EU-kommissionen har föreslagit att Stockholms Hamnar ska bli en speciellt utvald hamn i det europeiska TEN-nätverket, en så kallad CORE-hamn. Det skulle innebära att Stockholms Hamnar blir en av ett fåtal hamnar i Europa med en särskilt prioriterad ställning i det europeiska transportflödet.
TEN (TransEuropeiskaNät) är ett nätverk inom transport-, kommunikations- och energisektorerna. TEN-klassningen ska underlätta kommunikationerna mellan yttre och centrala delar i EU. Här ingår Stockholms Hamnar sedan länge. Nu har EU-kommissionen tagit ytterligare ett steg i förverkligandet av så kallade transportkorridorer och föreslagit ett antal CORE-hamnar för att koncentrera medel och insatser för att bygga morgondagens infrastruktur.
– Genom Stockholms Hamnar passerar varje år över 12 miljoner passagerare och nio miljoner ton gods, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Vi fungerar som en bro till Finland, Baltikum och sedan i mars även Ryssland. Att ingå i EUs TEN-nätverk och att vi nu även fått CORE-status, innebär att vi kan söka medel och få stöd från EU för att genomföra de planer vi har för att möta framtidens krav på effektiva och miljöanpassade transporter.
Näringsdepartementet har framgångsrikt deltagit i EUs arbete. Stockholm är en av fem hamnar i Sverige och en av ett åttiotal hamnar i Europa som nu är föreslagna som CORE-hamnar.
– När kommissionen väljer att peka ut ett antal europeiska hamnar som särskilt prioriterade, är det imponerande att Sverige lyckats få med så många som fem hamnar, säger Mikael Castanius, Sveriges Hamnar. I jämförelse med andra nordeuropeiska länder har vi lyckats mycket bra. Det är bra för hamnarna och för Sverige.
Den nybyggda linfärjan har levererats till Hemsöleden, norr om Härnösand. För närvarande pågår intrimning av fartyget och under november månad sätts hon in på ordinarie tidtabell. Att den frigående färjan ersätts av en lindragen ger markanta miljövinster. Trafikeringen på leden påverkas inte av intrimningsarbetet.
Hemsö ligger fem minuters båtresa från fastlandet och har 130 bofasta och många fritidsboende. Vägfärjorna kör varje dag 260 fordon över sundet mellan Strinningen på fastlandet och Sanna på Hemsö. Förbindelsen ingår i det allmänna vägnätet och är därmed kostnadsfri.
Skiftet från frigående till lindragen färja på leden är ett steg mot att aktivt miljöanpassa statens trafik med vägfärjor. Lindragna färjor drar mindre än hälften så mycket bränsle jämfört med propellerdrivna. Det betyder att både utsläpp och kostnader för driften minskar.
Under 2011 har Färjerederiet byggt ett nytt färjeläge vid sidan av de gamla, med nya på- och avfarter, inför inkopplingen av lindriften. De gamla färjelägena blir kvar för att kunna användas vid behov av ersättningstrafik.
Reguljär båttrafik på norrlandskusten ställer krav på fartyg och material, i synnerhet vintertid. Därför väljer Färjerederiet att hålla den frigående vägfärjan i beredskap för att kunna rycka in om förhållandena så kräver. Man kommer under vintern att testa olika metoder för att hålla leden öppen för trafik vintertid.
Fakta om Färjerederiet
Trafikverket driver 39 färjeleder i Sverige och förfogar över runt 70 fartyg. I Västernorrland finns en statlig färjeled. Som en del i Färjerederiets miljöprofil vill man öka andelen lindragna färjor i Sverige.
Victorinox Tomo är den första nytolkningen av den klassiska armékniven från Victorinox. Tomo (japanska för vän eller följeslagare) togs fram i ett samarbete mellan Victorinox och den japanske designern Kazuma Yamaguchi, från designföretaget Abitax i Tokyo.
Japansk design möter schweizisk precision på ett elegant sätt. Kniven har funktioner som knivblad, nagelsax och nagefil och kommer i härliga färger.
Victorinox har samarbetat med den berömda brittiska konstnären Rob Ryan som med hjälp av Victorinox Tomo har skapat en rad olika papperskonstmönster som kan klippas till hemma, på jobbet eller i skolan.
Pröva på ”Modern Art Cutting” från Victorinox och inspireras av filmen där Rob visar hur man på bästa sätt hanterar Victorinox Tomo som ett kreativt verktyg och där han ger tips och knep på hur man skapar detaljer.
Se filmen på victorinoxtomo.victorinox.com.
Pris 199 kr.
Magnipro 7×50 Naval från Gunnar Olsson Foto är en modern båtkikare med 7 gångers förstoring och en 50 millimeters frontlins. Kikaren är förseglad och gasfylld vilket gör den hundra procent vattentät och imfri. Fördelar som inbyggd digital kompass med belysning som tänds automatiskt när det är mörkt och en streckskala som möjliggör avståndsbedömning kännetecknar den nya kikaren.
– Vi har, i nära samarbete med tillverkaren, tagit fram och noga valt ut ett antal handkikare i mellanprissegmentet, säger Henrik Olsson, VD på Gunnar Olsson Foto AB. Vår första båtkikare i serien, Magnipro 7×50 Naval, har optik och mekanik av mycket hög kvalitet.
Den nya kikaren är utrustad med individuell fokusering, vilket innebär att den ställs in för användarens ögon en gång för alla. Den inställda skärpan finns sedan alltid där, från cirka 20 meter till oändligt. Extra stora okular gör dessutom att kikaren fungerar utmärkt att använda med glasögon eller solglasögon.
Digital kompass
Båtkikarens inbyggda digitala kompass, som syns i kikarbildens nederkant, har flera fördelar. Den saknar rörliga delar, den går att kalibrera och den tar ingen plats uppe på kikaren.
– Den automatiska belysningen gör det enkelt ta ut en kurs även när det börjat skymma, säger Henrik Olsson. Dessutom går det att se hur många grader kikaren är vinklad vertikalt.
