nyhetstest

Wind in Mind släpper ljus genom segelduk i form av lampor med inspiration från segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare. Nyaste tillskottet i lampfamiljen är taklampan Skagerrak thunder, av vit dacronduk kombinerad med kolfiberlaminerad segelduk i grafiska mönster.

Wind in Mind använder segelduk i stilfull och enkel formgivning. Segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur utnyttjas på ett spännande sätt. Förutom duken ger detaljerna och bearbetningen av materialet produkten dess karaktäristiska utformning. Kombinationen av öljetter, tunna tampar och segelsömmar skapar en känsla av segel, vind och hav även när du är på land. Vägglampan Kattegatt och fem varianter av taklampan Skagerrak finns att se på www.windinmind.se.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Ljuset bryts vackert genom segelduk och ger ett behagligt och varmt sken, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av grundarna till Wind in Mind AB.

Lampornas stilrena formspråk gör att de passar lika bra in i den lilla personliga lägenheten som i det moderna huset eller på sommarstället.

– Att leva nära ett segelmakeri har lärt oss hur segel tillverkas och fått oss förstå vikten av ett gott hantverk. Kärleken till segelduk som material hade vi redan. Vi lånar hantverket, förenar det med vår känsla för formgivning och skapar något alldeles eget, säger de tre grundarna.

Taklampan Skagerrak, höjd och diameter 32 cm, pris 1 800 kr / 2 300 kr
Vägglampan Kattegatt, höjd 36 cm, bredd 58 cm, pris 2 500 kr

Wind in Mind visar lampor i segelduk på Formex, avdelning ”Today” i monter B06:42, där de ställer ut tillsammans med Camp Cirrus och Stocke Keramik.

Info: www.windinmind.se

Den här vackra, klasssiska skonaren är under byggnation vid det turkisa varvet Archipelago Yachts i Bodrum. Fartyget ska enligt planerna sjösättas till hösten. trots de klassiska linjerna har no en modern och ljus interiör. Hon har även gott om sovutrymmen ombord med sex kabiner med dubbelkojer och andra utrymmen i storlek som man normalt sett finner bara på större yachter.

För designen svarar Alparslan Tekogul tillsammans med Paul Spooner från Fairlie Restorations. Exteriör och interior har designats av David Wright Design.

Skonaren är döpt till ZanZiba av sin brittiska ägare. Tanken är att bygga en hel serie med sådana här yachter.

– Vår avsikt är att bygga en cruising yacht som kan seglas över hela världen och kombinera charmen hos en traditionell skonare med det allra senaste inom marin livsstil och teknologi, säger ägaren.

Bland de moderna system som finns ombord märks allt från air conditioning till TV-övervakning (CCTV), WiFi och ett rejält underhållningssystem. Dessutom har fartyget rodrigg från NavTec och Stratis segel från Doyle, hydrauliska vinschar från Lewmar och Harken samt väldigt avancerad navigationsutrustning.

Boutrymmena ör fördelade över två däck med ett rymligt däckshus med salong på huvuddäck. Fartyget har separata utrymmen inklusive en egen mäss för besättningen.

Kommentarer

Mike 18:59:26 2011-07-23

Helt rätt….världen behöver fler vackra fartyg.

Svenska Sail Racing lanserar en ny serie seglarställ för våren 2011. Produkterna är framtagna för att kunna erbjuda seglare tekniska alternativ i kollektionen mellan de mer klassiska jackorna i Gore-Tex och Windstopper, och det helt svarta och mest extrema 50 KTS Race Edition.

De nya produkterna är tillverkade i Gore-Tex 3-lager respektive 2-lager och är försedda med en rad tekniska
detaljer. Jackor och bib-byxor finns ute i butik från mitten februari.

Fleet Jacket och Fleet Pant är tillverkade i Gore-Tex 3-lager, vind och vattentäta med hög andningsförmåga. Fleet Jacket är försedd med bred stormslå i fronten, vattenavvisande dragkedjor med zip-garage och fleece insida krage. pris 4 500 kr.

Fleet Pant har förstärkningar i SPL200RF baktill och på knä, vattenavvisande dragkedja i front. Justerbar över vaden och i sidan. Pris 3 500 kr.

Båda produkterna finns i offwhite, rött och grafitgrå.
Info: www.sailracing.com

Amerikanska elmotortillverkaren Minnkotas storsäljare Endura, som vinner test efter test, har i många år försökt kopieras utan att konkurrenterna uppnått samma resultat. Nu förstärker Minnkota Endura modellen med ett nytt utseende och en förbättrad elektronik. Endura C2 har fått en ny skyddskåpa och även Traxxis användarvänliga handtag. Rorkulten är teleskopisk och går att dra ut 15 cm.

För maximal hållbarhet har omkopplaren innanför skyddskåpan bytts ut och ersätts med en ännu bättre. Sedan tidigare är Endura utrustad med ett riggrör av kompositmaterial, starkare än stål, med livstids garanti. Även det robusta tvingfästet är gjort i högklassigt kompositmaterial, som tål vridningar, böjningar och UV-ljus.

Trots dessa uppgraderingar kommer Endura C2 kunna säljas till ett lägre pris. Endura C2 finns i sju olika storlekar, från 30-55 med dragkraft från 13,6 kg – 24,9 kg samtliga är i 12V utförande.

