nyhetstest

Sveriges ledande kedja av oberoende båthandlare, Interboat, väljer Svedea Båtförsäkring som partner för båtförsäkringar. Avtalet är ett viktigt insteg på marknaden och innebär att nystartade Svedea Båtförsäkring redan efter årsskiftet kommer att representeras på 15 platser över hela landet.

Interboat har funnits i mer än 25 år och är Sveriges ledande kedja av båthandlare. Försäljningsställen finns från Luleå i norr till Karlshamn i söder. Närmare 50 av båtbranschens starkaste varumärken representeras genom Interboat.

– Vi är en ny aktör på marknaden och de första affärerna är av stor betydelse för oss. Att vi nu blir partner till den största båthandlarkedjan är naturligtvis en stor fjäder i hatten för oss. Vi är mycket glada idag, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea.

– Vår ambition är att bli nummer ett i de segment där vi är verksamma och affären med Interboat är ett tydligt kvitto på att vi tänker och agerar rätt. Vi har branschens båtkunnigaste medarbetare, det är en av nycklarna, säger Pär Pettersson, VD på Svedea.

För båtbranschen är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder trygga försäkringslösningar med bra kundservice och effektiv skadehantering. Båtsäsongen är kort och då duger det inte med tröga processer och långa stillestånd.

– Interboat agerar långsiktigt i det vi gör. Vi har ett gott renomme att förvalta och då är det viktigt att de vi samarbetar delar vår uppfattning om vad som är viktigt. På Svedea har man både erfarenhet och rätt inställning vilket vi uppskattar, säger Johnny Nilsson, VD Interboat.

Bilden:
Jonas Roberts (t. v.) och Johnny Nilsson.

Info: www.svedea.se

Svenska Greatline Boats har gjort en ny och läcker reklamfilm om sin modell Greatline 29 WA, som Båtliv presenterade när den var ny 2008. Greatline, som är en helt svensk konstruktion och produceras i Lysekil, har även planer på en större modell. Dessa planer kommer troligen att bli offentliga under 2011.

Greatline 29 WA gjorde sig snabbt känd på båtmässorna genom sin spännande design och smarta planlösning.

Se filmen på:
http://www.youtube.com/watch?v=mmYSvj5Zw0Q


Engelska Sunseeker satsar hårt på att presentera spännande nyheter. På London International Boat Show i januari blir det världspremiär för denna bjässe: Sunseeker Predator 115. Det är en väldigt rymlig yacht med upp till tio kabiner. Tullett Prebon London International Boat Show hålls nästa gång på Excel London 7-16 januari.

Den helt nya Sunseeker Predator 115 byggs i samma stil som den mycket uppmärksammade storasystern, Predator 130. Trots att det här handlar om en något mindre yacht så har Predator 115 många av de typyska kännetecken som har gjort Predator 130 så framgångsrik. Bland annat har yachten samma däckslösningar som hos Sunseeker Yacht, men det är trots detta en äkta Predator. Båten har bland annat tio kabiner och utrymme för en besättning på fem personer.

Flera stycken Predator 115 är redan i produktion och orderboken räcker ända fram till 2012, så enligt varvet är succén för denna nyhet redan ett faktum.

Predator 115 har goda prestanda med en toppfart på cirka 30 knop. Räckvidden är upp till 1 250 Nm och båten är byggd enligt RINA classification.

Måtten är imponerande 34,10 m i längd ö a, 26,85 m längd i vattenlinjen och en maximal bredd på 7,39 m. Djupgåendet är 2,48 m.

Deplacementet är 124 600 kg och båten kan ta 14 450 liter bränsle i standardversionen. I en mer långfärdsanpassad version tar den nästa 20 000 liter bränsle.

Färskvattenkapaciteten är 4 000 liter och svartvattentanken 1 340 liter.

Motoralternativen är flera upp till maximalt 5 280 hk diesel.

– Vi har verkligen uppnått många viktiga mål och flyttat gränser genom designen av den här yachten. Nya Predator 115 ger prestanda, rymd och aggressiva linjer som är typiska för vår Predator-serie och har samtidigt många spännande lösningar, säger Robert Braithwaite, grundare av Sunseeker.

Info: www.sunseeker.com

Garmin ska i nästa års versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision använda sig av Sjöfartsverkets elektroniska sjökort ENC S57. Garmin har som första producent av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden tecknat licensavtal med Sjöfartsverket för S57 data.

”Garmin befäster återigen sin position som marknadsledare av marinelektronik för navigation genom att, som första tillverkare av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden, erbjuda våra kunder den mest tillförlitliga och uppdaterade sjökortsdatan i våra elektroniska sjökort BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision”, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.

Lars-Göran Nyström på Sjöfartsverket säger, ”Det här är det bästa som finns tillgängligt av hydrografisk data för att producera elektroniska sjökort. Högre kvalitet finns inte att få”.

Elektroniska sjökort baserade på S57 data har i flera år funnits tillgängliga för den professionella sjöfarten i Sverige, men det är först nu som samma högkvalitativa sjökort erbjuds till fristående sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden. Fram tills nu har elektroniska sjökort för fritidsbåtsplottrar framställts genom att digitalisera och bokstavligen rita av papperssjökort. Risken för fel och avvikelser är uppenbar. Men nu med 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision slipper man navigera efter en kopia av originalet. Det är praktiskt taget originalet.

Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision baserad på S57 data kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.

Att använda S57 data i våra elektroniska sjökort är den senaste banbrytande nyheten från Garmin. Tidigare under hösten har presenterat nyheter som GHP™ 12 Autopilotsystem för segelbåtar, den helt nya generationens ekolod echo™ samt nya xHD radarantenner.

Info: www.garmin.se

Den tyska reptillverkaren LIROS har utvecklat en ny generation högkvalitativa skotlinor speciellt framtagna för cruisingbåtar upp till 50 fot. Tack vare höljets speciella Grip-fiber i texturerad polyester uppnår man maximalt grepp på alla vinschtrummor.

