nyhetstest

Fler än 150 båtar i sjön, varav 28 premiär, samt 85 tillbehörsutställare. Fredagen den 26 augusti kl. 10.00 startar årets stora båtfest på Orust, alla båtälskares möjlighet att ta del av årets hetaste nyheter bland båtar och tillbehör. Öppna Varv är den största flytande båtmässan på Västkusten och den näst största i Sverige!

Mässan är öppen fredag den 26 augusti till söndag den 28 augusti kl. 10-18 alla dagar. Ingen entréavgift och fri parkering! I de fyra hamnarna, Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön visas över 150 motor- och segelbåtar från 6,5 till 20 meter långa. Inte mindre än 28 av båtarna visas för första gången i Sverige eller i världen!

Se utställarlista och läs mer på www.oppnavarv.nu.

Efter en fördröjd vår och ett avvaktande försäljningsläge, tog försäljningen till slut fart under juli månad.

– Det går inte att se någon röd tråd, att stora båtar sålt bättre än små eller att segelbåtar sålt sämre eller bättre än motorbåtar, men generellt kan alltså sägas att det skett en liten återhämtning under sommaren, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

– Eftermarknaden (service, reservdelar, vinterförvaring och tillbehör) har en fortsatt god utveckling med en hög omsättning.

– Det beror på att intresset för skärgården och båtlivet fortfarande är mycket starkt och en del av svenskarnas kultur. Den rubbas inte av konjunktursvängningar. Man vårdar sin båt, köper nya tillbehör och reparerar den undan för undan. Byter båt gör man i störst utsträckning när den ekonomiska konjunkturen tillåter det, säger Mats Eriksson.

Tilltron är fortsatt god i branschen och det kanske största beviset på det är att höstens två flytande båtmässor på Orust och i Gustavsberg utanför Stockholm är fullbokade sedan en lång tid tillbaka.

Mässorna är starten för nästa års försäljning av bland annat större båtar och vi ser fram emot en spännande höst.

Se alla båtar på Sök Båt!
Redan innan mässan kan man besöka Sök Båt – världens största båtdatabas. På www.sokbat.se kan besökarna läsa mer om båtarna som ställs ut – fakta, bilder och i många fall även begagnatpriser. Sök Båt består av över 8 000 båtar och ägs och förvaltas av Sweboat.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Najadvarvet AB i Henån,Malö Yachts AB i Kungsviken och Nord West Yachts AB på Vindön samt Orust Kommun.

Bilden:
Öppna Varv på Orust. Foto: Sweboat.

Den 26 augusti till 19 september repareras Dalbobron i Vänersborg. Under perioden leds vägtrafiken över Göta älv tvärs över en vägfärja som läggs fast och håller vägförbindelsen öppen mellan centrala staden och Blåsut-Öxnered.

Ersättningsförbindelsen med vägfärjan innebär att hastigheten för passerande maximeras till 30 km/h. Personbilar, bussar och utryckningsfordon får passera. Naturligtvis även gående och cyklister. Tyngre trafik hänvisas till andra överfarter. Lösningen med vägfärjan innebär också, att det samtidigt är smidigt att hålla uppe vattenvägen för fritidsbåtar. Varje dag kl 10.00 och kl 19.00 läggs färjan temporärt i sidoläge så att sjöfarten kan passera.

– Från kommunens sida är vi glada att få till denna flexibla lösning på ett akut trafikproblem, säger trafikingenjör Björn Magnusson på Vänersborgs kommun. Färjerederiet och kommunen kan gemensamt se till att resenärerna på land och till sjöss blir så lite lidande som möjligt.

Reparationen på bron gäller främst beläggningsbyte på broklaffarna. Samtidigt som broreparationen genomförs, underhålls två slussar i Göta älv, vilket innebär att även älven stängs för sjöfart.

– Metoden med en vägfärja som tillfällig förbindelse har provats på samma ställe för 30 år sedan, med gott resultat, förklarar färjeledchef Rolf Nilsson, projektledare i Trafikverkets färjerederi.

Fakta
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi, som årligen genomför elva miljoner fordonstransporter och 20 miljoner persontransporter. Det största antalet vägfärjor finns i Västra Götalands län, med tolv aktiva färjeleder.
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Info: www.trafikverket.se

Den 26 augusti till 19 september repareras Dalbobron i Vänersborg. Under perioden leds vägtrafiken över Göta älv tvärs över en vägfärja som läggs fast och håller vägförbindelsen öppen mellan centrala staden och Blåsut-Öxnered.

Ersättningsförbindelsen med vägfärjan innebär att hastigheten för passerande maximeras till 30 km/h. Personbilar, bussar och utryckningsfordon får passera. Naturligtvis även gående och cyklister. Tyngre trafik hänvisas till andra överfarter. Lösningen med vägfärjan innebär också, att det samtidigt är smidigt att hålla uppe vattenvägen för fritidsbåtar. Varje dag kl 10.00 och kl 19.00 läggs färjan temporärt i sidoläge så att sjöfarten kan passera.

– Från kommunens sida är vi glada att få till denna flexibla lösning på ett akut trafikproblem, säger trafikingenjör Björn Magnusson på Vänersborgs kommun. Färjerederiet och kommunen kan gemensamt se till att resenärerna på land och till sjöss blir så lite lidande som möjligt.

Reparationen på bron gäller främst beläggningsbyte på broklaffarna. Samtidigt som broreparationen genomförs, underhålls två slussar i Göta älv, vilket innebär att även älven stängs för sjöfart.

