nyhetstest

Navigare Yachting lanserar inför säsongen 2012 en ny bas utanför Split i Kroatien. Den nya basen utgår från hamnen i Trogir som är en naturskön hamn på perfekt läge bara 20 minuter från flygplatsen i Split. Härifrån har man ett perfekt utgångsläge för att uppleva den Kroatiska skärgården med segelbåt.

Med denna nya bas opererar nu Navigare Yachting från tre olika marinor i Kroatien. Totalt kommer det att finnas närmare 60 Svenskägda segelbåtar för säsongen 2012. Navigare Yachting har idag den mest moderna och välskötta charterflottan i Kroatien.

Kroatien har under de senaste åren gått upp som nummer ett i popularitet hos de som vill hyra segelbåt.

Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 100 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; båtar som är underhållna med största noggrannhet, svensk personal som möter på plats och bästa tänkbara service.

Info: www.navigare-yachting.com

Över 20 000 båtintresserade människor besökte i helgen premiären av den flytande båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar fyllda med sol och vackert väder visades 205 nya motor- och segelbåtar samt produkter från 46 tillbehörsleverantörer. När mässan stängde på söndagskvällen hade den besökts av 20 564 besökare.

– Vi är även glada över att ha kunnat visa upp ett så stort utbud av båtar; från roddbåtar och små dagsutflyktsbåtar till över 17 meter långa motor- och segelbåtar i mångmiljonklassen, säger Patric Borén, projektledare på Sweboat.

– Det stora intresset bland besökarna visar på hur betydelsefullt båtlivet är för oss i Sverige samtidigt som det är glädjande att så många i vår bransch vågar satsa och tro på framtiden trots det rådande ekonomiska världsläget. Tillsammans med Värmdö Kommun och Arcona Yachts har vi lagt grunden för en återkommande båtfest i Gustavsbergs Hamn, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.

Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Värmdö Kommun och Arcona Yachts. Grundpelarna är ett professionellt arrangemang med fri entré, fri parkering och ett brett utbud av båtar och tillbehör tillsammans med en härlig branschstämning.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Info: www.sweboat.se

En av världens tuffaste och mest krävande endagstävlingar, Ö till Ö i Stockholms skärgård, fick ett något oväntat segerpar. Antti Antonov och Björn Englund från Stockholm visade att de behärskade simning och löpning i skärgården bäst och vann på nya rekordtiden nio timmar och sju minuter.

– Det var vårt tredje lopp tillsammans. 2009 gick bra. Då blev vi tvåa. I fjol var ett fiasko, men nu fick vi vår revansch, sade Björn Englund efter seger.

Paret Antonov/Englund var snabbast över de cirka 65 kilometerna mellan Sandhamn och Utö i Stockholms skärgård, dvs en sträcka som motsvarar närmare två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar i en följd. 20 öar och lika många vattendrag ska avverkas och det kräver sin man.

– Det var besvärligt i år. De långa simningarna var värst. Det blåste ganska hårt från sidan och vågorna tog ut sin rätt, säger Antti Antonov.

Det skiljer 18 år i ålder mellan de två segrarna Antonov 46 år och Englund 28 år. Men de trivs tillsammans och berättade att de skrattade mycket under loppet.

– Det är ett tufft lopp och det gäller att hålla humöret uppe. Det fungerar inte att man gnäller på varandra. Men vi har kul och vi kommer nog tillbaka nästa år eftersom första pris är en start i nästa års Ö till Ö, säger de.

Men trots ganska mycket vind så blev det ny rekordtid, tre minuter snabbare än förra årets segrare Jonas Colting – som var storfavorit även i år Men Jonas partner Björn Andersson blev sjuk och efter drygt halva tävlingen tvingades de bryta.

– Björn mådde inte bra och efter ett tag blev han ordentligt illamående och yr. Han ligger och sover nu, berättar Joans Colting och fortsätter:

– Jag märkte tidigt att det gick trögt och till slut gick det inte längre. Men jag lastar honom inte. Det kunde varit jag. Björn och Antti är värdiga vinnare, men vi var i ledningen när vi bröt och jag tror vi hade vunnit, säger Jonas Colting.

Tvåa blev Lars Ekman och Per Berg blev tvåa slagna med cirka 20 minuter.

Foto: Jakob Edholm.

Info: www.otillo.se

Söndag den 11 september 2011, klockan 11.00 – 17.00 är det för elfte gången dags för Skeppsholmsdagen. Det blir en dag fylld av båt- och byggnadskultur, konst, musik och historia.

Det här och många andra saker händer på Skeppsholmsdagen!
• Ångbåtstrafik Skeppsbron-Skeppsholmen med ångfärjan Djurgården 3
• Levande musik ombord på Af Chapman
• Kulturfartyg på strömmen med presentation på Kastellholmen
• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericsonhallen
• Lyssna på unga musikanter från RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) och körsång av barn från Kulturfyrens verksamhet
• Högläsning av författare från Svenska Författarförbundet
• Ansiktsmålning för barn
• Landskapsdag på Arkitekturmuseet – Fri entré till museet
• Fri entré till Moderna museet
• Segla Briggen Tre Kronor af Stockholm 13-16. Biljetter ombord
• Spika fågelholkar hos Skärgårdsstiftelsen
• Öppet hus hos Skeppsholmens folkhögskola och hemgård
• Se den fantastiska utsikten från Kastellet
• Flera restauranger och serveringar
• Asienfest på Tyghusplan
• Invigning av Östasiatiska museets stenåldersby
• Åk Hop On Hop Off med Strömma från färjelägret Skeppsholmen till halva priset
• Och över trettio andra aktiviteter och besöksmål för hela familjen

Guidade vandringar
Från Statens fastighetsverks tält på Batteriplan vid bron. Vandringarna är gratis. Klockan 12.00 och 14.00, Maritim miljö/Flottans Män, Lennart Bresell. Klockan 15.00, Konst- och arkitekturvandring. Arkitekturmuseet, Elisabet Johansson och Moderna Museet, Maria Taube.

