nyhetstest

Syresättning väcker döda havsbottnar till liv. Därmed skapas förutsättningar för nya ekosystem som ger naturen möjlighet att själv ta hand om övergödningen. Genom pilotstudier i Byfjorden och Kanholmsfjärden visar forskare vid Göteborgs universitet att det är effektivt att pumpa ner syrerikt ytvatten till havsbotten. Nu ska en stor vinddriven pump testas på öppet vatten i Östersjön.

– I dag är alla fokuserade på att minska tillförseln av gödningsämnen till havet för att minska övergödningen i Östersjön, men genom att hjälpa naturen att själv ta hand om den fosfor som släpps ut kan vi skapa en turboeffekt i kampen mot övergödningen, säger professor emeritus Anders Stigebrandt vid institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Idén till att syresätta döda havsbottnar kommer från naturen själv. Metoden att syresätta djupvattnet i Östersjön kan jämföras med att anlägga våtmarker på land. Bägge metoderna bygger på att man skapar förutsättningar för ekosystemtjänster genom att etablera nya ekosystem som effektivt kan binda näringsämnen.

– Om syrefria bottnar i Östersjön syresätts kan man räkna med att varje kvadratkilometers bottenyta på kort tid kan binda fem ton fosfor, vilket är en rent geokemisk effekt. Om bottnarna därefter hålls syresatta under längre tid etableras djurliv på och i bottnarna. Det leder till att bottensedimenten blir syresatta ner till flera centimeters djup och det nya ekosystemet bidrar sannolikt till att ytterligare fosfor kan bindas till sedimentet.

I forskningsprojektet Baltic Deepwater Oxigenation, som leds av Anders Stigebrandt, prövas hypotesen att varaktig syresättning av Östersjöns djupvatten ger en långsiktig och ökande bindning av fosfor i bottensediment.

En viktig fråga är hur de syresatta djupvattenområdena kan binda fosfor på längre sikt. Svaren söker man genom pilotstudier i Byfjorden på västkusten och Kanholmsfjärden på ostkusten samt i laboratorieexperiment. I projektet ingår att undersöka hur de syresatta bottnarna koloniseras och hur det påverkar fosforupptaget.

Nu projekterar Anders Stigebrandt ett försök med storskalig vinddriven pumpning på öppet vatten i Östersjön, i samarbete med Inocean AB som konstruerar pumpen utifrån etablerad teknik från off-shoreindustrin. Pumpen placeras i en 60 meter hög och 100 meter djup rörformad boj som förankras i ett öppet läge, i en ännu inte bestämd djuphåla utanför svenska ostkusten. Genom att ge bojen en liten tvärsnittsarea vid vattenytan, blir pumpen okänslig för vågrörelser.

– Pumpen skall ha kapacitet att pumpa 30 kubikmeter vatten per sekund, vilket är 15 gånger mer än pumpen i Byfjordsexperimentet. Om detta fungerar skall det inte bjuda på några större problem att sätta in en fem gånger så stor pump i en ca 120 meter djup boj. Det är den storlek vi räknar med att pumpar behöver ha i ett framtida storskaligt system för syresättning av Östersjöns djupvatten, säger Anders Stigebrandt.

Foto: Göteborgs universitet.

Svenska Dahl Naval AB, som bygger RIB-båtar i hög kvalitet, visade upp sin 18-fotare på båtmässan Allt för sjön i Stockholm (bilden). Företaget blev känt för en större publik när en av deras båtar skulle sätta rekord på sträckan Ystad–Haparanda. Dahl Naval siktar också på en rekordresa över Atlanten, detta med en betydligt större båt på närmare 15 m totallängd.

Förutom rekordkörningen i Sverige har Dahl Naval deltagit i offshoretävlingen Round Britain Powerboat Race. Den kommande utmaningen över Atlanten körs i en riktig jätte på 49 fot (knappt 15 m).

På båtmässan i Göteborg visade Dahl Naval för första gången visade två båtar sida vid sida och Dahl Naval fanns även med på Allt för sjön. Båtmärket är lite av en doldis för allmänheten, men för dem som gillar RIB och för dem som kör RIB professionellt i synnerhet är det ett välbekant varumärke.

Dahl 18 är den minsta modellen i serien, godkänd för sex personer. Som alla andra båtar från denna tillverkare ä’r det en kvalitetsbåt med stora delar tillverkade i ett stycke.

Tuberna är i hypalon, ett material som både är starkt och dessutom tåligt mot solens UV-strålar, en strålning som kan käka upp vilken gummibåt som helst över tid.

Info: www.dahlnaval.se

Den 5 juni är det fartygsdop på Käringön av en helt nybyggd 10-huggare. Båttypen är en traditionell, klinkbyggd träbåt utan motor, men med plats för tio roddare och en rorsman. Denna klassiska farkost har använts som skeppsbåt på örlogsfartyg och övningsbåt inom flottan och sjövärnskåren. Med besättning väger ekipaget runt två ton och kräver mängder av muskelstyrka för att förflytta sig.

– Det började med att ett gäng från Käringön satt och snackade om vad det finns för motionsformer på ön, berättar Jörgen Emanuelsson, en av den ideella föreningens initiativtagare. Att ro är jobbigt, sa någon. Båtbyggarskolan på Henån håller på att bygga en jättestor roddbåt, sa en annan.

Några dagar senare tog man kontakt med skolan och slog till direkt. Just nu färdigställs båten i högt tempo för att hinna levereras under maj.

– Vi som först tittade på båtbygget föll pladask, fortsätter Jörgen. Det är en skönhet som dessutom är närproducerad av material från trakten. Det var lätt att besluta sig. Att hitta ett bra namn tog lite längre tid – vi bestämde till slut namnet ”Hulda” som kommer från fornnordiskans huld. Det är dessutom namnet på kvinnostatyn vid öns hamninlopp.

Målsättningen för föreningen är att vi ska få många o roliga stunder ihop med nya o gamla vänner och få tillgång till en utmärkt motionsform och spännande roddturer i vår vackra skärgård. Käringöns skärgård, som många med djupgående båtar, inte har sett eller vistats så mycket i.

Naturligtvis skall även besökare i gästhamn och konferensgäster få tillgång till Hulda, som kommer ge Käringön ytterligare ett exklusivt och trivsamt umgängesalternativ!

Styrman på jungfruturen är Erik Berndtsson 90 år, bofast på Käringön. Erik rodde 10- huggare när man var i det militära som 22-åring. Hans yrke har varit skutskeppare, för ett flertal skutor den första hette Alpha.

Dopet sker 5 juni klockan 15.00 vid Huldas plats i Öviken, Käringön. Skyltar från hamnen visar vägen.

Fakta om Hulda:
Hulda är byggd enligt original ritningen från 1942, hon är 9.40 lång och 2.20 bred.
Byggd i furu från Orust och översta bordläggningen sk. tullbordet i ek som kommer från Ljungskile.
Årorna får vara upp till 4,65 m långa och ha max 0,23 kvm bladyta.
Vikt inklusive besättning: ca. 2 ton.

