nyhetstest

VanDerHeijden Steelyachts har premiär för en helt ny båt på den stora båtmässan ”BOOT”, som hålls i Düsseldorf i januari 2011. Varvets nya Vår nya yacht är av modellen SUPERIOR 2400 vilket innebär att hon är 24 meter lång, byggd i stål och har en eöegant överbyggnad i aluminium.

Den nya yacten är utrustad med Iveco dieselmotorer med 2 x 825 hk. Framdriften sker med axlar och propellrar. Farten är beräknad till en marschhastighet om cirka 18 knop.

Båten visas i Hall 6 /A 27-28. Vi visar varvet även en DYNAMIC Deluxe 1500 Windscreen (open).

Mer information, inklusive specifikationer och standardutrustning, finns på varvets svenska hemsida, där även bilder från tillverkningsprocessen finns tillgängliga.

Tekniska fakta
Längd: 24,10 m
Bredd: 5,95 m
Djupgående: 1,45 m
Vikt: 48 ton

Info: www.vanderheijdensteelyachts.com

Motorbåtssäljaren och generalagenten Gulves Stockholm har under 2010 blivit Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. – Vi har sålt flest Chris-Craft- och Pursuitbåtar av alla generalagenter i hela världen. Det är enormt tillfredsställande och ett kvitto på att vår satsning på de här varumärkena fungerar och att den svenska marknaden uppskattar båtarna. Både Pursuit och Chris-Craft är mycket starka varumärken och har bra rykte inom motorbåtsbranschen. Det är roligt att arbeta med så skickliga båttillverkare som sätter kvaliteten främst och som gjort stort avtryck i motorbåtsbranschen, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

Gulves Stockholm, som har butik och showroom i Älvsjö, i Stockholm, är sedan 2008 svensk generalagent för Chris-Craft, Pursuit och Pursuits systerbåt Tiara.

Världens snyggaste 136-åring
Chris-Craft är ett av de äldsta, starkaste och mest respekterade båtmärkena i den amerikanska båtbyggarbranschen. Historien om Chris-Craft börjar redan 1874 då Christopher Columbus Smith, bara 13 år gammal, snickrar sin första träbåt. Chris var en mycket skicklig båtkonstruktör och utvecklade en ny typ av skrov som rörde sig både snabbare och stabilare genom vattnet. Innovationerna har belönats med många prestigefyllda tävlingsframgångar genom åren. Sex år i rad vann Chris båtar American Power Boat Association Gold Cup, med fartrekord efter fartrekord. Arrangörerna var till slut tvungna att ändra tävlingsreglerna så att andra deltagare skulle få en chans.

Optimal prestanda och kvalitet
Pursuits modellserier är utvecklade för tuffa aktiviteter där det ställs höga krav på båtens utrustning, robusthet, flexibilitet och smidighet. Pursuits tillverkningsmetoder utmärker sig också. Till skillnad från många tillverkare utvecklar Pursuit helt unika skrov till sina olika modeller för att optimera sjö- och drivegenskaper liksom bränslekonomi. Detta för givetvis med sig stora kostnader eftersom Pursuit går miste om synergieffekterna av att låta flera modeller dela samma skrovkonstruktion. Men det ger snabbare, smidigare och bekvämare båtar.

På bilden syns en Chris-Craft Corsair 28.

Medan vi hemma i Sverige tar det lugnt efter julhelgen är det full fart på kappseglandet utanför Australiens kust. Rolex Sydney Hobart Yacht Race pågår för fullt. Som alltid är det en tuff tävling som är mycket krävande för deltagarna. 71 båtar startade i tävlingen, men många har fått bryta. Först i mål på tisdagseftermiddagen blev 100-fots super maxin Wild Oats XI som fick en totaltid på två dagar, sju timmar, 37 minuter och 20 sekunder.

Det råder stundtals stormvindar i tävlingen, som seglas för 66:e gången i vattnen utanför New South Wales södra kust. Den sträcka som ska avverkas är på hela 628 Nm, så det gäller att ha besättning och båt i rätt trim – och tur med vindarna.

Två av de båtar som har tvingats dra sig ur racet bara under det senaste dygnet är Richard Bustons R/P 52 Scarlet Runner och TP52 Calm.

I racet finns många kända personer. Bland andra den svenske IT-milardären och seglar Niklas Zenström (stora bilden) med sin båt Artemis och seglarlegenden Sir Robin Knox-Johnston ombord på Swan 68 Titania of Cowes.

För en aktuella resultatlista, följ racet på någon av länkarna nedan.

Race Tracker: Race enthusiasts can go to http://rolexsydneyhobart.com/yacht_tracker.asp for a real time tracker of yachts and their position.

Official race website: www.rolexsydneyhobart.com

Här är den senaste pressreleasen på engelska:

WILD OATS XI FIRST BOAT HOME

What has been touted as one of the toughest Rolex Sydney Hobart Races in recent years, saw the first finisher arrive in Hobart early this evening. The 100-foot super maxi Wild Oats XI blazed up the Derwent River and crossed the finish line off Constitution Wharf at 2037 AEDT with an elapsed time of two days, seven hours, 37 minutes, 20 seconds — since leaving Sydney Harbour at 1300 on 26 December, Boxing Day.

This year’s 66th edition was one of Wild Oats Xl physically most difficult but also one of her more hard fought finishes, with sustained periods of headwinds along the way and crushing gale-force conditions through the notorious Bass Strait. In an interview as he stepped off the winning vessel, skipper Mark Richards said,” “It was a tough race, no doubt about that. The boat Wild Oats, the boys, and the team did a fantastic job.”

The Reichel-Pugh design was the provisional line honours winner pending the decision of the International Jury over a protest by the Race Committee regarding the use of her HF radio. The jury will convene Tuesday afternoon at the Royal Yacht Club of Tasmania to arrive at a decision.

