nyhetstest

Sommaren är äntligen här och semestern närmar sig. Viktigt att komma ihåg är att den nya sjölagen och alkoholutandningslagen innebär att det numera finns en övre gräns på 0,2 promille som gäller såväl på vägen som på sjön. En alkotestare är en lika viktig livräddare på både bil- och båtsemestern.

Pressrelease från Dräger:

Det finns mängder av olika alkotestare på marknaden till olika pris och kvalitet. Att tillförlitligt mäta alkoholhalt i utandningsluft är en komplicerad metod som kräver avancerade instrument. Den som vill ha en kvalitetsmässig och säker alkotestare måste vara beredd att betala för det. Det är samtidigt bättre att redan från början lägga mer pengar på inköpet än att lägga några pengar alls på utrustning som inte visar sig hålla måttet.

För att underlätta för dig som funderar på att köpa en alkotestare så har vi sammanställt fem viktiga frågor och svar kring alkotestare.

Finns det dokumentation från leverantören som visar att utrustningen verkligen fungerar?

– Att mäta alkohol i den koncentration där svensk lagstiftning har sin gräns är svårare än vad många leverantörer vill medge. Uttryck som ”Testad av SP…” på förpackningen är inte tillräckligt. Begär testprotokoll.

Går utrustningen att kalibrera?

– All utrustning som mäter gas, det vill säga även alkohol i utandningsluft, måste kalibreras med jämna mellanrum för att resultatet ska vara tillförlitligt.

Vilken typ av sensor är alkotestaren utrustad med?

– Elektrokemiska sensorer är det bästa alternativet. Det förekommer dock stora kvalitetsskillnader. Bortse helt från sensorer av halvledartyp, de håller inte tillräcklig kvalitet för att ge pålitliga mätresultat.

Är munstycket utbytbart? Finns det munstycken att köpa till?

– Av hygieniska skäl är det bra att kunna byta ut munstycket och att kunna köpa till nya om de tar slut.

Var kritisk mot reklambudskapen!

– Det finns alkotestare som felaktigt marknadsförs med begreppet: ”Samma som polisen använder”. Den svenska polisen använder enbart alkotestare/sållningsinstrument från Dräger.

Info: www.kgk.se

Nu är det återigen dags för ett av sommarens allra charmigaste evenemang. Det handlar såklart om Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona. En heldag för alla som älskar klassiska båtar och ett av sommarens verkliga topparrangemang för alla som gillar gamla båtar och bilar – i rätt miljö dessutom.

På programmet står bland annat besök av två flotta Petterssonbåtar, K-märkning, fokus på det anrika Saxemaravarvet, mängder med tävlande veteraner, mat, musik och marknad – så kan man sammanfatta årets veteranbåtsdag utanför Marinmuseum nu på söndag.

I år får evenemanget dessutom besök av Dennis Gage, känd amerikansk motorfantast och TV-profil. Dennis Gage är på plats för att göra ett par halvtimmesprogram i den populära serien ”My Classic Car” som bland annat sänds på Speed Channel.

Info: www.marinmuseum.se

Bara några dagar innan startskottet för Stena Match Cup Sweden 2011 har ett par svenska elitseglare visat stark vinnarinstinkt, och det finns riktigt goda chanser att pokalen sätts i svenska händer i år. Johnie Berntsson (bilden), Björn Hansen, Mattias Rahm, Anna Kjellberg och Caroline Sylvan är de fem svenska seglare som deltar i årets regatta.

Både Björn och Mattias har tagit hem segern tidigare och Anna Kjellberg har placerat sig på andra plats två gånger. På måndag börjar matchracingduellerna på vattnet utanför Marstrand framför hundratusen nyfikna åskådare.

Björn Hansen, som var förste svenske segrare i Marstrand 2007, vann nyligen World Match Racing Tours deltävling (WMRT) i Korea med sitt nykomponerade Mekonomen Sailing Team och ser ut som en stark segerkandidat för årets tävling. För närvarande ligger han på åttonde plats på Touren och klättrar stadigt i den hårda konkurrensen.

En annan svensk elitseglare är Johnie Berntsson som satsar allt på seglingen i år. Efter en stark prestation på WMRT förra säsongen fick han i år ett Tourkort, som enda svensk. Halvvägs genom Touren har han tagit sig till tionde plats och med ett väl förberett, nysatsande team ser han fram emot Match Cupen.

– Vi har aldrig tidigare haft bättre förutsättningar inför Match Cup Sweden. Vårt Tourkort har medfört att vi fått mycket mer tävlingstid än tidigare år så här långt in i säsongen, vilket vi fick utdelning för i och med fjärdeplatsen i Portugal Match Cup i söndags, säger Johnie Berntsson.

Den tredje svensken bland herrarna är hemmaseglaren Mattias Rahm som även han vunnit pokalen i Marstrand, 2008. Efter att ha visat en otrolig tävlingsanda i GKSS Spring Cup i maj kan Mattias skrälla till ordentligt i årets Match Cup.

Ny konkurrens för damerna
Damklassen seglas sedan ifjol i den olympiska båten Elliott 6m, vilket har attraherat dameliten från hela världen till Marstrand med tanke på nästa års OS. Det svenska OS-hoppet Anna Kjellberg, som seglar för arrangören GKSS, har två andraplaceringar i bagaget från Marstrand.

– Efter att ha kommit tvåa ett par gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Det femte svenska hoppet i Stena Match Cup Sweden 2011 är unga stjärnskottet Caroline Sylvan, som tilldelats ett wildcard av organisatören. Under hård träning med Keith Swinton har hon visat stora framsteg under våren och kan bli en tuff utmaning för damerna.

Med högljudd support från publiken på klipporna på Marstrand finns alltså stora möjligheter till svenskt jubel på Marstrand 4 – 10/7 2011.

Följ tävlingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Bara några dagar innan startskottet för Stena Match Cup Sweden 2011 har ett par svenska elitseglare visat stark vinnarinstinkt, och det finns riktigt goda chanser att pokalen sätts i svenska händer i år. Johnie Berntsson (bilden), Björn Hansen, Mattias Rahm, Anna Kjellberg och Caroline Sylvan är de fem svenska seglare som deltar i årets regatta.

Både Björn och Mattias har tagit hem segern tidigare och Anna Kjellberg har placerat sig på andra plats två gånger. På måndag börjar matchracingduellerna på vattnet utanför Marstrand framför hundratusen nyfikna åskådare.

Björn Hansen, som var förste svenske segrare i Marstrand 2007, vann nyligen World Match Racing Tours deltävling (WMRT) i Korea med sitt nykomponerade Mekonomen Sailing Team och ser ut som en stark segerkandidat för årets tävling. För närvarande ligger han på åttonde plats på Touren och klättrar stadigt i den hårda konkurrensen.

En annan svensk elitseglare är Johnie Berntsson som satsar allt på seglingen i år. Efter en stark prestation på WMRT förra säsongen fick han i år ett Tourkort, som enda svensk. Halvvägs genom Touren har han tagit sig till tionde plats och med ett väl förberett, nysatsande team ser han fram emot Match Cupen.

