nyhetstest

Här är en riktigt smart konstruktion från vårt norska grannland. Det är en komplett brygga med båtplatser som lyser i mörkret. De lyser tack vare nya förtöjningsbommar med solcellsbelysning, vilket gör att man slipper allt jobb med att installera el för belysningen.

Det är företaget Wee Marine AS i Haugesund som introducerar den nya serien med flytbommar för sina flytbryggor. Avsikten är att skapa mer användarvänliga och robusta båtplatser.

Särskilt under den mörka delen av året är det riktigt elegant att ha den här typen av belysning som alltid fungerar. Tanken på att försöka lägga till mellan Y-bommar utan någon form av belysning känns fel. Men med den härtypen av hjälpmedel blir det en helt annan sak.

Lamporna skiner i 360 grader och är dessutom solcellsdrivna, helt utan att behöva någon landström.

Själva Y-bommarna levereras med en ytbeläggning i fiberkomposit, en lösning som är godkänd för användning offshore och ger en extra trygghet. Standardbredderna är 60 eller 100 cm, men vid behov kan man även få 150 cm brett till exempel för rullstolsbundna.

Bommarna är tillverkade i varmgalvaniserat stål och har kraftiga förstärkningar. De levereras i längder på 6, 8, 10 respektive 12 meter.

Info: www.wee-marine.no

Kommentarer

Olle 11:39:14 2010-11-23

Snyggt och bra!

Olof Malmlöf 15:56:10 2010-11-23

Hm. Får allt vara bra mycket bättre kvalitet än dem man köper i byggvaruhandeln då. Sedan alltid risk för bländning och "light-pollution"…

De svenska båtägarna och seglarna Kjell och Cecilia Olsson har råkat riktigt illa ut i Norge med sin båt. De tvingas betala 300 000 norska kr i straffavgift till det norska tullverket för att de har haft sin båt fem dagar för länge på norskt vatten.

Det är den norska båttidningen Seilas/Båtliv som skriver om denna skandal på sin hemsida. 250 000 kr av pengarna är avgift till tullverket, resten är faktiska omkostnader för båten.

Den norska Tollmyndigheten har hängt upp sig på att paret Olsson har haft sin båt på norskt vatten i mer än tolv månader. Kjell Olsson skulle ha meddelat myndigheten när han skulle segla vidare så hade hela ärendet troligen inte tagits upp.

Läs mer på: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=556226&cat=6028

Den norska båttillverkaren Viknes är ett av de norska båtföretag som fortfarande går bra. Särskilt deras kabinbåtar modell 1030 har varit framgångsrika under många år tack vare hög kvalitet i kombination med en mångsidig planlösning. Bland annat har Båtlivs kollegor på norska Båt-Magasinet en Viknes 1030 som reportagebåt sedan flera år.

För att markera att båtmodellen fyller tio år har Viknes tagit fram en ny Viknes 1030 Jubileum. Den blir på 36 fot (10,96 m) och förses med en rad utrustningsdetaljer utöver standard.

Fler stuvutrymmen, snygga pulpits och andra detaljer i syrafast, plats för fendertar i den integrerade plattformen är bara några av dessa detaljer.

Båten får också möjlighet till dörr till alla tre kabinerna ombord, något som tidigare inte har gått att få. Detta är för de kunder som väljer en särskild version, kallad K3.

Motorvalet är en rejäl Yanmardiesel på 369 eller 425 hk.

Tekniska data
CE / Designkategori: B
Längd: 10.42 m
Bredd: 3.42 m
Djupgående: 0.95 m
Höjd total med mast: 4.75 m
Höjd total utan mast: 3.75 m
Bränsletank: 2 x 350 liter
Vattentank: 160 liter
Hålltank: 140 liter

Info: www.viknes.no

Vid den härligaste strand kan det under ytan lura dödliga maneter. Men det finns ett enkelt skydd. -Vi fick frågan om våra solskyddskläder skyddar mot dödliga maneter från en av våra uppmärksamma kunder, säger Marika René, VD för Sunblock AB. Eftersom vi själva har barn och reser mycket ville vi ta reda på fakta.

Det finns ett antal farliga maneter. Alla är dock inte dödliga, vissa orsakar svåra smärtor och brännskador. Den farligaste maneten, kubmaneten, som finns i vattnen utanför Australien och i de tropiska delarna av Sydostasien kan om oturen är framme döda en människa på bara några sekunder.

Dan E Nilsson, biolog och professor vid Lunds Universitet förklarar att tunna tyger skyddar mycket bra mot maneter.:

– I norra Australien är det mycket vanligt att surfare har “stinger suits” som nog motsvarar ungefär de solskyddskläder som finns i Sverige. Jag har själv en sådan dräkt när jag fångar maneter i Australien, och har aldrig haft problem trots att jag 100-tals gånger stött emot maneterna.

– Det är inget 100%-igt skydd mot att bli bränd, eftersom vissa maneter i viss utsträckning kan “bränna” igenom det tunna tyget. Mängden nässelkapslar som når igenom tyget är dock mycket litet, och i värsta fall förvandlar det en dödlig kontakt till en lättare och ofarlig smärta. Självfallet kan man fortfarande bli allvarligt bränd på oskyddade hudpartier i ansiktet och på händerna. Ett sammanfattande svar är dock att solskyddsdräkter ger ett bra skydd mot maneter.

– Om man är orolig för maneter rekommenderar vi att man väljer en långärmad tröja med långa byxor som ger ett heltäckande skydd, säger Marika. Kläderna skyddar inte bara mot maneterna utan har också en mycket hög solskyddsfaktor som motsvarar minst 50.

Info: www.sunblock.se

Lisa Ericson och Astrid Gabrielsson, GKSS, vann söndagens final i OS-klassen 470 på För-VM i Fremantle Australien och därmed hela regattan. Det var tjejernas första seger på en internationell tävling någonsin. Resultatet är en viktig indikation inför OS-uttagningarna nästa år.

Teamet har seglat mycket bra under hela regattan med flera fjärdeplatser och en spik i sista kvalomgången:

– Vi gick in i medaljracet för att vinna, berättar Lisa.

– Det känns helt otroligt fantastiskt. Vi kunde inte greppa det när vi gick upp för prispallen.

Förhållanden på banan med vridiga och svaga vindar var svåra under medaljracet.

