nyhetstest

Nu finns det NautiLock växelhuslås till Honda, Mercury, Suzuki och Yamaha. Dessa försvårar väsentligt stöld av växelhuset. De är provade under flera år med gott resultat.

Artnr: 7994 passar till Honda, Suzuki samt Yamaha med bult M10 x 1,25
Artnr. 7992 passar Mercury med pinnbult M10 x 1,5

Info: www.marineprotect.se

Lördagen 21 maj är det dags för Hamnens Dag i Stocksunds hamn. Det blir skärgårdsmyller och en chans att träffa många av dem som jobbar med och på sjön. Besökare kan även ta en titt på Sjöräddningssällskapets fartyg och se hur sjöpolisen jobbar.

På lördagen kl 13.00 invigs den nya Båtmiljöstationen i Stocksunds hamn. Invigningstalare är Danderyds kommunalråd Olle Reichenberg (m) och skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (c).

Info: www.marinalaroverket.se

MCM yachts har vunnit flera priser vid årets World Superyacht Awards i London för både nya motoryachter och nya segelyachter i yppersta klass. MCM står bakom sex av de finalister som ställdes ut vid World Superyacht Awards i London 7 maj. I år var konkurrensen tuffare än någonsin.

Vinnare i motorbåtsklassen blev Calliope. Det är en 42,3 m Langan designad halvplanande motor yacht, som utsågs till “Best Motor Yacht” i sin klass.

Calliope är designad av Langan Design Associates med en interiör av Rhoades Young. Båten är byggd av Holland Jachtbouw.

Bland segelyachterna gick ett pris till Kokomo, som utsågs till etta i klassen Best Sailing Yacht 45m+. Det är en imponerande båt på 58,4 m, designad av Dubois. Denna slup fick utmärkelsen “Judges’ Special Award”.

Kokomo har en 130 lyftbar köl med ett varierbart djupgående på 4,9-8,1 m. Den imponerande segelytan bärs upp av en 80 m hög mast i kolfiber. Båten är byggd av Alloy Yachts, som har lagt många tusen timmar på konstruktion och byggnation. För inredningen står designfirman Redman Whiteley Dixon.

Ytterligare tre framstående båtar från MCM yachts som gick til lfinal var:

Lady B, en 44,7 m yacht designad av Dubois med Rhoades Young interiör.

Marie på 54,6 m, designad av Hoek, Vitters, Easton.

Lionheart på 43,7 m designad av Hoek, Claasen Jachtbouw.

Nilaya på 34,1 m designad av Nauta, Reichel/Pugh/Baltic.

Info: www.mcmnewport.com

Regeringen har idag beslutat medge Försvarsmakten att delta i minröjningsinsatsen Open Spirit, för att skapa säkrare förutsättningar för sjöfart och fiske i Östersjön.

– De gemensamma minröjningsinsatserna Sverige deltar i skapar ökad säkerhet på Östersjön och är tydliga exempel på hur vi skapar säkerhet i samverkan med andra. I detta fall med ett flertal länder i vårt eget närområde. Sverige har ett mycket tydligt närområdes- och Östersjöperspektiv i vår säkerhets- och försvarspolitik, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Insatsen leds av Lettland och kommer att äga rum i anslutning till Irbensundet vid den lettiska kusten, under perioden 22 augusti till och med den 2 september 2011.

Försvarsmakten avser delta med stöd-, minröjnings och röjdykfartyg. Kostnaderna för Försvarsmaktens deltagande får uppgå till högst 6,2 miljoner kronor.

Sverige har deltagit i internationella minröjningsinsatser och minröjningsövningar i Östersjön sedan 1998. Dels med minröjningsstöd till de baltiska staterna och dels i tyska minröjningsinitiativ. De senaste åren har Sverige deltagit i under baltisk ledning, där ansvaret roterar mellan Estland, Lettland och Litauen.

Utöver Lettland och Sverige deltar Belgien, Estland, Frankrike, Litauen, Norge, Polen, Tyskland, USA och Ryssland.

Regeringen har idag beslutat att tillsätta en utredning med uppdrag att se över statens samlade maritima resurser. Utredningen ska föreslå ett effektivt och flexibelt utnyttjande av samhällets resurser genom stärkt operativ samordning och samverkan mellan svenska myndigheter. Utredningens uppgift blir att föreslå utökad samverkan och samordning mellan såväl olika civila myndigheter som mellan civila och militära myndigheter.

– Det finns i dag en samverkan mellan de myndigheter som har maritima resurser, men den kan och bör stärkas för att frigöra resurser för bättre verksamhet, framför allt civil-militärt. Alliansens arbetsgrupp för utrikes- och säkerhetspolitik skrev i sin rapport inför valet att en samordning bör förberedas under mandatperioden, vilket vi nu genomför, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Regeringen konstaterade i propositionen Ett användbart försvar, att hot mot säkerheten tar nya former, de är gränslösa, komplexa och föränderliga.

Gränsöverskridande kriminalitet, miljöhot och terrorism är exempel på detta. Regeringen bedömde att det finns effektivitets- och rationaliseringsvinster att uppnå, genom en utökad praktisk samordning av Kustbevakningen, Sjöfartsverket, polisen och Förvarsmakten.

Deltagande i bi- och multilaterala samarbeten och överenskommelser i Östersjöregionen samt Kattegatt och Nordsjön är viktiga för Sveriges förmåga att hantera olyckor, allvarliga händelser och kriser, varför en effektivisering av användningen av svenska maritima resurser också bör beakta möjligheterna till internationell resurssamverkan.

