nyhetstest

Företaget gop lanserar inför sommarsäsongen gop Solsegel. Seglen är tillverkade av en extra kraftig, stickad polytenväv, anpassad efter det skandinaviska klimatet. Väven gör att seglet blir lättskött samtidigt som tyget andas och ger svalka. gop Solsegel finns i fyra varianter samt fyra olika färger.

gop är en väletablerad plastleverantör specialiserad på plastprodukter samt halvfabrikat i skivform från marknadens ledande tillverkare. Deras kunder återfinns inom industri och byggvaruhandel.

Gemensamt för företagets välkända varumärken är att de uppfyller höga krav på kvalitet, funktion och livslängd.

Info: www.gop.se

Av 300 båtar i årets ÅF Offshore Ocean Race har endast en handfull båtar en helt och hållet kvinnlig besättning. Siemens sponsrar tjejbåten Marlotte VIII / Elan 340 som har två besättningskvinnor från Siemens. Pernilla Dahlin och Eva Woodhouse är två produktchefer från Siemens som deltar i seglartävlingen ÅF Offshore Ocean Race i en av tävlingens få anmälda tjejbåtar.

”Siemens valde att sponsra vår båt som ett led i satsningen på kvinnligt ledarskap. Både jag och Eva Woodhouse är med i Siemens kvinnliga chefsnätverk Global Leadership of Women (GLOW) som är ett nätverk initierat av Siemens företagsledning för att stärka och öka antalet kvinnliga chefer i företaget”, berättar Pernilla Dahlin.

Forskning visar att en jämnare fördelning av andelen män och kvinnor gör företag mer konkurrenskraftiga. På mansdominerade Siemens tar ledningen frågan på största allvar och har initierat flera åtgärder som ska locka kvinnor till företaget och stötta dem till chefspositioner, bland annat genom det kvinnliga chefsnätverket.

”Det känns väldigt uppmuntrande att Siemens vill sponsra oss i den spännande utmaningen som den här tävlingen innebär. Det är första gången Pernilla Dahlin och jag deltar i en seglartävling och det är extra roligt att besättningen är 100 procent kvinnlig. Förhoppningsvis kan vi inspirera till fler tjejbåtar i framtiden och fler kvinnor på Siemens”, säger Eva Woodhouse.

Läs mer om tävlingen på http://race.ksss.se/

NatBet: SWE
Segelnr: 76
Båtnamn / typ: Marlotte VIII / Elan 340
Rorsman: Charlotte Ståhl
Klass: SRS (f.d. LYS)
Klubb: SXK, Svenska KryssarKlubben

En av årets största musikhändelser är utan tvivel Ljusterös Jussi Björling-jubileum. 2011 skulle Sveriges främste operasångare genom tiderna ha fyllt 100 år. På många platser världen över firas detta, så inte minst på Ljusterö/Siarö som arrangerar storslagna minnesevenemang till Jussis ära.

Jussi och skärgården var tätt sammanknippade. Säg den som inte tänker på Jussi när han hör tonerna av Till havs! På Siarö i Roslagen hade Jussi huset han kallade sitt ”paradis på jorden” – det var här han slappnade av och det var här man kunde vara säker på att hitta honom i fiskebåten ute på fjärden. 18-21 augusti bjuds det på högklassiga konserter, barnopera, filmvisning, operapub mm i den vackra skärgårdsmiljön på Ljusterö. Man räknar med runt 2 500 festivalbesökare under fyra dagar.

För första gången i operafestivalens sjuåriga historia bjuds det på en hel opera framförd konsertant med internationella solister, kör och en 30-mannaorkester. Valet var enkelt: Puccinis klassiker La Boheme, den opera som följde Jussi Björling själv under hela hans enastående karriär och som innehåller så många av operalitteraturens kändaste partier.

Operastjärnor från Norge, England och Italien flyger in för att delta i firandet i augusti då hela ön fylls av opera. Det internationella sångarlaget leds av den norska sopranen Victoria Nava, italienske tenoren Dominic Natoli och brittiske basen Matthew Rose som till vardags framträder på världsscener som Metropolitan i New York och Covent Garden i London. Alla ställer de upp för minimala gager för att hedra den legendariska tenorens minne. Ljusteröfestivalen ger därmed den svenska publiken en unik chans att höra sångare som aldrig förut sjungit i Sverige. Biljetterna lär bli eftertraktade.

Opera på Varvet kallas storsatsningen. Opera ligger i tiden och operafestivalens ständigt växande publik har gjort att man växt ur sin forna konsertlokal på Ljusterö med plats för 250 personer. Under operafestivalen ska därför Ramsmora Varvs 1500 kvm stora båthangar få fungera som spelplats. Den enorma lokalen som är byggd för vinterförvaring av båtar, står under sommarhalvåret outnyttjad och visade sig ha en utmärkt akustik. Nu ska den med stor möda och en gnutta magi tillfälligt förvandlas till ett italienskt operahus med kristallkronor i taket. Det ska byggas scen med ljud- och ljusutrustning, artistloger samt gradänger för 900 publikplatser. Drömmen om Opera på Varvet blir sann och ett spännande och ömsesidigt befruktande samarbete mellan kultur- och näringsliv har inletts. Varvet ligger vackert vid havet och för första gången får operafestivalens besökare kontakt med vattnet. Närheten till havet stärker kopplingen till Jussi och hans förkärlek till båtar, fiske och skärgården. Till konserterna kan man förutom med egen bil i år även välja på att åka med M/S Rödlöga från Österskär eller buss från centrala Stockholm. Förutom La Boheme gör även den framgångsrika operatrion Divine en konsert på varvet under festivalen.

Den 18-21 augusti pågår årets utökade festival vars fullspäckade program bjuder på högklassiga konserter, barnopera, filmvisning, operapub mm i den vackra skärgårdsmiljön på Ljusterö.

Info: www.operafestivalen.se

Garmin presenterar nu GDL 40, en prisvärd vädermottagare som levererar grafiskt väder- och radardata on-demand direkt till din NMEA 2000-kompatibla Garmin-plotter. GDL 40 är den första och enda sjövädermottagaren på marknaden idag som tar emot väderdata via GSM-nätet.

”Med hjälp av GDL 40 kommer båtägare att kunna köpa väderdata on-demand när de behöver den som mest”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Vare sig du vill undvika dåligt väder eller bara ha koll på vindriktningen så ger GDL 40 med sin flexibla lösning dig en bekvämlighet och trygghet ombord.”

