nyhetstest

Världens ledande seglingsserie – ISAF World Match Racing Tour – har just annonserat vinnarna av 2010 WMRT Awards. Stena Match Cup Sweden tog hem två utmärkelser – Best Audience Engagement och Best Event Marketing Campaign.

– Vi är väldigt glada att få ett sådant kvitto på att evenemanget är uppskattat. Och vi tackar vår fina publik för priset Best Audience Engagement. Seglarna har sällan så stor och nära publik som i Marstrand, något vi vet är väldigt uppskattat, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.

Som norra Europas största seglingstävling utgör Stena Match Cup Sweden en av nio VM-deltävlingar i WMRT. I år dubblar evenemanget antal priser från ifjol och är det evenemang som näst efter Monsoon Cup tog hem flest utmärkelser. Även ifjol gick priset om Best Event Marketing Campaign till Match Cup Sweden.

– Vi har jobbat med Stena Match Cup Sweden i ett par år nu och illustrationsmanéret har fått mycket uppmärksamhet. Tillsammans med en välplacerad kampanj blev det ett lyckat koncept. Nu förnyar vi oss i år och skiftar manér. Hoppas att det faller ut lika väl, säger Anna Reynold, VD på reklambyrån Milk.

Utmärkelserna i WMRT Awards är fördelade efter en omröstning bland press, seglare, domare samt World Match Racing Tours personal och leverantörer.

Stena Match Cup Sweden är norra Europas största seglingstävling och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Här är den absolut ultimata vattenskidbåten! Det är australiensiska Riviera som använder en 61 Series II Enclosed Flybridge för att dra tolv stycken vuxna vattenskidåkare. Uppvisningen skedde på Gold Coast’s Broadwater norr om Sydney i Australien och väcker längtan till den sommar som vi har snart har även i Sverige.

Det här är Rivieras allra senaste båtmodell. Båten kostar över 16 Mkr i svenska pengar, så det är inte direkt någon båt för vem som helst som vill åka en tur på vattenskidor. Modellen presenterades på 2011 Sanctuary Cove International Boat Show i maj.

Den nya 61 Series II har 3 100 hk i motorrummet. Vid uppvisningen drog den tolv professionella vattenskidåkare.

Det var ägarna till båten, som själva är före detta aktiva vattenskidåkare, som ville göra nåot spektakulärt inför leveransen och premiärvisningen. De har åkt professionellt i 28 år.

De hängivna ägarna har tidigare haft elva båtar från Riviera, bland annat 3300, 36 Flybridge, 4000 Offshore, M290, M430, M360, M400, 45, 51, och 43 Offshore.

– Vi ville ha en stor cruisingbåt eftersom vi vill tillbringa minst tre månader vid Hamilton Island. Vi ville ha mer utrymme och kände att vi fick det med den här båten, säger de.

Riviera 61 Series II är en av företagets 20 båtmodelelr i storlekar från 36 till 85 fot.

Info: www.riviera.com.au

Snart är det dags för racerbåtsäsongen att dra igång igen för Carl-Hampus Lundberg. Premiärtävlingen i F1000 Cup hålls 28 maj ute vid Grisslinge Havsbad, Värmdö. Nu är det bara de sista små justeringarna och provkörning innan tävlingen kvar. ps. Premiärtävlingen är speciell på det sättet att allmänheten har fritt inträde till depån och kan på så vis kika riktigt nära på båtarna.

– Allt måste vara perfekt inför årets premiär så jag kan starta på samma sätt som jag avslutade förra säsongen, med vinst! Säger Carl- Hampus.

2011 blir en mycket intressant säsong för Carl-Hampus som nu är ganska van att köra F1000 klassen. Förra året var första säsongen i klassen.

Steget från T400 som Carl-Hampus körde tidigare är väldigt stor. Från enskrovsbåt till katamaran vilket betyder att en helt ny körteknik måste tränas in.

– Toppfarten är 75 knop istället för 50 och i F1000 sitter man instängd och fastspänd i 5-punktsbälte precis som i F1- båtarna. Den enda sikten man har bakåt är de små sidobackspeglarna.

Carl-Hampus hoppas på en rolig säsong med tävlingar både i Sverige och Finland och eventuellt en EM-tävling i Italien senare i sommar.

Förutom racingen bjuder 2011 års säsong på fler nya utmaningar inom racingen då Carl-Hampus sedan i våras är ordförande för klubben Swedish Racing Club, SRC. Med sina två årliga tävlingar och sina Prova- på-tillfällen är SRC en av de mest aktiva båtracingklubbarna i Sverige.

Foto: Sebastian Strand.

Kommentarer

Queen of tools 13:48:53 2011-05-17

Håller tummarna för en framgångsrik säsong! =)

Nu går det lätt och smidigt att rengöra höga båtar och fasader, gavlar eller jalusier med högtryck. Med Kärchers nya teleskopiska spolrör når du hela 4 m längre. Kärchers teleskopspolrör är ett nytt unikt tillbehör som högtrycksrengör ytor som är svåra att nå eller sitter högt upp t ex fönsterluckor, jalusier eller fasader. Längden på spolröret kan justeras från 1,2 m till 4 m.

Teleskopspolröret passar alla konsumenthögtryckstvättar i klasserna K2-K7 och för att få bättre stabillitet när hela spolröret är utfällt medföljer en bekväm bärsele. Kärchers teleskopspolrör kan köpas i fackhandeln. Pris i handeln är ca 1.500:-

Kärchers produkter har funnits i Sverige sedan 1975 då man introducerade högtryckstvättarna på marknaden. Kärcher producerar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, SteamCleaners, skur- och sopmaskiner.

Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. Tack vare 75 års erfarenhet av rengöring både inom industrin och för privatkonsumenter är Kärcher idag expert på området och också drivande av utvecklingen av nya produkter och innovationer.

Kamasa Tools lanserar en spridarverktygssats i två delar speciellt anpassad för att demontera spridare som är svåra att lossa. – Det här verktyget greppar samtidigt på både inner- och yttergänga på spridaren. Det gör att mekanikern kan belasta verktyget hårdare utan att öka risken för att spridaren spräcks, Bert Lundmark, produktspecialist på Kamasa Tools.

Verktygssatsen innehåller 2-delad adapter, en för yttre och en för inre gänga.

– Spridarverktyget passar utmärkt att använda tillsammans med slaghammare vid demontering av spridare.

Det är tillverkat i tåligt kromvanadinstål och säljs i butik från och med början av april 2011.

Minskade utsläpp och lägre bullernivå är två miljövinster när fartyg som ligger i land drivs med el i stället för diesel. Grontmij har fått i uppdrag av Ystad och Trelleborg att projektera deras respektive satsningar på elnätstationer i hamnarna. Satsningen för Ystads del ingår i arbetet med att skapa en grön hamn.

Färjorna som lägger till i Ystad och Trelleborg behöver inte längre ha de dieseldrivna hjälpmaskinerna igång när de ligger förtöjda vid kaj. När fartygen ligger i land kommer de att få möjlighet att kopplas till elnätet, vilket gör att elförsörjningen kan hållas intakt utan att motorerna är igång.

– Elanslutning av fartyg är en stor del i arbetet med att miljöanpassa hamnen, och även om vi inte kan tvinga fartygen att ansluta till elnätet kommer vi att erbjuda möjligheten, säger Cecilia Ejlertsson, miljöansvarig för Ystad Hamn Logistik AB.

De kommunala bolagen Trelleborgs Hamn AB och Ystads Hamn Logistik AB har gett Grontmij i uppdrag att utforma anläggningar för landströmsanslutning för samtliga färjelägen avsedda för färjor. Grontmijs systemlösning innebär reducering av buller samt minskade utsläpp av svaveloxider, kväveoxider, flyktiga kolväten och partiklar.

– Det är svårt att peka på exakt vilken miljövinst som kommer att göras eftersom det beror på hur många fartyg som ansluter sig. Sedan årsskiftet gör vi luftmätningar i hamnområdet, bland annat för att kunna se hur stor utsläppsminskningen blir när fartygen börjar ansluta sig, säger Cecilia Ejlertsson på Ystad Hamn Logistik AB.

Liknande lösningar finns i Göteborgs hamn, men det unika med Grontmijs uppdrag är att ingenjören tagit fram en totallösning för anläggningarna och att det gjorts i entreprenadform.

I Trelleborgs hamn har arbetet med att uppföra nätstationerna påbörjats, medan anläggningen i Ystad ska vara klar senast augusti 2012. Grontmijs system kommer att vara helautomatiserat och kan hantera två olika frekvenser för landel med högspänning, 50 Hz och 60 Hz.

Rolf Hansson, affärsenhetschef för El- och Teleteknik, ser starka affärsmöjligheter för Grontmijs systemlösning.

– Eftersom behovet av landanslutningar har funnits i Göteborg, Ystad och Trelleborg så borde motsvarande problem och möjligheter finnas i alla svenska hamnar som hanterar större färjetransporter. Vi ser fram emot att miljöanpassa fler hamnar längs våra kuster, säger Rolf Hansson.

Arbetet med de nya elstationerna i Trelleborg är del av ett större hamnutvidgningsprojekt, som innebär att hamnen kommer att flyttas österut, och det finns stora chanser att västra delen av hamnen så småningom kommer att omvandlas till ett bostadsområde, Sjöstaden.

– Grontmij hanterar inte enbart elkraft utan kan även erbjuda expertis inom exempelvis arkitektur och landskapsarkitektur och en expansion av Trelleborg är därför intressant, säger Rolf Hansson.

Enheten Arkitektur har ritat nätstationen i Ystad som kommer att utföras i betongelement i mörkgrå ton. Byggnaden som blir drygt fyra meter hög har ett sluttande sedumtak som isolerar byggnaden mot uppvärmning sommartid och mot avkylning vintertid. Takvegetationen fångar dessutom upp en hel del av regnet som annars hamnar i dagvattenbrunnarna.

Grontmij är involverat i fler viktiga uppdrag som gäller landanslutningar. Stockholmskontoret, som projekterar en omfattande utbyggnad av Värtapiren åt Stockholms Hamnar, tar just nu fram systemhandlingar för fem landanslutningar för fartygstrafik.

Grontmij är tekniska konsulter inom energi, samhällsbyggnad, husbyggnad, projektledning, arkitektur och miljö. Med omkring 11 000 medarbetare på närmare 300 kontor i Europa och ytterligare 50 kontor världen över, är Grontmij Europas fjärde största teknikkonsultbolag. Grontmij i Sverige är rikstäckande med ca 800 konsulter på ett 25-tal orter.

33 000 barn har hittills tagit chansen och lånat en fiskeutrustning i projektet ”Upp till 13!”. I sommar finns ytterligare 8000 utrustningar redo för utlåning i fiskebutiker över hela landet. För femte året i rad kan barn upp till 13 år prova på sportfiske kostnadsfritt under sommaren. Förutom gratis lån av fiskeutrustning får deltagarna även en fiskehandbok, en fiskefilm och ett fiskekort som gäller i mer än 900 vatten i Sverige.


