nyhetstest

Östersjöländerna lever inte upp till de åtaganden de lovat att genomföra för att skydda havsmiljön. Som helhet får länderna underkänt. Sverige och Tyskland klarar sig bäst. Det visar en ny rapport från WWF.

WWFs Östersjöbarometer – Baltic Sea Scorecard 2011 – presenterades under ett seminarium i Stockholm idag i samband med den nionde upplagan av Östersjöfestivalen. Den visar att Östersjöländerna långt ifrån har klarat av att skydda och förvalta havsmiljön som de lovat. Som helhet får länderna underkänt, men vissa positiva trender syns. Sverige och Tyskland är bäst på att uppfylla internationella och regionala miljööverenskommelser och får 36 av totalt 79 poäng.

– Vi behöver mindre prat och mer handling. Om vi ska lyckas rädda vårt gemensamma hav måste regeringarna arbeta mer effektivt över sektors- och nationsgränser och genomföra överenskomna miljöåtaganden i praktiken. Det behövs ett stärkt ledarskap för att lösa Östersjöns problem, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Rapporten rankar hur länderna levt upp till internationella och regionala överenskommelser på havsmiljöområdet inom fem viktiga områden – övergödning, miljögifter, bevarande av biologisk mångfald (inklusive fisk), sjöfart och integrerad havsförvaltning. Störst framsteg har länderna som helhet gjort när det gäller att uppfylla överenskommelser för att få bukt med miljögifter, även om mycket arbete återstår, inte minst när det gäller att komma tillrätta med nya och ännu okända miljögifter. Inom områdena övergödning och bevarande av biologisk mångfald får Östersjöländerna som kollektiv underkänt, vilket tydligt speglar den allvarliga situation som råder i havet med årliga algblomningar och nedgående trender för många arter. Allt för lite har gjorts, men de positiva exemplen visar att det går att lyckas.

– Sverige är bäst i klassen när det gäller att genomföra miljöåtaganden för sjöfarten och integrerad havsförvaltning – framför allt för arbetet med att införa en ny samlad Havs- och Vattenmyndighet. Vi ligger däremot i botten när det gäller att bevara biologisk mångfald. Tyskland visar på framsteg när det gäller minskning av närsalter och övergödande ämnen, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.

På tredje plats kom Finland med 29 poäng, framförallt för miljöinsatser inom sjöfarten och minskning av miljögifter, följt av Danmark med 28 poäng, Estland 26 poäng och Litauen och Polen 25 poäng. Lettland och Ryssland hamnade längst ned med 19 respektive 18 poäng.
WWFs Östersjöbarometer – Baltic Sea Scorecard 2011 – bifogas.

Under seminariet delades också WWFs utmärkelse för bästa ledarskap för Östersjön – ”Baltic Sea Leadership Award” – ut av kung Carl XVI Gustaf. Priset går i år till Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket, i hans roll som utredare för en ny svensk lagstiftning för fysisk havsplanering.

Fakta: Som grund för rankningen av Östersjöländerna ligger bland annat genomförandet av Helcoms aktionsplan för Östersjön, EUs Östersjöstrategi och havsmiljödirektiv.
Östersjöfestivalen arrangeras för nionde året i rad på initiativ av Berwaldhallen och dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bland andra WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljöutbyte.

Bilden:
Algblomning i Östersjön. Foto: Päivi Rosqvist, WWF Finland.

Fiskars fortsätter att hålla ett högt tempo i utvecklingen av sin motorbåtsserie. På de flytande båtutställningarna i Oslo, Stockholm och Helsingfors hösten 2011 presenteras en ny version av den populära Buster XL-båten. Pro-serien, utrustad med mittpulpet och aluminiumdurk, utökas i sin tur till den populäraste storleksklassen med Buster Lx Pro. Bilden ovan är från båtmässan i Helsingfors i augusti.

Pressrelease:

Till seriens mindre nyheter hör ändringar i årsmodellen för mitthyttsbåten Buster XXL Cabin, förbindelsebåtar för alla väder.

Även Busters toppmodell Magnum har förnyats. Vid förnyandet har man fäst särskild uppmärksamhet vid ergonomi och förbättrade möjligheter att röra sig ombord. De synligaste ändringarna jämfört med den tidigare modellen är de förnyade pulpeterna samt anpassandet till toppmodellen av de akterkonstruktioner som visat sig fungera bra i den nya Magnum Pro och XXL.

Stockholms nya flytande båtmässa kommer att anordnas den 2-4 september 2011. Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl 10-18 varje dag den 2-4 september med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City.

Buster XL: Kollektionens minsta storbåt förnyas
Buster XL har ingått i kollektionen sedan år 1992 och går nu över till tredje generationen. XL är din minsta av de stora Busterbåtarna: båten har fått mycket beröm för sina köregenskaper och den liknar toppmodellen Magnum i en mindre storlek. Båten passar bäst för dagsutflykter och som förbindelsebåt samt för fiske och flera olika vattensporter.

De synligaste ändringarna har gjorts i passagerarutrymmet: tack vare de nya pulpeterna och mellandörren får man i båtens akter under kapellet ett skyddat utrymme som i en hyttbåt. Mellandörren ingår i XL:s standardutrustning, körkapellet fås som tillval.

När det tvådelade kapellets främre del är uppfällt förblir båtens akterparti öppet, men är ändå skyddat från regn och stänk. Kapellet kan enkelt vikas ihop i det rymliga fasta facket, i vilket man kan förvara både båtshaken och andra långa tillbehör.

I aktern i de övriga nya Buster-modellerna har man planerat en praktisk stegkonstruktion. Akterstegen gör att man kan röra sig friare och de låsbara aluminiumlocken döljer behändiga fack för rep och ankare samt skyddar bränsletankens kork. Stora badplattformer och en stabil, stor och vikbar stege gör att det är enkelt att ta sig upp i båten från vatten.

På grund av akterns struktur ökar båtens längd med drygt 30 centimeter till 5,94 meter, vilket ger friare rörlighet. Vikten är trots de nya pulpeterna och dörren nästan oförändrad.

Pulpeternas lösningar motsvarar de ergonomiska pulpeterna som utvecklats för nya Magnum. Vindrutan och dörrens övre del är tillverkade i mycket reptåligt glas och dörrens nedre del i stöttåligt plexiglas. I förarens pulpet finns plats för nedsänkt montering av en skärm på 8 tum. På båda sidorna finns dessutom ett förvaringsutrymme som nås via sidodörren.

Den nya Buster XL
Längd 5,94 m
Bredd 2,17 m
Vikt 600 kg
Personantal 7
Maskineffekt 70-115 hk

Lx-versionen av favoritbåten
Nya Buster Lx tillför Nordens populäraste båtmodell egenskaperna hos en båt som är två storleksklasser större: ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 50 liter. Motoreffektens övre gräns har stigit till 60 hästkrafter.

Vid jämförelse med den vanliga Buster L utgörs den synligaste ändringen i Lx av pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.