Info: www.skeppsholmsdagen.se

Det är dags för en ny Southerly 47. Konstruktören Stephen Jones har utsetts att tillsammans med varvets egna designers ta fram den nya båten. Målsättningen är att bygga en “blue water cruiser” designad efter höga specifikationer och för en enkel hantering. Båten ska kunna seglas av endast två personer, vilket är ett av grundkraven för många av dagens cruisers.

Bland utrustningen märks fraktionsrigg med självslående fock. Som hos alla Southerlybåtar får 47:an dubbla roder för maximal respons och kursstabilitet.

Cockpit blir säkert ombonad med högsta komfort. Ett centralt bord i dinetten ger möjlighet för alla gäster att sitta riktigt bekvämt vid måltiderna. För att få en så social seglingsupplevelse som möjligt är båten försedd med rejäla sittplatser i teak i pushpit.

Med kölen nedfälld blir djupgåendet hela 3,1 m, vilket ger hög stabilitet. Det innebär att båten får hålal sig på större vatten, många svenska skärgårdar håller som bekant mindre djup. Det går dock att höja kölen och segla med ett djupgående på 1 m, vilket förneklar läget…

Dessutom kommer båten att finnas i ett utförande med en fast köl med 2,5 m djupgående.

47:an får ett väl tilltaget pentry med lyxig känsla, navigationsutrymme med god sikt utåt och en förkabin samt tre midskepps kabiner.

Nya Southerly 47 är för närvarande under slutförande och får sin världspremiär vid Southampton Boat show i september.

Tekniska specifikationer:
Längd: 14.35 m 47’1’’
Längd v l: 13.05 m 42’10’’
Bredd: 4.46 m 14’8’’
Djupgående min: 1.00 m 3’3’’
Djupgående max: 3.12 m 10’3’’
Deplacement: 16,500 kg 36,376 lbs
Kölvikt: 2,130 kg 4,696 lbs
Ballast 6,120 kg 13,492 lbs
Motor: Yanmar 4JH5 –TE 75 hk
Tankar:
Bränsle 589 liter
Vatten: 499 liter
Höjd: 22.31 m 73‘ 2‘’

Segelyta:
Storsegel: 62 sq m 667 sq ft
Fock: 46 sq m 495 sq ft
GenUa: 72 sq m 775 sq ft

Info: www.southerly.com

Nya SASGA 42 (13,50 m längd) är en lite annorlunda motorbåt från Barracuda Yacht Design och byggd av Sasga Yachts. Båten sjösattes tidigare i år på Menorca i Spanien. Hon har en spännande retrolook med ett modernt skrov som påminner om gamla beprövade och sjövärdiga fiskebåtar. SASGA 42 kommer att visas på båtmässorna i både Cannes och Barcelona under de närmaste veckorna. Hittills har fem exemplar sålts till kunder i Italien och Spanien.

Sasga Yachts på Menorca säger själva att SASGA 42 är en tolkning av de skrov som fiskare i Spanien har använt i sina traditionella båtar. Dessa var små roddbåtar som kallades “Llaüts” och var välkända för stor innervolym i kombination med goda sjöegenskaper.

En den al detta ser man direkt på de vackra linjerna i båtens skrov. Språnglinjen är elegant och båten utstrålar sjövärdighet. Hon har relativt höga fribord i kombination med en mjukt rundad akter och vackra protportioner.

Konstruktörerna har lagt extra stor vikt vid att skapa en rymlig och ljus båt med god bränsleekonomi, låg ljudnivå och låga vibrationer.

Båten är byggd med sandwich och har ett rymligt akterdäck samt stora solytor på fördäck. Hon har en riktigt ljus salong, varifrån besättning och passagerare har fin utblick. Hela båten är också designad för att vara lätt att ta sig runt, som en “walk-around” med traditionella pulpits.

Båten har även en väl tilltagen badbrygga för att underlätta bad och vattensport. För att ytterligare förstärka den traditionella stilen har hon även en hel del trädetaljer, till exempel masten.

STyrplatsen i salongen finns om styrbord. Under däck finns kabiner och ett U-format pentry. Förutom ägarkabinen finns här en stor kabin med dubbelkoj. Både är försedda med separata badrum. Totalt har båten koje rför sex personer.

Framdriften sker via dubbla motorer på 260 hk eller 315 hk . Detta ger en marschfart på upp till 20-24 knop och en räckvidd på över 500 Nm vid 12 knop respektive över 300 Nm vid 15 knop.

En större modell med flybridge från samma varv, SASGA 54 på 16,40, är på gång till nästa år. Även en mindre SASGA 32 är under konstruktion.