Pris från 1 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Exide Technologies och Tudor lanserar ett nytt batterisortiment för båtar märkt med wattimmar, vilket gör det lättare än någonsin att välja rätt batteri. Sortimentet täcker de flesta båttyper och användningsområden, och genom att kartlägga den aktuella båtens utrustning och därefter energibehovet får man enkelt reda på vilket batteri som passar bäst.

Pressrelease:

Kung Vinter håller fortfarande Sverige i ett järngrepp, men innan vi vet ordet av är våren och sommaren här igen
– och därmed även båtsäsongen.

Till sjöss är säkerheten och trivseln inte bara beroende av väder och vind, utan också av båtens utrustning, både bekvämlighetsattribut som mikrovågsugn och kaffekokare och grundläggande utrustning som startmotor, GPS, lanternor och radio.

Det nya batterisortimentet Marine & Multifit erbjuder olika kategorier och storlekar av batterier för alla slags behov. För att hjälpa båtägaren att hitta rätt batteri kommer Exide Technologies snart att lansera en guide på hemsidorna www.exide.nu och www.tudor.se, med hjälp av vilken man kan identifiera båtens utrustning och därefter få en rekommendation baserad på båtens energibehov.

De nya batterierna är märkta med wattimmar (Wh), vilket gör det mera tydligt för konsumenten. Wh är ett mått för energi och beräknas som effekten gånger tiden. En lampa på 15 W som lyser i 4 timmar kräver 60 Wh (15 x 4) och ett kylskåp på 200 W som går i 2 timmar kräver 400 Wh (200 x 2). Förbrukningen räknas ut i form av wattimmar för varje enskild apparat. Därefter summerar man samtliga tal. Till slutsumman bör man sedan lägga till en säkerhetsmarginal på 20 % för att få fram den totala energimängd som batteriet skall leverera. Summan bör stämma överens med märkningen på batteriet, som visar storleken på det energiuttag som det kan belastas med mellan laddningarna.

Är till exempel energibehovet i båten 1 000 Wh ökar man värdet med 20 % och väljer alltså antingen ett batteri med märkningen 1 200 Wh eller flera mindre batterier som tillsammans ger minst 1 200 Wh. När man kombinerar batterier är det viktigt att de är av samma typ och storlek.

– Vi ville utveckla ett sätt för våra kunder att snabbt och enkelt hitta det batteri som lämpar sig bäst för deras eget behov. På det sättet slipper de onödiga överraskningar på sjön, och de slipper också fundera på vilket batteri de skall välja, säger Tor Enlid, Marketing Manager på Exide Technologies Transportation Nordic.

I Exides Marine & Multifit-sortiment finns förutom klassiska blybatterier (standard), också AGM- och GELbatterier Deras konstruktion möjliggör en flexibel montering eftersom de kan monteras både stående och liggande. Tack vare sin höga energitäthet kan man spara upp till 30 % i volymbehov med GEL-batterier. AGMoch GEL-batterier är dessutom spill- och läckagesäkra, och kräver inget underhåll. Till skillnad från de klassiska batterierna (standard) är de även DNV-certifierade.

Info: www.tudor.se

Info: www.exide.nu

Kommentarer

Knut 10:11:57 2013-04-12

Fest står inte i artikeln hur mycket ett batteri ligger på i snitt!

Italienska Cantieri Estensi har skapat sitt nya flaggskepp: 640 Maine. Det är en rejäl och mycket sjövärdig båt i trålardesign för att klara alla förhållanden till sjöss. Den kan cruisa i låg fart med relativt låg bränsleförbrukning, men kan också köras i hastigheter upp till 25 knop vid behov.

– Det här är en båt som saknades på marknaden, säger båtens designer, Maurizio Zuccheri.

– Det här är en hel samling med goda idéer som har sammanförst i en båt. Den är väldigt modern men ändå byggd i en tidlös stil som erbjuder ägaren och passagerarna högsta komfort.

På huvuddäck finns tre större ytor: en matsal/salong med panoramautsikt, en enorm soffa och ett pentry. Under däck finns fem kabiner, inklusive ett besättningsutrymme med två separata mindre kabiner eller ett separat badrum.

Ägaren har en svit som ger en ombonad och lyxig känsla av rymd och han eller hon har en väldigt fin utsikt genom rejäla fönster/ventiler i sidorna.

Båten har också tre gästkabiner, en dubbel och två singel. En av dessa kan förvandlas till kontor, förvaringsutrymme eller dressing room. Höjden i samtliga kabiner överstiger 2 m.

Direkt från förarplatsen leder en trappa upp till den stora flybridgen, som har en yta på cirka 30 kvadratmeter.