After sailing a near perfect tactical race in extremely difficult conditions, with extremes ranging from a hair-removing 25-40 knot southerly and a mountainous seaway during the first night, race favourite Wild Oats XI didn’t disappoint followers. This was Wild Oats XI fifth win after participating in six Rolex Sydney Hobart Races.

Wild Oats XI skipper Mark Richards was happy with the race and said, “We couldn’t have asked for a better result. To arrive here, first, in Hobart, is the most amazing feeling.” Referring to Oats’ second place finish of last year, Richards said, “First is hell of a lot better than second. We’re back and we’re just very happy to be here.”

Dockside after the race finish, Adrienne Cahalan co-navigator aboard Wild Oats XI and a veteran of now her 19th Rolex Sydney Hobart Race, commented on the extreme sea and wind, “I do think it’s one of the toughest races I’ve ever done. We did our best to make sure we didn’t break anything.”

A seasoned offshore sailor, Cahalan told of encountering 20 – 30 knot headwinds across the Bass Strait. As to how the boat managed, she said, “The boat held together really well…it was a technically sound race for us.” She continued, “To get there in one piece and in first place — it’s one of the greatest victories we’ve had.”

The remaining 70 boats in the Rolex Sydney Hobart fleet are spread across from the southeast corner of the NSW coast, across the Bass Strait down towards the finish in Hobart — pushed along by a 20-knot north-northeasterly. The fleet includes six international entries from the USA, UK, Italy, France, as well as two partly crewed Russian boats, and entries from seven of the eight Australian states and territories.

Next boat expected across the finish line is Sean Langman’s 100-foot Investec Loyal at approximately 2230 tonight. However, breeze looks to be shutting down in the Derwent River, so their exact arrival is now anyone’s guess.

In a phone interview earlier today, Investec Loyal’s Sean Langman explained about his boats’ troubles during the last two days, “The damage we sustained was to the reef lines earlier and some tack lines on the headsail which, running without a headsail, put us an hour back. Also, a fuel tank broke lose. These tanks carry so much fuel that you’ve got a quarter of a ton to manhandle which is difficult.”

On the final race day, Langman and crew discovered flooding in a forward hold, “We didn’t realize that we had a substantial leak in the bow and carried on with a ton and a half of water, which we only detected this morning. We have a watertight bulkhead up there and when we opened it, water came pouring out.” Langman believed that the leak was not a puncture in the hull but due to loose deck fittings.

The 2010 Rolex Sydney Hobart race may well go down as one of the roughest in recent years and has certainly lived up to its reputation as one of the world’s toughest ocean going races.

To date, 16 yachts have been forced to retire due to issues including a broken mast, damaged booms, rigging and engine problems. Almost all racers have their share of minor injuries due to the high seas and associated gale force winds.

Race Tracker: Race enthusiasts can go to http://rolexsydneyhobart.com/yacht_tracker.asp for a real time tracker of yachts and their position.

Official race website: www.rolexsydneyhobart.com

Follow regattanews.com on TWITTER: www.twitter.com/regattanews

Holländska Heesen Yachts har i dagarna levererat bygge nummer sex i sin serie med yachter på 47 m. Yachterna är ett resultat av företagets samarbete med designern Frank Laupman från Omega Architects, som har gett de här båtarna ett särpräglat utseende med sin speciellt utformade akter, Den 47 m långa båten har kapacitet för en toppfart på 15,5 knop och en räckvidd på 4 000 Nm vid 12 knop. Den senaste båten i serien (på bilden) döptes till M/Y Air.

YN 15147, M/Y Air är systerfartyg till YN 12247, M/Y Yalla (2004), YN 13147, M/Y Let it Be (2006), YN 13547 M/Y Mon Plaisir (2007), YN 14047 M/Y Elandess (2008), och YN 14347, M/Y Blind Date (2009). Tre ytterligare 47 m yachter är under byggnad hos varvet: YN 15347, YN 15747 och YN 16347 för leverans under 2011-2012.

Även M/Y Airs moderna interiör har deisgnats av Frank Laupman. Bland materialen finns både borstat rostfritt stål och läder. Träarbetet är till stora delar utfört i japansk alm.

M/Y Air har boutrymmen för tio gäster i fem kabiner, varav fyra på lägre däck. Dessutom finns det en “owner’s suite” och två VIP-kabiner plus en mängd badrum och andra utrymmen. Besättningen inkvarteras i fyra kabiner med separata duschrum.

Det kanske mest extrema ombord är en ytterst välutrustad biosalong. Där finns bland annat en Panasonic 103″ (262 cm) HD Plasma Screen (en av de största som finns på marknaden) och ett bra ljudsystem, 7.1 Steinway Lyngdorf Audio System. Dessutom finns en uppsättning specialdesignade högtalare som är 2,1 m höga samt Steinway & Sons piano med 24 k guld. Systemet förbrukar upp till 6 400 W ström.

Tekniska fakta
Hull type: Twin screw motor yacht, with round bilge displacement hull
Naval Architect: Heesen Yachts
Exterior Designer: Heesen Yachts / Omega Architects
Interior Designer: Omega Architects
Classification: Lloyds 100A1, SSC Yacht, Mono [ ] G6 LMC; Large Commercial Yacht Code LY2 / MCA

Hull material: Steel
Superstructure material: Aluminium
Gross tonnage: less then 500GT
Length over all: 46,7 metres
Beam: 8,83 metres
Draft: 2,92 metres
Displacement (50% load): 389 tons
Speed maximum: 15,5 knots
Range at 12 knots: 4.000 Nm
Main engines: 2x MTU 20V4000M93L, each developing 4.170 kW at 2100 rpm

Info: www.heesenyachts.nl

Avtal har tecknats om leverans av en transformatorstation för vindkraftparken DanTysk, som Vattenfall och Stadtwerke München (SWM) börjar bygga i Nordsjön år 2012. Stationen ska levereras av ett konsortium bestående av Strukton Systems BV och Hollandia BV.