– Metoden med en vägfärja som tillfällig förbindelse har provats på samma ställe för 30 år sedan, med gott resultat, förklarar färjeledchef Rolf Nilsson, projektledare i Trafikverkets färjerederi.

Fakta
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi, som årligen genomför elva miljoner fordonstransporter och 20 miljoner persontransporter. Det största antalet vägfärjor finns i Västra Götalands län, med tolv aktiva färjeleder.
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Info: www.trafikverket.se

Båtliv är en del av folksjälen, men det är inte ofarligt att ge sig ut på vattnet utan rätt kunskaper. Fritidsskepparen är en kursbok för förarintyg och kustskepparintyg. Den används på navigationskurser (kallas också för förarbevis, båtkörkortet eller kustskeppare), men riktar sig även till dem som vill lära sig navigation på egen hand eller repetera grunderna.

Boken tar bland annat upp navigering på dag och natt, med eller utan GPS, hur farleder märks ut, säkerhet ombord, väder, första hjälpens ABC och sjövägsregler. Denna utgåva innehåller de senaste tilläggen från Nämnden för Båtlivsutbildning, den organisation som fastställer kraven för förar- och kustskepparintyg (2011/12).

Efter varje kapitel i den del av boken som rör förarintyget finns kontrollfrågor. Till kustskeppardelen finns en separat arbetsbok med övningsuppgifter. På www.fritidsskepparen.com finns kompletterande frågor, nyheter som rör navigation och elektroniska sjökort med mera.

Sten Ramberg, seglare och f.d. sjöofficer, tog redan 1969 initiativet att skapa Båtägarskolan. I denna bok har han samlat all sin erfarenhet och kunskap om hur man lär ut navigation och sjömanskap till båtfolk.

Bengt Utterström lärde sig navigera i unga år. Idag arbetar Bengt heltid med båtlivsfrågor och utbildning i det egna företaget Lutra Marin AB. Han skriver om navigation, nya navigationsinstrument och säkerhet m.m. i båtpressen.

Info: www.fritidsskepparen.com

Marinplus har utsetts till svensk distributör för Voltaic Systems (USA) smarta solcellsladdare för t.ex. mobiler, kameror, smartphones och iPads. Voltaic Systems smarta solcellsprodukter består av en kraftfull solcellspanel och ett smart batteri som laddas upp när solen lyser, så att du kan ladda din mobil eller liknande när det verkligen behövs.

Voltaic solcellsprodukter är smidiga och kraftfulla. Med över fyra gånger kraft och två gånger batterilagring än de flesta solcellsladdarna på marknaden, blir mobilen aldrig strömlös igen. Med 4 W solkraft räcker det med en timme i solen för tre timmars samtalstid.

Det medföljande batteriet laddas upp på 4-5 timmar vilket ger upp till 19 timmars samtalstid eller 48 timmar uppspelning av musik på en vanlig mobil. Det går också att ladda upp batteriet från en vanlig reseladdare eller USB-uttag så att batteriet redan är fulladdat när det behövs.

Adapterkablar till de vanligaste kontakterna medföljer. Dessutom går det att ställa om batteriet mellan 5 V och 12 V för drift/laddning av de flesta elektronikprodukterna på marknaden.

Det finns flera modeller att välja mellan beroende på hur laddaren ska användas. T.ex. den kompakta Amp Solar Charger som får plats överallt. Fuse Solar Charger som kan spännas fast på en ryggsäck eller cykel. Och vill man ha en riktigt smidig lösning finns Off Grid Solar Backpack som är en 25 liters ryggsäck med avtagbar solcellsdel. För lite mer strömkrävande produkter som en iPad eller en annan tablet finns Spark Solar Table Case. Den har hela 8 W solcellskraft och ett extra kraftfullt batteri.

Alla väskor har plats för tillbehör och småsaker som glasögon, böcker, och givetvis mobilen eller musikspelaren. Produkterna är vattentäta och väskorna gjorda av återvunna PET-flaskor.

Två års garanti på solceller och väskor, ett års garanti på batterier.

– Vi är mycket stolta att få representera Voltaic Systems i Sverige. De smarta produkterna är utmärkta för såväl båtliv, friluftsliv som för den som reser mycket, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

– Vi är glada över att Marinplus AB distribuerar vårt sortiment solcellsladdare i Sverige, säger Jeff Crystal, COO på Voltaic Systems.

Info: wwwmarinplus.se

Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagstävling. Om knappt två veckor (5 september) avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd – utan paus eller stopp.

Ö till Ö är en helt unik tävling som består av 54 km löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om mellan löpning och simning finns inte.

Tävlingen avgörs nu för sjätte året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävlingarna i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. Ö till Ö har varit fulltecknat i drygt ett halvt år.

Tävlingen startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 5 september. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 35 000 kr.

Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland svenskarna märks Pontus Lindberg – Svensk mästare i Ironman Triatlon 2011 och Ted Ås , tidigare vinnare i Ö till Ö och fyra på SM Ironman Triatlon 2011. De har fått en ”återbudsplats” och därmed kommer kampen mot de tre senaste årens vinnare, Jonas Colting att bli intensiv. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras framfart. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

För mer information och för att följa tävlingen besök www.otillo.se

Bilden:
2010 års tävling. Foto: Jakob Edholm. Karta: Samuel Svärd/Tidningen Outside.

Nya Key Largo 34 från italienska Sessa Marine är en intressant båt på flera sätt. Denna stora daycruiser kan förses med antingen diesel eller bensin inombordare eller dubbla utombordare, som på bilden. Med två stycken 2 Yamaha V6 F300 motorer gör Key Largo 34 40-45 knop och drar nytta av utombordarnas alla fördelar med enkelt handhavande, lägre ljudnivå i båten med mera. Det här är en utveckling som vi troligen bara har sett början av.