För framdriften står två stycken Fiat Powertrain Technologies C13 turbodieslar på 825 hk av samma typ som används i mindre fartyg.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 19,80 m
Max bredd: 5,50 m
Deplacement torr: 32 t
Bränsletank: 5 000 liter
Färskvattentank: 1 200 liter
Passagerare: 12
CE-klass: A
Motorer: 2 FPT C13 – 825 hk
Marschfart: 0-20 knop
Maxfart: 25 knop

Info: www.cantieriestensi.it

På måndag startar världscuptävlingen Rolex Miami OCR. Från Sveriges seglingslandslag, SWE Sailing Team, startar bland andra flerfaldiga världsmästaren och OS-medaljören Fredrik Lööf som sedan i höstas seglar med Max Salminen. Fredrik Lööf är en Sveriges främsta seglare genom tiden. Han är flerfaldiga världsmästare i Finnjolle och tog bronset på OS 2000 i Sydney.

I Peking 2008 blev det återigen brons dock i Starbåt tillsammans med Anders Ekström istället. I förra världscupen var han återigen i toppform och tog hem två medaljer. Fredrik, som nu siktar på sitt sjätte OS, är en av våra största hopp inför Weymouth 2012.

Oddsen för nya toppresultat står även goda för Laserteamet med Rasmus Myrgren, som tog en 6:e plats på förra OS i Peking, Emil Cedergårdh och Jesper Stålheim. För exakt ett år sedan, på förra världscuptävlingen i Miami, hade Sverige 3 av totalt 10 deltagare i finalracet, något som Sverige som nation är först med att ha uppnått.

På OS 2012 i Weymouth är det premiär för den nya grenen ”Matchracing för damer” som seglas i tremans-båten Elliott 6m. Med i Miami är Anna Kjellberg, Malin Källström och Lotta Harrysson, som nyligen antagits till SOK:s (Sveriges Olympiska Kommitténs) topp- och talangprogram.

SWE Sailing Teams förbundskapten, Magnus Grävare, är förväntansfull:
– I år höjer vi ribban med vårt yttersta mål att ta pallplatser på världscuptävlingarna, säger han.
– Vi kommer att visa att vi kan ta medaljer på nästa OS.

I Rolex Miami OCR deltar fler än 700 seglare från över 50 nationer. Tävlingen, som pågår fram till den 29 januari, är en av sju tävlingar som ingår i världscupen 2010/2011.

Deltagare från SWE Sailing Team:
Finnjolle
Johan Tillander
Björn Allansson
Laser
Emil Cedergårdh
Rasmus Myrgren
Jesper Stålheim
Matchracing
Anna Kjellberg/Malin Källström/Lotta Harrysson
Starbåt
Fredrik Lööf/Max Salminen

Foto: Svenska Seglarförbundet.

Info: www.svensksegling.se

Kommentarer

Clay Reggazoni 01:26:55 2011-01-22

Go for it Sailbjörn !!!

Förväntningarna är på topp inför världens största inomhusbåtmässa, boot Düsseldorf 2011. På den här mässan visas alla viktiga nyheter upp från i stort sett alla båt- och tillbehörstillverkare i hela världen. På plats finns alla de mest kända varven från Norden, Europa, USA och Australien. De höga förväntningarna beror på att ekonomin åter utvecklas positivt på många marknader och på att flera marinföretag har utvecklat massor av nyheter under lågkonjunkturen. Mässan pågår 22-30 januari.

Boot Düsseldorf 2011 kommer därför att ge en god inblick i vad båt- och tillbehörsköparna kan välja mellan den närmaste tiden.

Ifjol var det gapande hål på flera platser på den här mässan, främst i avdelningen för stora och riktigt lyxiga yachter. Men i år verkar mässan vara välfylld igen.

– Självförtroendet har kommit tillbaka till båtbranschen. Som en stor aktör mitt i Europa ser vi detta tydligt. Våra utställningsytor är helt fullbokade, säger Matthias Dornscheidt, VD för Messe Düsseldorf.

Från 22 till och med 30 januari pågår mässan i totalt 17 stora hallar. Över 1 550 utställare från 50 länder finns på plats. Bland de stora världspremiärerna står svenska Hallberg-Rassy för en efterlängtad sådan. Varvets splitter nya 64-fotare ska visas för första gången för konsument.

Totalt kommer cirka 1 700 båtar och yachter för alla smaker och plånböcker att visas upp. Düsseldorf ‘r definitivt ingen lyxbåtsmässa, här finns allt från de allra minsta båtarna och jollarna på plats.

Info: www.boot.de

Nu är beslutet klart att kustbevakningsutbildningen inte blir en yrkeshögskoleutbildning. Utbildningen fortsätter istället enligt tidigare upplägg med aspirantanställning från första studiedagen.

Kustbevakningen kommer att rekrytera 20 aspiranter med start hösten 2011. Annons om ansökning till grundutbildningen kommer att presenteras på www.kustbevakningen.se under mars månad 2011. Här kan du också läsa mer om vilka behörighetskrav som ställs och om utbildningens upplägg och innehåll.

Info: www.kustbevakningen.se

Elproduktionen från vindkraft ökade under 2010 med 40 procent jämfört med 2009 och det motsvarade 2,4 procent av elkonsumtionen i Sverige. Totalt installerades 304 nya vindkraftverk 2010 med en samlad effekt på 603 MW, vilket i reella tal är den största utbyggnaden hittills.

– Det är glädjande att Sverige expanderar den förnybara elproduktionen och bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser, säger Mattias Wondollek, projektledare Svensk Vindenergi.

I Sverige fanns i slutet av 2010 totalt 1 720 vindkraftverk med en total effekt på 2 163 MW.

