nyhetstest

Humminbirdger sina mer avancerade instrument i 1100, 900, 800 och 700HD serierna möjligheten att nätverkanslutas. Installationen är enkel och endast en ethernetkabel mellan enheterna ansluts. Det räcker med en givare för att få ekolod till båda instrumenten och desamma gäller med kartplotter funktionen via en GPS-antenn.

Instrumenten kommer att kunna kommunicera med varandra i blixtsnabb hastighet och dela GPS-position och waypoints.

Även de äldre modellerna med Ethernet-anslutning kan med hjälp av en programuppdatering bli kompatibla.

Rekommenderat pris för funktionen är 0 kr eftersom den ingår och uppdateringarna är kostnadsfria via webben.
Rekommenderat pris från 453 kr för nätverkskablarna som finns i längder som täcker alla behov.

Info: www.comstedt.se

Optimismen från första helgen höll i sig på Båtmässan i Göteborg, som avslutades på söndagen. Ännu fler affärer och nöjda utställare blev resultatet av årets Båtmässa. Svenska Mässan kunde räkna in 80 480 besökare, vilket är ungefär 1 000 fler än förra året.

– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan utställare i år känner att vinden har vänt och fler affärer gjorts i år än under de senaste åren. Huvudsyftet med mässan är ju affärer och det visar också att det personliga mötet står starkt, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks vår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

– Givetvis är vi också nöjda över att fler besökare kom och att vi passerade det magiska strecket 80 000 besökare.

Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter, fiskeutrustning och tillbehör.

För Båtmässans utställare återstår dock mycket arbete efter mässan med att utveckla de kontakter som skapats under mässdagarna och som, med rätt uppföljningsarbete, kan leda till ytterligare affärer.

Lars och Henrik Peterson på Järnbröderna berättar att de på mässan sålt ett 35-tal gummi- och RIB-båtar och räknar med att sälja ungefär lika många till som resultat av de kontakter som gjorts på Båtmässan.

För Nordic Marine har det blivit tradition att sälja mässan största båt. På Båtmässan 2010 såldes en Targa 44 och i år har de lyckats med denna bedrift än en gång.

– Jättekul säger Ralph Olsson, ägare till Nordic Marine och lika roligt är att vi sålt ytterligare sju Targa av mindre modellen!

Info: www.batmassan.se

Finska Grandezza gjorde snabb succé med några riktigt framgångsrika modeller för några år sedan. Sedan kom den ekonomiska krisen och tempot stannade av. Men nu är den finska båtbyggaren tillbaka på allvar med Grandezza 27 Open Cabin.

Det här är en helt ny 27-fotare från finska Oy Finn-marin, som även bygger båtar under varumärket Finnmaster.

Den nya båten hade sin världspremiär på hemmaplan, det vill säga den internationella båtmässan Vene som öppnade i Helsingfors i fredags. Grandezza 27 OC (Open Cabin) är en av de stora nyheterna på mässan.

Bland nyheterna märks att cockpit har blivit större och att företaget har lagt större vikt vid ergonomi i båten, något som allt fler båtbyggare äntligen tar på fullt allvar. I standardutrustningen ingår bland annat keramisk spishäll, vask och kyl.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,85 m
Vikt: 3000 kg
Personer: 8
CE kategori: C
Kojplatser: 4+2
Bränsletank volym: 265 liter
Vattentank volym: 74 liter
Septitank volym: 50 liter
Motorer: Volvo Penta 5,7 GXiE DP-S EVC-EC, 320 hk
Volvo Penta D4-260 DPH EVC-EC, 260 hk
Volvo Penta D4-300 DPH EVC-EC, 300 hk

Info: www.grandezza.fi

Varvets pressrelease om båten:

Målen för utvecklingen av båten var ambitiösa: att vara föregångare inom stil, funktionalitet och prestationsförmåga. Framförallt kundernas idéer och önskemål har beaktats i planeringen av nya Grandezza. Kundernas åsikter har varit vägledande för Grandezzas produktutvecklingsteams kompromisslösa arbete under utvecklingsprocessen.

Båten har skandäck, stor badbrygga, hög prestationsförmåga och är en representativ Cruisingbåt, med en funktionalitet som skapats med hjälp av noggrant utvalda planlösningar och detaljer. Båtens plandisposition följer en klar och konsekvent linje, där utrymmena i den främre kabinen är planerade för vila och avkoppling och sittbrunnen för utfärder, samvaro och trivsel i olika användningssituationer.

I främre kabinen finns två fasta dubbelsängar, vilket gör att övernattningar är enkla att ordna och inte kräver extra arrangemang, vilket ofta är fallet i båtar av denna storleksklass. I främre kabinen finns trivsamma småsoffor, toalett/dusch, garderober, behövliga hyllor och rejält med förvaring under dubbelsängen i fören.

Samma konsekventa stil fortsätter i båtens sittbrunn, med ett för storleksklassen större pentry och utrymme för åtta personer. En rymlig soffgrupp för fem personer är utformad av två motstående soffor med ett fast bord i mitten. Placeringen gör rumsanvändningen effektivare och funktionellare än den traditionella lösningen med U-soffa. Soffgruppen är lätt att förvandla om till en fullstor säng för solbad eller middagsvila (tilläggsutrustning).

Speciell fokus på resbekvämlighet har lagts med hjälp av utformning av sittplatser, organisering av reseutrymme och planering av sitthöjd. I sittbrunnen är sofforna och förarplatsen på samma nivå, vilket ger samtliga passagerare utmärkt sikt och underlättar samvaro.

Eftersom pentryt är placerat i sittbrunnen är det rymligt och funktionellt. Speciell uppmärksamhet har fästs vid utrustning och ergonomi. Pentryt är på optimal arbetshöjd och tack vare det praktiska arbetsbordet går den att göra nästan dubbelt så stor. I standardutrustning ingår keramisk spis, diskho, kylskåp med frysfack och plats för praktisk förvaring av kärl och bestick.

Mångsidighet och rymlighet uppnås med hjälp av lösningen Open Cabin, som gör att sittbrunnen kan utnyttjas maximalt. Det extra långa taket och den generösa tre rutiga takluckan skapar en lätt modifierbar planlösning för alla väderförhållanden såväl i hamn som på sjöss. Det långa taket gör att kapellet över sittbrunnen är mycket lättanvänt. Förtöjningsgods förvaras praktiskt i snygga förvaringsutrymmen med luckor som öppnas mot badbryggan.