Info: www.orustbatbyggarutbildning.se

I samarbete med Oscars Varv i Lomma fortsätter Göteborgsföretaget EcoPar AB sin satsning mot den marina sektorn att erbjuda kunderna EcoPar, ett syntetiskt, miljöanpassat bränsle för alla typer av dieselmotorer. EcoPar är ett svenskt patent och bränslet har hittills framgångsrikt använts bland annat i kommuner, på hamnterminaler och hos åkeriföretag som vill hålla en hög miljöprofil.

Sedan tre år tillbaks återfinns Norska Kungliga Segelsällskapet bland bolagets kunder. Bränslet EcoPar marknadsförs och säljs av EcoPar AB i Göteborg, som även ligger bakom utvecklingsarbetet för produkten. EcoPar har funnits på marknaden i drygt åtta år och ger stora miljövinster för människor, fisk- och djurliv.

– Det är verkligen roligt att få vara med att lansera EcoPar i den marina sektorn, säger Jörgen Larsson , delägare till Oscars Varv i Lomma.

– Det här är ett bränsle med enorm potential som varje miljömedveten båtägare borde vara angelägen att få testa. Det har dessutom en rad fördelar jämfört med vanlig miljödiesel, säger han.

Hos EcoPar AB ser man affären som ett glädjande och viktigt steg i sin marina satsning.

– Marinmarknaden är fortsatt mycket intressant för oss, säger Johannes Nilsson, VD för EcoPar AB.

– Idag är det miljömedvetna kommuner och företag med stora fordonsflottor som är våra viktigaste kunder, samt företag som prioriterar en god arbetsmiljö för sina anställda. Vi är mycket glada att Oscars Varv i Lomma nu vill vara föregångare i den marina sektorn, säger Johannes Nilsson.

Info: www.ecopar.se

Fakta om Ecopar:
EcoPar är ett syntetiskt bränsle som framställs av gas. Bränslet avger minimalt med rök och lukt och bidrar till en väsentligt förbättrad närmiljö både ombord och i våra farvatten. Produkten är ofarlig för alla vattenlevande organismer samt reducerar de cancerogena ämnen som finns i miljöklassad MK-1 diesel med så mycket som upptill 90 procent.

Säkerheten förbättras ombord då Ecopar är fritt från all inblandning av vegetabiliska oljor som exempelvis RME. Vilket eliminerar risken för haveri på grund av igensatta filter och spridare.

Ecopar är dessutom mindre brandfarligt än vanlig MK1 diesel på grund av dess höga flampunkt – cirka 95 grader C.

Motoreffekt och förbrukning är oförändrad eller till och med något bättre med Ecopar jämfört med MK-1 diesel. Det har dessutom bättre viskositet och smörjegenskaper i alla driftsförhållanden.

Inga konverteringar eller modifieringar krävs av befintliga dieselmotorer för att köra på EcoPar. Produkten är fullt kompatibel och blandbar med alla vanligt förkommande dieselprodukter på marknaden.

EcoPar har analyserats och genomgått omfattande tester av bland andra Volvo Penta, Scania och andra motortillverkare. EcoPar uppfyller drivmedelsstandarden EN 590, vilket innebär att alla fabriksgarantier gäller. Även institut som till exempel NIVA (Norges institut för vattenforskning) och IVL (SvenskaMiljöinstitutet) har undersökt effekterna på bland annat fisk- och kräftyngel och andra levande djur och organismer i havet. Resultaten av dessa tester är sensationellt goda – ingen påverkan på vattenlevande organismer.

Kommentarer

Tore 18:17:09 2011-04-23

Ja det är ju praktiskt om oljan till otorn inte luktar. Då ka man ha en reservdunk med sig i båten. Undrar o oljan duger som lapolja också?

Nea-Nea 18:17:58 2011-04-23

EcoPar e bra!

Tore 14:11:56 2011-04-24

Varför kommer inte alla bokstäver med?! Lampolja till fotogenlampa, duger EcoPar till det också? Det är ju bra om dieseloljan i reservdunken inte luktar, i händelse av spill, och det händer lätt. Det är långt mellan båtmackarna på många håll, så det är bra med en reservdunk. Ka man putsa träet på båten med EcoPar också? Det är ju olja och den luktar ite.

Smutsiga skor på sätena, spilld mat och klibbiga händer. Vart än fläckarna kommer ifrån är det alltid lika tråkigt med ingrodda smutsfläckar på båtens interiör. Men med nya Interior Power Mousse från SONAX kan båtägare på ett enkelt och miljövänligt sätt få bort dessa fläckar.

Interior Power Mousse är en drivgasfri produkt som är enkel att applicera utan stänk och sprut. Det skumgenererande munstycket på den helt nyutvecklade flaskan gör att produkten distribueras enkelt och effektivt.

Medlet är djuprengörande och avlägsnar ingrodd
smuts från överdrag, mattor och andra vävda textiler.

Kommentarer

Malin 16:10:46 2011-12-05

Helt fantastiskt bra!

Det turkiska yachtvarvet Proteksan Turquoise har full rulle i sin produktion och har hittills i år sjösatt flera större yachter, som vi tidigare har rapporterat om. Årets första sjösättning gällde “Turquoise”, följd av “Yogi” och “Talisman C”. Den senaste sjösättningen är 72,64 m långa “Vicky”.

Det är alltså långt ifrån några småbåtar som det turkiska varvet tar sig an. Den 72,64 m långa “Vicky” ligger nu vid varvets utrustningskaj tillsammans med tre andra yachter.

– Det är första gången vi har tre nybyggda större yachter samtidigt vid vår utrustningskaj, vilket gör oss väldigt stolta, säger varvets VD, Mehmet Karabeyoglu.

Tekniska specifikationer “Vicky”
Längd ö a: 72.64 m (238.3 ft)
Bredd: 12.00 m (39.4 ft)
Djup: 4.00 m (13.1 ft)
Konstruktion: Stålskrov, aluminiumöverbyggnad
Deplacement: 1 276 ton
Motorisering: 2x 2447 hk
Generator: 4x 200 kW
Stabiliserare: 2 x 7m2 Quantum
Fart: 17 knop max, 15 knop cruising
Räckvidd: 4 000 Nm @ 15 knop, 7 000 Nm @ 12 knop
Bränsletankar: 204 000 liter
Vattentankar: 36 000 liter
Byggare: Proteksan Turquoise Yachts Inc.

Bildtext:
Fr. v. 72.64m “Vicky” (NB 54), “Talisman C” at 70.54m, 60.20m “Yogi” och 55.40m “Turquoise”.

