nyhetstest

Bo Dahlberg och Classe Johansson har slagit Robert Ashbergs gamla hastighetsrekord med båt från Haparanda till Ystad. Efter 13 timmar och 31 minuter kom duon in i Ystads småbåtshamn. Det är två timmar snabbare än det tidigare rekordet, vilket innebär att Piteågrabbarna har gjort en riktig bragd. Att slå rekordet med så stor marginal var det inte många som trodde var möjligt.

– Det är en oerhörd skön känsla, säger en lycklig Bo Dahlberg.

Det är en riktig tredje gången gillt. Två tidigare försök har misslyckats. Dahlberg berättar att han var oerhört besviken efter det andra försöket och kom hem till sin familj och berättade att nu fick det vara nog.

– Men då var det mina döttrar som påminde mig att jag brukar säga att man aldrig ska ge upp. Då bestämde jag mig för att försöka igen. Därför känns det extra skönt idag. Hela familjen har ju levt med det här projektet i fem år, säger Dahlberg.

Att slå hastighetsrekord på en sådan lång sträcka är ett stort projekt och det är mycket som ska stämma för att det ska gå i hamn. Planen var egentligen att försöka sätta nytt rekord nu till helgen, men eftersom vädret är så bra så tidigarelade förarna starten.

– Vädret är A och O. Vi kör långt ute till havs och ser bara hamn när vi går in för att tanka. Efteråt är man fysiskt mörbultad och kroppen värker. Samtidigt är det så mycket adrenalin och en härlig känsla. Att åka i de här hastigheterna ute till havs är som att köra bil på en plöjd åker som fryst på, berättar Dahlberg.

Båten är en Skater 32 och motorerna två stycken V8 Mercruiser. Maxhastigheten som de har varit uppe i är 76 knop och de har legat på en snitthastighet på 60-65 knop. Tre gånger har de gått in för att tanka. I Ulvön i Örnsköldsvik, på Stavnäs marina i Stockholm och i Borgholm på Öland. Det är Classe Johansson som har navigerat båten.

– Classe är en riktig klippa. Utan honom hade vi inte klarat av det här. Vi körde genom Stockholms skärgård under natten och Classe navigerade i mörkret enbart med hjälp av GPS. Vi har drivit det här projektet tillsammans och är nu båda väldigt lyckliga.

Dahlberg berättar vidare att de tycker att Aschberg har gjort en fantastisk bedrift när han satte det gamla rekordet, men att de samtidigt är väldigt glada att äntligen ha satt ett nytt rekord som är två timmar snabbare. Eller som Dahlberg uttrycker sig.

– Det är många som pratar om det, men det ska ju göras också.

Det är två nöjda rekordinnehavare som sitter och firar med en räkmacka nere i Ystad småbåtshamn idag. Lite mörbultade men väldigt lyckliga.

Foto: Bo Dahlberg (t. v.) och Classe Johansson.

Mer information om rekordprojektet hittar ni på:
www.balticsearace.se

Mer information om båtens hemstad hittar ni på:

www.pitea.se

www.pitepress.se

Många djur har oerhört komplext konstruerade ögon – andra ser ändå. Forskare från Göteborgs universitet har visat att sjöborrar ser med hela kroppen, trots att de saknar ögon. Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences, PNAS.

De flesta djur reagerar på ljus och har utvecklat ett mycket sofistikerat sätt att se komplexa bilder för att kunna agera i sin omgivning. Se bara på insekternas sammansatta ögon och det mänskliga ögat. Charles Darwin och andra evolutionsbiologer förbryllades av ögonens komplexitet och undrade hur en sådan struktur kunde ha utvecklats genom det naturliga urvalet.

Men vissa djur, som till exempel sjöborren, kan reagera på ljus trots att den saknar ögon. Tidigare studier av sjöborrens arvsmassa har visat att djuret har ett stort antal gener kopplade till utvecklingen av näthinnan, som är den ljuskänsliga vävnaden i det mänskliga ögat. Sjöborren har alltså flera gener som är kodade för ett allmänt förkommande ögonprotein: opsin.

– Det var den här upptäckten som låg till grund för vår egen forskning. Vi ville ta reda på var opsinet fanns i sjöborren, för att på så sätt hitta de sensoriska ljusstrukturerna eller fotoreceptorerna. Helt enkelt ta reda på var sjöborrens seende finns, säger Sam Dupont på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet som är en av forskarna bakom den publicerade studien och medförfattare till artikeln.

Forskargruppen bakom studien kunde konstatera att det verkar som om fotoreceptorerna finns på spetsen och basen av de rörformade slangfötterna, som finns över hela sjöborrens kropp och bland annat används vid förflyttning.

– Vi vill påstå att hela den vuxna sjöborren kan fungera som en stort sammansatt öga och att skuggan, som kastas av djurets ogenomskinliga skelett på de ljusavkännande cellerna, kan göra så att den får en riktad syn, säger Sam Dupont.

Artikeln Unique system of photoreceptors in sea urchin tube feet har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences, PNAS.

Länk till artikeln: http://www.pnas.org/content/early/2011/04/26/1018495108.abstract

Bild av sjöborrar. Foto: Sam Dupont

Nu har det svenska torskfisket fått en global miljömärkning och godkänts enligt reglerna för Marine Stewardship Council (MSC). Det är en god nyhet inför sommaren då Östersjöns miljösituation totalt sett fortfarande är svår. Senare i höst kan svenska konsumenterna hitta miljömärkt Östersjötorsk i handeln.

– Nu kan vi fira en svensk Östersjöseger. Att torsken på tio år gått från ett hårt överfiskat bestånd till ett MSC-certifierat fiske, är en stor framgång. Både torsken, yrkesfiskarna och konsumenterna är vinnare genom att fisken får en tydlig spårbarhet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF har under lång tid envist drivit frågan om hållbart torskfiske och ett balanserat ekosystem i Östersjön. Att se ett bestånd vända från nära kollaps på grund av överfiske, illegalt fiske och dålig förvaltning till att bli certifierat är en stor seger. Nu är det viktigt att den långsiktiga förvaltningen fortsatt grundar sig på vetenskaplig information och att den gemensamma fiskereformen går i hållbar riktning.

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell organisation som arbetar tillsammans med fiskets organisationer, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för ett långsiktigt hållbart fiske. Fisket bedöms bland annat med avseende på redskapens utformning och hur förvaltningen bidrar till att långsiktigt säkra fiskens lek och tillväxt.

Fisk fångad enligt MSCs certifiering får märkas med organisationens miljösymbol (en fisk med texten MSC) och den kan spåras från båt till tallrik. Symbolen är redan etablerad i många länder i Europa och kännedomen i Sverige har dubblats de senaste åren. I Sverige känner 25 procent av konsumenterna till den.

Danmark och Sverige är nu klara med sin certifiering av torsk i östra Östersjön. Näst på tur är fisket i Tyskland. Innan konsumenterna kan köpa MSC-märkt torsk i butikerna krävs att grossister och fiskproducenter genomgår spårbarhetscertifiering i hela kedjan.

– Den inslagna vägen med långsiktig förvaltning av torsk i Östersjön måste fortsätta och även omfatta andra arter som sill och skarpsill. Bestånden och miljöcertifieringen måste säkras liksom ett mer långsiktigt ekonomiskt fiske för yrkesutövarna och goda fiskval för konsumenterna, säger Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på WWF.

