nyhetstest

Event Ribs i Kungsbacka är ett nytt namn bland de företag som tillverkar och sälöjer RIB-båtar. Med moderna byggmetoder tillverkar företaget en båt med 30 procent lägre vikt i standardmaterial (glasfiber och vinylester) med bibehållen styrka och möjlighet att motorisera båten med några av de starkaste motorer som finns på marknaden idag.

Skrovet har förfinats i flera steg för att uppnå bästa sjöegenskaper, hållfasthet och vikt. Resultatet är “ett unikt skrov med maximal uthållighet och minimal vikt”.

– Vi erbjuder världens troligtvis lättaste 9-meters ribbåt. Vi har skalat av den allt överflöd och skapat den mest sjövärdiga, trailervänliga, bränslesnåla båten i sin klass, säger VD och konstruktör Håkan Valeberg, som i ett årtionde satt den nya båtmodellen på hårda prov i sin charterverksamhet på svenska västkusten.

Med en 350 hk utombordare och vikt 1200 kg får båten en vikt/motorstyrka på ca 3,5 kg per hästkraft, vilket motsvarar dagens standard för de snabbaste motorbåtarna i tävlingssammanhang. Båten kan även förses med mindre motorer, 150 hk, och når då maxfarter runt 40 knop.

Den låga vikten gör båten bekvämt trailervänlig och inbjuder till att tanka på vanlig bensinstation, samtidigt som man tankar bilen. Att den är lätt att traila ger också minskad bensinförbrukning – både ekonomiskt och miljöriktigt.

Event ribs 9 m cabin levererar ett nytt båtåkande. Den är helt väderskyddad i marchfart 40 knop och familjen kan bekvämt övernatta i den. V-skrovet är kraftigare vilket gör att man åker bekvämare än i någon annan båt i jämförande storlek och farter. Helt enkelt en bekväm familjebåt med ovanligt goda sjöegenskaper!

Fakta Event Ribs
Längd: 9 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 1 200kg körklar med motor.
Anpassad för att köras på väg med en vanlig Volvo. Övernattning kan man arrangera för 2 vuxna + 2 barn utan problem. Inbyggd rostfri bränsletank 250 liter kan du utan vidare åka på långresa över dagen.

Info: www.eventribs.se

Engelska Sealine har världspremiär för en helt ny modell på Tullett Prebon London Boat Show i januari. Det är en variant med “walkthrough” byggd på deras senaste nya sports cruiser, SC42, som sjösätts nästa sommar. Båtmodellen har klara kännetecken från sina systermodeller SC35 och F42.

Som alltid är Sealine tidigt ute med moderna och egna linjer på SC42. Båten erbjuder, enligt varvet, mer utrymme och sociala utrymmen än vad jämförbara båtar i den här klassen ger.

Båten förvandlas från helt öppen till en mer skyddad båt på några minuter. Den har ett långt skrov, soft top med öppningsbart soltak och stora öppningsbara sidorutor.

En av de mer speciella lösningarna är att cockpit verkligen tar tillvara båtens hela bredd för sittgrupper. Den har fyra breda säten i båtens färdriktning, en helt instrumentbräda och en wet bar samt uppfällbar TV bakom sätena.

Akterut finns en matplats med sittplatser för tio personer i en stor grupp eller i två mindre enheter. Denna yta kan enkelt förvandlas till soldäck.

På motorsidan erbjujder Sealine dubbla Volvo Penta stern drives med joystick eller IPS.

Info: www.sealine.com

Garmin nu två nya xHD radarvingar, som ger HD-kvalitet i en robust och snygg design. GMR™ 404 xHD och GMR 406 xHD kompletterar den kraftfulla xHD-familjen med öppna radarvingar, som numera har samma höga prestanda oavsett om du väljer 4, 6 eller 12kW.

– GMR 404/406 xHD är idealiska för dig som kräver högre prestanda än vad en radarradom kan ge, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International. ”Dessa nya antenner ger bästa tänkbara HD-kvalitet till dagens kräsna marina marknad, men ändå till ett överkomligt pris.

Med en effekt på 4 kW och dubbla rotationshastigheter kombineras en lång räckvidd på 72 nm med avancerad videoteknik och åtta gånger snabbare samplingshastighet än tidigare modeller. Med denna nya prestanda får man bättre upplösning och målseparation samt bättre presentation av små eller avlägsna ekon som kan förbli oupptäckta på traditionella analoga radarsystem. Den kraftfulla 6-fot stora GMR 406 xHD har en 1,1-graders horisontell och 25-graders vertikal lobvinkel och den 4-fot stora GMR 404 xHD har en 1,8-graders horisontell och 25-graders vertikal lobvinkel.

För enklare och tydligare avläsning vid alla typer av situationer har dessa nya modeller en Dual Range funktion som gör att man kan dela skärmen på en nätverkskompatibel Garminplotter (MFD) och visa samt uppdatera två skalor samtidigt, så att användaren kan se både nära och fjärran mål samtidigt på en och samma display . Dessa Garmin radarenheter stödjer även MARPA (Mini Automatic Radar Plotting Aid) en funktion där man kan följa kurs, hastighet och CPA (Closest Point of Approach) till andra farkoster för att undvika kollision. (Kräver extern kursgivare).

Dessa nya xHD antenner överföra data via Garmin Marine Network ™, ett 100-megabit plug-and-play nätverk som tillåter användaren att bygga ut båtens system efter behov. Efter installation med Garmins GPSMAP 6000 eller 7000-serie, visas radarinformationen från GMR 404/406 XHD i färg på ett otroligt tydligt och nyansrikt sätt, och du kan även lägga radarbilden på sjökortsbilden och köra Radar Overlay så att det blir ännu enklare att läsa av bilden.