Optisk kvalité
Kikarens optik är av mycket god kvalité och den klassiska kombinationen 7×50 ger en ljusstark och klar bild.
Behandlingen av linserna med “Oilphobic coating” gör att vattendroppar som kommer på optiken enkelt går att skaka bort.
Den kraftigt gummerade kikarkroppen gör kikaren robust, greppvänlig och den hjälper dessutom till att dämpa smällar.
Magnipro 7×50 Naval levereras med väska, front- och okularskydd, flytrem samt batteri till kompassen. Den nya båtkikaren kostar cirka 3 400 kronor inklusive moms i butik.
Bildtext:
Båtkikaren Magnipro 7×50 Naval är förseglad och gasfylld vilket gör den helt vattentät och den medföljande bärremmen håller kikaren flytande om olyckan skulle vara framme.
2011 blev ett av de bästa åren för företagsevent på segelbåt i medelhavet för Navigare Yachting som är marknadsledande i Skandinavien som arrangör av segelcharter i medelhavet. Att förlägga företags kickoffen, konferensen eller teambuildingaktiviteter på segelbåt har ökat i popularitet de senaste åren. I Sverige är säsongen för kort för att genomföra denna typ av event när det passar företagen som bäst, nämligen på våren och hösten.
Pressrelease:
I Grekland och Kroatien är förutsättningarna idealiska denna tid på året. Båtlivet i sig är som gjort för att stärka lagandan och teamkänslan för företagsgrupper.
Med egen Skandinavisk personal på plats både i under planering och införsäljning i Sverige, Norge och Danmark samt nere på plats när eventet ska genomföras, kan Navigare Yachting leverera en produkt som ingen kan konkurrera med. Man hanterar samtidigt en av europas största och modernaste flottor med över 110 segelbåtar i Koatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. Detta gör att man har kontroll äver produkten hela vägen och vet exakt vilka båtar som används under dessa event.
Med över 1000 nöjda deltagare under 2011 ser vi fram emot ett minst lika bra 2012, som bokningsmässigt har startat starkt trots oroligheterna i världsekonomin. Navigare Yachting kommer i år att arbeta mer aktivt med att hitta nya samarbetspartners och återförsäljare och deltar därför för första gången på Eventdagarna i Göteborg som är Skandinaviens enda heltäckande fackmässa inom event.
Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 110 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.
Vår långa erfarenhet som seglingsarrangör bidrar också till att vi vet vilka områden och vilka perioder som lämpar sig bäst för semestersegling. Denna erfarenhet kommer dig som hyr båt av oss tillgodo, något vi fått bekräftat från alla som kommer tillbaka år efter år. Vi satsar på engagemang och personlig service, från bokning till det att seglingen är avslutad.
Tillsammans med dig skräddarsyr vi seglingen så att den passar just dina önskemål. Redan innan avfärd kan du tala med erfarna skeppare eller få förslag och tips på navigare-yachting.com för att du ska kunna förbereda dig på rätt sätt.
Europapremiär för en helsvart version av 2012 års Chris-Craft Corsair 28 (blå båt på bilderna) på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Det är den svenska generalagenten, Vått, som gör en satsning på Chris-Craft. Företaget är även generalagent för Pursuit, Tiara och Boston Whaler och ställer därför samtidigt ut Pursuit 345 Offshore och Pursuit 315 Offshore.
Pressrelease:
– 2012 års modell av Chris-Craft Corsair 28 är utrustad med de allra finaste materialvalen och högkvalitativ utrustning som Butter Cream vinyl med Ivory Cream insert-klädsel, teakbaserat fördäck och skarndäck samt teak på durken, motorluckan och badbryggan, elektroniskt justerbart förarsäte, Garmin 8-tumsskärm med mera, säger Göran Andersson på Vått.
– Just detta exemplar, med svart skrov och överbyggnad, som vi visar på mässan har dubbla 5,7-liters 300 hk Mercruiser-motorer, vilket ger 600 sköna hästkrafter och upp till 50 knop med full gas. Den går mycket stabilt, accelererar snabbt och är mycket lättmanövrerad, trots sin storlek.
Chris-Craft Corsair 28 är 9 meter lång och 3,05 meter bred. Den har sovplats för två i ruffen, kylskåp och teakbord i sittbrunn samt ankarspel i fören. Båten kan utrustas med en motor, upp till 420 hk Volvo Penta eller 430 hk Mercury, alternativt dubbla 300 hk MerCruiser- eller dubbla 320 hk Volvo Penta-motorer. Corsair 28 går även att få med dubbla Volvo Penta D3 dieselmotorer på 220 hk.
Datum för Scandinavian Boat Show 2011:
9-13 November
Öppettider:
Ons-Fre: 11-20
Lör-Sön: 10-18
Info: www.vatt.se
Under augusti och september har Sportfiskarna fått ta emot många spännande anmälningar till Storfiskregistret. De kanske mest anmärkningsvärda är de två fiskar som nu utsetts till svenska rekord. En ruda, som är en typisk inhemsk fisk och en spännande nykomling − en bonito, eller ryggstrimmig pelamid.
Bonito – rekordet slaget efter ett år
Förra året dök en ny art upp i Kattegatt. Många sportfiskare gav sig ut på havet för att försöka fånga en spännande snabbsimmare – nämligen den ryggstrimmiga pelamiden, eller i dagligt tal: bonito (Sarda sarda). Nu är rekordet slaget.
− Den största boniton som fångades 2010 vägde drygt 2,1 kilo, men många trodde nog att det rekordet skulle kunna slås relativt fort om fiskarna återvände till svenska farvatten, berättar Nicka Hellenberg, Sportfiskarnas storfiskregistrerare.
Den 25 september var Lars-Erik Brattström från Stockholm, tillsammans med sin svärfar, på Västkusten, vid Bua och trollingfiskade med en vobbler, en Bomber 15A. I sikte hade de just bonito.
