nyhetstest

Garmin presenterar nu GHS 20i, en trådlös handenhet som passar till Garmins VHF 200i och VHF 300i. GHS 20i är robust, vattentät och enkel att använda och den har en bakgrundbelyst LCD-display och ett uppladdningsbart lithium-ion batteri med en batteritid på upp till 18 timmar.

– Med GHS 20i behöver du inte begränsa dig till en stationär plats för din kommunikationsutrustning, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– En GHS 20i trådlös enhet är ett ovärderligt tillbehör på båten eftersom det ger dig möjligheten att röra dig fritt ombord och ända alltid ha full kontroll på VHF-radion.

GHS 20i har multifunktionsknappar och en ratt för inställning av volym, squelch och kanaler. Den har en DSC-funktion och en dedikerad knapp för val av kanal 16. Den har också en inbyggd mikrofon för användning i miljöer med hög ljudnivå och intercom-funktion så att du kan kommunicera med basstationen.

GHS 20i levereras tillsamman med GWH™ 20 trådlös station som enheten kommunicerar med via Bluetooth. Den trådlösa stationen stödjer upp till tre GHS 20i-enheter vilket ger dig flexibilitet att expandera ditt kommunikationssystem och även få walkey-talkey funktion mellan handenheterna ombord.

GHS 20i beräknas finnas tillgänglig i början av sommaren till ett rekommenderat cirkapriser av 3 495 kr för en komplett paket med GHS 20i och GWH 20 och 2 350 kr för endast GHS 20i.

Info: www.garmin.se

Årets Båtmässa i Göteborg, som hålls 5-13 februari på Svenska Mässan, storsatsar på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter. Sveriges seglingskändisar kommer att avlösa varandra på Seglarscenen. Americas Cup-legenderna Pelle Petterson, Gurra Krantz, Magnus Olsson, äventyraren Ola Skinnarmo är bara några. Lägg därtill sportfiskeentusiasten Ullareds-Boris.

Under alla mässdagarna blir det föredrag och andra aktiviteter på den speciellt uppbyggda seglingsscenen.

– En av höjdpunkterna är Americas Cup-träffen som arrangeras tisdag 8 februari, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

På scenen finns då Pelle Petterson och Magnus Olsson från ”Sverige”, Mikael Gustavsson och Gurra Krantz från “New Sweden” och Magnus Holmberg och Stefan Rahm från “Victory Challenge”. Det blir också en presentation av Americas Cup-utställningen på Idrottsmuseet i Göteborg.

En nyhet på årets Båtmässa är Tjejkvällen som arrangeras måndag 7 februari.

– Kvinnor blir en allt större och viktigare grupp inom båtlivet och därför vill vi lägga extra fokus på dem under denna kväll, säger Bengt Wallin.

Bland föredragen under Tjejkvällen märks ”OS 2012 och Lysekil Women Match” med elitseglarna Anna Kjellberg och Anna Holmdal och ”Äventyr i seglingens förtrollande värld” med Sofia Ivansson som seglat från Höganäs till Västindien och tillbaks.

Ola Skinnarmo berättar om sitt senaste äventyr genom Nordostpassagen i Nordenskiölds spår. Ingen annan svensk hade lyckats genomföra denna segling sedan ”Vega” 1879 tog sig igenom världens mest svårtillgängliga vatten.

Magnus ”Mange” Olsson, Sveriges kanske mest kände kappseglare, med sex Whitbread och Volvo Ocean Race bakom sig, berättar om sina äventyr på jordens alla hav. Han kommer säkert också att tala om sin händelserika segling som skeppare på ”Ericsson 3” under Volvo Ocean Race 2009. Då bröt han ett revben under etappen mellan Rio de Janeiro och Boston men stannade trots svåra smärtor kvar ombord och fullföljde seglingen.

Båtmässan har också lyckats övertala Gekås Boris Lennerhov att göra ett av sina sällsynta framträdanden.
Boris är VD för Gekås som omsätter fyra miljarder och har 4,3 miljoner besökare. Att han dessutom är en stor båt- och fiskeentusiast kanske inte lika många känner till.
Nu berättar han om sig själv och sitt stora fritidsintresse, som är sportfiske.

Info: www.batmassan.se

Nu kan besökare på Båtmässan i Göteborg segla Liros Indoor Cup varje dag under mässan i modellbassängen. Tävlingen anordnas: 5-6 februari kl. 15.00 – 16.00 7- 10 februari kl. 16.00 – 17.00 11 februari kl. 15.00 – 16.00 12 februari kl. 14.00 – 15.00 Final

Dagligen utlottas fina priser från flera sponsorer.

Finalen seglas lördagen 12 februari kl 14.00.

Första priset är en Weekend på Stena Match Cup Sweden vecka 27, där vinnaren bland annat får segla med i ”HOT-SEAT” på en av båtarna under finalseglingarna.

