nyhetstest

På 75 meters djup vid Ölands norra udde ligger ett stort skeppsvrak byggt i massiv ek och överallt på vrakplatsen ligger stora bronskanoner. En dykargrupp har efter många års letande nu funnit vad som verkar vara det mytiska svenska krigsskeppet Mars, som förliste i strid med den dansk-lybska flottan 1564. Mars var ett av sin tids största skepp med 107 kanoner och hade en besättning på 800 man.

Hon var större än skeppet Vasa och hade också fler kanoner. Historien om skeppets förlisning är en legendarisk svensk sjöhjältesbeskrivning och sökandet efter Mars har pågått i decennier.

– Allt tyder på att det är Mars vi har hittat. Både storleken på vraket och dateringen stämmer. På en av bronskanonerna finns också ett emblem med den svenska vasakärven. Detta är en pojkdröm som går i uppfyllelse och bland det största jag varit med om, säger Richard Lundgren som är en av dykarna som hittade vraket.

Slaget mellan den svenska och den dansk-lybska flottan vid Ölands norra udde pågick i två dagar och slutade med svenskt nederlag. Det sägs att Mars tappade sin förmåga att navigera. Den dansk-lybska flottan omringade Mars och såg sin chans att erövra skeppet. Svenskarna, med den legendariske amiralen Jakob Bagge i spetsen, bjöd hårt motstånd. Mars fattade dock eld och exploderade. Skeppet sjönk och har varit en orörd tidskapsel i 447 år.

– Det här är ett skeppsvrak vi väntat länge på. Om det är Mars har vi fått ett efterlängtat jämförelseobjekt med Vasa och det engelska Mary Rose. Skeppsvraket kommer att bli viktigt för forskningen framöver, säger Andreas Olsson, chef på arkeologienheten vid Sjöhistoriska museet.

Länsstyrelsen i Kalmar län har försett vrakplatsen med dyk- fiske- och ankringsförbud. Ett forskningsprojekt ska nu startas för att ta reda på mer om skeppsvraket. Ett första steg är att kartera vrakplatsen och samla in data för att säkerhetsställa vrakets identitet. Arbetet kommer att ske i samarbete mellan dykargruppen, Sjöhistoriska museets arkeologer och forskare vid universitet och högskola.

Fredagen inleddes med stiltje och mycket regn och tävlingsledningen valde därför att skjuta upp starterna. Vid 11:50 hade vinden stabiliserats och starten kunde genomföras. Regnet höll i sig men lättade under eftermiddagen för att till slut upphöra.

– Det är oerhört glädjande att se så många barn och ungdomar sluta upp kring tävlingen. Och regnet är inget problem – seglare vill bara att det ska blåsa, säger Anders Thorén som är tävlingsledare för kappseglingen.

– Det som också är glädjande är att der finns en modern tvåmansbåt för ungdomarna, RS Feva, som verkar ha fått ett ordentligt fäste i seglarsverige. Vi har ökat antalet deltagare till hela 41 st i år, tillägger Anders.

De första båtarna gick i mål vid 14:00 och prisutdelningen hölls vid 17:30.

Grattis till startgruppsvinnarna:
Accessjollar – Johanna Wennerberg, GKSS
RS Feva – Emil/Dennis Andersson, LDSS
RS Tera – Arvid Fredriksson, BKSS
Zoom8 – Lotta Handmark, STSS
Optimist blå – Marius Westerlind, KKKK
Optimist grön – Hugo Westberg, LESS
Optimister gul – Andreas Gottfridsson, HJBK
Optimiser röd – Axel Rahm, LESS
Optimist svart – Stefanie Lindh, KKKK
Grattis till totaltvinnarna optimist:
1) Axel Rahm, LESS
2) Stefanie Lindh, KKKK
3) Alexander Sehlberg, STSS

Mer information finns på www.stss.se

Favorittippade Team Aqua med skepparen och ägaren Chris Bake tog hem segern i RC44 Sweden Cup i Marstrand. Tillsammans med taktikern Cameron Appleton och hans besättning vann han både matchracing och bankappseglingarna. Tvåa var svenskbåten Ceeref, seglad av slovenen Igor Lah, med göteborgsseglarna Magnus Mango Augustsson och Hans Larsson i besättningen. America’s Cup-utmanaren Torbjörn Törnqvist på Artemis slutade på åttonde plats totalt.

Även om de inte vann något race blev det till slut Team Aqua som lyckades hålla den jämnaste och högsta nivån på sina insatser under RC44-regattan på Marstrand.

– Det var riktigt tufft ute på havet idag och till sist avgjordes allt i sista racet. Självklart är vi jättenöjda, sa Chris Bake efter målgång.

Inför det sista racet skiljde det bara en poäng mellan Team Aqua och slovenska Team Ceeref som hade en god möjlighet att knipa totalsegern. De båda båtarna låg tätt intill varandra i starten men Aqua kom iväg bäst efter att Ceeref fått ett straff. Magnus ”Mango” Augustsson, trimmare på Ceeref säger:

– Vi visste att vi behövde vara före Aqua i sista racet men vi klantade oss i starten. Det här ändå vårt bästa resultat hittills och vi är jättenöjda, säger ”Mango” som växte upp bara två mil från Marstrand.

Det rådde perfekta kappseglingsförhållanden idag på Marstrand med frisk vind på uppåt 8 m/s som gav båtarna 14 knops fart i medvind och 8-9 knop på kryssen. Skepparen Torbjörn Törnqvist, skeppare och ägare på svenska båten Artemis hade en tuffare dag och nådde inte några topplaceringar, men var ändå nöjd med den första upplagan av RC44 Sweden Cup i Marstrand.

– Det har varit fantastiskt visa upp RC44:an i Sverige och det har varit en fantastisk seglingsregatta. Inte den bästa för oss själva men vi har haft väldigt fina förhållanden och alla seglare har verkligen tyckt om den här regattan.

Artemis Racing skadade sin båt allvarligt i en krock mitt i veckan men kunde ändå fortsätta tack vare att KSSS erbjöd honom att ta över deras båt, som de lånat av Artemis. Båten är en äldre generation och Torbjörn Törnqvist har inte varit nöjd med den fart de fått ut ur båten, som ledde till en placering i mitten av resultatlistan.