Nytt för i år är att man utökat med ytterligare ett fiskespö, ett kortare haspelset för de lite yngre barnen. För att utöka antalet vatten som de deltagande barnen kan fiska i har Sveaskog och Sportfiskarna i samarbete även utformat ett helt eget fiskekort, Upp till 13-kortet, som ger barnen möjlighet att fiska i ännu fler sjöar under sommaren, i allt från den lilla skogstjärnen till ett storstadsnära vatten.

Bakom satsningen på ”Upp till 13!” står Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna, Unga Sportfiskare samt sportfiskebutiker i hela landet. Förhoppningen är att fler barn och familjer ska få möjligheten att komma igång med fisket på egen hand. Förutsättningarna är goda. I Sverige finns över 90 000 sjöar, många stora och små vattendrag och en flera hundra mil lång kuststräcka.
– Att fortsätta detta lyckade projekt, där unga tjejer och killar får chansen att prova på att fiska gratis under en hel sommar, har varit en självklarhet för Sportfiskarna. Detta är en av våra stora satsningar för att föryngra fisket och den är vi väldigt stolta över, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Varje år fiskar 1,5-2 miljoner svenskar, vilket gör fiske till en av våra största fritidssysselsättningar. Av utövarna är cirka en halv miljon barn. Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet ge ännu fler ungdomar möjlighet att börja fiska.
– Att ge våra barn och unga ett alternativ till tv-tittande och datorer är viktigt. Vad kan då vara bättre än att få komma ut i naturen och uppleva fiske, natur och friluftsliv? Fiskeintresse som grundas i tidiga åldrar sitter ofta i genom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.

Under hela sommaren – från 15 maj till 15 augusti – erbjuds barn upp till 13 år:
• Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Unga Sportfiskares Förbund
• Olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa ingår när du registrerat ditt medlemskap
32-sidig fiskehandbok
• Fiskekortet Upp till 13, giltigt 15 maj till 15 augusti 2011 samlar Sverigefiskekortets, Gula kortets och Sportfiskekortets vatten på ett kort
• Sportfiskarnas film ”Fiska! Fiska! Fiska!” om grunderna i sportfiske
• Rabattcheck på Abu Garcia-beten
• Man behöver bara betala 150 kronor i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman.

”Upp till 13!” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Unga Sportfiskare, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker.

Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

Polskaq Sunreef Yachts har fått en order på en ny superyacht. Det gäller en 82 fots dubbeldäckad segelkatamaran til len europeisk kund. Båten är cirka 25 m lång och ordern kommer efter det att Sunreef Yachts sjösättningen av två nya megakatamaraner på över 100 fot vardera.

– Den här ordern fick vi tack vare Sunreefs väl beprövade kapacitet att bygga stora kustombeställda yachter för krävande kunder enligt de högsta standards som finns, säger Sunreef styrelseordförande, Francis Lapp.

– De senaste årens konstanta utvecklingsarbete för de två megakatamaranerna har gett oss en ovärderlig erfarenhet som gör att vi ytterligare kan utveckla vår Sunreef 82, som är vår första egna superyacht byggd i kompositmaterial.

Sunreef 82 DD har ett slankt och fint skriv och ett strömlinjeformat dckshus försett med en flybridge på 35 kvadratmeter, inspirerad av stora superyachts. Båten har utrymmen för upp till sju gäster och är planerad för sjösättning i juni 2012. Den är konstruerad för privat användning i Karibien och i USA.

Sebago har presenterat några nya plagg i marin stil för tjejer. Polo Dress FW är i 95% bomull och 5% elastan. Den finns i färgerna Navy/Sailwhite och Red/Sailwhite i storlek 34-44, ca pris 995:- Outwashed Skort FW är en kjol med invändiga shorts. Färgen är Black, storlekarna 34-44. 100% bomull, ca pris 995:- Info: www.trendmark.se

Designteamet bakom Hydro Power Sportswear på Helly Hansen har uppdaterat förra årets kollektion med nya snygga marina herrplagg inför våren och sommaren 2011. Hydro Power Ripstop Hoodie, den ultimata jackan med huva tillverkad i vattenfrånstötande tunn nylon, passar självklart på båten så väl som i hamn.

Tillhörande Quick Dry pants, i marint eller vitt, är som de heter snabbtorkande och har smarta fickor för alla små prylar som kan behövas ombord. I kollektionen ingår även snygga pikéer och t-shirts samt badbyxor designade helt i Hydro Power anda.

Storlekarna i kollektionen går från XS-XXL.
Priser:
Hydro Power Rip Stop Hoodie 1 500 SEK
Hydro Power Costal Polo 600 SEK
Hydro Power Tech Tee 500 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 1 000 SEK
Carlshots swim Trunk 400 SEK
Hydro Power trunks 500 SEK

Info: www.hellyhansen.om

Den 12 maj fastslog Göteborgs kommunfullmäktige beslutet från 27 april där kommunstyrelsen i Göteborg sa ja till stiftelsen Ostindiefararen Götheborgs begäran om stöd. Även Västra Götalandsregionen har lämnat ett positivt besked vilket innebär att kommunen tillsammans med regionen kommer att erbjuda Svenska Ostindiska Companiet en garanti på totalt 30 Mkr.