GMR 404 xHD har ett rekommenderat cirkapris på 41 290 kr, och GMR 406 xHD på 50 490 kr. Alla Garmin radarantenner har tre års garanti. xHD-antennerna beräknas finnas tillgängliga på marknaden under våren 2011.

Info: www.garmin.se

Elan har inte längre någon svensk generalagent. Men de nyheter som varvet presenterar via sin norska generalgent ser riktigt spännande ut. Bland annat denna tuffa 30 fots motorbåt, som kommer att introduceras på marknaden nästa år.

Elan Power 30 har inte bara fräcka linjer. Den ser också ut att få en riktigt lyxig inredning, att döma av den information som publicerats på bland annat norska Båtavisas hemsida.

Båten byggs som standard med två stycken kabiner. Den finns med singel- eller dubbelmontage av dieselmotorer, vilket är ett bra val beroende på kundens ekonomi och användningsområde.

Enligt vad vi erfar blir premiären i början av sommaren 2011.

Tekniska fakta
Längd: 9,90 m
Bredd: 3,50
Bränsle: 500 liter
Vatten: 220 liter
Passagerare: 8
Motorer: 2xVolvo Penta D3-170 hk eller 2xVolvo Penta D4-225 hk

Info: www.elan-marine.com

Nu blir två produkter blir en när Aronowitsch & Lyth introducerar nu mantågsplast i en ny UV-stabil kvalitet med större godstjocklek och som dessutom krymper mer. Invändig diameter före krymp är 12 mm. Efter full krympning är den invändiga diametern endast 2,5 mm och godstjockleken hela 2 mm (12 – 2,5 – 2), att jämföra med de tidigare produkterna (12 – 3 – 1,25) och (12 – 4 – 1,5).

Mantågsplast är ett prisvärt krympbart skyddsöverdrag, som passar till mantågswire med diameter från 3 mm. En mantågswire täckt med mantågsplast är skönare att greppa och syns bättre i mörker, vilket medför att wiren inte blir en försåtlig snubbeltråd. Den är tillverkad av en vit UV-beständig och kemikalie resistent plast, som krymps på mantågswiren i ugn eller med varmluftspistol.

Pris 28 kr/m.

Info: www.arolyth.se

LIROS är ny sponsor till matchracingseglingarna på Marstrand. Den väletablerade tågvirkestillverkaren finns närvarande redan i de stora evenemangen världen över, som America’s Cup, Volvo Ocean Race och de Olympiska Spelen. Stena Match Cup Sweden blir det första evenemanget på svenskt vatten som företaget engagerar sig i.

– Med tanke på vår verksamhet så är Stena Match Cup Sweden ett väldigt naturligt evenemang för oss att samarbeta med. Västkusten har vi ju gemensamt. Dessutom är det ett brett evenemang som tillåter en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser Match Cup Sweden som en marknadsföringsplattform främst av två anledningar. Dels för att bygga vårt varumärke ännu starkare. Dels för att stärka kundrelationer genom relationsskapande möten och aktiviteter, säger Johnny Källman, VD på LIROS.

På Brandspot, organisationen bakom evenemanget, ser man fram emot det nya samarbetet.

– Hela evenemang bygger på seglingen. Där ska vi ha topputrustning. LIROS har väldigt bra kvalitet på sitt tågvirke och ett brett sortiment. Det känns fantastiskt att kunna rigga alla båtar med LIROS. Det betyder mycket för seglarna och därmed också för hela evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig på Brandspot.

– Våra produkter används av världsstjärnor och professionella seglare. Eftersom de tycker att Match Cup Sweden är det bästa seglingsevenemanget när det gäller match racing så känns det självklart att vi ska vara en aktiv del i det, säger Johnny Källman.

Utöver Match Cupen sponsrar LIROS olympiska seglare som hjälper företaget med den löpande produktutvecklingen.

Info: www.lirosropes.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Nordic LNG utförde den första bunkringen av LNG till fartyget Viking Lady i Risavika den 25e november. Bunkringen utfördes via två LNG tankbilar i Risavika hamn, 400 meter från Skangass LNG fabrik. Viking Lady är världens första kommersiella fartyg med bränslecell anpassad för marint bruk. Bränslecellen ger flera fördelar så som reducerade avgasutsläpp, minskad bränsleförbrukning och tystare gång.

Bränslecellen och förbränningsmotorn på Viking Lady drivs av LNG (flytande naturgas). Detta reducerar drastiskt skadliga avgasutsläpp jämfört med traditionellt bränsle som används av fartyg i normala fall. Jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek så reduceras utsläppen med hjälp av den avancerade tekniken på Viking Lady motsvarande ett utsläpp av kväveoxid från 22000 personbilar årligen.

– Vi är mycket nöjda med att ha fått möjligheten att leverera LNG till Viking Lady under den tid hon opererar utanför Stavanger, säger Peter Blomberg, VD på Nordic LNG, och vi ser det som ett första steg i att positionera Risavika som den mest framstående bunkerhamnen för LNG i Skandinavien i framtiden.

Viking Lady deltag under klimatmötet COP15 i Köpenhamn i december 2009 för att visa på möjligheter i ny teknik för att reducera klimatpåverkan som fartygstrafik bidrar med. Viking Lady ritades av Vik Sandvik (nuvarande Wärtsilä Ship Design) och byggdes av West Contractors, och levererades 29 april 2009 till ägaren Eidesvik Offshore. Viking Lady opereras av Total E & P Norge men är förnärvarande utlånad till Lundin Norway AS.

Regerande världsmästarna Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi blev klara världsmästare för Dubais Victory Team, när de segrade i ett dramatiskt race 2 i Abu Dhabi Grand Prix. Tävlingen var spännande in i det sista med bland annat ett par kollisioner där Victory 2010, Skydive Dubai och italienska Negotiator var inblandade. Det racet gick direkt till omstart.