Buster Pro-serien, som började med kollektionens toppbåt, den sju meter långa Magnum, får nu en ny medlem. Utgångspunkten är Nordens populäraste motorbåtsmodell, den fem meter långa Buster L. Buster Lx Pro är en arbets-, fiske- och förbindelsebåt utrustad med mittpulpet och aluminiumdurk.

Lx Pro-båten är konstruerad helt i aluminium och den har utvecklats tillsammans med konsumentpanelen för Fiskars båtverksamhet. Den populäraste storleksklassens mittpulpetbåt har länge varit på önskelistan hos till exempel användare av förbindelsebåtar samt hos fiskare. Den färdiga båten lanseras i början av år 2012.

Buster Lx Pro:s mittpulpet är utrustad med en väl skyddande vindruta och en rejäl targabåge. Vid jämförelse med den vanliga Buster L finns det gott om fritt golvutrymme. Ett regnskyddat utrymme finns i boxen framför pulpeten och i aktertoften. Föraren har en egen sits bakom mittpulpeten.

I båten finns en fast bränsletank som rymmer 53 liter. Motorns effektklass är 40–70 hästkrafter (Buster L 30–50 hk).

Buster XXL Cabin utvecklad enligt användarnas önskemål
På basis av praktisk erfarenhet och kundfeedback har man i förbindelsebåten XXL Cabin för alla väder gjort mindre ändringar. Till exempel har man under stegen som leder till fördäcket lagt till ett förvaringsutrymme.

Targabågen och monteringsplattan för tilläggsutrustning har ändrats en aning för att underlätta montering. Tack vare den nya targabågen har även sidoräckena en bättre placering med tanke på rörligheten på sidodäcken. Dörrlösningarna har utvecklats och taklinjen har sänkts. På grund av dessa ändringar och den nya färgläggningen har båten fått ett helt nytt utseende.

Ny tilläggsutrustning är fiskarnas efterlängtade externa styrpunkt på akterdäcket samt ett övernattningsset som innehåller gardiner och ett skydd som mörklägger takfönstret.

Den 6,6 meter långa Buster XXL Cabin är en genomgångbar mitthyttsbåt. Modellen har visat sig vara populär hos myndigheter och den används som bl.a. polisbåt i Finland och Tyskland.

Oceanseglingsklubben anordnar i höst fyra filmaftnar med Rolf Bjelkes och Deborah Shapiros nya film, ”Vildmarkshav”. Rolf och Deborah kommer att ha fler filmaftnar på olika platser i landet under höstens och vårens lopp. Rolf och Deborah lanserar också en bok med samma titel inom kort.

Efter ett inledande kåseri visar de sin film ”Vildmarkshav”. Det är en 100 minuters självdokumentär i Havets och Vildmarkens tecken, filmad i HD. Den handlar om Rolfs och Deborahs liv ombord Northern Light, under deras senaste expedition jorden runt i Södra ocenanen, som pågick under drygt tre år. Den beskriver på ett mycket realistiskt sätt vad de själva och båten utsätts för i de stormiga vattnen runt Antarktis.

Filmen innehåller många dramatiska seglingsscener, både de dagliga rutinerna ombord, och på däck under svåra väderförhållanden. Ovädren under seglingen är en del av naturupplevelserna. Men dokumentären handlar inte bara om segling. Filmen är en också en naturfilm. Iland, på öar i Södra oceanen, får publiken uppleva ett fågel och djurliv som det är få förunnat att få se i verkligheten. Mycket av djurens beteenden har säkert många inte en aning om. Scenerierna i filmen är minst sagt spektakulära.

Alla som vill drömma sig bort från vardagen och se både spännande seglingssekvenser och njuta av några av jordens mest avlägsna vildmarksområden, kommer att få en oförglömlig upplevelse.

Efter filmen kommer Rolf och Deborah att ha en frågestund och svara på allt som publiken vill ställa frågor om. Säkert väcker filmen många tankar hos de som tänker segla till lite mer udda platser på jorden, inte minst vad det gäller bäst överlevnads taktik i hårt väder.

De kommer också att sälja sin nya bok Vildmarkshav. De som vill, får den givetvis signerad.

Datum: 7/11, 8/11, 21/11 och 22/11 Tid: 1900-2115
Plats: Filmhuset, Bio Victor
Borgvägen 1 Gärdet Stockholm
Priser: Vuxna: 180:- Barn: 100:- (barn o ungdomar under 17 år)

Biljettköp: www.osk.org

Kommentarer

Johan Hulting 16:03:43 2011-11-23

Hej
Jag missade precis föreställningarna tidigare i veckan. Kommer Det att bli någon repris?

Nu drar höstens båtmässor igång på allvar. I helgen hölls Öppna Varv på Orust med massor av båtpremiärer och snart är det dags för de internationella mässorna att ta vid. På Cannes Boat Show premiärvisas bland annat denna AM 4300 T-Top Coupé från Airon Marine.

Det här är en riktigt sportig båt från det italienska varvet Airon Marine. Den är kanske inte så välkänd här i Skandinavien, men i Italien är dessa båtar mer vanliga.

Varvet ville ge sina båtar en lite mer modern stil och hög komfort med just den här modellen. För ovanlighetens skull blev linjerna inte i stil med engelska och skandinaviska varv, som driver utvecklingen mot allt mer rena och enkla linjer.

Den mest synliga nyheten på den här modellen är egentligen det väl tilltagna rutpartier och båtens innervolym. På samma sätt som i systermodellen 4300 T-Top har den flera detaljer som standard, till exempel gott om teak och en stor matplats och stora solplatser på fördäck.

Airon Marine har valt att sätta en elektriskt manövrerad hard-top på den här modellen. Den ger bra möjligheter för bättre sikt för skepparen och bidrar till båtens affressiva linjer. Liksom systermodellen har den här båten noga utvalt läder i sittgrupperna, hög kvalitet i träarbetet, tre komfortabla kabiner och två badrum.

Båten finns med flera motoralternativ, inklusive Volvo Penta IPS 500 eller 600.

Tekniska specifikationer
Längd: 13.50 m.
Skrovlängd: 12.98 m.
Bredd: 3.80 m.
Deplacement : 11 000 kg
Bränsletankar: 960 liter
Vattentankar: 300 liter
Personer: 12
CE-klass: B
Info: www.abys-yachting.com

Sverige och Finland undertecknar i dag under det nordisk-baltiska transportmötet på Island ett avtal om fördjupat samarbete mellan länderna på isbrytarområdet. Avtalet ger förutsättningar till mer kostnadseffektiva sätt att ge bästa möjliga service till handelssjöfarten och dess intressenter under vinterhalvåret i Östersjön.

Avtalet säkerställer att isbrytningen kommer att bedrivas på ett än mer effektivt och rationellt sätt.

– Vårt konstruktiva samarbete formaliseras nu genom ett avtal länderna emellan, vilket är glädjande, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Fakta
Sverige och Finland har i över 50 år samarbetat på isbrytarområdet. På 1960-talet träffades en nordisk överenskommelse om samarbete, och sedan i mitten av 1970-talet har det genom isbrytarnas försorg varit möjligt att bedriva kommersiell handelssjöfart på alla vinterhamnar av betydelse i Östersjön. Sedan slutet av 1980-talet finns även ett gemensamt lednings- och informationssystem för isbrytarledningarna och isbrytarna i respektive land.

