nyhetstest

Nu kan allmänheten enkelt bidra till att bekämpa nedskräpningen i vårt land. Med Håll Sverige Rents nya mobilapplikation kan mobilanvändare hjälpa till att kartlägga och i slutändan få bort skrotbilar, överfulla papperskorgar, illegala soptippar och annan nedskräpning. Skräp i form av skrotbilar och illegala soptippar återfinns ofta på undanskymda ställen.

Det gör det svårt att få en uppfattning om hur utbrett problemen är och för ansvariga att få bukt med de problem som finns. Appen gör det nu möjligt att samla in information från allmänheten och få en helhetsbild av problematiken.

– Allmänheten kan göra stor skillnad när det gäller att kartlägga nedskräpningen, säger Anna Linusson VD på Håll Sverige Rent. När Håll Sverige Rent i början av 2000-talet tillsammans med kommunerna samlade in 130 000 skrotbilar skedde det till exempel till stor del tack vare hjälp från ett stort antal privatpersoner som kunde anmäla övergivna fordonsvrak – då via ett 020-nummer.

Med mobilapplikationen kan mobilanvändaren fotografera och kategorisera ett föremål som med hjälp av mobiltelefonens GPS-funktion samtidigt taggas på en karta. En rapport skapas, som i dagsläget används för att kartlägga skräpet och som i förlängningen även ska kan leda till att skräpet tas bort genom att rapporten hamnar i kommunens ärendehanteringssystem.

Södertälje var i oktober först ut att koppla appen till sitt åtgärdsled. Det innebär att ett meddelande som skickas iväg via appen hamnar i kommunens interna system, där en tjänsteman tar hand om ärendet och ser till att skräpet tas bort. Om mobilanvändaren har lämnat sin e-postadress i rapporten skickas ett besked om när ärendet startar och avslutas.

– Vi hoppas förstås att många kommuner ska vilja anslutna sig och hittills har vi mött ett stort intresse, säger Anna Linusson.

De rapporter som skickas in i kommuner som ännu inte kopplat sitt ärendehanteringssystem till appen hamnar hos Håll Sverige Rent, som använder dem för att kartlägga nedskräpningssituationen i landet. Därför är alla rapporter som skickas in värdefulla.

Mobilappen fungerar i dag på Iphones och på smartphones med Android.

Tillsammans med italienska O-range har svenska Sail Racing utvecklat en ny serie tekniska väskor med integrerad panel med solceller. Energin från cellerna konverteras för att ladda en batterienhet anpassad för iPhone och iPad. Sail Racing startade samarbetet med italienska producenten O-range, hösten 2010.

Pressrelease:

Målet var att ta fram en ny serie väskor av mycket teknisk hög kvalité baserad på Sail Racings värderingar. O-range, som är specialister på tekniska accessoarer, såg stora möjligheter med samarbetet.

“Sail Racing har mycket höga krav på material, hållbarhet och form och vi tycker båda att teknik och funktion är lika viktigt som form och utseende. Vi fann varandra direkt!” säger Marcello Buttino, designer och ägare av O-range.

I serien finns en ryggsäck och en axelväska med solarsystem, två olika fodral för iPad och två olika fodral för iPhone. Cellerna i axelväskan genererar energi för att ladda en iPhone och i ryggsäcken för en iPad. Väskorna är lätta, tunna, sömlösa och tillverkade i vattentäta material.

En begränsad upplaga kommer att finnas tillgängliga med start i oktober månad i Sail Racings web-shop. Först ut är axelväskan med solarsystem samt fodral för iPhone och iPad i två färger, svart och grått. Senare under hösten släpps ryggsäcken och ytterligare fodral. Under 2012 planeras fler produkter i serien.

”Vi startar med att sälja dessa i vår webshop, längre fram även via utvalda återförsäljare. Vi ser en möjlighet att komma in på andra marknader med en serie produkter av helt unikt slag, vilket känns jättespännande”, säger Sail Racings produktchef Henric Vikestam. ”De väskor vi nu jobbat fram tillsammans är starten på ett långsiktigt samarbete. O-range är mycket innovativa och tillför stora kunskaper i teknik och material.

Vi kommer definitivt utveckla fler produkter tillsammans”, avslutar Henric.

Samarbetet fortsätter vidare in i 2012, då man vill kunna lansera fler innovationer tillsammans, vilket ligger helt i linje med Sail Racings utvecklingsplan och som stödjer en redan påbörjad internationell etablering.

Info: www.sailracing.com

Under de senaste fem åren har AMT raskt etablerat sig som en båtbyggare av rang i klassen över fem meter. Nu presnterar AMT sin nyaste båt, som är på endast 4,5 m. Därmed kan ännu fler njuta av AMT:s unika finesser och höga kvalitet.

Den nya båten har alla typiska AMT attribut som har gjort varumärket till ett av de populäraste i Skandinavien.

AMT:s köregenskaper har lovordats och varvet har levererat flera testvinnare genom åren.

Nya AMT 150R har samma föredömliga köregenskaper som övriga AMT modeller. Den djupa v-botten garanterar komfort och en mjuk gång i sjön. Den breda stäven styr effektivt undan vattenstänk åt sidorna och håller förare och passagerare torra under färd. Det robusta skrovet gör båten slitstark och stabil, trygg och säker att köra och att röra sig i.

AMT 150R är en lätt båt som lämpar sig väl för en modern fyrtaktsmotor upp till 50Hk. Priset gör AMT 150R till ett mycket attraktivt alternativ i klassen. Den låga vikten gör även landtransporter av båten rimliga då man kan dra hela ekipaget på en obromsad trailer efter en vanlig personbil.

De höga friborden medger en trygg och säker komfort för alla ombord. Säkerheten förstärks ytterligare genom AMT’s beprövade ”alltid-i-hamn” koncept som ärvts vidare från varvets större båtar, samt AMT’s unika integrerade självläns.

Nya AMT 150R vänder sig till en bred publik. Den är perfekt som transport- och utflyktsbåt vid sommarstugan eller som snygg och elegant utflyktsbåt för stadsbor. Tack vare den trygga konstruktionen lämpar den sig även som ungdomsbåt. Båtens stabilitet och stilrena design gör den lätt att rengöra och passar bra för fiske både i kustvatten och insjöar.