– Kölen väger 40 kilo för lite och med hårda vindar som idag är båten inte konkurrenskraftig. Vi var därför tvungna att chansa på lite andra vägar, men det räckte ända inte ända fram.

Resultat RC44 Sweden Cup, Marstrand
1. Aqua, GBR, Chris Bake, 5-6-3-11-2-4-2-5-3, 41p
2. Ceeref, SLO, Igor Lah, 1-12-12-3-5-2-1-3-6, 45p
3. Puerto Calero, ESP, Daniel Calero, 8-11-7-2-4-13-4-2-1, 52p
4. No way back, NED, Pieter Heerema, 7-9-1-4-14-1-3-7-8, 54p
5. Aleph, FRA, Hughes Lepic, 2-2-4-14-8-5-9-6-7, 57p
6. Oracle Racing, USA, Larry Ellison, 11-5-6-5-10-7-5-4-9, 62p
7. Penninsula Petroleum, GBR, John Bassadone, 6-16-9-9-1-9-12-1-4, 67p
8. Artemis, SWE, Torbjörn Törmqvist, 3-4-5-17-DNS-7-6-6-11-13, 72p
9. Ironbound, USA, David Murphy, 12-7-8-6-6-14-7-8-5, 73p
10. Katusha, RUS, Guennadi Timtchenko, 10-3-2-12-11-12- 8-12-10, 80p
11. AEZ, AUT, Rene Mangold, 15-1-13-13-9-11-10-9-2, 83p
12. Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 9-8-10-1-12-10-11-13-11, 85p
13. Synergy, RUS, Valentin Zavadnikov, 4-10-15-10-3-3-14-15-12, 86p
14. MAG Racing, POL, Krystof Krempec, 16-13-14-7-13-8-1-3-14-15, 113p
15. RUS – 7, RUS, Kirill Podolsky, 13-15-16-15-15-15-15-10-14, 128p
16. KSSS, SWE, Olle Jo Johansson, 14-14-11-8-17-DNS 17- DNS 17-DNS 17-DNS 17- DNS, 132p

Bilderna:
Aqua med besättning samt tvåan Ceeref med göteborgsseglarna Magnus Mango Augustsson och hans Larsson i besättningen. Foto: Dan Ljungsvik

Info: www.rc44.com

Helgens SM-seglingar i Saltsjöbaden utanför Stockholm blev framför allt en jakt efter vind. Sex klasser, varav fyra OS-klasser, seglade om SM-tecken. Hemmaklubben KSSS dominerade fullständigt i de lätta vindarna på Baggensfjärden och seglade hem fem SM-guld av sju möjliga.

Det blev guld till stockholmsklubben i 470 (herr), Laser Radial, Laser Standard, F18 och Kona One. Det var i 49er som favoriterna Charlie Ekberg och Kalle Thorén från KSSS ”bara” tog silver sedan Jonas von Geijer och Niclas Düring från GKSS i Göteborg snuvat dem på segern i de sista två seglingarna.

I största klassen, Laser Standard, med cirka 45 båtar, fick hemmaklubben egentligen nöja sig med andraplatsen. Men eftersom det var finländaren Fredrik Westman som vann gick SM-guldet till tvåan Jesper Stålheim, KSSS.

I 470 fick OS-klara Anton Dahlberg, KSSS, klara sig utan sin ordinarie gast Sebastian Östling som var sjuk. Men ”reserven” Marcus Dackhammar gjorde vad han skulle och favoriterna kunde segla hem guldet.

I 470 dam vann finskorna Rosa Lindqvist och Annina Takala.

Av de planerade åtta SM-seglingarna kunde endast fem genomföras i alla klasser utom F18 och 49er som lyckades genomföra sina åtta seglingar. Det var dock ingen risk att SM-tecknen inte skulle delas ut. Det räcker med tre seglingar för att en svensk mästare ska koras.

I brädklassen, Kona One, vann hemmaseglaren Björn Holm, KSSS före Joachim Larsson Motala SS. Brädseglarna skulle enligt planerna ha genomfört tolv seglingar men fick nöja sig med knappt hälften eftersom det, som sagt, saknades vind.

I tvåskrovsklassen F18 vann Thomas Ekefalk och Magnus Lövdén, KSSS, som väntat. Även i Laser Radial blev det favoritseger genom Josefin Olsson, KSSS, som dominerad fullständigt och vann fyra av fem delseglingar.

Info: www.ksss.se

Bilderna:
Josefine Olsson (Laser Radial), Jesper Stålheim (Laser Standard) och Charlie Ekberg/Kalle Thorén (49ers). Foto: Malcolm Hanes.

Björn Hansens Mekonomen Sailing Team vann Europamästerskapet i matchracing som seglades i Mariehamn på Åland. Hansen slog regerande mästaren Mads Ebler från Danmark med 2-1 i finalen som seglades i svaga vindar och fick kortas ned från bäst av fem till bäst av tre matcher.

Förutom Björn Hansen består teamet av Anders Jönsson, Phillip Kai Guhle och Mathias Bredin.

– Det är aldrig kul när arrangörerna tvingas korta av programmet men jag tycker ändå att vi varit det klart starkaste teamet under veckan, EM-guld känns fantastiskt” säger teamets taktiker Anders Jönsson.

Vägen till finalseglingarna gick via 9-2 i matcher i grundomgången och sedan 3-1 i semifinalen mot Pierre Antoinne Morvan från Frankrike.

– Det var riktigt svårseglat idag, med ostlig vind som kom över land. Det var perfekt träning inför världscuptävlingen i St. Moritz om drygt en vecka. Där är det liknande förhållanden eftersom man seglar på lilla St. Moritzsjön, berättar nyblivne mästaren Björn Hansen.

Slutresultat matchracing-EM:
1. Björn Hansen, SWE
2. Mads Ebler, DEN
3. Staffan Lindberg, FIN
4. Pierre-Antoinne Morvan, FRA
5. Joachim Aschenbrenner, DEN
6. Simone Ferrarese, ITA
7. Eric Monnin, SUI
8. Eugeniy Nikiforov, RUS
9. Przemyslaw Tarnacki, POL
10. Mitja Meyer, GER
11. Markus Rönnberg, FIN
12. Mark Lees, GBR

Den 48:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen den 20 augusti. Bland de 415 anmälda båtarna finns många aspiranter som vill vinna årets största kappsegling. – Årets Tjörn Runt ser ut att få fina vind och väderförhållanden som passar alla seglare. Och kanske är det i år bland ”blekskenarna” vi hittar en vinnare, säger Anders Thorén, tävlingsledare för Tjörn Runt. Och tillägger att till ”blekskenare” räknas exempelvis Accenter och NF som till synes skenar fram när det är bleke.