Sjöfartsverket äger fem isbrytare och disponerar dessutom mellan januari och mars månad vid behov ytterligare tre isbrytare genom ett långtidskontrakt med Rederi AB Transatlantic.

Isbrytningsverksamheten leds från en central i Norrköping vars uppgifter är att fördela isbrytarresurser, utfärda trafikrestriktioner, följa upp det operativa läget samt informera berörda sjöfartsintressenter om isläget och trafiksituationen. Det är endast fartyg som uppfyller trafikrestriktionsvillkoren som erhåller isbrytarassistans. Sådana villkor kan exempelvis vara att fartyget uppfyller den isklass som är nödvändig för att kunna gå i is.

Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Skeppsholmsdagen är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus. Det händer alltid någonting varje dag på Skepps- och Kastellholmen och 11 september händer nästan allt på en gång.

Den kulturella mångfald som finns här saknar motstycke så det är kanske inte så konstigt att vi tycker Skepps- och Kastellholmen är ett av Stockholms förnämsta besöksmål.
Skeppsholmsdagen bjuder på aktiviteter för hela familjen. Bland annat:
• Ångbåtstrafik Skeppsbron – Skeppsholmen med ångfärjan Djurgården 3
• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericsonhallen
• Spika fågelholkar hos Skärgårdsstiftelsen
• Landskapsdag på Arkitekturmuseet – Fi entré till museet
• Lyssna på unga musikanter från RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) och körsång av barn från Kulturfyrens verksamhet.
• Gå ombord på m/s Lova och Shamrock. Öppet i smedjan, båtbyggar- och svetsverkstaden på Skeppsholmsgården
• Fri entré till Moderna museet
• Asienfest på Tyghusplan
• Utställning om marinflyget 100 år
• Möt Sjövärnskåren
• Se utsikten från Kastellet
• Kulturfartyg
• Känn doften och atmosfären i Råseglarhuset
• Mareografen – världens första vattenståndsmätare – öppen för vetgiriga
• Segla Brigg mellan kl 13-16. Biljetter ombord vid Kolskjulet på Kastellholmen
• Guidade vandringar

Inför höstens alla projekt är det många som vill kunna hålla det rent både i garaget och i verkstaden. Även vid husrenoveringar vill man slippa allt såg- och slipdamm som far omkring överallt. Kärcher lanserar nu en ny serie grovdammsugare i premiumklassen för den seriösa hemmasnickaren med fokus på prestanda.

Pressrelease:

De nya grovdammsugarna i premiumklassen dammsuger både vått och torrt med konstant hög sugeffekt och utan avbrott i arbetet. De är utvecklade för en intensiv användning och är perfekta för den ambitiösa ”gör-det-självaren” med större rengöringsuppgifter. Kärchers grovdammsugare gör ingen skillnad på vilken typ av smuts som skall bort – den suger upp eller blåser bort allt från fin och grov smuts till flytande vätska, användningsområdet är nästintill obegränsat. Alla tre modellerna i premiumklassen är utrustade med ExPress filterrengöring nanoteknologibelagt planfilter och behållare på hela 25 liter.

ExPress filterrengöring
Kärchers premiummodeller är utrustade med det unika filterrengöringssystemet ExPress. Förlorad sugeffekt som orsakas av igensatta filterporer och som måste rengöras manuellt tillhör nu det förgångna. Genom ett tryck på filterknappen rengörs filtret på några sekunder genom extremt starka och dynamiska luftströmmar. Handhavaren behöver inte längre komma i kontakt med dammet eller drabbas av onödiga tidsförluster.

Unikt och innovativt
Det unika planfiltret med nanoteknologi gör det möjligt att dammsuga både våt och torr smuts – utan att ens behöva byta filter eller göra avbrott i arbetet. Planfilter med nanoteknologi ger dessutom effektivare filterrengöring och en högre filtreringsgrad. Det vill säga, dammet och smutsen är kvar där de skall vara – i behållaren.

Tre modeller
De tre modellerna som ingår i Kärchers premiumklass har unika egenskaper som t ex kraftig sugmotor på upp till 1 800 W, kabelupprullare, justerbar sugeffekt och uttag för elhandverktyg. Alla modellerna har naturligtvis blåsfunktion, elkabel på 6 m och praktisk slangförvaring.

Kärcher WD 7.300 – Med 1400 W, behållare på 25 l och ett flertal andra bekvämligheter är WD 7.300 den perfekta maskinen vid rengöring i bilen och garaget. Den är elsäker även när man suger upp vätskor och blåsfunktionen är perfekt för att blåsa bort bl a. löv, sand och jord utomhus.

Kärcher WD 7.500 – 1600 W, 25 l behållare, filterpåse i fleece och automatisk kabelvinda – gör denna toppmodell perfekt för dammsugning av stora mängder smuts. Med sin unika ExPress filterrengöring och sitt speciella planfilter med nanoteknologi kan WD 7.500 rekommenderas för alla renoverings- eller garageuppgifter som ger stora mängder damm och smuts.

Kärcher WD 7.700 P – Tack vare det unika filterrengöringssystemet ExPress och det speciella planfiltret med nanoteknologi, är denna premiumklassmodell perfekt för rengöring i garaget, vid renoveringar, utomhus och vid verkstadsuppgifter där det blir stora mängder damm och smuts. Med 1800 W, behållare på 25 l och ett flertal andra egenskaper, som till exempel körhandtag, lång sugslang (3,5 m) och uttag för elhandverktyg med automatisk start/stopp, är WD 7.700 P perfekt vid intensiva och omfattande rengöringsuppdrag.

Konkurrensverket har gjort en razzia mot fyra stycken svenska marinföretag och deras samarbetsorgan, branschförbundet Sweboat. Misstankarna rör eventuellt samarbete för att hålla uppe priserna på reservdelar till motorer. De misstänkta företagen är Volvo Penta, Yamaha, Brunswick och KGK Motor (Suzuki). De har anmälts av Mekonomen, som uppger att de inte får de leveranser av reservdelar som företaget vill ha.

Det är alltså de fyra största marinmotorföretagen som, enligt myndigheten, ska ha samarbetat. Förlorare på detta är landets båtägare, som drabbas av högre priser när handlarna och företagen vill ha högre marginaler.

De misstänkta företagen slår dock ifrån sig.

– Vi bekräftar att konkurrensverket har varit hos oss och vi samarbetar fullt ut med dem. I övrigt har vi inga kommentarer, säger Mats Edenborg, informationschef hos Volvo Penta.

Det var TV4Nyheterna som först gick ut med nyheten om misstankarna mot marinföretagen. Idag finns uppföljningar i flera media, bland annat Svenska Dagbladet och Dagens Industri.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har idag skickat ut följande kommentar till media:

“Konkurrensverket misstänker att kartellbildning har skett mellan fyra företag i båtbranschen.

