nyhetstest

Om landets båtägare får välja ett drömtillbehör till båten står ett ordentligt pentry högst upp på önskelistan. Det svarar 31 procent av de tillfrågade i Mekonomens nya BåtLivs-undersökning 2011. På andra plats med 17 procent kommer ett badrum, tätt följt av lyxiga sängar på 14 procent.

I BåtLivs-undersökningen har Mekonomen frågat 1000 svenskar om deras båtvanor. Och det visar sig att matlagning intresserar svenskarna även om man befinner sig ute till havs. På frågan vilken typ av mat som oftast äts under båtsemestern svarar en av fem, att de föredrar mat som tillagas vid spisen. 29 procent svarar kallskuret, färdiga sallader och mackor. Populäraste maten under båtsemestern är dock grillat, vilket 42 procent av de tillfrågande svarar.

Fick landets båtägare vidga fantasierna ytterligare och välja en egenskap till den absoluta drömbåten önskar sig var fjärde svarande en båt som skulle tanka sig själv och innebära minimala driftskostnader. 14 procent ser hellre att båten skulle fungera lika bra på land som i vatten medan 14 procent gärna hade utrustat sin drömbåt med en särskild ubåtsfunktion.

– Mekonomen tar nu steget i på den marina marknaden och vi genomför denna undersökning för att bättre förstå svenskarnas båtvanor. Vårt mål med satsningen på marint är att erbjuda alla båtägare samma service som vi alltid gett till bilägarna. Men en båt som tankar sig själv har vi nog lite svårare att erbjuda, åtminstone som det ser ut idag, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef Mekonomen marint.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1000 svenskar.

Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning
• 31 procent svarar att ett ordentligt pentry är drömtillbehöret i båten.
• 17 procent svarar att ett ordentligt badrum är drömtillbehöret i båten.
• 13 procent svarar att lyxiga sängar är drömtillbehöret i båten.
• 42 procent svarar att de oftast äter grillad mat på båtsemestern.
• 25 procent anser att en båt som tankar sig själv som den ultimata drömbåten.

På bilden ett pentry från en Nord West 420. Foto: Jessica Stenlund.

Ett nytt storskaligt forskningsprogram kommer att analysera Östersjöns mikroorganismer, från giftiga cyanobakterier (blågröna alger) och bakterier till olika typer av virus. Det sker genom att man för första gången identifierar alla mikroorganismers DNA med hjälp av kraftfulla sekvenserings- och bioinformatiska analysmetoder (sk. metagenomanalys).

Professor Birgitta Bergman vid Botaniska Institutionen, Stockholms universitet har tillsammans med Craig Venter och hans forskargrupp vid J. Craig Venter Institute (JCVI; La jolla och Rockville) i USA, erhållit ett ansenligt finansiellt stöd från stiftelsen Baltic Sea 2020 och Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare. Programmet förkortas MiMeBS (Microbial Metagenomics of the Baltis Sea).

Senare års internationell forskning har visat att mikroorganismer spelar en mycket större roll för allt liv i världshaven än forskarna tidigare trott. Expeditioner under åren (initierade av Craig Venter) har i hög grad bidragit till denna nya kunskapsutveckling. Sommaren 2009 genomförde JCVI i samarbete med svenska forskare en expedition i Östersjön och kringliggande vatten, från Torne Träsk till Oslofjorden, med målet att undersöka mikroorganismers roll i dessa unika vatten. Ytterligare insamlingar av mikroorganismer pågår sommaren för att bland annat förstå vilka faktorer som styr uppkomsten av giftiga cyanobakterieblomingar i Östersjön.

“Det är första gången som forskare undersöker det genetiska materialet från Östersjöns alla mikroorganismer, inklusive virus med hjälp av metagenomanalys. Hypotesen är att mikroorganismer spelar en avgörande roll för allt liv i Östersjöns då de utgör viktig föda och genererar den energi och viktiga näringsämnen (kol och kväve) som krävs för tillväxt av mer ekonomiskt betydelsefulla organismer, som till exempel skaldjur och fiskar. Med hjälp av resultaten från DNA-analyserna kan man identifiera alla Östersjöns mikroorganismer samt utreda vad de gör och hur de gör det, och inte minst få svar på vad detta betyder för Östersjöns ekologi och dess förvaltning idag och i framtiden”, säger Birgitta Bergman vid Stockholms Universitet.

“Vi kommer även att få reda på vilka faktorer som styr tillväxten hos mikroorganismerna i Östersjön, från salthalter, till näringsämnen som kväve och fosfor, och bidra med en enorm databas som skall utnyttjas för att utforma bättre förvaltning av Östersjöns rika tillgångar. Vi avser även att lyfta fram Östersjön som en modell för mänskligt påverkade hav; och det är även högst sannolikt att vi kommer att identifiera såväl nya mikroorganismer som nya intressanta gener/proteiner med bioteknologisk potential som kan användas för att framställa nya produkter”, säger Birgitta Bergman.

Samarbeten med andra forskare vid Stockholms universitet och andra universitet i Sverige, samt vid den svenska storskaliga satsningen på molekylär biovetenskap, Science for Life Laboratory (Stockholm), har även etablerats.

“Baltic Sea 2020 stödjer projektet för att vi tror att kunskap om havets minsta organismer är fundamental för en bredare förståelse av Östersjöns ekosystem. Vi hoppas också att projektet på sikt leder till nya idéer och förslag på konkreta åtgärder”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef för Baltic Sea 2020.

Svenskan Karin Hagström fortsätter att imponera i sin comeback på matchracingscenen, och säkrade efter torsdagens spännande matcher en kvartsfinalplats i Lysekil Women’s Match. – Det var riktigt skönt att kunna följa de sista matcherna i lugn och ro, och veta att vi redan var på rätt sida om kvartsfinalstrecket, säger Karin, som ser fram emot fortsättningen av tävlingen.

– Ja, det gör vi absolut. Det ska blåsa lite mer de kommande dagarna och då hoppas jag att vi kan ha fördel av vår större vana vid den här båttypen än vad många av konkurrenterna har.

Eftersom onsdagens svaga vindar försenade programmet avsevärt, så bestämde seglingsledningen att slopa den andra round-robin (alla möter alla) som ursprungligen var planerad. Istället går man under fredagen direkt på en kvartsfinal i form av ytterligare en round-robin, men bara med de sex främsta. Karin Hagström och hennes besättning (Åsa Carlsson, Vanja Lundberg, Johanna Larsson, My Karlsten och Petronella Carlzon) lyckades få ihop sex segrar och tre förluster efter den första round-robin. Samma resultat fick också danskorna Camilla Ulrikkeholm och Trine Abrahamsen, liksom Silvia Roca Mata från Spanien:

– Vi seglade tre täta matcher med mycket stress idag, men lyckades vinna dem alla. Kan vi fortsätta på den här nivån framöver så har vi goda semifinalchanser, tror spanjorskan.