Det nyckelfärdiga projektet omfattar leverans och installation av en havsbaserad 155/33 kV transformatorstation som ska ansluta DanTysk Offshore Wind Farm till HVDC-klusternätanslutningen Sylwin.

Strukton och Hollandia samarbetar med Seaway Heavy Lifting för att installera konstruktionen.

– Avtalet är ett uttryck för den stora ambition som Vattenfall och Stadtwerke München har inom havsbaserad vindkraft. Nu har vi säkrat turbiner och transformatorstationen och går vidare med förhandlingar om kablar mellan turbinerna och om turbinfundamenten, säger Claus Wattendrup, kommersiell projektdirektör för DanTysk.

DanTysk Offshore Wind GmbH är ett gemensamt företag ägt av Vattenfall Europe Windkraft GmbH (51%) och Stadtwerke München GmbH (49%). Vattenfall kommer att ansvara för konstruktion och drift av vindkraftparken DanTysk cirka 70 kilometer väster om den tyska ön Sylt i Nordsjön. Den kommer att bestå av 80 vindkraftverk. Med en total kapacitet på 288 megawatt (MW) kommer den att producera förnybar energi, vilket motsvarar elförbrukningen för 500 000 hushåll, baserat på en tysk genomsnitt elförbrukning på 2 500 kWh per hushåll.

De första turbinerna ska tas i drift 2013 och hela parken kommer att vara klar vintern 2013/2014.

Den totala investeringen beräknas uppgå till mer än en miljard euro.

Hallberg-Rassy har varit framgångsrika i ARC många gånger tidigare med totalseger och flera klassegrar. I år vann en tysk Hallberg-Rassy 54, “Bluewater Mooney”, klass D i Division 1, Cruising Division.

Dessutom vann franska Hallberg-Rassy 42F “Cosimo” inte bara sin klass H i division 1, Cruising division, de vann hela Cruising Division totalt bland 171 båtar.

Sträckan från Kanarieöarna till St Lucia i Karibien är 2 680 Nm.

För en fullständig resultatlista se:
www.worldcruising.com/content/S633967536979819099/Cruising%20Division%20

Arrangören av ARC, World Cruising: www.worldcruising.com

Kustbevakningens nya övervakningsfartyg i serien 312 ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget av fem levereras hösten 2011 och har nu börjat byggas på varvet Baltic Work Boats i Nasva, som ligger på ön Ösel i Estland. Båtarna utrustas med tre stycken Volvo Penta IPS-motorer.

Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.

312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Längd över allt (LÖA) på fartygen blir 24,6 meter och största bredd 5,68 och de får en topphastighet på cirka 32 knop. Den totala budgeten för de fem fartygen är 200 miljoner kronor.

Fartygen kommer att förses med bränslesnåla motorer från Volvo Penta med framåtvända propellrar av typ IPS. Skrovet har anpassats till IPS och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart, 25 knop.

Första fartyget har börjat byggas, ritningarna är godkända av Lloyds klassningssällskap. Jiggen är på plats och varvet är i full gång med att svetsa de första fartygsplåtarna.

Kylan som inledde och, vad det tycks, kommer att avsluta 2010 ställer nya krav på sjöräddningsarbetet. Av 15 olyckor som inträffade i början av året utförde Sjöräddningssällskapet (SSRS) 11. SSRS kan utföra över 73 % av årets olyckor på is tack vare utbildning och mycket övning för kyla och is. SSRS elva svävare, som visat sig vara ovärderliga i räddningsarbetet under rådande förhållanden, omlokaliserades till de platser som var värst drabbade av isläggning och då bäst behövde en räddningsenhet.

Kylan erbjuder en komplex arbetsmiljö med högre risk för skador och olycksfall än normalt. Förutom risken för kylskador innebär nedkylning obehag, försämrat omdöme, reducerad arbetsförmåga och sämre uthållighet. Kylan påverkar koncentration, uppmärksamhet och beslutsfattande. Kyla innebär också ofta problem med snö, is och vind och arbete i kyla sammanfaller till stor del med korta (och delvis mörka) dagar.

Bra utrustning, utbildning, information och god planering är viktiga element i det preventiva arbetet på Sjöräddningssällskapet. Detta har bl.a. lett fram till att utbildningarna till stor del körs under vintermånaderna för att förbereda den frivilliga besättningen på bästa möjliga sätt för kyla och mörker. Tiden är avgörande för att rädda liv. Vattnet kyler ned kroppen många gånger snabbare än luften så att snabbt komma upp ur vattnet är avgörande för utgången av en olycka. Överlevnadsdräkter är därför obligatoriska i räddningsbåtarna. Och SSRS planerar och hoppas kunna förse ytterligare stationer med svävare framöver för att ha en än bättre beredskap när isen lägger sig.

Sveriges frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet, har ryckt ut på 875 sjöräddningsfall 2010. Det utgör ungefär 70 % av det totala antalet sjöräddningsuppdrag under året. Sjöräddningssällskapets styrka är vårt nätverk med våra 64 räddningsstationer runt hela vår kust och i de stora sjöarna. Målet är att räddningsstationerna ska vara placerade så att en nödställd ska kunna räddas inom en timma. De många frivilliga gör det dessutom möjligt att rycka ut på 15 minuter, dygnet runt året om.

Sjöräddningssällskapet är den största aktören inom svensk sjöräddning. Sjöräddningshelikoptern är många gånger den optimala resursen men användningen av helikopter begränsas av vädret. Dåliga siktförhållanden och nedisning av rotorbladen är faktorer som kan omöjliggöra flygning. Då är det främst sjöräddningsenheter eller vintertid svävare som får rycka ut. Vid olyckor långt ute till havs är ett handelsfartyg eller färja den snabbaste räddaren i nöden.