Astrid Gabrielsson menar att de båda var väldigt tydliga från början med vad de ville uppnå med den här regattan:

– Vi visste att det var tajt upp och tajt ner, men vi bestämde oss för att köra vårt eget race, säger hon.

– Det var helt fantastiskt seglat. Tjejerna har varit på gång länge, säger Magnus Grävare, Svenska Seglarförbundets förbundskapten.

– De seglar bra när det faktiskt gäller, och det är en egenskap som inte alla har.

Tävlingen, som pågick 16-21 november, var ett så kallat För-VM inför nästa års VM i december i Australien då 75 procent av alla OS-deltagarna kommer att tas ut.

Gösen är en av de mest intressanta fiskarterna i Sverige, både för sportfisket och yrkesfisket. Gösen är spridd över stora delar av landet och är även en utsökt matfisk och en uppskattad sportfisk. På onsdag står gösen i fokus på seminarium i Stockholm.

Sportfiskarna och Länsstyrelsen i Stockholm bjuder in till en heldag med senaste fakta om gösen som art, förvaltning och det senaste inom modernt sportfiske.

– Seminariet är det första i Sverige som riktar sig enbart mot gösen enligt vad vi känner till, kanske det första i Europa, säger Peter Belin från Sportfiskarna.

Intresset för seminariet är stort och de 90 platserna blev snabbt fullbokad. Deltagarna representerar länsstyrelser, kommuner, sportfiskeklubbar, universitet och andra intressenter.

– De som anmält sig kommer från hela Sverige, från Norrbotten till Skåne och vi har även en person som åker från Finland enbart för att delta på seminariet, berättar Peter Belin.

Efter seminariet finns möjlighet att gå på ”göspub” med mingel och tillfälle att titta på sportfiskeprylar.

Info: www.sportfiskarna.se

Garmin presenterar nu echo – en ny serie med fishfinders som sätter en helt ny standard för ekolod med mycket hög prestanda, men som ändå är enkla att använda. I serien finns det allt ifrån modeller med 8 toners gråskala till ”Top-of-the-line” enheter med superskarpa färgskärmar.

Alla nya echo-modeller har en ny snygg design och Garmins nya HD-ID™ målsökningsteknik, som ger separation och definition av ekon som en sportfiskare behöver och förväntar sig idag.

“Vi har ökat uteffekten och förbättrat prestandan så att varje enskilt eko från fiskar och bottenstruktur visas klart och tydligt” säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International. “Det handlar ju om att fånga mer fisk – och dessa kraftfulla nya ekolod hjälper dig till ett bättre resultat.”

Toppmodellen echo 550C har en superskarp 5-tums VGA-skärm med 640×480 pixel som ger videokvalitet, en kraftfull 500-watts givare, med en fenomenal visning av fiskbågar och bottenstruktur på ner till hela 580 meter. echo 550c har en Dual Beam givare (200/77 kHz) som ger optimal prestanda på både djupt och grunt vatten tack vare två givarvinklar på 60 respektive 120 grader. echo 500C har samma funktioner som echo 550c men med en QVGA-skärm med 256 färger och 320×234-pixels upplösning.

För den prismedvetna sportfiskaren finns echo 300c som är ett bra alternativ till de större loden men som också har Garmins exklusiva HD-ID målsökningsteknik som ger dig en kristallklar bild över fiskar och bottenstruktur på sin 3.5-tums TFT skärm. echo 300c är den första i sin klass som erbjuder dual-frequency kompabilitet som låter dig optimera prestandan för djupt eller grunt vatten. Med 300-watt (RMS) uteffekt kan lodet scanna så djupt som ner till 450m. Med den breda givarvinkeln på hela 120° så kan du även se fisk långt utanför din båt.

Garmins echo-serie har också tre modeller med gråskaleskärm. echo 200 är en mångsidig fishfinder med en 5-tums skärm som kombinerar enkelt handhavande med kraftfull 300-watts RMS uteffekt. Lodet har en högupplöst skärm i gråskala och Dual Beam givare. Med echo 200, du kan scanna av vattnet ända ner till ett djup av 450 meter. echo 150 är lite mindre med en superskarp 4-tums, 8-graders gråskaleskärm. Den har dual-beam med 200 watts RMS uteffekt, och kan skanna av djup ner till 400 meter. För att göra hela echo-familjen komplett så finns även echo 100 som ett single-beam (200 kHz) ekolod med snabb uppdaterig på en 4-tums gråskaleskärm. echo 100 sänder med 100 watts RMS uteffekt, vilket ger dig ett maxdjup på 180 meter.

Alla modellerna i echo-serien har Garmins nya HD-ID målsökningsteknik, vilket ger dig en fantastisk detaljrikedom på fiskekon, strukturer och bottenkonturer. För att få en jämn ostörd ekolodsbild har echo 200, 300c, 500c and 550c Garmin Smooth Scaling™ teknik, vilket innebär att du inte missar något på skärmen även när lodet byter djupskala. Och på 5-tums modellerna (echo 200, 500c och 550c) kan du spela tillbaka ekolodshistoriken för att minimera risken att du missar något.

Dessa nya Garmin-lod har snabbfäste, menyer som är enkla att förstå och en akterspegels/trolling givare som är enkel att montera – allt för att det ska bli möjligt att komma iväg ut på vattnet så snabbt som möjligt. Snabbfästet är svirvlande och går att tilta, och 5-tums enheterna har dessutom en snabbkontakt som sitter fast i fästet. Flushmonteringskit finns att köpa till varje modell.

Info: www.garmin.se

I Nederländerna, liksom i Skandinavien, används de flesta fritidsbåtar bara under sommarmånaderna. Ägarna av Mulder motorbåtar har dock en något längre säsong. Många av dem använder sina båtar året runt, även under julen. Nyligen levererades denna helt nybyggda Mulder 76 Wheelhouse, som hade försetts med allehanda pynt inför julen.

Mulder 76 Wheelhouse är en typisk motoryacht med ganska rundbottnat stålskrov och överbyggnad i aluminium, ett stort styrhus och delvis täckt akterdäck. Det ger en skyddad och ombonad känsla för båtens ägare.

I styrhuset finns en stor sittavdelning och även saloinger och kabiner är väl utrustade för ett avkopplande båtliv.

Bland utrustningen finsn en hydrauliskt manövrerad aktre dörr som leder till ett båtgarage med en 12 fots jolle. Denna sjösätts i sin tur med en hydraulisk kran.