I USA, som är hemlandet för många båttrender, har den här utvecklingen pågått länge. I stater med mycket fritidsfiske, till exempel i Florida, är det väldigt vanligt med större motorbåtar med både två och tre stycken V6 utombordare på akterspegeln.

Förutom att ljudnivån i båten blir lägre och att båten blir roligare att köra så blir hela ekipaget oftast lättare jämfört med dubbla dieslar. Även service av motorerna förenklas och utrymmena i båten kan användas till annat än motorutrymmen.

– Key Largo 34 är resultate av en mycket omfattande marknadsundersökning. Projektet ledde efter hand till att utveckla en båt som blev ett “måste” för båtköpare i sin sektor, säger Riccardo Radice, projektledare hos Sessa Marine.

Key Largo 34 är en välutrustad båt med ett stort soldäck, mycket stuvutrymme och en en rejäl ljudanläggning(!), något som verkar bli allt viktigare i nya båtar.

Båten har även en modern typ av taklösning. Det är en så kallad T-TOP med en elmanövrerad bimini som täcker hela cockpit. Båten har aväen alla vanliga bekvämligheter som teak i pentryt, kyl, grill och ismaskin.

De andra motoralternativen är 2 X Volvo Penta PENTA bensin 5,7 V8 (640 hk) eller 2 X Volvo Penta commonrail turbodiesel D3 (440 hk).

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Motorer: 700 hk / 515 Kw
Passagerare: 8
Vattentankare: 220 liter
Bränsletankar: 1 200 liter
Hålltank: 95 liter
Info: www.sessamarine.com

Nedskräpningen på Östersjöns stränder antas öka. Nu testar Håll Sverige Rent en internationell metod för mätning av skräp på stränder i samarbete med organisationer i Finland, Estland och Lettland. Syftet är att kunna kartlägga och studera utvecklingen av mängden skräp i hela Central Baltic-området. För det krävs en väl utarbetad metod som genererar data av hög kvalitet.

Den marina nedskräpningen är ett globalt problem som resulterar i skräp på de flesta av världens stränder. Ett första steg för att komma tillrätta med problemet är att kartlägga det skräp som ligger och skräpar på stränderna idag. FN:s miljöprogram UNEP har därför utarbetat riktlinjer för mätning av marin nedskräpning för att möjliggöra internationella jämförelser.

Håll Sverige Rent kommer nu att testa och utvärdera metoden på utvalda stränder i Lettland i samarbete med organisationer i Finland, Estland och Lettland.

– Vi är övertygade om att det går att ta fram relevanta och effektiva metoder för att bekämpa nedskräpningen när vi väl vet hur problemet uppstår och utvecklas över tid. Det är därför väldigt välkommet att vi nu får möjlighet att testa en mätmetod även för stränder, säger Joakim Brodahl, kampanjledare, Håll Sverige Rent.

Mätmetoden kommer att användas i ett av EU Interreg finansierat projekt med namnet Marlin (Marine Litter Assessment) som startar 2012. Utöver Sverige omfattar detta projekt även Estland, Lettland och Finland. I Sverige kommer mätningar att göras på tolv stränder.

Håll Sverige Rent och SCB har tidigare utvecklat en metod för mätning av skräp i centrala stadsdelar som idag används av flera större städer i Sverige. Men bland kustkommunerna utgör ofta strandskräpet ett större problem än skräpet i stadskärnan. Projektet finansieras av Sida.

Info: www.hsr.se

Även norska Askeladden gör nu som många konkurrenter. De har valt att bygga en bowrider på ett redan befintligt skrov. Askeladden koncept X-bow heter nyheten, som kommer att presenteras närmare under vintern, uppger Båtmagasinet i Norge.

Den nya Askeladden C62 X-bow är byggd på samma skrov som används till Askeladden C62 X-over. Skillnaden är att den har fått ett nytt däck i bowriderstil. Det är en lösning som kom för rätt många år sedan i USA och som de flesta skandinaviska båttillverkare har tagit efter och vidareutvecklat på sitt sätt. I kombination med de fina skrov som många av våra båttillverkare har blir detta ofta en lyckad lösning.

– Övernattning betyder mindre för dem som använder bowriderbåtar, men den stora uteplatsen på C62 X-bow med kapell bakom vindrutan ger ändå möjlighet för övernattning även om det inte sker i en separat kabin, säger Henrik Askvik på Askeladden till den norska tidningen Båtmagasinets nätupplaga.

Premiärvisningen för den nya Askeladden C62 X-bow sker på Oslos flytande båtmässa, som hålls första helgen i september. En mässa som har vuxit till att bli Europas största flytande båtmässa.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6,10 meter
Bredd: 2,33 meter
Vikt: 1 100 kg
CE-klass: C
Motor: 115–150hk
Pris: från 390 000 NOK

Mer info: www.askeladden.no

För första gången har syresituationen i hela Östersjöns kustområde kartlagts. Ett internationellt forskarlag rapporterar att syrehalterna i kustnära vatten i Östersjön har minskat, vilket leder till fler och större områden med syrebrist och bottendöd.

Daniel Conley tillsammans med andra forskare undersökt syrgashalten i kustnära områden i alla länder runt Östersjön. Studien har publicerats i det senaste numret av tidskriften Environmental Science & Technology och visar att utbredningen av bottnar med syrebrist är större än någonsin. Dessutom visar de att antalet platser med syrebrist har ökat över tid. Huvudfinansiär av studien är stiftelsen Baltic Sea 2020.