Bakom tätkvartetten, som alltså alla slutade den första round-robin på 6 – 3 i matcher, var det också mycket tätt. Australiensiska världstvåan Nicole Souter, amerikanskan Stephanie Roble och 2007 och 2008 års Lysekilssegrare Linda Rahm från Sverige hade alla 5 – 4 i matcher efter den första round-robin.

Domarna fick först ta hjälp av inbördes möten och sedan analysera vem som slagit de högst rankade seglarna för att lösa upp den ekvationen, men räkneövningen utföll inte till svensk fördel. Det var en påtagligt ledsen och besviken Linda Rahm som strax före start i torsdagens pro-amsegling fick beskedet att hon var utslagen ur tävlingen. Desto nöjdare var Nicole Souter:

– Vi visste att vi skulle behöva vinna samtliga tre matcher idag, så vi kände trycket, skrattar Souter, som inte förrän precis på mållinjen i torsdagens allra sista match lyckades vända bort fransyskan Anne-Claire Le Berre och ta den femte och avgörande matchsegern.

Resultat i Lysekil Women’s Match 2011, efter avslutad round-robin. De sex första går vidare till fredagens kvartsfinalseglingar:

1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 6 segrar – 3 förluster
2. Karin Hagström, SWE, 6 – 3
3. Silvia Roca Mata, ESP, 6 – 3
4. Trine Julie Abrahamsen, DEN,
6 – 3 5. Nicole Souter, AUS, 5 – 4
6. Stephanie Roble, USA, 5 – 4
7. Linda Rahm, SWE, 5 – 4
8. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 5
9. Cristiana Monina, ITA, 2 – 7
10. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 9

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Mer information om Lysekil Women’s Match:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

En svår båtolycka inträffade i natt vid Södermöja i Värmdö i Stockholms skärgård, skriver Aftonbladets nätupplaga. Det var en segelbåt som rammades av en 9 m lång motorbåt, som framfördes av en kraftigt berusad förare. Enligt Aftonbladet smet båtföraren från platsen, men han kunde senare spåras efter det att en person i båten tvingats söka läkarvård.

I den 33 fot långa segelbåten fansn två vuxna och tre barn, som låg och sov när olyckan inrtäddade, Motorbåten rände tvärs in i segelbåten, som fick kraftiga skador då bland annat riggen rasade ner.

Ingen verkar ha fått livshotande skador i den här tragiska olyckan.

– Den skulle göra en barbordsgir och runda udden men kom så nära land att den kom rakt in i båten. Masten slets sönder och det blev stora skador på skrovet, säger Fredrik Josefson, förundersökningsledare på sjöpolisen till Aftonbladet.

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13413985.ab

Kommentarer

Hans Torstensson 23:43:16 2011-08-03

www.alltom02promillepasjon.se 🙂

Nisse 11:41:57 2011-08-04

@Hans T.: Om något så visar väl denna olycka att det behövs en förändrad inställning till båtar och drickande. Den gamla lagen har uppenbarligen inte räckt till, så det är verkligen dags att prova nya grepp. Och vilket alternativ lanserar den webbsidan du länkar till? Vad jag kan se, inget alls, utan den är nöjd med sakernas tillstånd och att folk blir påkörda då och då.

Olof Malmlöf 17:09:39 2011-08-04

@Nisse. Trist olycka men med lyckligt slut. Den här killen var uppenbarligen så berusad att han inte ens kunde förhöras. Han struntade m.a.o i både den nya (idiotiska) lagen och den gamla med 1 promille. Spelar ju ingen roll med lagar när några bara struntar i dem. Det blir bara att så kallade "skärpta" lagar drabbar bara oss andra som redan "sköter oss".

Hans Torstensson 02:13:16 2011-08-05

Visst kommer det alltid att finnas folk som bryter mot lagen. Det är därför det finns straff, så att det ska bli en konsekvens om man väljer att göra som man själv vill. Det finns folk som begår mord också men jag är inte helt inställd på att ta bort den lagen pga det.
För min del "drabbar" inte den nya lagen mej alls eftersom jag har växt ifrån att sitta och köra båt lite halvpackad.

Kustbevakningen har, tillsammans med Transportstyrelsens sjöfartsinspektion, undersökt fartyget Hamen och konstaterat att det finns olja i fartygets maskinrum. Oljan kommer att pumpas över till Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 050 under morgondagen.

Den 31 juli 2011 fick Kustbevakningen uppgifter från en privatperson om att det fanns cirka 30-40 kubikmeter olja i fartyget Hamen, som sedan ett par år ligger förtöjt i Idefjorden i Strömstads kommun. Kustbevakningen har idag, tillsammans med Transportstyrelsens sjöfartsinspektion, undersökt fartyget och konstaterat att det finns olja i fartygets maskinrum. Uppskattningsvis rör det sig om cirka 28,5 kubikmeter olja. Denna mängd olja fanns inte där vid förra undersökningstillfället.

Ingen olja läcker i nuläget ut i vattnet, men Kustbevakningen bedömer att det finns en överhängande fara för att olja ska komma att läcka ut. Fartyget är i dåligt skick och riskerar att sjunka inom en snar framtid. Oljan som finns ombord kommer därför att pumpas över till Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 050 under morgondagen. Kostnaden för en operation av det här slaget debiteras ägaren till fartyget.

Fartyget Hamen har norska ägare och var tänkt att restaureras för att bli ett museifartyg. Dessa planer har dock gått om intet och ägarna försöker nu istället hitta lösningar för att skrota fartyget. Under en period i vintras sjönk fartyget och ställde sig på botten vid förtöjningsplatsen men det bärgades igen av ägarna.

Kustbevakningen har tidigare avlägsnat olja från olika platser i fartyget för att förhindra att olja på något sätt ska komma ut i havet. Eftersom det inte skulle bli fråga om något större oljeläckage om fartyget sjönk har myndigheten, med det lagstöd som finns, inte kunnat göra mer. Även Transportstyrelsen har undersökt fartyget och bedömt att man inte kan gå vidare med den lagstiftning som finns.

Foto: Kustbevakningen.

På tisdagsmorgonen började Greenpeace-aktivister återigen placera naturtrogna stenbumlingar på upp till ett ton i ett marint område kring den tyska ön Sylt i Nordsjön. Området är ett särskilt känsligt område och ska skyddas enligt EU:s Natura 2000-regler, men plågas alltjämt av destruktivt fiske och utvinning av sand och grus.

– Greenpeace återupptar en räddningsinsats för ett känsligt marint område som plågas svårt av bland annat bottentrålning. Metoden har visat sig framgångsrik, men ansvaret att skydda och bevara området ligger egentligen hos den tyska regeringen, säger Jan Isakson som deltog i Greenpeace svenska stenplaceringsaktion.

Första gången Greenpeace genomförde en aktion för att placera hinder för destruktivt fiske i de skyddade områdena utanför Sylt var 2008, med gott resultat. I augusti 2009 genomfördes en omfattande och mycket uppmärksammad stenplacering i ett särskilt skyddsvärt Natura 2000-område i svenska Kattegatt.

