Italienska Ferretti Group får tillskott i kassan på närmare 1 miljard kr. Det är kinesiska investerare som står för finanserna när ett av världens största båtföretag på detta sätt får nya muskler och en bättre chans till att överleva på egen hand.
Ferretti Group har en rad av världens främsta båtvarumärken i sitt produktsortiment. Förutom italienska kända märken som Ferretti, Pershing, Itama, Riva och Mochi Craft äger företaget bland annat amerikanska Bertram.
Men Ferretti Group har haft det väldigt jobbigt och genomgick en ekonomisk kris för ungefär ett år sedan. Nu har företagsgruppen tecknat ett avtal med kinesiska Shandong Heavy Industry Group för en kapitalinjektion som heter duga. Ferretti tillförs 100 miljoner Euro samtidigt som de tillsammans med det kinesiska företaget skapar ett joint venture för distribution i Asien.
Shandong group är kända för sin tillverkning av maskiner för jordbruk och byggnadsarbete. Omsättningen är över 10 miljarder US Dollar.
Ferretti genomgick en rekonstruktion 2010 och sägs fortfarande ha skulder motsvarande cirka 5,5 miljarder kr.
Efter att ha gjort succé i St Petersburg och Almedalsveckan är Briggen Tre Kronor ute på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand och Varberg. Seglingen avslutas i Simrishamn 16 augusti.
Ankomst till Karlshamn
Onsdag den 20 juli kl 12:00
Öppet Skepp
20 juli kl 12.30 – 16.00, öppnar vi upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget.
Temakväll Hav, 20 juli kl 18
Spökgarn och stopp för nedskräpade stränder!
Lars Alm, marknadschef på Håll Sverige Rent, berättar om deras aktuella projekt om spökgarn i Östersjön samt hur man stoppar nedskräpningen av stränderna.
Besättningen berättar om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar de Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön.
Fri entré.
Seglingar för allmänheten
I Karlshamn erbjuder Tre Kronor möjighet för alla som vill att följa med på någon av våra seglingar som vi genomför den 21-22 juli. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Karlshamn till Helsingborg den 23-25 juli.
Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.
Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.
Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.
Elever ombord
Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.
Värmdö-baserade Eurolia AB lanserar nu en helt ny serie marinprodukter från Lucas Oil som är anpassade för offshore-racing och inombordsmotorer. Det amerikanska oljebolaget Lucas Oil har ett mycket stort engagemang inom motorsport och har ett av världens största sortiment av racingoljor.
Sedan några år tillbaka är man huvudsponsor för den svenska VM-båten ”Lucas Oil” som är byggd av Ocke Mannerfelt och körs av Mikael Silverberg och Nigel Hook i Ocean Grand Prix. Lucas Oil är också huvudsponsor för ”Lucas Oil Dragboat Series” som räknas som inofficiellt VM inom dragboat-racing.
Eurolia lanserar nu en komplett serie oljor för inombordsmotorer och inombordsdrev anpassade för de tuffaste krav som kan tänkas. Oljorna har testats och utvecklats under flera års tid med hjälp av den svenska VM-båten ”Lucas Oil” och inom dragboatracing.
Unikt är att motoroljorna är helt skjuvningsstabila och innehåller förutom rostskydd stora mängder av Zink, Fosfor och Molybden för att skydda vitala delar i motorerna och skapa ett högt oljetryck. Den marina drevoljan ”M8” är helsyntetisk och kraftigt förstärkt för att kunna klara tuffa tag i hög sjö då propellrarna växelvis finns i vattnet och i luften. Dessutom är M8 maximalt tunn för att minska motståndet i marinväxeln, leverera högre effekt och bättre bränsleekonomi.
I augusti kommer dessutom lanseras två maringodkända utombordsoljor. I tillägg finns sedan tidigare också en maringodkänd tvåtaktsolja och ett mycket högkvalitativt marinfett.
Vi på Eurolia AB är stolta att ha tillgång till marknadens kanske starkaste sortiment av marinoljor och med start av inombordsoljorna tror vi att produkterna kommer finna vägar ut i butik inom kort. Extra kul tycker vi det är att det amerikanska oljebolaget Lucas Oil valde att sätta en svensk båt på alla sina marinetiketter.
Debattartikel från Svenska livräddningssällskapet: Varje år omkommer cirka 100 personer genom drunkning, oftast helt i onödan. Dessa drunkningar kunde på flera olika sätt ha undvikits genom ökad tillsyn från föräldrar, användande av flytvästar och fler livräddare på våra stränder.
Svenska livräddningssällskapet, SLS, gjorde för några år sedan en simkunnighets- och attitydundersökning bland drygt 2000 vuxna i åldern 19-77 år. Vi frågade bland annat om den enskildes kunskaper i livräddning. Så många som 70 % av de som deltog i undersökningen ansåg sig behöva mer kunskap. Drygt 80 % tyckte att det ska finnas livräddare/badvakter vid alla offentliga badplatser. Den undersökning som ett försäkringsbolag genomförde i maj i år kom i stort sett fram till samma resultat och visade även att endast hälften av svenskarna skulle klara av att livrädda någon som håller på att drunkna.
I SLS undersökning var det överraskande många som inte ansåg sig simkunniga* ca 30 %, vilket motsvarar cirka 2,2 miljoner vuxna.