Dessutom bor vinnaren och en till på Hotel Gothia, med frukost och middag för två. Transport till Marstrand med lånebil från VW.

Cupen är ett samarrangemang av:
Liros yachtropes
Raymarine
Båtmässan
Spinlock
Hotell Gothia
VW

Info: www.batmassan.se

Kommentarer

mats.e.ahlander@telia.com 00:23:42 2011-01-30

Hej,
Hur anmäler man sig till Liros Indoor Cup i Göteborg?
mvh
Mst Åhalnder
0702-15 57 95
mats.e.ahlander@telia.com

I maj är det final i något som kallas World Superyacht Awards 2011. Ägarna av några av världens häftigaste yachter uppmärksammar då varavdnra. I finalfältet finns bland annat fyra yachter byggda av holländska Feadship. Vinnarna tillkännages 7 maj vid en lyxig ceremoni i Guildhall i London.

Det härär en stort uppmärksammad tävling i yachtsammanhang. Över 100 yachter nominerades, varav 62 utsågs till finalister. Priset som den vinnande yachten i respektive klass (totalt 14 stycken) får kallas Neptune Trophy och denna delas ut vid en galamiddag 7 maj.

Tävlingen arrangeras av Boat International Media, som ger ut flera tidningar som handlar om yachter. Detta är en både stor och “het” marknad med nybyggen som levereras hela tiden. Även om yachterna inte används så mycket av sina ägare så flyttas de ofta och varje anlöp resulterar i stora ekonomiska effekter för respektive hamn när båtarna ska bunkras etc.

Utmärkelsen Neptune Trophy delas ut för sjätte året. De båtar som nomineras ska vara byggda under de senaste tolv månaderna.

Se hela listan med nomineringar och bilder här:
http://worldsuperyachtawards.com/2011-finalists/

Den här 23 m långa yachten från italienska Mochi Craft har utsetts till vinnare i UIM (Union Internationale Motonautique) tävling om bästa miljöbåt. Den är försedd med hybridsystem och ger i princip inga utsläpp alls när den körs i ett särskilt miljövänligt läge. Greenline 33 – som utsågs till MiljöBästa Båt 2010 av SBU:s Miljökommitté – får tillsammans med italienska Fiart Mare var sitt hedersomnämnande av UIM, där SBU (Svenska Båtunionen) är svensk delegat.

Den här båten på hela 23,71 m längd är en blandning mellan fartyg och fritidsskepp. Hon har tre däck, riktig kommandobrygga och gott om utrymmen ombord.

Mochi Crafts Long Range 23 drar bara hälften så mycket bränsle som motsvarande båtar av äldre konstruktioner. Detta i en marschfart på cirka 13 knop (med 800 hk motorer).

Den internationella motorbåtsorganisationen UIM (Union Internationale Motonautique) vill med den här utmärkelsen (priserna delas ut i Monaco 26 februari) visa att det finns många båtbyggare som försöker bygga mer miljövänliga båtar. På köpet får nya yachtköpare ett lugnare båtliv där de slipper rusa fram över havet.

Mochi Craft är ett av många båtmärken inom en av världens största båtkoncerner, italienska Ferretti. Koncernen har haft stora ekonomiska problem, men verkar ha tagit sig tillbaka och presenterar flera intressanta nyheter. Bland de andra märkena i familjen finns Riva och Bertram.

Förutom hybridlösningen i Mochi Crafts Long Range 23 har den ett väldesignat skrov, vilket betyder väldigt mycket för att få en effektiv framdrift. Enligt Mochi är skrovet huvudförklaringen till den halverade bränsleförbrukningen vid 12 knop marschfart.

Tekniska fakta
Längd: 23,71 m
Bredd: 6,57 m
Depl.: 87,2 ton
Bränsle: 7 800 liter
Vatten: 2 000 liter
Personer: 18
Maxfart: 15 knop
Marschfart: 13 knop
Motorer:
MAN R6 800 CR (à 800 hk) eller MAN D0836 LE 423 (à 555 hk)

Info: www.mochicraft-yacht.com

Teamet bakom Quicksilverbåtarna är glada och stolta över att 675 OPEN har fått den prestigsfulla utmärkelsen “European Powerboat Of The Year” på den pågående båtmässan i Düsseldorf. Detta årliga pris delas ut av en jury som består av chefredaktörerna på sju av Europas ledande motorbåtsmagasin. De testar alla innovativa produkter som har kommit ut på marknaden de senaste tolv månaderna.

Juryns utmärkelse till Quicksilver 675 OPEN baserade sig på tre huvudkriterier:

– Bästa kombination av Säkerhet, Design och Mångsidighet

– Bästa värde, förhållandet mellan pris och kvalitet

– Bäst innovativa design: nya perspektiv och smart disponering av utrymme

– Vi ville skapa en båt som enkelt kan växla från vattensport till avkopplande stunder till sjöss, säger Mark Paulhus, chef för design och utveckling.

