nyhetstest

Nu är det möjligt att kolla båten via flera olika moderna sätt. Smartphone, iPad och/eller PC. Det är det holländska företaget Capi2 Nederland BV som introducerar sin nya Capi2 Communicator på båttillbehörsmässan METS, som pågår i Amsterdam den här veckan.

METS (Marine Exhibition Trade Show) är en ren branschmässa, det vill säga den är inte öppen för allmänheten.

Det är här som alla nyheter visas för branschen. Nyheter som senare presenteras på de publika båtmässorna under vintern och våren.

Capi2 Nederland BV introducerar sin nya Capi2 Communicator – ett smart kommunikations- och övervakningssystem som kan övervaka mycket ombord. Det hjälper även båtägaren att bestämma hur alarmen ska hanteras.

Med Capi2 Communicator kan båtägaren enkelt hålla koll på TV/video, tankar och batterier, säkerhet, fartmätare, vindhastighet, temperatur, GPS, kompass liksom likström och växelström. Allt samman kan kopplas med olika alarmfunktioner.

Capi2 Communicator kan programmeras så att den sänder sms direkt till en smartphone, iPad eller PC.

Info: www.capi2.com

Bavaria Sport 43 som Hard Top och Open är det tyska varvets stora nyhet inför båtmässan “boot” 2011 i Düsseldorf, världens största och kanske viktigaste inomhusbåtmässa. Hardtop, med sina stora fönsterlösningar på sidorna, bär tydliga släktskap med lillasyster Sport HT 38. Det stora soltaket kan öppnas med en integrerad manuell Softtop, som ocksa kan utrustas med eldrift.

Tack vare de väl tilltagna rutorna både framåt och bakåt så har föraren i 38 och 43 väldigt fin sukt runt om hela båten. Det kan Båtliv intyga efter att ha provkört Sport 38.

Framrutan (inklusive cockpit) kan fås med uppvärmning, något som är absolut nödvändigt på våra kalla breddgrader där kallras kan bli ett problem, främst vår och höst. Vilken typ av uppvärmning det blir säger inte Bavaria i pressreselasen om den nya modellen, men helst skulle vi vilja se något i stil med de osynliga värmetrådar som VW har i sina bilar.

Sport är standardutrustad med 2 x Volvo Penta D6-370 EVC på 272 kW (370 hk) styck och erbjuds som följande prisalternativ:
· Base price SPORT 43 OPEN EUR 239.900 excl. VAT
· Base price SPORT HT 43 EUR 259.900 excl. VAT

Tekniska fakta
Modell SPORT 43 SPORT HT 43
CE-category B B
Length overall 13,83 m 13,83 m
Length hull 13,22 m 13,22 m
Beam overall 4,41 m 4,41 m
Height above water 3,35 m 3,33 m
Total height 4,08 m 4,06 m
Draught, drive raised 0,75 m 0,75 m
Draught, drive lowered 1,10 m 1,10 m
Unloaden weight 11.750 kg 11.950 kg
Fuel tank 1.500 l 1.500 l
Water tank 410 l 410 l
People 12 12
Cabins 2/3 2/3
Berths 4/6 4/6
Height in salon 2,10 m 2,10 m
Waterline 11,22 m 11,22 m

Info: www.bavariasverige.se

Sedan en tid tillbaka har Scania och MAN genomfört ett antal utredningar rörande projekt på det industriella området, huvudsakligen avseende tunga fordon, vilka skulle göra det möjligt för företagen att dra nytta av synergier inom forskning och utveckling, tillverkning och inköp. På den marina sidan skulle detta kunna innebär ett ännu bredare utbud av tunga dieselmotorer för större fritidsbåtar.

Utredningarna har visat att ett förverkligande fullt ut av de möjliga synergierna förutsätter ett närmare samarbete genom att de båda företagen går samman, samtidigt som respektive företags varumärke bevaras.

Inget beslut har fattats vid denna tidpunkt, då ett antal kommersiella och legala frågor återstår. Ett beslut kan endast komma då dessa frågor har lösts.

Scania avser att inte lämna någon vidare kommentar medan diskussionen pågår. Ytterligare information kommer när det kan anses lämpligt.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor.

Info: www.scania.com/se

Här är en annorlunda och intressant båt som har vunnit det prestigefyllda VNSI Timmers Award 2010. Intresset är stort för det arbete med en bränslecellsdriven båt som to Nico van der Hoeven från Alewijnse Marine Technology B.Vi Nijmegen i Nederländerna står bakom.

Båten kallas H2 Nemo och är byggd för kanalfart med upp till 90 passagerare. För framdriften står bränslecellsteknik, som producerar el som i sin tur driver båten som därmed blir helt fri från emissioner.

För att fungera optimalt har konstruktörerna använt ett sofistikerat övervakningssystem med automatiska funktioner för bränsle och kylning. Det gör att båtens kapten alltid har koll på läget.

För mer information och fakta om båten: www.alewijnse.nl

Knappt har Bavaria presenterat sin nya 43 fots motorbåt förrän det är dags för en ny, stor segelbåt från det tyska varvet. Den här gången är det planerna på den nya Bavaria Cruiser 50 som presenteras i god tid inför den stora båtmässan “boot” i Düsseldorf i januari 2011.

Med den nya 50-fotaren fyller Bavaria upp gapet mellan Cruiser 45 och Cruiser 55. Detta sker, enligt varvet, inte bara på begäran från kunderna utan också för att 50-fotaren är en lämplig båt i rätt storlek för mångas behov.

Däcket är till exempel extra rymligt och släpper in mycket ljus i båten via 17 flushmonterade däcksventiler. Liksom i övriga nya Bavariabåtar har Cruiser 50 en stor och rymlig badplattform, som fungerar både som soldäck och som bekväm landgång för den som lägger till med aktern mot bryggan.

