nyhetstest

Det lönar sig att förse sin båt eller vattenskoter med stöldskydd och – inte minst – någon form av spårningsutrustning. Det senaste exemplet gäller en vattenskort som tack vare spårsändare kunde återfås på bara en timme.

Ägaren vaknade på natten av att han fick ett SMS om att vattenskotern var under förflyttning.

Polisen kontaktades och fick de aktuella positionerna ifrån MiniFinder och kunde återta skotern en timme senare. Skotern hade körts över vattnet och återfanns i ett svårtillgängligt vassområde.

Sjöpolisen hävdar att det snabba återtagandet aldrig hade kunnat genomföras utan hjälp av spårsändaren. Vattenskotern är försäkrad hos Försäkringsproduktion i Piteå och ägaren är av samma åsikt som sjöpolisen:

– Det här hade aldrig slutat så här bra utan min spårsändare, säger ägaren. Mitt köp av redknows MiniFinder känns som en av om de bästa investeringar jag gjort. Den har sparat tid och pengar både för mig och mitt försäkringsbolag.

Info: www.redknows.se

Den extrema formen av segling vintertid, kylan och självklart den höga farten är förhållanden där Sail Racings kollektion för höst och vinter har sin naturliga plats. Lätta jackor i Primaloft och dun, tekniska fleeceprodukter och parkas i GORE-TEX. Inspirationen kom bland annat från en resa med Skeeters.

Pressrelease:

– Vi åkte till USA och Kanada för att testa gränserna i en av de snabbaste formerna av segling på is, Formula 1 Skeeter. Vi möttes av extrema väderförhållanden, den mytomspunna ”The Black Ice” och skeeters med farter upp emot 200 kilometer i timmen! Med oss på resan var Thomas Karlsson, tidigare världsmästare i is-jakt och ett tungt namn där ute på isarna. Ett äventyr fyllt av teknik, adrenalin och Total Commitment.

”The Black Ice” och Kanada avspeglar sig genom vissa grafiska element på plaggen.

De nya plaggen är:

INTERNATIONAL LINER JACKET
Primaloft, pris 2 500 kr.

TORNADO FLEECE
Poly fiber fleece, pris 1 200 kr.

FROST DOWN JACKET
Dun, pris 2 800 kr.

POLE DOWN PARKA GORE-TEX.
Dun pris 7 000 kr.

Info: www.sailracing.com

Här är en rejäl båt för alla som går i oceanseglardrömmar men ändå vill åka motorbåt. Denna helt nya Selene 128 är resultatet av ett internationellt samarbete med designers och arkitekter som har jobbat under ledning av Howard Chen. han är i sin tur van att jobba med mer kända designers som till exempel holländska Guido De Groot. Det här är en riktig tredäckad långfärdsyacht med alla bekvämligheter.

Inspirationen till båten kommer i stora delar från Selene 92, en yacht som är under byggnation. Skillnaden är att Selene 128 från tre däck plus ett fjärde däck med solutrymmen.

Designen är modern med ett elegant och vasst förskepp i harmoni med en vass akter. Alla detaljer och även färgsättningen i en sandliknande ton är gjord för att framhäva elegans och lätthet.

Båten byggs i glasfiberarmerad plast. På nedre däck finns två gästkabiner med kompletta badrum. Besättningsutrymmena finns föröver med plats för tio man. På nedre däck i aktern finns tekniska utrymmen samt ett speciellt utrymme för dykutrustning. Detta utrymme har direkt tillgång till en stor badplattform.

Salongen finns på huvuddäck med utgång till det stora akterdäcket. Runt matbordet finns plats för tolv personer och pentryt är placerat mitt på huvuddäck.

Övre däck är försett med en lyxig och stor kabin förutom all utrustning för fartygets navigation.

Info: www.guidodegroot.com

Buster Lx är en av Nordens populäraste båtmodeller. Nu har den presenterats för press och återförsäljare och Båtliv kan visa bilder på den nya versionen av båten. Nya Lx har ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 50 liter. Motoreffektens övre gräns har ökats till 60 hk.

I jämförelse med vanliga Buster L är den tydligaste förändringen pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.

Buster Pro-serien, som började med kollektionens toppbåt, den sju meter långa Magnum Pro, har därmed fått en ny medlem och fler kan antas vara på gång.

Utgångspunkten för den nya modellen är Nordens populäraste motorbåtsmodell, den fem meter långa Buster L.