Tekniska specifikationer:
Längd: 4,50 m
Bredd: 1,95 m
Max motor: 50 hk
Vikt: 350 kg
Max passagerare: 5 pers
Pris: 144 900 kr
Info: www.suzukimarin.se

Den franska båten Groupama håller undan i Volvo Ocean Race och tycks ha gjort några mycket smarta vägval. De ledde på fredagen Leg 1 med 15 Nm över tvåan, Telefónica. Abu Dhabi Ocean Racing har däremot dragit sig tillbaka och gett upp kampen om Leg 1 i Volvo Ocean Race. De var på väg tillbaka i tävlingen efter en hjältemodig och supersnabb reparation av sin förstörda mast.

Beslutet innebär att endast fyra båtar återstår i tävlingen. Ställningen dem emellan är dock tajt, så det ser ut att kunna bli en riktigt spännande delsträcka.

Den första sträckan i årets race är på hela 6 500 Nm, så fortfarande kan väldigt mycket hända. Särskilt gälelr detta de farvatten där båtarna befinner sig nu med omfattande stiltjebälten som är lätta att fastna i.

– Trots den hjältemodiga insats vår besättning har gjort för att reparera riggen på vår båt Azzam tror vi att det är bättre att vi tar oss till nästa hamn i Kapstaden så snabbt som möjligt, säger en talesman för An Abu Dhabi Ocean Racing.

Abu Dhabi Ocean Racing seglar närmast till Lissabon i Portugal och beäknas vara framme på söndag kväll. Azzam skeppas därefter till Kapstaden för att komma fram i tid till 28 november.

beslutet innebär att besättningen får nödvändig tid för att försäkra sig om att båten är 100 procent redo för Cape Town In-Port Race 10 december.

– Abu Dhabi Ocean Racing är fast beslutet att återuppta tävlingen i Kapstaden, säger talesmannen.

Även kinesiska Team Sanya har dragit sig tillbaka från den här delsträckan efter de omfattande skador båten fick i skrovet efter en delaminering.

Info: www.volvooceanrace.com

Barnen är alltid en viktig del av alla båtmässor. Därför satsar Båtmässan i Göteborg nu på att sponsra en grupp unga optimistseglare inför VM i Nya Zeeland vid årsskiftet.

För att kvalificera sig till ett världsmästerskap krävs träning och åter träning, men också pengar. Därför är Båtmässan med och sponsrar en grupp ungdomar mot deras stora mål att göra ett bra VM.

Sedan i våras ligger optimistlandslaget i hårdträning, vilket innebär tävlingar och träningsläger.

VM kommer att avgöras på en öppen ocean med troligtvis hårda vindar och stora vågor. Men det är inget som skrämmer 13-årige Oliver Österberg från Kullavik.

– Vi tränar i tuffa förhållanden, nyligen var vi i Danmark där det blåste rejält.

Oliver är rankad etta i Sverige i optimist och han siktar på en plats bland de 50 bästa på VM.

– Min styrka är mitt taktiska tänkande på vattnet. Man lär sig mer varje gång man seglar, säger han.

Båtmässan arrangeras 4-12 februari 2012. För mer information se www.batmassan.se

Bilden:
De fem unga seglarnas satsning på VM i Optimist sponsras av Båtmässan. Från vä: Emil Järudd, KSSS, Oliver Österberg, KKKK, Andrea Dubois, LESS, Erik Nevhagen, RÖSS och Olivia Bergström, RÖSS.

EU-kommissionen har godkänt ett statligt stöd till forskning och utveckling av vågkraft inom ramen för regeringes satsningar på att främja utvecklingen av förnybar energi. Det är företaget Seabased AB i Uppsala som får ett stöd på 139 Mkr för att utveckla den hittills största vågkraftsparken i Sverige.

– Det är ett glädjande besked. Att främja och utveckla ny energiteknik är mycket väsentligt för att kunna nå våra uppställda klimatmål. Vågkrafttekniken är mycket intressant och har en stor utvecklingspotential. När nu kommissionen har godkänt det statliga stödet till Seabased ger det företaget möjlighet att genomföra projektet och tillföra mycket viktig kunskap inom området. Statens medverkan i projektet är motiverad av den stora kommersiella risk som finns och det hade inte kommit till stånd utan statlig medfinansiering, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

I projektet kommer sammanlagt cirka 420 vågenergiomvandlare att tillverkas i Lysekil för att sedan driftsättas och utvärderas i havet nordväst om Smögen i Sotenäs kommun.

Seabaseds vågkraftspark beräknas ha en driftstid på minst 20 år. Det statliga stödets andel uppgår till ca 40 procent av den totala beräknade projektkostnaden på drygt 340 Mkr. Statsstödet är en del av regeringens samlade insatser för att främja en hållbar tillväxt och en grön näringsutveckling.

Generaldirektoratet för konkurrens (DG COMP) vid EU-kommissionen har i sin prövning konstaterat att det statliga stödets negativa påverkan på konkurrensen uppvägs av dess positiva effekter. Stödet till projektet ligger helt i linje med de mål rörande forskning och utveckling, klimatförändringar och energi som EU har stakat ut för 2020. Kommissionen konstaterar vidare att forskningsprojektet inte skulle kunna locka tillräckligt med marknadsfinansiering eftersom de tekniska, ekonomiska och kommersiella riskerna med projektet är så stora. Därför är ett statligt stöd motiverat.

Igår utsågs årets seglare “2011 ISAF Rolex World Sailors of the Year”. De tre som belönades med den fina utmärkelsen är de båda spanjorerna Iker Martinez och Xabier Fernandez (bilden) samt Anna Tunnicliffe från USA.

De spanska seglarna är i normala fall en tvåmansbesättning, som för närvarande deltar i Volvo Ocean Race ombord på Telefónica i den första delsträckan av Volvo Ocean Race. Den spanska duon fick utmärkelse elva år efter att ha varit nominerade till titeln tre gånger.

Anna Tunnicliffe är känd som en bra match racingseglare.