– Vi har aldrig tidigare haft bättre förutsättningar inför Match Cup Sweden. Vårt Tourkort har medfört att vi fått mycket mer tävlingstid än tidigare år så här långt in i säsongen, vilket vi fick utdelning för i och med fjärdeplatsen i Portugal Match Cup i söndags, säger Johnie Berntsson.

Den tredje svensken bland herrarna är hemmaseglaren Mattias Rahm som även han vunnit pokalen i Marstrand, 2008. Efter att ha visat en otrolig tävlingsanda i GKSS Spring Cup i maj kan Mattias skrälla till ordentligt i årets Match Cup.

Ny konkurrens för damerna
Damklassen seglas sedan ifjol i den olympiska båten Elliott 6m, vilket har attraherat dameliten från hela världen till Marstrand med tanke på nästa års OS. Det svenska OS-hoppet Anna Kjellberg, som seglar för arrangören GKSS, har två andraplaceringar i bagaget från Marstrand.

– Efter att ha kommit tvåa ett par gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Det femte svenska hoppet i Stena Match Cup Sweden 2011 är unga stjärnskottet Caroline Sylvan, som tilldelats ett wildcard av organisatören. Under hård träning med Keith Swinton har hon visat stora framsteg under våren och kan bli en tuff utmaning för damerna.

Med högljudd support från publiken på klipporna på Marstrand finns alltså stora möjligheter till svenskt jubel på Marstrand 4 – 10/7 2011.

Följ tävlingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

True Heading lanserar en ny unik app med namnet Seapilot för IPAD tillsammans med Stockholmradio.Det unika med Seapilot är att den bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering med AIS-data och S57-sjökortsdata från Sjöfartsverket. För bara några år sedan var det teknologier som var förbehållna yrkessjöfarten, men med Seapilot finns de direkt i din iPad.

– För True Heading är det här en direkt möjlighet att skapa mervärde för våra kunder även efter att vi sålt vår hårdvara i form av AIS lösningar.

– Har du en iPad så har du definitivt nytta av Seapilot. Det är ett bra navigeringshjälpmedel till en väldigt låg kostnad, säger Anders Bergström, vd för True Heading AB.

– Det är faktiskt den första navigeringsappen någonsin med AIS-data. Det innebär bland annat att du kan se båtar och fartyg med AIS-transponder, fortsätter Anders Bergström.

Dessutom presenteras väder i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige. Seapilot visar vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd från valfri väderstation. Information från väderstationen närmast skärmens position på sjökortet visas automatiskt och de andra hämtas genom några klick på skärmen.

Det är True Heading och Stockholmradio som utvecklat Seapilot tillsammans De båda bolagen är experter på AIS, VHF, marin navigation och kommunikation till sjöss, vilket gör att det finns gedigen erfarenhet och kunskap bakom Seapilot.

– Vid lanseringen kommer Seapilot att finnas för iPad. Men vi planerar även Seapilot för andra läsplattor samt mobiltelefoner. Till båtmässan i Göteborg ska Seapilot finnas för Android-plattformar. I den långsiktiga visionen hoppas vi att Seapilot ska utvecklas till att omfatta alla länder i norra Europa, och så småningom även södra Europa inklusive Medelhavet och USA, säger Anders Bergström.

Vilken dag som helst är Seapilot här. Håll utkik i App Store om du inte vill missa öppningspriset 499 kronor. Vi kommer även att meddela på True Heading.se när Seapilot är lanserad.

Info: www.trueheading.se

Kommentarer

Staffan Woxen 22:54:01 2011-07-03

Maila mig när den släpps tack.
Mvh Staffan Woxen

Peter Hemne 18:39:32 2011-07-18

Intresserad av eventuell I-phone variant
/peter

Robert Levin 11:07:13 2011-08-12

Den variant av seailot som nu har släppts är lång ifrån färdig! Varning, köp annat program eller vänta till nästa sommar innan du betalar 469kr för Seapilot!

Joachim Al-kayer 13:09:32 2011-08-24

Håller med föregående talare,
Många skumma skarvar mellan korten? Höjd saknas på många broar, Tid eller telenr saknas på slussar, grund saknas, mm
Men,, i det stora hela ser jag detta som ett mycket bra tänk i grunden,, jag ska ge det lite tid.
men just nu känns det BETA.

Navionic saknar ju sportleden på sina kort, gäller min Raymarine plotter i alla fall, Villket är synd.

Båtlivs redaktion 16:33:10 2011-08-24

Nytt pressmeddelande från TrueHeading 24 augusti:

True Heading: Nu syns alla båtar med AIS-transponder i Seapilot
Äntligen! Nu syns alla båtar och fartyg som har AIS-transponder med namn och MMSI-nummer i navigationsappen Seapilot. Det är en efterlängtad nyhet för alla som använder Seapilot och något som gör appen ännu mer användbar och tydlig. Tack vare tätt samarbete med Sjöfartsverket har Seapilot AB kunnat ta fram en teknisk lösning som gör alla AIS-identiteter synliga, och som samtidigt följer gällande lagar och regler kring AIS-information.
Seapilot vill tacka ägarna till de över 420 fartyg som redan har hunnit ge Seapilot tillstånd att presentera deras AIS-identitet. Nu avslutar vi det omfattande arbetet med att sluta avtal med rederier och privata fartygsägare för att få visa deras identiteter. Det behövs inte längre då Seapilot sedan i måndags automatiskt visar namn och MMSI-nummer för alla båtar med AIS-transponder.
Inom kort kommer en ny uppdatering av Seapilot. Den innehåller bland annat den efterfrågade funktionen Rutter/Waypoints. Uppdateringen innehåller även förbättring av en rad funktioner, till exempel att AIS-målen förses med fart och kursvektorer, att användaren kan bestämma det egna fartygets position på skärmen i "Follow Lock"-funktionen för bättre framförhållning, att namn på alla AIS-väderstationer visas samt en varningsruta som visas när täckning saknas för att få AIS-information. Uppdateringen av Seapilot innehåller också en rad mindre förbättringar och buggfixar.

Sommarsäsongen i Stockholms skärgård går in i sin mest intensiva period. Juli månad står för mer än hälften av skärgårdsföretagens årsomsättning. Med ny ordförande och en styrelse med olika och för Stockholms skärgård viktiga kompetenser, satsar nu Öppen Skärgård mer kraft än någonsin på att stötta skärgårdens näringsliv för ökad lönsamhet – året om.

Styrelseordförande i Öppen Skärgård är Mats Hulth, tidigare bland annat vd för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare och socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm. Mats Hulth har ett mångårigt engagemang i både skärgårds- och besöksnäringsfrågor.

– Det är ett mycket viktigt och spännande uppdrag att jobba för en levande och konkurrenskraftig skärgård. Det finns mycket att göra, men också en stor potential för såväl skärgården och dess aktörer som för Öppen Skärgård som organisation, säger Mats Hulth.

I styrelsen sitter många meriterade ledamöter med olika erfarenheter som är viktiga för att driva arbetet framåt. Vice ordförande är Patrik Mehks från Viamaregruppen. Förre, moderate finansborgarrådet i Stockholms stad, Sture Palmgren, tog plats i våras, liksom Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg. Övriga ledamöter är Gustaf Myrsten, Utö Rederi, Jan Nygren, tidigare bland annat minister och vice vd på Saab AB och Karin Voltaire, Örikets Turistservice, samt som suppleanter Elisabeth Dingertz, Café Sjöstugan, Rune Wikström, Wikströms Fisk, och Ylwa Borg, Solitair.