Båten är planerad och tillverkad utan att ge avkall på detaljer. Inredningsdetaljerna i trä är i satinlackat nötträ och inredningstextilerna är tillverkade i högklassigt Silvertex TM-tyg. Också armaturer, beslag, handtag och övriga detaljer är noggrant utvalda och testade.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Bakning är ingenting man vanligtvis förknippar med resor som skid- och campingsemestrar eller vildmarksäventyr, och då kan till och med färdigpaketerat bröd vara svårt att få tag på. Därför valde Birgitta Boye-Freudentahl och Eric Boye, vana långfärdsseglare och författare till flera böcker och artiklar om segling, att packa matförrådet fullt med Finax brödmixer när de som första svenska båt skulle ta sig igenom Nordvästpassagen norr om Kanada. Trots minimala utrymmen och begränsad köksutrustning, kunde besättningen njuta av nybakat bröd hela resan, från Grönland till Alaska.

Pressrelease:

Att segla över Nordsjön, runda Grönlands södra udde och ta sig igenom Nordvästpassagen är en prövning även för den mest rutinerade långfärdsseglaren. Själva passagen är bara fri från is ett par veckor varje år och det krävs noggrann planering för hinna passera medan vattnet ligger öppet. De senaste åren är det bara ett tjugotal båtar som lyckats ta sig igenom och nu kan Ariel IV med sin sex man stora besättning stolt sälla sig till skaran, som första svenska båt.

Grönland var den sista utposten innan seglingen mot Nordvästpassagen började. På vägen stannade de till vid ett antal inuitbyar men det var aldrig tal om några större samhällen med välsorterade butiker.

”Vi passerade bara ett fåtal butiker efter att ha lämnat Grönland, och brödet de hade där var både tråkigt och dyrt – gummibröd kallade vi det. Att ha med sig Finax mixar var alltså en förutsättning för att kunna äta bröd hela resan och vi bakade ungefär varannan dag, hela vägen från Grönland till Kodiakön i Alaska”, berättar Birgitta.

Den nästan fem månader långa seglatsen påbörjades i slutet av maj och avslutades i mitten på oktober. Resan innebar inte bara ett svenskt rekord, besättningen fick också en helt unik naturupplevelse och på nära håll besöka den orörda, arktiska naturen. Vid landstigning hade besättningen gevär med sig i fall att de skulle stöta på isbjörnar.

”Arktis är oerhört vackert, som ett öde månlandskap. Under resans gång fick vi dock se en hel del vildliv – allt från valrossar, örnar och valar till isbjörn. Väl framme på Kodiakön fick åka med sjöflygplan och se när Kodiakbjörnarna, världens största grizzly, fiskade mängder av hoppande lax”, säger Birgitta.

Att fiska lax blev dock aldrig aktuellt för besättningen på Ariel IV. Kosten bestod till största del av hållbara, enkelt tillagade maträtter med mycket kolhydrater och fibrer. Matrutinerna var som normalast de tider som Ariel IV låg still och som mest oregelbundna när de var i rörelse. Brödet från Finax var ett stående inslag till både frukost och lunch, som kombinerades med havregrynsgröt, pulvermjölk och soppor av olika slag. Mixarna var dock inte bara goda och stärkande utan blev också ett underhållande inslag i vardagen på båten.

”På en långresa kan kosthållningen bli lite ensidig och de olika brödsorterna gav oss verkligen variation och lyxen att göra ett val. Det var roligt med de olika mixarna och vi skämtade ofta om vilket bröd vi skulle äta – ’Jaha, vad bjuds det på idag då, franskt lantbröd eller solrosbröd?’” förklarar Birgitta och skrattar.

Livet på en båt präglas av att vara i ständig rörelse och att äta ordentligt är en förutsättning när man seglar långa sträckor under tuffa förhållanden. Besättningen sov cirka sex timmar i sträck per natt och avlöste varandra på arbetspass om tre timmar vardera.

”Det finns alltid någonting att göra på en båt och så länge man är vaken man fysiskt aktiv. Man tar spjärn, håller emot och använder hela tiden musklerna. Kylan gör också att man bränner mer kalorier, så att äta ordentligt är jätteviktigt”, förklarar Birgitta.

Att baka på en båt kan låta som ett stort projekt men som många andra båtar är Ariel IV utrustad med en kardanupphängd ugn, vilket innebär att den alltid hänger lodrätt oavsett vilken lutning båten har. Trots att brödmixerna är enkla att tillreda var det sällan besättningen hann blanda och sätta en deg enligt instruktionerna på förpackningen. Det gjorde dock ingenting enligt Birgitta:

”Trots att vi lämnade degen vind för våg flera gånger för att rycka ut i arbete på båten, blev resultatet alltid lika bra. Vi vande oss snabbt vid bakningen och lät mixarna kalljäsa ute eller i kylutrymmet, beroende på var det var bäst temperatur. Ett par gånger blandade vi också i rester från överbliven gröt vilket gav lite smuligare bröd, men det var ett smart sätt att hushålla med maten.”

Det är alltså fullt möjligt att få färskbakat på sin semester, oavsett om man är till sjöss, i husvagnen eller på skidresan. Allt som behövs är en brödmix, vatten och ugn. Birgitta och Eric kommer då och då att fortsätta att använda Finax brödmixer trots att de är tillbaka i Helsingborg och vardagens mer normala rutiner, både som reserv – och för att de är så pass goda.

Info: www.arielfyra.se

Foto: Ariel IV.

Vägen ut på vattnet har blivit snabbare, enklare och bekvämare! Crescents nya daycruiser 630 DC är framtagen för att möta den moderna människans behov, krav och önskemål på ett aktivt båtliv. Valfriheten är stor. 630 DC finns som både inombordare och utombordare, allt för att tilltala både dom fartsugna frihetstörstarna och familjen som vill ha en skön dag på havet utan att ge avkall på bekvämlighet, snabbhet och säkerhet.

Förarplatsen är bekväm och överskådlig för fart, navigation och säkerhet. Här finns gott om plats för exempelvis GPS, ekolod etc. Stereo med mp3 och högtalare är standard.

Boglyktorna ger bra sikt nattetid. Här finns stora ytor för avkoppling och soffan kan fällas ut och bli en skön Sunbed.

I sittbrunnen finns även ett litet kök. I kabinen finns bra utrymmen med sköna bäddar för övernattning och många praktiska fack. Fördäcket är rymligt och underlättar för en enkel och säker ombordstigning.

Crescent 630 DC är en modern daycruiser för där dagens alla krav på funktion, komfort och säkerhet är uppfyllda.