Lx Pro-båten är konstruerad helt i aluminium och den har utvecklats tillsammans med konsumentpanelen för Fiskars båtverksamhet. Den populäraste storleksklassens mittpulpetbåt har länge varit på önskelistan hos till exempel användare av förbindelsebåtar samt hos fiskare. Den färdiga båten lanseras i början av år 2012.

Buster Lx Pro:s mittpulpet är utrustad med en väl skyddande vindruta och en rejäl targabåge. Vid jämförelse med den vanliga Buster L finns det gott om fritt golvutrymme. Ett regnskyddat utrymme finns i boxen framför pulpeten och i aktertoften. Föraren har en egen sits bakom mittpulpeten.

Buster Lx har en fast bränsletank som rymmer 53 liter.

På bilderna här intill syns även nya Buster XL och nya Buster XXL Cabin.

Info: www.buster.fi

Sverige har en lång kust och ett stort ansvar för havsmiljön. I takt med att det görs allt större anspråk på haven för vindkraft, vågkraft, fiskeriverksamheter och transporter ökar behovet av planering kring hur havsmiljön kan brukas utan att förbrukas. Regeringen presenterar i budgetpropositionen att Havs- och vattenmyndigheten ska starta arbetet med havsplanering för svenska vatten och svensk ekonomisk zon.

I arbetet ska näringslivet och miljöorganisationer bjudas in för att medverka.

– Miljöfrågorna måste komma med från början när olika intressenter ska samsas kring användande av havets resurser. Havsplanering är ett sätt att möjliggöra ett brukande utan förbrukande av våra känsliga hav. När vi nu sätter igång med havsplanering får vi större möjligheter att skapa ett hållbart användande av havets resurser, samtidigt som vi skyddar och återskapar känsliga ekosystem, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Mellan 2007 – 2011 satsade regeringen närmare 1.3 miljarder på olika åtgärder för bättre havsmiljö. Mellan 2012 – 2015 avsätter regeringen över 2.3 miljarder kronor till åtgärder för bättre havs- och vattenmiljö. Medel öronmärks under perioden till arbetet med havsplanering.

– Användandet av havets resurser behöver planeras för att kunna användas på sätt som ger nytta för enskilda och samhället, samtidigt som havsmiljön inte förstörs. Havsplanering innebär också en ökad demokratisering genom att anspråk och avvägningar diskuteras hela vägen från lokal till internationell nivå mellan olika intressenter, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Havsplanering är viktig inte minst för att skapa tydliga och stabila förutsättningar för till exempel vindkraftsutbyggnad till havs. För näringslivet innebär det en ökad förutsägbarhet när spelreglerna blir tydligare, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Åtgärder för havs- och vattenmiljöanslaget i budgetpropositionen:
– 2012 – 737 565 tkr
– 2013 – 502 565 tkr
– 2014 – 577 565 tkr
– 2015 – 571 565 tkr

Av dessa medel öronmärks pengar till Havs- och Vattenmyndigheten och länsstyrelserna för havsplanering:
– 18 mkr 2012
– 30 mkr 2013
– 30 mkr 2014
– 30 mkr 2015

Nästan 1 000 barn har deltagit i sommarens viktigaste och roligaste simskoletävling som arrangerats av Svenska Livräddningssällskapet, SLS, och bokförlaget Bonnier Carlsen.

Genom att ha deltagit i tävlingen har barnen hjälpt sig själva och andra till en säkrare tillvaro i och vid vatten. Den vinnande simskoleklassen kommer att få agera livräddare för en dag på en av SLS livräddarstationer.

Simkunnighet är den första och viktigaste kunskapen för ett tryggt liv i och vid vatten. Simskola inomhus är bra för att lära sig grunderna och tekniken. Sommarsimskolan utomhus är simning ”på riktigt”.

I sommarsimskolan får barnen uppleva mörkt och okänt vatten, ojämn botten, vågor och att det finns både växter och djur i vattnet. SLS simmärken, som det gällde att erövra i tävlingen, ingår i simskolans kunskapsstege som leder mot ökad vattenvana och kunskap i bad-, båt- och isvett.

Simborgarmysteriet
Simborgarmysteriet är den 20:e boken om LasseMajas detektivbyrå. Skapare av den populära barnboksserien är Martin Widmark och Helena Willis.

Sanna Hermansson, vd och ägare till hotell och restaurang Salt & Sill på Klädesholmen, utsågs på måndagen till Årets företagare i Västra Götalands län 2011. Det är föreningen Företagarna som står bakom utmärkelsen. Juryns motivering lyder ”Boende behövs – hotell byggs. Innovation och kreativitet visar de genom ett flytande hotell och världens snabbaste bastubåt. De skapar besökare och mötesplatser.