Med bristande kunskaper ökar riskerna och med det ökar också behovet av trygghet. Vi måste se bristen på kunskap som ett problem som på ett eller flera sätt måste lösas. Vi vet att en lösning är ökad kunskap genom mer utbildning och/eller i kombination med en ökad säkerhet i form av livräddare vid våra simhallar och badplatser.
Att bada på egen risk
Att bada och vistas i och kring vatten ska vara förenat med glädje, frihet och trygghet. Tyvärr är en skylt med texten ”Här badar du på egen risk” allt vanligare i simhallar och på badplatser. Om kommunen eller annan aktör, som är ansvarig för badet, nu ser det som en risk att bada bör det väl även finnas information om hur du som badgäst minskar risken? Eller ännu hellre, – vad eller vilka åtgärder de själva har vidtagit för att minska risken!!
Svenska livräddningssällskapet anser att en skylt varken minskar riskerna eller antalet drunkningar.
Idag finns inget tydligt regelverk för vattensäkerheten vid våra bad. De regler som finns talar bara om att badet ska vara säkert i allmänna ordalag. Tyvärr är det först efter det att en olycka har inträffat som frågan väcks: – Hur säkert är det att bada i vår simhall eller i vårt bad? Här anser vi att kommunerna/aktörerna kan vara mer framsynta. Genom att sätta upp olika olycksscenarier kan man testa om den aktuella säkerhetsnivån är tillräcklig för en granskning eller olycksutredning. Därefter kan man bedöma vilken säkerhetsnivå som kan anses rimlig. Det handlar alltså om att få till ett relevant systematiskt säkerhetsarbete
I trafiken finns ”livräddarkameror” som har till syfte att få ner hastigheten på våra vägar. Dessa ”livräddare” är en ren förebyggande åtgärd som under några år gett mycket gott resultat. På samma sätt kan livräddare på våra stränder vara förebyggare av olyckor. Livräddare har en lugnande och ”farlighetsdämpande” effekt på badgäster och då framför allt bland barn och ungdomar som många gånger är mer exponerade för olyckor. Att ha en badvakt och livräddare på badet kan vara den hårfina skillnaden mellan liv och död, de är utbildade för att se om någon är i fara och hur man på ett säkert sätt ingriper.
Använd den befintliga kunskapen
Då många simhallar stänger under sommaren borde det finnas möjlighet att använda personalens kunskap även utomhus. Låt dem tjänstgöra på de badplatser som finns i kommunen. Med sin kunskap skulle de kunna förebygga många risker och ge snabb hjälp till allmänheten vid tillbud.
En annan möjlighet är att utbilda kommunens ungdomar till livräddare. Det skulle kunna ge dem ett meningsfullt sommarjobb samtidigt som kommunens innevånare får en säkrare och tryggare badmiljö.
Det är okunskap som är farligt! Inte vatten.
Karin Brand, generalsekreterare SLS
*definition på simkunnighet ”att kunna simma är att falla i vattnet, efter att åter ta sig upp till ytan kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg”
Anna Bergendahl och Lovers of Covers är ett par av de artister som uppträder på Utö under resten av sommaren. Det är ett omfattande program, som avslutas med en eldshow under temat ”Eld över hav och land”.
Här är evenemangsprogrammet för Utö resten av sommaren:
19 jul Utö Värdshus – Coverband 100 %
19 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers
21 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikkväll sång Katarina och Thomas Cars vid pianot Robert Sund
26 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers samt Micke och Björne
26 jul Utö Värdshus – Anna Bergendahl
28 jul Utö Värdshus – Coverband Liverpool
28 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikafton med Sara Jangfeldt med stråkkvartett
29 jul Pizzastugan – musikafton med Pelle Törner
29 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers
31 jul Utö Kyrka kl 18.00 – Gudstjänst
2 aug Utö Värdshus – Coverband Smash
4 aug Utö Värdshus Societetshuset – Källar-Pelles kräftskiva med tidsenlig klädsel, förbokas
5 sept Ö till ö – multisporttävling från Sandhamn till Utö, 10 km simning och 54 km löpning
15 okt Utö Värdshus – eldshow under temat ”Eld över hav och land”
Övrigt Hembygdsgården – öppet hus och fotoutställning ”Utö då och nu” 17-31 jul, kl 11-16
Seglarbaren – trubadur tors-lör v.27-31
Dannekrogen – trubadur onsd och lörd v.25-34
Utö Gruvmuseum öppet 18 jun-21 aug, kl 13-16
Utö Kyrka öppet 13 jun-14 aug, kl 10-16
Malö Yachts fick ett mycket positivt gensvar från marknaden på nya Malö 47, som introducerades 2010. Fyra Malö 47 har redan levererats under våren/sommaren 2011. Malö Yachts bygger nu vidare på 47-konceptet och introducerar nu en ny Malö 37 och en ny Malö 40 i samband med Öppna Varv 26–28 augusti 2011.
– Malös historia sträcker sig ända tillbaka till 1939 och när vi utvecklar våra modeller så är det i samklang med vår historia och framtid. När vi förändrar designen på Malö så beror det på att vi utvecklat funktionen på något sätt. Drivkraften är samtidigt att räta ut linjer och tydliggöra linjer som har ett organiskt flöde – och foga samman till ett tydligare helhetsintryck, säger Fredrik Forsgren, designer på Malö Yachts.
– Detta har vi lyckats med på Malö 47 som introducerades 2010, och nu är fortsätter vi med att applicera samma koncept på våra modeller Malö 37 och Malö 40.
