Klassen allväderskameror som uppfanns av Olympus växer allt snabbare i popularitet hos dagens kameraköpare. Lätt att förstå eftersom du får en riktigt bra, allround kompaktkamera med 5x optisk zoom (motsvarande 26-140 mm i 35 format) i ett vattentätt, fryssäkert och så gott som oförstörbart kamerahus. Dessutom utrustad med GPS, kompass, höjd- och djupmätare.
EISA är en sammanslutning av femtio ansedda specialtidningar inom foto, video, audio, hemmabio och mobilelektronik ifrån tjugo länder i Europa. Årligen utser EISA årets bästa produkter med utgångspunkt i produktegenskaper som uppskattas av konsumenter som söker hög kvalitet, kreativitet och banbrytande teknik.
Årets jury noterar att TG-810 kombinerar en förbluffande hög stryktålighet med utmärkt HD video och stillbildsmöjligheter. ”Kamerahuset i rostfritt stål är vattentätt, kross- och stötsäkert vilket gör kameran idealisk för äventyrsentusiaster, men även familjer”, skriver juryn. ”Trots det tuffa skalet är det en kompetent kamera som levererar bra bildkvalitet. Bildsensorn på 14-megapixel och fem gånger optisk zoom gör den lämplig för fotografering i de flesta situationer”.
Unik i sin kategori
Hans Jönsson, försäljningschef på Olympus i Sverige och Norge, är mycket glad över utmärkelsen. ”Succén för Olympus TOUGH TG-810 bekräftar de unika kvalitéer som kameran ger fotografen. Oavsett aktivitet, väder och om du är på land eller i vatten, kan du vara lugn. Kameran klarar strapatserna och du kan i alla lägen ta bilder och video med utmärkt kvalitet”, berättar Hans.
TG-810 är krossäker upp till 100 kg, vattentät ner till tio meters djup, så stötsäker att den klarar ett fall från två meter rakt ner i en sten och helt oberörd av temperaturer ner till -10°C. Dessutom är den otroligt reptålig.
Lättanvänd i alla ljussituationer
”Kameran är lättanvänd i både mycket ljusstarka och mörka förhållanden tack vare den skarpa tre tums stora LCD-skärmen. I Super makroläge kan du ta bilder på bara tre centimeters avstånd, både på land och under vatten”, poängterar EISA-juryn. ”Dubbel bildstabilisator säkerställer skarpa bilder i ljussvaga situationer och när du fotograferar snabbrörliga motiv”.
* Krossäker upp till 100 kg tryck enligt Olympus testförhållanden. Vattentät enligt IEC standard, publikation 529 IPX8. Stötsäker i enlighet med MIL standard (Olympus testförhållanden). Fryssäker enligt Olympus testförhållanden.
Info: www.olympus.se
Höstens skjortkollektion från Sebago innehåller mer än 20 olika modeller i ett otal varianter och färger, alla i finaste bomull. Här är några exempel ur nya kollektionen.
George C.A har Cut away krage och finns i två färgställningar, Navy Stripe och Navy Red Check i storlekarna S-XXXL. Ca pris 895:-
Cranberry Big Check B.D med Button Down krage har röd kontrasterande färg på insida krage och manschett. Färgen är Navy/White/Yellow, storlekarna S-XXXL och ca priset 895:-
Morgan B.D, även denna skjorta har Button Down krage och finns i storlekarna S-XXXL. Färgen är Navy Check, priset ca 895:-
Info: www.sebago.se
Polska Galeon håller farten i sin produktutveckling. varvet har nu sjösatt sitt senaste flaggskepp: Galeon 780 Crystal. Varvet säger själva att detta är ett bevis för den potential som denna snabbt växande båtbyggare besitter vad gäller motorisering, design och teknologi. Båten är på 22,86×5,80 m och väger över 53 ton.
Det är med andra ord en riktigt rejäl yacht som Galeon har skapat. För den avancerade yttre designen svarar Tony Castro Naval Architects tillsammans med Galeons egna designers. De har jobbat extra hårt för att få fram utrymme och komfort på alla tre däcken ombord.
På flybridge finns till exempel, förutom ordinarie sittgrupper, även en jacuzzi med solbäddar, wet bar och dessutom utrymme för en RIB eller en jetski. Från cockpit når man enkelt till båtens bar på huvuddäck och till utrymmena på främre däck. Båten ska också ha extra mycket naturligt ljus in i alla kabiner.
Salongen är uppdelad på två huvudområden, ett för avkoppling med komfortabla soffor, bar och underhållningssystem och ett område för att äta och umgås på. Pentryt beskrivs som rymligt med matplats för sex personer.
Under däck finns fyra kabiner med egna badrum för extra komfort och avskildhet.
Skrovet är designat för prestanda och komfort. För framdriften står dubbla dieselmotorer från MAN.
Tekniska specifikationer
Längd skrov: 22,86 m
Längd ö a: 24,50 m
Bredd skrov: 5,79 m
Bredd ö a: 5,80 m
Djupgående: 1,30 m
Personer: 18
Bränsletankar: 2x 2 750 liter
Vattentankar: 1100 + 700 liter
Deplacement: 53 650 kg
Max belastning: 9 260 kg
Motorer minimum: 2×1120/ 1500 (kW/hk)
Motorer max 2×1430/ 1920 (kW/hk)
CE-klass: B
Info: www.galeonyachts.com
En ensamseglare i sjönöd fick i helgen vänta i fyra timmar på att räddas, skriver Blekinge Läns Tidning. Trots att han vinkade till förbipasserande båtar för att få hjälp var det ingen som stannade och hjälpte honom trots att detta är varje sjöfarares skyldighet. Seglaren är en tysk 70-åring som var på väg från Kalmar till Karlskrona.