Nu är kanske ett av sjöfartens och småbåtägarnas största gissel på väg att lösas på naturlig väg. De havstulpaner och andra levande organismer som vill sätta sig på fartygsskroven kan helt enkelt inte fästa när Göteborgsföretaget I-Techs organiskt nedbrytbara biocid Selektope blandas in i bottenfärgerna. Genom en nyemission på 15 Mkr från Almi Invest Västsverige tillsammans med Volvo Technology Transfer, Mintage Scientific och Aquamarine Ltd kan nu företaget påbörja kommersialiseringen.

– Det här är ett miljövänligt komplement till bottenfärger med tungmetaller och ser vi en stor internationell marknad framför oss, säger Per Jansson, VD för I-Tech. Den marina biocidmarknaden är idag runt 2,5 Mdr och I-Tech räknar med att inom fyra år ha etablerat teknologin på denna marknad.

Kraftig ökning av den internationella sjöfarten
Bolaget grundades redan år 2000 och har sitt ursprung i en tvärvetenskaplig forskning i Göteborgs Universitet och Chalmers.

Påväxt på fartygs- och småbåtskrov blir ett alltmer aktuellt problem eftersom priserna på tungmetaller stiger, bränslekostnaderna ökar och miljöfrågorna kommer alltmer i fokus världen över. Man har uppmätt skillnader på över 40 % i bränsleförbrukning för ett rent skrov jämfört med ett skrov med bara lite påväxt.

Prognosen är att den internationella sjöfarten kommer att öka med 75 % fram till 2030 och då främst i Asien. I-Techs kunder är internationella färgbolag och kemikalieindustrin och slutkunder är fartygsägare och fritidsbåtägare. – Företaget har en stor global potential och biociden Selektope bedöms vara ett kommersiellt gångbart alternativ till tungmetaller, säger Anna Langenius, investment manager hos Almi Invest Västsverige.

Skadar inte det biologiska livet
Bolagets patenterade bekämpningsmedel verkar särskilt bra på havstulpaner som anses vara den mest skadliga organismen i världen för båtskrov.

När havstulpanens larver kommer i kontakt med substansen i bottenfärgen börjar larvernas ben att sparka och larven kan inte fästa på fartygsskrovet. När larven lämnar skrovet försvinner effekten och larvens beteende blir normalt igen.

– Eftersom vi har en organiskt nedbrytbar substans skadar vi inte det biologiska livet i havet, inte minst de känsligaste mikroorganismerna och algerna längst ner i näringskedjan, säger Per Jansson.

Registreringsgodkännande öppnar dörren till marknaden
Det riktigt stora genombrottet kan ske i höst då bolaget räknar med ett avgörande godkännande från den brittiska registreringsmyndigheten HSE, motsvarigheten till den svenska Kemikalieinspektionen. Då öppnar sig den europeiska marknaden och på sikt också den amerikanska. Volvo Penta har licensrätten till småbåtsmarknaden. I-Tech ser framför sig en mycket spännande utveckling under de kommande åren.

Sverige har världsledande forskare som ständigt vidgar våra perspektiv och vår kunskap om geologin. De är viktiga förebilder och bidrar till att föra ut kunskapen om geologi till samhället. Här presenterar SGU maringeologen och geofysikern Martin Jakobsson, Stockholms universitet, som i maj tilldelas det prestigefyllda Petterssonpriset av Geologiska Föreningen.

Martin Jakobsson är en rutinerad polarforskare som färdats över både arktiska och antarktiska vatten. Han är professor i maringeologi och geofysik, tillika specialist på geografiska informationssystem, GIS, så kallad multibeam-batymetri och avancerade 3D-applikationer.

Vad är din drivkraft?
Det är egentligen havet som har dragit mig. Jag började mina studier med inriktning mot maringeologi och geofysik eftersom jag har ett stort surfintresse och ville lära mig mer om havet. Oceanografi fanns inte i Stockholm på den tiden, det blev geologi istället. Jag ångrar inte mitt val en sekund!

Har du något spännande på gång?
Vi får en artikel publicerad i tidskriften Geology i vår. Den har titeln Geological record of ice shelf break-up and grounding line och handlar om hur vi tolkar spåren på havsbottnen i Pin Island Bay, som avslöjar en hel del om förhållandena på västra Antarktis för cirka 12 000 år sedan.

Vem är du privat?
Jag är gift med Inês, som kommer från Portugal. Vi träffades då jag var där och surfade 1989. Vi har två barn, Gustav 13 år och Elias 10 år. Surfing, kite surfing och skidåkning är mina fritidsintressen, som jag utövar lika fanatiskt som forskningen!

Senast lästa bok?
Wally Broeckers The Great Ocean Conveyor: Discovering the Trigger for Abrupt Climate Change.

Vad händer framöver?
Närmast i tiden ligger att testmäta vårt nya multibeam sonar för grunda vatten. Efter testmätningarna ska vi mäta tillsammans med arkeologer runt Birka. Detta blir i maj.

Varför är det viktigt med geologisk kunskap?
Det är bara att öppna tidningen så förstår man. Spenderade förra veckan på National Geophysical Data Center i Boulder Colorado på en workshop med General Bathymetric Chart of the Oceans, GEBCO. Det är vi som sätter samman den batymetriska modell som används världen över ibland annat modellering av tsunamipropagering, och i allt annat möjligt som till exempel Google Earth. Vår workshop för att uppdatera nästa modell ägde rum just då tsunamin drabbade Japan.

Läs Martin Jakobssons skeppslogg från expeditionen med forskningsfartyget Oden till Antarktis i vintras.

Info: http://www.geo.su.se/index.php?option=com_content&view=article&id=391%3Aso2010-log&catid=73%3Aexpeditions-logs&Itemid=174&lang=sv

Audi fortsätter som huvudpartner i Audi Dragon Cup och utökar samtidigt cupen jämfört med 2010. Inför 2010 instiftade Svensk Drakklubb ”Audi Dragon Cup” med Audi som huvudpartner. Det främsta syftet var att skapa förutsättningar för drakklassen att på bästa sätt växa vidare i Sverige.

2010 genomfördes tre cupseglingar och närmare 30 drakar kämpade om cupsegern.

2011 utökas cupen till att omfatta fyra Grand Prix tävlingar:

• 11-12 juni Pelle Gedda Cup i Saltsjöbaden
• 18-19 juni Rutgersson Cup i Marstrand
• 4-6 aug SM i Båstad
• 27 aug Final i Stockholm

Nytt för i år är att Whyshore Yachting & Marketing tar över projektledningen av cupen. Whyshore ansvarar för projektledningen av Audi Dragon Cup på samtliga platser, i samarbete med Audi, Svensk Drakklubb och de arrangerande båtklubbarna.

– Vi är glada över att vara titelsponsor för Audi Dragon Cup ytterligare ett år då Audi har varit engagerade i segling under flera år, såväl i Sverige som globalt. Vi vet att seglingen intresserar många av våra kunder så för oss är detta ett naturligt och givande forum att möta våra kunder i, säger Niklas Henning, sponsoransvarig på Audi.