Stölderna av båtar och båtmotorer ökar och det blir allt mer intressant med stöldförebyggande utrustning. Inte minst blir försäkringspremien billigare. Insplanet har för tidningen Vi Båtägare gjort en premiejämförelse där Svedea Båtförsäkring är det mest förmånliga alternativet.

Insplanet har på uppdrag av tidningen Vi Båtägare jämfört vad det kostar att försäkra en båt med försäkringsvärde på 410 000, en Ryds 620 DCI, med och utan söksystem. Åtta försäkringsbolag fanns med i jämförelsen och Svedea Båtförsäkring erbjuder det lägsta priset, 7 916 kr respektive 6 729 kr. If och Trygg-Hansa utmärker sig med premier som är mer än dubbelt så höga.

– Roligt att vi i ännu en premiejämförelse är bäst i klassen. Undersökningen visar att det inte kostar mer att anlita ett specialistbolag som verkligen kan sin sak utan tvärtom är billigare. Det är anmärkningsvärt att det kan vara så stora prisskillnader mellan bolagen, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Ett flertal söksystem ger premierabatt hos Svedea, exempelvis Defa Tracking, GuardSystem/Trackguard, Kombiguard, Naveye, Pro Evolution, Trackme, Redknows Minifinder och Yachtsafe.

– Vi vill uppmuntra stöldförebyggande åtgärder och göra det enkelt för båtägarna att ta del av premierabatten. Därför kräver vi inte intyg om att stöldförebyggande utrustning är monterad i samband med teckning utan bara vid skada, säger Jonas Roberts.

Den 4 juli startar Stena Match Cup Sweden 2011. Under en vecka sjuder Marstrand av segling och publikfest i världsklass. Evenemangets mediepartners, Göteborgs-Posten, Mix Megapol och Veckans Affärer, är extra mycket på hugget i år och tillför evenemanget stort värde genom sina egna aktiviteter. Aldrig tidigare har samarbetet givit så bra synergieffekter som det gör i år.

– Sättet som sponsorerna använder evenemanget för egna aktiviteter i år är glimrande. Det är den här typen av samarbeten vi strävar efter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.

Stena Match Cup Sweden’s officiella mediepartners är Göteborgs-Posten, SBS Radio/Mix Megapol och Veckans Affärer. Thomas Crusner på Göteborgs Posten har varit med sedan långt innan Brandspot tog över arrangemanget 2007, och reflekterar över utvecklingen i samarbetet.

– Västkusten, hav, segling, Marstrand som trevlig mötesplats – klart att vi gärna vill vara med. Och vi har faktiskt varit med under hela matchracingresan. Stena Match Cup är idag vårt äldsta sponsringsprojekt – tillsammans med Symfonikerna och Nordens Ark., berättar Thomas Crusner, sponsringsansvarig på GP.

– Det är viktigt för oss att vara med och påverka. I dagens sponsringsjuridiska värld är det nödvändigt att verkligen göra saker – och inte bli en passiv bjussare på annonser. Och det skall erkännas att det krävs ett engagemang för att hämta hem effekterna av sina insatser, säger Thomas Crusner.

Vilken typ av aktiviteter gör ni kring Stena Match Cup Sweden?

– Vi har under snart två år skruvat ordentligt på vår sponsring. Numera går det en samhällsnyttig röd tråd genom allt vi gör. I Marstrand syns vi som övriga huvudsponsorer, men viktigast är att på olika sätt backa upp AccessAbility Center’s Junior Lounge som är ny för i år, en ungdomsarena alldeles till vänster om Strandverket. Den arenan skall och måste bli anpassad och tillgänglig för ALLA, säger Thomas Crusner.

GP var även delaktig i att ta fram Sveriges första Eventapp för iPhone ifjol, i ett samarbete med Sigma.

SBS Radio och Mix Megapol är en välkommen återvändare till Match Cupen. I år väljer de att komma ut till Marstrand och rapportera direkt från händelsens centrum under hela veckan.

– Våra lyssnare gillar Stena Match Cup Sweden och mer aktuellt innehåll än så är det svårt att leverera i radio här på västkusten under vecka 27. Radio är bra på det sättet att vi kan leverera känslan på Marstrand för de som inte kan vara där, och förse de som är sugna med den senaste informationen – både sportsligt och de publika aktiviteterna i folkfesten, säger Janne Hartlin, marknadschef Göteborg på SBS Radio.

Även Veckans Affärer kommer att finnas på plats i år för att träffa läsare – både nya och gamla. Veckans Affärer har samarbetat med Match Cupen sedan 2008.

Stena Match Cup Sweden’s annonskampanj med det nya manéret har fått större utrymme än någonsin i GP i år och det har rullat med helsidor, halvsidor och pluggannonser sedan i mitten av mars.

Radiokampanjen i SBS Radio gick igång på nationell nivå den 17 juni och kulminerar veckan innan och under själva evenemangsveckan.

Följ seglingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook – Match Cup Sweden

Twitter – MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Det var den skånske kocken Daniel Berlin, från egna restaurangen Daniel Berlin Krog på Österlen, som tävlade för Sverige i den prestigefyllda matlagningsregattan S.Pellegrino Cooking Cup i Venedig under midsommarhelgen. Hans specialkomponerade recept med lättrökt makrill och vilda örter utsågs till bästa maträtt och vann titeln ”Young chef of the year”.

Daniel Berlin kommer från Landskrona och har tidigare arbetat som kock på flera uppmärksammade restauranger som Leijontornet i Stockholm, Gastro i Helsingborg, Petri Pumpa på Österlen och Torso Twisted i Malmö. På Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås förvaltar han den svenska matkulturen genom att skapa innovativa menyer av det naturen ger under säsong.

– Det finns en stor nyfikenhet på svensk gastronomi internationellt och Daniel Berlin och hans unika matlagningskonst har gjort ett starkt intryck på de världsledande krögare som satt i matjuryn. Daniel Berlin är en kreativ kock som verkligen förtjänar utmärkelsen S.Pellegrino Young Chef of The Year, säger Johan Eklöf på S.Pellegrino Sverige.

Det italienska mineralvattnet S.Pellegrino i Sverige utser årligen en kocktalang på frammarsch till titeln ”Årets Rising Star” i samarbete med restaurangguiden White Guide. I år gick utmärkelsen till Daniel Berlin som därmed fick chansen att som förste svensk tävla för Sverige i matlagningsregattan S.Pellegrino Cooking Cup, en internationell regatta i Venedig där ett trettiotal båtar tävlar i både segling och matlagning. I konkurrens med tio andra unga kocktalanger från bland annat Italien, Kina och Australien utsågs Daniel Berlin till den bästa unga kocken i årets regatta.

Vinnarmenyn bestod av ljummen, lättrökt makrill i blomkålsyoghurt, kavring med gravad gurka, rå och syltad blomkål samt älgört, granskott och harsyra. Till det matchades dryckerna 2009 Vin de France Chemin de la brune L’Anglore (Eric Pfifferling) samt Acqua Panna.

– Det var jättekul att få visa upp min matlagningskonst i ett sådant prestigefyllt, internationellt sammanhang. Extra kul var det att få servera svenska vilda örtkryddor från min egen gård till matjuryn, bara tanken på att berömda Michelin-krögare som Massimo Bottura och Elena Arzak har provat mina syltade granskott gör mig glad, säger Daniel Berlin.