Kanske är det läge för team Oskar med Hans Oskarson att ta en andra seger. Men på startlinjen finns även 2009 års vinnare Arne Goksöyr, Bengt Falkenberg som vann 2003 och flerfaldiga vinnaren Michael Collberg samt även Mats Johansson som senast vann 2008.

I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare såsom Stefan Pavia, Emil Sandberg, Håkan Olsson, Johan Söderberg och Per-Erik Johansson.

De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglar om egna klasspriser är Express, H-båt och IF. Nytt för i år är att båtar som seglas av endast två i besättningen (doublehanded), mot normalt fyra eller fler, får en egen start.

Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. Upplev folkfesten på vattnet eller från land, 09:00 går första starten.

Årets upplaga av Tjörn Runt kan även följas via din dator. Klocka 11 startar webbTV-sändningen som pågår till cirka 16.00, beroende på vindförhållandena under tävlingen, http://stss.se/play/

Info: www.stss.se

Medan många andra varv satsar på större och dyrare båtar så presenterar polska Delphia en stor bobåt till budgetpris. För 1,5 mkr får man en basutrustad 13,5 m lång och 3,8 m bred motorbåt med en dieselmotor, som ger båten en fart av 7 knop. Både hastigheten och boutrymmena passar många båtägare.

På Öppna varv i månadsskiftet är det världspremiär för denna nya motorbåt från Delphia, som i vanliga fall bygger segelbåtar under sitt eget namn.

Delphia i Polen har tagit fram två nya motorbåtar som är framtidsanpassade, varav Delphia 1350 Escape inom kort har världspremiär på Öppet varv i Ellös. Hon är 13,5 m lång, 3,8 m bred, djupgående 0,9 m och har ett deplacement på 8,3 ton.

Basmotorn är bara på 50 hk med möjlighet att välja mellan ett par andra alternativ upp till 115 hk. Bränsleförbrukning vid normal marschfart kring 7 knop ligger under litern per nautisk mil. Det är mycket bra för en modern deplacementbåt. I grov sjö och hård motvind klarar hon av att hålla 5-6 knop och hon går mjukt och värdigt i sjön, enligt generalagenten.

Den här båten kan vara svaret för många som söker en motorbåt som inte drar så mycket bränsle och därmed är billig i drift. Hastigheten kommer här i andra hand, i stället har varvet satsat på att bygga en välutrustad båt tänkt för att bo i på semestern eller under andra utflykter.

Båten har spatiösa utrymmen med tre kabiner, två toaletter med dusch, stort pentry och salong med hörnsoffa och två flyttbara bekväma fåtöljer. Ett ”panoramafönster” i salongen ger en fin närkontakt med vattnet och omgivningarna utanför båten. Stuvutrymmen finns det gott om.

Priset är ännu en överraskning. Delphia 1350 Escape kostar cirka 1,5 Mkr för en basutrustad, bottenmålad och sjösatt båt.

På Allt på sjön i Stockholm 2-4 september visas lillasystern Delphia 1050 Escape.

Info: www.delphiayachts.se

Bilder: Delphia yachts.

Norska Windy Boats har tagit ledningen vad gäller att presentera nya och snygga DC-båtar. Den klassiska båtbyggaren visar att det går att förena högsta kvalitet med modern lösningar och snygga linjer. Den nya modellen ersätter tolv år gamla Windy 25 Mirage.

Det är bara ett litet tag sedan Windy presenterade sin senaste nyhet, 31 Zonda. Den modellen har provkörts av den norska båttidningen Båtmagasinet och får idel lovord för sina fina sjöegenskaper och sina höga kvalitet.

Skillnaden mellan den nya 26 Kharma och den föregående modellen är bland annat en längre badplattform. Dessutom har båten fått en del mindre förändringar.

Tanken att hela tiden presentera nyheter är helt rätt för de båtbyggare som vill finnas kvar även i tuffa tider. Båtköparna vill se nyheter och intresset hålls på topp även vid mindre modifieringar av redan bra konstruktioner.

– Vi använder oss av samma skrov som på 25 Mirage. Vi har fått väldigt god respons från våra kunder på det skrovet, säger Windy-direktören Morten Haakstad till Båtmagasinet.no.

Premiären för den nya båten sker på Oslos flytande båtmässa, som hålls första helgen i september.

Tekniska specifikationer:
Längd: 7,88 m
Bredd: 2,46 m
Vikt med tyngsta motoralternativ: 2 500 kg
Bränsletank: 300 liter
Vattentank: 70 liter
Design: Hans J. Johnsen
Pris: från 990 000 NOK

Info: www.windy.no

Info: www.batmagasinet.no

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 Nm. Det tar mellan en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.

Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

Bland de anmälda finns EM seglaren Oscar Engström från Lerum och NM seglaren Sigrid Andréasson från Stenungsund som vann sina startgrupper 2010. Men även Olof Josefsson från Hjuvik och Albin Börjesson från Rådasjön fick framträdande resultat 2010.

Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 300 ungdomar i optimist, zoom8, RS Feva RS, Tera eller Accessjolle. Just nu är 283 jollar anmälda. Första start går fredag 19 augusti kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Prisutdelningen är planerad till kl. 16:30.

Nacka kommun misstänker att farligt avfall tidigare dumpats vid Fisksätra Marincenter. Under arbetet med att utveckla och renovera Fisksätra Marincenter, vid södra sidan av Lännerstasundet i Nacka kommun, har höga halter av miljögifter påträffats. Under renoveringsarbetet blottlades en bergvägg inne i fastigheten varpå en trögflytande vätska upptäcktes.

Vid provtagning har denna vätska visat sig innehålla halter av bland annat arsenik, kadmium och kvicksilver.

Efter närmare undersökning misstänker kommunen att källan till föroreningen kan vara miljöavfall som tidigare dumpats på fastigheten. Arbetet med att hitta källan och sanera området påbörjas inom kort. Under saneringsarbetet stängs av försiktighetsskäl den kommunala badplatsen vid Fisksätra holme.