– Jag är oerhört glad för denna styrelse och dess engagemang. Nu har vi fantastiska förutsättningar att sätta Öppen Skärgård på kartan och göra nytta för våra medlemmar, säger organisationens vd Bisse Alm.

Styrelsen arbetar nu med att dra upp riktlinjerna för de kommande årens arbete.

– Det är hög tid att skärgården får en mer central position i utvecklingen av Stockholm. Både länet och regionen som helhet och Stockholms stad har stor nytta av skärgården som imageskapare och besöksmål. Nu måste skärgården få mer tillbaka och större egen nytta av sina unika värden, avslutar Mats Hulth.

Öppen Skärgård representerar idag 231 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner och verkar för utvecklingen av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. I dag driver Öppen Skärgård en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Info: www.oppenskargard.se

För ett år sedan tog VM-serien i matchracing, World Match Racing Tour (WMRT), ett beslut om en ny väg framåt. Visionen som sattes då är att skapa världens ledande matchracingserie för enskrovsbåtar. Med nya båtmodeller, nya arrangerande städer runt världen och ökad professionalism har flera kliv tagits mot att förverkliga visionen. Nästa vecka når seglingscirkusen Marstrand och Stena Match Cup Sweden, ett evenemang som nu kommuniceras som mall och föregångare till anslutande städer att lära av.

– När Brandspot klev in som medarrangör till GKSS 2007 togs hela evenemanget till en ny nivå, en process som fortfarande pågår varje år. För oss på touren är det viktigt att nya platser som tillkommer fullt ut förstår vikten av att kombinera det som sker både på och vid sidan av vattnet, vilket är precis vad veckan i Marstrand är ett lysande exempel på, säger Jim O’Toole, Managing Director, World Match Racing Tour.

För att lyckas måste evenemangen alltså integrera segling i världsklass med den arrangerande staden, näringslivet, familjeunderhållningen och en seglingsintresserad publik. En viktig målsättning för WMRT är att förse de nuvarande och tillkommande arrangörerna med en välfungerande affärsmodell. Båtarna som seglas i respektive tävling behöver exempelvis utnyttjas året om och inte bara under tävlingsveckan. För att lyckas med det krävs till exempel företagsseglingar, seminarier, föreläsningar och träningstillfällen i båtarna.

WMRT har satt upp målet att ha 15 deltävlingar på touren 2013, en tuff men realistisk målsättning. För att hitta de bäst lämpade platserna ordnades en budgivningsprocess där mer än 65 städer världen över deltog. Idag kvarstår sju städer som lever upp till de höga kraven gällande finansiering, en engagerad stad och viktigast av allt, rätt vindförutsättningar för att kunna erbjuda publiken täta matchracingdueller. Dessa städer har representanter på Stena Match Cup Sweden 2011 för att se, lära och insupa den härliga atmosfären på ön.

– När America’s Cup ändrade format från enskrovs- till flerskrovsbåtar kom vi fram till att vi tror att framtidens matchracing kommer att ske i enskrovsbåtar. Vår vision är att skapa den ledande professionella seglingsserien där världens bästa seglare kan leva på sin sport och utvecklas genom att kontinuerligt segla mot den tuffaste konkurrensen. Vår utveckling det senaste året visar att vi valt rätt väg inför framtiden, avslutar Jim O’Toole.

Följ tävlingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Bilden: Magnus Holmberg med besättning. Foto: Dan Ljungsvik.

640 Maine från båtbyggarföretaget Cantieri Estensi är en ny italiensk motorbåt i trålarmodell för den som söker ett bekvämt och stilfullt båtliv utan stress. Den är byggd för båtägare som vill ut på verklig långcruising och är på 19,8×5,5 m.

Den verkliga utmaningen för Cantieri Estensi med den här modellen var att bygga en båt med hög kvalitet och högg sjövärdighet vid flera olika farter trots att den inte har särskilt kraftfulla motorer.

Resultatet blev den nya modellen 640 Maine, som har en räckvidd på cirka 2 900 Nm vid sex knop och detta med en bränsleförbrukning på fem liter per timme och motor, vilket är väldigt bra för en båt i den här storleksklassen. Toppfarten för båten med halvfulla tankar är 27 knop.

Det innebär att båten passar bra både för kortare turer och för längre färder.

Båten är utrustad med hantverk i högsta klass och byggs enligt kundernas önskemål. Skrovet är designat för att klara även riktigt tuff sjö. Båten har tillräcklig styrka för tuffa förhållanden och är dessutom byggd på ett kompakt sätt.

Salongen har tre stora panoramarutor, som ger en mycket fin utsikt. Båten har plats för minst åtta gäster, som alla får plats i båtens “sea view living room” med utsikt föröver. Ägarens kabin har två stora fönster, dressing room, badrum med stor dusch med mera.

I standardversionen har totalt fyra kabiner och tre badrum plus utrymmen för besättningen. Övre däck har en totalyta på 30 kvadratmeter och är utrustat med bland annat kök, solbäddar och som extra tillbehör en kran för att lyfta ombord diverse småbåtar.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 19,80 m
Bredd: 5,50 m
Deplacement: 32 ton
Bränsletankar: 5 000 liter
Vattentankar: 1 200 liter
Maxfart: 27 knop
Cruisingfart: upp till 22 knop
Personer: 12
CE-klass: A
Motorer:Två stycken 2 FPT C13 – 825 hk
Info: www.cantieriestensi.it

Havsmiljön är ett av regeringens prioriterade miljöområden. Livskraftiga marina ekosystem utgör grunden för nyttjandet av havets resurser. Havet erbjuder upplevelser som segling, dykning och bad, ger oss fisk och skaldjur och utgör viktiga transportleder. I dag invigs Havs- och vattenmyndigheten, HaV, där det svenska havsmiljöarbetet nu samlas i en och samma myndighet, vilket ger ett samlat grepp om arbetet för att rädda haven. På fredag börjar myndigheten sitt arbete. I dagarna överlämnar också havsplaneringsutredningen sitt förslag om kunskapsunderlag för havsplanering.