Totalt producerade vindkraften 3,5 TWh el, motsvarande 2,4 procent av elkonsumtionen i Sverige.

Energimyndigheten har tidigare bedömt att det behövs mellan 3 000 och 6 000 vindkraftverk för att vindkraften år 2020 ska producera 30 TWh, vilket är Svensk Vindenergis mål och motsvarar 20 procent av den nuvarande elanvändningen.

Kustbevakningens tre nya kombinationsfartyg, KBV 001 – 003, kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Fartygen byggdes vid varvet Damen Shipyard i Rumänien och levererades till Kustbevakningen under 2009 och 2010. Här är en kortfattad teknisk och operativ status för dem i dag.

Sensommaren 2010 informerade Kustbevakningen Försvarsdepartementet om det allmänna läget för de tre nya fartygen KBV 001 – KBV 003. Då redogjorde myndigheten bland annat för den då aktuella tekniska statusen, hur bemanningen av fartygen såg ut, vilka utbildningar som ännu inte genomförts och tidsplanerna för åtgärdandet av brister.

I dag är alla tre fartygen fullt bemannade och används som planerat inom samtliga verksamhetsområden i Kustbevakningen. Tidsplaner med åtgärdslistor har följts under det halvår som gått sedan redogörelsen lämnades till departementet.

Fortfarande återstår att åtgärda vissa av de restpunkter fartygen hade vid övertagandet. För KBV 001 Poseidon rörde det sig om flera hundra restpunkter som skulle åtgärdas under fartygets garantiår, och alla dessa kommer att vara åtgärdade i mars i år.

För de två andra, KBV 002 Triton i Visby, och KBV 003 Amfitrite som har Karlskrona som hemmahamn, var restpunkterna betydligt färre. De som nu återstår kommer att åtgärdas under första halvåret 2011. KBV 003, som är specialanpassat för att kunna assistera vid kemikalieolyckor till sjöss, beräknas få full teknisk kapacitet för bekämpning av kemikalier under första kvartalet i år.

Besättningarna ombord på fartygen ska genomgå kompetenshöjande utbildning i nödbogsering och storskalig brandbekämpning under första halvåret 2011.

Sjöhistoriska museet har k-märkt ytterligare elva fritidsbåtar. Museet vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden. K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Sedan starten 2009 har fler än 50 fritidsbåtar blivit K-märkta. Sjöhistoriska museet har nu k-märkt ytterligare 11 fritidsbåtar. En av dem är Åke Månssons sportbåt Glasspar G3, byggd i Kalifornien 1963.

Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”. Svenstavik
TYP: Skiboat, sportbåt
KONSTRUKTÖR: Bill Tritt, USA
BYGGNADSÅR: 1960
BYGGNADSVARV: Glasspar Company, Santa Ana, Kalifornien, USA
Denna sportbåt av märket Glasspar importerades till Sverige från USA 1963 och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Detta exemplar har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick. Idag är den helt återställd till ett originalutseende som nära nog kan tjäna som mönster för andra renoveringar av samma båtmodell.

Foto: Åke Månsson.

Efter framgången med Sportsman 445 tar Linder Aluminiumbåtar nästa steg och lanserar en renodlad sportfiskebåt. Linder har tagit hjälp av erfarna sportfiskare för designen av 445 CATCH, och det märks. Denna 4 och en halvmeter långa båt helt i aluminium rymmer mycket. Det mesta för sportfiskaren.

Pressrelease:

Med en fiskeplattform i fören, bra utrymme för fiske i aktern och två stolfästen som standard (för montering av hopfällbara fiskestolar som tillval) är denna styrpulpetutrustade planande båt ett bra val för såväl hav som insjö.

445 CATCH är utrustad med styrpulpet, fiskespölåda (fungerar även som ett trappsteg), stora stuvutrymmen (för t ex batterier, fiskeutrustning, bränsle) durkplåt, badstege, automatisk länspump, flera eluttag, greppvänlig reling med hajfenor och elsystem. 445 CATCH är även förberedd för fjärrstyrd elmotor i fören. Dagens elmotorer styr du med en fjärrkontroll på handleden och båten svänger runt en femöring. Speciellt elmotorfäste i aktern är framtaget. Pricken över i:et är små detaljer såsom fiskedragshållare samt fast ”måttstock” för att mäta fisken.

445 CATCH är ett skonsamt båtval för miljön. Tillverkad i korrosionsbeständigt aluminium av hög kvalitet motsvarande flygplansaluminium. Godkänd av Det Norske Veritas. Stöldskyddsmärkt med Securmark.

Info: www.linder.se

Pursuit DC 265 Dual Console är en helt ny modellserie i den amerikanska båttillverkaren Pursuits sortiment. Den här nya 26-fotaren sätter en helt “ny nivå för design, ingenjörskonst och prestanda i denna snabbväxande båtklass” enligt båtvarvet.

– Med ett innovativt och väldesignat skrov samt minutiöst planerad inredning och utrustning är det den ultimata allroundbåten som erbjuder hög fart, äventyr, robusthet samt elegans och hög komfort, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

DC 265 har en bottenvinkel på 21 grader och mäter 7,87 meter i längd och 2,67 meter i bredd. Den är standardutrustad med en 300 hästars Yamahamotor, med möjlighet att uppgradera till 350 hk då den lätt gör 48 knop.