Tekniska specifikationer
Längd: 13.50m
Skrovlängd: 11.95m
Bredd: 4.00m
Deplacement: 10.20t
Djupgående: 1.20m
Interiördesign: Barracuda YD
Konstruktör: Barracuda YD
Pris: 360 000 Euros

Info: www.barracuda-yd.com

Båtmässorna Allt på Sjön i Gustavsberg och den flytande båtmässan i Wasahamnen i Stockholm är i full gång. Vädrets makter är på utställarnas sida och besökarna kan på en och samma dag få ta del av ett mycket omfattande utbud av båt. I Gustavsberg visas över 210 båtar vid bryggorna och i Wasahamnen ett 50-tal nya båtar. Mässorna är öppen 2-4 september. Den stora bilden ovan är från Gustavsberg.

Redan första dagen av mässan i Gustavsberg så kom det gott om folk. Solen sken och utställarna var på ett mycket gott humör.

– Detta bekräftar att utställarna tror på ett koncept med en professionellt arrangerad båtmässa i branschens egen regi. Andra nyckelfaktorer är fri entré och gott om gratis parkeringsplatser, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat.

På mässan kommer det finnas både segel- och motorbåtar från 15 till 55 fot. Det bjuds på nära 30 världs- och Sverigepremiärer som till exempel Alukin SC 750, Arcona 410, Aquador 35 C, Beneteau Sense 50, Dehler 41, Elan 210 Grandezza 27 DC, Linjett 34, Westline 25 Sport, X-Yachts XP 44 med flera.

– Dessutom kommer det där att finnas en stor tillbehörsavdelning med över 40 företag som bara visar och säljer marina produkter. Allt från rigg och segel till marinelektronik, vinterförvaring och båtvård.

Även Sjöräddningssällskapet, Skärgårdsradion och Sjöpolisen kommer att finnas på plats för att visa upp sig för besökarna.

– Detta ställer höga krav på oss men med erfarenheten från det mycket uppskattade Öppna Varv på Orust i ryggen kommer vi att ge både utställarna och besökarna en riktigt bra mässupplevelse, säger Patric Borén.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund den 2–4 september i Gustavsberg på Värmdö. Mässan håller öppet för allmänheten 2 – 4 september 2011 kl. 10–18 alla dagar. Den 5 och 6 september arrangeras provkörningar för kunder och media.

Den flytande båtmässan i Wasahamnen lockade betydligt färre nya båtar, men arrangörerna har valt att komplettera med en del begagnade båtar. Dessutom visas flera fina klassiska båtar upp av Båthuset.

Info: www.alltpasjon.nu

Bildtext:
Allt på Sjön 2011 arrangeras i hamnen hos Arcona i Gustavsberg.

Kommentarer

Flytande båtmässan kass 20:43:52 2011-09-02

Vilken besvikelse, inga båtar, inga besökare, var där igår torsdag. Kommer inte tillbaka! Den mässan har gjort sitt.

Peter 19:08:51 2011-09-03

Kanonmässa i gustavsberg massor av båtar och folk idag

Perra 21:27:19 2011-09-05

Ehhh.. Mässan började fredag?! Tycker du det är konstigt att inga besökare/båtar var där torsdagen?!

Båtälskare 22:19:15 2011-09-06

Fina mässor båda två tycker jag!
Lite olika stil. Den i gustavsberg satsar på många besökare och den i stan satsar på rätt besökare. Skulle vara väldigt intressant att veta var det såldes flest båtar.

Värmdö kommun har sedan hösten 2010 arbetat tillsammans med det lokala näringslivet, föreningslivet och medborgare för att ta fram en nytt varumärke för hela Värmdö. I samband med den flytande båtmässan ”Allt på sjön” i Gustavsberg lanseras den nya plattformen. Drygt 200 personer har deltagit i arbetet som syftar till att skapa stolthet, samsyn och en gemensam identitet för platsens aktörer.

– Vi ser varumärket som medel för att nå vår vision, Värmdö Vision 2030, säger Lars-Erik Alversjö (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö. En gemensam varumärkesplattform av det här slaget är ett styrmedel för att konsekvent och långsiktigt stärka bilden av vad Värmdö står för, att skapa förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling och tillväxt.

I Värmdö finns flera starka destinationer, attraktioner, tillgångar och individer som bidrar till att skapa en positiv bild av platsen och som förstärker Värmdös rykte. Värmdös platsvarumärke ska lyfta fram de gemensamma värden som gör platsen attraktiv och som särskiljer Värmdö från liknande platser i Stockholmsregionen.

Värmdös varumärkesplattform innehåller följande huvudbegrepp:

Kärnvärden: Stolt – Medveten – Nyfiken

Varumärkeslöfte: Urban skärgårdsidyll

Position: Stockholm stoltaste skärgård.

Kommunikativ målgrupp: Storstadsmänniska med en livsstil som kännetecknas av en aktiv medveten vardag.

– En varumärkesplattform uttrycker vilka värden eller drivkrafter som gör platsen åtråvärd i jämförelse med konkurrerande platser, säger Kenneth Norberg, kommunikationschef i Värmdö kommun. Kraften i varumärket Värmdö uppnås genom ett brett engagemang, varumärkesplattformen ska därför ses som ett verktyg som i olika samverkansprojekt bidrar till fokusering på de värden som utvecklar Värmdös attraktionskraft.