Tekniska specifikationer:
Längd: ca 6,30 m
Bredd: ca 2,40 m
Motor: MerCruiser 4,3L MPI

Info: www.crescent-boats.se

Norska Askeladden P66 Weekend är tänkt för “en ny generation av båtägare”. Även om mycket känns igen från liknande båtar så har P66 Weekend onekligen många bra lösningar och tankar. Det är en sällsynt lättdriven och stadig båt med gott om plats ombord trots kompakta yttermått.

Askeladden har särskilt tänkt på “mogna” båtköpare när de har utvecklat den här modellen. Människor som har tid och pengar men vill ha en båt som verkligen passar deras skiftande behov.

Företaget hänvisar bland annat till utvecklingen av bilar, som har gått allt mer mot crossovers och SUV:ar i olika storlekar. Ungefär så tänker sig Askeladden att kunderna ska se på P66 Weekend. Gå ombord, stäng in dig i hytten om det är dåligt väder, vrid om nyckeln och kör ut på sjön – oavsett om det är regn, sol eller minusgrader.

Askeladden P66 Weekend har ovanligt gott om plats i förhållande till sin längd. Det finns sovplatser för fyra personer i kabinen och tillräckligt med sittplatser både ute och inne. Pentryt är försett med kyl, kokmöjligheter, vask med mera. Båten har även ett låsbart toalettutrymme.

Fartpotentialen med en 150 hk utombordare är hela 34 knop.

Tekniska data Askeladden P66 Weekend
Designkategori: C
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: 1 500 kg
Personer: 7
Motor: 111 kW/150 hk
Bränsle: 140 liter
Vatten: 40 liter
Hålltank: 40 liter

Info: www.askeladden.no

Fart med Suzuki DF-150 HK ca. 34 knop
Fart med Suzuki DF-115HK ca. 28 knop

Kommentarer

michael lundqvist 08:24:02 2011-04-13

Vilken båt!
Måste bara bli en hit i sverige. väldigt myvket båt för pengarna- utrymmen, stor akterplats och välplanerat inre.
Askeladden har gjort det.
/Micke.

Är du ägare av båt, har din båt registrerad i Transportstyrelsens fartygsregister och vill avregistrera båten eller ansöka om ägarbyte som skett före årsskiftet? Skicka då in dina ändringar så att de kommit in senast 30 april till Transportstyrelsen. Du undantas då från att betala de avgifter som infördes 1 januari.

Riksdag och regering har beslutat att Transportstyrelsens verksamhet i form av tillstånd, tillsyn och registerhållning i huvudsak ska finansieras med avgifter från och med den 1 januari 2011. De avgifter som beslutas är beräknade på den kostnad som är kopplad till respektive ärenden. För fartygsregistrets del innebär den nya finansieringsprincipen en kraftig höjning av befintliga avgifter. En årlig registerhållningsavgift har också införts.

För att göra fartygsägare uppmärksamma på de ändrade avgifterna har ett brev skickats eller kommer att skickas till samtliga ägare. Syftet är att få ägare att se över sina registreringar så att de stämmer när de nya avgifterna ska tas ut.

Tanken var att samtliga dessa utskick skulle ske ha skett före årsskiftet, i god tid före avgiftshöjningarna. Eftersom utskicken till båtägare fördröjts en bit inpå 2011, inför Transportstyrelsen ett tillfälligt undantag från de nya avgifterna.

Undantag enbart för båtar
Undantaget gäller alla båtar (inte skepp). För dessa båtar gäller att om
• du vill avregistrera din båt, eller
• båten bytt ägare före årsskiftet och
• din ansökan om avregistrering eller byte kommer in senast 30 april
undantas du från att betala de nya avgifter som införts 1 januari 2011.

De ansökningar som kommer in och gäller undantagen kommer att börja handläggas av Transportstyrelsen efter 30 april. Först därefter får du ett besked om avregistrering eller ägarbyte.
Har båten bytt ägare i år (2011) gäller 2011 års avgifter.

Mer om avgifter och fartyg
Läs mer om Transportstyrelsens avgifter på www.transportstyrelsen.se/avgifter.
Läs om fartyg och skillnaden mellan båt och skepp: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartyg/

PowerTrekk är en ny sorts laddare för mobiltelefoner och annan konsumentelektronik. Laddaren bygger på bränslecellsteknik som gör att man kan ladda sin utrustning varsomhelst – utan att vara beroende av elnätet. Det gör PowerTrekk till en idealisk laddare för både friluftsentusiaster och användare i utvecklingsländer där elnätet inte är utbyggt.

PowerTrekk är en laddare i fickformat för användare utan tillförlitlig tillgång till elnätet. Genom avancerad bränslecellsteknik som effektivt omvandlar väte till elektricitet, utan några biprodukter, ger PowerTrekk omedelbar ström varsomhelst. Laddaren har låg vikt och är utrustad med ett tåligt och vattensäkert hölje vilket tillsammans med robust teknik gör den lämplig för tuffa förhållanden.

PowerTrekk är en 2-i-1-lösning med både internt batteri och en bränslecellslösning. Det bärbara batteriet fungerar på egen hand som energikälla eller ackumulator för bränslecellen. Bränslecellen gör det möjligt att börja ladda ett urladdat batteri direkt utan att ett vägguttag behövs.

Användaren stoppar bara in ett bränslepack i laddaren och häller på lite vatten. För att ladda bärbara produkter – till exempel mobiltelefoner, kameror och GPS-apparater – ansluts dessa till PowerTrekk via en USB-port.

– PowerTrekk har en konkurrensfördel jämfört med traditionella bärbara laddare. Ström från bränsleceller genereras omedelbart och laddningen påverkas varken av väder eller av solens position, vilket är fallet med solpaneler. Jämfört med batteridrivna reseladdare är PowerTrekk ett mer pålitligt alternativ eftersom bränslepatronerna inte laddas ur som batterier, säger Björn Westerholm, VD på myFC, företaget bakom PowerTrekk.

myFC är ett svenskt företag som utvecklar bränslecellslösningar för bärbar elektronik. Företaget har säkrat ett flertal patent kring bränslecellssystem med rekordhög energidensitet. PowerTrekk är den första kommersiella laddaren som bygger på myFCs teknik. Systemet är bränsleflexibelt då väte från flera alternativa källor går att använda i processen. Den kemiska processen är säker och miljövänlig och den enda biprodukten från bränslecellen är lite vattenånga.