Båten har samma typ av rodersystem med två mindre roder som vi tidigare har sett på bland annat Bavaria Cruiser 55. Detta ger ett bra grepp i vattnet och en extra säkerhet ifall något händer med det ena rodret.

Båten erbjuds med flera olika kabinlösningar; med fyra eller fem eller fyra kabiner men alltid med tre badrum med separata duschar. Under våren kommer ytterligare en version med fyra kabiner och ett extra badrum. Dessutom lär man kunna bada från båten…

prisnivån startar på 207 900 Euro plus moms.

Mått Bavaria Cruiser 50
Längd: 19,50 m
Bredd: 6,10 m

Info: www.bavariasverige.se

Regeringen har beslutat att ge den nya myndigheten för havs- och vattenmiljön namnet Havs- och vattenmyndigheten. Detta sker genom tilläggsdirektiv till den utredning som arbetar med inrättandet av myndigheten. Sedan tidigare är det klart att myndigheten ska lokaliseras till Göteborg och starta sin verksamhet den 1 juli 2011.

Najadvarvet förbättrar villkoren rejält för sina nya kunder som beställer nya båtar från och med 1 november i år. Varvet ger en förlängd skrovgaranti och betydligt bättre betalningsvillkor, något som ska stärka Najad på marknaden.

Najadvarvet är inne i en aktiv process för att uppnå nya mål. De har påbörjat ett intensivt arbete med att stärka det förtroende som finns för Najad.

– Det är fantastiskt att se vilket starkt varumärke Najad är och vilka lojala kunder vi har, säger VD Mikael Gustavsson säger.

Sedan Öppna Varv i augusti har Najadvarvet sålt 21 stycken båtar totalt, fördelade främst på Najad och Maxi. och vi är mycket glada över

De nya betalningsvillkoren innebär att kunderna betalar en handpenning på 15 % vid ordertillfället och resterande 85 % vid leveransdagen.

Samtidigt förlänger varvet skrovgarantin till sex år på nybåtar beställda efter 1 nov 2010.

Nystartade Svedea Båtförsäkring satsar offensivt när företaget kliver in på marknaden. Bolaget blir officiell partner till Båtmässan i Göteborg 5–13 februari 2011 och har tecknat ett treårigt samarbetsavtal. Att lyssna på kunderna är en viktig del i satsningen, säger Svedea i ett pressmeddelande.

Svedea Båtförsäkring är den största satsningen på båtförsäkring i Sverige någonsin. Bolaget har en högt ställd målsättning – att bli marknadsledare och båtbranschens förstahandsval.

– Vi är nya på marknaden och vill göra ett rejält avstamp inför båtsäsongen. Vi ska vara en aktiv del av båtbranschen och Båtmässan är ett utmärkt tillfälle att prata båt och försäkring, säger Jonas Roberts som är affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Avtalet med Båtmässan är långsiktigt och helt i linje med Svedeas syn på samarbete.

– Vi är ambitiösa och långsiktiga i allt vi gör och söker partners med samma grundinställning. Båtmässan har visat både professionalism och vilja att anstränga sig för att uppfylla våra önskemål. Den kombinationen är en bra grundförutsättning för ett partnerskap, säger Jonas Roberts.

– Som partner till Båtmässan får man möjlighet till bred exponering mot en väldefinierad målgrupp. Att Svedea blir vår partner för de kommande tre åren tycker vi är ett kvitto på detta, säger mässansvarig Bengt Wallin.

Inte mycket har hänt inom båtförsäkring de senaste tio åren. Bolagens produkter har varit förvillande lika och det vill Svedea ändra på.

– Svedea Båtförsäkring består av mycket erfarna båt- och försäkringsmänniskor. Vi ser verkligen fram emot att få presentera vårt erbjudande och diskutera med kunderna. Att lyssna och prata direkt med båtägarna är det bästa sättet att förstå deras behov, säger Jonas Roberts.

Onsdagen 10 november presenterade Världsnaturfonden WWF sin årliga lista med klimatlösningar som kan bidra till att ställa om Sverige till en lågutsläppsekonomi. De så kallade Climate Solver företagen är utvalda för sina möjligheter att förändra världens energiförsörjning. Bland nyheterna finns soldrivna kylsystem för hus i varma länder, energieffektiv vattenrening med alger och system för att minska halten av koldioxid i atmosfären.

– Om de här lösningarna sprids globalt har de potential att år 2020 minska koldioxidutsläppen med 300 miljoner ton per år. Det är fem gånger mer än Sveriges årliga utsläpp. Men för att lyckas krävs kraftfulla beslut från både politiker och näringsliv, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWFs Climate Solver företag 2010 erbjuder en mix av fossilfria klimatlösningar – allt från solkyla för hus i varma länder, ”grön kemi” som minskar energi- och resursförbrukning vid tillverkningen av kartong och wellpapp till system för att lagra koldioxid.

Men för att lösningarna ska få verklig effekt efterlyser WWF politiskt mod och entreprenörskap, snabbare tillgång till stödpengar liksom ökad stimulans från privata investeringar under det tidiga kommersialiseringsskedet.

– De senaste åren har flera internationella expertstudier kommit fram till att stödet till utveckling av klimatlösningar måste tredubblas – minst – och öka ännu mer för kommersialiseringsfasen. Förutsättningarna för att få global spridning av svenska klimatinnovationer behöver bli mycket bättre. Åtgärdsprogram och finansiella instrument måste bli mer verklighetsanpassade och ta hänsyn till forskarnas klimatscenarier och till entreprenörernas behov, säger Magnus Emfel, t f klimatchef på WWF i Sverige.

Sedan starten för Climate Solver 2008 har WWF presenterat 24 klimatinnovationer. Inför årets presentation har WWF följt upp de företag som presenterades 2008-2009. I likhet med alla innovationsföretag varierar utvecklingen för respektive bolag. Vissa har flerdubblat både omsättning och antal anställda medan andra inte kommit mycket längre än för två år sedan.