– Interiört och exteriört är vår ambition, precis som på M47, att skapa ett flöde genom båten av linjer, funktion och ljus. Interiören optimerats för olika ljusförhållanden; dag, skymning, mörker och utvändigt skapas ett ”renare” mer lättarbetat däck med färre synliga linor och beslag. Vindruta, sprayhood, targabåge, portlights, skylights och grabbräcken blir också i samma stil som på 47:an.
Info: www.maloyachts.se
Engelska Linley Swan GP offshore racing team ska samla in pengar till välgörenhet med hjälp av en extremt snabb motorbåt med 2 400 hk och biodiesel som drivmedel. Målet är att samla in 600 000 Pund, motsvarande över 6 Mkr, till ett sjuklhusprojekt i England. Redan inann start har bidragen börjat strömma in.
Insamlingen görs för att skapa medel till Great Ormond Street Hospital Children’s Charity. För oss svenskar verkar det märkligt att samla in pengar genom att köra över 100 knop med en båt, men för engelsmännen och även i andra länder är det bara ett av alla möjliga sätt att skapa engagemang och resurser till dem som behöver det.
Linley Swan GP deltog 10 juli som en del av ett Formula 1 Party, som arrangerades av Great Ormond Street Hospital Children’s Charity. Teamet ställde upp med en dag ombord i deras racerbåt med totalt 2 400 hk. Den som betalar bäst för en plats obord får följa med föraren Tom Montgomery-Swan och hans besättning på en av delsträckorna i RB12 Round Britain Race 2012. Det är en sträcka som körs över 150 Nm med en genomsnittlig hastighet av närmare 100 knop.
Bland dem som är med och bjuder på biljetten finns racingkändisar som Bernie Ecclestone, Lewis Hamilton, Jenson Button, Ross Brawn, Christian Horner och Mark Webber.
Sedan 2005 har den här sortens evenemang i samarbete med Formel 1 samlat in över 20 Mkr till hjärt- och lungenheten vid det aktuella sjukhuset.
Teamets båt är på 16,76 m över allt och är 3,8 meter bred. Motorbestyckningen består av fyra stycken Cummins Mercruiser (5.9 QSC) à 600 hk och backslagen är av typen Crash Gearboxes med Arneson Surface Drives (ytskärande drev).
Båten är byggd i kolfiber och körs på biodiesel. Toppfart 108,6 knop.
Det blev ingen norsk seger i BMW Norwegian Grand Prix, som avgjordes i Arendal i helgen. Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani firade sin 50:e racestart och sin första seger i Class 1 bredvid Steve Curtis i cockpit med en suverän seger, där teamet hade ledningen från start till mål. Bästa norska båt kom på femte plats.
Team Victorys Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi hade det kämpigt eftersom de var tvungna att köra ett extra varv, men de hamnade ändå på andra plats. På tredje plats kom Spirit of Qatar Teams andra båt med de båda förarna Ali Al Neama och Matteo Nicolini.
Med sin seger var en lång väntan över för Sheikh Hassan och Steve Curtis, som började köra tillsammans 2008. De gjorde en mycket bra start med tillsammans med den andra båten i Spirit of Qatar. Hassan och Curtis gick från tredje plats till ledningen före pole position Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi och ledde därefter in i mål.
Tävlingen avgjordes inför en mycket stor publik i den vackra hamnstaden Arendal på det norska Sörlandet. Racet gick över åtta varv och totalt 52,45 Nm. Segraren vann med över 8 sekunder och en genomsnittlig fart på 186,61 km/h.
– Vi visste att starten skulle bli betydelsefull och vi visste att Team Victory skulle bli väldigt snabba, sa Steve Curtis.
– Men vi fick ett övertag redan innan den första rundningen, där det var ganska stötigt i vattnet, och lyckades därefter hålla dem bakom oss.
Andraplatsen för de regerande världsmästarna innebär att de fortfarande ligger i topp i poängligan, med ledningen har minskat med fem poäng.
BMW NORWEGIAN GRAND PRIX, RACE 1
Resultat
1. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) 00.31.13,89
2. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) + 00.07,90
5. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.21,46
4. 74 kim.com – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 00.34,00
5. 90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 02.16,70
6. 69 ferskfisken.no – F Sundsdal (NOR) / B Jacobsen (NOR) + 02.37,50
7. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 02.34,76*
8. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 2 Laps
9. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.44,12**
50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) dns
* N°10 1 Long Lap penalty applied
** N°5 disqualified – rule 29.07
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP
Ställningen totalt efter race 3
1. 3 Victory – 55pts
2. 96 Spirit of Qatar – 50pts
3. 95 Spirit of Qatar – 31pts
4. 10 Fendi Racing – 23pts
5. 74 kim.com – 19pts
6. 5 Team Abu Dhabi – 18pts
7. 90 Welmax – 10pts
8. 50 Parsonage Racing – 8pts
9= 69 ferskfisken.no – 5 pts
EUROPEAN CHAMPIONSHIP
Efter race 1
1. 96 Spirit of Qatar – 20pts
2. 3 Victory – 15pts
3. 95 Spirit of Qatar – 12pts
4. 74 kim.com – 9pts
5. 90 Welmax – 7pts
6. 69 ferskfisken.no – 5pts
7. 10 Fendi Racing – 4 pts
8. 91 Relekta – 3pts
9= 5 Team Abu Dhabi – 0 pts
9= 50 Parsonage Racing – 0pts
Info: www.class-1.com
Sjö&Hav, som utvecklar produkter som förenklar friluftslivet, går till attack mot sommarmyggen och inför myggfria zoner i Stockholms skärgård. De myggfria zonerna finns hos några av skärgårdens mest välkända krogar och ska ge besökarna en skönare skärgårdsupplevelse.