Utredningen ska med utgångspunkt i myndigheternas ansvar redovisa myndigheternas uppgifter, hur resurserna är organiserade, hur ansvar för verksamheten är fördelat mellan myndigheterna samt hur resurserna används. Utredningen ska kartlägga och beskriva svenska statliga maritima resurser och hur samordningen mellan maritima resurser sker i dag. I uppdraget ingår också att kartlägga och identifiera de ekonomiska, författningsmässiga och organisatoriska förutsättningar som råder för statliga myndigheter med maritima resurser. Utredaren ska i arbetet genomföra jämförelser med nordiska och andra i sammanhanget relevanta länder. Utredningen ska utifrån resultatet av sitt arbete föreslå hur ökad samverkan och samordning mellan myndigheterna kan utformas. Om författningsmässiga hinder för samverkan och samordning har identifierats ska utredningen föreslå lämpliga författningsändringar. Utredaren ska analysera konsekvenser av förslagen bland annat avseende effektiviseringsvinster, omställningskostnader och miljön.

Med maritima resurser avses de operativa resurser berörda myndigheter disponerar för sin verksamhet, till exempel fartyg, anläggningar, ledningscentraler, infrastruktur och personal. De myndigheter vars resurser omfattas av utredningen är i första hand Polisen, Kustbevakningen, Försvarsmakten, Sjöfartsverket, Fiskeriverket och Trafikverket. Myndigheter som har ansvar för verksamhet till sjöss men inte har egna resurser såsom Tullverket, omfattas också av utredningen.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 juli 2012.

Utredare utses vid senare tillfälle.

VARTA lanserar två nya batterityper för båtar. Batterierna har utvecklats för att klara fler elektriska förbrukare ombord. Toppmodellen VARTA Professional Deep Cycle AGM har som förbrukningsbatteri ca 4 gånger längre livslängd än vanliga batterier, stor vibrationstålighet, mycket låg självurladdning, är underhållsfritt, absolut läcksäkert och kan installeras inne i hytt utan avluftning.

VARTA Professional Deep Cycle AGM finns i sju storlekar från 24 Ah till 260 Ah. VARTA Professional Deep Cycle har nästan dubbelt så hög cyklingstålighet som vanliga batterier.

Batteriet är underhållsfritt och den låga självurladdningen gör det perfekt för säsongsbetonad användning. VARTA Professional Deep Cycle finns i 6 storlekar från 60 Ah till 230 Ah.

Info: www.varta-automotive.se

Söndagen 3 juli är det åter dags för den mycket populära Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona, en heldag för alla som älskar gamla klassiska båtar. Här visar veteranbåtsägare upp sina vackra klenoder samtidigt som de tävlar om åtråvärda priser. Veteranbåtsdagen är ett perfekt tillfälle för alla som vill se riktigt fina kskönheter på nära håll i en riktig miljö.

– Nytt för i år är att Veteranbåtsdagen har ett tema. Den här gången är det anrika Saxemaravarvet som är i fokus med sina båtar på plats och en fotoutställning om verksamheten, säger Kristofer Nilsson som är koordinator för evenemanget.

2011-års dragplåster är M/Y Vidar och M/Y Eystra – två av CG Petterssons salongsbåtar från 1930-talet. Förutom det kommer minsveparen M20 och en av marinens stridsbåt 90 att finnas på plats – liksom Veteranbåtsdagens egen båt M/Y Nostalgia, en Tiedemannkryssare som renoverades och sjösattes inför förra årets festival.

Som vanligt håller även museets fartyg igång. Motortorpedbåt T38 från 1951 uppvisningskör, barkarna från 1800-talet seglar och utöver det bjuds det på marin marknad, blekingsk mat, musik och mycket mer.

Veteranbåtsdagen ingår i evenemanget Nostalgia Festival som arrangeras av motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg. Dagen är ett samarbete mellan Marinmuseum, Albinsson & Sjöberg och Carlscrona Veteranbåtar.

Info: www.maritima.se

Foto: Joakim K E Johansson.

Mer än 900 nya främmande arter har de senaste årtiondena påträffats i östra Medelhavets kustmiljöer, däribland den giftiga blåsfisken. Invasionen av främmande arter har fått till följd att hela näringskedjan håller på att förändras, samtidigt saknas kunskap att göra relevanta riskbedömningar. Det visar en fyraårig studie som gjorts av forskare vid Göteborgs universitet.

– Medelhavet är världens mest invaderade hav, men förståelsen för hur främmande arter påverkar systemen hämmas av att det saknas grundläggande kunskaper om kustens djur- och växtsamhällen. När arter väl har etablerats i Medelhavet är de nästan omöjlig att utrota, säger Stefan Kalogirou på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

När Suez-kanalen stod klar 1869 skapades en korridor för spridning av främmande arter till Medelhavet, som nu genomgår stora förändringar i djur- och växtsamhällen. Under senare år har den regelbundna rapportering av främmande arter från flera av östra Medelhavets kustmiljöer skapat oro över vad som ska hända med inhemska arter och ekosystem.

Under fyra år har Stefan Kalogirou i samarbete med Grekiska centret för marin forskning (Hellenic Centre for Marine Research) studerat fisksamhällens struktur och funktion i sjögräsängar och på grunda sandbottnar i två viktiga kustmiljöer på Rhodos i sydöstra Grekland. Det har gett viktiga insikter om invasionsbiologi, det vill säga möjliga ekologiska konsekvenser av främmande fiskarter i näringskedjan.

– Resultaten visar en tydlig ekologisk påverkan när främmande arter antingen blivit dominerade, som blåsfisk, eller är fiskätare, som barrakuda och kornett-fisk. Det är uppenbart att näringskedjan håller på att omstruktureras, men avsaknandet av tidigare studier begränsade våra slutsatser.

Den giftiga blåsfisken är en av de främmande arter som nyligen introducerats. Blåsfiskens gift, tetrodotoxin, leder till muskelparalys som kan ge andningsstillestånd. I värsta fall med dödlig utgång. I de kustmiljöer som Stefan Kalogirou studerat har blåsfisken blivit en dominerande art, vilket medfört både ekologiska och sociala effekter.

– På europeisk nivå verkar man väl medveten om hur snabbt arter sprider sig i nya områden, men grundläggande kunskaper saknas om övervakningsmetodik, specifika livskaraktärer av främmande arter och riskbedömningar. Påverkan av främmande arter, så kallad biologisk förorening, är något som måste tas hänsyn till i miljökvalitetsbedömningar, konstaterar Stefan Kaligirou.

Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/24869

Förra året planerade åtta av tio svenskar att tillbringa semestern i Sverige enligt Sifo. I år hoppas Göteborgs största turistmagneter på samma uppslutning och bjuder in landets barnfamiljer till ett ovanligt lekfullt Göteborg.

– I år tar vi ordet barnvänligt till helt nya nivåer, säger Niclas Eklund, kampanjansvarig på Göteborg & Co.

Med Nordens största nöjespark som dragplåster är Göteborg ett givet sommarstopp för mängder av barnfamiljer. Varje år har Liseberg tre miljoner gäster – men många har en ganska tunn bild av vad Göteborg erbjuder i övrigt. Det vill Göteborg & Co. ändra på, stadens turismutvecklare som nu storsatsar på Sveriges barnfamiljer. I sommar blir temat ”go:PLAY” den gemensamma nämnaren för Liseberg, Universeum och Stena Line med den spännande skattjakten ”Expedition Göteborg” i fokus.

– Vi vill göra det enklare och roligare än någonsin att besöka Göteborg med sina barn, och samtidigt visa upp alla härliga smultronställen som långväga gäster kanske missat tidigare, säger Niclas Eklund.

Snart kan 700 000 barnfamiljer i Sverige och Norge förvänta sig ett utskick med spel, bus och pyssel. Hela Göteborg förvandlas till ett gigantiskt brädspel – där du själv är spelpjäsen. Och leken börjar redan hemma vid datorn. En lekfull websida hjälper långväga gäster att utforska stan och fylla på med nya anledningar att stanna lite längre.

– Göteborg förtjänar verkligen epitetet barnens stad och i år blir äventyret ännu roligare, säger Niclas Eklund.

Info: www.goteborg.com

“Family Boat Building-evenemang” är vanliga i USA, men har förmodligen aldrig genomförts i Sverige. Det vill arrangörerna av Kalmar Båtmässa ändra på. På två dagar ska barn och ungdomar från stadens fritidsgårdar bygga en egen kanot, som de sedan sjösätter och tävlar med på mässans tredje och sista dag.

“Barn bygger kanot” är en av många aktiviteter som hålls i samband med Kalmar Båtmässa. På lördagen blir det t.ex. en seglingsregatta, Calmar Nyckel, som arrangeras av Segelsällskapet Vikingarna. Under helgen blir det också föreläsningar på Linnéuniversitetet, prova-på-aktiviteter för stora och små samt uppvisningar av bl.a. Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och Brandkåren.

– Det är nog framför allt bredden som gör vår mässa unik, säger projektledaren Maria Sampson.

– Här hittar båtfantasterna de senaste trenderna och tillbehören samtidigt som hela familjen kan ha en rolig dag tillsammans.

Den som vill kan också uppleva historiens vingslag. I Tullhamnen, i anslutning till mässområdet, kan du gå ombord på Kalmars egen medeltidsreplik Aluett och känna hur det var att segla med råsegel. Och varför inte göra ett besök på Kalmar läns museum? Där finns utställningen om regalskeppet Kronan, ett av stormaktstidens största skepp, som kantrade ocn sjönk utanför Ölands kust 1676. Under båtmässan hålls tre olika guidningar.

Navet i mässan är försäljning av båtar och tillbehör och Maria Sampson berättar att listan med utställare hela tiden fylls på.

– Flera av de största båtmärkena finns representerade. Nu börjar vi också få in begagnade båtar. I takt med att de kommer in lägger vi ut annonser på båtmässans webbplats, berättar hon.

Kalmar Båtmässa genomförs för första gången, men tanken är att evenemanget ska bli årligen återkommande. Arrangörer är Destination Kalmar, Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering.

Tid: 27–29 maj
Plats: Kalmar Gästhamn

Se hela programmet:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Undermeny-1/

Se listan med utställare:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Utstallare/

Se båtmärken som finns representerade på mässan:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Batmarken-pa-massan/

Se listan med föreläsningar:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Forelasningar/

Loick och Bruno Peyron ses sällan tillsammans i seglingsammanhang, men i år har de för första gången gått ihop i ett försök att leda ett franskt lag till seger i America’s Cup. Detta är förmodlingen deras största utmaning hittills. CNNs Shirley Robertson får i månadens avsnitt av CNNs MainSail följa bröderna på deras försök och få en unik inblick i deras liv och deras nuvarande projekt.

Missa inte när bröderna Peyron går samman för att ta sig in i en del av segling där Frankrike aldrig dominerat hittills.

Torsdag 19 maj kl 1230 och 1930 CET
Lördag 21 maj kl 0830, 1700 och 2430 CET
Söndag 22 maj kl 0530, 0930 och 2030 CET

För mer information besök cnn.com/mainsail

Den 1:a juni öppnar Point65 Rental Center på Fejan i Stockholms norra skärgård i det vackra Roslagen. En av Sveriges absolut vackraste platser för paddling. Här satsar vi övervägande på uthyrning och turer. Med en stor hyrflotta med övervägande havskajaker i både plast och glasfiber, alla splitternya, kan Point 65 Rental Center – Fejan erbjuda något av de mest exklusiva paddlingsupplevelser i Sverige.

Övriga orter med ett Point 65 Kayak Rental är:

Stockholm/Solna
Malmö
Norrköping
Göteborg
Gävle,
Saltsjö Duvnäs
Rungstedt Havn i Danmark

Point 65 Rental Fejan har ett helt suveränt läge som man enkelt når med en haltimmes färje-tur ut i Roslagens Skärgård.Här stannar även Blidösundsbolagets färjor som går från Strömkajen utanför Grand Hotell.

Scania inleder nu en satsning på försäljning inom ytterligare segment av den indiska marknaden. Satsningen omfattar såväl lastbilar som stads- och långfärdsbussar, liksom industri- och marinmotorer. Ett nytt bolag har bildats: Scania Commercial Vehicles India.