– Stenarna som Greenpeace placerade i området kring Sylt för tre år sedan har haft en tydligt positiv effekt för livet på och i närheten av korallrev, säger Hanne Lyng Winter, marinbiolog på Greenpeace i Köpenhamn.

– Våra studier visar att områdena är fulla av liv och faktiskt skyddar reven, och därmed tryggas även återväxten av kommersiella fiskarter.

– EU:s habitatdirektiv fordrar att Natura 2000-områden som dessa får ett fullgott skydd. Men den tyska regeringen har misslyckats med att tillgodose detta på samma sätt som den svenska regeringen inte lyckades skydda Natura 2000-områdena i Kattegatt. Därför agerar vi nu än en gång för att försöka ge de sköra Mordsjö-områdena ett utökat skydd, säger Jan Isakson.

När Greenpeace placerade stenar i de två svenska Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt för två år sedan orsakade det en stor debatt. Den svenska miljödomstolen gav dock Greenpeace rätt och bedömde aktionen som en “naturvårdsåtgärd”.

Denna vecka inträffar en av de stora seglingshändelserna i Norden 2011 då årets VM i vindsurfing i den snabbväxande Kona-klassen går av stapeln i danska Nivaa. Konkurrensen är hårdast möjliga men i det svenska laget finns flera av de stora förhandsfavoriterna, bland annat Kajsa Larsson (18 år) och Adam Holm (17 år).

Under några få år har Kona One utvecklats till den snabbast växande vindsurfingklassen i världen. Klassen samlar såväl seglare med olympiska meriter som unga talanger. Den 3 – 7 augusti arrangeras årets VM i danska Nivaa söder om Helsingör. Tävlingarna samlar deltagare från tre kontinenter, bland annat från Kina och Tjeckien, som kommer göra upp om VM-titlarna i herr-, dam- och juniorklassen.

– Vårt lag håller absolut internationell toppklass, säger Anders Göthberg från Svenska Kona One-förbundet. Våra förhoppningar är också högt ställda. Målet är att slå resultatet från förra årets VM i Florida, fortsätter han.

2010 vann de två unga svenska talangerna, 17-årige Adam Holm och 18-åriga Kajsa Larsson silver i herr- respektive damklassen.

Kona One är en entypsklass som innebär att alla seglare har likadana brädor och segelstorlek beroende på vikt för att ge så rättvisa förutsättningar som möjligt.

– Med identiska utrustningar ligger fokus helt på den individuella seglarens skicklighet. Det är vad som gör den här formen av vindsurfing så nervkittlande, säger Anders Göthberg.

Årets VM-seglingar inleds onsdag eftermiddag 3 augusti. Väderprognosen talar om lätta vindar vilket ofta är mycket utslagsgivande och ställer stora krav på att kunna läsa vindskiften och hålla koncentrationen på topp.

Tävlingarna arrangeras av Nivaa Segelsällskap tillsammans med internationella Kona One-förbundet.

Mer information och tävlingarna finns på: http://www.konaone.com/worlds2011.

Den schweiziska vädertjänsten Meteomedias europeiska varningstjänst för oväder expanderar ytterligare. Nu levereras tillförlitliga ovädersvarningar även för Sverige. På den nya väderportalen www.vader-alarm.se kan användarna snabbt och över-skådligt se var vädervarningar är aktiverade. Experterna varnar för storm/orkan, kraftigt regn, hagel, åska, kraftigt snöfall, underkylt regn och extrema temperaturer.

Varningarna anges med exakta geokoordinater. Det innebär att även mycket små områden kan få lokala varningar. Förvarningar om extrema väderhändelser sänds ut upp till 48 timmar i förväg.

Meteomedias ovädersvarningar används bland annat av brandförsvaret, kommuner och försäkringsbolag för insatsplanering och för förebyggande av skador. Via internetportalen är tjänsten nu tillgänglig för allmänheten.

Portalen ger även övrigt information kring vädret. Här kan användarna hitta en mängd nyttig information, från lokala väderprognoser och aktuella väderuppgifter till animationer som till exempel moln- och nederbördsfilmer. Även för turister i Sverige lönar det sig att ta en titt på www.vader-alarm.se eftersom sidan inte bara finns på svenska utan också på engelska och tyska.

Info: www.vader-alarm.se

Den 27-28 augusti kommer det att bli full fart i Skoklosterfjädern. Då kommer det nämligen att tas upp en gammal tradition från tidigt 80-tal. Arrangörerna utlovar “En SM-tävling utöver det vanliga” och säger att Skokloster Offshore Race & Event kommer att bli en riktig folkfest för hela familjen med mässområde och gott om tävlande båtar.

– Vi kommer att göra detta till en riktigt familjehelg med aktiviteter både för barn och vuxna, säger arrangören Björne Karlsson.

– Det kommer att vara liveband på dagen och kvällen, Prova på för ungdomar att köra racerbåt, Modellbåtar i 100 km/h, galoscher, classic offshore, RIB-båtsturer, laserlerduveskytte, Bålsta CarClub visar upp fina raggarbilar.

På området kommer det att finnas utställare med olika inriktning, inte bara på båtliv.

Info: www.skoklosterrace.se

Bilden: Galoscher som kör uppvisningsrace.

Den nya och revolutionerande Raymarine e7 Multifunktionsdisplay öppnar dörren till framtiden. Ett helt nytt enkelt handhavande och nya nätverksmöjligheter är inbyggda. e7 passar alla typer av båtar och är enkel att anpassa till den typ av båt och mängd information man vill få ut.

e7 är synkad med Apple iPad, iPad 2 och iPhone 4. Den har Bluetooth och WiFi vilket ger tillgång till massvis information och musik under gång.

Läsbarheten är suverän, e7 har dagsljusdisplay som är läsbar från alla vinklar även med polariserande glas. Processorkraften är inte att leka med, tre processorer levererar snabb och korrekt data, 3-D grafiken, video och sjökorten är superskarpa.

Nätverksmöjligheterna är imponerande, e7 fungerar ihop med upp till sex andra displayer plus radar, ekolod, termiska kameror och andra tillbehör. Hybrid Touch är standard, vilket innebär att du kan navigera valfritt antingen med fingrarna direkt på displayen, eller med knappsatsen. Du väljer själv det som passar bäst.

e7 kommer att premiärvisas på Öppna Varv och Allt På Sjön. Priset blir ca 15 200 kr inkl kartografi.

Info: www.raymarine.eu

Denna helt nya, norska version av Elan 48 får premiär på Europas största flytande båtmässa, som hålls i Sandvika söder om Oslo 1-4 september. Det är en Elan 48 i “stängd” version med ett stort akterdäck och en integrerad sittgrupp som visas på mässan. Båten är fulladdad med utrustning. Motorerna är två stycken Cummins QSC 8,3 på vardera 600 hk med Zeus.

Bakgrunden till denna “norska” specialversion med stängd cockpit är de önskemål som Elans norska kunder har. Importören, JP Marine, gick till varvet med önskemålen och de byggde därefter denna version.

– Om vi ska kunna öka försäljningen så måste vi ha båtar som passar vårt klimat. Vi behöver en stängd båt, säger Johnny Pedersen, daglig ledare hos JP Marine till Båtmagasinet.