Den 2 september öppnar Sjöhistoriska museet utställningen Ajvazovskij – mästaren. Den ryske 1800-talskonstnären Ivan Ajvazovskij ses av många som världens främste marinmålare. Under 75 dagar i höst får den svenska publiken möjlighet att se flera av hans verk, som ytterst sällan lämnar Ryssland.

Ivan Ajvazovskij var en av de mest berömda och uppburna konstnärerna i Ryssland under 1800-talet. Han föddes i Feodosia på Krim 1817 av armeniska föräldrar och utbildade sig på Konstakademien i Sankt Petersburg. Där fick tsar Nikolaj I upp ögonen för den unge Ajvazovskij som med tiden utsågs till imperiets officiella marinmålare. Han tjänade under fyra tsarer och verkade under en händelserik tid fram till sin död 1900.

– Ajvazovskij är den störste marinmålaren genom tiderna. Det känns helt fantastiskt att vi nu kan visa hans målningar från Centrala marinmuseet i Sankt Petersburg. För mig är det en gammal dröm som går i uppfyllelse och för alla konstälskare så är de här 75 dagarna en unik möjlighet att ta del av den ryska konstskatten, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

I Ajvazovskijs måleri möter man förutom sjöslag också dramatiska skeppsbrott i stormpiskade hav. Människans litenhet, utsatt för naturens krafter. Och romantiska motiv med lugna vågor och fregatter. Ajvazovskij var en mästare på att återge himmel och hav, känslor och stämningar. Hans måleri förbryllade och hänförde sin samtid och han räknas till en av de absoluta främsta i genren marinmåleri.

Äventyraren och fotografen Oskar Kihlborg ska ro från Sverige till Finland. Den 13 dagar och 175 Nm långa roddturen gör han för att uppmärksamma att Sverige inte har ett modernt forskningsfartyg i Östersjön. Samtidigt passar han på att göra observationer åt forskare vid Stockholms universitet.

– De forskare vid Stockholms universitet som jag pratat med säger att vi har bättre information om hur ytan på Mars ser ut än Östersjöns botten, säger Oskar Kihlborg.

Under resan till Åbo som går genom Stockholms, Ålands och Finlands skärgårdar kommer han att passa på att göra observationer på uppdrag av forskare vid Stockholms universitet.

– Ett välutrustat fartyg för forskning i Östersjön är oumbärligt för att ge forskningen mer kunskap och en möjlighet att rädda detta känsliga innanhav, säger Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet.

Avfärden sker den 6 september kl. 10.00 från Briggen Tre Kronors hemmahamn på Kastellholmen i Stockholm. Oskar Kihlborg planerar att anlända till Åbo den 19 september tillsammans med segelfartyget Briggen Tre Kronor som då avslutar seminarieserien ”Hållbara Hav” – ett samarbete mellan näringsliv, forskare och organisationer för att gemensamt verka för hållbara lösningar för Östersjön.

Stora Tullhuset på Stadsgårdskajen i Stockholm blev idag belönat med Byggmästareföreningens pris, ROT-priset, för årets bästa ombyggnadsprojekt i Stockholm. Priset överlämnades av juryns ordförande Anna-Greta Leijon till Stockholms Hamnars VD Johan Castwall vid en ceremoni i Kulturhuset i Stockholm på fredagsmorgonen.

Ur juryns motivering:
”I Stora Tullhuset har man på ett förtjänstfullt sätt fyllt huset med nya verksamheter och med stor skicklighet återställt byggnadens ursprungliga exteriör.”

”De kulturhistoriska och antikvariska insatserna är väl genomförda.”

”Nu sjuder denna centrala plats av nytt liv…”

Stora Tullhuset är det renoveringsprojekt av fem nominerade som bäst tagit tillvara byggnadens särdrag och kvaliteter. Priset delas mellan Stockholms Hamnar som är beställare och ägare, arkitektbyrån Ettelva Arkitekter AB samt byggentreprenören ROT Gruppen AB.

Stockholms Hamnar har genomfört en omfattande renovering av Stora Tullhuset på Stadsgårdskajen. Den vackra tullbyggnaden från 1906 var mycket sliten och stod delvis tom när renoveringarna påbörjades 2006. Idag är huset en mötesplats där många kan njuta av den vackra byggnaden och utsikten över vattnet. Huset rymmer idag kryssningscenter, kontorslokaler och fotomuseum med utställningar, kurser, föreläsningar, servering och events.

ROT-priset utses årligen av Byggmästareföreningen i Stockholm och delades i år ut för tjugonde gången.

Info: www.stockholmshamnar.se

Nya Sunseeker Manhattan 53 får sin brittiska premiär på årets PSP Southampton Boat Show, som hålls i mitten av september. På mässans första dag, 16 september, kommer både Britain’s Got Talent stjärnan Ronan Parke och Sunseekers grundare, Robert Braithwaite, att vara med. En av nyheterna med denna stora yacht är att interiören har tagits fram i samarbete med Armani/Casa.

Sunseeker Manhattan 53 är en vidareutveckling av Sunseekers flybridge sportbåtar. Den utgör det allra senaste i serien med Manhattan range. Båten får sin världspremiär först på båtmässan i Cannes och därefter i Southampton.