Företaget har gått från säsongsverksamhet till året runt.”

– Det känns fantastiskt roligt. Att vår lilla hotellverksamhet skulle få så här stor uppmärksamhet hade jag aldrig kunnat tro när vi började resan för fem år sedan. Utmärkelsen Årets företagare är ett kvitto på att vi har lyckats och det ger oss extra energi till våra fortsatta satsningar, säger Sanna Hermansson, som nu kommer att tävla om titeln Årets Företagare i Sverige 2011.

Sanna Hermansson har drivit Salt & Sill på Klädesholmen sedan 1999. 2008 slogs dörrarna upp till det flytande hotellet vilket innebar att man gick från restaurangverksamhet på sommaren till en åretruntverksamhet med restaurang, hotell, konferenser och bröllop. 2009 sjösattes en flytande bastu och 2010 öppnade Sanna Hermansson den egna butiken Salt & Sill Deli. Sanna är också den som är initiativtagare till Årets sill och Sillens dag som firas varje år den 6 juni på Klädesholmen.

– Kreativitet och nytänkande är det som har gjort oss framgångsrika. Så fort vi har avslutat ett projekt har vi kastat oss in i nästa. Vår framgång beror också på att vi har ett genomtänkt koncept för hela verksamheten. Oavsett om man befinner sig i restaurangen, på hotellrummet eller i butiken vill vi förmedla samma känsla av Salt & Sill där allt har en tydlig koppling till mat och dryck, säger Sanna Hermansson.

Fullständig nominering för Sanna Hermansson, Salt & Sill
Boende behövs – hotell byggs. Innovation och kreativitet visar de genom ett flytande hotell och värdens snabbaste bastubåt. De skapar besökare och mötesplatser. Företaget har gått från säsongsverksamhet till året runt.
Årets företagare är en del av samhället och engagerar sig i verksamheter runt omkring som är viktiga för bygden och kommunen. Här är Salt & Sill goda förebilder för andra företag. Dessutom serverar de god mat och trevligt boende i en avkopplande och trivsam miljö. Salt & Sill är ett företag som hela tiden utvecklar sin verksamhet och engagerar sig tillsammans med andra företag, exempelvis när de utser Årets sill och arrangerar Sillens dag.

Fakta Årets Företagare Västra Götaland
Det är föreningen Företagarna i 40 av Västra Götalands 49 kommuner som står bakom utmärkelsen. Vinnaren tävlar sedan mot ett 20-tal kandidater från hela landet som är nominerade till Årets Företagare i Sverige 2011. Utmärkelsen har funnits i över 20 år och uppmärksammar en företagare som har visat prov på att vara extra kreativ och företagsam och fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Vinnaren utses den 21 oktober i Blå Hallen i Stockholm.

Salt & Sill är en skärgårdskrog med internationellt kök som startade 1999. Med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav serveras högkvalitativ mat i inspirerande miljö. I oktober 2008 öppnade Sveriges första flytande hotell i anslutning till restaurangen, som är en mötes- och konferensanläggning med 46 bäddar och verksamhet året runt. Salt & Sill har tilldelats omdömet ”Värt en resa” och ”Whites hjärta” av White Guide samt kvalitetsutmärkelsen ”Västsvensk mersmak” av Västsvenska turistrådet.

Info: www.saltosill.se

Nya Finnmaster 62 DC är en ny och sportig daycruiser från finska Finnmarin. Båten har fina köregenskaper och högklassig finish. Den har många genomtänkta detaljer som till exempel tryckvattensystem, en rymlig kabin och stora utrymmen i sittbrunnen.

Det är enkelt att ta sig fram till fören via den öppningsbara vindrutan. Styrkonsolen är genomtänkt med plats för en stor plotter i mitten och instrument placerade på vinklade ytor på sidorna.

Kapellet förvaras i det praktiska kapellgaraget. 62 DC har maximal bredd i sittbrunnen, vilket gör den ypperlig för samvaro. Stolarna kan roteras och bildar en rymlig sittgrupp tillsammans med U-soffan, som kan bäddas ut till ett soldäck (extra utrustning). Det finns ordentligt med stuvutrymme under soffan i aktern och i fören.

Finnmaster 62 DC har som standardutrustning ett pentry med vask samt ett tioliters
tryckvattensystem. Kemisk toalett och kylbox kan väljas som extrautrustning för att ytterligare öka komforten på längre dagsturer.

