nyhetstest

En kartläggning som Greenpeace genomfört visar att det finns allvarliga brister i kunskap om och skyddet av Sveriges havsområden. De få ”skyddsområden” som etablerats utsätts för skadlig verksamhet – destruktiva fiskemetoder, dumpning av giftiga muddermassor och övergödande fiskodlingar förstör miljöerna även i akyddsområden. Ansvaret att skapa förutsättningar för skydd vilar på miljöminister Andreas Carlgren.

– Vad regeringen säger och vad regeringen gör är två helt olika saker när det gäller havsmiljön. Skyddet av Sveriges unika havsområden är så dåligt att Sverige nu till och med bryter mot EU-lagstiftning, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace

Resultatet av kartläggningen presenteras i en debattartikel i Dagens Nyheter idag. Studien visar att en stor majoritet, 12 av 14, av Sveriges kustnära länsstyrelser uppger allvarliga kunskapsbrister om vilka naturvärden som finns under ytan i deras havsområden. Idag har bara fem procent av Sveriges havsområden något slags skydd – på papperet, och många skyddsområden har skapats genom att man helt sonika dragit ut gränsen för skyddsområden på land i vattnet.

– Våra hav är i kris. Politiskt slarv har gjort att marina Natura 2000-områden ofta pekats ut godtyckligt och under stor tidspress. Regeringen måste ge länsstyrelserna resurser att genomföra sitt uppdrag och därmed skydda Sveriges unika hav mot de destruktiva verksamheter som tillåts idag, säger Jan Isakson.

Sveriges regering presenterar ideligen ambitiösa havsmiljömål, har undertecknat en rad internationella konventioner och är som EU-medlem skyldig att utse och skydda värdefulla marina naturområden. Men i praktiken ger inte regeringen länsstyrelserna verktygen att genomföra uppdraget.

– EU:s medlemsstater måste senast sex år efter det att Natura 2000-områdena valts ut kunna garantera att miljöer och arter har ett fullgott skydd. Men tidsfristen för att skydda Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt gick ut 2010, och regeringen bryter därmed mot EU:s habitatlagstiftning, säger Jan Isakson.

Regeringen måste akut skjuta till mer resurser för inventering och utpekande av nya havsområden att skydda. Den största enskilda bristen i skyddet finns på fiskeområdet. Med undantag för några få pilotprojekt är det fritt fram att fiska i alla ”skyddsområden”. För att fisket ska kunna bli hållbart och inte förstöra viktiga havsmiljöer, måste den svenska regeringen ta sitt ansvar och driva frågan i arbetet med att reformera EU:s gemensamma fiskeripolitik.

På Allt för sjön var det svensk premiär för en av de mest spännande aluminiumbåtarna: XO 240 Cabin. Det är i grunden samma båt som Båtliv har provkört i nr 5-2010, men i det här utförandet är XO 240 försedd med en väl skyddande kabin. Köregenskapern för båten har vi tidigare bedömt som mycket bra med hög säkerhet.

XO-båtarna har fått mycket beröm för sin tuffa design. Det är designern bakom Aquador, Sakari Mattila, som står bakom projektet. Han är skicklig på att hitta det som tilltalar båtköparna och även på att ge båtarna ett tufft stuk.

XO 240 skiljer i grunden ut sig från alla de andra konkurrenterna i aluminiumbåtsfamiljen. Därför var det ett naturligt steg att båten även skulle förses med en kabin.

Båten går bra med 250 hk, men är godkänd för upp till 300 hk.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,50
Bredd: 2,28 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 1 340 kg
Bränsletank: 230 liter
Personer: 8
Bottenvinkel: 24 grader
Info: www..xoboats.fi

Dominique Wavre och Michèle Paret återvände tryggt till hamn på lördagsmorgonen. De angjorde då Mar del Plata i Argentina efter 79 dagar till havs, varav de sista utan mast på båten. Deras båt, med namnet Mirabaud, deltar i Barcelona World Race, en non-stop tvåmans kappsegling jorden runt. Båten råkade ut för ett mastbrott mellan Argentina och Falklandsöarna 12 mars.

Båda besättningsmännen var i god kondition när de angjorde Mar del Plata. Michèle Paret lider dock av sviterna efter en lunginflammation, vilket kräver ytterligare medicinsk behandling.

– Helt klart är vi väldigt besvikna över att återvända till hamn under de här omstädngiheterma i stället för att segla hem till Barcelona under segel, säger Dominique Wavre.

– Men vi är glada för att ha tagit oss säkert i hamn och vi är rörda över det starka stöd vi har fått här i Argentina, där vi möttes av hjälp från armén och personal från Mar del Plata Yacht Club.

När Mirabaud tappade masten befann hon sig 650 Nm öster om Argentina och 450 Nm norr om Falklandsöarna. Paret låg då sexa och kämpade för en pallplats.