– Vi vill ge våra kunder det bästa i styling och komfort. Dessutom erbjuda de bästa egenskaperna när det gäller säkerhet och förvaringsutrymmen. Det glädjer oss oerhört att dessa egenskaper har uppmärksammats av jurynLyssnaLäs fonetiskt

Quicksilver Activ 675 Open visas på båtmässan i Göteborg.

Info: www.quicksilver-boats.com

Veheat är en nyp typ av ”element” för vattenburen värme ombord. Det patenterade Veheat-systemet kombinerar två värmetekniker i en produkt, radiationsvärme och konvektionsvärme, vilket ger effektiv, jämn och bekväm uppvärmning. Dvs den avger värme både genom strålning samt cirkulation runt enheten.

Veheat är gjord i aluminium och tillverkad så den täcker både enrörs- och tvårörsbehov. Jämn utanpåliggande yta gör att den också är lätt att hålla ren.

Som standard är den silvergrå, men kan eloxeras i ett flertal andra färger. Vid montering skruvas först konsoler upp på skottet, varpå enheten snäpps fast i dem.

Mått:
Längd (finns i fyra längder): 250, 500, 750, 1000mm
Höjd: 140mm
Djup från vägg inkl flänsar: 52mm

Info: www.thermoprodukter.se

Det finns nu en enkel variant av telefonstart av din värmare, ett GSM-relä. Det kopplas ihop med ditt befintliga reglage till värmaren och du kan sedan ringa eller sms:a till en mottagare i båten och aktivera din värmare. Till skillnad från tidigare modeller har man hållit ner antalet funktioner och koncentrerat sig på att endast kunna starta och stoppa värmaren. På så vis är också prisbilden en helt annan än tidigare.

Bäst fungerar GSM-reläet ihop med Eberspächers digitala termostat ”801”. Inkopplingen är lätt och efter aktivering reglerar värmaren efter inställd temperatur på termostaten.

Telefonnumret du ringer till mottagaren hålls av ett kontantkort, dvs det måste fyllas på med 100 kr varje år för att hållas aktivt. Pris cirka 2 595 kr.

Info: www.thermoprodukter.se

Kustbevakningen har beställt fyra kombinationsfartyg av typen KBV 031, av P+S Werften GmbH i Wolgast, Tyskland, ett varv inom Hegemann-koncernen. KBV 312-serien omfattar fem nya övervakningsfartyg, som ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. De kommer att byggas på ett varv i Estland.

Det första fartyget ska levereras den 31 maj 2011 och de följande med fyra månaders intervaller. Därmed kommer alla fartyg att vara levererade 2012.

Inriktningen är att placera ett fartyg i varje kustbevakningsregion för att ersätta en del av de äldre miljöskyddsfartygen i den nuvarande flottan. Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen ska tjänstgöra som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag; t.ex. sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss.

Fartygen är avancerade miljöskyddsfartyg och kan ta upp och lagra 250 m³ olja i egna tankar. De är också väl utrustade för sjöräddning i alla väder. Fartygen har bland annat en rescue-båt placerad på en ramp i aktern, och har möjlighet att bekämpa bränder till sjöss och i hamnar. Den operativa förmågan blir väsentligt större än den hos dagens miljöskyddsfartyg.

Ordersumman är 86,3 miljoner euro för fyra fartyg.

En större svävare, projekt KBV 590, kommer att byggas i England. Beräknad leverans till Kustbevakningens station i Luleå är februari 2011.

Det svenska företaget Fabav har världspremiär på Allt för Sjön i Stockholm 4 mars för en ny modell av Campus. Det är Campus 7.4 som gör entré. Båten har genomgått ett mycket grundligt utvecklingsarbete och har förfinats och utvecklats under arbetet.

– Konstruktionsmålet har varit att skapa en båt som går att semestra i bekvämt och samtidigt hantera smidigt på trailer. En båt som vänder sig till nybörjare såväl som erfarna seglare och är överkomlig i pris för en ung barnfamilj, en modern folkbåt, säger Bernt Lindquist, designer och skapare av Campus.

– 7.4:an har växt något under utvecklingen och har fått en rad unika funktioner. Genom att arbeta i CAD kan båten fastställas på millimetern redan på ritningsstadiet. Båten har en enkel grundutrustning för att den som vill hålla sig till dagsegling och enklare övernattningar skall få ett prisvärt alternativ. Men om man vill går det att utrusta båten till en riktig semesterbåt med bra komfort.

Grundpris för en segelfärdig båt är 288 800 kr, fritt Stockholm.