Skrovet är specifikt utvecklat för sjösporter och äventyr, men fungerar även utmärkt för lugnare aktiviteter och långa utflykter med familjen. Det finns till och med en mycket bekväm toalett med handfat och en infälld diskho ombord samt gott om andra smakfullt dolda och praktiska förvaringsutrymmen.

DC 265 Dual Console kostar från 1 066 300 kr, med 300 hk fyrtakts Yamahamotor.

Info: www.gulvestockholm.se

Toyota har gjort framsteg i utvecklingen av nästa generation så kallade sekundärbatterier, främst avsedda för elbilar. De nya batterierna beräknas få en kapacitet som vida överträffar litium-jon-batterier. Detta kan på sikt även komma båtbranschen till godo genom bättre batterikapacitet.

Syftet med Toyotas utvecklingsarbete är att bidra till den revolutionerande utveckling av batteriernas prestanda som är helt nödvändig för att eldrivna miljöbilar ska kunna få ett brett genomslag.

När det gäller halvledarbatterier (Solid-state batteries) har Toyota lyckats minska det så kallade partikelmotståndet och har därmed gjort lovande framsteg mot målet att skapa halvledarbatterier i ett kompakt format.

För metall-luftbatterier har Toyota nu kunnat fastställa reaktionsmekanismen hos litium-luftbatterier. Företaget har också fastställt sin forskningspolicy för denna typ av uppladdningsbara sekundärbatterier.

I januari 2010 bildade Toyota en ny avdelning som är inriktad speciellt på att utveckla produktionstekniken för nästa generation batterier. Avdelningen har 100-tal anställda och intensifierar nu sitt arbete.

Patentet ger ett brett funktionsskydd för bolagets unika och miljövänliga teknik för att skydda båtar från marin påväxt. Ekomarine har lämnat in patentansökningar på de sju största samt viktigaste internationella marina marknaderna. Bolaget har fått sitt patent beviljat i Sverige, USA och Australien.

– Det amerikanska patentverket har en rigorös samt internationellt erkänd granskning, vilket gör att godkännandet i USA öppnar upp för en snabbare handläggning på övriga marknader där bolaget har sökt patent. Patentgodkännandet ger även möjligheter till snabbare expansion på den amerikanska marknaden via potentiella samarbetspartner, säger Mikael Haeffner patentansvarig på Ekomarine.

Ekomarines bottenfärg Neptune Formula bygger på Ekomarines egen forskning och patent. Genom en samverkan mellan komponenter i färgsystemet och mikroorganismer, som finns i alla vatten, skapar den patenterade biotekniken ett miljövänligt påväxtskydd för den marina marknaden.

Från och med i december 2010 kan nu den som vill lära sig splitsa göra detta framför datorn hemma eller i båten. Poly-Produkters instruktionsfilmer finns nu tillgängliga via företages hemsida och Youtube för den som vill lära sig splitsa, 3-slagna linor, Dyneemalinor, flätade linor m.fl.

-Tidigare har företagets splitsinstruktioner funnits tillgänglia på cd och i skrift, men vi vill nu erbjuda alla denna fria service på ett bättre sätt, säger företagets vd Benny Nilsson. Sedan publicering via Youtube har våra filmer visats för över tusentalet personer, och det är jätteroligt. Nu i januari har vi kompletterat med ännu fler filmer.

Företagets strategi är att fortsätta med att producera instruktiva filmer gällande ex. förtöjningstips, tips om lika fibermaterial m.m. som kan vara intressant för båtägare och andra brukare, även inom industrin.

Info: www.poly.se

Båtmarknaden efterfrågar ett större urval färger på linor och Poly-Produkter försöker leva upp till detta önskemål. Många vill i idag sätta sin egen prägel ombord med fall-, skot- och trimlinor i varierande färgsättningar. Förutom nya färger, såsom svart lina med gul märkråd, alternativt svart/rött, finns nu även helfärgade linor i ”racing green”, helsvart, helgrått osv.

Poly-Braid 32, Poly-Produkters bästa fall-lina, finns som färdig produkt i vårt IQline sortiment. Motsvarande gäller också Poly-Braid 24, som säljs som färdigt storskot med mekanisk splitsat öga. Båda linorna erbjuds också i olika dimensioner och längder i vårt Smartpack sortiment och för industriella lösningar levereras linorna löst i kartong.

Info: www.polys.se

Snart är det dags för ännu en ny modell från det polska varvet Delphia. Det är nya Delphia 46cc som får premiär på båtmässan i Düsseldorf, som startar till helgen. Båten blir Delphias nya flaggskepp och får samma erkänt fina seglingsegenskaper som övriga Delphiabåtar och en hög komfortnivå ombord.

– Delphia 46cc är konstruerad för att passa de mogna människor som vill tillbringa mer tid på havet och i hamn i sin båt. Personer som är vana att ställa höga krav på båtens kvalitet och funktion, säger Axel Billquist på den svenska generalagenten i Limhamn.

