nyhetstest

Svenska Aspect40 lanseras i en ny Cruising och Racing-version. Vid beställning under våren 2011 levereras den nya versionen redan till våren 2012. Båten är en 40-fots helsvensk familjeracer byggd i högprestandamaterial både in- och utvändigt.

Aspect40 tillverkas i Sverige av svenska ägare. Båten byggs i vakuuminjicerat glasfiberlaminat med kolfiberförstärkningar.

Trots exklusiva materialval och den senaste tekniken inom segling tillverkas båten till rimliga kostnader.
Den nya Cruising/Racing-versionen tas fram till ett attraktivt pris.

– Aspect40 har varit snabbaste kölbåt i fem av sju genomförda tävlingar i Östersjön under 2010, berättar Rolf Tannergård som står för idén bakom Aspect40.

Båten blev även utsedd till Årets Nyhet 2010 på båtmässan Allt för sjön. Aspect40 är lättseglad trots sin storlek och kan enkelt hanteras av två personer.

Info: www.aspect40.se

Dubarrys välkända Ultima och Shamrock tillhör världseliten bland seglarstövlar. Bland dem som har hjälpt till med utvecklingen finns teamet på Green Dragon i Volvo Ocean Race. Resultatet blev Dubarrys Crosshaven.

Stöveln har inbyggd vattentät membran och även toppförslutning i form av en damask, som gör att stöveln sitter säkert fast i de enormt påfrestande förhållanden som seglare utsätts för i Södra Oceanen. Stöveln är även varmare än de äldre modellerna och är försedd med Gore-Tex vattentätt membran och är extra förstärkt i tå och häl samt med en sula inspirerad av F1-teknik.

Info: www.navitex.se

Huges Marina expanderar med nya varumärken för att komplettera befintlig produktportfölj. För att möta behovet av en allt bredare målgrupp tar företaget upp fler varumärken som kommer att komplettera det redan breda sortimentet.

– Vi har haft en lucka att fylla och detta kommer att göra oss ännu mer intressanta hos båtköpare. De varumärken som nu tas upp är Larson Boats, Triumph och Marquis, säger Janne Lundmark, VD för Huges Marina.

Larson Boats är en av USA:s största båtbyggare, med en av världens modernaste båtfabriker som snarare påminner om en bilfabrik än ett traditionellt varv. Företaget är grundat av en svenskättling och bygger premiumbåtar av högsta kvalitet.

I sortimentet återfinns både bowriders och daycruisers. Båtar upp till 25 fot byggs med den moderna VEC-tekniken, vilket ger skrov av högsta kvalitet.

Triumph tillverkar kompromisslösa båtar i ropleneplast, en modern formgjuten plast som är i det närmaste oförstörbar. Den moderna datoriserade gjutprocessen ger millimiterprecision. Plastens kraftabsorberande egenskaper gör att båtarna tar sjö extremt bra.

Marquis är båtar designade av Nuvolari-Lenard design, kända över Europa för sina stilbildande båtar och byggs på Marquis-varvet i USA.

Pentax breddar sin vattentäta kamerafamilj med två nya modeller: Optio WG1 och Optio WG1-GPS. De är betydligt tåligare än tidigare modeller och mer specialiserade för utomhusanvändning.

Pentax Optio WG1 är vattentät upp till tio meters djup, idealisk för undervattensanvändning. Den är även exceptionellt stötsäker, vilket innebär att den klarar fritt fall från 1,5 meter och upp till 100 kg tryck.

Det är en äkta utomhuskamera som klarar extrema temperaturer, ända ner till -10°C. Den inte är bara konstruerad för extremsporter, som surfing, snowboardåkning, bungee jumping, freestyle skidåkning, bergsklättring och sky diving, den passar även i det dagliga livet där man riskerar att spilla kaffe eller sätta sig på kameran.

Pentax Optio WG1-GPS är en version av kameran med inbyggd GPS för geo-taggning. Det innebär att den automatiskt förser bilderna med metadata om position (latitud och longitud) och datum. Därmed blir det enkelt att lokalisera sina bilder på en karta (Google Earth, FlickR, Picasa etc).

Båda modellerna levereras i ett unikt och stryktåligt kamerahus i aluminiumlegering. En 14 megapixel CCD bildsensor garanterar häpnadsväckande realistiska bilder med hög detaljrikedom. Den har en 5x optisk vidvinkelzoom (motsvarande en 28-140 mm i 35 mm) och makrofunktion med 1 cm närgräns. Det gör det möjligt att ta alla typer av bilder: landskap, byggnader, porträtt, närbilder eller avlägsna motiv.

Optio WG1 och WG1-GPS har en 2,7 tums LCD-skärm i 16/9-format med 230 000 punkters upplösning för tydlig visning fotografier. Kamerorna filmar även HD-video (1280 x 720 pixlar) med 30 bilder per sekund. Den har en förbättrad mikroskopfunktion (förstorar bilden upp till 6,1 gånger), ansiktsprioritering, leendedetektering och blinkvarning för fina bilder varje gång.

– En medföljande rem med karbinhake gör att kameran alltid finns tillhands, hängande i bältet eller på cykeln, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax nordiska generalagent.

Pris och tillgänglighet
Pentax Optio WG1 och Optio WG1 GPS kommer att kosta ca 2800:- respektive 3600 kr inklusive moms. Båda modellerna väntas bli tillgängliga i handeln under våren. Optio WG1 levereras i färgerna svart/blå och lila, Optio WG1-GPS i grönt och grå.

En avgjutning av förra årets sensationsfynd, sillkungen, har fått färg och rekonstruerats. Lördagen den 12 februari kl 11.30 invigs den av mannen som gjorde fyndet, Kurt Ove Eriksson från Bovallstrand. Passande nog har modellen inkluderats i Havets Hus utställning om havsmonster som pågår året ut.