GDL 40 kommunicerar via GSM-nätet för att ta emot väderdata från Digital CycloneSM, en ledande väderleverantör och dotterbolag till Garmin med täckning över Europa, USA och Canada. När GDL väl är aktiverad så kan du köpa endagarsbiljetter direkt i enheten och får då 24 timmars kontinuerlig väderdata. Välj helt enkelt ”Köp väder” på plottern och börja ladda ner tillgänglig väderdata inkl. väderradar i realtid, vindhastighet, vindriktning, ytvattentemperatur, våghöjder, lokala prognoser, land- och sjövarningar, blixtnedslag mm. GDL 40 är kompatibel med GPSMAP 6000/7000-serien, 4000/5000-serien, 400-serien och 400/500-serien (NMEA 2000-versionerna).

Den vattentäta slimmade antennen är enkel att installera, antingen på en stång, flush eller under däck. Önskas förbättrad mottagning kan den anslutas till en extern GSM-antenn.

Den årliga avgiften samt dagspassen kan variera från land till land. I Europa ingår det första årets avgift i köpet av en GDL 40 och kostar sedan €9.99 per år. Så länge årsavgiften är betald kan man köpa endagsbiljetter för €4.99.

Pris 2 495 kr.

Info: www,garmin.se

I sommar görs den största arkeologiska undersökningen i Stockholm sedan utgrävningen vid Helgeandsholmen på slutet av 70-talet. Det är arbetet med Citybanan som gör detta möjligt.

Mellan början av juni och slutet av augusti görs en utgrävning av ett 1500 kvadratmeter stort område vid Riddarholmens södra kaj. Två grävlag arkeologer från Sjöhistoriska jobbar i skift mellan 07-23 med att säkra det maritima kulturarvet. De jobbar på uppdrag av Projekt Citybanan, Trafikverket enligt beslut från Länsstyrelsen och i samarbete med Stockholms Stadsmuseum.

Projekt Citybanan förbereder för att kunna bygga tunneldelen som ansluter Citybanans bergtunnel under Riddarholmen med den 300 meter långa sänktunneln i Riddarfjärden. Anslutningen byggs i en från vattnet säkrad, cirka 24 meter djup schaktgrop. Det är i detta schakt som den arkeologiska utgrävningen görs.

För varje meter man kommer ner i marken så kommer man samtidigt längre och längre bakåt i tiden. På cirka 10 meters djup kommer vi till år 1869 då kajen fylldes ut. Vid denna punkt, på den gamla sjöbottnen, börjar de kulturlager som intresserar arkeologerna.

– Tack vare Citybanan kan vi få ny kunskap om vårt kulturarv. Sveriges första ångbåtshamn begravdes under fyllnadsmassor 1869 när Riddarholmshamnen fick en ny kaj framför gamla Riksdagshuset. Vi väntar oss båtfynd och även att hitta rester av den gamla kajen, berättar Marcus Hjulhammar projektledare och intendent vid Sjöhistoriska museet.

I de äldre, djupare liggande lagren räknar arkeologerna med fynd från medeltiden och kanske även vikingatid. Utgrävningen tar alltså plats inom Citybanans arbetsområde. Citybanans roll är att leda arbetet och gräva bort schaktmassorna, skikt för skikt. Under tiden kommer arkeologerna åt och kan göra sitt jobb med provtagning, dokumentation och bärgning av fynd.

– Vi har ett bra samarbete med Sjöhistoriska och det är spännande att följa deras arbete. Det här är också ett bra exempel på hur komplext det är att bygga en pendeltågstunnel rakt igenom Stockholm, säger Bengt Stålbo samordnande byggledare, Projekt Citybanan.

Kommentarer

Anders P Näsberg, webbredaktör Sjöhistoriska 15:22:05 2011-07-06

TIPS! Följ utgrävningarna på marinarkeologernas blogg http://www.sjohistoriska.se/Marinarkeobloggen och/eller Twitter: http://twitter.com/arkeologerna

Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin och Försvarsmaktens generaldirektör Ulf Bengtsson tecknade i dag ett avtal för ett utökat samarbete mellan myndigheterna. Undertecknandet gjordes ombord på Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i samband med ett seminarium under Almedalsveckan i Visby.


Försvarsmakten och Kustbevakningen har tillsammans tagit fram en handlingsplan för ett utökat samarbete myndigheterna emellan.

– I dag har vi tagit ytterligare ett steg i vårt samarbete med Försvarsmakten. Samverkan och samutnyttjande av resurser, som till exempel viss gemensam utbildning och övningsverksamhet, gynnar båda myndigheternas verksamheter som blir effektivare, säger generaldirektör Judith Melin på Kustbevakningen.

Under hösten påbörjas samarbeten kring certifiering och årsprov av dykeriverksamhet samt utveckling av kvaliteten i sjölägesinformation. Under kommande år görs en översyn av gemensam övningsverksamhet, larmrutiner, beredskap och resurser inom området räddningstjänst.

Mer information
Överenskommelsen, handlingsplan och bilder finns på www.kustbevakningen.se

Bilderna:
Nöjda generaldirektörer – Judith Melin, Kustbevakningen, och Ulf Bengtsson, Försvarsmakten, undertecknade en överenskommelse om utökad samverkan mellan de båda myndigheterna.

Vid seminariet, som föregick avtalstecknandet mellan Kustbevakningen och Försvarsmakten, fylldes akterdäck ombord på KBV 002 Triton av intresserade åhörare.

Foto: Kustbevakningen.

De svenska framgångarna i Stena Match Cup Sweden lät vänta på sig under tävlingens första dag. Anna Kjellberg förlorade sina tre första matcher men lyckades under eftermiddagen vända trenden och vinna sina sista två matcher. – Vi var nervösa i början men det lossnade med första segern. Nu är vi jättenöjda med två poäng, sa Kjellberg efter målgång.

Tack vare en bra en start skaffade sig Anna Kjellberg ett litet övertag i matchen mot Trine Abrahamsen. En hård kamp följde under den första kryssen och Kjellberg tilldelades till slut ett straff för att ha varit alltför aggressiv i en närkamp.

Hon lyckades sedan utöka sin ledning och kunde utföra sin straffvändning och gå i mål innan danskan kommit ikapp. Hon vann även nästa match efter att ha varit i ledningen från start till mål. Anna Kjellberg, som har siktet inställt på OS i London i den här båttypen, har fortfarande en chans att gå till semifinal i Stena Match Cup Sweden 2011.

– Nu måste vi vinna resten av våra matcher men vi vet att vi kan göra det. Det här är en superviktig tävling.

Konkurrensen är stenhård på vattnet utanför Marstrand. Det är den absoluta världstoppen med blivande OS-seglare som har samlats för att göra upp om segerbucklan, och det är de stora namnen som har övertygat under den första dagens seglingar. Fyra skeppare har lyckats skrapa ihop fyra poäng var. Däribland förra årets segrare i Stena Match Cup Sweden, Ekaterina Skudina från Ryssland och Lucy MacGregor som är rankad etta i världen.

Vinden har varit svag och växlande men publiken bjöds ändå på spännande seglingar och hög dramatik när den holländska skepparen Mandy Mulder föll i vattnet mitt i en match. Hon plockades upp av sitt team. GKSS-seglaren Carolin Sylvan har haft det tufft mot världsstjärnorna och väntar fortfarande på sin första seger.