Andra plats gick till det norska Welmax teamets båda förare, Kolbjorn Selmer och Jorn Tandberg, efter en mäktig kamp om pallplatsen med deras norska rivaler i team Relekta med förarna Paul Gaiser och Christian Zaborowski som därmed tog sin första pallplats för i år.

Hela racingsäsongen har utspelat sig till ett drama mellan de överlägsna ledarna Team Fazza och de båda norska teamen. Tävlinarna, som besökte Uddevalal i augusti, har följts av dramatik både på och utanför banorna. Tävlingen i Uddevalla gick i konkurs medan tävlingen i norska Arendal fortfarande brottas med stora ekonomiska problem.

Den väldsamma smällen mellan Abdullah Al Meharibi och Talib Al Sayed i Skydive Dubai och Italiens Luca Fendi och Giovanii Carpitella i Negotiator inträffade nästan omdedelbart. De kom sida vid sida i hög fart till ett av de första rundningsmärkena och sedan var kollissionen oundviklig.

Med sin tredje VM-titel redan säkrad ska nu Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi sätta fokus på att få Team Abu Dhabi i bästa skick inför Middle East Championship i den slutliga Grand Prix-finalen för säsongen, som hålls i Dubai, 9-11 december.

ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 2 – results

1. Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.30.26,42
2. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.24,62
3. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) + 00.43,72
4. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 00.54,48
5. GiorgiOffshore – S Sardelli (ITA) / N Giorgi (ITA) + 01.47,45
6. GSG Ceramic Design – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) dnf
Skydive Dubai – A Al Mehairbi (UAE) / T Al Sayed (UAE) dns
Victory 2010 – G Manuzzi (SMR) / A Al Marri (UAE) dns
Negotiator – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) dns

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 10 of 12

1. Fazza – 172pts 2. Skydive Dubai – 114pts 3. Negotiator – 98pts 4. GSG Ceramic Design – 72pts 5. Welmax – 56pts 6. Relekta – 43pts 7. Team Abu Dhabi – 42pts 8. GiorgiOffshore – 38pts 9. Victory 2010 – 15pts 10. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 11. Welmax Alianza – 10pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 2 of 4

1. Team Abu Dhabi – 29pts 2. Fazza – 25pts 3. Relekta – 21pts 4= Victory 2010 – 15pts 4= Welmax – 15pts 6. GiorgiOffshore – 14pts 7. Negotiator – 12pts 8. Skydive Dubai – 4pts 9. GSG Ceramic Design – 0pts

Info: www.class-1.com

Helgen 12-14 november anordnade Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt i samarbete med Presenthörnan i Stenungsund. Det annorlunda evenemanget utgjordes av en ”jakt” på föremål skapade av konstnären Åsa Jungnelius för Kosta Boda och var uppdelad på olika stationer varpå det bjöds tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen stod konstnären själv och berikade gästerna genom att dela med sig av sitt konstnärskap.

Under en helg i november förvandlades Stenungsbaden till en visningsplats då konstnären Åsa Jungnelius bjöds in för att visa upp sitt arbete, ett konstnärskap som kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. Runt om på hotellet hade föremål placerats ut, bl.a. ur den berömda Make Up-serien från Kosta Boda med överdimensionerade nagellacksflaskor och läppstift i glas. Under skattjakten bjöds gästerna på dryck och tilltugg, avslutningsvis välkomnades samtliga in till Villa JC Stevens dit även konstnärinnan själv anslöt för att berätta om bakgrunden till hennes konstnärskap. Varje deltagare fick sedan champagneglaset XLARGE från Kosta Boda-serien Sugar Dandy med sig hem.

Skattjakten var ett samarbete mellan Presenthörnan i Stenungsund och Stenungsbaden. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige. När Presenthörnan skulle exekvera en visning med Jungnelius verk letade man efter en mer passande lokal för nya vinklingar och valet föll på Stenungsbaden Yacht Club som erbjöd både yta och en stimulerande atmosfär.

-Vi har arbetat ihop tidigare och valet kändes naturligt med tanke på kombinationen avkoppling, god mat och konst. Stenungsbaden nappade på idén och vi sydde ihop ett lyckat koncept med hotellets faciliteter tillsammans med Jungnelius arbeten och en upptäcktsfärd, eller skattjakt, som förenade de båda. Evenemanget blev otroligt lyckat. Nöjda gäster på ett fullbokat hotell vandrade omkring mellan de olika stationerna, tog del av tankeväckande konstlektyr på varje anhalt och fick slutligen en föreläsning av Åsa Jungnelius själv. Det här gav definitivt mersmak för både Stenungsbaden och oss på Presenthörnan, säger Per-Eric Pettersson på Presenthörnan i Stenungsund.

-Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett sådant här lyckat arrangemang i ryggen är vi förstås oerhört taggade att genomföra liknande projekt framgent, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

-I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan – men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Bilden:
Rum av Åsa Jungnelius.

Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes.

I samband med utbyggnaden av Strömkajen nedanför Grand Hotell insåg grävmaskinisten att han fått vrakdelar i skopan. Snabbt tillkallades marinarkeologer från Sjöhistoriska museet som upphetsat kunde konstatera att det rörde sig om något så ovanligt som delar från ett fartyg med hopsydd bordläggning.

– Vrakfyndet är oerhört intressant med tanke på själva fyndplatsen. Här på Blasieholmen, fram till en bit in på 1600-talet, låg länge flottans skeppsvarv och det var faktiskt här som Vasa byggdes, berättar Hans-Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet.

Hans-Lennart Ohlsson är idag tacksam för att de ansvariga vid schaktningen kontaktade Sjöhistoriska museet direkt. Museets marinarkeologer åkte till Blasieholmen utan några särskilda förväntningar och började rutinartat gå igenom materialet som stuvats i sk big pack-säckar bakom Nationalmuseum.