Det var vid ett möte i kommunfullmäktige i Göteborg som beslutet fattades. Ett beslut som innebär att Göteborgs kommun erbjuder Svenska Ostindiska Companiet en garanti på 20 Mkr.

Tillsammans med Västra Götalandsregionen erbjuds Svenska Ostindiska Companiet nu en garanti på totalt 30 Mkr där två tredjedelar får användas under 2012 och en tredjedel under 2013.

– Det här är ett mycket positivt besked och innebär att vi nu kan blicka framåt och satsa helhjärtat på vår nästa långresa till USA, säger Rikard Thornander, VD på Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.

Under 2011 kommer Ostindiefararen att ligga vid Stenpiren i centrala Göteborg. Där kommer hon att förberedas in för de kommande seglatserna.

– Vi kommer att ha öppet för allmänheten alla dagar mellan den 27 juni och den 21 augusti och hoppas på att så många som möjligt passar på att besöka skeppet innan vi återigen ger oss ut på de stora världshaven, säger Rikard Thornander.

Ostindiefararen Götheborg väntas lämna hemmahamnen hösten 2012 och sätter då segel mot USA där det planeras för en omfattande turné i samband med det Svensk- Amerikanska 375 års jubileet. Resan planeras att gå längs den Amerikanska syd- och ostkusten samt via de stora sjöarna.

– Skeppet är en unik symbol för hela Sverige och vi räknar med ett stort intresse i USA, men en förutsättning för en framgångsrik resa är att svenska staten och näringslivet tar vara på möjligheterna, säger Rikard Thornander.

Info: www.soic.se

Nu är det rätt tid att byta och köpa båt. Båthallarna är välfyllda hos alla båthandlare och det finns ett massivt utbud av begagnade och nya båtar även på sajter som till exempel Blocket.se. I vår har Sweboat lanserat vad som är en av världens största databaser med massor av information för den som letar efter ny båt: Sökbåt.nu.

Det unika med Sweboats sajt är inte bara att den är väldigt omfattande med massor av information om och kring båtar.

På sajten finns dessutom en väldigt användbar prisstatistik, som visar båtens ungefärliga prisläge. Detta är särskilt intressant i år eftersom priserna på äldre begagnade båtar verkar vara på väg nedåt.

På Bökbåt.nu finns även en mängd annan nyttig information och länkar till olika båtsidor.

Info: www.sokbat.nu

Lagom till båtsäsongen lanseras nu Båtbörsen.se, en unik köp- och säljtjänst för alla båtintresserade. En ny smart, enkel och träffsäker sökfunktion i kombination med utförlig information om båtarna gör sajten till den bästa för både köpare och säljare av båtar och tillbehör. Bakom satsningen står mediaföretaget Egmont Tidskrifter.

– Det som gör Båtbörsen.se unik är att både köpare och säljare vet att de här når de verkligt intresserade, till skillnad från andra köp- och säljsajter. Ett problem som många upplever idag är att en annons på andra sajter där man säljer allt mellan himmel och jord ofta resulterar i en massa ovidkommande telefonsamtal från folk som bara lägger skambud utan att egentligen vara intresserade. På Båtbörsen.se slipper man mycket av det problemet, säger Johan Sandberg, produktchef för Båtbörsen.se.

Båtbörsen.se har funnits tidigare, men det som nu lanseras är en helt ny sajt med ny design, funktioner och innehåll. Båtbörsen har funnits i tidningsform i snart 20 år och är ett starkt och etablerat varumärke hos båtintresserade.

– Den nya enkla och smarta sökfunktionen hjälper till vid krångliga stavningar av båtmodeller och tillbehör, och den gör att köparen får fler och bättre träffar. Att sajten riktar sig till båtintresserade kommer att glädja alla båtägare som vill att deras pärla köps av någon som de vet kommer att ta väl hand om den, säger Johan Sandberg.

Båtbörsen på webben har adress www.batborsen.se. Här finns idag ca 8.000 köp- & säljannonser, och den uppdateras ständigt med nya annonser.

Pampas Marina AB expanderar inom affärsområde marinentreprenad. Två nyanställningar sker i syfte att bredda verksamheten inom affärsområde marinentreprenad. Verksamheten etablerades i slutet av 2009 och omsätter under sitt andra verksamhetsår 2011 mer än 20 Mkr.

Marinentreprenadsavdelningens huvudsakliga verksamhetsområden:

• Uthyrning av pråmar och arbetsplattformar
• Bärgning och bogseringsuppdrag
• Isbrytning
• Byggnation, installation och reparation av hamnanläggningar

Vår vision är att vi ska vara ett förstaval för de som anlitar en aktör inom ovanstående verksamhetsområde, detta kräver att vi har bästa möjliga utrustning och noggrant utformade processer, vi ska även tillhandahålla konsultativa tjänster i anslutning till vår verksamhet säger Christoffer Bergström, ansvarig för affärsområde marinentreprenad.

Sebastian Brunes
I augusti välkomnar Pampas Marina Sebastian Brunes. Han är civilingenjör med inriktning Skeppsteknik från KTH och kommer närmast från Försvarets Materielverk, FMV, där han bl.a. har ansvarat för anskaffning av svävare till Försvarsmakten och nu är projektledare för halvtidsmodifiering av Marinens minröjningsfartyg typ Koster. Sebastian har även en gedigen bakgrund inom marin entreprenad som egen företagare.

Sebastian kommer i Pampas Marinentreprenad att verka som senior projektledare med verksamhetsområden såsom extern konsulting inom marinområdet, myndighetskontakter och dylikt.