− Det finns idag en ökande efterfrågan på fordon och motorer av den kvalitet och prestanda som Scania står för. Inom den kommande femårsperioden räknar vi med att kunna nå en försäljning av närmare 2 000 lastbilar, 1 000 bussar och 1 500 motorer om året, säger Martin Lundstedt, Executive Vice President och ansvarig för Scanias försäljning och marknads¬föring.

En fortsatt god ekonomisk tillväxt, exportindustrins utveckling, utbyggnaden av motorvägar och logistiksystem är faktorer som ligger bakom Scanias beslut att öka närvaron på den indiska marknaden.

Scania Commercial Vehicles India påbörjat arbetet med att etablera en anläggning för påbyggnad och utrustning av kompletta fordon samt ett reservdelslager i landet.

− Att ha detta på plats är en grundläggande förutsättning för att starta försäljningen av våra fordon och motor, säger Henrik Fagrenius, vd för bolaget.

Scania kommer under andra halvåret att sätta ett mindre antal bussar och lastbilar i testdrift hos utvalda kunder på den indiska marknaden.

− Det finns potential för att bredda vårt befintliga utbud av lastbilar till gruvindustrin men även inom andra delar av anläggningssegmentet, liksom lastbilar för tunga specialtransporter på väg. Inom bussegmentet bilar ser vi en möjlighet till försäljning av bussar både för stadstrafik och långväga linjetrafik, säger Henrik Fagrenius.

Scanias anläggningsbilar introducerades på den indiska lastbilsmarknaden 2007 i samarbete med Larsen & Toubro (L&T). Det indiska bolaget har framgångsrikt etablerat Scanias tunga tipplastbilar inom gruvindustrin och har idag omkring tiotalet Scania-serviceverkstäder i anslutning till olika gruvor i landet.

− L&T kommer fortsatt att ha en viktig roll när det gäller Scanias försäljning och service på den indiska anläggningsmarknaden. Vår egna närvaro i landet kommer dessutom att stärka L&T:s position, eftersom bolagets Scaniakunder får tillgång till ett större modellutbud, kortare leveranstider och högre servicetillgänglighet, säger Henrik Fagrenius.

− I ett längre perspektiv kommer Indien att vara en betydande marknad för Scania. Vi tar nu nytt, viktigt steg in på marknaden och ser fram emot att växa och utveckla affären tillsammans med vår partner L&T, avslutar Martin Lundstedt.

Tusentals människor arbetar helt ideellt med fiskevårdåtgärder i svenska vatten. I Sportfiskeklubbarna sker mycket av detta ideella arbete. Sportfiskarnas fiskevårdsfond stöttar den ideella fiskevården. I år delar Sportfiskarna ut 230 000 kr.

Bland de projekt som får bidrag finns många olika typer av projekt riktade mot olika typer av vatten och fiskarter. Till exempel får Stenungsunds Sportfiskeklubb bidrag för artificiella rev i havet, Täby Fiskevårdsområdesförening får bidrag för lekgrynnor för gös i Stora Värtan, Lysekils Sportfiskeklubb får medel för biotopåtgärder i Orme å och Jönköpings Sportfiskeklubb får bidrag för decimeringsfiske av vitfisk i Ulvstorpssjön. Totalt får 10 olika projekt bidrag.

Sportfiskarna anser att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt både för hotade fiskbestånd och sysselsättningen.

– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården men också för Sportfiskebranschens framtid. Det är viktigt att komma ihåg att sportfiske är en av Sveriges bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Sportfiskebranschen är också en växande näring som omsätter miljarder samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och ekologiskt uthålligt, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

2011 års bidragstagare är:
• Stiftelsen för främjande av Önne ås fiskreproduktion – Biologisk återställning av Önne å
• Stenungsunds Sportfiskeklubb – Artificiella rev i havet på mellersta Västkusten
• Täby Fiskevårdsområdesförening – Lekgrynnor för gös i Stora Värtan
• Täby Fiskevårdsområdesförening – Biotopvård i Ullnabäcken
• Lysekils Sportfiskeklubb – Biotopvård i Orme å
• Jönköpings Sportfiskeklubb – Decimeringsfiske av vitfisk i Ulvstorpssjön
• Storöringens fiskeklubb, Sundsvall – Fiske- och fiskevårdsprojeketet ”Fiska med alla”
• Ystadortens Fiskevårds- och Sportfiskeförening – Biotopvård i Nybroån
• Artedi Fiske – Biotopvård i biflöden till Tidan
• Jumkilsåns Vattenvårdssällskap – Biotopvård i Jumkilsån

Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.

Bjuröklubb är i dag ett känt namn långt utanför Västerbotten. Men man nöjer sig inte med detta. Nu siktar Bjuröklubb på att visa sin lyskraft för hela Europa utifrån en förstudie som ska presenteras på söndag. – Vi har en unik destination som vi vill bruka, bevara och berika, berättar Staffan Markström, Arena Bjuröklubb, en av parterna i det nya lokala rådet för Bjuröklubb.

För att kunna samla information kring området, som är klassat som riksintresse för friluftsliv, kulturmiljövård och naturvård har en förstudie gjorts. Den pekar bland annat på en modell för samverkan och dialog mellan olika aktörer i områden i Västerbotten med stora natur- och kulturvärden som även har en turistisk potential, varav Bjuröklubb är en av dem.

En lyskraft som lockar

– Vi har tittat på hur det ser ut i dag och vilka utvecklingsmöjligheter som finns, förklarar projektledare Anders Esselin, och fortsätter:

– Förstudien har formulerat följande nyläge: ”År 2020 har Bjuröklubb en lyskraft som lockar besökare från hela Europa” utifrån ett antal faktorer, bland annat dess speciella atmosfär, spännande inre resor och tillgänglig natur och kultur.