Linans struktur gör den mycket behaglig och enkel att handskas med i alla manövrar ombord. Höljets konstruktion gör också LIROS TopGrip utomordentligt nötningstålig.

Kärnan i LIROS TopGrip består av flätad, höghållfast polyester. Höljet är 32-flätat och består av 50% LIROS Grip-fiber och 50% spinnfärgad HT-polyester.

LIROS TopGrip finns i dimensionerna 8, 10, 12 och 14mm och i färgerna vit/röd, vit/blå, vit/grön och vit/gul. Pris från 14 kr/m.

Info: www.lirosropes.se

Efter hårda nattförhandlingar har EUs fiskeministrar antagit 2011 års fiskekvoter för de viktigaste fiskbestånden i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt. Inför mötet har EU-kommissionen utryckt stor oro över att torskbestånden i Nordsjön – och speciellt Kattegattorsken – inte visar tecken på återhämtning. Havsforskarna rekommenderar sedan år 2002 att torskfisket i Kattegatt ska stoppas helt – men det lyssnade inte fiskeministrarna på.

– WWF hade hoppats på att EU-ministrarna efter åtta års varningar från forskarna skulle besluta att stoppa fisket på den hotade torsken i Kattegatt. Beslutet att minska kvoterna med 50 procent är på rätt väg men det räcker inte om beståndet ska finnas kvar i framtiden. Det här beslutet innebär att riktade insatser måste göras för att hindra att torsk fångas som bifångster i andra fisken i Kattegatt. Även tidsbegränsade fiskestopp måste införas, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

För Nordsjötorsken är det är positivt att EU-ministrarna beslutade att följa förvaltningsplanen men också att ministerrådet beslutade att planen ska revideras för att bättre nå uppsatta mål. Det är uppenbart att högre krav på selektiva fiskemetoder som minskar oönskad fångst måste ställas och att fler fiskefria områden inrättas som skyddar fiskens barnkammare.

– Krafttag måste tas mot dumpningen av fisk i Nordsjön. Det är inte acceptabelt att 50 procent av all fisk som fångas kastas tillbaka i havet för att bland annat öka värdet på fångsten. Det sker dagligen trots förbud. Kustbevakningen har svårt att kontrollera förbudet i Sverige och därför har WWF drivit på för att ett dokumenterat fiske ska införas på försök, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på Världsnaturfonden WWF.

WWF välkomnar därför överenskommelsen att varje land inom den nationella kvoten kan erbjuda en extra kvot till de yrkesfiskare som tar ansvar för att dokumentera fångsten med hjälp av övervakningskameror och som tar hela fångsten till hamn.

– Överenskommelsen om dokumenterat fiske är mycket positiv och försöken bör under nästa år utvidgas till att även omfatta andra arter än torsk. Insatserna för att skydda och bevara överutnyttjade fiskbestånd och stoppa dumpningen måste intensifieras på alla plan. Här i Sverige har hittills endast ett försök gjorts, säger Jenny Fors.

WWF efterlyser en stark reform av den gemensamma fiskepolitiken (CFP) efterom det nuvarande ramverket misslyckats att leverera ett mer hållbart och lönsamt fiske. Reformen måste leda till att kortsiktiga kvotförhandlingar förpassas till historien och att en mer regionaliserad och långsiktig förvaltning av fiskbestånden införs för allt fiske till 2015.

Foto: Paul Sunters.

För en seglare är den mest obehagliga manövern oftast gippen, i synnerhet med liten besättning. Franska Wichard har nu i sitt sortiment en patenterad ”bombroms”, Gyb’Easy, som effektivt saktar ner bommen under gippen och därmed gör manövern säker och odramatisk.

Gyb’Easy utnyttjar friktionen när den specialkonstruerade linan passerar över bombromsen. Linan justeras snabbt och smidigt i tre olika lägen för att anpassas till rådande vindar. Installationen är enkel och tar bara några minuter.

Gyb’Easy fungerar på storsegel upp till 40m2 och kan användas på alla båttyper, från äldre gaffelriggade till moderna båtar.

Gyb’Easy är tillverkad i anodiserad aluminium och levereras komplett med lina.

Pris 3 660 kr.

Info: www.lirosropes.se

Kommentarer

S/Y Mary af Rövarhamn 16:55:28 2011-01-03

Vi är en familj som är ute på långsegling (www.symary.com) och använder oss av Wichards bombromsar. Jag skriver bombromsar i plural eftersom vi har en ketch. Vi är otroligt nöjda. Vad som är så bra med den här lösningen jämfört med en fast preventer är att den faktiskt tillåter bommen att gippa – men på ett lugnt och kontrollerat sätt. På så sätt blir påfrestningen på riggen inte blir lika stor som med en fast preventer, och därmed minimeras risken för skador på både båt och besättning. Här är en länk till ett videoklipp på GybÉasyn in action – i hård aktlig vind utanför Kap Finisterre.http://www.youtube.com/watch?v=lUdOkj75QQg&feature=player_embedded

(Bombromsarna är också bra att ha i lätta vindar och dyning för att spänna upp bommen så att den inte slår fram och tillbaka.)

Just nu känns sommaren avlägsen, men snart är den här igen med båtbestyr och tankar kring utrustningen. Båt-TV är en av de där frågorna som brukar dyka upp. Inför säsongen 2011 har Grundig samlat ihop de bästa 12V-modellerna i Vision-serien. Samtliga är utrustade med inbyggd digital mottagning för att slippa krångel med separata boxar och extra fjärrkontroller.

Apparaterna har också intern strömförsörjning till en aktiv antenn. Varje modell har sin egen profil för att tillgodose olika behov.