Odd Carlson
Odd kommer närmast från Svitzer. Hos Pampas Marinentreprenad kommer Odd bl.a. att operera med bogserbåtarna Storvik och J.A. Enhörning samt med arbetsbåten Trucken med flera.

Pampasgruppen har sitt säte i Solna och är mest känd för anläggningen Pampas Marina där verksamhet bedrivs i båt och varvsbranschen, såväl i egen regi som via ett 20-tal företag som är hyresgäster till Pampas Marina AB. Affärsområde marinentreprenad äger och verkar med 2 bogserbåtar, 2 större arbetsbåtar, ett 10-tal pråmar och 3 kranar.

Info: www.pampas.se

Mariestad är Årets Båtkommun 2011. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har låtit göra. – Mariestad har förstått hur attraktivt ett fungerande båtliv är för en kommun. Deras ambitiösa satsning på moderna hamnar intill sjönära bostäder bidrar till att öka hela kommunens attraktionskraft, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Sweboat har under vintern 2010/2011 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.

– Vi strävar efter att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt, hålla hög kvalitet och påverka miljön i minsta möjliga utsträckning. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som lyckas bäst, säger Mats Eriksson.

Resultatet av undersökningen, som 104 kommuner valde att delta i, visar att Mariestad i år får högst betyg för sin satsning på ett väl utvecklat båtliv. Mariestad placerade sig i topp när svaren jämfördes kommunvis och utses därför till Årets Båtkommun 2011.

– I Mariestad har kommunen skapat utmärkta förutsättningar för båtliv med bland annat sjönära boende med den egna båten alldeles intill. Mariestad är ett föredöme för alla kommuner som vill utveckla sig som sjöstad, säger Mats Eriksson.

• I Mariestad har kommunen de senaste åren investerat nio miljoner kronor i två nya hamnar som tillfört 220 nya båtplatser. Mariestad har byggt bort hela kön och mött den ökande efterfrågan. Kommunen driver idag tre hamnar för fritidsbåtar och erbjuder totalt cirka 1 100 platser.

• Både båtägare med fasta platser och gästhamnsbesökare erbjuds fullständig service.

• Färdigställda och planerade nya sjönära bostäder får båtplatser i sin absoluta närhet.

• Kommunen engagerar sig dessutom i service i skärgården som sophantering, bryggor etc. samt finansiering av farledsutprickningar och prickningar in till vissa naturhamnar.

Nynäshamn placerade sig på andra plats och Strömstad på tredje plats i Årets Båtkommun 2011.

Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet. Samtliga svenska kommuner, samtliga båtklubbar som är anslutna till Svenska Båtunionen och ett stort antal privata aktörer erbjöds att delta i undersökningen.

104 kommuner (huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de stora sjöarna), 298 båtklubbar och 92 privata aktörer valde att medverka i undersökningen.

Info: www.sweboat.se

Bildtext:
Bo Jansson och Ulf Vallgren, representanter för båtlivet i Mariestad och Jens Söder Höij, kommunalråd, får ett diplom och blommor av Mats Eriksson, VD för Sweboat, som ett bevis på att Mariestad utnämnts till Årets Båtkommun 2011.

Vindkraften fortsätter att öka kraftigt i Sverige och statistik från elcertifikatsystemet visar att utbyggnadstakten under 2010 var den snabbaste hittills. Under 2010 installerades 583 MW vindkraft fördelat på 314 vindkraftverk.

I slutet av 2010 fanns totalt 1 661 vindkraftverk och den installerade effekten var 2 028 MW. Produktionen av el från vindkraften uppgick till 3,5 TWh. Det är en ökning med nästan 42 procent jämfört med 2009. Vindkraftens andel av den totala nettoproduktionen av el i Sverige var 2,4 procent jämfört med 2009 då andelen var 1,9 procent.

Den största delen av all el från vindkraft produceras i södra Sverige. Skåne län hade mest installerad effekt med 415 MW. I slutet av 2010 hade Västra Götaland 391 MW, flest vindkraftverk och är det län med den största utbyggnaden under 2010. Den näst största utbyggnaden av vindkraft gjordes i Jämtland vilket fört upp länet till tredje plats över län med mest installerad effekt i vindkraft. Vindkraftverk finns i landets samtliga 21 län.

Majoriteten av Sveriges totalt 290 kommuner har nu vindkraft. I 149 kommuner finns vindkraftverk som är anslutna till elcertifikatsystemet.

Med liten marginal hade Gotlands kommun mest installerad effekt under år 2010 med 114 MW uppdelade på 155 vindkraftverk. Malmö ligger strax efter med 112 MW där Sveriges största havsbaserade vindkraftpark, Lillgrund, finns. De största nykomlingarna på listan är Strömsund och Åsele. Där har de största utbyggnaderna skett under 2010 och med det placerar de sig på tredje och fjärde plats från att inte varit med på topp 20 listan föregående år.

Om statistiken:
Publikationen Vindkraftsstatik ges ut varje år och bygger på uppgifter från elcertifikatsystemet. Statistiken redovisar antal verk, installerad effekt och hur den fördelar sig mellan landets län och kommuner fram till år 2010. Elproduktion från vindkraftverken redovisas på länsnivå och hämtas från Svenska Kraftnäts register Cesar.

Varje år sätter Fortum ut tonvis med fisk. Från vår fiskodling i Hälsingland – den ena av Fortums två odlingar i Sverige – sätter vi nu i början av maj ut ungefär femton ton fisk, eller ca 73 000 tvååriga lax- och havsöringar. – Igår kväll satte vi ut ungefär 33 00 lax och 40 000 havsöring som väger 150 – 200g styck, berättar Fortums ägarrepresentant Hans Rohlin.

