nyhetstest

En ny undersökning visar att det råder stor förvirring kring bestämmelserna för snöröjning. Varannan svensk villa- eller radhusägare vet inte vad som gäller i deras kommun och de riskerar att bötfällas eller att få betala skadestånd om de inte sköter snöröjning och sandning utanför den egna bostaden. Samtidigt ökar risken för halkolyckor.

Försäkringsbolaget If har för andra året genomfört en undersökning där man kartlägger villa- och radhusägares kunskaper gällande reglerna för sandning och snöröjning. Trots förra årets snörika vinter finns det stora kunskapsluckor. Okunskapen kan delvis förklaras med att bestämmelserna skiljer sig mellan olika kommuner. I Göteborg ansvarar till exempel villaägaren för att marken är snö- och halkfri även tio meter utanför tomten, medan stockholmarnas ansvar slutar vid tomtgränsen.

Totalt medverkade 1 897 personer boende i radhus eller villa i undersökningen som genomförts av YouGov. Fyra av fem säger att de tror sig veta vilka regler som gäller i deras kommun. Men bara varannan svarade rätt på frågan om gällande bestämmelser i hemkommun. Okunskapen kan bli kostsam då fastighetsägaren kan bli skyldiga att betala böter om han eller hon inte sköter snöröjning och sandning. Om en olycka uppstår kan fastighetsägaren dessutom bli skyldig att betala skadestånd.

– Det är ett stort problem att så många radhus- och villaägare inte vet vad som gäller. Olycksrisken ökar ju markant, speciellt om vi får en kall och snörik vinter, säger Jonas Frid, ansvarig för person- och villaförsäkringar på If.

Okunskapen kring rådande bestämmelser är störst i Stockholm, Värmland och Västernorrland. Bäst koll har villaägarna i Skåne och Östergötland.

Undersökningen gjordes av YouGov på uppdrag av If i september-oktober 2010.

Nu har kylan bitit sig fast i hela Sverige och på många sjöar och vattendrag har isarna börjat lägga sig. En is som kan vara mycket farlig att ge sig ut på.

Det är inte bara kylan som kommit utan också snö och vind. En snö som på många platser lagt sig som ett isolerande lager ovanpå den tunna isen. Vinden har också gjort att isarna på många platser har mycket olika tjocklek. Det krävs kunskap, rätt utrustning och stor försiktighet innan man ger sig ut på dessa isar.

Kärnisen skall vara minst 10 cm för att kunna betecknas som säker att gå eller åka på. Is som bildas i samband med snöfall bör vara minst 15 cm för att vara säker att vistas på.

Var och en som ger sig ut på isen måste själv försäkra sig om att den håller. Lättast gör man det med hjälp av en ispik. Snö på isen försvårar denna kontroll. Snö isolerar också vilket innebär att strömmande vatten kan försvaga isen på vissa platser vilket kan vara svårt att upptäcka. Kontrollera därför tjockleken ofta med hjälp av en ispik. Rapporter om isarnas tjocklek ska alltid betraktas som färskvara.

Under de senaste tio åren har 171 personer omkommit vid isolyckor. Olyckor med snöskoter och andra fordon på is har blivit allt vanligare under senare år.

Med fart kommer man långt ut på tunn is. Om isen brister har man stora problem att ta sig tillbaka säker is och räddning. Hjälpinsatser blir också mer riskfyllda.

Barn kommer också lätt långt ut på svag is. Skulle den då brista blir räddningen mycket svår. Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn nära isar!

Prova alltid och ofta isens tjocklek med en ispik. Ha isdubbarna rätt fastsatta runt halsen och vistas aldrig på isen utan sällskap.

Info: www.svenskalivraddningssallskapet.se

Söndagen 5 december invigdes Sjöhistoriska museets nya basutställning Shipping & Shopping. Skolklasserna stod på kö för att få uppleva och lära om sjöfarten och om hur den påverkar våra liv. Många insåg snabbt att utan sjöfart så skulle det inte bli så värst spännande paket under granen.

Arbetet med Shipping & Shopping har pågått under två år och är en av Sjöhistoriskas största utställningssatsningar sedan museet öppnade 1938.

– Sverige har en lång och spännande sjöfartshistoria. Och idag är vi mer beroende av sjöfarten än någonsin. Ämnet handelssjöfart är dessutom en av Sjöhistoriskas grundpelare och att nu få öppna Shipping & Shopping känns helt rätt i tiden, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Genom utställningens olika teman kan besökarna följa sjöfartshistorien med handel som utgångspunkt; Varför bedriver vi handel? Varför är handeln beroende av sjöfart? Varför ser fartyg ut som de gör? Hur är det att vara sjöman? Hur har våra vanor påverkats av sjöfarten? Hur fungerade sjöfarten förr, hur ser den ut idag och hur ser den ut i framtiden?

– Sjöfarten finns bakom vår vardag. Ett av målen med utställningen är att visa dessa kopplingar och ge ett sammanhang – att visa hur vårt begär efter något sätter igång en handelskedja. Andra mål är att besökarna ska bli nyfikna på ämnet och ha kul tillsammans. Det finns gott om finurlig interaktivitet i utställningen, säger Tove Frambäck, projektledare på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

För att hålla Shipping & Shopping uppdaterad finns en flexibel del i utställningen där aktörer inom sjöfarten ges möjlighet att berätta om dagens och morgondagens sjöfart.

– Det här är en del som byts ut en eller ett par gånger per år och ger perspektiv åt den kulturhistoriska delen. Det gör att hela utställningen alltid kan vara aktuell, säger Tove Frambäck.

Först ut använda denna del i utställningen är Stockholms Hamnar, som under 2011 berättar om Stockholms sjöfart och dess betydelse idag och i framtiden. Och genom olika interaktiva stationer lockar till aktivitet och ger kunskap om Stockholm som sjöfartsstad.

