nyhetstest

Den italienska motorbåtstillverkaren Sessa Marin fortsätter att satsa på spännande nyheter. Efter 1300 designtimmar är det dags för nya Key Largo 34, som kommer att finnas tillgänglig i flera olika versioner. Båten får premiär på årets Genoa Boat Show, som hålls i oktober.

De första båtarna visas med inombordsmotorer. Det blir 2 X Volvo Penta bensin 5.7 V8 (640 hk) och 2 X Volvo Penta commonrail turbo diesel D3 (440 hk).

– Key Largo 34 är resultatet av omfattande marknadsundersökningar för att vi ska kunna erbjuda det som kunderna vill ha nu och i framtiden. Vi hoppas att Key Largo ska bli ett “måste” för sin målgrupp, säger Riccardo Radice, projektledare för båten.

Det är ingen direkt diskret båtmodell som Sessa visar upp utan en båt med fräcka former och spännande färgsättning. Den har karaktär och kan, som vanligt med Sessas båtmodeller, förses med antingen utombordsmotorer eller inombordare.

Bland de olika varianter som erbjuds finns en version med ett stort soldäck och ett bra ljudystem, för att solälskare ska kunna ankra upp i en vik och kunan njuta ordentligt. Båten är även utrustad med ordentliga förvaringsutrymmen för fendertar och, personlig packning med mera.

Fyra olika modeller komemr att tas fram av Key Largo34. Den officiella premiären sker vid Cannes Boat Show, som hålls i september.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Motor: 700 hk / 515 Kw
Passagerare: 8
Vattentank: 220 liter
Bränsletank: 1 200 liter
Hålltank: 95 liter

Info: www.sessamarine.com

Nu är det klart vilka program som ingår i sommarens stora kultursatsning Göta kanal – Sveriges längsta kulturvåg. Det blir allt från rock’n roll till teater, allsång och veteranbilar samlat längs kanalen som är Sveriges största kulturhistoriska byggnadsverk.

– Det bubblar av kultur längs med kanalen, och nu har vi för första gången samlat allt på en egen hemsida. För alla våra besökare är det enkelt att gå in och söka efter kulturupplevelser, oavsett om du är intresserad av konsthantverk eller körsång, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal – Sveriges längsta kulturvåg samlar sommarens mer än 250 kulturupplevelser längs med Göta kanal på hemsidan kulturvag.se och på Göta kanals mobilapp. Området kring Göta kanal har drygt tre miljoner besökare per år, som nu får enklare att hitta sina egna favoriter i det stora kulturutbudet.

– Den här satsningen är tänkt att stimulera kulturlivet längs med kanalen och vi hoppas ännu fler kulturproducenter ska hoppa på båten och visa vad området kring Göta kanal har att erbjuda till nästa år, säger Anna Meyer.

Allsång för tusentals och veteranbilar från hela världen
Kulturutbudet runt Göta kanal är brett med allt från små privata initiativ till stora offentliga projekt. Här är några saker som dyker upp många gånger och på flera ställen under sommaren:

Allsång har blivit en sommarklassiker för många tevetittare och Göta kanal hänger på trenden. Den lilla fridsamma slussen Brådtom är under större delen av sommaren en samlingsplats för tusentals allsångsfantaster, och i Karlsborg anordnas under juli allsång som leds av kända artister.

Teater finns det på många platser längs med kanalen, i lador, magasin och utomhus. Årets nyhet är sommarteater vid Bergs slussar i juli, med en föreställning med Therese Dahlberg, kulturstipendiat från Linköping.

Veteranbilar och veteranbåtar är ofta högt älskade kulturföremål som kommer fram under sommaren. Norsholm bjuder in till en internationell träff med veteranbilar under midsommarhelgen, och den som gillar fina gamla båtar ska inte missa tävlingen Fri Fart vid museihuset mellan Berg och Borensberg sista lördagen i juli.

Göta Kanal Rock är en av sensommarens stora kulturhändelser, då en handfull av Sveriges mest kända rockartister mönstrar på kryssningsfartyget M/S Diana. Under en vecka glider de fram genom kanalen och gör spelningar i olika hamnar på kvällarna.

– Kulturevenemang av alla de slag finns att söka efter på kulturvag.se. För den som vill ha en genväg har vi också tagit fram olika turförslag med kulturellt innehåll, säger Anna Meyer.

På kulturvag.se finns också: danskvällar, utställningar, kulturguidningar, marknader, konserter, festivaler, hantverk, barnkultur, matupplevelser, körkonserter och mycket mer.

Göta kanal byggdes som en vattenväg genom Sverige för 200 år sedan och själva byggnadsverket är värt en omväg för den som är intresserad av kulturhistoria. Kanalen är dessutom kantat av mängder av offentliga konstverk, historiska byggnader och spännande museer, och går genom kulturbygd från Östergötland till Västergötland.

Resemagasin Göta kanal 2011, ladda hem det på www.gotakanal.se

Läs allt om Göta kanal i sommar på www.gotakanal.se

Läs allt om Kulturvågen på www.kulturvag.se

I maj i år firade Agapi och Hammarby Marinservice sina tionde respektive femtonde installationer av Yamaha V8-motorer (F350). Det gör Agapi och Hammarby Marinservice till Skandinaviens största kund respektive återförsäljare av Yamahas V8. – Vi har idag endast nöjda kunder och har inte haft ett enda driftproblem, vilket är fantastiskt, säger Peder Asplund, VD på Agapi Life.

Han påpekar vidare att motorns främsta styrka är kombinationen av ett extremt vridmoment och en ovanligt låg ljudnivå, vilket ger en bränslesnål och tyst båtfärd.

– Det är enormt viktigt för både våra kunder och vår charterflotta att miljön påverkas så lite som möjligt och med Yamahas V8 kan vi uppnå våra mål. Våra kunder uppskattar verkligen den lägre ljudnivån och bränsleekonomin. Genom att använda endast en, men fullt tillräcklig, Yamaha-motor bibehåller Agapi 900 (9 m lång) en så pass låg vikt att hela ekipaget enkelt kan trailas bakom en större personbil.

Yamaha Skandinaviens representant, Anders Pettersson, är mycket nöjd med samarbetet med Agapi och Hammarby Marinservice.

