nyhetstest

Musto BR2 Offshore Jacket och Trousers finns nu med en uppdaterad jacka och byxa i Breathable Plusmaterial som ger plaggen mycket bra andasegenskaper. BR2 Offshore Jacket har fluoriserande, inrullningsbar och justerbar huva. Kragen är fleecefodrad, ärmarna artikulerade för ökad rörlighet. Sömmar med reflexer, justerbara inre och yttre muddar ger samma skydd som torrdräkt.

Två fleecefodrade handvärmarfickor med dragkedja. Dragkedja med dubbel stormflik med avrinning, infästning för uppblåsbar flytväst och justerbar dragsko i nederdel. Invändig dragkedja för infästning av mellanlagersjacka. Finns i färgerna Black/Dark Grey, Gold/Dark Grey, Navy/Dark Grey, Platinum/Dark Grey och Red Dark Grey.

BR2 Offshore Trousers har justerbart spänne i midja, extra hög front för maximalt skydd, elastik i underärmsurtag, fäste för multiverktyg. Byxan är ofodrad vilket underlättar torkning. Kraftig 2-vägs vattentät dragkedja , artikulerade knän, corduraförstärkning i säte och knä. Handvärmarfickor, extra bred kardorreförslutning vid ankel. BR2 Offshore Trousers finns i färgerna Navy, Red, Black och Gold.

Båda finns i storlekarna S-XXL. Jackan kostar ca 3 995 kr och byxan 2 895 kr.

www.trendmark.se

Här är en riktigt gedigen ankarrulle för segelbåtar. Den kommer från det tyska företaget Niro-Petersen, som har specialiserat sig på snygga rostfria tillbehör för varv och eftermarknad. Företaget har utvecklat ett helt program med ankarrullar avsedda för både bogankare och Bruce/M-ankare upp till en vikt på 25 kg.

Piset för rullen startar på 350 Euro. Totalt med ankarrulle, ankare på 11 kg och stävstege blir priset cirka 1 062 Euro.

Kolla in företagets hela utbud i deras nya katalog för 2011.

Info: www.niro-petersen.de

Danska Tuco Marine presenterar en ny båt i sin serie kallad “GUARD”. Tuco Marine ApS har utvecklat denna båt för kunder som vill ha en lätt och snabb båt. Den grundar sig på företagets erfarenheter från sin båtserie kallad AluGuard, som konstruerades för att möta behovet från extremt krävande kunder som använder sina båtar under tuffa förhållanden.

Med nya C-Guard visar Tuco att de vill behålla en tätposition bland de varv som bygger och utvecklar båtar för en krävande professionell marknad.

Viktbesparingarna med nya C-Guard serien är upp till 40%, men båten får därmed även betydligt lägre utsläpp av koldioxid.

– Vi har sålt GUARD båtar till professionella användare som till exempel polisen och räddningstjänsten, säger Jonas Pedersen, VD för Tuco Marine ApS.

– Det har varit naturligt för oss att utveckla en lättare båt som drar mindre bränsle, men ändå lever upp till de krav som de kommersiella kunderna ställer.

C-Guard är en kolfiberbåt som, i kontrast med AluGuards aluminiumstruktur, har tydliga viktbesparingar. Under de senaste två åren har Tuco Marine Aps, med sina underleverantörer Tuco Yacht Værft och Tuco Composite, har specieliserat sig på lättviktsbåtar i kolfibermaterial.

Den första C-Guard modellen introduceras under modellnamnet C-Guard 870 Full Cabin, som är försedd med kabin med möjlighet att utrusta den med koje. Modellen 870 kan förses med inombordsdiesel eller utombordare.

Info: www.tuco.dk

Nu är det snart dags att utse Årets Sill 2011. Onsdagen den 23 mars klockan 11.00 på restaurang Salt & Sill på Klädesholmen har årets expertjury sitt första möte. I juryn ingår bland andra skådespelaren Peter Harryson (ordförande), kocken Håkan Thörnström, vars restaurang, Thörnströms kök, i veckan har fått en stjärna i Guide Michelin, matprofilen Monika Ahlberg, matbloggaren och Mästerkocksdeltagaren Jennie Benjaminsson.

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Svenska Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

Årets Sill tas varje år fram i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar. Inläggningarna presenteras sedan för en jury som slutligen utser Årets Sill.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Förra årets vinnare ”Senap och maltwhisky”, gav nyligen 50 000 kronor i till Sjöräddningssällskapet. 2011 räknar man med att dubbla försäljningen och bidraget till Sjöräddningssällskapet.

Årets Sill 2010, ”Senap och maltwhisky”, sålde cirka
50 000 burkar och gav därmed lika många kronor till Sjöräddningssällskapet. Målet 2011 är att dubbla försäljningen.

Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan 2011, som pågick 10-13 mars, blev lika stora succéer som förra året. Från torsdag till söndag besökte totalt 66 000 personer Stockholmsmässans tre publikmässor, Vildmarksmässan, Svenska Flugfiskemässan och båtmässan Allt för Sjön.

