nyhetstest

Upphäv eller gör om den nya sjöfyllerilagen! Lagstiftarna har inte tagit hänsyn till de förhållanden som råder till sjöss och i skärgården, det säger Gustav Andersson, som på lördag besöker Skärgårdsmässan för att diskutera hur de nya reglerna i sjöfyllerilagen slår mot skärgårdsbefolkningen.

Pressrelease:

Gustav Andersson (C) miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting har motionerat till Centerpartiets riksstämma i höst om att göra om sjöfyllerilagen eller upphäva de nya tilläggen till lagen. Sommaren 2010 infördes ett antal tillägg till sjöfyllerilagstiftningen som bland annat innebar en sänkning av promillegränsen från 1,0 till 0,2, och att straffansvaret utvidgades till att inte bara gälla den som framför båten utan även de för personer ombord med ”uppgifter av väsentlig betydelse för sjösäkerheten”.

Enligt Andersson har lagstiftaren har inte tagit hänsyn till de förhållanden som råder till sjöss och i skärgården och den nya lagstiftningen är oskälig av flera anledningar:

De flesta olyckor till sjöss sker med andra typer av båtar än de båtar tilläggen avser

Den medför en rättsosäkerhet då fler än den som framför båten åläggs straffansvar

Lagen likställer biltrafik och sjötrafik genom att införa samma promillegräns, trots att omständigheterna på vägar och till sjöss är väldigt olika

Krånglet som sjöfylllerilagen medför drabbar också besöksnärningen, som är av stor betydelse för en levande skärgård. Av rädsla och osäkerhet väljer färre att besöka skärgårdens restauranger för att avnjuta ett glas vin till middagen.

– Den nya lagstiftningen tar inte hänsyn till de förhållanden som råder i skärgården och till sjöss. Centerpartiets grundinställning är att minimera regler, krångel och byråkrati. Sjöfyllerilagen krånglar inte bara till sjö- och ölivet för människor utan hindrar också skärgården från att utvecklas, säger Gustav Andersson (C) miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Gustav Andersson finns med på Skärgårdsmässan lördag 28 maj.

Foto: Centerpartiet.

Kommentarer

Olof Malmlöf 18:27:17 2011-05-27

Håller helt med. Det är bara i det präktiga landet Sverige som man är "full" vid 0.2 promille. En lag som är onödig, gör båtförare kriminella för de tagit två glas vin och som helt saknar empiriskt stöd i statistik och forskning. Nykterhetsivrare utan kunskap om båtliv slår sig samman med Kustbevakningen som strävar att rättfärdiga sina arbeten. Sakkunniga som sjörättsprofessor Hugo Tiberg går så långt att han kallar lagen förnedrande. Märkligt att en regering där flera partier betonar individens ansvar har släppt igenom denna bisarra lag. Skönt att sådan som Gustav nu drar i "sunda förnuftets" broms!

Claes Johnson 13:38:58 2011-06-08

Valrösten går från Moderaterna till Centern! Verkar som det enda förnuftiga folkliga partiet.

Conny W 14:16:37 2011-08-18

Läste artikeln av Hugo Tiberg i DN. Denna lag bör rivas upp och en återgång till tidigare ordning och regler måste ske snarast. Kustbevakning och sjöpolis lobbar för att få åka runt i snabba dyra båtar och stoppa människor som inte utgör någon fara för någon annan. Man kan undra varför det tycks lobbas att det köpas in dyra båtar till sjöpolisen i Vänern och Vättern dessa pengar skulle kanske vara bättre använda till att bekämpa verkliga brott somm till exempel organiserad brottslighet, eller båtmotorstölder. Såg att en båtägare stoppats i Vättern med 0.22 promille stackars sate. Ser oxå hur OAXENS krog stänger undrar om det kan något med denna underbra lag att göra? Finns det något parti som är emot denna lustiga lag.

Peter Eriksson 10:36:49 2011-09-02

Nu i sommar hände en rolig sak. Jag och min familj låg med vår båt i en gästhamn. Då kom en motorbåt i 7 metersklassen in och la till bredvid våran. De blåste lite grann och tyvärr klarade inte skepparn av detta så hans båt "hoppade" in med bresidan in i våran badbrygga. Skepparn, som av övriga ombord, kallades "morfar" mötte mig sedan på bryggan med en starköl i handen, lite så där lagom,härligt lullig som man blir om man kör båt i solskenet och dricker öl. -Gick det bra med din båt, frågade han.
-Jorå, grabben höll bara att få armen i kläm, men annars blev det inga skador på båten. Vi skrattade sedan gott åt det hela och morfar bjöd på en ljummen Norrland dynamit som plåster på såren.Ungarna måste väl för fan lära sig att se upp när de är i båten!Skål och tack för ännu en härlig båtsommar, morfar.Hoppas vi möts igen.

Watski 2Star är i full gång och arrangörerna har lagt ut riktigt bra information på sin hemsida. Håll utkik och kolla både filmer och bilder hela tiden på den här sajten: http://www.watski.se/world/

l helgen avgörs vilken seglare som kniper den sista platsen till Stena Match Cup Sweden, VM-deltävlingen i World Match Racing Tour. GKSS Spring Cup i Långedrag är kvaltävlingen där världsnamn i matchracing från fem nationer utmanas av svenska ungdomar som fått en ny stjärncoach – Magnus Holmberg.

För 17 år sedan grundade Magnus Holmberg matchracingtävlingen Match Cup Sweden i Marstrand och har seglat tävlingen varje år sedan dess. Nu byter han styrpinnen mot pekpinnen. America’s cup-skepparen och matchracingveteranen har startat en elitskola för unga tjejer och killar i GKSS som kan bli Sveriges nya världsstjärnor i matchracing och kölbåtssegling.

– Vi vill fånga upp ungdomar som slutar med jolle och ge dem en chans att göra elitkarriär i större båtar och stora sammanhang. Idén är en elitsatsning som ger dem rätt förutsättningar, råd och coachning i matchracing och havskappsegling, förklarar Magnus Holmberg som initierat satsningen i samarbete med GKSS, Svenska Seglarförbundet och Layline Partners

– Jag har ställt mig frågan varför det inte kommer några nya unga besättningar till Stena Match Cup Sweden? Svaret är att ingen har hjälpt dem förut. Min förebild för satsningen finns i Nya Zeeland, där liknande elitsatsningar fött mängder av stjärnor till America’s Cup, World Match Racing Tour och Volvo Ocean Race. Det är mitt mål, säger Magnus Holmberg

I helgen får två manliga ungdomsbesättningar som rankas som nr 88 och 97 i världen chansen att visa vad de lärt sig på träningen med Magnus. Unga skepparna Victor Ogeman och Viktor Cukierman med sina team från GKSS matchas fram av Magnus för att konkurrera om kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden 4-10 juli. De ställs mot ett gäng vindbitna och salta världsstjärnor från fem länder, bl a Reuben Corbett, Nya Zeeland, Staffan Lindberg, Finland, Keith Swinton och David Chapman från Australien, och Match Cup-segraren från 2009, Mattias Rahm.

GKSS Spring Cup pågår lördag och söndag i Långedrag. Segraren vinner kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden, men vinner Mattias Rahm, så blir det tvåan, eftersom Mattias är direktkvalificerad.

Mer information finns på http://www.gkss.se/springcup

Info: www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Både Mekonomen Sailing Team och Johnie Berntssons team är med bland de bästa båtena i pågående Match Race Germany. Regattan, som hålls i Langenargen, leds dock av Francesco Bruni före Damien Iehl.