Efter 40 minuters fiske får Lars-Erik på en riktigt stark fisk. Och visst är det en bonito. En stor sådan, dessutom. Vägd på krönt våg visar sig den 63 centimeter långa fisken väga 2,602 kilo. Fisken godkändes som nytt svenskt rekord av Sportfiskarna, som skickar ett stort grattis till fångstmannen och nye svenske rekordhållaren Lars-Erik Brattström.
Om Boniton
Boniton/den ryggstrimmiga pelamiden (Sarda sarda) är en tonfiskliknande stimfisk som lever pelagiskt och jagar småfisk och bläckfisk. Förekommer oftast längre söderut, Medelhavet och längs Atlantkusten till exempel.
Ruda – äntligen ett rekord
Rudan(Carassius carassius) är en mycket populär fisk bland metare, men också en mycket klurig fisk att utmana. Tidigare i år strök Sportfiskarna det nuvarande rekordet på ruda eftersom tester visat att fisken var en hybrid mellan ruda och silverruda (Carassius gibelio). Rekordet har varit vakant ända tills nu.
Den 12 augusti metade Kristoffer Pettersson, från Vikingstad, i Stockholmssjön Snuggan. Som bete under det känsliga flötet hade han majs – ett vanligt bete för rudafiskare. En gigantisk ruda nappar och kan så småningom håvas. Innan den magnifika fisken släpps tillbaka vägs den till 2 745 gram, och mäts till 48 centimeter.
− Det forskarteam på Södertörn högskola, som tidigare testat det gamla rekordet analyserade fisken, som visade sig vara ruda och inget annat, meddelar storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Sportfiskarna utsåg därmed fisken till nytt svenskt rekord och gratulerar Kristoffer Pettersson till en mycket fin fångst.
Om rudan
Rudan (Carassius carassius) är en karpfisk som är släkt med guldfisk. Rudor är mycket tåliga fiskar som klarar sig utmärkt i syrefattiga miljöer. De har också förmågan att växa på höjden i vatten där rovfiskar lever. På så sätt blir rudan ett svårare byte. Rudan förekommer i många sjöar och vattendrag i nästan hela landet och finns också i Östersjöns vikar.
Lagom till julhandeln lanserar PLAYMOBIL ett prinsesslott och piratskepp i sitt största format. De två leksakskollektionerna är över en halvmeter höga, innehåller cirka 600 delar och tar två timmar att bygga, perfekt för långa lekstunder. Lagom till julhandeln lanserar PLAYMOBIL ett prinsesslott och piratskepp i sitt största format.
De två leksakskollektionerna är över en halvmeter höga, innehåller cirka 600 delar och tar två timmar att bygga.
Prinsesskollektionen består av ett rosa slott med flera rum som barnen själva får inredda, roterande dansgolv för prinsen och prinsessan, kristallkrona, schäslong och två bevingade hästar. Slottstornet gömmer även en hemlig kammare med ett smyckeskrin innehållande tiara, armband och ring till den lycklige slottsägaren. Med PLAYMOBILS prinsesslott blir du garanterat populärast under julklappsutdelningen.
– PLAYMOBIL´s prinsesskollektion tror jag är varje liten flickas dröm, slottet är enormt och kommer nog glädja många barns hjärtan i jul, säger Nathalie Muylle PLAYMOBIL´s marknadschef i Sverige.
För de äventyrslystna barnen lanseras ett enormt piratskepp med fungerande kanoner, lastkran och ankare. Piratskeppet kan både flyta på vatten och rulla fram. Piratkollektionen kommer komplett med en kapten, tre pirater, papegoja och en skattekista.
– Leksaker i prinsess och pirattema tillhör alltid PLAYMOBIL´s storsäljare. Pirates of the Caribbean 4 släpps i höst och filmindustrin brukar påverka vilka leksaker som blir populära hos barnen, så jag tror piratskeppet kommer vara extra populärt.
De två kollektioner finns att hitta på välsorterade leksaksbutiker, piratskepp kostar 799 kronor och prinsesslottet 1499 kronor.
Vid en ceremoni i tyska Berne-Matzen sjösatte fredagen 14 oktober Greenpeace nya flaggskepp Rainbow Warrior 3. Konstruktionen av skeppet gör henne till ett av de miljövänligaste fartygen i sin klass. Nya Rainbow Warrior kommer på sin jungfruresa att lägga till vid Skeppsbrokajen i Stockholm och vara öppen för besök från allmänhet och journalister 19 -22 november.
Från Greenpeace allra första kampanj för att stoppa ett kärnvapentest för 40 år sedan har organisationen seglat över haven.
– Precis som sina föregångare kommer nya Rainbow Warrior kunna ta oss till de mest avlägsna platserna där miljöförstöring sker och möjliggöra att vi både kan dokumentera och agera mot dessa. Hon är byggd för att hålla i femtio år och är vårt löfte till alla som stödjer Greenpeace att vi kommer att fortsätta kampen för en grön och fredlig värld, säger Patrik Eriksson, kampanjchef för Greenpeace.
– Som allt annat Greenpeace gör, har också Rainbow Warrior 3 kunnat bli verklighet tack vare generösa donationer från engagerade privatpersoner världen över, säger Patrik Eriksson.
Det nya flaggskeppet är till skillnad från sina föregångare byggt från grunden för att fungera som ett effektivt verktyg i Greenpeace arbete. Byggt för att vara ett av de mest miljövänliga fartygen har hon fått en unik mastkonstruktion som möjliggör hela 1260 kvadratmeter segel, vilket tillsammans med annan energibesparande teknik bidrar till att minimera koldioxidutsläppen. I skeppet finns två mindre el-hybridbåtar, en helikopterplatta och modern kommunikationsutrustning.
– Våra fartyg har hjälpt oss att sätta aktivister mellan valar och harpuner, stoppat tunnor av giftiga och radioaktiva ämnen från att dumpas i haven, blockerat olagliga transporter av timmer och stoppat kärnvapentester. Många av de stora segrarna för miljön har vunnits med stöd från Rainbow Warrior 1 och 2 samt andra Greenpeacefartyg, säger Patrik Eriksson.