Den nya modellen är i det stora hela identisk med den redan existerande modellen Elan Power 48. Skillnaden är bland annat att den har fått en aktre “vägg” och sittgrupp. Förutom den aktuella bestyckningen 2×600 hk kan kunder även få båten med två Cummins QSC 8,3 (2×600 hk) och Zeus 3800-drev. Ytterligare alternativ är dubbel- eller trippelinstallation av Volvo Penta IPS600-(D6-435 hk).

Båten kan fås med två eller tre kabiner med två kojer i vardera.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Vikt: 16,4 ton
Bränsletank: 1 800 liter
Vattentank: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Passagerare: 10
Kojplatser: 6
Design: Tony Castro
Pris: 4,15 MNOK

Info: www.jpmarine.no

Trine Abrahamsen från danska Skovshoved har med sex segrar ensam tagit över ledningen i Lysekil Women’s Match: – Dagens båda segrar är helt och hållet besättningens förtjänst. De har jobbat på uthålligt i värmen och de svaga vindarna, berömmer hon.

Trine Abrahamsen gör en satsning på Weymouth 2012 i OS-klassen Elliott, som seglas av en besättning på tre. För att kunna vara med i Lysekil, där båtarna av typen DS 37 seglas med en besättning på sex, har hon lånat in ytterligare tjejer. Svenska Annika Carlunger och Elin Åderman har därför fått chansen att sköta fördäckssysslorna på det danska ekipaget:

– Det är vi väldigt glada för, Annika och Elin är rutinerade och gör ett riktigt bra jobb, tycker Trine, som under onsdagen vann båda sina matcher och gick upp på sex segrar.

Så här långt är Abrahamsen & Co alltså inte bara obesegrade utan dessutom ensamma på sex matchvinster. Ändå vågar hon inte tro att segerraden kommer att hålla i sig genom hela regattan:

– Nej, förr eller senare lär vi väl tappa matcher, men det är fint så länge vi vinner fler än vi förlorar, skrattar hon.

Även Anne-Claire Le Berre, Frankrike och Silvia Roca Mata, Spanien vann två matcher vardera under onsdagen. För fransyskans del innebär det att hon nu delar andraplatsen i Lysekil Women’s Match med ytterligare tre skeppare; danskan Camilla Ulrikkeholm och de båda svenskorna Linda Rahm och Karin Hagström. Varken Karin eller Linda hann med någon match under onsdagen:

– Vi visste ju att vindprognosen såg dålig ut, men vi försökte ändå ladda upp som om vi skulle segla, säger Linda, som i alla fall fick ge sig ut i båten och göra ett försök innan seglingsledningen kallade tillbaka båtarna.

De svaga vindarna gjorde alltså att väntan, väntan och åter väntan kännetecknade onsdagen i Lysekil. Först lång väntan på vind på förmiddagen innan seglingarna kunde komma igång. När vinden sedan dog ut fick besättningarna hålla sig i beredskap i avvaktan på mer vind, vind som dock aldrig dök upp. Vid 17-tiden blåste seglingsledningen därför av ytterligare startförsök, efter endast sex genomförda matcher.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2011, efter onsdagens seglingar:

1. Trine Julie Abrahamsen, DEN, 6 segrar – 0 förluster 2. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 4 – 2 2. Karin Hagström, SWE, 4 – 2 2. Linda Rahm, SWE, 4 – 2 2. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 2 6. Silvia Roca Mata, ESP, 3 – 3 7. Nicole Souter, AUS, 2 – 4 8. Stephanie Roble, USA, 2 – 4 9. Cristiana Monina, ITA, 1 – 5 10. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 6

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvaruhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Swarovski lanserar CL Companion 30, en ny familj med fältkikare som kännetecknas av kompakt och ergonomisk design samt en vikt på 500 gram som gör dem till de lättaste kikarna i sin klass. Summa summarum: mycket kikare för pengarna och en perfekt extrakikare eller komplement till teleskopet vid alla typer av båtliv, natur- och fågelskådning.

Lanseringen omfattar två nya modeller, CL Companion 8×30 och 10×30 och de blir tillgängliga i tre olika färger: grön, svart och sandbrun.

”Den beprövade precisionen hos Swarovskis kikare garanterar komfortabel användning med ljusstarka kontrastrika bilder för minnesvärda naturupplevelser. Den nya designen hos CL Companion 30 kombinerar ett modernt utseende och känsla med den kompakta konstruktion och ergonomi som är så typiska för Swarovski”, säger Håkan Lindström hos Swarovskis nordiska generalagent Focus Nordic.

När man observerar naturen från sitt fönster eller under färden är CL Companion alltid inom räckhåll för att snabbt kunna identifiera olika arter eller för att beskåda naturen i all sin prakt. Dess kompakta format och låga vikt gör att den alltid finns nära till hands när de stora ögonblicken uppenbarar sig. Med beprövad Swarovski precision, lättviktsdesign och ett attraktivt pris kan man inte önska sig mer av en kompakt kikare.

Ackompanjerande kampanj på Facebook
Lanseringen åtföljs av en kampanj på Facebook med ett spel kallat “World Traveller’s Challenge” där man kan sätta sina geografiska kunskaper på prov och utmana sin kreativitet med en fototävling med fina priser. I juni lanseras även en produkt-testkampanj på Facebook där man kan ansöka om att få testa nya CL Companion 30 under en tid av sex månader. Se www.facebook.com/swarovskioptik.leisure

Pris och tillgänglighet
Swarovski CL Companion 8×30 och 10×30 blir tillgängliga i handeln under Augusti månad, där de kommer att kosta ca 9499:- kr respektive 9999:- kr inklusive moms.

En sjöstad på pålar, ett försvarsverk på vatten eller ett torg utanför strandlinjen? Fynd på sjöbottnen utanför Birka ställer nya frågor om den vikingatida staden. – Undersökningar av hamnen utanför Svarta jorden visar att den är betydligt med komplex än vi trott tidigare, säger Andréas Olsson, chef på arkeologienheten, Sjöhistoriska museet.

Nu har marinarkeologer från Sjöhistoriska museet och Södertörns högskola inlett de årligen återkommande undersökningarna av Birka. Tillsammans försöker de förstå hur staden fungerat – ur ett maritimt perspektiv.

– Birka är en självklar plats att bedriva forskning kring vikingatidens skepp, sjöfart och kommunikation, säger Johan Rönnby, professor i marinarkeologi vid Södertörns högskola.

Vikingastad med överraskningar

Birka, som ligger på Björkö i Mälaren, var bebodd under tidig vikingatid – från 700-talet fram till 900-talet. Platsen är en av Sveriges mest undersökta fornlämningar. Trots det finns mycket kvar att upptäcka, särskilt Birkas hamnar och sjöfart är ett outforskat område.

Årets undersökningar är koncentrerade till vattenområdet utanför den centrala bebyggelsen, även kallat Svarta jorden.