Sammanlagt fanns tre titlar att vinna i S.Pellegrino Cooking Cup 2011:

• Italien, kock Enrico Pianegonda, vinnare av The Cooking Cup Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling, utses bland de cirka 30 båtar som tävlar).

• Israel, kock Orel Kimchi, vinnare av Inside The Cooking Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling bland S.Pellegrinos 11 egna tävlingsbåtar där en framgångsrik professionell kock tävlar ombord).

• Sverige, kock Daniel Berlin, vinnare av Acqua Panna & S.Pellegrino Young Chef of The Year (utses bland kockar under 30 år som lagat den bästa maträtten ombord på S.Pellegrinos egna båtar).

S.Pellegrino Cooking Cup arrangeras av S.Pellegrino i samarbete med Venedigs yachtclub Compagnia della Vela som har sin bas vid San Marco–torget. Tävlingen är öppen för segelbåtar mellan 6 och 20 meters längd samt för både proffs- och amatörkockar.

På fredagen den 24 juni lagade de tävlande kockarna 160 portioner av sin tävlingsrätt till välkomstbanketten på Hilton Molino Stucky Hotel där besökarna fick rösta fram sina favoriter. På lördag 25 juni besökte de tävlande kockarna först matmarknaden Rialto för att köpa råvaror till de fem portioner av tävlingsrätterna som enligt tävlingsreglerna ska lagas ombord. Den cirka 3,5 timmar långa seglingen i venetianska lagunen gick mellan Lido och San Giorgio Maggiore.

För att bedöma tävlingen finns två jurygrupper, en för segling och en för matlagning. Tävlingsrätterna bedöms för smak, presentation och matchning av vin och vatten inför en matjury med ett tiotal världsberömda toppkockar som exempelvis spanska Elena Arzak (#8 S.Pellegrino 50 Best /***Michelin), italienska Massimo Bottura (#4 S.Pellegrino 50 Best /**Michelin) och österrikiska Karl Obauer (**Michelin).

Med i juryn satt även förra årets vinnare av Acqua Panna & S.Pellegrino Young Chef of The Year, Chris Keung från Hong Kong, och modedesignern Vittorio Missoni som är hedersmedlem i juryn då det är ombord på hans båt juryn seglar i regattan.

S.Pellegrino är ett naturligt mineralvatten som serveras på många av världens bästa restauranger. S. Pellegrino har sitt ursprung från orten San Pellegrino i Italiens bergsmassiv och har en rik smak och små bubblor som gör att vattnet passar bra till gourmetmat och i kombination med vin. I Sverige representeras S.Pellegrino av Di Luca/ Di Luca AB, det ledande svenska företaget för god mat och dryck från medelhavsområdet. Läs mer på www.sanpellegrino.se och www.diluca.se.

Stockholms Hamnar har lanserat appen ”CruiseSthlm” som visar vilka kryssningsfartyg som kommer till Stockholm och Nynäshamn. Alla inneliggande och väntade kryssningsfartyg visas med kartposition och bild, samt med information om fartyget.

Under säsongen kommer tio kryssningsfartyg i veckan till Stockholm och Nynäshamn och det är många som är intresserade av fartygen. Appen har därför skapats som ett komplement till den uppskattade fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats.

Tjänsten förenar nytta med nöje. Turist- och servicebranschen arbetar nära kryssningsfartygen och vill veta när fartygen lägger till. Även bland allmänheten är intresset stort att få mer information om de storslagna kryssningsfartygen.

Appen finns för Ipone och Ipad och kan laddas ner gratis via Appstore.

Det är dags att lämna in ansökan till GYS – Gaff Yacht Society- för dem som vill ta del av stipendiet GYS Stiftelses stipendium för bevarande av äldre båt- & riggtyper.

GYSS stipendium om för närvarande 10 000 kr har delats ut under de senaste 20 åren till en segelbåt som uppfyller kriterierna:

 Äldre, kulturhistoriskt intressant segelbåt av trä eller annat byggnadsmaterial

 Äldre segel- & riggtyper

Detta innebär att den som innehar en segelbåt som ägaren anser uppfyller ovanstående två enkla kriterier har möjlighet att söka detta stipendium till sin klenod.

GYSS stipendium delas ut varje år under Gaff Yacht Society’s gåsmiddag, som naturligtvis infaller så nära Mårten som möjligt. Det innebär att Stipendiet delas ut vid Gåsmiddagen den 12 november i år.

För att ansökningarna ska kunna behandlas på bästa sätt, med besiktning, intervju med ägaren, och genomgång av utfört eller planerat arbete måste ansökan vara inlämnad till GYSS ordförande:

Sven Matton, Lostigen 68, 139 40 Värmdö,
senast den 1 oktober 2011.

Ansökan måste innehålla en beskrivning av segelbåten (gärna med foto), ägarlängd (såvitt som möjligt), samt gjorda och planerade restaurationer.

Bilden: 2010 års Stipendiat R8 S40 Skum.

Samarbetet med Björn Hansen är en del av Mekonomens marina satsning med målsättningen att vara störst på den marina eftermarknaden innan utgången av 2012. Nu offentliggörs även nästa stora samarbete, Mekonomen går in som partner under junior-SM i segling i Arkösund.

När Mekonomen förvärvade Marinshopen tidigare i år slog man fast en målsättning om att bli ledande på den marina marknaden inom två år. Utöver attraktiva erbjudanden till alla båtägare så har Mekonomen även satsat på att utveckla svensk seglingssport. Att grunda Mekonomen Sailing Team var bara första steget.

– Det är väldigt roligt att Mekonomen Sailing Team slog till och tog sin första seger. Björn Hansen är väletablerad i seglingskretsar och hans engagemang i Mekonomen Marint är ett tecken på att vår satsning inom den marina sektorn är helt rätt. Nu fortsätter vi på den inslagna vägen, bland annat genom att gå in som partner under junior-SM i segling 2011, säger Staffan Lindewald ansvarig för Mekonomen marint.

Mekonomen har ett noga utvalt marint sortiment i fler än 80 butiker i Sverige, som omfattar mer än 50 000 reservdelar och tillbehör till alla båtmodeller, både segel- och motorbåtar.

Teamet presterade sitt hittills bästa resultat i årets upplaga av World Match Racing Tour genom en fjärdeplats i Portimao Portugal Match Cup. -“Vi är oerhört nöjda med att ha tagit oss till semifinal och vi ser att vår långsiktiga satsning nu har börjar att ge resultat. Vi har successivt seglat bättre under veckan och förbättrat både starter, båtfart och manövrar. Erfarenheten och känslan tar vi nu med oss till seglingarna i Marstrand som börjar den 7 juni”, säger teamets skeppare Johnie Berntsson.

Med i laget var Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Nils Berkås, Niklas Carlzon och Björn Lundgren

Resultat:
1 Ian Williams (GBR)
2 Francesco Bruni (ITA)
3 Mathieu Richard (FRA)
4 Johnie Berntsson (SWE)
5 Torvar Mirsky (AUS)
6 Jesper Radich (DEN)
7 Peter Gilmour (AUS)
8 Bjorn Hansen (SWE)
9 Damien Iehl (FRA)
10 Alvaro Marinho (POR)
11 Reuben Corbett (NZL)
12 Olli-Pekka Lumijarvi (FIN)

Svenska Rupert Marine, med tillverkning i Åkersberga, presenterar en ny serie RIB-båtar på 22 respektive 26 fot. I företagets pressinformation säger de att “Rupert Utility är tillverkad med samma höga kvalitet och samma komponenter som övriga Rupert-båtar, det är bara utrustningslistan som skiljer. Utility är en basutrustad Rupert utvecklad för dig som ställer mycket höga krav på din båt men som inte har behov av en specialutrustad båt”.