Utställningen är byggd med tillgänglighet och miljö i fokus. Den innehåller både nya konstruktionsmaterial och nya tankar kring pedagogik.

– Hela rummet andas sjöfart och på ett sätt som väcker fantasi. Det är en formgivning som ger ett mervärde åt innehållet, den använder sig dessutom av dagsljus vilket är ovanligt. Det är en utställning man blir glad av säger Tove Frambäck.

Innehållsmässigt visar Shipping & Shopping hur omfattande museets samlingar är när det gäller såväl dokument och fotografier som föremål.

– Vi har gått på djupet i samlingarna och även i utställningen ligger informationen i flera lager. Det gör Shipping & Shopping till något att återvända till – och perfekt som basutställning, säger Tove Frambäck.

Info: http://www.sjohistoriska.se/

AB Volvo Penta och Yamaha Motor Co., Ltd har slutit avtal om teknologisamarbete för utvecklandet av elektroniska styrsystem för båtar. Volvo har redan haft ett visst samarbete med Yamaha, som tillverkar den V8 bensinmotor i aluminium som används både i Yamahas V8 utombordare och i personbilen Volvo XC90.

Genom det helägda elektronikföretaget CPAC utvecklar Volvo Penta idag världsledande marina elektroniklösningar, exempelvis den elektroniska plattformen EVC (Electronic Vessel Control).

Detta CAN-baserade nätverk, som knyter samman motor, transmission, instrument och tillbehör i ett och samma system, utgör idag den elektroniska basen för Volvo Pentas produktprogram för motorbåtar.

Introduktionen av elektronikprodukter inom marinindustrin kommer att intensifieras under de kommande åren och i syfte att skapa tekniksynergier har Volvo Penta och Yamaha Motor nu skrivit avtal om teknologisamarbete.

Samarbetet inleds kring Volvo Pentas befintliga teknologi, men parterna har för avsikt att utvärdera möjligheterna till samarbete även inom marknadsföring.

– Med hjälp av elektronik och toppmodern teknologi kan båtägare idag få tillgång till fantastiska hjälpmedel som exempelvis joystickmanövrering. Samarbetet mellan Yamaha Motor och Volvo Penta skapar förutsättningar för båda företagen att ytterligare stärka sina kunderbjudanden inom elektronikområdet, säger Volvo Pentas VD Göran Gummeson.

Samarbetsavtalet träder ikraft vid årsskiftet och ett urval av Volvo Pentas existerande elektroniklösningar anpassade för Yamaha Motor beräknas kunna introduceras inom några år.

Fortsatt övergödning av Östersjön tillsammans med allt tunnare ozonskikt gynnar den giftiga cyanobakterien Nodularia spumigena – som missvisande brukar beskrivas som ”mördaralger”. Det konstaterar forskare vid Göteborgs universitet.

– Det finns flera olika arter av ytblommande cyanobakterier i Östersjön. Vilken art som kommer att dominera under blomningen styrs bland annat av deras olika sätt att hantera ökad mängd UV-ljus och brist på näringsämnen. Nodularia spumigena producerar mest gift när det är lite kväve i vattnet men tillräckligt mycket fosfor, säger Malin Mohlin på Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Det innebär till exempel att om avloppsvatten i huvudsak renas från kväve, kan det leda till mer gift i blomningarna. Därför bör avloppsvatten renas från både fosfor och kväve.

Malin Mohlins forskning visar också att man kan förvänta sig att Nodularia spumigena innehåller mest gift i början av blomningen, i juli. Då är det oftast mer fosfor än kväve i vattnet och de har fortfarande inte hunnit flyta upp till ytan, utan återfinns djupare i vattnet där de inte utsätts för UV-ljus.

Massförekomsten av cyanobakterier, som är en sorts ytblommande växtplankton, har ökat i såväl frekvens som omfattning i Östersjön de senaste decennierna, och forskarna är i dag oeniga om anledningen. En del anser att det beror på övergödningen som vi människor orsakat genom utsläpp av kväve och fosfor de senaste 150 åren. Andra har undersökt Östersjöns bottensediment och hävdar att det är ett naturligt fenomen som har pågått i över 7 000 år och att det snarare beror på klimatförändringar.

Olika arter av kvävefixerande cyanobakterier blommar vid olika tidpunkter. I maj-juni brukar arten AphanizomenonNodularia spumigena. Den fortsätter att dominera så länge ytvattnet är varmt och stilla.
blomma, men i juli-augusti dominerar i allmänhet den giftiga arten

Giftet den producerar heter nodularin och är ett hepatotoxin, det vill säga ett gift som angriper levern. Boskapsdjur och hundar kring Östersjön har dött efter att ha fått i sig stora mängder av det giftiga vattnet under blomningarna.

Avhandlingen On the ecophysiology of Baltic cyanobacteria, focusing on bottom-up factors försvarades vid en disputation den 26 november. Handledare: professor Angela Wulff, Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/23413

Sebago lanserar ett nytt skidställ som funkar lika bra på sjön som på snön. Vermont Crossover Jacket/Trousers passar som namnet antyder lika bra som både skid- och seglarställ. Principen är densamma oavsett om du är på havet eller i skidbacken.

Plaggen skall vara komfortabla, hålla dig torr och varm. Vermont Crossover Jacket/trousers är vattentäta och har extremt goda andasegenskaper.