– Tack vare deras erfarenhet av denna motor har vi fått en fantastisk referens i Skandinavien. Just det faktum att de prioriterar driftsäkerhet, vridmoment, den relativt sett låga bränsleförbrukningen samt den mycket låga ljudvolymen gläder oss då det verkligen belyser denna motors styrkor, säger Anders Pettersson.

Hammarby Marinservice har med sin femtonde installation en gedigen erfarenhet av Yamahas motorer och ser Yamaha som en ikon i utombordsvärlden.

– Motorn utklassar alla andra utombordsmotorer avseende vridmoment och dimension, säger Andreas Ödqvist, VD på Hammarby Marinservice.

– Genom vårt nära samarbete med Agapi har vi lärt känna motorn väl och vi är imponerade av dess pålitlighet.

Agapi 900 Walk Around är världens första RIB som kombinerar RIB:ens fina sjöegenskaper med en familjeorienterad kabinlösning med 4–6 sovplatser och en Day Cruiserkapacitet att ta upp till tolv personer. Allt med en båt som enkelt trailas efter en fyrhjulsdriven familjebil (totalvikt från cirka 2 100 kg).

Info:
www.yamaha-motor.se

www.agapimarine.se

www.hammarbymarinservice.se

Här är de första riktiga bilderna på norska Windys senaste modell, den vackert nostalgiska 31 Zonda. Windy Boats har satsat på nostalgiska linjer när de har skapat Windy 31 Zonda, som har haft premiär vid båtmässor i Norge under våren. Den är byggd med goda prestanda och för båtliv med mycket modern retrokänsla.

Det är inte utan att linjedragen känns bekanta hos 31 Zonda. Designen är typiskt klassisk med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats gör en “back to the future” med sin nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.

– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.

Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry.

Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.

Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.

Info: www.windy.no

Redan 1911 bildades Söderhamns Motorsällskap (SMS) som därmed blev Sveriges första båtklubb som inte var renodlad segelklubb. De första åren engagerade klubben både bil- och båtägare. I det första protokollet kan man bland annat läsa att SMS planerade att göra gemensamma inköp av bensin, fotogen, oljor och trassel.

SMS kommer att hålla sin jubileumsdag lördagen 2 juli på sin klubbholme Enskärsorn.

Söderhamns Motorsällskap är en båtklubb som startades 1911 och är därmed även Sveriges äldsta motorbåtsklubb. Det kommer vi att fira på Enskärsorn (Orn) med en hel del aktiviteter uppvisningar osv.

Passa på att se denna fantastiska anläggning. Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering ända fram till midnatt. På kvällen kommer det att bli skärgårdsdans till Topix. På dagen underhåller bl.a. trubaduren Krister Frid.

Mer info och program kommer senare.

Se länk till klubbens hemsida:
http://www.sms-soderhamn.se

Se länk om firandet på facebook:
http://www.facebook.com/event.php?eid=164923846887653

Lite ur programmet:
SMS 100 års jubileum på Orn, lördag 2 juli kl. 11.00 – 23.00

Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering
Medverkande under dagen:
• Sjöräddningssällskapet
• Kustbevakningen
• Livräddningssällskapet
• Moheds Vattenskidklubb
• Trubadur Krister Frid
• Ansiktsmålning, tipsrunda, fiskdamm mm för barnen
• Dansuppvisning av Bumpy Feet
• Skärgårdsdans mellan 19.00 – 23.00 till Topix dansorkester

Foto: Sven Andersson.

Royal National Lifeboat Institution har valt motorer från Scania till sina nya räddningsbåtar. Varje båt får två av Scanias nya 13-liters marinmotorer, som visas för första gången på mässan Seawork i Southhampton i juni 2011. Royal National Lifeboat Institution bygger nya båtar för sök- och räddningsuppdrag längs Storbritanniens och Irlands kuster.

De nya båtarna har inledningsvis beteckningen FCB2 (Fast Carriage Boat 2). Efter godkända driftprov får fartygsklassen namnet Shannon efter Irlands längsta flod.

Varje räddningsbåt drivs av två Scania 13-liters marinmotorer på 650 hk. Därmed har ytterligare ett sjöräddningssällskap valt Scaniamotorer till sina räddningsbåtar – Scania levererar redan motorer till flera andra sällskap över hela världen, till exempel i Sverige, Finland och Kina.

Scania (Great Britain) Ltd har arbetat tillsammans med RNLI för att öka båtarnas livräddningsförmåga.

– RNLI och Scania (Great Britain) Ltd har samarbetat för att hitta de bästa lösningarna för de nya livräddningsbåtarna, säger Mikael Lindner, ansvarig för försäljning på Scania Marine Engines. Valet föll på Scanias nya 13-litersmotor (i kombination med transmission från Twin Disc och vattenjet från Hamilton) för att ge RNLI bästa möjliga driftsäkerhet och -ekonomi i många år framöver.

– Scania har bidragit till projektet med sin kunskap om marinmotorer, säger Chris Eves, ansvarig för FCB2-projektet på RNLI. Vi kommer att vara redo för autentiska tester i havet i december och då blir det intressant att se hur den nya 13-litersmotorn presterar i våra prototyper.

Prototypmotorer till den första båten har levererats under året, medan serieleveranserna inleds i mitten av 2012. RNLI planerar att bygga omkring 50 räddningsbåtar under de kommande 10 åren, beroende på det aktuella behovet. FCB2 är allväderslivbåtar som kan sjösättas och tas upp från stranden med hjälp av den specialanpassade traktorn Supacat, som drivs av Scanias nya 13-liters industrimotor.

På Seawork-mässan visar Scania sin nya 13-litersmotor, en 16-litersmotor med transmission, liksom den nya instrumenteringen som är typgodkänd av samtliga stora klassningssällskap, till exempel RINA, DNV och Germanischer Lloyd.

RNLI grundades 1824 och har sedan dess räddat mer än 139 000 liv till havs. Som registrerad frivilligorganisation får RNLI inga bidrag från staten utan drivs uteslutande med hjälp av donationer.