Även branschförbundet Sweboat har delgivits misstanke, med skälet att man misstänker att möten kan ha skett i förbundets lokaler.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – är ett samlande branschorgan för hela den svenska båtbranschen. Som medlemmar (400 st.) har vi Båttillverkare, Marinmotorföretag, Marinhandlare, Servicevarv och Tillbehörsföretag. Vi arbetar alltså för hela branschen, både tillverkare, grossister och detaljister.

De fyra misstänkta företagen är medlemmar i Sweboat, vilket även det drabbade företaget är.

En självklar policy inom Sweboat är att aldrig möjliggöra sådana samtal som vi nu misstänks för. Dels av juridiska skäl, men också för att vår uppgift är att arbeta för hela båtbranschen.

Tillverkare/grossister och detaljister har precis samma support från Sweboat och all form av övervikt till den ena eller andra sidan vore förödande för vår trovärdighet som seriöst branschförbund. Både inför våra medlemsföretag och inför alla de myndigheter, politiker och andra organisationer som vi regelbundet samarbetar med.

Sweboat har den generella hållningen att vår bransch mår bra av konkurrens och att det etableras nya företag som driver utvecklingen framåt. Framsynta entreprenörer som vill utveckla båtbranschens erbjudande till konsumenten är av godo för båtbranschen men framför allt för båtlivet i Sverige.

Sweboat har inte på något sätt eller vid något tillfälle möjliggjort för våra medlemsföretag så att den misstänkta kartellbildningen skulle kunna ha ägt rum.

Misstankarna mot de fyra företagen har vi inga kommentarer till och vi hänvisar därför till respektive företags kontaktpersoner.”

Mats Eriksson
VD, Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Idag är det åter dags för Båtklubbarnas Dag! Förra årets parad samlade mellan 120 och 150 båtar (som trotsade kyla och dåligt väder). I år har detta vuxit till fyra parader som startar ca kl 15 (1. upp genom Årsta viken 2. från Ålsten förbi Essingeöarna 3. från Sätra och 4. från Stadshuset runt Kungsholmen) som alla strålar samman på Riddarfjärden. När kallat samlats och klockan blivit ca 16 avslutas det hela med en tuutfanfar, förstärkt från några av Strömma Kanalbolagets båtar! Klockan elva öppnar elva båtklubbar i innerstan sina dörrar och grindar för allmänheten.

Programmet på Stockholms vatten omfattar en stor Båtparad med musik och galanta båtekipage, en omfattande båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och allehanda aktiviteter.

Sista helgen i augusti förra året gick startskottet för en långvarig tradition! Tanken är att denna dag skall fi ras så länge det behövs – där det behövs.

Det började med några klubbar i det inre av Stockholms vatten, men idén visade sig passa alla med båtintresse! Evenemanget framförs med positiva förtecken; i fest och parad, men det fi nns en allvarlig bakgrund.

De ideella båtklubbarna har funnits tätt intill och inne i städerna sedan över hundra år och utgör ett starkt inslag i såväl stadsbild som för innevånarnas rekreation. Aktiviteten pågår året runt, år efter år, och fostrar nya generationer i positiv båtlivsanda. Idag lever dessa båtklubbar ett alltmer osäkert liv på grund av bygg- och exploateringsplaner. När nya stadsdelar växer fram intill vatten glöms fritidsbåtarna bort och på betongkajerna står det ”förtöjning förbjuden”.

I Stockholm samordnar Föreningen Båtklubbarnas Dag aktiviteterna med bl.a.:
• Storståtlig båtparad (med segelbåtar, motorbåtar, fl ottar och andra fl ytande företeelser)
• Öppet hus/brygga, båtturer för allmänhet, musik, café etc. OBS! Varje klubb har eget program.
• Musicerande besättningar
Båtparaden har i år vuxit och en paradväg har blivit FYRA :
1. Från Ulvsundasjön, runda Lilla Essingen, till Riddarfjärden
2. Från Ålsten till Riddarfjärden
3. Från Eriksdal upp genom Årstaviken till Riddarfjärden
4. Från Stadshuset runt Kungsholmen och Lilla Essingen, till Riddarfjärden

Mer info finns på hemsidan www.båtklubbarnasdag.se (med å)

Foto: Roland Brinkberg.

Nu blåser förändringarnas vindar på Hotel J. Den 1 september öppnar det Newportinspirerade hotellet 113 nya rum och en möteslokal för upp till 160 personer. Dessutom öppnas en à la carte-restaurang med tillhörande lounge och bar – The Club House – i Tornvillan.

Beläget vid hamninloppet, en av Stockholms mest natursköna platser och med utsikt över Djurgården, ligger Nobisgruppens Hotel J. Här möts en kombination av hög standard och genuin hemtrevnad. Det marina temat vid Stockholms eget Newport är påtaglig och sprider en behaglig känsla till gästerna året runt.

– Nacka Strand är en av Stockholms mest fantastiska platser och ligger väldigt nära city. Vi har en stark framtidstro. Med den nya tillbyggnaden, renoveringen av Tornvillan och ett bra bokningsläge ser vi ljust på framtiden, säger Alessandro Catenacci, ägare och vd, Nobisgruppen.

Tornvillan
Hotel J:s Tornvilla är navet i den nya satsningen. I Tornvillan finns fem renoverade möteslokaler, gym, frukostmatsal och festlokal. Här finns även en ny à la carte-restaurang – The Club House – med plats för 70 sittande gäster samt tillhörande bar och lounge med plats för 100 gäster. Totalt erbjuder The Club House över 1 000 kvadratmeter av restauranger och mötesplatser. Platsen blir en naturlig samlingspunkt för hotellets gäster och andra besökare som vill njuta av god mat i en vacker miljö. Nästa år utökas dessutom serveringsmöjligheterna med en uteservering med utblick över Stockholms inlopp.

Crossover med svensk touch
Restaurang J har ett väl inarbetat matkoncept som Stefano Catenacci nu tagit ett steg vidare för à la carte-restaurangen. På menyn möter matgästerna amerikansk crossover. Njut exempelvis av en trerätters middag med Soft Shell Crab, Red Snapper Saltimbocca och Black Licorice Woppie Pie.

– The Club House meny kommer att bestå av amerikansk crossover med influenser från hela Nordamerika. Maten ska komplettera den genuina amerikanska New England-stilen och skapar på så sätt en skön känsla och en helhet, säger Stefano Catenacci, gastronomisk chef, The Club House och Nobisgruppen.

Ny byggnad med hotellrum och konferenslokal
De 113 nya hotellrummen är inrymda i en ny byggnad i anslutning till den gamla hotelldelen. Den röda rappade tegelbyggnaden har utformats för att harmoniera med det befintliga hotellet. Utsikten från samtliga rum är spektakulär och från de tolv terrasserna som tillhör rummen på översta våningen kan hotellgästerna njuta av milsvida vyer. Den nya hotellbyggnaden får även en väl tilltagen möteslokal för 160 personer samt en loungedel. För utformningen av de Newport-inspirerade rummen står Peter Ågren från Millimeter Arkitekter.