Plaggen har polyesterskal och nätfoder med W3 membran. Tejpade sömmar, Recco Avalanche Rescue System samt avtagbara snölås. Färgen är Black, storlekarna XS-XXXL, ca pris jackan 2995:- och byxan 2195:-

Info: www.trendmark.se

Både Jeanneau och Bénéteau, som har samma ägare, har medvind nu. Företagsgruppen satsar väldigt kraftfullt på att utveckla nya och sspännande modeller, ett recept som har visat sig vara lyckosamt. Redan i början av 2010 presenterade jeanneau flera nya modeller, av vilka nykomlingen NC11 har blivit nominerad till ”European powerboat of the Year 2011”. Detta i den tuffa kategorin för båtar upp till 40 fot. Men ännu fler nyheter är på väg från den franska båttillverkaren.

Bland nykomlingarna på motorbåtssidan finns flera modeller i serien med namnet Prestige.

Prestige 500S är en helt ny och stor båt på över 15 m totallängd. Det är en volumiös och rikt utrustad kabinbåt för den som behöver mycket utrymme.

Tekniska fakta Prestige 500S
Längd: 15,20 m
Bredd: 4,50 m
Motorer: 2 x Volvo IPS 600 alternativt 2 x VP D9 575

Här är ytterligare ett par nyheter i Prestigeserien.

Prestige 350 Flybridge line:
Längd: 10,80 m. / Bredd: 3,75 m.
Motor: 2 x Volvo D3 220 DPS

Prestige 400 Flybridge line
Längd: 12,15 m. / Bredd: 3,90 m.
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9

Info: www.navark.se

Info: www.jeanneau.com

I september 2011 är det dags för nypremiär av Allt på Sjön i Sweboats regi. Mässan hålls i Gustavsberg. Det är många år sedan Sweboat arrangerade en egen flytande båtmässa i Stockholm. Men nu är det dags igen. Flera företag med över 100 båtar som de vill visa upp är redan klara för Allt på sjön 2011, enligt branschorganisatioenn Sweboat.

Den 2–4 september nästa år hålls nya Allt på Sjön i Gustavsbergs hamn. För besökarna blir det gratis inträde och gratis parkering på eller intill mässområdet.

– Det här är ett önskemål från Sweboats medlemmar. De vill att vi arrangerar en riktigt bra flytande båtmässa i Stockholmsområdet, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Allt på Sjön ska vara öppen för publik kl. 10–18 varje dag. Mässan arrangeras med den flytande mässan i Oslo som en förebild. En mässa som har utvecklats till att bli en av de större flytande båtutställningarna i Europa. Vid den senaste Oslomässan visades 450 båtar och publiken ställde upp – över 15 000 personer besökte Båtar i Sjön.

Även Öppna Varv på Orust, som Sweboat arrangerar, är en förebild. Det finns mycket erfarenhet att hämta från den mässan och det är ett sådant upplägg som branschen efterfrågar.

Dagarna närmast efter Allt på Sjön i Gustavsberg efter blir det provkörningar med kunder.

Basen för Allt på Sjön blir Gustavsbergs hamn och Arcona Yachts AB. Företaget har tillgång till stora ytor både i vattnet och på land.

– Det har pratats om olika alternativ för en ny mässa, men vi har sagt ja till Gustavsberg. Det är många bitar som ska falla på plats, men vi tror att vi ska ro det här i hamn, säger Torgny Jansson på Arcona Yachts.

Även bland motorbåtsutställarna finns det flera företag som vill vara med.

– Jag vet inte om vi ställer ut direkt eller om vi går genom våra återförsäljare, men att vi kommer att närvara på mässan det tror jag absolut, säger Pontus Liljequist, marinansvarig på Yamaha Scandinavia AB.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
I september 2011 blir det nypremiär för Allt på Sjön, som ska hållas i Gustavsberg. En förebild är Öppna Varv på Orust.

Konsortiet bestående av Saab, Cassidian och Eltel Networks levererar och driver det nationella radiokommunikationssystemet Rakel på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Projektet med att bygga det rikstäckande nätet har pågått i drygt fem år, vilket är enligt original tidplanen. De första delarna av nätet har varit i drift sedan april 2006.

Rakel är nu i operativ drift i hela landet och de två sista etapperna som omfattar Jämtland, Västerbotten och Norrbotten tas i drift idag, 1:a december 2010. Detta ger användarorganisationerna möjligheten att operationellt samverka fullt ut nationellt i sina verksamheter men också mellan olika organisationer såsom polis, brandkår och ambulanssjukvården på en olyckplats med hjälp av Rakel. Mer operativt innebär det för användarorganisationernas verksamhet att de inte längre är begränsade av sina radionät. De kan i sitt dagliga arbete istället samverka mer effektivt mellan organisationerna och det gör det även lättare om ett uppdrag skulle ta dem utanför deras ordinarie verksamhetsområde.

Projektet har levererat ett robust radiokommunikationssystem bestående av ca 1 700 siter med basstationer och ett antal radioväxlar för att koppla samman trafiken. Dessa återfinns från sydligaste Sverige till de allra nordligaste delarna.

– Med gemensamma ansträngningar och gott samarbete har den ursprungliga tidplanen och målbilden kunnat uppnås. Det är också därför vi med stor glädje nu lämnar över systemet Rakel i sin helhet till MSB för vidare operativ förädling, säger Anders Åkeson, konsortieledare.

– MSB kan med glädje konstatera att hela Rakel är i drift i enlighet med originaltidplanen. Konsortiet har genomfört utbyggnaden på ett bra sätt. Rakel har mycket god täckning och tillgänglighet. MSB kan nu erbjuda sina kunder Rakel i hela Sverige. MSB ser framemot att arbeta vidare med driften av Rakel med konsortiet och vidareutveckling av denna, säger Stefan Kvarnerås Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Saab, Cassidian och Eltel Networks utgör ett konsortium med gedigen erfarenhet och kompetens inom skydd och säkerhet. Tillsammans har vi vad som krävs för att kunna tillhandahålla en kraftfull, användarvänlig och kostnadseffektiv lösning som sätter en ny standard för radiokommunikation. Det inbegriper såväl infrastruktur som system och arbete med utbyggnad, drift och underhåll för samtliga skydds- och säkerhetsmyndigheter i Sverige.