Tekniska specifikationer:
Längd: 23.40 m
Bredd: 5.90 m
Bränsletank: 7,500 litres
Vattentank: 2,500 litres
Djup: 1.60 m
Kabiner: 4
Skrov: stål
Överbyggnad: aluminium
Deplacement: 70 ton
Motorer:2x Volvo D9 425 hk
Max fart: 12 knop

Efter ett inledande år som sponsor bestämmer sig nu Stena Sfären för att bli en långsiktig och aktiv partner till Stena Match Cup Sweden. – Vi har redan fått oväntat bra utväxling från evenemanget och känner att det här är helt rätt forum för oss, att samla alla bolag i ett gemensamt projekt, konstaterar Ulf Ryder, VD Stena Bulk.

Våren och sommaren blev en hektisk period för Stena. Som nybliven Titelsponsor till Stena Match Cup Sweden i slutet av april var tiden knapp att skapa synergier med evenemanget. Målet var att samla alla Stenabolag i ett gemensamt projekt, något som aldrig gjorts tidigare.

– Trots lite tid för planering är vi väldigt nöjda med vårt första år. Det var helt klart värt vår ansträngning. Evenemanget fick ett bra lyft 2010 och en otrolig skjuts i internationell spridning. Medievärdet tredubblades från ifjol tack vare det, vilket vi är väldigt glada för, fortsätter Ulf Ryder.

Kollegan Gunnar Blomdahl, VD Stena Line fortsätter:
– Vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat och det är vad seglingsveckan verkligen handlar om, vilket gör att kopplingen till våra verksamheter känns naturlig. Dessutom finns det bra möjligheter att träffa både kunder och konsumenter inom evenemangets format, vilket är värdefullt.

Stena förespråkar långsiktighet i allt man gör och samarbetet med Stena Match Cup Sweden är inte annorlunda.

– Match Cup Sweden är ett utmärkt tillfälle att nå ut och visa allt vi kan inom återvinning och miljö, så det fortsätter vi med. Nu ser vi fram emot att få vara en aktiv partner till evenemanget och se det utvecklas som ett av de mest attraktiva seglingsevenemangen i världen, säger Anders Jansson, koncernchef Stena Metall.

Samarbetet mellan Stena och Match Cup Sweden skapar en spännande framtid:

– Tack vare Stena har vi nu möjlighet att förverkliga utvecklingsidéer som kommer att förstärka evenemanget. Match Cupen har två primära ben, det sportsliga och det kommersiella. Vi ser fram emot att utveckla båda dessa delar för att erbjuda den bästa upplevelsen dels för världsklassen i match racing, som ser Marstrand som fundamentet i World Match Racing Tour, dels för kunder och konsumenter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, kommersiell rättighetsägare till Stena Match Cup Sweden.

Stena Match Cup Sweden i siffror för 2010
Totalt medievärde: 290 miljoner kronor (2009: 94,6 miljoner kronor)
Omsättning: 20 miljoner kronor

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand vecka 27 varje sommar och drar normalt över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Ekologiska störningar är inte bara till skada för naturen. Med medvetna störningar kan man bevara, eller rentav öka, den ekologiska mångfalden i ett naturreservat. Effekten beror på en mängd olika faktorer, men det görs många fel bland dem som jobbar med ekologiska störningar och biodiversitet hävdar forskare från Göteborgs universitet.

– Ingen vet exakt vad biodiversitet är och därför testar olika forskare olika mått, och kan dra helt olika slutsatser beroende på vilket mått av biodiversitet de använt. Om man testar hypoteser om förändring i antal arter med ett mått på hur jämnt arterna är fördelade, istället för hur många de är, blir det fel. Det är lite som när Kurt Olsson frågade Patrik Sjöberg hur brett han har hoppat, att räkna antalet äpplen i päronträd eller makrillar i änglaklacken, säger Robin Svensson på Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Ekologiska störningar kan se väldigt olika ut och ha helt olika effekter på den biologiska mångfalden. Exempel på vanliga störningar i naturen är skogsbränder, stormar, översvämningar, vågor, trålning, föroreningar, uttorkning samt istäcken och drivved som skrapar bort arter på hårda bottnar. Även biologiska störningar kan räknas in i begreppet, det vill säga djur som äter andra djur och växter eller trampar ihjäl levande varelser i sin väg.

Enligt den mest konkreta och lätthanterliga definitionen ska en störning döda eller avlägsna organismer i ett samhälle (område med samexisterande arter), och därigenom underlätta för nya arter att etablera sig. Den till synes harmlösa bisatsen om etableringsmöjligheter får oanat stor betydelse när man testar ekologiska förklaringsmodeller om störning och biodiversitet.

Effekterna av störning hänger på vilken slags störning som sker, hur man väljer att mäta den, samt vilka arter som finns i samhället där störningen inträffar. Vill man testa hypoteser om biodiversitet och störning, så spelar det även roll hur stark konkurrensen mellan arter och nyetableringen av arter är samt vilket mått på biologisk mångfald som används i studien.

– Vet man inte hur störningar fungerar och på vilket sätt det kommer påverka samhället de introduceras till, kan de lätt få motsatt effekt. Hur man beräknar effekten får naturligtvis stor påverkan när man förvaltar naturreservat med hjälp av ekologiska störningar.

Det mest kända exemplet på den här typen av förvaltning återfinns i Yellowstone, som är världens äldsta nationalpark. I Sverige används metoden på Alvaret på Öland, där landskapet hålls öppet av betning (som är en form av biologisk störning), liksom på Kosteröarna i Kosterhavets nationalpark.

Avhandlingen Ecological Disturbances, The Good, The Bad, and the Ugly försvaras vid en disputation den 19 november, kl 15.00. Handledare: professor Henrik Pavia.

Länk till avhandling: hdl.handle.net/2077/23772

Magnus Wetterö, tidigare vice VD (kedjeledare) för Elgiganten, grundare av Playplanet och senast VD på Skara Sommarland, har utsetts till chef för Point 65’s verksamhet i Sverige. Positionen är ny och har skapats för att bättre tillvarata Point 65:s starka tillväxt.

Magnus kommer att ansvara för verksamheten under bolaget Paddlepoint AB innefattandes den egna kedjan Point 65 Kayak Centers samt försäljningen i övrigt. Paddlepoint AB ingår liksom Point 65 Sweden AB och Point 65 Retail AB i The Paddlepoint Group-koncernen.