– D46cc har till skillnad från de flesta centercockpitbåtar också blivt en däckssalongsbåt. Här kan man sitta i salongen och se ut över hamn och hav. Vid dåligt väder kan båten också manövreras från kartbordet där man kan sitta med bra utsikt förut och åt sidorna. Extra skönt när det regnar eller är kallt.

Den vane seglaren som också vilar och sover till havs upptäcker att Delphia 46cc är den enda båten i klassen där man ligger med huvudet nära båten rörelsecentrum. På samma sätt kommer den förliga kabinens dubbelsäng placerad långt akterut.

– Även gästerna ombord skall ha det bra. Har man en ensam skeppare eller gäst ombord så finns det en kabin strax akter om den förliga med separat toalett, här finns även utrymme för en tvättmaskin. Pentryt kommer som standard vara utrustat med stor kyl en frys och mikrovågsugn, säger Axel Billquist.

Båten byggs på samma skrov som Delphia 47 som har fått mycket raciga och mjuka linjer, vilket betyder bra båtfart och mjuk gång i sjön. Delphia 46cc är genomtänkt i detaljerna och byggd för högsta kvalitet och funktion och komfort.

Tittar vi snabbt i standardutrustningslistan hittar vi: bogpropeller, båtenmålning, teakdeck, säten i pushpit, ankarwinch inkl ankare och kätting, elektriskt nedfällbar badplattform i aktern, självslående fock, elektriska toaletter samt mycket mer.

Man gör heller inte avkall på säkerheten utan man levererar med fyra stycken brandsläckare var av en är monterad med automatiskutlösning i motorutrymmet, en brandfilt man monterar även en mantåg som är 750mm högt.

Båten får premiär 24 januari.

Info: www.delphiayachts.se

Representanter för projekt Låt vildlaxen vandra hem och Länsstyrelsen i Norrbotten har träffat ansvariga rådgivare inom EU för direkta diskussioner om framtiden för östersjöns vildlaxbestånd.

Inriktningen på samtalet med Ilona Jepsena och Peter Hopkins var att lyfta fram de utvecklingsmöjligheter som vildlax kan erbjuda älvdalarna och hur en modern laxförvaltning bör utformas.

– Vår presentation utgick från att vildlax ska tillåtas att återvända till sin hemälv för reproduktion och småskaligt skördande baserat på varje bestånds specifika bärkraft, berättar Glenn Douglas från projekt Låt vildlaxen vandra hem.

Bland annat redovisades problem som den föregående laxförvaltningsplanen inte har löst och hur älvarna endast har betraktats som smoltproducerande enheter.

– Detta har lett till nuvarande situation med ett biologiskt felaktigt fiske på blandade bestånd där svaga stammar inte kan återhämta sig. Även i starka älvar är antalet återvandrande laxar för lågt för att tillåta utveckling av fisketurismen, säger Glenn Douglas.

Annat som diskuterades var oron över den kraftiga ökningen av långlinefiske i Östersjön som motverkar de positiva effekterna av drivgarnsförbudet och oroande låg överlevnad hos utvandrande smolt. Även behovet av att varje älv ska ha en rätt till ett mål på ett minsta antal återvandrande laxar fördes fram.

– Vi berättade hur vi är beredda att fortsätta jobba både offensivt och progressivt med fisketillsyn, miljöåtgärder och fiskevård men att vi i grunden behöver en sund förvaltningsplan som förhindrar ett allt för hårt fiske på blandbestånd, säger Glenn Douglas.

Från projektet Låt vildlaxen vandra hem hoppas man att beslutsfattarna inom EU får ett annat perspektiv på vår gemensamma vildlaxresurs och ser hur en modern fiskeförvaltning leder till betydligt bättre utveckling än vad som varit fallet med den tidigare laxförvaltningsplanen.

– Fiskerättsägare och övriga delar av samhället måste känna sig delaktiga i förvaltningen av laxen om målen i EU:s nya förvaltningsplan ska kunna uppnås. Laxfisket får inte vara förbehållet det storskaliga yrkesfisket, avslutar Glenn Douglas.

Med ett nytt utseende och en förstärkt design lyfts Cannons elektriska djupriggar till en ny nivå. Djupriggarna är fullspäckade med alla nödvändiga funktioner till trollingfisket som med hjälp av ett enkelt knapptryck aktiveras.

Pressrelease:

Både Digi-Troll 5 & 10 är utrustade med en LCD-display där manövreringarna sker ifrån. Lodet kan justeras upp och ned, med möjlighet till automatisk upptagning och lodet stannar ovanför vattenytan. Med en snabb upptagningshastighet på 75 meter per minut behöver man inte vänta länge.

Digi-Troll 10 är försedd med en större och mer avancerad bakgrundbelyst display. Modellen har även möjlighet till ihopkoppling av djupgivare, för att kunna följa djup, hålla avstånd från botten eller cykla lodet.

I displayen visas även djupet i en tresiffrig skala, som finns både i meter och i fot.

De båda modellerna är kompatibla med Cannonlink som kopplas ihop med Humminbirds kombiinstrument i 700, 800, 900 eller 1100 serien. Upp till sex djupriggar kan styras via Humminbird enheten, där ett önskat djup, ett visst avstånd från botten eller ett temperaturskikt kan följas. Det går även att cykla lodet efter inställda djup.