Info: www.saabgroup.com

Sjömansservice fritidsanläggning Rosenhill i Göteborg mottog idag (2/12) ett pris som årets sjömansklubb. Priset delades ut vid en ceremoni vid IMO:s (International Maritime Organization) högkvarter i London. Utmärkelsen är instiftad av ICSW (International Committeé on Seafarers Welfare) och delades ut av IMO:s generalsekreterare Admiral Efthimios Mitropoulos.

2010 är av FN (IMO) utnämnt till Sjömannens år och syftet är att lyfta fram arbetet som sjömännen gör för hela världen. ICSW arbetar med frågor som rör sjömäns välfärd ombord och i hamn. Det kan vara allt från hälsoprojekt till att stötta olika organisationer som försöker göra livet drägligare för sjömännen. Under detta Sjömannens år vill man ytterligare påvisa och uppmuntra de som arbetar aktivt med välfärd för besättningarna. Därför instiftade man 4 priser i olika kategorier; Årets rederi, Årets hamn, Årets Sjömanscenter och Årets välfärdspersonlighet.

Årets sjömanscenter, Rosenhill, erbjuder besättningar på anlöpande fartyg en stunds avkoppling från ombordlivet, vilket är bra för det sociala livet men också säkerheten. Sjömännen arbetar ofta långa pass ombord och kan vara iväg från familj och vänner under långa perioder, ibland upp till ett år.

Att få möjligheten att komma iland några timmar för att kommunicera med familjen eller bara för att sitta ner och fika lite gör en stor skillnad för den enskilde. Rosenhill erbjuder också ett stort utbud av aktiviteter för de som vill. Zumba, gym, bordtennis, tennis, biljard, simtur i poolen för att nämna några.

Övriga nominerade:
Fremantle (Australia) – Mission to Seafarers
Gothenburg (Sweden) – Rosenhill Seaman’s Centre
Hamburg (Germany) – Duckdalben
Port Everglades (USA) – Seafarers House
Venice (Italy) – Friends of Stella Maris

Det är sjömän runt om i världen som fått rösta fram vinnaren.

Under sommaren har ett av Sveriges största marina städprojekt genomförts. 82 idrotts-föreningar har under sommaren städat 174 svenska stränder. Totalt har uppemot 42 ton skräp samlats in. Bakom strandräddningsaktionen står miljöorganisationen Städa Sverige i samarbete med Coca-Cola Drycker Sverige.

Kampanjen startade i början av maj i år och avslutades i slutet av september i Haparanda. Totalt har 41 621 kg skräp samlats in. Den enskilt största skräphögen som lämnats kvar på svenska stränder är pappersförpackningar, som står för nästan hälften av allt insamlat skräp. Hela 520 säckar, eller 24 ton, pappersförpackningar har samlats in under sommaren. Miljövinsterna som insamlingen för med sig är stora.

– Att bevara Sveriges vackra stränder och hålla dem skräpfria är en viktig miljöinsats för människan, naturen och djuren. Sverige består ju till stor del av kust och jag är själv lite förvånad över vad folk lämnar efter sig. Detta projekt visar på ett samarbete där miljöarbetet tas på stort allvar. Jag tycker det är föredömligt att ett svenskt företag som Coca-Cola manifesterar sitt miljöansvar på det här sättet. Vi har fått jättepositiv respons och hoppas kunna utveckla projektet till nästa sommar med målet att samla in städarnas vikt i skräp, säger Mats Wesslén, VD för Städa Sverige.

Vid städningen utanför Trelleborg på Äspö Strand hittade föreningen ett kassaskåp, i Kungsbacka på Lerkil hittades en halv meter lång rosig järnbalk och tryckimpregnerat virke vid stranden. Under städning av Umeå:s stränder hittades en barnvagn, lastpallar och järnrör. Vid Ljungviken i Umeå hade någon glömt kvar midsommarstången och en studsmatta som var 4 meter i omkrets. På Lill-Olas Strand i Landskrona hittade man både kalsonger och en död kanin.

– Städa Sverige och de idrottsföreningar som har genomfört kampanjen är hjältar. Att städa stränderna är en oerhört viktig del i att förbättra vattenmiljön och jobba aktivt mot nedskräpning. Vi har ett av världens bästa återvinningssystem för dryckesförpackningar men tyvärr hamnar ändå en del i naturen. Allt miljöarbete är otroligt viktigt och något hela Sverige tjänar på, det gäller att alla hjälps åt. Från vår sida är vi jättenöjda med resultatet och tittar nu på hur vi kan utveckla samarbetet och projektet, säger Göran Holm VD för Coca- Cola Sverige.

Preems time chartrade (tidsbefraktade) fartyg Olympus blir första tankfartyget i världen som reducerar kväveoxid emissioner (Nox) med minst 90%. Systemet minskar även bränsleförbrukningen, och därmed koldioxidutsläppen, samt reducerar buller vid ankarplatser och i hamn.

Olympus, som opereras av Sirius Shipping AB och är time chartrat av Preem, blir första tankfartyget i världen att minska utsläppen av kväveoxid med minst 90%.

Avgasreningen inbegriper både huvudmaskin och hjälpmotorer, vilket ger en kraftig reducering av emissioner. Reduceringen av kväveoxid uppnås genom att avgaserna från både huvud- och hjälpmotorerna leds genom katalysatorer vilket också ger en ljuddämpande effekt. Hjälpmotorernas gemensamma katalysator är även kombinerad med en avgaspanna för återvinning av avgasernas värmeenergi. På detta vis reduceras de stora pannornas gångtid under hamnuppehåll, och därmed minskar även koldioxidutsläppen.