Drakklassen är över 80 år gammal och samtidigt idag en av världens största kölbåtsklasser, spridd över 5 kontinenter och seglas aktivt i mer än 30-talet länder.

Audis engagemang i segling är i dag omfattande och förutom Audi Dragon Cup är Audi även i år partner till Stena Match Cup Sweden. Internationellt är Audi bland annat engagerad som huvudpartner till Audi MedCup samt stor partner till Kieler Woche.

Tvärt emot Livsmedelsverkets bedömning har regeringen idag beslutat om ett fortsatt undantag från EUs dioxinnivåer i fisk. WWF är kritiska till att fisk som inte kan användas som djurfoder tillåts säljas som matfisk.

– Det är beklagligt att regeringen tillåter ett fortsatt undantag. Dioxiner hör till de giftigaste ämnena i världen. Fet fisk från Östersjön, som strömming och lax, innehåller så höga dioxinhalter att de inte får användas som djurfoder. Nu har regeringen beslutat att den får säljas som matfisk, säger Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på WWF.

Undantaget innebär att fisken endast får säljas i Sverige förutsatt att konsumenterna informeras om en säker konsumtion av den giftiga fisken. Livsmedelsverket rekommenderar barn, kvinnor i fertil ålder, gravida och ammande att inte äta fisk med höga halter dioxin och dioxinliknande ämnen oftare än två till tre gånger per år.

Detta gäller strömming, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern – samt röding från Vättern. Gifterna lagras i kroppen under flera år, därför är det bra att undvika miljögifterna under uppväxten. Under graviditet och amning förs ämnena över till barnet via moderkakan och bröstmjölken, vilket kan påverka barnets utveckling.

– WWF har uppmanat regeringen att följa Livsmedelsverkets rekommendationer och är besvikna över dagens beslut. Det är märkligt med tanke på att 15 procent av befolkningen enligt Livsmedelsverkets beräkningar får i sig mer än det acceptabla dagliga intaget av dioxiner, avslutar Inger Näslund.

Sjö&Hav lanserar en ny praktisk roll-on med sitt effektiva mygg- och fästingmedel som skyddar mot sommarens insektsplågor. Den nya roll-on-flaskan innehåller samma naturliga insektsmedel som förra årets säljsuccé och testvinnare – Sjö&Hav Mygg- och Fästingspray.

Sjö&Havs nya roll-on innehåller den naturliga substansen citriodiol, en olja som kommer från citroneukalyptusens blad. Insektsmedlet är fritt från kemikaliska komponenter och följer därmed företagets grundtanke om att vara ett bättre miljöval vid köp av hygienprodukter för utomhusbruk.

Den nya förpackningen gör att insektsmedlet är lätt att applicera och ger ett effektivt skydd mot mygg, knott, älgfluga och andra stickande insekter. Insektsmedlet minskar även risken för fästingbett.

Sjö&Havs nya mygg- och fästingroll-on är ett komplement till den befintliga sprayen. Det är en praktisk plastflaska som är enkel att ta med sig till stranden, i trädgården eller på vandringen och passar även bra på utlandsresan då insektsmedlets naturliga substans även fungerar mot tropiska myggor.

– Vårt nya insektsmedel biter mot allt från vanliga mygg till den fruktade älgflugan. Mygg- och fästingsprayen, som lanserades förra året, blev snabbt populär och med den nya produkten kan vi även erbjuda ett bra skydd för dem som föredrar att rolla på medlet, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Hav lanserades första gången 2004 med en flytande tvål anpassad för saltvatten. Företaget utvecklar produkter som förenklar friluftslivet. Sortimentet består av fem hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme, Mygg- och Fästingspray och årets nyhet Mygg- och Fästingroll-on samt ett Handdiskmedel för saltvatten.

Info: www.sjohav.se

Nu finslipas de sista detaljerna i programmet för Kalmar Båtmässa och listan med utställare fylls på. Redan nu är 26 utställare klara – och fler är på ingång. Den 27–29 maj hålls Kalmars första båtmässa, som ska bli ett årligen återkommande evenemang. Mässan är främst flytande, men det finns också monterplatser på land.

Här finns de senaste båtarna, tillbehören och trenderna, men också en mängd roliga aktiviteter för hela familjen.

Kalmar Båtmässa hålls den 27–29 maj i Kalmar Gästhamn.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Designteamet bakom Hydro Power Sportswear på Helly Hansen har uppdaterat förra årets kollektion med nya marina damplagg inför våren och sommaren 2011. Hydro Power Ripstop Hoodie, den ultimata midjekorta jackan med huva tillverkad i vattenfrånstötande tunn nylon, passar självklart på båten så väl som i hamn.

Tillhörande Quick Dry pants, i marint eller vitt, är som de heter snabbtorkande och har smarta fickor för alla små prylar som kan behövas ombord. I kollektionen finns också snygga toppar med puffärm med eller utan krage samt badbyxor och bikinis, designade helt i Hydro Power anda.

Storlekarna i kollektionen går från XS-XL.

Priser
Hydro Power Rip Stop Hoodie 1500 SEK
Hydro Power Costal Polo 600 SEK
Coastal Tee 500 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 800 SEK
Red Sea Bikini 400 SEK
Hydro Power trunks 900 SEK

Info: www.helly-hansen.com

Agapi ny partner till Kungliga Svenska Seglarsällskapet. En Agapi 900 Walk Around, med sin unika kombination av RIB:ens fördelar med en mer bekväm och väderskyddad design, kommer att vara dedikerad KSSS för att möta deras nya behov.

KSSS har valt att använda Agapi Charter för att tillhandahålla säkra och upplevelserika båttransporter i samband med stora regattor och evenemang.

I tillägg kommer en Agapi 900 Walk Around, med sin unika kombination av RIB:ens fördelar med en mer bekväm och väderskyddad design, att vara dedikerad KSSS för att möta deras nya behov.

Agapi Charter är Skandinaviens ledande leverantör av upplevelseturism till sjöss och har en Nlotta på tio båtar. Båtarna förvaras och transporteras på trailer, vilket möjliggör snabb och kostnadseffektiv navigering i Sveriges alla vatten.

Agapi Nick utmärkelsen “Årets Rookie 2010” av Praktiskt Båtägande för deras nytänkande avseende miljö, design och användningsområde för RIB­‐båten. Agapi Charter har som affärsidé att kombinera äventyr, kuriosa och naturupplevelser på ett mycket tryggt sätt där erfarna kaptener borgar för en säker och intressant färd.

Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS, är Sveriges största och ett av världens äldsta segelsällskap.
Det grundades 1830 och har idag över 6 000 medlemmar.
KSSS arrangerar läger, junior-­ och elitträning samt eskadersegling. KSSS är även en av de
ledande i Sverige varav ÅF Offshore Race (Stockholm­Gotland Runt) är en av de stora regattorna globalt.