Info: www.powertrekk.com

Kommentarer

TommyOlausson 14:30:59 2011-02-23

Hade varit bra med solceller på locket också

Fredagen den 11 februari delar Sjöhistoriska museet ut intyg till k-märkta fritidsbåtar och plaketter till k-märkta fartyg. Utmärkelserna delas ut vid en ceremoni på båtmässan i Göteborg.

De senast k-märkta fritidsbåtarna som får sina intyg är:

• Segelbåten (långedragsjullen) Anna, byggd 1963 hos Eric Olsson, Dalby Henån, Orust. Nuvarande ägare bor i Torslanda. Anna är utställd i veteranbåtshallen på mässan.

• Segelbåten (Vindö 30) Malou, och byggdes 1963-64 av Carl Andersson, Nötesund, Orust. Nuvarande ägare är bosatt i Göteborg.

• Motorbåten (salongskryssaren) Albertina, en C G Pettersonkonstruktion som byggdes 1920 vid Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. Nuvarande ägare är bosatt i Mölndal.

• Segelbåten (K6) Anzy, konstruerad och byggd av Einar och Carl-Erik Ohlsson, Hjalmar Johanssons varv, Långedrag. Nuvarande ägaren är bosatt i Grebbestad.

Samtidigt får även tre k-märkta fartyg ta emot sina plaketter. Dessa fartyg är:

• Bogserbåten Sven (SJPD) byggd 1897 på Götaverken som sedan 1963 finns på Ringön. Sven var i bruk som bogserbåt fram till 2007 då nuvarande ägare tog över.

• Tjänstebåten (lotsbåt nr 57) Heimdal (SGRD) från 1932 som gjort tjänst på Ängholmen, Långedrag och Vinga. Fartyget var i tjänst fram till 1969 och kan idag ses i Smögen.

• Fartyget Marieholm, byggt 1934 för Svenska Amerika Linien – men med lång historia inom Marinen, bl a som stabsfartyg. Fartyget ligger idag som restaurangfartyg i Göteborg.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

– Årets elever har visat en mycket hög kvalitet! Uttryckte sig juryns ordförande Rolf Carlgren, Vindö Marin, när han summerade sin och juryns omdöme efter dagens båtbyggartävling på Båtmässan i Göteborg. Båtbyggaren och ensamseglaren Sven Yrvind var mäkta imponerad av dessa ungdomar och var som prisutdelare mycket glad och hedrad över att han fick överlämna diplom, prischeckar, blommor och en bok av honom själv.

Precis som förra året tog Båtbyggarutbildningen Orust hem segern genom Joakim Åkerström, som förutom diplom, blommor och böcker fick en jättecheck på 15 000,- kronor.

Joakim var tätt följd av utmärkte Andreas Hermansson från Storebro Båtbyggarskola i Vimmerby som vann 5 000,- kr. Bara några få poäng skiljde dem åt. Tredjeplatsen tog Erik Gillenäng, också han från Orust och checken löd på 2 500,- kr.

Årets Båtbyggartävling var den 11:e i ordningen och är ett stående inslag på Båtmässan. Arrangören Kärnsund Wood Link hade bjudit in sin VD för sitt finska bolag som var där för att lära och inspireras att arrangera en liknande tävling i Finland. Kanske vi kan se fram emot ”Finnkampen” i båtbyggeri så småningom?

En tjej och tio killar tävlade i år fördelade på skolorna Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Östrabogymnasiet i Uddevalla och Storebro Båtbyggarskola i Vimmerby – där alla utmanar varandra i båtbyggeriets ädla konst.
Text och Foto: Mats Strömberg.

Bildtext:
Årets vinnartrio i Båtbyggartävlingen 2011 på Båtmässan i Göteborg. Fr.v. 3:an Erik Gillenäng (Båtbyggarutbildning Orust), vinnaren Joakim Åkerström (Båtbyggarutbildning Orust), prisutdelare Sven Yrvind och 2:an Andreas Hermansson (Storebro Båtbyggarskola).

Promarina skall tillsammans med Uddevallaföretaget Marinhuset AB utveckla småbåts- och gästhamnsverksamheten i centrala Uddevalla. – Det här är början till att förverkliga visionen att Uddevalla blir ett maritimt center och på sikt leder det till 100-150 nya jobb, säger kommunalrådet Essam El-Naggar, FP.

Pressrelease:

– Promarina har genom en intressetävling blivit utvalda av Uddevalla Kommun att utveckla gästhamn och fasta båtplatser i Uddevalla stad. Promarina förhandlar nu med kommunen om genomförandet av projektet, säger Mats Bylund, VD för Promarina.

Är detta ett projekt som stämmer väl överens med Promarinas affärsidé? – Absolut, vi har en vision om hamnar i städer och i den visionen ligger många olika delar. I Uddevalla har vi möjlighet att skapa en anläggning som täcker in det mesta i den visionen. En väldigt komplett anläggning helt enkelt.

Vad innefattas i Promarinas uppfattning av en komplett anläggning? – Först och främst ligger marken och vattnet väldigt centralt, det är endast en kort promenad från stadskärnan. Redan idag finns hotell, restaurang och kontorshotell precis intill den framtida gästhamnen. Vi bygger en ny gästhamn och runt den byggs kommersiella lokaler i sjöbodsform för verksamheter som hör hemma i en hamn och i en turistanläggning i stort. Dessutom har vi möjlighet att anlägga båtservice med vinterförvaring, reparationsvarv, lyftmöjligheter, sjömack osv. I den befintliga gästhamnen planerar vi att göra en hamn med fasta båtplatser som blir väldigt attraktiv för de boende i närområdet och även för båtägare inåt landet som vill ha sin båt på västkusten men som inte har någon möjlighet till det idag. Det tillkommer även ytterligare en hamn för fasta båtplatser lite längre ut i hamnområdet.

Vad gör att Promarina är bra lämpade för detta projekt? – Det vi tror att kommunen föll för är att vi inom Viamaregruppen har ett komplett utbud av verksamheter och tjänster som passar så väl i detta projekt. Ca 70 % av de verksamheter som behövs finns inom vår grupp. Dessutom har vi de ekonomiska muskler som krävs vilket jag inte tror att så många andra intressenter i projektet har. Projektet passar också Promarinas affärsidé och verksamhet mycket bra och vi har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren för de hamnar vi har tagit över och det jobb vi gör där.

Vilka kommuner samarbetar ni med idag? – Vi har tagit över hamnar i fem kommuner så här långt. Norrtälje gästhamn och Furusunds gästhamn i Norrtälje kommun, gästhamn och ett antal fastplatshamnar i Oxelösunds kommun, Arkösunds gästhamn och fastplatshamnar i Norrköpings kommun, gästhamnar och fastplatshamnar i Mariefred och Strängnäs i Strängnäs kommun samt Wallhamn där vi har ett samarbete med Tjörns kommun. Uddevalla är vårt största projekt hittills som beroende på hur vi finansierar lokalbyggnationen kommer att uppgå till ca 40-45 miljoner kronor.