Jämfört med föregångaren, Manhattan 52, får nya Manhattan 53 ökade innerutrymmen, mer volym och större mångsidighet. Sunseekers designers har varit försiktiga för att få till rätt blandning mellan interiörlayout, yttre gemenskapsutrymmen och hela båtens proportioner.

Till det yttre är detta en omisskännlig Sunseeker, men i Manhattan 53 har varvet använt den allra senaste tekniken och materialen. Det säger inte så lite eftersom Sunseeker är ett av de varv i hela världen som verkligen leder utvecklingen av yachter framåt.

Vid utvecklingen av båten byggde Sunseeker upp en modell i fullskala för att få rätt känsla i inredningen. Det helt nya skrovet har gett ökade innerutrymmen, men ger trots det en sportig känsla. Båten har all den senaste navigationsutrustningen, dubbla förarplatser med mera.

Info: www.sunseeker.com

Maxus 21 Scandinavia, som visades på Öppna Varv på Orust, är en kompakt segelbåt i en prisklass som verkar vara för vanligt folk. Båten finns även med på Allt på sjön i Gustavsberg till helgen.

Maxus 21 är senaste tillskottet i Maxusflottan och den svenska generalagenten har deltagit i utvecklingsarbetet.

Viktiga egenskaper som prioriterats är att både erfarna såväl som “nya” seglares behov och förväntningar skall uppfyllas. Samtidigt finns all erfarenhet och unika egenskaper från Maxus 24-33 inbyggda.

Maxus 21 levereras med fällbar mast och fällköl, vilket gör den till ett utmärkt val för färder på grundare vatten eller för den som vill ligga längst in i viken. I Maxus 21 fionns plats för bekvämt boende för upp till fyra personer med ett funktionellt pentry och separat toalettutrymme.

Mått 6,25×2,48 m. Vikt 1 100 kg. Pris 235 000 kr.

Info: www.prosail.us

Nu presenterar franska Beneteau en komplett range kallad Flyer Gran Turismo. Modellerna är på 34, 38, 44 respektive 49 fot där Flyer 49 GT också kan fås med Flybridge. Sverigepremiär blir det med Flyer 38 Gran Turismo på Allt på Sjön i Gustavsberg 2-4 september.

Här får man en sportcruiser med dubbla Volvo Penta D4 på antingen 2×260 eller 2×300 hk. Nu kan man också få dessa med Joystick för enkel manövrering av båten i låga farter som tidigare endast gått att få med IPS-dreven.

Nytt är också att samtliga rutor i skrovet blivit större, framförallt i midkabinen och owners cabin föröver har fått största tillåtna fasta rutor. Midcabinen är störst i klassen med ståhöjt vid ingången och helt genomgående med stora fönster i båda sidorna som ger en ljus och luftig kabin.

Tekniska specifikationer
• LÖA: 12,10 m
• BREDD: 3.77 m
• TOTAL HÖJD: 3,95 m
• VATTTEN: 200 l
• BRÄNSLE: 650 l
• MOTOR: Volvo Penta 2 x D4-260/D4-300
• CE Certification: B10 / C10
• DJUP: 0.90-1,10 m
• VIKT: 7.470 kg
Pris från: 2.520.000 kr fritt Stockholm.

Info: www.dreammarine.se

De här båtarna tillhör de nyheter som kommer att visas på Allt på sjön, den flyutande båtmässan i Gustavsberg. Båtliv såg dem redan på den flytande båtmässan i Helsingfors i mitten av augusti och kan visa egna bilder på dessa lite säregna båtar med namnet Tenderline.

Tenderline är byggda lite mer robust än flera andra aluminiumbåtar på marknaden. De är helsvetsade och gediget gjorde.

Designen är annorlunda än traditionella aluminiumbåtar. Tenderline Youngster XL har till exempel en lite märkligt formad badplattform där utombordsmotorn är placerad i en grop i mitten.

Tekniska specifikationer Tenderline XL
Längd 7,00 m
Bredd: 2,50
Vikt: 850 kg

En betydligt större modell från Tednerline är försedd stora, fasta fendertar utanpå aluminiumskrovet. Detta ger en extrem stabilitet båt båten. Men det är ingen RIB utan en vidareutveckling av aluminiumbåtar.

Info: www.tenderline.se

Kommentarer

Fredrik 15:08:15 2011-09-01

Dom säljer även revben enl deras sajt!

"Erfarenhet
När du kliver ombord på Alu 8,0 resåren F börjar så fort en stor upplevelse. Du anger en aluminium revben som har motstycke innerutrymme med tillämpning av D-formad luftkamrar. Det är en aluminiumbåt som tål alla klimat och tål extrema väderförhållanden. F (familj) genomför ett revben för hela familjen med en sportig och avkopplande dag på vattnet erfarenhet."

Olle 19:10:35 2011-09-02

Typisk Googleöversättning.

Fredagen 2 september öppnar årets båtmässa i Wasahamnen på Djurgården i Stockholm. På Stockholms flytande båtmässa 2011 visas båtar och tillbehör från både nya och flera välkända producenter upp. Mässan domineras av motorbåtar.

Bland annat visas:
Nimbus, 10 båtar
Ryds, 8 båtar
Masmar och Nordstar, 5 båtar
Targa, 6 båtar
Delta Powerboats, 5 båtar
Arronet, 5 båtar
Sea Ray, 4 båtar
Ruptech, 3 båtar
Sealine, 3 båtar
Nord West, 2 båtar
Storebro
Marex och Sealine, 4 båtar

Info: www.flytandebatmassan.se

Foto: Roland Brinkberg.