Seawork Exhibition är en årlig, internationell arbetsbåtsmässa som anordnas i ABP Port i Southampton i Storbritannien. Seawork öppnar tisdagen den 14 juni 2011. Scania har monter Q11 vid kajen.

Info: www.scania.com/media/seawork

Den 7 juni 2011 sjösattes den första båten av nya modellen Storebro 435 Sun Top. Efter leveransprovkörningar och tester skall den sedan levereras till en finsk köpare. Flera båtar ligger i beställning från bland annat Tyskland 435 Sun Top är en modellvariant baserad på Storebros framgångsrika 435 Commander. Båda modellerna har planlösningen under däck gemensamt men det som skiljer båtarna åt är att Sun Top modellen inte har någon flybridge.

Bakgrunden till Sun Top modellen är att Storebro under många år fått önskemål om en båt med 435 Commanderns maximala boendekomfort men med lägre seglingsfri höjd.

Den lägre höjden efterfrågas för att enklare kunna trafikera Europas inre vattenvägar där broar med höjder under 3,5 m ofta begränsar valet av färdväg.

Önskemålet, om en modell utan flybridge, har även kommit från andra håll. Man vill ha stora taköppningar för att under finvädersdagar kunna åka öppet och njuta av sol och fri himmel men skall snabbt kunna stänga till när vädret blir sämre.

Unikt för Sun Top är också det stora soldäcket på salongstaket som lätt nås via en trappa från akterdäcket. Här har besättningen ett fint och insynsskyddat soldäck som ger en ostörd solplats även när båten ligger i hamn. Många kunder har frågat efter detta och genom att förlänga taket har vi lyckats uppfylla deras önskemål.

En seglingsfri höjd på måttliga 3,2 meter med masten nerfälld betyder att 435 Suntop går fritt under många broar och gör båten extra lämplig på kanaler, floder och sjöar i hela Europa. Även det lilla djupgåendet 1,0 meter och det lättdrivna skrovet som ger relativt små svall, är fördelar vid resor på inre och kustnära vattenvägar.

Ombord på 435 Sun Top finns Storebros bekanta, vackra maghognyinredning och de smakfulla, ljusa textilierna. Till årets nyheter för både Sun Top och Commander hör en ny lösning för salongssoffan. Bordet har fått en utfällbar klaff. I kombination med att två lösa sektioner av salongssoffan kan flyttas ut till andra sidan av bordet kan sammanlagt sex personer nu få gott om plats att inta middag samtidigt. Vid behov kan salongssoffan dessutom bli en komfortabel dubbelkoj för tillfälliga nattgäster. På förarplatsen sitter plotter och manöverreglagen inom bekvämt räckhåll för föraren.

Planlösningen i den fina gästhytten erbjuder flera möjligheter. I grunden en minisvit med två fina kojer, bekväm soffa och egen toalettavdelning. Soffan utgör vid behov en tredje 2 meters koj. När maximalt antal kojplatser behövs kan de två tvärskeppskojerna med hjälp av en iläggsdyna bli en 1.7 m bred dubbelkoj och gästkabinen kan då ge sovplats för upp till 4 personer.

Genom sin flexibla planlösning erbjuder Storebro 435 Sun Top förnämlig komfort för en familj med barn, lika väl som för ett ägarpar som vill ha med sina vänner på en avspänd resa i klassiskt elegant båtatmosfär.

Storebrobåtarnas erkänt låga ljudnivå under gång, ger behagliga resor. Vid kanalfart runt 6-7 knop ligger bränsleförbrukningen kring låga c:a 1 liter per Nm och vid behov finns fartresurser med en toppfart på över 30 knop.

Tekniska data:
Längd 13, 2 m
Bredd 3,90 m
Vikt 9 500 kg
Bränsle 1000 l
Vatten 400 l
CE-Kategori B
Antal kojer 6
Motorer 2 Volvo-Penta D6, 274 W (370 PS)

Info: www.storebro.se

Vilken båtägare har inte lyft på kapellet för att mötas av fjolårets dofter som övervintrat? Både då båten ställs undan och då den återigen släpps fri kan en luftrenare vara på sin plats. SONAX Smoke-Ex tar, enligt tillverkaren, bort obehagliga lukter genom att neutralisera dem och istället ge en ren fräsch doft.

Denna produkt kan användas i förebyggande syfte och ger inga fläckar, bleker inte och lämnar inte heller något kladd på behandlade ytor.

Skeppsholmsdagen 2011 äger rum 11 september mellan kl. 11.00 och 17.00. Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Det är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus.

Skepps- och Kastellholmen bjuder på ett unikt historiskt landskap präglat av flottans tidigare verksamhet och är i dag en miljö som väver ihop natur, kultur och friluftsvärden – en verklig oas mitt i storstaden och också en del av Kungliga nationalstadsparken.

Skeppsholmsdagen visar dagens mångfald på holmarna där tonvikten ligger på kulturella och maritima verksamheter. Under dagen kan holmarnas besökare få uppleva allt från körinstallation i Eric Ericsonhallen (Skeppsholmskyrkan), fri entré till Arkitekturmuseum, Asienfest med Östasiatiska museet till öppet skepp och flaskskeppsbygge vid Skeppsholmsgården. Den vetgirige kan få lära sig vad en mareograf används till och sedan få sig något till livs vid en av holmarnas alla restauranger och serveringar.

Skepps- och Kastellholmen kommer att sjuda av aktiviteter.

Ove ”PR-son” Persson kommer att inviga operaföreställningen på Hanö den 31 juli. Ove är en stor vän av listerlandet. Förra året var det för första gången en operakonsert på Hanö. Det blev en stor succé. Därför satsades det i år på att sätta upp en opera.

Föreställningen heter L´impressario och är en satirisk opera specialskriven för Blekinge skärgård. Det är Mikael Nellborn som har skrivit operan som är en enaktare.

Operan handlar om ett teatersällskap som skall sätta upp en opera och alla förvecklingar som följer. Efter operan och paus blir det en hyllningskonsert till Jussi Björling som i år skulle ha fyllt 100 år.

– Det är redan nu efterfrågan på biljetter, säger Yngve Carlsson, ordförande i byalaget på Hanö.