Vindarna har varit oberäkneliga för seglarna, som säkert har upplevt förhållandena som frustrerande. Men det var ändå Bruni som drog det längsta strået vid de inledande kvalificeringarna.

Följ seglingarna på den här länken: http://www.wmrt.com/

Bilderna visar dels Mekonomen Sailing Team med skeppare Björn Hansen, dels Johnie Berntsson.

Ställningen efter första kvalificeringsseglingen:
Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing Team 5-0
Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team 5-1
Phil Robertson (NZL) WAKA Racing Team 4-1
Jesper Radich (DEN) Adrian Lee & Partners 3-2
Mathieu Richard (FRA) – French Match Racing Team 3-2
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team 3-3
Eric Monnin (SUI) – Team Okalys Corum 3-3
Eugeney Neugodnikov (RUS) – Team Synergy 3-3
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing 2-3
Johnie Berntsson (SWE) – Berntsson Sailing Team 2-4
William Tiller (NZL) – Full Metal Jacket Racing 0-5
Stefan Meister (GER) 0-6

Sjöhistoriska museet har k-märkt sju fritidsbåtar. Flera av ägarna kommer att få ta emot sina intyg under Skärgårdsmässan på lördag, bland andra Yoldias, Vidar III:s och Vindö 28:an Siestas. – Det är första gången en Vindö 28 blir k-märkt, det är en vanlig båttyp och extra kul eftersom Siesta är väldigt välbevarad, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Båtens skick och autenticitet är viktiga kriterier för k-märkningen. Men dokumentation av båten och dess historia är minst lika viktig.

– Det är detta som sätter båten i ett sammanhang och gör dess historia levande. Till exempel Yoldia som byggdes i Finland 1928. Hon smugglades till Sverige för att man ville undgå att betala av på krigsskadeståndet till Sovjet. Eller Pepita som byggdes för eget bruk av varvsägaren och hans son men som fick akterruffen modifierad eftersom sonen var så lång, säger Fredrik Blomqvist.

K-märkning av fritidsbåtar har skett på prov sedan 2009 för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

Projektet har varit mycket framgångsrikt. Hittills har 58 båtar k-märkts och fått mycket uppmärksamhet. Nu utvärderas projektet av Statens maritima museer i samarbete med ideella veteranbåtsföreningar och med ägarna till de båtar som blivit k-märkta. Inga ansökningar kommer därför att handläggas under hösten.

– Vi hoppas kunna permanenta den här typen av k-märkning och ta emot ansökningar igen under våren nästa år, säger Fredrik Blomqvist.

Intyg till flera av ägarna överlämnas under en ceremoni vid Skärgårdsmässan på Djurgården klockan 13 lördagen den 28 maj på mässans scen.

Kontakt:
Fredrik Blomqvist, intendent kulturarvsenheten
fredrik.blomqvist@maritima.se
Tfn: 08-519 549 38

Kristoffer Henrysson
kristoffer.henrysson@maritima.se
Tfn: 08-519 549 32

Här är en kort presentation av de sju senast k-märkta fritidsbåtarna.

Vidar III
Typ: Motorbåt, (s k salongsmotorbåt)
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1931, Allmags livbåtvarv, Orust
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Magnus Kaplan, tel 070-530 31 34, Eskilstuna, Södermanlands län

Vidar III från 1931 byggdes på Orust efter ritningar av C G Pettersson. Dess ägare har nyttjat båten på Västkusten, i Östergötland och Stockholm för att idag finnas i Mälarens vatten. Skrovet och exteriören har genomgått en föredömlig renovering, vilket gör att båten ser ut som den gjorde i början av 1930-talet.

Cobra
Typ: Segelbåt (Nordisk kryssare 5 ½)
Konstruktör: Bertil Bothén
Byggd: 1933, Hjalmar Johansson, Långedrag, Göteborg
Material: Trä (Mahogny)
Ägare: Mattias Gunnrin tel 073-55 83 798, Bromma, Stockholms län

Den nordiska kryssaren Cobra byggdes 1933 av Hjalmar Johansson i Långedrag. Den är en välbevarad segelbåt som trots sin ålder bara behövt några mindre reparationer genom åren. Även inredningen på båten är intakt sedan byggtiden. De förändringar som gjorts kan följas i dokumentationsmaterialet. Den nuvarande ägaren visar dessutom stort engagemang när det gäller att upprätthålla och klarlägga båtens historia.

Pepita
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Knut Ljungberg
Byggd: 1947, Arvidsson & söner, Färjenäs, Göteborg
Material: Trä (Furu)
Ägare: Patrik & Marie-Louise Larsson, tel 0303-22 68 84, 0733-65 55 75, Kärna, Västra Götalands län

Motorbåten Pepita byggdes av varvsägaren Sven Andersson och hans son. Båten är tack vare sina ägares engagemang och kunnighet mycket välbevarad. Minsta tillägg eller ändring av båten har noga övervägts och sedan tydligt dokumenterats. Trots att Pepita sålts vidare är de nya ägarna minst lika förtroliga med båten och dess historia som ursprungsägarna.

Vineta II
Typ: Motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1939 på Erikssons varv, Stallarholmen
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Tony Duda, tel 070-567 48 42, Huddinge, Stockholms län

Motorbåten Vineta II är en C G Pettersson-konstruktion byggd i Stallarholmen 1939. Båten har genomgått en upprustning under en lång följd av år. Nuvarande ägare har stor medvetenhet om att det traditionella underhållet är en ständigt pågående process för att levandegöra och bevara Vineta II. Båten är idag i ett gott och återställt skick. De mindre förändringar som gjorts kan ses som årsringar och del av båtens historia.

Ran
Typ: Motorbåt (Högsjöbåt)
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1933 av Olof Olsson på Saxemara båtvarv, Ronneby
Material: Trä (Ek och furu)
Ägare: Per-Olof & Ulla Lundgren, tel 076-81 51 651, Jönköping, Jönköpings län – båten finns i Ronneby, Blekinge län

Ran är en högsjöbåt som byggdes vid Saxemara båtvarv, Ronneby av Olof Olsson. Den har följt sina tre ägare i sydöstra Sverige och är nu åter i vattnen utanför Saxemara. Ran är välbevarad och väl underhållen och ägaren visar stort engagemang både för dess historia och för dess skötsel.

Siesta
Typ: Segelbåt (Vindö 28)
Konstruktör: Carl Andersson
Byggd: 1964 på Nötösunds varv
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Hans Lönn, tel 0704-80 63 95, Johanneshov, Stockholms län

Segelbåten (Vindö 28:an) Siesta tillhör en båtmodell som det tillverkats ganska många av. Idag är däremot antalet välbevarade båtar litet. Siesta är både i gott skick – och välbevarad – tack vare ett föredömligt underhåll. Även om båten seglats många säsonger finns såväl mast som motor kvar i original från 1964.

Yoldia
Typ: Segelbåt (yawl – liten havskryssare)
Konstruktör: Thomas Harrison Butler, modifierad av Bruno Mustelin
Byggd: 1928 på Åbo båtvarv, Finland
Material: Trä (Pitchpine)
Ägare: Rutger & Katarina Palmstierna, tel 070-356 07 66, Lidingö, Stockholms län

Yoldia är en segelbåt av typen yawl (liten havskryssare) byggd i ett exemplar redan i slutet av 1920-talet. Den för nordiska förhållanden unika båten är i väl underhållet skick – och nuvarande ägare är medveten om båtens speciella historia. Engagemanget är även tydligt i den föredömligt redovisade historiken – där familjeliv och världshändelser påverkat båtens öden.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Den första modellen i Widerfamiljen visas upp under Formel 1 i Monaco. Alla kanske inte har möjlighet att åka dit, men håll utkik längs kajerna när de snabba bilarna passerar längst in i hamnen så kanske ni ser denna spännande nya konstruktion. Wider 42 är en öppen daycruiser, utvecklad efter designidéer från konstruktören Tilli Antonelli och Fulvio De Simoni.