Havs- och vattenmyndigheten
Den 1 juli 2011 startar den nya Havs- och vattenmyndigheten (HaV) sin verksamhet med säte i Göteborg. Inrättandet av Havs- och vattenmyndigheten är ett viktigt steg i regeringens politik. Myndigheten ska ha ett samlat ansvar för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag och hav. HaV ska var pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken och verka för en hållbar förvaltning av fiskeresurserna. Havs- och vattenmyndigheten ska samordna vatten- och havsmiljöarbetet, bland annat genomföra EU:s ramdirektiv för vatten, EU:s marina direktiv, Helcoms aktionsplan för Östersjön och medverka i genomförandet av EU:s strategi för Östersjöregionen.

www.havochvatten.se (http://www.havochvatten.se)
Webb-TV: Andreas Carlgren om regeringens havsmiljöpolitik (http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/19/jsp/Render.jsp?a=171143&x=xml&filmId=0&popup=true)

Regeringens havspolitik
Genom 2009 års proposition “En sammanhållen svensk havspolitik” presenterades regeringens havspolitik. Den omfattar bland annat kraftfulla åtgärder mot övergödningen, ett statligt bidrag till lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) och en handlingsplan för det internationella arbetet. Därtill föreslogs en myndighet med samlat ansvar för havs- och vattenmiljöfrågor, samma myndighet som nu påbörjar sitt arbete. Andra viktiga delar i propositionen berörde planering av de svenska havsområdena, kunskap och övervakning till stöd för förvaltning samt utveckling av en hållbar fiskesektor, stärkt sjöfartsnäring och utveckling av kust- och skärgårdsbaserade näringar. Regeringen har tydligt uttalat att minst en miljard kronor ska satsas på havsmiljön fram till 2014. Genom skrivelsen “Åtgärder för levande hav” redovisades hur ytterligare åtgärder skulle vidtas.

Prop. 2008/09:170 En sammanhållen svensk havspolitik (http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/122726 ) Skr. 2009/10:213 Åtgärder för levande hav (http://www.sweden.gov.se/sb/d/13177/a/145958)

Samarbete inom Helsingforskommissionen
Om Östersjöns miljö ska kunna räddas måste övergödningen minska betydande i alla länder runt Östersjön. Därför samarbetar östersjöländerna inom något som kallas Helsingforskommissionen, HELCOM. Sverige är just nu ordförande för HELCOM. Arbetet inom HELCOM har bland annat utmynnat i Baltic Sea Action Plan, som antogs 2007. För första gången sattes tak för utsläppen och lades beting ut på varje enskilt land.

Sveriges ordförandeskap i Helcom (http://www.regeringen.se/sb/d/10846/a/147876)
Helcoms aktionsplan för Östersjön (http://www.regeringen.se/sb/d/10846/a/92174)

Svenska insatser mot övergödning
De svenska insatserna för att minska övergödningen innehåller bland annat en förstärkning av landsbygdsprogrammet, där nu hela 800 miljoner kronor per år satsas på förbättrad vattenmiljö. Det betyder att jordbruket nu kraftfullt kan medverka till att kväve- och fosforbelastningen på Östersjön minskar. Förstärkningarna omfattar bl.a. att jordbrukarna har fått ökade möjligheter att odla fånggrödor, som hindrar utsläppen till vatten, att anlägga skyddszoner intill vatten, att anlägga våtmarker och särskilda dammar för fosforavskiljning.
Lagstiftningen inom lantbruket har förstärkts och förtydligats. Därtill leder minskade utsläpp från reningsverk till att kvävebelastningen till havet kan minskas och ett förbud mot fosfater i tvätt- och rengöringsmedel leder till att utsläppen av fosfor kan reduceras. Genom fortsatt kontinuerliga förbättringar och kompletterande rening på några anläggningar inom skogsindustrin kan utsläppen till havet av kväve- och fosforföreningar även där minskas.

Utöver detta kan belastningen till havet minska genom att fler åtgärdar enskilda avlopp. Möjligheten till skattereduktion, ROT-avdrag, inkluderar även enskilda avlopp.

Läs mer om åtgärder mot övergödningen (http://www.regeringen.se/sb/d/13402/a/122248)

Konkreta projekt för havet: LOVA landet runt Statliga bidraget LOVA till lokala vattenvårdsprojekt har varit en framgångsrik del i regeringens havsmiljösatsning och stödet kommer att fortsätta. I en satsning “LOVA landet runt” tillsammans med Länsstyrelserna och Naturvårdsverket uppmärksammar regeringen det lokala och regionala arbete som görs för att förbättra vattenmiljön och havsmiljön i Östersjön och Västerhavet. “LOVA landet runt” visar hur regeringens politik genom bland annat Länsstyrelsernas arbete med LOVA-projekt bidrar till en bättre havs- och vattenmiljö och ett ökat engagemang bland lokala och regionala aktörer genom den nya möjligheten till finansiering. Via en karta på regeringen.se finns information om länens arbete för en bättre vatten- och havsmiljö.

Mer om LOVA landet runt (http://www.regeringen.se/sb/d/14910)

Biologisk mångfald
Den biologiska mångfalden i haven är stor och viktig. Artrikedomen är betydande. Vid höstens FN-möte om biologisk mångfald i japanska Nagoya kom världens länder överens om ökat skydd.

Läs mer om Nagoyaöverenskommelsen (http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/155461)

I Sverige satsas det på ett flertal åtgärder för att stärka den biologiska mångfalden, bland annat görs insatser för att skapa nätverk av marina skyddade områden, permanenta eller temporära fiskefria områden, förhindrad spridning av främmande arter via barlastvatten och utveckling av skonsamma fångstmetoder och minskning av utkast av fisk.

Läs mer om biologisk mångfald och fiske (http://www.regeringen.se/sb/d/13402/a/151328)

Skärgårdsstiftelsens uppdrag är att både bevara landskapsbilden och främja utvecklingen av våra områden i Stockholms skärgård. Ett viktigt uppdrag som innefattar ett stort område både geografiskt och verksamhetsmässigt. Nu är det fritt fram att läsa stiftelsens tidning Stångmärket på nätet.

Många stödjer Skärgårdsstiftelsens verksamhet på olika sätt, framförallt stöttas de av sina ca 20 000 vänner som ger både finansiellt och opinionsmässigt stöd.

För dem gör Skärgårdsstiftelsen tidningen Stångmärket, som de i år satsat lite extra på genom ny formgivning och mer genomarbetat innehåll. Inför sommaren bjuder de på ett lite tjockare nummer där de framförallt informerar om alla de fantastiska platser du kan besöka på stiftelsens områden.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Kemikalieinspektionen har nu beslutat att godkänna en båtbottenfärg avsedd för fritidsbåtar på östkusten, från Örskär till norska gränsen. Enligt vad Båtliv erfar är det en färg från International Färg AB som har godkänts. Kemikalieinspektionens beslut kommer överraskande. Det berör hundratusentals svenska båtägare.

Så här skriver Kemi i sin pressrelease:

“Detta beslut har fattats då företaget i sin miljörisk¬bedömning av produkten har visat att användningen är acceptabel även med tanke på Östersjöns särskilda känslighet. Produkten är en förhållandevis lågläckande färg med 8,5 procent koppar(I)oxid som verksamt ämne.
Läs mer om Båtbottenfärger och antifoulingprodukter. Där finns bland annat en lista med godkända produkter.”

Info: www.kemi.se

Samsung i Sverige och Whyshore Yachting & Marketing inleder ett partnerskap och kommer under sommaren 2011 att jaga rekord. Samsung Challenge utmanar i sommar tidningen Båtnytts klassiska race Ystad-Haparanda, en sträcka på 712 sjömil. En trimaran, två seglare, med de rätta väderförhållandena har båten och besättningen potential att sätta ett rekord som står sig länge.

60-fots trimaranen Samsung Challenge är Skandinaviens snabbaste segelbåt och har en toppfart på osannolika 43,2 knop. Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca 30 meter och väger ca 5 ton.