Vision 4 i 22” är utrustad med säsongens smartaste nyhet: inspelnings-TV där ett vanligt USB-minne är fullt tillräckligt för att spela in, spela upp och pausa TV-program! Vision 4 har även inbyggd mottagning för digitala mark- och kabelsändningar (DVB-T/C), USB 2.0 för uppspelning av film, musik och bilder.

Den lilla platta LED-skärmen drar lite ström – bra när den drivs på 12V-batteriet! – och ger en kontrastrik, skarp bild. Med framåtriktade högtalare och SRS ljudsystem är även ljudet av bästa klass.

Vision 4 22”, med DVB-T/C MPEG4 och smart USB-inspelning, capris 3 500:-

Vision 2 finns i både 19” och 22” för 12V-drift. 22-tummaren har integrerad mottagning för digitala marksändningar, DVB-T, och inbyggd DVD-spelare. En extrafunktion som passar perfekt på sjön!

Vision 2 19” har strömsnål LED-teknik som borgar för bra bildkvalitet. Denna klassiska småbilds-TV har inbyggd mottagning för digitala mark- och kabelsändningar, DVB-T/C. Både 19” och 22” har USB 2.0-ingång för musik, bilder och film.

Vision 2 22”, inbyggd DVD och DVB-T (bilden), capris 4 000:-
Vision 2 19”, strömsnål LED, DVB-T/C, capris 3 000:-

Vision 4 22 VLE 4000 C

• DVB-T/C MPEG4
• Boxergodkänd
• 22” LED-skärm
• 2x HDMI
• VGA och PC audio in
• USB 2.0 med inspelning
• SRS ljudsystem
• 230 V / 12V DC
• Cirkapris 3500:-

Vision 2 19 VLE 2000 C

• DVB-T/C MPEG4
• Boxergodkänd
• 19” LED-skärm
• 2x HDMI
• VGA och PC audio in
• USB 2.0
• 230 V / 12V DC
• On/Off knapp
• Cirkapris 3000:-

Vision 2 22 VLC 2004 C

• DVB-T MPEG4
• Boxergodkänd
• 22” LCD-skärm
• Inbyggd DVD-spelare
• 2x HDMI
• VGA och PC audio in
• USB 2.0
• SRS ljudsystem
• 230 V / 12V DC
• On/Off knapp
• Cirkapris 4000:-

Sunseeker International utökar sin serie med Flybridge Manhattan motoryachter. Båtarna är välkända för sin lyxiga stil och den höga kvalitet som de håller i alla avseenden. Nu lanserar det brittiska företaget ett par nyheter inför London International Boat Show, som hålls i början av januari. Den första nyheten är denna mäktiga Sunseeker Manhattan 73. premiären hålls som sagt på Tullett Prebon London International Boat Show, på Excel i London 7-16 januari 2011.

Den nya Manhattan 73 har ett helt nytt skrov med ny design, vilket ska ge maximal volym inne i båten. För första gången erbjuder Sunseeker en modell med joystick manövrering för att ge bättre kontroll över båten även vid tilläggningar och i hamnar.

73-fotaren har en mycket rymlig interiör, både på huvuddäck och på nedre däck, inklusive sina tre dubbelkabiner och en ägarkabin med extremt stor rymd, enligt varvet. Här finns gott om plats för ägarfamiljen med gäster och besättningen, som dock får ta sig in via en separat ingång på aktern.

Prestandamässigt säger Sunseeker att den nya Manhattan 73 får en maxfart på cirka 32 knop och med ett större motoralternativ blir marschfarten cirka 25 knop.

– Manhattan 73 är en flybridge motoryacht som maximerar både storlek och komfort samtidigt som den blir väldigt flexibel och uppfyller ägarens önskemål, säger Robert Braithwaite, grundare av Sunseeker.

Info och tekniska data: www.sunseeker.com

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab ska på flygplatserna i Sundsvall och Örnsköldsvik installera ett flygledningssystem som möjliggör ledning av flygtrafiken på distans från en och samma flygledningscentral. Genom denna beställning blir Saab först i världen med att leverera denna typ av system.

Systemet beräknas installeras och testas under 2011 för att sedan tas i drift 2011 – 2012. Då kommer flygtrafiken vid flygplatserna i Sundsvall och Örnsköldsvik att ledas från en gemensam flygledningscentral, belägen i Sundsvall.

– Det är inte bara Saabs första kontrakt för den här lösningen, det är också världens första system av den här typen att tas i drift, säger Per Ahl, försäljningschef för Saabs flygledningslösningar. Det är roligt att vi från Sverige lyckats med att vara först i världen med detta, det visar på vår förmåga att kraftsamla industri och användare för att skapa förändringar i en global operationell miljö.

– Med utvecklingen av fjärrstyrda torn ligger svensk ingenjörskonst och teknik i framkant. LFV och Saab har utvecklat en teknik som inte bara är en nationell angelägenhet utan också en internationell. I en tid när flyget står inför stora krav på rationaliseringar är fjärrstyrda torn ett steg mot nya möjligheter till en effektivare flygtrafiktjänst till gagn för flygbolag och resenärer, säger Rolf Norman, teknisk direktör i LFV.

Lösningen för flygledning på distans, som utvecklats av Saab med LFV som operativ partner, visades för första gången för omvärlden våren 2009, efter omfattande och framgångsrika tester i skarp miljö vid flygplatserna i Ängelholm och Malmö. Systemet gör att flygtrafiken vid flera små och medelstora flygplatser kan ledas från en gemensam flygledningscentral. Det minskar kostnaderna, samtidigt som effektiviteten och säkerhet ökar.

– På sikt är det här en överlevnadsfråga för de mindre flygplatserna utanför storstäderna, säger Per Ahl. Flygtrafiken är ofta ojämnt fördelad över dagen, med enstaka toppar där arbetsbelastningen är högre. Istället för att hålla flera flygledartorn öppna kan resurserna samlokaliseras. Med färre flygledartorn kan man dessutom satsa mer på modern teknik som underlättar för flygledarna vid det torn som används.