6 511 gånger har Sjöräddningssällskapets båtar varit ute på uppdrag under 2010. Förutom de 875 sjöräddningsfallen, då larmet kommer via ”112” och sjöräddningscentralen, var sjöräddarna ute på uppdrag som gällde sjöambulans 535 gånger. Antalet förebyggande utryckningar var 1 830.

Med förebyggande utryckning menas de utryckningar Sjöräddningssällskapet gör får att bistå båtägare i besvärliga situationer som inte utgör men kan utvecklas till sjönöd. Det gör att Sveriges omkring 1700 frivilliga sjöräddare var ute på skarpa uppdrag sammanlagt 3 240 gånger under året. Till denna siffra kommer ytterligare 3 271 tillfällen då sjöräddarna varit ute och övat eller av någon annan anledning.

Info: www.ssrs.se

I mellandagarna går det att se Havets Hus senaste tillskott, havskattugar. De kläcktes den 7:e december efter att pappa Havskatt vaktat äggen i över två månader. Knappt tre veckor gamla ser de mest ut som stora simmande ögon med genomskinlig kropp. Men tittar man noga kan man se att de redan nu har mörka ränder på kroppen såsom föräldrarna och storasyskonen har. Från Havets Hus sida är vi stolta och glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fått en lyckad ruvningsperiod.

Tidigt på hösten såg de anställda de första tecknen på att något var i görningen, mamma Havskatt var ovanligt tjock och slö.

– Vi visste vad som var på gång och den 14 september var det dags, efter många ömhetsbevis mellan vårt gamla havskattspar så lade honan en stor klump med ägg. Någon dag senare jagade hanen, som sig bör, bort honan från äggsamlingen och tog själv ta över ruvningen. Honan försökte flera gånger ta tillbaka föräldrarollen men blev bryskt bortjagad av hanen, detta är hans gebit! Så honan fick flytta ut från den håla de annars brukar dela medan hanen låg och ruvade i hela 84 dygn innan äggen började kläckas. Tidigare år har hanen flyttat till ”grannhålan” med äggen medan honan legat kvar men i år var det hon som fick flytta på sig. Jämställdhet under ytan? Hanen har inte ätit något under hela ruvningsperioden utan helt inriktat sig på att ta hand om äggen.

Så måndag den 7 december kläcktes äntligen äggen. I akvariesammanhang är det väldigt ovanligt att havskatter får ungar på naturlig väg, vad Havets Hus erfar är vi ensamma i världen med detta.

De nykläckta ungarna var en knapp centimeter långa och har i nuläget lyfts över till egna specialgjorda kar. Precis som i havet är det endast en del av ynglen som uppnår vuxen ålder, men vi kommer att göra vårt bästa för att klara så många som möjligt. De får mat nästan dygnet runt med hjälp av fodermaskiner och våra akvarietekniker tar extra väl hand om dem nu så här i början. Vid havskattsodling i Norge, där man klämmer fisken på könsprodukterna, har man en överlevnadsgrad på cirka 40 % av de kläckta ynglen.

Från Havets Hus sida är vi glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fullföljt en lyckad ruvningsperiod. De har lagt ägg nästan varje år och från kullen som föddes 2005 har vi lyckats få upp åtta till vuxen ålder. Sex stycken är fortfarande kvar på Havets Hus och två av syskonen har fått flytta till Sjöfartsmuseet i Göteborg.

HAVSKATTSFAKTA
Havskatten, Anarhichas lupus, är en speciell fisk med beteenden som påminner lite om däggdjurens. Ett sådant beteende är att de ofta ligger på sidan när de vilar eller sover. De är också väldigt godmodiga och lugna fiskar. Man skall dock veta och akta sig för deras kraftiga käkar och tänder som utan vidare, klarar av att krossa musslor, sjöborrar, och olika kräftdjur. Denna kost gör att de ofta tappar sina tänder men efter en tid ersätts de med nya tänder. En stor havskatt biter hårdare än en schäferhund, så det gäller att hålla fingrarna borta!

Havskatten blir könsmogen vid cirka sex års ålder. De har en lång och tillsynes ömsint parningsakt som kan pågå i nära två dygn. De har inre befruktning och hanen sprutar in sin mjölke precis innan honan lägger äggen. Därefter packar honan (oftast) ihop äggen till en klump med hjälp av stjärten och flyttar in dem i bohålan om inte parningen skett där. Sedan tar hanen över vakthållningen och ligger slingrad runt äggklumpen, som kan innehålla upp till 30 000 ägg. Han sköter om äggen genom att röra på kroppen så de får nytt syrerikt vatten samtidigt som han vaktar dem mot andra djur.

Det går även att kläcka havskattägg på konstgjord väg, genom att klämma ut ägg och spermier och sedan befrukta dem, vilket man använder sig av vid odlingar i Norge där man länge odlat steinbit, som fisken heter där. Detta är dock är det en annan art av havskatt som heter fläckig havskatt.

BESÖK HAVETS HUS
Besökare som kommer till Havets Hus under mellandagarna kan se några av de nykläckta ungarna i ett litet akvarium bredvid föräldrarnas akvarium. Sedan hoppas vi att de vuxit upp så pass mycket att de kan ingå i den ordinarie utställningen någon gång under 2011.

Öppettider 27-30 december 10-16 (entrén stänger 15.30). Säsongspremiär 2011 sker den 12 februari kl 10.00.

Info: www.havetshus.se

Havskatt: foto:Roger Jansson / Havets Hus


Säkerhets- och försvarsföretaget Saab har fått en beställning på spaningsradarsystemet Giraffe AMB och tillhörande tjänster från det australiensiska Defence Materiel Organisation (DMO). Orderbeloppet är på 550 miljoner kronor.