Följ seglingarna på:
matchcupsweden.com
Facebook – Match Cup Sweden
Twitter – MatchCupSweden.

I samband med att årets båtsäsong tog fart inledde Returpack och Sjöräddningssällskapet ett samarbete. Syftet är att öka återvinningen av burkar och flaskor och samtidigt samla in pengar till sjöräddningssällskapets verksamhet så att fler liv kan räddas till sjöss. Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor.

Trots det är det omkring 200 miljoner burkar och flaskor som inte pantas varje år.

– Vi vet att det konsumeras en hel del dryck på burk och flaska till sjöss där man oftast är långt ifrån en pantautomat. Genom ett aktivt samarbete med Sjöräddningssällskapet underlättar vi för båtfolket att bli av med sin pant, samtidigt som pantpengarna bidrar till en mycket betydelsefull verksamhet för alla som vistas på sjön, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

– Vi är glada över samarbetet med Returpack som har mottagits mycket väl bland våra frivilliga sjöräddare runt om i landet. Det känns väldigt bra att göra en insats för miljön, samtidigt som vi får tillskott till vår verksamhet som helt bygger på medlemsintäkter och gåvor, säger Elisabet Jansson Strömberg, informationsansvarig Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med omkring 2000 frivilliga sjöräddare på 66 räddningsstationer från Piteå i norr till Ystad i söder. Under förra året ryckte de frivilliga sjöräddarna ut på räddningslarm 849 gånger, men räknar man även med sjöambulanstransporter och förebyggande utryckningar var antalet uppdrag över 6000.

17 miljoner privatimporterade burkar
Returpack har tagit fram specialanpassade pantkärl i olika storlekar som levereras till de 66 sjöräddningsstationerna. Utöver de pantpengar som kommer in via pantkärlen skänker Returpack ytterligare tio öre för varje privatimporterad burk som pantas under sommaren (mellan den 13 juni och 28 augusti). Under förra sommaren pantades totalt 17 miljoner av dessa burkar, vilket motsvarar en summa på 1,7 miljoner.

– Normalt ger inte de privatimporterade burkarna någon pant alls eftersom man inte betalat någon pant när man köpt dem. Däremot är ju miljövinsterna desamma och pantautomaterna tar emot burkarna. Vi vill förstås att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas, oavsett om de sålts i Sverige eller utomlands. Nu hoppas vi att ännu fler ska panta de här burkarna när pengarna går till ett gott ändamål, avslutar Katarina Lundell.

Info: www.ssrs.se

Avgifterna för kommunala båtplatser skiljer sig drastiskt från kommun till kommun, från några hundralappar till uppemot 5 000 kronor per säsong för en medelstor båt. Det visar en kartläggning som genomförts av Sweboat, båtbranschens riksförbund.

– Tillgång till en båtplats och kostnad för båtlivet är de två enskilt viktigaste faktorerna för alla som drömmer om ett liv på sjön. Där kan alla kommuner bidra till ökad livskvalitet för sina invånare, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.

Sweboat har under våren fortsatt den granskning av förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner som inleddes förra året. Nu presenteras den del av undersökningen Årets Båtkommun 2011 som behandlar kostnaden för kommunala båtplatser. Resultatet visar på fortsatt mycket stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller avgifter i de kommunala anläggningarna.

Avgifterna för båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från 100 kronor per bryggmeter till drygt 1 600 kronor per bryggmeter. Det innebär en säsongskostnad för båtplatsen på 300 kronor respektive 4 800 kronor, räknat på en medelstor båt som kräver en båtplats på tre meters bredd. Inte oväntat är avgifterna högst i båttäta kommuner som Stockholm, Malmö och Tanum i Bohuslän.

– Det går uppenbarligen att ha låga avgifter för kommunala båtplatser. Se på kommuner som Mariestad, Strömstad, Gotland och Karlskrona som ligger betydligt lägre. Det var också en bidragande faktor till deras topplaceringar i vår ranking Årets Båtkommun 2011, säger Mats Eriksson.

Samtliga Sveriges kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2011. 106 kommuner (huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de stora sjöarna) valde att delta i undersökningen, varav 61 kommuner svarade att de driver hamnar.

I maj presenterade Sweboat den ranking som är resultatet av undersökningen i sin helhet. Mariestad utsågs till Årets Båtkommun och följdes närmast av Nynäshamn, Strömstad, Gotland och Karlskrona.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Info: www.sweboat.se

Här är en serie nya medel för att behandla båten. Företaget KMI Green Products har flera medel för bland annat färg- och limborttagning, medel som är baserade på naturliga oljor utan farliga lösningsmedel.

Paint & Glue Remover är en gel för borttagning av kontaktlimsrester, bottenfärg, fernissa m m. Det appliceras med pensel och limresterna torkas bort med trasa.

Paint & Glue Remover PLUS är anpassad för att avlägsna svårlösta fogmassor såsom silikon, sikaflex m m. Det kan även ta bort sådan färg som inte P&G förmår lösa.

Wipe & Shine är praktiska servetter för rengöring av händer, verktyg mm.. Servetterna är väldigt användbara då man arbetar med sikaflex , gelcoatfiller eller lackfärger som kladdar. Med servetterna slipper man tvätta händer och prylar med hälso- och miljöfarliga organiska lösningsmedel. Perfekta för fendertvätt.

BioQuick effektivt båtschampo ingår i samma produktserie. Det fungerar i koncentrat och är även utmärkt för penseltvätt.

Info: www.kmigreenproducts.com

USA och Frankrike gör upp om guldet. Det blir amerikanska Anna Tunnicliffe och fransyskan Claire Leroy som möts i damfinalen i Stena Match Cup Sweden 2011. De svenska seglarna slogs ut under dagen men en rafflande kamp väntar mellan de båda finalisterna.

Anna Tunnicliffe, som bland annat har ett guld från OS i Peking på meritlistan, är den seglare som övertygat mest i årets seglingar på Marstrand. Hon vann sin semifinal mot brittiskan Lucy Macgregor med tre raka segrar i en match i bäst av fem. Claire Leroy har visat tidigare att hon trivs i Marstrand med segern i Match Cup Sweden från 2008 i bagaget. Idag slog hon ut förra årets mästarinna Ekaterina Skudina i semifinal, även om det krävdes fem matcher för att skilja de två åt. Den sista matchen såg länge ut att gå ryskans väg och hon hade en liten ledning vid sista rundningen. Den franska besättningen lyckades med ett flertal skickliga manövrar i kampen som följde ner mot mål och säkrade sin finalplats.