Foto: Copyright Jean-Guy Python / Mirabaud

Info: www.dominiquewavre.com

I lördags döptes Artemis Racing AC45, vilket var en viktig milstolpe för det svenska teamets utmaning inför den 34:e America’s Cup. Ceremonin ägde rum i Auckland, Nya Zeeland, där teamet tillsammans med vänner och familj övervakade det officiella dopet av deras AC45. Rorsmannen, Terry Hutchinson, höll ett välkomsttal innan Kylie Jameson döpte katamaranen.

Hutchinson och besättningen lämnade omedelbart hamn för att inleda Artemis Racings första två veckor långa testperiod av de vingsegelförsedda AC45. Under tiden jobbar designteamet för fullt i basen i Valencia under ledning av Juan Kouyoumdjian.

– Vi har haft fullt upp de senaste veckorna för att hinna få båten i segelklart skick till idag. Nu är det dags att börja segla. Vi har en erfaren besättning här i Auckland och ser fram emot att få mycket erfarenhet av båten, säger Paul Cayard, VD för Artemis Racing.

Artemis Racing kommer att testsegla de närmaste två veckorna för att få så mycket kunskap som möjligt om AC45:ans prestanda. Hon seglar tillsammans med två andra utmanare om America’s Cup, Emirates Team New Zealand och försvarande ORACLE Racing, som också har börjat segla med sina nya AC45:or.

Artemis Racings nya båt är byggd av Core Builders i Warkworth (NZ). Båten är en föregångare till de AC72 katamaraner som kommer att användas i Louis Vuitton Cup och America’s Cup i San Francisco 2013.

Nästa regatta för Artemis Racing är Extreme Sailing Series Regatta i Qingdao, Kina, 15-17 april.

Volkswagen Stockholm satsar vidare i Volkswagen X-35 Cup. Med fler anmälda båtar och med positiva erfarenheter från kappseglingssäsongen 2010 väntar nu en ny säsong. Cupen är också en god grund för de team som skall delta i VM i Århus, Danmark i augusti. Volkswagen X-35 Cup är ett publikvänligt event som kommer att seglas i och runt Stockholm.

I år ingår KSSS Sandhamn Open i Volkswagen X-35 Cup. Fyra tvådagars Grand Prix:s kommer att arrangeras med fokus på banrace och med en tight distanssegling som tillägg.

– Vi är glada för ett fortsatt samarbete med Volkswagen Stockholm och vi ser fram emot att utveckla Volkswagen X-35 Cupen ytterligare. Intresset för segling ökar och sporten har blivit mer publik och det är kul, säger seglarprofilen Klabbe Nylöf som också är initiativtagare till cupen. X-35 klassen är väletablerad och har VM-status.

De fyra tävlingsarenorna är ett geografiskt medvetet val och skapar också förutsättningar för att umgås även utanför banan på närliggande restauranger. Här kan man umgås på after sail tillsammans med sponsorer och vänner och äta och dricka något gott tillsammans.

– Segling är roligt och miljösmart, precis som att köra Volkswagen Blue Motion, säger Tobias Rückert, chef för Volkswagen Stockholm. Vi har fått bra respons från våra kunder och samarbetspartner för vår satsning på Volkswagen X-35 Cupen. Det gör att vi nu tar ett ännu större grepp över cupen och vårt framgångsrika Volkswagen Sailing Team. Att det är VM i Århus i augusti gör ju att intresset kommer att öka ytterligare för X-35 båtarna och det är viktigt att synas där våra kunder befinner sig. I sommar är det mer än två miljoner som besöker i vår vackra skärgård.

Lars Sörqvist, ordförande i X-35 Förbundet ser också fram emot kommande säsongen:

– X-35:an är en fantastiskt rolig båt att segla och våra regattor kännetecknas av fart, täta situationer och en mängd spektakulära händelser på banan. Detta kommer att leda till många minnesvärda upplevelser för både de seglande besättningarna och åskådarna. Klassen kännetecknas dessutom av en mycket social och öppen stämning varför de landbaserade aktiviteterna brukar vara mycket trevliga.

Volkswagen X-35 Cup program inför 2011
GP 1 Stockholm 21-22 maj
GP 2 Sandhamn 11-12 juni
GP 3 Stockholm 18-19 juni
GP 4 Stockholm 10-11 september

Info: www.whyshore.com

Den råaste motorbåten på Oslomässan, som pågår för fullt, är nya Hydrolift C-32 Sun RR med totalt 1 450 hk under motorhuven. Designerna Bård Eker, som ett tag försökte köpa svenska Saab, ser båten som sitt skötebarn och kallar den supersnabba daycruisern för en familjebåt. Den C-32 SUN RR som visas på Oslos båtmässa har två Ilmormotorer på vardera 725 hk, samma V10:or som bland annat sitter i bilen Dodge Viper.

Hydrolift är kända för sina extrema och väldesignade båtar med brutala prestanda. Företaget har flera gånger belönat för sin design och ligger hela tiden i framkant med sina nya modeller.