Utility finns i ett antal standardmodeller men går också att få med skräddarsydda lösningar. Rupert Utility används av såväl professionella kunder som privatpersoner. Utility för utombordare kan levereras med eller utan motorer.

RUPERT UTILITY SPORT
Rupert Utility Sport är standardbåtar på 22 och 26 fot som vi har valt att utrusta med en stå/sitt-soffa och praktiska förvaringsutrymmen samt plats för många passagerare. Rupert Utility Sport är färgsatt i en ljus och sober gråskala och alla rostfria detaljer är glasblästrade med mycket hög finish. Dynorna är färgmatchade i dynväv från Sunbrella. Det finns också ett stort urval av extratillbehör till Utility Sport. Levereras med eller utan motor.

Rupert 26 Utility Sport
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 1200 Kg (utan motor)
Bränsle: 250 L
Fart: 30-50 Kn
Sittplatser: 5-8
Max motorstyrka: 300 Hk
CE klass: B Offshore
Introduktionspris:
från 695 000
Inkl. Evinrude 200 E-Tec

Rupert 22 Utility Sport
Längd: 6,70 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 1000 Kg (utan motor)
Bränsle: 250 L
Fart: 30-50 Kn
Sittplatser: 5-6
Max motorstyrka: 200 Hk
CE klass: B Offshore
Introduktionspris:
från 595 000
Inkl. Evinrude 150 E-Tec

Info: www.rupertmarine.com

Miljöminister Andreas Carlgren drar idag igång en budkavle för en bättre havs- och vattenmiljö. I satsningen “LOVA landet runt” uppmärksammas även aktuella projekt runtom i landet som finansieras via regeringens bidrag till lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. Löften som miljöministern och landsbygdsministern tillsammans med andra aktörer avger, överlämnas den 29 juni till den nya generaldirektören för Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Björn Risinger.

– Mitt löfte är att regeringen den här mandatperioden kommer att satsa minst en miljard kronor för att rädda haven. Jag kan också lova att vi kommer att driva på inom HELCOM-samarbetet för Östersjön så att alla länder klarar sina utlovade utsläppsminskningar. Utsläppen från avlopp och kväveläckaget från jordbruket runt Östersjön måste minska, men det måste ske i alla länder för att det ska bli verkningsfullt, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– För mig är det självklart att vi måste ha en hållbar fiskepolitik för att kunna fortsätta fiska och servera denna nyttiga mat på våra bord. Jag är mycket glad över att den fiskepolitik vi har fört har gett synliga resultat så att vi kan äta torsk från Östersjön med gott samvete igen. Som landsbygdsminister lovar jag att kämpa för ett införande av utkastförbud (kasta fisk över bord) i hela EU i det nya gemensamma fiskeprogrammet (EFP) som ska träda i kraft 2013, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

“LOVA landet runt” visar hur regeringens politik genom bland annat Länsstyrelsernas arbete med LOVA-projekt bidrar till en bättre havs- och vattenmiljö och ett ökat engagemang bland lokala och regionala aktörer genom den nya möjligheten till finansiering. Ett flertal Länsstyrelser har lämnat löften för sitt framtida engagemang i havsmiljöarbetet. Andra aktörer välkomnas att bidra i budkavlen.

Vilken myndighet ansvarar för vad inom båtlivet? Rollfördelningen mellan Transportstyrelsen och Sjöfartsverket var till viss del otydlig efter bildandet av Transportstyrelsen, men nu är ansvaret tydliggjort. – I våra uppdrag ingår att uppnå ett så säkert, miljövänligt och tillgängligt båtliv som möjligt. Genom att tydliggöra våra roller kan vi fortsätta att utveckla ett väl fungerande samarbete, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen och Jonas Vedsmand, marknadsdirektör på Sjöfartsverket.

Frågor som rör säkerhet och miljö berör båda myndigheterna, men hanteras utifrån våra skilda uppdrag. Ansvaret för att ta fram regler för sjöfarten, marknadskontroll, registrering och utbildning ligger på Transportstyrelsen. I Sjöfartsverkets roll som affärsverk ligger att ta fram produkter, tjänster och service som gagnar säkerhet och miljö.

Att minska antalet allvarligt skadade och döda inom båtlivet är en uppgift för båda myndigheterna. Transportstyrelsen är ordförande för Sjösäkerhetsrådet, som är ett samarbetsorgan mellan myndigheter och organisationer kring säkerhet och båtliv, där bland annat Sjöfartsverket ingår. Transportstyrelsen tar också fram information om bakgrunden till fritidsbåtsolyckor genom att samla uppgifter i en databas och utreda vissa olyckor med fritidsbåtar. Sjöfartsverket arbetar med att ta fram produkter, tjänster och service för högre sjösäkerhet och en hållbar maritim miljö. Här ingår att ständigt förbättra sjökort, sjösäkerhetsanordningar och farledshållning, samt sjö- och flygräddningsverksamheten.

Ansvaret för marknadskontroll av fritidsbåtar ligger på Transportstyrelsen, liksom regler inom miljöområdet för sjöfarten och därmed även fritidsbåtlivet. Sjöfartsverket arbetar för att främja miljöarbetet i sin roll som infrastrukturhållare för sjöfarten, till exempel genom att verka för miljövänligare båtbottenfärger i sitt eget rederi.

Båtmiljörådet samordnas av Transportstyrelsen, och här ingår Sjöfartsverket tillsammans med representanter för båtlivet, branschen och berörda organisationer och myndigheter. Båtmiljörådet har tagit fram ett miljöprogram, som är en överenskommelse om hur man kan minska miljöpåverkan från båtlivet. Nämnden för Båtlivsutbildning, som utarbetar kunskapskrav för olika utbildningar, ansvarar Transportstyrelsen även i fortsättningen för. Dessutom ansvarar Transportstyrelsen för fartygsregistret.

Världens bästa seglare tävlar i norra Europas största seglingsevenemang. Nu släpps den officiella startlistan till Stena Match Cup Sweden, 4 – 10/7 2011. Totalt 14 herrteam och tio damteam kommer att kämpa på vattnet för att lägga seglarhandskarna på pokalerna. Bland alla världsstjärnorna i match racing hittar vi hela fem svenskhopp på Marstrand i år.

På damsidan är konkurrensen hårdast tänkbara med hela världseliten på plats; Världsettan Lucy Macgregor, världstvåan Claire Leroy, tätt följda av Holländskan Renee Groeneveld, Nicky Souter från Australien och fjolårsmästarinnan, ryskan Ekaterina Skudina. Alla vill ta chansen att segla in sig på OS-båten Elliot 6m med bara ett år kvar till sommarmästerskapen i London 2012. De svenska färgerna försvaras av Anna Kjellberg, men två andraplaceringar i tävlingen från tidigare, och unga hemmaseglaren Caroline Sylvan, som tilldelats ett wildcard. Ännu ett wildcard återstår att dela ut i damklassen.