Här följer hela den engelska pressreleasen om evenemanget:

Anna Tunnicliffe, Iker Martinez And Xabier Fernandez Named 2011 ISAF Rolex World Sailors of the Year
Wednesday 9 November 2011
ISAF and Rolex are proud to announce that the male and female winners of the 2011 ISAF Rolex World Sailor of the Year Awards are:
Iker Martínez & Xabier Fernández (ESP) and Anna Tunnicliffe (USA)
The renowned two-man crew of Iker Martínez and Xabier Fernández (ESP) were unable to attend the ISAF Rolex World Sailor of the Year Awards ceremony in San Juan, Puerto Rico. Fittingly, they are currently at sea competing for Team Telefónica in the first leg of the Volvo Ocean Race from Alicante, Spain to Cape Town, South Africa. The Spanish duo have won the Award eleven years after the first of their three nominations. Through a video feed recorded on the Team Telefónica boat, the pair confirmed that they will be celebrating this prestigious achievement despite the immediate distractions of an ocean race.
United States athlete Anna Tunnicliffe was one of five nominees present at the ceremony, held in the impressive Cuartel de Ballaja. It is the second time that the ISAF Sailing World Cup champion in Women’s Match Racing has been awarded the honour, having previously achieved the recognition in 2009. An emotional Tunnicliffe was presented with the ISAF Rolex World Sailor of the Year Trophy and Rolex timepiece and commented, “Thank you very much for this award, it is a true honour. Congratulations to all of the other nominees, you guys are fantastic and amazing sailors. I really have to thank everyone that’s been part of the reason I won this award, especially my team. This is truly a team effort. I couldn’t have done it without them. I would also like to thank my family and my husband for being very supportive and my sponsors. It is truly amazing. Thank you.”
A more detailed release will be issued tomorrow, Wednesday 9 November 2011.
ISAF Rolex World Sailor of the Year Awards
The ISAF Rolex World Sailor of the Year Award is the highest award a sailor can receive in recognition of his/her outstanding achievements. The Awards are presented annually based on a worldwide selection process that incorporates an open invitation for nominations, followed by a vote amongst the over 130 member nations of the International Sailing Federation (ISAF).
The Awards have been held every year since 1994 and past winners include Peter Blake (NZL), Ellen MacArthur (GBR), Ben Ainslie (GBR), Robert Scheidt (BRA) and Russell Coutts (SUI). In 2010 the Awards were presented to Tom Slingsby (AUS) and Blanca Manchón (ESP).
For Further Information
Please visit the ISAF Rolex World Sailor of the Year Awards microsite at: www.sailing.org/worldsailor
For high-resolution images, copyright-free for editorial purposes, and for more information regarding the ceremony, winners and nominees please visit: www.regattanews.com
Follow @regattanews
Contact Details
ISAF

Tel: +44 (0)2380 635111
Email: worldsailorawards@isaf.co.uk
www.sailing.org/worldsailor

Key Partners (KPMS)

Marina Kienitz
Tel: + 41 32 724 2829 

Email: marina@kpms.com
www.regattanews.com
www.kpms.com
Notes for Editors
International Sailing Federation
The International Sailing Federation (ISAF) is the world governing body for the sport of sailing. ISAF celebrated its Centenary year in 2007.
ISAF is made up of over 130 Member National Authorities (MNAs), who are its principal members, and is responsible for the decision making process that governs the sailing world.
There are currently more than 100 ISAF International, Recognised and Classic Yacht Classes, ranging from the small dinghy classes for young people to 60-foot ocean racers.
Sailing
Sailing is a lifetime sport enjoyed right across the world.
The sport encompasses a massive range of disciplines and events including Olympic sailing, offshore sailing, windsurfing, match racing, team racing, fleet racing and disabled sailing.
Sailing first joined the Olympic programme at the Paris 1900 Olympic Games. Sailing was back on the Olympic programme for the London 1908 Olympic Games and has been a part of every Olympic Games since.

Det nya företaget Waterline design är en av utställarna på Scandinavian Boat Show, som pågår för fullt på Stockholmsmässan i Älvsjö. En av prylarna de visar är denna långsmala båtgardin.

Den passar långsmala fönster och bygger på företagets teknik där man sätter fast gardinen med sugproppar och
viker ihop gardinen när den inte används.

Gardinen har måtten 250 x 700 mm och passar i princip till t ex Lewmars alla luckor/fönster. Pris 225 kr.

Info: www.waterlinedesign.se

I sista tenan (uttalas tena men stavas tina) ute vid Måseskär fick man till slut lön för mödan. Grått och kallt men lugnt ostlig vind och då ingen sjö. Problemet var att man inte hittade sina tenor, man misstänkte tjuvfiske och fick då bevis. 8 tomma tenor på flyttad plats, två av den med öppna grindar.

Hur – kan man undra. Men som kom jätteskriket i näst sista tena.

Hummerfiskaren Jan-Anders (Raffen) Hansson hittade en stor svart hummer hela på 1,4 kg med en klo den andra klon var redan uppäten av en jättestor BLÅ hummer med en cirka 45 cm lång kropp.

Båtföraren och fotografen Gunnar Arwidson lovade bjuda på middag eftersom Jan-Anders (Raffen) Hansson fyllde år samma dag. Som förrätt blev det delad hummer gratinerad med smör, vitlök och vispad grädde. Tipset är att tillaga detta vid 175 graders grill i tolv minuter.

Foto: Gunnar Arwidson.

Det norska företaget Baat.no säljer bland annat snygga båtmodeller. I år är utbudet extra trevligt med ett gäng härliga modeller av klassiska träbåtar som vi alla känner igen. Här finns allt från snipor till kanoter och racerbåtar.

Båtmodellerna kostar från 1 390 norska kr (1 600 svenska kr) och uppåt. För att få en överblick över hela utbudet, gå in på deras hemsida.

Info: www.Baat.no

AMT fortsätter att utöka sitt modellprogram i och med introduktionen av en ny, stor daycruiser för 2012. AMT 230 DC är det nya flaggskeppet och representerar AMT:s nya stylingkoncept, både när det gäller design och färgval. Tack vare sin mångsidighet är AMT 230 DC väl lämpad för både dagsturer och längre utflykter.