Hur ser tidsplanen ut? – Vi hoppas få ett avtal klart innan årsskiftet och därefter tar det 3-5 år innan det är helt utbyggt. Det förutsätter att det kommersiella underlaget motsvarar våra beräkningar men det ser positivt ut tycker vi.

Promarina har merparten av sina anläggningar på ostkusten idag, hur kommer det sig att ni tittar västerut denna gång? – Västkusten är mycket intressant för oss. Det finns ett stort underskott på båtplatser. Sedan är naturen sådan att det är ont om skyddade naturhamnar som ostkusten har gott om. Det gör att behovet av bra gästhamnar är stort. Dessutom finns det ett stort inflöde av utländska båtar och många av dem har västkusten som sin första anhalt i Sverige.

Hur ser det ut idag på gästhamnsfronten i Uddevalla? – Idag finns en liten kommunal gästhamn utan någon som helst service. Den sköts av turistbyrån. Sedan finns det en del fasta platser som sköts av tekniska förvaltningen på kommunen. Det är helt klart inte något som man har prioriterat och fokuserat på tidigare.

Är det en vanlig bild i sjönära kommuner? – Ja, absolut. Det finns självfallet kommuner som gör ett bra jobb med detta men den stora majoriteten ser ut som i Uddevalla. Hamnarna sköts ofta ihop med fotbollsplaner, snöröjning och diverse andra delar i kommunen och inget större fokus läggs på gästhamnar och marinor för fasta båtplatser.

Tittar man på era skisser och projektplaner hittar man en del spännande inslag utöver det man förväntar sig hitta i en gästhamn. En sådan är Outdoor World, vad är det? – Vi har tittat på ett amerikanskt koncept som vi tycker skulle passa väldigt bra i hamnen. Outdoor World är ett “shop in shop-koncept” där olika aktörer erbjuder olika produkter och aktiviteter där minsta gemensamma nämnare är utomhus och friluftsaktiviteter i olika former. Hallen skall innehålla ett antal butiker/verksamheter med egna ytor och inredningar som t.ex. bergsklättring, fiske, kajaking, jakt, golf, fyrhjulingar, vattenskidor m.m. Man kan även ha aktiviteter i själva hallen som t.ex. klätterväggar och golfsimulatorer. Uddevalla är ju en stad som har shoppingprofil på sin turism. Torp som ligger strax utanför staden är Sveriges tredje eller fjärde största shoppingområde idag och med Ikeas etablering blir de nästa störst. Vi tror därför att Outdoor World skulle passa bra in i den profilen och kunna bli en attraktion i sig. Kommunen har dessutom anslagit medel för att bygga ett äventyrsbad och de diskuterar om det skall placeras i anslutning till gästhamnen vilket också skulle bli en attraktionskraft för besökande båtar. Inte minst under perioder med sämre väder.

Förutom den del som ligger nära stadskärnan innefattar våra planer även det som kallas för Svenskholmen som ligger precis utanför staden där det idag finns fasta båtplatser. Där har kommunen ambitiösa planer på att bygga turistattraherande verksameter såsom restauranger och caféer. Det är en mycket trevlig miljö precis vid ett bad och i början av en fin strandpromenad. I samband med kommunens satsning har vi där möjlighet att bygga korttidsplatser för besökande båtar som vill ligga över dagen. En typ av gästhamn men utan den service som behövs vid övernattning.

Nyligen övertog Promarina över driften av Norrtälje gästhamn. Det innebär att Promarina AB sköter driften av nio gästhamnar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Sandhamn och Wallhamn. I Viamarekoncernen ingår även Nimbus Boats, Stockholm Radio

Garmin presenterar idag att företaget i 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer att ha samlat den mest kompletta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar.

– Kartdata är en av de viktigaste beståndsdelarna i en sjökortsplotter och vi är mycket stolta att kunna erbjuda den mest korrekta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar till våra kunder, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.

– Över 50 procent av alla övernattningar i fritidsbåtar sker i naturhamnar och då var det en självklarhet för oss att implementera den mest heltäckande databasen över naturhamnar i Sverige i våra elektroniska sjökort, säger Pontus Fernström, produkt- och försäljningschef på Garmin Sweden AB.

Hela 470 stycken naturhamnar utmed svenska västkusten och i Stockholms skärgård finns med i 2011 års versioner av BlueChart g2 och g2 Vision. Denna information är levererad av Hydrographica, som är kända för sina extremt detaljerade sjökort.

Användaren kan enkelt söka upp den naturhamn man önskar i sin Garmin sjökortsplotter. Man kan läsa en beskrivning om naturhamnen med värdefull information, så som vilka vindar hamnen skyddar för, förtöjningsmöjligheter mm. Använder man sig av BlueChart g2 Vision så kan man sedan låta sjökortsplottern helt automatiskt beräkna en säker färdväg till hamnen, för att sedan bli guidad hela vägen fram. Detta tack vare Garmins exklusiva funktion AutoGuidance.

Detta tillsammans med helt ny och uppdaterad information från Gästhamnsguiden över vanliga gästhamnar utmed den svenska kusten, skapar Garmin den mest kompletta elektroniska hamninformationsbanken på ett och samma ställe.

Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision är som tidigare meddelat också baserad på S57 data och kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.

Info: www.garmin.se

Sebago har presenterat vårens nya jackor i marin stil. Admirals Jacket är en extremt ventilerande jacka med W3 Hi-Vent membran. DVR-finish och tejpade sömmar. Jackan är vind- och vattentät. Fleecefoder i ovandel och insida krage, den har avtagbar huva, loopar för infästning av flytväst och är justerbar i midja. Finns i Navy och Yellow, S-XXXL. Pris 2 995 kr.

Sandy Jacket består av 65% nylon/35% bomull. Huvan är avtagbar. Navy är färgen och storlekarna 34-44. Pris 1 705 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Info www.sebago.se

Det innovativa lastskyddet CHOK-A-BLOK introduceras på den svenska marknaden av Byggplast & Båtprylar AB på årets Båtmässan i Göteborg. CHOK-A-BLOK används för att skydda gods under transport från skador som kan orsakas av illasittande eller dåligt skyddade spännband.