Nytt lokalt råd

För att ta vara på naturen, historien och kulturskatterna som finns och för att utveckla området har det bildats ett nytt lokalt råd.

– Det är viktigt att det finns ett råd som har det övergripande ansvaret för att kunna öka samverkan mellan kultur, natur och turism för den här unika destinationen som vi har, sägerAnders Hellgren, vd Destination Skellefteå och en av representanterna i det nya lokala rådet.

Den 21-22 maj blir det familjefest vid Mälaren när Västerås Skärgårdsdagar och en flytande båtmässa arrangeras vid Färjkajen. Västerås Skärgårdsdagar anordnas för andra året i rad och har i år utökats med en flytande båtmässa vid gästhamnen.

– Förra årets Skärgårdsdag blev väldigt uppskattad och eftersom vi vill fortsätta att sätta fokus på båtlivet och aktiviteter kring Mälaren utökar vi med en dag och anordnar en flytande båtmässa i samband med evenemanget säger Jan Johansson, Marknadsföringschef på Västerås & Co.

Ett 15-tal utställare kommer att finnas på plats med båttillbehör och båtar och ett 50-tal begagnade och nya båtar kommer att kunna ses och provköras under dagarna. Det kommer även att finnas möjlighet att prova på en mängd aktiviteter med anknytning till Mälaren.

Delar ur programmet; Turer med RIB-båtar, taxibåten, fartyget Napoleon och med Lowrance Zodiac R.I.B som scannrar Mälarens botten. Testa jollesegling, kajakpaddling och vindsurfingsimulator. Uppvisning av racerbåtar och sjöräddningen. Modevisning med Maria Montazami på Tullhus Terrassen. Ponnyridning, ansiktsmålning, baklucke-loppis och tipspromenad samt visning av gamla vackra träbåtar och gamla bilar. Mattävling med lokala ”kändisar” där Västerås Grillmästare utses samt möjlighet att köpa färsk fisk

Fri entré
Tid: 21-22 maj. Öppettider: 10-16
Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn
Björks Buss bjuder på gratis buss till Färjkajen den 21:a maj.

Fullständigt program för Västerås Skärgårdsdagar och avgångstider för bussresor:
http://www.vasterasmalarstaden.se/sv/vasteras_skargardsdagar__amp__flytande_batmassa_21_22_maj_a2635_s640.html

Båtmässan arrangeras av Västerås & Co i samarbete med aktörer från näringslivet.

NCC Construction Sverige sanerar all mark på Beckholmen intill Djurgården. Ön med de välkända giraffkranarna har varit en industriholme i 400 år och är svårt förorenad av miljögifter. NCC byter ut 100 000 ton jord. Uppdragsgivare är Kungliga Djurgårdens förvaltning och NCC:s order är värd 85 Mkr.

Århundraden med beck- och varvsindustri på ön har lämnat tonvis med bly, kvicksilver och tjära i marken som utsöndras i Saltsjön. NCC byter ut upp till tre meter av det översta jordlagret på den 50 000 kvadratmeter stora ön. Vid varvsområdet byts marken ut ända ner till havsytan och på sina ställen även under vattnet.

– Det här är ett unik och omfattande jobb. Vi gräver upp och transporterar bort 100 000 ton förorenad jord och fraktar tillbaka och lägger dit lika mycket ren jord. Alla transporter sker med båt mellan Beckholmen och Nacka, säger affärschef Johanna Ågren, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen.

NCC anlägger stålsponter på vissa platser för att kunna ta bort föroreningar djupare ner i holmen. Under saneringen ska NCC även riva, flytta och lägga om ledningarna i marken och riva eller flytta en mängd små byggnader som skjul, utedass och tvättstugor. De som är i dåligt skick rivs, andra flyttas under tiden. Delar av bostadshusen evakueras. Arbetet samordnas så att öns tre varvsföretag ska kunna arbeta som vanligt under tiden.

“Att ligga steget före är en del av vår dagliga verksamhet”, skriver International Färg AB i ett pressmeddelande. Detta med anledning av en pågående debatt om zinkoxid i bottenfärger för Östersjön. International Färg AB ser på Kemikalieinspektionens (KEMI) senaste rapport om att förbjuda förekomsten av höga halter zinkoxid i vissa bottenfärger som en del av del normala verksamheten där nya utmaningar hör till vardagen.

Förbudet är planerat att träda i kraft i september 2011. Båtliv skriver mer om det i nr 3, som gavs ut i början av maj.

– Diskussionen kring zinkoxidens effekt i bottenfärger är ingenting nytt för oss, det är en fråga vi aktivt följt. Oavsett om branschen beslutar sig för att överklaga beslutet att förbjuda zinkoxid eller inte, kan vi försäkra våra kunder om att International Färg AB är ett företag som kommer att fortsätta leverera effektiva och fungerande bottenfärger samtidigt som de uppfyller alla nya regler och krav, säger Joakim Sandgren, försäljningschef hos International Färg AB.

International Färg AB har lång tradition av att utveckla nya innovativa produkter och att reagera på nya krav är ingenting nytt. För cirka 100 år sedan utvecklade International Färg AB den första bottenfärgen som byggde på ett kontrollerat läckage av biocider och 1974 lanserade företaget världens första självpolerande SPC bottenfärg (Self Polishing Copolymer).

Att uppfylla alla krav och att ligga före nya regler är ett huvudfokus inom verksamheten; International Färg AB var det första färgföretaget att gå ifrån TBT-färgerna (tributyltenn) och har alla förutsättningar att möta nya utmaningar som ställs av regeringar och myndigheter världen runt genom att ligga i framkant med nya teknologier.

När strängare regler träder i kraft och fokus ökar på hållbara produkter står det klart att framtidens leverantörer måste erbjuda en rad olika möjligheter för båtägarna, från biocidfria tekniker till polerande båtbottenfärger och biocidprodukter.

– Oavsett vilken teknik som används eller vilka restriktioner och regler som införs, kommer International Färg AB att fortsätta leverera produkter av världsklass till våra kunder, säger Sandgren.