En lördag i maj förra året hittade Kurt Ove Eriksson ett mystiskt föremål i vattenbrynet nedanför sin sjöbod i Bovallstrand i Bohuslän. Han trodde först att det var en plastbit . Föga anade han att fisken han hade framför sig inte hade påträffats i svenska vatten på över 130 år. Kurt Ove kontaktade Havets Hus i Lysekil för att få hjälp med identifieringen av fisken. Det konstaterades att det rörde sig om en sillkung. Nyheten spreds som en löpeld över världen och forskare från många olika länder kontaktade Havets Hus för att få veta mer.

Faktum är att historien blev en av de bäst säljande nyheterna under förra året hos världens största nyhetsbyrå AP, Associated Press.

Sillkung, Regalecus glesne, är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång! Den finns i alla oceaner men påträffas mycket sällan levande, oftast bara några få gånger per år. De flesta har hittats uppspolade på stränderna i Mexico och Japan. Man vet inte mycket om sillkungen men man tror att de lever från ytan ner till ca 1000 meters djup. Den har fått sitt namn efter att den enligt nordisk folktro simmade först i sillstimmet och förutspådde rikliga fångster. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var 1879!

Modellen är tillverkad av Bo Wessman som kommer att närvara vid invigningen för att berätta om sitt arbete.

Info: www.havetshus.se

Tillsammans med GKSS instiftar Stenungsbaden Yacht Club priset Årets Unga Seglare i en satsning på att kasta ytterligare ljus på sporten, locka fler utövare samt bidra med en morot för de unga lovande seglare som kämpar med OS i sikte. Syftet är att dels belysa svensk seglingssport, dels sporra unga seglare under rådande OS-satsning. 2011 tilldelas utmärkelsen Sara Sigvardsdotter, ung och lovande i Laser Radial-klassen. Priset delas ut under Båtmässan 7 februari.

Ett ihållande problem för svensk seglingssport har varit att nå ut till dess publik. Svenska Seglarförbundet fokuserar på att göra sporten mer attraktiv och målet är att i större utsträckning locka besökare till tävlingarna.

Förutsättningarna är goda – intresset för segling är stort i Sverige och på västkusten i synnerhet. Genom att Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg nu väljer att satsa extra på segling är ett tecken på ett växande intresse.

Utmärkelsen delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är landslagsseglare alternativt aspirerar på en landslagsplats och skall befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2011 års utmärkelse går till 2010 års klubbmästare i GKSS, Sara Sigvardsdotter, 21. Sara är lovande inom Laser Radial-klassen och har trots sin unga ålder en rad framstående placeringar i bagaget såsom förstaplats i JSM 2010, bästa svensk i SM 2009 och totaletta i Sveriges GP-serie 2008.

– Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Sara Sigvardsdotter är en av GKSS mest talangfulla seglare och i med att Sara nu får detta pris förstärks hennes chanser att fightas om en OS-plats 2012 i Laser Radial-klassen, säger Peter Klock, VD på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10.000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

– Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglinssporten bland unga lovande talanger i landet. Vi stödjer sedan tidigare eliten i seglingssporten genom att sponsra Team Anna Kjellberg i satsningen inför OS 2012. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ytterligare ett positivt sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2011 delades ut 4 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Info: www.stenungsbaden.se

Nu har det kommit ut en andra utgåva av Hamnguiden 5 Göteborg – Svinesund. Den här boken beskriver 360 natur- och gästhamnar från Göteborg till Svinesund. Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökort, en helikopterbild, en beskrivande text och en faktaruta.

På sjökorten finns fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. I denna andra utgåva av boken har författarna tagit fram ännu mer detaljerade sjökort.

I Kosterskärgården har de fått tillgång till långt mer noggranna sjökortsunderlag genom ett samarbete med Hydrographica. I övriga områden har de själva gjort nya mätningar. Dessutom har de markerat var det är bäst att förtöja, var bilden är tagen och var du hittar den säkraste inseglingsleden.

Helikopterbilderna och markeringarna ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Hamnguiderna täcker sommaren 2011 ett område som sträcker sig från Arholma norr om Stockholm till Kirkenes längst åt nordost i Norge. Hamnguiderna är en internationell succé och flera delar har översatts till tyska och engelska.

Bläddra i boken: http://mester.lmf.no/filer/hg5sv.html

Nu har det kommit ut en andra utgåva av Hamnguiden 5 Göteborg – Svinesund. Den här boken beskriver 360 natur- och gästhamnar från Göteborg till Svinesund. Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökort, en helikopterbild, en beskrivande text och en faktaruta.

På sjökorten finns fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. I denna andra utgåva av boken har författarna tagit fram ännu mer detaljerade sjökort.

I Kosterskärgården har de fått tillgång till långt mer noggranna sjökortsunderlag genom ett samarbete med Hydrographica. I övriga områden har de själva gjort nya mätningar. Dessutom har de markerat var det är bäst att förtöja, var bilden är tagen och var du hittar den säkraste inseglingsleden.

Helikopterbilderna och markeringarna ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Hamnguiderna täcker sommaren 2011 ett område som sträcker sig från Arholma norr om Stockholm till Kirkenes längst åt nordost i Norge. Hamnguiderna är en internationell succé och flera delar har översatts till tyska och engelska.

Bläddra i boken: http://mester.lmf.no/filer/hg5sv.html

Produktion av den klassiska Neptunkryssaren har tagits upp av Delfinsegel AB. Den första Neptunkryssaren byggdes 1938 och den första i plast 1975. Klassen har seglat SM sedan 1945 och vid SM 2010 i Sandhamn var det mer än 50 seglare, som kämpade om att bli Svenska Mästare.