Fakta: Under juni-oktober 2010 gjorde WWF intervjuer med de företag som presenterades 2008-2009. Klimatentreprenörerna anser att den offentliga finansieringen är för inriktad på forskning och kräver orimligt stor arbetsinsats för relativt begränsat stöd. Svenska riskkapitalinvesterare undviker tidiga faser och har sämre kännedom om miljöteknik, cleantech, än sina utländska motsvarigheter.

Entreprenörerna uppger också att det är svårt att etablera verksamhet och försäljning utomlands och att det statliga stödet är bristfälligt. Klimatmötet i Köpenhamn förra året skapade en tillfällig medvind som nu tycks ha lagt sig.

Läs mer om vad entreprenörerna tycker på: www.climatesolver.org.

Nomineringar görs i samarbete med Stockholm Innovation & Growth, Cleantech Inn Sweden, Innovatum, tävlingen Miljöinnovation samt Sustainable Business Hub.

De utvalda teknologierna ska spegla en bredd av olika lösningar som ska kunna användas under omställningen till en lågfossil ekonomi. Beräkningarna av klimatinnovationernas potential för att minska CO2-utsläpp baseras på verifierad prestanda, vedertagna nyckeltal för olika energislags klimatpåverkan och offentlig statistik och fakta om utvecklingen för världens marknader.

Här är de fem nya klimatinnovationerna som WWF lyfter fram i år:

Solkyla för hus i varma länder
ClimateWell AB har utvecklat ett soldrivet system främst för kylning av hus i varma länder, men även till uppvärmning och varmvatten. Företaget är redan etablerat i Spanien, Italien och Turkiet. Vid 25 procents marknadstäckning har företaget en potential att minska 101 miljoner ton/år 2020 globalt. Företaget finns i Hägersten, Stockholm.

Värmepump för villor och fastigheter
OctopusAB har utvecklat värmepumpen Ice-Stick som använder främst luft men också mark för att generera värme. Ice-Stick kan spara mer än 60 procent av energin för uppvärmning och är ett exempel på en mogen teknologi med global potential. Om var femte fastighet på den globala marknaden (villor, mindre fastigheter) installerar värmepumpar så kan utsläppen av CO2 reduceras med 29 miljoner ton år 2020. Majoriteten av försäljning sker i Danmark, Polen och Rumänien. Företaget finns i Höör.

Vattenrening med alger
Clear Water Energy Nordic AB har utvecklat ett system där alger används för att rena vatten i t ex kommunala vattenreningsverk, vilket leder till stora energibesparingar. Algerna kan dessutom bli biomassa för biogasproduktion. Teknologin kan år 2020 spara 24 miljoner ton CO2 per år (vid 20 procents marknadstäckning). Företaget är baserat i Stockholm och har gjort sina första installationer där samt i södra Sverige.

Grön kemi som minskar energi och resursförbrukning
OrganoClick AB jobbar med “grön kemi” som gör kartong och wellpapp starkare och lättare, vilket bl a minskar materialförbrukningen och utsläpp från transporter. Om 30 procent av all kartong produceras med denna teknologi år 2020 kan detta reducera CO2-utsläppen med 22 miljoner ton/år. Tekniken kan även appliceras inom andra områden (t ex textilier, träimpregnering m m). OrganoClick är baserat i Stockholm.

Lagring av koldioxid från bioenergi
Biorecro AB erbjuder system för fånga in och lagra koldioxid från bioenergiproduktion och biobränsledrivna pappersbruk. Bio-Energy Carbon Capture and Storage (BECCS) minskar CO2-halten i atmosfären i absoluta tal. Om 30 procent av de identifierade biobränsleanläggningarna installerar BECCS till 2020 kommer halten av CO2 i atmosfären att minska med 100 miljoner ton per år. Biorecro är baserat Stockholm.

Läs mer på: www.climatesolver.org

Av samma segelduk som användes till Ocean Race-båtarnas segel har Wind in Mind gjort exklusiva plånböcker kantade med guldig tamp. De finns till försäljning i begränsat antal på båtmässan Scandinavian Boat Show samt i webbutiken.

Wind in Minds produkter är omsorgsfullt sydda. Segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur utnyttjas på ett spännande sätt för att ge varje produkt dess unika karaktär. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning. Att använda kardborreband, öljetter och tunna tampar samt att sy med karaktäristiska segelsömmar bidrar till att skapa en känsla av segling och hav.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Hantverket lånar vi från segelmakare, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind AB.

Produkter av segel som tampats med vind och hav.
Nu syr Wind in Mind också av redan seglade segel. Seglet har färdats jorden runt, vunnit flera tävlingar och slagit ett antal fartrekord. Åter i hamn har det funnit sin plats i lampor och väskor från Wind in Mind.

Skagerrak sun är en taklampa med skärm i kevlarsegel. Den är sydd av det mycket beresta trimaransegel som vi “ärvde”. Segelduken är av laminerad tätt vävd kevlar som skapar ett varmt sken. Utseendet på lampan kan variera något beroende på var i seglet vi skurit ut just din lampskärm. Skärmen är sydd med segelsömmar och hålls ihop med en tunn svart tamp trädd genom öljetter.

Hurricane trimaran är en rymlig väska i den starka trimaransegelduken av kevlar. Den har ett stort fack på insidan och ett litet med dragkedja på utsidan. Fodret är av vit spinnakerduk. En lätt och hållbar väska som du bär i handen eller över axeln.

Återanvänd gamla segel med hjälp av Wind in Mind
Passa på att göra något kul av ditt gamla segel. Låt Wind in Mind förvandla det till en lampa eller en väska enligt våra färdiga modeller. Unikt, snyggt och återanvänt.