Wider 42 utsågs nyligen till “Best Nautical Project of the Year” vid Internautica Boat Show i Portoroz (Slovenien). Det nyetablerade företaget bakom båten satsar stort på marknadsföring och finns därför med vid det 69:e Grand Prix of Monaco, som körs den här helgen.

Förutom att konceptet med utfällbara sidor, som fälls ut på endast tolv sekunder, ger ett ökat utrymme inne i båten så ökas även båtens stabilitet påtagligt. Det blir som en enskrovsbåt med flera av flerskrovsbåtens fördelar. Widerbåten har därmed ett dubblerat boutrymme jämfört med en traditionell konstruktion. Den har till exempel en 15 m² salong på sina 42 fot.

Båten drivs av två motorer, som dock inte är monterade på klassiskt symmetriskt vis, utan monteras mer som i en racingbåt, vilket sägs ge mer stabilitet.

Wider 42 kommer att visas upp i samarbete med Monaco Boat Service. Den finns på plats i den fashionabla hamnen fram till och med 31 maj.

– Vi tycker att det finns naturliga kopplingar mellan Wider och Formel 1, säger Tilli Antonelli, VD för Wider.

– Vi har provkört båten ordentligt och mätt upp en toppfart på hela 53 knop och en marschfart runt 40 knop.

Info: www.wider-y.it

Skeppen kommer! Vikingaskepp och medeltida båtar lägger till utanför Sjöhistoriska museet vid Djurgårdsbrunnsviken den 28-29 maj. Följ med ombord, se stridsuppvisningar och hantverk. Massor med aktiviteter i och utanför museet. Fri entré kl 11-16.

Följ med på det stora vikingaäventyret vid Sjöhistoriska den 28-29 maj! Flera vikingaskepp och medeltida båtar lägger till utanför museet och vikingarna slår upp sina läger. Gå ombord och provåk, se vikingatida stridsuppvisningar, dramatiserade visningar och olika typer av hantverk.

Flera föreningar deltar under helgen. Bland andra Vittfarne med sin båt Himmingsläva, Blanka skeppslag med Medeltidsmuseets skepp Blanka och stridsföreningen Huskarlarna som håller vikingatida stridsuppvisningar. Sällskapet Skilfingarna har byggt Stefnir, en båttyp från tidig vikingatid och Föreningen Viksbåten har byggt båten Tälja, en replik av en båt som byggdes i övergången mellan vikingatid och medeltid.

Den 1 000 år gamla Viksbåten är det bäst bevarade båtfyndet från den tiden. På plats finns dessutom Strömma kanalbolaget som informerar om sommarprogrammet på Birka, där Sjöhistoriskas marinarkeologer gör utgrävningar.

Skeppen kommer! Sjöhistoriska 28-29 maj kl. 11-16, Fri entré. Mer information på www.sjohistoriska.se

Trots att regeringens jurister har meddelat att det förslag om utrustningskrav som Transportstyrelsen (TS) lagt fram angående fritidsbåtarnas toaletter inte stämmer med EU-kraven fortsätter TS ändå enligt sin tidplan med genomförandet av förbudet. Enligt ett pressmeddelande slår den ansvarige inom TS, Erik Eklund, fast att planen ska hållas.

Pressmeddelande från Transportstyrelsen:

Arbetet med att införa ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar fortsätter. Förbudet beräknas träda ikraft 2014-2016. Utrustningskravet, det vill säga att båtar med fast toalettinstallation byggda efter ett visst årtal, ska ha en tank med möjlighet till sugtömning, skjuts däremot upp.

Transportstyrelsen fick i juni 2010 i uppdrag av regeringen att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet planeras träda ikraft 2014 i särskilt känsliga områden som Östersjön, Skagerrak, Kattegatt, Öresund samt sjöar och inre vattendrag. 2016 ska förbudet vara infört även i resten av landet (Bottenviken och Bottenhavet).

Förutom ett kommande generellt förbud om att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium finnas det redan ett krav på fritidsbåtshamnar att ha mottagningsanordningar som kan ta emot toalettavfall från fritidsbåtar om det finns ett behov. Tanken är också att införa ett utrustningskrav, att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning, med möjlighet till undantag för äldre båtar.

2012 ska föreskriften som reglerar förbudet beslutas, så att mottagningsanordningar hinner anläggas och båtägare hinner anpassa sina båtar i god tid innan förbudet träder ikraft.

Tidplanen för utsläppsförbudet gäller fortfarande. Utrustningskravet för båtar kommer att utredas ytterligare och inte vara med i första läget.

– Däremot arbetar vi på att utrustningskravet ska med och att det kan komma i ett senare skede, säger Erik Eklund, ansvarig för båtlivsfrågor på Transportstyrelsen.

Anledningen till den ytterligare utredningen är att det i samband med arbetet med föreskriften som reglerar förbudet uppstod ett frågetecken kring om utrustningskravet strider mot EU-lagstiftningen. För att Transportstyrelsen ska kunna föreskriva om ett utrustningskrav måste det stå klart att det inte strider mot EU-rätten.

Utdrag ut båtlivsundersökningen 2010
•Cirka 100 000 båtar har toalett.
•Av dessa har redan knappt 50 procent möjlighet att lämnasitt toalettavfall iland.
•Knappt 40 procent har uppsamlingstank och behöver endast göra en enklare komplettering för att få möjlighet till att lämna i land sitt avfall.

Kommentarer

Olof Malmlöf 06:58:20 2011-05-27

Hela detta krav saknar rimliga proportioner. Emellanåtsläpper Stockholm reningsverk ut skit som motsvarar kanke 100år av totaltutsläpp från fritidsbåtar. Och då sker det heller inte koncentrerat. Läs detta osmakliga: http://nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/Orenat-avlopp-slapptes-ut/

Tiotusentals besökare väntas strömma till Nynäshamn när Jubileumsregattan 2012 arrangeras i kommunen med start 20 juli 2012. På programmet under det två veckor långa arrangemanget står bland annat Classic boat meet, europamästerskap för ”sexor”, veteranflyguppvisning, parad av veteranbilar och tidigare olympiska grenar i idrott.

Det blir folkfest när Nynäshamn firar att det är 100 år sedan de olympiska seglingarna arrangerades i kommunen. Bara Classic boat meet med cirka 150 båtar från början av 1900-talet, väntas locka mellan 30 000 och 50 000 åskådare. Även övriga tävlingar och arrangemang tros dra storpublik.

– Liknande veteranbåtsevenemang har lockat en stor publik när de har anordnats i Stockholmsregionen tidigare. Sommaren 2012 tror vi att många vill vara med vid hundraårsfirandet till minne av de olympiska seglingarna, säger Lars Strömberg, ordförande för Föreningen Sveriges klassiska fritidsbåtar.