Det som den 70-årige tysken fick uppleva ska aldrig behöva hända. Alla som färdas på sjön har en skyldighet att stanna och hjälpa till om någon ropar på hjälp eller visar att de har hamnat i sjönöd.
Trots detta var det alltså inte någon som stannade för att hjälpa ensamseglaren på fyra timmar. Han fick simma in i den kantrade och delvis vattenfyllda båten för att hämta sin mobiltelefon för att på så sätt kalla efter hjälp.
Mannen var kraftigt nerkyld när han till slutfick hjälp och han fick därefter hjälp på Blekingesjukhuset. Han uppges nu vara utom fara.
Läs mer på: http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/ensamseglare-vantade-fyra-timmar-pa-raddning(2899105).gm
Segeltävlingen Hyundai Cup växer och utökas i år med en längre bana på totalt 28 Nm. Första pris i tävlingen är en splitter ny miljöbil från Hyundai. Det kommer att finnas storbildsskärmar och speakers så att även familj och vänner kan följa seglingen från land. För de familjer som vill följa tävlingen till sjöss kommer följebåtar att finnas till förfogande.
Hyundai Cup utvecklas varje år och kombinationen med Nynäshamns unika kappseglingsvatten och kommunikation ända fram till kajen gör tävlingen unik på ostkusten. Pendeltåget tar timmen och med nya motorvägen är du vid Globen på ca 35 minuter.
I Hyundai Cup tävlar alla på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Syftet med jaktstarten är att de mindre båtarna inte skall komma i lä av de större samtidigt som man ser varandra på banan.
Programmet
Onsdag 18.00 Avgiftsfria hamnplatser till gängliga
för tävlande båtar i Nynäshamns
gästhamn t.o.m. söndag 28/8.
Fredag 17.00-21.00 Regattaexpedition öppen för
registrering.
Lördag 07.30-08.30 Regattaexpedition öppen för
registrering.
09.00 Skepparmöte
10.00 Varningssignal första start
18.30 Prisutdelning på scenen
19.00 Regattafest i Hamnen
Bana
Anmälan
Klasser
Kölbåt enligt SRS (fd. LYS)
Start I anslutning till Gästhamnen
Bana ca 28NM utanför Nynäshamn
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt
på norra kumlet.
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista
kommer att läggas ut på hemsidan. Anmälningsavgift
om 500:- skall vara NSS tillhanda senast den 2011-
08-22. Efteranmälan kan göras fram till och med
fredag 2011-08-26 mot en anmälningsavgift om 800:-.
Anmälningsavgiften betalas till pg 14 44 56-1. Anmälan till
info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.
nynashamnssegelsallskap.nu
Skeppare som har behov av kranlyft ombedes kontakta
tävlingsledningen eller regattaexpeditionen för tidsbokning.
Sydkoreanska Hyundai Yachts i Seoul har sjösatt varvets största bygge hittills. Den heter Asan 62 och är en ultramodern motoryacht med maximala innerutrymmen. Den speciellt formgivna yachten är på 19 m (63 fot) längd över allt. För framdriften svarar Volvo Penta IPS.
För designen av denna lite annorlunda yacht står Bill Prince från amerikanska Bill Prince Yacht Design. Asan 62 ska vara den första yacht som verkligen tar till vara de allra modernaste framdrivningssystemen, vilket avspeglas i designen.
Både motorer och båtens mekaniska system är monterade under cockpit, vilket sägs ge maximalt utnyttjande av det högeffektiva skrovet.
Båten har en salong som använder dess hela bredd och sidofönstren uppges vara de största på någon motsvarande båt i världen under 30 m (100 fot), uppger Hyundai. Inredningen omfattar tre kabiner, en styrhytt med “sky lounge” och ytterligare utrymmen på övre däck.
Prince har arbetat tillsammans med tekniker från Volvo Penta under designen av Asan 62:s skrov. De har dragit nytta av tidigare IPS-installationer för att ge yachten maximala prestanda.
Kyungil Yacht Industry Co Ltd inom Hyundai group grundade 1975 ASAN Chung Ju-yung, som bygger Hyundai segelbåtar på 10-13 m samt Sonata 3100 och 5300 motorbåtar.
När en av världens mest prestigefyllda kappseglingsserier, RC44 Championship Tour, kommer till Sverige och Marstrand den 17 augusti finns inte bara ett, utan två svenska team att följa i de täta duellerna. Förutom det erfarna svenska America’s Cup-teamet Artemis Racing har nu KSSS anmält ett lag, som enbart seglar denna deltävling. Totalt är det rekordmånga 16 RC44-team som startar i Marstrand.
De ordinarie teamen består bland annat av tunga namn som Russel Coutts, Paul Cayard, Oracle’s Larry Ellison och Sveriges America’s Cup-utmanare Torbjörn Törnqvist. Trots att det nya svenska KSSS-teamet bara ska segla en tävling har KSSS gjort allt för att sätta samman ett team med den erfarenhet och kompetens som krävs för att kunna utmana de övriga teamen på allvar.
Olle Jo Johansson, med erfarenhet från både OS och America’s Cup, kommer att styra båten. Taktiker blir Magnus Woxén som har seglat jorden runt fyra gånger, senast för Ericsson under Volvo Ocean Race. Rodney Arden, med sex America’s Cup-satsningar i ryggen krönt av seger med Alinghi 2007, tar plats som pitman.