På lördag 20 augusti seglas årets upplaga av den legendariska kappseglingen Sandön Runt i Luleå skärgård. En kappsegling på cirka 18 Nm, arrangerad av Luleå Segelsällskap, LSS, som förra sommaren lockade hela 22 segelbåtar med besättning.

Starten och målgången sker vid LSS klubbanläggning på Liggskär mellan fyrarna i farleden mitt emot Klubbvikens havsbad. De olika klasserna startar under två timmar från 10.00 och målgången beräknas till 16-17-tiden.

De kappseglande båtarna väntas passera genom det trånga Tjuvholmssundet någon gång mellan klockan 11 och 13 beroende på vindstyrka och Tjuvholmssundet nås lätt med bil.

Mer info på Luleå Segelsällskaps webbplats: www.luleasegelsallskap.se

Vet expediten vad han talar om? Det borde han göra. Åtminstone om han vill sälja produkter eller reservdelar till någon av Sveriges alla båtägare. Närmare hälften av de tillfrågade i Mekonomens stora Båtlivsundersökning 2011 svarar att kunnig personal är det som avgör valet av butik när det är dags att inhandla produkter till båten.

Pressrelease:

Att butiken ligger på ett bekvämt avstånd kommer på andra plats när båtägaren väljer butik. Det svarar 37 procent av de tillfrågade. Undersökningen visar även att kvalitet är viktigare än pris för landets båtägare. 31 procent av de svarande föredrar att butiken har hög kvalité på produkterna samtidigt som 25 procent håller lägst pris som viktigast.

– Det borde vara en självklarhet för varenda butik som förser landets båtägare med produkter och reservdelar att ha kunnig personal. Lika självklart ska det vara med den höga kvalitén på produkterna. Vi vill ge landets båtägare samma service, kunskap och tillgänglighet som vi erbjuder bilägarna, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef Mekonomen marint.

Nästan samtliga av de tillfrågade, 91 procent, anser att det krävs förkunskap för att äga en båt. 34 procent anser dessutom att det krävs en stor förkunskap. Undersökningen visar samtidigt att 58 procent av landets båtägare sköter all sin besiktning och service av båten helt på egen hand. 15 procent svarar dock att de mellan vartannat och var fjärde år låter båten besiktas av en professionell besiktningsman och fyra procent svarar att de besiktar båten årligen.

Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning

• 45 procent anser att kunnig personal är viktigast när det kommer till valet av butik för produkter och reservdelar för båten.

• 91 procent anser att det krävs förkunskap för att äga en båt

• 34 procent anser att det krävs stor förkunskap för att äga en båt.

• 58 procent svarar att de sköter all sin besiktning och service av båten helt på egen hand.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1 000 svenskar.

Det blir mängder med evenemang i Nynäshamn lördag 27 augusti. Den stora seglingstävlingen Hyundai Cup arrangeras, politiker debatterar skärgårdsfrågor i Skärgårdstinget, föreningar visar upp sina verksamheter vid Föreningens dag och hantverkare ställer ut under Skärgårdsdagen.

– Bara Skärgårdsdagen och Skärgårdstinget vet vi drar mycket folk i sig. Nu arrangeras även Föreningens dag och den stora seglingstävlingen Hyundai Cup så vi tror att alla evenemang tillsammans kommer att locka tusentals besökare, säger Liselotte Jons, marknads- och turistchef Nynäshamns kommun.

Hyundai Cup: Är en av ostkustens största seglingstävlingar som har flyttat från Sandhamn till Nynäshamn. Speaker och storbildsskärmar i gästhamnsområdet gör det möjligt för alla att följa tävlingen. De flesta tävlingsbåtarna kommer att ligga i gästhamnen under tävlingshelgen.

Föreningens dag: Över 40 föreningar visar upp sina verksamheter. Besökarna kan bland annat testa kampsport, skytte, ridning och gympa.

Skärgårdsdagen: En marknad med ett 60-tal knallar. Blir även uppträdanden, fartygsbesök med mera. Det kommer att gå ångbåt och veteranbuss mellan Stockholm och Nynäshamn i samband med marknaden och de övriga arrangemangen.

Skärgårdstinget: Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor. Årets tema är ”skärgårdslogistik – hur planerar regionen, länsstyrelsen och landstinget framtiden när det gäller skärgårdslogistik”. Bland annat kommer en utökning av båttrafiken att debatteras. På plats finns bland andra lokala politiker från Nynäshamn och Haninge, landstingspolitiker och representanter från Länsstyrelsens skärgårdsråd och Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation.

– Vi kommer bland annat att diskutera en utökning av trafiken mellan Utö och Nynäshamn. Allmänheten har även möjlighet att tycka till om skärgårdsfrågor samt ställa frågor till oss politiker, säger Leif Stenquist (FP), kommunalråd i Nynäshamn.

Alla evenemang äger rum i Nynäshamns stations- och gästhamnsområde. Ett område som står inför stora förändringar. Det finns planer på att bygga bostäder, restaurang, hotell, fler båtplatser med mera. Detaljplanen finns tillgänglig på turistbyrån i gästhamnen.

Bilden:
Skärgårdstinget 2010. Foto: HGbild/Mattias Hansson

Premiären för seglingsmästerskapet RC44 Sweden Cup i Marstrand blev precis så spektakulärt och spännande som alla trodde. 16 extrema kolfiberbåtar med några av världens främsta seglare och affärsmän ombord bjöd på fight in på mållinjen i första dagens matchracing. Svenske Torbjörn Törnqvist styrde sin Artemis till två segrar men förlorade mot America’s Cup-rivalen Russell Coutts, ORACLE, efter att ha fått två straff i ledning

– Vi fick straff efter första kryssen när Russell luffade ut mig i vändningen efter första kryssen. Men han är rutinerad, det är inte svårt att förlora mot honom, vi är nöjda med dagen, sa Törnqvist, som är Oracles officiella utmanare i nästa America’s Cup.

Besättningarna i det prestigefyllda mästerskapet RC44 är 50/50 proffs och amatörer, där teamägarna ofta styr båten i bankappsegling och proffsen är taktiker eller rorsmän i matchracingdelen.

– Det här får vi se som en träningsdag, vi lärde oss mycket om strömmarna ute på havet, menade Artemis teamägare och rorsman på Artemis, som vann två mot Paul Cayards Katusha och den spanska Puerto Calero Islas Canarias, och förlorade två, mot Oracle och ryska Synergy.