Kort om Tornvillans renovering
Den sju våningar höga Tornvillan från 1889 har också den genomgått en genomgripande renovering. Inredarna Anna-Johanna Bonnier och Lena Widenfelt har sett till att varsamt förnya och fräscha upp interiören för att behålla husets historia, men samtidigt addera humor och funktionalitet. Förutom större förändringar som att flytta köket till källaren samt installation av hiss har en hel del mindre inredningsförvandlingar skett. Noggrant utvalda tapeter och inredningsdetaljer har kommit till för att skapa den rätta känslan. Tornvillans kakelugnar, målade tak, breda tiljor, den fina stjärnparketten och bröstningen i matsalen har lämnats orörda för att påminna om svunna tider.

– Tornvillan med nya The Club House var en rolig utmaning och vi är väldigt nöjda med hur vi lyckats möta Nobisgruppens önskemål om en genuin och lyxig klubbskänsla. Känslan finns kvar i huset, men miljön känns uppdaterad och välkomnande, säger Anna-Johanna Bonnier, inredare.

Kuriosa om Tornvillan
Tornvillan byggdes 1889 som en pampig sommarvilla i tegel för den förmögne byggherren Erik Fredlundh. Den bytte sedermera ägare flera gånger och stod länge förfallen innan den totalrenoverades i mitten av 1990-talet.

J är en seglarterm som kommer från beteckningen på en mätregel som användes på 1930-talet då Sir Thomas Liptons brittiska gentlemannaflotta ställdes mot amerikansk fighting spirit i America’s Cup. Än i dag anser seglingsexperter att J-båtarna är bland världens bäst konstruerade!

Hotel J Nacka Strand är medlem i Design Hotels™ och är Svanenmärkt.

Idag släpper Consellor sitt nya administrativa system för fritidsbåtshamnar anpassat för både den mobila och stationära användaren. Consellor Marinsystem hanterar all administration som ingår i en traditionell fritidsbåthamn, från kölista till upp och nertagning av hamnens båtar och har ingen begränsning i antalet båtplatser.

Grafiken är speciellt anpassat för 10 tums surfplattor med 3G funktion men kan även användas med full funktionalitet på lite mindre enheter som smartphones och naturligvis från både stationära och bärbara datorer med internetuppkoppling.

Orust Marinas önskemål om att kunna arbeta med systemet från exempelvis bryggor, båtar och truckar var en spännande utmaning för oss att komma i mål med.

– Systemet kommer att innebära väsentliga kostnadsbesparingar för Orust Marina. Utan att överdriva kan man säga att även båtlivet kommer att genomgå stora förändringar och förbättringar genom ny IT-teknik säger, Olof Kärnsund ordf i Orust Marina AB.

Consellor utvecklar verksamhetsanpassade IT-lösningar för handels-, tjänste- och industrisektorn. De verksamhetsanpassade lösningar vänder sig till både den mobila och stationära användaren.Consellor lägger stor vikt vid användarvänliga lösningar med enkel åtkomst.Man har under fem decennier stöttat kunder med kvalificerade verktyg för ökad konkurrenskraft, lönsam tillväxt och effektiviseringar. Consellors kunder finns i hela Norden inom både offentlig och privat verksamhet.

Orust Marina har verksamhet på Norra Orust och driver där en marina samt havsnära boende som är under uppförande.

Info: www.orustmarina.se

Tyska Bavaria presenterar nu flera skisser på den nya Vision 46, en modell som får sin premiär på båtmässan “boot“ i Düsseldorf i januari 2012. Förutom dessa exteriöra skisser visas inredningen, som kommer att finnas både som två- och trekabinsvariant och med ett ellelr två badrum och med en komplett duschenhet.

– Konceptet har utvecklats tillsammans med kunder från hela Europa, säger Bavarias produktchef, Daniel Kohl.

Kunder i både södra och norra Europa kommer att bli förvånade.

Elegans och läthanterlighet står i centrum, enligt Bavaria, För att motsvara dessa höga målsättningar har konstruktörerna tagit hjälp av Design Unlimited.

– Vi ville kombinera moderna linjer med en atmosfär av varm elegans för att skapa en verkligt fin interiör i Vision 46. Båtens generösa volym under däck gör detta möjligt, säger Mark Tucker på Design Unlimited.

Info: www.bavariasverige.se

Tyska Bavaria presenterar nu flera skisser på den nya Vision 46, en modell som får sin premiär på båtmässan “boot“ i Düsseldorf i januari 2012. Förutom dessa exteriöra skisser visas inredningen, som kommer att finnas både som två- och trekabinsvariant och med ett ellelr två badrum och med en komplett duschenhet.

– Konceptet har utvecklats tillsammans med kunder från hela Europa, säger Bavarias produktchef, Daniel Kohl.

Kunder i både södra och norra Europa kommer att bli förvånade.

Elegans och läthanterlighet står i centrum, enligt Bavaria, För att motsvara dessa höga målsättningar har konstruktörerna tagit hjälp av Design Unlimited.

– Vi ville kombinera moderna linjer med en atmosfär av varm elegans för att skapa en verkligt fin interiör i Vision 46. Båtens generösa volym under däck gör detta möjligt, säger Mark Tucker på Design Unlimited.

Info: www.bavariasverige.se

BalticSea2020 har beslutat satsa ett ansenligt belopp på ett storskaligt restaureringsprojekt i en kustvik i Stockholms skärgård för att motverka effekterna av övergödning och annan mänsklig påverkan. Projektet ”Levande Kustzon” ska, genom att införa olika åtgärder både på land och i vattnet, förbättra siktdjup, minska påväxt av alger samt öka fiskbestånden. Åtgärderna kommer att genomföras i en avgränsad men representativ vik, ett Östersjön i miniatyr.

Projektets slutliga målsättning är att skapa en ”vitbok” över hur skadade kustområden kan restaureras samt till vilka kostnader detta låter sig göras.

I en vik i Stockholms mellanskärgård ska projektet ”Levande Kustzon” under ca fem år genomföra åtgärder som minskar näringstillförseln både från vikens avrinningsområde och från dess näringsrika sediment. Med minskat näringsläckage till vattnet, i kombination med åtgärder som stimulerar återrekrytering av rovfisk och restaurering av habitat, förväntas projektet kunna visa att det är möjligt att permanent förbättra miljön i utsatta kustområden. BalticSea2020 hoppas att på detta sätt kunna illustrera att det är möjligt att förbättra vattenkvalitén ur ett estetiskt, ekologiskt och ett rekreationsperspektiv.

BalticSea2020 planerar att genomföra många olika åtgärder inom ramen för projektet, såsom insatser i jordbruk, enskilda avlopp, reningsverk, biomanipulation i form av t.ex. utsättning av rovfisk och reduktionsfiske, våtmarksrestaurering och att kemiskt fastlägga näringsämnen i sediment för att förhindra näringsläckage från havsbotten till vattnet. Under den gångna sommaren har projektet genomfört fältförsök i Stockholms norra skärgård för att utvärdera metoder för fosforbindning i sediment.