– Eftersom Artemis Racing representerar KSSS vid utmaningen i nästa America’s Cup tyckte vi att det passade bra med ett gemensamt projekt i RC 44 Sweden Cup. Det är ett kul sätt för oss på KSSS att visa hur bra seglare vi har inom klubben. Alla andra team kommer med bättre förberedelser i ryggen men vi ska göra allt vi kan för att segla så bra som möjligt. Sen får vi se hur långt det räcker, säger Magnus Woxén.
RC44 Sweden Cup är den fjärde deltävlingen av sex i RC44 Championship Tour där många av världens bästa kappseglare, bland annat flera team från America’s Cup, deltar i specialdesignade enskrovs 13,5 meter långa RC44-båtar. Besättningarna består av 50/50 proffs och amatörer, teamägare och världsledande affärsmän. De övriga deltävlingarna seglas i USA, Österrike, Italien, Kroatien och på Lanzarote.
Touren har fått se tre olika vinnare efter de tre första deltävlingarna, vilket visar att mästerskapet 2011 är precis så tätt och tufft som en av världens mest spännande internationella kappseglingsserier ska vara.
Info: www.rc44.com
När Mekonomen idag presenterar siffror ur BåtLivs-undersökningen 2011 visar det sig att många av landets båtägare är missnöjda med priset på reservdelar till båten. 29 procent av de tillfrågade upplevde att priset var dyrare än förväntat när de senast handlade reservdelar.
Undersökningen visar samtidigt att många båtägare kan få vänta en lång tid på att få delarna som de behöver. Var fjärde svarande anger att de fått vänta två veckor på en reservdel och var tionde person har fått vänta i en hel månad.
– Det är helt oacceptabelt att det ska behöva ta så lång tid att få tag i reservdelar. Händer det något under exempelvis sommaren kan två veckors väntan ödelägga en hel semester för en familj som planerat att åka båt. Mekonomen hoppas nu att vårt intåg på den marina marknaden kan innebära en förbättring för landets båtägare. Både vad gällande väntetider på olika reservdelar men också rent prismässigt, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef på Mekonomen marint.
På frågan om vilken egenskap som är viktigast med båten svarar 37 procent att den ska vara pålitlig och praktisk. Att båten passar familjens behov håller 33 procent som allra viktigast samtidigt som 19 procent svarar att en pålitlig motor är den absolut viktigaste egenskapen. Undersökningen visar också att 35 procent av landets båtägare någon gång oroat sig för motorhaveri ute på sjön.
Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1000 svenskar.
Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning
• 29 procent upplevde priset som dyrare än väntat senast de handlade reservdelar till båten.
• 19 procent har som längst fått vänta i två veckor på en reservdel för båten.
• 8 procent har som längst fått vänta i en månad på en reservdel för båten.
• 19 procent av landets båtägare håller motorns pålitlighet som båtens viktigaste egenskap.
• 35 procent har någon gång oroat sig för motorhaveri ombord på båten.
Info: www.mekonomen.se
För att öka tillgängligheten för alla fans jorden runt inleds ett nytt samarbete inför det 34:e America’s Cup. De har ingått ett avtal med YouTube för att kunna publicera filmer från America’s Cup Television (ACTV) and Technology genom den kraftfulla kanal som YouTube är. Detta gör det möjligt för ännu fler att uppleva kappseglingens Formel 1 från första parkett.
– Det nya America’s Cup handlar framför allt om att förändra det sätt som människor ser på sport och segling. Vi kan sätta åskådaren i förarsätet med YouTube, säger Stan Honey, direktör för Technology, America’s Cup Event Authority.
– Tack vare YouTube räckvidd och stora publik i alla åldrar är vi väldigt förväntansfulla inför det här samarbetet, som gör att vi kommer att nå längre ut än tidigare.
Genom YouTube kan tittaren välja mellan olika kameror ombord hos ett team och även ta del av dagliga direktsändningar via livestreaming. Tittarna ska även kunna välja olika ljudspår till seglingarna, med röster från experter eller standard sportkommentator. Denna finess kommer att vara tillgänglig på både America’s Cup YouTube kanalen och på America’s Cup hemsida.
– Vårt mål för YouTube Sports är att skapa en användarerfarenhet utöver allt annat som finns idag. Nya America’s Cup livestream är exakt det och det komemr att bli ännu mer dynamiskt när vi bygger in ny teknik.
Den nya AC45 vingförsedda seglingskatamaranen erbjuder en perfekt plattform för sändningarna. Världens bästa seglare kommer att behöva både mental och fysisk styrka för att flytta gränserna ännu längre i de kommande seglingarna. För första gången blir det möjligt för åskådarna att ta del av detta och bli en del av besättningen.
Nästa steg i partnerskapet fokuserar på produktutveckling, där ett helt bibliotek med material från America’s Cup blir tillgängligt via YouTube.
Det 34:e America’s Cup seglas 2013.
Solteknik presenterar några uppdateringar av företagets BSB sjökort 2011BSB sjökort. Här nedan följer en redovisning av vilka kort som detta gäller.
Du är registrerad som köpare av TD-SV-BSB-365-2011 Swedish Marine Charts – 2011 ed., genom www.X-Traverse.com eller köpt CD eller laddat ner från Solteknik HB:s hemsida gäller följande:
Svenska Sjöfartsverket har under våren och försommaren ändrat sina sjökort i större utsträckning än normalt beroende på arbeten med utprickningen kring Norrköping, Västervik och i Öresundsområdet.