Wind in Mind AB formger och säljer lampor, väskor, necessärer, plånböcker mm i segelduk. Alla produkter har högsta kvalité och är omsorgsfullt handsydda i slitstarka material.

Wind in Mind AB grundades 2008 av tre vänner med en gemensam förälskelse i hav och segling sedan barnsben.

Info: www.windinmind.se

Klädföretaget Sebago har en rad intressanta nyheter även för dem som vill ha mer streetbetonade kläder med marin känsla. Bland annat en ny teddy och olika ribjackor.

W3 Waterproof Rib Zip Thru och Teddy Zip Thru i W3 Soft Shell i 100% polyester med W3 membran är helt vattentäta och andas riktigt bra. De finns i storlekarna S-XXXL, Ribmodellen finns i färgerna Beige och Dark Grey, Teddyn i färgen Grey Melange. Ca pris 1795:-

Teddymodellen finns även som hood i Grey Melange och kostar även den ca 1795:-

Info: www.trendmark.se

Det norska sjöräddningssällskapet köper säkerhetsföretaget Securmark, som även finns i Sverige genom ett separat dotterbolag. De gör det genom sitt helägda bolag Norsk Kystvern AS, som köper Securmark Scandinavia AS i Arendal. Därmed ger sig sjöräddningssällskapet in på ett delvis nytt ansvarsområde.

Målet är, enligt Redningsselskapet, att förbättra sjösäkerheten genom att göra det enklare för polisen och räddningstjänsten att hitta ägare till båtar som till exempel blivit stulna. Tack vare Securmarks fina märkningsmetod och stora databas kan de finna rätt ägare mycket snabbt.

Redningsselskapet driver idag det norska Småbåtregisteret med 180 000 registrerade båtar fördelade på drygt 140 000 båtägare. Fram tills nu har Småbåtregisteret i huvudsak koncentrerat sig på att märka registrerae båtar med en nummerskylt som ger en säker identifikation av båten. Securmark är Nordens största leverantör av säkerhetsmärkning av båtar och båtmotorer och har ett nät av återförsäljare även i Sverige.

Ove Mørland Karlsen, som etablerade Securmark Scandinavia AS för 22 år sedan, är nöjd med att ha fått en professionell ägare som Redningsselskapet.

Securmark har samarbetsavtal med en majoritet av de större båttillverkarna i Skandinavien, vilket gör att de flesta nya båtar märks redan innan leverenas till kund.

Info: www.securmark.se

Bilden:
Fr. v. Ingrid Svendsen, Ove Mørland Karlsen, Elisabeth Svalesen Karlsen och Øyvind Stene. Foto: Liz Palm, Redningsselskapet.

Hanterbara Båtar premiärvisar nu hyttversionen av Fred 25 – båten som kan användas av alla oavsett rörelseförmåga. Den varma hytten med den fantastiska sikten erbjuder nu också möjlighet att övernatta. Fred 25 Cabin visas på Scandinavian Boat Show den 10-14 november 2010 på Älvsjö-mässan i Stockholm.

Båtlivet brukar innebära en massa klättrande, något som Fred 25 löser med en fjärrstyrd ramp i fören, stora plana ytor och rejäla passager utan trösklar. Båten fungerar både om man har någon med nedsatt rörlighet i familjen eller bara vill ha en praktisk båt med enkel ombordstigning och hanterbarhet i hamn.

– Vi började med att lansera själva båtarna, nu kommer vi kontinuerligt lansera olika smarta lösningar för alla möjliga användningsområden. Tanken är att man med moduler kan skräddarsy sin båt från avskalad arbetsbåt till familjebåt, säger Sven Bergqvist, VD på Hanterbara Båtar.

För att möjliggöra övernattning går båten att utrusta med akterkapell och en bäddsoffa som kan fällas ut och bli en dubbelsäng.

– Med kapellet har vi fått mycket stora innerutrymmen, och takhöjden är mellan 2-2,2 m, säger Fred Bergqvist, produktansvarig på Hanterbara Båtar.En annan nyhet är den redesignade pulpeten, med förbättrad ergonomi och förfinad design. Alla elkablar och vajrar är helt infällda i det centrumplacerade röret. Pulpeten går att justera i höjdled och bildar tillsammans med den justerbara hydrauliska ratten en bekväm förarställning för alla.

– Vi lägger mycket kraft på att göra snygga lösningar som ska hålla i många år, säger Fred Bergqvist, produktansvarig på Hanterbara Båtar.

Info: www.hanterbarabatar.se

Till 2011 års säsong kommer två nya motormodeller från Hidea. En nyhet är att 9.9 hk motorn nu finns med lång rigg, en lämplig maskin för segelbåtar. 15 hk motorn finns nu i en version med elstart, levereras i ett komplett paket med fjärreglage, ratt och styrning.

Alla Hideamotorer som säljs i Sverige har tre års garanti vid årlig service hos aukoriserad verkstad. De nya modellerna finns för leverans från och med januari 2011.

Generalagent för Sverige är www.drev.se/Lidingö Marinagenturer AB.

För mer information se: www.drev.se

Den 14:e Scandinavian Boat Show har öppnat. Enligt mässan visas hela 37 nyheter i år, varav den allra största är splitter nya Delta 54 IPS. En extremt väl genomtänkt motorbåt i toppklassen, försedd med tre stycken Volvo Penta IPS 600 dieselmotorer. Båten gör över 40 knop som maxfart. Mässan pågår till och med på söndag.

Delta 54 IPS var utan tvivel den båt som drog mest intresse redan när mässan öppnade. Med sina 54 fot (över 15,5 m) är det en rejäl pjäs på cirka 14 ton. Alla mått är enorma på denna moderna publikdragare.

Båten är byggd i moderna material som kolfiber och vinylester. Hon är byggd med vakuuminjicering och där ett förhållandevis lätt och starkt bygge. Trots sin storlek drar Delta 54 måttliga 4 liter diesel per Nm i 30 knop.