Info: www.agapimarine.se

Träbåtsfestivalen i Risör på det norska Sörlandet har i år ett rekordstort antal deltagare. Festivalen, som är Nordens bästa i sitt slag, hålls 4-7 augusti i en fantastisk och stämningsfull hamn i Risör, en av de vackra “vita städerna” på Norges södra del. Festivalen är väl värd ett besök.

Båtliv har många gånger rapporterat från träbåtsfestivalen, som är unik i sitt slag. Ingen annan festival lockar så många och så fina träbåtar i ett så fint skick. Dessutom används båtarna för kappsegling under festivalen – även de allra största klassikerna manövreras under stor skicklighet ut ur hamnen och kappseglas varje dag.

I år är det fler båtar än någonsin anmälda till festivalen, uppger nättidningen www.batavisa.no

Aldrig tidigare under festivalens 28 år har så många båtar varit föranmälda. Det bådar verkligen gott eftersom hamnen i Risör brukar vara så fullproppad att besökarna nästan kan gå torrskodda över hamnbassängen på alla vackra trädäck.

Över 100 båtar är anmälda hittills.

Tio båtar kommer att finnas på startlinjen vid Lulu Island, när starten går för Abu Dhabi Grand Prix nästa vecka. Premiärtävlingarna för årets säsong i UIM Class 1 World Powerboat Championship hålls 13-15 april. Det verkar redan nu som om det blir en mycket spännande säsong med högt kvalificerade team.

Bland förutsättningarna i år finns nya tekniska regler för båtarna, nya team och förare. Dessutom återkommer Spirit of Qatar, vilket alltsammans är bra ingredienser för att höja temperaturen inför premiären.

Säsongspremiären i Class 1 Championship innehåller ett av de mest välkvalificerade startfälten hittills: tre team från Mellanöstern tävlar mot sex team från Europa, sju av tio team använder V12-motorer i stället för V8:or. Dessutom finns hela fyra världsmästare med på startlinjen i Abu Dhabi.

I de välkända blå båtarna finns förra säsongens mästare i Victory Team, Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi, som kör för teamet från Dubai. Dessa båda mästare har dominerat tävlingarna de två senaste säsongerna och de försvarar i år sina titlar som världsmästare, Europamästare och Mellanösternmästare. Duon siktar på att ta ännu fler segrar i år.

Team Abu Dhabi hoppas kunna dra fördel av att köra på hemmabana. Bland övriga hoppfulla finns Emirati Rashed Al Tayer och den amerikanska stjärnföraren John Tomlinson, som vann både VM- och EM-titlarna 1997.

Spirit of Qatar gör en tvåbåtsattack med Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani och den åttafaldige världsmästaren Steve Curtis. De ska förhoppningsvis leda teamet till sin första seger i Class 1 sedan 2008. Matteo Nicolini, som vann EM tillsammans med Sheikh Hassan 2005 och tog teamets senaste vinst i Dubai 2008, kör tillsammans med nykomlingen Ali Al Neama. Spirit of Qatar 95 och 96 kör båda med Skema-Lamborghini V12:or.

Norges hopp för framgång hänger på teamen Welmax och Relekta – båda kör Mercury-Class 1 V8:or.

I Welmax kör teamkamraterna Kolbjorn Selmer och Jorn Tandberg, som ska försvara titeln de tog i Edox Pole Position.

Abu Dhabi Grand Prix, Abu Dhabi – UAE

Wednesday, 13 April
12.30 drivers course viewing on Class 1 rib
14.00-16.00 official practice

Thursday, 14 April
09.30-10.00 official practice
10.15-11.30 Edox Pole Position
15.30 Abu Dhabi Grand Prix – race 1

Friday, 15 April
09.30-11.00 official practice
15.30 Abu Dhabi Grand Prix – race 2

Här är en helt ny serie vattentäta bagar från Sebago. De är tillverkade i i PVC/Tarpuline och har rullförslutning (förutom Computer Case som har vattentät dragkedja istället).

Neccesären Wash Bag WP rymmer 3 liter och kostar ca 195 kr.

Computer Case WP rymmer även den 3 liter och har måtten 42×32 cm.

Ryggsäcken Backpack WP rymmer 30 liter, pris 69 kr.

Packing Bag WP rymmer 29 liter, pris 295 kr.

Roll Bag WP rymmer 40 liter, priset är 495 kr.

Dufflebag WP rymmer hela 60 liter och kostar 795 kr.

Info: www.sebago.se

Äntligen kan konsumenterna handla torsk från östra Östersjön med gott samvete. Efter många års problem med utfiskning och minskade bestånd av torsk har nu yrkesfiskarna hittat gemensamma riktlinjer för ett hållbart fiske i Östersjön.

Som ytterligare ett led i arbetet för tydlig kommunikation och spårbarhet har man antagit certifiering genom Marine Stewardship Council (MSC) – en internationell organisation som arbetar tillsammans med fisket, organisationer, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för ett långsiktigt hållbart fiske.

Initiativet kommer från yrkesfiskarna själva. De ansåg att problemen med torskfisket i Östersjön bara kunde lösas med ett nära samarbete över gränserna. Och det är inga små krav man har ställt på sig själva – för att nå målet mot ett hållbart fiske har man reglerat allt från redskapens utformning till hur man ska underlätta leken för torsken.

– Det är mycket glädjande att östra torskbeståndet har blivit MSC-certifierat. Det visar att om man följer de vetenskapliga råden och har god kontroll så kan man långsiktigt fiska på hållbara bestånd, säger Fiskeriverkets före detta generaldirektör Axel Wenblad.

Hur skall man då som konsument veta att torsken är fiskad enligt de hårda MSC-kraven? Fisk fångad enligt MSCs certifiering får märkas med MSCs miljösymbol (en fisk med texten MSC) om den kan spåras från båt till tallrik. Symbolen är redan etablerad i många länder i Europa och kännedomen i Sverige har dubblats de senaste två åren.

– Det här är en stor seger och yrkesfiskarna borde applåderas för deras insatser. Många har sett fram emot dagen då man åter kan äta lokalt fångad färsk Östersjötorsk med gott samvete. Nu är den dagen äntligen här, säger Minna Epps, Verksamhetschef Östersjöområdet på MSC.

Danmark är klara med sin certifiering. Men det är bara början: Sverige står näst på tur och är i slutfasen av granskningen, liksom även Tyskland.

Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på Världsnaturfonden WWF, välkomnar certifieringen och är glad över den snabba positiva utvecklingen, då organisationen länge har drivit frågan om hållbart torskfiske i Östersjön.

– Det är helt fantastiskt att vi på bara tio år har kunnat gå från ett hårt överfiskat bestånd till möjligheten att idag ha MSC-certifierat fiske, säger Inger Näslund.

Här är två riktigt handfasta, praktiska böcker för alla segelbåtsägare. De är uppdelade i två böcker: Riggskolan och Segelvård.

I Riggskolan får alla som älskar att segla grundläggande kunskaper om handhavande och skötsel av moderna riggar. Men även en inblick i riggarnas historiska utveckling.