Kommentarer

Sneseglaren 02:49:52 2011-09-05

Horribelt att ta SEK 130 för att se färre båtar än hos en större mäklare. Denna kan knappast överleva.

Starten för nya Allt på Sjön i Gustavsberg ser ut att bli en succé med över 210 båtar anmälda. Därmed är Allt på Sjön i Gustavsberg redan den största flytande båtmässan i Sverige. Mässan är öppen 2-4 september.

– Detta bekräftar att utställarna tror på ett koncept med en professionellt arrangerad båtmässa i branschens egen regi. Andra nyckelfaktorer är fri entré och gott om gratis parkeringsplatser, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat.

På mässan kommer det finnas både segel- och motorbåtar från 15 till 55 fot. Det bjuds på nära 30 världs- och Sverigepremiärer som till exempel Alukin SC 750, Arcona 410, Aquador 35 C, Beneteau Sense 50, Dehler 41, Elan 210 Grandezza 27 DC, Linjett 34, Westline 25 Sport, X-Yachts XP 44 med flera.

– Dessutom kommer det där att finnas en stor tillbehörsavdelning med över 40 företag som bara visar och säljer marina produkter. Allt från rigg och segel till marinelektronik, vinterförvaring och båtvård.

Även Sjöräddningssällskapet, Skärgårdsradion och Sjöpolisen kommer att finnas på plats för att visa upp sig för besökarna.

– Detta ställer höga krav på oss men med erfarenheten från det mycket uppskattade Öppna Varv på Orust i ryggen kommer vi att ge både utställarna och besökarna en riktigt bra mässupplevelse, säger Patric Borén.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund den 2–4 september i Gustavsberg på Värmdö. Mässan håller öppet för allmänheten 2 – 4 september 2011 kl. 10–18 alla dagar. Den 5 och 6 september arrangeras provkörningar för kunder och media.

Info: www.alltpasjon.nu

Foto: Värmdö kommun.

Bildtext:
Allt på Sjön 2011 arrangeras i hamnen hos Arcona i Gustavsberg.

Grandezza 27 DC är den senaste nyheten från finska Finnmarin. 27 Open Cockpit hade premiär i våras, men nu är det dags för stockholmspubliken att få se denna sommarbåt i sitt rätta element. Grandezza 27 DC är med sin design och funktionalitet en produkt av framförallt kunders idéer och önskemål.

Kännetecknande för Grandezza är design och elegans, något som återfinns även i nya 27 DC.

Båten har praktiska planlösning och motoralternativ med höga prestanda. Den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör den till en säker båt, enligt pressreleasen.

Pentryt är välutrustat och på rätt höjd ergonomiskt. Det har ett arbetsbord som går att förlänga och det finns även gott om förvaringsutrymmen. Kabinen har en öppen planlösning och är ljus och välkomnande. Den rymliga fören domineras av en rejäl dubbelsäng, vilket ger en känsla av exklusivitet och lyx. I fören finns även en separat toalett med dusch, en stickkoj för två personer och gott om stuvutrymmen.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 3 000 kg
Bränsletank: 265 liter
Vattentank: 74 liter
Kojer: 4+2

Info: www.grandezza.fi

Den 10-11 september arrangeras finalseglingarna för Volkswagen X-35 Cup Grand Prix 4 i Stockholm. Seglingsevenemanget äger rum på Riddarfjärden vilket gör det möjligt för både seglare och åskådare att ta del av den årliga seglingen.

Volkswagen X-35 Cup är ett seglingsevenemang på högsta Grand Prix nivå. Ett Grand Prix består av två seglingsdagar där 6 banseglingar och 1 distanssegling genomförs. Under lördagen den 10 september går startskottet för bankappseglingarna på Riddarfjärden och på söndagen den 11 september startar distanskappseglingen utanför Restaurang Kungsholmen.

Åskådare kan följa banseglingarna från Norr Mälarstrand (Restaurang Kungsholmen), Riddarholmen och Östra Långholmen, och distansseglingen även från Smedsudden och Stora Essingen (Restaurang Lux).

Arrangör är Nacka Strand Yacht Club tillsammans med Whyshore Yachting & Marketing.

– Det finns ingen bättre kappseglingsarena än Riddarfjärden, det känns otroligt roligt att vara delaktig i detta evenemang när man flyttar in seglingen till folket och gör alla delaktiga. Som ung älskade jag Segelbåtens Dag och jag ser fram emot fler kappseglingar inne i Stockholm de kommande åren, säger Klabbe Nylöf, VD Whyshore Yachting & Marketing.

Info: www.volkswagenx-35cup.se

En ny amerikansk båtlyft är en av de produkter som passar för alla som vill lyfta båten. Den kan ses i gästhamnen i Nynäshamn i höst och kommer att visas på mässan i Älvsjö i november. Det amerikanska företaget HydroHoist uppfann den flytande båtlyften redan på 50-talet och har sedan dess varit världsledaren inom flytande båtlyftar.

Pressrelease:

En flytande båtlyft är i princip en båtvagga fastsatt i stora polyetentankar som fylls med vatten då båtlyften sänks, och med luft då den lyfts. Att fylla respektive tömma tankarna tar cirka tre minuter.