– Detta är en fin PR för kommunen och Hanö. Det är inte var dag vi gästas av världsartister på ön. T ex Helena Janzén, prisbelönt operasångare som har hela världen som sitt arbetsfält. Bland annat i Verona i Italien där hon är ett stort namn, säger Yngve Carlsson.

Båtskadorna har ökat med 18 procent de senaste fem åren, enligt siffror från försäkringsbolaget If. Snabbare båtar i kombination med bristande kunskaper är en förklaring till att fler båtar skadas. Ett sätt att minska olyckorna kan vara krav på förkunskaper. En stor majoritet vill införa båtkörkort.

Båtsäsongen kommer allt närmare och många svenskar längtar ut på sjön. Men båtfärderna innebär allt oftare kollisioner och andra incidenter där båtarna skadas. Statistik från If visar på en ökning av båtskadorna med 18 procent mellan åren 2006 och 2010. Oftast inträffar de i samband med förtöjning och vid trängsel.

– Det har blivit vanligare att folk direkt köper en stor, dyr och snabb båt, utan att långsamt lära sig båtliv. Att ha båt kräver både tid och omdöme, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Bristande kunskaper om båtliv kan vara en bidragande orsak till kollisioner. Många vill se högre förkunskapskrav för att ge sig ut på sjön. Enligt en ny undersökning från If vill en stor majoritet, 82 procent, att det införs båtkörkort för en del båtar. Nära hälften, 46 procent, vill ha körkortskrav för alla båtar.

– Det finns ett starkt folkligt stöd bakom idén med ett båtkörkort. Jag tror att många vill vara säkra på att alla båtförare man möter ute i skärgården har den kunskap som behövs. Idag kan vem som helst ratta en tung och snabb båt, vilket kan vara förenat med livsfara om man inte har rätt kunskap, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Skador per 100 båtar:
2006 2007 2008 2009 2010
2,16 2,17 2,61 2,49 2,55
Ökning 2006 – 2010 = 18,1 %

Undersökningen:
” Tycker du att det borde finnas någon form av körkort för båtar?”
Ja, för alla båtar 46 %
Ja, men bara för
fritidsbåtar som är
större än 10 m 16 %
Ja, men bara
för motorbåtar 5 %
Ja, men bara för
motorbåtar som går
snabbare än 15 knop 15 %
Nej 9 %
Vet ej 9 %
Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2011 med 3 644 svarande.

Info: www.if.se

Kommentarer

Olof Malmlöf 17:46:26 2011-06-13

Skulle nog vilja syna den statistiken! I den officiella minskar olyckstillbud både reellt och relativt sett. Vid en djuplodande analys gjort av Kryssarklubben för något år sedan såg man ingen som helst korrelation mellan "ökade" olyckor p.g.a snabba båtar. Mest behövande är ekor och seglare. Kanske ingen kostnad för IF. Regieringen har dödat körkortsfrågan och det är helt rätt!

Små, små rörelser på bara fem grader, räcker för att få effekt av Kamasa Tools extra långa blocknycklar som lanseras under april. En tätstegad mekanism, 72 tänder, på blocknyckeln gör det lättare att ta bort skruv och mutter även i riktigt trånga utrymmen.

– Det extra långa skaftet hjälper också till att komma åt där det är trångt och en spärrfunktion på ringdelen gör att du som mekaniker kan ta nytt tag utan att behöva lyfta nyckeln från bulten, säger Bert Lundmark, produktspecialist på Kamasa Tools.

Kamasa Tools bygger vidare på sin serie med extra långa verktyg. Blocknycklarna med spärr som nu lanseras är totalt nio nycklar på mellan 160 och 350mm och i dimensioner på mellan 8 och 19 mm.

– Mekanismen är stryktålig och verktygen är tillverkade av kromvanadinstål och förkromade i Siden-finish vilket ger starka verktyg som även är lätta att hålla rena, säger Bert Lundmark.

Hur ofta ser vi 1,5 miljoner ryssar jubla över något svenskt? Strax efter midnatt den 19 juni är det dags igen! Den 9 juni kl. 16.00 lämnade Briggen Tre Kronor av Stockholm Kastellholmen på sin färd mot S:t Petersburg för att delta i stadens årliga kultur- och ungdomsfestival White Nights, som avslutas med Scarlet Sails.

Natten till 19 juni seglar Tre Kronor af Stockholm in på Neva med hissade blodröda segel ackompanjerad av fyrverkeri i världsklass och till musik från symfoniorkester och flera av rysslands främsta artister. Ett sällsynt skådespel som följs av TV-tittare över hela Ryssland och närmare 1,5 miljoner jublande åskådare på plats.

Avfärden sker från Kolskjulet Örlogsvägen 11 på Kastellholmen.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Info: www.briggentrekronor.se

Göta kanalbolag har tagit fram en mobilapp om vad man kan se och göra under sitt besök längs Göta kanal. Det 200-åriga bolaget är inte främmande för att använda den senaste tekniken och har nu tagit fram en mobilapp för att möta besökarnas behov.

I appen kan besökaren söka efter restauranger och kaféer, evenemang, aktiviteter, sevärdheter, boende och passagerarbåtar. Sökningarna kan göras från den plats man befinner sig på längs kanalen, eller utifrån någon av kanalens gästhamnar.

I appen finns också en slussningsskola, filmer, turistbyråer längs kanalen och fakta om Göta kanal.
Appen finns att ladda ner gratis på App Store för Iphone samt inom kort på Android Market.

– Vi vet att sökning efter information via de nya smartmobilerna har ökat dramatiskt, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på AB Göta kanalbolag. Vi tror därför att appen kommer att vara en välkommen nyhet för både de som går kanalen med fritidsbåt och övriga turister vid kanalen.

– En nyhet för året är också att vi kan erbjuda gratis trådlöst internet i våra största gästhamnar, säger Anna Meyer.

Info: www.gotakanal.se

Foto: Göta kanal.

En ny tiohuggare döptes 5 juni på Käringön. Denna båt är byggd i Henån och möttes av publikens jubel vid dopceremonin. “Hulda, Hulda, Hulda” ropade publiken i kör när de såg Käringöns nya tiohuggare runda Petersons krog på väg till SSTC-bryggan, där hon flyttat in med bryggplats nr 1.