– Men vi fattade rätt snart att det här var något alldeles speciellt. Man inser ju att Stockholm under ytan kan bjuda på något spännande när man minst anar det, säger Jim Hansson, förste marinarkeolog på plats.

En datering ska göras på Nationalmuseum i Köpenhamn med en metod som kallas dendrokronologi där man genom att jämföra årsringar med referenser kan se vilket år virket fällts. Vid årsskiftet hoppas man få svar. Men arkeologerna är rätt säkra på att vraket är äldre än från år 1700 med tanke på strandlinjen. Tekniken att binda ihop bordläggningen med vidjor skvallrar också om ett ursprung från öster, kanske Baltikum. I Sverige användes tekniken att sy ihop båtar under förhistorisk tid. I Ryssland och Baltikum fanns en tradition att bygga större hopsydda fartyg från 1500-talet och framåt. Jens Lindström, marinarkeolog, ser redan nu ett möjligt scenario kring varför fartyget återfunnits vid Blasieholmen:

– Under stora delar av 1600-talet dominerade Sverige Östersjön och fartyg av östlig typ ingick naturligt i flottan som hade sin bas just här.

Forskarna vet ytterst lite om den här skeppsbyggnadstekniken och det finns ytterst få återfunna vrak av den här typen och absolut inga i den storlek som vrakdelarnas dimensioner visar på. I Stockholm återfanns på 1800-talet några bordläggningsplankor från ett liknande men antagligen mindre vrak som daterats till sent 1600-tal. Dessa är i sämre skick än de som nu återfunnits där man till och med kan se märken av yxhugg.

Om några veckor får marinarkeologerna möjlighet att vara med när byggjobbarna gräver vidare på fyndplatsen och hoppas då på fortsatta fynd.

Bildtext:
Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes. Skeppsedelarna som valts ut för dokumentation. Fotograf/Källa:Jens Lindström, SMM.

Irländska Dubarry har fått en ny svensk generalagent. Företaget lanserar en ny lättviktsstövel, “Newport-Unisex”. Tillverkad i Gore-Tex som håller vattnet borta samt fötterna torra och varma.

Innersulan är uttagbar. Tillverkad i svart läder-carbonfärgad cordura med Gore-tex membram. Tå-hätta i gummi och non-marking / non-slip sula.

Storlekar: EU 37-47

Pris: 2 695 kr.

Info: www.navitex.se

Den amerikanska Hallberg-Rassy 43:an “Smidge” vann nyligen både klassen och totalseger i det berömda rallyt Caribbean 1500. Rallyt går från Hampton, VA, USA, 1 500 Nm segling till British Virgin Islands i Karibien.

Maury Benbow rapporterar:

“Detta var vår första längre oceansegling med Smidge, vår Hallberg-Rassy 43:a och vi är väldigt nöjda med båtens prestanda. Vi kände oss alltid trygga på vår segling över golfströmmen i 10-13 m/s nordvästlig vind. Vår besättning bestående av Mike Beckmann, Rob Sharp, Nate Benbow, min man Bonnie och mig skapade ett fantastiskt lag. När förhållandena var som tuffast, drog vi vitsar och åt varmlagad mat. Vi seglade uppmärksamt dag och natt och hämtade ut bra båtfart hela tiden, vilket gjorde att vi placerade oss som vinnare totalt efter korrigerad tid.”

“Vi uppskattar arrangören Steve Black och hans lags fina insats att förverkliga den här underbara seglingen. Detta har gett oss minnen för livet. Jag hoppas vi får möjlighet att delta även i framtida Caribbean 1500.”

För mer information om Caribbean 1500, besök: www.carib1500.com

Från Sebago kommer denna varma vinterjacka. Den heter Mount Lemon Down Parca och har yttertyg av PU-laminerad ripstopnylon och fyllning av gåsdun. Skulderpanelerna är av PU-laminerad mini oxfordnylon.

Dubbelfodret i nylon håller dunet på plats och jackan har mjuka fodrade fickor. Finns i färgerna Italian blue, Red och Navy, storlekar XS-XXXL, ca pris 3995:-

Info: www.trendmark.se

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en tilläggsbeställning från Lockheed Martin Canada på 108 Mkr gällande ytterligare förbättring av radarsystemet Sea Giraffe 150 HC 2D för att modernisera den kanadensiska flottans fregatter av Halifax-klassen. Leveranserna är planerade till 2011-2016.

Saab har tillhandahållit radarutrustning till den kanadensiska flottan sedan tidigt nittiotal. Tilläggsbeställningen innebär ytterligare förbättringar och modifieringar av den nuvarande Sea Giraffe 150 HC, vilket säkerställer en hög funktionstillgänglighet samt ger nya och förbättrade radarfunktioner i åtskilliga år.

– Vi är väldigt nöjda med att Lockheed Martin Canada och den kanadensiska flottan har valt Saabs radar för det här moderniseringsprogrammet, säger Micael Johansson, Senior Vice President och affärsområdeschef för Electronic Defence Systems.

Modifieringen av Sea Giraffe 150 ökar dess prestanda i svår klottermiljö, t.ex. kuststräckor, samt anpassar radarn till den senaste generationens Sea Giraffe AMB-system. Detta kommer att förse den kanadensiska flottan med en radarutrustning av teknisk toppklass som kompletterar andra radaravkännare ombord med dess förbättrade förmåga att upptäcka och spåra mål med liten radarmålyta vid, eller strax ovanför, havsytan. Fler förmågor kan enkelt läggas till radarsystemet för att möta nya hot eller för att tillmötesgå nya krav.

Radarförbättringen är en del i ett större kontrakt för integrering av stridsledningssystem som tilldelades Lockheed Martin Kanada under 2008 som slutligen ska tillhandahålla ett nytt ledningssystem, inklusive radar, taktiska datalänkar, signalspaning och andra stridsförmågor åt den kanadensiska flottans fregatter av Halifax-klassen.