Tynningö Krog och Handelsbod är först ut i raden av krogar som med hjälp av Sjö&Hav kommer att erbjuda gästerna bord inom den myggfria zonen. Vid de utvalda borden kommer gästerna ha tillgång till Sjö&Havs testvinnande mygg- och fästingspray så att de kan skydda sig mot sommarens insektsplågor.
– Mygg, knott och andra blodsugande insekter är några av sommarens största irritationsmoment. Genom vårt samarbete med utvalda skärgårdskrogar vill vi ge besökarna en bättre sommarupplevelse med mindre risk för bett, säger Kim Persson, VD för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.
Sjö&Havs mygg- och fästingmedel finns i både spray och roll-on. Insektsmedlet innehåller den naturliga substansen citriodiol, en olja som kommer från citroneukalyptusens blad, och är därmed fritt från kemikaliska komponenter. Det ger ett effektivt skydd mot mygg, knott, älgfluga och andra blodsugande insekter samt minskar risken för fästingbett.
Övriga produkter i Sjö&Havs sortiment är saltvattenstvål, saltvattensschampo, solskyddscreme och handdiskmedel. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och för att förenkla friluftslivet.
Info: www.sjohav.se
Biljetterna till operaföreställningarna på Hanö, Ungskär, Konsthallen och Stenshamn röner stor efterfrågan. Det lär bli köer som vanligt när de släpps den 13 juli. Föreställningen på Hanö röner stort intresse.
– Jag har delat upp biljetterna med medborgarkontoret och mina är slut. Jag har sålt ett 60-tal, informerar Yngve Carlsson som håller i trådarna på Hanö.
Hur många medborgarkontoret har sålt har han inte koll på. Lokalen på Hanö tar ca 125 sittande.
Imponerande meriter
Det är ”tunga” namn inom operavärlden som medverkar. T ex Tord Wallström, Kungliga operan i Stockholm samt stadsteatrarna i Gelsenkirchen och Essen, Kristina Lindberg Malmö stadsteater, Boulevardteatern m fl, Hege Waldeland solocellist i Själlands Symfoniorkester, medlem i Athelas Sinfonietta i Köpenhamn.
Mest merittyngd är Helena Janzén, initiativtagare till Operaföreställningarna i Blekinge och av många ansedd som Sveriges främsta mezzosopran.
Helena har haft huvudroller i Carnegie Hall New York, West Bay opera i San Fransisco, vinnare av The International Opera Singers Competition New York. Hon har fått massor av utmärkelser, bl a Karlskrona kommuns kulturpris, Svenska Handelskammarens kulturpris. Helena är mest verksam i Verona i Italien och USA.
Spansk eld
En som bergsäkert kommer att göra succé är den kritikerrosade spanska stjärnan i Flamencodans, Gabriela Gutarro, senast sedd i Carmen Street Show.
Mikael Nellborn är musikalisk iscensättare och den som skrivit årets opera som är specialskriven för den blekingska skärgården. Mikael har nått stor berömmelse och är bl a grundare till FUTIM, pianist i Ars Novaensemblen.
I rollistan finns flera andra som är framgångsrika på operascenerna.
– Otroligt att kunna samla ihop så många merittyngda artister till lilla Blekinge, tycker en imponerad och nöjd Yngve Carlsson på Hanö.
Vad vill du uppleva idag? Kanske besöka en borg, luncha vid ett slott eller varför inte njuta av utsikten från en fyr? Sevärt är en ny mobil applikation från Statens fastighetsverk (SFV) som på ett lättsamt och roligt sätt hjälper användaren att hitta guldkorn i kulturarvet. Sevärt finns både för iPhone och Android och kan laddas ner kostnadsfritt.
Vid sidan av förvaltningsuppdraget arbetar Statens fastighetsverk (SFV) med att tillgängliggöra kulturarvet för allmänheten. I appen Sevärt presenteras slott, fästningar, trädgårdar och andra spännande platser i Sverige, från norr till söder.
– Vi arbetar kontinuerligt och på olika sätt med att berätta om vårt gemensamt ägda kulturarv. Fördelen med en app är att informationen är lättillgänglig. Att användaren bokstavligen kan ha med sig en liten informationsbank i fickan eller handväskan, säger Hanna Lindstedt, webbutvecklare vid Statens fastighetsverk.
Från slott till koja
Var du som användare än befinner dig i sommarsverige kan du snabbt spana in vad det finns för spännande platser att besöka, när de har öppet och hur långt det är dit. Bohus fästning, Dalarö skans, Hovdala slott, Landskrona citadell, Linnéträdgården, Nidingen eller Ornäsloftet är bara några av alla de sextiotal platser som det går att läsa mer om i Sevärt.
– Vår förhoppning är att Sevärt på ett enkelt och roligt sätt ska väcka nyfikenhet. Att fler svenskar och utländska turister genom sina smartphones ska lockas att besöka några av de fantastiska platser vi förvaltar. Platser vi alla är delägare i och som är en viktig del av Sveriges historia, säger Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef vid Statens fastighetsverk.