– Hamnen är något av ett mysterium för oss, den är långt mer avancerad än man tidigare trott. Vi ser att det finns spår efter olika typer av bryggor och plattformar och pirar i vattnet, men vi har ännu inte förstått hur det har sett ut eller använts till, säger Andréas Ohlsson.

Staden växte ut i sjön

Mer än hundra meter från den vikingatida strandlinjen har marinarkeologerna hittat pålningar, timmer och stensamlingar. Lämningarna på sjöbottnen visar att det funnits någon typ av plattform anlagd i vattnet.

Vilken funktion pålarna och stensamlingarna har haft är oklart. Klart är att staden har växt från land – ut på sjön. Men hur det verkligen sett ut är fortfarande en obesvarad fråga.

– Det är naturligt att tänka sig att staden haft en försvarsanläggning i vattnet, men fynden beskriver också något mer. Det är inte otänkbart att hamnen fungerat som stadens torg, säger Johan Rönnby.

Hoppas hitta vikingaskepp
Fynd från utgrävningarna ger en unik inblick i det vikingatida vardagslivet. Under årets utgrävningar har arkeologerna hittills hittat repstumpar, djurben, keramik, bärnsten och en mängd olika träföremål.

Trä bevaras väl i de syrefattiga sjösedimenten, och vid Birka finns möjlighet att hitta helt nya typer av föremål från vikingatiden.

– Ungefär 30 procent av alla föremål vi hittar kan vi inte identifiera, vi vet inte vad de använts till. Det är lite coolt, det visar hur lite vi vet om vikingatida vardag. Säger Andréas Olsson.

Trots att Birka är rikt på lämningar har fortfarande inget skepp från tiden hittats. Denna viktiga pusselbit saknas, men förra året bärgades spanten till ett skepp ur en vassrugge.

– I år ska vi ge oss ner i vassruggen och se om vi hittar resten av skeppet. Ett sådant fynd är nödvändigt för att förstå vilken typ av sjöfart som besökt ön och staden, säger Johan Rönnby.
Besök undersökningen på plats och på webben

Undersökningen på Birka pågår till 14 augusti. Strömma Kanalbolaget har dagligen turer till och från ön och besökare är välkomna att följa arbetet.

På plats finns möjlighet att se de senaste fynden, prata med marinarkeologerna och titta på undervattensfilmer från dykningarna. Många fynd från tidigare år ställs även ut på museet på Birka.

Du kan även följa arbetet via Twitter och arkeologernas blogg. Läs också mer på Södertörns högskolas hemsida: www.sh.se

twitter.com/BirkaUnderYtan
sjohistoriska.se/marinarkeobloggen

I strålande sol och svaga vindar genomförde de tio besättningarna i Lysekil Women’s Match måndagens träningsseglingar. Nu är allt uppdukat för veckans stora seglingsfest. Från sju nationer i tre världsdelar har tio av världens främsta dambesättningar i matchracing kommit till den bohuslänska seglingsmetropolen Lysekil. Linda Rahm (bilden) är en av skepparna.

De har kommit för att motta folkets jubel från klipporna. De har kommit för att göra upp om 300 000 kronor i prispengar. Men framförallt har de kommit för att i rafflande och publikfriande dueller göra upp om Lysekil Women’s Match, världens mest prestigefyllda tävling i matchracing för damer.

Måndagen ägnade de tio besättningarna åt några timmars träning i viken mellan Släggö och Havets Hus i Lysekil. Där fick de känna på vindarna, strömmarna, vågorna och hur tävlingsbåtarna av typen DS 37 ska hanteras. DS 37:an är drygt 11 meter lång och väger knappt fyra ton. Den fullfjädrade kappseglingsmaskinen tyglas av sex besättningsmedlemmar, var och en med sin specifika uppgift ombord. Och redan under träningsdagen fanns en hel del publik på plats för att följa skådespelet.

Idag tisdag inleds tävlingens grundomgång med de första matcherna i en s k dubbel round-robin. Det innebär att alla besättningar under tisdag – torsdag ska hinna möta varandra två gånger. På fredag ska det vara klart vilka fyra besättningar som har tagit flest segrar, och därmed kvalificerat sig vidare till semifinalen som inleds då.

Lördagen bjuder på avgörandet i semifinalerna, och så förstås den stora finalen. När alltihop är över väntas uppemot 85 000 besökare ha följt Lysekil Women’s Match.

Tio skeppare i Lysekil Women’s Match 2011:
Linda Rahm, SWE
Caroline Sylvan, SWE
Nicole Souter, AUS
Anne-Claire Le Berre, FRA
Silvia Roca Mata, ESP
Cristiana Monina, ITA
Camilla Ulrikkeholm, DEN
Trine Julie Abrahamsen, DEN
Stephanie Roble, USA
Karin Hagström, SWE

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvaruhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 94,6 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

På årets båtmässa i Southampton blir det världspremiär för en ny version av Fairlines 38-fotare. Fairline Boats, som nyligen bytte ägare, presenterar Targa 38 GRAN TURISMO med en hardtop med elmanövrerat canvastak, en lösning som blir allt vanligare hos många motorbåtsbyggare. Båten förses också med Volvo Pentas nya D6-motorer, som har haft världspremiär i sommar men inte börjat levereras än till något varv som Båtliv känner till. PSP Southampton Boat Show är öppen 16 – 25 september.

Nya Fairline 38GT blir en snabb båt tack vare att den utrustas med två stycken av Volvo Pentas senaste motormodell: nya D6-400 motorer. De ska ge båten en toppfart på hela 45 knop.

Fairline Targa 38 blir dock tillgänglig även med en rad andra motoralternativ. Det är Volvo Penta stern drive från D4-260, D4-300 och D6-370 i både modellerna Open och GT.

Under däck har utrymmena utökats i den här modellen, som har försetts med en bäddbar soffa som kan förvandlas till en tredje bädd i den aktre gästkabinen. Detta efter önskemål från varvets kunder.

Fairlines eget designteam har uppgraderat alla utrymmen ombord, även salongen och ägarens kabin. I pentryt har ytorna försetts med Avonite.

För att ytterligare understryka att detta är 2012 års Targa 38 har båten fått nya inbyggda skrovventiler.

Sedan Targa 38 lanserades 2006 har det varit en av Fairlines bästsäljande modeller. 2007 vann modellen “European Powerboat of the Year” i klassen 30-40 fot i konkurrens med båtar från tio länder i Europa.

För detaljer se varvets hemsida: www.fairline.com

Danskorna Trine Abrahamsen och Camilla Ulrikkeholm är helt obesegrade och delar ledningen efter första dagens seglingar i Lysekil Women’s Match. Även svenskorna Karin Hagström och Linda Rahm har fyra segrar vardera, men också två förluster: – Det är fantastiskt roligt att segla här i Lysekil, och vi har startat långt över förväntan, säger Karin Hagström, som laddat upp med ett seglingsuppehåll på ett och ett halvt år.

– Det var bra för oss att starta med sex matcher i snabb följd för att komma igång. Vi har väldigt roligt ombord och tycker det är kul att segla lite större båtar och ha så nära till publiken som här i Lysekil, fortsätter Karin Hagström.