Pressrelease:

AMT fortsätter att utöka sitt modellprogram i och med introduktionen av en ny, stor daycruiser för 2012. AMT 230 DC är det nya flaggskeppet och representerar AMT:s nya stylingkoncept, både när det gäller design och färgval. Tack vare sin mångsidighet är AMT 230 DC väl lämpad för både dagsturer och längre utflykter.

Längd: 6,80 m
Rekommenderad motor: 150 – 250 Hk (max 300 Hk)
Bredd: 2,60 m
Rigglängd: 25” (X rigg)
Vikt: 1,350 kg
Typgodkänd: CE/C
Max pass: 8 personer

Info: www.suzukimarin.se

Efter de första dramatiska dygnen är nu Abu Dhabi tillbaka i Volvo Ocean Race. Teamet har varit tillbaka i Alicante och i rekordfart fått en helt ny rigg. Nu ligger de drygt 600 Nm efter ledande Groupama som har tagit en annorlunda väg längs med Afrikas kust.

Groupama har verkligen satsat allt på ett kort. Hittills har det betalat sig bra. Båten ligger närmare 40 Nm före de övriga båtarna som alla ligger väl samlade.

Hur det går kommer att visa sig det närmaste dygnet. Nya väderförhållanden kan förändra situationen snabbt eftersom det är ganska svaga vindar i de områden båtarna ligger i nu.

När klungan nu drar sig allt mer ut till havs kan det hända mycket i ställningen mellan teamen. De har avsevärda sträckor framför sig när seglingen drar ner mot Brasiliens östkust för att sedan sträcka tillbaka mot Kapstaden igen.

Ställningen torsdag kväll:

1 Groupama
2 Telefónica
3 Puma
4 Camper
5 Abu Dhabi

Info: www.volvooceanrace.com

En elefantsnabelmus, en babianliknande apa som ger ifrån sig ett skällande läte och en grön dvärgkameleont. Det är några av de 400 nya arter som upptäckts under de tio senaste åren i Östafrikas kust- och savannskogar i Kenya, Somalia, Tanzania och Mozambique. Det visar en ny WWF- rapport som pekar ut dessa skogar som några av jordens mest skyddsvärda.

– Upptäckterna är mycket glädjande. Östafrikas skogar tillhör de biologiskt mest värdefulla och variationsrika i världen och många arter lever bara här. Men den illegala avverkningen som öppnar upp för exploatering är ett gigantiskt problem både mot natur och människor, säger Allan Carlson, tropikexpert på Världsnaturfonden WWF, som är på plats i Afrika.

Under de tio senaste åren har forskarna hittat mer än 400 nya arter i Östafrikas artrika kustskogar. Det handlar om 261 ryggradslösa djur, 28 fiskar, 25 groddjur, 19 reptiler, 10 fåglar, 7 däggdjur och 93 växter som upptäckts i regionen, enligt WWF-rapporten ”Threatened spaces, disappearing species: The forests woodlands of the coastal East Africa region”.

Bland de djur och växter som upptäckts de senaste åren är till exempel en elefantsnabelmus (Rhynchocyon chrysopygus) med guldfärgad bak som lever i ett skogsområde i Tanzania. Snabeln hjälper den att leta mat.

En ny primat (Rungwecebus kipunji) som är en blandning mellan babian och mangab upptäcktes av två olika forskarlag i december 2003 och juli 2004. Den är den första afrikanska aparten som upptäckts sedan 1984.

Bara 10 procent av de ursprungliga kustskogarna i östra Afrika finns kvar, visar nya siffror.De liknar gröna utspridda fläckar som täcker cirka 6 000 kvadratkilometer i Kenya, Tanzania och Mozambique.

– Kust- och savannskogarna är utsatta för ett massivt tryck från illegalt skogsbruk, vägar och jakt som öppnar upp för nya intrång. Det är bråttom att få ett starkare skydd, säger Allan Carlson.

För närvarande lever över 20 miljoner människor i de kustnära skogarna i östra Afrika. De är för sin överlevnad beroende av naturresurser som timmer, trädbränslen och kol som utvinns ur skogen. Befolkningen väntas bli fördubblad 2030 vilket sätter en stark press på resurserna.

– Upp till 90 procent av allt virke avverkas illegalt. En stor del exporteras till Kina för priser som ligger långt under det verkliga värdet. Detta ökar den lokala efterfrågan på ved och virke från lokalbefolkningen och leder ofta till storskalig röjning av skog för jordbruk. De fattiga i regionen är de som lider mest och här behövs långsiktiga insatser, säger Allan Carlson.

WWF arbetar med att skydda Östafrikas värdefulla kustskogar och naturresurser som förser miljontals människor med viktiga ekosystemtjänster.

Info: www.wwf.se

Foto: Trevor Jones.

Lagom till höstens båtmässa sjösätter Wind in Mind AB två nya produkter i segelduk. Lampfamiljen får ett litet syskon på fot, skärmen Skagerrak small, ett efterfrågat komplement till taklampan Skagerrak. Nytt är också ett iPadfodral med maritim känsla som fått namnet iSea.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Genom lampskärmen Skagerrak small sätter Wind in Mind nu också segelduk på bordet. Lampskärmen har klofäste för att passa de flesta lampfötter och är av vit dacron med öljetter och tamp som håller ihop den. Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och fem varianter av taklampan Skagerrak. Alla lamporna finns att se på www.windinmind.se. Skagerrak small, lampskärm för bordslampa, har måtten: höjd 20 cm och diameter 21 cm. Pris 550 kr.

Fodralet iSea i hållbar segelduk passar för både iPad 1 och 2. En gummicord håller iPaden på plats och på utsidan finns ett extra fack. Segelsömmar blir fina detaljer. iSea iPadfodral har måtten 28 x 20 cm. Pris: 480 kr.

Wind in Mind ställer ut med alla sina segelduksprodukter på Scandinavian Boat Show 9 – 13 november i monter A18:12.