Solteknik HB har därför uppdaterat sjökorten i området kring Västervik (sjökort 6321) samt Öresundsområdet (sjökort 8, 74, 92, 93, 921, 922, 9211).
Sjökort 6212 Norrköping kommer att ges ut i slutet av augusti.
Nytt också är en Special på sjökort 622 med en genväg till Moons skärgårdskrog i S:t Anna skärgård. Mera info här http://www.monvision.se/
Specialen är ett utsnitt av Hydrographicas sjökort 622-05D Risö – Kallsö.
På sjökortsspecialen finns lämplig färdväg inritad och hela färdvägen kan hämtas från Soltekniks hemsida http://www.soltek.se/rutter/Rutter%20Mon.zip.
Hela färdvägen eller rutten finns som GPX fil och passar de flesta GPS mottagare eller navigationsprogram.
Alla som köpt en CD eller laddad ner från vår nedladdningssida av årets sjökort version 2011, kan gratis ladda ner sitt område med de nya korten.
Du kan ladda ner ditt område från den här sidan http://www.soltek.se/rastersjokort/inloggad.html
För att öppna nedladdat sjökort använder du den RegKey du erhöll vid registreringen.
För nedladdning från X-Traverse (iPad och iPhone m.fl.) är det bara at göra en ny nedladdning.
Se nedan hur du uppdaterar dina sjökort från X-Traverse direkt i ditt navigationsprogram.
Dessa uppdateringar är gratis för dom som köpt 2011 edition under detta år. Dom som köpt sjökorten under 2010 eller 2009 måste förnya sin prenumeration av sjökorten.
Tjörn Runt seglas i år lördagen 20 augusti. Hela 400 båtarna är redan anmälda till kappseglingen, som är en av Sveriges största seglarfester. Tjörn Runt är segeltävlingen där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden.
2010 års upplaga av Tjörn Runt vann Simon Petersen med besättning i sin egendesignade One-Off SP 75. Då var 471 seglare var anmälda, 465 registrerade sig och 409 korsade mållinjen.
Hur många kommer till start i år? Hur blir vädret? Och vem vinner 2011 års upplaga? De senaste fem åren har vi sett olika båttyper som totalsegrare:
Accent, Neptunkryssare, Starbåt, Koster och One-Off. Så det är alltid ovisst vem som står som totalvinnare.
För att informerar och inspirera seglarna hålls skepparträffar fredagen 19 augusti. Vid tre tillfällen under kvällen lotsas seglarna mellan årets nyheter, tips och säkerhetsinformation. Meteorolog Lage Larsson ger detaljerade och lokala prognoser för vind och strömmar.
Nytt för i år är möjligheten att segla doublehanded, det vill säga att segla en båt med två personer trots att den normalt har fyra eller fler i besättningen.
Webbanmälan ligger öppen för efteranmälan till och med torsdagen 11 augusti.
Info: www.stss.se
Kanotseglingen lever i högsta grad. Fler än 60 båtar är anmälda till seglingarna som arrangeras av 100-års jubilerande Göteborgs Kanot Förening, GKF. Samtidigt som många klasser och kappseglingar dras med sjunkande deltagarantal så verkar kanotseglingen gå åt motsatt håll.
SM i kanotsegling seglas i flera olika klasser; från de små A-kanoterna (snäppet större än Optimisten) till de mycket snabba och avancerade IC-kanoterna.
Mellan dessa ytterligheter finns klasserna B (för ungdom) samt C,D och E för ”motionsseglarna”. Seglarna är mellan 10 och 75 år och 40% av besättningarna är kvinnliga.
Seglingarna startas med två distanskappseglingar genom Göteborgs södra skärgård, därefter seglas tio banseglingar utanför Saltholmen.
Evenemanget går att följa via Facebook-gruppen SM i kanotsegling.
Info: www.gkf.info
En av årets mest spännande båtnyheter är ute på sin sommarturé i Medelhavet. Det är den italienska 42-fotaren Wider, som för tillfället visas i Porto Rotondo och St. Tropez. Wider 42 är en båt med kraftfulla idéer, byggd för nöje och avkoppling på sjön. Den kan användas på en rad olika sätt, men är främst tänkt som en mångsidig båt som kan anpassas efter de behov som besättningen har för stunden.
Den allra första modellen från Wider är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad från idéer av designern Tilli Antonelli i samarbete med Fulvio De Simoni.
För att lösa problemet med utrymme ombord har Wider 42 en lika enkel som genial lösning. Genom ett automatiserat och patenterat system kan båtens sidor skjutas ut vid behov på bara tolv sekunder. Därmed fördubblas båtens durkyta, vilket ger ökad komfort och naturligtvis mer utrymme.
Wider är också noga med att betona båtkonceptets övriga fördelar, till exempel bränslebesparing och låg miljöpåverkan. Konstruktionen har relativt låg egenvikt tack vare moderna material och är mer aerodynamisk eftersom sidorna fälls in när båten flyttas.
En av dem som har hjälpt till med båtens aerodynamik är Mark Wilson, som är en av experterna från World Championship, både klass P2 och klass P1.
Vikt/effektförhållandet hos Wider 42 gör att båten kan nå en toppfart på hela 53 knop och hålla en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på “endast” 100 liter i timmen. Motoriseringen består av två stycken Cummins dieselmotorer på 480 hk vardera. Det betyder att båten har en räckvidd på närmare 400 Nm vid 40 knop.