”Vi har vetat att de djupare områdena av Östersjön lider av syrebrist, men var förvånade över att finna samma dystra resultat i så många områden längs med kusten” säger Dr. Daniel Conley. ”Bristen på syre leder till att bottenlevande organismer dör och påverkar dessutom det kustnära områdets funktion som yngelkammare för fisk negativt.”

Tillräckligt med syrgas i bottenvattnet är nödvändigt för ett välfungerande friskt ekosystem med färre algblomningar. Att områdena med syrebrist har ökat tillskriver forskare de ökade mängderna näringsämnen från gödningsmedel, stora djurfarmar, förbränning av fossila bränslen och utflöde från kommunala reningsverk.

”Politiker runt Östersjön måste omedelbart genomföra de nationella neddragningar av näringsstillflödena som man har kommit överens om i Helsingforskonventionens Aktionsplan för Östersjön. Om åtgärderna skjuts upp kommer situationen i Östersjön att förvärras ytterligare” tillägger han.

”Resultaten från studien visar på hur viktigt det är att fortsätta arbeta för ett minskat läckage av näringsämnen från land. Vi satsar just nu på att förbättra hanteringen av gödsel från stora djurgårdar så att de i framtiden inte läcker näring i samma höga grad som idag”, säger Conrad Stralka verksamhetschef Baltic Sea 2020.

Med Venedig som förebild ökar nu Taxi Stockholm sitt utbud ytterligare genom att, på försök, starta en helt ny båttaxitjänst. Båtarna, med hemmahamn i centrala Stockholm, ska vara en del av den övriga kollektivtrafiken och transportera kunderna till olika platser i staden och den omgivande skärgården.

Under hösten är det möjligt att transportera sig tillsammans med Taxi Stockholm också till sjöss. Tack vare ett samarbete med sjötransportföretagen Gustafs Taxibåtar & Charter och AweCon Båttjänst startas en helt ny båttaxiverksamhet på vattnet kring Stockholm. Detta för att öka tillgänglighet och service gentemot kunderna.

– Vi arbetar intensivt med att fördubbla det kollektiva resandet och vi tror att det finns en oerhörd potential i att nyttja Stockholm som sjöstad. Vi är ju ändå Nordens Venedig så en svensk version av deras båttrafik är naturligtvis en föregångare. Även om starten sker i liten omfattning är det med den fasta övertygelsen att under de kommande åren göra sjötrafiken till ett lika självklart resealternativ som biltransport, säger Taxi Stockholms miljö- och affärsutvecklingschef Gunnar Welander.

Initiativet att starta båttaxiverksamhet har tagits tillsammans med Gustafs Taxibåtar & Charter och AweCon Båttjänst. Båda är pålitliga och servicemedvetna partners som har god vana av kollektivtrafiken i Stockholm.

– Det känns mycket inspirerande att få vara en del av detta. I takt med att Stockholm växer behöver fler invånare olika sätt att transportera sig. Genom att ta tillvara på närheten till vattnet kan vi förhoppningsvis bidra till att forma framtidens kollektivtrafik, säger Gustaf Carlsén på Gustafs Taxibåtar & Charter.

Taxibåtarna finns belägna på Strandvägen i centrala Stockholm och beställs via Taxi Stockholms bokningsväxel: 08-15 00 00.

Info: www.taxistockholm.se

Regeringen har förordnat Björn Risinger till generaldirektör för den nya Havs- och vattenmyndigheten, HaV från 1 juli. Invigning av myndigheten, som har sitt huvudkontor i Göteborg, hölls 29 juni.

– Havsmiljön är ett prioriterat område för regeringen. Den nya myndigheten kommer att ha ett samlat ansvar för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag och hav. Sveriges arbete för renare hav och vatten kommer därmed att stärkas, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Björn Risinger har utrett och förberett myndighetens arbete och det är mycket positivt att hans långa och breda erfarenhet av miljö- och naturresursarbete samt av offentlig förvaltning nu kommer till användning när han ska leda den nya myndigheten, säger Andreas Carlgren.

Björn Risinger var fram till 1 september 2010 Länsöverdirektör vid Länsstyrelsen i Skåne län och har tidigare under åtta år varit direktör och chef för Naturvårdsverkets naturresursavdelning. Under perioden 1995-1999 var han Miljövårdsdirektör och senare Miljö- och planeringsdirektör vid Länsstyrelsen i Stockholms län.

Bildtext:
Den 29 juni invigdes Havs- och vattenmyndigheten av miljöminister Andreas Carlgren och myndighetens generaldirektör Björn Risinger på Ostindiefararen Götheborg. Foto: Maja Kristin Nylander/HaV.

Jönköpings kommun och Trafikverkets färjerederi är överens om ett samarbete kring trafikeringen av färjeleden Gränna–Visingsö. Nu utvecklar Färjerederiet trafiken genom att beställa en helt ny passagerar- och bilfärja.

Färjerederiet kommer att ansvara för driften av verksamheten på leden, och avtalet om trafikeringen på Visingsöleden gäller från och med att den nya färjan levereras.

Den nya färjan tar 34 bilar och totalt 397 passagerare, på tre däck. Fartyget blir knappt 60 meter långt och har en maxhastighet på 13 knop.

– Anbudstiden löper ut i november och byggtiden efter order är uppemot två år, säger Alf Nilsson, teknisk chef i Färjerederiet.