I överskådlig form presenteras grundläggande kunskaper i bland annat segelvård, segelköp, material och begrepp. Konstnären och seglaren Jürgen Asps illustrationer bidrar till en läsvärd handbok om segel.

Info: www.norstedts.se

Den 6 april lämnade Sjöhistoriskas ångslup från 1901 Galärvarvet för att tas omhand av Föreningen Forsviks varv. – Ångslupen innebär ett tillskott både besöksmässigt och i form av utbildningsplatser. Hon blir en ny attraktion i varvshallen jämte hjulångaren Eric Nordevall II. Utbildningsmässigt handlar det om varsam renovering med slutmålet att driftsätta och köra henne, säger Patrik Zimonyi, projektledare och skeppsbyggare på Forsviks varv.

Pansarbåten Wasas ångslup är den största båten i Sjöhistoriska museets samlingar. Hon byggdes 1901 samtidigt med pansarbåten, som hade ett flertal olika skeppsbåtar ombord. Wasa togs ur tjänst på 40-talet och hennes ångslup skänktes till Sjöhistoriska museet 1958. De senaste åren har hon stått tillsammans med Sjöhistoriskas övriga originalbåtar i visningsmagasinet Båthall 2 på Galärvarvet.

– Att låta Forsviks varv renovera ångslupen är ett utmärkt sätt att både bevara och göra henne levande. Vi arbetar samtidigt med att lyfta vår unika samling av fritidsbåtar, som nu kan få ett tydligare fokus och göras mer tillgänglig i Båthall 2, säger Maria Ljunggren, projektledare på Statens maritima museer.

Pansarbåten Wasas ångslup
Beteckning i Flottan: ”Ångslup nr 45”
Byggår: 1901
Längd: 14,9 m
Bredd: 2,65 m
Deplacement: 12 ton
Maskin: tvåcylindrig compoundmaskin och ångpanna av Yarrows konstruktion

Foto: Johan Jonson, SMM, och Sjöhistoriska museets arkiv.

De fem museerna i Museiparken på Gärdet gör gemensam sak och bjuder på skräck i olika former under Kulturnatten den 9 april. – Det känns väldigt kul att kunna bjuda Museiparkens besökare på ett så här spännande och sammanhållet program. Samarbetet innebär både att vi kan öka intresset för hela området och kan lägga våra programpunkter utan krockar. Besökarna behöver inte missa någonting. Kulturnatten passar bra för den här typen av samarbete men det är något som vi kommer att göra i större utsträckning framöver även i andra sammanhang, säger Karin Fredriksson, programansvarig på Sjöhistoriska museet.

I Museiparken på Gärdet ingår Polismuseet, Riksidrottsmuseet, Tekniska museet, Etnografiska museet och Sjöhistoriska museet. Under Kulturnatten har varje museum sitt specialinslag en viss tid. Men det är aktiviteter hela tiden och lätt att röra sig mellan museerna som man vill. Fri entré till Kulturnattens aktiviteter.

Museiparkens program under Kulturnatten den 9 april

Polismuseet inleder kvällen med sitt första program om terrorister kl 18. Då berättar Krister Hansén, tidigare enhetschef vid Säkerhetspolisen, om Operation Leo – Stockholm som operationsbas för tyska terrorister under 1970-talet. Vi får höra om de dramatiska dygnen då västtyska ambassaden ockuperades av ”Kommando Holger Meins” och om hur detta scenario var upprinnelsen till Operation Leo, en aktion ledd av terroristen Norbert Kröcher, som planerade att kidnappa statsrådet Anna-Greta Leijon och placera henne i en trälåda.Polismuseet bjuder senare under kvällen på ytterligare föredrag och visningar av museet. www.polismuseet.se

Riksidrottsmuseet går den nyttiga vägen genom att kl 19 låta Ann-Margret Mellberg, författare och kulturråd vid grekiska ambassaden, berätta om Olivträdets vägar, om olivträdet som symbol för visdom, fred, bördighet, hälsa och triumf. Kvällen fortsätter sedan med berättarkafé, om skandaler, fusk och framgångar i idrottens värld. www.riksidrottsmuseet.se

Etnografiska museet tar sin utgångspunkt i den nya utställningen Vodou och bjuder på en kväll i skräckens tecken. Kl 20 berättar författaren Anders Fager skräckhistorier, läser ur sin senaste bok Samlade svenska myter och samtalar med museipedagogen Karin Wästfelt om skräck och myter. Sedan blir det karibisk musik och föredrag om zombies och vampyrer resten av kvällen. www.etnografiska.se

Tekniska museet har fokus inställt på spacerock, science fiction och retrofuturism och bjuder från kl 21 på Space A Go Go, en multimediahappening inspirerad av 1960- och 70-talens rymdfeber. Naturligtvis finns museets nya utställning NASA – A Human Adventure med i bilden. Livemusik, DJ:s, och överdådig stimulans utlovas. Öppet till 02.00. www.tekniskamuseet.se

Sjöhistoriska museet har en rad olika visningar hela kvällen och avslutar kl 22 med Mord ombord. Museet bjuder på två mycket olika visningar med drama och musik. Den första handlar om Mälarmördaren som härjade för 111 år sedan. Därefter berättas den mystiska historien om polarforskarfartyget Polaris, vars kapten gick ett grymt öde till mötes. www.sjohistoriska.se

Kulturnatten: www.kulturnattstockholm.se

Cirka 120 besökare på morgonens Nätverksträff fick applådera årets företagare i Östhammars kommun. Företagarföreningen Företagarna delade ut priset som denna gång tillkännagavs på den månatliga och välbesökta Nätverksträffen för företagare. Årets vinnare blev bröderna Håkan och Niklas von Arronet i företaget Arronet Teknik AB som tillverkar aluminiumbåtar i Östhammar.

Arronet Teknik AB startades 1992 med inriktning mot tillverkning av metallprodukter.

– Det känns fantastiskt roligt att ett företag som tillverkar båtar får årets pris, säger näringslivschef Ulf Andersson. Vi befinner ju oss trots allt i “en del av Roslagen” med båtbyggartradition och kusten som vår närmaste granne.

Motiveringen till príset lyder:
“Bröderna von Arronet har framgångsrikt byggt upp ett stabilt och lönsamt båttillverkande företag på en ort med starka båtbyggartraditioner. När andra företag av lönsamhetsskäl outsourcar sin produktion har Arronet Teknik AB istället valt att förena kundens önskemål med produktutveckling och lokal tillverkning i Östhammar på ett lyckosamt vis.”

Mer information om Östhammars kommun på www.osthammar.se

Mer information om Arronet Teknik AB på www.arronet.se

Helgen den 9-10 april arrangeras årets Varvsforum i Oskarshamn. Varvsintresserade från hela landet samlas hos Oskarshamns Sjöfartsförening, Båt och Maskinmuseum för att presentera verksamheter och för att inspirera varandra. Huvudman för arrangemanget är nätverket Svenska varv som består av ideella varvshistoriska föreningar, IF-Metall och Statens maritima museer, SMM. Sjöhistoriska museet, som är en del av SMM, ansvarar för det löpande arbetet.