Torbjörn Törnqvist, som inte seglar med sitt America’s Cup-team här eftersom de fokuserar på extrema katamaraner, är initiativtagare till att Marstrand fick en svensk deltävling i Marstrand, men själv har han aldrig seglat här förr. Däremot vann han RC44-serien det första året han var med, 2009.

– Det är jätteroligt att vara i Marstrand och förhållandena är verkligt goda här, förklarade han.

Team KSSS ställde upp med ett eget team för att profilera sin seglarelit och America’s Cup-utmaning med Artemis. Efter problem med båten dagen innan, kom man till start utan träning, och förlorade sina fyra matcher.

– Men det här är fantastiskt kul och vi börjar lära oss båten. Det är fyra dagar segling kvar, sa Olle Jo Johansson, skeppare tillsammans med taktikern Magnus Woxén på den extremt designade kolfiberbåten RC44, som bara väger 3,5 ton och mäter 13,35 meter men har segel stora som en fotbollsplan.

Matchracingseglingarna räknas in i en total serie över de sex deltävlingarna, och därför utropades ingen totalsegrare idag., men spanska Puerto Canarias vann dagen med fyra av fem matcher.

RC44 Sweden Cup fortsätter på torsdagen med fyra dagars bankappseglingar, där en vinnare koras på söndag.

Se även information om RC44-serien på: www.rc44.com

Solen sken men vinden ville inte blåsa på den första Fleet race-dagen i RC44 Sweden Cup i Marstrand. De 16 extrema kolfiberbåtarna lyckades bara segla en lång bankappsegling på torsdagen i den svaga vinden. Det kunde ha slutat med vinst i första kappseglingen för Torbjörn Törnqvist, men efter ett taktiskt misstag tappade han ledningen till Ceeref från Slovenien, och fick nöja sig med tredje plats.

– Det var länge sedan vi har haft en så stor ledning och det känns förargligt att förlora den, sa Artemis teamägare och skeppare Torbjörn Törnqvist efter torsdagens segling i Marstrand.

Artemis gjorde en smart start från en dålig position och slog upp med hög fart bakom hela fältet och skapade en jättelik lucka till övriga fältet av 16 RC44-båtar.

När fältet nådde första bottenmärket och satte upp jättelika försegel valde Törnqvist och Artemis att gå ut till vänster medan de övriga valde att slå mot höger, vilket visade sig innehålla mer vind. Där tog slovenska Ceeref med skepparen Igor Lah och svensken Magnus Mango Augustson i besättningen över ledningen och behöll den i mål före franska Aleph som styrs av Hugh Lepic.

– Innan vi märkte att de gick fortare och slog tillbaka till höger var det för sent att reparera det taktiska misstaget, vi tappade ledningen där, sa Torbjörn Törnqvist som ändå var nöjd med sin och besättningens insats:

– Vi seglar bra och har fin båtfart och handling, men det känns förargligt att tappa ledningen. Men det tar vi igen imorgon.

Den andra svenska båten, Team KSSS med Olle Jo Johansson och Magnus Woxén som skeppare och taktiker, hade trimmat båten och tog sig upp en bit i fältet. De slutade på 14:e plats.

– Nu börjar vi lära oss båten, det går åt rätt håll, tyckte Olle Jo.

Efter den första, nästan 1,5 timme långa bankappseglingen, mojnade vinden helt och fick avslutas efter den segling. Imorgon startar den andra delen av Fleet race-seglingarna med världens några av världens främsta seglare och teamägare i Marstrand avslutas på söndag med att kora totalsegraren.

Resultat:
1. Ceeref, Igor Lah, Slovenien, 1p
2. Aleph, Hughes Lepic, Frankrike, 2p
3. Artemis, Torbjörn Törnqvist, Sverige, 3p
4. Synergy, Valentin Zavadnikov, Ryssland, 4p
5. Aqua, Chris Bake, Storbritannien, 5p
6. Peninsula Petroleum, John Bassadone, Storbritannien, 6p
7. No way back, Pieter Heerema, Nederländerna, 7p
8. Puerto Alerto, Daniel Calero, Spanien, 8p
9. Nika, Vladimir Proshikin, Ryssland, 9p
10. Katusha, Gennadi Timtchenko, Ryssland, 10p
11. Oracle Racing, Larry Ellison,USA, 11p
12. Ironbound, David Murphy, USA, 12 p
13. RUS-7, Kirill Podolsky, 13p
14. KSSS, Olle Jo Johansson, Sverige, 14p
15. AEZ, Rene Mangold, Österrike, 15p
16. MAG Racing, Krystoztof Krempec, Polen, 16p

Bilden:
Artemis med Torbjörn Törnqvist som rorsman.

Efter att en alhokolgräns på 0,2 promille infördes 2010 så har allt fler skaffat en promillemätare att ha med i båten. Dräger Alcotest 3000 är en av de bättre apparaterna på marknaden och den finns med på höstens båtmässor.

Dräger alkomätare finns med på dessa båtmässor:

Öppna Varv 2011 på Orust den 26-28 augusti.
Öppna Varv är en flytande båtmässa som arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med de stora varven på Orust på västkusten. Monter: 28

Allt på Sjön i Gustavsberg 2-4 september.
I september är det dags för nypremiär för en flytande båtmässa i Stockholm i Sweboats regi – på begäran av branschen och medlemmarna. Gustavsberg på Värmdö utanför Stockholm. Monter: 12

På båda mässorna är inträdet är fritt och det finns gott om gratis parkeringsplatser. Mässorna är öppna mellan 10-18.

Volvo Penta laddar nu på med ännu mer effekt i sin D6 dieselmotor, som har stort potential tack vare 5,5 liters slagvolym. Den nya 400 hk varianten av D6 är matchad till ett vidareutvecklat DPH-drev, vilket skapar världens starkaste dieselmotor med drev.

1977 introducerade Volvo Penta dieselmotor med drev för planande båtar och har ända sedan dess varit ohotad marknadsledare i detta stadigt växande segment. Volvo Penta befäster nu sin position ytterligare med det senaste tillskottet: en 400-hästars variant av D6 matchad till ett vidareutvecklat DPH-drev, vilket skapar världens starkaste dieselmotor med drev.

– Vi har utvecklat D6-400 för att passa stora båtar, säger Björn Säljö på Volvo Pentas produktplanering.