Info: www.windinmind.se

Roger Moore döpte den första J Craft Torpedo i Monte Carlo 2009. Med 18 lager lack glänser hon som en smaragd. Nu premiärvisas J Craft Torpedo R i Sverige på Scandinavian Boat Show. Mässan öppnar den 9 november på Stockholmsmässan och håller på till och med söndag. På mässan visas totalt ett hundratal båtar, varav flera är premiärer.

En av de största attraktionerna på årets Scandinavian Boat Show kommer definitivt vara den svenskbyggda J Craft Torpedo. Varför? Jo, för att som det står i broschyren: ”På J Craft gör vi vårt bästa för att belöna den goda smaken hos människor genom att göra fantastiska båtar. J Craft Torpedo är en förlängning av en livsstil, där romantik och vänskap, varma solnedgångar och salt luft möts. J Craft Torpedo förkroppsligar kärleken till livet och skänker uppskattning för den som följer sina passioner, på det mest sofistikerade sätt som går.”

– J Craft har ställt ut på Monaco Yacht Show, Salon Nautique Cannes, Düsseldorf Boat Show, Miami Yacht Show, Fort Lauderdale Yacht Show, Berlin Boat Show, Abu Dhabi Yacht Show och nu kan vi på Scandinavian Boat Show premiärvisa J Craft 42 på den svenska marknaden. Det känns exklusivt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Lillasystern J Craft 38 som sjösattes år 2000 fick stor uppmärksamhet på Scandinavian Boat show. Linjerna från den känns igen i nya J Craft Torpedo.

– Företaget J Craft har hittills sålt 16 stycken J Craft Torpedo. De flesta av dem bryter vågorna i Medelhavet, Frankrike, Monaco, Italien, Spanien men även i USA, Schweiz, Tyskland, Ukraina, Ryssland samt Sverige och en båt tjänstgör som tender till en superyacht på 85 meter, säger Johan Attvik, ansvarig för designarbetet.

J Craft Torpedo byggs i Sverige, på Gotland. Initiativtagaren Johan Attvik som varit ansvarig för designarbetet har till sin hjälp haft bland andra Håkan Södergren, Naval Architect. Båten är 12,6 meter lång, 3,6 meter bred. Motorerna är dubbla Volvo-Penta IPS IPS 400 eller IPS 600. Toppfart: 49 knop.

Fyra mässor samma helg
En nyhet på årets Scandinavian Boat Show i år är Winter Show 2011, en mässa i mässan som visar vintersportprodukter och olika turistmål för vintersport. Parallellt med båtmässan och Winter Show går också mässan Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck samt Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med mat, hälsa, båtar och skidor, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Nu är det full fart i Alicante igen. De båda skadade båtarna – Team sanya och Abu Dhabi – håller på med reparationer för fullt samtidigt som deras konkurrenter har kommit en bra bit på väg. På tisdagskvällen låg Telefonica i ledningen före Puma.

Som ni kan se på filmen ovan är det full fart på reparationsarbetet.

Medan Abu Dhabi “bara” behövde byta mast fick Team Sanya göra större reparationer. Hennes skrov hade ju spruckit efter några timmars segling.

Här nedan följer tävlingsledningens egen pressrelease på engelska tisdag kväll:

Offshore, the four boats still sailing on Leg 1 of the Volvo Ocean Race are competing to be the first to find the Atlantic’s absent trade winds, while back on land, it is a race against time for the two teams repairing damage to get back in the hunt for points.

Team Telefónica are leading on the 6,500 nautical mile first leg from Alicante to Cape Town, sailing a western course in the Atlantic ahead of PUMA Ocean Racing powered by BERG, Groupama sailing team and CAMPER with Emirates Team New Zealand.

The French team’s tactical gamble to split from the fleet and hug Africa’s coast on a southern course is costing them dearly, losing 16 miles on the leader and dropping from second to third as the rig flogs and sails flail in less than two knots of breeze.

Cammas said his team were focused on playing the weather rather than the other boats. “It’s a very different option from the other boats – we will cover less miles but we need wind, and the next 24-hours will be crucial for the result,’’ he said. “We think that’s the good choice and we didn’t know the other boats would not go there. On paper, this option is not that risky.”

CAMPER’s late call to go west when winds lightened overnight and boat speed dropped to one knot has also taken a toll, with the initial leg leader dropping to fourth.

Navigator Will Oxley said it had been testing on the nerves, but there were still positives to draw from the challenge: “The boat’s being sailed well by the guys and boat-on-boat we feel like we’re doing quite well, but we’re pretty pleased we put on an extra food bag right now because it’s going to be a long leg.’’

Onshore, Abu Dhabi Ocean Racing are ahead of schedule in the race to replace the broken mast on Azzam and start the mission to catch up with the other boats.

Speaking in Alicante, skipper Ian Walker said the team were expecting the arrival of two replacement parts from Valencia today, which would complete the assembly of the new mast.

Walker said he was hopeful that his crew would mount the new mast and rig in Azzam tonight, with the team hitting the water and returning to racing tomorrow.

“To be honest, I want to get back in the race in the next 24 hours if I can because the fleet aren’t getting away that fast and it wouldn’t be impossible to catch them up,’’ he said.

“All being well we might get the mast in tonight and then off tomorrow morning.

“This is our last mast so the last thing we want to do is anything unseaman-like, go out to sea and then find we have the same problem again or another problem then that would put us out of the race, so the stakes are high.”

The two-day weather lull could boost Abu Dhabi’s catch up bid as the Emirati team are expected to pick up propulsion from a low pressure system once they make it through Gibraltar Strait – – if they leave tomorrow.

Having ruled out a return to Leg 1 yesterday Mike Sanderson’s Team Sanya are now turning their sights on repairing the major structural damage to their hull in time for the Cape Town In-Port Race and the start of Leg 2.

“The piece of boat that we are going to chop out and replace is five metres long by three and a half metres wide by a metre high. That’s the same size as a reasonable sized powerboat that you could chuck a 100 horsepower outboard on and go out for a day’s fishing.”

Sanderson admitted it was a major challenge logistically to ship Sanya to Cape Town, with its earliest arrival expected to be November 28. He said it was also a practical challenge, with the team having to complete one month’s work in just one week.