– Vi ser fram emot att spika ett rekord på sträckan Ystad-Haparanda i Båtnytts tävling Blå Bandet. Sveriges ostkust bjuder på mycket varierande väderförutsättningar. Får vi rätt vindförhållanden och lyckas vi hantera båten med en tvåmannabesättning så har Samsung Challenge alla förutsättningar att segla på 24 timmar, vilket ger en snittfart på ca 30 knop. Det är en tuff strapats och en stor utmaning!, säger Klabbe Nylöf, skeppare, Samsung Challenge och VD, Whyshore Yachting & Marketing.

Innan rekordförsöket Ystad – Haparanda kommer Samsung Challenge att befinna sig i Stockholm. Den 1 juli kommer trimaranen till Strandvägen i Stockholm, för att den 6 juli få sällskap av en ny MOD70 trimaran “Race For Water” i väntan på starten till ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) där de ska tävla mot varandra.

Efter ÅF Offshore Race beger sig Samsung Challenge direkt till tennisveckan Swedish Open i Båstad där den kommer ligga mellan den 9-17 juli.

Whyshores ambition att driva MOD70 projekt ska vara del av det europeiska projektet http://www.multionedesign.com/en/program/european-tour.html där målet är att samtliga båtar
ska ha ett stop-over i Stockholm och att detta ska bli återkommande varje år framöver.

– Att utmana och flytta gränser är precis som i rekordförsöket med Samsung Challenge centralt för Samsungs verksamhet. Utmaningen för Samsung är att förenkla vardagen med ännu mer innovativ elektronik, flytta gränserna för vad vi och konsumenter tror är möjligt. Samma anda möter vi rekordförsöket. Därför vill Samsung göra utmaningen av rekordet möjligt, säger Erik Johannesson, nordisk PR-chef för Samsung.

Övriga stop och datum för Samsung Challenge i sommar:
18 juli – i Helsingborg
20 juli – i Ystad, pressegling
Mellan 20-27 juli – (inväntar de perfekt väderförhållandena) Lämnar båten Ystad för att satsa på
det nya fartrekordet Ystad – Haparanda
Luleå – exakt datum meddelas efter rekordförsöket
Umeå – exakt datum meddelas efter rekordförsöket
Sundsvall – exakt datum meddelas efter rekordförsöket
15 augusti – Samsung Challenge tillbaka i Nacka Strand, Stockholm

Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå. Whyshore ansvarar för projektledning av Samsung Challenge.

Onsdag 6 juli startar en av världens största havskappseglingar mitt inne i Stockholm. Det är årets kappsegling runt Gotland som nu avgörs under det nya namnet ÅF Offshore Race. Nu börjar planerna för hur seglingarna ska gå bli offentliga.

En av de största nyheterna är att några klasser startar inne på Stockholms ström, medan resten, som vanligt, startar ute vid Sandhamn. Det är de stora och mest spektakulära båtarna över 50 fot, samt de klassiska träbåtarna, som startar i Stockholm.

Båtliv kommer att publicera ny information så snart denna finns tillgänglig.

Info: www.ksss.se

Bo Dahlberg och Classe Johansson har slagit Robert Ashbergs gamla hastighetsrekord med båt från Haparanda till Ystad. Efter 13 timmar och 31 minuter kom duon in i Ystads småbåtshamn. Det är två timmar snabbare än det tidigare rekordet, vilket innebär att Piteågrabbarna har gjort en riktig bragd. Att slå rekordet med så stor marginal var det inte många som trodde var möjligt.

– Det är en oerhörd skön känsla, säger en lycklig Bo Dahlberg.

Det är en riktig tredje gången gillt. Två tidigare försök har misslyckats. Dahlberg berättar att han var oerhört besviken efter det andra försöket och kom hem till sin familj och berättade att nu fick det vara nog.

– Men då var det mina döttrar som påminde mig att jag brukar säga att man aldrig ska ge upp. Då bestämde jag mig för att försöka igen. Därför känns det extra skönt idag. Hela familjen har ju levt med det här projektet i fem år, säger Dahlberg.

Att slå hastighetsrekord på en sådan lång sträcka är ett stort projekt och det är mycket som ska stämma för att det ska gå i hamn. Planen var egentligen att försöka sätta nytt rekord nu till helgen, men eftersom vädret är så bra så tidigarelade förarna starten.

– Vädret är A och O. Vi kör långt ute till havs och ser bara hamn när vi går in för att tanka. Efteråt är man fysiskt mörbultad och kroppen värker. Samtidigt är det så mycket adrenalin och en härlig känsla. Att åka i de här hastigheterna ute till havs är som att köra bil på en plöjd åker som fryst på, berättar Dahlberg.

Båten är en Skater 32 och motorerna två stycken V8 Mercruiser. Maxhastigheten som de har varit uppe i är 76 knop och de har legat på en snitthastighet på 60-65 knop. Tre gånger har de gått in för att tanka. I Ulvön i Örnsköldsvik, på Stavnäs marina i Stockholm och i Borgholm på Öland. Det är Classe Johansson som har navigerat båten.

– Classe är en riktig klippa. Utan honom hade vi inte klarat av det här. Vi körde genom Stockholms skärgård under natten och Classe navigerade i mörkret enbart med hjälp av GPS. Vi har drivit det här projektet tillsammans och är nu båda väldigt lyckliga.

Dahlberg berättar vidare att de tycker att Aschberg har gjort en fantastisk bedrift när han satte det gamla rekordet, men att de samtidigt är väldigt glada att äntligen ha satt ett nytt rekord som är två timmar snabbare. Eller som Dahlberg uttrycker sig.

– Det är många som pratar om det, men det ska ju göras också.

Det är två nöjda rekordinnehavare som sitter och firar med en räkmacka nere i Ystad småbåtshamn idag. Lite mörbultade men väldigt lyckliga.

Foto: Bo Dahlberg (t. v.) och Classe Johansson.

Mer information om rekordprojektet hittar ni på:
www.balticsearace.se

Mer information om båtens hemstad hittar ni på:

www.pitea.se

www.pitepress.se

Många djur har oerhört komplext konstruerade ögon – andra ser ändå. Forskare från Göteborgs universitet har visat att sjöborrar ser med hela kroppen, trots att de saknar ögon. Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences, PNAS.

De flesta djur reagerar på ljus och har utvecklat ett mycket sofistikerat sätt att se komplexa bilder för att kunna agera i sin omgivning. Se bara på insekternas sammansatta ögon och det mänskliga ögat. Charles Darwin och andra evolutionsbiologer förbryllades av ögonens komplexitet och undrade hur en sådan struktur kunde ha utvecklats genom det naturliga urvalet.

Men vissa djur, som till exempel sjöborren, kan reagera på ljus trots att den saknar ögon. Tidigare studier av sjöborrens arvsmassa har visat att djuret har ett stort antal gener kopplade till utvecklingen av näthinnan, som är den ljuskänsliga vävnaden i det mänskliga ögat. Sjöborren har alltså flera gener som är kodade för ett allmänt förkommande ögonprotein: opsin.