Bland de 14 herrlagen återfinns flerfaldige mästaren Peter Gilmour och andra stjärnor som Mathieu Richard, Torvar Mirsky och Ian Williams. De tre svenska herrarna som seglar har alla bra chans på topplacering, nysatsande Johnie Berntsson som är ende svensk med tourkort i år, Björn Hansen som vann den senaste tourtävlingen i Korea och Mattias Rahm som precis som Björn tidigare vunnit tävlingen i Marstrand på ett imponerande sätt.

Skeppare Stena Match Cup Sweden 2011

Skeppare herrar
Ian Williams GBR 3
Mathieu Richard FRA 4
Torvar Mirsky AUS 5
Björn Hansen SWE 8
Damien Iehl FRA 9
Phil Robertson NZL 10
Peter Gilmour AUS 11
Francesco Bruni ITA 12
Álvaro Marinho POR 14
Keith Swinton AUS 17
Jesper Radich DEN 22
Johnie Berntsson SWE 23
Rasmus Viltoft DEN 40
Mattias Rahm SWE 115

Skeppare damer
Lucy Macgregor GBR 1
Claire Leroy FRA 2
Renee Groeneveld NED 4
Nicky Souter AUS 5
Anna Tunnicliffe USA 6
Ekaterina Skudina RUS 8
Lotte Meldgaard Pedersen DEN 14
Anna Kjellberg SWE 19
Caroline Sylvan SWE 110
Wildcard TBD X

Marstrand bjuder i vanlig ordning på både segling och underhållning under veckan. Nyheterna är bland annat ett nytt ungdomscenter och fler restauranger och pubar. Dessutom kommer mästerkocken Marcus Samuelsson för andra året i rad att bjuda besökare på kulinariska mästerverk på Marstrands Borggård. Det svenska näringslivet samlas också till ett nytt seminariekoncept med fokus på utveckling, Innovation Forum Marstrand, och kändisarna seglar som vanligt det populära Celebrity Race på fredagen.

Följ racet på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Bilden: Magnus Holmberg. Foto: Dan Ljungsvik.

Engelska Sealine kommer att ha världspremiär för sin helt nya C48 Coupe vid årets Southampton Boat Show i september. Båten, som ska konkurrera med 50-fotare från bland andra Princess och Fairline, har en fräsch och ny design, som är avsedd att anta utmaningen från andra motorbåtstillverkare som också har förnyat sina båtmodeller. Grunden för designen är ett enkelt båtliv med “turn-key” boating.

Den nya modellen har till exempel inga kapell som behöver vikas ihop eller fällas ner. Förarplatsen och salongen är väl skyddade med bland annat ett elektrisk soltak. I salongens akterkant finns skjutdörrar.

För framdrivningen står ett modernt IPS-system från Volvo Penta, vilket är intressant med tanke på att Sealine ägs av Brunswick som är moderbolag till MerCruiser och Mercury.

Tanken med hela båtns koncept är att detta är en cruisingbåt med gott om plats och bekväma lösningar.

– Vi är extra glada eftersom vi lanserar nya C48 tillsammans med vår nya SC42, den andra nya modellen för 2011 och en viktig del i investeringsstrategi för de kommande åren. Vi ska lansera åtta nya modeller under de kommande tre åren, säger Chris O’Connor, VD för Sealine.

De större modellerna får allt mer lyx i form av modern design och finesser. Nya Sealine C48 har till exempel en luftkonditionering som är speciellt avsedd för marknader som Nordamerika, Asien, mellanöstern och Skandinavien.

Salongen i nya C48 har en stor L-formad sittavdelning plus tre enskilda sittplatser för att upp till sex personer ska kunna äta bekvämt.Det finns även ett bord som kan stuvas undan när det inte behövs, integrerad wet bar, grill och massor av andra bekvämlgheter.

Skrovet är baserat på den beprövade Sealine SC47 och utrustat med dubbla Volvo Penta IPS 600 med joy stick. Jämfört med traditionella axlar har C48 en bränslebesparing på 25- 35% tack vare IPS. Priserna startar på 392 000 Pund plus moms.

Info: www.sealine.com

Sverige lyfter åtgärder mot kortlivade klimatpåverkande ämnen för EU:s miljöministrar. Andreas Carlgren kommer vid miljöministrarnas rådsmöte i Luxemburg i dag att särskilt ta upp vikten av kraftfulla utsläppsminskningar av kortlivade klimatpåverkande luftföroreningar.

– Sverige vill lyfta fram den starka klimatpåverkan som sotpartiklar, ozon och metan har vid sidan av långlivade klimatgaser såsom koldioxid. En minskning kan ge nödvändig snabb effekt för att nå det som är nödvändigt för klimatet, säger miljöminister Andreas Carlgren.

De kortlivade klimatpåverkande ämnena existerar endast en kort tid i atmosfären men har ändå en betydande effekt på klimatet.

– Med åtgärder som minskar klimatpåverkan från kortlivade ämnen kan uppvärmningen begränsas snabbare, klimatet skyddas på kort sikt och chanserna ökar att vi kan begränsa jordens medeltemperaturökning till maximalt två grader Celsius. Att minska utsläppen av långlivade växthusgaser och samtidigt minska utsläppen av kortlivade klimatpåverkande ämnen är två parallella spår som måste följas samtidigt för att klara klimatutmaningen, säger Andreas Carlgren.

Sverige vill att rådet och kommissionen ska beakta de kortlivade klimatpåverkande ämnena, s.k. short lived climate forcers, SLCF, i den framtida miljöpolitiken, t.ex. inom ramen för kommande revision av EU:s luftstrategi och takdirektiv.

Andreas Carlgren kommer också informera om att Sverige och Mexiko har tagit initiativ till ett särskilt miljöministermöte om kortlivade klimatpåverkande ämnen i Mexiko 12 september. Dessutom driver Sverige på och arbetar med UNEP och bl.a. Bangladesh för att ta fram en global aktionsplan för att minska utsläppen från klimatpåverkande ämnen. Sverige arbetar även med de klimatpåverkande luftföroreningarna som en prioriterad fråga under ordförandeskapet i Arktiska rådet.

Utsläppen av kortlivade klimatpåverkande ämnen sker på global nivå och är stora i Asien och Afrika. Förbränning av biomassa för matlagning är en stor utsläppskälla av sot. Att tillhandahålla bättre spisar för matlagning i utvecklingsländer är både en utvecklingsfråga och en klimat- och hälsofråga.

Vid tisdagens möte med EU:s miljöministrar i Luxemburg står antagande av rådsslutsatser för klimatfärdplan 2050 på agendan. Sverige driver på för en högre ambition i EU:s klimatarbete. Rådet förväntas anta slutsatser baserade på kommissionens meddelande “Färdplan för ett konkurrenskraftigt utsläppssnålt samhälle 2050” som presenterades i mars i år.

– Vi välkomnar kommissionens meddelande och de slutsatser som är på väg fram, men vill att EU ska gå längre och arbetar för högre klimatambitioner, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Sverige vill se slutsatserna som ett första steg, där rådet vid ett senare tillfälle ska återkomma för att anta högre och bindande mål som är nödvändiga för att klara utsläppsminskning på 80-95 procent och därmed begränsa temperaturökningen till högst två grader, säger Andreas Carlgren.