I fören finns det sovplats för två vuxna och ett barn. Båten har SeaStar-hydraulstyrning som standardutrustning.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 0,80 m
Vikt: 950 kg
Motor: 115-150 hk
Personer: 8
Kojplatser: 2 + 1
Kategori: C
Info: www.finnmarin.fi

Världsnaturfonden WWF välkomnar miljöminister Andreas Carlgrens besked om att satsa på havsmiljön i den kommande budgeten.

– Det är mycket glädjande att en svensk havsplaneringslag äntligen kommer på plats. Vi förväntar oss att regeringen nu även kommer att tillsätta tillräckliga resurser för att kunna genomföra en samlad nationell havsplanering på ett bra sätt, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Sverige har en av EU:s längsta kuststräckor och ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna för att ekosystemen ska fungera. Idag finns många anspråk på havet från exempelvis fiske, vindkraft, sjöfart, turism och rekreation. WWF har därför länge arbetat för en mer samlad planering och förvaltning av havet – för att minska trycket på havsmiljön och risken för konflikter mellan olika intressen.

WWF anser att det lagförslag som tidigare presenterats av utredaren och Fiskeriverkets tidigare generaldirektör Axel Wenblad är mycket bra. Syftet är att få ett heltäckande och harmoniserat nationellt system för havsplanering som utgår från vad ekosystemet klarar av och som säkrar en hållbar utveckling i våra havsområden.

– En ny lag om havsplanering kan – om den genomförs enligt utredningens förslag – bli den första lag som utgår från ekosystemansatsen och ett viktigt verktyg för att uppnå både våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven. Genom en ekosystembaserad strategi kan Sverige bli en förebild för andra länder, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.

Fairline Boats presenterar en helt ny Squadron 50 flybridge på PSP Southampton Boat Show, som pågår 16–25 september. Den brittiska båttillverkaren har tagit fram en helt ny modell med smartare design och tre kabiner och två badrum, vilket ger mycket stor innervolym. Det är ett viktigt försäljningsargument i klassen runt 50 fot, där många större båttillverkare har väldigt fina båtmodeller.

Ägarna till den nya Squadron 50 får en kabin med utrymmen i en klass som normalt återfinns i båtar på 60 fot eller mer. Kabinen har panoramafönster, vilket ger mycket ljus och en ökad rymdkänsla i kabinen. Två ytterligare kabiner har singelbäddar som enkelt kan förvandlas till dubbelkojer. För den som behöver finns det möjlighet att få även en fjärde besättningskabin med egen ingång till cockpit.

Fairlines designtrend går mot utökade utrymmen inne i båten och på däck. Ett par exempel är den stora salongen och de ljusa däcksutrymmena på den här båten. För första gången på en Fairline motor yacht har pentryt i den här båten placerats akteröver i salongen.

En av finesserna hos den nya Squadron 50 är ett nytt, patentsökt system för att sjösätta båtens jolle, Fairline Tender Launch System. Det är placerat på badplattformen och klarar mindre båtar upp till exempelvis en Williams 285 Jet RIB.

Försedd med 2 x Volvo Penta D9-575 EVC dieselmotorer kostar båten från 622 000 Pund plus moms. Med 2 x Volvo Penta D11-670 EVC dieslar kostar den från 654 400 Pund plus moms.

På båtmässan presenterar Fairline också två modellserier som har fått RINA Green Plus Yacht Certification för 2012: Targa express cruiser och Squadron flybridge motor yacht. Certifieringen tar hänsyn till saker som design, utrustning och båtens totala miljöpåverkan.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 14,96 m
Längd ö a: 15,31 m
Bredd: 4,47 m
Kojer: 6–7
Djupgående: 1,23 m
Bränsletankar: 2 288 liter
Vattentankar: 567liter
Info: www.fairline.com

Sunseeker har brittisk premiär för sin nya Sunseeker 53 Manhattan på PSP Southampton Boat Show. Det här är en riktigt lyxig yacht för ett båtliv som är långt ifrån vanlig svensk båtklubbsnivå på alla sätt, men Sunseekers båtar är ändå alltid värda att ta en extra titt på. Sunseeker har också visat att det går att skapa framgång på en jobbig marknad genom att vara innovativ och satsa på nyheter. Företagets resultat för förra året är klart positivt. På premiären stod före detta Formel 1-föraren Eddie Jordan för högtidstalet.

Sunseeker beskriver själva den nya båten som ytterligare ett steg i utvecklingen av flybridge sports yachter. Serien med namnet Manhattan är deras fräckaste flybridgebåtar och den nya 53:an har även visats på båtmässan i Cannes i september.