Vattenkraften är en produktionsform som inte genererar koldioxidsläpp och utgör mer än 40 procent av Fortums elproduktion i Norden. För att ytterligare minska dess påverkan på den lokala miljön sker samarbeten sedan ett antal år tillbaka med universitet, kommuner och länsstyrelser i olika projekt. Det har bland annat handlat om att förbättra villkoren för Klarälvs- och Gullspångslaxen samt flodpärlmusslan.

Just nu pågår följande projekt: Eldbäcken, en unik biokanal för att studera växter och djur, studier av vild och odlad lax och öring i Klarälven, öringens betydelse för flodpärlmusslans överlevnad samt naturvårdande åtgärder i nedre åtgärder i nedre Dalälven. Läs mer om projekten på fortum.se/naturen

Insekter som sticker och biter. Nässlor som bränner på bara ben. Irriterade bett och hudutslag är mindre önskvärda inslag i sommarlivet för både liten och stor. MyggA På Bettet Insektsgel är en nyhet som är bra att ha nära till hands i sommar. Detta är en svalkande och lugnande gel som stryks på det irriterande stället och minskar kliandet.

MyggA På Bettet Insektsgel innehåller enbart naturliga ingredienser och har en behaglig konsistens och doft. Den innehåller inte illaluktande ammoniak. I stället innehåller den välkända välgörande ingredienser som kylande mentol, tee trea olja, Aloe Vera och eukalyptusolja.

MyggA På Bettet Insektsgel kan användas redan från 2 års ålder. Den kommer i plastflaska med 50 ml och säljs på utvalda apotekskedjor.

Mygga På Bettet Insektsgel kommer från samma tillverkare som myggmedlet MyggA och kompletterar med en produkt som ska användas efter att olyckan varit framme.

För ytterligare upplysningar kontakta produktchef Andreas Nyberg; andreas.nyberg@midsona.se

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning och hygien för svenska apotek, för dagligvaruhandeln och för hälsofackhandeln. Kända varumärken i vår produktportfölj är bl a Esberitox, Floradix Blutsaft, Friggs, Maxmedica, MyggA och Naturdiet.

Insekter som sticker och biter. Nässlor som bränner på bara ben. Irriterade bett och hudutslag är mindre önskvärda inslag i sommarlivet för både liten och stor. MyggA På Bettet Insektsgel är en nyhet som är bra att ha nära till hands i sommar. Detta är en svalkande och lugnande gel som stryks på det irriterande stället och minskar kliandet.

MyggA På Bettet Insektsgel innehåller enbart naturliga ingredienser och har en behaglig konsistens och doft. Den innehåller inte illaluktande ammoniak. I stället innehåller den välkända välgörande ingredienser som kylande mentol, tee trea olja, Aloe Vera och eukalyptusolja.

MyggA På Bettet Insektsgel kan användas redan från 2 års ålder. Den kommer i plastflaska med 50 ml och säljs på utvalda apotekskedjor.

Mygga På Bettet Insektsgel kommer från samma tillverkare som myggmedlet MyggA och kompletterar med en produkt som ska användas efter att olyckan varit framme.

För ytterligare upplysningar kontakta produktchef Andreas Nyberg; andreas.nyberg@midsona.se

Midsona Sverige marknadsför väldokumenterade produkter inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning och hygien för svenska apotek, för dagligvaruhandeln och för hälsofackhandeln. Kända varumärken i vår produktportfölj är bl a Esberitox, Floradix Blutsaft, Friggs, Maxmedica, MyggA och Naturdiet.

Utanför Kapstaden i Sydafrika ligger Gansbaai, den plats i världen som har det största beståndet av vithaj. Här pågår ständigt en rad forskningsprojekt på den mytomspunna vithajen, ett av världens mest fruktade rovdjur. Svenska volontärer får nu chansen att genom Work & Travel Company bidra till att skapa en mer nyanserad bild av vithajen och dess liv.

Volontärerna hjälper till med allt från får burdyk med vithaj, samla in data och att hålla föreläsningar och undervisning om vithajens liv. Den störste delen av tiden i projektet spenderas ombord på ett burdykningsfartyg där vithajens liv och beteende studeras såväl ovan som under ytan. Under tiden som volontär lär man sig även sjömanskap, samt vad miljöförändringar till havs innebär och dess konsekvenser och inverkan på djurlivet.

Under årtionden har människan fruktat vithajen och detta mäktiga djur har jagats hårt. Det har lett till att antalet vithajar genom åren minskat på grund av mänsklig påverkan, men genom det jobb som utförs i Gansbaai kommer volontärer försöka se till att balansen i ekosystemet bevaras. Genom att delta i den forskningen och se till att människans syn på vithajen får en mer balanserad och sanningsenlig prägel så är målet för volontärerna att rädslan för hajen skall bytas ut mot respekt.

”Oavsett vilken inställning man har till djur och i synnerhet vithajar så är detta volontärprojekt en helt fantastisk upplevelse. Jag kan bara ta mig själv som exempel, innan jag gjorde ett burdyk med vithaj i Gansbaai var min bild av vithajar den som förmedlats i filmer och böcker. Nu efteråt är vithajen ett av de djur som ligger mig varmast om hjärtat. Så förändrad blir man av att se en femmeters haj titta en rakt in i ögonen, ödmjukhet är väl ordet som sammanfattar ett sådant möte.”, säger Fredrik Dahlberg VD på Work & Travel Company.