– Det här är ett unikt tillfälle att visa vilken fantastisk båtkommun Nynäshamn är, det ska bli så roligt att få visa upp kommunen för alla besökare och tävlande. Det blir en mängd seglings- och idrottstävlingar så totalt hoppas vi på uppemot 60 000 besökare, säger Liselotte Jons, Nynäshamns kommuns projektledare för Jubileumsregattan 2012.

På programmet står också europamästerskap för ”sexor” (6mR), som hade en egen klass redan vid OS-seglingarna 1912. Det blir även svenska mästerskap för Drake, Finnjolle och Skärgårdskryssare. Bland övriga arrangemang märks uppvisning med veteranflygplan, parad av veteranbilar och fotoutställningar med bilder från bland annat OS-seglingarna 1912. Det blir även tävlingar i tidigare olympiska grenar i idrott.

– Det blir ett storslaget arrangemang. Vi räknar med att seglingstävlingarna ska attrahera över 150 båtar och cirka 450 tävlingsdeltagare vilket är fler båtar och tävlande än vid OS-seglingarna 1912, säger Bernt Högberg, ordförande för Nynäshamns segelsällskap.

Jubileumsregattan 2012 är en del av ”Arena Stockholm -100 år av idrott och kultur” som är Stockholms stads och idrottsrörelsens firande till minne av de olympiska spelen 1912.

Info: www.nhss.se

Foto: Jan Klingeborn.

Under natten mellan onsdag och torsdag utbröt en brand i en verkstadsbyggnad vid Ostindiefararen Götheborg. Skeppet klarade sig utan skador men i bygganden som delvis förstördes fanns skeppets 2000 kvadratmeter handsydda segel. – I nuläget vet vi inte vilka skador som seglen har ådragit sig och vi arbetar fortfarande med att få ut dem ur byggnaden, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Det var strax innan klockan ett på natten mellan onsdag och torsdag som räddningstjänsten fick in ett larm om kraftig rökutveckling från en verkstadsbyggnad vid Ostindiefararen Götheborg. Det var besättningen ombord på de närliggande bogserbåtarna som upptäckte branden och tack vara deras rådiga ingripande kunde man begränsa riskerna för att skeppet skulle komma till skada.

– Bogserbåtsbesättningens inledande insats med bland annat vattenkanoner bidrog stort till att vi kunde klara att rädda skeppet och begränsa branden, säger räddningsledare Leif Andrén på Räddningstjänsten Storgöteborg.

För tillfället arbetar både brandmän och snickare med att riva den södra gaveln på den brandhärjade verkstadsbygganden för att få ut de närmare 2000 kvadratmeter handsydda segel som förvarats på loftet.

– Seglen är väldigt tunga och det är ett krävande arbete men vi hoppas på att få ut dem inom bara ett par timmar och att vi sedan ska kunna transportera den vidare till en lagerlokal där vi kan göra en närmare besiktning, säger Rikard Thornander.

Byggnaden som ådrog sig stora brandskador pyr fortfarande men räddningstjänsten och inhyrda snickare lägger nu all kraft på att rädda skeppets segel.

Händelsen påverkar inte sommarens aktiviteter och skeppet kommer att ligga vid Stenpiren i Göteborg precis som planerat.

Info: www.soic.se

Världsnaturfonden WWF belönas idag med EUs naturvårdspris för sitt arbete med att bevara den hotade flodpärlmusslan och dess livsmiljöer. Sverige är ett kärnområde för musslan som annars är hotad i hela världen. Utdelningen sker vid en ceremoni under miljöveckan ”Green Week” i Bryssel.

Utmärkelsen delas ut av EU:s miljöfond LIFE.

– Vi är fantastiskt glada för priset. Att vårt räddningsarbete för flodpärlmusslans livsmiljöer gett resultat i naturen är extra glädjande i år när WWF fyller 50 år globalt och 40 år i Sverige, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Flodpärlmusslan har fascinerat människan i århundraden. Historiskt var den hotad av pärlfiske, men är idag fredad och skyddad från fiske. Den är en suverän indikator på vattenkvalitén. Finns det en fungerande föryngring så är det ett tecken på ett friskt och bra vatten där det finns gott om öring och andra vattenlevande organismer.

Under flera år jobbade WWF med att restaurera 21 vattendrag i Natura 2000-områden i samarbete med sju partners – Länsstyrelsen i Kalmar, Västmanlands, Västra Götalands och Örebro län, samt Skogsstyrelsen, Karlstad universitet och Göteborg stad. Det är det arbetet som nu belönas.

Resultatet blev att vattendragen restaurerades, inventerades och dokumenterades. Information har getts till markägare och skogliga aktörer om de hänsyn som krävs vid skogsbruksåtgärder. Erfarenheterna har samlats i en handbok som idag används både nationellt och internationellt.

Fakta: Flodpärlmusslan är idag hotad i hela världen. Sverige utgör dock ett kärnområde för musslan, vilket innebär att vi har ett internationellt ansvar för artens långsiktiga överlevnad. Flodpärlmusslan i Mellaneuropa har minskat med 95 procent. Orsaken är bland annat försämrad vattenkvalitet, igenslammade bottnar, reglering av vattendrag, vandringshinder och brist på naturlig vegetation längs strandkanterna.
Musslan lever som larv på öring eller lax innan den utvecklas till igenkännlig mussla.

EUs Life-projekt går till projekt som förbättrat bevarandestatusen och livsmiljön för en specifik art eller livsmiljö. Andra krav är att leverera resultat i form av ökad kunskap, fortsatt finansiering, internationell spridning samt förbättrat naturvården på lång sikt.

Läs mer om projektet på: www.wwf.se/flodparlmussla

En sportfiskares eviga frågor är var, när och hur nappar fisken bäst? Från och med nu finns svaren direkt tillgängliga via FishBrain, det sociala nätverket där smarta sportfiskare delar information om sitt fiske med varandra för att maximera sina fångstchanser.

Genom att dela information om fiske via FishBrain skapas en gemensam databas som t.e.x. innehåller vilken fisk som nappat med vilken typ av drag vid en specifik väderlek, tid på dygnet och i ett visst vattendrag. Redan idag innehåller FishBrain information om fler än 10.000 fångster och utgör därmed en solid källa till information för bättre fiskelycka.

– Även om vi redan idag kan erbjuda riktigt bra data blir statistiken bättre ju fler vi blir som loggar vårt fiske med FishBrain och ju bättre statistik, desto bättre fångstchanser, kommenterar Marcus Fransson, Styrelseordförande för FishBrain AB.

Utöver att ge detaljerad information för att optimera fisketuren ger FishBrain även möjligheter till socialt umgänge sportfiskare emellan. Alla traditionella funktioner i ett socialt nätverk som att registrera vänner, kommentera, lägga upp foton mm, återfinns i FishBrain men med den unika skillnaden att nätverket är specialutvecklat för sportfiskare.

– FishBrain förenar nytta med nöje. Som sportfiskare vill man fånga fler och större fiskar – och gärna berätta om det, kanske till och med skryta lite grann. FishBrain hjälper till med båda delarna, dessutom på ett kul och underhållande sätt, säger Marcus Fransson.

Mer detaljerad information om hur man använder FishBrain:

1. Logga ditt fiske

Efter din fisketur går du till www.FishBrain.com och lägger upp en ny fisketur. När du markerat på kartan vart du har fiskat så hämtar systemet automatiskt väder, vind, temperatur och vattenförhållande från närmsta väderstation. Därefter väljer du vilka beten du använt, lägger till bild, vikt och längd på dina fångster. Det hela är gjort på någon minut. Om du ibland fiskar på ett hemligt ställe, så kan du alltid välja om du vill dela kart-position med nätverket, bara dina kompisar eller behålla den helt för sig själv.