– Det speciella med den här båten är att det är en korsning mellan det sofistikerade och det råa. Den ska vara så nära en racerbåt som man kan komma, säger Bård Eker till norska Båtlivs webbsida.

Den nya båten kostar över 5,1 Mkr i svenska pengar. Förutom en rejäl plånbok bör köparen också ha riktigt goda erfarenheter av att köra snabba båtar. När en båt passerar 50 knop blir det markant svårare att hänga med och i farter upp emot 100 knop handlar det om höga krav på kompetens och erfarenhet.

För den som vill lägga mer fokus på att sola och bada finns det andra, mindre motoralternativ också. Hydrolift är dock väldigt erfarna av att kundanpassa sina båtar, så motorbestyckningen är ingen större utmaning för dem.

C-32 SUN RR är helt byggd i kolfiber och väger 2,5 ton.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,90 m
Bredd: 2,5 m
V-botten grader: 24
Motorer: 2 x Ilmor 725 hk
personer: 5
Kojer: 2
Toppfart: 95 (uppskattad)

Info: www.hydrolift.no

Foto: Lars Kristian Larsen.

“I do what I want” är en annorlunda vernissage med konstverk på båtskrov. Den hålls för att lansera en båt och en konstnär. Smartboat är en unikt designad motorbåt som både går bra i grov sjö och mjukt i mellanregistret där planingströskeln är eliminerad. Hon är franska flerskrovsproffsen VPLPs första motorbåt och hon säljs av Pia L’Obry som senaste 15 åren bara propagerat för snabb segling.

Det är mycket som är annorlunda. Därför väljer Pia att lansera henne i en för båtar annorlunda miljö och på ett annorlunda sätt – en cool vernissage i en bilhall!

I onsdags avtäcktes en Smartboat modell 2011 uppstripad med ett konstverk av Tové Kotze längs hela den höga bordläggningen. Det skedde hos Bilia Haga Norra i Stockholm. Utställningen pågår under en vecka.

Kopplingen är klar: Bilar har länge sålts med design och funktion-fokus. Nu kan man göra det även med sin båt. Smartboat är lika mycket art-boat som Smart, så Toves smarta konst får pryda hela båten.

Hennes konst säger “I do what I want” vilket sammanfattar både Tove, Smartboat, Pia L’Obry och våra kunder. Vi vågar gå egna vägar och stå ut. Lite äventyrligt kan det bli – Tove har rott över Östersjön, Pia har kappseglat solo över Atlanten och överlevt som kvinnlig entreprenör i båtbranschen i 16 år, skriver Pia i ett pressmeddelande.

Bakom Smartboat finns två fransmän, Hedy Kardous och Olivier Dupont Delestraint.

Info: www.smartboat.se

Utställningen är ett samarbete mellan Seafari AB, Tove Kotzé, Bilia Personbilar AB samt Screenbolaget.

Nu lanseras Global Greens helt biologiskt nedbrytbara produkter på den skandinaviska marknaden. Global Greens produkter sätter en ny standard för rengöring, sanering och avfettningsförmåga med sitt produktprogram, som omfattar produkter för marin-, billackerings- och livsmedelsindustrin.

Samtliga produkter är baserade på micelle teknologi och kan kallas kolloidala rengörare. Kolloidala produkter är enastående effektiva utan att ha några giftiga bieffekter, de kan ersätta miljontals ton giftiga kemikalier och är uppbyggda av naturliga organiska ämnen.

Produkterna rengör effektivt utan att vara skadliga för vare sig vår hälsa eller miljö, enligt tillverkaren som också upper att “produkterna är miljövänliga och biologiskt nedbrytbara”.

Global Greens produkter är inte explosiva, inte eldfarliga, inte farliga att lagra eller transportera, inte frätande, inte vådliga att använda, inte giftiga.

Sortimentet omfattar produkter för rengöring, avfettning, oljespillsanering, rost- och fläckborttagning, teakrengöring, tvätt/vaxning och biologiskt nedbrytbar hydraulolja.

Info: www.global-green.co.uk

Columbia Sportswear lanserar nu en av sina senaste innovativa nyheter, Insect Blocker. Kläder med Insect Blocker står emot insekter effektivt utan myggspray. I Columbias vårkollektion finns kläder och utrustning med Insect Blocker- ett inbyggt skydd som förvandlar plagget till ett långvarigt och effektivt insektsskydd så att du kan njuta av friluftslivet i fred.

– Detta är en väldigt smidig lösning mot mygg och andra kryp, du slipper spraya på myggmedel flera gånger och riskerar inte att få kemikalier från spray och krämer att absorberas av huden. Det är ett insektsskydd som du alltid har med dig, säger Christian Matti, Sverigechef för Columbia Sportswear.