Cirka 400 åskådare hälsade Hulda välkommen. Märta Jarestam var gudmor, ägarna rodde från hamnen till SSTC-bryggan, champagnen flödade, hurraropen skallade och Henåns roddklubb visade vad en tiohuggare kan. Publiken fick även tillfälla att prova på båten själva.

Bildtexter:
Thomas Jernberg, ordförande i föreningen Huldas Vänner.

Styrelsen Huldas vänner rodde till kaj . Cox var 90-åriga Erik Berntsson

Gudmor Märta Jarestam.

Henåns rodd klubb visade upp hur tränade roddare ror.

Foto: G Arwidson.

Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson, som fightas med killarna i rally-SM, kommer i början av juli tillfälligt att byta ut rallybilen mot en segelbåt då de tar sig an Sveriges största havskappsegling; ÅF Offshore Race – tidigare känt som Gotland Runt.

När deras partner, Solidtango, ställde frågan om de ville vara en del av deras team i årets upplaga av ÅF Offshore Race undrade de först om de menade allvar.

– Vi har aldrig suttit i en segelbåt tidigare och vet knappt åt vilket håll babord är, skrattar Ramona och Miriam. Men efter viss övertalning där vi fick veta mer om upplägget och även förstod vilken tuff och rolig utmaning det är så kändes det självklart att tacka ja.

Att havskappsegla med en stor besättning handlar väldigt mycket om teamwork, vilket är något som Miriam och Ramona har stor erfarenhet från sitt rallytävlande och likheterna mellan rally och segling är flera.

Ramona kommer att vara en av dem som har ansvar för att styra båten och Miriam som är kartläsare i vanliga fall kommer att vara en av dem som ansvarar för navigeringen.

– Det känns naturligt och bra att våra roller i rallybilen överförs till vårt uppdrag på båten, och det skall bli spännande att se om det kommer att fungera lika bra med vatten som underlag istället för grus, säger Ramona.

Två dagar innan start kommer teamet att ligga i hårdträning. Stora delar av förberedelserna och hela racet kommer att dokumenteras och även sändas live. I samband med tävlingar brukar Ramona och Miriam sända live inifrån sin rallybil.

– Givetvis kommer vi även ha en livekamera på båten så att alla som vill kan följa oss på webben under hela racet. Tillsammans med videokrönikor och blogginlägg hoppas vi kunna dela med oss av något som närmast kan liknas vid en stormig dokusåpa ute på havet. Vi lovar att göra allt för att dela med oss så mycket som möjligt av vår utmaning, med målsättning att vara första båt över mållinjen, avslutar Ramona.

Ramona Karlsson
30 år, bor i Stockholm, Sveriges bästa kvinnliga rallyförare och med i svenska rallylandslaget. Stuntförare och förarinstruktör. Fokuserad och envis, har kört cirka 70 rallytävlingar. Antal segeltävlingar: 0
Blogg: http://blogg.expressen.se/ramona/

Miriam Walfridsson
25 år, bor i Ljung i Västergötland. Med i svenska rallylandslaget. Jobbar som hälsocoach och co-driver. Bestämd, noggrann och lugn. Har kört cirka 90 rallytävlingar. Antal segeltävlingar: 0.

Info: www.ramonarallying.com

Info: www.solidtango.se

En påtagligt rörd Björn Hansen vann på söndagen Korea Match Cup för första gången. Björn, som är skeppare för Mekonomen Sailing Team, slog Francesco Bruni i en rafflande slutsegling i denna den tredje omgången av World Match Racing Tour 2011. Det här var Hansens första seger i World Match Racing Tour sedan han vann Match Cup Sweden 2007 och hans andra seger någonsin. Trots förlusten var utgången av seglingen en framgång även för Bruni, som klättrade uppåt på rankingen i World Match Racing Tour.

– Vi fick en tuff start i World Match Racing Tour när vi kom sist i Match Race France och sedan trea från slutet i Match Race Germany. Så vi visste att vi verkligen måste ge allt, säger Björn Hansen.

– Vi visste också att vi älskar den här seglingen och att vi hade en bra chans till ett bra resultat här i Korea. Fransceco har verkligen seglat fint den här säsongen och vi visste att vi måste göra bra ifrån oss för att slå honom.

Hansen och Mekonomen Sailing Team belönades med 69 000 US Dollar för sin seger.

2011 Korea Match Cup resultat:
Final
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team beat Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing 3-2

Petit Final
Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar beat Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing 2-0

Final Positions at the 2011 Korea Match Cup:
1 Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team
2 Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing
3 Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar
4 Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing
5 Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team
6 Torvar Mirsky (AUS) The Wave Muscat
7 Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
8 Paul Campbell-James (UK) Dream Team
9 Phil Robertson (NZL) WAKA Racing
10 Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team
11 Sung Wook Kim (KOR) Busan Match Team
12 Reuben Corbett (NZL) AON Racing Team

2011 ISAF World Match Racing Tour Standings (after 3 stages):
1 Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing – 59pts
2 Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 48pts
3 Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team – 41pts
4 Torvar Mirsky (AUS) The Wave Muscat – 31pts
5 Jesper Radich (DEN) Adrian Lee & Partners – 28pts
6 Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 27pts
7 Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 27pts
8 Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team – 24pts
9 Bertrand Pace (FRA) Aleph Sailing Team – 22pts
10 Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar – 21pts

Blixt Pro Sailing tog sin första totalseger med TP52:an i Sandhamn Open Hav i helgen i en tävling där närmare 60 båtar deltog. Med sviten 5-1-1-2 vann Thomas Blixt och hans team klass SRS efter två dagars tuffa seglingar utanför Sandhamn. – Det här var över förväntan, men det visar vilken potential den här båten har, vi är verkligen otroligt nöjda, säger Thomas Blixt, skeppare.

Segern i Sandhamn Open Hav, en klassisk ostkusttävling anordnad av KSSS i Sandhamn, är en stark värdemätare i inför den stora utmaningen i juli, ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt.