Exempel på vad Lindquist har utvecklat:
– En köl som uppfälld går helt in i båten, nödvändigt för enkel sjösättning och upptagning.
– Ett totalkoncept som håller vikten nere.
– Att förpacka många funktioner i ett smidigt format.
– Nya lösningar för ståhöjd.
– Nya lösningar för pentry.
– Kojer för fyra fullvuxna.
– Separerad förpik med utfyllnadsskiva.
– Separat wc.
– Sittplats runt bord för fyra, ute och inne.
– Väl tilltagna stuvutrymmen.
– Smidig motorhantering.
– Rymlig, trygg och komfortabel sittbrunn.
– Seglingsegenskaper som kan jämföras med betydligt större båtar.
– Minimal miljöpåverkan.

Tekniska data:
Längd över allt 7,45 m
Skrovlängd 7,26 m
Bredd 2,59 m
Djupgående ca. 0,3 / 1,75 m
Deplacement 950 kg
Segelytor
Storsegel 15,20kvm
Fock 10,30 kvm
Kojer 4 st.
Rekommenderad motor 5 kW / 6 hk

Info: www.campusboats.se

Här är en mycket intressant båt som visserligen inte är helt ny för den svenska publiken, men lanseras som en av nyheterna på båtmässan i Düsseldorf. Tysk premiär hade dock Nimbus 31 Nova redan på båtmässan i Hamburg i höstas och de svenska kunderna kunde se båten för första gången på Öppna Varv i Långedrag i augusti.

Nimbus 31 Nova följer Nimbusfamiljens designkoncept som vi känner igen från flera andra modeller i den praktiska och populära Novaserien. Ett av båtarnas kännetecken är den förskjutna placeringen av kabinen och styrplatsen, vilket ger ett mycket brett skarndäck på ena sidan. Detr gör tilläggningar och hantering av båten smidigare och säkrare.

Båten har försetts med en rejäl badplattform och en stor L-formad sittgrupp i cockpit. I övrigt är det många traditionelal inredningslösningar med toalett ombord, komplett pentry med kylskåp etc.

I kabinen finns fyra kojer, tillräckligt för att en familj sak kunna vara ute med Nimbus 31 Nova några dagar i sträck och övernatta ombord.

Tekniska data:
Längd: 9,60 m
Bredd: 3,10 m
Vikt: 4 220 kg
Dieseltank: 300 liter
Färskvattentank: 120 liter
Batterier: 5x12V – 75 Ah
CE-kategori: B
Kojer: 4
Motoralternativ: Volvo Penta D4-260/DPH 191 kW (260hk) D4-300/DPH 221 kW(300hk) D6-330/DPH 243 kW(330 hk)

Info: www.nimbus.se

Kommentarer

Skärgårdsälskaren 20:22:31 2011-01-26

Hoppas de tar fram en HT variant med glasparti/dörr akteröver. Bor man i Stockholm är storleken idealisk men det är inte vädret ….

Nu är fördelningen av statsbidragen till landets friluftsorganisationer för år 2011 klar. De svenska friluftsorganisationerna visar ett stort intresse och engagemang för att utveckla friluftsliv och bidra till folkhälsa och miljöengagemang.

Svenskt Friluftsliv tog vid årsskiftet över uppgiften att fördela statsbidragen från Naturvårdsverket. 27,8 Mkr har fördelats till friluftsorganisationerna i Sverige. Totalt inkom ett 60-tal ansökningar men med ett önskemål om finansiering på ca 55 Mkr.

– Att fördelningen av bidragen sker av friluftslivets paraplyorganisation känns naturligt och stärker friluftslivet i Sverige. Det fortsatta samarbetet med Naturvårdsverket kommer att utvecklas, inte minst för att förverkliga den nyligen lagda friluftspropositionen säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Merparten av de beviljade medlen har gått till att stärka organisationernas långsiktiga verksamhet.

– Jag kan med glädje konstatera att friluftsorganisationerna bidrar till folkhälsan i samhället och skulle, med högre anslag, kunnat bidra än mer, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Riksdagen beslutade i december 2010 att Svenskt Friluftsliv tar över uppgiften att fördela statsbidrag till friluftsorganisationerna. Beslutet fattades utifrån regeringens proposition Framtidens friluftsliv, vilket för övrigt var Sveriges första friluftspolitiska proposition. Beslutet var en mycket viktig milstolpe för friluftslivet i Sverige då friluftsrörelsen på detta sätt får en starkare och tydligare position.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Måndagen 24 januari kom beskedet som Berntsson Sailing länge har drömt om. Äntligen har de fått ett “tour kort”, vilket gör det möjligt för teamet att tävla om VM-titeln på allvar.

Berntsson Sailing team har tidigare varit ett lag där alla har jobbat heltid, men på fritiden åkt iväg och seglat match-racing och tidvis lyckats komma upp till topp tio på världsrankingen och även vunnit enskilda regattor på World MatchRacing Tour.

Nu har teamet chansen att visa vad det verkligen går för i den tuffa internationella konkurrensen.