Insect Blockers aktiva ingrediens kallas permetrin, vilket är en syntetisk version av ett naturligt insektsskydd som återfinns i vissa typer av blommor och helt ofarligt för människor. Tester har visat att Insect Blocker inte tvättas ur, efter 70 tvättar är det fortfarande effektivt till 90%.

– På vanliga myggmedel finns ofta varningstexter, så ska barn, gravida och personer med känslig hy vara försiktiga med medlen. Men permetrinet i plagget kan inte absorberas av huden vilket gör att alla nu kan skydda sig mot krypen, forsätter Christian Matti.

I vårkollektionen finns Insect Blocker på en mängd produkter för herr, dam och barn. Dessutom är plaggen ofta utrustade med Columbias andra teknologier som Omni-Shade, Omni-Dry och Omni-Tech.

Info: www.columbia.com

Företaget Grammer har belönats med ett hedersomnämnande av red dot design award för sin nya båtstol med namnet AVENTO. Stolen fick ett hedersomnämnande och har tidigare vunnit iF product design award 2011.

Stolen är speciellt framtagen för bilar med krävande körning och båtar. Cirka 1 700 företag från 40 länder deltog i designtävlingen med totalt 4 433 bidrag.

Tyska Grammer är specialiserat på att utveckla och producera komponenter och system för krävande användning.

Info: www.grammer.com

Fiskelagsutredningen är misslyckad och bör göras om, det konstaterar Sportfiskarna i sitt remissvar. Fiskevårdsperspektivet lyser helt med sin frånvaro, anser Sportfiskarna.

Fiskelagsutredningens betänkande ”Med fiskevård i fokus – en ny fiskevårdslag” håller inte som underlag för en ny framtida fiskevårdslag. Liksom de flesta övriga remissinstanser är Sportfiskarna i sitt remissvar mycket kritiska.

– För det första saknas ett grundläggande fiskevårds- och resurshushållningsperspektiv i utredningen, vilket är mycket anmärkningsvärt. Utredningen handlar istället i huvudsak om det traditionella yrkesfisket och EU:s fiskepolitik och fiskeregler, menar Anders Karlsson från Sportfiskarna.

Sportfiskarna konstaterar i sitt remissvar dessutom att utredningen ligger helt fel i fas med EU:s fiskepolitik som för närvarande håller på att omarbetas. Sportfisket, övrigt fritidsfiske och fisketurismnäringen berörs knappt överhuvudtaget, vilket Sportfiskarna konstaterar är anmärkningsvärt.

– Inte heller berörs behovet av ett tydligt mandat för den nya Havs- och vattenmyndigheten att fördela fiskresursen mellan olika kategorier fiskande eller att använda moderna förvaltningsmetoder för fisket, säger Anders Karlsson.

Förslaget tar enligt Sportfiskarna heller inte tillräcklig hänsyn till den nya samordnade vattenförvaltningen och dess olika regelverk.

– Den nya lagen skulle bli enklare, men resultatet är tvärtom en ännu krångligare och mer svårbegriplig lagstiftning! Utredningen bör förpassas till papperskorgen och helt enkelt göras om i sin helhet, avslutar Anders Karlsson.

Sportfiskarnas remissvar finns att läsa på www.sportfiskarna.se

I Stilla havet finns en av världens största ansamlingar av plastskräp, som av forskare beräknas vara dubbelt så stor som delstaten Texas. Bara i Bohusläns skärgård flyter mer än 5 000 kubikmeter plast iland varje år och även runt Östersjön syns allt mer skräp.

Söndagen 20 mars uppmärksammar Sjöhistoriska museet Världsvattendagen med föredrag och utställning kring problemet med plasten i våra hav. Hur hamnar den där? Hur påverkar den oss? Hur kan vi lösa problemet?

Föredrag den 20 mars
13.00: Mikroskopisk förorening
Fredrik Norén, marinbiolog och forskare på N-research, berättar om den mikroskopiska föroreningen av haven. Plastskräpet är det som syns men det är de små och mikroskopiska partiklarna som är de riktigt farliga eftersom de ackumuleras i näringskedjan. Men det finns en lösning. Läs mer om N-research: www.n-research.se

13.30: Skräpfiske
Fredric Strömberg och Monica Gripp från organisationen KIMO Baltic Sea berättar om “Fishing for litter” som är ett internationellt projekt där det avfall som trålas upp med yrkesfiskarnas fångster tas om hand och återvinns. Det finns planer på att implementera detta arbete också i Östersjön. Läs mer om KIMO: www.kimointernational.org

14.00: Vac from the Sea
Cecilia Nord, miljöchef på Electrolux berättar om Vac from the Sea-projektet och om insamlingar av havsplast från bl a Stilla havet, Bohusläns skärgård och korallreven utanför Thailand. Hur kan företag och enskilda personer bidra genom att uppmärksamma problemet och ändra sina vanor?