Bland elektroniken ombord, som är kopplad via ett CANBUS-system, finns en Garmin GPSMap 7012 kartplotter med 12,1 tums pekskärm.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 12,90 m
Bredd: 3,50 m
Bredd utfälld: 6,60 m
Djupgående: 0,88 m
Vikt: 8,5 ton
Bränsletankar: 1 000 liter
Motoralternativ:
2 x YANMAR 8LV 2×370 Hp (2x279Kw)
2 x CUMMINS QSB 5.9 2×480 Hp (2x352Kw)
Info: www.wider-y.it
Nu har du chansen att göra en unik resa till Sydafrika. Båtliv arrangerar en resa särskilt för våra läsare när Volvo Ocean Race kommer till Kapstaden i början av december. Volvo Ocean Race är en av världens största sporthändelser. Seglingarna, som startar från Alicante i Spanien i november, följs av miljontals människor världen över.
Reseledare på Båtlivs resa är Mats Olsson, tidigare presschef för Ericsson Racing Team i Volvo Ocean Race, och Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv. Under deras sakkunniga ledning får vi stifta bekantskap med Volvo Ocean Race, vi besöker race village och får många tillfällen att se besättningarna på plats.
Resan koncentreras till områdena runt Kapstaden, där vi bland annat besöker den natursköna Godahoppsudden och vindistrikten. De som sedan vill kan mot tillägg förlänga med ett par dagars safari i de norra delarna av landet.
Ladda ner pdf-dokumentet med all information om resan här.
Info om Volvo Ocean Race: www.volvooceanrace.com
MARETRON FFM100 är en flödesmätare som gör det möjligt att optimera bränsleförbrukningen. FFM100 använder positiv förskjutningsteknik för att mäta bränsleflödet vilket ger oöverträffad noggrannhet. Faktum är att noggrannheten i FFM100 är i klass med de för större fartygssystem, ändå kostar FFM100 mindre än de befintliga fritidssystem som funnits på marknaden.
Ytterligare fördelar med mättekniken är borttagandet av komponenter som dämpar pulsflödet. Andra flödesmättekniker kräver flera komponenter som ökar installationskostnaden.
FFM100 använder sann temperaturkompensering med inbäddade temperaturgivare i mätarna. Returbränslet är i allmänhet varmare än det levererade bränslet och om det inte kompenseras, kan felaktigheter upp till 5% uppstå i motorns bränsleförbrukning.
FFM100 upptäcker också momentana reverserade flöden i bränsleledningarna på grund av fluktuerande tryck som orsakas av insprutningspumpen. Mindre exakta system beräknar det omvända bränsleflödet som en del av det förbrukade bränslet, medan FFM100 visar ett korrekt momentant reverserat flöde.
FFM100 kan användas för vätsketyper annat än bränsle (t.ex. vatten, olja etc.) genom att beställa en lämplig flödesgivare.
Pris FFM100 är 4 590 kr.
Tre bränsleflödesgivare lanseras samtidigt. Rekommenderat pris på en bränsleflödesgivare till motorer mellan 200 till 1000 hk är 5 290 kr.
Info: www.marinplus.se
Har du en smarttelefon med det nya Android operativsystemet och kappseglar? Då kan du kanske vara intresserad av denna nya app som bland annat kan användas som startklocka vid kappseglingar.
Gå till http://market.android.com och sök efter The Final Countdown.
Som startklocka ger den en signal när det är en minut kvar till start och därefter signalerar den för var och en av de sista tio sekunderna. Det finns också en funktion för att synkronisera startklockan med regattakommitténs kronometer.
Andra aktuella användningsområden är en “håll-di-vaken-klocka” som vibrerar och ger alarm med valda mellanrum. Appen kan även användas i köket som matlagningstimer.
Priset för appen är 5 US Dollar. Det finns även en gratisversion av programmet som gör att man kan testa det några dagar innan man köper.
BryggCaféet i Grötvik har snart säsongsavslutning, men det är öppet dagligen hela augusti vid tjänlig väderlek från 11- tiden till solnedgången och helger i september.
Här är programmet för resten av säsongen:
”Dans på Bryggan” – fredag 12 augusti 1900-2200 med ”Elvis4ever”
”Argentinsk tango på Bryggan” – måndag 8 aug 1800-2100, speciell Tangokväll med dess historia av Lucia från Argentina samt uppvisning och ”prova på” för allmänheten.
”Gäster på Bryggan” tisdagar & onsdagar 1830 hela sommaren
Efter 5 veckor och tio ”Gäster på Bryggan” evenemang förtjänar det att påpekas utan skrytsamhet att detta varit en formidabel succé där människor och idéer möts enligt bifogat program som var en naturlig fortsättning på förra och första sommarens trevande försök. Mer finns på hemsidan www.bryggcafeet.com under fliken ”Gäster & Dans”. Detta återkommer nästa sommar med tolv nya & gamla gäster från midsommar och framåt!
Optimistjolleskolan återkommer med två kurser i juli 2012 för barn 9-14 år.
Dagligen, och gratis liksom samtliga ovan evenemang, kan alla åldrar meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet Grötvik samt träffa Brygghunden Laban! Diplomerade optimistjolleseglare från Optimistskolan är välkomna att segla.
Info: www.bryggcafeet.com
Det verkar inte finnas någon hejd på behovet av riktigt stora yachter. I dagarna har italienska Fincantieri levererat Italiens hittills största yacht till en rysk oligark, verksam inom vodkaindustrin. Yachten mäter hela 134 m (440 fot) och är döpt till “Serene”. Hon är Fincantieris första superyacht och en av världens tio största yachter.