– Vi är otroligt glada att hälsa Magnus välkommen som medlem i vårt ledningsteam och är övertygade att Magnus unika kompetens från såväl handel som upplevelseindustrin kommer innebära en frisk fläkt med en massa nytänkande i paddelsport-branschen. Genom denna rekrytering kan vi öka takten i utbyggnaden av Point 65 Kayak Centers och samtidigt erbjuda våra återförsäljare en unik kompetens och servicenivå, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Magnus T Wetterö, Sverigechef Point 65:
– Jag ser verkligen fram emot att få vara en del i Point 65 teamet. Här finns obegränsade möjligheter och goda förutsättningar att utveckla och stimulera handeln inom outdoor i allmänhet och paddelsport i synnerhet. Att få vara med och utveckla ett svenskt varumärke med innovativa produkter och välmående butiker är en fantastisk chans som är svår att motstå. Jag hoppas att jag med min erfarenhet och bakgrund kan skjuta till ytterligare dimensioner.

Kommentarer

Ulf Larsson 14:32:53 2010-11-25

Grattis Magnus! Bättre VD kunde de inte ha hittat!

Företaget Amass, som tidigare i år presenterade ett par nya dävertar för segel- och motorbåtar, har nu tagit fram ytterligare två modeller. Den ena passar bra i båten, den andra fungerar även på till exempel en brygga.

En av funktionerna med dävert på bryggan där övriga båtar ligger förtöjda är att man kan lyfta upp sin roddbåt/jolle/vattenskoter med hjälp av Amass dävert med vinschfäste. En dävert och vinschfäste med en el- eller handvinsch som lyfter och låser din lilla båt eller vattenskoter till ett säkert läge.

Nu finns det en dävert med vinschfäste som är lösningen när man har en stor badbrygga och vill ta med sig sin RIB/jolle, uppblåst och klar med motorn på. Ett tryck på fjärrkontrollen och jollen sänks mjukt ner till vattnet släpp låshakarna – klart!

Info: www.amass.se

Nu tar engelska Princess klivet upp på marknaden för yachter över 100 fot. Världspremiären sker på London International Boat Show i januari 2011, då nya Princess 32M får sin premiär. Förväntningarna är stora på detta prestigefyllda projekt från en av världens ledande motorbåtstillverkare.

Princess Yachts 32M blir dessutom den största båt som någonsin har visats inomhus på Londons Excel mässa.

Med 32 meters längd och över 13 m höjd vid högsta punkten kommer 32M med nöd och näppe in genom portarna på Londonmässan.

Den nya 32M beskrivs av varvet som en enastående yacht för långfärdscruising i högklassig stil. Bland designlösningarna märks väldigt väl tilltagna salonger med stora fönsterytor för att öka utsikten och ljusinsläppet. Salongen har, förutom de stora fönsterpartierna, även skjutväggar som ger en extremt öppen planlösning.

Yachten erbjuds med fyra eller fem gästkabiner och har “owner’s suite” förlagd till huvuddäck. På nedre däck finns finns en komplett VIP suite och flera stora gäst- och besättningskabiner.

Med 32M startar en ny era för Princess Yachts, något som kommer att stärka varumärket ytterligare. För att klara ytterligare investeringar kommer företaget att investera 45 miljoner Pund i sin anläggning South Yard. Under 2012 presenteras Princess 40M, en 130 fots trippeldäckad yacht som blir det nya flaggskeppet.

32M Principal dimensions:
Overall length 105ft 0in (32.00m)
Beam 23ft 4in (7.11m)
Draft 6ft 6in (1.98m)
Displacement approx 104 tonnes
Fuel capacity 2853 gallons (12,900 litres)
Water capacity 396 gallons (1800 litres)
Engine options – diesel:
• Twin Caterpillar C32 ACERT (2 x 1925mhp)
• MTU 16V 2000 M93 (2 x 2400mhp)
• MTU 16V 2000 M94 (2 x 2600mhp)

För tredje året i rad har Honda vunnit det prestigefyllda priset i Japan, i år för den nyskapande stilen på utombordsmotorerna BF45 (lanserades 1988) till BF60 (lanserades 2009). Priset delas ut av den japanska premiärministern Kan Naoto i november.

De 15 bästa produkterna presenteras för allmänheten i en stor prisceremoni.

2010 är det tredje året som Power Equipment-produkter vinner Good Long Life Design Award. Inverterelverken i serien EU9i, EU24i, Eu28i (EU10i, EU26i och EU30is i Europa) vann 2008 och serien med bärbara jordfräsar (F220 och FG201 i Europa) vann 2009.

Good Long Life Design Award är det enda heltäckande programmet för utvärdering och uppmuntran av design i Japan. Priset ges till produkter där den grundläggande designen har varit oförändrad i mer än tio år, vilket visar på tidlösa och unika egenskaper.

Martin Sanders, vd Honda Motor Europe, Power Equipment, säger:

“Vi är mycket glada över att få priset för våra utombordsmotorer eftersom vi har varit pionjärer inom fyrtaktstekniken sedan vi lanserade GB30 år 1964. Alla våra produkters design har vuxit fram genom våra kunders önskan att förbättra prestandan och effektiviteten och samtidigt överträffa miljökraven.”

Alla Hondas utombordsmotorer har en femårig garanti (för privat bruk) och industriledande kundfokuserad teknik som förbättrar båtens prestanda och maximerar bränsleeffektiviteten.

Info: www.honda.se

För andra året kan Håll Sverige Rent presentera unika siffror om nedskräpningen i våra städer. Tio svenska kommuner har under sommaren mätt skräpet på sina gator och fått fram detaljerad information om vilken typ av skräp som slängs, var det hamnar och hur mycket.

Enköping, Gävle, Göteborg, Jönköping, Linköping, Norrköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala och Örebro har nu bättre förutsättningar att komma åt ett problem som varje år kostar skattebetalarna hundratals miljoner kronor.

– Det är glädjande att se att det i år har varit tio svenska kommuner som deltagit i mätningarna. De som vet något om problemet kommer att kunna göra något åt det, säger Joakim Brodahl, kampanjledare på Stiftelsen Håll Sverige Rent ”Skräprapporten 2010” innehåller resultaten från mätningar av skräp som genomförts i samarbete med tio kommuner, med hjälp av en metod framtagen av Statistiska Centralbyrån i samarbete med Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Mätningarna visar hur mycket skräp som ligger i stadskärnorna och vad det är för skräp som slängs. Det absolut vanligaste skräpföremålet är fimpen. Hela 1 miljard fimpar slängs på marken varje år bara i Sverige. På skräptoppen hamnar också snus, papper och plast.