Neptunkryssaren seglas av rorsman och gast på tävling. Neptunkryssren kan trailas efter en vanlig personbil till tävlingar. Båten är också en trevlig turbåt i skärgården.

Längd 9,00 m, bredd 1,92 m och djup 1,20 m. Vikten är 1150 kg.

Storsegel 12 m², genua 12 m², fock 6 m², spinnaker 30 m².

Mer information om båten och Neptunkryssarförbundet, www.neptunkryssare.se

Foto: Anders Hjelmblad.

Garmin kommer i 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision att ha samlat den mest kompletta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar. – Kartdata är en av de viktigaste beståndsdelarna i en sjökortsplotter och vi är mycket stolta att kunna erbjuda den mest korrekta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar till våra kunder, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.

– Över 50 procent av alla övernattningar i fritidsbåtar sker i naturhamnar och då var det en självklarhet för oss att implementera den mest heltäckande databasen över naturhamnar i Sverige i våra elektroniska sjökort, säger Pontus Fernström, produkt- och försäljningschef på Garmin Sweden AB.

Hela 470 stycken naturhamnar utmed svenska västkusten och i Stockholms skärgård finns med i 2011 års versioner av BlueChart g2 och g2 Vision. Denna information är levererad av Hydrographica, som är kända för sina extremt detaljerade sjökort.

Användaren kan enkelt söka upp den naturhamn man önskar i sin Garmin sjökortsplotter. Man kan läsa en beskrivning om naturhamnen med värdefull information, så som vilka vindar hamnen skyddar för, förtöjningsmöjligheter mm. Använder man sig av BlueChart g2 Vision så kan man sedan låta sjökortsplottern helt automatiskt beräkna en säker färdväg till hamnen, för att sedan bli guidad hela vägen fram. Detta tack vare Garmins exklusiva funktion AutoGuidance.

Detta tillsammans med helt ny och uppdaterad information från Gästhamnsguiden över vanliga gästhamnar utmed den svenska kusten, skapar Garmin den mest kompletta elektroniska hamninformationsbanken på ett och samma ställe.

Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision är som tidigare meddelat också baserad på S57 data och kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.

Info: www.garmin.se

Den australiensiska motorbåtbyggaren Maritimo har släppt en ny version av sin revolutionerande modell C47 Sports Cabriolet, inklsuive en trekabinersvariant. Förbättringarna har gjorts efter önskemål från kunderna.

– Vi har lyssnat på våra kunder och kan därför erbjuda en version med mer utrymme och ett nytt, L-format pentry, säger Luke Durman, Maritimos marknadschef.

Det L-formade pentryt ger mer utrymme i salongen och mer plats åt den stora TV-avdelningen. Iredningen med de stora utrymmena i trekabinersvarianten var möjlig tack vare att båten är försedd med Volvo Penta IPS.

Maritimo C47 var den första båten i södra hemisfären med en så kallad Volvo Penta Certified installation. Båten har dessutom extra flytkraft tack vare stora flyttankar i motorrummet.

Tekniska specifikationer
Längd: 15.43 m
Längd ISO: 15.43 m
Bredd: 4.85 m
Djup: 1 m
Bränsle: 1800 liter
Vatten: 400 liter
Hållnk: 300 liter
Generator: 11 kW
Standardmotorer: 2 x Volvo Penta IPS600 435
Kojer: 4

Info: www.maritimo.com.au

Båtlivet ökar och bedöms fortsätta så i framtiden. Det gör också den internationella konkurrensen och miljökraven. Sammantaget står hela fritidsbåtssektorn inför krav på förändring som behöver mötas av ny kunskap och kompetens, nya idéer och produktionsmetoder.

Mariningenjör Produktion är den första utbildningen inom Yrkeshögskolan för marin teknik, genom att Högskolecentrum Bohuslän blivit beviljad den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen ”Mariningenjör Produktion 400 Yh-poäng” i stark nationell konkurrens.

Yrkeshögskolan för marin teknik, har som strategi att erbjuda ett unikt innehåll och utbildningen kommer att förse stora delar av fritidsbåtbranschen i Sverige med spetskompetens. Utbildningen syftar bland annat till helhetssyn på fritidsbåtsproduktion och att förena hantverkskunnande med modern industri och höga miljökrav.

Högskolecentrum Bohuslän finns i Uddevalla och är huvudort för utbildningen. Distansorter är Kungälv, Ronneby, Västervik, och Östhammar. Genom denna distribution via distansteknik, kan mycket stora delar av det marintekniska klustret öka sin kompetens samtidigt.

Yrkeshögskoleutbildningen Mariningenjör Produktion startar vid två tillfällen: hösten 2011 och hösten 2012.

Utbildningen ställer ut i monter D 03:12 på Båtmässan 2011 i Göteborg,

Hydrographica kommer i år ut med fem nya sjökort på västkusten. På ostkusten kommer inga nya sjökort, istället har företaget gjort en stor satsning på en helt ny bok: “Hydrographicas Genvägar i Stockholms skärgård”.

Med nymätta detaljsjökort, flygfoton och texter beskrivs en mängd knepiga passager som många avstått från att gå, eller kanske inte känt till.

Avsikten med boken är att öppna nya leder och visa på alternativa skyddade smitvägar vid tjurigt väder. Till boken hör också ett helt nytt översiktskort i skala 1:100 000.

Info: www.hydrographica.se

På Båtmässan i Göteborg visar KGK Motor AB en helt ny 20-fots mittpulpetbåt från finska Sea Star på Båtmässan i Göteborg. Ett helt nyutvecklat skrov gör att Sea Star 20CC är mycket stadig och dessutom kursstabil i låg fart. Skrovformen gör det möjligt att driva båten med en betydligt lägre motorstyrka än en traditionell 20-fots styrpulpet.