Som en del i beställningen kommer det helägda Saab-bolaget Saab Microwave Canada Ltd i Halifax, Nova Scotia, att tillhandahålla ytterligare stödtjänster åt den kanadensiska flottan.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Info: www.saabgroup.com

Foto: Saab.

Nyheterna står som spön i backen från tyska Bavaria. Den allra senaste nyheten är en 34 fots hardtop-version som komplettering till den Sport 34 som presenterades båtmässan “interboot” i Friedrichshafen i september 2010. Den nya versionen av båten kommer att lanseras i mars 2011.

Det Bavaria gör påminner till stor del om bilindustrin. Företaget tar fram en plattform på i det här fallet 34 fot och förser den med olika lösning som till exempel hard-top eller sportmodell. På samma sätt arbetar skandinaviska företag som Nimbus och Nord West Yachts för att kunderna ska kunna köpa just den båttyp som de vill ha i rätt storleksklass.

Designen och konstruktionen hos Bavaria HT 34 har tagits fram i samarbete med BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group.

De tekniska lösningarna påminner till stora delar om liknande förändringar till hard-top på systermodellerna. Till exempel kan soltaket manövreras med en manuell softtop.

Enligt Bavaria ska priserna för nya Bavaria HT 34 starta på €129.900 plus moms. Detta blir dentredje HT-modellen från företaget. De övriga är HT 38 och HT 43.

Info: www.bavariasverige.se

Italienska Sessa Marin är ett av de mest spännande båtföretagen i Europa för tillfället. De presenterar nyheter i en stadig takt och är i framkant både vag gäller stil och design. Den senaste nyheten är denna 32-fots båt i ett nytt koncept, som Sessa kallar Yacht-cruiser. Sessa är även på väg att få en svensk generalagent, enligt vad Båtliv erfar.

Denna “Yacht-cruiser” är en uppföljare till Sessa C35 och
C38. Trots de kompakta yttermåtten är det, enligt varvet, en rymlig båt med hög kvalitetskänsla.

Bland de tydligaste designgreppen finns ett soltak som flyter fint in i båtens övriga linjer, vilket inte är helt vanligt på den här typen av båt. När taket är helt öppet är salongen helt öppen uppåt. Tack vare stora ljusinsläpp på sidorna blir känslan i båen då extra rymlig, nästan som i en helt öppen båtmodell.

I kabinen används lite trendigare material som till exempel chokladfärgat läder, kanelfärgad valnöt och även i övrigt varma och moderna material.

Master cabin ligger mitt i båten, vilket ger maximal komfort. Badrummet fungerar även som ett slags mellanrum till dubbelkojerna.

Båten har bland annat en “lounge” som kan förvandlas till en andra kabin, ett separat duschrum och en stor badplattform med plats för en jolle eller vattenskoter.

Sessa C32 finns med två olika motoralternativ:
Diesel VOLVO PENTA D3 200 hk (med joystick)
Bensin VOLVO PENTA V8 GXi 5.0

Världspremiären hålls på Paris Boat Show i december.

En ny svensk generalagent för Sessa Marin kan presenteras den närmaste tiden, enligt vad Båtliv erfar.

Tekniska fakta
Längd: 9,75 m
Bredd: 3,00 m
Motor: max 540 hk / 402 kW
Passagerare: 8
Vikt: 8 ton
Bränsle: 515 l
Vatten: 110 l
Hålltank: 46 l

Info: www.sessamarine.com

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning från den indiska sjöfartsmyndigheten DGLL för leverans av ett system för kustövervakning för hela den indiska kusten. Beställningen är värd cirka 116 Mkr. Tidigare i veckan fick en Saab beställning på Gripenplan (bilden).

Systemet som DGLL (Directorate General of Lighthouses and Lightships) beställt omfattar sensorer längs kusten och tillhörande utrustning för regionala och nationella ledningscentraler. Användare av systemet förutom sjöfartsmyndigheten är indiska flottan, Kustbevakningen samt DG Shipping, som övervakar sjötrafiken.

Saab kommer att genomföra projektet som innefattar installation, utbildning och support tillsammans med den indiska partnern Elcome Marine Services.

Leveranserna inleds omedelbart och projektet ska vara klart inom 18 månader.

Bedömningen är att Saab med denna strategiska order, som redan innehåller framtida optioner, kan utveckla ytterligare affärer i Indien inom det marina området.

– Våra system för övervakning av sjötrafik har installerats längs flera av världens kuster och även i inlandsvattenvägar i Europa och i Kina. Med denna order flyttar vi fram våra positioner ytterligare, säger Gunilla Fransson, chef för Saabs affärsområde Security and Defence Solutions.

– Det är också glädjande att vi nu både fördjupar och breddar vår relation med Indien. Jämte de samarbeten vi redan har ser vi landet som en viktig framtidsmarknad för Saab.

Efter åtta månaders arbete står det klart att Helsingborgs stad ska stå som värd för Svenska Mästerskapet för juniorer i segling sommaren 2012. – Det är oerhört roligt för segelsporten i Helsingborg och i Skåne. De fina seglingsvattnen utanför Råå hamn och Helsingborgsklubbarnas erfarenhet från stora kappseglings-arrangemang, gör att vi kan sätta ribban högt. Det här blir ett av de bästa JSM någonsin, säger Niklas Nordén, ordförande i Råå Jolleklubb.

Bakom arrangemanget och ansökan står de fyra klubbarna Helsingborg Yacht Club, Råå Jolle-klubb, Råå Helsingborg segelsällskap, Domstens Båtklubb tillsammans med Helsingborgs stad och Event in Skåne. Råå Hamn är tävlingshamnen och arrangörerna räknar med 650 båtar, 750 seglare och 250 följebåtar.