Innehållet och funktionerna i Sevärt uppdateras kontinuerligt. Under juli kommer en engelsk version. Ladda ner Sevärt via Apple, iTunes alternativt via Android market.
Foto:
Vaxholms kastell – Åke Eson Lindman.
Pater Noster – Statens Fastighetsverk.
Under nästa vecka, 18-22 juli, kommer fem livräddare från den berömda stranden Bondi Beach i Australien att besöka Sverige och Svenska livräddningssällskapet. De fem livräddarna kommer att besöka de av Svenska livräddningssällskapet bevakade stränderna på Tofta, Gotland och Tylösand, Halland.
Där kommer de att träna våra unga livräddare, öva livräddning och bevaka stränderna tillsammans med livräddarna från Svenska livräddningssällskapet, SLS. De kommer också att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper från Australien.
De fem livräddarna från Bondi Beach som gästar Sverige är, Corey Oliver, Bruce ”Hoppo” Hopkins, Andrew ”Reidy” Reid, Trent ”Maxi” Maxwell och Troy ”Gonzo” Quinlan. Alla fem är kända för den svenska tv-publiken genom programmet ”Livräddarna på Bondi Beach”.
Tofta, Gotland
Måndagen 18 juli kommer livräddarna från Australien att vara på Tofta.
Tylösand, Halland
Fredagen 22 juli är det Livräddardag på stranden i Tylösand. Livräddarna från Bondi Beach kommer då att finnas på plats.
Fakta Bondi Beach
Bondi Beach är en förort och en av världens mest besökta badstränder belägen i östra Sydney, Australien. Stranden är något hästskoformad och en kilometer lång. Bondi Beach, är Australiens mest berömda strand och har så varit sedan 1880-talet.
När tiotusentals besökare trängs i vattnet ökar riskerna för olyckor och längs den långa stranden patrullerar professionella livräddare dygnet runt.
X-Craft, Nederländernas enda tillverkare av kundanpassade RIB-båtar (Rigid Inflatable Boats), har lanserat en helt ny modell: X8.5. Den första båten i serien har levererats till en amerikansk kund i sommar. X8.5 är en mycket sjövärdig RIB med goda prestanda och hög komfort samt kundanpassad design in i minsta detalj. Den är byggd inte minst för att passa som tender till superyachts.
Vad båtens längd beträffar så är X8.5 mitt i X-Crafts modellprogram, som består av tre basmodeller. Förutom X8.5 även de redan existerande X8.0 och X9.0. Den har trots detta mer däcksutrymme för att få rum med fler sittplatser än de övriga modellerna.
Den version som har levererats i sommar är utrustad med två stycken Mercury Verado 300 hk motorer, som är kapabla att ge båten en toppfart på upp till 65 knop, enligt tillverkaren.
X-Crafts RIB-båtar är dock mer än snabba racerbåtar. De är också avsedda att fungera som stabila och sjövärdiga båtar för familjer, som gärna vill åka i mer “normala” hastigheter och kunna njuta av både havet och solen…
Den nyligen levererade X-Craftbåten var utrustad med metallic finish, en rostfri radarbåge, all tänkbar Garmin elektronisk utrustning och en ergonomisk badplattform.
Förutom själva RIB-båtarna så utvecklar företaget X-Craft även stötupptagande båtstolar. Olika varv, kustbevakningen, marinen och krävande privata kunder är köpare av dessa stötdämpande stolar, som den nya modellen också kan förses med. Dessa jockeysäten har en patenterad fjädringsfunktion och är samtidigt väldigt komfortabla. Toppmodellen i stolsprogrammet heter X-Craft Full Carbon.
Info: www.xcraft.nl
Fredagen den 15 juli ankrar Kajpartaj gänget upp i Utö Gästhamn med sin pråm. Pråmen har plats för både scen, publik och snackbar och gänget består av Kodjo Akolor från morgonpasset P3, stand up komikern Christopher Linnell, showbandet Duo Jag samt gästartisten Thomas Järvheden.
Kajpartaj är helt henkelt en flytande musik, stand up och magishow på turné i stockholmsskärgård. Innan besöket på Utö har pråmen angjort Ljusterö, Bullandö och Dalarö Skans.
Kvar på turneplan finns Nynäshamn. Redan kl 16 på dagen bjuder Kajpartaj på en barn- och familjeföreställning som då gästas av trollkarlen Daniel Karlsson från SVT:s Bolibompaprogram. Senare på kvällen hålls en en show anpassad för den lite mer vuxna publiken.
Mer information, biljettbokning och turnéplan finns på www.kajpartaj.se.
På onsdagen presenterade EU-kommissionen ett förslag till reform av EU:s fiskeripolitik. Reformen är helt avgörande för huruvida trenden med kollapsade fiskbestånd, katastrofal förlust av biologisk mångfald och usel lönsamhet för den hårt subventionerade fiskenäringen ska kunna vändas.
– Flera av EU:s mest inflytelserika fiskenationer, med Spanien, Frankrike och Italien i spetsen, motarbetar att miljöhänsyn är en del i fiskepolitiken. Sverige måste göra allt i sin makt för att stärka EU-kommissionens reformförslag så det inte urholkas av Spanien och dess allierade, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.