Vac from the Sea – Utställning om hotet från plast i haven
Världshaven – från Stockholms skärgård till Stilla havets väldiga vatten – är fulla av plastskräp. Samtidigt råder brist på återvunnen plast på land. Sjöhistoriska museet visar en utställning som uppmärksammar denna ”plastparadox”. Förutom plastföremål från världens hav, solblekt och sönderfrätt av saltvatten, rymmer utställningen dokumentation från insamlingar av plast vid bland annat Hawaii, Phi Phi-öarnas korallrev, och klipporna i Bohusläns skärgård.

Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska och Electrolux till följd av det internationellt uppmärksammade projekt Vac from the Sea, där plastskräp som samlats in från världens hav använts för att dekorera dammsugare. Syftet är att uppmärksamma problemet med plastföroreningar i marina miljöer och inspirera konsumenter och industrin att bli bättre på att återvinna plast. Utställningen visas t o m den 30 mars.

Läs mer om föredragen och utställningen på www.sjohistoriska.se

Nu är det premiär för en ny stor yacht som används föruthyrning. Premiären sker på Internet, där det finns en mängd data om den nya yachten med namnet “Black & White”. Det är en Sunseeker 34 m som ägs av Sea-Alliance Group (SAG). Yachten sjösattes 2010 och är en av få nya båtar i klassen 30-40 meter. Den första tiden till sjöss har hon chartrats i Karibien.

“Black & White” beskrivs som en visningsvilla på havet. Hon har designats för att ge extra mycket känsla av volym och utrymme för sina gäster. Som en specialversion inom engelska Sunseekers utbud av kundanpasssade yachter har hon uppgraderats på många punkter vad gäller materialval.

Temat med svart och vitt bygger på de kinesiska symbolerna för ying-yang.

På båtens hemsida finns massor av information om utrustningen ombord. Där finns även bilder och filmer för den som blir sugen på att chartra båten en vecka eller två…

Båten har övernattningsmöjligheter för tio gäster i fem kabiner, men kan ta upp till tolv gäster vid dagscharter – plus en besättning på fem personer.

Info: www.yacht-blackandwhite.com

Musto BR2 Offshore Jacket och Trousers finns nu med en uppdaterad jacka och byxa i Breathable Plusmaterial som ger plaggen mycket bra andasegenskaper. BR2 Offshore Jacket har fluoriserande, inrullningsbar och justerbar huva. Kragen är fleecefodrad, ärmarna artikulerade för ökad rörlighet. Sömmar med reflexer, justerbara inre och yttre muddar ger samma skydd som torrdräkt.

Två fleecefodrade handvärmarfickor med dragkedja. Dragkedja med dubbel stormflik med avrinning, infästning för uppblåsbar flytväst och justerbar dragsko i nederdel. Invändig dragkedja för infästning av mellanlagersjacka. Finns i färgerna Black/Dark Grey, Gold/Dark Grey, Navy/Dark Grey, Platinum/Dark Grey och Red Dark Grey.

BR2 Offshore Trousers har justerbart spänne i midja, extra hög front för maximalt skydd, elastik i underärmsurtag, fäste för multiverktyg. Byxan är ofodrad vilket underlättar torkning. Kraftig 2-vägs vattentät dragkedja , artikulerade knän, corduraförstärkning i säte och knä. Handvärmarfickor, extra bred kardorreförslutning vid ankel. BR2 Offshore Trousers finns i färgerna Navy, Red, Black och Gold.

Båda finns i storlekarna S-XXL. Jackan kostar ca 3 995 kr och byxan 2 895 kr.

www.trendmark.se

Här är en riktigt gedigen ankarrulle för segelbåtar. Den kommer från det tyska företaget Niro-Petersen, som har specialiserat sig på snygga rostfria tillbehör för varv och eftermarknad. Företaget har utvecklat ett helt program med ankarrullar avsedda för både bogankare och Bruce/M-ankare upp till en vikt på 25 kg.

Piset för rullen startar på 350 Euro. Totalt med ankarrulle, ankare på 11 kg och stävstege blir priset cirka 1 062 Euro.

Kolla in företagets hela utbud i deras nya katalog för 2011.

Info: www.niro-petersen.de

Danska Tuco Marine presenterar en ny båt i sin serie kallad “GUARD”. Tuco Marine ApS har utvecklat denna båt för kunder som vill ha en lätt och snabb båt. Den grundar sig på företagets erfarenheter från sin båtserie kallad AluGuard, som konstruerades för att möta behovet från extremt krävande kunder som använder sina båtar under tuffa förhållanden.

Med nya C-Guard visar Tuco att de vill behålla en tätposition bland de varv som bygger och utvecklar båtar för en krävande professionell marknad.

Viktbesparingarna med nya C-Guard serien är upp till 40%, men båten får därmed även betydligt lägre utsläpp av koldioxid.

– Vi har sålt GUARD båtar till professionella användare som till exempel polisen och räddningstjänsten, säger Jonas Pedersen, VD för Tuco Marine ApS.