Flygledning på distans – så funkar det
Kameror och sensorer placeras ut på flygplatserna och allt de registrerar länkas i realtid över till flygledningscentralen och projiceras i en 360-gradersvy. I flygledningscentralen kontrollerar och styr flygledaren trafiken precis som om denne satt i ett vanligt flygledartorn. Säkerheten har högsta prioritet, och faktum är att modern teknik på flera sätt ökar säkerheten:

• Kamerorna kan registrera förändringar i bilden, vilket gör att faror som exempelvis obehöriga fordon eller främmande föremål på landningsbanan upptäcks lättare. Med kamerorna kan flygledaren också spela in det som sker i luftrummet och kring flygplatsen för att sedan titta på det i efterhand, i händelse av en incident.

• En kamera med automatisk målföljning som kan zooma in ända upp till 36 gånger ersätter en traditionell kikare i ett vanligt flygledartorn.

• En video tracking-funktion detekterar automatiskt inkommande flygplan och markerar dem på skärmen för att flygledaren lättare ska kunna följa dem, även vid dålig sikt.

• Landningsbanans konturer, byggnader och andra objekt på flygplatsen kan markeras på skärmarna så att flygledaren kan se dessa ses även vid dåligt sikt.

• Bilder från zoomkameran, information från radar samt väderinformation presenteras integrerat i den 360-gradersvy som flygledaren kontinuerligt observerar.. Denna funktion kan liknas vid den head up-display som finns i exemplevis Gripen och gör att flygledaren inte behöver flytta blick och fokus för att se informationen.

Saab har tecknat ett åttaårigt avtal med Scandinavian Air Ambulance Holding AB. Det innebär att Saab från och med nästa år övertar ansvaret för koncernens personal och verksamhet som är knuten till teknik och underhåll av deras helikoptrar och flygplan. Saab investerar samtidigt MSEK 25 i konvertibler i Scandinavian Air Ambulance.

Saab förbinder sig genom avtalet att leverera teknik- och underhållstjänster till Scandinavian Air Ambulance, som därigenom fullt kan fokusera på flygoperationerna som bedrivs på olika baser runt om i Sverige och Finland.

– Att förstärka och ytterligare utveckla vår förmåga inom helikopterområdet är ett av Saabs strategiska mål och ett viktigt komplement till övrig verksamhet inom området flyg. Avtalet beräknas från och med 2011 att ge en årlig omsättning på cirka MSEK 50 under avtalsperioden, säger Lars-Erik Wige, Senior Vice President Saab och chef för affärsområde Support and Services.

Scandinavian Air Ambulance utför idag sina uppdrag med en flotta på 8 flygplan och 7 helikoptrar. Scandinavian Air Ambulance är marknadsledande i Sverige inom området flygambulansservice, och till sina kunder räknar bolaget bland annat en rad svenska landsting och kommuner där merparten av kontrakten baseras på långsiktiga avtal. Ambulanshelikoptrar kan också användas för uppdrag inom Search and Rescue (SAR), till exempel vid flyg-, sjö- and bergsräddningsuppdrag.

– Partnerskapet med Saab är en mycket god grund för fortsatt expansion av Scandinavian Air Ambulance verksamhet i Norden. Efter flera nya avtal i Sverige siktar nu Scandinavian Air Ambulance på att etablera sig på den finska marknaden. Ambulans- och sjuktransporter med flyg är en starkt växande verksamhet, som kommer att innebära fortsatt expansion i hela Europa, säger Göran Persson, styrelseordförande i Scandinavian Air Ambulance.

Vissa villkor måste godkännas innan avtalet träder i kraft, bland annat från Transportstyrelsen.

I en stor läsarundersökning som magasinet Outside har genomfört blev GORE-TEX®-materialet utnämnt till den viktigaste uppfinningen i outdoorbranschen genom tiderna. Och det med en enorm marginal.

– Vi gör en stor läsarundersökning varje år för att se vad läsarna tycker om tidningen och webben. Vi tittar mycket på undersökningen när vi planerar tidningens innehåll och form, säger Glenn Mattsing, chefredaktör på Outside.

En av frågorna i årets undersökning löd: ”Vilken är den viktigaste uppfinningen inom outdoorbranschen?”. Bland de cirka 1000 svaren var det drygt två tredjedelar som ansåg att GORE-TEX® är det viktigaste som hänt friluftsmänniskan. Andra uppfinningar som fick en relevant svarsfrekvens är GPS, carvingskidan och heldämpad MTB (se grafiken nedan).

Gunnar Carlsson, VD på WL Gore Scandinavia, är mycket nöjd med resultatet.

– Att GORE-TEX® som har funnits på marknaden sedan 1976 får sådant förtroende av aktiva friluftsmänniskor i Sverige gör oss mycket stolta. Det bevisar att konsumenterna har stor nytta av vår produkt och att den har hållit hög kvalitet alla dessa år, menar Gunnar Carlsson.

– Att listningen gjorts av läsarna ger betyget än större vikt, säger han.

Outsideläsarna har i undersökningen fått svara även på frågor om lön, boende, lästrender, intressen, resvanor och om var och vad de spenderar sina pengar på. För mer information om Outsides läsarundersökningar besök:

http://outsideonline.se/about/vad-ar-outside/.

Delar av årets läsarundersökning är publicerade i Outsides september- och novembernumren.