EU- Kommissionens reformförslag lanseras samtidigt som forskare varnar för att många fler kommersiella fiskbestånd riskerar kollaps inom bara några år. Kommissionen konstaterar att den största orsaken till utarmningen av Europas hav är att överkapaciteten; idag kan fiskeflottan fånga två till tre gånger mer än vad fiskbestånden tål. Ambitionen är att kunna återställa fiskbestånden till livskraftiga nivåer till 2015, men i dess nuvarande utformning kommer förslaget misslyckas med att nå ett sådant mål. Orsaken är att det nästan helt saknar konkreta åtgärder för att minska storleken på fiskeflottan – den enskilt viktigaste åtgärden för att få bukt med överfisket och öka lönsamheten.
– För att minska överfisket föreslår EU-kommissionen ett marknadssystem där fiskefartyg över 12 meter får handla med fiskekvoter. Vi tror inte att det räcker för att minska överfisket, säger Jan Isakson.
– Tyvärr innebär dagens förslag att de största och ofta mest destruktiva aktörerna kommer att kunna köpa upp fiskekvoterna, och därmed koncentreras fisket till de minst hållbara fiskeföretagen. För att nå de ambitiösa målen måste de mest miljövänliga fiskeföretagen få företräde.
– Sveriges regering har ett ansvar att inom ramen för reformen driva frågan om att förenkla möjligheten att etablera marina reservat, samt förtydliga sambandet mellan miljö och fiske.
Greenpeace efterlyser flera skärpningar i förslaget för att målen ska kunna nås:
•Bindande mål för hur mycket respektive lands fiskeflotta måste minska.
•En lagstadgad begränsning som gör att fiskekvoterna inte får sättas högre än vad forskarna rekommenderar, precis som i USA.
•Hållbarhetskriterier som säkerställer att de yrkesfiskare som tar god hänsyn till havsmiljön, t ex undviker bottentrålning, får företräde till fiskekvoter i marknadssystemet. På så vis ökar hållbarheten samtidigt som fiskeflottan koncentreras.
EU:s totala fiskefångst är den tredje största i världen, efter Kina och Peru. EU:s industriella fiskeflotta fiskar nu över hela världen eftersom Europas egna fiskebestånd kollapsat. Europeiska kommissionen uppskattade i juni att 62 procent av fiskebestånden i Atlanten är överfiskade, siffran för Medelhavet ligger på 82 procent. En Världsbanksrapport från 2009 visar att överfisket i världen kostar mer än 32 miljarder euro i förlorade inkomster och vinster varje år.
Foto: Greenpeace.
Efter succén i St Petersburg och Almedalsveckan rullar Briggen Tre Kronor ut på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg och avslutar i Simrishamn den 16 augusti.
Ankomst till Kalmar, Elevatorkajen
Onsdag den 16 juli kl 14:00
Öppet Skepp
16 juli kl 14.30 – 16.00, öppnar skeppet upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget.
Temakväll Hav, 16 juli kl 18
Anna Thore, miljökomunalråd i Kalmar kommun, berättar om Kalmarsundskommissionens framgångsrika arbete som bygger på ett stort lokalt engagemang.
Besättningen berättar också om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar de Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön.
Fri entré.
Seglingar för allmänheten
I Borgholm erbjuder Tre Kronor möjighet för alla som vill att följa med på någon av våra seglingar som vi genomför den 17 och 18 juli. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Borgholm till Kalmar den 16 juli samt att följa med på en längre segling med övernattning till Östersjöfestivalen i Karlshamn den 19-20 juli.
Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.
Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.
Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.
Elever ombord
I skeppets besättning finns även i sommar med elever från Marina Läroverket i Danderyd som får sjöpraktik på fartyget. Tre Kronor har tidigare i år även seglat med elever från marinbiologlinjen som under en tvåveckors resa i Mälaren arbetat med olika typer av vatten- och sedimentprover.
Succén i S:t Petersburg
Följ länken till videon från Tre Kronors äventyr i St Petersburg * «Алые паруса-2011» пиротехническое шоу
Den 15-17 juli fylls Tallinns hamnar av sång, musik och segelfartyg. Då pågår Maritime dagarna, sommarens största festival i Estland. Under festivalens tre dagar kommer Tallinns kust och vatten fyllas av ett levande kulturellt program- med exklusivt marina-tema. Tallinns hamnar erövras av glada seglare, musikanter och besökare från hela världen. Höjdpunkter under festivalen är vattenkarnevalen och segelfartyget Krusensterns ankomst. Under festivalen kommer också seglingstävlingar arrangeras.
Det legendariska segelfartyget Krusenstern som är ett av de vackraste fyrmastade segelfartygen i världen kommer att docka i Tallinn för att delta under den stora familjefestivalen. Fartyget byggdes 1926 i Hamburg och innan andra världskriget gjordes 15 långa resor där bland annat en från Hamburg till Australien via Chile tog närmare nio månader. Efter att ha överlevt kriget gick segelfartyget tillbaka till den sovjetiska marinen som var baserad i Riga.
Vid middagstid den 15 juli seglar fartyget in i hamnen och kommer finnas öppen för allmänheten att titta närmare på under festivalens dagar.
De huvudsakliga organisatörerna av Tallinn Maritime Dagarna är- Tallinn 2011 Foundation, Tallinn City regeringen, Tallinns hamn, Estlands sjöfartsmuseum och Estlands historiska skepp Society.
Delta: http://www.tallinncalling.com/culture-calendar.html?id=4
Mer information: http://www.tallinnamerepaevad.ee
Företaget Sjö&Hav lanserar en ny hemsida där man kan skicka semesterbilder som riktiga vykort direkt från båten, sommarstugan, fjällvandringen eller var helst du befinner dig – om du har tillgång till en dator eller en Smartphone.