Fimpar 60 %
Papper 12 %
Snus 11 %
Plast 7 %

Mer än 40 procent av invånarna anser att nedskräpningen har ökat på senare år. Det visar den attitydundersökning som genomfördes av Sifo i samband med skräpmätningen.

Undersökningen visar också att 23 procent av invånarna någon gång slänger skräp på marken.

Läs rapporten på www.hsr.se/skraprapport

Kommentarer

henry danziger 15:55:51 2010-11-19

Stoppa fimpen i fickan!

Jag är rökare och röker alltid utomhus.
Tidigare kastat jag mina fimpar på marken.
Oavsett om jag är i stadsmiljö eller ute i naturen.
Är jag i båten försvinner fimpen ner i böljorna till fiskarna.
Ful vana. Jag har inte tänkt eller förstått hur giftiga och farliga fimpar är förrän nu.

Förra året fick jag en liten smart fickaskkopp med tändare, cigbuster, som jag alltid har på mig.
I den släcker och samlar jag mina fimpar. Och tömmer den sedan i sophinken.

Jag röker ett paket om dagen.
Det blir 7.500 fimpar varje år som jag nu lärt mig att inte kasta hur som helst.
I Sverige finns 1,3 miljoner rökare.

Tänk om bara 1000 rökare tar ansvar för sina fimpar, då hamnar
7.500.000 fimpar på rätt ställe – i sophinken.

Förstår att folk gnäller på oss rökare.
Tycker själv inte om att gå omkring på trottoarer
som ser ut som en askkopp.
Eller när man ligger i hamn och ser cigarettfimpar guppa upp och ner
i vattnet.

Henry Danziger
Styrmansgatan 16
114 54 Stockholm

mail: knut.a@comhem.se

Stoppa fimpen i fickan!

Jag är rökare och röker alltid utomhus.
Tidigare kastat jag mina fimpar på marken.
Oavsett om jag är i stadsmiljö eller ute i naturen.
Är jag i båten försvinner fimpen ner i böljorna till fiskarna.
Ful vana. Jag har inte tänkt eller förstått hur giftiga och farliga fimpar är förrän nu.

Förra året fick jag en liten smart fickaskkopp med tändare, cigbuster, som jag alltid har på mig.
I den släcker och samlar jag mina fimpar. Och tömmer den sedan i sophinken.

Jag röker ett paket om dagen.
Det blir 7.500 fimpar varje år som jag nu lärt mig att inte kasta hur som helst.
I Sverige finns 1,3 miljoner rökare.

Tänk om bara 1000 rökare tar ansvar för sina fimpar, då hamnar
7.500.000 fimpar på rätt ställe – i sophinken.

Förstår att folk gnäller på oss rökare.
Tycker själv inte om att gå omkring på trottoarer
som ser ut som en askkopp.
Eller när man ligger i hamn och ser cigarettfimpar guppa upp och ner
i vattnet.

Henry Danziger
Styrmansgatan 16
114 54 Stockholm

mail: knut.a@comhem.se

Lantbrukarparet Håkan och Teri Lee Eriksson från Wiggeby gård på Färingsö utanför Stockholm belönas idag med WWFs internationella Östersjöpris – ”Baltic Sea Farmer of the Year Award 2010”. De får 10 000 euro för sina insatser att minska jordbrukets bidrag till övergödningen av Östersjön. Wiggeby gård vann utmärkelsen i konkurrens med sex nationella vinnare från Finland, Polen, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen.

– Håkan och Teri Lee Eriksson på Wiggeby gård visar att ett konventionellt storskaligt jordbruk kan bedrivas miljövänligt. Genom att kombinera modern och mer traditionell teknik har gården halverat läckaget av kväve till vattenmiljön – ett bra exempel på ett jordbruk som tagit egna initiativ för att minska övergödande utsläpp, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Wiggeby gård omfattar 600 hektar med inriktning på växtodling, spannmål, oljeväxter och storskalig kompostering av hästgödsel. Gården ingår i projektet Odling i Balans som konkret arbetar med att kombinera miljö och ekonomi.

En vändpunkt kom när Wiggeby gård investerade i en N-sensor som mäter hur mycket kväve som en gröda behöver och reglerar spridningen av gödsel. Stora arealer vall i växtföljden och en damm som sedimenterar fosfor bidrar också till att öka fosforutnyttjandet på gården. Alla åtgärder som gjorts sedan 1990-talet finns dokumenterade i en stor databas som är ett effektivt verktyg för analys och uppföljning. Både svenska och utländska besöksgrupper har inspirerats av de goda resultaten.

– Vi är väldigt glada och hedrade över den fina utmärkelsen. Priset är en härlig inspiration för alla som arbetar här. Vi är övertygade om att det moderna konventionella jordbruket kan bedrivas mer miljövänligt. Som vinnare av årets “Baltic Sea Farmers Award” hoppas vi inspirera fler till att tänka i ett större perspektiv för att få ännu mer engagemang kring miljöförbättringar inom jordbruket, säger pristagarna Håkan och Teri Lee Eriksson.

Sedan slutet av 1990-talet har WWFs internationella Östersjöprogram arbetat i länderna runt Östersjön för att minska övergödningen. Innanhavet är fortfarande ett av världens mest förorenade och hotade hav. Jordbruket som bidrar mest till övergödningen styrs till stor del av politiska beslut. Att minska läckaget av kväve och fosfor gynnar inte bara havet utan också jordbruket som kan spara in på dyra gödningsämnen som försvinner ut i vattendragen.

– Vår förhoppning är att priset inspirerar EU och medlemsstaterna om att ett långsiktigt hållbart jordbruk både är möjligt att genomföra och gynnsamt för bönderna. Det borde vara grunden för EUs gemensamma jordbrukspolitik, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

– Östersjön är ett av våra mest prioriterade miljöprojekt och det är positivt att utnämningen av Årets Östersjöbonde blivit så allmänt uppskattat. Jag hoppas vi kan fortsätta att arbeta med tävlingen för att skapa en mer hållbar utveckling i Östersjöregionen, säger Claes Fagerström, som arbetar med samarbeten och sponsring på Swedbank.