Mässorna visade upp flera välkända ansikten, från kända äventyrsproffs som Ola Skinnarmo till mer nyblivna äventyrare som Peter Siepen och Martin Stenmarck. Den hedersvärda utmärkelsen Årets äventyrare tilldelades storviltsjägaren Natascha Illum Berg och bergsbestigaren Fredrik Sträng och stipendiet Årets äventyr tilldelades Emil Börner och Oscar Johansson, som avreste till Kina direkt från mässan.

Årets mässor innehöll ett stort utbud av resmål och upplevelser lämpliga för både den nyfikne nybörjaren och den professionella äventyraren. Efterfrågan på upplevelser har ökat vilket Erik Rådström, projektledare för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan, tydligt känner av.

– Utställarna har noterat ett stort intresse från besökare avseende upplevelsebaserade resmål, säger Erik Rådström. Vi är glada att i år ha kunnat erbjuda ett brett utbud av upplevelseresor. Besökarna har fått möta representanter och fått inspiration från Sveriges alla hörn och världens alla platser.

– Vi har även fått positiv återkoppling från många utställare som haft intresserade besökare i sina montrar, framförallt intresset för de senaste prylarna har varit stort, säger Erik Rådström. Många rapporterar dessutom fortsatt ökad försäljning.

Över 5000 besök på 140 seminarier
Mässornas drygt 140 seminarier var som vanligt populära och lockade över 5000 nyfikna åhörare. Seminarierna innehöll allt från hur man lever ett hälsosamt liv presenterat av Peter Siepen till Ola Skinnarmos expeditioner till när och fjärran.

– Det var härligt att se så många barnfamiljer inspireras av friluftslivet och deras deltagande i olika aktiviteter, säger Erik Rådström.

En särskilt populär aktivitet på Vildmarksmässan var prova-på-dyket där hundratals nybörjare prövade att ta sitt första andetag under vattenytan. Kastbanan inne på Svenska Flugfiskemässan var också välbesökt, liksom Flugbindargatan, där några av världens främsta proffs på flugbindning hade samlats för att visa upp sitt hantverk och inspirera besökare att prova på en ny aktivitet.

Årets äventyr
Stipendiet Årets äventyr tilldelades Emil Börner som, tillsammans med sin vän Oscar Johansson, ska cykla från Sverige till Kina. Emil var med om en tragisk olycka för ett år sedan och bröt ryggen. Med punkterade lungor, stelopererad rygg och ett förlamat högerben bestämde han sig i sjukhussängen för att kämpa hela vägen tillbaka med målet att cykla till Kina.

The Big Trip, som de kallar sitt äventyr, samlar in pengar till Victoriafonden som strävar efter att barn med funktionshinder ska få utöva sina fritidsaktiviteter. The Big Trip påbörjades på Vildmarksmässan då de, nervösa men förväntansfulla, trampade iväg mot Asien. Länk till klippet: http://www.vimeo.com/20959715

Bilden:
Vinnare av Årets Äventyr, Emil Börner och Oscar Johansson, tillsammans med Fredrik Erixon från juryn och Martin Stenmarck, prisutdelare. Foto: Gustaf Kaiser, Stockholmsmässan.

Båtintresset i Sverige är stabilt. Hela 112 395 människor besökte båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som stängde i söndags. Årets tema, ”Sommardrömmar”, blev för många också verklighet eftersom det inrapporterades ovanligt många båtköp under mässdagarna.

Större mässa, fler utställare och en ökning av antalet sålda båtar. Så kan 2011 års Allt för sjön sammanfattas. Mässan stängde dörrarna i söndags och kunde då räkna in 112 000 besökare under de tio dagarna mässan var öppen.

– Årets Allt för sjön blev ett lyft för hela båtbranschen. Ovanligt många köpare hittade sin drömbåt här på mässan, och nu spår branschen också en tioprocentig ökning för året, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland båtarna som såldes på mässan kan de två båtar som visades i avdelningen Det enkla båtlivet räknas in. Under mässdagarna renoverade elever från Marina Läroverket i Danderyd som vanligt de två begagnade båtarna, en Laser segeljolle och en liten motorbåt, Ockelbo HT19. De putsades och målades till toppfinish och utrustades med nya tillbehör.

Sista mässdagen auktionerades de ut till allmänheten. Lasern klubbades bort för 24 600 kronor och motorbåten för hela 55 250 kronor. Två nya och glada båtägare blev därmed ägare till varsin ”sommardröm”.

Allt för sjön ses av många som starten på båtsäsongen. Inte minst av landets många båtklubbar som höll 140 möten och utbildningar på mässan. Allt för sjön är båtmässan för alla familjens medlemmar och inte minst de små som hade flera egna avdelningar där lek blandades med en lagom portion båtvett och båtetikett på ett lustfyllt sätt.

– Redan i slutet av förra veckan var det många utställare som bokade plats på nästa års Allt för sjön. Det visar på att båtintresset har en fortsatt positiv utveckling, säger Thomas Sandberg.