2. Analysera och få mer fisk

Innan det är dags för nästa fisketur går du till www.FishBrain.com och tar del av informationen som du och andra fiskare lagt in och analyserar denna. Säg till exempel att du ska ge dig ut i Stockholms skärgård och gärna vill dra upp en gädda eller två. Då zoomar du in Stockholms skärgård på kartan och väljer gädda. Du kan då få information om var gäddorna är fångade, vid vilket väder, vilka beten som var mest effektiva, hur dags på dygnet gäddorna har huggit o.s.v. Med dessa fakta i bakfickan kan du alltid maximera dina chanser till god fiskelycka.

3. Dela med dina vänner

www.FishBrain.com kan du dela med dig av dina fiskefångster till likasinnade vänner samt följa vännernas fisketurer och kommentera deras bravader. Se vem i gänget som får flest öringar den kommande månaden eller ställ upp i en stor tävling som anordnas för hela FishBrain. Med FishBrain kan du ha kul med dina fiskekompisar även de dagar som du själv inte har möjlighet att ta dig till ett vattendrag. Dessutom kan du utöka den krets av vänner som får information om dina egna framgångar då det med ett enkelt knapptryck går att dela information även till Facebook och Twitter.

Info: www.FishBrain.com

Volvo Pentas motorfabrik i Vara drivs från och med i maj helt utan fossila bränslen. Därmed är driften av fabriken nu helt CO2-neutral. Varafabriken tillverkar Volvo Pentas världsberömda dieselmotorer för fritidsbåtar och yrkesbåtar. Dessa innovativa och toppmoderna 4- och 6-cylindriga motorer har vunnit priser över hela världen för prestanda, komfort och miljöegenskaper.

Varafabrikens tillverkning av D4/D6 håller lika hög klass som själva motorerna – inte minst miljömässigt. Fabriksledningen har tillsammans med engagerade medarbetare bedrivit ett systematiskt arbete för att minska fabrikens miljöpåverkan och energikostnader. I detta arbete har fabriken tagit sig an AB Volvos utmaning till samtliga fabriker inom koncernen att energieffektivisera och fasa ut fossila bränslen.

Ventilationsanläggningen har bytts ut, miljöutbildningar har genomförts, tryckluftsdrivna verktyg har ersatts med eldrivna, belysningssystem har automatiserats etc. En lång rad av åtgärder som har bidragit till en alltmer energieffektiv produktion.

Under 2011 invigdes en ny panncentral och i denna eldar Varafabriken med biobränsle i form av pellets istället för de cirka 400 kubikmeter olja som fabriken tidigare har förbrukat per år. Under våren har dessutom ett treårsavtal slutits om leveranser av s.k. grön el (vattenkraftsproducerad) från Vattenfall – och därmed bedrivs från och med nu tillverkningen i Varafabriken helt CO2-neutralt.

”Användningen av fossila bränslen för drift av fabriken har helt upphört och det känns riktigt bra. Vi har de senaste åren jobbat väldigt målmedvetet med miljöförbättrande åtgärder och det har gett resultat, ”säger Jens Lauridsen, miljösamordnare i Volvo Pentas fabrik i Vara.

Totala energianvändningen i Varafabriken har minskat med cirka 40 procent sedan 2003 och arbetet fortsätter för att åstadkomma ytterligare effektiviseringar. Nästa steg innebär bland annat att se över möjligheterna att återvinna värme från motorprovningen.

Efter hård träning på hemmaplan är det är dags för Berntsson Sailing Team att göra entré på World Matchracing Tour 2011. Match Race Germany seglas på Bodensjön i södra Tyskland och är känd för sina lätta men svårlästa vindar. Båtarna som används under Match Race Germany är de nya Bavaria 40S. Teamet fick idag lära känna båtarna under tre träningstimmar vilket alla team får innan tävlingarna startar i morgon onsdag.

De helt nyproducerade båtarna blev hårt pressade under träningen, så hårt att ett par kollisioner skedde.

Med i besättningen är förutom Johnie Berntsson även Daniel Wallberg -taktiker, Oscar Angervall -trimmer, Niklas Carlzon -pitman och Björn Lundgren -fördäck.

Seglingarna kan följas på: www.berntssonsailingteam.se

Nya Volvo Penta D13 MH är en kraftfull och bränslesnål marindieselmotor för medium- och heavy-duty-applikationer. Cylindervolymen är på 13 liter, den uppfyller emissionskraven steg 3 och kan sägas förena det bästa av två världar: fordonsindustrins mycket höga tillförlitlighet och låga bränsleförbrukning samt hög effekt och kraftfullt vridmoment från mariniseringen. D13 MH finns i fem olika modeller med effekter från 400 till 600 hk.

– Vårt mål har varit att ta fram en motor som uppfyller emissionskraven steg 3 som även var bränslesnålare, bättre effekt-volym-förhållande och ännu högre tillförlitlighet än den nuvarande D12, säger Gerard Törneman på Volvo Penta. En inte helt enkel uppgift med tanke på att D12 är en av Volvo Pentas mest framgångsrika motorer någonsin.

Lämpad för uppgiften
Högt vridmoment direkt från låga varvtal är ett adelsmärke för Volvo Penta och D13 gör ingen besviken. Maximala vridmomentet uppnås redan vid 800-900 v/min. Detta förenklar manövrering och är även viktigt vid bogsering, när man använder kraftuttaget, gör ett nödstopp med mera.

Miller timing och twin-entry turbo
D13 MH har mycket låga emissioner av NOx och avger ingen synlig rök, oavsett motorns belastning. Alla modeller av D13 MH uppfyller emissionskraven från IMO steg 3. De låga emissionerna kan kombineras med hög motoreffekt och låg bränsleförbrukning mycket tack vare det avancerade och effektiva laddluftsystemet.

D13 MH har en mittmonterad twin-entry turbo med waste-gate. En lösning som gör det möjligt med pulsladdning och högt laddtryck direkt från låga varvtal. För att utnyttja laddtrycket maximalt har motorn också Miller-timing för insugningsventilerna. Insugningsventilerna stänger tidigare vilket minskar motortemperatur och mekaniska påfrestningar, samtidigt som det blir möjligt att ha ett högre laddtryck.

Viktigt för pålitlighet och livslängd är också kylsystemet. D13 MH har plattvärmeväxlare vilket är både effektivt och beprövat.

Låg bränsleförbrukning
EMS 2 som är utvecklat av Volvo Penta styr och kontrollerar alla funktioner hos motorn. Enhetsinjektorerna, en per cylinder, arbetar med variabelt tryck på ända upp till 2000 bar, vilket finfördelar bränslet för effektiv förbränning. Resultatet av detta är att D13 har omkring 4 procent lägre bränsleförbrukning vid maxeffekt, jämfört med den tidigare modellen.

Eftersom D13 MH kommer att användas under mycket långa perioder är detta en betydelsefull besparing. Motorljudet är också lågt, viktigt för besättning och passagerare. Vid marschfart är ljudet väsentligt mycket lägre än hos den tidigare modellen.

Hög kvalitet
D13 MH har samma raka sexcylindriga grundkonstruktion som Volvos koncerngemensamma D9-, D11- och D16-modeller. Här ingår ett massivt motorblock, våta cylinderfoder, transmission i motorns bakkant, stegramsförstärkning, topplock i ett stycke med överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder.