De större båtarna som Karin syftar på är Lysekilstävlingens DS 37:or, kappseglingsbåtar på drygt 11 meter och nästan fyra ton, som kräver sex tjejer i besättningen. OS-båten Elliott seglas som jämförelse på hälften så stor besättning, och det är den besättningsstorleken som många av tjejerna fått vänja sig vid i sina OS-satsningar de senaste åren.

Karin inledde sin återkomst till matchracingtävlandet med att i den allra första matchen slå självaste förhandsfavoriten Linda Rahm, som seglar med samma rutinerade besättning som 2008 när de senast vann i Lysekil:

– Det är såklart en fördel för oss att vara så samtrimmade som vi är, men ju längre veckan går desto mer kommer de övriga besättningarna ikapp, kommenterar Linda, som siktar på att konstant hålla sig bland de fyra främsta i totallistan, för att garanterat ta sig vidare till semifinal.

Trine Abrahamsen från Danmark avslutade tisdagens seglingar först efter 18 på kvällen med att i mycket svaga vindar ta sin fjärde raka seger, mot fransyskan Anne-Claire Le Berre. Danskan låg efter under större delen av matchen, men lyckades på den sista sträckan mot mål hitta en gynnsam strömfåra som gav henne segern:

– Vi har inte seglat DS 37 så mycket, men lyckades ändå få till det riktigt fint idag, skrattade Trine på presskonferensen efter tävlingarna.

Överhuvudtaget kännetecknades tisdagens matchracing i Lysekil av svaga vindar och solsken, två omständigheter som tär hårt på besättningarna. Linda Rahm har strategin klar för att hålla skärpan uppe i de pressande förhållandena:

– Det är förstås fullt fokus som gäller under seglingarna, men direkt efter målgång söker vi skugga, slappar, dricker mycket och samlar kraft.

Ska det bli veckans segerrecept..?

Ställning i Lysekil Women’s Match 2011, efter första dagens seglingar:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 4 segrar – 0 förluster 1. Trine Julie Abrahamsen, DEN, 4 – 0 3. Karin Hagström, SWE, 4 – 2 4. Linda Rahm, SWE, 4 – 2 5. Nicole Souter, AUS, 2 – 2 5. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2 – 2 5. Stephanie Roble, USA, 2 – 2 8. Silvia Roca Mata, ESP, 1 – 3 8. Cristiana Monina, ITA, 1 – 3 10. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 6

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvaruhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilderna:
Linda Rahm med besättning sätter spinnaker.

Karin Hagström in action.

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Det blir känt besök hos BryggCaféet Grötvik utanför Halmstad kommande vecka. Bland andra så dyker Mats Jingblad och Niklas Gudmundsson upp. Vidare blir det mera dans och fortsatt gemenskap.

BryggCaféet Grötvik 1-8 augusti

”Gäster på Bryggan” tisdagar & onsdagar 1830 hela sommaren

Tisdag 2 aug 1830; Mats Jingblad & Niklas Gudmundsson lovar att berätta hur man passar till Zlatan samt svara på alla frågor om fotboll. Mats & Niklas är så kända i Halmstad att presentation överflödig!

Onsdag 3 aug 1830; avslutar Henrik von Sydow programserien ”Gäst på Bryggan” och skriver på sin hemsida;
”VÄLKOMMEN: Onsdagen den tredje augusti klockan 18.30 håller jag, i all enkelhet, sommartal vid Brygg Caféet i Grötviks småbåtshamn strax utanför Halmstad. Det blir tillfälle för både lite allvarligare betraktelser såväl som lättsammare spaningar från riksmötet som gått och spelet bakom kullisserna på Helgeandsholmen. Efter inledningen blir det gott om utrymme för frågor och vidare samtal om mitt uppdrag och arbete som riksdagsledamot.”

”Dans på Bryggan” torsdag 4 augusti 1900-2200 med ”Elvis4ever”

Tall Ship Races Paradsegling; Måndagen 8 aug blir Grötvik en förstklassig plattform för att följa Tall Ship Races Paradsegling från 1300 och hela eftermiddagen då 68 segelfartyg ska passera revy för fulla segel utanför hamninloppet.

”Sommartango på Bryggan” måndag 8 aug 18-21, speciell Tangokväll med föreläsning om tangons historia på svenska av Lucia från Argentina samt uppvisning och också ”prova på” för allmänheten.

Dagligen, och gratis liksom samtliga ovan evenemang, kan alla åldrar meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet Grötvik samt träffa Brygghunden Laban! Diplomerade optimistjolleseglare från Optimistskolan är välkomna att segla.

Det är ett båtkoncept som är designat åt Scandica, ett båtföretag i Ullared. Konceptet gjordes våren 2010 och är nu godkänt att visas upp för allmänheten. Konceptet ska visa hur Scandicas befintliga modell Scandica 475 kan se ut när den uppdateras i framtiden och konceptet har fått namnet Scandica Sportview concept. Bilderna visar 3D-renderingar, men en prototyp kan eventuellt komma att göras snart.

Det är en pulpetbåt i glasfiberplast för utombordsmotorer 25–60 hk. Den är ca 5 meter lång med plats för 4–5 personer. Den har en sportig framtoning med en del praktiska inslag.

– Det unika med detta koncept är att en del av övre sidoskrovet är av plexiglas som man kan se genom, vilket gör båten mer exklusiv och utstickande. Inuti dessa sidoglaspaneler finns ett utrymme för förvaring av mindre saker och det är dekorerat med en mjuk LED-belysning som förhöjer båtens uttryck ytterligare, säger Marcus Segerros, industridesigner vid Scapecon i Stockholm.

– Detta båtkoncept har två nedfällbara säten bakom pulpeten med armstöd och förvaring som gör det lättare att kliva i båten från aktern. I pulpeten finns möjlighet att ha stereo samt dockningsstation för iphone och ipod.

Aktern har blivit helt plan där badstegen är infälld i skrovet vilket gör det lättare att röra sig omkring och minskar risken att man ska fastna och snubbla. I aktern finns även två förvaringsutrymmen.

För att ge båten en ännu högre säkerhetsfaktor har skrovet höjts med några centimeter och relingen har delvis fått ett greppmaterial och blivit högre och längre. Detta koncept har designats av industridesigner Marcus Segerros på företaget Scapecon i samarbete med Scandica of Sweden i Ullared.

Bavaria gör en riktig storsatsning på årets Tjörn Runt. Bland annat deltar företaget med den nya Bavaria Cruiser 40 S (bilden). Dessutom finns en av båtbranschens mest inflytelserika personer med hos Bavaria under seglingen. Det är chefen på Farr Yacht Design, Patrick Shaugnessy, som flyger in från USA för att vara med på Tjörn Runt.

Bavaria Sverige kommer att tillsammans med Bavaria Yachtbau ställa upp med en Bavaria 40 S, varvets prestandaversion av Cruiser 40, i årets Tjörn Runt.