Så fungerar GORE-TEX®-materialet:
Den viktigaste beståndsdelen i ett GORE-TEX®-plagg eller -sko, själva membranet, är ofta inte synligt men helt avgörande för funktionen. GORE-TEX®-membranet är gjort av så kallad ePTFE* som har mikroskopiskt små porer – 20 000 gånger mindre än en vattendroppe – mellan fibrerna. Porerna är däremot tillräckligt stora för att släppa igenom vattenmolekyler, det vill säga vattenånga.
På så vis blir membranet helt vattentätt, men släpper igenom fukt – vattenånga.
GORE-TEX®-membranet lamineras mot ett yttertyg som passar det tänkta användningsområdet. Tyget behandlas så att vattendroppar ska “pärla” sig och rulla av ytan på plagget.
Insidan av membranet skyddas ofta av ett foder, varför membranet inte syns i plagget eller skon.
Alla sömmar tejpas för att vara garanterat vattentäta.

* ePTFE står för expanderad polytetrafluoretylen.

Om WL Gore & Associates

W.L Gore startades i USA för 50 år sedan som ett familjeföretag av William Gore. Grunden till företagets framgång är materialet som kallas ePTFE (expanderad polytetrafluoretylen). Konstgjorda blodkärl, filter för kemisk industri, packningar och skärmningar i mobiltelefoner liksom gitarrsträngar är bara några exempel på vad W.L. Gores egen forskning resulterat i sedan 1958. Det mest kända varumärket är GORE-TEX®, ett material som används bland annat i sport- och skyddskläder.

Den 1 januari får Sjöfartsverket en ny organisation med fokus på kund och affärer. Ove Eriksson blir ny direktör för Sjöfartsverkets affärsområden, och Jonas Vedsmand blir marknadsdirektör för Sjöfartsverket.

Från och med den 1 januari 2011 får Sjöfartsverket en ny organisation. En av de stora förändringarna är att kärnverksamheten organiseras i sex affärsområden med direktör Ove Eriksson i spetsen. Ove ingår i Sjöfartsverkets högsta ledning och rapporterar till generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl.

En annan nyhet är att Sjöfartsverket nu satsar offensivt för att få in nya affärer och skapa bättre lönsamhet. Sjöfartsverket kommer att ha stort fokus på vad som händer på marknaden nationellt och internationellt, affärsmässighet, varumärke och kunder. Ett led i detta är att Jonas Vedsmand blir marknadsdirektör för Sjöfartsverket med ansvar för marknadsstrategi och kundrelationer.

– Vi kommer nu att arbeta med ett starkare affärsfokus och även påverka och driva sjöfartsfrågor både nationellt och internationellt. En av våra huvudstrategier de närmaste tre åren är att göra sjöfarten och Sjöfartsverket mer synliga och konkurrenskraftiga genom att agera kraftfullare inom och för hela transportsektorn och industrin, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör.

De sex affärsområden som kommer att finnas på Sjöfartsverket från och med den 1 januari är:

Lotsning: chef Lennart Forsström
Transport- och Farledsservice: chef Peter Fyrby
Sjökommunikation: chef Per Setterberg
Sjögeografi: chef Patrik Wiberg
Bygg & Teknik: chef Jon Granstedt
Trollhätte kanal: chef Ingvar Dyberg

Bilden:
Sjöfartsverket

Jonas Vedsmand, marknadsdirektör.

Finska Wärtsilä är tillsammans med janapnska Yanmar ledande i världen på dieselmotorer till medelstora fartyg, det vill säga motorer på 5 000-10 000 hk. Wärtsilä har i dagarna fått en stor order på fyra stycke större dieselmotorer till ett brittiskt forskningsfartyg.

Det som Wärtsilä ska leverera är så kallad propulsionsutrustning, det vill säga framdrivningsenheten. Det brittiska forskningsfartyget ska användas av en miljöforskningsorganisation med namnet Natural Environment Research Council (NERC).

Fartyget byggs dock inte i Finland utan i Spanien hos varvet C.N.P. Freire.

De huvudmotorer som ska levereras är fyra åttacylindriga Wärtsilä 20 motorer inklusive propellrar och tillhörande elsystem. Fartyget ska levereras i slutet av 2012.

Italienska Pershing, som är en del av Ferrettigruppen, presenterar ett nytt flaggskepp som ska lanseras i januari 2011. Båten är 32,90 m lång och är bland annat försedd med fyra gästkabiner och tre besättningsutrymmen. Med tre stycken stora dieselmotorer får den en toppfart på över 40 knop.

Den nya Pershing 108 blir också en av de större båtarna från Ferretti Group, som tillverkar alla sorters båtar på 15-35 meter. I gruppen ingår många kända båtnamn som till exempel Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Riva, Mochi Craft, Apreamare och amerikanska Bertram.

Den nya båten har genomgått en lång rad tester inför lanseringen. För designem svarar Fulvio De Simoni tillsammans med det tekniska kontoret hos Pershing, en grupp kallad AYT (Advanced Yacht Technology) hos Ferretti Group och en hel stab med designeras och konstruktörer från Ferrettigroup Style Centre.

Pershing 108 är 32.90 m lång och kan levereras med tre olika inredningslösningar. Standard för motorutrustningen är tre stycken MTU på vardera 1 940 kW och ytskärande propellrar, vilka ger ett mycket speciellt sprut efter akterspegeln när båten planar. Toppfarten anges till 41 knop. Med en singelmonetard maskin kan båten få en räckvidd på hela 1070 Nm vid 11 knop, en lösning som troligen ganska få kunder kommer att välja.

Redan innan lanseringen har Pershing 108 vunnit det prestigefyllda designpriset “Best Production Motor Yacht” vid senaste upplagan av Asia Boating Awards.

Info: www.ferrettigroup.com

9 av 10 kommersiella fiskbestånd i Europas vatten är utsatta, överfiskade eller direkt hotade. Haven är i kris. På måndagen 13 december träffas EU:s fiskeriministrar för att bestämma kvoter för EU:s fiskebestånd. Sveriges regering företräds av ansvarige minister Eskil Erlandsson.