– Det var länge sedan vi kunde presentera så många båtnyheter på Scandinavian Boat Show. Dessutom är det många nya typer av båtar bland nyheterna; alltifrån mässans rekordstora båt Delta 54 som har världspremiär, till många aluminiumbåtar i nya skepnader och till den lilla Minifolkan, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

På mässan visas bland annat följande nyheter bland segelbåtarna: Finn Flyer 42 Club, Hanse 445, Dufour 375, Dufour 52, Bavaria Cruiser 36, Bavaria 40, Oceanis 34, Oceanis 40, Eland 350, Segelkanoten Tjejst och XC38.
Bland motorbåtarna finns bland annat: Delta 54, Swift Trawler 34, Bavaria Sport 34, Husbåten Combo 38, Anytech 860 SPDI, Persuit Dual Consol 265, Persuit OS 315, Doral Alegria 455, Doral Monticello 255, Nordstar 37 Patrol, Buster Pro , Serecraft W 9C och Cobalt 25 m.fl.

Fem trender
Fem olika trender på mässan.
1. Båtarna blir större. Över 50 procent av segelbåtarna är över 37 fot lång. Den största motorbåten är hela 54 fot lång och den största motorbåten någonsin på mässan.
2. Antalet aluminiumbåtar ökar och en modell som kommer starkt är den mer arbetsbetonade aluminiumbåten för transporter, brandkår etc. som nu anammats som bruksbåt.
3. Nu är tiden inne att ha en liten läcker dagseglare, gärna som en liten kopia av en större vacker segelbåt. Nya Minifolkbåt, en 6,80 meter lång folkbåt, och den lilla skärgårdskryssaren Scandinavian Cruiser samt Scangaard är bevisen på det.
4. Efterfrågan på mer elektroniska instrument och navigationshjälpmedel ökar. Till exempel visas flera märken av värmekameror på mässan.
5. Allt fler väljer att chartra båt på varmare breddgrader under vintern. Weekendcharter i Medelhavet är en av nyheterna.
Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.

Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Bilderna:

Salongen Delta 54 IPS.

Lennart Alpstål, en av skaparna av Delta Powerboats.

Miljödomstolen sa i september ja till ett nytt vattenkraftverk i Arjeplog. – Vi anser att Miljödomstolens beslut är felaktigt och har nu fullföljt vårt löfte att överklaga beslutet, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

Det unika och lättillgängliga fisket i Arjeplogsströmmarna lockar turister och ortsbor till Arjeplog varje år. Flertalet andra norrländska vattensystem är kraftigt utbyggda och har därmed förlorat möjligheterna för tätortsnära fiske efter vild laxfisk. Vattensystemet med flera mil klara, djupa och näringsrika sjöar som är minimalt exploaterade gör det möjligt för storöringen att växa ordentligt. Kraftverket skulle ge betydligt minskade flöden i strömmarna som enligt Fiskeriverket skulle resultera i minskad öringproduktion, påverkan på harrbeståndet och försämrade fiskemöjligheter.

Arjeplogsströmmarna och Arjeplogsöring är ett känt begrepp när det gäller sportfiske efter storvuxen öring i strömmande vatten och har blivit ett varumärke för att sälja fisket i området. Sportfisket i Arjeplog genererar pengar till bygden genom att sportfisketurister köper fiskekort, utrustning, boende och mat i området.

– I vårt överklagande lyfter vi fram sportfiskets värde och potential i Arjeplog, något som Miljödomstolen har missat helt, trots att de ska göra en bedömning av hur andra samhällsvärden kan skadas av vattenkraftprojektet. Domstolen tycks även ha ignorerat EU:s vattendirektiv som gäller enligt svensk lag, säger Stefan Nyström.

Sportfiskarna har i en rapport belyst hur intresset för småskalig vattenkraft har ökat sedan elcertifikatsystemet infördes. Genom subventioner i form av elcertifikat blir det mycket lönsamt att driva små kraftverk. Vid prövning i miljödomstol ska nyttan av företaget vägas mot skadorna på miljön. Genom att miljödomstolen räknar in elcertifikaten i företagets vinst väger skadorna på miljön lättare och det blir också lättare att få tillstånd för att bygga nya kraftverk.

– Elcertifikaten gör att miljöprövningen snedvrids. Vi kräver att den småskaliga vattenkraften lyfts ut ur systemet. Elcertifikaten till vattenkraft kostar elanvändarna över 600 miljoner kr årligen, tillför marginellt med energi, skadar vattenmiljöerna och motverkar miljömål och EU:s vattendirektiv. Miljön i tusentals små vattendrag riskerar att raseras till följd av elcertifikaten, säger Stefan Nyström.

Den 8 november invigde AkzoNobel sin största satsning någonsin – en toppmodern anläggning med placering i Ningbo, Kina. Verksamheten är en direkt förlängning av AkzoNobels verksamhet i Stenungsund.

275 miljoner euro ligger den nya investeringen på och har resulterat i en produktionsenhet med såväl högre energieffektivitet och lägre andel genererad mängd avfall än jämförbara internationella anläggningar.

Internationell media, kunder och officiella representanter från kinesisk sida kommer att närvara under invigningen, som blir startskottet för den 27:e etableringen för AkzoNobel i Kina. Totalt 6 500 personer är nu anställda inom den kinesiska verksamheten, där merparten av produktionen sker för den inhemska marknaden.

Tillsammans med anläggningen i Stenungsund blir Ningbo en central hubb inom AkzoNobels affärsenheten ”Functional Chemicals”, med produktion av råvaror för tillverkning av exempelvis färg, läkemedel, kosmetika och papper.

AkzoNobel är det femtonde största exportföretaget i Sverige och i topp 20 vad gäller antalet FoU-anställda. Företaget har 3 600 anställda, fördelade på 20 anläggningar runt om i landet.