Foto: Oliver Tjaden/Greenpeace.
Sveriges snabbaste offshorebåt är en av de mer spektakulära båtar som visas på Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan, som öppnar 9 november. Båten är god för 105 knop (194 km/h) och Sveriges snabbaste offshorebåt.
X-Cat World Series är tävlingen för de supersnabba offshore-katamaranerna och med de stora prispengarna.
Starten för den första deltävlingen i X-Cat World Series går i november i Dubai. Med på startlinjen finns det svenska teamet Westerlund Racing. 28 båtar är anmälda till de sju deltävlingarna och Claes Westerlund kan vid en totalseger styra hem en halv miljon US dollar vilket är prispotten till vinnaren.
Teamet, som även består av Daniel Svenson och Joakim Kumlin, är det enda teamet i Norden som tävlar i X-Cat World Series. De har tagit flera tidigare VM-titlar i offshoreracing. Tävlingarna är starkt mediebevakade och kommer att sändas live i tv samt streamas via hemsidan: www.xcatracing.com
Båten är drygt nio meter lång och nästa tre meter bred. Den väger 1,8 ton och har två 300 hk specialtrimmade motorer på akterspegeln.
Info: www.teamwesterlundracing.se
Bilden: Fr. v. Joakim Kumlin (pilot), Claes Westerlund (throttleman) och Daniel Svensson (throttleman.
Skärgårdsstiftelsen gör nu satsningar på flera fronter för att locka ut barn och ungdomar i skärgården. Men också för att ta reda på vad de barn och ungdomar som redan bor där vill förändra för att ha kvar sitt intresse för skärgården i framtiden. Under några intensiva dagar i slutet av september mobiliserades hela Skärgårdsstiftelsens personal, både på fältet och inne på kansliet för att bland annat iordningställa en äventyrstig för barn på Finnhamn.
Ett verkligt roligt och kreativt arbete som redan rönt stor uppskattning bland besökarna.
– Det var verkligen roligt att ha alla här och arbeta tillsammans med ett så meningsfullt projekt, säger Ulla Andersson, som driver Finnhamns krog, vandrarhem och stugby. –För oss härute är det viktigt att barnen vågar sig ut i naturen, utanför de färdiga lekplatserna. Då är det här ett första steg och barnen tycker verkligen att det är roligt!
Invigning till höstlovet
En ordentlig invigning av äventyrsstigen är planerad till starten på höstlovet lördagen den 29 oktober kl 12.30. Under höstlovet bor alla barn gratis på vandrarhemmet. På Skärgårdsstiftelsens hemsida finns mer information.
I dagarna blev det också troligt att Skärgårdsstiftelsen har fått EU-medel för ungdomsprojektet Young People´s Voices in the Archipelago. Där kommer stiftelsen att arbeta med uppsökande verksamhet bland barn och ungdomar på öarna samt olika seminarier och konferenser. Avslutningsvis kommer ungdomarna själva att lämna fram en rapport till berörda politiker och makthavare med förslag till hur livet i skärgården kan bli bättre för de yngsta skärgårdsborna.
– För Skärgårdsstiftelsen är satsningen på barn och ungdomar viktig ur många aspekter. Barn måste kunna vara med och påverka sin omgivning och det är viktigt att öka besöksintresset hos denna målgrupp. Vi vill även i framtiden ha människor som värnar om skärgården. Skärgårdsstiftelsen behöver också få in barn och ungdomar som vänner eftersom vårt fokus ligger på att både bevara skärgården, men även att utveckla den för framtidens besökare, säger Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg.
Att kunna förlänga båtsäsongen är egentligen skäl nog att investera i båtlift. Den gör även att båtlivet blir enklare med mindre underhållsarbete och skador som korrosion och böldpest.
– Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder en sådan lönsam investering som båtliften är. Kunden köper både tid och miljö med liften, som är välbeprövad. Dessutom får båtägaren en helt annan valfrihet, tänk att exempelvis kunna sjösätta båten första advent för att njuta av julmarknad och julbord på någon av skärgårdsöarna, säger Flexibel Marines affärsområdeschef Jakob Ödegaard.
Flexibel Marines stolpliftar skapar nya möjligheter för såväl båt- och fastighetsägare som marinor och båtklubbar. Y-bom och boj görs överflödiga. Båten kan sjösättas utan bottenfärg och eftersom båten alltid är torr i en båtlift är höstens rengöringsarbete ett minne blott.
De flesta båtägare har upplevt att båten går ett par knop snabbare på våren och på så vis är det alltid vår med en båtlift. Under den kortare vintern underlättas förvaringen betydligt. Båten kan stå kvar på båtliften, något som frigör markyta, till utökade vinterplatser eller något annat.
Båtliften bidrar även till en bättre miljö. En torr båt är mindre bränslekrävande och båtens botten behöver inte längre målas.
Info: www.flexibelmarine.se
Team Victorys Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi fick till en perfekt tävlingshelg i Italiens Grand Prix och blev klara Europamästare vid helgens tävlingar. De vann race 2 i Italian Grand Prix och blev därmed officiellt 2011 års Class 1 European Championship, trots en olycksfylld tävling där italienarna Luca Formilli Fendi och Giovanni Carpitella försvann ut ur tävlingen.
För teamet som tävlar för Victory var detta karriärens 25:e vinst. De dominerade tävlingen från start och vann före Team Abu Dhabi.
Al Zafeen och bin Hendi vann till slut med över 20 sekunder efter 16 varv med en totaltid på 54 min 38.70 sek över den 70.92 Nm långa tävlingen.