Besättningen kommer att bestå av en personer från varvet i Tyskland blandat med personer med lokal kännedom. Varvets utvecklingschef för segelbåtar, Daniel Kohl, är rorsman.

Även Patrick Shaugnessy, President på Farr Yacht Design, kommer att flyga in från USA för att delta i besättningen.

På Tjörn Runt kommer även en Bavaria Cruiser 32 och en Diva 35 att delta. Bavaria Sverige kommer att visa alla modellerna, samt även nya 43 Sport, vid bryggan nedanför Stenungsbaden i innan Tjörn Runt.

Patrick Shaugnessy kan allt om Bavarias nya modeller, men även om Farrs konstruktioner i t ex Volvo Ocean Race, Americas Cup och IMOCA 60.

Fakta Om Bavaria Cruiser 40 S
Bavaria har tillsammans med Farr Yacht Design utvecklat Bavaria 40 i en version för kappsegling. Målet vid utvecklingen har varit att skapa en snabb båt som tilltalar de som önskar en kombination av bra prestanda och komfort för segling med familjen.

Interiören har ändrats på ett par punkter för att passa bättre för kappsegling. Den separata salongssoffan har tagits bort och den främre WC är ersatt av ett stort stuvutrymme för t ex segel. Även sittbrunnen är ändrad.

Den stora badplattformen är borta och även det fasta
sittbrunnsbordet. Bavaria 40 S har skrovuppbyggnad som optimerats av Farr vilket ger en lägre vikt men med bibehållen kölvikt. Eftersom kölen är djupare ger det ett högre rätande moment.

Seldén har tagit fram en rigg att matcha, masten är smalare, högre och bommen längre. På däck har Seldén utrustat båten med sina bästa block och skenor.

Grundpriset på Bavaria 40 S är ca 1 372 800 ink moms.

Info: www.bavariasverige.se

Ett av Sveriges framgångsrika racerbåtsteam har fått hem en av sina båtar till Sverige och planerar nu för att köra i flera race här hemma. Det är Team Westerlund Racing, som bland annat har tävlat i X-cat world series i Dubai och Abu Dhabi. Båten finns för tillfället att beskåda på Grepens Marin i Öregrund.

Den första visningen av båten blir en uppvisning under lördagen i Öregrund kl11-13 i samband med Roslagsloppet.

Den 27-28 Augusti tävlar teamet i www.skoklosterrace.se

Teamet består av ägaren Claes Westerlund, som även har tagit en titeln VM i Offshorracing tidigare. Båtens besättning består av en som styr (pilot) och en som gasar och trimmar (throttleman). Sammanlagt alltså tre personer:
Claes Westerlund, Throttleman
Joakim Kumlin, Pilot
Daniel Svensson, Throttleman

Info: www.teamwesterlundracing.se

Årets största kulturhändelse i Roslagen är utan tvivel Jussi Björlingjubileet på Ljusterö i augusti. 2011 skulle Jussi Björling har fyllt 100 år, något som firas på många ställen runt om i världen, så även på Ljusterö. Från när och fjärran flygs operastjärnor in för att hylla den svenske tenorlegenden. Den 18-21 augusti fylls hela ön av opera. Det bjuds på högklassiga konserter, barnopera, filmvisning, operapub mm i den vackra skärgårdsmiljön. Man räknar med runt 2 500 festivalbesökare under fyra dagar.

För första gången i operafestivalens sjuåriga historia framförs en hel opera konsertant med internationella solister, kör och en 30-mannaorkester. Valet var enkelt: Puccinis klassiker La Boheme, den opera som följde Jussi Björling själv under hela hans enastående karriär och som innehåller så många av operalitteraturens kändaste partier.

Det internationella sångarlaget leds av den norska sopranen Victoria Nava, den italienske tenoren Dominic Natoli och den brittiske basen Matthew Rose som till vardags kan höras på världsscener såsom Metropolitanoperan i New York och Covent Garden i London. Alla ställer de upp för minimala gager för att hedra den legendariska tenorens minne. Ljusteröfestivalen ger därmed den svenska publiken en unik chans att höra sångare som aldrig tidigare framträtt i Sverige. Övriga roller sjungs av de väletablerade svenska sångarna Peter Kajlinger, Jacqueline Miura och Kosma Ranuer.

Operastjärnan Matthew Rose, som senare i höst gör samma roll i Metropolitanoperans produktion av La Boheme, ställer upp i festivalen helt utan ersättning som en personlig hyllning till Jussi. ”Det är en ära att få delta. Jussi är en förebild för oss alla än i dag och jag ser fram emot att få sjunga på ”helig Jussi-mark”, säger han. Hinner den golftokige operastjärnan med en och annan golfrunda också på Ljusterö golfbana under sin vecka i skärgården är hans lycka gjord!

Operafestivalen på Ljusterö glädjer sig åt det ökande intresset för opera och en växande publik vilket har gjort att den tidigare konsertlokalen blivit för liten. Under operafestivalen ska därför Ramsmora Varvs 1500 kvm stora båthangar få fungera som spelplats. Den enorma lokalen som är byggd för vinterförvaring av båtar, står under sommarmånaderna outnyttjad och visade sig ha en utmärkt akustik. Nu ska den med stor möda och en gnutta magi tillfälligt förvandlas till ett italienskt operahus med kristallkronor i taket. Det ska byggas scen med ljud- och ljusutrustning, artistloger samt gradänger för 900 publikplatser. Konsertupplevelsen kommer att bli något utöver det vanliga! Opera på Varvet kallas storsatsningen.

Varvet ligger vackert vid havet och för första gången får operafestivalens besökare kontakt med vattnet, något man från arrangörernas håll länge har drömt om. ”Ja, närheten till havet stärker kopplingen till Jussi och hans förkärlek till båtar, fiske och skärgården”, förklarar Jessica Lindberg Dik, eldsjälen bakom festivalen. ”Jussi och skärgården var ju tätt sammankopplade. Säg den som inte tänker på Jussi när han hör tonerna av Till havs!”. På Siarö hade familjen sommarnöjet man kallade ”sitt paradis på jorden” – det var här Jussi slappnade av och det var här man kunde vara säker på att hitta honom i fiskebåten ute på fjärden.

Till konserterna på varvet finns det i år möjlighet att åka med M/S Rödlöga från Österskär eller buss från centrala Stockholm. Förutom La Boheme gör även den framgångsrika operatrion Divine en konsert på varvet under festivalen. ”Divine gästade operafestivalen för tre år sedan och många har önskat att de ska komma tillbaka. De populära tjejerna som kryddar allt de gör med mycket humor är väldigt uppbokade, men vi hade verkligen tur som lyckades hitta ett datum som fungerade”, avslöjar Jessica Lindberg Dik.

Info: www.operafestivalen.se

Bilden:
A Divine Concert
Operatrion Divine:
Caroline Gentele, Gabriella Lambert och Jacqueline Miura. Foto: Marica Rosengård.

Var tionde ung person har blivit bestulen på stranden eller utomhusbadet, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. I juli sker tre gånger så många stölder som under övriga sommarmånader. Förra året polisanmäldes drygt 1 400 stölder på strandbad och campingplatser.