Tvådagarsregattan bjöd på exemplariskt seglingsväder, sol och bra vindar, men inte minst många väldigt konkurrenskraftiga seglingsteam. På startlinjen i SRS fanns Datacom, en potent Landmark 43 med Christer Carenfeldt, Avantime, en Finn Flyer 40 som drivs av Erik Haglund, Effect, Rolf Tannergårds kolfiberbåt Aspect 40, närmare 30 båtar totalt i klassen.

Sveriges första TP52 tilldrog sig ett stort intresse redan i hamnen, med sin kolfiberbyggda båt, men ute till havs visade hon musklerna i första dagens bankappseglingar. Där seglade Blixt nästan i en klass för sig, kolfiberbåten drog iväg från övriga fältet i ensamt majestät och tog två raka segrar av tre möjliga.

Men konkurrensen var stenhård eftersom SRS-klassens handikappregler tillämpades, vilket gjorde att TP52:an måste vara duktigt före i mål för att vinna. Det skiljde därför inte mycket till Datacom-båten Landmark 43, Aspect 40:an Effect och uppstickaren, den mindre Corby 36:an Inga from Sweden, som båda seglades mycket bra.

Blixt ledde efter första dagen med en poäng före Richard Göranssons Corby36.

– I det första gjorde vi ett antal misstag, men sen skärpte vi till oss och gjorde två riktigt bra race, sa Thomas Blixt som hade tolv mans besättning på TP52:an.

På söndagen avgjordes tävlingen med en 26 sjömil lång havsbana, där TP52:an åter distanserade övriga fältet med över en halvtimme. Men spänningen var hög eftersom handikapptalet skulle avgöra vinnaren i Sandhamn Open.

– Vi seglade riktigt snabbt och bra. Båten är snabb men vi håller fortfarande på att lära oss att segla båten optimalt, det mesta är nytt, berättar Thomas Blixt.

Nagelbitaren avgjordes till Blixts fördel, Corby 36:an gick i mål bara två sekunder efter TP52:an på omräknad tid, och Datacom var nio sekunder efter. Helt otippad vann Luffe 40:an Blå’s med Peter Ohlsén havsseglingen, men Blixt Pro sailing var vassast över de två dagarna och vann totalt.

– Det var en bra träning inför ÅF Offshore Race. Nu vet vi att vi kan vinna med den här båten, avslutar Thomas Blixt.

”Split second sailing” säger allt om det nya profilmanéret för Stena Match Cup Sweden som äger rum på Marstrand 4-10 juli. I år visar man upp en ny sida av vad match racing faktiskt handlar om. Action, varje sekund är viktig, händelsen i centrum.

Efter två år med det retroliknande manéret med illustrerade bilder från Marstrand och segling möts läsare och besökare av en helt ny bild av Stena Match Cup Sweden. Reklambyrån bakom kampanjen är Göteborgsbaserade Milk som arbetat med evenemanget i flera år.

– I år vill vi lyfta ombord åskådarna på båten och ge dem insikt i skriken, taktiken och hetsen som råder under racen. Split second sailing handlar om att ta rätt beslut i rätt sekund av racet. Ett beslut där taktik och fysik sätts på stort prov. Det kan vara skillnaden mellan vinst eller förlust. Just ett sådant moment lyfter vi fram i motiven, säger Mikael Selin, AD på Milk.

Reklamkampanjen som bygger på det nya manéret går i Göteborgs-Posten och Veckans Affärer.

– Det här är en kampanj som väcker seglings-, sommar- och Marstrandskänslor. Man vill vara där det händer. Lite Formel 1 på vattnet, tycker Thomas Crusner, sponsringsansvarig på GP.

Arrangörerna till Stena Match Cup Sweden, Brandspot och GKSS, och reklambyrån Milk hoppas att publiken kommer att tycka om det nya manéret lika mycket som det tidigare. Stena Match Cup Sweden är norra Europas största seglingstävling och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.matchcupsweden.com

Här är en superyacht med verkligt annorlunda och aggressiva linjer. Det är knappast vem som helst som köper en båt av det här slaget, varken av ekonomiska eller estetiska skäl. För designen svarar den brittiska yachtdesignern Alex McDiarmid, baserad i Sydfrankrike där en stor del av kunderna till sådana här yachter finns. Yachten är på hela 85 m och ska ses som ett koncept för hur visa stenrika båtägare vill färdas på sjön om några år.

Det senaste projektet från Alex McDiarmid heter “Dramatic”. Det är en 150 fots (46 m) yacht som verkligen tänjde på gränserna. Den här allra senaste skapelse, som vi visar på dessa illustrationer, har fått arbetsnamnet “Iwana”, vilket för tankarna till mer östligt bosatta båtägare. Yachten är som sagt på hela 85 m och innehåller därmed all lyx man kan tänka sig – och lite till.

Ödlor har stått förebild för denna annorlunda yacht. De anses tydligen vara tillräckligt annorlunda och uppseendeväckande för att ge inspiration även till yachter. Det är kanske därför som “Iwana” presenteras i färgsättningarna rosa och lime. Namnet anses dessutom kunna härledas till spanskans “iguana”, namnet på en särskild sorts ödlor som det uttalas av en folkgrupp i Karibien…

Designern sager sig ändå ha varit mån o matt behålla klassiska linjer på visa delar av båten. Aktersektionen, överbyggnaden och “Day Light Opening” fönster finns med på illustrationerna för att visa på de olika designexemplen. Liksom på vissa moderna bilar sträcker sig framrutan långt over yachten och bildar en del av takkonstruktionen.

För att maximera båtens däckutrymmen finns det två plattformar som kan öppnas upp och fällas ut. Det är dock inga vanliga små balkonger utan två stycken riktigt stora badplattformar. Här finns plats för alla de leksaker som miljardärer måste ha med sig på havet: waverunners, vattenskotrar, windsurfingrbädor, kayaker, wakeboards och en hel uppsjö av fiskeutrustning.