Båtens egenskaper gör att den passar bra för transporter i skärgården och som trollingbåt.

Sea Star 20 CC har en så kallad progressiv skrovform, ett skarpt V-skrov förut och en plattare botten akterut. Skrovformen gör att båten är stadig när den ligger still och samtidigt lättdriven i fart.

– Det är en spännande båt med hög potential, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Den är så lättdriven att det ska räcka med en 60-hästars utbordare för att få upp båten i planing. Skrovets form gör också att den saknar planingströskel.

En V-bottnad styrpulpetsbåt i motsvarande storlek kräver ofta en motorstyrka på en bra bit över 100 hästkrafter. Nya Sea Star 20CC klarar sig med en betydligt mindre motor.

Den stabila skrovformen gör att Sea Star 20CC är godkänd för upp till nio personer och båtens öppna planlösning ger båten ett brett användningsområde, allt från transporter i skärgården till utflyktsbåt för familjen eller som trollingbåt.

Bränslesnål
Det lättdrivna skrovet gör att Sea Star 20CC klarar sig på mindre bränsle per sjömil än en båt med skarpare V-botten vilket minskar trycket på både plånbok och miljön. Rekommenderad effekt på akterspegeln är mellan 60 och 100 hästkrafter.

På utrustningslistan finns till exempel hydraulstyrning, lanternor, en brandsläckare och automatisk länspump. I aktern finns också en fast tank monterad. Generöst tilltagna räcken i rostfritt stål i fören möjliggöra enkel ombordstigning och lastning.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,08 m
Bredd: 2,26 m
Vikt: 770 kg
Motoreffekt: 60-100 hk
Max antal personer: 9

Sea Star 20CC visas både i Göteborg på Båtmässan och på Allt för sjön i Stockholm.

Båtmässan, Göteborg: Utställare: Suzuki Marin, monter: B01:20

Allt för sjön, Stockholm Utställare: Suzuki Marin, monter: B03:31

Svenska Anytec har premiär för sin nya modell 850 SPD på Båtmässan iGöteborg. Det är en riktigt kraftig körmaskin i tuff stil, försedd med dubbla Yamaha 300 hk utombordsmotorer, vilket bör göra detta till en av mässans snabbaste båtar. Anytec 850 SPD är den största av företagets öppna modeller.

På de bilder av båten som vi har sett och även visat på den här sidan tidigare har båten varit försedd med inombordsdiesel. Montaget med stora utombordsmotorer känns dock helt rätt för många användningsområden.

Med 2×300 hk på akterspegeln lär detta bli en populär båt bland de som vill ha en riktigt snabb och sjösäker skärgårdspendlare. Enligt varvet ligger toppfarten på cirka 55 knop.

För den som vill ha mer plånboksvänliga alternativ går det att förse båten med en singelmonterad Yamaha V8 på 350 hk eller två stycken V6:or à 300 hk.

Båtens linjer är välbekanta från Anytecs större modeller. Båten är av bowridertyp med väl skyddade förar- och passagerarplatser och mycket kraftiga räcken och båge. Allt är byggt i aluminium.

SPD står för StyrPulpet Dubbel.

Tekniska data Anytec 820 SPD
Längd: 8,85 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 1 800 kg utan motor
Fart: 40-55 knop
Motorer: 300-600 hk
Personer: 8

Info: www.anytec.se

Foto: Båtliv.

Nimbus 31 Nova S HT visas för första gången på Båtmässan i Göteborg. Båten är en ”hardtop” version av den nyligen presenterade 31 Nova S. Hardtop versionen vänder sig främst till båtmänniskor som vill förlänga säsongen eller vill åka skyddat och ombonat oavsett årstid. För soliga dagar kan det stora canvastaket med enkelhet öppnas upp genom att skjutas bakåt. På bilderna här intill syns Nova 31 S.

Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck
som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det lätt att röra sig ombord eller lasta fiskeutrustningen. I övrigt har båten samma smarta L-soffa som den öppna versionen.

31 Nova S HT är en vidareutveckling av den populära 30 Nova S som varit en av Nimbus storsäljare de senaste åren. Nya Nimbus 31 Nova har till skillnad från sin föregångare en rejäl L-soffa med bord på akterdäck som snabbt kan förvandlas till en stor solbädd. Båten har också en längre och större badplattform för lek och bad.

Dessutom har båten fått en ny innovativ fenderstuv på akterspegeln. Fokus har varit att skapa större sociala ytor och möjligheter för familj och vänner. Nu är den också täckt med tak vilket gör den ännu mer användbar året runt.

31 Nova S HT har goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj vare sig båten används till sport och fiske, bekväma långturer eller sol och bad.

Teknisk översikt
Längd 9,60 meter
Bredd 3,10 meter
Vikt ca 4 220 kg
Batterier 5x12V-75 Ah
Bränsletank 300 liter
Vattentank 130 liter
Kylskåp 49 liter
Motoralternativ
D4-260/DPH 191 kW (260 hk)
D4-300/DPH 221 kW (300 hk)
D6-330/DPH 243 kW (330 hk)

Info: www.nimbus.se

Veteranbåtshallen på Båtmässan 2011 erbjuder besökaren ett fantastiskt möte med träbåtskulturen i Sverige. Det är en fest för alla sinnen. Ljuvliga båtar i blickfånget, doften av linolja blandad med trätjära, ljudet av en Skandia tändkulemotor som dunkar igång mitt i hallen. Bland annat visas den nyrenoverade Tiedemanbåten Nostalkia.