– Vi är mycket stolta over att Giraffe AMB har valts för att stärka den australiska försvarsmaktens skyddsförmåga. Detta understryker också Saabs styrka som radarleverantör och vårt Giraffe-systems förmåga, säger Micael Johansson, chef för Saabs affärsområde Electronic Defence Systems.

Utveckling och tillverkning sker på Saab i Göteborg. Leveranserna avseende denna beställning kommer att ske under 2012.

Giraffe AMB är ett flexibelt och modulärt spanings- och ledningssystem som kan användas för flera olika uppgifter. Fullt utrustat kan systemet samtidigt utföra uppgifter inom luftvärn, luft- och havsövervakning, luftrumssamordning och varning för inkommande granater.

Systemet har en unik förmåga mot vissa typer av hot, beprövad tillförlitlighet och är en del av Saabs radarprogram som kontinuerligt vidareutvecklas. Giraffe har valts av flera länder, bland andra Sverige, Frankrike, Estland och Storbritannien.

Informationen är sådan som Saab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december kl. 10.00.

Regeringen har idag utsett nedanstående personer att vara ledamöter i Kemikalieinspektionens insynsråd från och med 1 januari 2011 till och med den 31 december 2013. Magnus Huss, direktör, Plast- och Kemiföretagen Jan Eksvärd, miljöchef, Lantbrukarnas Riksförbund Olof Holmer, direktör, Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet Mikael Karlsson. ordförande, Svenska Naturskyddsföreningen Ann-Sofie Eriksson, sektionschef, Sveriges Kommuner och Landsting Christina Rudén, docent, KTH Ann Enander, filosofie doktor, Försvarshögskolan

En nationell handlingsplan ska minska förekomsten av gifter i vardagsmiljön. I dag gav regeringen Kemikalieinspektionen uppdraget att ta fram och genomföra en nationell handlingsplan för giftfri vardag. Farliga gifter och kemikalier ska identifieras, begränsas och fasas ut. Ytterligare 100 miljoner kronor tillförs arbetet med handlingsplanen.


– Giftlarmen är många, kunskapen om effekter otillräcklig och upplysningen till konsumenter för dålig. Föräldrar måste kunna känna sig trygga att deras barn inte kommer i kontakt med hormonstörande ämnen eller andra ämnen som kan ge allvarliga skador senare i livet, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Den nationella handlingsplanen blir ett verktyg för att åstadkomma en giftfri vardagsmiljö. Den förutsätter också att näringsliv, forskning, myndigheter, samt konsument- och miljöorganisationer deltar i arbetet. Inte minst vill jag uppmana branschorganisationer att öka tempot i arbetet mot farliga kemikalier, säger Andreas Carlgren.

Kemikalier påverkar oss i många led, vid produktion, innehåll i varor, användning och som avfall. Ämnen som finns i vardagsprodukter kan hota miljön eller påverka människan. Några exempel är flamskyddsmedel som finns i bl.a. skyddskläder och isoleringsmaterial, perfluorerade ämnen som används bland annat för att avvisa vatten, fett och smuts samt vissa ftalater, som kan finnas i golvbeläggningar av plast, men också i lim, färg, tapeter mm.

– Vi satsar nu mer resurser och höjer tempot för att fasa ut och oskadliggöra dessa farliga kemikalier. Kemikaliearbetet är en av alliansregeringens prioriteringar under mandatperioden, säger Andreas Carlgren.

Kemikalieinspektionen med den nationella handlingsplanen ska vidta särskilda insatser inom sex områden:
– Agera för förbättrad kunskap, bland annat om kombinationseffekter där var för sig ofarliga ämnen kan bli skadliga och de blandas
– Effektivisera EU-arbetet inom Reach för att snabba på identifiering, begränsning och utfasning av farliga kemikalier
– Intensifiera arbetet med att ta bort hälsoskadliga kemikalier i livsmedel, som rester från bekämpningsmedel och kadmium
– Bättre information om kemikalier i varor till konsumenterna
– Ökad varutillsyn och bättre kontroll av farliga ämnen i varor
– Initiera och stödja frivilliga initiativ för att begränsa, fasa ut och ersätta farliga kemiska ämnen. Dialog med branschen prioriteras, bland annat för att öka kunskapen och för att branschen ska sätta upp uppföljningsbara utfasningsmål.

– Arbetet för giftfri vardag måste bedrivas både på hemmaplan och inom EU. Genom att påverka EU påverkar vi också världens största konsumentmarknad. Sverige ska gå före och driva på både i både EU-förhandlingar och i det globala samarbetet, säger Andreas Carlgren.

Sverige går redan före på flera områden:
– Sverige har genomfört förbud mot kvicksilver och arbetar för samma beslut inom EU, som ett steg på vägen mot en internationell utfasning av kvicksilver.
– Sverige har också drivit på för att EU ska förbjuda det hormonstörande ämnet Bisfenol A, vilket nu görs i ett första steg i nappflaskor. Sverige har tidigare beslutat att utreda ett bredare förbud mot ämnet.

Regeringen har idag beslutat att Försvarsmakten får placera officerare vid EU:s operativa högkvarter (Operational Headquartes, OHQ) och styrkehögkvarter (Force Headquarters, FHQ) för den marina insatsen Atalanta som pågår utanför Somalias kust.

Mot bakgrund av Sveriges uttalade vilja att agera aktivt inom ramen för EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik bör officerare placeras vid relevanta högkvarter som ett bidrag till styrkan och i syfte att säkerställa fortsatt insyn och möjlighet till påverkan.

Antalet officerare får motsvara fem årsarbetskrafter och ska rymmas inom en ekonomisk ram om högst 5 miljoner kronor. Officerarnas placering får som längst pågå till den sista december 2011.