– Våra kunder efterfrågar dieselmotorer med drev som i dubbelinstallation kan driva flybridgebåtar och sportcuisers i 45-fotsklassen. Nya D6-400 DPH passar perfekt till detta.

Stolt historia
1977 lanserade Volvo Penta den första dieselmotorn med drev för planande båtar. Det var D40 på 125 hk kopplad till ett singelpropellerdrev. D40 användes i båtar som till exempel Sunseeker 23 DC. De efterföljande lanseringarna av Duoprop och mekanisk kompressor gjorde snabbt Volvo Penta till det naturliga valet när det gällde dieselmotorer för prestandabåtar.

Ny och beprövad
D6-400-motorn har samma grundkonstruktion som den beprövade IPS600-motorn. Jämfört med nuvarande toppmodellen D6-370 har 400-hästarsvarianten en större turbo och en vidareutvecklad mekanisk kompressor. Laddluftkylaren har ökad kapacitet för att hantera det ökade luftflödet och motorns kylsystem en ny värmeväxlare och förstärkt oljekylning. Förbränningsrummen har ny utformning med nya ventillägen och injektorer med högre kapacitet. Tillsammans ger detta mycket effektiv förbränning, vilket i sin tur leder till låga avgasemissioner.

Marint vridmoment
Att få upp en 12-tons motorbåt i planing kräver ett enormt vridmoment. Och det är här som Volvo Pentas koncept med mekanisk kompressor är som effektivast. Kompressorn höjer laddtrycket direkt från låga varvtal, vilket skapar ett mäktigt vridmoment. Dagens D6-370 är i särklass och den nya D6-400 är 10 procent bättre. Redan vid 2000 v/min når den sitt maximala vridmoment på hela 970 Nm – tillräckligt för att ge snabb och säker acceleration även med en 45-fotare.

Matchat drev
En annan Volvo Penta-specialitet är att utveckla motor, drev och propellrar som en enhet, snarare än lösa delar. Detta är avgörande för att motorns vridmoment och effekt skall kunna omvandlas till acceleration, toppfart och körglädje. Duoprop-drevet DPH introducerades 2003 som det mest kraftfulla och effektiva drevet någonsin. För att hantera drivkrafterna hos D6-400 samtidigt som drevet skulle vara slankt och hydrodynamiskt, utvecklade Volvo Penta helt nya tekniska lösningar.

Superstarkt stål
Övre delen av DPH-drevet har fått en ny lagerbox med nya rullager, förstärkt upphängning och ny kuggeometri. Undre delen har transmission där kuggarna fått nyutvecklad geometri och dessutom är tillverkade i ett nytt superstarkt stål som Volvo Penta tagit fram. Som avslutning har den interna smörjningen uppdaterats, allt för att hantera de enorma krafterna med bibehållen tillförlitlighet.

Joystick med mera
D6-400 DPH finns med en mängd smarta funktioner som gör båtlivet ännu enklare:
• Dubbelinstallationer kan ha den mycket populära joystick-funktionen. Med joysticken kan föraren enkelt manövrera båten i alla tänkbara riktningar. Ingen bogpropeller behövs.
• Powertrim assistant ställer automatiskt in bästa möjliga drevtrim för att ge högsta prestanda och lägsta bränsleförbrukning.
• Farthållare ger föraren möjlighet att funjustera farten med en knapptryckning.
• Med enspaksfunktion körs två motorer med en manöverspak.
• Tow mode för vattensport begränsar motorns varvtal till ett förinställt värde.

Toppmodellen
D6-400 DPH är på alla sätt den nya toppmodellen bland marknadens alla dieselmotorer med drev. Här har Volvo Penta utnyttjat sina omfattande utvecklingsresurser och sin erfarenhet till att utveckla ett pålitligt, effektivt och komfortabelt paket med prestanda som var otänkbara för bara tio år sedan.

Tekniska data:
Motortyp: Rak, sexcylindrig marindieselmotor med elektroniskt styrd common rail bränsleinsprutning, turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 5,5 liter.
Vevaxeleffekt: 400 hk/294 kW
Drev: DPH Duoprop

Efter förra årets succé är det åter dags för Båtklubbarnas Dag i Stockholm. Årets manifestation hålls 27 augusti. Det blir bland annat en stor båtparad med musik och galanta båtekipage, en båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och olika aktiviteter.

Förra året var det Heleneborgs Båtklubb på Långholmen som var centrum för Båtklubbarnas Dag. I år är evenemanget uppdelat på flera klubbar. De här klubbarna är öppna för allmänheten:

Rörstrands Båtklubb
Utställning om klubbens historia. Prommenera runt på våra bryggor. Vi bjuder på kaffe och fikabröd. Gående entre via gångvägen över klarastrandsvägen. Karta till klubben hittar du här.

Västermalms Båtklubb
Knop workshop. Titta på våra bryggor. Karta till klubben finns här.

Heleneborgs Båtklubb
Info kommer senare Heleneborgs Båtklubb ligger på Långholmen.

Gröndals Båtklubb
Lusuddsvägen 10 öppet mellan 12-18.00
Loppis, Café, Grillmat, Tipsrunda, Utställning, Lotteri, Hoppborg,

Träbåtssällskapet Skeppsmyran
Visar upp sitt vackra varv och en fin utställning. Granne med Gröndals Båtklubb.

Så här skriver arrangörerna om hur allmänheten bäst kan titta på paraden:

Vill du titta på paraden. Några av smultronställena hittar du här.

Längs med Hornstullsstrand kommer du att se Årstavikens parad väldigt bra.

Längs med Gröndals Båtklubbs bryggor kommer paraden passera ganska nära. där har du även chansen att njuta av deras hamnfest. läs mer här.

Med en promenad från Mariedal längs med Kungsholmsstrand kommer du möta en parad. om du går så att du är framme vid Stadshuset till 16-tiden så kommer du även kunna se alla båtar samlas på riddarfjärden.

Längs med Södershöjder ut mot Riddarfjärden så kommer du se fantastskt bra. Ta med en kikare om du vill kolla namnen på båtarna. Kanske en picknik i det grön.

Norrmälarstrand erbjuder både utsikt och möjligheten att köpa en glass under eftermiddagen.

Om du befinner dig på södra delen av Lilla Essingen kommer du kunna se alla parader passera.