ITALIAN GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.54.38,70
2. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 00.20,25
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.39,34
4. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.48,76
5. 23 FA.RO. ACCIAI – F Hemelaer (BEL) / L Nicolini (ITA) + 02.13,28
6. 90 Welmax – B Jacobsen (NOR) / K Olsen (NOR) + 05.57,59
7. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1 LAP
8. 5 Team Abu Dhabi – A Al Hameli (UAE) / M Al Mansoori (UAE) DNF
9. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) DNF
18 MITI Tech Power – S Sardelli (ITA) / N Giorgi (ITA) DNS
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 5
1. 3 Victory – 103pts 2. 96 Spirit of Qatar – 74pts 3. 95 Spirit of Qatar – 66pts 4. 74 Poliform – 40pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 38pts 6. 91 Relekta – 23pts 7= 10 Fendi Racing – 19pts 7= 90 Welmax – 19pts 9. 23 FA.RO. ACCIAI – 14pts 10. 50 Parsonage Racing – 8pts 11. 69 ferskfisken.no – 5 pts 12. 18 MITI Tech Power – 4pts
EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after race 3
1. 3 Victory – 55pts 2. 95 Spirit of Qatar – 39pts 3. 96 Spirit of Qatar – 38pts 4. 74 Poliform – 24pts 5. FA.RO. ACCIAI – 14pts 6. 91 Relekta – 13pts 7= 5 Team Abu Dhabi – 12pts 7= 90 Welmax – 12pts 9. 69 ferskfisken.no – 5 pts 10= 10 Fendi Racing – 0pts 10= 50 Parsonage Racing – 0pts 10= 18 MITI Tech Power – 0pts
Nu öppnar spanska Alicante dörrarna för Volvo Ocean Race. En tre veckors fest inleder denna världens tuffaste jorden-runt-segling under de mest extrema förhållanden som man kan tänka sig. Alicante Race Village är redo för Volvo Ocean Race 2011–12.
Festligheterna startade med en hyllning till Rolling Stones innan de sex teamen i Volvo Ocean Race presenterades för tusentals åskådare vid festligheterna, som drog igång i fredags. Kvällen avslutades med enorma fyrverkerier, som lyste upp himlen över Race Village.
Hela anläggningen är uppbyggd ungefär som arrangemangen kring Formel 1. Det är en 40 000 kvadratmeter stor anläggning byggd för shower, konserter, restauranger och all underhållning som kan tänkas.
Avsikten är främst att locka ännu fler människor att bli intresserade av det fantastiska seglingsevenemang som Volvo Ocean Race Experience är. På plats finns bland annat Volvo Ocean Race sailor, som kan upplevas i en 3D bio, komplett med simulator och winschar. Här finns också konstnärskollektivet Skeleton Sea, som leder arbetsgrupper under rubriken Keep the Oceans Clean!.
I centrum för Race Village ligger de sex stycken 70ft Volvo Open 70 båtar som ska tävla jorden runt. Den här gången är tävlingen 39 000 Nm och går över världens tuffaste farvatten.
Team Telefónica, CAMPER med Emirates Team New Zealand, Team Sanya, Abu Dhabi Ocean Racing, Groupama sailing team och PUMA Ocean Racing med BERG Propulsion är de team som ska delta. För första gången någonsin är teamens hamnområden öppna för allmänheten, vilket ger en unik chans att se hur väl seglarna förbereder sig.
– Ett av våra mål har varit att förvandla Volvo Ocean Race till en festival. På sjön är det en tävling och på land är det en festival, säger Volvo Ocean Race vd, Knut Frostad.
– Volvo Ocean Race är något för alla att uppleva och ta del av.
Alicante Race Village är öppen från kl. 10.00 till kl. 00.30 från söndag till torsdag med extra kvällsöppet till kl. 01.30 på fredagar. Inträdet är gratis utom för några konserter.
På området blir det också några speciella inledande race. Starten för huvudtävlingen går 5 november, då teamen ger sig iväg på sin 6 500 Nm långa delsträcka till Kapstaden i Sydafrika.
På Volvo Ocean Races hemsida finns massor av information, filmer och annat intressant.
Info: www.volvooceanrace.com
Blekinge och Kaliningrad har tecknat en principöverenskommelse att utreda möjligheterna att öppna en färjelinje mellan regionerna. Avtalet mellan Region Blekinge och Kaliningrad tecknades under det pågående besöket från Kaliningrads länsregering i Blekinge.
Östersjön är ett viktigt område för svensk handel där över 100 miljoner människor bor. Det är också ett prioriterat område inom EU genom Östersjöstrategin samtidigt som Sverige har fem av sina 15 största länder för handel i området. Blekinge är kanske den region i Sverige som flitigast odlar egna kontakter med länderna kring Östersjön och har också tilldelats några av EU:s flaggskeppsprojekt för området.
Med sitt geografiska läge och sin utbyggda infrastruktur i form av hamnar (Karlshamn och Karlskrona) och Kallinge flygplats, ser Blekinge en stor möjlighet att bli ett centrum för svensk handel och utbyte med de södra Östersjöländerna när allt fler handelshinder undanröjs.
Avtalet runt en färja för godstransport är en del i den vision som Blekinge arbetar med.
– Jag är mycket glad att vi nu är överens om att börja utreda möjligheterna för en färjelinje mellan Blekinge och Kaliningrad. Vi och Kaliningrad har olika uppgifter och samarbetar i processen, säger Lennarth Förberg, vice ordförande i Region Blekinge.
Överenskommelsen innebär att Region Blekinge ska utreda möjligheterna för färjetrafik mellan de båda regionerna. Kaliningrad utreder hur gods kan transporteras vidare från Kaliningrad in i södra Ryssland och till Indien och Kina.
Inför den kommande vintern lanserar CTEK en ny konsumentladdare anpassad för att klara extrem kyla, CTEK MXS 5.0 POLAR. Utrustad med det allra senaste inom laddningsteknik klarar den lätt smidig vinterladdning av både små och normalstora batterier. Med högre laddspänning och mjuka gummikablar som inte bryts av när det är kallt, är POLAR skräddarsydd för fordon som kräver god batterivård under vinterperioden.
POLAR optimerar husets alla fordonsbatterier; fyrhjulingen, bilen, snöskotern och traktorn.