– Det har varit naturligt för oss att utveckla en lättare båt som drar mindre bränsle, men ändå lever upp till de krav som de kommersiella kunderna ställer.

C-Guard är en kolfiberbåt som, i kontrast med AluGuards aluminiumstruktur, har tydliga viktbesparingar. Under de senaste två åren har Tuco Marine Aps, med sina underleverantörer Tuco Yacht Værft och Tuco Composite, har specieliserat sig på lättviktsbåtar i kolfibermaterial.

Den första C-Guard modellen introduceras under modellnamnet C-Guard 870 Full Cabin, som är försedd med kabin med möjlighet att utrusta den med koje. Modellen 870 kan förses med inombordsdiesel eller utombordare.

Info: www.tuco.dk

Nu är det snart dags att utse Årets Sill 2011. Onsdagen den 23 mars klockan 11.00 på restaurang Salt & Sill på Klädesholmen har årets expertjury sitt första möte. I juryn ingår bland andra skådespelaren Peter Harryson (ordförande), kocken Håkan Thörnström, vars restaurang, Thörnströms kök, i veckan har fått en stjärna i Guide Michelin, matprofilen Monika Ahlberg, matbloggaren och Mästerkocksdeltagaren Jennie Benjaminsson.

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Svenska Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

Årets Sill tas varje år fram i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar. Inläggningarna presenteras sedan för en jury som slutligen utser Årets Sill.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Förra årets vinnare ”Senap och maltwhisky”, gav nyligen 50 000 kronor i till Sjöräddningssällskapet. 2011 räknar man med att dubbla försäljningen och bidraget till Sjöräddningssällskapet.

Årets Sill 2010, ”Senap och maltwhisky”, sålde cirka
50 000 burkar och gav därmed lika många kronor till Sjöräddningssällskapet. Målet 2011 är att dubbla försäljningen.

Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan 2011, som pågick 10-13 mars, blev lika stora succéer som förra året. Från torsdag till söndag besökte totalt 66 000 personer Stockholmsmässans tre publikmässor, Vildmarksmässan, Svenska Flugfiskemässan och båtmässan Allt för Sjön.

Mässorna visade upp flera välkända ansikten, från kända äventyrsproffs som Ola Skinnarmo till mer nyblivna äventyrare som Peter Siepen och Martin Stenmarck. Den hedersvärda utmärkelsen Årets äventyrare tilldelades storviltsjägaren Natascha Illum Berg och bergsbestigaren Fredrik Sträng och stipendiet Årets äventyr tilldelades Emil Börner och Oscar Johansson, som avreste till Kina direkt från mässan.

Årets mässor innehöll ett stort utbud av resmål och upplevelser lämpliga för både den nyfikne nybörjaren och den professionella äventyraren. Efterfrågan på upplevelser har ökat vilket Erik Rådström, projektledare för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan, tydligt känner av.

– Utställarna har noterat ett stort intresse från besökare avseende upplevelsebaserade resmål, säger Erik Rådström. Vi är glada att i år ha kunnat erbjuda ett brett utbud av upplevelseresor. Besökarna har fått möta representanter och fått inspiration från Sveriges alla hörn och världens alla platser.

– Vi har även fått positiv återkoppling från många utställare som haft intresserade besökare i sina montrar, framförallt intresset för de senaste prylarna har varit stort, säger Erik Rådström. Många rapporterar dessutom fortsatt ökad försäljning.

Över 5000 besök på 140 seminarier
Mässornas drygt 140 seminarier var som vanligt populära och lockade över 5000 nyfikna åhörare. Seminarierna innehöll allt från hur man lever ett hälsosamt liv presenterat av Peter Siepen till Ola Skinnarmos expeditioner till när och fjärran.

– Det var härligt att se så många barnfamiljer inspireras av friluftslivet och deras deltagande i olika aktiviteter, säger Erik Rådström.

En särskilt populär aktivitet på Vildmarksmässan var prova-på-dyket där hundratals nybörjare prövade att ta sitt första andetag under vattenytan. Kastbanan inne på Svenska Flugfiskemässan var också välbesökt, liksom Flugbindargatan, där några av världens främsta proffs på flugbindning hade samlats för att visa upp sitt hantverk och inspirera besökare att prova på en ny aktivitet.

Årets äventyr
Stipendiet Årets äventyr tilldelades Emil Börner som, tillsammans med sin vän Oscar Johansson, ska cykla från Sverige till Kina. Emil var med om en tragisk olycka för ett år sedan och bröt ryggen. Med punkterade lungor, stelopererad rygg och ett förlamat högerben bestämde han sig i sjukhussängen för att kämpa hela vägen tillbaka med målet att cykla till Kina.

The Big Trip, som de kallar sitt äventyr, samlar in pengar till Victoriafonden som strävar efter att barn med funktionshinder ska få utöva sina fritidsaktiviteter. The Big Trip påbörjades på Vildmarksmässan då de, nervösa men förväntansfulla, trampade iväg mot Asien. Länk till klippet: http://www.vimeo.com/20959715

Bilden:
Vinnare av Årets Äventyr, Emil Börner och Oscar Johansson, tillsammans med Fredrik Erixon från juryn och Martin Stenmarck, prisutdelare. Foto: Gustaf Kaiser, Stockholmsmässan.