Paraden kommer att avslutas i en stor cirkel rakt utanför Riddarholmen.

Info: http://båtklubbarnasdag.se/

Foto: Roland Brinkberg.

Kommentarer

Fredrik Blomqvist, Sjöhistoriska museet 09:53:45 2011-08-23

Roligt och viktigt att båtklubbar i en stad som Stockholm manifesterar sitt värde i och med detta arrangemang. Öppet hus på detta sätt är alltid trevligt!

Idag lämnas Greenpeace flaggskepp Rainbow Warrior II över till den bangladeshiska frivilligorganisationen, Friendship, som kommer att göra om fartyget till ett sjukhusskepp. Efter 22 år av resor på världshaven i kampen för att skydda miljön kommer skeppet nu att döpas om till Rongdhonu, som betyder regnbåge på bengali.

Skeppet kommer att fungera som ett flytande sjukhus samt leverera medicinsk hjälputrustning till behövande längs med kusten i Bangladesh och Bengalibukten, där befolkningen har liten tillgång till, eller helt saknar, grundläggande medicinska förnödenheter.

– Vi är mycket glada över att Rainbow Warrior II kommer att fortsätta göra nytta. Nu ser vi fram emot hennes efterföljare, Rainbow Warrior III, som snart är klar. Precis som sin föregångare kommer hon att vara ett av våra viktigaste verktyg i arbetet med att skydda miljön, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace Nordens Stockholmskontor.

Rainbow Warrior II ersatte 1989 den ursprungliga Rainbow Warrior som sänktes av franska underrättelsetjänsten 1985. I över två decennier har skeppet konfronterat miljöbrott världen över – från kärnvapenprover i Stilla havet, till hamnblockader av koltransporter och spårning av svartfiskeflottor.

I oktober kommer Greenpeace nya Rainbow Warrior, den tredje i ordningen, att vara färdig – strax efter att Greenpeace firar 40 år som organisation. Det är första gången som Greenpeace har byggt ett helt nytt skepp, designat för att vara ett effektivt redskap i miljöarbete och aktioner. Skeppet kommer att ha en mängd innovativa lösningar och är byggt enligt högsta miljöstandard för att minimera resursförbrukning och utsläpp.

Efter färdigställandet kommer nya Rainbow Warrior till Sverige som ett av de första länderna efter sjösättningen. Hon är i Stockholm den 19-22 november och kommer att vara öppet för allmänheten.

Foto: Marcus Meyer.

På onsdag börjar RC44-evenemanget i Marstrand med matchracingseglingar precis nedanför klipporna på ön. Toppseglarna från en rad seglingsdiscipliner samlas under samma tak för första gången i Sverige för att tävla på lika villkor. Förutom Volvo Ocean Race, America’s Cup, World Match Racing Tour och OS-stjärnor är dessutom teamens ägare med och styr de extrema 13,5 meter långa kolfiberbåtarna. Bland de sexton startande teamen finns två svenska hopp, ett team sammansatt av KSSS samt America’s cup utmanaren Artemis, som ägs av oljemagnaten Torbjörn Törnqvist.

Bland de stora seglarnamn som kommer till Marstrand finns bland annat nya zeeländska legenden Russel Coutts som också ritat båtarna, fransmannen Mathieu Richard, framstående på World Match Racing Tour, australiensiska OS-hoppet Tom Slingsby, amerikanske Volvo Ocean Race-vinnaren Paul Cayard och tidigare America’s Cup-vinnaren Cameron Appleton från Nya Zeeland.

Förutom alla världsstjärnor inom segling är också många av ägarna mycket välkända finansmän som Oracles Larry Ellison, Hugues Lepic från Goldman Sachs och svenske Törnqvist.

– Det är jätteroligt att vi har lyckats få en RC-regatta till Sverige. Det ska bli roligt att visa upp Marstrand för alla internationella seglare. De här båtarna är otroligt spännande att segla och det blir ofta dramatiska seglingar, så jag rekommenderar verkligen alla som kan att komma till Marstrand för att njuta av seglingen, säger Torbjörn Törnqvist.

Det ena svenska teamet, från KSSS, är en mix av unga duktiga seglare kryddade med erfarna skeppare som Jo Johannson med flera. Det andra, Torbjörn Törnqvists Artemis är utmanare i America’s Cup och får inom RC44-cirkusen chansen att känna ordentligt på både titelförsvarande Oracle och den franske utmanaren Aleph.

RC44 Sweden Cup är den fjärde deltävlingen av sex i RC44 Championship Tour där många av världens bästa kappseglare, bland annat flera team från America’s Cup, deltar i specialdesignade enskrovs 13,5 meter långa RC44-båtar. Besättningarna består av 50/50 proffs och amatörer, teamägare och världsledande affärsmän. De övriga deltävlingarna seglas i USA, Österrike, Italien, Kroatien och på Lanzarote.

Ytterligare information om RC44-serien finns på: www.rc44.com

Norska Askeladden flyttar även återstoden av sin båtproduktion Polen och därmed mister 30 båtbyggare i Norge sina jobb. Företaget har fortfarande modeller som säljer bra, men tvingas nu flytta även produktionen av sina mindre båtar till vårt sydliga grannland. De större Askeladdenmodellerna byggs redan där.

Det är norska batmagasinet.no som uppger att Askeladden inte längre kan fortsätta att bygga båtar i Norge. En av anledningarna kan vara det höga löneläget i Norge jämfört med Polen.

Produktionen i fabriken utanför Bergen på den norska västkusten stoppas helt 1 oktober och flyttas då till Polen.

– Vi har fortfarande modeller som säljer bra, men det är tyvärr inte de båtarna som byggs i Hagavik i Norge, säger Henrik J. Askvik på Askeladden till bt.no.

Det senaste verksamhetsåret har 220 Askeladdenbåtar byggts i Norge. Av dessa står fortfarande hälften i lager hos olika återförsäljare. De båtar som har byggts i Polen – cirka 190 stycken – är däremot sålda.

Askeladden är ett av Skandinaviens äldsta båtbyggeriföretag med över 100 år på nacken. Företaget gick i konkurs 2008.

Administrationen stannar kvar i Norge, men även den kommer att reduceras med kanske två personer.