Sweboat fortsätter granska förutsättningarna för båtliv i Sverige. Under den kommande vintern kartlägger Sweboat, båtbranschens riksorganisation, på nytt förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I april utses Årets Båtkommun 2011.

I våras utsågs Nynäshamn till Årets Båtkommun 2010 närmast följd av Strömstad och Karlshamn. Det blev resultatet av den första kartläggningen och jämförelsen i sitt slag av båtlivet i Sveriges kommuner. Undersökningen tog bland annat fasta på tillgänglighet, kostnader och kommunalt engagemang. Resultatet visade på stora skillnader och att möjligheterna att bedriva båtliv varierar kraftigt från kommun till kommun.

– Närheten till vatten är långt ifrån det enda som behövs för den som vill ha ett aktivt båtliv. Båtplats, möjlighet till enkel sjösättning och vinterförvaring är kritiska faktorer och här är variationerna mycket stora över landet, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Förra årets undersökning konstaterade att kötiden för en båtplats kan variera från ingen alls upp till tio år. Bara varannan kommun hade valt att driva egna hamnar medan resten lagt ut driften på båtklubbar och privata aktörer.

– Vi vet genom tidigare undersökningar att många svenskar längtar ut på sjön och att fler skulle ha egen båt om det var lättare att få båtplats. Oavsett vilken modell kommunerna väljer för hanteringen av båtlivet har politiker och tjänstemän ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, säger Mats Eriksson.

Förra året valde i princip samtliga svenska kustkommuner och kommuner runt de största sjöarna att svara på Sweboats enkät. I nästa vecka distribueras årets enkätundersökning åter till samtliga svenska kommuner samt till ett stort antal båtklubbar och aktörer inom det privata näringslivet.

– I förra årets undersökning framkom att många kommuner hade ambitiösa tankar på att bland annat utveckla hamnanläggningar och det ska bli spännande att se hur planerna framskrider. Genom att uppmuntra goda exempel hoppas vi kunna stimulera till många nya, goda initiativ, säger Mats Eriksson.

Årets Båtkommun genomförs i samarbete med undersökningsföretaget K2Analys.

Info: www.sweboat.se

Den internationella äventyraren, överlevaren och TV-personligheten Bear Grylls har utrustat sin nya expeditionsbåt med dubbla Suzuki utombordsmotorer. Den 10 m långa båten har byggts för att motsvara alla krav från stjärnan i TV-programmen “Born Survivor” och “‘Man Vs Wild”. Motorerna är två stycken Suzuki DF300 Lean Burn.

Suzukis största maskiner är väldigt vanliga på RIB-båtar och andra större båtar även i Sverige och Skandinavien.

I det här fallet passar dessa V6-motorer på fyra liter extra bra med sina fina prestanda. Den prisbelönta DF300 var den första fyrtakts utombordsmotorn på 300 hk och satte därmed standard för hur många andra motorer utvecklades.

Suzukis Lean Burn Control teknologi och det lika nya Oxygen (O2) Feedback Control System ger båtägare en marknat förbättring i bränsleförbrukning, enligt Suzuki. De första testerna visar att nya DF300 är 15 % mer ekonomisk än den tidigare versionen utan att för den skull tappa i effekt.

Info: www.suzukimarin.se

Sverige gör genom KSSS en satsning på den mest prestigefyllda tävlingen i seglingsvärlden. Artemis Racing bekräftade idag lagets anmälan som utmanare för den 34:e America’s Cup-tävlingen, som kommer att innefatta deltagande i America’s Cup World Series 2011-2012 och nå sin höjdpunkt i Challenger Selection-serien under 2013. Nyheten presenterades vid en presskonferens måndagen 8 november.

Torbjörn Törnqvist, ordförande i Artemis Racing, talade på dagens presskonferens där han delade med sig av sin vision för laget och sitt stöd för det nya formatet för America’s Cup, som han anser verkligen kommer att höja ribban inom kappsegling. Torbjörn Törnqvist talade också om den viktiga roll som Kungl Svenska Segel Sällskapet har i satsningen.

Kungl Svenska Segel Sällskapet, ett av världens äldsta segelsällskap, har en lång historia med America’s Cup, då den har genomfört tre utmaningar sedan America’s Cup startade 1851. KSSS ordförande Jacob Wallenberg förklarade: “KSSS är hedrad att delta tillsammans med Artemis Racing i nästa America’s Cup. Detta är en viktig milstolpe för klubben och för svensk kappsegling. Det är också viktigt för de yngre svenska seglarna som kommer att inspireras av ett projekt av denna omfattning och ha besättningen som förebilder. “

Under de kommande tre åren kommer Artemis Racing att fokusera på att designa och bygga två AC72-båtar, samtidigt utveckla en stark besättning för att kunna tävla i AC45 World Series och Challenger Selection-serien. Det tydliga målet är att utmana den regerande mästaren BMW ORACLE Racing för America’s Cup-pokalen 2013.

“Vi har i Artemis Racing fokuserat på America’s Cup i mer än ett år. Med mycket av formatet för den 34:e America’s Cup bestämt av försvararen, och med en tidig start för laget, har vi en jättechans att inleda en vinnande säsong”, säger Paul Cayard, VD för Artemis Racing.

Paul Cayard meddelade att världsmästaren Terry Hutchinson (USA) kommer att vara besättningens rorsman och att konstruktionsteamet kommer att ledas av Juan Kouyoumdjian, känd för sina framgångar med vinnande båtkonstruktioner i Volvo Ocean Race för ABN Amro och Ericsson.