“None of the timings add up right now, but the moons are starting to align for us a little bit. We have to get the job done properly. This is the Volvo Ocean Race and it simply isn’t an option to head out without the boat being 100 per cent.”

Foto: Volvo Ocean Race.

Delta 26 blir en av de mest spännande båtarna som premiärvisas på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Mässan öppnas på onsdagen och pågår till och med söndag. Ett 100-tal båtar och en hel del tillbehörsföretag finns med på mässan, som är den största i sitt slag i Norden.

Av de cirka 100 båtarna är omkring var tredje båt en nyhet. Här visas också Sveriges snabbaste offshorebåt.

– Förutom flera världspremiärer, tar vi tempen på båtbranschen. Lotta Ahlvar och Ted Mannerfelt pratar design. Fotograf Oskar Kihlborg berättar och visar bilder från sin ”miljörodd” till Finland och du får se vilka båttrender som gäller för 2012, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show

Bland nyheterna på motorbåtsidan visas bland annat Delta 26 och Ari Shuttle 30 Cabin, båda världsnyheter. Andra nyheter är Bavaria 43 Sport, Delphia 1050 Espace, Targa 32 samt ytterligare ett tiotal motorbåtar.

Segelbåtsnyheter som visas är bland annat Malö 37 som har världspremiär, Arcona 410, tre stycken Dufourbåtar, 335, 375 och 405, kroatiska Salona 38, Dehler 41, Hanse 385, Xp 38, Sun Odyssey 379 och 409 med flera.

Fyra mässor – många besökare
En nyhet i år är Winter Show 2011 som visar vintersportprodukter och turistmål för vintersport. Den öppnar den 11 november. Parallellt med båtmässan går också Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck samt Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa. Båda öppnar den 10 november.

– Det blir en härlig helg med båtar, skidor mat och hälsa, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

På Scandinavian Boat Show i Stockholm, som startar på onsdag, blir det svensk premiär för Grand Soleil 39. Det är en ny båt där design möter innovation. Vid utvecklingen av nya 39:an hade designers och tekniker i uppgift att ta fram en båt som passar skandinaviska förhållanden.

Det visar sig bland annat i ståhöjder, arbetshöjder och storlek på båt. Slutresultatet är en extremt snygg båt med Grand Soleil:s sedvanliga höga kvalitet och finish och dessutom i en perfekt storlek för Svenska vatten.

Båten finns med två eller tre hytter. Grand Soleil 39 har goda innerutrymmen och ett fint slankt skrov som borgar för den prestanda som varvet gjort sig kända för. Grand Soleil byggs mycket sofistikerat t ex har båten en bottenförstärkning i kolfiber för att ta upp laster från rigg och köl.

Varvets design visar sig även på insidan. Rent, fräscht och modernt men samtidigt ombonat och trivsamt är resultatet god design och lång båtbyggarerfarenhet.

Data
Löa 11,82 m
Bredd 3.70 m
Depl 7.000 kg
Köl 2.600 kg
Segel 87,80 kvm
Vatten 260 l
Bränsle 150 l
Motor Volvo Penta 29 hk
Bäddar 6/7

Grand Soleil – Cantiere Del Pardo – varvet ligger i norra Italien och grundades 1973 och tillverkade till en början racingbåtar. Under åren har en mängd olika modeller tillverkats med design från Farr Yacht Design, Botin & Carkeek, Finot och Luca Brenta. Idag byggs fem modeller mellan 39 och 54 fot. Sedan ett år tillbaka ingår Cantiere Del Pardo i Bavaria Group, som även äger Bavaria Yachtbau och Dufour Yachts.

Båten visas i Bavia Yacht:s monter ASD:E

Kommentarer

Ottokar 14:13:31 2011-11-08

Vacker båt!
Skall bli spännande att se "live"

Bavaria presenterar den femte modellen i den nya motorbåtsserien designad av BMW Group DesigworksUSA. Den nya modellen får för sin storlek en unik rymd med fyra fullängdskojer och separat L-soffa inombords. Nya finesser ger mervärden.
Vändbar soffa i sittbrunnen ger stor U-soffa och framåtvänd passagerarstol.

Pressrelease:

Vikbart ryggstöd i salongssoffan ger mer plats för samvaro och samtidigt stora kojer. Nya ljusinsläpp ger en ljust inbjudande salong.

Elegant daycruiser och komfortabel bobåt
Bavarias Sport serie är Sveriges mest sålda Sport Cruisers. En stor del av framgången ligger i Bavarias unika kombination av fräck daycruiser och komfortabel bobåt.

Nya Sport 31 är ett bra exempel på hur duktiga formgivare har lyckats skapa en attraktiv exteriör form kombinerat med invändig komfort och elegans.

Med den nya serien har Bavariavarvet och BMW Group DesignworksUSA tagit ytterligare steg för att förfina Sport Cruiser konceptet.

Många motorval
Nu går det att få joystick för enklast möjliga manövrering till samtliga Bavariamotorbåtar med dubbelmontage. Det här gör tilläggningar och manövrering i lågfart till en barnlek.

Vid dubbelmontage finns följande motorval: 2 x Volvo Penta 5,7 GXIE, Mecruiser 2 x 5,0 MPI DTS 260 hk eller 377 MAG DTS 320 hk bensinmotorer. Dubbelmontage diesel är 2 x Volvo Penta D3-220 eller D4-260. 
Nya 31:an kan även levereras med enkelmontage av Volvo Penta D6-330 och 370. Enkelmontaget ger ett lägre pris och lägre servicekostnader för den som vill hålla kostnaderna nere

På sjön vill man vara ute
Komforten i sittbrunnen har högsta prioritet bland båtägare. Den öppna sittbrunnen bjuder på generösa utrymmen med bästa komfort vid färd såväl som i hamn.

Stor U-soffa ger god plats runt bordet. Stor solbädd med ett rejält och lätt åtkomligt stuvutrymme under. 
Ergonomiskt genomarbetad förarplats med allt på rätt plats skänker körglädje.

Bredvid föraren en bekväm passagerarstol som kan vikas fram ur soffan.
Däcksdesignen är sportigt fräck men med funktionen i centrum. Breda och trygga gångbord som är lätt att nå via bra steg ger en känsla av ”walkaround” båt.