Under den sista helgen gick Vildmarksmässan och Flugfiskemässan parallellt med Allt för sjön, vilket säkerligen ökade antalet besökare till Allt för sjön eftersom båt- och vildmarkslivet har många gemensamma nämnare.

Foto: Gustaf Kaiser, Stockholmsmässan.

Trött på vattenskadade mobiler? Känns smartphones för bräckliga för det aktiva liv du lever? Räddningen är här: nu kommer svenska Krusell med en revolutionerande nyhet, ett vattentätt mobilfodral. Fodralet är vattentätt enligt IPX7 standard, vilket innebär att den kan vara nedsänkt i vatten, på en meters djup, i upp till 30 minuter.

Det vattentäta fodralet SEaLABox är tillverkat i Sverige och förutom att vara vattentätt fungerar fodralet även stötdämpande och skyddar mobilen mot repor.

Det vattentäta fodralet SEaLABox är en s.k. universalmodell som anpassats i storlek så att den passar de flesta populära smartphones. Den passar t.ex iPhone 3 och 4, HTC Wildfire och Nokia C5 bland många, många fler.

Inre mått: 116 x 63 x 14 mm.

SEaLABox finns i färgerna svart, blå, orange, rosa, röd, vit och gul.

Pris 499 kr.

Material: hårdplast och silikon.

Info: www.krusell.se

Intresset för Nynäshamn som kryssningsdestination har ökat med en rasande fart. Till sommaren anlöper 21 kryssningsfartyg, vilket nästan är en fördubbling jämfört med sommaren 2010. Sommaren 2010 var tolv kryssningsfartyg inbokade under sommarhalvåret.

En del kryssningsresenärer åker vidare till Stockholm men många väljer att stanna i Nynäshamn, vilket innebär ett ekonomiskt lyft för kommunen.

– Varje kryssningsfartyg kommer med cirka 2 000 turister. Det innebär ett fantastiskt lyft för besöksnäringen då varje resenär beräknas spendera cirka 1 000 kronor per person, säger Liselotte Jons, vikarierande marknads- och turistchef på Nynäshamns kommun.

– Vi fortsätter våra satsningar på att öka intresset för Nynäshamn som besöksort. Bland annat möts varje kryssningsfartyg av hop-on hop-off-bussar, seglingstävlingar arrangeras och gästhamnen ska utvecklas. Och nästa år storsatsar vi när kommunen firar att det är hundra år sedan OS-seglingar arrangerades i Nynäshamn, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

På de så kallade “hop-on hop-off-bussarna” hoppar turisterna enkelt på bussen som tar dem runt bland Nynäshamns sevärdheter. Två seglingstävlingar arrangeras, däribland en av Sveriges största – Hyundai Cup. Storslagna planer finns även för gästhamnen och sommaren 2012 blir det storsatsning när kommunen firar att det är 100 år sedan OS-seglingar arrangerades i kommunen.

Under ett par veckor blir det mängder av tävlingar som kommer att locka tävlande från världens alla hörn.

Bland kryssningsfartygen som besöker Nynäshamn till sommaren märks bland annat ”Peace Boat”, som seglar jorden runt med freds- och miljöbudskap.

Musto Waterproof Outdry Gloves är den första helt vattentäta handsken på marknaden som dessutom andas. Outdrymembran bundet till nylontyg håller vind, vatten och kyla ute. Artikulerade och sömlösa fingertoppar med förstärkt grepp i handflata och fingrar. Färgen är Black och storlekarna S-XL, ca pris 995:- Info: www.musto.se

Sjöfartsverket har nu tagit beslut om hur en långsiktig sjö- och flygräddningsverksamhet ska säkras. Det innebär bland annat att helikopterverksamheten successivt kommer att införlivas i Sjöfartsverket. Anledningen är att säkerställa att det finns räddningshelikoptrar tillgängliga även på längre sikt för insatser till sjöss och på land.

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En central del i verksamheten är de helikoptertjänster som tidigare upphandlats av Norrlandsflyg. Räddningshelikoptrarna ska finnas tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och på land.

– Vi har nu beslutat oss för att införliva helikopterverksamheten i Sjöfartsverket i takt med att de befintliga avtalen börjar löpa ut. Norrlandsflyg har skött den operativa verksamheten på ett betryggande och professionellt sätt, men nu har vi valt en ny inriktning för hur vi vill bedriva verksamheten, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige. De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar, och skall kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.

Att ha en väl fungerande räddningsverksamhet är en grundläggande trygghet för både sjöfarare och personer som flyger över land och hav.

– Vi är väldigt måna om att kunna bedriva en säker räddningsverksamhet i enlighet med vårt uppdrag, och det innebär att vi måste kunna säkra verksamheten långsiktigt både finansiellt och operativt. Därför har vi fattat det här beslutet, säger Noomi Eriksson.

Redan i januari beslutade Sjöfartsverket att inte avropa en förlängning av avtalet med Norrlandsflyg när det gällde helikoptertjänsten baserad i Ronneby. Under våren 2012 löper också avtalen med baseringarna i Visby och Skellefteå ut. Under 2013 kommer avtalen för baseringarna i Norrtälje och Säve utanför Göteborg att löpa ut.