Bakgrund
Sverige bidrog under perioden maj till september 2009 med en väpnad styrka bestående av två korvetter, Malmö och Stockholm, samt stödfartyget Trossö. Sverige bidrog därefter under perioden maj till november 2010 med fartyget Carlskrona med bland annat en säkrings- och bordningsstyrka. Sveriges hade under de första fyra månaderna samtidigt ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter ombord på Carlskrona och bidrog under denna period även med en helikopterenhet. Under perioden mars till juni bidrog Sverige också med ett sjöövervakningsflygplan från Kustbevakningen.

Duracell Professional Daylite lanserar nu sin klarast lysande serie ficklampor. Tack vare ny teknologi är ljuset starkare och vitare än någonsin tidigare. Daylite-serien omfattar ett flertal hållbara, robusta och användarvänliga modeller för både professionellt och privat bruk.

Ficklampor med slött och flimrande ljus har genom åren varit mer regel än undantag och i synnerhet den så kallade ”svarta pricken” är en välkänd källa till irritation för såväl privata som professionella användare. Daylites TrueBeam-teknologi fångar och utstrålar 100 procent av ljuset och ger därmed ett mer tydligt och vitare ljus utan svarta fläckar. Det är en 50 till 70 procents kvalitetsförbättring i jämförelse med traditionell ljusteknik.

Ficklampans 3:01-zoom ger ett konsekvent, starkt ljus som motverkar blekning, flimrande ljus och svarta fläckar. LED-tekniken gör dessutom att den drar mindre batteri och varar länge.

– Dålig belysning kan orsaka problem och leda till irritation. Duracell Daylite kommer med sin överlägsna teknik att göra betydande skillnad för yrkesmässiga och privata användare. Bara namnet ”Daylite” ger en passande beskrivning av vilken typ av ficklampa du får, säger Knuteivin Album, nordisk försäljningschef för Duracell.

En modell för alla behov
Dayliteserien består av åtta olika ficklampsmodeller. Gemensamt för dem är den innovativa LED-tekniken. Den minsta ficklampan kallas 3-AAA och mäter endast 13,1 cm i längd och 4,60 cm i diameter. Mer kraftfull är Daylite Tough-familjen. Daylite Tough 4-AA är 18 cm lång, mycket robust och har en skyddande gummiyta. Serien innefattar även en strålkastare, bra för den användare som behöver ha båda händerna fria.

Duracell stödjer Sjöräddningssällskapet och har donerat Daylite ficklampor till nära 2 000 volontärlivräddare som befinner sig till havs.

I dag kom Miljööverdomstolens beslut. Domstolen säger ja till en container- och rorogodshamn på Norvikudden i Nynäshamn. – Beslutet är en välkommen julklapp till Stockholmsregionen i allmänhet och Nynäshamn i synnerhet, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförandei Nynäshamn.

– För Stockholmsregionen innebär beslutet en långsiktigt tryggad varuförsörjning på det miljömässigt mest hållbara sättet. För Nynäshamn innebär hamnen nya affärsmöjligheter och fler arbetstillfällen bådei och i anslutning till hamnen, säger Anna Ljungdell.

För ett år sedan avslog Miljödomstolen Stockholms Hamnars ansökan om att få bygga en container- och rorogodshamn på Norvikudden. Stockholms Hamnar överklagade beslutet till Miljööverdomstolen som nu alltså säger ja till hamnen.

– Till vår glädje har Miljööverdomstolen gått på vår linje bland annat när det gäller miljön. Dom anser liksom vi att när hamnen ligger i Nynäshamn kan varutransporterna tillgodoses på ett mer miljövänligt sätt än i dag. Nynäshamns kommun har jobbat i årtionden för att få till stånd en hamn på Norvikudden. Det känns helt fantastiskt att hamnen nu kan börja byggas, säger Leif Stenquist (FP), kommunalråd och ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Nynäshamn.

– Vi inom näringslivet är mycket glada över beskedet. En hamn på Norvikudden är på många sätt avgörande för tillväxten och arbetsmarknaden i Nynäshamn – både under byggtiden och när hamnen är färdig, säger Claes Johansson, ordförande Företagarna Nynäshamn.

– För snart 110 år sedan invigdes järnvägen till Nynäshamn, den byggdes tack vare Nynäshamns unikt goda läge för sjöfart. Redan då var planerna för en isfri uthamn långt framskridna. Äntligen blir visionen
verklighet, säger Anna Ljungdell.

Riviera från Australien laddar på med ännu fler tunga nyheter. Under 2011 blir den första nyheten den helt nya modellen 61 Series II. Varvet utlovar att en redan bra och robust byggd båt ska bli ännu bättre. Skrovet är designat av holländaren Frank Mulder, han stod även för skrovet på föregångaren, som introducerades 2008.

Den nya Riviera 61 Series II har fått ett antal revolutionerande förbättringar. Det ska ge bättre prestanda när båten är till havs och när den ligger i hamn.

Båten har hämtat flera lösningar från Rivieras flaggskepp för långfärdscuruising, Riviera 70.

Bland nyheterna märks att pentryt är placerat akteröver så at tdet är enkelt att nå från olika platser. Cockpit har gjotrs extra stor och boutrymmen sägs vara riktigt väl tilltagna. Varvet är extra stolta över att pentryutrustningen är europeisk, den kommer i det här fallet från tyska Miele. Motorerna Rivieras båtar är ofta levererade av Volvo Penta. I den här båten är dock standardutrustningen dubbla Caterpillar dieselmotorer på 1015 hk styck. Bränslekapaciteten är hela 5 650 liter och fartresurserna anges till 28-34 knop.