Någon som också talade vid dagens presskonferens om det nya America’s Cup-formatet var Richard Worth som nyligen utsetts till ordförande i America’s Cup Event Authority. Worth sade: “Utmanarperiod har bara börjat så vi är glada att välkomna Artemis Racing till den 34:e America’s Cup-tävlingen. De blir det tredje laget att officiellt ansluta sig till tävligen (efter BMW ORACLE Racing och Challenger of Record – Mascalzone Latino) och vi hoppas, för dramatikens skull under de kommande tre åren, att de kommer att vara de första av flera. När vi planerar för nya, spännande format och båtar är det bra att ha en besättning bestående av seglare i världsklass under ledning av Torbjörn Törnqvist och Paul Cayard.”

Nästa händelse för Artemis Racing är Louis Vuitton Trophy – Dubai, som börjar den 14 november. Inför 2011, kommer Artemis Racing att fortsätta att tävla på RC44 VM-touren, och delta på Extreme 40 Circuit och America’s Cup World Series, som kommer att tävlas i AC45-klassen.

Info: www.artemisracing.com

LIROS är ny sponsor till matchracingseglingarna på Marstrand. Den väletablerade tågvirkestillverkaren finns närvarande redan i de stora evenemangen världen över, som America’s Cup, Volvo Ocean Race och de Olympiska Spelen. Stena Match Cup Sweden blir det första evenemanget på svenskt vatten som företaget engagerar sig i.

– Med tanke på vår verksamhet så är Stena Match Cup Sweden ett väldigt naturligt evenemang för oss att samarbeta med. Västkusten har vi ju gemensamt. Dessutom är det ett brett evenemang som tillåter en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser Match Cup Sweden som en marknadsföringsplattform främst av två anledningar. Dels för att bygga vårt varumärke ännu starkare. Dels för att stärka kundrelationer genom relationsskapande möten och aktiviteter, säger Johnny Källman, VD på LIROS.

På Brandspot, organisationen bakom evenemanget, ser man fram emot det nya samarbetet.

– Hela evenemang bygger på seglingen. Där ska vi ha topputrustning. LIROS har väldigt bra kvalitet på sitt tågvirke och ett brett sortiment. Det känns fantastiskt att kunna rigga alla båtar med LIROS. Det betyder mycket för seglarna och därmed också för hela evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig på Brandspot.

– Våra produkter används av världsstjärnor och professionella seglare. Eftersom de tycker att Match Cup Sweden är det bästa seglingsevenemanget när det gäller match racing så känns det självklart att vi ska vara en aktiv del i det, säger Johnny Källman.

Utöver Match Cupen sponsrar LIROS olympiska seglare som hjälper företaget med den löpande produktutvecklingen.

Bilden:
Magnus Holmberg klar för semifinal i Match Cup Sweden 2010. Foto: Dan Ljungsvik.

Info: www.lirosropes.se

Nya Zeeländska Fusion är känt för sina innovativa lösningar inom marina ljudsystem. Från 1 oktober representerar Belamarin Fusion i Sverige. Med Fusions multizons teknologi finns det skräddarsydda lösningar för alla behov och typer av båtar. Zoner som kan skötas var för sig oberoende av varandra.

Nya Fusionprodukterna sätter en helt ny standard för ljud och bild ombord, de har fullt integrerat interface för iPod, iPhone, MP3, RDS och VHF. De har även USB- ingång. Med kompatibel monitor eller TV ges i princip obegränsade möjligheter till ombordunderhållning.

Fusionprodukterna är oerhört lätta att använda, de är genomgående byggda i marinanpassade material och är vattentäta enligt IP5 standard.

Produktserien omfattar receivers och förstärkare på 50-280W, subwoofers, högtalare för olika behov och placering, fjärrkontroll och dockningsstationer för iPod/ iPhone.

Info: www.belamarin.se

Som världens första fordonstillverkare ansluter sig Volvokoncernen till Världsnaturfondens (WWF) initiativ ”Climate Savers”. Samarbetet innebär att Volvokoncernens lastbilsbolag åtar sig att minska utsläppen från de fordon som tillverkas mellan år 2009 och 2014 med 13 miljoner ton under fordonens livstid. Oberoende tekniska experter kommer att kontrollera resultaten.

”Samarbetet med WWF innebär att vi höjer våra redan ambitiösa mål när det gäller minskning av koldioxidutsläppen från våra produkter, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. Vi delar en gemensam vision om att framtida transporter ska vara koldioxidneutrala. Det kommer inte att bli lätt, men om någon kan göra det så är det Volvo”.

Världsnaturfonden WWF är en av världens största och mest respekterade miljöorganisationer, vars vision är att bevara jordens naturliga miljö och bygga en hållbar värld.

WWF:s program ”Climate Savers” engagerar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid. De företag som är med i ”Climate Savers” lovar att minska sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan WWF, företaget och oberoende tekniska experter. Det överenskomna målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för, och ska också innebära att företaget är ledande i sin bransch när det gäller minskningen av växthusgaser.

Överenskommelsen mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens lastbilsbolag Volvo Lastvagnar, Renault Trucks, Mack Trucks och UD Trucks, och innebär att:

•Den totala mängden CO2 som lastbilar tillverkade och sålda 2009 till 2014 släpper ut under sin livstid kommer att minska med 13 miljoner ton jämfört med om lastbilarna hade varit av 2008 års modeller. Detta genom att lansera den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet. 13 miljoner ton är lika mycket som släpps ut totalt i Sverige under tre månader.
•Volvo kommer att ta fram en lastbilsprototyp med 20 procents lägre bränsleförbrukning än motsvarande lastbil av 2008 års modell.
•Innan 2014 kommer Volvo att kunna erbjuda den kommersiella marknaden lastbilar som körs på förnyelsebar gas.
•Volvokoncernen kommer också att minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,5 miljoner ton (12 procent) innan 2014, jämfört med 2008.
Oberoende tekniska experter kommer årligen att följa upp och kontrollera så att Volvokoncernen lever upp till sina åtaganden.