Motivering: Juryn prisar jordbrukarparet Håkan och Teri Lee Eriksson för “deras hängivna engagemang för att visa hur en modern gård kan använda miljöåtgärder för att minska utförsel av kväve och fosfor. Det är juryns uppfattning att makarna Eriksson verkligen har gjort det lilla extra för att rädda Östersjön, med åtgärder som enkelt kan kopieras och användas av många andra gårdar i Östersjöregionen”.

Nomineringarna har gjorts av WWF tillsammans med jordbruks- och rådgivningsorganisationer i de olika Östersjöländerna, däribland LRF. Swedbank stöttar priset. I årets jury ingår Sindre Langaas, LRF, Fredrik Wulff, Stockholms universitet och Lennart Gladh, Världsnaturfonden WWF.

Tidigare pristagare:
2009 (Sverige): Bertil Aspernäs, Bergkvara i Torsås kommun i Kalmar län. Han belönades som pionjär inom reglerad dränering.

2009 (hela Östersjöregionen): Priset ”Baltic Sea Farmer of the Year Award” gick till Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Finland. De belönades för mångårigt engagemang och åtgärder för minskat näringsläckage som enkelt sätt kan kopieras och användas av andra jordbrukare i Östersjöregionen.

Läs mer om WWF Baltic Farmer Of The Year Award 2010 på www.wwf.se

Bilden:
Håkan och Teri Lee Eriksson. Foto: Camilla McCarthy.

Vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg utdelades i dag, för elfte gången, Göteborgspriset för hållbar utveckling. Prisutdelare var HKH Kronprinessan Victoria. Årets två pristagare, som delar på prissumman 1 Mkrkronor, har båda bidragit till lösningar för en hållbar relation till havet.

Pristagarna är:

• Ken Sherman, oceanograf och marinbiolog från USA vars idéer om havsförvaltning nu anammats av den amerikanska regeringen.

• Randall Arauz, ordförande för miljöorganisationen PRETOMA i Costa Rica som fört en mångårig kamp för att uppmärksamma och förhindra hajfensfiske.

I en kommentar säger Göteborgsprisets juryordförande John Holmberg, professor och vicerektor på Chalmers:

– Det oerhörda, oemotståndliga, oljedrabbade och ofantligt överfiskade havet har väl sällan varit mer i fokus. Årets pristagare har gjort heroiska insatser — enträget, systematiskt arbete för att skapa internationella helhetslösningar respektive framgångsrik opinionsbildning från gräsrotsnivå.

Det har länge varit stor efterfrågan i Sverige på välutbildade marintekniker. Men från i höst står tre gymnasieskolor redo att börja utbilda marintekniker. De tre skolorna har dessutom godkända riksintagningar och i stort sett alla elever som går utbildningen får arbete när de går ut skolan.

I höst införs en helt ny gymnasieskola. I den har 94 utbildningar, däribland Marinteknik, godkänts inom de nationella programmen eller rikstäckande utbildningar. Tre skolor i landet kommer att ha den marintekniska linjen, Vadsbogymnasiet i Mariestad, Västerviks Gymnasium och Marina Läroverket i Danderyd, Stockholm.

Utbildningen är en utveckling av den marintekniska utbildningen som finns idag men med skillnaden att man nu får egna examensmål och betydligt större möjligheter att påverka innehållet i kurserna. De befintliga utbildningarna har också närmat sig varandra enligt branschens önskemål.

Branschen står bakom
En annan nyhet är att i det nya gymnasiet och de yrkesinriktade linjerna ska en bransch alltid stå bakom varje utbildning. Den ska vara med i planeringen och kunna garantera att det finns arbetstillfällen när eleven är klar.

– I dag får 80 procent av mina elever arbete när de går ut skolan. Efterfrågan är så stor och den verkar inte minska framöver. Så vi, de tre skolorna kan ge både eleverna och båtbranschen gott hopp för framtiden, säger Conny Löfstrand, lärare på Vadsbogymnasiet i Mariestad.

De tre skolorna har tillsammans med Sweboat – Båtbranschens Riksförbund, lagt upp programmen. Alla tre skolarna har en likartad utbildning första året. De andra två läsåren sker specialisering inom vissa områden.

– Det här betyder väldigt mycket både för de elever som nu kan få en professionell utbildning i linje med sitt intresse samt för svensk båtindustri. Vi har nästan alltid lidit brist på välutbildade marintekniker i Sverige. Nu ska det bli slut på det, säger Mats Eriksson, VD, för Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Bra samarbete
Att Marinteknik nu finns med på det nationella programmet är frukten av ett samarbete mellan Sweboat och skolorna på olika platser och med olika huvudmän. I Västervik och Mariestad är det kommunala skolor och i Stockholm är det en friskola.

Förutom de tre skolorna med marintekniska linjer finns hantverksgrammets utbildning i båtsnickeri på Orust och i Uddevalla.

Fakta om nya gymnasiekolans utbildningslinjer:
Av de 402 beslut som skolverket fattat fick 94 utbildningar ett godkännande. Av de 94 är 42 varianter av yrkesprogram, Waldorfutbildningar, estetiska spetsutbildningar m.m. 33 av dem har beviljats riksrekrytering. Ytterligare 52 yrkesutbildningar blir rikstäckande, 20 med egna examensmål inom flygteknik, sjöfart och marinteknik och 32 utbildningar som kan genomföras inom den nationella programmens ramar.

För mer information se skolornas och Sweboats hemsidor:
Vadsbogymnasiet Mariestad www.vadsbo.mariestad.se
Västervik gymnasieskola: www.gymnasiet.vastervik.se
Marina läroverket: www.marinalaroverket.se
Skolverket: www.skolverket.se
Sweboat: www.sweboat.se

På hemsidan Sittbrunnen.se ligger en intressant och detaljerad artikel som beskriver den långa debatten om båtbottenfärger. Båtliv har skrivit ingående om detta ämne i många år, men på Sittbrunnen.se ges en sammanfattning.

Sajten tar upp frågan ur olika synvinklar, inte minst de som är mindre seriösa med vad de köper och målar sin båts botten med.

I artikeln beskrivs även den märkliga debatten om koppar i antifoulingfärger, något som Båtliv skrivit om flera gånger.