– Det var den här upptäckten som låg till grund för vår egen forskning. Vi ville ta reda på var opsinet fanns i sjöborren, för att på så sätt hitta de sensoriska ljusstrukturerna eller fotoreceptorerna. Helt enkelt ta reda på var sjöborrens seende finns, säger Sam Dupont på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet som är en av forskarna bakom den publicerade studien och medförfattare till artikeln.

Forskargruppen bakom studien kunde konstatera att det verkar som om fotoreceptorerna finns på spetsen och basen av de rörformade slangfötterna, som finns över hela sjöborrens kropp och bland annat används vid förflyttning.

– Vi vill påstå att hela den vuxna sjöborren kan fungera som en stort sammansatt öga och att skuggan, som kastas av djurets ogenomskinliga skelett på de ljusavkännande cellerna, kan göra så att den får en riktad syn, säger Sam Dupont.

Artikeln Unique system of photoreceptors in sea urchin tube feet har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences, PNAS.

Länk till artikeln: http://www.pnas.org/content/early/2011/04/26/1018495108.abstract

Bild av sjöborrar. Foto: Sam Dupont

Nu har det svenska torskfisket fått en global miljömärkning och godkänts enligt reglerna för Marine Stewardship Council (MSC). Det är en god nyhet inför sommaren då Östersjöns miljösituation totalt sett fortfarande är svår. Senare i höst kan svenska konsumenterna hitta miljömärkt Östersjötorsk i handeln.

– Nu kan vi fira en svensk Östersjöseger. Att torsken på tio år gått från ett hårt överfiskat bestånd till ett MSC-certifierat fiske, är en stor framgång. Både torsken, yrkesfiskarna och konsumenterna är vinnare genom att fisken får en tydlig spårbarhet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF har under lång tid envist drivit frågan om hållbart torskfiske och ett balanserat ekosystem i Östersjön. Att se ett bestånd vända från nära kollaps på grund av överfiske, illegalt fiske och dålig förvaltning till att bli certifierat är en stor seger. Nu är det viktigt att den långsiktiga förvaltningen fortsatt grundar sig på vetenskaplig information och att den gemensamma fiskereformen går i hållbar riktning.

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell organisation som arbetar tillsammans med fiskets organisationer, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för ett långsiktigt hållbart fiske. Fisket bedöms bland annat med avseende på redskapens utformning och hur förvaltningen bidrar till att långsiktigt säkra fiskens lek och tillväxt.

Fisk fångad enligt MSCs certifiering får märkas med organisationens miljösymbol (en fisk med texten MSC) och den kan spåras från båt till tallrik. Symbolen är redan etablerad i många länder i Europa och kännedomen i Sverige har dubblats de senaste åren. I Sverige känner 25 procent av konsumenterna till den.

Danmark och Sverige är nu klara med sin certifiering av torsk i östra Östersjön. Näst på tur är fisket i Tyskland. Innan konsumenterna kan köpa MSC-märkt torsk i butikerna krävs att grossister och fiskproducenter genomgår spårbarhetscertifiering i hela kedjan.

– Den inslagna vägen med långsiktig förvaltning av torsk i Östersjön måste fortsätta och även omfatta andra arter som sill och skarpsill. Bestånden och miljöcertifieringen måste säkras liksom ett mer långsiktigt ekonomiskt fiske för yrkesutövarna och goda fiskval för konsumenterna, säger Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på WWF.

Stölderna av båtar och båtmotorer ökar och det blir allt mer intressant med stöldförebyggande utrustning. Inte minst blir försäkringspremien billigare. Insplanet har för tidningen Vi Båtägare gjort en premiejämförelse där Svedea Båtförsäkring är det mest förmånliga alternativet.

Insplanet har på uppdrag av tidningen Vi Båtägare jämfört vad det kostar att försäkra en båt med försäkringsvärde på 410 000, en Ryds 620 DCI, med och utan söksystem. Åtta försäkringsbolag fanns med i jämförelsen och Svedea Båtförsäkring erbjuder det lägsta priset, 7 916 kr respektive 6 729 kr. If och Trygg-Hansa utmärker sig med premier som är mer än dubbelt så höga.

– Roligt att vi i ännu en premiejämförelse är bäst i klassen. Undersökningen visar att det inte kostar mer att anlita ett specialistbolag som verkligen kan sin sak utan tvärtom är billigare. Det är anmärkningsvärt att det kan vara så stora prisskillnader mellan bolagen, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Ett flertal söksystem ger premierabatt hos Svedea, exempelvis Defa Tracking, GuardSystem/Trackguard, Kombiguard, Naveye, Pro Evolution, Trackme, Redknows Minifinder och Yachtsafe.

– Vi vill uppmuntra stöldförebyggande åtgärder och göra det enkelt för båtägarna att ta del av premierabatten. Därför kräver vi inte intyg om att stöldförebyggande utrustning är monterad i samband med teckning utan bara vid skada, säger Jonas Roberts.

Den 4 juli startar Stena Match Cup Sweden 2011. Under en vecka sjuder Marstrand av segling och publikfest i världsklass. Evenemangets mediepartners, Göteborgs-Posten, Mix Megapol och Veckans Affärer, är extra mycket på hugget i år och tillför evenemanget stort värde genom sina egna aktiviteter. Aldrig tidigare har samarbetet givit så bra synergieffekter som det gör i år.

– Sättet som sponsorerna använder evenemanget för egna aktiviteter i år är glimrande. Det är den här typen av samarbeten vi strävar efter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.

Stena Match Cup Sweden’s officiella mediepartners är Göteborgs-Posten, SBS Radio/Mix Megapol och Veckans Affärer. Thomas Crusner på Göteborgs Posten har varit med sedan långt innan Brandspot tog över arrangemanget 2007, och reflekterar över utvecklingen i samarbetet.

– Västkusten, hav, segling, Marstrand som trevlig mötesplats – klart att vi gärna vill vara med. Och vi har faktiskt varit med under hela matchracingresan. Stena Match Cup är idag vårt äldsta sponsringsprojekt – tillsammans med Symfonikerna och Nordens Ark., berättar Thomas Crusner, sponsringsansvarig på GP.

– Det är viktigt för oss att vara med och påverka. I dagens sponsringsjuridiska värld är det nödvändigt att verkligen göra saker – och inte bli en passiv bjussare på annonser. Och det skall erkännas att det krävs ett engagemang för att hämta hem effekterna av sina insatser, säger Thomas Crusner.

Vilken typ av aktiviteter gör ni kring Stena Match Cup Sweden?

– Vi har under snart två år skruvat ordentligt på vår sponsring. Numera går det en samhällsnyttig röd tråd genom allt vi gör. I Marstrand syns vi som övriga huvudsponsorer, men viktigast är att på olika sätt backa upp AccessAbility Center’s Junior Lounge som är ny för i år, en ungdomsarena alldeles till vänster om Strandverket. Den arenan skall och måste bli anpassad och tillgänglig för ALLA, säger Thomas Crusner.

GP var även delaktig i att ta fram Sveriges första Eventapp för iPhone ifjol, i ett samarbete med Sigma.

SBS Radio och Mix Megapol är en välkommen återvändare till Match Cupen. I år väljer de att komma ut till Marstrand och rapportera direkt från händelsens centrum under hela veckan.