Detta ger grunden för motorns jämna gång, höga tillförlitlighet och långa livslängd. D13 MH tillverkas av Volvokoncernen, världens största tillverkare av medeltunga dieselmotorer.

Typgodkänd elektronik
D13 MH finns med två typgodkända kontrollsystem, EVC och MCC. EVC är Volvo Pentas egenutvecklade elektroniska plattform med elektroniska reglage som har integrerade kontroller för funktioner som farthållare och lågfartsfunktion. MCC är alternativet för de kunder som behöver ett system som kan klassas för Solas och oceangående trafik.

Enkel service och underhåll
D13 MH har en inbyggd diagnosfunktion som direkt upplyser föraren om eventuella fel. Motorn är kompakt med alla servicepunkter lätt åtkomliga. Filter och sjövattenpump sitter baktill på babords sida av motorn, enkelt för service. Serviceintervaller på 500 timmar leder till god tillgänglighet.

Fullt klassad och emissionsgodkänd
D13 MH möte kraven för klassning hos alla de stora klassningssällskapen. Motorn uppfyller också de senaste emissionskraven från EU IWW, CCNR, IMO och EPA.
Motor och kontrollsystem är typgodkända av LR, DNV, GL, IRS, RS och CCS.

Tekniska Data D13 MH
Konfiguration rak sexcylindrig
Typ fyrtakts, direktinsprutad dieselmotor med turbo
och laddluftkylare
Cyl. diam./slagl. mm (tum) 131/158 (5,16/6,22)
Cyl. vol. l (tum3) 12.78 (779,7)
Kompression 18,1:1
Torrvikt, exkl backslag, kg 1450

Effektalternativ
Rating 1 (Heavy Duty) kW/hk: 294/400, 331/450, 368/500
Rating 2 (Medium Duty) kW/hk: 404/550, 441/600

Det blir stopp för all trafik i Trollhätte kanal 26 augusti till och med 19 september i år. Under drygt tre veckor med start 26 augusti kommer Trollhätte kanal att vara stängd för både handelssjöfart och fritidsbåtstrafik. Orsaken är reparation och underhåll. Info: www.sjofartsverket.se


Stena Bulk är på offensiven igen – den här gången inom transporter av flytande naturgas. Företaget har köpt tre stycken LNG-fartyg (Liquefied Natural Gas) från det Taiwanbaserade rederiet TMT för totalt 700 miljoner USD, cirka 4,5 miljarder svenska kronor. De tre LNG-fartygen är ”Stena Blue Sky” (bilden, 145 000 kubikmeter), som är byggt 2006 och de två nybyggda fartygen ”Stena Clear Sky” och ”Stena Crystal Sky” på 174 000 kubikmeter vardera.

Alla fartygen är toppmoderna och isklassade. ”Stena Blue Sky” är i dagsläget chartrat av ryska Gazprom, med 22 månader kvar på kontraktet.

– Vi tror att detta är en mycket god investering. LNG står för en betydande del av tillväxten inom den globala energiförsörjningen och i dagsläget är det brist på LNG-fartyg. Därför räknar vi med att intjäningen på de två nybyggda fartygen direkt kommer att segla in över 100 000 USD per dag, säger Stena Bulks VD Ulf G. Ryder.

Kapacitetsutnyttjandet av de 320-tal stora LNG-fartyg som opererar på världshaven ligger i dagsläget nära 90 procent. Efterfrågan på transporter av flytande naturgas väntas dessutom öka med uppemot åtta procent per år under den närmaste tioårsperioden.

Strålande utgångsläge
– Utöver varvens redan fulltecknade orderböcker finns ett behov på 60-70 nya LNG-fartyg för att täcka den ökade efterfrågan fram till 2014. LNG-fartyg är mer kapitalintensiva än vanliga tankfartyg och är cirka tre gånger dyrare i pris per styck. Det tar nästan fyra gånger så lång tid att bygga ett LNG-fartyg än en ordinarie tanker i motsvarande storlek av. På grund av detta och den mer komplicerade LNG-driften är det få aktörer som arbetar inom segmentet., säger Ulf G. Ryder.

Han tillägger:

– Att i detta läge ha likviditet och operationell kunskap att kunna köpa dessa tre fartyg så snabbt, varav två är helt nya att de inte ens levererats från varvet ännu, ger vår LNG-satsning ett strålande utgångsläge.

Stena Bulk räknar med att de två nybyggda fartygen kan levereras från varvet redan under juni månad. Därefter väntar kompletterade utrustning och nya besättningar innan fartygen är redo att hämta sina första laster av flytande naturgas i slutet av juli.

Det polska varvet Galeon presenterar nu en ny, stor båt på 40 fot försedd med flybridge. Galeon 400 Fly är på 12,1 m längd totalt och godkänd för tio personer. Varvet beskriver båten som den första i tredje generationens Galeonbåtar.

Galeon säger att båten kommer att få premiär i mitten av 2011. Den är designad av Tony Catsdor, som även står bakom flera andra av det polska varvets konstruktioner.

Som framgår av bilderna här intill är flybridgen väl tilltagen. Där finns plats för ett välutrustat pentry, matbord och åtta personer. Flybridge är dessutom dragen långt bak mot båtens akter, vilket ger ett bra skydd för uteplatsen på akterdäck på samma sätt som flera skandinaviska båtbyggare löser den här frågan.

40-fotaren är även försedd med en stor badbrygga med plats för en mindre båt, en vattenskoter eller liknande.

Skrovet är designat för att kunna hantera rak axel, drev eller Volvo Penta IPS beroende på kundens önskemål.

Under däck finns tre kabiner, dubbla badrum med mera.

Tekniska specifikationer:
Längd: 12,10 m över allt
Längd: 11,79 m skrov
Bredd: 4,10 m

Info: http://www.galeonyachts.com/#/en/400_fly

Nu är det dags för norra Europas största seglingsevenemang, den femte deltävlingen i World Match Racing Tour på Marstrand. Här tävlar världens bästa manliga seglare om världsmästartiteln i Matchracing, damerna seglar i nya OS-båten Elliott – 4/7 – 10/7 2011.

Arrangörerna har återigen ett imponerande starfält med 14 av världens bästa manliga kappseglare i Matchracing, bland andra flerfaldige mästaren Peter Gilmour, svensktoppen Johnie Berntsson, Björn Hansen och Mattias Rahm samt bland andra topprankade Mathieu Richard, Torvar Mirsky och Ian Williams. Herrarna seglar onsdag-fredag, med semifinaler på lördag och finalen på söndag.

Damerna seglar måndag-onsdag i tremannabåten Elliott, samma som används i nya OS-grenen i London 2012 och som gjorde populär debut i Marstrand i fjol. Så gott som hela världseliten har därför lockats till Marstrand. Det svenska hoppet står till hemmaseglaren Anna Kjellberg, tvåa i tävlingen 2009, och ett av totalt tio landslagsteam.

Marstrand bjuder på både segling och underhållning under veckan. Nyheterna är bland annat ett nytt ungdomscenter, barnens seglarskola och fler restauranger och pubar. Det svenska näringslivet samlas till ett nytt seminariekoncept med fokus på utveckling, Innovation Forum Marstrand, och kändisarna seglar som vanligt det populära Celebrity Race på fredagen.

Info: www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Den väldiga slupen Mirabella V har försetts med nya segel. Liksom allt annat som har med denna fantastiska båt att göra är seglens mått minst sagt imponerande. Se bara på bilden här ovan som visar två man som sitter på Mirabella V:s bom. Den längsta bommen på Mirabella V är på hela 24 m.