För designen av denna enorma yacht svarar Espen Oeino. Den sjudäckade yachten är bland annat utrustad med en helikopterhangar, två helikopterplattformar, en ubåt med kapacitet att dyka till 100 m (328 fot) djup och en stor swimming pool med sjövatten (kan man inte bada i havet?).
Yachtens ägare är miljardären Yury Scheffler, som har gjort sig en förmögenhet på att sälja Stolichnaya vodka utanför Ryssland. Han vände sig till en av världens största varvskoncerner, Fincantieri, för att få sin yacht levererad helt efter sina förutsättningar. Fincantieri har anläggningar på tio platser i världen, inklusive Italien och USA.
Fincantieri har byggt över 7 000 fartyg. Bland deras internationella yachtprojekt märks “Project Prospect” 70 m (230ft), “Project Goldmine” 75 m (243 ft), “Project Wave” 85 m (279ft), “Project Marco Polo” 102 m (335ft) och “Project Morpheus” 115 m (378ft).
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 134 m/439,48 ft
Antal däck: 7
Helikopterplattformar: 2
Helikopterhangar: 1
Mindre båt: 36,07 fot
The Tall Ships Races har seglat vidare. Efter fem intensiva dagar kan Hallands största evenemang någonsin summeras. Förväntningarna har överträffats med råge: uppemot 400 000 besökare, solsken, nöjda fartygsbesättningar och ungdomar som varit med om sitt livs upplevelse.
2008 blev det bestämt att Halmstad 2011 skulle stå värdhamn för The Tall Ships Races. Sedan dess har förberedelserna pågått, och i torsdags var det äntligen dags att öppna evenemangsområdet. Fem dagar senare, när fartygen har seglat iväg i det som kallas Parade of Sail, är projektledare Lillian Westerberg mer än nöjd.
– Det känns fantastiskt, vi har fått så mycket positiv respons. Fartygens besättningar och kaptener har varit väldigt nöjda med Halmstad som målhamn; vi har fått många lovord för att allt har varit i toppklass, säger Lillian Westerberg.
Jeanette Winberg, Event Manager, är extra stolt över att satsningen på barn och ungdomar slagit så väl ut.
– Förutom att vi har gett 185 svenska trainees chansen att delta i kappseglingen, har vi byggt upp en Youth Area, fylld med aktiviteter för dem mellan 13 och 25. Finalen där var ett riktigt häftigt skumparty som lockade tusen ungdomar, säger Jeanette Winberg.
Jan Fällmar har arbetat som hamnkapten för The Tall Ships Races och hans fasa var att han skulle ha mätt fel på kajerna och att något fartyg inte skulle få plats.
– Men allt stämde, säger han och skrattar.
I slutändan var det 65 fartyg som kom hit, varav 61 deltog i tävlingen.
– Fyra avbokade i ett sent skede, så jag fick göra en enklare omflyttning. Men sen har allt flutit på enligt planen.
Logistiken runt The Tall Ships Races har varit omfattande – evenemangsområdet är 54 fotbollsplaner stort och har rymt restauranger, utställare, scener, speciella områden för barn, ungdomar och kultur – och trafikplaneringen har pågått en längre tid. Men i dag kan även Torsten Rosenqvist, chef för kommunens teknik- och fritidsförvaltning, andas ut:
– Allmänheten har verkligen hörsammat vårt budskap om att cykla, gå eller åka kollektivt, och inte ens på lördagen – då vi uppskattningsvis hade 140 000 besökare – var det helt fullt på parkeringarna i anslutning till hamnområdet, säger Torsten Rosenqvist.
Även polisen kan rapportera om ett lugnt evenemang, med betydligt färre incidenter än befarat.
– Självklart har vi fått omhänderta en och annan berusad person, och vi har haft något enstaka misshandelsfall. Men faktum är att lördagskvällen var ungefär som en tisdagskväll i november. Det är ett mycket gott betyg, konstaterar Mats Timmermann, biträdande polisinsatschef under The Tall Ships Races.
De preliminära besökssiffrorna på uppemot 400 000 personer bygger på en sammanlagd bedömning av polis, den arrangerande organisationen Sail Training International, scenansvariga, med flera.
– Vi uppskattar att det har varit cirka 360 000 personer torsdag till söndag, och ungefär 30 000 som samlats i kustbandet för att titta på måndagens Parade of Sail, säger Mats Timmermann och tillägger att det uppstod långa köer på vägarna i Tylösand och Grötvik efter avseglingen.
Björn Nilsson är vd för det kommunala bolaget Halmstad Hamn och han säger att The Tall Ships Races har överträffat alla förväntningar.
– Vi har fått möjlighet att visa upp hamnen för cirka 400 000 besökare och jag har träffat många som säger att de har funnit en ny stadsdel i Halmstad. För oss är The Tall Ships Races ingen målgång utan ett startskott för utvecklingen av logistiken i hamnen genom ökad attraktionskraft, säger Björn Nilsson och tillägger att området kommer att vara helt återställt för ordinarie verksamhet senast onsdag morgon.
Den arrangerande organisationen Sail Training International har varit på plats i Halmstad under hela evenemanget och Race Director Paul Bishop är mycket nöjd.
– Ni såg verkligen till att tävlingarna avslutades i toppklass. Kaptener och besättningar hade bara komplimanger att ge till värdstaden Halmstad, säger han och tillägger:
– Våra trainees har fått vara med om spännande och entusiasmerande segling, men de har också fått stå ut med frustration och utmaningar i de lätta och ombytliga vindarna.
Fredrik Geijer, kommunchef i Halmstad, är både stolt och glad när han sammanfattar vad The Tall Ships Races har betytt för staden.