Följ dem på:
http://www.berntssonsailingteam.se/

2011 WMRT Tour Card Holders:
Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
Francesco Bruni (ITA) Mascalzone Latino
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing
Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team
Torvar Mirsky (AUS) Mirsky Racing Team
Jesper Radich (DEN) Radich Racing Team
Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team
Phil Robertson (NZ) WAKA Racing Team
Ian Williams (GBR), Team GAC Pindar

Nu är pillandet med saxpinnar, sprintar och tejp vid av- och påmastning ett minne blott! Dessutom försvinner risken att riva sönder seglen. Skot och linor kan inte heller fastna tack vare Tylaskas ”Clever Clevis Pin”.

Tylaska Marine, den amerikanska tillverkaren av högklassiga schacklar, hakar och riggbeslag i rostfritt och aluminium introducerar en självlåsande patenterad riggbult som eliminerar behovet av saxpinnar och ringsprintar. Montering och demontering går lätt och snabbt. På köpet får du snygga och prydliga vantskruvar utan tejp.

Riggbultens låsning består av tre kulor. Dessa kan endast frigöras genom att med ett verktyg (t ex skruvmejsel) trycka in någon av knapparna i bultens ända. Knapparna sticker inte ut ur bulten och går därför inte att komma åt av misstag.

Materialet är höghållfast, härdat rostfritt stål (17-4) vilket gör riggbulten minst lika stark som motsvarande standardbult.

Finns i följande diameter:
7,9mm (5/16”), 9,5mm (3/8”), 12,6mm (1/2”), 15,8mm (5/8”).

Varje diameter finns i fyra till fem olika standardlängder.

Pris från 395 kr/st.

Info: www.lirosropes.se

Svenska True Heading AB introducerar tre nya stationära värmekameror från FLIR som ersättare för tidigare modeller. Det här är riktigt avancerade kameror för den som vill kunna se bra även när det är mörkt eller dålig sikt av andra skäl.

FLIR Systems ersätter tre tidigare modeller i M-Serien med tre nya modeller M-324L, M-625L och M-625XP. Alla får ökad prestanda i tydlighet, kontrast och räckvidd med mer än 10% på grund av en ny värmekameradel.

Alla de nya kamerorna finns tillgängliga för leverans från årsskiftet.

Info: www.trueheading.se

Agapi 900 Walk Around (9m) introducerades 2010 och är en svenskdesignad och revolutionerande RIB-båt på många sätt. Det är den första RIB (Rigid Inflatable Boat) som kombinerar det bästa av tre världar. Sjösäkerheten, sjöegenskaperna och lätthanterligheten från RIB:en. Bekvämligheten och omtanken från familjebåten (med bland annat 4-6 sovplatser). Enkelt och mobilt ägande emd trailermöjlighet (totalvikt från cirka 2.100 kg).

– Efter en initierande serie på fem båtar börjar vi nu serieproducera båten och nyheten för detta år är att båtarna byggs med vakuuminjicering, vilket bidrar till en lägre båtvikt. Dessutom drar vi ner på miljöpåverkan i själva tillverkningsprocessen vilket är en mycket viktig aspekt för Agapi Marine, säger Peder Asplund, ägare av Agapi Marin.

– Båten kombinerar dessutom prestanda och miljöhänsyn på ett unikt sätt; i farter runt 25 knop ligger bensinförbrukningen på cirka 1,25 l/Nm med en 300 hk Yamaha-motor. Med en Yamaha 350 hk kan man uppnå farter över 50 knop. Miljöhänsynen förstärks av att båten enkelt trailas och dessutom minimeras kostnader i transport av båten. Sist men inte minst, reduceras traditionellt “båtmeck” kraftigt.

Hanteringen av RIB:en är så enkel med den anpassade trailern att man ensam kan sjösätta och ta upp båten på mindre än tio minunter.

Agapi 900 Walk Around kostar från 799 000 kr i basutförande utan motor. Tillverkaren rekommenderar motorer med 250 hk och upp till 350 hk. Båtarna säljs direkt från generalagent med visningslokal i Vallentuna. (Agapi Marine söker nu återförsäljare på västkusten samt Norge, Danmark och Finland.)

Info: www.agapimarine.se

Nästa vecka öppnar Båtmässan i Göteborg med nio världspremiärer och fullbokade hallar. – Optimismen är tillbaks i båtbranschen och det märks att konjunkturen vänder. Vi har cirka 330 utställare och är helt fullbokade, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan. Den 52:a Båtmässan arrangeras 5-13 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Bland världspremiärerna på årets Båtmässa finns två 43-fotsmodeller från Nord West Yachts. NordWest 430 Sport är en öppen sportscruiser och Nord West 430 SportsTop har elmanövrerat kapelltak.

Huges Marina visar två helt nya båtar från finska Drive. Samtidigt visar svenska Linder en ny båt.

Norska Askeladden presenterar för första gången P66 på en svensk båtmässa. Anytec premiärvisar två nya modeller på Båtmässan och XO Boats visar en ny modell.