Den nya tjänsten är ett samarbete mellan Sjö&Hav, Skärgårdsradion och Cancerfonden, och syftar till att förenkla friluftslivet ytterligare. För varje skickat vykort går fem kronor oavkortat till stöd för Cancerfonden.
Med Sjö&Havs nya hemsida, som förutom vykortstjänsten har en förbättrad webbshop, nytt betalningssystem och snyggare grafik, vill Sjö&Hav öka tillgängligheten för kunderna. Den nya vykortstjänsten skapar ett mervärde för besökarna eftersom Sjö&Havs målgrupp ofta rör sig i områden där det är ont om postlådor.
– I vår digitaliserade värld är det traditionella vykortet högst uppskattat och vi vill erbjuda våra kunder att skicka vykort hem till nära och kära direkt från platsen där de befinner sig, vilket är möjligt med vår vykortstjänst. Tjänsten bidrar även till en god sak genom vårt stöd till Cancerfonden, och inom kort kommer vi även att kunna erbjuda en egen app, säger Magnus Plahn, marknadschef för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.
Sjö&Havs sortiment består av sex produkter; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme, Mygg- & Fästingspray och årets nyhet Mygg- & Fästing- rollon, samt ett Handdiskmedel för saltvatten. Alla produkter är utvecklade för att förenkla friluftslivet. Tvålen, schampot och handdiskmedlet är dessutom särskilt framtagna för saltvatten där de löddrar rikligt, men fungerar lika bra i sötvatten.
Info: www.sjohav.se
Länsstyrelsen i Stockholms län har följt kollegorna i Västra Götaland och lagt upp en webbkarta (Google maps) över länets tömningsstationer, borsttvättar och allmänt tillgängliga spolplattor.
Infoavdelningen i Göteborg tog fram en likartad karta med 40 befintliga tömningsstationer. Det är ingen app, men kartan nås med smartphone och är helt gratis. Stockholms version har 70 befintliga och planerade anläggningar:
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/nyheter/2011/Pages/ny-webbkarta-over-battvattar-och-tomningsstationer.aspx
Drygt fyra miljoner människor vistades i den svenska skärgården förra sommaren och 2.5 miljoner åkte fritidsbåt. I år kan den siffran öka. – Med nära en miljon fritidsbåtar i landet är det kanske inte så konstigt att nästan var fjärde svensk väljer att vara ute på sjön. I år har ju sommaren börjat bra så det kan säkert bli fler som kan få sina finaste sommardrömmar uppfyllda, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Den positiva trenden i båtbranschen ser ut att hålla i sig. Det visar bland annat antalet bokningar till årets stora båtmässa, Scandinavian Boat Show, som öppnar 9 november på Stockholmsmässan.
– Vi har faktiskt ett bättre bokningsläge nu i början av juli än vi hade förra året. Så det ser mycket ljust ut, säger Thomas Sandberg.
Båtliv ger bättre hälsa
Den stora båtlivsundersökningen 2010* visar att tre av fyra båtägare upplever att båtlivet påverkar deras hälsa mycket eller ganska positivt. De viktigaste upplevelserna är friheten, naturen, tystnaden och lugnet samt fint väder.
5,7 miljoner övernattningar i båt
I landet finns omkring 202 000 övernattningsbara fritidsbåtar. I dessa gjordes förra sommaren omkring 5,7 miljoner övernattningar (bäddnätter). Flest övernattningar gjordes i naturhamnar.
I de cirka 1 500 anordnade fritidsbåtshamnarna i Sverige är 450 klassificerade som gästhamnar. Totala antalet båtnätter i gästhamnarna under förra sommaren var 531 123, vilket motsvarar 1 487 144 personer och gästnätter. Mycket mer fakta om båtlivet finns på ”Fakta om båtlivet i Sverige 2011”*.
* Källa: Fakta om båtlivet i Sverige 2011, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Fakta-om-batlivet/
Foto: Magnus Deutgen.
Water Finder Special är en rosa-färgad pasta som omedelbart ändrar färg till “mycket starkt röd” vid kontakt med vatten under bensin eller andra mineraloljor i bränsletankar. Genom att bestryka en pejlsticka och sänka den till tankens botten kan man omedelbart fastställa om vatten finns i tanken.
Om det finns vatten i tanken avtecknas nivån tydligt genom rödfärgning. Tub: 50 g
Rostskador i bränsletankar orsakas ofta av kondensvatten, men vatten kan också tränga in genom otäta manluckor eller felaktigt placerade ventilationsrör. Om och när vattnet tränger in i tanken sjunker det alltid till tankens botten där det blir anledning till en mängd olika problem som rostangrepp, bakteriell nedsmutsning beroende på att mikroorganismer ofta finner sig väl tillrätta i en dåligt skött tank.
Pris 189. Säljs av Watski.
Info: www.watski.se
EU-kommissionens förslag till ny fiskerilagstiftning måste skärpas och ambitionerna höjas om vi ska rädda fiskbestånden och näringen för framtiden. Det säger Världsnaturfonden WWF i en kommentar till kommissionens förslag om EUs nya fiskepolitik som presenterats den här veckan.