Några stränga vintrar har drivit fram efterfrågan på en pålitlig, vädertålig batteriladdare av högsta kvalitet. Nu är den här. CTEK MXS 5.0 POLAR bygger på samma avancerade teknikplattform som MXS 5.0 som lanserades i våras, men anpassad och utvecklad för hårdare klimat. POLAR löser det kända problemet med högre inre motstånd i batterierna under vintern genom att höja laddspänningen till 15V.
− Vintern är en period som tar hårt på batterier och då stiger kraven på en bra laddare. Med POLAR kan man känna sig trygg och undvika jobbiga situationer i vinter. Den har tekniken för att optimera laddningen i extremt låga (och även höga) temperaturer, den kan återställa skiktade och djupt urladdade batterier och det räcker med en laddare för hela stallet med både små och normalstora batterier, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK.
Den nya vinterladdaren är en kvalitetsprodukt för privatpersoner som är byggd som en laddare för professionellt bruk. Bland annat är den försedd med åttastegsladdning som gör att laddaren kan analysera om batteriet kan ta emot och behålla laddningen, och man kan enkelt följa alla stegen på en pedagogisk display. Med den patenterade underhållsladdningen får man en kombination av maximal livslängd och högsta prestanda. MXS 5.0 POLAR kan kombinera laddningsfunktionerna för kyla och rekonditionering samtidigt och kan användas på både små och normalstora batterier. Mångsidigheten POLAR erbjuder med olika funktioner och tillbehör gör den extra användbar, och den fungerar lika bra i vanligt klimat som i -30°C eller +50°C.
Teknisk översikt för MXS 5.0 POLAR
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C
• 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning)
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig
• Anpassad för användning till flera batterier (olika storlekar)
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, vilket är en stor fördel i kylan
• Rekonditioneringsfunktion för djupt urladdade batterier
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden
• Skapar inga gnistor och kortslutningssäkerhet och polaritetsskydd ger problemfri användning
Pris 995 kr.
På båtmässan Hanseboot i Hamburg firar den svenska Folkbåten 70 år. Det celebreras bland annat genom att visa Folkbåtar från alla sju decennierna på mässan, som är öppen 20 oktober till och med 6 november. Den allra första Folkbåten byggdes till julen 1941 i Sverige 1941 och sjösattes våren 1942.
Folkbåtens jubileum kommer att firas ett helt år. Den är fortfarande en mycket båttyp, inte minst i Tyskland och i Danmark, där produktionen har skett de senaste åren. En hel rad specialarrangemang har planerats för att fira den populära segelbåten.
Folkbåten visas under den nya slogan “The New Classic”. Båttypen är den enda klassen i norra Europa som regelbundet har över 30 deltagare vid olika regattor och över 60 båtar som deltar i klassens egen Gold Cup (inofficiellt VM).
Hanseboot hålls i år för 52:a gången. International Boat Show Hamburg hålls i Hamburg Trade Fair med start 29 oktober och mässan håller öppet till och med 6 novembe.
Info: www.hanseboot.de
Den amerikanska motorbåtstillverkaren Pursuit lanserar tre nya båtar i 18, 20 och 23 fot i sin nya modellserie Inshore. Modellserien är utvecklad för köpare som vill ha en mindre och lätthanterlig båt med Pursuits välkänt genomarbetade och höga kvalitet, styrka och stabilitet. Inshore-serien säljs av Pursuits generalagent och återförsäljare Vått i Nacka strand och Älvsjö.
– Inshore-modellerna bygger på Pursuits unika stil, design, kvalitet och kraft. De tre nya modellerna DC 235 Dual Console, C 200 Center Console och C 180 Center Console har ärvt samma särprägel och grunddesign på skrov, interiör, smarta förvaringslösningar med mera från de större modellserierna Dual Console och Center Console. Den största skillnaden mellan modellserierna är storleken och därmed också prisnivåerna. Inshore-serien erbjuder småbåtsmarknaden ett mycket prisvärt och starkt alternativ för den kvalitetsmedvetna köparen som ställer höga krav på fart, utförande, hållbarhet och komfort, förklarar Göran Andersson på Vått.
20-fotaren C 200 Center Console är först i produktion och förväntas nå den europeiska marknaden i december. Därefter kommer DC 235 Dual Console att sättas i produktion. Sist in på fabrikerna kommer C 180 Center Console, men alla tre modeller kan beställas redan nu för leverans till sommarens båtsäsong. DC 235 Dual Console är i stort sett en mindre kopia av DC 265 Dual Console som utnämndes till “Best of industry accolades” av BOATING Magazine 2010.
– Låt dig inte luras av namnet Inshore. Samtliga modeller i Inshore-serien är lika mycket utomskärs- som inomskärsbåtar. De tar dig säkert och med stabil gång fram oavsett sjögång och väder. De är bara något mindre än sina storasyskon i Pursuit-familjen och därmed bränslesnålare. Alla standardutrustas med Yamahas senaste fyrtaktare och Yahama Fuel Management system. Med till exempel en 250 hästars motor på DC 235 Dual Console, som har en 530 liters bränsletank, kan du köra fram och tillbaka mellan Sandhamn i Stockholms skärgård och Mariehamn på Åland i 45 knop utan att tanka, poängterar Göran Andersson.
Info: www.vatt.se
Den 16 oktober är det seglarmingel speciellt för tjejer. Platsen är Sjösportskolan i Göteborg och minglet kostar 140 kr. Bland alla tjejer som ska medverka finns Milo Dahlman, långseglare och nyligen hemkommen efter två års segling till Antarktis. Hon håller sitt första föredrag efter hemkomsten för alla kvinnorna på seglarminglet.
Bland övriga programpunkter finns Sjöräddningsledare Elisabeth Hartwig, som berättar om kommunikation ombord i sjöräddningssituationer och om Stockholm Radio, Ia Kjellsdotter om GKSS satsning på handikappsegling och det nya AccessAbility Center.
Förutom talarna medverka flera utställare, som också kommer att säga några ord.