I år är det nionde gången som Varvsforum arrangeras.

Programmet och mer om nätverket Svenska varv finns på Sjöhistoriska museets hemsida.

Nätverket Svenska Varv har som mål och syfte:

•att verka för att de svenska varvens historia uppmärksammas som en del av Sveriges kulturarv
•att vara en mötesplats för alla som är intresserade av varvsnäringens minnen
•att stödja lokala projekt
•att samordna insatser för bevarande och förmedlande av kunskapen om detta kulturarv
•att informera om de lokala aktörerna, mellan aktörerna och till en bredare allmänhet
•att initiera dokumentationer, seminarier, forskning, utställningar och projekt

136 ungdomar, främst från Halland, har fått plats ombord på fartygen som seglar i The Tall Ships Races. Detta har blivit möjligt tackvare bidrag och stipendier från olika föreningar, näringsliv och andra aktörer. Trainees kommer att utgöra minst hälften av besättningen på fartygen som seglar The Tall Ships Races. En trainee ska vara ungdom mellan 15-25 år.

Evenemanget startar i Waterford på Irland med målgång i Halmstad, 3000-4000 ungdomar från hela världen deltar som trainees. De flesta svenska ungdomarna kommer att segla sista tävlingsetappen från Stavanger till Halmstad.

− Vi siktade på 100 ungdomar men redan nu har vi lyckats placera 136 ungdomar och vi kommer att placera ytterligare ett tjugotal. Kravet från Sail Training International är att Halmstad ska placera 25 trainees. Vi är mycket glada över att kunna sända iväg så många ungdomar, säger Lillian Westerberg, Projektledare för The Tall Ships Races Halmstad 2011.

Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig som trainee men ansökningstiden för att få stipendier är nu stängd.

De senaste dagarna har debatten varit intensiv om Kustbevakningen, bland annat om myndighetens senaste stora fartyg. Underr tiden har även en ny hemsida öppnat. Under namnet “Heja Kustbevakningen” har denna hemsida snabbt blivit platsen för åsikter om Kustbevakningens arbetssätt och resultat.

Bland annat redovisas resultatet av insatserna från en av KBV-båtarna på Västkusten. Efter ett år i drift hade ett av fartygen levererat 22 anmälda händelser, varav fyra gällde beslagtagna hummertinor.

Info: http://www.hejakustbevakningen.se/

Kommentarer

Ola 00:17:39 2011-04-08

Resursanslagen till KBV är pengar kastade sjön !
De pengarna skulle göra mycket mer nytta om de gick till de sjuka, de arbetslösa, de pensionerade, för att inte tala om hur mycket väntetiderna på sjukhus skulle kunna kortas ned, vi talar om miljarder som denna pajasorganistation kostar oss skattebetalare !

Håkan 19:39:25 2011-04-08

KBV kämpar för att växa sin organisation genom att försöka ta över fler och fler polisiära uppgifter. Rättssäkerheten för den enskilde blir offret.
Lägg ner!

Nisse 20:42:39 2011-04-09

Tycker Båtliv inte att lagstiftningen runt hummerfisket skall beivras? Eller hur skall jag tolka att ni lyfter ut just denna insats?

(Hemsidan ni länkar till verkar för övrigt vara tveksamt seriös – mest ren barnslig smutskastning, samt reklam för att "stoppa vansinneslagen om 0.2 promille på sjön" och försäljning av "Kustwaffe"-tröjar med nazist-inspirerade tryck.)

Bengt 05:41:18 2011-04-10

Hur kan sanningen vara smutskastning? Allt som publiceras på hejakustbevakningen.se är ju bara länkar till tidningsartiklar om verkliga händelser där KBV varit inblandade. Med tvivelaktigt resultat… Vilket verkar vara standard för KBV.
Är det smutskastning så är KBV’ i sig själva smuts…
Kollade på hemsidan – och tröjsidan…
Eh… naziinspirerat? Hur kan den nuvarande tyska örnen, och Tysklands nuvarande luftförsvar (luftwaffe) vara ens nära naziinspirerat?
Menar du att Tyskland idag styrs av nazister?

Bengt 05:45:57 2011-04-10

Och angående hummerfisket så gäller nog inte kritiken själva hummerfisket utan det faktum att ett av 22 ingripande på ett år av en 1,1 miljardssatsning bara gett det som resultat… Och… 1,1 miljarder är bara kostnaden för fartygen… Sen tillkommer den icke utbildade personalen osv osv osv…
Gode Gud vilka skattepengar som åker rakt i sjön!

Båtlivs redaktion 07:49:53 2011-04-11

Nisse,
Båtliv har inte lagt fram några åsikter om lagen om hummerfiske eller om Kustbevakningen utan vi har bara hänvisat till en sida som har åsikter om KBV.
Båtlivs redaktion

Peter 19:43:01 2011-04-13

Ha ha, av en ren tillfällighet har redaktionen hänvisat till en slumpvald sida som tyvärr råkade ha negativa åsikter om KVB.
Den vá bra, ha ha

Båtlivs redaktion 09:17:45 2011-04-14

Det är tydligen väldigt känsligt att hänvisa till sidor som innehåller kritik runt Kustbevakningen.
Om den helt anonyma signaturen Peter är så sugen på att kommentera får han gärna kommentera alla de andra nyheter som vi har haft om Kustbevakningen också. Helst under ett riktigt namn.

Nisse 18:54:43 2011-04-14

Det är åtminstonde pikant när ni gör det med en så uppenbart felaktig ingress – " Under tiden har även en ny hemsida öppnat. " står det att läsa, samtidigt som det på hemsidan snabbt framgår att den varit uppe sedan i juli 2010.

(Att välja ut att presentera endast en viss hemsida bland alla är vinkla ett nyhetsflöde. Det borde ni veta som journalister.)

Båtlivs redaktion 11:15:24 2011-04-15

"Nisse",
all journalistik är i grunden subjektiv och vinklad. Det ingår i förutsättningarna för journalistik. Utan vinkel ingen poäng.
Hade vi känt till den här sidan tidigare så hade vi informerat om den tidigare. Uppenbarligen är den väldigt intressant eftersom det är en mycket väl läst nyhet på vår sida.

Nisse 19:39:02 2011-04-15

Precis, alltså är det en vinkling när ni väljer att presentera denna hemsida, eller uttryckt på annat sätt: "att föra fram en åsikt". Vilket ni ovan påstod att ni absolut inte gjort, vilket var ett intressant påstående när det som här kom ifrån en journalist.
(Och "nyheten", som inte var speciellt ny, är kontroversiell och därför mycket läst. Det gör inte er ingress mer sakligt korrekt.)