EU riskerar att sätta fiskekvoter som ligger så mycket som 2.5 gånger över vad forskningen rekommenderar anser är maximalt för att bestånden inte ska drabbas ytterligare.

Greenpeace kommer att protestera genom att skrota ett 25 meter långt och 11 meter högt fiskefartyg utanför ingången till Rådsmötet.

Protesten symboliserar en av de största orsakerna till de sinande bestånden: Europas vansinniga mängd fiskebåtar och behovet att skrota både båtar och subventioner för att minska trycket på livet i haven och de hårt utsatta bestånden – för att inte säga framtidens fiskenäring.

Växande intresse för solenergi skapar behov av att få fram billigare material för solcellsproduktion. Ett alternativ är tunnfilmsmaterialet CIGS, som hittills har gett lovande resultat om kadmium har ingått i solcellerna. I en avhandling från Uppsala universitet presenteras nu ett nytt sätt att tillverka CIGS- solceller som inte bara är kadmiumfritt utan också ger bättre solcellsprestanda.

Under de senaste åren har intresset för solceller växt enormt på med på grund av den ökade efterfrågan på förnybara energikällor. Marknaden för solceller som har som följd växt med ungefär 40 % per år under de senaste åren. För att solelen ska kunna konkurrera med andra energikällor måste kostanden per producerad solcellseffekt minskas. Ett sätt att göra detta är att använda tunna filmer för att skapa solcellen och på så vis spara in materialkostand.

Ett av de mest lovande tunnfilmsmaterialen är kopparindiumgalliumselenid, CIGS. Använder man CIGS krävs dock ett antal andra tunna lager varav ett med kadmiumsulfid som är giftigt. Doktoranden Adam Hultqvist vid institutionen för teknikvetenskaper, Uppsala universitet, har prövat att ersätta kadmiumsulfiden med ett kadmiumfritt zinkoxidbaserat lager vilket har gett mycket lovande resultat.

Solcellerna blir inte bara mindre giftiga utan får bättre prestanda när kadmiumsulfidlagret bytts ut.

För att kunna ersätta kadmiumsulfidlagret med zinkoxidmaterialet krävs att man ändrar sammansättningen på det senare genom att inkludera antingen svavel, magnesium eller tenn. Det krävs också att mängden av detta ämne väljs omsorgsfullt. Används svavel är det också viktigt för solcellens prestanda hur atomerna i materialet är ordnade. Med magnesium blir filmresitiviteten, det vill säga filmens förmåga att leda elektrisk ström, extra viktig. Om det är tenn som inkluderas är det istället filmtjockleken som vid sidan av mängden tenn är av stor betydelse för resultatet.

– Genom att ersätta kadmiumsulfiden i CIGS solcellerna skapar vi idag en billig och giftfri energikälla för framtidens elproduktion, säger Adam Hultqvist.

Avhandlingen läggs fram vid Uppsala universitet den 16 december klockan 13:00.

Längden på skaftet har betydelse för att få tillräcklig kraft i ett verktyg. Ska du dra en grov bult blir det betydligt lättare med ett längre skaft. Kamasa Tools lanserar två 3/4″ hylsverktyg med extra långa skaft tänkta att ge mekaniker extra styrka. Info: www.kgk.se

Mekonomen har en uttalad målsättning att bli marknadsledande på den marina marknaden inom tre år. Som en första del förvärvar Mekonomen nu Marinshopen som redan är Sveriges ledande leverantör av reservdelar och tillbehör för marina produkter. Marinshopen kommer att drivas som en del av Mekonomen från och med årsskiftet.

Marinshopen specialiserar sig på reservdelar till båtmotorer. Bolaget har ett komplett och konkurrenskraftigt sortiment av reservdelar och tillbehör för i praktiken alla typer av motorer.

– Mekonomen ser stor potential på den marina marknaden och för att snabbare ta en ledande position förvärvar vi nu Marinshopen. Marinshopen är ett idealiskt bolag för oss, med spetskompetens inom alla typer av båtmotorer och med ett stort kund- och kontaktnät i hela Sverige. Marinshopen har varit verksamma i över 30 år på den marina marknaden och ger oss en flygande start i vår storsatsning på det marina området, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef för Mekonomen

Marinshopen omsätter i dag drygt 35 miljoner SEK och har en kundbas som består av privata konsumenter men framförallt varv och grossister. Bolaget har ett kombinerat centrallager och butik i Stockholm som förser kunder över hela landet med reservdelar och tillbehör till alla typer och märken av båtmotorer. Marinshopens koncept liknar Mekonomens och det finns stora synergieffekter mellan bolagen som nu gör dem till en stark gemensam aktör.

– Framförallt kan Marinshopens kunder ta del av Mekonomens distributionsnät vilket gör leveranserna till kunderna snabba och effektiva. Det förändrar den marina marknaden i Sverige som traditionellt har kännetecknats av långa ledtider. Marinshopen blir navet i Mekonomens marina satsning och sortimentet ska successivt introduceras i Mekonomens sjö- och havsnära butikslägen under 2011. Den marina verksamheten kommer att kraftfullt expanderas i Mekonomens regi, säger Håkan Lundstedt.

Marinshopen har drygt 700 varvskunder, serviceverkstäder och marinor och man säljer dessutom till privatmarknaden. I sortimentet finns ett komplett utbud av båttillbehör från alla ledande fabrikat. Bland produkterna märks exempelvis båtelektronik till motorer, gummibåtar, drev, propellrar, reglage, styrsystem och förbrukningsmaterial.

Northmanvarvet har tagit fram en båt i Maxus-familjen i en helt ny storlek. Den heter Maxus 21 och ska kunna dras efter en personbil med B-körkort . Med en vikt på 1 100 kg plus motorbåtstrailer 360 kg gör det totalt 1 460 kg. Båtens längd är 6,25 m och bredden 2,48 m. Den har sovplats för fyra personer samt separat toalettutrymme med handfat och ett mindre pentry med plats för vask och spis.