Hemmahoppet Anna Kjellberg och hennes besättning var inför dagens seglingar piskade att vinna samtliga matcher och var nära att nå ända fram till semifinal. Hon var på väg att plocka sin sjätte raka seger i sin match mot holländskan Mandy Mulder men tappade det lilla övertag hon skaffat i starten. Kjellberg var ändå nöjd med sin insats efter att det stod klart att hon blivit utslagen.

– Vi känner att vi gjort vår bästa regatta hittills i OS-båten Elliot 6m men det känns lite bittert att stå och kolla på semifinalerna från läktaren. Vi har lärt oss att vi har en liten bit kvar till den absoluta världstoppen men vi vet precis vad vi har att jobba med och det känns skönt.

Imorgon onsdag väntar herrarnas första tävlingsseglingar på förmiddagen följt av finalseglingar och match om tredjepris i damklassen. Björn Hansen, Johnie Berntsson och Mattias Rahm är de svenska favoriterna.

Följ seglingarna på:
www.matchcupsweden.com
Facebook – Match Cup Sweden
Twitter – MatchCupSweden.

Foto: Dan Ljungsvik.

America’s Cup-teamens prestigefyllda mästerskapserie för RC44-båtar kommer nu till Sverige för första gången. Marstrand har valts ut som en av sex tävlingsplatser för Cupens deltävlingar i Forty Four Championship Tour. 16 team med America’s Cup-proffs och teamägare tävlar den 17-21 augusti i år på samma vatten som Stena Match Cup Sweden.

– Att världens bästa seglare vill komma hit visar att Marstrand är en erkänd internationell seglarmetropol. Vi har skrivit ett treårigt avtal med RC44-cupen om att anordna den svenska deltävlingen, berättar Jan Torstenson, vd för Brandspot som också arrangerar Stena Match Cup Sweden i Marstrand tillsammans med GKSS.

Mästerskapsserien för RC44 har snabbt blivit ett av de mest tongivande och omtalade seglingsmästerskapen i världen. Deltävlingen i Marstrand ska seglas på samma matchracingarena som används i Stena Match Cup Sweden, och även bankappseglingen startar och går i mål inne i Marstrand men använder havet utanför som kappseglingsbana.

– För Sverige betyder det oerhört mycket att vi får ytterligare ett stort internationellt mästerskap i segling, det visar att vi har en stark ställning i världen som seglingsarrangör på högsta nivå, men det ger oss också möjlighet att attrahera unga nya seglare att segla på toppnivå, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör för Svenska Seglarförbundet.

Båttypen RC44 togs fram 2007 som en entypsbåt för en ny mästerskapsserie av America’s Cup-legendaren Russell Coutts, som lånat initialerna till RC44. Det är en specialdesignad enskrovs och superlätt 44-fots racingbåt, 13,5 meter lång med en vikt på bara 3,5 ton. Båten är konstruerad med en avtagbar akter och en tvådelad mast för att underlätta transport och förvaring mellan tävlingarna, ett koncept inte helt olikt motorsportens WRC och Formel 1.

Mästerskapsserien för RC44 skapades för att erbjuda America’s Cup-teamen en stark plattform för kvalificerad träning. Tävlingen genomförs under fyra dagar, första dagen med matchracing-segling, och de följande med Fleetracing, bankappsegling. Bland de 16 teamen finns flera av världens mest meriterade seglare, från America’s Cup, Volvo Ocean Race, World Match Racing Tour och OS-klasser, Paul Cayard, Russell Coutts, Terry Hutchinson, Cameron Appleton, Evgeniy Neugodnikov, Morgan Larson, Mathieu Richard m.fl.

En intressant regel är att besättningen ska delas 50/50 mellan seglingsproffs och amatörer, vilket även lockar några av världens främsta affärsmän och teamägare till RC44-cirkusen, som Oracles Larry Ellison som också ska försvara America’s Cup. Ägarna är oftast rorsmän under bankappseglingen medan de professionella skepparna styr båten under Matchracing.

En annan av dessa ägare och rorsmän är den svenska huvudutmanaren i America’s Cup, Challenger of Records, Artemis, vars ägare Torbjörn Törnqvist styr en av de två svenska RC44-båtarna. Den andra svenska RC44-båten är anmäld av KSSS. Team KSSS ska uppmärksamma att Sverige med KSSS och Artemis står som utmanare i America’s Cup.

Info om RC44-serien: www.rc44.com

Nu är nya ÅF Offshore Race – Gotland Runt igång! Vid en pressträff intill Galärvarvet på Djurgården i Stockholm presenterade arrangerande Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) nyheter kring tävlingen och några framträdande deltagare i årets havskappsegling som körs för 74:e gången och med över 275 båtar anmälda. Bansträckningen är ny för de 30 största båtarna som startar på Strömmen.

– Nästa år startar samtliga klasser i Stockholm och det är nu vi ska göra de första erfarenheterna för att allt ska bli perfekt nästa år, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich.

Den största förändringen är en ny bansträckning och startplats samt att tävlingen fått en ny titelsponsor. Cirka 30 båtar, de största som alla är över 50 fot, startar i tre av klasserna (IRC Endorsed, ORC International och Classic) på Stockholms Ström på onsdagen, mellan Stadsgården och Kastellholmen, för att i ett första ben segla till etappmålet i södra Kanholmsfjärden. Omstart sker därefter samma kväll cirka kl 21.00 utanför Sandhamn. Övriga klasser startar som vanligt under onsdagen utanför Sandhamn.

KSSS ordförande Staffan Salén gladdes över att tävlingen nu kopplas till Stockholm och att seglingen som sport blir synliggjord för en bred publik. Han påpekade också att det gemensamma miljöintresset förenar KSSS och ÅF vars koncernchef Jonas Wiström ser sponsorskapet som ett sätt att göra varumärket ÅF intressant som arbetsgivare, inte minst nu när efterfrågan på ingenjörer är större än någonsin.

Thomas Blixt och Ralf Aspholm tampas i varsin ny TP52:a om segern. En annan tuff utmanar är Niklas Zennströms 72-fots långa RANK. De breda klasserna representerades på pressträffen av Mikael Jakobsson som seglar på tävlingen minsta båt, en 27 fots (cirka 8 m) Albin Accent, byggd på 1970-talet. Där är man bara tre personer ombord ”och mycket sömn lär det inte bli men en massa kul segling”.

Bildtext 1: Thomas Blixt och Ralf Aspholm är två av favoriterna.

Bildtext 2: Mikael Jakobsson seglar i tävlingens minst båt, en 8 m Albin Accent med tre mans besättning.

Bildtext 3: ÅF:s koncernchef Jonas Wiström t.v och KSSS´ styrelseordförande Staffan Salén.

Sverigepremiär på flytande mässan i Wasahamnen 1-4 september. Targa 32 ersätter Targa 31 som tillverkats sedan 1997 och som uppdaterats under åren. Den senaste uppdateringen som gjordes på Targa 31 var den negativa akterspegeln och blev då kallad T31+. Targa 32 har fått den negativa akterspegeln som standard då den var mycket uppskattad och fick en ”modernare look”.