Högre ambitioner inom EU innebär också ett internationellt ansvar för åtgärder utanför EU. De högre målen bör därför inkludera internationella åtgärder.

Kommissionens analys visar att det kostar att skjuta på omställningen till ett utsläppssnålt samhälle. Dessutom finns det flera färska rapporter som visar att en ambitiös klimatpolitik inte står i motsats till ekonomisk tillväxt utan tvärtom kan förstärka den.

– EU behöver befästa en ledande roll i klimatarbetet med en ambitiös klimatpolitik och arbete för grön tillväxt. Det är hög tid för EU att lyfta blicken bortom 2020. För att klara av klimatutmaningen är det också avgörande att klimatfrågan finns med i alla relevanta politikområden med ambitiösa sektorsplaner, säger Andreas Carlgren.

Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 gjordes en överenskommelse om att utvecklade länder ska ta fram långsiktiga planer för att minska sina växthusgasutsläpp. Kommissionens meddelande om färdplan kan ses som ett svar på detta men är också i linje med ett ökat fokus från flera håll inom EU att satsa på att utveckla en grön ekonomi. Strategins utgångspunkt är att EU på ett kostnadseffektivt sätt ska nå målet att minska sina utsläpp med 80-95% till år 2050. Den självklara utgångspunkten måste vara att EU ska klara sitt 2050-mål på ett kostnadseffektivt sätt.

– Färdplanen för EU:s klimatarbete är viktig för alla medlemsländer. Näringslivet runt om i Europa behöver en tydlig signal och vägledning för vilka utsläppsminskningar som behövs på medel och lång sikt. Därmed ges incitament till investeringar i ny grön, klimatsmart teknik, säger Andreas Carlgren.

Rådsslutssatser förväntas även tas om den EU-strategi för biologisk mångfald som presenterades av kommissionen i mars tidigare i år. Strategin innehåller sex mål för biologisk mångfald om att bland annat stoppa förlusterna av samt skydda och återställa biologisk mångfald och ekosystemtjänster inom EU till år 2020.

Rådsslutssatserna om skydd av vattenresurser och integrerad hållbar vattenförvaltning syftar främst till att ge rådets synpunkter inför kommissionens aviserade Blueprint för vatten, vilken utgörs av en utvärdering av förvaltningsplanerna för ramdirektivet för vatten, politiken om vattenbrist och torka samt vattenresurser och klimatförändringar. En allmän debatt kommer också att hållas på samma ämne.

Miljöministrarna kommer även att få en lägesrapport från ordförandeskapet gällande de pågående förhandlingarna om GMO.

En lägesrapport kommer även att presenteras med anledning av förhandlingarna om Seveso II- direktivet vilket behandlar åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga olyckor kopplade till farliga ämnen.

Sportfiskarna, Kommunförbundet Norrbotten, Finska Fritidsfiskares centralorganisation och Finska Lapplands förbund reagerar mot ett systematiskt tjuvfiske efter lax i Östersjön och kräver åtgärder från EU.

I en skrivelse till Europeiska Unionens generaldirektorat för havsfrågor och fiske visar organisationerna bland annat på en omfattande och avsiktlig felrapportering från polska yrkesfiskare. Genom att laxfångster rapporteras som havsöring kringgås EU:s kvoter för laxfångster. Över 70 000 laxar kan ha felrapporterats som öring enligt det Internationella havsforskningsrådet ICES.

– Omfattningen av felrapporteringen är så stor att Internationella havsforskningsrådet har svårt att ge råd till EU om hur mycket lax som max kan fångas för att upprätthålla ett hållbart laxbestånd, säger Glenn Douglas från Sportfiskarna.

– EU:s kvot för laxfångster på 250 000 laxar år 2011 är redan mer än dubbelt den mängd som forskarna rekommenderar. En omfattande felrapportering gör att denna alldeles för höga kvot överskrids med flera tusen laxar per år. Detta har lett till nuvarande situation med ett biologiskt felaktigt fiske på blandade bestånd där svaga stammar inte kan återhämta sig. Även i starka älvar är antalet återvandrande laxar för lågt för att tillåta utveckling av fisketurismen, säger Glenn Douglas.

Organisationerna bakom skrivelsen menar nu att EU måste agera.

– EU måste agera mer kraftfullt än vad man hittills gjort i frågan, annars tappar vi förtroendet för EU:s förmåga att förvalta Östersjölax, avslutar Glenn Douglas.

– Sommarkvällarna då det är spelning här på Båtshaket är helt fantastiska. Jag njuter av att se mina gäster må så gott, säger Carina Nilsson, restaurangens ägare, med sitt charmiga leende. Fiskrestaurangen Båtshaket ligger mitt bland kobbar och skär och här umgås man, äter och dricker gott hela dagen, ända in i solnedgången. Och när duktiga duon Lovers of Covers drar igång och bjuder på riktigt bra musik, så blir det svårt att sitta still.

Utö, som ligger Stockholms södra skärgård, sjuder av härligt folkliv. Här är evenemangsagendan fylld med både kända och mindre kända artister – trubadurer, soloartister och coverband. Och efter en härlig dag på stranden är det perfekt att få runda av dagen med skön underhållning.

Anders Malm, ansvarig för evenemang på Utö Värdshus berättar:

– För oss är det viktigt att kunna bjuda våra gäster på bra upplevelser. Vi ser det som en helhet. Därför tar vi aldrig någon entréavgift till våra evenemang och det är i stort sätt alltid fri entré till Bakfickan, vår nattklubb.

Utö är en stor ö, det mesta ligger med gångavstånd men för att kunna ta sig runt hela ön och komma till alla de vackra sandstränderna, klippbaden, restaurangerna och platserna med evenemang på, som finns, så kan det vara en god idé att hyra en cykel på ön. Till själva Utö reser man enklast med Waxholmsbåt från Årsta Brygga vid Årsta Havsbad.

Utö är på många sätt en oupptäckt pärla som frikostigt och generöst bjuder sina besökare på sol, bad, sång och musik – allt vad riktigt härliga sommarminnen skall innehålla.

Ankra upp vid Utö
Här är några exempel på kvällar med sång och musik. Hela evenemangsagendan hittas på utö.se.

6 juli Coverband Kort i rocken
18 juli Shirley Clamp
19 jul Lovers of Covers
26 juli Anna Bergendahl
28 juli Sara Jangfeldt med stråkvartett
29 juli Pelle Törner
2 aug Coverband Smash

Det här är ett utflyktspaket som riktar sig till den konstintresserade som söker hög kvalite under hela vistelsen som varar under 1-2 dygn. På Skulptur i Pilane visas skulpturer från hela världen i ett landskap betat av får och omgivet av gravsättningar från bl.a. järnåldern. Akvarellmuseet visar upp sig från sin absolut bästa sida med ett expressivt måleri av Emil Nolde.

“Det är fantastiskt roligt att ha blivit utvald som samarbetspartner med dessa giganter inom konst och kultur. Tillsammans har de omkring 250.000 besökare årligen. Många av dessa har efterlyst ett högklassigt boende i samband med planerade besök till utställningarna.
På marinan erbjuder vi ett 4-stjärnigt boende (SHR) i ytterskärgård. Havet, bohusbergen och lilla fiskeläget Björholmen är närmaste grannar. Vår Svanencertifierade restaurang “Ultra Marin” serverar havets läckerheter på bryggan.