Situationen i haven är alarmerande och i EU är drygt 70 procent av unionens kommersiella fiskbestånd fullt utnyttjade eller överfiskade. Enligt WWFs opinionsundersökning våren 2011 i 14 EU-länder vill nio av tio medborgare köpa fisk från hållbara bestånd. Men 72 procent av de tillfrågade ansåg sig inte har tillräcklig information för att kunna göra det i vardagen.
Men när EU:s gemensamma fiskeripolitik ska göras om hoppas många på en förändring. Under 2013 ska lagen klubbas och idag presenterade EUs fiskekommissionär Maria Damanaki ett första förslag.
Förslaget innehåller en del bra förslag, bland annat att kvoterna ska baseras på vetenskapliga råd.
Hållbara fiskbestånd ska nås 2015 bland annat genom fleråriga förvaltningsplaner. Men hur besluten ska nås och vilka tidsramar som finns, lyser med sin frånvaro.
– Det krävs mer ambitiösa krav och tydligare åtgärder om vi ska få hållbara fiskebestånd och en bärkraftig ekonomi för näringen. EUs medlemsländer och parlamentsledamöter måste visa politiskt mod. Annars får de bära ansvaret för en havererad politik med allvarliga konsekvenser för både fisken och näringen, säger Tony Long, chef för WWFs lobbykontor i Bryssel.
WWF uppmanar Europaparlamentet och medlemsstaterna att se till att en verklig decentralisering av fiskeförvaltningen sker. Aktörer på regional nivå – fiskare, tjänstemän, forskare, industrin och ideella organisationer – bör få en roll som samförvaltare för att genomföra fleråriga planer. Förvaltningen måste kopplas till tydliga mål att bevara fisken i havet.
Det saknas också tydlig vision för att minska överkapaciteten av fiskeflottan – en viktig förutsättning för att få bukt med överfisket. Förslaget om förbud mot dumpning av fisk står i motsatsställning till generösa övergångsregler och kommersiella möjligheter att sälja fisk som landas utanför kvoterna.
– Det är en besvikelse att bara se några vaga uttalanden i kommissionens förslag med tydliga mål, åtgärder eller tidsfrister för att säkerställa att EU blir en global ledare för att främja ett hållbart fiske, säger Tony Long som hoppas att medlemsländerna och parlamentet aktivt deltar i debatten och bidrar till att förslaget till ny fiskerireform skärps.
Läs mer på: http://www.wwf.eu/fisheries/?200997/A-First-Reaction-to-the-CFR-Reform-Proposal
Bryggcaféet i Grötvik fortsätter med sitt ambitiösa pårogram i sommar. Här är programmet för nästa vecka, det vill säga 18-22 juli.
Optimistjolleskolan börjar ny kurs måndag 1030. Några platser kvar för elever 8-12 år
”Sommartango på Bryggan” måndag 1800-2100
”Gäster på Bryggan” tisdag – onsdag 1830
Ulrika Larsson, ”Bokgudinnan” och ägare av Bokia i Halmstad om ”Det svenska deckarundret”
Birgitta Green, ”Coréträning på Bryggan” – hur man stärker bål & rygg och sin allmänfysik
”Dans på Bryggan” fredag 22 juli 1900-2200 med ”Elvis4ever”
Dagligen och gratis kan alla åldrar meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet Grötvik samt träffa Brygghunden Laban!
Traditionsenligt bjuder Hallberg-Rassy även in övriga båttillverkare att visa sina båtar under helgen. För att möta den stora efterfrågan att visa båtar på Öppet Varv hos Hallberg-Rassy, blir det tack vara nya bryggor, även 2011 ett rekordår med så mycket som 131 båtar upp till 64 fot, varav 22 nyheter.
Det är båtar från många olika tillverkare i många olika länder. De flesta båtar är segelbåtar, men det finns även en hel del motorbåtar. Dessutom finns 86 olika leverantörer av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga närliggande tillbehör på land. Det går inte att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31–64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden.
Alla Hallberg-Rassybåtar i vattnet, inklusive nya flaggskeppet Hallberg-Rassy 64
Fredag, lördag och söndag, alla dagar mellan kl 10.00 och 18.00, visas Hallberg-Rassy 310, 342, 372, 37, 40, 43 Mk II, 48, 54, 62 och nya flaggskeppet Hallberg-Rassy 64 i hardtopversion i vattnet.
Dessutom visas många Hallberg-Rassy-båtar under byggnation i olika stadier. Vid vissa stationer i varvet pågår båtbyggeri även under helgen. Varvet är mycket väl värt ett besök. Alla har möjlighet att gå snitslade banor genom hela varvet fredag kl. 15.00–18.00 samt lördag och söndag kl 10.00-18.00. Provseglingar finns det möjlighet till måndagen den 29/8 efter särskild överenskommelse.
Filmvisning på lördag kväll av Rolf Bjelke och Deborah Shapiro
Det är en tradition på Hallberg-Rassy att arrangera en trevlig sammankomst på lördag kväll under Öppet- Varv-helgen. I år kommer de kända seglarna Rolf Bjelke och Deborah Shapiro att visa sin film “Time on ice” från deras segling till Antarktis med övervintring där. De seglade sin 40 fots stålketch “Northen Light” dit. Rolf är en gammal Hallberg-Rassyvän och har seglat mycket och långt även med sin dåvarande båt, en Misil I, byggd av Harry Hallberg.
Filmen kommer att visas på engelska för att internationella gäster ska kunna följa med. Eftersom antalet platser till filmvisningen är begränsat behövs en anmälan.
Info: www.hallberg-rassy.com