Pressrelease:

CHOK-A-BLOK är idealisk för båtägaren för skydd av båten vid trailertransport och för båthandlare och varv som lastar och flyttar båtar dagligen.

Designad och tillverkad i England är CHOK-A-BLOK ett perfekt exempel på “nöden är uppfinningarnas moder”. När professionella seglaren Alister Richardson blev tvungen att reparera en båt som hade skadats under en transport från USA till Storbritannien på grund av otillräckligt skavskydd från spännbanden, vände han sig till sin far Alec, en professionell ingenjör med 44 års erfarenhet, att komma med en bättre lösning.

– Branschpraxis är att klippa bitar av skum eller filt till önskad storlek och sedan placera dem mellan spännbandet och båten som ett form av skydd, säger Alister.

– Men eftersom lasten rör sig på långa transporter eller vid sjötransporter, kommer även spännbanden att flexa och röra på sig. Löst ditlagda skydd kommer att glida ur och lämna gelcoaten oskyddad för skavmärken från spännbanden. Under två års tid har vi nu förfinat konstruktionen av CHOK-A-BLOK.

– Som en av de största leverantörerna av båttillbehör i Sverige är en av våra viktigaste uppgifter att erbjuda våra marina återförsäljare ett optimalt utbud av efterfrågade produkter till konkurrenskraftiga priser, säger Anders Johem, Marknadschef på den svenska distributören Byggplast & Båtprylar AB.

Lastskyddet CHOK-A-BLOK finns att köpa i Sverige via Byggplast & Båtprylar AB. Pris 59 kr.

Info: www.chok-a-blok.com

Fiskars nya Drive-båtar med aluminiumskrov presenteras för första gången på vårens båtmässa i Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors. Drive båtarna har tagit inspiration av sportbilar och omfattar fem modeller inför båtsäsongen 2011: Drive 50, Drive 56SC, Drive 56C, Drive 66DC och Drive 66HT.

Den minsta Drive-modellen är ny för i år: den fem meter långa pulpetbåten Drive Open 50 med dubbelkonsol. Drive 56-modellerna, som lanserades förra sommaren och som presenteras för första gången på mässan, är 5,6 meter långa öppna båtar: mittkonsolbåten Drive Sport Console 56 och den genomgångbara Drive Convertible 56 med vindruta.

Den större, och även den helt nya, modellserien Drive 66 består av de 6,6 meter långa utflyktsbåtarna Drive Daycruiser 66 och Drive Hardtop 66.

De nya modellerna har designats av de svenska båtkonstruktörerna Ocke och Ted Mannerfelt, kända för sina tävlings- och sportbåtar, i samarbete med Fiskars Boats. Målet var att skapa en säker båt med utmärkta köregenskaper som förnyar det traditionella tankesättet.

Drive Open införlivar egenskaperna hos Fiskars premium-båtserie i marknadens populäraste båtklass. Fem meter långa Drive Open är en elegant och sportig öppen båt med dubbelpulpet.

Båtens aluminiumskrov har tillverkats med 50 års erfarenhet och utnyttjar Fiskars Boats Aluminum Hull Technology koncept för att konstruera styva, säkra, snabba och stryktåliga aluminiumskrov. Det finns separata säten på förarens och kartläsarens platser. Dessutom finns det sittplatser på den bakre bänken och på bänkarna framför pulpeten, som har generöst med förvaringsutrymme.

Sittbrunnen i Drive Open öppnas upp i en T-form i fören, vilket gör det lätt att gå fram när man ska förtöja båten och stiga i land. Båten har stabila räcken, och baktill på båda sidor om motorbrunnen finns det jämna ytor att stå på. Den ergonomiska pulpeten rymmer enflush-monterad plotter och sittbrunnen skyddas på båda sidor av höga vindrutor med stabila räcken.

Den rekommenderade motoreffekten för Drive Open 50 är 50–60 hk.

Drive Daycruiser 66 är en rymlig och sportig Daycruiser för dagsutflykter och friluftsbruk. Sittbrunnens rymliga U-formade soffa och förarens och kartläsarens säten bildar ett trivsamt sällskapsutrymme.

Drive Daycruiser är en utflyktsbåt i full storlek med Fiskars Boats Aluminum Hull Technology i skrovet för optimal hållfasthet, tysthet samt köregenskaper. Skrovet är lättskött och oerhört styvt.

DC kabinen har en öppen planlösning där man kan passera genom sittbrunnen till fördäcket. Det finns höga räcken i fören och man kliver in i kabinen genom den öppningsbara mittrutan och den stabila trappan. Kappluckan med integrerad stege glider in i den vänstra pulpeten och bildar en gång till förhytten, som har kojplatser för två personer. Förhytten får ljus genom två fönster, som skyddas från regnvatten och stänk under vindrutan även då de är öppna.

Standardutrustningen i Drive är hög och innefattar t.ex. hydraulstyrning, textilklädda säten och ikapell. Drive Daycruiser 66 är 6,6 meter lång. Den rekommenderade motoreffekten är 135–175 hk.

Drive Hardtop 66 är en nöjes- och turbåt för familjen med aluminiumskrov med Fiskars Boats Aluminum Hull Technology i skrovet för optimal hållfasthet, tysthet samt köregenskaper. Som modern efterföljare till de klassiska hardtopbåtarna erbjuder den mångsidiga utrymmen även vid längre resor och övernattning.

Drive Hardtoptaket erbjuder föraren ett utmärkt vind- och stänkskydd. Hytten är genomgångbar, vindrutan öppnas i mitten och fördäcket har höga och stabila räcken av rostfritt stål.

Aluminiumskrovet är ovanligt för en båt i den här storleksklassen och är lättskött, oerhört styvt och hållbart. Drive har lagt ner mycket arbete på att dämpa ljudet från skrovet och båten är tyst i alla hastigheter.

Standardutrustningen i Drive Hardtop är avsevärt mycket bättre än vanligt och innefattar t.ex. textilklädda säten och ikapell. Utflyktsutrustningen kan vid behov utökas med fabriksinstallerad extrautrustning, som t.ex. Origospis, som monteras i den vänstra konsolen och ett pentry, som placeras bakom föraren.

Drive 66 Hardtop är 6,6 meter lång. Den rekommenderade motoreffekten är 135–175 hästkrafter.

Båtarna utrustas med Mercurymotorer och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Info: www.driveboats.com

Båtlivet ökar och bedöms fortsätta så i framtiden. Det gör också den internationella konkurrensen och miljökraven. Sammantaget står hela fritidsbåtssektorn inför krav på förändring som behöver mötas av ny kunskap och kompetens, nya idéer och produktionsmetoder.