Den nya båten är en uppföljare till Manhattan 52, men den har större innerutrymmen och är mer mångsidig, enligt företagets pressrelease. Sunseekers egna designers har på ett försiktigt sätt kombinerat layout med proportionerna. Båten är omisskännligen en Sunseeker.

Under byggnationen har varvet använt en fullskalemodell av interiören för att vara säkra på att göra allt rätt från början. Ett sådant arbetssätt gör också att desigenrs kan optimera användningen av alla utrymmen ombord.

Båten har ganska kantiga linjer, vilket den delar med andra tillverkare som till exempel Sealine. Tidigare har dock Sunseeker gjort sig kända för ett mjukare designspråk med svepande linjer som ofta har gått längs hela båtens sidor.

Pris med två stycken Caterpillar C12 715 dieselmotorer på vardera 715 hk från 788 000 Pund plus moms.

Info:
http://www.sunseeker.com/range.php
www.facebook.com/sunseekerinternational
www.twitter.com/sunseeker_intl

Trafikverket har beslutat att sälja sina båda varv i Vaxholm och Lysekil. En försäljning beräknas kunna vara klar under våren 2012. Under våren och sommaren har frågan om försäljning av Trafikverkets båda varv i Vaxholm och Lysekil utretts, dels med hjälp av Cap Gemini och dels med hjälp av en arbetstagarkonsult. De viktigaste utgångspunkterna i utredningarna har varit att säkerställa tillräckligt bra och prisvärda leveranser av underhåll till Trafikverket Färjerederiet i framtiden. Dessutom innebär regeringens ägarpolicy att om det finns en fungerande privat marknad ska inte statliga myndigheter erbjuda likvärdiga tjänster.

Det faktum att Trafikverket under lång tid framöver inte kan prioritera investeringar i varvsverksamheten före andra investeringar i vägar och järnvägar spelar stor roll för beslutet eftersom detta innebär en stor risk att varven i nuvarande form inte kan fortsätta erbjuda konkurrenskraftiga tjänster.

Bedömningen är också att en annan ägare på ett bättre sätt kan erbjuda jobb och intressanta arbetsuppgifter i framtiden.

Trafikverket kommer under hösten att träffa ett antal presumtiva köpare och därefter utvärdera dessa.

Gill Headwind jacka är ett mellanlager där man med innovativ teknologi har skapat ett plagg som har som uppgift att alltid hålla dig torr, varm och bekväm. Gill Headwind jacka är tillverkad av ett intelligent material som anpassar sig efter förändringar i vädret. Ett dynamiskt och andande material som hjälper till att reglera värmen när det behövs.

Pressrelease:

Fibrerna i Headwind Jacka bildar en struktur som ”stänger till” när det är kallt för att få maximal värme. På samma sätt öppnar materialet upp när det är varmare för att släppa ut värmen.

Denna superlätta, vind- och vattenavvisande samt andande jacka fungerar utmärkt som mellanlager under sjöstället, likväl som ytterplagg vid varmare väder.

Gill i5 Headwind Jacka finns i svart i storlekarna XS-XXL. Pris 1 995 kr.

Info: www.yachteq.se

Regeringen har beslutat att stödja ansökan från Länsstyrelsen i Jönköpings län som tillsammans med Jönköpings kommun, Skogsstyrelsen, Lantbrukarnas riksförbund, Södra Skogsägarna, Gränna Skogsgrupp samt Världsnaturfonden WWF som har utarbetat en ansökan om att Östra Vätterbranterna ska få status som biosfärområde.

– Det är ett omfattande och väl genomfört samarbete som ligger bakom ansökan, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Regeringens beslut innebär att regeringen tillstyrker ansökan och ger Svenska Unescorådet i uppdrag att ge in ansökan till Unesco i Paris om att Östra Vätterbranterna ska få status som biosfärområde enligt de riktlinjer som är fastställda av Unescos program Man and Biosphere (MAB). Under förutsättning att Unesco godtar ansökan, innebär det att Sverige har hela 5 biosfärområden.

– Biosfärområden är modellområden där man utforskar lokala och praktiska lösningar på regionala och globala utmaningar, till exempel företagande på landsbygden, ekoturism och hållbart nyttjande av värdefulla naturområden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– I området finns en spännande förening mellan det sydliga lövskogsområdet och den norra barrskogsregionen. Området har därför en unik sammansättning av arter och naturtyper från både norr och söder, säger Andreas Carlgren.