Bredden har ökats på för att ge mer volym inne i båten, mest upptill än nertill vid vattenlinjen för att behålla de goda sjöegenskaperna.

Förkabinen har blivit större med två fullängdskojer på 210 cm samtidigt som det populära fördäcket med U-bänken behållits. Durkluckan har dock utgått till förmån för en större förkabin.

Akterkabinen har fått en större dubbelsäng (204×140 cm) och badrummet har fått mer volym och en fast el-toalett. Mycket av formspråket kommer även från den populära Targa 44, med en högre stäv, framåtlutande tak samt teakräcke, dubbel akterport till badbryggan och en distinkt linje i hyttvägen som kännetecknar Targa 32.

En annan nyhet är att skrovet till den nya båten tillverkats enligt vakuuminjiceringsmetoden, vilket är både miljövänligt, hälsosammare för båtbyggarna och ger ett starkt skrov.

Tekniska specifikationer:
Skrovlängd: 9,82 m
Totallängd: 10,78 m
Skrovbredd: 3,37 m
Vikt: (2xD4) ca 6.300 kg
Designkategori: B
Dieseltank: 800 l
Vattentank: 120 l
Septiktank: 60 l
Kylskåp: 65 l
Fart med 2xVp D4-300hk: ca 40 knop.

Info: www.sea4you.se

Info: www.nordicmarine.se

Med start tisdag den 5 juli börjar Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet att utrusta 35 räddningsbåtar på 19 orter med hjärtstartare. Det är första etappen i ett tre år långt projekt för att hjärtsäkra Sveriges kuster och skärgårdar. Projektet är ett samarbete mellan Hjärt-Lungfonden, Sjöräddningssällskapet och PostkodLotteriet.

– När ett hjärta stannar är snabba insatser med hjärt-lungräddning och hjärtstartare det enda sättet att rädda liv. Vi vill fördubbla antalet personer som överlever plötsligt hjärtstopp till sjöss och längs Sveriges kuster, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet har fått fem miljoner kronor från PostkodLotteriet för att under tre år utrusta räddningsbåtar, sjöräddningsstationer och kustnära orter med fler än 200 hjärtstartare.

Årligen drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp och i dag överlever endast 400 personer. Med fler hjärtstartare till sjöss och längs Sveriges kuster kan fler överleva.

– Om något inträffar till sjöss är vi sjöräddare ofta först på plats. Med hjärtstartare på fler av våra båtar kan vi rädda ännu fler liv, säger Helge Skärlén, frivillig sjöräddare i Sjöräddningssällskapet.

En hjärtstartare räddar liv genom att sända elektriska chocker som får ett hjärta som stannat att börja slå igen. Vem som helst kan använda en hjärtstartare eftersom det inte krävs några förkunskaper.

Läs mer nedan:
– Alla räddningsbåtar som får hjärtstartare
– Fakta om plötsligt hjärtstopp
– Fakta om projektet

Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift Plötsligt hjärtstopp
Länk: Läs mer om projektet på Hjärt-Lungfondens hemsida

För mer information, kontakta gärna:
Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39

Helge Skärlén, Sjöräddningssällskapet, telefon 031-761 42 18, helge.skarlen@ssrs.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss utan statligt stöd. Vi är 1 800 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet. Sjöräddningssällskapet har insamlingskonton pg 90 05 00-0 och bg 900-5000. Följ oss på www.sjöräddning.se.

Alla räddningsbåtar som får hjärtstartare
Räddningsstation
Räddningsbåtarna som får hjärtstartare

Räddningsstation Bua
Rescue Odd Fellow
Rescue Thorsten Brunius

Räddningsstation Dalarö
Rescue Björn Christer
Rescue Paul Lederhausen
Rescue Ingarö

Räddningsstation Falkenberg
Rescue Signe Wallenius
Rescue Pernilla

Räddningsstation Fjällbacka
Rescue Sparbanken Tanum
Rescue Minlouis
Rescue Ivan Holmberg
Rescue SXK Västkustkretsen

Räddningsstation Gävle
Rescue Greta Dybeck
Rescue Thomas Stenberg

Räddningsstation Hjälmaren
Rescue Hjälmaren

Räddningsstation Hovås
Rescue Livbojen Göteborg

Räddningsstation Kronoberg
Rescue InfoTrader

Räddningsstation Lomma
Rescue Lomma
Rescue Lionsund

Räddningsstation Lönnångersfjärden
Rescue Folke Östman

Räddningsstation Möja
Rescue Oskar Falkman
Rescue Handelsbanken Liv
Rescue Kreab
Rescue Värmdö

Räddningsstation Mölle/Höganäs
Rescue Lars Lindfelt

Räddningsstation Mönsterås
Rescue Rolf Nilsson

Räddningsstation Ornö
Rescue Drottning Silvia

Räddningsstation Räfsnäs
Rescue Stenhammar
Rescue Mathilda Roslagens Sparbank

Räddningsstation Strömstad
Rescue Gustaf B. Thordén
Rescue Maximat

Räddningsstation Sundsvall
Rescue Sundsvall

Räddningsstation Västerås
Rescue J.Sigfrid Edström
Rescue Odd Fellow Mälaren
Rescue Strängnäs

Räddningsstation Örnsköldsvik
Rescue Nynäs

Fakta om plötsligt hjärtstopp

– Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I dag överlever bara 400 av dem.

– Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.

– Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Källa: Hjärt-Lungfonden

Fakta om projektet

– Till sjöss och längs Sveriges kuster är Sjöräddningssällskapet, inte ambulansen, oftast först på plats till nödställda.

– För att öka säkerheten ska cirka 200-250 hjärtstartare placeras ut längs Sveriges kuster. Sjöräddningssällskapets 66 räddningsstationer och 35 räddningsbåtar kommer att utrustas. Cirka 100-140 av hjärtstartarna ska placeras på lämpliga öar, vid större insjöar, i skärgårdar, hamnar, gästhamnar och andra sjönära platser över hela Sverige.

– 1 800 frivilliga sjöräddare och personer i närheten av de utplacerade hjärtstartarna kommer att utbildas.

– Projektet pågår under tre år och drivs av Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet med finansiering från PostkodLotteriet.

– Målet med projektet är att fördubbla överlevnaden vid plötsligt hjärtstopp till sjöss och längs Sveriges kuster.

– Alla platser som utrustas med hjärtstartare märks med den internationella symbolen för hjärtstartare.

Snart lanseras navigeringsappen Seapilot på Apple App Store. Den ska ge båtfolket ett fullgott navigeringshjälpmedel till en bråkdel av kostnaden för en plotter. Seapilot bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering, med AIS-data och S57-sjökortsdata från Sjöfartsverket, teknologier som bara för några år sedan var helt förbehållna yrkessjöfarten.