”Vår ambition är inte att påverka det öppna havet, utan att ta fram en modell för hur man kan restaurera Östersjöns kustområden. Med en lyckosam åtgärdsmodell som genomförs längs hela kusten kommer många vikar och skärgårdar att kunna hjälpas, och indirekt också Östersjön som helhet”, säger Linda Kumblad, Projektledare Levande kustzon, BalticSea2020.

”Vi tror att det här projektet kommer att fylla viktiga kunskapsluckor och generera forskningsresultat om hur man bestående kan förbättra en viktig del av havets ekosystem, samtidigt som man ökar livskvalitén och värdet av havet för de människor som bor i dess närhet”, säger Conrad Stralka, Verksamhetschef, BalticSea2020.

Båttillbehörsföretaget Hjertmans öppnar sin sjunde butik i Sverige. Valet föll denna gång på Uppsala. – Vi har under en längre tid funderat på att öppna en butik i Uppsala. Vi har sett att det finns möjlighet att få in en butik på tillbehörskartan i området och nu känner vi att vi är redo, säger Sten Hjertman, Håkan Gendenberg och Fred Wennberg.

Det finns en stor kundgrupp i Uppsala med bra upptagningsområde vilket Hjertmans kan se genom sin gedigna postorderförsäljning och ett ökande kundregister.

– Vi vet att kunderna i regionen vill se oss med en butik, säger Sten Hjertman.

Hjertmans kommer inom kort att söka ny personal till butiken. Bemanningen är ett av det viktigaste instrumenten för att deras nya butik ska fungera och bli omtyck av kunderna.

Kommentarer

Fredrik 17:48:50 2011-08-26

Grattis Uppsala!

Per 11:27:00 2011-10-17

Någon som vet var butiken ska ligga?

Fredrik 19:49:57 2011-10-17

Enl rykten: Östra Ågatan 95. Dvs gamla TB Sjösport.
Deras hemsida säger:

TB Sjösport- Butiken stängde 2 september.
Tack alla kunder för många trevliga år!
/Cecilia och Staffan

Per 12:40:01 2011-11-01

Men ska inte det kvarteret rivas?

Lennie 21:04:30 2012-01-02

TB Sjösport stängde för att lokalerna skall rivas, så där blir det inte..

Kristina 14:30:16 2012-01-10

Butiken kommer att ligga på Sylveniusgatan. Vid Wurt, EM mfl.

Fredrik 15:15:00 2012-01-18

Och premiäröppnas i samband med båtmässan, ca 1 mars enl deras kundtjänst!

Faurby Yacht gör en kraftfull inbrytning på den svenska marknaden när man visar upp sig under sensommarens stora publikevenemang på väst- och ostkusten. Danska Faurby Yacht trotsar orostider och gör en rejäl offensiv på den svenska marknaden. Men man gör det med gott självförtroende och lanserar flera spännande succé-båtar i prestigesegmentet, alla handbyggda efter beställarens individuella behov.

Under Tjörn Runt den 20 augusti ställde man upp med två modeller, Faurby 325 och Faurby 363.

Faurby 325 tar avstamp i 330, en modell som funnits i modellprogrammet i 20 år. Båten får en T-köl som utvecklats till Jesper Bank Edition.

Exklusiva Faurby 363 är ett lyckat bevis på Faurby-varvets geuina hantverkskunnande som få båtvarv kan mäta sig med. Modellen är en ypperlig familjeseglare som älskar öppet hav och byggd för alla väder.

På Öppna Varv på Orust 26-28 augusti får seglingspubliken, förutom 325 och 363, dessutom stifta bekantskap med ”flaggskeppet” Faurby 396, en slank skönhet, skapad för spännande långsegling.

Med Faurby 396 gör Faurby Yacht också en offensiv mot ostkusten genom att ställa ut under Allt på Sjön i Gustavsberg på Värmdö 2-4 september.

Sedan introduktionen på den svenska marknaden i februari i år har Faurby Yacht redan sålt ett flertal båtar. Det är just omdömen som sköna, slanka linjer och vassa seglingsegenskaper som nyblivna svenska Faurby-ägare särskilt vill lyfta fram. Och så förstås den genuina kvalitetskänslan som bara en tillverkare med stolta hantverkstraditioner kan erbjuda.

Info: www.faurby.se

Fler än 150 båtar i sjön, varav 28 premiär, samt 85 tillbehörsutställare. Fredagen den 26 augusti kl. 10.00 startar årets stora båtfest på Orust, alla båtälskares möjlighet att ta del av årets hetaste nyheter bland båtar och tillbehör. Öppna Varv är den största flytande båtmässan på Västkusten och den näst största i Sverige!

Mässan är öppen fredag den 26 augusti till söndag den 28 augusti kl. 10-18 alla dagar. Ingen entréavgift och fri parkering! I de fyra hamnarna, Ellös, Henån, Kungsviken och Vindön visas över 150 motor- och segelbåtar från 6,5 till 20 meter långa. Inte mindre än 28 av båtarna visas för första gången i Sverige eller i världen!

Se utställarlista och läs mer på www.oppnavarv.nu.

Efter en fördröjd vår och ett avvaktande försäljningsläge, tog försäljningen till slut fart under juli månad.

– Det går inte att se någon röd tråd, att stora båtar sålt bättre än små eller att segelbåtar sålt sämre eller bättre än motorbåtar, men generellt kan alltså sägas att det skett en liten återhämtning under sommaren, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

– Eftermarknaden (service, reservdelar, vinterförvaring och tillbehör) har en fortsatt god utveckling med en hög omsättning.

– Det beror på att intresset för skärgården och båtlivet fortfarande är mycket starkt och en del av svenskarnas kultur. Den rubbas inte av konjunktursvängningar. Man vårdar sin båt, köper nya tillbehör och reparerar den undan för undan. Byter båt gör man i störst utsträckning när den ekonomiska konjunkturen tillåter det, säger Mats Eriksson.

Tilltron är fortsatt god i branschen och det kanske största beviset på det är att höstens två flytande båtmässor på Orust och i Gustavsberg utanför Stockholm är fullbokade sedan en lång tid tillbaka.

Mässorna är starten för nästa års försäljning av bland annat större båtar och vi ser fram emot en spännande höst.

Se alla båtar på Sök Båt!
Redan innan mässan kan man besöka Sök Båt – världens största båtdatabas. På www.sokbat.se kan besökarna läsa mer om båtarna som ställs ut – fakta, bilder och i många fall även begagnatpriser. Sök Båt består av över 8 000 båtar och ägs och förvaltas av Sweboat.

Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Najadvarvet AB i Henån,Malö Yachts AB i Kungsviken och Nord West Yachts AB på Vindön samt Orust Kommun.

Bilden:
Öppna Varv på Orust. Foto: Sweboat.

Den 26 augusti till 19 september repareras Dalbobron i Vänersborg. Under perioden leds vägtrafiken över Göta älv tvärs över en vägfärja som läggs fast och håller vägförbindelsen öppen mellan centrala staden och Blåsut-Öxnered.