Förra året polisanmäldes 1 406 stölder från svenska stränder och campingplatser enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Det är något färre än året innan, då 1 529 stölder anmäldes. Juli är den månad då det sker klart mest stölder. Förra året polisanmäldes 721 fall, vilket var tre gånger så många som i juni och augusti.

Åtta procent av de 3 644 tillfrågade i Ifs undersökning* uppger att de någon gång blivit bestulna på stranden eller utomhusbadet. Bland de unga mellan 18 och 29 år är andelen 11 procent. Män är mer utsatta än kvinnor.

– Vi bär med oss mer och mer värdefulla saker till stranden. Många av stölderna sker impulsivt. Därför är det viktigt att man hjälps åt på stranden, att man till exempel badar i omgångar, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Plånboken är enligt undersökningen fortfarande den mest stöldbegärliga egendomen på stranden, trots att mobiltelefonen numera för många är både betalkort, kamera och telefon i ett.
Plånbok 32 procent
Mobil 13 procent
Kamera 7 procent
Märkesglasögon 4 procent
iPod 1 procent
Nycklar 1 procent
Annat 42 procent

– Har du en otursförsäkring får du ersättning om exempelvis mobilen eller kameran stjäls på stranden. Pengar ersätts bara om du blir rånad, väskryckt eller liknande. En traditionell hemförsäkring täcker endast en stöld om man har sina saker under uppsikt, och det är ju inte alltid så lätt när man badar, säger Caroline Uliana.

Flest stölder på strandbad och campingplatser sker i Stockholms län, följt av Skåne och Västra Götaland. Dessa tre stod för nära hälften av de anmälda strandstölderna förra året.

If tipsar om hur du skyddar dina värdesaker på stranden
• Det bästa är att helt enkelt lämna de dyrbaraste sakerna hemma.
• Turas om att bada, så att någon kan hålla uppsikt över sakerna.
• Be grannen på handduken bredvid att hålla ett öga.
• Det finns vattentäta fodral i plast som skyddar kreditkort, mobiltelefoner och pengar när du badar.
* Undersökningen med 3 644 personer gjordes av YouGov på uppdrag av If i mars 2011. Undersökningen är nedbrytbar på kön, ålder och län.

Navionics presentera rnya 44XG med senaste 2010-2011 HYDROGRAPHICA data som finns tillgänglig på Navionics Webstore. Alla Platinum+ & Small sjökort kommer att finnas tillgängliga inom kort. Navionics uppmuntrar alla användare att registrera sina sjökort på Navionics Webstore för att ladda ner senaste kartdata gratis i upp till ett år.

Användare som köpt sina kort innan 2011 kan uppdatera sina sjökort enligt vanligt standardförfarande, hör med din lokala marinhandlare för mer information.

Lista på HYDROGRAPHICA kort som finns tillgängliga sedan innan:
Norra Vättern; Stora Röknen; Aisjaur/Fluka; Gysinge; Helgasjön; Hornavan; Söderfors; Sommen East; Sommen West;
Storavan; Storsjön North; Storsjön South; Uddjaur; Bolmen Rammskär; Bockö-storö; Brändö-ramsmorön; Gillinge;
Villinge; Norsten; Kopparholmarna; Aspöja; Marön; Horvelsö; Risö-kallsö; Hafjärden; Stora Tallskär; Missjö; Vänsötyrislöt;
Tärnö; Matvik; Hallands Väderö; Batleder I Lulea; Lulea – Boden; Pitea – Baggen; Själbottna; Östra Lagnö; Husarö;
Finnhamn; Lake Revsundssjon; Koster NV; Koster NO; Koster SV; Koster SO; Norra Stavsudda and Södra Stavsudda.

NYA KORT SOM ADDERATS i 2011:
611-02 Söderarm*; 612-05 Träskö Storö; 613-13/14 Björkskär / Lilla Nassa *; 615-06 Lådna, 616-02
Långviksskär – Hallskär * ; 616-08 Norra Fjärdlång; 616-09 Södra Fjärdlång; 622-10 Södra Finnö; 622-11 Väggö; 622-12
Gräsmarö; 622-13 Harstena; 622-14 Birkskär.

932-01 Härmanö; 932-02 Vallerö – Saltö; 932-03 Käringön – Måseskär; 932-04 Kråksundsgap; 932-5 Mollösund.
* Uppdaterade kort

NYA uppdaterade 44XG finns tillgänglig på Navionics Webstore: store.navionics.com

Kommentarer

Per-Olof Kättström 14:20:43 2012-05-09

Jag har Navionics sjökort för Sommen.Det är rent uselt. Det bygger på Hydrographicas kort, men har med färre detaljer än originalet. Exempel på sådant som saknas: två tredjedelar av alla djupangivelser, linfärjan, fartgränser, fågelskyddsområden och naturvårdsområden.

Årets Öppna Varv, den 26-28 augusti på Orust, bjuder på ett antal nyheter längs bryggorna i Ellös, Kungsviken, Henån och på Vindön. Totalt kommer över 150 båtar mellan 20 till 65 fot att visas i sitt rätta element. På land visar över 80 marina tillbehörsfirmor de senaste nyheterna.

I Kungsviken kommer Malö Yachts visa upp sitt nya flaggskepp, Malö 47, som redan fått mycket uppmärksamhet på årets inomhusmässor.

Hos Nord West på Vindön visas för första gången nya Nord West 430 Sports Top i sjön.

I Henån hos Bavia Yachts visas världsnyheten Bavaria Sport 43, den största motorbåten hittills från det tyska varvet.

I Ellös på Hallberg-Rassys varvsområde står värden själv för den största nyheten med nya Hallberg-Rassy 64, två fot längre än varvets tidigare största båt och med en prislapp på över 22 Mkr.

Andra nyheter som visas i Ellös är:
(NV = Nyhet i Världen, NS = Nyhet i Sverige)

Segelbåtar
Archambault M34 (NS)
Arcona 410 (NV)
Bestewind 50 (NV)
Comet 26 (NS)
Dehler 41 (NS)
Dragonfly 28 Sport (NS)
Elan 210 (NV)
Faurby 325, 396 och 363 (NS)
Lagoon 45 (NS)
Leopard 46 (NS)
Maxus 24 Scandinavia (NS)
X-Yacht Xp-44 (NS)

Motorbåtar
Delta 40 (NV)
Flemming 55 (NS
Hydrolift S-28 (NS)
Maril 650 (NS)
Targa 32 (NV)
Tresfjord Ultra 360FB (NV)
Westline 25 Sport (NV)
Viksund 335 St. Cruz (NS)

Öppna Varv är öppet för publik mellan kl. 10-18 den 26-28 augusti. Fri entré och parkering. Mer information och komplett utställarförteckning finns på www.oppnavarv.nu.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Najadvarvet AB i Henån, Malö Yachts AB i Kungsviken, Nord West Yachts AB och Regina af Vindö Yachts AB på Vindön samt Orust Kommun.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Bilden:
Öppna Varv på Orust. Foto: Sweboat.