Fokus ligger i år på renovering av träbåtar, vinnande skönheter, rena nybyggen och allt som krävs av material, teknik och utrustning för att hålla en träbåt i form.

Den svenska träbåtsflottan är världsunik. Mängder av klassiska båtar har bevarats i landet, båtar som inte lämnar någon oberörd. Här finns Pettersonbåtarna, Ljungströmarna, Östlundarna, Solöbåtarna. Här finns kostrarna, skärgårdskryssarna, jullarna, ekorna, sniporna.

“Nostalgia”
En av höjdpunkterna i Veteranbåtshallen 2011 är presentationen av tidningen Nostalgias renoveringsprojekt av en kabinbåt från Karlskrona. Det är en spännande resa som visar hur engagemang och goda krafter kan rädda en till synes hopplöst förlorad veteranbåt och få den att leva vidare.

Båten är ritad av konstruktören och ingenjören Stig Tiedemann, Saltsjöbaden, de eleganta linjernas mästare som skapade många vackra kabinbåtar på 40- och 50-talen. Stig Tiedemann jämförs ibland med norske konstruktören Rickard Furuholmen som låg bakom ritningen till Jonas Olssons BEA. Den intresserade mässbesökaren kan enkelt ta sig mellan båtarna för att själv studera eventuella likheter i båtarnas formspråk.

Tiedemannkryssaren som ställs ut i Veteranhallen byggdes 1955 på Bröderna Törnqvists Båtbyggeri i Karlskrona. Långt senare upptäcktes båten på land i Söderhamn av Peter Törnqvist, fotograf på tidningen Nostalgia. Båten stod utomhus, utan täckning, och var i princip slut. Det visade sig att båten var byggd av Peter Törnkvists egen farfar Axel Törnqvist, vilket blev startskottet till en totalrenovering i tidningens regi.

Varvet i Karlskrona hade nu bytt namn till Saltö Varv, men mycket av utrustningen från originalbygget fanns kvar och kunde göra tjänst igen.”Det är helt fantastiskt att kunna ställa ut farfars båt här på Båtmässan i Göteborg”, säger Peter Törnkvist, “renoverad med samma bandsåg och sjösatt vid precis samma brygga 55 år senare!”

“Traditionella svenska båttyper”
I Veteranhallen visas också några av de traditionella svenska båttyperna. En tidig Rånäsjulle byggd av Otto Hallberg, och bredvid den en helt nybyggd 16-fots spririggad ekjulle från Lilla Kålviks Båtbyggeri på Orust. Jullen bygger på en uppmätning av segelmakare Harald Karlssons julle från Rönnäng som var “väldigt go i sjön” enligt segelmakaren själv. Den nya jullen är byggd av Christina och Johnny Andersson, dotter och dotterson till legendariske båtbyggaren Roland Persson.

“Vinnarna”
Mässbesökarna kan också njuta av några av vinnarna från sommarens succébetonade träbåtsfestival i Skärhamn. I klassen bästa veteranmotorbåt vann en magnifik snipa i toppskick signerad mästaren själv, Roland Persson. “Där var det sugpassning överallt” minns båtbyggarsonen Björn Persson som var med på bygget. “Perfekt passform, både där det syntes och även där det inte syntes. Det gör båten extra stark. Allt håller emot.”

“Racern BEA”
Strax intill snipan från Orust visar Jonas Olsson upp sin helt nya racer BEA, egenhändigt byggd efter en ritning av den norske konstruktören Rickard G Furuholmen från 1923. Båten är av typen “a gentleman´s runabout”, en ren nöjesmaskin, som man “bara kör runt och glassar med” konstaterar en nöjd ägare. Båten är utrustad med en Chrysler V8 på 250 hk och det tog Jonas Olsson 9 år att bygga båten hemma i garaget, under den mörka delen av året. Kvällar, helger, allt gick åt. “Men det var det värt” säger Jonas Olsson. “Jag är lycklig. Jag har byggt en båt alldeles själv, hon är vacker och hon fungerar precis som jag drömt om.”

BEAs ägare ser fram emot Båtmässan med största förväntan, mot det spännande mötet med engagerade, vetgiriga båtmänniskor. “Det är inte mycket som kan komma i närheten av att få sitta vid sin egen båt och tjöta med intresserade en hel vecka.”

“Hon har korsat Atlanten”
Mellan racern och motorseglaren står framkostern K-32 Dorrith, vinnare av stora publikpriset vid sommarens träbåtsfestival, en stadig seglare som korsade Atlanten på 60-talet. Kostern är byggd 1933 av Abrahamsson och Söner i Göteborg och nu renoverad till nyskick av ägaren Anders Magnusson med utsökt glans över fribord och däck.

“Solö i toppklass”
Mats Stefansson från Mats Snickare visar också upp en unik Solö motorbåt från 1956 i en egen monter. Båten är byggd på Storebro Bruk, har generös sittbrunn och är den enda i Sverige med doghouse. Solön kommer till mässan med finish i absolut toppklass, efter minst tio lager välstruken lack. Allt enligt Stefanssons hemliga recept som ger en djupröd, glänsande ton åt mahognyn.

“Han bygger en båt”
Under Båtmässan 2010 byggde elever från Båtbyggarskolan en komplett doris, ett mycket uppskattat inslag under veckan. I år upprepas mässans byggtradition med Lars Erik Andersson från Smögen som bygger en 5-meters stäveka. “Det kommer bli riktigt roligt att stå på mässan och bygga den båten” säger Lars Erik Andersson. “Jag har ju varit med förr, med modellbåtar, men detta blir något alldeles extra.”