– Vi arbetar aktivt tillsammans med förenings- och näringslivet för att värva evenemang till Helsingborg. Att vi lyckats vinna denna tävling till Helsingborg visar att vår strategi fungerar säger Johan Lundell, evenemangsansvarig i Helsingborgs stad.

Även Lena Engström, ordförande Svenska seglarförbundet, är nöjd över att Helsingborg står som värd för JSM 2012.

– Vi är otroligt imponerade över Helsingborgs ansökan och känner en trygghet i att staden tillsammans med klubbarna ansökt om detta stora evenemang. Just nu växer tävlingen kraftigt och förbundet ser ett behov av att klubbarna i framtiden ansöker tillsammans med kommunen.

Fakta:
750 seglare beräknas delta och dubbelt så många medresenärer

fyra seglarklubbar arrangerar tävlingen med stöd ifrån Helsingborg stad

JSM består av nio klasser vilka fördelas på 4 tävlingsbanor
JSM är den största segeltävlingen i Sverige sett till antalet deltagare.

Varför är det så svårt att få energieffektiva lösningar att genomföras trots att de är bra både för miljön och för plånboken? Den frågan har Christer Gerdin och Louise Hammarberg gått till botten med. Deras examensarbete, som ger företag hjälp på vägen, får i år Swecos studentpris.

‒ Ett klockrent examensarbete som har en stor potential att påskynda hållbar samhällsutveckling, säger Andreas Gyllenhammar, klimat- och miljöstrateg på Sweco som har läst och analyserat bidragen till årets studentpris.

I examensarbetet har Christer Gerdin och Louise Hammarberg tittat på ett antal flaskhalsar och dessutom utvecklat ett verktyg som räknar, förklarar och hjälper till att överbrygga de kommunikationsproblem som lätt uppstår när större energieffektiva lösningar ska genomföras. Fem faktorer som är avgörande för att lyckas genomdriva fler investeringar i energieffektiva lösningar presenteras i arbetet.

‒ Det känns väldigt roligt att vårt arbete har blivit uppmärksammat. Egentligen kan det ju tyckas självklart att investeringar som är både lönsamma och hållbara också ska genomföras men frågan behöver all uppmärksamhet den kan få för att snabba på företags arbete i en mer hållbar riktning, berättar pristagarna.

Fakta:
• Swecos studentpris har instiftats för att uppmärksamma examensarbeten som visar på smarta lösningar för ett bättre klimat.

• Christer Gerdins och Louise Hammarbergs examensarbete går under titeln ”Varför genomförs inte lönsamma energiinvesteringar – en studie av beslutsfaktorerna vid investeringar inom fastighetsbranschen”. Arbetet genomfördes inom Mastersprogrammet ”Technology Management”, som är ett samarbete mellan Lunds Tekniska Högskola och Lunds Ekonomihögskola.

• Priset, ett resestipendium på 25 000 kronor, delades ut av Mattias Klum under Swecos inspirationsdag på Moderna Museet den 23 november.

• Den 23 november delades även Stora Energipriset ut till Alingsåshem med vd Ing-Marie Odegren.

• Christer Gerdin och Louise Hammarberg har avslutat sina studier. Christer Gerdin är idag trainee på NCC och Louise Hammarberg är trainee på Vattenfall.

• I juryn för Swecos studentpris sitter Carl-Erik Nyquist, juryns ordförande, Tomas Kåberger, generaldirektör på Energimyndigheten, Lars Nilsson, fd chefredaktör på Ny Teknik, Lennart Jagemar, docent vid Chalmers, Per Fahlén, professor vid Chalmers, Louise Trygg, forskare i Linköping samt Lars Olof Matsson och Karin Annerwall Parö, båda Sweco.

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 300 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Sjöfartsverket och färjerederierna har kommit överens om en gemensam handlingsplan, för att uppnå säkra och snabba transporter oavsett hur svåra de kommande vintrarna blir. Efter förra vinterns hårda påfrestningar på färjetrafiken i Ålands Hav, när flera passagerarfärjor blev stillastående i isen på grund av extrema väderförhållanden, har färjerederierna och Sjöfartsverket tagit fram en gemensam handlingsplan inför nästa säsong.

Det handlar framför allt om en gemensam kommunikationsplan för att underlätta kontakterna mellan rederierna och Sjöfartsverket. Målet är att uppnå säkra och snabba transporter oavsett hur svår vintern blir, genom att alla berörda ska ha aktuell och riktig information om isläget.

Från Sjöfartsverkets sida kommer man att informera om det rådande isläget så fort det blir aktuellt – i början av vintern en gång i veckan och när isläget blir besvärligt en gång om dagen. Kontaktlistor har upprättats så att Sjöfartsverkets isbrytarledning kan nå alla befälhavare på samtliga passagerarfärjor med information när läget kräver det.

Sjöfartsverket kommer också att förbättra den interna informationen, så att alla berörda inom myndigheten är väl uppdaterade om det aktuella läget och därmed ger en och samma bild till kunderna. Om isläget blir så extremt att det finns risk att farleder stängs kommer Sjöfartsverkets isbrytarledning kalla alla berörda färjerederier till möte.

Från färjerederiernas sida (Viking Line, Tallink/Silja Line, Finnlines och Birka/Eckerö) kommer man att skicka in israpporter till isbrytarledningen via ett fastställt formulär, som alla befälhavare kommer att ha tillgång till. På så sätt får isbrytarledningen en god uppfattning om hur isläget är och när det kan bli aktuellt att sätta in isbrytare så långt söderut som i Stockholmstrakten och Ålands Hav.

– Vi har haft en konstruktiv diskussion, som har lett till ett etablerat samarbete med färjerederierna. Målet är att vi ska ha en bra dialog även i fortsättningen, oavsett hur svårt isläget blir. Att lyssna på våra kunders önskemål är en viktig del i vårt arbete, säger Maria Ottosson, kommunikationschef för Sjöfartsverket.