Missa inte en promenad på bryggorna, vår vedeldade bastu eller sträck ut på vår vita sandstrand. Innan avfärd ser ni våra egna konstutställningar av välmeriterade konstnärer som pågår hela sommaren. Berättar Jörgen Rudbäck VD och ägare.

Båda utställningarna pågår fram till 11 sept 2011.

Info: www.akvarellmuseet.org

Info: www.pilane.org

Den förste mottagaren av Orusts stora Evert Taubepris är en stor artist och författare. Priset går till Ulf Lundell. Sedan debuten i mitten av 1970-talet har Ulf Lundell varit en av vår tids största inom musik, och författande. Ulf Lundell är mycket produktiv med både skivor, romaner och diktsamlingar.

Det finns flera likheter mellan Evert Taube och Ulf Lundell.

• Båda fångar sin samtid i välskrivna texter.

• Båda två är mästare i att berätta en historia. Storytelling är nu som då en väldigt viktig egenskap för att fånga intresset hos läsare och lyssnare.

• Båda skriver utmärkta naturskildringar. Melodin Öppna landskap nämns många gånger som en tänkbar nationalsång.

Precis som Evert Taube har påverkat Ulf Lundell, har Lundell i sin tur haft stort inflytande på den svenska musikscenen och påverkat många singer-songwriters till att skriva goda berättelser.

Priset delas ut på Taubespelen den 17 juli.

Bilden:
Foto: www.ulflundell.com

Volvo Penta tar i sommar en av sina testbåtar på en månadslång turné i fem länder i Östersjön. Syftet är att visa fördelarna med det sinnrika drivsystemet IPS med framåtriktade propellrar. Resan kan följas på nätet via Baltic trip-bloggen.

Båten på turnén är en PTA80, en båttyp som i vanliga fall används av Volvo Pentas Marina Test Center utanför Göteborg. PTA80 är 22 meter lång och drivs av dubbla IPS1050 på 800 hk vardera. Deplacementet
är på 33 ton och toppfarten cirka 30 knop.

Turnén i Östersjön att vara väl dokumenterad på Internet. Förutom loggbok och foton kommer besökaren även att kunna följa detaljer kring båten; tillryggalagd sträcka, bränsleförbrukning, medelhastighet på Baltic trip bloggen.

Rutt:
20/6 Simrishamn – 22/6 Stockholm – 28/6 St Petersburg – 7/7 Helsingfors – 11/7 Gdansk – 14/7 Kiel – 15/7 Göteborg

Följ bloggen på: http://baltictrip.wordpress.com/

Ocke Mannerfelts nya racingbåt, som är specialritad för ett team med Lucas Oil som huvudsponsor, kom tvåa i sin första start. Båten kördes av svenske Michael Silfverberg och Nigel Hook. Denna superhäftiga och extrema racingbåt är ritad av svenska Mannerfelt Design Team. Nu finns det nya filmer av tävlingen på Youtube.

För att se filmen kan du gå direkt till Youtube.

Info: http://www.youtube.com/watch?v=1u2IIScImvw

Båtlivs redaktion har officiellt semesteruppehåll, men vi kan inte låta bli att delge er pressreleasen om tävlingen. Här är den i sin helhet på engelska.

Sliema, Malta

SilverHook GP48 seizes Silver Medal!

It was a global racing week with Le Mans, F1 Canadian GP, UK Moto GP and the season opener for the Ocean Grand Prix in Malta.

Six-foot seas, white caps and up to 30 mph winds, stirred an exciting racetrack for the first two rounds of the UIM Endurance World Championship and European Championship Series.

Situated in the Mediterranean just south of Sicily and north of the African coast, Malta has been a focal point for ocean racing for decades. As well as attracting celebrities like Brad Pitt and Angelina Jolie for their upcoming movie in Malta, the Ocean Grand Prix brought in powerboat racers from Italy, Germany, Ukraine, Great Britain, Belgium, Sweden and the United States.

Headed by Joseph Azzopardi, International Sea Racing promoted the first event in grand Malta style. The competition heated up during qualifying with the top two favored boats in Evolution class #33 Furnibo / ING Financial and #77 Lucas Oil / Peters & May split by just .6 seconds and trailing in third place #66 Hercules Sageman.

Saturday morning practice was cut short due to untenable conditions for the safety craft in the high seas but virtually nothing stops the racing in UIM Endurance so in the afternoon even as the winds picked up, the course was set for the first round of racing starting at 4pm. A textbook start by race director Jean-Marie Van Lanker, unleashed the fleet of racers roaring down the back straightaway heading to the two 90 degree corners, Foxtrot and Golf.

The Scandinavian Offshore Challenge Team’s #77 Lucas Oil accelerated to an early lead with #66 edging up on the outside as they headed into the first turn with #33 Furnibo / ING Financial hanging tight on the inside. It seemed evident Silfverberg and Hook in their new SilverHook were taking the conservative approach into the first turn and with very little test time in this newly design race boat, caution was the better part of valor.

Emerging out of the first two turns was #66 Siegfried Greve and Douglas Verbanck with #33 Frank Hemelaer and Pierre Colpin right in their rooster tail. As the pack approached the start finish line, the Sterling powered #77 Lucas Oil SOC made their move and surged to the front of the pack (click to watch movie: Saturday- Lap 1). Silfverberg and Hook held the lead confidently for the first half the race until turn buoy Delta came adrift giving the second place boat #33 time to cut inside and overtake.

While attempting to regain the lead, #77 broke a trim pump losing control of their port trim tab (used to keep the boat level flying in varying seas) along with some electrical systems whose wires got tore out by the carnage. “Basically what happened was the trim motor broke off its mount due to the high G-forces while still tethered by its wires. It was lashing around in the engine compartment like a ninja nunchaku damaging everything in sight!” exclaimed driver Michael Silfverberg.

“Trim tabs on a monohull are an essential control system for flying the boat level and minimizing roll just like on an airplane”, explained throttleman Nigel Hook. “Without the hydraulic tabs we lost several miles per hour and the ride became rougher as we rode more on the side” added Hook.

“Ancora in grado di prendere un secondo posto nella sua prima uscita è stata un successo enorme e il nostro post-gara ha rivelato l’ispezione dello scafo. SilverHook era totalmente senza danni, dopo una gara molto ruvida per molto tempo!” commented chief mechanic Franco Galluzzo from Rome.

The podium presentation played the Belgium national anthem for Hemelaer and Colpin receiving the gold medal, Swedish Silfverberg and American Hook the Silver medal and on the third rung, the German team of Meschermidt Schlinglinger.

“I’m thoroughly relieved”, shared Hook. “We have been on a well planned, yet extremely tight schedule, and just making this race was a huge effort by everyone on our team!” said Hook. “When we passed the Furnibo Fountain I felt relief. We have a few wrinkles to iron out, but there is no doubt, no doubt at all, we have a winner in SilverHook!”

Sunday’s endurance race was triggered early at 2pm as the weather conditions were just as strong and the seas bigger than the day before. “Other race organizations have cancelled races not even as rough as this”, Crew Chief, John Cosker was quoted remarking. UIM Endurance series was going to earn its reputation for being the toughest race series on the planet with the marine environment exacting the most brutal test for the machines and men that race in it.