Tekniska fakta
Längd ö a: 19.63 m 64′ 5″
Bredd: 5.40 m 17′ 9″
Djupgående: 1.58 m 5′ 2″
Torrvikt: 30,500 kg 67,200 lbs
Bränsletank: 5 650 liter (4900 lts in the main tanks, 750 lts in the lazarette) 1,492 US gal.
Vattentank: 1 000 liter 264 US gal.
Hålltank: : 273 liter 72 US gal.
Sovplatser: 7 personer
Standardmotorer: 2 X Caterpillar 747 kW 1,015 hp each
Generator: Onan
Generator effekt: 22.5 kW 30 hp

Info: www.riviera.com.au

Automässan i Göteborg är en av de stora begivenheterna under 2011 och givetvis kommer Kamasa Tools att vara på plats. – Det är tre år sedan förra mässan, vi har breddat sortimentet och utökat verktygsprogrammet rejält sedan dess, säger Lovisa Blomberg, marknadskoordinator på Kamasa Tools.

Automässan, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg mellan den 19 och 22 januari, är Skandinaviens största mötesplats för fordons- och verkstadsbranschens eftermarknad.

– Vi ska visa mässbesökarna hur mycket som hänt inom Kamasa Tools under de tre år som gått sedan förra Automässan. Framförallt är vi stolta att visa upp ett breddat fordonsprogram med specialverktyg och problemlösare för moderna verkstäder. Praktiska fordonsverktygssatser kommer alltså stå i starkt fokus tillsammans med demo av verktyg, säger Lovisa Blomberg.

Kamasa Tools presenterar bland annat en ny MacPhearson fjäderspännarsats.

– Den är nu godkänd för att brukas med tryckluftsdriven mutterdragare vilket gör arbetet smidigare, säkrare och snabbare. Utöver det kan mässbesökarna även se vårt breda sortiment av dieselverktyg, bland annat demonteringsverktyget för spridare på dieselmotorer.

Smart förvaring i verkstaden är viktigt för att få arbetet att flyta och Kamasa Tools visar sina specialinredda verktygsvagnar på mässan.

– De är omtyckta hjälpmedel för mekanikerna på verkstäderna. Med en dedikerad plats för varje verktyg blir det ordning och reda, jobbet går snabbare och verkstaden blir mer effektiv. Vi ställer ut hela sortimentet av verktygsvagnar. Utöver detta passar vi också på att ge ett smakprov av Kamasa Tools nya profil, bland annat när det gäller butiksexponering och förpackningar.

Havsmiljöinstitutet får 19 Mkr av Naturvårdsverket för att leda forskningsprogrammet WATERS. Programmet genomförs i samverkan med Sveriges Lantbruksuniversitet, Göteborgs Universitet, Stockholms Universitet, Umeå Universitet, Århus Universitet, Fiskeriverket, SMHI samt en rad miljökonsulter.

Programmet, Waterbody Assessment Tools for Ecological Reference conditions and status in Sweden, ska ta fram kunskap som kan användas framför allt i Svenska myndigheters arbete med EU:s ramdirektiv för vatten, i sötvatten och marina miljöer. Programmet är planerat att pågå till och med 2015, men beslut om medel har tagits till och med 2012. Budgeten för hela programperioden är totalt 47 miljoner kronor.

– Inom WATERS hoppas vi kunna utveckla forskning av hög kvalitet kring hur våra vattenmiljöer reagerar på störningar såsom exempelvis övergödning. Denna kunskap behövs för att kunna bedöma hur kustområden, sjöar och vattendrag ”mår”, säger Mats Lindegarth på Havsmiljöinstitutet och programmets koordinator.

Programmet spänner över flera forskningsämnen och kommer att drivas i nära samarbete med nationella och regionala myndigheter, som kommer att vara viktiga användare av forskningsresultaten. Mer än 30 forskare från 13 olika organisationer är med i programmet.

– Vi har satt ihop ett program för att möta de problem som exempelvis vattenmyndigheterna stött på i arbetet med vattendirektivet. Att ta fram ny, vetenskapligt intressant kunskap samtidigt som användarperspektivet är centralt är viktiga ledstjärnor inom programmet.

Italienska Sessa Marin uppdaterar sin modell C46 till C48. Båten får ännuer mer lyx och komfortabla lösningar, på begäran från varvets kunder. Föregångaren presenterades redan 2007 som Sessa C46. Den nya modellen är bland annat försedd med Volvo Penta IPS-system.

Föregångaren nominerades till “Boat Of the Year” vid 2008 Londons båtmässa. Arbetet med den nya båten har inriktats på att behålla så många fördelar som möjligt från C46 men ändå göra något nytt med C48. Särskilt gäller detta kvalitetskänslan och båtens pålitlighet.

Resultatet blev en båt med skrovdesign och överbyggnad som följer Sessas nya linjer. Det innebär långa, svepande linjer som går igen i hela båtens konstruktion tillsammans med noggrant utvalda textilier och andra material.

– Det är våra kunder som har begärt dessa förändringar. De ger oss den input vi behöver för att utveckla vårt båtprogram och det är för dem som vi bygger våra båtar, säger Riccardo Radice, vVD för Sessa Marine.

Skrovet i den nya C48:an har gjorts modernare för att gå lättare i sjön och spara bränsle. Detta har även gett bättre prestanda. C48 är längre än C46, 15.72 m jämfört med 14.89 m, men bredden är densamma. I sjötestermed full bränsletank (1.270 liter) och med elva personer ombord når C48 en toppfart på 34,3 knop och har en marschfart på cirka 25 knop vid 3000 rpm och ett trim på 5°. Bränsleförbrukningen ligger då på relativt sett måttliga 110 l/h. Detta gäller med Volvo Penta IPS.

Sessa C48 erbjuds med antingen dubbla IPS 600 system eller dubbla 435 hk D6 motorer. Båda alternativen gäller diesel.