– Från rederiernas sida är vi nöjda med att det initiativ som togs i våras för att uppnå bättre information och samordning mellan Sjöfartsverket och deras kunder, alltså rederierna, nu har lett fram till en bra och konkret handlingsplan som vi alla står bakom, säger Jan Kårström, VD Viking Line Skandinavien.

Info: www.sjofartsverket.se

På Scandinavian Boat Show 2010 i Stockholm var de stora båtarna tillbaka på allvar. Störst och mäktigast av alla var Delta 54 IPS. Text: Lars-Åke Redéen Foto: Roland Brinkberg

Efter förra årets ganska magra version av Skandinaviens enda storbåtmässa var det desto mer uppiggande att se välfyllda bryggor på årets mässa i Älvsjö.

Denna den 14:e upplagan av Scandinavian Boat Show bjöd på hela 37 nyheter. Och båtarna var stora; över hälften var på minst 37 fot.

Den allra största enskilda nyheten var Delta 54 IPS. Det är en riktigt maffig motorbåt med en egen historia som börjar i den första Deltabåten som kom för flera år sedan. Därefter har Delta snabbt vuxit till att bli ett respekterat båtmärke med en helt egen framtoning.

Skrovet till Delta 54 IPS, som är på 16,60×4,60 m, sjösattes i december 2009. Då användes en Delta 29 som barlast och inbyggd styrplats. Den båt som visades upp på mässan hade en väldigt generös planlösning med en riktigt stor salong, tre kabiner och två stora badrum med dusch. Båten är väldigt genomtänkt och bra på många sätt, men en del lösningar som till exempel avsaknaden av något att hålla sig i på det enorma fördäcket och en del vassa kanter som man kan slå sig på borde rättas till.

Delta 54, designad av Lars Modin, är byggd med vakuuminjicering i kolfiber och vinylester, vilket ger en superstark båt. Med tre stycken Volvo Penta IPS 600 är toppfarten över 40 knop. Vid 30 knop ligger bränsleförbrukningen på 4 lit/Nm.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Delta 54 IPS är på totalt 18,10 m inklusive badbryggan. För designen svarar Lars Modin. Den 15 ton tunga båten gör över 40 knop. www.deltapowerboats.se

Anytec 860 SPDI är en ny båt från denna svenska aluminiumbåtstillverkare. Det är en rejält tilltagen båt för den som vill ha en stor och öppen båt med ett vasst skrov. 860 SPDI har många typiska Anytecegenskaper, som till exempel avbärarlist och ett gediget utförande. Den är på 8,60×2,62 m. På mässan visades den med inombordare, men den kommer även att säljas för enkel och singelmontage med utombordare. www.anytec.se

Combo 38 är en annorlunda bobåt med stora utrymmen. Den känns som en flytande sommarstuga och är på 11,6×3,98 m och utrustad med xx170 hk MerCruiser. Toppfart 23 knop. www.comboboats.com

Delab Marin är känt för sina fina elpaneler för båtar. På mässan visades den nya panelen ELC 65 i två båtar hos Scan Yacht. ELC är planerad i två versioner, den ena med en avancerad TBS Batt-Meter, den andra i en enklare version med en Wema digital voltmätare.

www.delabmarin.se

Scandinavian Cruiser hade inte svensk premiär, men stod för ett av mässans mysigaste inslag. Denna linjesköna båt är på 5,68×1,30 m och är byggd med linjer från de gamla skärgårdskryssarna. www.pcm-marin.se

Kanadensiska Stanley Boats hade svensk premiär på mässan. Den här modellen heter Landingcraft 40. Den byggs helt i aluminium av hög marinkvalité och finns i åtta olika storlekar på 22–40. Bottenplåten är 6,25 mm tjock och däcket på Bullsnose 40” är 37 m2. Båten lastar upp till 9 ton. Rekommenderade motorer är 2xVolvo Penta D6 280 hk. www.stanleyboats.se

Dufour 375 lanserades i somras och är på 11,19×3,85 m. Båten finns med dubbla rattar i versionen Grand Large. www.beckerbat.se

Uppskattningsvis 80 procent av avfallet på Bohuskusten kommer från andra länder. Skräpet förorenar näringskedjorna i havet och försämrar hälsan hos djur som lever i eller i närheten av den marina miljön. Det försvårar dessutom förutsättningarna för kustturismen. Den 29 november tar västsvenska aktörer gemensamt upp frågan på ett seminarium i Bryssel.

Attraktiva naturmiljöer skräpas ner av hårdplast, frigolit och annat avfall som förs in med havsströmmarna. Problemet är internationellt. I Bohusläns skärgårdar kommer uppskattningsvis 80 procent av avfallet från andra länder.

EU:s gemensamma politik för havsmiljön, havsmiljödirektivet, gör det möjligt att på allvar prioritera frågan om nedskräpningen av havet och kusterna. Havsmiljödirektivet kräver att EU-länderna ska ha uppnått god havsmiljö år 2020. I ett gemensamt havsområde, som till exempel Nordsjön, måste länderna hjälpas åt för att uppnå en god miljö i havet.

Den 29 november tar Västra Götalandsregionen, Länsstyrelsen i Västra Götalands län och kommunerna i norra Bohuslän upp frågan på ett gemensamt seminarium i Bryssel. På seminariet deltar representanter från bland andra EU-kommissionen och EU-parlamentet.

Förhoppningen är att få upp ögonen för att problemen med nedskräpningen av havet kräver samarbete över nationsgränserna och med flera sektorer för att lösas. Det kräver att havsmiljöpolitiken blir tydligare på att de som skräpar ner i havet också tvingas ta ansvar för sitt avfall.