– Våra lyssnare gillar Stena Match Cup Sweden och mer aktuellt innehåll än så är det svårt att leverera i radio här på västkusten under vecka 27. Radio är bra på det sättet att vi kan leverera känslan på Marstrand för de som inte kan vara där, och förse de som är sugna med den senaste informationen – både sportsligt och de publika aktiviteterna i folkfesten, säger Janne Hartlin, marknadschef Göteborg på SBS Radio.

Även Veckans Affärer kommer att finnas på plats i år för att träffa läsare – både nya och gamla. Veckans Affärer har samarbetat med Match Cupen sedan 2008.

Stena Match Cup Sweden’s annonskampanj med det nya manéret har fått större utrymme än någonsin i GP i år och det har rullat med helsidor, halvsidor och pluggannonser sedan i mitten av mars.

Radiokampanjen i SBS Radio gick igång på nationell nivå den 17 juni och kulminerar veckan innan och under själva evenemangsveckan.

Följ seglingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook – Match Cup Sweden

Twitter – MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Det var den skånske kocken Daniel Berlin, från egna restaurangen Daniel Berlin Krog på Österlen, som tävlade för Sverige i den prestigefyllda matlagningsregattan S.Pellegrino Cooking Cup i Venedig under midsommarhelgen. Hans specialkomponerade recept med lättrökt makrill och vilda örter utsågs till bästa maträtt och vann titeln ”Young chef of the year”.

Daniel Berlin kommer från Landskrona och har tidigare arbetat som kock på flera uppmärksammade restauranger som Leijontornet i Stockholm, Gastro i Helsingborg, Petri Pumpa på Österlen och Torso Twisted i Malmö. På Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås förvaltar han den svenska matkulturen genom att skapa innovativa menyer av det naturen ger under säsong.

– Det finns en stor nyfikenhet på svensk gastronomi internationellt och Daniel Berlin och hans unika matlagningskonst har gjort ett starkt intryck på de världsledande krögare som satt i matjuryn. Daniel Berlin är en kreativ kock som verkligen förtjänar utmärkelsen S.Pellegrino Young Chef of The Year, säger Johan Eklöf på S.Pellegrino Sverige.

Det italienska mineralvattnet S.Pellegrino i Sverige utser årligen en kocktalang på frammarsch till titeln ”Årets Rising Star” i samarbete med restaurangguiden White Guide. I år gick utmärkelsen till Daniel Berlin som därmed fick chansen att som förste svensk tävla för Sverige i matlagningsregattan S.Pellegrino Cooking Cup, en internationell regatta i Venedig där ett trettiotal båtar tävlar i både segling och matlagning. I konkurrens med tio andra unga kocktalanger från bland annat Italien, Kina och Australien utsågs Daniel Berlin till den bästa unga kocken i årets regatta.

Vinnarmenyn bestod av ljummen, lättrökt makrill i blomkålsyoghurt, kavring med gravad gurka, rå och syltad blomkål samt älgört, granskott och harsyra. Till det matchades dryckerna 2009 Vin de France Chemin de la brune L’Anglore (Eric Pfifferling) samt Acqua Panna.

– Det var jättekul att få visa upp min matlagningskonst i ett sådant prestigefyllt, internationellt sammanhang. Extra kul var det att få servera svenska vilda örtkryddor från min egen gård till matjuryn, bara tanken på att berömda Michelin-krögare som Massimo Bottura och Elena Arzak har provat mina syltade granskott gör mig glad, säger Daniel Berlin.

Sammanlagt fanns tre titlar att vinna i S.Pellegrino Cooking Cup 2011:

• Italien, kock Enrico Pianegonda, vinnare av The Cooking Cup Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling, utses bland de cirka 30 båtar som tävlar).

• Israel, kock Orel Kimchi, vinnare av Inside The Cooking Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling bland S.Pellegrinos 11 egna tävlingsbåtar där en framgångsrik professionell kock tävlar ombord).

• Sverige, kock Daniel Berlin, vinnare av Acqua Panna & S.Pellegrino Young Chef of The Year (utses bland kockar under 30 år som lagat den bästa maträtten ombord på S.Pellegrinos egna båtar).

S.Pellegrino Cooking Cup arrangeras av S.Pellegrino i samarbete med Venedigs yachtclub Compagnia della Vela som har sin bas vid San Marco–torget. Tävlingen är öppen för segelbåtar mellan 6 och 20 meters längd samt för både proffs- och amatörkockar.

På fredagen den 24 juni lagade de tävlande kockarna 160 portioner av sin tävlingsrätt till välkomstbanketten på Hilton Molino Stucky Hotel där besökarna fick rösta fram sina favoriter. På lördag 25 juni besökte de tävlande kockarna först matmarknaden Rialto för att köpa råvaror till de fem portioner av tävlingsrätterna som enligt tävlingsreglerna ska lagas ombord. Den cirka 3,5 timmar långa seglingen i venetianska lagunen gick mellan Lido och San Giorgio Maggiore.

För att bedöma tävlingen finns två jurygrupper, en för segling och en för matlagning. Tävlingsrätterna bedöms för smak, presentation och matchning av vin och vatten inför en matjury med ett tiotal världsberömda toppkockar som exempelvis spanska Elena Arzak (#8 S.Pellegrino 50 Best /***Michelin), italienska Massimo Bottura (#4 S.Pellegrino 50 Best /**Michelin) och österrikiska Karl Obauer (**Michelin).

Med i juryn satt även förra årets vinnare av Acqua Panna & S.Pellegrino Young Chef of The Year, Chris Keung från Hong Kong, och modedesignern Vittorio Missoni som är hedersmedlem i juryn då det är ombord på hans båt juryn seglar i regattan.

S.Pellegrino är ett naturligt mineralvatten som serveras på många av världens bästa restauranger. S. Pellegrino har sitt ursprung från orten San Pellegrino i Italiens bergsmassiv och har en rik smak och små bubblor som gör att vattnet passar bra till gourmetmat och i kombination med vin. I Sverige representeras S.Pellegrino av Di Luca/ Di Luca AB, det ledande svenska företaget för god mat och dryck från medelhavsområdet. Läs mer på www.sanpellegrino.se och www.diluca.se.

Stockholms Hamnar har lanserat appen ”CruiseSthlm” som visar vilka kryssningsfartyg som kommer till Stockholm och Nynäshamn. Alla inneliggande och väntade kryssningsfartyg visas med kartposition och bild, samt med information om fartyget.

Under säsongen kommer tio kryssningsfartyg i veckan till Stockholm och Nynäshamn och det är många som är intresserade av fartygen. Appen har därför skapats som ett komplement till den uppskattade fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats.

Tjänsten förenar nytta med nöje. Turist- och servicebranschen arbetar nära kryssningsfartygen och vill veta när fartygen lägger till. Även bland allmänheten är intresset stort att få mer information om de storslagna kryssningsfartygen.

Appen finns för Ipone och Ipad och kan laddas ner gratis via Appstore.

Det är dags att lämna in ansökan till GYS – Gaff Yacht Society- för dem som vill ta del av stipendiet GYS Stiftelses stipendium för bevarande av äldre båt- & riggtyper.