– Seapilot är den första navigeringsappen med AIS-data. Det innebär bland annat att du kan se båtar och fartyg med AIS-transponder. Dessutom presenteras väder i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige. Seapilot visar vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd från valfri väderstation. Information från väderstationen närmast skärmens position på sjökortet visas automatiskt och de andra hämtas genom några klick på skärmen, säger Stockholmradios vd, Jens Johansson, som ligger bakom appen.

Stockholmradio har utvecklat Seapilot tillsammans med True Heading. Stockholmradio är expert på VHF och på kommunikation till sjöss. True Heading är expert på AIS och på marin navigation.

– Vid lanseringen finns Seapilot endast för iPad. Men framledes ska Seapilot finnas också för andra läsplattor och för mobiltelefoner. Till båtmässan i Göteborg ska Seapilot vara klar för Android-plattformen. Vår långsiktiga vision är att Seapilot utvecklas till att omfatta alla länder i norra Europa, så småningom även södra Europa och Medelhavet, säger Jens Johansson.

Seapilot lanseras i Apple App Store under de kommande veckorna till introduktionspriset 499 kronor.

”Stenålderns säljägare var först och de följdes av vikingar, skärkarlar, husvagnscampare och ”Prins Carls Uppfostringsinrättning”, så inleds den nya fornstigen som bjuder på en naturskön vandring genom denna historia. Skyltar berättar om spännande platser och händelser längs promenaden. Stigen är 3,8 kilometer lång och går genom ett vackert och kuperat landskap med vidsträckta utsikter.

– Det är viktigt att synliggöra skärgårdshistorien även innan Hemsöborna, här finns mycket att berätta och ett stort intresse hos många av besökarna. På Gålö har vi nu många saker som tillsammans stärker upp varandra och ger ett brett besöksmål som blir angeläget för fler, sa Gustav Andersson, Miljö och Skärgårdslandstingsråd och Skärgårdsstiftelsens styrelseordförande som täckte av den stora informationsskylten och klippte bandet vid ingången till nya fornstigen.

Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg invigningstalade också, hon betonade vikten av att Skärgårdsstiftelsen utvecklar olika typer av attraktioner anpassade för att alla ska kunna ta del av det skärgården kan erbjuda. – En satsning som det här kan få hit olika åldersgrupper som är intresserade av olika saker, kultur, natur och historia.

Vision blev verklighet
Fornstigen är resultatet av ett samarbete mellan flera aktörer bl a Länsstyrelsen, Skärgårdsstiftelsen och Gålöstiftelsen där Länsstyrelsen och Gålöstiftelsen stått för den huvudsakliga finansieringen. Idén till stigen kommer från de två arkeologerna Mattias Pettersson och Roger Wikell och uppkom i samband med att de hittade fynd från Stenåldern när de håll på med en utgräving på Gålö för några år sedan. De kände då att de ville nå ut med kunskaperna om skärgårdens historia på ett mer lättillgängligt sätt.

– Det här är otroligt kul att vår vision nu blir verklighet. Ambitionen med stigen är att göra historia spännande och roligt vilket ligger rätt i tiden. Det finns väldigt många som är intresserade av historia idag, och vi tror att vi kan nå dem med den här satsningen, säger Mattias Pettersson.

Att det har hänt lite på 10 000 år förstår vi enkelt bara genom att titta på Gålö som då bara var några kobbar som idag hänger ihop som en halvö. – Idag ligger skärgården ca 80- 90 m högre än den gjorde för 10 000 år sedan vilket innebär att kuststräckan vid Gålö då låg någonstans vid kommungränsen mellan Huddinge och Haninge, avslutar Mattias.

Fornstigen börjar vid Morarna på Gålö mittöver vägen från hembygdsföreningens lokaler på Skälåkersvägen 4.

Sandhamn Race Week och SM för Express och ORC International fortsatte på söndagen. Dagen bjöd på rejält tuffa förhållanden med över 10 sekundmeter och grov sjö. Precis som på lördagen var det en båt som dominerade i Expressklassen på söndagen. Det var hemmabåten Matrisen med skepparen Björn Österberg från KSSS som seglade bäst, medan Lars Idmyr från GKSS, som dominerade på lördagen, var den som fick jaga.

Björn Österberg tog tre segrar och en andraplats på söndagen, medan Lars Idmyr och hans Henri Lloyd Sailing Team svarade för serien 3-3-15-2. Idmyr behåller dock ledningen inför måndagens avslutande segling, men han jagas av Österberg två poäng efter.

Om det var stora förändringar i Expressklassen så var det desto mer likt i ORC International som också seglar om SM-titeln. Där fortsätter KSSS-seglaren Ralf Aspholm att rada upp förstaplatser. I lördagens första segling kom plumpen i protokollet då TP52:an Datacom-Lindahl ”bara” blev trea. Därefter har de radat upp segrar i de sex seglingarna som följt.

– Det här är givetvis jättekul. Vi är ett rutinerat gäng där alla seglat mycket – även om vi inte seglat så mycket tillsammans, säger Ralf Aspholm som är mycket nöjd med sin nya båt och hur hon seglar:

– Idag loggade vi 20 knop på länsen. Hon är verkligen snabb. Det här ser givetvis jättebra ut inför ÅF Offshore Race, säger Ralf som nu siktar på en tredje totaltseger i ÅF Offshore Race / Gotland Runt som startar på onsdag.

Foto: Malcolm Hanes.

I absolut bästa förhållanden med strålande sol och en stadig nordostlig vind runt 5-7 m/sek inleddes Sandhamn Race Week på lördagen i vattnen utanför Sandhamn. Expresserna seglar om SM-titeln med 36 båtar på startlinjen. Express är en tuff och jämn klass som bjöd på många stenhårda dueller inte minst vid rundningarna under lördagen.

Ändå var det en båt som tilläts dominerade. Henri Lloyd Sailing Team med skepparen Lars Idmyr från GKSS tog två segrar, en andraplats och en tredjeplats i lördagens fyra seglingar.

– Det här är ett härligt kvitto på att det är värt all tid man lägger ner, säger Lars Idmyr och lyfter fram sina kamrater ombord:

– Vi har segla så mycket tillsammans och vi har rutinen. Och när vi sedan också har bra kommunikation ombord, som vi hade idag, då brukar det gå bra.

Tvåa bland Expresserna ligger X-RAY med Joakim Rodebäck och trea är Skumpan med Ronny Gustavsson som skeppare.

I ORC International leder favoriten Ralf Aspholm med sin TP52:a Datacom-Lindahl efter första dagen. Även Ralf dominerade i sin klass och vann tre av fyra seglingar. I dagens första segling blev han trea men spikade sedan de tre andra seglingarna.

Tvåa i ORC Int. ligger Boxer med skepparen Mats Victorin, VIBK och trea är Karukera, Berg Propulsion.