Boka på www.sjosportskolan.se
Hansen Racing AB bygger ut för att kunna expandera sin verksamhet. Hösten 2012 ska den nya lokalen i Spånga stå färdig. Hansen Racing har växt ur sin nuvarande lokal i Spånga, men genom att förvärva grannfastigheten får företaget nu en nästan dubbelt så stor yta för försäljning av reservdelar till bilar, båtmotorer och drev samt Gulf-oljor.
Den gamla fastigheten och den nyförvärvade byggs ihop. Med mellanbyggnaden kommer den totala golvytan på den nya lokalen vara drygt 13 000 kvadratmeter – ungefär lika stor som tre fotbollsplaner.
– Vi var tvungna att vidta åtgärder för att kunna expandera. Förvärvet av grannfastigheten ger oss nu möjlighet att driva vår verksamhet vidare i Spånga flera år framöver, säger William Hansen, vd på Hansen Racing.
Tidigare har företaget haft ett extralager i Göteborg för Gulf-oljorna. Tack vare den nya byggnaden kommer hela verksamheten nu att kunna rymmas under ett och samma tak. Alla Hansen Racings produkter kommer därmed att skickas från ett och samma ställe till kunderna.
Hansen Racing är ett familjeföretag som funnits sedan 1966. Det är Sveriges äldsta och största företag specialiserat på import av reservdelar till USA-tillverkade bilar, trucks, vans och marinmotorer. Företaget tillverkar även egna avgassystem.
Under sina 45 år har företaget expanderat med ytterligare två affärsområden: Hansen Marine som innefattar reservdelar och tillbehör till inom- och tombordsmotorer samt Gulf som erbjuder smörjmedel till fordon samt lantbruks- och industrimaskiner.
Flera riksdagsmän går samman och har gjort en skrivelse där de hävdar att den nuvarande sjöfyllerilagen är rättsosäker. Det är de fyra M-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Lars-Arne Staxäng, Mikael Cederbratt och Rune Wikström som har skrivit en motion i frågan.
Sveriges sjöfyllerilag riskerar att äventyra båtturismen till vårt land vilket skulle vara till stor nackdel för den växande svenska turistindustrin, säger de gemensamt och fortsätter:
Våra grannländer, som vi delar vattenområden med, har nämligen en högre gräns för sjöfylleri än vad vi har i Sverige då den är betydligt mer avvägd till de risker och ansvar man har som båtförare. Promillegränsen på sjön bör därför harmoniseras med motsvarande lagstiftning i närliggande länder inte minst för att värna om båtturismen men också då det inte finns något underlag på att Sveriges låga promillehalt faktiskt förhindrar olyckor, skriver M-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Lars-Arne Staxäng, Mikael Cederbratt och Rune Wikström i sin motion.
Motionen i sin helhet finns här:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=C290
Bilden:
En Kustbevakningsbåt under uppdragf. Foto: Kustbevakningen.
Kommentarer
Jag är född 1954. Har sett och upplevt mycket i mina dagar.
I.om det myckna arbetet som jag samt många fler lagt ned om denna lag så har jag aldrig trott att jag skulle finna en sådan ruttenhet, falskhet som kommit fram.
Jag vill bestämdhet hävda att de politiker som nu motionerat om lagen har ett enastående mod !
De går nämnligen emot partipiskan och riskerar ca 55tkr/månaden plus pensioner och tillhör inte "knapptryckarkompaniet".
Den politiska viljan är att ny-kriminilasera vanligt folk utan legitima orsaker.
Den som inbillar sig att denna lag är till för att öka sjösäkerheten är rejält förd bakom ljuset tyvärr.
http://www.alltom02promillepasjon.se/
Upp till 60 procent av fosfor som läcker från jordbruksmark och transporteras i diken kan fångas i dikesfilter och dikesdammar. Det visar ett forskningsprojekt som går ut på att minska övergödningsproblemet i Östersjön genom att fånga fosfor nära källan. Läckaget av näringsämnen från jordbruksmark drabbar Östersjön hårt med algblomningar och bottendöd som följd.
Projektet drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet och BalticSea2020. I fullskaleförsök på tre fältstationer har kalkbaserade filter utvärderats i mätningar som pågått i 1,5 år. Resultaten visar att filtren tar upp cirka 40-45 procent av fosforn och att de fortfarande fungerar väl efter 1,5 år. Filtren bör kombineras med dammar som fångar ytterligare 15-20 procent av fosforn. Filtren fångar framför allt fosfat-fosfor, den fosforform som är lätt tillgänglig för växter och som orsakar övergödning. Åtgärder som skyddszoner och våtmarker minskar inte näringsläckage i tillräcklig omfattning och tar dessutom odlingsmark i anspråk. Dessutom fångar skyddszoner och våtmarker främst partikulärt fosfor som inte är lika tillgängligt för växter och alger.
”Det som gör den här tekniken intressant är att den ger en omedelbar effekt. Utsläppen minskar så fort åtgärden installeras, och det är en fördel att just fosfat tas upp.”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.
IVL har undersökt vilka filtermaterial som bäst fångar fosforn under de vanligaste mark- och gödslingsförhållandena i Sverige, hur vattengenomströmningen ska regleras samt hur stor fastläggningspotentialen är i dikesdammarna. Filtermaterialet kan spridas på åkermark och det är troligt att kalken i materialet och i viss mån fosforn kan bidra till ökad skörd efter några år. Långsiktiga studier behövs dock för att klarlägga den effekten.
”Teknikens kostnadseffektivitet är hög i jämförelse med andra åtgärder. Om dikesfilter och dikesdammar installeras för den tredjedel av de svenska jordbruksområdena som läcker mest fosfor skulle vi kunna minska fosforläckaget från jordbruksmarken med cirka 30 procent med den här åtgärden”, säger Sam Ekstrand, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Under fas 2 som nu startas kommer tekniken att utvärderas och demonstreras i Polen och Baltikum, där jordar och odlingsförhållanden till stor del skiljer sig från de svenska förhållandena.