– Efter många års intensivt miljö- och säkerhetsarbete får vi nu tillgång till en teknik som kommer att väsentligt minska emissionerna från våra sjötransporter. Sedan många år har vi också krav på dubbla skrov för att våra fartygstransporter skall vara maximalt säkra, säger Preems VD och koncernchef Michael G:son Löw.

Installationen på Olympus kommer att påbörjas under kommande vinter och vara klar under senvåren 2011.

– Det nya systemet för både avgasrening och energiåtervinning är unikt av det skälet att det med fördel kan appliceras på moderna fartyg som ursprungligen saknar en helhetslösning för avgasrening. Systemet är framtaget av det Göteborgsbaserade företaget GESAB (Göteborg Energi System AB), säger Jonas Backman, VD Sirius Rederi AB.

Även andra enheter på Olympus har energieffektiviserats vilket bidrar till minskad bränsleförbrukning och reduktion av koldioxidutsläppen. För att ytterligare reducera utsläppen till luft och minska bränsleförbrukningen började Preem under 2010 också tillämpa s.k. ”slow steaming” för sina sex time charter fartyg. Detta innebär en lägre anpassad fart för att anlöpa hamn vid mer exakt tidpunkt istället för att ankra och invänta ledig kaj. På så sätt minskades koldioxidutsläppen med 1500 ton under en halvårsperiod.

Event Ribs i Kungsbacka är ett nytt namn bland de företag som tillverkar och sälöjer RIB-båtar. Med moderna byggmetoder tillverkar företaget en båt med 30 procent lägre vikt i standardmaterial (glasfiber och vinylester) med bibehållen styrka och möjlighet att motorisera båten med några av de starkaste motorer som finns på marknaden idag.

Skrovet har förfinats i flera steg för att uppnå bästa sjöegenskaper, hållfasthet och vikt. Resultatet är “ett unikt skrov med maximal uthållighet och minimal vikt”.

– Vi erbjuder världens troligtvis lättaste 9-meters ribbåt. Vi har skalat av den allt överflöd och skapat den mest sjövärdiga, trailervänliga, bränslesnåla båten i sin klass, säger VD och konstruktör Håkan Valeberg, som i ett årtionde satt den nya båtmodellen på hårda prov i sin charterverksamhet på svenska västkusten.

Med en 350 hk utombordare och vikt 1200 kg får båten en vikt/motorstyrka på ca 3,5 kg per hästkraft, vilket motsvarar dagens standard för de snabbaste motorbåtarna i tävlingssammanhang. Båten kan även förses med mindre motorer, 150 hk, och når då maxfarter runt 40 knop.

Den låga vikten gör båten bekvämt trailervänlig och inbjuder till att tanka på vanlig bensinstation, samtidigt som man tankar bilen. Att den är lätt att traila ger också minskad bensinförbrukning – både ekonomiskt och miljöriktigt.

Event ribs 9 m cabin levererar ett nytt båtåkande. Den är helt väderskyddad i marchfart 40 knop och familjen kan bekvämt övernatta i den. V-skrovet är kraftigare vilket gör att man åker bekvämare än i någon annan båt i jämförande storlek och farter. Helt enkelt en bekväm familjebåt med ovanligt goda sjöegenskaper!

Fakta Event Ribs
Längd: 9 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 1 200kg körklar med motor.
Anpassad för att köras på väg med en vanlig Volvo. Övernattning kan man arrangera för 2 vuxna + 2 barn utan problem. Inbyggd rostfri bränsletank 250 liter kan du utan vidare åka på långresa över dagen.

Info: www.eventribs.se

Engelska Sealine har världspremiär för en helt ny modell på Tullett Prebon London Boat Show i januari. Det är en variant med “walkthrough” byggd på deras senaste nya sports cruiser, SC42, som sjösätts nästa sommar. Båtmodellen har klara kännetecken från sina systermodeller SC35 och F42.

Som alltid är Sealine tidigt ute med moderna och egna linjer på SC42. Båten erbjuder, enligt varvet, mer utrymme och sociala utrymmen än vad jämförbara båtar i den här klassen ger.

Båten förvandlas från helt öppen till en mer skyddad båt på några minuter. Den har ett långt skrov, soft top med öppningsbart soltak och stora öppningsbara sidorutor.

En av de mer speciella lösningarna är att cockpit verkligen tar tillvara båtens hela bredd för sittgrupper. Den har fyra breda säten i båtens färdriktning, en helt instrumentbräda och en wet bar samt uppfällbar TV bakom sätena.

Akterut finns en matplats med sittplatser för tio personer i en stor grupp eller i två mindre enheter. Denna yta kan enkelt förvandlas till soldäck.

På motorsidan erbjujder Sealine dubbla Volvo Penta stern drives med joystick eller IPS.

Info: www.sealine.com

Garmin nu två nya xHD radarvingar, som ger HD-kvalitet i en robust och snygg design. GMR™ 404 xHD och GMR 406 xHD kompletterar den kraftfulla xHD-familjen med öppna radarvingar, som numera har samma höga prestanda oavsett om du väljer 4, 6 eller 12kW.

– GMR 404/406 xHD är idealiska för dig som kräver högre prestanda än vad en radarradom kan ge, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International. ”Dessa nya antenner ger bästa tänkbara HD-kvalitet till dagens kräsna marina marknad, men ändå till ett överkomligt pris.