Riggarna är avsedda för både söt- och saltvattens bruk. Tournament serien är vit och har teleskopisk bom och wiretrumma i rostfritt. Tack vare wiretrumman i rostfritt kan du använda nylonlina.

Bommen klarar vikter upp till 9kg och är teleskopiska från 61cm till 134cm.

Djupriggarna är IP68 klassade och tål att dränkas av vatten utan att skadas.

På djupriggens bakre del finns det plats för två oerhört flexibla spöhållare, med 360º justerings möjlighet.
De svarta levereras som standard med två spöhållare och de vita med en spöhållare.

Djupriggarna är utrustade med Cannon Positive Ion Control som skickar ut en svag spänning via wiren. Detta ger ett elektriskt fält som attraherar fiskarna.

– Vi tror att Cannons nya teknik vad gäller elektriska djupriggar kan tillföra mycket inom trollingfisket och att vi kommer se en ny utveckling inom det svenska fisket, säger Mats Comstedt, VD Comstedt AB. Extra kul är att kunna erbjuda en sammankoppling till Humminbird via Cannonlink.

Pris från 14 895 kr.

Info: www.comstedt.se

Lowrancehar tillkännagett sitt nya två-frekvens ekolod med den innovativa Downscan Imaging (DSI) teknologin, Mark-5X DSI och Mark-5X DSI portabel. Den nya Mark-5X DSI serien höjer standarden för ekolod med fotoliknande bilder av vad som finns under båten. Den visar enskilda stenar, vrak, temperaturskikt, betesfisk och mycket mer. Mark-5x DSI serien kombinerar en enastående ekolodprestanda med en brilliant LED-bakgrundsbelyst 5″ display. Smarta automatiska lägen och enkelt handhavande – till bra priser.

Pressrelease:

Mark-5x DSI ger en kristallklar upplösning med fotoliknande bilder på både grunt och djupt vatten, söt eller saltvatten och fungerar även bra vid högre hastigheter. Den klarar även av att visa enskilda mål exempelvis en enstaka fisk i vattnet och att visa struktur såsom ett vrak eller en kätting på botten. DSI ekolod ger inte bara användaren möjlighet att se vegetation och bottenstruktur tydligare utan den hjälper också sportfiskare att se variationer i bottenväxtligheten och bottens hårdhet.

Mark-5x DSI modellerna har en robust akterspegelsmonterad givare med låg profil och dubbla frekvenser samt inbyggd temperatursensor.

De två frekvenserna som DSI jobbar med är 455 kHz för bredare och djupare täckning och 800 kHz för mer detaljerad bild i grundare vatten med en bättre separering av ekon.

För enkelhetens skull
För en enkel användning så har Mark DSI serien automatiska fisksökningslägen för att få en optimal bildkvalitet, samtidigt får man även tillgång till manuella inställningar för mer avancerade användare. För en större precision med betet så kan sportfiskaren placera markören någonstans på ekolodsbilden och på så sätt få reda på vilket djup ett objekt befinner sig, såsom betesfisk eller ett språngskikt.

Dessutom har DSI modellerna även TrackBack som ger sportfiskare en möjlighet för att bläddra bakåt i ekolodshistoriken och lokalisera potentiella fiskeplatser efteråt. “De nya Mark-5x DSI och Mark-5x DSI Portabel, blir extra värdefull för varje fiskare tack vare alla dess unika fördelar”, säger Louis Chemi, chief operating officer för Navico i USA.

“Mark-5x DSI erbjuder ett ekolod full av funktioner och den exklusiva DownScan tekniken med en oöverträffad undervattens presentation. Allt detta ger ett prisvärt ekolod. Mark-5x DSI Portabel ger samma funktionalitet och prisvärdhet i form av ett bekvämt portabelt paket. ”

Designad med en 5″, 480 x 480-pixlar, LED bakgrundsbelyst SuperTwist display för tydlig avläsning i alla ljusförhållanden samt en 16 graders gråskala. Mark-5x DSI har 2.400 Watt Peak-To-Peak effekt för en bra prestanda på djup ända ner till 70 meter. Modellerna har ett lättanvänt fäste som är enkelt att installera och medför en enkel borttagning av ekolodet. Den förbättrade knappsatsen är bakgrundsbelyst och utformad för att kunna styras med endast en hand i taget.

Alla Lowrance Mark modellerna har en U kontakt med tätningar samt ett skruvfäste för problemfria anslutningar i alla marina miljöer. Helt vattentät enligt standarden IPx7. Mark DSI modeller har två års garanti.

Mark-5X DSI planeras att nå butikshyllorna i januari 2011.

Pris Mark-5X DSI 3 850 kr.
Mark-5X DSI Portabel 5 150 kr.

Info: www.sportmanshipmarin.se

Kistamässan och branschföreningen Spofa Spöfiske har i dagarna tecknat ett nytt 6-årsavtal. Efter årets Sportfiskemässa i Jönköping den 1-3 april kommer medlemmarna i Spofa att fortsätta det framgångsrika samarbetet med Kistamässan.

Sportfiskemässans ambition har sedan starten varit att skapa en stor årlig manifestation för alla som är intresserade av fiske. Efter många års arbete har denna vision nu blivit verklighet. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak – spinnfiskare, flugfiskare, havsfiskare och metare. Sportfiskemässan har utvecklats till såväl branschens som publikens självklara mötesplats.