”Det är första gången vi släpper in en utomstående part – i det här fallet världens största miljöorganisation – för att kontrollera att vi levererar vad vi lovat. Det är vi ensamma om bland världens fordonstillverkare”, säger Leif Johansson.

Effektiva transporter kan liknas vid ett blodomlopp som spelar en avgörande roll för samhällets utveckling, och utan transporter kan inte ett modernt samhälle fungera. Volvokoncernen arbetar ständigt med att minska koldioxidutsläppen från produkter och produktionsenheter, ett arbete som innefattar teknologier för att öka bränsleeffektiviteten och hitta alternativa bränslen. Stora resurser läggs på att utveckla alternativa drivlinor, som hybridlösningar och motorer som är optimerade för förnyelsebara bränslen.

2007 presenterade Volvokoncernen världens första koldioxidneutrala fordonsfabrik i Gent i Belgien, där elen kommer från vindkraft. Den långsiktiga ambitionen är att göra alla anläggningar koldioxidneutrala.

Volvokoncernens miljöarbete drivs framåt av tre samverkande faktorer: lagstiftning på området; Volvokoncernens egna initiativ för att skapa så bra produkter som möjligt med avseende på kunder och miljö; samarbete med utomstående.

”Självklart är det en utmaning att vara den första fordonstillverkaren i Climate Savers, men genom att fokusera på att sänka koldioxidutsläppen är vi övertygade om att vi kan skapa ett mervärde för våra kunders affärer samtidigt som vi bidrar till en hållbar utveckling”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson.

Kryssningar är det segment växer snabbast bland alla typer av resor. Utbudet växer samtidigt och med fler nya fartyg och ökad kapacitet så sjunker även priserna. Det kan vara svårt att som konsument att få en överblick på var de bästa erbjudanden finns. Kryssningsspecialisten Tour Pacific i Helsingborg erbjuder en praktisk sammanställning av ett flertal rederiers erbjudanden på sin kryssningsblogg.

Här är det främst sistaminuten-priser och erbjudande från rederier som t ex Princess Cruises, Holland America Line, Regent Seven Seas Cruises och SeaDream Yacht Charter.

Princess och Holland America erbjuder kryssningar med 4-4,5* standard. Regent och SeaDream är väldigt exklusiva produkter där allt ingår, även drycker som champagne och i Regents fall även alla utflykter.

– Även lyxkryssningarna behöver rabattera ibland, säger Lars Jönsson på Tour Pacific. Ibland är det rabatter upp till 50% och då kan även vanligt folk ha råd att unna sig en lite exklusivare upplevelse, säger Lars.

Just nu har Holland America Line en balkongkampanj med rabatter upp mot 50%. Just balkonger efterfrågas allt mer av kunderna och nya fartyg byggs så att majoriteten av gästerna ombord kan njuta av både havsutsikt säväl som salta vindar.

En 7-dagars kryssning ombord på Holland America Line kan man få för under 5000 kr per person och då har man egen balkong. All mat ingår i priset såväl som underhållning ombord.

– Holland America Line är lite lyxigare än de vanliga rederierna och vänder sig till en mer vuxen publik, avslutar Lars Jönsson

Info: www.kryssningsbloggen.blogg.se

Nu har Net1 fullbordat moderniseringen av mobilnätet i Sverige – tidernas största investering i det vidspännande lågfrekvensnätet 450. Moderniseringen innebär att all teknik ersatts med den senaste utrustningen från Ericsson, en förändring som medför högre kapacitet och borgar för nya förbättringar i nätet. Näst på tur står högre hastigheter och ökad täckning till 95 procent av Sveriges yta.

Net1:s modernisering och skifte till Ericsson som nätleverantör inleddes i maj 2010 och slutfördes i dagarna då utrustningen i Voullerim, Norrbotten, ersattes. Nu drivs Net1:s nät i hela Sverige med den senaste tekniken och redan idag kan kunderna ta del av fördelarna i det nya nätet.

– Vi har ökat kapaciteten och stabiliteten i nätet vilket skapar utrymme för högre medelhastigheter och inte minst ännu högre driftsäkerhet, något som är mycket viktigt för de verksamhetskritiska organisationer som vi försörjer. Vi är mycket stolta över att ha drivit igenom ett historiskt investeringsprogram i 450-nätet och att vi nu kan erbjuda ännu bättre tjänster i ett eget, oberoende nät, säger Per Borgklint, vd för Net1.

Net 1 erbjuder idag mobilt bredband med marknadsledande täckning i ett eget skandinaviskt nät. I Sverige sträcker sig täckningen över 90 procent av landytan och flera mil ut från det svenska kustbandet.

Under 2010 har Net1 sett en kraftig kundtillströmning och förnyelsen i nätet skapar nya möjligheter att utveckla erbjudandet. Med den nya tekniken på plats planerar Net1 att successivt öka hastigheten i nätet från dagens 3.1Mbit/sek till 14.7Mbit/sek.

– Många efterfrågar den unika täckning som vi erbjuder och det är glädjande att vi nu har förutsättningar att vässa vårt erbjudande ytterligare med bättre prestanda och högre hastigheter. Våra satsningar förstärker vårt löfte om att erbjuda marknadens mest heltäckande tjänster inom mobil kommunikation, säger Per Borgklint.

Som ett led i moderniseringen av nätet har Net1 också beslutat att bygga ut nätet för att öka täckningen och kapaciteten ytterligare. Utbyggnaden inleddes i september och beräknas stå klar vid årsskiftet. Det innebär att Net1 ökar täckningen i Sverige från 90 till 95 procent. Ytterligare utbyggnad kommer ske fortlöpande under 2011. Förändringen förbättrar i huvudsak täckningen i Norrland och just nu pågår utbyggnad i Torneträsk, Mertajärvi, Sädvaluspen och Merkenes.