Allmänt om biosfärområden
Biosfärområden är modellområden där man utforskar lokala och praktiska lösningar på regionala och globala utmaningar, till exempel företagande på landsbygden, ekoturism och hållbart nyttjande av värdefulla naturområden. Inom området ska det finnas ett biosfärkontor som ska fungera som mötesplats, inspiratör, katalysator och vid behov koordinator för olika aktörer och aktiviteter kopplade till långsiktigt hållbar utveckling.

Områdena ska vara så stora till ytan att de kan uppfylla tre grundläggande och ömsesidigt förstärkande funktioner:

– bidra till att bevara den biologiska mångfalden (gener, arter, ekosystem, landskap)
– främja ekonomisk utveckling och en samhällsutveckling som är ekologiskt och socialt hållbar
– stödja genom att underlätta bland annat forskning, utbildning och praktik.

De tre dimensionerna inom hållbar utveckling – det ekonomiska, sociala och ekologiska – genomsyrar alla de projekt som bedrivs inom området.

Områdena ska dessutom vara indelade i tre geografiska zoner; kärnområden, buffertzoner och utvecklingsområden.

Sverige har i dag fyra biosfärområden
Kristianstads Vattenrike, Vänerskärgården med Kinnekulle, Älvlandskapet Nedre Dalälven och Blekinge Arkipelag.

En av holländska Vripacks senaste konstruktioner är denna Esquire 65, som bekskrivs som en mycket modern men ändå klassisk aluminium motor yacht. Den har gott om trädetaljer i exteriören, vilket visar att den här båten ägs av en person som arbetar med exklusivt trä. För Vripack var det en utmaning att bygga båten helt enligt kundens speciella önskemål.

Det här är en ganska “rund” halvplanande motor yacht med en modern och ganska fräck design på både skrov och överbyggnad. Båten har olika träelement och detaljer på flera platser och karakteristiska hajtänder på förskeppet. Om de senare är snygga är inte helt enkelt att svara på. Tänderna ska dock ge intrycket av att båten biter sig fram genom vattnet, en illusion som nog fungerar.

Soltaket ska ge en känsla av att båten svävar lite lätt ovanför vattnet. Även de kombinerade ventilerna och skrovgenomföringarna ska ge en känsla av lätt design från Vripack.

Enligt Vripack är denna väl genomtänkta och planerade båt på 20 m totallängd en milstolpe. Den har till exempel tre stora och separata däcksytor, en stor sällskapsyta föröver med soldäck, en sällskapsyta akteröver med soldäck och ytterligare en yta akteröver som en balkong över tenderbåten. Ytterligare utrymmen för att umgås finns på båtens rymliga flybridge.

På nedre däck finns bland annat en rymlig ägarkabin med våtutrymmen och badrum, en besättningskabin, en VIP-kabin och extra utrymmen för kontor och andra gäster.

Båten är helt designad i Nederländerna. Motorerna är två stycken V8:or på vardera 750 hk och försedda med Zeus pods.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 19,80 m
Bredd: 5,70 m
Djupgående: 1,50 m
CE-klass: A
Info: www.vripack.com

De engelska storvarven satsar kraftigt på produktutveckling för att vinna marknadsandelar på en sviktande marknad. Fairline kommer med flera nya modeller, Sealine likaså och Sunseeker visar både nya modeller och ett bra ekonomiskt resultat. Princess Yachts visar bland bland annat sin nya V72 (bilden). Båtliv är på plats på Southampton Boat Show, som pågår till och med nästa helg.

Premiären på Southamptonmässan är första gången som Princess visar sin nya V72. Det är en riktig sportyacht med enorma dimensioner och kanske den mest spectakulära sportyachten på marknaden idag.

Det är många år sedan Princess först visade sin V42-modell, som blev trendsättaren för den framgångsrika V-klassen. V72 med sin eleganta profil och vackra detaljer är en bra fortsättning i den här serien.

Hon har ett djupt V-skrov som är tillverkat med vakuuminjicering, vilket är miljövänligt och dessutom ger homogena och starka plastjobb. Däcket har fått helt ny design jämfört med andra V-klassbåtar och 72-fotaren har förstås gott om utrymmen trots att det är en riktig sportyacht.

Boutrymmena är fördelade på tre lyxiga kabiner med högsta material i inredningen och fina detaljer. Styrbords dubbelkabin kan förses med en utfällbar extra dubbelbädd om så behövs.