Sunday’s green flag saw a similar scene unfold with Belgium #33 screaming out of the first turn just ahead of the #77 with the English duo of Miles Jennings and Drew Langdon in the Silverline Fountain hanging onto the third slot. Before the first lap was done, the new SilverHook GP48 had taken the lead showing its speed on the straightaway.

The #77 Lucas Oil SOC SilverHook GP48 powered by Sterling and owned by the Scandinavian Offshore Challenge Team had to contend with cruising to a hobbled third place after finally succumbing to a failed transmission.

Overall World Championship points for the weekend were as follows:
First Place #33
Second Place #77
Third Place # 66

The team would like to thank honorary team recruit for the week, Rob Bugeja for all of his hard work and support in the pits, for PR and for logistical help in sourcing needed parts locally. Finally yet importantly, we were delighted to have at our side in the pits and helping with scoring and video, Dr. Sarah Hendersen. The lovely Sara usually is splitting her time between her practices in the hospital as well as running the Lucas Oil distributorship on the Island and in neighboring countries.

Lucas Oil is expanding into many new markets and geographies at record pace. Out this spring was a new line of marine lubricants featuring the 77 Lucas Oil on the label, delivering on the company’s mantra “Made in America, Sold to the World”. With The UIM Endurance World Championship being televised again by Greenlight TV, each show will broadcast into 500 million homes!

The team would like to thank our sponsors and contributors to the SilverHook project, all of whom have been instrumental in pulling off the feat of taking a brand new design from creation on a computer CAD program, to cutting plugs with 5-Axis machines, to forming the molds, to building the hull and deck and testing all within 7 months. This huge effort included Livorsi Marine Inc., Custom Marine Inc., Mastercraft Safety, Latham Marine, Hering Performance Propellers and Sterling Performance Engines.

Sponsorer:
Lucas Oil
Scandinavian Offshore Challenge
Peters & May
Custom Marine Inc.
Livorsi Inc.
GoPro
Mystic Powerboats
Mastercraft Safety
Latham Marine

Schedule for #77
August 4-7 Den Helder, Netherlands
September 2-4 Milazzo, Sicily
September 16-18 Siracusa, Sicily
November 7-13 Key West, Florida USA

Foto: Karel Overlaet och Peter Moorkens.

Panasonic Toughbook lanserar en företagsanpassad Android™-tablet. Denna nya Toughbook-tablet kommer att fylla ett tomrum på marknaden. Det har tidigare saknats en företagsanpassad, slitstark tablet, designad med utgångspunkt från säkerhet, funktionalitet och praktisk pålitlighet. Detta är en av de tåligaste laptops som finns på marknaden och den passar bra till exempel i båten.

En mängd olika typer användare kommer att tilltalas av denna nya, ändamålsenliga Toughbook-tablet för företag. Några exempel är verksamhetskritisk personal inom myndighet och förvaltning, fältstyrkor med krav på hög mobilitet, små och medelstora företag på jakt efter att vässa sin konkurrenskraft, säkerhetsmedvetna IT-chefer och finanschefer med fokus på resultat.

På denna Toughbook-tablet har man undvikit den typen av glansig skärm som annars är vanlig bland dagens tablet-enheter och som allt som oftast gör dem oläsliga i utomhusmiljöer. Toughbooks Android-tablet har hög ljusstyrka och en skärm som är läsbar i dagsljus. För personal som har ett rörligt arbete i branscher som mobil service, hemtjänst och offentlig säkerhet blir det lätt att se viktig information på skärmen och använda enheten oavsett ljusförhållanden. En pekpenna medföljer så att servicepersonal i fält, kundtjänstmedarbetare och andra som arbetar i mobila försäljningsmiljöer kan ta emot signaturer på enhetens 10,1 tum stora XGA touchscreen.

Företag kräver en högre säkerhet för den här typen av mobila datorer än vad som finns tillgängligt på marknaden idag. Panasonic har löst det genom att utrusta sin nya Toughbook-tablet med inbyggd säkerhetsfunktionalitet direkt i själva maskinvaran.

Toughbook är som varumärke välkänt för sin pålitlighet och slitstyrka, även under extrema förhållanden. Denna nya Toughbook-tablet är inget undantag, utan är slitstark och stryktålig i linje med övriga mycket tåliga enheter.

Andra funktioner som denna Toughbook-tablet erbjuder är bland annat GPS, utökad batteritid som gör att enheten håller hela arbetsdagen samt olika professionella tillbehör. Inbyggd 3G-anslutning till mobilt bredband finns som tillval.

Förutsatt att denna Toughbook-tablet med Android ansluts till ett mobilt bredband, erbjuder den snabb åtkomst till program och data som avsevärt kan förbättra möjligheterna för personal ute i verksamheten att fatta avgörande beslut. Något som både leder till snabbare svarstider gentemot kund och konkreta resultat.

Mer information: www.toughbook.eu

Under 2011 kan den som besöker Havets Hus bland annat att få se och känna på en avgjutning av sillkungen, se och känna på våra djur i klappakvariet, gå torrskodd bland hajar och torskar i tunnelakvariet samt åka på sälsafari i Lysekils vackra skärgård. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna.

Över 100 olika bohuslänska djurarter visas och guidningar, matningar och olika filmvisningar varvar varandra i dagsprogrammet. Några barn kommer att uppleva bästa sommarminnet på Hav & Landlägret, som genomförs både på Havets Hus och Nordens Ark. För andra barn är det strandskolan som kommer att ge dem minnen och kunskap för livet.

Dagsprogram 13 juni – 21 augusti 2011
10.00 Entrén öppnar
11.00 Visning vid klappakvariet
12.00 Guide i akvariet
13.00 Filmvisning
14.00 Matrunda
15.00 Guide i akvariet
16.00 Visning vid klappakvariet
17.00 Filmvisning
17.30 Entrén stänger

Havsmonster nu med sillkung
I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand och hittades av Kurt Ove Eriksson. Han ringde Havets Hus och akvarietekniker Roger Jansson som blev eld och lågor över fyndet. Tack vare detta unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång. En avgjutning av sillkungen är nu infogad i havsmonsterutställningen. Modellen är skapad av Bo Wessman.

Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, har varit grogrunden för många skrönor. Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2011 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder.

Havet – vår skattkammare
Precis i början av akvariet har ArtDatabanken skapat en spännande utställning Havet – vår skattkammare, riktad till både stora och små. Utställningen berättar om det myller av liv som finns i våra hav men som också i vissa fall är på väg att försvinna. Här får man lära sig mer om det okända djurlivet under ytan, samt det arbete som pågår inom Svenska artprojektet med att kartlägga och tillgängliggöra den marina mångfalden.

Det händer mera
Som vanligt finns en bangolfbana om livet i västerhavet samt sälsafariturer, varje dag mellan den 27 juni och 14 augusti, med avgång från Havets Hus brygga kl 13.

Havets Hus bidrar till ökad kunskap om småfläckig rödhaj
4 juli släpps Havets Hus egenuppfödda småfläckiga rödhajar ut i havet utanför Havets Hus. Det är upptakten till Västerhavsveckan i Lysekil. Läs mer på www. Vasterhavsveckan.se.
Bilder kan laddas ner från hemsidan www.havetshus.se eller kontakta Havets Hus.

Havets Hus i Lysekil AB
Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet
Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

Info: www.havetshus.se