Bilderna är från Expressklassen. Foto: Malcolm Hanes.

Lerums kommun, Lerum Fjärrvärme AB, Kammarkollegiet, Naturvårdsverket och länsstyrelsen har i dagarna undertecknat ett avtal där alla parter har enats om att arbeta för fria fiskvägar förbi Hedefors kraftverk i Säveån. Efter oenigheter höjde staten insatsen gällande ersättning för produktionsförlust, och Lerums kommun som äger kraftverket tackade ja till budet.

– Kommunen har äntligen visat sig samarbetsvillig, något alla kommer att vinna på i längden, kommenterar Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Miljödomstolen gav i början av augusti avslag på Kammarkollegiets ansökan om att bygga ett omlöp förbi Hedefors kraftverk i Säveån. Sportfiskarna ansåg att domstolens beslut var gravt felaktigt, och överklagade därför domen precis som Kammarkollegiet och länsstyrelsen. Den springande punkten har varit ersättningsfrågan, något som nu alltså har lösts.

– Det är mycket glädjande att alla parter är överens om en lösning som gynnar Säveåns unika laxbestånd och den akut utrotningshotade ålen. Samtidigt är det beklagligt att det tagit så lång tid att komma till en lösning och att åtgärden blivit mycket kostsam, säger Stefan Nyström.

Möjligheten till att få subventioner genom elcertifikat ökar värdet i kraftverket och bidrar till att fiskvägen blir dyrare. Sportfiskarna har länge uppmärksammat problemet och visat på elcertifikatens många negativa effekter i en omfattande rapport. Framtiden för miljön i många svenska strömvatten hotas enligt Sportfiskarna av statliga subventioner.

– Det visar på ett systemfel när staten tvingas skrapa ihop pengar för en nationellt prioriterad naturvårdsåtgärd, samtidigt som kraftverket i fråga har möjlighet att få subventioner i form av elcertifikat på omkring en halv miljon årligen, menar Stefan Nyström.

Sportfiskarna har under många år arbetat aktivt med att förbättra miljön för fisk och annat liv i Säveån. En fiskväg vid Hedefors kommer att ge tillgång till lek- och uppväxtområden för lax som innebär mer än en fördubbling av idag befintliga reproduktionsområden, och är en nödvändighet för att kunna uppnå målen för EU:s vattendirektiv.

– Sportfiskarna har arbetat intensivt för att få till en fiskväg vid Hedefors kraftverk. Nu ser visionen ut att bli verklighet och det ökar alla sportfiskares möjligheter till ett högklassigt, tätortsnära fiske i Säveån, avslutar Stefan Nyström.

Den 4:e juli kl 14:00 invigs Västerhavsveckan i Lysekil. Vi på Havets Hus firar det med Hajsläpp! Sex stycken av Havets Hus småfläckiga rödhajar, tre killar och tre tjejer, ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är födda och uppvuxna på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajarna är märkta för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever.

Även om småfläckig rödhaj, lat. Scyliorhinus caniculus, är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om den. Tidigare var arten uppsatt på den svenska rödlistan i gruppen DD – kunskapsbrist. Det betyder att de bedöms höra till de hotade arterna men är svår att klassa på grund av att man vet för lite. I 2010 års upplaga av rödlistan är arten inte med men vi vet fortfarande mycket lite om den och beståndet är fortsatt mycket litet jämför med hur det såg ut en gång i tiden.

Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster. Sedan 2004 är det förbjudet att fånga och landa småfläckig rödhaj men man har alltid rätt att landa märkt fisk! Men det bästa är förstås om hajen är i så gott skick att man kan skriva upp märkets nummer, längdmäta hajen och sedan släppa tillbaka den i havet igen. Viktigt är att också notera var man fick upp den. När man sedan rapporterar in denna information till Havets Hus eller Fiskeriverket får man en trisslott och ett årskort på Havets Hus som tack för hjälpen.

På Havets Hus i Lysekil lever ett stort antal småfläckiga rödhajar i olika åldrar. Arten lägger ägg, till skillnad mot många andra hajarter som föder levande ungar. Äggläggningen sker året om, och äggen tas omhand på Havets Hus och kläcks i speciella kläckningsakvarier. Efter 9 månader kläcks ägget och ut kommer en ca 10 cm lång unge som legat dubbelvikt de sista veckorna.

Den småfläckiga rödhajen är en bottenlevande hajart som livnär sig på bottendjur som blötdjur, kräftdjur, havsborstmaskar och småfisk. På Havets Hus får de sill, räkor, musslor och bläckfisk. Den småfläckiga rödhajen är nattaktiv, och eftersom hajar är kända för att ha ett utmärkt luktsinne är det mycket troligt att de till stor del finner sin föda med hjälp av luktsinnet. Den småfläckiga rödhajen har dock förhållandevis stora ögon som tyder på att de har förmåga att urskilja föremål även vid mycket svagt ljus.

Invigningen av Västerhavsveckan måndag 4 Juli 2011
Kl. 14.00 Hajarna släpps ut i havet framför Havets Hus

Program Västerhavsveckan på Havets Hus 4-8 juli 2011
Havets Hus har som vanligt ett digert program under Västerhavsveckan.

Förutom vårt ordinarie sommarprogram kommer följande att ske:

Program Västerhavsveckan i Lysekil

Måndag 4:e
Kl 14.00 Invigning av Västerhavsveckan i Lysekil med hajsläpp vid Havets Hus brygga.

Alla dagar:
kl 13-14.30 Sälsafari avgår från Havets Hus brygga.
Pris: vuxna 180kr, ungdom (13år-17år) 140 kr, Barn (5-12 år) 100 kr. Kombibiljett Havets Hus och Sälsafari vuxna 250 kr, ungdom (13år-17år) 190 kr, Barn (5-12 år) 125 kr

Kl 15-16 Tillverka ditt eget krabbfiskespö!
Plats: Utanför Havets Hus, gratis

Kl 16-17 Krabbfisketävling med priser, gratis deltagande

Kl 17-20 1-dags strandskola
Ålder 7-12 år, pris 275 kr, 225 kr för medföljande syskon. Föranmälning krävs

Måndag-Onsdag (4 – 6 juli)
kl 9-12 3-dagars strandskola
Ålder 7-12 år, pris 675kr, 575 kr för medföljande syskon, föranmälning krävs

Tisdag och Torsdag (5 och 7 juli)
13-14.30 Båttur till Lovéncentret Kristineberg
Marinbiolog från Havets Hus finns ombord, pris: 50:- fr o m 12 år, tom 11 år gratis
15-16.30 Exkursion med forskningsfartyget Oscar von Sydow.
Marinbiolog från Havets Hus finns ombord, pris: 50:- fr o m 12 år, tom 11 år gratis

Tisdag- Fredag (5-8 juli)
Kl 10.15 TEMA guidningar i akvariet.
Olika tema varje dag, ex, fiskar, udda djur, aquaaliens, skaldjur. Pris: inträde på Havets Hus, Vuxna 95kr, Ungdom (13år-17år) 70 kr, Barn (5-12 år) 50 kr

Kl 14-16 Havets Hus personal står och visar djur vid klappakvariet.
Ombord på forskningsfartyget Skagerak vid Anderssons kaj

För fullständigt program för hela regionen se www.vasterhavsveckan.se

Här är en smart nyhet för alla båtägare. Att tappa sin mobiltelefon i vattnet betyder att det är dags att köpa en ny med allt vad det innebär. JCB Toughphone Tradesman både flyter och är helt tät.