Även denna båt har fällbar mast och fällköl som standard, dettas hanteras ifrån sittbrunnen . Båten seglas med fördel av en person. Med ballast placerad runt költrumman blir hon mycket stabil även med kölen uppfälld. På utombordarfästet sitter det gasfjädrar, vilket gör att motorn är enkel att lyfta upp.

Båten är utrustad med Dacronsegel , stor och fock med lazyjackpaket och kapell som standard. Fällbar mast och maststötta, stabil mastfot med gångjärn samt A-bock som förstaget sitter fast i.

Maxus 21 vänder sig till alla även till förstabåtsägare och ungdomar eller vuxna som vill bli som barn på nytt .

Priset på Maxus 21 är 195 000 kr. Maxus finns i storlekarna 21, 24, 28 och 33 fot.

Info: www.defevereurope.eu

Nu behöver du inte montera några nya instrument i din båt för att se framåt på sjön. Med Echopilots nya Black Box System används den befintliga plottern eller PC:n som display för att se EchoPilots framåtseende ekolod. Passar de flesta fabrikat med videoingång.

Bland det nya ekolodets funktioner märks:

S-Video och Composite Videoutgång

200 meters framåtseende i färg

Framåtseende djupalarm

Digital djupsiffra

Inbyggd GPS-repeater

NMEA 0183-kompatibel

Komplett med givare, Standard- eller Proffsgivare

Rekommenderade priser:
9 695 kr kompl. med Standardgivare (E200063)
10 995 kr kompl. med Proffsgivare (E200033)
8 695 kr Repeaterpaket med kontrollpanel & Interfacebox (E200034)

Info: www.frigus.se

Suveräna Team Fazza med förarna Arif Al Zafeen och Nader Bin Hendi avslutade säsongen 2010 UIM Class 1 World Powerboat Championship på allra bästa sätt. Med sin nionde vinst för säsongen avslutade de en hektisk tävlingsperiod vid Emirates/Dubai Duty Free Dubai Grand Prix.

Dubai och Förenade Arabemiraten har varit i fokus tidigare för flera minst sagt omtalade racerbåtstävlingar.

Vid årets final hölls en minnesstund för årsdagen av den olycka där två förare omkom: Mohammad Al Mehairi och Jean-Marc Sanchez.

I övrigt handlade det om stentuff racing där team Fazza var suveräna, men det norska teamet Welmax med förarna Selmer och Tandberg blev publikens favoriter genom sin tuffa körning.

Här är organisatörernas egen pressrelease på engelska:

And on a day when Class 1 produced the race of the season, they delivered a fitting tribute to Al Mehairi and Sanchez winning from the front despite a titanic effort by Edox Pole Position Champions Kolbjorn Selmer and Jorn Tandberg in Welmax. The Norwegians pushed the UAE stars all the way losing out by just 3.81s after 67.74Nm of intense competition. “On tighter course they might have caught us but today crowns what has been a wonderful season for everyone in the Victory Team,” said throttleman Bin Hendi after wrapping up the 21st Class 1 win of his career with Al Zafeen at an average speed of 178.38kmph. “The whole team has played their part in getting us to the chequered flag and we share the world title with every single one of them.”

Win number nine in 2010 also secured the Middle East Class 1 Championship for Fazza to add to the World and European crowns they had in the bag prior to the race. But the victory was never a forgone conclusion with the Welmax crew piling on the pressure throughout the race as they claimed second by just over fifteen seconds from Italians Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci in GSG Ceramic Design in third. “We got off to a brilliant start and got to where we wanted to be, which is just behind Fazza as we know we can’t beat them on the acceleration at the start,” said a smiling Selmer who admitted it was the best race he had been involved in with Fazza.

“We threw the boat around the corners and gave it everything but those guys are just so fast. We won Pole Position, which is great, but next year they (Fazza) know they will have a real fight on their hands with us.”

Behind the two leaders GSG Ceramic Design’s Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci produced their second impressive performance of the weekend to make it two podiums from six outings together this season. “We tried everything to get ahead of Welmax, Guido did the maximum and me too, but we just couldn’t catch them, said Montavoci. “We are happy that today we demonstrate that there were no issues with the engine and we go faster than yesterday. I have a great feeling when I race with Guido and I hope to continue the partnership next year. And I want to thank the Duemme Broker Team and Mimmo Cirilli for letting us run their boat.”

It was a stunning finale to a Class 1 season that has seen Bin Hendi and Al Zafeen win 75% of the races they have started and take the world title by a record 96 points over their nearest rivals. While Fazza and Welmax were having their own private battle at the front of the field, there were other bragging rights being fought over elsewhere.

With their closest rivals Talib Al Sayed and Abdullah Al Mehairbi sitting out the final two races of the season after crashing in Abu Dhabi, Italians Giovanni Carpitella and Luca Fendi needed just four points to claim second spot in the World Championship and they grabbed the overall silver medal by claiming fifth in the race in British boat Negotiator. It meant Al Sayed and Al Mehairbi claimed third in the world in SkyDive Dubai.

In the Middle East Championship, Team Abu Dhabi’s Rashed Al Tayer and John Tomlinson claimed overall second place behind Fazza thanks to a hard-earned sixth place despite starting well behind the field thanks to a propeller problem on the first lap. Third place in the Middle East series goes to Selmer and Tandberg.

Fourth place for Skydive 2010 was a marked improvement on yesterday’s performance, but there was frustration for MITI/GiorgiOfshore completing just four laps before an engine problem ended their race, with Relekta stopping six laps later with a gearbox problem.