Tekniska specifikationer
Längd: 22,25 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,60 m
Deplacement: 42 ton
Bränsletankar: 4 400 liter
Vattentankar: 755 liter
Motoralternativ:
Twin Caterpillar C32 ACERT (2 x 1623mhp)
MTU 10V 2000 M94 (2 x 1723mhp)

Princess Yachts International köptes 2008 av L Capital 2 FCPR, en investmentgrupp sponsorerad av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault. LVMH group omfattar mer än 60 internationella lyxvarumärken inklusive Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, De Beers, Moet Chandon, Veuve Clicquot, Krug och Feadship.

Info: www.princessyachts.com

Nu på måndag kastar världens första privata sensorutrustade segelbåt loss och ger sig av på sin tre år långa världsomsegling. Båten heter Journeyman och ska agera som ett 60 fot långt användarlabb inom projektet Ocean Search för att mäta klimatdata. Journeyman är specialdesignad av Jesper Weissglas som dessutom är kapten under hela seglatsen.

Ocean Search är ett unikt projekt där ett av målen är att utrusta vanliga fritidssegelbåtar med små sensorpaket så att de kan mäta klimatdata var de än råkar befinna sig. Första prototypen sitter nu på Journeyman, och de medverkande forskningsinstituten inom Swedish ICT står nu inför utmaningen att skala ner den till en enhet som kan sättas på tiotusentals båtar.

Bakom Ocean Search står en ovanligt gränsöverskridande konstellation som kombinerar specialistområden såsom sensorteknik, datavisualisering och crowdsourcing och skapar förutsättningar för nya tjänster, forskningsmetoder och deltagarmodeller inom klimatfrågan. Här ger vi människor verktyg för att själva kunna vara med och påverka, säger Magnus Jonsson på Interactive Institute som leder projektet. Vi vill tillgängliggöra information om klimatförändringar och världshavens hälsa och på så vis skapa engagemang, delaktighet och ökad medvetenhet.

– Samarbetet mellan Ocean Search och Journeyman möjliggör en otroligt spännande utveckling där nya roller inom klimatdatainsamling utforskas, menar Magnus. Vi får tillgång till helt unika testmöjligheter över hela världen samt en internationell användargrupp vilket är mycket värdefullt.

Jesper Weissglas har under de senaste tre åren varit helt fokuserad på att bygga Journeyman som nu äntligen ska lämna hamnen i Fisksätra och ge sig ut på världshaven. – Det känns fantastiskt roligt att kunna vara en plattform för Ocean Search eftersom det passar så bra ihop med båtens profil och mitt personliga intresse, säger Jesper. Jespers drivkraft under båtbygget har varit att bygga en båt med miljöprofil och att erbjuda en plats där vanliga människor kan få komma ut på havet och uppleva det fantastiska i att långsegla. – Jag är ingen ensamseglare så det är en drömtillvaro för mig att kunna ta med stressade stadsbor på ett äventyr utöver det vanliga.

Ocean Search drivs av Interactive Institute, och samarbetspartners är Journeyman, Imego, SIWI, Svenska Institutet och The Good Guys. Interactive Institute och Imego ingår i koncernen Swedish ICT.

Navigare Yachting lanserar inför säsongen 2012 en ny bas utanför Split i Kroatien. Den nya basen utgår från hamnen i Trogir som är en naturskön hamn på perfekt läge bara 20 minuter från flygplatsen i Split. Härifrån har man ett perfekt utgångsläge för att uppleva den Kroatiska skärgården med segelbåt.

Pressrelease:

Med denna nya bas opererar nu Navigare Yachting från tre olika marinor i Kroatien. Totalt kommer det att finnas närmare 60 svenskägda segelbåtar för säsongen 2012. Navigare Yachting har idag den mest moderna och välskötta charterflottan i Kroatien.

Kroatien har under de senaste åren gått upp som nummer ett i popularitet hos de som vill hyra segelbåt.

Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 100 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.

Info: www.navigare-yachting.com

Trots att detta är en båt för endast några ytterst få personer med väldigt stor plånbok, kan vi inte låta bli att visa bilderna av denna nya Fleming Yachts 58, som i Sverige representeras av Marstrand Yachts. Det är en helt ny båt som fyller gapet mellan de populära Fleming 55 och 65. Priset för den 18 m långa lyxyachten ligger från cirka 20 300 000 kr inklusive moms. Än så länge finns den bara på ritbordet, men inom ett år ska den första båten vara färdig.

Fleming Yachts är kända över hela världen för sina avancerad långfärdsyachter. den helt nya Fleming 58 kompletterar varvets tre tidigare modeller på 55, 65 respektive 78 fot. Konstruktionen av den nya båten startar i höst och den första båten är beräknad att vara klar sent 2012.