GYSS stipendium om för närvarande 10 000 kr har delats ut under de senaste 20 åren till en segelbåt som uppfyller kriterierna:

 Äldre, kulturhistoriskt intressant segelbåt av trä eller annat byggnadsmaterial

 Äldre segel- & riggtyper

Detta innebär att den som innehar en segelbåt som ägaren anser uppfyller ovanstående två enkla kriterier har möjlighet att söka detta stipendium till sin klenod.

GYSS stipendium delas ut varje år under Gaff Yacht Society’s gåsmiddag, som naturligtvis infaller så nära Mårten som möjligt. Det innebär att Stipendiet delas ut vid Gåsmiddagen den 12 november i år.

För att ansökningarna ska kunna behandlas på bästa sätt, med besiktning, intervju med ägaren, och genomgång av utfört eller planerat arbete måste ansökan vara inlämnad till GYSS ordförande:

Sven Matton, Lostigen 68, 139 40 Värmdö,
senast den 1 oktober 2011.

Ansökan måste innehålla en beskrivning av segelbåten (gärna med foto), ägarlängd (såvitt som möjligt), samt gjorda och planerade restaurationer.

Bilden: 2010 års Stipendiat R8 S40 Skum.

Samarbetet med Björn Hansen är en del av Mekonomens marina satsning med målsättningen att vara störst på den marina eftermarknaden innan utgången av 2012. Nu offentliggörs även nästa stora samarbete, Mekonomen går in som partner under junior-SM i segling i Arkösund.

När Mekonomen förvärvade Marinshopen tidigare i år slog man fast en målsättning om att bli ledande på den marina marknaden inom två år. Utöver attraktiva erbjudanden till alla båtägare så har Mekonomen även satsat på att utveckla svensk seglingssport. Att grunda Mekonomen Sailing Team var bara första steget.

– Det är väldigt roligt att Mekonomen Sailing Team slog till och tog sin första seger. Björn Hansen är väletablerad i seglingskretsar och hans engagemang i Mekonomen Marint är ett tecken på att vår satsning inom den marina sektorn är helt rätt. Nu fortsätter vi på den inslagna vägen, bland annat genom att gå in som partner under junior-SM i segling 2011, säger Staffan Lindewald ansvarig för Mekonomen marint.

Mekonomen har ett noga utvalt marint sortiment i fler än 80 butiker i Sverige, som omfattar mer än 50 000 reservdelar och tillbehör till alla båtmodeller, både segel- och motorbåtar.

Teamet presterade sitt hittills bästa resultat i årets upplaga av World Match Racing Tour genom en fjärdeplats i Portimao Portugal Match Cup. -“Vi är oerhört nöjda med att ha tagit oss till semifinal och vi ser att vår långsiktiga satsning nu har börjar att ge resultat. Vi har successivt seglat bättre under veckan och förbättrat både starter, båtfart och manövrar. Erfarenheten och känslan tar vi nu med oss till seglingarna i Marstrand som börjar den 7 juni”, säger teamets skeppare Johnie Berntsson.

Med i laget var Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Nils Berkås, Niklas Carlzon och Björn Lundgren

Resultat:
1 Ian Williams (GBR)
2 Francesco Bruni (ITA)
3 Mathieu Richard (FRA)
4 Johnie Berntsson (SWE)
5 Torvar Mirsky (AUS)
6 Jesper Radich (DEN)
7 Peter Gilmour (AUS)
8 Bjorn Hansen (SWE)
9 Damien Iehl (FRA)
10 Alvaro Marinho (POR)
11 Reuben Corbett (NZL)
12 Olli-Pekka Lumijarvi (FIN)

Svenska Rupert Marine, med tillverkning i Åkersberga, presenterar en ny serie RIB-båtar på 22 respektive 26 fot. I företagets pressinformation säger de att “Rupert Utility är tillverkad med samma höga kvalitet och samma komponenter som övriga Rupert-båtar, det är bara utrustningslistan som skiljer. Utility är en basutrustad Rupert utvecklad för dig som ställer mycket höga krav på din båt men som inte har behov av en specialutrustad båt”.

Utility finns i ett antal standardmodeller men går också att få med skräddarsydda lösningar. Rupert Utility används av såväl professionella kunder som privatpersoner. Utility för utombordare kan levereras med eller utan motorer.

RUPERT UTILITY SPORT
Rupert Utility Sport är standardbåtar på 22 och 26 fot som vi har valt att utrusta med en stå/sitt-soffa och praktiska förvaringsutrymmen samt plats för många passagerare. Rupert Utility Sport är färgsatt i en ljus och sober gråskala och alla rostfria detaljer är glasblästrade med mycket hög finish. Dynorna är färgmatchade i dynväv från Sunbrella. Det finns också ett stort urval av extratillbehör till Utility Sport. Levereras med eller utan motor.

Rupert 26 Utility Sport
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 1200 Kg (utan motor)
Bränsle: 250 L
Fart: 30-50 Kn
Sittplatser: 5-8
Max motorstyrka: 300 Hk
CE klass: B Offshore
Introduktionspris:
från 695 000
Inkl. Evinrude 200 E-Tec

Rupert 22 Utility Sport
Längd: 6,70 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 1000 Kg (utan motor)
Bränsle: 250 L
Fart: 30-50 Kn
Sittplatser: 5-6
Max motorstyrka: 200 Hk
CE klass: B Offshore
Introduktionspris:
från 595 000
Inkl. Evinrude 150 E-Tec

Info: www.rupertmarine.com

Miljöminister Andreas Carlgren drar idag igång en budkavle för en bättre havs- och vattenmiljö. I satsningen “LOVA landet runt” uppmärksammas även aktuella projekt runtom i landet som finansieras via regeringens bidrag till lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. Löften som miljöministern och landsbygdsministern tillsammans med andra aktörer avger, överlämnas den 29 juni till den nya generaldirektören för Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Björn Risinger.

– Mitt löfte är att regeringen den här mandatperioden kommer att satsa minst en miljard kronor för att rädda haven. Jag kan också lova att vi kommer att driva på inom HELCOM-samarbetet för Östersjön så att alla länder klarar sina utlovade utsläppsminskningar. Utsläppen från avlopp och kväveläckaget från jordbruket runt Östersjön måste minska, men det måste ske i alla länder för att det ska bli verkningsfullt, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– För mig är det självklart att vi måste ha en hållbar fiskepolitik för att kunna fortsätta fiska och servera denna nyttiga mat på våra bord. Jag är mycket glad över att den fiskepolitik vi har fört har gett synliga resultat så att vi kan äta torsk från Östersjön med gott samvete igen. Som landsbygdsminister lovar jag att kämpa för ett införande av utkastförbud (kasta fisk över bord) i hela EU i det nya gemensamma fiskeprogrammet (EFP) som ska träda i kraft 2013, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

“LOVA landet runt” visar hur regeringens politik genom bland annat Länsstyrelsernas arbete med LOVA-projekt bidrar till en bättre havs- och vattenmiljö och ett ökat engagemang bland lokala och regionala aktörer genom den nya möjligheten till finansiering. Ett flertal Länsstyrelser har lämnat löften för sitt framtida engagemang i havsmiljöarbetet. Andra aktörer välkomnas att bidra i budkavlen.