Visingsöleden ska trafikeras med en timmes intervall under vintertid och med 40 minuter sommartid. När Färjerederiet tar över driften av verksamheten tar man över arbetsgivaransvaret för dem som idag arbetar på leden. Trafiken finansieras dels med biljettintäkter och dels med stöd av statsbidrag via Trafikverket.

Parallellt med bygget av den nya färjan kommer nybyggnation av färjelägen att genomföras.

Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi. Årligen genomförs 21 miljoner personresor och 11 miljoner fordonstransporter på vägfärjor. Färjeleden Gränna–Visingsö blir Färjerederiets fyrtionde färjeled.

För några dagar sedan seglades RC44 Sweden Cup i Marstrand. Vi har fått de här underbara bilderna av seglingsfotografen Oskar Kihlborg och kan inte låta bli att publicera dem. Titta och njut!

Favorittippade Team Aqua med skepparen och ägaren Chris Bake tog hem segern i RC44 Sweden Cup i Marstrand. Tillsammans med taktikern Cameron Appleton och hans besättning vann han både matchracing och bankappseglingarna.

Tvåa var svenskbåten Ceeref, seglad av slovenen Igor Lah, med göteborgsseglarna Magnus Mango Augustsson och Hans Larsson i besättningen. America’s Cup-utmanaren Torbjörn Törnqvist på Artemis slutade på åttonde plats totalt.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.kihlborg.se

Svenskt Båtcenter, som bland annat säljer Princess motorbåtar, har nu slagit upp dörrarna till sin nya marina i Kornhall vid Kungälv, norr om Göteborg. Där finns visningshall, nya fina kontor och brygga utanför dörren.

Nya Svensk Båtcenter är tillsammans med Princess yachts Danmark, en del av den Norska koncernen Nye Norsk Båtcenter AS med huvudkontor i Bergen.

– Vårt fokus kommer att vara försäljning av nya och begagnade Princess båtar. Huvudägare är Arne Hövik från Bergen som en gång startade Princess försäljningen i dessa respektive länder och som nu åter gått in och satsar hårt på en gemensamma framtid i de nordiska länderna, säger Stefan Hellman, VD för Svenskt Båtcenter.

Svensk Båtcenter AB har nu varit etablerad ett antal år på den Svenska västkusten och etablerat sig ordentligt på den internationella Princess kartan.

Kornhall ligger väster om Kungälv vid stranden av Nordre Älv alldeles intill färjan mellan Hisingen och fastlandet på den norra sidan. I marinan finns även bl a Gillholms Marina som representerar flera olika motorbåtsfabrikat vilket skapar en fantastisk miljö för alla motorbåtsälskare.

– Vi kan idag erbjuda såväl vinterförvaring som service och reparationer. Vi kan lyfta båtar upp till 50 ton med egen travellift. Därmed kan vi erbjuda allt vad en båtägare kan önska, en helhet från skräddarsydd specifikation, försäljning och leverans till löpande service support. Vi finns till hands för ett tryggt och bekvämt båtägande hela vägen.

Info: www.batcenter.se

www.facebook.com/SvenskBatcenter.

Diva 35 segrade i ett riktigt getingbo, klass 3, med en marginal på över fyra minuter. Klassen bestod av båtar med ett SRS tal från 1,28 till 1,34 och här fanns båtar som J 109, ett gäng First 35, X 35, T 34, HP 1030, Elan 350 samt nyblivna europamästarna i havskappsegling på Feelgood. Totalt kom Diva 35 sexa vilket får anses som väl godkänt.

På totallistan sticker 1:an och 2:an i startgrupp 2 tillsammans med Divan ut som de enda båtarna med höga SRS-tal som placerat sig väl. Noterbart är även att Divan hade den elfte snabbaste tiden av samtliga 410 deltagande båtar och var snabbare än många båtar i den större klassen.

Extra rolig är segern för Diva 35 eftersom båten seglades av en besättning som var till hälften från Estland och hälften från Sverige. Till hjälp att hitta runt Tjörn hade båten Bo Erlandsson och tur var nog det, besättningen hade aldrig seglat ihop innan och endast en person hade överhuvudtaget seglat Tjörn Runt tidigare, båtens ägare Jan Hird som kom sexa 2010 i samma båt, med en annan besättning.

Segern för Diva 35 visar att en båt med en inredning för maximal komfort och i klassiskt mahogny-utförande kan hävda sig väl mot racingbåtar med betydligt mer spartansk inredning.

– Målet med en Diva är alltid enkel hantering och bra fart kombinerat med genomtänkta inredningar för bästa komfort ombord. En Diva skall vara en båt där en familj kan leva komfortabelt under semester, inte bara kunna användas på helgerna för racing. Därför är det extra roligt att båten presterar så bra även på kappsegling, även om de flesta av Diva-ägarna inte kappseglar aktivt, säger Bernt Lindquist, Divas konstruktör.

Båtens ägare Jan Hird hade veckan innan Tjörn runt varit ute med båten på semester i tre veckor.

– Årets Tjörn Runt var en fantastisk segling. Underbart väder och bra vind. Vi hade förhållanden som passade båten med kryss och mycket vind och en otrolig taktiker/ navigatör i Bo Erlandsson. Vi kanske skulle gjort ett par saker annorlunda om vi fick segla om racet men på det stora hela är jag mer än nöjd, säger Jan.

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Nils J 23:38:09 2011-09-08

Häftig bild. Ser kul ut !

De holländska superyachtvarven bygger stora yachter i full fart, trots att vi vanliga dödliga upplever ännu en ekonomisk turbulens. Den senaste yachten som har sjösatts är denna F45 superyacht Helix, som sjösattes hos Feadship Royal Van Lent i förra veckan. Den är på 44,65 m.