Tekniska fakta
Längd ö a: 15,72 m
Bredd: 4,28 m
Motorer max: 870 HP / 640 KW ( 2 x IPS600)
Passagerare: 12
Vikt med motore: 13 ton (torr)
Bränsle: 2×636 liter
Vattentank: 530 liter
Svartvatten: 190 liter

Sessa Marin vänmtas få en svensk generalagent de närmaste månaderna. Båtliv återkommer när vi vet vem det blir.

Dubarrys klassiska seglarstövlar är välkända bland alla båtmänniskor och speciellt seglare. Irländska Dubarry har funnits i skobranscen sedan 1937 och tillverkar sina stövlar under namnen Shamrock och Ultima.

Shamrock är en Läder/ Cordura stövel med Gore-tex membran. Ultima är en helläder stövel med Gore-Tex membram. Båda stövlarna med den prisbelönta non-marking / non-slip sulan.

Storlekar EU 35-48. Finns i 2 olika läster, X-fit för personer med högre vrister och bredare fötter.

Rek pris Ultima är 3.495:- kr och för Shamrock 2.995:- kr.

Info: www.navitex.se

En av våra mest kända världsomseglare kommer att vara med på Båtmässan i Göteborg, som hålls i början av februari. Det är Magnus “Mange” Olsson, som även talar ut i senaste Studio Båtmässan, mässans egen TV-kanal.

Världsomseglaren Magnus “Mange” Olsson kommer till Båtmässan 2011 och berättar om sina äventyr på jordens alla hav.

Efter sex Whitbread och Volvo Ocean Race kommer Mange att hålla ett inspirerande föredrag på Båtmässan. Ett föredrag som både handlar om de spektakulära seglingarna och om Magnus samarbete med Najad-varvet. I senaste Studio Båtmässan får du en försmak av detta spännande föredrag.

Båtmässan arrangeras 5–13 februari 2011.

Info: www.batmassan.se

Helt nya Hallberg-Rassy 64 – Orustföretagets nya flaggskepp – har sjösatts. Hon seglar kraftfullt och välbalanserat, enligt varvets egna provseglare. Båt nr 001 har just provats av varvet, den mörkaste och kallaste tiden på året, med mycket snö.

Redan i 5 m/s kunde fotobåten, en Hallberg-Rassy 54, inte hänga med fartmässigt, inte ens med full gas.

Att segla en båt som 64:an är härlig känsla av kraft och kontroll. Båten är mycket lättstyrd. Alla viktiga seglingsfunktioner kontrolleras genom Knappsegling från sittbrunnen. Helt nytt på 64:an är att även storskot, kick, akterstag och fallspänningen kontrolleras genom knappar på piedestalen. Storskotssytemet är utveckalt av Seldén särskilt för Hallberg-Rassy 64. Endast en lina utan block är synlig, utväxling och hydraulcylinder för storskotet ligger dolda inne i bommen.

Både exteriören och interiören på Hallberg-Rassy 64 mycket lyckade, enligt varvets egen åsikt, med väl balanserade proportioner. Inredningen har gott om naturligt ljus med 31 ljusinsläpp.

Världspremiär för Hallberg-Rassy 64 blir på Boot Düsseldorf, 22-30 januari 2011.

Info: www.hallberg-rassy.com

Regeringen har fattat beslut om att låta göra en internationell jämförelse av olika försvarsmakters, särskilt flygvapnets, verksamhet och vindkraftutbyggnad vid militära flygplatser. I uppdraget ingår att belysa förhållandet i Sverige mellan det civila och det militära flygets verksamhetsförutsättningar ställt i relation till vindkraftutbyggnad.

– Den senaste tiden har det funnits en diskussion om hur försvarets flygverksamhet går att förena med fortsatt vindkraftsutbyggnad. Den här undersökningen ska titta på hur andra länder har löst detta, säger närings- och energiminister Maud Olofsson.

Uppdraget ges till Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) i samråd med Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Statens energimyndighet och Transportstyrelsen. I de fall FOI finner det lämpligt ska åtgärder föreslås för att underlätta vindkraftutbyggnaden i Sverige samtidigt som den militära verksamheten inte påverkas negativt.

Uppdraget ska redovisas skriftligen senast den 30 november 2011. En lägesredovisning ska presenteras för Regeringskansliet den 20 juni 2011.

Flyttbara, lätta Leemaxx 19” är mjukt formgiven i ett enda stycke och väger bara 3 kg. Det är extremt lite för att vara en TV, men i Leemaxx ryms faktiskt det som behövs och lite till. Här finns inbyggd mottagning för digitala mark- och kabelsändningar, DVB-T/Ci MPEG4-format och en skärm som även kan användas som datorskärm. En liten och praktisk detalj hos en båt-TV.

Leemaxx 19 har precis som Grundigs övriga sortiment från och med i höst LED-skärm som drar mindre med ström samt enkel, smart inspelning på vanlig USB-sticka. Sätt bara in USB-minnet och spela in, spela upp eller pausa direkt via fjärrkontrollen. TV:n är HD-ready, har HDMI och USB 2.0 för uppspelning av stillbild och film i HD-kvalitet.

Fjärrkontrollen finns i två versioner, bara att välja den man känner sig mest bekväm med. En mindre och lite enklare modell med färre knappar som räcker för basfunktionerna eller en mer avancerad sak med hela 35 funktionsknappar. I paketet finns också ett väggfäste med snäpplåsning för snabb montering/demontering av Leemaxx.

Info: www.grundig.com

Dubarry från Irland har presenterat en serie nya stormjackor. Jackorna finns i herrmodell i storlekarna XS – XXXL. Färger: Dark grey / grey, Navy /grey, White/ navy, Red / grey. De har tejpade sömmar är vattentäta och har hög andningsförmåga.

Jackorna är fodrade med fleece och har även fleecefodrad krage och fickor. Midjeresår och ställbar resår runt handleder. Bland finesserna finns MP3-ficka och owners-label i jackan. Pris 1 995 kr.

Info: www.navitex.se