Svenska volontärerna kommer även att arbeta med att hjälpa lokalbefolkningen på plats med allmän undervisning. Tillsammans kommer även lokalbefolkning och volontärer jobba för att bevara de känsliga kustområdena på Sydafrikas spets. Det finns även möjlighet att studera pingviner och valar under tiden som volontär i Sydafrika.

Work & Travel Company erbjuder möjligheten att åka utomlands för att göra ett annorlunda äventyr. Företaget startades i september 2001 under namnet Work & Travel Company Sweden AB och vi är Nordens största specialist på att kombinera resande med jobb runt om i världen. Vi erbjuder alltifrån Jobba & Resa i Australien, Nya Zeeland och Kanada till volontärresor i Afrika, Asien och Sydamerika och Engelsklärar program till Kina.

För två år sedan besökte Tre Kronor af Stockholm Västerås. Det mottagande vi då fick var överväldigande och det är därför med stor glädje som vi nu återvänder. Under lördag och söndag kommer Tre Kronor af Stockholm att erbjuda seglingar för allmänheten. Under söndagen blir det även öppet skepp så att alla som vill kan få komma ombord och titta på fartyget. Besöket i Västerås avslutas med en segling till Köping den 17 maj där alla är välkomna att delta.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap.

Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Under besöket ligger Tre Kronor af Stockholm vid Lillåudden.

Biljetter till seglingarna kan köpas ombord eller bokas på hemsidan www.briggentrekronor.se

Den helt nya Bavaria 34 HT får världspremiär 27 maj. Det sker i samband med ett seglingsarrangemang: The Match Race Germany i Langenargen. Det tyska varvet håller en presskonferens i samband med regattan för att presentera sin nya båtmodell. Båtliv kan dock redan idag presentera hur Bavaria 34 HT ser ut.

Det här är en av de första båtarna från Bavaria som redan som ny modell erbjuds med antingen Volvo Penta dieselmotorer eller MerCruiser bensinmotorer. I båda fallen handlar det om dubbla maskiner.

Det handlar om en välutrustad båt med snygga linjer, som kan förses med joystick för Aquamatic.

Båten har en integrerad badbrygga med gott om plats och smart utnyttjade aktre utrymmen. Bland annat kan solplatsen öppnas och under den finns ett enormt stuvutrymme, motsvarande lösning som används på flera andra av bavarias senaste motorbåtsmodeller.

Båtliv hoppas kunna återkomma med mer information om Bavaria 34 HT inom kort.

Tekniska specifikationer:
Längd 13,83 m
Längd skrov 13,22 m
Bredd 4,41 m
Höjd över vattenlinjen 3,35 m/3,33 m (43 HT)
Djupgående drev uppe 0,75 m
Djupgående drev nere 1,10 m
Vikt tom 11.750 kg/11.950 kg (43 HT)
Bränsletank 1.500 l
Vattentank 410 l
personer 12
Kabiner 2/3
Kojer 4/6
Höjd i kabin 2,10 m

Motoralternativ bensin (MerCruiser)
2 x 8.2 MAG HO DTS Brav. III XR/2 x 430 hp
Axius Premium Joystick for Mercruiser Gasoline Engines with integrated autopilotfunction in combination with Garmin chartplotter (only for twin engines)

Motoralternativ diesel (Volvo Penta)
2 x D6-370 EVC/2 x 370 PS
2 x IPS 500/2 x 370 PS
2 x IPS 600/2 x 435 PS
Aquamatic Joystick (only for twin engines)
DPH for Volvo Penta D4 and D6 engines
IPS for Volvo Penta IPS engines

Info: www.bavariasverige.se

För första gången i historien lastas råolja ut från Göteborgs Hamn. Oljan har mellanlagrats i ett underjordiskt bergrum och går nu vidare på export till världsmarknaden. – Det här är ett historiskt ögonblick för Göteborgs Hamn. Mycket få hamnar kan erbjuda mellanlagring och omlastning av råolja och vi är glada för att allt har gått så bra, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Tillsammans med lagringsbolaget Scandinavian Tank Storage har Göteborgs Hamn utvecklat affären som innebär att mindre tankfartyg från till exempel Ryssland och Nordsjön lossar råolja i det underjordiska bergrummet i Syrhåla, Torshamnen. Där mellanlagras den för att senare transporteras vidare med större fartyg till exempelvis Asien och USA.

Tidigare har råoljan, som nu omlastas i Göteborgs Hamn, lastats om i någon av de stora hamnarna på kontinenten, till exempel Rotterdam, eller ute till havs från fartyg till fartyg. Det senare kan innebära miljörisker, särskilt vid hårt väder.

– Omlastning av råolja till havs innebär miljörisker som vi nu slipper när det kan ske på ett tryggt sätt vid kaj i Göteborgs Hamn istället, säger Magnus Kårestedt.

I april förra året anlöpte de första fartygen för att lossa råolja till bergrummet, som fylldes upp, och nu lastas alltså råoljan ut.

– Cirkeln är sluten och vi kan konstatera att allt har fungerat mycket väl i alla led. Nu kommer bergrummet att fyllas upp igen med ny råolja i väntan på ny utlastning, säger Claes Jacobsson, vd för Scandinavian Tank Storage.