Planlösningen i Sport 31 innehåller stor dubbelkoj i stäven, salong midskepps och en akterhytt. Salongsoffan i vinkel kan kompletteras med sittpallar vilket ger plats för många runt det invändiga bordet. I salongen finns också ett rejält pentry om styrbord.

Våtutrymmet, som är hämtat från storasystern Sport 34, är rekordstort för klassen. 
I stäven finns förutom generös dubbelkoj garderob och hyllskåp.

Akter om salongen en stor separat hytt med dubbelsäng. Här finns också en rejäl sittsoffa, garderob, hyllskåp och gott om stuvutrymmen.

Den nya 31:an har genomgått ett avancerat utvecklingsarbete. Erfarna industridesigners ser till att varje detalj är noga genomtänkt och funktionen väl analyserad. Båten, men också tillverkningen, planeras noggrant redan i designprocessen. Detta arbete i kombination med varvets högteknologiska tillverkning gör att Bavaria Sport 31 ger en unik relation mellan pris, komfort och prestanda.

Data:

Längd över allt 10,06 m

Skrov längd 9.61 m

Bredd 3,31 m

Djup 0,73 m

Depl. 5,470 kg

Bränsle 520 l

Vatten 150 l

Höjd i salong ca. 1,90 m

Info: www.bavariasverige.se

CAMPER med Emirates Team New Zealand tog ledningen i en snabb och dramatisk start av Volvo Ocean Race från Alicante på lördagen. Hela flottan båtar tog sig iväg på den första delsträckan av Volvo Ocean Race 2011–2012 inför över 60 000 åskådare när Spaniens kronprins Felipe sköt startskottet. Kl. 13.00 lokal tid.

Den franska fotbollskändisen Zinedine Zidane seglade med Abu Dhabi Ocean Racing på ett race inför starten. Därefter startade deltagarna sin över 6 500 Nm långa segling till Kapstaden i Sydafrika.

Chris Nicholsons CAMPER var snabbast iväg av de sex deltagande båtarna i vindar upp till 15 m/sek. CAMPER ökade senare sin ledning över PUMA Ocean Racing powered by BERG till 1 minut 39 sekunder vid det sista sjömärket utanför Alicante med Team Telefónica ytterligare 36 sekunder akterut.

Abu Dhabi följde därefter, med Groupama sailing team närmast efter sig. De tvingades till en straffvändning efter en kollision med PUMA:s Mar Mostro och Team Sanya.

– Våra främsta meriter ligger inom havsseglingen, säger Cammas, skeppare på den första franska båten i Volvo Ocean Race på 18 år.

– Vi är med i tävlingen för första gången, så vi måste lära oss en del saker. Det är viktigt att fullfölja de första 24 timmarna i god form eftersom det är ett så långt race framför oss. Den första natten kan bli den hårdaste på hela delsträckan.

Det enklaste sättet att hålla koll på ställningen är genom Volvo Ocean Race app, som finns för Apple och Android. Där finsn aktuella data, information och mycket mera.

Positioner vid Alicante leaving mark: 1. CAMPER with Emirates Team New Zealand 39 minutes 44 seconds, 2. PUMA Ocean Racing powered by BERG +1 min 39 sec, 3. Team Telefónica + 2:15, 4. Abu Dhabi Ocean Racing + 2:55, 5. Groupama sailing team + 3:57, 6. Sanya +7:38.

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Info: www.volvooceanrace.com

Det har varit ett mycket dramatiskt första dygn på havet för de sex båtar i Volvo Ocean Race. Två deltagare – Abu Dhabi Ocean Racing och Team Sanya – har rapporterat skador. Värst utsatt är Abu Dhabi Ocean Racing, som bröt masten. En ny mast är på väg och teamet räknar med att kunna reparera sin båt.

Se film här:

Mastbrottet på Abu Dhabi Ocean Racing kom efter bara sex timmars segling. En reservmast är på väg med ilfart till Alicante, där båten och de övriga deltagarna igår inledde sin 39 000 Nm långa segling.

Den brittiska skepparen ombord, Ian Walker, sa att besättningen var oskadd och båten på väg tillbaka till Alicante för motor. Båten är kvar i tävlingen och kommer att vara kvar till målgången i irländska Galway i juli nästa år.

Den arabiska båten var 30 Nm söder om Cartagena utanför den spanska kusten när olyckan inträffade. Vindarna var upp till drygt 15 m/sek och vågorna upp till 3,5 m höga vid tillfället.

Från Team Sanya rapporterade på söndagsförmiddagen den norska navigatören, Aksel Magdahl, att båtens skrov hade fått skador. Situationen beskrevs som under kontroll när båten var 30 Nm SO Motril utanför den spanska kusten. Vid det tillfället var vinden över 22 m/sek och vågorna upp till 10,5 m höga.

Under varumärket Navigare Select introducerar nu Skaninaviens ledande segelcharter arrangör “lägsta pris garanti” på segelcharter i medelhavet. För att på allvar visa att man kan hitta ett attraktivt alternativ för alla som vill segla i Kroatien, Grekland, Turkiet eller något av de andra populära resmålen för segel turism.

Pressrelease:

Navigare Yachting är känt för att leverera den bästa produkten i branschen på sina egen flotta med över 110 segelbåtar. Kvalitet och service är nyckelorden och detta finns med även under Select produkten. Skillnaden är att det kanske inte alltid är egna båtar utan man söker bland utvalda partners och hittar det som kunden efterfrågar. Garantierna är fortfarande de samma och Navigare tar fullt ansvar för produkten som kunden köper.

Med över tio år i braschen har man kvalitetssäkrade partners på alla destinationer och kan leverera en bra produkt till marknadens attraktivaste priser.

Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 110 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.

Info: www.navigare-yachting.com

Marina läroverket i Danderyd toppar listan över Storstockholms gymnasier i Sveriges kommuner och landstings (SKLs) ”Öppna jämförelser – gymnasieskola 2011” i Sveriges 290 kommuner.