Införlivningen av verksamheten sker i nära samarbete med Norrlandsflyg, och båda parter är måna om att detta sker på ett planerat och kontrollerat sätt.

Foto: Sjöfartsverket.

Till helgen startar en av Nordens största båtmässor. Det är Oslos internationella båtmässa som öppnar sina dörrar. En av de många nyheterna ärt polska Galeon, som visar en lite mindre båt. Den splitter nya Galia 650 WA är på 6,50×2,55 m och får sin världspremiär på Oslomässan.

Galia är Galeons serie med mindre båtar. Galia 650 WA är som namnet antyder en Walk Around som ser ut att ha gott om plats ombord, av de enkla bilder vi har sett att döma.

Galeon, som en gång i tiden startade med produktion av svenska Ninom, har verkligen fått snits på designen i sina nya båtar och 650 WA är inget undantag. Enligt norska Båtmagasinets webbsajt är priset satt till 387 900 NOK med en 115 hk utombordsmotor, vilket skulle motsvara ungefär 435 000 svenska kronor. Båten kan dock förses med motorer ända upp till 250 hk.

I standardutrustningen ingår komplett dynset, hydraulstyrning, badstege, kapell m m.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,55 m
Djup: 0,55 m
Vikt: 1 700 kg
Bränsle: 250 liter
Vatten: 120 liter
Personer: 8
Motor max: 250 hk
CE-klass: C

Info: www.galeon.pl

EUROSAF Freestyle Championships, ett helt nytt evenemang inom kappsegling, ska för första gången hållas vid Torbole på Gardasjön. Seglingarna arrangeras 16-17 juli. För de här tävlingarna används helt nya kappseglingsbanor och ett nytt “format”, allt för att göra tävlingen så spännande och underhållande som möjligt.

De klasser som deltagarna seglar i är RS100 och RS Feva. Båda båttyperna erbjuder krävande och spännande segling för både seniorer och juniorer. Seglingarna i RS100 genomförs för seglare födda innan 1993 och RS Feva för seglare födda mellan 1993 och 1996.

Både ISAF (det internationelal seglarförbundet) och EUROSAF vill gärna testa nya banor och format för tävlingarna inför framtiden. De nya banorna innehåller fler rundningsmärken, segling i åttaformade figurer, slalom och teamtävlingar.

Antalet deltagare är begränsat till 32 båtar.

Info EUROSAF: http://eurosaf.org/1649

Info RS Sailing: www.RSsailing.com

Info Italian RS: www.boattech.it

AB Volvos styrelse har beslutat utse Olof Persson, 46, idag vd för Volvo Construction Equipment, till ny vd och koncernchef för Volvo. Den svenska marinmotortillverkaren Volvo Penta är ett av de bolag som ingår i AB Volvo.

Olof Persson tillträder som vd för AB Volvo och chef för Volvokoncernen den 1 september i år då Leif Johansson, som tidigare meddelats, går i pension. Från och med den 1 maj kommer Olof Persson att gå in som vice vd och ställföreträdande koncernchef.

– Olof Persson har under sin tid på Volvo Aero och Volvo Construction Equipment både skaffat sig den rätta erfarenheten och visat prov på egenskaper som gör honom mycket lämplig att ta över som vd för AB Volvo och chef för Volvokoncernen och ersätta Leif Johansson som strategiskt utvecklat företaget och ökat försäljningen samtidigt som han bibehållit företagets värderingar, säger Louis Schweitzer, Volvos styrelseordförande.

– Det är naturligtvis både hedrande och en stor utmaning att få chansen att leda Sveriges största företag, säger Olof Persson.

– Volvo är ett företag med fantastiskt kunniga och engagerade medarbetare, med en unik kultur och med många mycket starka och spännande varumärken och jag ser verkligen fram emot uppgiften.

AB Volvos styrelse har under en tid gått igenom ett stort antal kandidater, både interna och externa, i arbetet med att ta fram en ersättare till Leif Johansson. Att valet föll på Olof Persson beror bland annat på hans erfarenhet av att leda stora, globala organisationer och på hans framgångar som vd för två av Volvokoncernens dotterbolag.

– Olof Persson har gjort en strålande insats som vd för först Volvo Aero och sedan Volvo Construction Equipment, säger Louis Schweitzer.

– Under hans tid på Volvo Construction Equipment har han mitt under finanskrisen lyckats omstrukturera företaget och göra det till ett av de mest framgångsrika inom sin bransch både sett till lönsamhet och storlek – det är ingen liten bedrift.

Från och med 1 maj kommer Olof Persson att gå in som ställföreträdande vd för AB Volvo tillika ställföreträdande koncernchef under tiden fram till den siste augusti. Olof Perssons ersättare som vd för Construction Equipment kommer att tillkännages inom kort.

Olof Persson är utbildad ekonom och har en fil kand i business administration från högskolan i Karlstad.