Feadship F45 är den första i en serie yachter med ett nytt tema med nautisk interiör. Moderna fabrikat och designidéer ska där blandas med väggar täckta med mahogny och andra noga utvalda material.

För designen svarar De Voogt Naval Architects och Sinot Yacht Design. Helix sägs vara en extremt sofistikerad superyacht vad gäller layout, finish och teknologi. Efter fullgjorda sjötester ska hon kryssa i Medelhavet och hon kommer att premiärvisas vid Monaco Yacht Show 21-24 september.

Tekniska specifikationer
Byggare: Feadship – Royal Van Lent
Typ: Twin screw motor yacht, stålskrov och överbyggnad i aluminum
Längd ö a: 44.65m 146’6”
Bredd ö a: 9.20m 30’2”
Djupgående (fullastad): 2.70m 8’10”
Bränsletankar: 40,450 liter 10,650 US Gallons
Vattentankar: 10,000 liter 2,600 US Gallons
Design: Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exteriör design: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interiördesign: Sinot Design Associates
Framdrift/motorer
Huvudmaskiner: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 hk
Generatorer: 2x Caterpillar C9
Stabilisatorer: VTNaiad Marine zero-speed stabilizers
Max fart: 14.5 knop
Räckvidd: Transatlantic
Besättning: 8 man

Det framgångsrika framdrivningssystemet Volvo Penta IPS, som tidigare enbart har funnits för planande båtar, blir nu tillgängligt också för cruising-yachter och andra halvplanande båttyper. Volvo Penta har vidareutvecklat sex dieselmodeller för att passa båtar med en toppfart på 20-30 knop.

Cruising-yachter och andra halvplanande båtar kan nu få tillgång till fördelarna med Volvo Penta IPS, inklusive alla de smarta funktionerna som joystick för tilläggningar och Dynamic Positioning System. Dieselmodellerna från IPS350 till IPS800 finns nu med propellerserier speciellt utvecklade för halvplanande skrov.

Den mycket höga komforten hos Volvo Penta IPS med lågt ljud och minimala vibrationer blir extra viktig ombord på halvplanande båtar, som inte sällan körs långa sträckor.

En annan mycket viktig komfortegenskap är att avgaserna leds genom drivenheten, ut i propellerströmmen och förs långt bakom båten. Med traditionella motorinstallationer riskerar halvplanande båtar, ofta med relativt höga överbyggnader och begränsad fart, att få ett stort baksug med lukt och obehaglig miljö på akterdäcket. Detta problem elimineras helt med Volvo Penta IPS.

Volvo Penta IPS har kompakta yttermått och installeras dessutom längst akterut i skrovet. Jämfört med traditionella raka axelinstallationer ger detta större innerutrymme med helt nya designmöjligheter för båtbyggaren. Volvo Penta IPS ger också enkel och pålitlig installation, eftersom det är ett komplett system från manöverplats till propellrar.

Motorprogram
Modell Effekt, hk Motor
IPS350 260 D4
IPS400 300 D4
IPS450 330 D6
IPS500 370 D6
IPS600 435 D6
IPS800 600 D11

Europeiska kommissionen meddelade 26 juli att kreosot tas upp på bilaga 1 till det europeiska biociddirektivet (direktiv 98/8/EG). Det betyder att ämnet får användas i EU i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013. Beslutet har betydelse bland för de båtklubbar som har kreosotimpregnerade stolpar vid sina brygganläggningar.

De senaste åren har kreosot utvärderats av Sverige och Kemikalieinspektionen (KemI) inom ramen för granskningsprogrammet i EU. Den svenska utvärderingen ligger till grund för förslaget att ta upp kreosot på bilaga 1 vilket betyder att ämnet får ingå i godkända produkter i EU.

I juli 2011 lämnade Europeiska kommissionen beskedet att kreosot kommer att tas upp på bilaga 1 och därmed bli möjligt att använda i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013.

Kreosot används idag främst för impregnering av järnvägssliprar, el- och telefonstolpar. Det är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser med hälsofarliga egenskaper. Kreosot får bara användas av yrkesmän med utbildning och trä impregnerat med kreosot får inte användas på lekplatser, i leksaker, i odlingsbehållare eller i konstruktioner där virket ofta kommer i kontakt med huden. Bekämpningsmedel som innehåller kreosot måste godkännas av KemI för att få användas i Sverige.

KemI:s bedömning är att viss användning av kreosot kan anses vara acceptabel under förutsättning att de särskilda bestämmelser som anges i beslutet tillämpas. Förslaget innehåller särskilda bestämmelser, till exempel om hur trä som är behandlat med kreosot får lagras och användas.

Vid årets svenska mästerskap i vindsurfing i Kona One-klassen segrade Björn Holm från arrangerande Kungliga Svenska Segelsällskapet före Joachim Larsson och Björn Jareblad, som båda är från Motala Segelsällskap.

Seglingarna genomfördes på Baggensfjärden utanför Saltsjöbaden, i växlande väderlek, från kraftigt regn under lördagen till sol och lätta vindar under söndagen. Den tidigare olympiern Björn Holm visade att han bemästrade de skiftande förhållandena väl med en imponerande resultatserie efter fem seglingar: 2-1-2-(6)-1.

– Jag är väldigt nöjd och stolt över SM-tecknet. Men det har också varit ett otroligt kul SM, trots de svaga vindarna, med seglare i alla åldrar. Det finns en härlig kamratskap i klassen och det värmer att se alla ungdomar som visar en sådan entusiasm inför sin segling alldeles oberoende av väderlek, säger Björn Holm.