Årets Båtmässa går också mer i miljöns tecken. Efter miljöbilarnas frammarsch är det nu dags för miljöbåtarna. Minst tre miljöbåtar finns med på mässan.

Jens 28 är Sveriges första serieproducerade hybridbåt vars batterier räcker i 4-5 timmar vid fyra knops fart. Greenline 33 är en fullhybrid som klarar 20 sjömil i fem knops fart på ren eldrift och upp till 15 knop med dieseldrift. Farten blir runt tre knop med endast solceller som energikälla, om förhållandena är de rätta. Catch 7.5 är en miljöbåt som drar 0,4 liter bensin i 22 knops fart.

Båtmässan blir lika stor som förra året och ledordet är affärer.

– Båtbranschen har hämtat sig så bra efter den ekonomiska nedgången. Nu vill vi att utställarna ska få utväxling på sina satsningar och vi räknar med att det kommer att tas cirka en miljon personliga kontakter på mässan. Många av dessa kontakter mynnar ut i affärer, säger Bengt Wallin.

Info: www.batmassan.se

Bilden:
Nord West 430 får världspremiär på Båtmässan i Göteborg 2011.

Svenska Delta Powerboats har utvecklat en större efterföljare till succén Delta 34 Sidewalk. Baserad på samma framgångsrika skrov som Delta 40 Walkaround har man här fått in en efterfrågad tredje kabin. Den ryms framför och under förarplatsen och är främst till för yngre familjemedlemmar, men har ändå full ståhöjd och en dubbelkoj med full längd.

Även i övrigt har allting blivit ett nummer större i jämförelse med 34:an och 40:an kommer bara att erbjudas med dubbelmontage, Volvo Penta D4 eller D6 dieslar.

Som alla de mindre syskonen i Delta-familjen är båten miljövänligt tillverkad i sandwich med vakuuminjicerad vinylester, för högsta styrka och lägsta vikt. Tillsammans med Deltas unika stegbotten bidrar det till klassens lägsta bränsleförbrukning.

Delta 40 Sidewalk är något så sällsynt som en rejäl familjebåt, med tre kabiner, som kan marscha i över 40 knop när man så vill. Snabbt och säkert från A till Ön.

Tekniska fakta:
Längd: 12.50 m
Bredd: 3.60 m
Vikt: 6.500 – 7.500 kg
Motorer: Volvo Penta 2 x D4 300 hk alternativt 2 x D6 370 hk
Design: Lars Modin

Info: www.galarbryggan.se

Liquid E. Scandinavia AB lanserar nu i Skandinavien en ny miljövänlig bränsletillsats för förbränningsmotorer. Medlet tar bort bakterieansamlingar i tankar och filter samt löser upp beläggningar i bränslesystem och motor och är fri från miljöfarliga ämnen såsom biocider.

Pressrelease:

– Fuel Set heter medlet som tar bort vattnet i bränslet och för detta till förbränning, säger Håkan Hansson, VD för Liquid E. Scandinavia AB. Därmed bortfaller förutsättningarna för bakterietillväxt i systemet.

Medlet används huvudsakligen av inre sjöfart, flygplatser, vägtransport och jordbruk – ofta i samband med lagring i cistern. Det räddar årligen miljontals liter bränsle från dyrbar sanering.

Även fritidsbåtar drabbas av dieselbakterier. Tusentals båtar drabbas årligen av igensatta filter, sotiga avgaser och förlorad motoreffekt. “Till slut leder detta till driftstopp. Motorn stannar när man som mest behöver den. Detta sker oftast i grov sjögång, då bränslet skvalpar omkring i tanken. Då sköljs rester från bakterierna ut till filtren som blir igensatta” avslutar Håkan Hansson.

Nu kommer även mindre förpackningar för marina marknaden. De är försedda med en praktisk dosimeter för enklare dosering av små mängder. Medlet blandas 1:4000 vid tankning – första gången dubbel dos. Fuel Set™ säljs via Watski-handlarna.

Info: www.fuelset.se

Info: www.lesab.eu

En ny metod att behandla båtbotten finns nu på den svenska marknaden. Systemet heter Ultrasonic Antifouling och består av en givare som epoxilimmas fast på insidan skrovet. Givaren är kopplad till en liten elektronikbox som sänder ett speciellt ultraljud. Detta skapar en miljö runt skrovet som havstulpaner och andra marina organismer inte trivs i. Inget annat påverkas, varken elektronik, eller besättning.

Pressrelease:

Således får man en botten och propeller i stort sett är ren från havstulpaner. Ingen bottenfärg behövs förutom av estetiska skäl. Inga miljöproblem som skadar våra sjöbottnar i hamnar och vikar. Båthamnarna behöver inga saneringsboxar för bottenfärg om båtarna har detta system. Båten har max fart hela säsongen både för segel och motor.