Han började sin karriär på ABB och har bland annat innehaft en rad chefspositioner inom AdTranz och Bombardier. I samband med att han 2006 utsågs till vd för Volvo Aero kom han också att bli medlem av Volvos koncernledning.

Info: www.volvo.com

Mercury Marine, som är en del av amerikanska Brunswick, gör nu gemensak sak med tyska Bavaria-Yachtbau. Det är Bavaria som har gått ut med informationen att företaget komemr att erbjuda bensinmotorer från MerCruiser som standard i sina motorbåtar. Kunderna kan välja mellan rejäla maskiner på 5,0 till 8,2 liters slagvolym och 260-430 hk effekt.

Den tyska båtbyggaren kommer att erbjuda MerCruiser bensinmotorer som standard på alla sina motorbåtsmodeller. Detta gäller även nyheterna Bavaria Sport 38 och den nyligen presenterade Sport 43.

Bavaria kommer att erbjuda MerCruisers 5.0L MPI (260 hk), 377MAG (320 hk) och 8.2MAG HO (430 hk) för de respektive båtmodellerna. Alla motorerna finns tillgängliga med Mercurys fina elektroniska reglage och motorstyrning, SmartCraft, och Digital Throttle and Shift (DTS) som standard, en teknologi där Mercury var pionjärer redan 1999 och därefter har över tio miljoner driftsstimmar bakom sig.

Mercury Axius Premier system kommer också att vara tillval för alla dubbelinstallationer.

– Vi är förväntansfulla inför samarbetet med Mercury MerCruiser, säger Meik Lessig, försäljningschef för Bavaria-Yachtbau.

– MerCruiser erbjuder ett oöverträffat nätverk av återförsäljare i Europa med hög servicekapacitet och snabb leverans av reservdelar för våra kunder över hela världen.

Kommentarer

Sneseglaren 15:34:13 2011-03-29

Köpa motorer från sin största båtbyggarkonkurrent? Tycker man så dj-ä illa om Volvo?

Johan Castwall, för närvarande verkställande direktör för SISAB, blir ny VD för Stockholms Hamn AB. Johan Castwall (f 64) har en gedigen chefserfarenhet från Stockholms stad. Han har tidigare bland annat varit informationschef vid Stockholms stads Parkerings AB, utvecklingsdirektör vid Stockholms Stadshus AB samt förvaltningschef för stadens tidigare renhållningsförvaltning.

– Johan Castwall har en grundmurad kompetens som kommer att stärka hamnens arbete med de stora projekten och för en utvecklad gods- och passagerartrafik med stort miljöfokus, säger Helena Bonnier, styrelseordförande i Stockholms Hamn AB.

– Stockholms Hamnar står inför många och stora utmaningar kommande år. Utöver att utveckla hamnverksamheten på ett fortsatt positivt sätt så ska bolaget genomföra flera stora investeringar. Min ambition är att arbeta målmedvetet med dessa frågor nära medarbetarna inom hamnen men också i samverkan med såväl andra i staden som kunder och externa parter, säger Johan Castwall.

Johan Castwall tillträder den 15 april i år. Henrik Widerståhl återgår i och med detta till sin ordinarie tjänst som vice vd och marknadschef.

En snart hundraårig lagerlokal för tobak kommer att inhysa den nya Havs- och vattenmyndigheten i Göteborg. Den första april nästa år ska bygg- och fastighetsföretaget ByggGöta Göteborg AB ha de gamla lokalerna klara för att ta emot drygt 200 anställda.

– Vi är jätteglada för att vi fått möjlighet att starta vår verksamhet i just det här huset, säger Björn Risinger, som förbereder den nya myndigheten på regeringens uppdrag. Avtalet ger oss stora möjligheter att påverka utformningen av vårt kontor så att det kan anpassas till verksamheten. Husets karaktär kommer att bevaras samtidigt som vi ser att våra behov och önskemål kommer att kunna tillgodoses.

Fastigheten Pagoden ritades av arkitekten Cyrillus Johansson och har under många år fungerat som lager för Svenska Tobaksbolaget. Kraftiga betongpelare bär upp det sju våningar höga huset och idag pågår ombyggnation och renovering för fullt. Stora spröjsade glasfönster sätts in för att omvandla lagerlokalen till moderna ljusa kontor. Havs- och vattenmyndigheten kommer att flytta in i två av de sju våningsplanen och får tillgång till 3 800 kvadratmeter.

– Vi märker att det råder ett stort intresse för Pagoden, säger Lennart Persson, verkställande direktör vid ByggGöta, men det är väldigt sällan vi får möjlighet att hyra ut till en nystartad statlig myndighet. För en hyresgäst som dessutom arbetar med havs- och vattenfrågor blir ju läget utmed älven perfekt.

Havs- och vattenmyndigheten öppnar den första juli och kommer fram till inflyttningen i Pagoden att bedriva sitt arbete i Fiskeriverkets lokaler på Ekelundsgatan i Göteborg. Fiskeriverket kommer att läggas ner när den nya myndigheten startar.