Info: http://www.sittbrunnen.se/index.php/segling/60-miljoe/173-batbottenbluffen

Hallberg-Rassy 64 firar världspremiär på världens största båtmässa, boot Düsseldorf den 22-30 januari 2011. Detta är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Båten har bland annat enorma akterdäcksstuvar på hela 8,6 kubikmeter med plats för en RIB och en stor hydrauliskt utfällbar badplattform.

Alla skylights och luckor är flushmonterade. De främsta 6,5 metrarna av däcket är helt flushat. Det finns ett soldäck integrerat i akterruffstaket. Ankarvinschen är dold under däck. Som uppgradering finns hydrauliskt kutterstag med rulle under däck och genuarulle under däck.

Sittbrunnen är ovanligt stor, 3,10 m lång, 55 cm längre än på Hallberg-Rassy 62. Det fasta sittbrunnsbordet i teak är rejält dimensionerat. Alla viktiga seglingsfunktioner hanteras redan som standard från sittbrunnen av en ensam seglare genom knappsegling från piedestalen. Knappsegling infördes av Hallberg-Rassy för sexton år sedan och är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy. Som extrautrustning finns hydrauliskt kutterstag, hydraulisk gennaker med hydraulisk code zero. Alla rullas genom knapptryckning från styrpiedestalen.

Sittbrunnen är välskyddad av en vindruta eller hardtop. Totalt 31 ljusinsläpp i båten.

Interiören erbjuds i tolv alternativ i fem sektioner, vilket blir 72 olika inredningslayouter för alla smaker och behov.

Motorn är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-
280 på 280 hk och 669 Nm vridmoment vid 2 500 rpm.

Vattenlinjen är 2,23 m längre än på Hallberg-Rassy 62. Frers fartdiagram för Hallberg-Rassy 64 förutser 9,2 knops fart vid 5 m/s sann vind och 75 graders vindinfallsvinkel, och 11,5 knops båtfart med bara stor och traditionellt försegel i 12 m/s och 110 graders vindvinkel. Hög båtfart gör det här till en riktig milätare.

Båten har ovanligt riklig utrustningsnivå redan som standard.

Info: www.hallberg-rassy.com

Sportfiskarna registrerar sedan 40 år alla stora fiskar och också svenska sportfiskerekord som fångas på spö i landet. Det finns rekord noterade för 31 fiskarter från sötvatten och hela 59 rekord från havet. Nyligen fångades den senaste rekordfisken och den arten blev en verkligt stor överraskning, en invandrande art från varmare hav.

Bland sportfiskare benämns den nya arten Bonito. Bonito är egentligen en hel familj av mindre tonfiskar och just denna art kallas även Ryggstrimmig pelamid (Sarda sarda). Inte sedan 50-talet har det registrerats några fångster på spö av tonfisk i Sverige. Men nu har kanske uppvärmningen av världshaven gått så långt att de hittar hit igen. Någon annan förklaring till ”invasionen” av bonitos vid Bua i Halland och ungefär samtidigt också i Danmark samt i södra Norge finns inte.

Boniton lever normalt i varmare hav som Medelhavet och Svarta havet men har tidigare gjort avstickare upp till de Brittiska öarna. De jagar intensivt efter småsill och liknande fiskar ända upp i ytan så skummet yr. Vanliga vikter är 1-3 kilo. När hemmafiskaren Simon Hermansson anmälde flera bonitos som han hade fångat på spö utanför Bua som ligger nära kärnkraftverkets varmvattenutsläpp vid Ringhals skyndade många sportfiskare till för att få en chans att fånga denna nya art.

– Storfiskregistreringen fick under några veckor motta över 100 anmälningar av bonitofångster av lyckliga sportfiskare, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Naturligtvis höjdes också det nya svenska rekordet för arten i rask takt. Efter Simon Hermanssons fisk på 1,687 kg höjdes rekordet fyra gånger. Daniel Lindblom från Göteborg fick en Bonito på 1,740 kg, Olle Johansson från Olofstorp 1,765 kg och Mats Lagerstedt Göteborg 1,876 kg. Den senaste i raden av rekordfiskar (2,164 kg) fångade den meriterade havsfiskaren Benny Johansson från Tidaholm, femfaldig skandinavisk mästare i havsfiske.

Nu är dock bonitofisket över för den här gången. Havet blir vinterkallt och det stora stimmet har simmat in i det varma och för allt fiske fredade varmvattensutsläppet från Ringhalsverket.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 24 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Bilden:
Benny Johansson drog den största under höstens ”bonitofeber”. Foto: Storfiskregistret

Scanias nya motorprogram för generatoraggregat uppgraderas nu med ännu bättre prestanda vid stegbelastning, ökad slagvolym och 25 procent längre serviceintervall, vilket ger kunden utmärkt driftsekonomi och prestanda.

Motorerna kan levereras till kund med kylarpaket för snabb och enkel installation i till exempel kanopéer. Paketen finns i tre storlekar på 1,1, 1,3 eller 1,5 kvadratmeter beroende på motorstorlek och kylbehov.

– Det nya motorprogrammet har utvecklats för de specifika behov som köpare av generatoraggregat har – hög kvalitet och effekt och goda egenskaper vid stegbelastning, låg bränsleförbrukning och samtidigt god slitstyrka, säger Mikael Lindner, Sales Director Power Generation Engines.

Motorprogrammet består av 9-, 13- och 16-litersmotorer med effekter på upp till 550/607 kVA vid 50/60 Hz och standby-effekter upp till 636/702 kVA. Det nya motorprogrammet för generatoraggregat uppfyller utsläppskraven enligt Stage IIIA med hjälp av Scanias EGR-teknik.

Nyckelegenskaper hos det nya motorprogrammet:

• Finns med skräddarsydda, lättinstallerade kylarpaket

• Ökad cylinderdiameter och slaglängd ger ökad slagvolym

• Traditionell Scaniakonstruktion med lättservade separata cylinderhuvuden

• Turboaggregat med wastegate

• Scania EGR, ingen efterbehandling med tillsatser krävs

• Scanias egen motorstyrning

– Scania står för hög kvalitet och effektivitet, med produkter och tjänster utformade för att ge kunden hög lönsamhet i verksamheten, säger Robert Sobocki, Senior Vice President Scania Engines. Scanias motorer är därför förstavalet för många kunder som prioriterar effekt, driftsäkerhet, driftekonomi och funktionalitet.