Inget mer skrapande, slipande och målande av båtbotten behövs längre, bara en snabb avspolning vid upptagningen. Att slippa detta både tidsödande och smutsiga jobb i en ofta svår arbetsställning kommer alla båtägare uppskatta mycket. Några helger kan användas till trevligare saker. Dessutom ger ett skrov med mycket beväxning upp till 20% mer bränsleförbrukning.

Systemet ger mindre beläggning (slem) på skrovet än vid användning av traditionell bottenfärg.

Ultrasonic säljs i Sverige av Viking Yachting och priset är 11 995 kr för båtar upp till 10 m i vattenlinjen och 22 995 kr för båtar upptill 20 m i vattenlinjen. Strömförbrukningen vid 12 Volt är 0,7 Ampere respektive 1,1 Ampere. Ultrasonic Antifouling har funnits några år och 2010 såldes 450 system i framförallt England, Medelhavet, Australien och USA.

– Vi startade försäljningen i januari i år och har hittills sålt sju system, berättar Janne Utbult, VD på Viking Yachting 031-696160.

Systemet har testats i det senaste numret av Yachting Monthly med goda resultat.

Info: www.ultrasonic-antifouling.com

Företaget grundades 1976 och sedan starten har vi varit en av Sveriges mest kompletta båttillbehörsbutiker. Viking Yachting är känt för ett väl utvalt sortiment med bra kvalité till konkurrenskraftiga priser samt kompetent utbildad personal. Viking Yachting grundades av Janne Utbult för 35 år sedan som själv kappseglat folkbåt i 30 år och har segelbåt i Medelhavet. Specialite för Viking Yachting är Segelbåtsutrustning. Företaget har tagit fram egna produkter som idag säljs via grossister i Sverige och på Europamareknaden.

Marina Brodersby presenterar två helt nya modeller. Kiel Classic 41 blir det nya flaggskeppet i det tyska varvets serie av berömda och välbyggda motorbåtar. – Detta är första gången vi tillverkar en båt med fast tak men det går givetvis att beställa en 41:a med ”open top”, säger Peter Neumann, upphovsmannen till Kiel Classic.

Kiel Classic 24 blir minstingen i familjen fast med lika goda sjöegenskaper som sina större syskon.

BAKGRUND
Kiel Classic båtarna är utvecklade av den kände marinfotografen Peter Neumann. Efter att ha havererat fler än 20 båtar under sina 30 år på havet hade han både motivationen och erfarenheten för att bygga en båt som tål tuffa tag. Kravet var att den skulle vara vacker, snabb och samtidigt klara alla väder.

Vid en första anblick kan en Kiel Classic likna en ”Petterssonbåt”, men det är en modern konstruktion med djupt V-format skrov. En Kiel Classic är en ulv i Fårakläder. Skrovet och hela båten är oerhört välbyggt för att klara riktigt svåra förhållanden i farter över 30 knop.

Kiel Classic båtarna tillverkas i toppmoderna anläggningar i Brodersby, vid västra Schlei-fjorden i Nordtyskland. Båtarna handbyggds efter kundernas önskemål. Teak, lackad mahogny, handupplagda skrov och beslag, i rostfritt stål, som tillverkas i egen smedja gör varje Kiel Classic till ett unikt exempel på maritimt artisteri.

DESIGN och PRESTANDA
Kiel Classic utmärker sig med sitt upphöjda långa fördäck, raka stäv och den elegant svepande vindrutan. Förskeppet är mycket skarpt och skrovet är djupt V-format vilket gör det möjligt att färdas snabbt, torrt och bekvämt även i höga vågor och svåra väderleks-förhållanden.

Kiel Classic båtarna är till för dem som gillar att ”gå ut” när andra föredrar att stanna hemma.

KOMFORT och ELEGANS
Sittbrunnen i en Kiel Classic är skyddad från både fartvind och stänk. Sittplatserna är bekväma och multifunktionella. Det finns flera eleganta lösningar som tex ”cabriolet-funktion” för sittbrunnskapell och skjutbara soffor. Under det upphöjda fördäcket finns kojer, toalett och pentry, allt smakfullt inrett och med högsta kvalitet.

De lackade ytorna är i princip underhållsfria tackvare en avancerad lackmetod som förhindrar vatteninträngning samtidigt som ytorna blir extremt släta och får en djup lyster.

Tekniska fakta
Dimensioner Kiel-Classic 24 Kiel-Classic 41
L.ö.a 7,95 m 13,77 m
L.ö.d 7,33 m 12,57 m
Bredd 2,30 m 3,70 m
Djup 0,40/0,83 m 0,60/1,10 m
Depl. ca 2,2 ton 9,5 ton
Motor ,VP alt VW 140-265 Hk 2X-370 Hk
Material Composite (GRP)

Kiel Classic representeras i Skandinavien av Pring Marine

Info: www.pringmarine.se

För att undvika en situation där EU sätter stopp för en fortsatt förmånlig momsredovisning för ideell sektor har regeringen beslutat att ansöka om tillstånd att införa en momsredovisningsgräns för den ideella sektorn.