På bilsidan är Sonax ett etablerat bilvårdsmärke sedan många år. På Båtlivs har vi även provat Sonax flytande hårdvax på plastbåtar. Med Sonax Nano Pro Marine Line kan du ge din båt en fullvärdig vårstädning. Serien innehåller produkter som är speciellt framtagna för att ge båten bästa möjliga behandling.

Bland sortimentet kan du hitta Nano Boat Cleaner som är en kraftfull och effektiv förbehandling innan tvätt. Nano Boat Wash, ett effektivt och skonsamt glansschampo, Nano Boat Polish som rengör matta och lätt repade ytor på djupet samt Nano Boat Wax som är en motståndskraftig långtidsförsegling.

Finska arkitektbyrån dSign Vertti Kivi & Co har i hård konkurrens med svenska och internationella byråer vunnit prestigeuppdraget att designa och inreda Viking Lines nya kryssningsfartyg. Det nya fartyget har väckt mycket intresse runt om i världen, och många internationella byråer anmälde sitt intresse för uppdraget.

– Att vi valde dSign bygger både på deras track record inom offentlig design och på deras vision om hur framtidens kryssningsfartyg ska se ut, säger Taru Kauppinen, produktchef för Viking Lines nybygge.

dSign Vertti Kivi & Co ska inreda fartygets samtliga tolv allmänna utrymmen: promenadstråk och entréer, restauranger och affärer, barnens lekvärldar samt klubbarna. I fartyget, som representerar en helt ny fartygsgeneration, har stor vikt lagts vid miljövänliga alternativ, inspirerande upplevelser samt möjligheten att skapa stämning på olika sätt.

dSign Vertti Kivi & Co har bland annat inrett Boutiquehotellet Kämp, 2-stjärniga Guide Michelin-restaurangen Chez Dominique i Helsingfors och har högprofilerade namn som Telia Sonera, ABB, Altia och Diesel på sin kundlista.

Arbetsgruppen på dSign leds av Samuli Hintikka och Vertti Kivi, vald till Årets inredningsarkitekt i Finland 2011 (www.dsign.fi).

Fartyget som beräknas inleda trafik i början av 2013 på rutten Åbo – Åland – Stockholm är planerat för 2800 passagerare. Passagerarhytternas antal är 880.

Malmö har den mest ambitiösa och strategiska planen för hållbar stadsutveckling och är vinnare av Världsnaturfonden WWFs utmaning Earth Hour Challenge 2011. Tio kommuner fanns med i finalen. Botkyrka och Södertälje belönas med hederspris för sitt arbete med konsumtionsmönster, livsstil och att minska koldioxidutsläppen från köttkonsumtionen. Utmärkelserna delades ut idag av kung Carl XVI Gustaf på Earth Hour Conference i Stockholm på temat hållbara städer.

2010 utmanade Världsnaturfonden WWF alla Sveriges städer och kommuner att bli inspirerande förebilder för resten av världen inom urban hållbar utveckling. Frågan löd: Vem tar fram den mest övergripande och ambitiösa utvecklingsplanen för hur koldioxidutsläppen ska minskas inom de närmaste decennierna och inspirerar andra i arbetet?

Cirka 30 kommuner antog utmaningen att bli Earth Hour Capital 2011. Tio finalister – Botkyrka, Göteborg, Kalmar, Kristianstad, Lund, Malmö, Stockholm, Södertälje, Uppsala och Växjö – gick vidare till slutomgången. En internationell jury har bedömt kommunernas planer utifrån boende, transporter, mat och övrigt.

– Vi gratulerar Malmö som tagit ett grönt strategiskt ledarskap för hållbar stadsutveckling. Idag sker mer än 70 procent av koldioxidutsläppen i städer och de kommer att spela en nyckelroll i framtiden för att hitta nya klimatlösningar och minska människans påverkan på klimatet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

I motiveringen säger juryn bland annat: Staden arbetar med koldioxidavtrycket, har målet att bli klimatneutral till 2020 och ska använda 100 procent förnybar energi år 2030. Tillgången och kvaliteten på kollektivtrafiken har ökat kraftigt de senaste åren och staden har investerat strategiskt på cykelvägar. Malmö satsar på internationellt samarbete och inspirerar andra genom att visa upp lågfossila lösningar, inte minst när det gäller transporter. Staden ligger långt framme när det gäller energieffektivisering, energismart byggande och satsar stort på solenergi

Ett hederspris i Earth Hour Challenge går till Botkyrka kommun i Storstockholm för arbetet med ”kreativa livsstilsförändringar”. Kommunen stöder flera projekt kring hållbar livsstil, bland annat klimatfamiljer som lagt om sin livsstil och earth.re.create som främjar hållbart mode och design.

Kommunen satsar på att bli helt fossilfri till 2030. Botkyrka är också långt framme när det gäller klimatsmart byggande. Flera nya passivhus i Tumba har byggts som får sin energi från värmepumpar, energieffektiva vitvaror samt kroppsvärme.