Nu kan du läsa Båtliv – Europas största båttidning – i datorn. Hela tidningen finns att ladda hem på fliken “PDF-TIDNING” till vänster på den här sidan. Båtliv arbetar med att ta fram ett system för att läsarna ska kunna ta del av tidningen i en särskild webbvariant, men det systemet är inte riktigt klart än.

Tills vidare är det alltså en vanlig pdf-fil som gäller. Läsarna kan välja mellan att högerklicka och “spara som” i sin egen dator eller att vänsterklicka på respektive länk på sidan och därefter läsa tidningen i det fönster som öppnas.

Här hittar du alla nummer från 1-2010 och framåt: www.batliv.se/pdftidning.asp

Båtlivs redaktion arbetar ständigt med att förbättra både hemsidan och tidningens innehåll. Vi tar gärna emot synpunkter på innehållet på mail: info@batliv.se

Båtlivs redaktion

Kommentarer

Freddy Håkansson 06:55:01 2011-09-10

Toppen, tror att måmga av oss surfplattor kommer att gilla det starkt:)

Klassen allväderskameror som uppfanns av Olympus växer allt snabbare i popularitet hos dagens kameraköpare. Lätt att förstå eftersom du får en riktigt bra, allround kompaktkamera med 5x optisk zoom (motsvarande 26-140 mm i 35 format) i ett vattentätt, fryssäkert och så gott som oförstörbart kamerahus. Dessutom utrustad med GPS, kompass, höjd- och djupmätare.

Pressrelease:

EISA är en sammanslutning av femtio ansedda specialtidningar inom foto, video, audio, hemmabio och mobilelektronik ifrån tjugo länder i Europa. Årligen utser EISA årets bästa produkter med utgångspunkt i produktegenskaper som uppskattas av konsumenter som söker hög kvalitet, kreativitet och banbrytande teknik.

Årets jury noterar att TG-810 kombinerar en förbluffande hög stryktålighet med utmärkt HD video och stillbildsmöjligheter. ”Kamerahuset i rostfritt stål är vattentätt, kross- och stötsäkert vilket gör kameran idealisk för äventyrsentusiaster, men även familjer”, skriver juryn. ”Trots det tuffa skalet är det en kompetent kamera som levererar bra bildkvalitet. Bildsensorn på 14-megapixel och fem gånger optisk zoom gör den lämplig för fotografering i de flesta situationer”.

Unik i sin kategori
Hans Jönsson, försäljningschef på Olympus i Sverige och Norge, är mycket glad över utmärkelsen. ”Succén för Olympus TOUGH TG-810 bekräftar de unika kvalitéer som kameran ger fotografen. Oavsett aktivitet, väder och om du är på land eller i vatten, kan du vara lugn. Kameran klarar strapatserna och du kan i alla lägen ta bilder och video med utmärkt kvalitet”, berättar Hans.

TG-810 är krossäker upp till 100 kg, vattentät ner till tio meters djup, så stötsäker att den klarar ett fall från två meter rakt ner i en sten och helt oberörd av temperaturer ner till -10°C. Dessutom är den otroligt reptålig.

Lättanvänd i alla ljussituationer

”Kameran är lättanvänd i både mycket ljusstarka och mörka förhållanden tack vare den skarpa tre tums stora LCD-skärmen. I Super makroläge kan du ta bilder på bara tre centimeters avstånd, både på land och under vatten”, poängterar EISA-juryn. ”Dubbel bildstabilisator säkerställer skarpa bilder i ljussvaga situationer och när du fotograferar snabbrörliga motiv”.

* Krossäker upp till 100 kg tryck enligt Olympus testförhållanden. Vattentät enligt IEC standard, publikation 529 IPX8. Stötsäker i enlighet med MIL standard (Olympus testförhållanden). Fryssäker enligt Olympus testförhållanden.

Info: www.olympus.se

Höstens skjortkollektion från Sebago innehåller mer än 20 olika modeller i ett otal varianter och färger, alla i finaste bomull. Här är några exempel ur nya kollektionen.

Pressrelease:

George C.A har Cut away krage och finns i två färgställningar, Navy Stripe och Navy Red Check i storlekarna S-XXXL. Ca pris 895:-

Cranberry Big Check B.D med Button Down krage har röd kontrasterande färg på insida krage och manschett. Färgen är Navy/White/Yellow, storlekarna S-XXXL och ca priset 895:-

Morgan B.D, även denna skjorta har Button Down krage och finns i storlekarna S-XXXL. Färgen är Navy Check, priset ca 895:-

Info: www.sebago.se

Polska Galeon håller farten i sin produktutveckling. varvet har nu sjösatt sitt senaste flaggskepp: Galeon 780 Crystal. Varvet säger själva att detta är ett bevis för den potential som denna snabbt växande båtbyggare besitter vad gäller motorisering, design och teknologi. Båten är på 22,86×5,80 m och väger över 53 ton.

Det är med andra ord en riktigt rejäl yacht som Galeon har skapat. För den avancerade yttre designen svarar Tony Castro Naval Architects tillsammans med Galeons egna designers. De har jobbat extra hårt för att få fram utrymme och komfort på alla tre däcken ombord.

På flybridge finns till exempel, förutom ordinarie sittgrupper, även en jacuzzi med solbäddar, wet bar och dessutom utrymme för en RIB eller en jetski. Från cockpit når man enkelt till båtens bar på huvuddäck och till utrymmena på främre däck. Båten ska också ha extra mycket naturligt ljus in i alla kabiner.

Salongen är uppdelad på två huvudområden, ett för avkoppling med komfortabla soffor, bar och underhållningssystem och ett område för att äta och umgås på. Pentryt beskrivs som rymligt med matplats för sex personer.

Under däck finns fyra kabiner med egna badrum för extra komfort och avskildhet.

Skrovet är designat för prestanda och komfort. För framdriften står dubbla dieselmotorer från MAN.


Tekniska specifikationer
Längd skrov: 22,86 m
Längd ö a: 24,50 m
Bredd skrov: 5,79 m
Bredd ö a: 5,80 m
Djupgående: 1,30 m
Personer: 18
Bränsletankar: 2x 2 750 liter
Vattentankar: 1100 + 700 liter
Deplacement: 53 650 kg
Max belastning: 9 260 kg
Motorer minimum: 2×1120/ 1500 (kW/hk)
Motorer max 2×1430/ 1920 (kW/hk)
CE-klass: B
Info: www.galeonyachts.com