Med en effekt på 4 kW och dubbla rotationshastigheter kombineras en lång räckvidd på 72 nm med avancerad videoteknik och åtta gånger snabbare samplingshastighet än tidigare modeller. Med denna nya prestanda får man bättre upplösning och målseparation samt bättre presentation av små eller avlägsna ekon som kan förbli oupptäckta på traditionella analoga radarsystem. Den kraftfulla 6-fot stora GMR 406 xHD har en 1,1-graders horisontell och 25-graders vertikal lobvinkel och den 4-fot stora GMR 404 xHD har en 1,8-graders horisontell och 25-graders vertikal lobvinkel.

För enklare och tydligare avläsning vid alla typer av situationer har dessa nya modeller en Dual Range funktion som gör att man kan dela skärmen på en nätverkskompatibel Garminplotter (MFD) och visa samt uppdatera två skalor samtidigt, så att användaren kan se både nära och fjärran mål samtidigt på en och samma display . Dessa Garmin radarenheter stödjer även MARPA (Mini Automatic Radar Plotting Aid) en funktion där man kan följa kurs, hastighet och CPA (Closest Point of Approach) till andra farkoster för att undvika kollision. (Kräver extern kursgivare).

Dessa nya xHD antenner överföra data via Garmin Marine Network ™, ett 100-megabit plug-and-play nätverk som tillåter användaren att bygga ut båtens system efter behov. Efter installation med Garmins GPSMAP 6000 eller 7000-serie, visas radarinformationen från GMR 404/406 XHD i färg på ett otroligt tydligt och nyansrikt sätt, och du kan även lägga radarbilden på sjökortsbilden och köra Radar Overlay så att det blir ännu enklare att läsa av bilden.

GMR 404 xHD har ett rekommenderat cirkapris på 41 290 kr, och GMR 406 xHD på 50 490 kr. Alla Garmin radarantenner har tre års garanti. xHD-antennerna beräknas finnas tillgängliga på marknaden under våren 2011.

Info: www.garmin.se

Elan har inte längre någon svensk generalagent. Men de nyheter som varvet presenterar via sin norska generalgent ser riktigt spännande ut. Bland annat denna tuffa 30 fots motorbåt, som kommer att introduceras på marknaden nästa år.

Elan Power 30 har inte bara fräcka linjer. Den ser också ut att få en riktigt lyxig inredning, att döma av den information som publicerats på bland annat norska Båtavisas hemsida.

Båten byggs som standard med två stycken kabiner. Den finns med singel- eller dubbelmontage av dieselmotorer, vilket är ett bra val beroende på kundens ekonomi och användningsområde.

Enligt vad vi erfar blir premiären i början av sommaren 2011.

Tekniska fakta
Längd: 9,90 m
Bredd: 3,50
Bränsle: 500 liter
Vatten: 220 liter
Passagerare: 8
Motorer: 2xVolvo Penta D3-170 hk eller 2xVolvo Penta D4-225 hk

Info: www.elan-marine.com

Nu blir två produkter blir en när Aronowitsch & Lyth introducerar nu mantågsplast i en ny UV-stabil kvalitet med större godstjocklek och som dessutom krymper mer. Invändig diameter före krymp är 12 mm. Efter full krympning är den invändiga diametern endast 2,5 mm och godstjockleken hela 2 mm (12 – 2,5 – 2), att jämföra med de tidigare produkterna (12 – 3 – 1,25) och (12 – 4 – 1,5).

Mantågsplast är ett prisvärt krympbart skyddsöverdrag, som passar till mantågswire med diameter från 3 mm. En mantågswire täckt med mantågsplast är skönare att greppa och syns bättre i mörker, vilket medför att wiren inte blir en försåtlig snubbeltråd. Den är tillverkad av en vit UV-beständig och kemikalie resistent plast, som krymps på mantågswiren i ugn eller med varmluftspistol.

Pris 28 kr/m.

Info: www.arolyth.se

LIROS är ny sponsor till matchracingseglingarna på Marstrand. Den väletablerade tågvirkestillverkaren finns närvarande redan i de stora evenemangen världen över, som America’s Cup, Volvo Ocean Race och de Olympiska Spelen. Stena Match Cup Sweden blir det första evenemanget på svenskt vatten som företaget engagerar sig i.

– Med tanke på vår verksamhet så är Stena Match Cup Sweden ett väldigt naturligt evenemang för oss att samarbeta med. Västkusten har vi ju gemensamt. Dessutom är det ett brett evenemang som tillåter en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser Match Cup Sweden som en marknadsföringsplattform främst av två anledningar. Dels för att bygga vårt varumärke ännu starkare. Dels för att stärka kundrelationer genom relationsskapande möten och aktiviteter, säger Johnny Källman, VD på LIROS.

På Brandspot, organisationen bakom evenemanget, ser man fram emot det nya samarbetet.

– Hela evenemang bygger på seglingen. Där ska vi ha topputrustning. LIROS har väldigt bra kvalitet på sitt tågvirke och ett brett sortiment. Det känns fantastiskt att kunna rigga alla båtar med LIROS. Det betyder mycket för seglarna och därmed också för hela evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig på Brandspot.

– Våra produkter används av världsstjärnor och professionella seglare. Eftersom de tycker att Match Cup Sweden är det bästa seglingsevenemanget när det gäller match racing så känns det självklart att vi ska vara en aktiv del i det, säger Johnny Källman.

Utöver Match Cupen sponsrar LIROS olympiska seglare som hjälper företaget med den löpande produktutvecklingen.

Info: www.lirosropes.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Nordic LNG utförde den första bunkringen av LNG till fartyget Viking Lady i Risavika den 25e november. Bunkringen utfördes via två LNG tankbilar i Risavika hamn, 400 meter från Skangass LNG fabrik. Viking Lady är världens första kommersiella fartyg med bränslecell anpassad för marint bruk. Bränslecellen ger flera fördelar så som reducerade avgasutsläpp, minskad bränsleförbrukning och tystare gång.