Hälften av alla i Norden dricker mer kaffe på semestern än under resten av året och 48 procent av svenskarna uppger att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester. Det visar en ny nordisk studie*, med 4 000 respondenter, från NESCAFÉ Dolce Gusto. I Sverige svarade 27 procent att det är extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe under sommarledigheten då de oftare har gäster.

Pressrelease:

Vi nordbor älskar vårt kaffe och inte ens under sommarsemesterns ibland något enklare livsstil på landet, båten eller i husvagnen vill vi göra avkall på vårt kaffe. Undersökningen av kaffevanor på semestern visar att runt hälften av alla till och med dricker mer kaffe när de är lediga än när de jobbar eller studerar. Hela 53 procent i Sverige svarar att de dricker mer kaffe på semestern.

En majoritet uppger också att de till och med vill ha ännu bättre kaffe under sommarledigheten: 48 procent av svenskarna svarade att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester.

– Undersökningen visar att kraven på variation och kvalitet i kaffedrickandet är än viktigare på semestern. Med NESCAFÉ Dolce Gusto kan alla enkelt ta med sig sitt favoritkaffe, vare sig det är en slät kopp kaffe eller specialkaffe, till sommarstugan, båten eller husvagnen, säger Anne Borghegn, nordisk chef på Nestlé för NESCAFÉ Dolce Gusto.

Viktigt med kaffevariationer vid semesterns middagsbjudningar
Alla har dock inte samma förutsättningar att göra lika gott och varierat kaffe på semestern som de har hemma till vardags. 16 procent i Sverige, 21 procent i Finland, 18 procent i Danmark och 15 procent i Norge uppger att de skulle dricka mer kaffe på semestern om de hade tillgång till bättre kaffe. Kaffe spelar också en social roll, inte bara på arbetsplatser och skolor utan även på semestern. 27 procent av svenskarna, 21 procent av norrmännen, 17 procent av finländarna och 14 procent av danskarna svarar att de oftare har gäster på besök och då blir det extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe.

– Idag är vi vana att kunna ta med oss vår livsstil vart vi än åker och kaffevanor bryts inte lätt. När man ofta har gäster på besök under semestern vill man naturligtvis kunna erbjuda ett lika gott kaffe som hemma. Det kan man med NESCAFÉ Dolce Gusto, säger Anne Borghegn.

NESCAFÉ Dolce Gusto har 15 bars tryck, samma som många professionella maskiner på café, för bästa smak vid kaffebryggning och i kombination med mjölk i kapselform kan alla utan krångel bjuda på smakrikt bryggkaffe, espresso, perfekt skummad cappuccino, latte macchiato, varm choklad och många fler varianter. Inför sommaren finns kapslarna NESCAFÉ Dolce Gusto Nestea och Cappuccino inte bara i webbutiken utan även i detaljhandeln. Sammanlagt finns över 20 olika smaker till försäljning i detaljhandeln eller i webbshopen www.dolce-gusto.se.

* Undersökningen är gjord av undersökningsinstitutet Snabba Svar som samlat in svar från tusen personer per land (Sverige, Norge, Danmark, Finland) i en webbenkät om kaffekonsumtion på sommarsemestern.

Info: www.dolce-gusto.se

Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Pater Noster, har slutit ett nytt hyresavtal. Entreprenören som ska driva fyrplatsen på Hamneskär heter Niklas Amundson och härstammar från närbelägna Marstrand. Niklas kommer att driva pensionat-, kurs- och konferensverksamhet på Pater Noster – ett koncept som stämmer väl in på SFV:s ambition om att tillgängliggöra kulturarvet för allmänheten.

Hamneskär och Pater Noster ligger knappt en mil, ungefär fem distansminuter, från Marstrand i Tjörns kommun i Bohuslän. Pater Noster är en av Sveriges mest omtalade fyrar. Särskilt uppmärksammandes fyren 2002 då den 120 ton tunga och 32 meter höga fyren togs iland för att repareras, återsättas och sedan återtändas 2007.

– Vi är glada över att från och med juni få hälsa Niklas Amnundson välkommen som hyresgäst. Niklas har arbetat 20 år inom kustbevakningen men är även verksam som marin målare. Han har båtförarbehörighet att transportera passagerare och är van dykare. Två kunskaper som kommer väl till pass när man ska driva verksamhet på Hamneskär. Samarbeten med dykare och dykföretag har redan inletts och kommer att bli ett bra komplement till pensionat-, kurs- och konferensverksamheten, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

I samband med reparationen av Pater Noster – ett samarbete mellan flera offentliga och privata aktörer och frivilligorganisationer – rustades även fyrbebyggelsen upp till bra hotellstandard. Tanken är att besökaren ska kunna bjudas på en helhetsupplevelse på ön som innefattar både dags- och kvällsaktiviteter plus övernattning för den som önskar.

– Intresset för Pater Noster är stort. Vi hade en hyresgäst på Hamneskär till september förra året. Vi hade säkert haft möjlighet att sluta ett nytt hyresavtal tidigare om inte den stränga vintern kommit emellan. Isen och kylan har omöjliggjort utfärd för att visa ön för spekulanter. Det är en del av charmen men också svårigheten med att förvalta öar, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Fakta Hamneskär/Pater Noster
Hamneskär är en av landets cirka 1 700 kronoholmar – öar som ägs av staten, förr kallad kronan. De tillhörde kronan redan på Gustav Vasas tid och förmodligen även dessförinnan.

Hamneskär ingår i Pater Nosterskären och har givit fyren dess namn. Pater Noster tändes 1868 och bemannades av personal som bodde på ön. År 1977 släcktes Pater Noster och ersattes av kassunfyren Hätteberget. Efter 30 år i mörker kastar nu Pater Noster åter sitt sken över havet. Fyren återinvigdes 26 september 2007 efter en grundlig renovering på fastlandet.

Foto: Bert Leandersson.