Mariningenjör Produktion är den första utbildningen inom Yrkeshögskolan för marin teknik, genom att Högskolecentrum Bohuslän blivit beviljad den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen ”Mariningenjör Produktion 400 Yh-poäng” i stark nationell konkurrens.

Yrkeshögskolan för marin teknik, har som strategi att erbjuda ett unikt innehåll och utbildningen kommer att förse stora delar av fritidsbåtbranschen i Sverige med spetskompetens. Utbildningen syftar bland annat till helhetssyn på fritidsbåtsproduktion och att förena hantverkskunnande med modern industri och höga miljökrav.

Högskolecentrum Bohuslän finns i Uddevalla och är huvudort för utbildningen. Distansorter är Kungälv, Ronneby, Västervik, och Östhammar. Genom denna distribution via distansteknik, kan mycket stora delar av det marintekniska klustret öka sin kompetens samtidigt.

Yrkeshögskoleutbildningen Mariningenjör Produktion startar vid två tillfällen: hösten 2011 och hösten 2012.

Skolorna ställer ut i monter D 03:12 på Båtmässan 2011 i Göteborg.

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har träffat ett samarbetsavtal med den världsledande dieselmotortillverkaren MAN Diesel & Turbo SE, med runt 12 700 anställda, kring marina applikationer av Opcon Powerbox-tekniken.

Samarbetet syftar till att exploatera möjligheterna i att kombinera Opcons teknik för energieffektivisering och produktion av el ur spillvärme med MAN Diesel & Turbos marknadsledande dieselmotorer för sänkt bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

Opcon arbetar sedan tidigare med en referensinstallation tillsammans med Wallenius Marine, som också stöds av Energimyndigheten, på en MAN B&W 8S60ME-C8 motor.

– Samarbetet med MAN och deras intresse för den energieffektivisering som vår Opcon Powerbox erbjuder också vid fartygsdrift är ytterligare ett viktigt steg för Opcon. Med höga oljepriser och den växande globala handeln som driver transporter till sjöss ser vi stora möjligheter för vår energieffektiva waste heat recovery-teknik. Marinsidan har alla förutsättningar att bli ett av de främsta marknadssegmenten för Opcon Powerbox på lite sikt, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef för Opcon.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste to Value. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk eller större dieselmotorer såväl till havs som på land och kan producera upp till 6 000 MWh per år.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd mer än 50 miljoner dollar på leverans av el- och framdrivningssystem till två nästa generations kryssningsfartyg som ska byggas av Meyer Werft vid deras varv i Papenburg, Tyskland, på uppdrag av Norwegian Cruise Line. Ordern bokades i fjärde kvartalet.

Meyer Werft, grundat 1795, är känt för att bygga stora, sofistikerade kryssningsfartyg. Vart och ett av de nya fartygen är på 143 000 bruttoton och kommer att ta över 4 000 passagerare. Det gör dem till de två största kryssningsfartygen som någonsin har byggts i Tyskland.

ABB:s leverans ska bidra till maximal energieffektivitet, förbättrad manövrerbarhet och tillförlitlig kraftförsörjning av framdrivningssystemet samt svara för all elanvändning ombord.

– ABB:s heltäckande lösningar för våra kunder i den marina sektorn säkerställer tillförlitlig kraftförsörjning ombord, såväl som tekniskt avancerade framdrivningssystem som hjälper båtarna att navigera snabbt och säkert, med mindre bränsle, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation.

– Vår pålitliga och energieffektiva utrustning hjälper rederierna att minska bränsleförbrukningen och minska sin miljöpåverkan. Tekniken bidrar dessutom till ökad komfort och säkerhet för passagerarna.

Beställningen omfattar system för kraftgenerering och eldistribution, propellermotorer och två 17,5 MW framdrivningssystem inklusive transformatorer, frekvensomriktare och Azipod® XO framdrivningsenheter. ABB:s energieffektiva system Azipod kräver mindre bränsle än traditionella system och ger bättre manövrerbarhet i alla olika driftförhållanden.

Med huvudkontor i USA har Norwegian Cruise Line en 44-årig historia av innovation inom kryssningsresor. Fartygen ska enligt plan levereras och driftsättas under våren 2013 respektive 2014.

Swarovski lanserar två nya ljusstarka fältkikare i Swarovisionfamiljen, EL 10×50 och EL 12×50. De är främst avsedda för jakt och naturskådare som efterfrågar kikare som fungerar även i förhållanden med dåligt ljus. De nya kikarna erbjuder en kombination av EL wrap-around-grepp, högre förstoring och större objektivlinser som sätter en helt ny standard när det gäller detaljåtergivning och prestanda i skymning och gryning.

Under jakten kan förmågan att urskilja kritiska detaljer i svagt ljus utgöra en stor skillnad. Samma sak gäller för dem som ägnar sig åt fågelskådning och andra naturobservationer. EL wrap-around-grepp gör kikaren enkel att hantera och synnerligen stabil, något som säkerställer skakfria bilder trots den höga förstoringen.

Den unika Swarovisiontekniken bygger på en kombination av Field Flattener linser, HD-optik, innovativ ytbehandlingsteknik och stort fokalavstånd för skarpa kontraster ända ut till bildens periferi och ett vidvinkelsynfält för glasögonbärare.

– Nya EL 50 Swarovision har även optimerad ytbehandling för naturlig färgåter¬givning och bättre ljustransmission – en uppskattad egenskap vid skymning och gryning, säger Håkan Lindström hos Swarovskis nordiska generalagent Focus Nordic.

Swarovski EL 10×50 Swarovision och EL 12×50 Swarovision blir tillgängliga i handeln under april månad, där de kommer att kosta ca respektive 23 999 kr och 24 499 kr inklusive moms.

Info: http://el50.swarovskioptik.com

Det är nu helt klart att San Francisco blir värd för den 34:e America’s Cup och Louis Vuitton Cup som seglas 2013. Tävlingarna blir extra intressanta med tanke på att svenska Artemis Racing finns med bland utmanarna. Seglingarna kommer att genomföras på klassiska San Francisco Bay med Golden Gatebron som inramning.

Det officiella schemat ser ut så här:

– Louis Vuitton Cup: sommaren 2013
– America’s Cup: september 2013

Fram till de avgörande seglingarna kommer ett par mindre regattor att hållas under åren 2011 och 2012 under benämningen “America’s Cup World Series”. En av dessa seglingarna hålls i San Francisco medan platsen för den andra kommer att tillkännages inom kort.

