ta fram en helt ny produkt som kombinerar en lätt pannlampa med en effektiv campinglampa.”
Som en campinglampa kan Gorillatorch Switchback belysa ett åttamannatält eller en mindre stuga, vilket gör den idealisk för alla typer av sociala sammankomster, från en måltid utanför tältet till kortspel på uteplatsen. Gorillatorch Switchback kan hängas upp inne i tältet, ställas på ett bord eller klamras fast kring en trädgren med hjälp av sitt böjbara ställ.
Den smarta konstruktionen möjliggör snabb konvertering till en pannlampa med ett ergono¬miskt pannband för flera timmars bekväm användning. Gorillatorch Switchback kan belysa en stig upp till 18,3 meter framåt, med två extra vita LED-lampor för strålkastarljus och två röda för att bevara mörkerseendet.
Gorillatorch Switchback använder två vanliga AA-batterier med en livslängd på upp till 72 timmar, vilket innebär att den klarar en hel weekend med friluftsäventyr. Det flexibla stället kan även användas som ett kamerastativ med hjälp av en medföljande kameraadapter.
Pris och tillgänglighet
Gorillatorch Switchback blir tillgänglig i handeln under December månad där den kommer att kosta ca 795 kr.
Vattenfall fortsätter att investera i förnyelsebar energi. Nu har Vattenfall gått in i projektet DanTysk för att bygga en havsbaserad vindkraftpark i Nordsjön. Vindkraftparken kommer att producera förnyelsebar energi motsvarande elanvändningen hos drygt 500 000 hem.
Projektet är ett av de största när det gäller havsbaserad vindkraft och genomförs gemensamt av Vattenfall och Stadtwerke München (SWM).
Den totala investeringen uppgår till mer än tio miljarder kronor. I det gemensamt ägda företaget, DanTysk Offshore Wind GmbH, äger Vattenfall 51 procent och Stadtwerke München 49 procent av aktierna. Vattenfall ansvarar för byggandet, som beräknas starta 2012, och driften av vindkraftparken.
Vindkraftparken blir belägen i Nordsjön cirka 70 kilometer väster om den tyska ön Sylt. Med en kapacitet på 288 megawatt (MW) och en elproduktion på omkring 1 320 GWh kommer vindkraftparken att producera förnyelsebar energi motsvarande över 500 000 hushålls elanvändning baserat på en genomsnittlig elkonsumtion på 2 500 kWh per hushåll.
DanTysk kommer att bestå av 80 vindturbiner på ett cirka 70 kvadratkilometer stort område med vattendjup på upp till 30 meter. Projektet är godkänt av berörda myndigheter och förberedelserna är i full gång. De första kontrakten med leverantörer har undertecknats och nu pågår förhandlingar kring fundament till vindturbinerna och kabeldragning för att överföra elen till nätet. Siemens levererar turbinerna som planeras vara i bruk 2013 och vindkraftparken planeras stå helt klar årsskiftet 2013 – 2014.
– Vattenfall fortsätter att investera i förnyelsebar energi för att på sikt minska koldioxidutsläppen. För knappt en månad sedan invigde Vattenfall världens största havsbaserade vindkraftpark Thanet utanför Englands kust. Nu fortsätter vi vårt engagemang i vindkraft utanför Tysklands kust där vi sedan tidigare byggt och är delägare i Alpha Ventus – Tysklands första havsbaserade vindkraftspark. I Stadtwerke München har vi en stark partner i DanTysk-projektet vilket vi är glada över, säger Vattenfalls koncernchef Øystein Løseth.
Dr. Kurt Mühlhäuser, vd för SWM säger:
– DanTysk är viktigt för SWM av två anledningar: Den ena är att det är ett mycket lovande projekt som vi genomför tillsammans med Vattenfall. Det andra är att denna vindkraftpark utgör en milstolpe i vår utveckling av förnybar energi. Dan Tysk kommer tillsammans med de vindkraftparker vi tidigare byggt att förse omkring 800 000 hushåll samt Münchens tunnelbana och spårvägar med förnybar el.