Ersättningsförbindelsen med vägfärjan innebär att hastigheten för passerande maximeras till 30 km/h. Personbilar, bussar och utryckningsfordon får passera. Naturligtvis även gående och cyklister. Tyngre trafik hänvisas till andra överfarter. Lösningen med vägfärjan innebär också, att det samtidigt är smidigt att hålla uppe vattenvägen för fritidsbåtar. Varje dag kl 10.00 och kl 19.00 läggs färjan temporärt i sidoläge så att sjöfarten kan passera.

– Från kommunens sida är vi glada att få till denna flexibla lösning på ett akut trafikproblem, säger trafikingenjör Björn Magnusson på Vänersborgs kommun. Färjerederiet och kommunen kan gemensamt se till att resenärerna på land och till sjöss blir så lite lidande som möjligt.

Reparationen på bron gäller främst beläggningsbyte på broklaffarna. Samtidigt som broreparationen genomförs, underhålls två slussar i Göta älv, vilket innebär att även älven stängs för sjöfart.

– Metoden med en vägfärja som tillfällig förbindelse har provats på samma ställe för 30 år sedan, med gott resultat, förklarar färjeledchef Rolf Nilsson, projektledare i Trafikverkets färjerederi.

Fakta
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi, som årligen genomför elva miljoner fordonstransporter och 20 miljoner persontransporter. Det största antalet vägfärjor finns i Västra Götalands län, med tolv aktiva färjeleder.
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Info: www.trafikverket.se

Den 26 augusti till 19 september repareras Dalbobron i Vänersborg. Under perioden leds vägtrafiken över Göta älv tvärs över en vägfärja som läggs fast och håller vägförbindelsen öppen mellan centrala staden och Blåsut-Öxnered.

Ersättningsförbindelsen med vägfärjan innebär att hastigheten för passerande maximeras till 30 km/h. Personbilar, bussar och utryckningsfordon får passera. Naturligtvis även gående och cyklister. Tyngre trafik hänvisas till andra överfarter. Lösningen med vägfärjan innebär också, att det samtidigt är smidigt att hålla uppe vattenvägen för fritidsbåtar. Varje dag kl 10.00 och kl 19.00 läggs färjan temporärt i sidoläge så att sjöfarten kan passera.

– Från kommunens sida är vi glada att få till denna flexibla lösning på ett akut trafikproblem, säger trafikingenjör Björn Magnusson på Vänersborgs kommun. Färjerederiet och kommunen kan gemensamt se till att resenärerna på land och till sjöss blir så lite lidande som möjligt.

Reparationen på bron gäller främst beläggningsbyte på broklaffarna. Samtidigt som broreparationen genomförs, underhålls två slussar i Göta älv, vilket innebär att även älven stängs för sjöfart.

– Metoden med en vägfärja som tillfällig förbindelse har provats på samma ställe för 30 år sedan, med gott resultat, förklarar färjeledchef Rolf Nilsson, projektledare i Trafikverkets färjerederi.

Fakta
Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi, som årligen genomför elva miljoner fordonstransporter och 20 miljoner persontransporter. Det största antalet vägfärjor finns i Västra Götalands län, med tolv aktiva färjeleder.
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar samt långsiktig planering av det samlade transportsystemet.

Info: www.trafikverket.se

Båtliv är en del av folksjälen, men det är inte ofarligt att ge sig ut på vattnet utan rätt kunskaper. Fritidsskepparen är en kursbok för förarintyg och kustskepparintyg. Den används på navigationskurser (kallas också för förarbevis, båtkörkortet eller kustskeppare), men riktar sig även till dem som vill lära sig navigation på egen hand eller repetera grunderna.

Boken tar bland annat upp navigering på dag och natt, med eller utan GPS, hur farleder märks ut, säkerhet ombord, väder, första hjälpens ABC och sjövägsregler. Denna utgåva innehåller de senaste tilläggen från Nämnden för Båtlivsutbildning, den organisation som fastställer kraven för förar- och kustskepparintyg (2011/12).

Efter varje kapitel i den del av boken som rör förarintyget finns kontrollfrågor. Till kustskeppardelen finns en separat arbetsbok med övningsuppgifter. På www.fritidsskepparen.com finns kompletterande frågor, nyheter som rör navigation och elektroniska sjökort med mera.

Sten Ramberg, seglare och f.d. sjöofficer, tog redan 1969 initiativet att skapa Båtägarskolan. I denna bok har han samlat all sin erfarenhet och kunskap om hur man lär ut navigation och sjömanskap till båtfolk.

Bengt Utterström lärde sig navigera i unga år. Idag arbetar Bengt heltid med båtlivsfrågor och utbildning i det egna företaget Lutra Marin AB. Han skriver om navigation, nya navigationsinstrument och säkerhet m.m. i båtpressen.

Info: www.fritidsskepparen.com

Marinplus har utsetts till svensk distributör för Voltaic Systems (USA) smarta solcellsladdare för t.ex. mobiler, kameror, smartphones och iPads. Voltaic Systems smarta solcellsprodukter består av en kraftfull solcellspanel och ett smart batteri som laddas upp när solen lyser, så att du kan ladda din mobil eller liknande när det verkligen behövs.

Voltaic solcellsprodukter är smidiga och kraftfulla. Med över fyra gånger kraft och två gånger batterilagring än de flesta solcellsladdarna på marknaden, blir mobilen aldrig strömlös igen. Med 4 W solkraft räcker det med en timme i solen för tre timmars samtalstid.

Det medföljande batteriet laddas upp på 4-5 timmar vilket ger upp till 19 timmars samtalstid eller 48 timmar uppspelning av musik på en vanlig mobil. Det går också att ladda upp batteriet från en vanlig reseladdare eller USB-uttag så att batteriet redan är fulladdat när det behövs.

Adapterkablar till de vanligaste kontakterna medföljer. Dessutom går det att ställa om batteriet mellan 5 V och 12 V för drift/laddning av de flesta elektronikprodukterna på marknaden.

Det finns flera modeller att välja mellan beroende på hur laddaren ska användas. T.ex. den kompakta Amp Solar Charger som får plats överallt. Fuse Solar Charger som kan spännas fast på en ryggsäck eller cykel. Och vill man ha en riktigt smidig lösning finns Off Grid Solar Backpack som är en 25 liters ryggsäck med avtagbar solcellsdel. För lite mer strömkrävande produkter som en iPad eller en annan tablet finns Spark Solar Table Case. Den har hela 8 W solcellskraft och ett extra kraftfullt batteri.

Alla väskor har plats för tillbehör och småsaker som glasögon, böcker, och givetvis mobilen eller musikspelaren. Produkterna är vattentäta och väskorna gjorda av återvunna PET-flaskor.

Två års garanti på solceller och väskor, ett års garanti på batterier.

– Vi är mycket stolta att få representera Voltaic Systems i Sverige. De smarta produkterna är utmärkta för såväl båtliv, friluftsliv som för den som reser mycket, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

– Vi är glada över att Marinplus AB distribuerar vårt sortiment solcellsladdare i Sverige, säger Jeff Crystal, COO på Voltaic Systems.