Riggen till Mirabella V är levererad av riggspecialisten Marine. Bara bommen motsvarar hela mastlängden på en ordinär segelbåt på 46 fot, vilket är ganska stort i sig.

Anledningen till att Mirabella fick nya segel var bland annat att originalseglen inte höll formen längre. Båtens ägare ville ha något mer hållbart och dessutom mer flexibelt i segelgarderoben.

Den nya segelupsättningen är nu på plats. Enbart storseglet mäter hela 1 557 m² och har sytts av Doyle Sails. Premiärseglingen skedde i mars vid St Barths Bucket superyacht regatta.

Dimensionerna på de nya bomamrna och seglen är verkligen stora. Det gamla storseglet till den nästan 100 m höga masten på båten vägde cirka 3 ton. De nya bommarna, som nu har installerats, fick levereras i längder om 12 m och sättas ihop på plats. Bommarnas diameter varierade mellan 72 och 93 mm.

Färdigställd 2004 är Mirabella V fortfarande världens största enmastade segelbåt. Hon mäter 75,22 m (247 ft) och hennes mast är 88,5 m (292 ft) hög från vattenytan.

Finska Fiskars utökar sin serie med aluminiumbåtar med glasfiberinnerliner med en 4,6 m lång styrpulpetbåt. För designen står svenskarna Ted och Ocke Mannerfelt. De nya Drive-modellerna införlivar egenskaperna hos Fiskars Boats modellserie i marknadens populäraste, öppna båttyper. Drive Open 46, den nya modellen för våren 2011, är en elegant och sportig öppen båt med dubbelpulpet som körs från aktertoften.

Pressrelease:

– Nya Drive Open 46 är en elegant, liten all-round båt som passar för hela familjen, säger Anders Kurtén, direktör för produktutveckling och marknadsföring på Fiskars Boats.

Drive Open 46 kommer bäst till sin rätt på korta sträckor, som stugbåt, vid fritidsfiske och i vattensportsammanhang. Båten körs från aktertoften var föraren och två passagerare sitter bekvämt. Dessutom finns det sittplatser på bänkarna framför pulpeten. Bänkarna hargeneröst med förvaringsutrymme. Storebror Drive Open 50, som är en halv meter längre, har separata säten för föraren och kartläsaren.

Drive Open 46 har ett helt nytt skrov av hållbar och lättskött aluminium. Tack vare det styva och lätta skrovet kan man enkelt lägga till vid stranden och rengöring är den enda årliga servicen som behövs. Fiskars 50-åriga erfarenhet av tillverkning av aluminiumbåtar garanterar särklassiga köregenskaper och hög kvalitet.

Båtens tysta gång ger också ökad komfort. Man har åstadkommit det dämpade körljudet hos Drive Open-modellerna tack vare en styv konstruktion och det uretanskum som har sprutats in i skrovet, med dämpningsplattor samt gummimattor under däcket och mot skrovet.

När man lägger till vid en kaj eller en strand kan man enkelt gå ända fram till fören, eftersom däcket på Drive Open-modellerna öppnas som ett T i fören. Båten har stabila, rostfria räcken och baktill på båda sidor om motorbrunnen finns det jämna ytor att stå på. Den ergonomiska pulpeten rymmer en integrerad plotter och kabinen skyddas på båda sidor av höga vindrutor med stabila räcken.

En detalj som underlättar det praktiska båtlivet är ett fabriksmonterat ennyckelssystem. I standardutrustningen ingår bl.a. badplattform, navigeringsljus, automatisk länspump och brandsläckare. Som tilläggsutrustning finns ett Navi-paket som innehåller en Silva-kompass och en Garmin-kartplotter samt ett Comfort-paket med mattor och sittdynor för bänkarna.

Drive-båtarna utrustas med Mercury-motorer och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Drive Open 46
 Längd 4,68 m
 Bredd 2,08 m
 Motoreffekt 40-50 hv
 Sittplatser 5
 Vikt 445 kg

Drive Open 50
 Längd 5,08 m
 Bredd 2,08 m
 Motoreffekt 50-75 hv
 Sittplatser 6
 Vikt 500 kg

Info: www.driveboats.com

Däcket är nyslipat och lackat. Nu lackas det mot blinkpremiär då fyrskeppet Finngrundet öppnar för besökare efter tre års uppehåll. – Vi bjuder in stockholmarna till en maritim folkfest, säger Maria Ljunggren, projektledare för Sjöhistoriska på Galärvarvet.

Fyrskeppet Finngrundet har legat i träda under några år, vid museipiren alldeles intill Vasamuseet. Den 27 maj öppnar hon åter för publik då Sjöhistoriska museet öppnar sin sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.

– Det är ett autentiskt kulturhistoriskt fartyg i en maritim miljö. Det är fantastiskt att vi fått igång henne, säger Maria Ljunggren.

Skeppet har rustats upp och nu är däcket redo att trampas på. Förutom att däcket är nyslipat och lackat blir det utställningar ombord. Men den kanske mest synbara förändringen är att fyren som varit nedsläckt åter kommer sprida ljus över Stockholm.

– Hon är ett sjömärke som legat och lyst i 30 år i Stockholm, säger Maria Ljunggren.

– Vi har ordnat så hon kommer tillbaka till sin forna ljuskaraktär, med två blänk var 20:e sekund.

Flytande fyrar
Fyrskepp användes förr i tiden som flytande fyrar. De var alltid målade i rött och hade namnet målat på sidan i stora vita bokstäver. Allt enligt internationella regler. Numera är alla svenska fyrskepp tagna ur bruk och ersatta med fasta fyrar.

Finngrundet togs ur tjänst 1969 och blev museifartyg året efter. Skeppet återinvigs i samarbete med Svenska fyrsällskapet, som är med under öppningshelgen och berättar om fyrskepp och fyrväsendets historia i Sverige.

– Det är jättekul att det öppnar, det har varit lite tomt när det varit släckt och förbommat, säger Tommy Asplund på Svenska fyrsällskapet.

– Nu känns det bra att kunna finnas på plats för att guida och svara på frågor om fartyget.

Fri entré
Finngrundet öppnar samtidigt som Sjöhistoriska drar igång sin övriga sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården, den 27 maj. På den lilla hamnsträckan nedanför Vasamuseet kan du också besöka Båthall 2 som har en unik samling båtar från 1400-tal till 1900-tal. Intill Finngrundet ligger också isbrytaren Sankt Erik där du kan koppla av med en fika.

– Det är en underbar miljö. Det är öppet för alla, det är gratis, det finns alla möjligheter att uppleva något under sin promenad, säger Maria Ljunggren.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Italienska Sessa Marine är ett båtföretag som ständigt kommer med nya och innovativa modeller. Sessa C68 är ingen nyhet i sig, men nu har denna lyxyacht försetts med 2xVolvo Penta IPS 1200 à 888 hk, vilket ger både högre toppfart, lägre bränsleförbrukning och 25 procent lägre utsläpp av CO2. Båten är 21 m lång, 5,1 m bred och väger 29,5 ton.

C68 är Sessas flaggskepp och en ytterst elegant yacht, som Båtliv hade tillfälle att provköra i Genua 2010.

Nu har Sessa C68 fått en facelift, som omfattar en helt ny inteiör. Men det viktigaste är satsningen på dubbelmontage av Volvo Penta IPS 1200 som drivkälla. Den senaste båten i serien är utrustad med denna lösning.