Södertälje belönas också med hederspris för sina ”ambitiösa mål för matkonsumtionen”. ”Kommunen har inte bara ambitionen att minska köttkonsumtionen med 30 procent till 2014 och matavfallet med 50 procent. Den uppmärksammar även andra aspekter av maten, bland annat Rättvisemärkning, och matens betydelse för näringsläckaget från jordbruket till vattendrag – i detta fall Östersjön, säger juryn.

Få Norrlandskommuner var med i årets Earth Hour Challenge, men WWF hoppas på ett ökat deltagande i framtiden.
De närmaste 30 åren kommer cirka 350 miljarder dollar – vilket är 7 gånger mer än världens globala BNP – att investeras i byggande och städernas infrastruktur. Om de stora investeringarna görs i klimatsmarta transportsystem och energieffektiva byggnader kommer vi att kunna lösa en stor del av klimatutmaningen. Det innebär också en enorm möjlighet för svenska städer och kommuner att gå före och bli inspirerande förebilder, menar WWF som kräver att regeringen gör kraftfulla satsningar.

– Minst en procent av BNP bör årligen investeras i hållbara lösningar för städer, transport och energi. Det krävs också tydliga mål och finansiellt stöd för att göra svenska städer världsledande på stadsutveckling som halverar invånarnas ekologiska fotavtryck från och med nu till 2020 och som värnar den biologiska mångfalden i och kring städerna, säger Håkan Wirtén.
Earth Hour Challenge är en del av WWFs arbete med klimatkampanjen Earth Hour. Lördag 26 mars klockan 20.30–21.30 släcker privatpersoner, organisationer, företag och städer över hela världen ljuset under en timme. WWF hoppas på ett brett stöd från miljoner svenskar som fördjupar sitt klimatengagemang. Förra året deltog en miljard människor i världen.

I Sverige är idag 151 kommuner, 800 företag, och 600 skolor anmälda till Earth Hour och allt fler anmäler sig varje dag. Miljöansvariga på kommunerna ser detta som årets klimat- och miljöevenemang då kommunernas arbete kan lyftas fram.

Fakta: Den internationella juryn har tittat på kommunernas planer utifrån fyra kategorier: boende, transporter, mat och övrigt. I juryn sitter Prathima Manohar, The Urban Vision, Lena Smidfelt Rosqvist, Trivector Traffic, Hongpeng Lei, Low carbon city initiative WWF China, Peter Örn, The Delegation for Sustainable Cities, Dennis Pamlin, Low Carbon Leaders for Transformative Solutions, Stefan Edman, Edmans Epistlar HB, Duncan Williams, Sustainable Consumption WWF-UK, Paolo Reis Silva, One Planet Living project, Anna Wenander, Sustainable Construction Cowi, Mattias Höjer, Centre for Sustainable Communications KTH.

Här är några rejäla och vattentäta väskor som skyddar kläder och båtprylar även om det regnar eller är otätt i båten. Det är norska Wee Marine AS som lanserar en serie nya bagar som är garanterat 100 procent vattentäta.

Väskorna från Wee Marine kan även användas för att skydda båten från våta, för förvaring av blöta kläder eller prylar.

De tillverkas i flera olika storlekar och lanseras på båtmässan ”Sjøen for Alle” som startar i Oslo 17 mars. Skeppssäcken med ryggsäcksfuktioner har måtten 30x18x73 cm och kostar 450 norska kr. En 40 liters arbetsbag kostar 299 NOK medan den stora 110 liters bagen även är utrustad med hjul och handtag och kostar 799 NOK.

Info: www.wee-marine.no

Tresfjord 360 FB var en av båtarna som hade premiär på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm. Tresfjord var tidigare ett norskt företag, men idag tillverkas båtarna i Estland och företaget är svenskt. Linjerna på den nya, 11,2 m långa båten är typiskt skandinaviska.

Ultra 360 FB är ingen hypermodern båt till sin design utan byggd för att passa en mogen publik. En av förgrundspersonerna från Tresfjords storhetstid, Terje Tovan, finns med som designer tillsammans med Jørgen Holo.

Båtens standardutrustning är omfattande. Bland annat ingår:
Gliddör till styrbord däck
Två kabiner
2 x duschrum med toaletter
Kabinvärmare
Ankarspel med kätting på aktern
Bogpropeller
Läderklädsel i salongen
Plattform på förstäve av rostfritt stål med teak
Vindrutetorkare x 2
Vindrutespolare
Inrede gjort av körsbärsträ med högglansig lack
Dusch på badbryggan
Varmvattenberedare
Gasspis med ugn
Teakdurk i salong
Teakdurk i alla kajutorna
Teak i sittbrunnen
Teak på badbryggan

Pris från 3 Mkr med två stycken Yanmar diesel à 260 hk. Båten finns även med Volvo Penta D4-260.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,2 m
Bredd: 3,6 m
Vikt: 7,8 ton
Motorer: 2x Yanmar 5BY2-260hk
Toppfart: 36-39 knop
Marschfart: 28 knop
Kojer: 4-6
Pris: från 2 995 000 kr
Info: www.tresfjord.com

(10.03.2011)

– Mycket folk, många nya kontakter, många intresserade frågor. Så sammanfattar Anders Carlsson, kommunalråd i Valdemarsvik, kommunens deltagande på Vildmarksmässan i Älvsjö som avslutas på söndagen. Valdemarsvik deltar tillsammans med Söderköpings och Norrköpings kommuner, Skärgårdsrådet och företrädare för skärgårdsnäringen.