Nu finns det en chans för alla som vill att följa med på örn- och sälspaning med Briggen Tre Kronor. Tre Kronor af Stockholm är ett stort, modernt utrustat, segelfartyg med full komfort som erbjuder unika seglingar i havsbandet den 29 oktober till den 4 november. En bra idé för alla som vill vara med om en unik upplevelse eller gör något helt i höst.
Besättningen ska spana efter säl och havsörn. De gäster som följer med får förutom naturupplevelserna äta gott och njuta av att ha skärgården för sig själva.
Erbjudandena från Tre Kronor ser ut så här:
Bjud dig själv och dina vänner på ett spännande äventyr i Stockholms vackra skärgård!
Safari på höstlovet! Från:995:-
Vi seglar i havsbandet och spanar efter säl och havsörn.
Vårt expeditionsfartyg heter Tre Kronor. Tufft på däck och mysigt i salongen.
Välj dagstur eller segling med övernattning
Dagturer 29, 30, 31 oktober.
Avgång Cityterminalen kl 09:00 (29 okt kl 08:00). Åter Cityterminalen kl 18 ca.
Transport till och från fartyget från Cityterminalen samt alla måltider ingår.
Pris: Vuxna 1 495 kr, barn o ungdomar 995 kr.
Segling med övernattning: 24, 27, 28 oktober samt 2, 3 och 4 november.
Tider: Avgång kl 08.00 från Cityterminalen. Åter Cityterminalen kl 10:00 nästa dag.
Transport till och från fartyget från Cityterminalen, övernattning ombord eller i enkelrum i land samt alla måltider ingår.
Pris: Vuxna 2 495 kr, barn o ungdomar 1 495 kr.
Mer info och bokning www.briggentrekronor.se
För femte gången har österrikiska Frauscher motorbåtar nominerats till European Powerboat of the Year 2012. De tidigare tillfällena har varit 2008, 2009, 2010 och 2011. Den båt som nu är aktuell är båtföretagets nya flaggskepp, Frauscher 1017 GT (bilden). Tävlingen avgöras i början av 2012.
De varv som får sina nyheter nominerade till European Powerboat of the Year 2012 är förstås stolta över detta. I år deltar Nimbus som enda svenska båttillverkare med sin 365 Coupé.
Frauscher ser nomineringen som ett erkännande av att varvet är på rätt väg med sin egen stil av miljövänliga och högteknologiska båtar med en mycket egen design som kobinerar klassiska linjer och innovationer.
1017 GT är enligt Frauscher en ny ikon på havet. Företaget ville skapa en första klassens gentlemansracer, men fick även en båt med gott om plats och en lyckad design.
Båten har testats ingående innan lanseringen. Förutom på sjöar och inre vattendrag har den även provkörts på de gropiga vattnen utanför Cannes.
Frauscher 1017 GT är försedd med dubbla Z-drives, vilket ska ge goda prestanda och tyst gång.
“European Powerboat Award“ organiseras av en jury med europeiska båtjournalister och hanteras av den tyska båttidningen Boote.
Info: www.frauscherboats.com
Nu är det klart att konsortiet kring Nord West Yachts och dess ägare Benny Martinsson (bilden) köper Najadvarvet. Affären innebär att både Najad och Maxi segelbåtar lever vidare, men med motorbåtsvarvet Nord West Yachts som ägare. – Med vår kunskap och vår personal och varumärket så kan vi förvalta detta bättre än någonsin, säger Benny Martinsson.
Nord West har köpt varumärket Najad och hela företagets varulager inklusive två halvfärdiga båtar och fyra begagnade båtar. Dessutom ingår en hel del verktyg, domäner med mera.
Ett konsortium bestående av båttillverkaren Nord West och Orust Yacht Service har förvärvat Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti. Förvärvet avser hela verksamheten i Henån på Orust, med tillverkning, vinteruppläggning och service.
Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på närliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.
Nord West ser betydande synergieffekter i ett samgående. Företagen har samma industriella bas och har vuxit fram ur det hantverks- och båtkunnande som etablerats på Orust under generationer.
– Det är väldigt glädjande att vi slutligen kunnat förvärva Najad, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West. ” Vi ser fram emot att fortsätta bygga Najadbåtar och ser en fantastisk potential i Najad, som har ett komplett och modernt produktprogram mellan 35 och 57 fot och en väl utbyggd serviceorganisation. Både Nord West och Najad har en mycket hög byggkvalitet och fokuserar på att erbjuda service i världsklass .
Najads hamnanläggning har under många år drivits av Claes Samuelsson som nu tillsammans med entreprenören Bertil Karlsson, kommer göra en allt större satsning inom vinteruppläggning, service och försäkringsreparationer i Henån som motsvarar kundernas önskan om en helhetslösning för båtanvändandet.
Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företagets produktutveckling, investeringar och försäljning fördubblades. Efter toppåret 2007 med en försäljning på drygt 300 miljoner SEK, drabbades företaget av den finansiella krisen 2008, varvid försäljningen minskade markant. Trots kraftiga kapacitetsneddragningar var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti 2011.
De nya ägarna riktar ett stort tack till advokat Jan Save på Advokatfirman Hammar, jurist Lars Zetterberg och hans kollegor på Ackordscentralen och till Najadvarvets tidigare ägare Animatrix Capital för deras professionella arbete för att ta affären i hamn och därmed ge Najad en långsiktig framtid och möjligheten att återta positionen som en av världens främsta segelbåtstillverkare ihop med Nord West.
Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har 130 anställda. Försäljningen det senaste verksamhetsåret var cirka 360 miljoner SEK. Företaget är familjeägt och består av båttillverkning och service på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.
Enligt Claes är arbetet med vinteruppläggningar redan igång och man välkomnar både motor- och segelbåtar till Orust Yacht Service om man ännu inte beslutat sig för vart man skall serva båten i vinter. Nybåtsproduktionen kommer att starta inom kort, meddelar Benny och teamet ser fram emot att återlansera Najad på höstens båtmässor i Hamburg och Stockholm.
Info: www.nordwest.se
Kommentarer
Göran Anderson glömde säga att resan kostar ca 8000 spänn.