Ditt sätt att leva är inte möjligt utan handel. Handel är inte möjlig utan sjöfart. Handelssjöfartens historia är en berättelse om dig och din värld. Kom och upplev den berättelsen i Sjöhistoriska museets stora utställning Shipping & Shopping! Den 3 december är det invigning. Museet bjuder på entrén, på schyssta bananer och på massor av aktiviteter: visningar, skaparverkstad, skattjakt med mera. Och så ska utställningens skeppskatt få ett namn.

Arbetet med Shipping & Shopping har pågått under två år och är en av Sjöhistoriskas största utställningssatsningar sedan museet öppnade 1938.
– Sverige har en lång och spännande sjöfartshistoria. Och idag är vi mer beroende av sjöfarten än någonsin. Shipping & Shopping känns helt rätt i tiden, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Genom utställningens olika teman kan besökarna följa sjöfartshistorien med handel som utgångspunkt; Varför bedriver vi handel? Varför är handeln beroende av sjöfart? Varför ser fartyg ut som de gör? Hur är det att vara sjöman? Hur har våra vanor påverkats av sjöfarten? Hur fungerade sjöfarten förr, hur ser den ut idag och hur ser den ut i framtiden?
– Sjöfarten finns bakom vår vardag. Ett av målen med utställningen är att visa dessa kopplingar och ge ett sammanhang – att visa hur vårt begär efter något sätter igång en handelskedja. Andra mål är att besökarna ska bli nyfikna på ämnet och ha kul tillsammans. Det finns gott om finurlig interaktivitet i utställningen, säger Tove Frambäck, projektledare på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

Utställningen är byggd med tillgänglighet och miljö i fokus. Den innehåller både nya konstruktionsmaterial och nya tankar kring pedagogik.
– Hela rummet andas sjöfart och på ett sätt som väcker fantasi. Det är en formgivning som ger ett mervärde åt innehållet. Det är en utställning man blir glad av säger Tove Frambäck.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Foto: Anneli Karlsson.

Info: www.sjohistoriska.se

Nu godkänner även Länsförsäkringar det trådlösa dödmansgreppet CoastKey. Båtägare får därmed 10 procent rabatt på försäkringspremien samt självriskeliminering om båten blir stulen. CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart som också fungerar som startspärr.

Tidigare i höst har även försäkringsbolaget Atlantica beslutat att ge båtförare rabatt på premien om man investerar i CoastKey.

– Länsförsäkringar ger 10 procents rabatt på premien och självriskeliminering vid stöld av hela båten. Om man kombinerar CoastKey med ett godkänt spårsystem, som till exempel DEFA Tracking, kan man få upp till 20 procents rabatt på premien. Då kräver Länsförsäkringar även att spårsystemet är kopplat till larmcentral, säger Dan Eriksson, produktspecialist på CoastKey, som lovordar försäkringsbolagens agerande.

– Det är fortfarande en lång bit kvar innan man till sjöss värderar dödmansgrepp på samma sätt som man i trafiken värderar bilbältet. Att få rabatt på försäkringen kan göra att fler båtägare ser ett värde i att satsa på sin egen säkerhet ombord.

Info: www.kgk.se

Yamarin presenterar en ny day cruiser för säsongen 2011. Yamarin 65 Day Cruiser är en ny generation av den omtyckta testvinnaren 64 Day Cruiser. Företaget har premiär för den nya modellen för allmänheten på Vene 11 Båtmässan i Helsingfors i februari 2011. Båtliv har redan provkört båten och upplever den som mycket välbalanserad och bra i sjön.

Yamarin 64 Day Cruiser har redan flera år varit den mest sålda day cruisern i Norden. Modellen har speciellt fått beröm för sina fina köregenskaper och den har vunnit många nordiska jämförelsetest.

Skrovet på nya Yamarin 65 DC grundar sig på 64 DC skrov, vilket betyder att perfekta köregenskaper är garanterade. Båtens däck är nytt från för till akter med en ny smäckrare formgivning.

Båtens sittbrunn, kajuta och pulpeter är utvecklade efter kundernas önskemål. Sittbrunnen i Yamarin 65 DC är större än tidigare. Pulpeterna har helt ny design och grå färg som reflekterar mindre än en vit yta. Förarmiljön omfattar förutom en bekväm körställning även plats för 9 tums kartplotter, kompass, radio och brytarpanel för trimplan.

I pulpeten på babordssidan finns ett stort handsfack där man också kan montera ett tvättställ. Bredvid tvättstället kan man montera ett klaffbord och på det en gasspis och på detta sätt får man ett pentry där allt finns nära tillhands. Därtill kan man välja att utrusta båten endera med bärbar kylbox eller kylskåp av utdragbar modell. Givetvis finns det plats även för kemtoa.

Båtens kajuta är rymligare än förr. Man går in i kajutan mitt i båten via en skjutdörr. I kajutan finns två kojer på 190 cm och gott om plats för fötterna. Dessutom har kajutan mera stuvutrymme än tidigare. Det finns gott om stuvplats också i sittbrunnen under akterbänken: i ett och samma stuvfack som är indelat i sektorer får kylboxar, vattenskidor och andra också stora och långa föremål bra plats.

Den stiliga vindrutan har en stabil aluminiumram och högklassiga beslag. Båten har i stil med Yamarins större day cruisers ett djupt kapellgarage där det är lätt att sänka ner kapellet.

Yamarin 65 DC har en stor badplattform och också ankarboxarna är djupare än hos föregångaren. Passagen ut till badplattformen underlättas av att bordet är av klaffmodell och kan vikas åt sidan.

Teklniska fakta
Längd: 6,30 m
Bärkraft: 7 personer
Bredd: 2,5 m
Motor: 115–225 hk
Vikt: ca 1 170 kg

Info: www.yamarin.fi

Kommentarer

Mattias 15:38:46 2010-12-07

Oj vad jag vill ha en sån… Trots att jag redan har DC64:an.