Tekniska specifika tioner:
Längd ö a: 85m / 280ft
Bredd: 14.2m / 47ft
Motorer och effekt: 2 x 4 830 hk / 3,600kW MTU 20V 4000 M73L
Maxfart: circa 18 knop
Räckvidd: 6 900 Nm vid 14 knop
Bränsletankar: 280 000 liter
Antal gäster: 16
Antal besättning: 20

Stockholms Hamnar har invigt Stockholm Cruise Center Stadsgården, ett nytt kryssningscenter i Stora Tullhuset. Här får kryssningspassagerare en trevlig plats att vara på före ombordstigning. Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier klippte bandet och hälsade samtidigt rederiet Happy Cruises med fartyget Gemini välkomna till sitt första besök i Stockholm. Kapten Luksa Plekas tog emot Stockholms Hamnars välkomstplakett.

– De internationella kryssningsresenärerna är mycket viktiga för Stockholm, säger Helena Bonnier. Vi vill erbjuda resenärerna ett Stockholm i världsklass.

Stockholm Cruise Center Stadsgården är en terminal där kryssningspassagerarna kan vänta på sightseeingtransporter eller ombordstigning. Dessutom används lokalerna för bagagehantering i samband med anlöpen.

– Kryssningsnäringen i Stockholm utvecklas kraftfullt och Stockholms Hamnar arbetar på olika sätt för att möta efterfrågan på service, säger Henrik Widerståhl, vice VD och marknadschef Stockholms Hamnar. I Stora Tullhuset har stora flöden av gods bytts ut mot stora flöden av många människor.

Totalt besöker 265 kryssningsfartyg Stockholm under säsongen 2011, vilket blir cirka 12 anlöp per vecka. Fartygen lägger till vid Stockholms Hamnars kajer vid Stadsgårdshamnen, Skeppsbron samt i Frihamnen.

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler.

Info: www.stockholmshamnar.se

Hemmahoppet Anna Kjellberg siktar mot första vinsten på Marstrand. Med ett år kvar till OS i London 2012 är intresset för att tävla i OS-båten Elliott 6m enormt. Stena Match Cup Sweden kan därför presentera ett startfält av yppersta världsklass 2011, det starkaste någonsin i damklassen på Marstrand. Det svenska hoppet står till Anna Kjellberg, tvåa i tävlingen både 2008 och 2009.

Totalt tio damlag kommer att segla i Marstrand, förutom Anna Kjellberg kommer stjärnor som världsettan Lucy Macgregor från Storbritannien, fransyskan Claire Leroy, australiensiskan Katie Spithill och fjolårsmästarinnan Ekaterina Skudina från Ryssland. Två av de tio damplatserna tillsätts av tävlingsledningen genom wildcards närmare inpå tävlingen.

– Efter att ha kommit tvåa två gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare. Det har blivit en mycket högre nivå på dammatchracingen nu när det bara är drygt ett år kvar till London-OS. Vi siktar också mot OS och tar alla chanser att segla mot de bästa i nya båten Elliott 6m, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Världstoppen är mycket jämn och alla seglarna slår varandra i jakten på ytterligare världscuppoäng. Under OS 2012 i London kommer den nya grenen, matchracing för damer, att seglas för första gången. OS-klassen seglas med samma båt som i Stena Match Cup Sweden, Elliott 6m. Det är sannolikt att publiken på Marstrands klippor ser den blivande olympiska mästarinnan manövrera på vattnet.

– Responsen från de seglare vi bjudit in har varit helt enorm, intresset för att få segla Elliott 6m i Marstrand med vår härliga publik i ryggen blir bara större och större. Det ska också bli väldigt intressant att se hur de svenska tjejerna står sig mot den samlade världstoppen, avslutar Patrik Hedenstedt sportslig projektledare på GKSS Event.

Följ seglarna på: www.matchcupsweden.com eller Facebook – Match Cup Sweden, Twitter – MatchCupSweden.

Scandinavian Offshore Challenge är ett svenskt båtracing team som kom fyra i världsmästerskapen 2010. För att ta hem VM titeln till Sverige har organisationen stärkts upp med ny teamchef. Teamet har i dagarna lanserar en helt ny och unik tävlingsbåt, designad av Mannerfelt Design Team från Täby och Sverige. Den nya racingbåten, som är Ocke Mannerfelts ”häftigaste” båt hittills, heter SilverHook GP48.

Ocean Grand Prix UIM Endurance VM är båtracingens motsvarighet till Formel 1, där team från hela världen tävlar i kompressormatade enskrovsbåtar i farter upp till 200km/tim. Båtarna är upp till 14 meter långa, väger uppemot sju ton och drivs av dubbla motorer med häpnadsväckande 1800 hästkrafter tillsammans – 40% mer hästkrafter än i en Formel1 bil. Tävlingen sänds i över 30 länder med över 100 miljoner tittare.

77 Lucas Oil Scandinavian Offshore Challenge nya båt är framtagen efter flera års utvärderingar av båtracing. Båten är designad av Ocke och Ted Mannerfelt. Duon är en av världens mest ansedda konstruktörer och designers av båtar. Motorerna kommer från Sterling Performance och båten är byggd av Mystic. Denna racingbåt finns bara i ett exemplar och har namnet SilverHook GP48 efter teamets förare världsmästaren Nigel Hook och Michael Silfverberg. SilverHook och teamets prestanda kommer att visas för första gången i Världsmästerskapens första tävling i Malta den 11 till 12 juni.

77 Lucas Oil Scandinavian Offshore Challenge är ett Svenskt båtracing team som tävlar i Ocean Grand Prix UIM Endurance World Championship i Evolutionklassen. Världsmästerskapet pågår från april till oktober. Teamet kommer att ha sin bas i Stockholm och Biskopsuddens Marina med filial i Rom och Florida. Teamet ägs av Michael Silfverberg och Martin Ohlsson. I teamet ingår även världsmästaren Nigel Hook som pilot, Janet Wilson som team Manager och Gabriella Willams som finance.

Deltävlingarna i Ocean Grand Prix, hålls ca en gång per månad runt om i Europa och följs av mer än 100 miljoner tv-tittare samt tio tusentals besökare på varje race. Tävlingen körs i två klasser, Supersport (produktion) och Evolution (prototyp), där båtar från bägge klasser tävlar i två separata omgångar – Sprint och Endurance – under en tävlingshelg.