På silverplats kom rutinerade Joachim Larsson från Motala Segelsällskap som också bärgade bronset vid världsmästerskapen i Kona-klassen tidigare i augusti i år. Bronset vanns av Björn Jareblad vars medalj var hans första i mästerskapssammanhang.

För samtliga resultat:
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-2011/SM-veckan/Resultat-Kona/

Bilder:
• Björn Holm – guld
• Joachim Larsson – silver
• Björn Jareblad – brons

Om Kona One-klassen
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar. Storleken bestäms av vikt, allt för att ge så rättvisa och lika förutsättningar som möjligt.

Ryds Båtindustri, som är en del av Nimbus Group, väljer Svedea Båtförsäkring som partner för sin nya märkesförsäkring. Försäkringen innehåller förutom standardmomenten också bland annat assistans och stilleståndsförsäkring. Ryds Båtindustri AB är en av Nordens största båttillverkare och marknadsledare i segmentet mindre fritidsbåtar.

Ryds modellprogram omfattar ett 20-tal modeller, allt från öppna roddbåtar till 23 fots Day Cruisers. Ryds ingår tillsammans med Nimbus, Storebro och Paragon i Nimbuskoncernen.

Rydsförsäkringen lanserades 2006 och har tilltalat många ägare av Rydsbåtar som en prisvärd båtförsäkring. I syfte att tillföra ytterligare mervärden för sina kunder har Ryds under 2011 genomfört en upphandlingsprocess och bestämt sig för att byta försäkringsleverantör till Svedea Båtförsäkring.

– Avtalet med Ryds är naturligtvis en viktig affär för oss. Att Ryds, som är ett av marknadens starkaste varumärken väljer oss som partner är en stor framgång och ytterligare ett bevis för att vi är på rätt väg, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring.

Den nya Rydsförsäkringen är en skräddarsydd märkesförsäkring som gäller i sjön året runt och innehåller förutom standardmomentet i båtförsäkringen också bland annat assistans och en stilleståndsförsäkring som innebär att kunden slipper sin självrisk om inte båten är reparerad efter 20 dagar.

– Vi ställde marknadens mest intressanta alternativ mot varandra och blev ganska snabbt övertygade om att det är Svedea som är framtiden. En viktig orsak till att valet föll på Svedea var deras professionella och snabba agerande och att de är tydliga och trovärdiga i sitt kundlöfte att anstränga sig mer, kommenterar Ryds VD Tom Kühne.

Båtföräkringsbolaget Atlantica presenterar en ny app för mobiltelefoner, där de bjuder på sina ankringstips. – Det finns många fantastiska ställen att besöka kring vår långa kust. Här är några som du kan välja mellan när du vill söka nya hamnar för din nästa båttur, säger Kristina Norman, marknadschef på Atlantica.

– Du kan ladda ned dem både från AppStore eller på Android Market och du söker på ankringstips fortsätter hon.

Det finns i dagsläget 100 st ankringstips runt hela Sveriges kust och du kan ladda upp dina egna bilder och både kommentera din bild och eller själva Ankringstipset.

På varje Ankringstips kan du välja om du vill läsa texten eller om du hellre vill få den uppläst. Texterna innehåller lite historia, anekdoter, tips på vad man kan göra, på vissa ställen finns det grund man skall undvika eller kanske tips på en bra vik att ligga i.

– Vi hoppas att våra Ankringstips i mobilen skall göra att båtägarna får lite ny information om de ställen de brukar besöka och också hitta till nya smultronställen.
I förlängningen hoppas vi också att det skall gå att lägga till och dela med sig av sina egna ankringstips säger Lars Torgersson, Sverigechef för Atlantica.

– Vi vet att vi är ute lite sent på säsongen men hoppas på en lång, varm och skön höst med många uppladdade bilder och många textkommentarer, och vi har redan bestämt att det skall komma fler Appar från Atlantica, säger Kristina.

Info: www.atlantica.se

Berntsson SailingTeam gjorde ett kort avbrott från Matchracing seglingen och seglade Tjörn Runt med båten Edin Progressiva. Det är ett traditionsenligt deltagande av teamet som iår genomfördes för nionde gången.

Målet var att återigen vara första båt runt Tjörn, men teamet hoppades givetvis på att kunna få en bra placering om räknad tid efter handikap.

– Vi har ett oerhört högt mätetal (SRS) ,säger Johnie. När vi har räknat tidigare år på vad som krävs för att vinna kommer vi framtill att båten måste uppnå farter som ligger över den teoretiska maxfarten. Vi hoppas därför att vi får frisk vindistarten och att vinden där ut när vi har gått imål. Det är tyvärr vår ända chans att vinna. Avslutar Johnie.

Med ombord var bland andra Lasse Kronér, två tidigare Tjörn Runt vinnare Oscar Angervall och Anders Dahlsjö, samt Tommy Witedal som är den som ser till att teamet träffas år efter år och seglar tillsammans.

Jaktgudinnan Artemis vaktade över America’s Cup-utmanaren Torbjörn Törnqvist på lördagen. Han kom till start, jagade täten och klättrade från nionde till femte plats i RC44 Sweden Cup i Marstrand sedan han missat sista racet igår efter kollisionen med Peninsula Petroleum. Artemis-båten i kolfiber kunde inte lagas, men Team KSSS erbjöd den båt de seglat så att Artemis kunde fortsätta tävla idag.