Bränslecellen och förbränningsmotorn på Viking Lady drivs av LNG (flytande naturgas). Detta reducerar drastiskt skadliga avgasutsläpp jämfört med traditionellt bränsle som används av fartyg i normala fall. Jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek så reduceras utsläppen med hjälp av den avancerade tekniken på Viking Lady motsvarande ett utsläpp av kväveoxid från 22000 personbilar årligen.

– Vi är mycket nöjda med att ha fått möjligheten att leverera LNG till Viking Lady under den tid hon opererar utanför Stavanger, säger Peter Blomberg, VD på Nordic LNG, och vi ser det som ett första steg i att positionera Risavika som den mest framstående bunkerhamnen för LNG i Skandinavien i framtiden.

Viking Lady deltag under klimatmötet COP15 i Köpenhamn i december 2009 för att visa på möjligheter i ny teknik för att reducera klimatpåverkan som fartygstrafik bidrar med. Viking Lady ritades av Vik Sandvik (nuvarande Wärtsilä Ship Design) och byggdes av West Contractors, och levererades 29 april 2009 till ägaren Eidesvik Offshore. Viking Lady opereras av Total E & P Norge men är förnärvarande utlånad till Lundin Norway AS.

Regerande världsmästarna Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi blev klara världsmästare för Dubais Victory Team, när de segrade i ett dramatiskt race 2 i Abu Dhabi Grand Prix. Tävlingen var spännande in i det sista med bland annat ett par kollisioner där Victory 2010, Skydive Dubai och italienska Negotiator var inblandade. Det racet gick direkt till omstart.

Andra plats gick till det norska Welmax teamets båda förare, Kolbjorn Selmer och Jorn Tandberg, efter en mäktig kamp om pallplatsen med deras norska rivaler i team Relekta med förarna Paul Gaiser och Christian Zaborowski som därmed tog sin första pallplats för i år.

Hela racingsäsongen har utspelat sig till ett drama mellan de överlägsna ledarna Team Fazza och de båda norska teamen. Tävlinarna, som besökte Uddevalal i augusti, har följts av dramatik både på och utanför banorna. Tävlingen i Uddevalla gick i konkurs medan tävlingen i norska Arendal fortfarande brottas med stora ekonomiska problem.

Den väldsamma smällen mellan Abdullah Al Meharibi och Talib Al Sayed i Skydive Dubai och Italiens Luca Fendi och Giovanii Carpitella i Negotiator inträffade nästan omdedelbart. De kom sida vid sida i hög fart till ett av de första rundningsmärkena och sedan var kollissionen oundviklig.

Med sin tredje VM-titel redan säkrad ska nu Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi sätta fokus på att få Team Abu Dhabi i bästa skick inför Middle East Championship i den slutliga Grand Prix-finalen för säsongen, som hålls i Dubai, 9-11 december.

ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 2 – results

1. Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.30.26,42
2. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.24,62
3. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) + 00.43,72
4. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 00.54,48
5. GiorgiOffshore – S Sardelli (ITA) / N Giorgi (ITA) + 01.47,45
6. GSG Ceramic Design – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) dnf
Skydive Dubai – A Al Mehairbi (UAE) / T Al Sayed (UAE) dns
Victory 2010 – G Manuzzi (SMR) / A Al Marri (UAE) dns
Negotiator – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) dns

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 10 of 12

1. Fazza – 172pts 2. Skydive Dubai – 114pts 3. Negotiator – 98pts 4. GSG Ceramic Design – 72pts 5. Welmax – 56pts 6. Relekta – 43pts 7. Team Abu Dhabi – 42pts 8. GiorgiOffshore – 38pts 9. Victory 2010 – 15pts 10. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 11. Welmax Alianza – 10pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 2 of 4

1. Team Abu Dhabi – 29pts 2. Fazza – 25pts 3. Relekta – 21pts 4= Victory 2010 – 15pts 4= Welmax – 15pts 6. GiorgiOffshore – 14pts 7. Negotiator – 12pts 8. Skydive Dubai – 4pts 9. GSG Ceramic Design – 0pts

Info: www.class-1.com

Helgen 12-14 november anordnade Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt i samarbete med Presenthörnan i Stenungsund. Det annorlunda evenemanget utgjordes av en ”jakt” på föremål skapade av konstnären Åsa Jungnelius för Kosta Boda och var uppdelad på olika stationer varpå det bjöds tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen stod konstnären själv och berikade gästerna genom att dela med sig av sitt konstnärskap.

Under en helg i november förvandlades Stenungsbaden till en visningsplats då konstnären Åsa Jungnelius bjöds in för att visa upp sitt arbete, ett konstnärskap som kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. Runt om på hotellet hade föremål placerats ut, bl.a. ur den berömda Make Up-serien från Kosta Boda med överdimensionerade nagellacksflaskor och läppstift i glas. Under skattjakten bjöds gästerna på dryck och tilltugg, avslutningsvis välkomnades samtliga in till Villa JC Stevens dit även konstnärinnan själv anslöt för att berätta om bakgrunden till hennes konstnärskap. Varje deltagare fick sedan champagneglaset XLARGE från Kosta Boda-serien Sugar Dandy med sig hem.

Skattjakten var ett samarbete mellan Presenthörnan i Stenungsund och Stenungsbaden. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige. När Presenthörnan skulle exekvera en visning med Jungnelius verk letade man efter en mer passande lokal för nya vinklingar och valet föll på Stenungsbaden Yacht Club som erbjöd både yta och en stimulerande atmosfär.