Båtintresset i Sverige är stabilt. Hela 112 395 människor besökte båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som stängde i söndags. Årets tema, ”Sommardrömmar”, blev för många också verklighet eftersom det inrapporterades ovanligt många båtköp under mässdagarna.

Större mässa, fler utställare och en ökning av antalet sålda båtar. Så kan 2011 års Allt för sjön sammanfattas. Mässan stängde dörrarna i söndags och kunde då räkna in 112 000 besökare under de tio dagarna mässan var öppen.

– Årets Allt för sjön blev ett lyft för hela båtbranschen. Ovanligt många köpare hittade sin drömbåt här på mässan, och nu spår branschen också en tioprocentig ökning för året, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland båtarna som såldes på mässan kan de två båtar som visades i avdelningen Det enkla båtlivet räknas in. Under mässdagarna renoverade elever från Marina Läroverket i Danderyd som vanligt de två begagnade båtarna, en Laser segeljolle och en liten motorbåt, Ockelbo HT19. De putsades och målades till toppfinish och utrustades med nya tillbehör.

Sista mässdagen auktionerades de ut till allmänheten. Lasern klubbades bort för 24 600 kronor och motorbåten för hela 55 250 kronor. Två nya och glada båtägare blev därmed ägare till varsin ”sommardröm”.

Allt för sjön ses av många som starten på båtsäsongen. Inte minst av landets många båtklubbar som höll 140 möten och utbildningar på mässan. Allt för sjön är båtmässan för alla familjens medlemmar och inte minst de små som hade flera egna avdelningar där lek blandades med en lagom portion båtvett och båtetikett på ett lustfyllt sätt.

– Redan i slutet av förra veckan var det många utställare som bokade plats på nästa års Allt för sjön. Det visar på att båtintresset har en fortsatt positiv utveckling, säger Thomas Sandberg.

Under den sista helgen gick Vildmarksmässan och Flugfiskemässan parallellt med Allt för sjön, vilket säkerligen ökade antalet besökare till Allt för sjön eftersom båt- och vildmarkslivet har många gemensamma nämnare.

Foto: Gustaf Kaiser, Stockholmsmässan.

Trött på vattenskadade mobiler? Känns smartphones för bräckliga för det aktiva liv du lever? Räddningen är här: nu kommer svenska Krusell med en revolutionerande nyhet, ett vattentätt mobilfodral. Fodralet är vattentätt enligt IPX7 standard, vilket innebär att den kan vara nedsänkt i vatten, på en meters djup, i upp till 30 minuter.

Det vattentäta fodralet SEaLABox är tillverkat i Sverige och förutom att vara vattentätt fungerar fodralet även stötdämpande och skyddar mobilen mot repor.

Det vattentäta fodralet SEaLABox är en s.k. universalmodell som anpassats i storlek så att den passar de flesta populära smartphones. Den passar t.ex iPhone 3 och 4, HTC Wildfire och Nokia C5 bland många, många fler.

Inre mått: 116 x 63 x 14 mm.

SEaLABox finns i färgerna svart, blå, orange, rosa, röd, vit och gul.

Pris 499 kr.

Material: hårdplast och silikon.

Info: www.krusell.se

Intresset för Nynäshamn som kryssningsdestination har ökat med en rasande fart. Till sommaren anlöper 21 kryssningsfartyg, vilket nästan är en fördubbling jämfört med sommaren 2010. Sommaren 2010 var tolv kryssningsfartyg inbokade under sommarhalvåret.

En del kryssningsresenärer åker vidare till Stockholm men många väljer att stanna i Nynäshamn, vilket innebär ett ekonomiskt lyft för kommunen.

– Varje kryssningsfartyg kommer med cirka 2 000 turister. Det innebär ett fantastiskt lyft för besöksnäringen då varje resenär beräknas spendera cirka 1 000 kronor per person, säger Liselotte Jons, vikarierande marknads- och turistchef på Nynäshamns kommun.

– Vi fortsätter våra satsningar på att öka intresset för Nynäshamn som besöksort. Bland annat möts varje kryssningsfartyg av hop-on hop-off-bussar, seglingstävlingar arrangeras och gästhamnen ska utvecklas. Och nästa år storsatsar vi när kommunen firar att det är hundra år sedan OS-seglingar arrangerades i Nynäshamn, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

På de så kallade “hop-on hop-off-bussarna” hoppar turisterna enkelt på bussen som tar dem runt bland Nynäshamns sevärdheter. Två seglingstävlingar arrangeras, däribland en av Sveriges största – Hyundai Cup. Storslagna planer finns även för gästhamnen och sommaren 2012 blir det storsatsning när kommunen firar att det är 100 år sedan OS-seglingar arrangerades i kommunen.