Fördelarna är många med denna typ av båtlyft: den tar inte större plats än en båtplats, den hindrar båten från att slå in i bryggan, den är med sitt materialval så gott som underhållsfri, båten behöver inte bottenmålas och det är lätt att serva båt, propellrar, drev och propelleraxlar ifrån den. Vidare kan båtlyften ligga i året runt varför båten kan vinterförvaras på båtliften.

En flytande båtlift är dessutom mer prisvärd än en fast båtlift. Installationskostnaden är avsevärt mycket lägre och den passar även vid djup som kan vara problem för en fast båtlyft.

De flytande båtlyftarna kostar från 75 155 kr och uppåt och installationskostnaden från 5 000 kr och uppåt. De finns för båtstorlekar från 2 000 kg till stora servicelyftar, som klarar upp till 55 ton.

Info: www.bryggkompaniet.se

Kommentarer

karl a klungtvedt 09:29:45 2011-10-12

har en 10 tonns båt i båt hus,hvordan vil dette fungere
med denne båtliften?

Siemens och Volvo Personvagnar avser att gemensamt fortsätta med den tekniska utvecklingen av elbilar. Det är en teknik som förhoppningsvis även båtlivet kan ta del av i framtiden även om lösningen inte blir likadan och “fordonen” är olika. Företagen har kommit överens om ett omfattande strategiskt samarbete på området. Fokus ligger på den gemensamma utvecklingen av drivteknik, kraftelektronik, laddteknik samt integrering av dessa system i Volvo C30 Electric.

De första Volvo C30 Electric med elektriska motorer från Siemens kommer ut på provbanorna redan mot slutet av 2011. Under senare delen av 2012 kommer den svenska biltillverkaren att leverera en provserie på upp till 200 bilar till Siemens. Företaget kommer sedan att testa och utvärdera bilarna under verkliga förhållanden som en del av Siemens interna flotta av testbilar.

Båda företagens målsättningar och kärnkompetenser inom e-mobilitet matchar varandra perfekt. Partnerskapet med den välkända svenska biltillverkaren ger Siemens möjlighet att nå ledarskap inom elbaserad drivteknik till bilmarknaden. Volvo Personvagnar kommer att utnyttja beprövad och effektiv teknik från Siemens för elektrifieringen av sina bilar i framtiden.

– Vi är mycket glada över att ha Siemens som partner. Deras världsledande kunskaper och erfarenheter kommer att lyfta tekniken i våra elbilar till en helt ny nivå, säger Stefan Jacoby, Volvo Personvagnars vd.

Elmotor, styrsystem, batterihantering och laddteknik anses vara nyckelteknikerna i utvecklingen och produktionen av elbilar.

– Samarbetet med Volvo är en viktig milstolpe i utvecklingen av högkvalitativa komponenter och system för elbilar avsedda för serietillverkning, säger Siegfried Russwurm, chef för Siemens sektor Industry.

– Vårt långsiktiga mål är att etablera Siemens som en global systemleverantör med lösningar för både inuti elfordonen och infrastrukturen runtomkring såsom laddstolpar och eldistribution. Vi betraktar oss själva som pionjärer inom alla delar av elektrisk mobilitet.

– Det skall bli mycket roligt att samarbeta med Volvo Personvagnar inom elbilsområdet”, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige. ”Vi är redan en stark partner till Volvo Personvagnar inom IT- och produktionsområdet och jag är övertygad om att detta samarbete kommer att leda till något mycket bra. Vi håller också på att etablera vår laddinfrastruktur och samarbetet med Volvo Personvagnar öppnar nya möjligheter att testa framtidens lösningar i Sverige.

Info: www.siemens.com/electromobility/electromobility.html

Som en av franska Zodiacs största kunder och distributörer har norska Fische Marine tillsammans med Zodiac utvecklat en helt egen design på den populära Zodiac Pro serien. Tuben utmärker sig med en ny design som går i grått och svart och kallas ”Zodiac Black Limited ” och levereras i storlekarna 500 och 550. För att göra RIB-serien ännu mer attraktiv har Fische Marine engagerat den kända båtdesignern Espen Thorup.

Thorup Design är välkänd för bla designen bakom Nordkapp Boats. Han är även engagerad i flera pågående utvecklingsprojekt av båtar, bland annat i Finland.

Det har utvecklats en helt ny inredning som blir marknadsledande både på design och funktion.

Konsollen:
 Konsolen har strama linjer, med ett exklusivt utseende.
 Vit konsol med inslag av grått som ”fångar upp” designen av tuberna.
 Plats för infälld plotter och MP3 Spelare
 Egen avskiljd plats för batteri.
 Helt torra stuvutrymmen
 Specialdesignad ratt från Italienska Guzzi
Konsolen kommer i 2 olika utföranden
 Zodiac Pro 500 Black Limited med inbyggd tank.
 Zodiac Pro 550 Black Limited med stort stuvutrymmen, då båten blir levererad med fast
tank under däck. Denna båt kommer det också standard med toft framför konsolen.