– Att vi fått vara målhamn för världens största havskappsegling är fantastiskt – inte minst med tanke på att det är en stor ungdomssatsning. Vi har samtidigt fått möjlighet att marknadsföra Halmstad som besöksort – och som en stad att bo och verka i. The Tall Ships Races har hänt nu, men öppnar många dörrar även för framtiden.
För tävlingsresultat och mer info, gå in på:
www.tallshipsraceshalmstad.se
www.sailtraininginternational.org
Foto: Anders Andersson och Thomas Johansson, Vinnaltfoto Halmstad
Princess Yachts International håller högt tempo i nyhetspresentationerna. Knappt har den nya 39-fotaren (som är närmare 42 fot lång) presenterats förrän det är dags för den nya versionen av Princess 32M att visas i Medelhavet. Denna yacht hade världspremiär i London i januari, men visas nu på Cannes Boat Show i september.
Efter den framgångsrika premiären i London i januari 2011 lovordats. Den första båten som visades på Londonmässan var ursprungligen såld till en norsk kund, men såldes direkt vidare til en annan, internationell ägare.
Princess 32M var den första yachten från Princess som var över 100 fot lång. Hon markerade därmed varvets debut in på marknaden för så kallade superyachts, en marknad som trots ekonomiskt oroliga tider är fortsatt het och efterfrågan på nya, riktigt stora yachter överstiger med råge tillgången. Många kunder kan göra goda affärer på att sälja vidare kontrakt på superyachter under byggnation till kunder från främst arabländerna, Ryssland och Kina.
Princess 32M erbjuds med fyra eller fem gästkabiner. Ägarkabinen är placerad på huvuddäck och är försedd med stora fönsterytor so ger mycket ljus in i båten på båda sidor. Princess har samarbetat med inredningen med LVMH Fendi Casa (Princess ägs också av LVMH), som har hämtat inspiration från sin senaste kollektion.
Princess yachts bygger redan på skrov nummer fyra av 32M vid sin nya fabrik i Plymouth. Arbetet sker jämsides med bygget av den första Princess 40M, en 130 fots trippeldäckad yacht och företagets nya flaggskepp. Företaget har en välfylld orderbok och ser därför framtiden an med tillförsikt.
På båtmässan i Cannes visas även för första gången den nya Princess V72, en riktigt spektakulär sportyacht och den mest uppseendeväckande av båtarna i Princess V Class.
Najadvarvet på Orust – ett av Sveriges mest välkända segelbåtsföretag – gick i konkurs tisdagen 9 augusti. En akut likviditetskris låg till grund för beslutet. Najadvarvet AB bildades 1971 och under dessa 40 år har fler än 2 000 Najadsegelbåtar har tillverkats. Bolaget har de senaste åren utvecklat, tillverkar segelbåtar under varumärkena Najad och Maxi Yachts vid fabrikerna i Henån och Åmål.
Pressrelease:
Styrelsen för Najadvarvet AB har idag tisdagen den 9 augusti 2011 lämnat in ansökan till Uddevalla tingsrätt och begärt att företaget ska försättas i konkurs. Tingsrätten har försatt Najadvarvet i konkurs.
Företaget har drabbats av en akut likviditetskris på grund av den svaga försäljningen, förra huvudägarens felsatsningar och den långa nedgången i efterfrågan för båtindustrin och svårigheterna på finansmarknaderna runt om i världen.
Under de senaste 21 månaderna har den nya huvudägaren Animatrix Capital LLP skjutit till pengar till bolaget. En kraftfull satsning på en ny förstärkt ledning gjordes för mindre än 9 månaders sedan. Under den nya ledningen har det genomförts omfattande effektivisering och rationalisering av verksamheten. Från Öppet varv 2010 har bolaget lyckats sälja 42 båtar, varav 25 nybyggen, under våren 2011 är försäljningen kraftigt vikande och orderstocken och utsikterna inför hösten 2011 mycket svaga.
De enskilda medarbetarnas engagemang och vilja att bidra har överträffat alla våra förväntningar. Trots detta engagemang att rädda bolaget så har den vanvård av bolaget under åren 2006-2009 förorsakat stor skada. Gamla tvister, konflikter och andra problem gör att de omfattande kapital injektionerna inte räcker till. Läget på den internationella marknaden i segmentet för prestige- segelbåtar präglas sedan flera år av stenhård konkurrens, prispress och svag lönsamhet. Marknaden har under våren fortsatt att försämras vilket gör att förutsättningarna att driva en lönsam verksamhet inte längre finns. Styrelsen för Najadvarvet ser därför ingen annan utväg än att begära företaget i konkurs.
“Det är en mycket svår och sorglig dag för alla på Najadvarvet AB, medarbetare, kunder, leverantörer, och partners. Vi har vänt på alla tänkbara stenar i våra försök att undgå den här situationen. I dag har våra sista ansträngningar strandat. Moderbolaget är insolvent och måste därför ansöka om konkurs”, skriver Mikael Gustavsson, VD och koncernchef för Najadvarvet AB.
Detta är ett beslut som styrelsen fattat vid en tidpunkt på året där samtliga av sålda och tillverkade båtar är levererade till kund, vilket innebär att minimalt med kunder kommer att drabbas. Leverantörsskulderna är på lägsta nivå under året. Samtliga av bolagets mycket kompetenta medarbetare har fått sin lön i juli och därefter bör förutsättningar för lönegaranti finnas.
– Det är vår förhoppning att de ansträngningar som gjorts under den senaste perioden kommer att leda till att hela eller åtminstone delar av verksamheterna kan drivas vidare, säger Hans Johansson styrelseordförande i Najadvarvet AB.