Seglaren Thomas Jundt satsar på en ny och spännande mast till sin nya båt inför årets kappseglingssäsong. Siktet är inställt på rekordsnabb segling.

Masten på denna extrema enskrovsbåt med väldigt gott om segel har konstruerats med de senaste America’s Cup-båtarna som inspiration. Det är en solid kolfiberrigg, ungefär samma som på båtarna i “Little America’s Cup” C-Class.

Mirabaud LX är den andra båten på Genevesjön som får en vingmast av de här typen. För 19 år sedan testade en annan seglare, Philippe Stern, en liknande konstruktion på sin båt Altair XII.

Mirabaud LX sjösattes i april 2008 och har varit föremål för konstanta förbätrringar. Det omfattar bland annat nya utriggare, nya segel, och en rad förändringar av skrovet.

Mirabaud LX vann sin kategori i 2010 International Speed Week i Weymouth, där för-OS ska seglas i augusti i år. Båten nådde en genomsnittlig fart på 23,24 knop med toppfarten 25,8 över en sträcka på 500 m. Båten håller även rekordet på sträckan Geneve–Rolle–Geneve från 2009 med en tid på 3h 43′ 47” i enskrovsklassen.

Tekniska specifikationer:
Längd: 10 m
Skrovlängd: 8,5 m
Bredd: 5,4 m
Vingyta: 17 kvm
Vingens vikt: 29 kg
Segel kryss: 26 kvm
Segel undanvind: 49 kvm
Deplacement: 170 kg

Foto: Juergkaufmann.com.

Båttillbehörskedjan Hjertmans satsar på att lansera ett eget varumärke. – I en allt hårdnande konkurrens gäller det att se framåt, för att förstärka vår konkurrenskraft har vi valt att satsa på och utveckla ett eget varumärke som skall komplettera de starka varumärken som vi idag säljer, Vårt nya varumärke MultiMarine skall stå för kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser, allt för att möta lågpriserbjudande från handel utanför båtbranschen, säger Håkan Gendenberg, ansvarig för sortiment/försäljning inom Hjertmans.

– Vi har valt att satsa på kemsektorn först säger Håkan, en svensktillverkad produktserie där våra kunders behov har fått stå i centrum för produktutvecklingen.

De första produkterna i MultiMarine serien är; Båtvätt, Teak Oil, Teak Cleaner, Vattenlinjetvätt, Snäckborttagare, Wax och Polish, inom serien finns också högkvalitativa Oljor, Glykoler och Zinkanoder.

Info: www.hjertmans.se

MSC Cruises nya Kryssningsbarometer visar att intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt bland svenskarna. 61 procent kan tänka sig att ersätta en charterresa eller en skidsemester på vintern med en kryssning på varmare breddgrader. Nya siffror från European Cruise Council bekräftar trenden från MSC Cruises Kryssningsbarometer: det finns en stor potential för kryssningar på den svenska marknaden med Medelhavet som fortsatt växande destination.

MSC Cruises Kryssningsbarometer* är en årlig undersökning genomförd på uppdrag av MSC Cruises under våren 2011 bland reseintresserade i Sverige, Norge och Danmark. Enligt undersökningen uppger 61 procent av svenskarna att de kan tänka sig en kryssning som alternativ till en skidsemester eller en charterresa på vintern.

Av de tillfrågade med som har barn kan hela 58 procent tänka sig att åka på kryssning tillsammans med barn eller barnbarn. Enligt de tillfrågade beror det ökade intresset för kryssningar till största del på rekommendationer från bekanta, samt att reseformen är tilltalander. För över hälften av alla tillfrågade är Karibien drömdestinationen för en kryssning, följd av Medelhavet. Undersökningen visar också att många associerar en kryssning med avkoppling och vila och att det finns mycket många aktiviteter ombord för alla åldrar. 47 procent av de tillfrågade svenskarna tycker även att en kryssning är en bra reseform för att fira högtidsdagar med hela familjen.

– Svenskarna har upptäckt att en kryssning är en utmärkt semesterform. Att få se många olika platser under bekväma reseformer och samtidigt ha möjlighet till en mängd olika aktiviteter och bekvämligheter för alla åldrar ombord, allt från spa-behandlingar till sportanläggningar och barnaktiviteter, gör kryssningar till en perfekt familjesemesterform för hela familjen, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Intresset för kryssningar har vuxit lavinartat i Sverige de senaste åren men marknaden är ännu långt ifrån mogen. Nya siffror från European Cruise Council (ECC) visar att kryssningsfrekvensen, det vill säga hur många som kryssat i förhållande till antal invånare, ligger på 6 personer pe 1 000 invånare i Sverige. Det kan jämföras med samma frekvensen i England som ligger på 24 per 1 000 invånare. Rapporten visar också att Medelhavet som kryssningsdestination fortfarande växer starkt bland svenskarna.

– De senaste siffrorna från ECC visar tydligt att det finns stor potential för kryssningar på den svenska marknaden, säger Claes Tamm. Det är också roligt att se att Medelhavet fortfarande har en stark tillväxt som kryssningsdestination eftersom det är där MSC Cruises har det sitt största utbudet, inte minst under sommaren då intresset för Medelhavskryssningar är som störst, säger kommenterar Claes Tamm vidare.

*Källa: webbundersökning av resvanor i Skandinavien gjord av Netigate i mars 2011 på uppdrag av MSC Cruises

Info: www.msccruises.se

Tillströmningen är fortsatt stor till Göta kanalbolags slusskurser. För fjärde året i rad erbjuder Kanalbolaget, i samarbete med Medborgarskolan, kurser i slussning för båtägare. Årets kurser har snabbt blivit fullbokade. – När vi startade slusskurserna visste vi inte hur stort intresset skulle vara, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

– Vi är därför mycket glada över att slusskurserna fått ett så stort gensvar. Många som planerar att gå Göta kanal med egen båt, kan känna en viss osäkerhet för hur slussningen går till. Att få möjlighet att träna innan, har visat sig populärt. Det är extra roligt att även långväga deltagare har hittat hit i år, bland annat från stockholmsområdet, Värmland och Hälsingland, säger Anna Meyer.