Tidigare år har de östgötska skärgårdskommunerna deltagit på båtmässan Allt för sjön. I år var det första gången man valt att i stället delta på Vildmarksmässan, som pågått parallellt med båtmässan.

– Det känns som ett riktigt val som ger mersmak, säger Anders Carlsson och får medhåll av kommunens turistchef, Göran Trysberg:

– Vi har fått massor av frågor om möjligheterna till friluftsliv i skärgården, säger han. Det gäller inte bara de traditionella frågorna kring camping, boende, båtliv och liknande som naturligtvis röner stort intresse.

Många verkar vilja ge sig ut på egen hand – förfrågningarna till de deltagande kajakuthyrarna var många och det verkar som om det kommer att bli många paddlare i skärgården i sommar!

– Vi har också fått en hel del förfrågningar kring Matresan, projektet där vi propagerar för närproducerade råvaror i skärgårdsmiljö. 14 olika smultronställen runt om i skärgården erbjuder härlig mat, oftast ekologiskt odlad, konstaterar Göran Trysberg.

Carl-Gustaf Hamilton, skärgårdsutvecklare bland annat kopplad till regionförbundet Östsam, berättar om de intressanta kontakter som skapats med företrädare för andra regioner i Sverige:

– Vi tror att vi ska kunna skapa spännande paket i samverkan med andra aktörer som kompletterar vårt utbud. Samverkan på det här sättet tror jag blir allt vanligare framöver, säger Carl-Gustaf Hamilton.

Årets Outdoorprodukter 2011 utsågs i förra veckan på Vildmarkmässan och Svenska Flugfiskemässan på Stockholmsmässan. Vinnare blev den anpassningsbara kajakbyggsatsen Martini från Point 65, samt Gränslös Resors vandring för kvinnor i Nepal. Juryns beslut blev enhälligt trots att bidragen i år var fler än tidigare och kvaliteten hög. Årets Outdoorprodukt 2011 blev Point 65 Martini.

Juryns beslut blev enhälligt trots att bidragen i år var fler än tidigare och kvaliteten hög.

Här är en film som beskriver den vinnande kajaken:

http://www.point65.com/point.martini/introducing_martini_4.mov

Deltagarna tävlade i två kategorier: Mässans bästa produkt hårdvara, dvs. produkter som utrustning, kläder, etc. ,samt mässans bästa produkt mjukvara, dvs. produkter som arrangemang, resmål etc.

Vinnaren i Kategorin hårdvara kajakbyggsatsen Martini från Point 65. Motiveringen löd:

”En nytänkande produkt som kan locka en nu kategori friluftsintresserade ut på vattnet. Stabil och säker som enkelt anpassas efter antalet familjemedlemmar. Måhända inget för den erfarne paddlaren, men absolut för familjen som vill ha kul på vattnet i sommar.”

Vinnaren i Kategorin mjukvara är Gränslösa Resors vandring i Nepal och Tibet. Motiveringen lyder:

”30 % av Nepals kvinnor är analfabeter. Gränslösa Resor försöker göra skillnad genom att utbilda kvinnliga bergsguider i en hittills mansdominerad värld. Delar av intäkterna går till lokala teahus och gästgiverier. Konceptet skapar nya kontaktytor och får kvinnor på plats att växa.”

I sommar ska Beneteau Owners Club organisera en regatta mellan England och Frankrike speciellt för Beneteaseglare. Regattan hålls 1–3 juli som en familjekryssning där gemenskap och glädje står i fokus. Starten går från Port Hamble och målgången sker i Cherbourg.

Arrangörerna bakom regattan är Sailing Today, Beneteau, Ancasta International Boat Sales och Universal Yachting. Gemensamt kommer de att stå för alla faciliteter runt seglingen. För deltagarna ingår workshops om seglingsplanering, elektronik m m innan avseglingen.

Seglingen är öppen för alla som äger en Beneteau yacht, från nybörjare till avancerade seglare. Storleken på båt spelar heller ingen roll.

Antalet deltagare är begränsat

Anmälan sker till: beneteau@ancasta.com

I en artikel på den här hemsidan har vi tidigare berättat om planerna för ett samgående mellan Sparrholms och XL Marin. Företagen gick aldrig ihop, men de hade ett ”samarbete”. XL Marin, som finns i Svedala, är dock verksamt inom marinbranschen.

XL Marin har inte gått i konkurs utan det var Sparrholms som hamnade i den situationen.

Info: http://www.xlmarin.se/

Kommentarer

Hasse 19:24:13 2011-08-18

Har läst på internet att sparrholms köptes upp av ett annat företag och sedan sattes i konkurs av detta företag
Vem skall man lita på???
XL Marin Eller vem ????????????