EMIRATES/DUBAI DUTY FREE DUBAI GRAND PRIX, RACE 2 – results

1. Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.41.34,50
2. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.03,81
3. GSG Ceramic Design – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) + 00.15,29
4. Skydive 2010 – G Manuzzi (SMR) / A Al Marri (UAE) + 1 lap
5. Negotiator – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 1 lap
6. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 5 laps
7. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) dnf
8. GiorgiOffshore – T Polli (ITA) / N Giorgi (ITA) dnf

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 12 of 12

1. Fazza – 212pts 2. Negotiator – 116pts 3. Skydive Dubai – 110pts 4. GSG Ceramic Design – 95pts 5. Welmax – 91pts 6. Team Abu Dhabi – 62pts 7. Relekta – 54pts 8. GiorgiOffshore – 42pts 9. Skydive 2010 – 28pts 10. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 11. Welmax Alianza – 10pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 4 of 4

1. Fazza – 65pts 2. Team Abu Dhabi – 49pts 3. Welmax – 42pts 4= Negotiator – 28pts 4= Skydive 2010 – 28pts 6. Relekta – 26pts 7. GSG Ceramic Design – 19pts 8. GiorgiOffshore – 14pts 9. Skydive Dubai – 0pts

Info: www.class-1.com

Havsplaneringsutredningen lämnade 9 december förslag om fysisk planering av havet. Planering behövs eftersom miljötillståndet i haven inte är långsiktigt hållbart, samtidigt som anspråken på att använda haven ökar. Behovet av att skydda den marina miljön ökar också. Planeringen ger grunden för hur nyttigheterna och utrymmet i havet ska fördelas.

Användningen ska bli effektiv, så att belastningen på resurserna och behovet av utrymme i havet minimeras. Havsplanerna ska förebygga konflikter mellan olika intressen och hjälpa till att lösa dem som uppstår.

Intresset växer internationellt för havsplanering. Utredningens förslag till planeringssystem ger Sverige förutsättningar att ligga i framkant inom EU och få ett modernt system för planering av haven. Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2012.

– För Sverige, som har EU:s längsta kuststräcka, är det ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna. Utgångspunkten är att vi måste se till att ekosystemen fungerar väl. Havsplanerna kommer att vara ett viktigt verktyg för att uppnå våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven år 2020, säger utredaren Axel Wenblad.

Havsplaner ska enligt förslaget tas fram för tre områden; Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet. Den nya Havs- och vattenmyndigheten ska ansvara för planeringen och utarbeta planerna tillsammans med länsstyrelserna längs kusten. Andra myndigheter ska bidra med underlag och medverka i arbetet. Kustkommunerna har en central roll och förväntas delta i hela processen. Det är också viktigt att såväl miljö- och intresseorganisationer som allmänheten deltar när planerna tas fram.

En havsplan ska bestå av plankartor och ställningstaganden om hur havet ska nyttjas, skyddas och förvaltas, liksom om vilka samhällsintressen som ska beaktas. Planerna, som i första hand riktar sig till kommuner och myndigheter, får betydelse för beslut om tillstånd för olika verksamheter och beslut om åtgärder för att skydda havet och havsmiljön.

Det blir ett förbud mot svenskt yrkesmässigt fiske av sill i ICES-delområde 22-24 i EU:s fiskevatten i Östersjön för fartyg som inte innehar särskilt tillstånd från och med den 13 december 2010. Årets svenska kustkvot av sill om 800 ton i ICES-delområde 22-24 i EU:s fiskevatten i Östersjön är uppfiskad.

Fiskeriverket har därför beslutat förbjuda svenskt yrkesmässigt fiske av sill i området från och med den 13 december för fartyg som inte har särskilt tillstånd enligt 4 kap. 6 § Fiskeriverkets föreskrifter (2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område.

Efter den 14 december är det också förbjudet att landa eller omlasta sill som fångats i förbudsområdet under tillåten tid. Sådan sill får inte heller försäljas i första led efter den 15 december.

Prövningen av vindkraftstillstånd har försvårats och rättsäkerheten i kommunernas tillståndsprocess ifrågasätts av både bransch och myndigheter. Det visar en ny studie från Energimyndigheten som i dag överlämnats till regeringen.

Sedan 1 augusti 2009 har kommunerna enligt 16 kap. 4 § miljöbalken haft en ny form av beslutsrätt förbehållen vindkraftsetableringar som tillståndsprövas enligt miljöbalken. Förändringen av det regelverket gjordes i syfte att förenkla och förkorta handläggningstiden för att därigenom främja vindkraftsutbyggnaden i Sverige.

Lagstiftningen har nu tillämpats i över ett år och med anledning av detta har Energimyndigheten sammanställt erfarenheter och synpunkter som framförts från andra berörda myndigheter och projektörer.

– Sammanställningen visar att både berörda myndigheter och vindkraftsbranschen anser att regelverket har brister och tillståndsprocessen upplevs som rättsosäker och ineffektiv, säger Camilla Rosenberg, chef vid Energimyndighetens vindenhet.

Istället för prövning enligt plan- och bygglagen krävs nu en aktiv tillstyrkan från kommunen för vindkraft som tillståndsprövas enligt miljöbalken. Kommunens tillstyrkan enligt 16 kap. 4 § miljöbalken har inte förenats med någon följdlagstiftning eller några övergångsregler. Det finns också indikationer på att tillämpningen av regelverket har resulterat i att tillståndsprocessen istället har försvårats och att handläggningstiden förlängts.

I kritiken som framförts i sammanställningen lyfts ett par områden särskilt fram:
• Kommunernas beslut går inte att överklaga, och det finns inga riktlinjer för hur paragrafen ska tillämpas.
• Utformningen av 16 kap. 4 § miljöbalken ger också utrymme för kommunerna att tillämpa regelverket som ett ”tyst veto”, med möjlighet till förhandlingar med ekonomiska incitament som saknar stöd i lagstiftningen.

– Mot bakgrund av den rådande osäkerheten kring bestämmelsen anser vi att en översyn av regelverket är nödvändig, säger Camilla Rosenberg.