I SKLs ranking mäts tre parametrar. Det är andel elever som fullföljer utbildningen, genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg och andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola. För andra året toppar Marina läroverket rankingen över gymnasierna i Storstockholm. Marina läroverket är 17de högst rankad av Sveriges alla 844 skolor, enligt SKLs mätning.

– Det är intressant att se att det är de stora industriföretagen Volvos och ABBs egna gymnasieskolor som toppar listan i hela Sverige. Jag tror att profilskolor, som industriskolor, musikskolor eller som Marina läroverket, generellt har ett vassare urval av riktigt engagerade och intresserade lärare och elever. Intresse och lust är viktiga ingredienser i framgångsrik pedagogik, säger Per Lindberg, rektor.

Marina läroverket i Danderyd har funnits i 19 år, erbjuder marinbiologi-, ledarskaps- och marinteknikprogram för cirka 450 elever. Att blanda teori och praktik är skolans pedagogiska grundidé.

– Alla skolans elever tillbringar ett antal veckor på våra seglande skolfartyg. Våra marinbiologer seglar i Medelhavet och Atlanten för att kunna studera varma vatten. Ledarskapseleverna seglar främst i Medelhavet, där vi har flera vänskolor i spännande länder, marinteknikerna i Holland, Belgien, Frankrike och England, där en viktig del av fritidsbåtsindustrin finns. Studiebesök och språkträning får en särskild spets i andra länder. Närvaron blir per definition 100 procent ombord på ett fartyg till havs, säger Per Lindberg.

– Det är en seger för vår skola att vi nått detta resultat. Den nya gymnasiereformen GY11 går till stora delar ut på att försvåra för utbildningar som kombinerar teori med praktik. Vi visar nu återigen att detta är ett vinnande koncept, säger Anders Paulsen, VD.

Hela listan i SKLs gymnasieskolranking för landet bifogas detta mail som en separat fil. Databasen med definitioner och förklaringar finns på: http://130.28.2.87/default.aspx

Se även SKL:s hemsida www.skl.se

Jeanneau presenterar helt nya linjer i sin nya båt Sun Odyssey 44 DS. För designen står Franck Darnet och Olivier Flahault, som har konstruerat en båt med mer rymd än tidigare jämförbara modeller. På utsidan har den nya 44:an renare linjer än tidigare modeller från Jeanneau.

Sittbrunnen är både rymlig och riktigt komfortabel. Däcket är flushat och alla winschar och skot/fall är enkla att nå.

Bland det som syns allra mest i designen märks de specialfärgade sidofönstren. De känns helt naturliga i den yttre designen av båten samtidigt som de släpperin väldigt mycket ljus i salongen på ett elegant sätt.

Designern till Sun Odyssey 44DS har särskilt tänkt på alla dem som vill ha bekväm segling. Båten har därför självslående fock, rullmast och gott om bra stuvutrymmen för både segel och utrustning.

Salongen i Sun Odyssey 44 DS är utförd med en layout som påminner om valnöt. Den är väldigt ljus, enligt de bilder som varvet har skickat ut, och besättningen får en panoramavy ut.

Salongsbordet är monterat så att det kan justeras på höjden och även användas som drinkbord. Inget att rekommendera för svenska seglare, med andra ord…

Båten har ett rymligt navigationsbord och en rymlig Meridiansoffa i salongen. Denna kan göras om till koj eller vilobädd under segling eller när man ligger i hamn.

Ägarkabinen har en extra stor bädd på 2×2 m, två bekväma fåtöljer och extra gott om stuvutrymmen. Kabinen har direktingång till badrummet.

Även gästkabinerna är generöst tilltagna för en båt i den här storleken. Bland utrustningen ingår en läderklädd bänk och åtskilliga sturutrymmen.

Jeanneau beskriver själva Sun Odyssey 44 DS som en revolutionerande båt, särskilt vad gäller design och materialval.

Sun Odyssey 44 DS kommer att visas på flera av de stora båtmässorna i Europa kommande vinter.

Info: www.franck-darnet-design.com

Heesen Yachts presenterar ännu en riktigt stor yacht medvad de kallar “Fast Displacement Hull Form” (FDHF). För konstruktionen svarar Van Oossanen and Associates. Den 50 m långa aluminiumyachten gör 18,5 knop.

YN 16750 är en knappt 50 m lång yacht på drygt 300 ton. Hon är väldigt modernt designad med skarpa linjer och en rak stäv. Båten är under planering och kommer att levereras 2015 enligt planerna.

Fast Displacement Hull Form (FDFH) har utvecklats av de välkända holländska konstruktörerna Van Oossanen and Associates. Designen är inte bara tänkt att ge ett tydligt yttre utan inte minst för att spara bränsle.

Tack vare FDHF:s låga motstånd i vattnet när den här yachten sin maxfart på 18,5 knop med i sammanhanget måttliga 2×1 000 kW MTU dieselmotorer. Därmed klarar yachten att korsa Atlanten men ett minimum av bränsle i sina 45 000 liter stora tankar.

Under vattenlinjen finns bland annat väldesignade propellertunnlar med 1,5 m diameteroch särskilda stabiliseringsfenor (Quantum XT zero-speed fins) med mera.

Tekniska specifikationer
Hull type: Twin Propeller, round bilge, fast displacement motor yacht
Naval Architecture: Van Oossanen and Associates
Exterior Designer: Omega Architects & AB Studios
Interior Designer: Omega Architects & AB Studios
Interior Design Adviser: AB Studio
Classification: ABS, A1 Commercial Yachting Service, AMS
Large commercial Yacht Code (LY2) by MCA
Hull: Aluminium
Superstructure: Aluminium
DIMENSIONS
Length over all: 49,90m
Beam over all: 9,00m
Draft: 2,15m
Displacement (approx. 50% load): 315 tons
TECHNICAL DETAILS
Maximum speed (50%load): 18,5 knots
Range at 13 knots: 3.150Nm
Fuel capacity: 45.000 litres
Fresh Water capacity: 16.500 litres
PROPULSION DETAILS
Main engines: 2 x MTU 8V 4000 M63L
Maximum power: 2 x 1.000kW
Generators: 2 x Kilo-Pak, each 99kW at 50Hz

Foto: Omega Architects.