Det här är första gången som America’s Cup seglas i USA sedan 1995, när seglingarna hölls i Dennis Conners hemstad San Diego. Det året vann Team New Zealand trofén (The Old Mug) med sig till Nya Zeeland och försvarade den dessutom framgångsrikt fram till 2003 då de förlorade mot Alinghi (Schweiz), vinnaren av Louis Vuitton Cup.

Louis Vuitton fortsätter sitt samarbete med America’s Cup genom att arrangera kvalificeringstävlingarna. Louis Vuitton står också för den officiella tidtagningen för den 34:e America’s Cup, såväl som för de inledande regattorna.

– 30 år efter seglingarna i Newport och 18 år efter San Diego kommer Louis Vuitton Cup och America’s Cup att seglas på vatten som blir fantastiska för deltagarna och hela arrangemanget, säger Yves Carcelle, VD för Louis Vuitton.

Bilden:
Artemis Racing är i startgroparna inför America’s Cup 2013.

Den långa tvisten mellan Hallberg-Rassy och ett par i Blekinge om en HR 37 verkar nu ha nått en lösning. På Kryss uppger på sin blogg att parterna har förlikats. Därmed kommer tvisten inte upp i Hovrätten. Paret förlorade tidigare målet i Uddevalla Tingsrätt och bad därefter om prövningstillstånd hos Hovrätten.

Tvisten gäller en HR 37 som paret från Blekinge köpte ny 2008. Efter en säsong med båten hörde de av sig till varvet med en lång rad påpekanden. Det allvarligaste gällde skrovet, som de anser var delaminerat.

Trots att en mängd olika experter och besiktningsmän hjälpte båda sidor vid rättegången hos Uddevalla Tingsrätt gav inte rätten något ensidigt svar mer än att paret förlorade och bland annat dömdes att betala rättegångs- och advokatkostnader på stora belopp.

Enligt bloggen nåddes förlikningen 8 februari. Läs mer på bloggen.

Info: http://www.pakryss.se/hallberg-rassy-i-uppgorelse/

Foto: Hallberg-Rassy/Rick Tomlinson.

Här är ett nytt högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max prestanda i applikationer med extrema cykler, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet.

AGM-batteriets cykeltålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri. AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra.

Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i exempelvis passagerarutrymmet.

Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt. Laddning av ett AGM-batteri är enkelt. En batteriladdare för konventionella startbatterier är allt som behövs.

Hölje av förstärkt polypropylen. Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter. Ansluts med standardpol

Pris:
80-700 70Ah 1499:-
80-800 80Ah 1599:-
80-900 90Ah 1799:-

Info: www.biltema.com

Franska Jeanneau, Europas största producent av fritidsbåtar, laddar på för fullt. Efter succén med bland annat NC 11, som utsågs till European Powerboat of the year presenteras flera nya modeller. En av dem är denna fräcka flybridgebåt, Jeanneau Prestige 400.

Jeanneau har en uttalad ambition att växa mycket kraftigt de kommande åren. Ett av sätten att locka nya kunder är att släppa nya modeller så ofta som möjligt, ett annat att bygga båtar med hög kvalitet till rätt pris. Jeanneau tycks ha förutsättningar för båda.

Nya Prestige 400 har gott om utrymmen och är mycket modernt designad. Extra vikt har lagts även vid materialval och hur olika material och färger kombineras i båten, en faktor som blir allt mer väsentlig.

Tekniska specifikationer Jeanneaus Prestige 400
Längd: 12,15 m
Bredd: 3,90 m
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9
Fart: 32 knop
Bränsle: 800 liter

Info: www.navark.se

True Heading AB har erhållit en order på tolv nya andra generationens ATONIS PRO AIS för bojar och fyrar (AIS AtoN) värd strax över en kvarts miljon kr. True Heading har sedan ett år tillbaka i tiden utvecklat den andra generationens AIS för bojar och fyrar ATONIS PRO, tillsammans med amerikanske partnern Automatic Power Inc.

AIS används inom segmentet för att identifiera en boj eller fyr samt för att kunna hålla bättre kontroll på utrustning i boj eller fyr och därmed spara underhållskostnader.

Även väderinformation kan skickas via en ATONIS PRO och ge data i realtid till alla som passerar i bojens eller fyrens närområde. Sjöfartsverket har beställt tolv stycken ATONIS PRO och utökar därmed sin beställning från förra året 5 st ATONIS av den första generationen vilka nu är under driftsättning. Bla har en enhet sedan ca 9 månader varit i drift vid i Knolls Grund norr om Öland.

– Det är mycket glädjande att Sjöfartsverket fortsätter sin ledande roll internationellt inom AIS och satsar på ny teknik inom området, då man redan från början varit drivande internationellt med implementeringen av denna nya teknik vars användningsområden ökar i strävan efter en säkrare sjöfart, säger Anders Bergström, VD för True Heading AB.

– Detta område är verkligen intressant för framtiden då AIS med AIS AtoN (Aids to Navigation) är en viktig del i det helt nya koncept för navigering som nu diskuteras internationellt under namnet e-navigation.

I september är det dags för nypremiär av Allt på sjön i Sweboats regi. Mässan hålls i Gustavsberg. Det är många år sedan Sweboat arrangerade en egen flytande båtmässa i Stockholm. Men nu är det dags igen. Flera företag med över 100 båtar som de vill visa upp är redan klara för Allt på sjön 2011.

Den 2–4 september nästa år hålls nya Allt på sjön i Gustavsbergs hamn. Fördelarna med den nya mässan är just sådant som många utställare har frågat efter:

X Gratis inträde.
X Gratis parkering.
X Gott om plats.

Allt på sjön ska vara öppen för publik kl. 10–18 varje dag. Mässan arrangeras med den flytande mässan i Oslo som förebild. En mässa som har utvecklats till att bli en av de större flytande båtutställningarna i Europa. Vid den senaste Oslomässan visades 450 båtar och publiken ställde upp – över 15 000 personer besökte Båtar i Sjön.

Även Öppna Varv på Orust är en förebild. Det finns mycket positiv erfarenhet att hämta från den mässan och det är ett sådant upplägg som branschen efterfrågar.

– Den mässa som planeras i Gustavsberg får dessutom flera mervärden. I samband med mässan arrangeras en särskild pressdag då fack- och dagspress bjuds in för att se alla nyheter och även få tillfälle till provkörningar, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Basen för Allt på sjön blir Gustavsbergs hamn och Arcona Yachts AB. Företaget har tillgång till stora ytor både i vattnet och på land.

Info: www.sweboat.se