Info: www.socracing.se

Garmin presenterar en ny och uppgraderad eTrex-serie, som blir en ny milstolpe för friluftsentusiaster och geocachare. Nya Garmin eTrex mycket användarvänliga menysystem, imponerande ergonomi och förbättrade kartkapacitet (stödjer en bred range av kartor och programvara från Garmin) gör det enklare än någonsin att utforska det okända. Oavsett om du vandrar, campar med familjen eller ger dig ut på Geocaching gör dessa nya funktioner, tillsammans med upp till 25 timmars batteritid, nya eTrex-serien ännu mer mångsidig och användarvänlig, samtidigt som den behåller sitt lilla smidiga format och stryktålighet.

– När vi utvecklade nya eTrex så ville vi sätta en ny standard för den mest framgångsrika GPS:en för friluftsliv genom tiderna. Vi ställde oss frågan då utvecklingsarbetet inleddes, vad är nästa steg för eTrex?, säger Martin Resch, produktchef EMEA Outdoor segment.

– Genom att prata med friluftsentusiaster och geocachare där ute förstod vi att även hos de enklare produkterna från oss vill våra kunder ha enheter som går att ladda med detaljerade kartor, har smarta funktioner som följer deras växande passion för geocaching och är så enkla att använda att vem som helst kan dra nytta av dem.

Kör papperslöst: Ta med denna kraftfulla GPS i fickformat på ditt nästa geocachingäventyr och lämna allt vad pappersutskrifter heter hemma. Den nya eTrex-serien stödjer enkel nerladdning av cachar med detaljbeskrivningar direkt till enheten via USB interface till datorn. Nya eTrex sparar och visar all information du behöver, som position, terräng, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, vilket innebär att du aldrig manuellt behöver slå in koordinater eller ta med pappersutskrifter. Cachar kan enkelt laddas ner från OpenCaching.com, ett helt fritt online community för att skapa, dela och hitta cachar runt om i världen.

Spara pengar och ha kul: Är man ute efter en enkel basmodell erbjuder Garmin eTrex 10. Denna basmodell utan kartfunktion har en monokrom display och är den perfekta modellen för familjer som är sugna på att testa geocaching för första gången. En både rolig och spännande fritidsaktivitet som hjälper till att locka barnen från TV:n till något som kommer göra att de med glädje vill spendera tid utomhus. Den är mycket robust och klarar både hårda tag och alla väder.

Kartor för alla: Vilken typ av detaljerad karta behöver du? Topografi, sjökort eller vägkarta. Oavsett vilken så kan de alla presenteras i eTrex 20 och eTrex 30, på den tydliga 2,2” färgdisplayen. Detaljerade kartor säljs separat, som Friluftskartan™ Pro v2 om du ska ut i naturen, BlueChart® g2 om du ut på vattnet eller City Navigator® med automatisk ruttberäkning om du skall ut på vägarna. Ladda ner BaseCamp™ (www.garmin.com/basecamp) till din dator, en fri programvara som gör det möjligt att planera och hantera resor, färdvägar, spår och waypoints, all denna information kan du sedan föra över till din eTrex. Det bästa med BaseCamp är att du enkelt kan använda dig av ditt förprogrammerade microSD kort med Friluftskartan på och få upp den detaljerade kartan i datorn. Anslut bara din eTrex med karta till datorn och börja planera. Givetvis kompatibelt med både PC och Mac.

Håll kursen: eTrex 30 har alla dessa funktioner plus att den även erbjuder en inbyggd 3-axlig tiltkompenserad elektronisk kompass. Detta gör att du alltid vet din kurs, även om du står stilla, utan att behöva hålla enheten vågrätt. Den har även en barometrisk höjdmätare som ger dig möjlighet att utläsa tryckförändringar samt se din exakta höjd. Givetvis har denna toppmodell även trådlös överföring av waypoints, rutter och spår vilket gör det möjligt att dela information med andra kompatibla enheter.

Nya eTrex-serien beräknas finnas tillgänglig på marknaden under tredje kvartalet 2011. eTrex 10 och 20 kommer ha rekommenderade cirkapriser på 1 095 kr respektive 1 895 kr. Toppmodellen eTrex 30 har ett rekommenderat cirkapris på 2 395 kr.

Info: www.garmin.se

Ett nytt bageri har slagit upp dörrarna på Utö i Stockholms södra skärgård. Det är Tobias Bergstrand, en av bagarna i bagarlandslaget, som har tagit sig vidare till VM, som står för regin i det nya bageriet. Utö är en av Stockholms och Sveriges mest välbesökta gästhamnar.

– Jag vill ge våra kunder bestående minnen. Barn som varit här skall komma ihåg det goda brödet de fått smakat på Utö. Det är att bygga för framtiden, säger Tobias.

Bageriet inryms i fräscha helt nyrenoverade lokaler mitt i byn. Den skifferbelagda uteserveringen vetter mot vattnet och omges av doftande syrenhäckar.

– Vi bakar allt från grunden och använder inga halvfabrikat utan bara rena råvaror som vi förädlar. Det bröd som bakas här skall inte gå att köpa någon annanstans en just på Utö.

Rykande färskt direkt från bakplåtarna serveras muffins och bullar med smak av kardemumma, kanel och vanilj och på hyllorna lockar stenugnsbakat surdegsbröd.

– Vi kommer hela tiden variera sortimentet. Jag vill att våra kunder alltid skall kunna hitta något nytt att smaka på. De mest uppskattade favoriterna kommer såklart tillbaka lite oftare.

Tobias äger bageriet på Utö tillsammans med Anders Körling, konstnär och också ägare av Sandhamns bageri. Båda har erfarenheter från bageriet i Sandhamn och vet därför vad som krävs för att driva ett bageri i skärgården. Tobias sammanfattar det vinnande konceptet som ”bröd kultur” – det utlovar mer än smakupplevelser utöver det vanliga.

– Till hösten vill jag erbjuda olika kurser och utbildningar här.

Det nya bageriet på Utö har redan hunnit göra ett avtryck och det första baket i ugnarna gick rykande snabbt åt till de förväntansfulla kunderna som köade för att få provsmaka alla godbitar.

Bilden:
Tobias Bergstrand är en av bagarna i svenska bagarlandslaget som kvalificerat sig till VM – har öppnat ett nytt bageri på Utö. Foto: Cicki Borg.