Fakta:
Verksamheten hos Najadvarvet var under grundaren Bernt Arvidsson ledning framgångsrik under mer än 35 år. År 2006 såldes bolaget till en holländsk ägare därefter skedde en okontrollerad aggressiv expansion, följt av flera felsatsningar, i kombination med finanskrisen.
Under hösten 2009 räddade Animatrix Capital LLP bolaget från en förestående konkurs genom ett stort kapitaltillskott. Sedan dess har allt gjorts för att rädda bolaget, men motgångar i ansträngningarna att lösa historiska tvister med motparterna, banker och hyresvärdar, genom att förhandla fram en långsiktig avbetalning har misslyckats.
Animatrix Capital LLP äger 90 % av bolaget och har en betydande exponering i Najadvarvets konkurs, resterande 10 % ägs av två norska och en engelsk investerare samt Svelis konkursbo.
Måndag 8 augusti är avseglingsdagen, då de deltagande fartygen i The Tall Ships Races 2011 lämnar Halmstad. De kastar loss strax efter tolv för att avgå i parad klockan 13.00. Hur nära kusten de går är beroende av väder och vind. Mediacentret är öppet mellan 10.00 och 16.00.
Parade of Sail:
Restauranger och utställare har stängt, men klockan 10.00 auktionerar Region Halland ut sina friggebodar i sitt område på Ocean Square – intäkterna går till barnkliniken i Halmstad.
Ett antal musikkårer kommer att underhålla på kaj i samband med att fartygen gör sig redo att lämna Halmstad. Klockan 11.00 står till exempel Halmstad Brass på Maritime Stage.
Strax efter tolv börjar fartygen kasta loss, och klockan 13 avgår paraden. Fartygen går tillsammans till Tyludden, där de delar på sig och går åt olika håll.
Turordningen för paraden finns på: www.tallshipsraceshalmstad.se
Inför Volvo Ocean Race, som startar i oktober 2011, går Helly Hansen in som huvudsponsor till den kinesiska besättningen ”Team Sanya”. Det är den tionde gången Helly Hansen medverkar i Volvo Ocean Race, en seglingstävling där besättningen får utstå nio månader av skiftande väder och temperaturer.
Tävlingen startar i Alicante i Spanien för att sedan fortsätta 39 000 Nm via Kapstaden, Abu Dhabi, Sanya, Aukland, runt Kap Horn till Itajaí, Miami, Lissabon och slutligen Lorient i Bretagne, Frankrike.
På båtmässan i Cannes i september blir det världspremiär för ännu en ny båt från italienska Sessa Marine. Denna gång är det Sessa Fly 45 som lanseras. Båten är framtagen på ett nytt, nästan 15 m långt basskrov som även kommer att användas för en kupéversion och troligen ännu fler modeller. Motorbestyckningen är Volvo Penta IPS.
Den yttre designen påminner om en smidig öppen båt, men Sessa Fly 45 har en generöst utformad flybridgemed gott om plats. Sessa vill själva helst kalal den nya modellen “SPORTY FLYBRIDGE” i stället för en traditionell flybridge.
För designen står Cristian Grande. Han har åstadkommit en båt som konbinerar design och komfort, någt som har blivit Sessa varumärke. Få varv i Europa är så eleganta och samtidigt moderna i sin formgivning, materialval med mera.
Boutrymmena utgörs av tre mycket komfortabla kabiner på närmare 17 kvadratmeter durkyta totalt. De har badrum med separata duschar.
I övrigt är båten utrustad med ett rymligt pentry och en stor salong samt plats på flybridge för 10 personer.
Bland innovationerna märks en hydraulisk badplattform i aktern, som även fungerar som bas för diverse vattensporter med eller utan mindre båtar och andra leksaker.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 14,27 m
Bredd: 4,38 m
Motorer max: 870 hk / 640 kw
Personer: 12
Vattentank: 560 liter
Bränsletank: 2 x 636 liter
Hålltank: 165 liter
Info: www.sessamarine.com
Efter fyra dagars intensivt seglande i danska vattnen utanför Nivå har Sverige fått en ny världsmästare i vindsurfing i Kona One-klassen. 18-åriga talangen Kajsa Larsson (bilden) bärgade guldet i damklassen efter imponerande jämn segling. I herrklassen vann Sverige silver genom Adam Holm, också 18 år, och den störste talangen som Sverige fått fram tillsammans med Kajsa.
Årets VM i seglades i danska vatten utanför Nivå söder om Helsingör. Totalt tävlade ett 60-tal seglare från tre kontinenter och länder som Kina, Slovenien och USA. I denna konkurrens hävdade sig alltså Sverige mycket väl.
– På några få år har vi fått fram ett mycket starkt lag. Vi har satsat fokuserat på att matcha fram ett antal unga talanger genom hård träning. Det känns väldigt roligt när detta arbete har burit frukt, säger Anders Göthberg från Svenska Kona One-förbundet.
Totalt genomfördes 12 seglingar under fyra dagar. Kajsa Larsson från Motala vann guldet i damklassen efter imponerande jämn segling. Även bland herrarna hade Sverige stora framgångar genom unge Adam Holm som vann silvret i hårdast möjliga konkurrens bakom den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen.
Kajsa Larsson – meritlista (vindsurfing Kona One-klassen)
2008– Guld
2009 – Silver
2010 – Silver
2011 – Guld
Om Kona One-klassen
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna I världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar.
Kommentarer
Skamligt!