“Lägg så till”
Claessons Trätjära debuterar på Båtmässan med en spännande monter. Här finns de traditionella underhållsmaterialen, allt från linolja, terpentin, dalbränd trätjära, till skeppsbeck och drev. Men också en rad produkter vi inte trodde fanns. Klädkyla, kolofonium, kaus, kraka, koffernaglar, kimrök för att bara nämna några. “Det är härligt att det finns en sådan här hall på Båtmässan”, säger Siv Carlsson från Claessons Trätjära, “som gör det möjligt för oss att visa det som ingen annan har.”

Lägg sedan till Akvarellmuseet, Fyrsällskapet, Sjöräddningen, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Tjörns kommun, Röda Korset, modellbåtsbyggarna, presentationer i ord och bild från scenen och mässbesökarna kan se fram emot en ovanligt välmatad Veteranbåtshall 2011.

Den som har med sig växelpengar i fickan kan dessutom starta Mats Stefanssons jukebox, en skön Wurlitzer helt i original från 1958. Lyssna på Jailhouse Rock med en klassisk 50-talsbåt i trä, rätt framför dig på mässgolvet i Veteranbåtshallen. Vi ses där!

Hallen är projekterad av Mats Snickare AB tillsammans med Västkustens Träbåtsförening och Svenska Mässan. “Det är väldigt viktigt att visa upp oss på Mässan” säger Lars Winckler, ordförande i Västkustens Träbåtsförening. “Mycket av vårt arbete bygger på kontakten med båtpubliken och samarbetet med mässfolket har varit fantastiskt.”
John Brovik

På lördag 5 februari öppnar Båtmässan för 52:a gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa, som arrangeras 5-13 februari, presenteras närmare 20 världspremiärer. Det är fler än någonsin tidigare. Lägg därtill ett stort antal Sverigepremiärer och andra båtar som visas för första gången i Göteborg.

Båtmässan 2011 har lockat cirka 360 utställare och den totala ytan är över 32 000 kvadratmeter.

– All tillgänglig monteryta är utsåld. Det visar att båtbranschen är på väg att återhämta sig. Redan förra året kunde vi se en ökning när det gäller antalet sålda båtar och vi räknar med att den trenden håller i sig, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

I år satsar Båtmässan extra mycket på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter och världens bästa seglare kommer att avlösa varandra på Seglarscenen. Här finns bland andra Pelle Petterson, Gurra Krantz, Magnus Olsson, Magnus Holmberg och äventyraren Ola Skinnarmo.

Det blir föredrag om Americas Cup, Volvo Ocean Race och Whitbread. I seglingshallen visas också den nya Volvo Ocean Race-trofén.

Båtmässan har också lyckats övertala Boris Lennerhov, VD för Gekås, att göra ett av sina sällsynta framträdanden. På scenen i Svedea Café berättar han om sig själv och sitt stora fritidsintresse, som är sportfiske.

Miljön får ett allt större utrymme på Båtmässan.

– Dagens båtfolk prioriterar miljöfrågorna och intresset för energieffektiva motorer ökar, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Flera utställare visar miljövänliga modeller. Greenline 33 och Jens 28 är två hybridmotorbåtar som drivs av både diesel och el. Greenline har dessutom solceller på taket. Catch 7.5 är en miljöbåt som drar 0,4 liter bensin i 22 knops fart. Carlanders Båtvarv presenterar en Westfjord 26 med elhybridmotor.

Veteranbåtshallen bjuder på många nyheter. Fokus ligger i år på renovering av träbåtar, rena nybyggen och allt som krävs av material, teknik och utrustning för att hålla en träbåt i form. En av publikdragarna blir nyrenoverade Nostalgia, en 55 år gammal kabinbåt från Karlskrona vars renovering har kostat drygt 850 000 kronor.

Info: www.batmassan.se

Heleneborgs Båtklubb har utsetts till Årets Båtklubb 2010. Heleneborg var en av alla de klubbar som nominerades av Båtlivs läsare och slutligen valdes ut av en jury. Prisutdelningen (bilden) hölls på Båtmässan i Göteborg 4 februari. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen med 165 000 medlemmar.

Juryns motivering till att välja Heleneborgs BK till Årets Båtklubb 2010 lyder så här:

”Heleneborgs Båtklubb har i sin verksamhet visat gott kamratskap, skapat trivsam samvaro, gott sjömanskap, arbetat med sjösäkerhet och har förståelse för en god miljö. Klubben har på ett föredömligt sätt satsat på sociala arrangemang för att stärka gemenskapen. Båtklubben var en drivande kraft bakom Båtklubbarnas dag i Stockholm i augusti 2010, något som för allmänheten på ett positivt sätt lyfte fram båtklubbarnas betydelse. Klubben värnar också om det traditionella båtlivet och medlemmarna har en av landets finaste samlingar av äldre träbåtar.”

Heleneborgs Båtklubb. Foto: Stefan Iwanowski.Stefan Iwanowski Foto: Roland Brinkberg.

Kommentarer

Roger Châtelain 15:50:27 2012-02-24

The best Bätklubb in Sweden,
Congratulations,

Roger

På Båtmässan i Göteborg 5-13 februari möter Svedea Båtförsäkring för första gången en större publik. Sveriges nyaste bolag inom båtförsäkring gör entré med ett tydligt budskap – ”Vi vill göra det enklare med försäkring”. Svedea har vänt på alla stenar och sätter en ny standard för både kundservice, produkter och skadehantering.

Svedea Båtförsäkring är inte mer än månader gammalt men tar snabba steg in på marknaden för fritidsbåtsförsäkring. När båtsäsongen i samband med Båtmässan drar igång på allvar deltar man som officiell partner.

– Nu är vi ordentligt på banan och ser verkligen fram emot att få träffa kunderna öga mot öga, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea. Vi har gjort vad vi kunnat för att förenkla för kunderna, våra försäkringspaket är ett bra exempel på detta.