Piren i Torshamnen har försetts med en anläggning som renar och återvinner gaserna som uppstår vid lastningen av råoljan. Tack vare gasåtervinningen sker i stort sett inga utsläpp till luften eller havet. Andra investeringar som gjorts är nya rörledningar, pumpar och ett kontrollrum.

Panasonic Toughbook, världsledande inom robusta och slitstarka bärbara datorer, presenterade idag sin senaste produkt i kategorin semiruggade bärbara datorer – CF-53. Den nya modellen kombinerar Panasonics 16 år långa erfarenhet inom tillverkning av robusta bärbara datorer med den senaste teknologin, i en prisvärd och semiruggad design.

Modellen är perfekt för att till exempel ta med i båten eller för lättare fältarbete och för mobila användare som är i behov av en bärbar dator med samma prestanda som en stationär dator, med lång batteritid och som tål stötar och spill som skulle göra vanliga bärbara datorer obrukbara.

Toughbooks allrounddator för företag har uppdaterats med andra generationens Intel® Core™ i5-2520M vPro™ processor för högre prestanda och kretsuppsättningen Intel® Q67 Express för utökade multimediefunktioner. Den högupplösta LED widescreen 14 tum skärmen har ett kombinerat anti- reflex och anti-blänk skydd, som gör den skonsam för ögat både utomhus och inomhus. Med USB 3.0 är det möjligt användaren att överföra data betydligt snabbare till andra externa enheter kompatibla med USB 3.0.

Toughbook CF-53 är lättare och tunnare än den tidigare modellen CF-52, som fortfarande ingår i sortimentet för semiruggade bärbara datorer. Den nya modellen CF-53 har ett särskilt inbyggt bärhandtag, men har behållit alla de semirobusta designegenskaper som gör modellen perfekt för hemmakontor, små och medelstora företag och mobil personal. Toughbooks slitstarka funktionalitet och semiruggade produktdesign uppfyller CF-53 militärens standardkriterier, vilket innebär att den tål fall från 76 cm, vibrationer och luftfuktighet. Toughbook CF-53 klarar utan problem alla de stötar och repor som kan uppstå vid dagligt arbete ute på fältet eller i samband med säljresor. Detta tack vare ett magnesiumhölje och precisionsgångjärn i stål samt genom att centrala komponenter som skärm, hårddisk och det vattentåliga tangentbordet är flexibelt monterade med tryckkuddar.

För att säkerställa att mobila användare alltid kan hålla kontakten under sina resor har Toughbook CF-53 utrustats med Ericssons modul -F5521GW- HSPA+ (DL: 21 Mbit/s) för trådlös anslutning och som tillval Wake On Wireless, vilken kräver särskild förinställning och support. Med kretsuppsättningen Intel® QM67 Express erbjuds även antistöldfunktion.

För ytterligare flexibilitet och anpassningsmöjligheter har Toughbook CF-53 även de vanliga standardportarna och en seriell anslutning, alternativt två PC Card-enheter (modellen för bilindustrin) samt en sekundär LAN-port, vilket gör modellen perfekt för användning inom bil- och maskindiagnostik.

”Toughbook CF-53 kombinerar prestanda med slitstyrka och prisvärdhet. Den passar lika bra i små eller stora organisationer, såväl inomhus som utomhus, i bilverkstaden eller i flygplansstolen. Eftersom denna nya modell kan användas inom så många olika områden inom praktiskt fältarbete och dessutom är ett prisvärt alternativ för en dator designad i enlighet med amerikansk MIL-STD standard, förväntar vi oss att CF-53 blir den bäst säljande modellen bland semiruggade bärbara dator i Europa”, berättar Stefan Pettersson, Country Manager Panasonic Toughbook.

Toughbook CF-53 blir tillgänglig för försäljning i juni. Förutom standardmodellen finns ytterligare två varianter av CF-53:

CF-53 Touchscreen
Toughbook CF-53 Touchscreen har utformats för användare som är i behov av ett pekskärmsgränssnitt som fungerar i dagsljus utomhus. Enheten har en högupplöst pekskärm i bredbildsformat med hög ljusstyrka och cirkulär polarisering för att minimera reflekterande solljus. Panasonics CircuLuminTM teknologi ger dessutom utmärkt läsbarhet under alla förhållanden genom bred variation av ljusstyrkenivåerna, från mycket ljusstark till kolsvart skärm. Enheten levereras även med ett alternativt bakgrundsupplyst tangentbord för användning i mörka miljöer.

CF-53 Automotive
Toughbook CF-53 Automotive-modellen har utformats för att kunna användas som ett mångsidigt verktyg för forskning och utveckling i bilindustrin eller i verkstadsmiljöer. Optimerade portar, dubbla PC Card-enheter och anpassning till industristandarder gör att enheten kan anpassas för att tillgodose kraven hos tekniker i många olika roller.

Utökade alternativ för flexibilitet och anpassning
För att förbättra flexibiliteten och anpassningsmöjligheterna hos Toughbook CF-53 finns flera olika tillval för enheten. ”Fischer” USB-porten och hårddisken som klarar temperaturer under noll grader gör CF-53 ännu bättre rustad för utomhusliknande miljöer.

Det går också att välja till ett högkapacitetsbatteri med 9 celler/92 Wh, som gör det möjligt för mobil personal att använda enheten hela dagen utan att behöva ladda batteriet.

Mer information: www.toughbook.eu

Wind in Mind AB formger och säljer färgglada och funktionella produkter i segelduk, som lampor, plånböcker, necessärer och väskor. Senaste nytt är den tuffa handväskan Cyclone i fyra färgkombinationer. Info: www.windinmind.se