– Sportfiskemässan är en produkt av branschens ambition att inför sportfiskeåret samla all kompetens och resurser, landets sportfiskeentusiaster och nyfikna kring ett gemensamt intresse – att fiska på fritiden. Jag är mycket nöjd med att vi nu definitivt och långsiktigt säkerställt ett starkt koncept och varumärke tillsammans med Kistamässan, säger Rolf Baum, ordförande Spofa Spöfiske.

Det nytecknade avtalet bidrar till att denna långsiktiga satsning kan fortsätta och fördjupas.

– Kistamässan är stolta och glada över det fortsatta förtroendet och kommer investera mycket för att vårda den positiva utvecklingen som mässan genomgått och agera som den personliga och genuina mötesplatsen för Sportfiskebranschen, säger Peter Storckenfeldt, VD Kistamässan.

Sportfiske är en av svenskarnas största fritidssysselsättningar. 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form och sportfiskebranschen omsätter ca 3 miljarder kronor varje år1. Sportfiskenäringen har en kraftfull potential att växa förutsatt att resurserna tillvaratas och vårdas.

– Det känns oerhört positivt att Sportfiskemässan nu är säkrad för framtiden. Från Sportfiskarnas sida kommer vi sträva efter att förlägga våra kongresser i anslutning till mässan i framtiden. Vi ser fram emot att tillsammans med näringen bidra till ett ökat intresse för sportfiske och fiskevård och därmed en fortsatt positiv utveckling av Sportfiskemässan, säger Stefan Nyström, generalsekreterare för Sportfiskarna.

Sportfiskemässan är en aktiv och lärorik mötesplats för alla åldrar – från nybörjare till proffs. På plats finns de branschledande leverantörerna, återförsäljare, båtföretag, skolor, föreningar, guider, destinationer, marinelektronik, fiskevård, tidningsförlag m.fl. som satsar stort på att visa upp alla nyheter. Mässan ger inspiration och längtan inför den kommande fiskesäsongen genom flertalet aktiviteter, föreläsningar, filmvisningar och workshops.

– För oss på Fiskejournalen är Sportfiskemässan den perfekta mötesplatsen. Ingen annanstans får vi tillfälle att träffa både våra läsare och representanter från branschen under ett och samma tak. Samarbetet med Kistamässan har fungerat jättebra under alla år och vi ser nu fram emot nya spännande satsningar och samarbeten, säger Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind.

bilden:
Fr. v. Rolf Baum, ordförande SPOFA Spöfiske, Peter Storckenfeldt, VD Kistamässan, Claes Elm, VD SPOFA Spöfiske.

Info: www.sportfiskemassan.se

– Vi har lyckats engagera Sveriges mest välkända ensamseglare genom tiderna, Sven Yrvind, som prisutdelare i vår båtbyggartävling, säger Hans Gustavsson som är projektledare på Kärnsund Wood Link som arrangerar denna återkommande tävling på gymnasienivå under torsdagen 10 februari på Båtmässan.

Som vanligt är det tredjeårselever från båtbyggarlinjen på skolorna Vadsbogymnasiet Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Östrabogymnasiet i Uddevalla och Vimmerby Stångabro Gymnasium (Storebro) – som utmanar varandra i båtbyggeriets ädla konst.

Allt i samarbete med Hallberg-Rassy, Vindö Marin och Apelmans Båtbyggeri som också fungerar som neutral jury vid bedömning av elevernas arbeten denna dag.

För mer information om Sven Yrvind: www.yrvind.com

Info: www.batmassan.se

Från och med 2011 är Gillholms Marina AB exklusiv återförsäljare av Cobalt båtar i västra och södra Sverige. Cobalt Boats i Neodesha, Kansas, har i över 40 år byggt innovativa och högkvalitativa sportbåtar/daycruiser.

Pressrelease:

Cobalt Boats är ett familjeföretag där ägarna varje dag engagerar sig i företagets utveckling och det byggs cirka 3.000 båtar varje år av 600 medarbetare. Det finns en gemensam strävan och en fantastisk idérikedom samt ett enormt ansvar för att Cobalt skall vara en kvalitetsbåt.

Enligt en amerikansk (JD Power) kundundersökning är Cobalt det bästa båtköpet bland daycruisers. Cobalt har marknadens bästa skrovkonstruktion, stabilitet, snabb planing samt 10 års garanti på skrov och däck. Läs mer om Cobalt och deras båtar på www.cobaltboats.com.

På Båtmässan i Göteborg ställer Gillholms ut två Cobalt båtar:

Cobalt 222WSS – specialdesignad för vattensport och wakeboardåkare. Kraftig integrerad wakeboard båge med canvas topp och många finesser/tillbehör. En sportig design och en bra ljudanläggning är andra fördelar som tilltalar målgruppen. Längd inkl. badpaltform 7,11 m, bredd 2,46.

A25 – en bow rider med en rymlig cockpit, solsoffa och hydraulisk badplatform.
Längd inkl. badpaltform 7,77 m, bredd 2,59 m.

Info: www.gillholmsmarina.se