Svedea offentligör i samband med Båtmässan ett samarbetsavtal gällande skadejour och assistans. Avtal har slutits med Nordic Maritime Services Stockholm, bolaget bakom Kustradiostationen Stockholm Radio och Sjöassistans.

– Våra kunder får tillgång till en skadejour som är bemannad dygnet runt med kompetent och sjökunnig personal. Att ha bogseringshjälp på ett telefonsamtals avstånd är en stor trygghet för de flesta båtagare, säger Jonas Roberts.

Svedea Specialförsäkring har som ambition att ta en ledande position i de nischer man verkar. Att anstränga sig mer är centralt hos Svedea, likaså att lyssna på kunderna.

– Våra medarbetare har hur mycket erfarenhet som helst av både båtliv och försäkring. Men det räcker inte för oss, vi vill gå på djupet med vad kunderna vill att vi ska vara. Att fråga och lyssna är därför en del av vår produkt- och verksamhetsutveckling, säger Pär Pettersson, VD för Svedea. Vi fortsätter det arbetet på båtmässan.

Info: www.svedea.se

Efter ett års uppehåll arrangeras återigen Lysekil Women’s Match i Lysekil, den 1 till 6 augusti 2011. Världscuptävlingen i matchracing för damer förväntas återigen att samla världseliten

— Det är mycket tillfredställande att Preem är tillbaka som huvudsponsor, säger initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White på Sailnet Lysekil AB. Trycket från såväl seglare som publik har varit stort och vi kan lova ett arrangemang av världsklass när vi nu gör come back i Lysekil.

Michael Löw, koncernchef på Preem AB, som nu påbörjar ett 3-årigt samarbete tillsammans med Sailnet Lysekil, kommenterar:

— Både seglingens lokala förankring och samarbetet med Sailnet gör att vi ser fram emot att fortsatt vara huvudsponsor för evenemanget. Det här är en långsiktig satsning där vi ser den stora nyttan både lokalt och kommersiellt.

Lysekil Women’s Match 2011 förväntas samla tolv av världens främsta kvinnliga matchracinglag och för det sportsliga arrangemanget står som tidigare Lysekils Segelsällskap Gullmar, med Lysekil som värdstad.

— Arrangemanget spelar en viktig roll för såväl våra invånare som våra näringsidkare. Seglingarna har sedan starten vuxit till ett av de största publika evenemangen i Sverige och är därför mycket viktigt ur turistekonomisk synvinkel, säger kommunstyrelsen ordförande Roland Karlsson.

I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken. Klipporna kring Kyrkeviksbukten i Lysekil är den perfekta arenan för såväl hängivna seglingsfantaster som barnfamiljer. Förutom den publikvänliga arenan och kringarrangemangen, gör prispengarna tävlingen världsunik i sitt sammanhang.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Länsförsäkringar, som försäkrar flest fritidsbåtar i landet, erbjuder från och med årets båtsäsong marknadens enda båtförsäkring där en olycksfallsförsäkring ingår utan extra kostnad. Försäkringen ger därmed inte bara skydd vid de flesta skador som kan drabba en båt utan gör det även tryggare för människorna på och runt båten.

Varje år sker allvarliga olyckor där fritidsbåtar är inblandade. Det gör att det finns ett behov av olycksfallsskydd för dem som vistas på sjön. Länsförsäkringars ambition har därför varit att utveckla och förbättra båtförsäkringen så att den möter det behovet.

– Vi kan inte förhindra att det sker olyckor till sjöss, men vi kan göra vad vi kan för att informera om hur man förebygger dem. Det finns mycket man som båtägare själv kan göra för att förebygga olyckor, exempelvis att anpassa farten och följa vanligt båtvett. Skulle olyckan ändå vara framme är det viktigt att ha en försäkring som ger ett bra skydd. Vår förbättring av båtförsäkringen gör den till marknadens mest kompletta skydd för båtägare, säger Anders Wiklander, marknadschef Hälsa på Länsförsäkringar.

Länsförsäkringars båtförsäkring ersätter sjöskada, uppläggnings- och transportskada, brandskada, stöld, skadegörelse, ansvarsskada och rättsskyddsskada. Och nu också kostnader och invaliditet vid olycksfallsskador på människor där båten är inblandad.

– Det kan till exempel vara när man är ute till sjöss med familj och vänner eller olyckor då man arbetar med båten under våren och hösten. Försäkringen gäller för upp till 12 personer, säger Rikard Elleberg, produktspecialist Båt på Länsförsäkringar.

Lagom till årets båtsäsong, under maj månad, lanserar Sjöfartsverket en applikation för mobiltelefonen där man får tillgång till information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd. Uppgifterna, som är i realtid, kommer från ett 60-tal mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern.

– Båtlivet är en av flera viktiga sektorer för Sjöfartsverket, säger Jonas Vedsmand, marknadsdirektör. Här såg vi chansen att använda data som redan fanns på Sjöfartsverket och göra den tillgänglig även för båtlivet. Det är första steget i vår strävan att ta fram fler tjänster för båtlivet för ökad sjö- och miljösäkerhet.

På Båtmässan i Göteborg visas applikationen ViVa för första gången. Det kommer också finnas chans att få en förhandstitt när det är dags för Allt för sjön på Älvsjömässan i mars.

Med hjälp av informationen i ViVa kan alla som är på väg ut eller redan befinner sig till sjöss i förväg ta reda på hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt. På så sätt kan man anpassa sig efter om det verkar vara hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer.

Den version av ViVa-appen som lanseras är en testversion och kommer att finnas tillgänglig på Appstore och Android Market.