Info: wwwmarinplus.se

Nu är det dags för en av världens tuffaste, häftigaste och mest krävande endagstävling. Om knappt två veckor (5 september) avgörs Ö till Ö i Stockholms skärgård med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Deltagarna ska avverka en sträcka motsvarande cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd – utan paus eller stopp.

Ö till Ö är en helt unik tävling som består av 54 km löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Deltagarna springer och simmar i våtdräkt och löparskor. Någon tid att byta om mellan löpning och simning finns inte.

Tävlingen avgörs nu för sjätte året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagstävlingarna i sportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par från hela världen. Ö till Ö har varit fulltecknat i drygt ett halvt år.

Tävlingen startar från seglarhotellet på Sandhamn i gryningen måndag 5 september. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är få fritidsbåtar ute och det är enklare att bevaka farleder och skydda de simmande lagen. Det blir ändå tufft att ha kontroll på samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får en segercheck på 35 000 kr.

Ö till Ö lockar deltagare från hela världen. Här finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland svenskarna märks Pontus Lindberg – Svensk mästare i Ironman Triatlon 2011 och Ted Ås , tidigare vinnare i Ö till Ö och fyra på SM Ironman Triatlon 2011. De har fått en ”återbudsplats” och därmed kommer kampen mot de tre senaste årens vinnare, Jonas Colting att bli intensiv. Men det finns också renodlade kompisgäng vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.

Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras framfart. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.

För mer information och för att följa tävlingen besök www.otillo.se

Bilden:
2010 års tävling. Foto: Jakob Edholm. Karta: Samuel Svärd/Tidningen Outside.

Nya Key Largo 34 från italienska Sessa Marine är en intressant båt på flera sätt. Denna stora daycruiser kan förses med antingen diesel eller bensin inombordare eller dubbla utombordare, som på bilden. Med två stycken 2 Yamaha V6 F300 motorer gör Key Largo 34 40-45 knop och drar nytta av utombordarnas alla fördelar med enkelt handhavande, lägre ljudnivå i båten med mera. Det här är en utveckling som vi troligen bara har sett början av.

I USA, som är hemlandet för många båttrender, har den här utvecklingen pågått länge. I stater med mycket fritidsfiske, till exempel i Florida, är det väldigt vanligt med större motorbåtar med både två och tre stycken V6 utombordare på akterspegeln.

Förutom att ljudnivån i båten blir lägre och att båten blir roligare att köra så blir hela ekipaget oftast lättare jämfört med dubbla dieslar. Även service av motorerna förenklas och utrymmena i båten kan användas till annat än motorutrymmen.

– Key Largo 34 är resultate av en mycket omfattande marknadsundersökning. Projektet ledde efter hand till att utveckla en båt som blev ett “måste” för båtköpare i sin sektor, säger Riccardo Radice, projektledare hos Sessa Marine.

Key Largo 34 är en välutrustad båt med ett stort soldäck, mycket stuvutrymme och en en rejäl ljudanläggning(!), något som verkar bli allt viktigare i nya båtar.

Båten har även en modern typ av taklösning. Det är en så kallad T-TOP med en elmanövrerad bimini som täcker hela cockpit. Båten har aväen alla vanliga bekvämligheter som teak i pentryt, kyl, grill och ismaskin.

De andra motoralternativen är 2 X Volvo Penta PENTA bensin 5,7 V8 (640 hk) eller 2 X Volvo Penta commonrail turbodiesel D3 (440 hk).

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Motorer: 700 hk / 515 Kw
Passagerare: 8
Vattentankare: 220 liter
Bränsletankar: 1 200 liter
Hålltank: 95 liter
Info: www.sessamarine.com

Nedskräpningen på Östersjöns stränder antas öka. Nu testar Håll Sverige Rent en internationell metod för mätning av skräp på stränder i samarbete med organisationer i Finland, Estland och Lettland. Syftet är att kunna kartlägga och studera utvecklingen av mängden skräp i hela Central Baltic-området. För det krävs en väl utarbetad metod som genererar data av hög kvalitet.

Den marina nedskräpningen är ett globalt problem som resulterar i skräp på de flesta av världens stränder. Ett första steg för att komma tillrätta med problemet är att kartlägga det skräp som ligger och skräpar på stränderna idag. FN:s miljöprogram UNEP har därför utarbetat riktlinjer för mätning av marin nedskräpning för att möjliggöra internationella jämförelser.

Håll Sverige Rent kommer nu att testa och utvärdera metoden på utvalda stränder i Lettland i samarbete med organisationer i Finland, Estland och Lettland.

– Vi är övertygade om att det går att ta fram relevanta och effektiva metoder för att bekämpa nedskräpningen när vi väl vet hur problemet uppstår och utvecklas över tid. Det är därför väldigt välkommet att vi nu får möjlighet att testa en mätmetod även för stränder, säger Joakim Brodahl, kampanjledare, Håll Sverige Rent.

Mätmetoden kommer att användas i ett av EU Interreg finansierat projekt med namnet Marlin (Marine Litter Assessment) som startar 2012. Utöver Sverige omfattar detta projekt även Estland, Lettland och Finland. I Sverige kommer mätningar att göras på tolv stränder.

Håll Sverige Rent och SCB har tidigare utvecklat en metod för mätning av skräp i centrala stadsdelar som idag används av flera större städer i Sverige. Men bland kustkommunerna utgör ofta strandskräpet ett större problem än skräpet i stadskärnan. Projektet finansieras av Sida.

Info: www.hsr.se

Även norska Askeladden gör nu som många konkurrenter. De har valt att bygga en bowrider på ett redan befintligt skrov. Askeladden koncept X-bow heter nyheten, som kommer att presenteras närmare under vintern, uppger Båtmagasinet i Norge.

Den nya Askeladden C62 X-bow är byggd på samma skrov som används till Askeladden C62 X-over. Skillnaden är att den har fått ett nytt däck i bowriderstil. Det är en lösning som kom för rätt många år sedan i USA och som de flesta skandinaviska båttillverkare har tagit efter och vidareutvecklat på sitt sätt. I kombination med de fina skrov som många av våra båttillverkare har blir detta ofta en lyckad lösning.

– Övernattning betyder mindre för dem som använder bowriderbåtar, men den stora uteplatsen på C62 X-bow med kapell bakom vindrutan ger ändå möjlighet för övernattning även om det inte sker i en separat kabin, säger Henrik Askvik på Askeladden till den norska tidningen Båtmagasinets nätupplaga.

Premiärvisningen för den nya Askeladden C62 X-bow sker på Oslos flytande båtmässa, som hålls första helgen i september. En mässa som har vuxit till att bli Europas största flytande båtmässa.

Tekniska specifikationer:
Längd: 6,10 meter
Bredd: 2,33 meter
Vikt: 1 100 kg
CE-klass: C
Motor: 115–150hk
Pris: från 390 000 NOK

Mer info: www.askeladden.no