– Vi är ju väldigt glada över att ha kommit till start och få segla vidare, och det kunde ha gått mycket sämre än en sjunde och en sjätteplats idag, sa en glad Torbjörn Törnqvist.

Det dröjde till klockan tre innan lördagens tävlingar kunde starta, en hård västanvind på 15 m/s med höga vågor hindrade starten. Då var alla besättningarna så ivriga att de tjuvstartade två gånger innan den femte bankappseglingen kom iväg.

Artemis seglade upp sig från åttonde position till en tredje plats i fältet efter ett lika genialt slag som KSSS gjorde med samma båt igår, till vänster i banan där vinden var starkare. Den positionen höll Artemis nästan ända in i mål, men i trängseln med konkurrenten Ceeref, där svensken Magnus Mango Augustsson seglar, för att få bästa väg över mållinjen fick Ceeref bättre fart och Artemis ramlade ner till en sjunde plats.

– Vi seglade väldigt bra och hade bra taktik, men det känns att den här båten saknar lite fart, speciellt på kryssen, tyckte Torbjörn Törnqvist som fick ta över den äldre båt som han lånat ut till Team KSSS för att delta i RC44 Sweden Cup.

Peninsula Petroleum, som var inblandad i kollisionen med Artemis igår, vann det femte reacet före Aqua. I andra racet för dagen, och tävlingens sjätte, gör Artemis en riktigt bra start och går direkt upp till fjärde plats, men den mojnande vinden gör det omöjligt att få fart för att passera Aleph och Aqua, som kniper platserna framför Artemis, som blir sexa och America’s Cup-försvararen Oracle, med miljardären Larry Ellison som rorsman. Racet vinns av No way back, som tar en överlägsen sege med 500 meter efter en kanonstart.

– Vi är nöjda med att ha klättrat upp till femte plats och i morgon satsar vi ännu högre, sa Artemis ägare och rorsman Torbjörn Törnqvist.

Ställning RC44 Sweden Cup Dag 4, lördag
1. Team Aqua, Cameron Appleton- Storbritannien 31
2. Ceeref, Igor Lah- Slovenien 35
3. Aleph, Mathieu Richard – Frankrike 35
4. No Way Back, Pieter Heerema- Holland 36
5. Artemis, Torbjörn Törnqvist – Sverige 42
6. Oracle Racing, Larry Ellison- USA 44
7. Synergy, Valentin Zavadnikov – Ryssland 45
8. Islas Canarias Puerto Calero, Jose Ponce – Spanien 46
9. Penninsula Petroleum, Inaki Castaner- Storbritannien 50
10. Nika, Vladimir Prosikhin- Ryssland 50
11. Katusha, Paul Kayard- Ryssland 50
12. Ironbound, Peter Evans, USA 53
13. AEZ, Christian Binder, Österike 62
14. MAG Racing, Piotr Przybylski, Polen 71
15. KSSS, Magnus Woxen/Olle Johansson, Sverige
16. RUS – 7, Sergei Shevtsov, Ryssland 89

Foto: Dan Ljungsvik.
Info: www.rc44.com

Den 48:e upplagan av Tjörn Runt genomförddes på lördagen. 428 seglare var anmälda, 403 registrerade sig och 340 korsade mållinjen. Förhållandena under lördagens kappsegling blev på utsidan av Tjörn en utmaning för många av seglarna. Dels var vinden mycket frisk men framför allt var vågorna bitvis mycket höga. Trots den hårda vinden var det relativt få seglare som valde att inte starta eller bröt sin seglats.

Bengt Falkenberg såg länge ut att vara totalsegraren. Men när resultaten från den näst sista startgruppen dök upp framkom att 2009 års vinnare Arne Goksöyr stod som totalsegrare med 35 sekunders marginal.

– Det var länge osäkert vem som faktiskt var den slutlige totalsegraren, säger Anders Thorén som är tävlingsledare för Tjörn Runt. Eftersom Arne Goksöyr var efteranmäld fanns han inte med i startlistorna och det kom ett ifrågasättande om hans anmälan var korrekt. Men vi vill förtydliga att anmälan kom in i tid men vi i tävlingsledningen borde ha lagt in den direkt i deltagarlistan, tillägger Anders.

Vinnarna i de olika startgrupperna 2011 blev:

Startgrupp 1 – Per Kürcman, Corsair Sprinnt 750, SSSÖ
Startgrupp 2 – Bengt Falkenberg, First 40, GKSS
Startgrupp 3 – Jan Hird, Diva 35, SBS
Startgrupp 4 – Magnus Lundberg, Dynamic 35, STSS
Startgrupp 5 – Johan Davidsson, Smaragd, LDSS
Startgrupp 6 – Hans Caspersson, Omega 30, GKSS
Startgrupp 7 – Peter Szamer, Kustkryssare, SSVÄ
Startgrupp 8 – Mats Johansson, Starbåt, GKSS
Startgrupp 9 – Lars Idmyr, Express, GKSS
Startgrupp 10 – Johan Söderberg, Cumulus, BKSS
Startgrupp 11 – Michel Collberg, H-båt, MSK
Startgrupp 12 – Fredrik Hansson, IF, BKSS
Startgrupp 13 – Arne Goksöyr, K-32, SSF
Startgrupp 14 – Tristram Woolston, Nicholson 32 MkX, Banif Sailing

De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglade om egna klasspriser blev Express, H-båt och IF.

Mer information och resultat finns på www.stss.se.

Prisutdelningen hålls söndagen den 28 augusti kl. 17:00 på Stenungsbaden Yacht Club.