Under ett par veckor blir det mängder av tävlingar som kommer att locka tävlande från världens alla hörn.

Bland kryssningsfartygen som besöker Nynäshamn till sommaren märks bland annat ”Peace Boat”, som seglar jorden runt med freds- och miljöbudskap.

Musto Waterproof Outdry Gloves är den första helt vattentäta handsken på marknaden som dessutom andas. Outdrymembran bundet till nylontyg håller vind, vatten och kyla ute. Artikulerade och sömlösa fingertoppar med förstärkt grepp i handflata och fingrar. Färgen är Black och storlekarna S-XL, ca pris 995:- Info: www.musto.se

Sjöfartsverket har nu tagit beslut om hur en långsiktig sjö- och flygräddningsverksamhet ska säkras. Det innebär bland annat att helikopterverksamheten successivt kommer att införlivas i Sjöfartsverket. Anledningen är att säkerställa att det finns räddningshelikoptrar tillgängliga även på längre sikt för insatser till sjöss och på land.

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En central del i verksamheten är de helikoptertjänster som tidigare upphandlats av Norrlandsflyg. Räddningshelikoptrarna ska finnas tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och på land.

– Vi har nu beslutat oss för att införliva helikopterverksamheten i Sjöfartsverket i takt med att de befintliga avtalen börjar löpa ut. Norrlandsflyg har skött den operativa verksamheten på ett betryggande och professionellt sätt, men nu har vi valt en ny inriktning för hur vi vill bedriva verksamheten, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige. De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar, och skall kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.

Att ha en väl fungerande räddningsverksamhet är en grundläggande trygghet för både sjöfarare och personer som flyger över land och hav.

– Vi är väldigt måna om att kunna bedriva en säker räddningsverksamhet i enlighet med vårt uppdrag, och det innebär att vi måste kunna säkra verksamheten långsiktigt både finansiellt och operativt. Därför har vi fattat det här beslutet, säger Noomi Eriksson.

Redan i januari beslutade Sjöfartsverket att inte avropa en förlängning av avtalet med Norrlandsflyg när det gällde helikoptertjänsten baserad i Ronneby. Under våren 2012 löper också avtalen med baseringarna i Visby och Skellefteå ut. Under 2013 kommer avtalen för baseringarna i Norrtälje och Säve utanför Göteborg att löpa ut.

Införlivningen av verksamheten sker i nära samarbete med Norrlandsflyg, och båda parter är måna om att detta sker på ett planerat och kontrollerat sätt.

Foto: Sjöfartsverket.

Till helgen startar en av Nordens största båtmässor. Det är Oslos internationella båtmässa som öppnar sina dörrar. En av de många nyheterna ärt polska Galeon, som visar en lite mindre båt. Den splitter nya Galia 650 WA är på 6,50×2,55 m och får sin världspremiär på Oslomässan.

Galia är Galeons serie med mindre båtar. Galia 650 WA är som namnet antyder en Walk Around som ser ut att ha gott om plats ombord, av de enkla bilder vi har sett att döma.

Galeon, som en gång i tiden startade med produktion av svenska Ninom, har verkligen fått snits på designen i sina nya båtar och 650 WA är inget undantag. Enligt norska Båtmagasinets webbsajt är priset satt till 387 900 NOK med en 115 hk utombordsmotor, vilket skulle motsvara ungefär 435 000 svenska kronor. Båten kan dock förses med motorer ända upp till 250 hk.

I standardutrustningen ingår komplett dynset, hydraulstyrning, badstege, kapell m m.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,55 m
Djup: 0,55 m
Vikt: 1 700 kg
Bränsle: 250 liter
Vatten: 120 liter
Personer: 8
Motor max: 250 hk
CE-klass: C

Info: www.galeon.pl

EUROSAF Freestyle Championships, ett helt nytt evenemang inom kappsegling, ska för första gången hållas vid Torbole på Gardasjön. Seglingarna arrangeras 16-17 juli. För de här tävlingarna används helt nya kappseglingsbanor och ett nytt “format”, allt för att göra tävlingen så spännande och underhållande som möjligt.

De klasser som deltagarna seglar i är RS100 och RS Feva. Båda båttyperna erbjuder krävande och spännande segling för både seniorer och juniorer. Seglingarna i RS100 genomförs för seglare födda innan 1993 och RS Feva för seglare födda mellan 1993 och 1996.

Både ISAF (det internationelal seglarförbundet) och EUROSAF vill gärna testa nya banor och format för tävlingarna inför framtiden. De nya banorna innehåller fler rundningsmärken, segling i åttaformade figurer, slalom och teamtävlingar.

Antalet deltagare är begränsat till 32 båtar.

Info EUROSAF: http://eurosaf.org/1649

Info RS Sailing: www.RSsailing.com

Info Italian RS: www.boattech.it