Ola 00:54:41 2011-04-16

Nisse.
Vinkling är väl verkligen att kalla "hejakbv" för oseriös?
det är ren fakta på den sidan. Menar du ex att 302 inte körde på grund etc?
Men OK, vi kan lämna det därhän. KBV ksotar skattebetalarna enorma belopp. För det (ROI) så får skattebetalarna några hummertinor i beslag, samt att KBV jagar medelsvensson på deras semester på ett icke-problem, det är hur jag tolkar dig.
Ja, Ni kan ju kryssa runt i Miami Vice-stil och käka glass förståss, och haffa "fyllon"..stjäla deras semesterpengar
(ROI)..= Return On Investment, för det är nog överkurs för en KBV-are..

Ola 00:59:28 2011-04-16

KBV..fatta..att då ni ger er på båtfolket med en vansinneslag har gett er skräpstatus–low life….gilla läget eller byt jobb..
Ola på www.alltom02promillepasjon.se

Ola 01:06:17 2011-04-16

& Nisse..jag vet vad du tänker.."majoriteten är för lagen".
Ro fan det!
1. det är den oskyldiga MINORITETEN som ni jagar, inte majoritetn i insjöar, småbåtar utan flytväst, det vet du.
2. Majoriteten som tycker att lagen är bra, är landkrabbor.
NI..backar upp en lag som enligt politikerna har som syfte att "moraliskt uppfostra" en viss del av båtfolket.
Så KBV.. forstätt dansa efter husses pipa och jaga oskyldiga båtägare, annars blir du arbetslös..och vem vill anställa en fd STASI-dräng som backar upp en lag som är så här hårt kritiserad? "en lag utan legitimitet" du vet..
=>)
Ola

Ola 01:10:50 2011-04-16

Nisse skriver:
"Det är åtminstonde pikant när ni gör det med en så uppenbart felaktig ingress – " Under tiden har även en ny hemsida öppnat. " står det att läsa, samtidigt som det på hemsidan snabbt framgår att den varit uppe sedan i juli 2010. "
Nisse..det har inte slagit dig (självklart inte, du jobbar ju på KBV, dumt av mig) att för Båtliv är sidan ny..?

Peter Eriksson 18:38:18 2011-04-18

Glömde att skriva ut mitt efternamn vilket ingen annan verkar bry sig om heller.Tvilvlar starkt på att ALLA i Båtlivs redaktion varit med och skrivit inlägget, men det gör inget Lasse.
Jag tycker man ska stå för sina åsikter. Tycker man att KBV är skit så skriver man det. Att hänvisa till en hemsida och sedan skriva att man "bar förmedlar" den tyder enligt mig att man håller med men inte vågar stå för det.
Signaturen Ola torgför i alla fall sina åsikter. Även om jag inte håller med honom om allt (eller egentligen ingenting) så hedrar det honom.

Ola 19:05:59 2011-04-19

Tack Peter.
Jag förstår att du jobbar på KBV?
Vi är många som undrar varför KBV backar upp en lag framtagen på lögn, politiskt populism?
All statistik säger att det finns inget fylleri på sjön, (lagen utan legitimitet av Tiberg/Edenius) samt en hel drös med artiklar säger unisont att lagen är skit.
Vilket det är.
KBV framstår ju som som STASI, persnligen tycker jag det är beklagligt respekten för KBV är nu under asfalts-lapplisorna. Trots allt så hejar vi ju ofta på sjön, nu är det nog annat som lär flyga igenom luften när man ser en STASI-båt. Håll mörkertalen utanför diskussionen, ingen är en "fyllerist" vid 2 glas vin, möjligtvis om man jobbar på KBV-STASI. Varför backar ni upp en sådan här "ful" övervakningslag? I.om att ni backar upp detta maktmissbruk så kommer fler detaljstyrande övervakningslagar, som kanske alkolås på datorer, vem vet vad som kommer härnäst.

Ola 19:07:13 2011-04-19

det står skrivet på allehanda riksdagens paper att lagen ska utvärderas, "villkor/krav" etc, politikerna håller inte det löftet. Så igen..hur känns det att backa upp lögnaktiga svekfulla politiker?

Ola 19:09:12 2011-04-19

Jag som ligger bakom www.alltom02promillepasjon.se
en parantes utifall..

Nisse 20:38:36 2011-04-19

KBV har inget val – de är tjänstemän, och skall utföra de uppgifter lagen anger. De kan själva inte välja och vraka vad som skall beivras och vad de skall låta vara. Lagen beslutas av riksdagen, så det är snarare dit du skall rikta din ilska.
(Själv har jag bara respekt för KBV, och uppskattar mycket när de dyker upp i mina hemmavatten – det buskörs mycket mindre då, till glädje för oss på sjön.)

Peter Eriksson 21:00:04 2011-04-19

Jag jobbar tyvärr inte på KVB, men det är nog en rolig och intressant arbetsplats. Tråkigare kan man nog ha.
Om nu sjöfyllerilagen är framtagen på populism så fattar jag inte riktigt. Nyss publicerades en undersökning där man slog fast att ca 2,5 miljoner svenskar ägnade sig åt sjölivet. Det verkar vara en ganska stor del potensiella väljare. Varför då instifta en lag som enligt dig alla som är på sjön är emot? Är det verkligen populism?
Att jämföra KVB med STASI verkar vara lite "rättshaveristvarning" tycker jag. Jag tror alla tjänar på att föra en sund debatt med sakliga argument.
Skriv upp alla fördelarna med att köra båt med upp till 1 promille i blodet istället för att bara skriva att den nya lagen är skit och att alla som är satta att övervaka att den följs är idioter.

Båtlivs redaktion 08:13:44 2011-04-20

Ola, för att dina kommentarer ska få stå kvar bör du även sätta ut ditt efternamn i kommentarerna.
Vid så starka och kategoriska uttalanden som du gör bör man kunna stå för dem med hela sitt namn. Annars kommer de att tas bort.

Ola Ljungberg 16:04:45 2012-03-15

Till Nisse. Man har visst val. det har alla. Jag har jobbat statligt. En dag kom vansinniga direktiv. Mitt val, jag sade upp mig.

till Peter Eriksson. Undersökningen var vinklad. Bl.a så frågade man hushåll om sjöfylleri på sjön är OK. Man sade inget om lagens komplexitet såsom vindkantring etc. Som man frågar får man svar.

Nisse 21:24:32 2012-03-23

KBV som organisation har inget val. Individer har alltid ett val om att stanna kvar och jobba eller inte, men det är en annan sak. Så länge man är kvar på jobbet så skall man sköta sin uppgift.

Benke Bula 23:52:04 2013-07-24

"Nisse är en typisk figur som hade trasiga leksaker och höga trösklar hemma som liten..hoppas vuxenlivet inte blir lika hopplöst och jobbigt.
Orkar inte kommentera hans inlägg..känns som hopplöst.