Nu är det dags för årets slusskurser, som äger rum på följande tider och platser:

Bergs slussar
onsdag 18/5, kl 18-21
lördag 21/5, kl 10-13

Sjötorp
Lördag 21/5, kl 9-12

Info: www.gotakanal.se

Foto: Göta kanal.

Det blev en succéartad premiär för Strömmingsloppet lördagen den 14 maj. Givetvis uppstod ett antal barnsjukdomar men inga allvarliga som inte kunde lösas på plats. Damer och herrar, födda mellan 1936 och 2002, som sprang Strömmingsloppet mötte ett vårvacker Vaxholm. Det var soligt, lätt bris och runt 16 grader i luften – perfekt väder för löpning. Idel positiva och glada miner längs banan.

Arrangörernas strävan att ha hög miljöfokus har innefattade flera steg under projektets uppbyggnad. Några av dessa steg var bl a att anlita sophantering genom Sita, årets avfallsbehandlare 2010, ekologisk dryck till löparna från Saltå Kvarn, Ekologiska/ fairtrade bananer delas ut vid målet, och all tryckt media trycktes på miljövänligt papper. Det hårda miljösattsningen belönades genom att Stiftelsen Håll Sverige Rent miljödiplomerade loppet. Det innebär att Strömmingsloppet är det enda miljödiplomerade löparloppet i Stockholm. Martin Karlsson från Stiftelsen Håll Sverige Rent överräckte diplomet till Nicole Rimér, en av arrangörerna från Strömmingsloppet. Det markerade invigningen av loppet.
Strömmingsloppet har även adderat till en välgörenhetsaspekt till loppet. För varje deltagare som anmälde sig gick 100 kr till Wateraids arbete för rent vatten och sanitet, denna gång till Wateraids projekt i Bangladesh. Loppet lockade 279 motionärer som vardera gav 100 kr av anmälningsavgiften till Wateraid. Totalt gav Strömmingsloppet 27 900 kr till projektet i Bangladesh.

– För oss på WaterAid innebar loppet en flygande start på vårt nya projekt i Bangladesh. Med pengarna från loppet kommer vi kunna göra mycket nytta, säger Daniel Holking, kommunikatör på WaterAid Sverige

Fantastiska priser från Vaxholms företag
Loppet var uppdelat i två distanser. En lite kortare bana på 5 km och en längre bana med lite mer kuperad terräng på 10 kilometer. För varje distans belönades de tre bästa inom Herr och Dam. Som prisutdelare hade Strömmingsloppet engagerat Blossom Tainton vars tidning Blossom Magazine också var med som en av sponsorerna av loppet.

Priserna som delades ut kom främst från företag i Vaxholm. Vad sägs om skärgårdssegling ombord på en 50-fots segelbåt för två från OUT Seglingsevenemang AB, uthyrningspaket och introduktionskurs från Vaxholms Kanotsällskap, litografier från Lena, Gösta och Emilia Linderholm, julbord för 2 personer på Vaxholms Kastell, en veckas matkasse från Ecoviva och en fototavla från Copyshop.

Kommentarer om Strömmingsloppet

– Jag springer runt 5-6 lopp per år och Tjurruset är nog favoriten. Gillar konceptet med lokala lopp och hoppas verkligen att det blir ett lopp nästa år också, säger Magnus Bokström.

– Blev värvad av en kollega som vurmar för det här loppet, säger Annika Elmén. Jag hade hoppats på en lite bättre tid men terrängen spelade in. Det är en underbar miljö att springa i så jag återkommer nog nästa år också. Då blir det en mil.

– Vi springer inte för någon klubb utan mest för att det är kul, berättar syskonen Gustav och Lina Niland. Vi såg en annons i Runners World och anmälde oss. Jag (Gustav) sprang 10 km och Lina 5 km. (Gustav var också en av de som vann en litografi av Gösta Linderholm under prisutdelningen efter loppet.)

FAKTA
Strömmingsloppet – Sveriges första miljödiplomerade löpartävling!

Dag: Lördagen den 14 maj 2011
Klasser: 5 km & 10 km, herr och dam
Start: kl 11.00
Antal anmälda: 279

Resultat:
I herrklassen 10 km segrade Fredrik Tedborn med tiden 00:37:59.
I damklassen 10 km segrade Charlotte Karlsson med tiden 00:41:08.
I herrklassen 5 km segrade Christian Ahlsén med tiden 00:18:42.
I damklassen 5 km segrade Cecilia Fochsen med tiden 00:20:49

För hela resultatlistan, besök http://www.strommingsloppet.se/Resultat.html.

Välgörenhet: 25 % av deltagaravgiften går till WaterAid. Det innebär totalt
27 900 kr (279 x 100 kr) .

Arrangörer:

Nicole Rimér

Johan Karlöf
Helena Thunblad

Arrangörernas strävan att ha hög miljöfokus har innefattade flera steg under projektets uppbyggnad. Det hårda miljösattsningen belönades genom att Stiftelsen Håll Sverige Rent miljödiplomerade loppet redan nu första året. Det innebär att Strömmingsloppet är det enda miljödiplomerade löparloppet i Stockholm.
Strömmingsloppet har även adderat till en välgörenhetsaspekt till loppet. För varje deltagare som anmälde sig gick 100 kr till Wateraids arbete för rent vatten och sanitet, denna gång till Wateraids projekt i Bangladesh. Loppet lockade 279 motionärer som vardera gav 100 kr av anmälningsavgiften till Wateraid. Totalt gav Strömmingsloppet 27 900 kr till projektet i Bangladesh.

– För oss på WaterAid innebar loppet en flygande start på vårt nya projekt i Bangladesh. Med pengarna från loppet kommer vi kunna göra mycket nytta, säger Daniel Holking, kommunikatör på WaterAid Sverige.