Info: www.sjofartsverket.se/mobilviva

Att ha sin båt på släp efter bilen är inget ovanligt. Men vad händer om man vänder på steken och låter båten dra bilen på en flytande trailer? Volkswagen presenterar nu en nyhet på Båtmässan i Göteborg – för första gången har man tagit fram ett släp, Pontoon, som gör det möjligt att ta med sig bilen på sjön.

Nu finns chansen till en enklare och bättre båtsemester, när följande scenario kan bli verklighet: Man kör bilen mot hamnen med båt på släp efter. Väl framme vid vattnet sjösätts båten och man vänder på släpet. När man kastar loss åker bilen med på släp efter båten. Väl framme är det bara att köra upp bilen på land.

– Att tänka tvärtom och våga förverkliga okonventionella idéer är något som vi på Volkswagen uppmuntrar. Vi är övertygade om att det är en förutsättning för att komma framåt i utvecklingen och lägga grunden för framtidens viktigaste innovationer, säger Patrik Kilenius, chef för Volkswagen Göteborg.

Pontoon är en helt ny uppfinning som premiärvisas på Båtmässan i Göteborg 5-13 februari. Än så länge finns släpet därför bara som prototyp i ett exemplar.

– Flera av Volkswagens mest populära bilar togs först fram som prototyper, till exempel kom VW Golf som prototyp 1974. Det är startskottet för alla framgångsrika produkter, säger Patrik Kilenius.

Fakta Pontoon
Släpet Pontoon är tillverkat i ett material som heter Monopan – en stark cellplast med luftbubblor i. Materialets struktur påminner om en bikupa, med celler av luft genom hela byggnationen. De är ca 3 kubikmeter luft i Pontoon vilket ger en bra flytkraft.
Bärkraft: ca 2800 kg
Längd: 4,2 meter
Vikt: 185 kg

För att se Pontoon besök Volkswagens monter B10:21 på Båtmässan, Svenska Mässan i Göteborg 5-13 februari 2011.

Genom att sluta slösa energi kan världens länder till år 2050 klara sin energiförsörjning inklusive transporter med hjälp av förnybar energi. Det är möjligt med en mix av kända, energieffektiva lösningar och energi från sol, vindkraft, geotermisk energi och biobränslen. Att fasa ut de fossila bränslena sparar upp till 4 miljarder euro per år vid 2050. Men världens ledare måste börja satsa nu för att lyckas. Det visar en ny global energirapport som Världsnaturfonden WWF lanserar idag.

– Det här är den första globala energirapport som gjorts utifrån ett hållbarhetstänkande. Den viktigaste signalen till Fredrik Reinfeldt och Europas statsministrar som möts i Bryssel 4 februari är att satsa på kraftfulla effektiviseringar. Då kan vi nå en framtid som är energisäker och bygger på förnybara resurser med minimala koldioxidutsläpp. Att nå 100 procent förnybar energi till 2050 är ett ambitiöst mål och en stark signal till handling. Men vi är övertygade om att världen kan klara utmaningen, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Rapporten ”The Energy Report:100% Renewable Energy by 2050”, bygger på ett globalt scenario, som omfattar all energianvändning, inklusive transporter. Slutsatserna är att världens invånare kan få en hållbar energiförsörjning genom effektivisering och satsning på förnybar energi. Idag tvingas 2,7 miljarder människor laga mat över öppen eld med allvarliga hälsoproblem som följd och 1,4 miljarder människor saknar eller har ojämn tillgång till elektricitet.

– Genom att satsa på nya effektiva tekniska lösningar och energismarta åtgärder i bostäder, i industrin och i våra transporter kan vi starta omställningen som också gynnar gröna jobb, säger Håkan Wirtén.

Idag kommer 80 procent av vår globala energiförsörjning från fossila bränslen, som olja, naturgas och kol. Cirka 20 procent kommer från kärnkraft och förnybara energikällor. Enligt rapportens scenario, som utarbetats av Ecofys och WWF, har fossila bränslen och kärnkraft fasats ut till år 2050 och ersatts med en mix av förnybar energi och en ökad andel el. Trots en växande befolkning, ökade behov inom transportsektorn och industrin kan energianvändningen minska med 15 procent. Hälften av elproduktionen beräknas komma från solenergi och 25 procent från vindkraft.

Beräkningarna bygger på att känd teknik används, men målen kan nås snabbare om mer innovativa lösningar införs. Att utvecklingen behöver snabbas på visas inte minst på grund av att 150 000 människor redan förra året dog på grund av klimatförändringarna, enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Europa ligger långt framme inom cleantech och klimatinnovationer och har stora affärsmöjligheter att exportera energi- och miljöteknik.

Vid Europeiska Rådets diskussion den 4 februari har Reinfeldt möjlighet att särskilt lyfta frågan om stöd till klimatinnovationer. Det bidrar till ökad energisäkerhet och WWF vill att EUs strukturfonder ska bidra med mer stöd.

– Regeringen måste se vinsterna med att höja stödet till de svenska och europeiska spjutspetsföretag som utvecklar klimatinnovativa lösningar. Då kan Europa med Sveriges hjälp behålla och utveckla sitt ledarskap inom klimatinnovationer, säger Stefan Henningsson, klimatchef på WWF. De globala investeringarna i förnybar energi har ökat med 50 procent de senaste två åren. WWFs energirapport visar dock att investeringarna inom cleantech snabbt måste höjas med 800 procent från de 170 miljarder euro som investerades globalt år 2009 i energieffektivisering och förnybar energi.

– Staten har en viktig roll här genom lagstiftning, striktare standarder, investeringsprogram samt ökade anslag till utveckling av nya lösningar i dialog med alla de klimatentreprenörer som finns, säger Stefan Henningsson.