-Vi har arbetat ihop tidigare och valet kändes naturligt med tanke på kombinationen avkoppling, god mat och konst. Stenungsbaden nappade på idén och vi sydde ihop ett lyckat koncept med hotellets faciliteter tillsammans med Jungnelius arbeten och en upptäcktsfärd, eller skattjakt, som förenade de båda. Evenemanget blev otroligt lyckat. Nöjda gäster på ett fullbokat hotell vandrade omkring mellan de olika stationerna, tog del av tankeväckande konstlektyr på varje anhalt och fick slutligen en föreläsning av Åsa Jungnelius själv. Det här gav definitivt mersmak för både Stenungsbaden och oss på Presenthörnan, säger Per-Eric Pettersson på Presenthörnan i Stenungsund.

-Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett sådant här lyckat arrangemang i ryggen är vi förstås oerhört taggade att genomföra liknande projekt framgent, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

-I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan – men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Bilden:
Rum av Åsa Jungnelius.

Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes.

I samband med utbyggnaden av Strömkajen nedanför Grand Hotell insåg grävmaskinisten att han fått vrakdelar i skopan. Snabbt tillkallades marinarkeologer från Sjöhistoriska museet som upphetsat kunde konstatera att det rörde sig om något så ovanligt som delar från ett fartyg med hopsydd bordläggning.

– Vrakfyndet är oerhört intressant med tanke på själva fyndplatsen. Här på Blasieholmen, fram till en bit in på 1600-talet, låg länge flottans skeppsvarv och det var faktiskt här som Vasa byggdes, berättar Hans-Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet.

Hans-Lennart Ohlsson är idag tacksam för att de ansvariga vid schaktningen kontaktade Sjöhistoriska museet direkt. Museets marinarkeologer åkte till Blasieholmen utan några särskilda förväntningar och började rutinartat gå igenom materialet som stuvats i sk big pack-säckar bakom Nationalmuseum.

– Men vi fattade rätt snart att det här var något alldeles speciellt. Man inser ju att Stockholm under ytan kan bjuda på något spännande när man minst anar det, säger Jim Hansson, förste marinarkeolog på plats.

En datering ska göras på Nationalmuseum i Köpenhamn med en metod som kallas dendrokronologi där man genom att jämföra årsringar med referenser kan se vilket år virket fällts. Vid årsskiftet hoppas man få svar. Men arkeologerna är rätt säkra på att vraket är äldre än från år 1700 med tanke på strandlinjen. Tekniken att binda ihop bordläggningen med vidjor skvallrar också om ett ursprung från öster, kanske Baltikum. I Sverige användes tekniken att sy ihop båtar under förhistorisk tid. I Ryssland och Baltikum fanns en tradition att bygga större hopsydda fartyg från 1500-talet och framåt. Jens Lindström, marinarkeolog, ser redan nu ett möjligt scenario kring varför fartyget återfunnits vid Blasieholmen:

– Under stora delar av 1600-talet dominerade Sverige Östersjön och fartyg av östlig typ ingick naturligt i flottan som hade sin bas just här.

Forskarna vet ytterst lite om den här skeppsbyggnadstekniken och det finns ytterst få återfunna vrak av den här typen och absolut inga i den storlek som vrakdelarnas dimensioner visar på. I Stockholm återfanns på 1800-talet några bordläggningsplankor från ett liknande men antagligen mindre vrak som daterats till sent 1600-tal. Dessa är i sämre skick än de som nu återfunnits där man till och med kan se märken av yxhugg.

Om några veckor får marinarkeologerna möjlighet att vara med när byggjobbarna gräver vidare på fyndplatsen och hoppas då på fortsatta fynd.

Bildtext:
Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes. Skeppsedelarna som valts ut för dokumentation. Fotograf/Källa:Jens Lindström, SMM.

Irländska Dubarry har fått en ny svensk generalagent. Företaget lanserar en ny lättviktsstövel, “Newport-Unisex”. Tillverkad i Gore-Tex som håller vattnet borta samt fötterna torra och varma.

Innersulan är uttagbar. Tillverkad i svart läder-carbonfärgad cordura med Gore-tex membram. Tå-hätta i gummi och non-marking / non-slip sula.

Storlekar: EU 37-47

Pris: 2 695 kr.

Info: www.navitex.se

Den amerikanska Hallberg-Rassy 43:an “Smidge” vann nyligen både klassen och totalseger i det berömda rallyt Caribbean 1500. Rallyt går från Hampton, VA, USA, 1 500 Nm segling till British Virgin Islands i Karibien.

Maury Benbow rapporterar:

“Detta var vår första längre oceansegling med Smidge, vår Hallberg-Rassy 43:a och vi är väldigt nöjda med båtens prestanda. Vi kände oss alltid trygga på vår segling över golfströmmen i 10-13 m/s nordvästlig vind. Vår besättning bestående av Mike Beckmann, Rob Sharp, Nate Benbow, min man Bonnie och mig skapade ett fantastiskt lag. När förhållandena var som tuffast, drog vi vitsar och åt varmlagad mat. Vi seglade uppmärksamt dag och natt och hämtade ut bra båtfart hela tiden, vilket gjorde att vi placerade oss som vinnare totalt efter korrigerad tid.”

“Vi uppskattar arrangören Steve Black och hans lags fina insats att förverkliga den här underbara seglingen. Detta har gett oss minnen för livet. Jag hoppas vi får möjlighet att delta även i framtida Caribbean 1500.”

För mer information om Caribbean 1500, besök: www.carib1500.com

Från Sebago kommer denna varma vinterjacka. Den heter Mount Lemon Down Parca och har yttertyg av PU-laminerad ripstopnylon och fyllning av gåsdun. Skulderpanelerna är av PU-laminerad mini oxfordnylon.

Dubbelfodret i nylon håller dunet på plats och jackan har mjuka fodrade fickor. Finns i färgerna Italian blue, Red och Navy, storlekar XS-XXXL, ca pris 3995:-

Info: www.trendmark.se