Regeringens avsikt är att i den uppkomna situationen värna de ekonomiska villkoren för den ideella sektorn i Sverige eftersom de svenska momsreglerna för ideella verksamheter inte överensstämmer med EU:s momsdirektiv, enligt EU-kommissionen.

– Jag hoppas och tror att Kommissionen kommer att se positivt på vår ansökan. Mitt intryck är att de har stor förståelse för frågans vikt för Sverige, säger finansminister Anders Borg.

Idag är i stort sett hela den ideella sektorn i Sverige undantagen från momsplikt. EU-kommissionens uppfattning är att utformningen av de nuvarande svenska momsreglerna inte överensstämmer med EU:s gemensamma momsregler, det s.k. momsdirektivet. Under de senaste veckorna har EU-kommissionen varit på väg att ta avgörande steg inför en stämning vid EU-domstolen.

För att undvika en snar stämning har regeringen idag beslutat att överlämna en ansökan om omsättningsgräns för momsredovisningen till Kommissionen.

En omsättningsgräns skulle värna stora delar av den ideella sektorn genom att den undantar verksamheterna från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Sveriges ansökan innebär att verksamheter som har en momspliktig omsättning på maximalt 1 miljon kronor undantas. Beloppsnivån, som har satts efter att hänsyn tagits till synpunkter från företrädare för den ideella sektorn, skulle betyda att över 90 procent av föreningarna skulle undantas från momsplikt.

– Den ideella sektorn har en stark förankring och en stor betydelse här i Sverige. Ett levande och demokratiskt samhälle behöver medborgare som är engagerade i idrottsföreningar, kulturföreningar och socialt arbete, säger kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth och Nyamko Sabuni, ansvarig minister för politiken för det civila samhället i en kommentar.

Ändrade momsregler skulle leda till administrativa bördor och ökade kostnader för den ideella sektorn. Regeringens utgångspunkt är dock att värna ideell verksamhet samt att den ideella sektorn i sin helhet inte ska förlora ekonomiskt på grund av eventuella förändringskrav från EU.

Momsdirektivets regler för verksamheter som bedrivs av ideell sektor är nästan 40 år gamla och i stort behov av översyn. Regeringen kommer särskilt att framhålla vikten av detta i processen kring den s.k. Grönboken, vilken behandlar ändring av EU:s momsregler. Regeringen kommer att arbeta för att ett nytt direktiv medger momsundantag för den ideella sektorn.

Nu är det dags för några verkliga höjdpunkter i CNN:s TV-program Mainsail. CNN:s MainSail reporter Shirley Robertson träffar bland andra Russell Coutts, fyrfaldig vinnare av Americas Cup och en av världens bästa inom sporten.

I programmet får vi följa Coutts lag BMW Oracle Racing till final, och på väg mot att vinna hela mästerskapet med grundaren Larry Ellison i spetsen.

CNN visar också när dubbla guldmedaljören Shirley Robertson möter Coutts, ansikte mot ansikte i tävlingens hetta.

Info: cnn.com/mainsail

Sändningstider:
Torsdag 20e januari kl. 1330 och 1930 CET

Lördag 22a januari kl. 0830, 1700 och 2430 CET

Söndag 23e january kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Längd: 30 minuter

Nu är det dags för några verkliga höjdpunkter i CNN:s TV-program Mainsail. CNN:s MainSail reporter Shirley Robertson träffar bland andra Russell Coutts, fyrfaldig vinnare av Americas Cup och en av världens bästa inom sporten.

I programmet får vi följa Coutts lag BMW Oracle Racing till final, och på väg mot att vinna hela mästerskapet med grundaren Larry Ellison i spetsen.

CNN visar också när dubbla guldmedaljören Shirley Robertson möter Coutts, ansikte mot ansikte i tävlingens hetta.

Info: cnn.com/mainsail

Sändningstider:
Torsdag 20e januari kl. 1330 och 1930 CET

Lördag 22a januari kl. 0830, 1700 och 2430 CET

Söndag 23e january kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Längd: 30 minuter

Nu är det dags för några verkliga höjdpunkter i CNN:s TV-program Mainsail. CNN:s MainSail reporter Shirley Robertson träffar bland andra Russell Coutts, fyrfaldig vinnare av Americas Cup och en av världens bästa inom sporten.

I programmet får vi följa Coutts lag BMW Oracle Racing till final, och på väg mot att vinna hela mästerskapet med grundaren Larry Ellison i spetsen.

CNN visar också när dubbla guldmedaljören Shirley Robertson möter Coutts, ansikte mot ansikte i tävlingens hetta.

Info: cnn.com/mainsail

Sändningstider:
Torsdag 20e januari kl. 1330 och 1930 CET

Lördag 22a januari kl. 0830, 1700 och 2430 CET

Söndag 23e january kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Längd: 30 minuter