– Scanias starka position som ledande motortillverkare i alla sina marknadssegment bygger på en kombination av avancerad teknik, kundnära arbete och god tillgänglighet till reservdelar och service. Scania strävar efter att bygga långsiktiga relationer med OEM-tillverkare. De kan vara säkra på att få produkter med den senaste tekniken och ett omfattande marknadsstöd.

Scanias moduluppbyggda konstruktion innebär att det krävs färre komponenter för att tillhandahålla ett heltäckande utbud av motorer. Det underlättar service, reservdelsförsörjning och utbildning av mekaniker, liksom vid uppstart av nya serviceanläggningar. Noggrant utvalda material och processer säkerställer en hög produktkvalitet och att förbrukningen av energi och råmaterial vid tillverkningen blir lägre. På så sätt minskas miljöpåverkan under motorns hela livslängd.

Vid båtmässan Scandinavian Boat Show i Älvsjö delades priserna ut för årets Watski2starsegling i lördags. Arrangörsklubben Oxelösunds Segelsällskap hade laddat upp med priser till de tre främsta i varje klass och även de tre bästa totalt.

Nyttopriser lottades också ut. Detta var tredje upplagan av denna shorthanded segling och de som fullföljt alla tre fick även de priser.

Totalsegrade gjorde La Dolce Vita med Lindstedt och Hodgson seglande för KSSS i Stockholm. Tvåa kom Dagmar med Österberg och Söder från WSS i Västerås och trea blev Funny med Mathson och Svensson från SBS i Södertälje.

I början av veckan öppnade anmälan till 2011 års segling och den är nu nästan fulltecknad.

Nu är det klart att det svenska paddelsportföretaget Point 65 tar hem det internationellt ansedda priset ”Best of what’s new award” för sin nytänkande delbara kajak Tequila!. Bakom det amerikanska priset står världens ledande vetenskapstidning Popular Science Magazine.

– Det här känns helt fantastiskt! Utmärkelsen är ett kvitto på att vi på Point 65 har lyckats i vårt arbete att utveckla kajaker som både är praktiska och ligger i bräschen när det gäller de tekniska lösningarna, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Kajaken Tequila! är en kajak för hela familjen med en revolutionerande design, där kajaken förvandlas från singel till dubbel eller till trippel eller ännu mer på bara några sekunder. I stället för att lastas på taket går delarna snabbt in i bakluckan på en bil och är lätta att bära och förvara. Modellen lanserades 2009 och bakom modellen står den svenska designern Magnus de Brito som bland annat arbetar för Porsche.

Kajaken Tequila! vinner priset Best of What’s new 2010 i kategorin rekreation. Varje år konkurrerar tusentals nya och innovativa produkter om att få priset. De vinnande produkterna ska på ett eller annat sätt ha potential att förändra våra liv eller förändra sättet vi tänker på framtiden. Utnämningarna i de elva kategorierna görs sedan av redaktörerna på det amerikanska magasinet Popular Science, och vinnarna publiceras i tidningen som kommer ut den 17 november.

Kajaker från Point 65 nu på många marknader
Point 65 Sweden, grundat 1996, är det ledande Nordeuropeiska kajakmärket och ett av de snabbast växande kajakföretagen i världen. Företaget ägs av familjen Öhman.

Nigel Foster, en av kajakvärldens absoluta frontfigurer, är ansvarig för design och utveckling. Point 65 erbjuder 14 kajakmodeller, från nybörjarkajaker i plast till avancerade havskajaker i komposit som säljs i 24 länder. Point 65:s kajaker säljs hos ledande handlare som amerikanska R.E.I och LL Bean, kanadensiska kedjan Atmosphere, europeiska jätten Decathlon och australienska Anaconda.

Samtidigt som den delbara kajaken Tequila! får pris lanserar företaget uppföljande Martini, en delbar havskajak med samma funktioner men med traditionell sittbrunn.

Info: www.point65.se

Svenska Seldéns nya vinsch blev en verklig vinnare på METS (Marine Exhibition Trade Show), båtbranschens egen fackmässa som pågår i Amsterdam den här veckan. Seldén vann Det prestigefyllda priset DAME Award, som 20-årsjubilerar i år, och fick därmed ett bevis för produktens internationella potential.

DAME (Design Award Mets Exhibition) är ett av marinbranschens finaste priser. Det passade extra bra att Seldén vann det i år eftersom Seldén firar sitt 50-årsjubileum samtidigit som DAME fyller 20 år.

Juryns motivering lästes upp av ordföranden Bill Dixon när METS öppnades. Den lyder:

“Overall Winner of the DAME Award 2010 is the Seldén Reversible Winch of Seldén Mast AB. The Jury felt that this winch would have the largest impact on the leisure marine industry and would appear on many sailing boats in the future. By backing the line off the winch instead of easing it by hand, there is greater safety for the operator. The backwind is operated from a push button in the handle of the winch, making it far more intuitive than a more conventional style winch that may use a switch located in the bottom non-turning part of the drum. Being hand operated ensures that the winch does not need additional below deck space and makes a winch retrofit extremely easy. When using the winch in either direction the line is captured by self-tailing device which sheds line easily when the winch is in the backwind mode.”

För Seldén innebär de nya vinscharna att företaget tar steget fullt ut i sin satsning på däcksutrustning och lanserar vinschar utvecklade med ett stort mått nytänkande. De går att reversera. Man kan alltså även backa vinschen!

Konstruktionen är patenterad och lyfter begreppet vinsch mot en helt ny dimension. Vinschen är manuell och av ”self-tailing” typ med två växlar framåt. Man börjar vinscha medsols med snabbväxeln och växlar ner genom att rotera vinschhandtaget motsols. Så långt är allting som vanligt.

Det geniala med Seldéns vinsch är att linan släpps ut genom att man låter vinschen rotera baklänges. På toppen av det specialkonstruerade vinschhandtaget finns en knapp som bekvämt trycks in med tummen och vinschen är klar för att backa. Vinschhandtaget roteras medsols och linan slackas.

Linan ligger kvar i self-tailingen hela tiden vilket gör att man enkelt kan trimma skot, fall och gaj utan att röra linan. Snabbt fintrim är en farthöjande fördel för kappseglaren!

För familjeseglaren innebär funktionen säkerhet – inga händer är i närheten av trumman när tampen matas ut. Eftersom vinschen manövreras med endast en hand är den idealisk för ensamseglare som kan styra och trimma samtidigt.

Bilden:
Peter Rönnbäck (t. v.) och Mats-Uno Fredriksson från Seldén på METS 2010.