Pressrelease:

Nu behöver du inte vara orolig för att tappa din dyra smarthphone i sjön. Använd JCB Toughphone Tradesman som flyter och är en helt vatten-/dammtät IP67-klassad mobiltelefon, byggd för att hålla! Levereras med reseladdare och handsfree.

• 1,44″ CSTN-färgskärm
• Trippelband
• Standby-/taltid 130/3 tim
• IP67
• FM-radio
• Ficklampa
• Bluetooth 2.0
• SMS
• Micro-USB
• Mått 111x49x20 mm
• 2 års garanti

Pris 995 kr.

Info: www.seasea.se

Inför årets upplaga av tävlingen Skärgårdens Snabbaste Båt, som körs 9 juli, har CoastKey valt att sponsra samt ställa ut på den tillhörande mässan vid Strömma krog. Tävlingen, som kördes för första gången 1995, har vuxit med åren och blivit en stor tävling med en minimässa som har cirka 3 000 besökare under en dag.

I takt med att tävlingen blivit större har även farterna ökat och 1995 hade snabbaste båten 58 knop, men idag är farter upp emot 100 knop inte ovanliga i dessa sammanhang.

Detta gör racet fartfyllt och mycket underhållande, men med ökad fart ökar även olycksrisken.

– Därför är detta rätt forum för CoastKey att synas i, och med många besökare får vi också bra exponering och kan berätta om fördelarna med att använda vår produkt, säger Dan Eriksson, produktspecialist på KG Knutsson AB.

CoastKey kommer att synas och finnas tillgängliga under dagen för att visa produkten på plats, och en av race-båtarna kommer att vara utrustad med det trådlösa dödmansgreppet CoastKey. Båten kommer att ligga i anslutning till CoastKey-tältet vid Strömma krog och här har man även möjlighet att träffa representanter från KGK samt kunna beställa CoastKey.

Info: www.coastkey.se

I tisdags 28 juni kl 18 återvände Briggen Tre Kronor af Stockholm till sin hemmakaj på Kastellholmen efter ett bejublat framträdande i S:t Petersburg. ”Scarlet Sails” är kulmen på festivalen White Nights i S:t Petersburg som traditionsenligt firas vid skolårets slut och sommarens ankomst. Det är ett ungdoms- och kulturevenemang som har vuxit lavinartat de senaste åren.

Natten till 19 juni seglade briggen Tre Kronor in på floden Neva fullt riggad i blodröda segel och vände vid Vinterpalatset ackompanjerad av symfoniorkester och storartat fyrverkeri. Evenemanget följdes av 1,5 miljoner människor på gatorna och av 15 miljoner tv-tittare i en nattlig direktsändning.

Huvudattraktionen var för andra året i rad den svenska briggen Tre Kronor. Förra året gjorde Briggen sin debut i festivalen och i år var man riktigt väl förberedda – stenhård träning ombord och besättningen förstärkt med två man med rutin från förra året.

Kapten ombord, Allan Palmer, med sin 14 personers besättning har jobbat efter ett sekundschema för att tajma ihop med musik och ljussättning. Det var när briggen deltog i Tall Ship Races i S:t Petersburg 2009 som tävlingens marintekniske ledare fick upp ögonen för briggens stil och för hur hon seglas. Det är en tekniskt komplicerad segling med två knops ström i Neva och därmed svårt att manövrera för fulla segel.

Scarlet sails är en saga av den ryske författaren Alexander Grin som filmatiserats 1961.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer.

Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Två RIB-båtar, en besättning på sju personer, sex dagar – och en sträcka på runt 800 sjömil. Det är basfakta i Gore Europas senaste sponsringsprojekt GORE-TEX® Arctic Challenge. Den 27 juni skulle det brittiska teamet ge sig iväg på den första dagsetappen från Wick på skottska höglandet. Slutmålet på lördag 2 juli är Rognan i Norge – norr om Polcirkeln.

Det är första gången man ger sig ut på det här äventyret i så små RIB-båtar (Rigid Inflatable Boat). Och det är ingen vanlig dagsutflykt det handlar om – den längsta etappen, mellan Lerwick på Shetlandsöarna och Måløy i Norge, är 230 sjömil. De öppna, sex meter långa Humber-båtarna ger heller inte mycket skydd mot allt vad Nordsjön har att bjuda på i form av iskalla vindar, höga vågor och sjö.

Tanken är att man dels ska testa gränserna för vad RIB-båtarna klarar när det gäller hårda förhållanden, och dels undersöka olika användningsområden.

Att färdas i de små RIB-båtarna gör det bland annat lätt att komma nära naturen. GORE-TEX® Arctic Challenge-teamet ska samla och dokumentera flora och fauna på sin expedition, i samarbete med Net Gain Marine Conservation Zone Project.

I spetsen för den sju man och en kvinna starka besättningen står den brittiske seglarlegenden Pete Goss. Till sin hjälp har han flera slipade off shore- och RIB-veteraner, men det finns också plats för några inte fullt lika erfarna deltagare, däribland en Gore-medarbetare och en journalist från The Daily Telegraph.

– Det kommer att bli stentufft, säger Pete Goss, men fruktansvärt roligt också. Dessutom är de här mindre båtarna perfekta när vi ska utforska de karga skotska kusterna och Nordnorges fjordar på nära håll.

Besättningen bär Musto HPX torrdräkter, med GORE-TEX® Pro Shell-material med Ocean Technology®. Dräkterna har utvecklats i samarbete med Volvo Ocean Race- och Vendée Globe-team, och är sedan länge förstavalet för de seglare som måste utkämpa de allra hårdaste striderna mot elementen. Förutom att de naturligtvis är helt vind- och vattentäta gör de att man kan klara upp till tre timmar i femgradigt vatten.

För att minska miljöpåverkan som mycket som möjligt är båtarna utrustade med bränsleeffektiva Suzuki-motorer. Båtarna ska inte köras fortare än 20 knop vilket minskar bränsleåtgången betydligt.

Följ GORE-TEX® Arctic Challenge:
newsroom.gore-tex.eu/
ribstothelimit.com
Twitter: @ribstothelimit
Youtube: www.youtube.com/user/ribstothelimit