Sedan lanseringen av den första Sessa C46, som skedde
2008, är C68 den femte båten från Sessa som utrustas med IPS-motorer. Varvet har därmed stor erfarenhet av Volvo Pentas system och har tagit hjälp av det svenska företagets tekniker för att utveckla C68.

Den stora nyheten med IPS-teknologin i Sessa C68 är de goda egenskaperna som installationen ger till denna båt. Under tester utförda av varvet nådde den 21 m långa båten toppfarten 35 knop med lätthet. Ljudnivån i båten sänktes med 40 procent tack vare IPS.

– Tack vare dessa resultat har vi bevisat att vi är kapabla att fullfölja vårt mål att ständigt förbättra våra båtar och göra dem ännu bättre att vistas i, säger Riccardo Radice, VD för Sessa Marine.

Den nya motorbestyckningen i C68 har också gjort att båtens aktre del blivit bättre disponerad eftersom motorerna tar mindre plats än den tidigare bestyckningen. Besättningen har fått mer plats och ett extra badrum i sitt utrymme.

På typiskt italienskt vis är Sessa noga med alla material i båten, inte minst inredningen som nu går i brunt med bland annat Havanaläder i kontrast med läcker lack i brun metallic. För designen svarar Christian Grande.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 21 m
Bredd: 5,1 m
Motorer: 2 X Volvo Penta IPS 1200 à 888 hk
Passagerare: 14
Vattentank: 1 000 liter
Bränsletank: 3 300 liter
Hålltank: 400 liter

Info: www.sessamarine.com

Kommentarer

Har ni koll på er demografi 21:14:00 2011-05-23

Denna båt kostar ca 43 000kr att tanka. Tveksam om majoriteten av Båtlivs läsare har råd att tanka denna båt på en månadslön. Varför envisas ni om att skriva nyheter om lyxbåtar ingen vill läsa om? Båtliv är inte svenska versionen av Yacht World, så sluta bete er som det.

Lars-Åke Redéen 20:02:53 2011-05-24

Hej!
Visst är den här båten både dyr och ouppnåelig för de allra flesta av oss, men det hindrar inte att det kan vara intressant att läsa om tekniska och designmässiga nyheter.
Uttrycket "ingen vill läsa om" får stå för dig. Vi vet att våra läsare är mycket intresserade av att läsa även om sådana här båtar, framför allt de som besöker vår hemsida.
mvh
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

Garmin presenterar nu Montana, en serie med handburna GPS-navigatorer. Montana är den mest avancerade Garmin-enheten hittills med funktioner som vändbar display, olika layoutalternativ, flera olika monterings- och batterialternativ och möjlighet att läsa en hel uppsjö av olika detaljerade kartor från Garmin.

Den har en barometrisk höjdmätare för höjdprofilering och förmåga att profilera den kommande rutten med hjälp av medföljande höjdvärden. En 3-axlig kompass ger dig en kurs även när du står stilla eller inte håller enheten i våg. Montanas vattentäta pekskärm som går att läsa av i solljus är på hela 4 tum (10.2cm) och den går att använda med handskar på. Väljer du en 650 eller 650t får du en 5-megapixelkameran med autofocus och bilderna du tar syns tydligt på skärmen i klara fina färger.

– Montana är designad för att vara tålig, portabel och mångsidig för alla äventyrslystna användare, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Med Montana kan vi erbjuda en enhet som uppfyller alla behov man kan tänka sig vid utomhusaktiviteter. Oavsett om du skall befinna dig på skogsmark, asfalt eller vatten. Allt ifrån navigering på båt till fyrhjulsdrift i skogen eller vandring i alperna, du kan till och med få talade körinstruktioner när du skall åka och handla. Montana har flexibiliteten och kompatibiliteten för att kunna ta dig dit du vill åka.

Med Montanas nya tåliga skal finns det ingen anledning att hålla tillbaka på äventyret. Montana är helt vattentät och tål att bli smutsig, även när den är ansluten till extern strömmatning. Använd den tillsammans med fordonsfästet och CityNavigator vägkartor och få talade körinstruktioner eller använd MC-fästet och sätt den på din motorcykel eller fyrhjuling. Om du går till fots kan du ansluta hörlurar och få instruktionerna där. Om du vill få en tydligare bild över hur det kan se ut kan du utforska Montana på http://sites.garmin.com/montana/?lang=sv&country=SE

När det gäller kartor är Montana kompatibel med alla Garmins detaljerade kartor; topografiska, vägkartor och sjökort. Den stöder också nya BirdsEyeTM Select och BirdsEyeTM Satellite (prenumeration krävs). Där kan du ladda ner olika områden från kartor och satellitbilder till din Montana. När du ansluter Montana till din dator kan du dessutom använda dessa kartor tillsammans med Basecamp, vårt ruttplaneringsprogram som du laddar ner gratis och som hjälper dig att planera och analysera dina resor in i minsta detalj.

Montana har två olika batterialternativ för att hålla enheten strömförsörjd under dina resor och äventyr. När du tar en paus i äventyret och har tillgång till ström kan du ladda det tunna lithiumbatteriet, som då varar upp till 16 timmar. Om du inte har möjlighet att ladda så kan du även driva Montana på tre AA-batterier och får då en drifttid på 22 timmar.

Montana stödjer GPX-filer som används vid GeoCaching och som laddas direkt in i enheten. Montana lagrar och visar informationen inkl. position, terräng, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, vilket innebär att du slipper manuell hantering av koordinater och pappersutskrifter. Ladda bara enkelt upp GPX-filen till din Montana och ge dig ut på skattjakt. Cacher kan laddas ner från www.OpenCaching.com en helt gratis website där man kan skapa, hitta och dela cachar över hela världen.

När du är ute och letar efter din nästa cache eller vandringsled i den vackra naturen kan du fånga ögonblicken med Montanas 5-megapixel digitala kamera. Alla foton geotaggas automatiskt med position där bilden togs så att du kan navigera tillbaka till exakt samma plats i framtiden. Titta på bilderna i liggande eller stående format. Vill du ha ett större minne, sätt i ett microSD-kort. Du kan även titta på andra bilder som är tagna med andra kameror på microSD med Montanas bildvisningsprogram.

Montana finns i tre olika modeller, Montana 600, Montana 650 med 5-megapixelkamera och Montana 650t med 5-megapixelkamera och topografisk karta över Europa i skala 1:100 000.

Montana beräknas finnas tillgänglig i slutet av juni till ett rekommenderat cirkapris på 4 695: – för 600, 5 695:- för 650 och 6 195:- för 650t.

Info: www.garmin.se

Här är en minst sagt stor motor som presenteras i en helt ny version. Det är finska Wärtsilä, en av världens ledande tillverkare av motorer i den här storleken, som står bakom denna lågvarvs dieselmotor. Dessa “standardmotorer” ger hög verkningsgrad, pålitlighet och en optimering av kostnaderna för fartygens ägare till exempelvis containerfartyg.

Elektronisk kontroll gör att motorn har full kontroll över bränsleinsprutning och all övervakning. denna så kallade 72-bore motor har en borrning på 720 mm och fyra till åtta cylindrar, som var och en ger 3 610 kW vid ett varvtal på 84-89 rpm. En annan version av den här motorn har en borrning på 620 mm.

Den främsta marknaden för de här dieselmotorerna är mindre bulkfraktare som till exempel Panamax bulk carriers, Aframax tankers och mindre containerfartyg.

De här motorerna möter miljökrav som IMO Tier II och IMO Tier III.