Säte:
 Ny innovativ utformning av säte.
 Höjden på sätet är ett mellanting av ståsäte och traditionell soffa.
 Sätesdynan är skålformad för att passagerare och förare skall få en sidostötta.
 Dynorna är sydda i vitt och grått med orangea band
 Stuvutrymme under sätet

Info: www.fische.no

Den 3-4 september är det dags för Modellhelgen vid Sjöhistoriska museet. I år firar evenemanget tioårsjubileum och vattnet och luften runt museet kommer att fyllas av modellbåtar- och flygplan av alla typer. De senaste nio åren har modellentusiaster, modellklubbar och nyfikna samlats en helg vid Sjöhistoriska museet. Nu är det dags igen.

Flera klubbar och modellbyggare kommer att visa upp och köra sina båt- och flygmodeller. Radiostyrda segelbåtar, racerbåtar, ångfartyg, skalabåtar och flygplan kommer att trafikera Djurgårdsbrunnsvikens vatten och luftrummet utanför museet.

Modellhelgen är ett populärt evenemang bland såväl inbitna modellbyggare som nyfikna familjer.Prova att bygga din egen båtmodell i Sjöhistoriskas skaparverkstad Ruskpricken! Båten kan du sedan prova i den stora poolen utanför. Eller ta med en egen modell och provkör.

För entusiasterna finns dessutom möjlighet att träffa folk från olika modellklubbar, diskutera och jämföra modeller och utbyta tips.

Modellhelgen 3-4 september, klockan 11-16. Sjöhistoriska museet.

Den 1 oktober 2011 inför Kustbevakningen en ny regional organisation för ledning av myndighetens operativa verksamhet. Den nya organisationen innebär att fyra regionala ledningar blir två. Idag 31 augusti lägger lägger Kustbevakningen ned sin verksamhet vid edningscentralen i Karlskrona.

Den 1 september flyttar ledningscentralen vid regionledning Syd i Karlskrona till Kustbevakningens regionledning i Göteborg, Käringberget. Regionledning Syd i Karlskrona avvecklas helt den 30 september 2011, när de två tidigare regionledningarna syd och väst tillsammans bildar den gemensamma regionledning Sydväst.

Den 5 september 2011 flyttar ledningscentralen vid regionledning Ost, i Stockholm, Nacka Strand, temporärt till regionledningen i Härnösand (nuvarande regionledning Nord). Den 26 september återgår ledningscentralen till sin ordinarie lokalisering i Stockholm, Nacka Strand. Alla ordinarie kontaktvägar kommer att fungera även under den tillfälliga omstationeringen. Den sista september avvecklas regionledning Nord i Härnösand och den nya gemensamma regionledning Nordost tar över från den första oktober.

Två regionala ledningar från första oktober
Då de bägge regionledningarna i Härnösand och Karlskrona avvecklas kommer Kustbevakningens regionala organisation från och med den första oktober att bestå av två regionledningar – regionledning Nordost i Stockholm och regionledning Sydväst i Göteborg.

Samverkanskontor
Till regionledningarna hör var sitt samverkanskontor, med handläggare för regional samverkan. De placeras i Härnösand respektive i Karlskrona. I avvaktan på att befattningarna vid samverkanskontoren blir tillsatta ombeds samverkande myndigheter och organisationer att tills vidare bibehålla nuvarande regionala kontakter i Kustbevakningen intill dess besked lämnas om nya namn och kontaktuppgifter.

Foto: Kustbevakningen.

Havsutredaren Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket, får WWFs internationella Östersjöpris – WWF Baltic Sea Leadership Award 2011. Han belönas för sitt engagemang och arbete för att få till stånd en ny havsplaneringslagstiftning i Sverige. Utmärkelsen delas ut idag av kung Carl XVI Gustaf på Östersjöfestivalens miljöseminarium i Stockholm.

– Det här är en stor och oväntad ära för mig – utmärkelsen känns fantastiskt hedrande. Sverige har EU:s längsta kuststräcka och därmed ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna för att ekosystemen ska fungera. Idag finns många anspråk på havet från fiske, vindkraft, sjöfart, turism och rekreation. En ny lag om havsplanering blir ett bra verktyg både för att uppnå våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven år 2020, säger Axel Wenblad.

Juryn skriver i sin motivering bland annat: ”WWF ger priset till Axel Wenblad för hans utmärkta ledarskap och bidrag till det lagförslag om fysisk planering av havet som nu ligger på den svenska regeringens bord. Syftet är att få ett heltäckande och harmoniserat nationellt system för havsplanering som utgår från vad ekosystemet klarar av och som säkrar en hållbar utveckling i våra havsområden. Axel Wenblad är en outtröttlig ambassadör för behovet av att förändra synen på hur havet nyttjas och bevaras. Genom en ekosystembaserad strategi kan Östersjöregionen bli en förebild för andra delar av världen.”

Fakta: Östersjöfestivalen arrangeras för nionde året i rad av Berwaldhallen och på Kungliga Operan – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bland andra Världsnaturfonden WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete. WWF deltar bland annat genom att arrangera ett årligt Östersjöseminarium.

WWFs internationella Östersjöpris, WWF Baltic Sea Leadership Award, instiftades 2007 för att uppmärksamma goda exempel på miljöinsatser och ledarskap i Östersjöländerna. Tidigare mottagare av utmärkelsen är: Björn Carlson (2007), grundare av Baltic Sea 2020, Wallenius Water och Alfa-Laval (2007), Tarja Halonen, Finlands president (2008), Alexander Stubb, utrikesminister i Finland (2009) och Poul Degnbol, havsforskare på Internationella havsforskningsrådet i Danmark.