Båten har givetvis all nödvändig lyx. Den nya modellen får bland annat stor innervolym och midsskepps ägarkabin. Skrovet ska drivas av dubbla Cummins QSC 500 commonrail dieselmotorer och en MAN R6-800 motor kommer att offereras som för den som vill ha den lösningen.

Jämfört med sina minder syster har 58:an utökade utrymmen i motorrummet, en utökad vattenlinje och en mer rymlig interiör.

58:an får mycket av den navigationsutrustning som även finns i Fleming 65, inlusive Boning skeppsövervakningssystem med två 15” färg touchscreens, Hypro fly-by-wire precision styrning med mera.

Tekniska specifikationer
Längd: 17.98 m
Längd v l: 17.31 m
Bredd: 5.36 m
Djupgående: 1.22 m
Deplacement torr: 39 916.1 kg
Deplacement fulltankad: 47 899.3 kg
Bränsletankar: 5488.8 kg
Vattentankar: 1 200 liter
Hålltankar: 757 liter

Info: www.marstrandyachts.com

Tisdagen 13 september invigde Stiftelsen Håll Sverige Rent och Trossö Recond en stationär båtbottentvätt i Karlskrona. Därmed erbjuds fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Ett rent skrov är viktigt för att minska bränsleförbrukningen samtidigt som det är en vinst både för plånboken och miljön.

De flesta båtar behöver skydd för att minska påväxt av havstulpaner, alger och musslor och målas i stor utsträckning med båtbottenfärger. Dessa innehåller oftast gifter som är skadliga för den marina miljön. Med båtbottentvätten i Karlskrona vill Håll Sverige Rent och Trossö Recond erbjuda bättre alternativ till de giftiga färgerna.
– Att tvätta båten i en båtbottentvätt är inte enbart bra för miljön utan har också många andra fördelar. Båtägaren spar både tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla båten. Det är dessutom bättre för hälsan genom att man slipper andas in damm från slip- och färgrester, säger Lars Alm, marknadschef på Stiftelsen Håll Sverige Rent.
– Vi är glatt överraskade över det stora intresset från båtägare i Karlskrona. Det råder en allmänt positiv attityd i Karlskrona bland båtägare, säger Otto Ingesson, Trossö Recond som driver båtbottentvätten. Viljan att förändra ett gammalt invant beteende finns definitivt bland båtägare.
En båtbottentvätt fungerar ungefär som en biltvätt fast utan kemikalier. Båtbotten borstas ren från havstulpaner och alger utan att skada skrovet. Resterna samlas upp från botten och tas om hand på ett miljömässigt korrekt sätt. Håll Sverige Rent erbjuder också en tjänst där man skickar ut meddelande med havstulpanvarningar per sms eller e-post. När varningen kommer är det dags att borsta av botten.
www.hsr.se/tvatta_baten finns en förteckning över båtbottentvättar.

Bilden:
Borsttvätt i Käppalahamnen på Lidingö. Foto: Håll Sverige Rent.

Utmanaren inom svensk båtförsäkring knyter ännu ett tungt namn till sig. Conny Landström, välkänd profil i båtbranschen och tidigare chef för Atlantica båtförsäkringar, som börjar på en tjänst som affärsutvecklare hos konkurrenten Svedea Båtförsäkring. Sedan starten för mindre än ett år sedan har bolaget inlett samarbete med ett stort antal båthandlare och valts som samarbetspartner av bland andra Interboat och Ryds.

Conny Landström kommer att arbeta med affärsutveckling och partnersamarbeten på Svedea Båtförsäkring. Han är en välkänd profil i båtbranschen där han arbetat i 30 år, senast som chef för Atlantica där han under perioden 1996–2010 starkt bidragit till bolagets framgångar och dessförinnan hos NK Kristensson och Marine Power, generalagenter för Mercury och MerCruiser.

– Svedea har som uttalad strategi att rekrytera de bästa i branschen. Att Conny Landström väljer att komma till oss är ett kvitto på att vi uppfattas som en intressant och attraktiv arbetsgivare. Connys erfarenheter kommer att vara till stor nytta i vår framtida utveckling, säger Pär Pettersson, VD för Svedea.

– För att lyckas inom båtförsäkring krävs entreprenörsanda, korta beslutsvägar, hög specialistkompetens och driv hos personalen. Det vet jag av egen erfarenhet, säger Conny Landström. Därför var det lätt att välja Svedea framför andra alternativ. Det ska verkligen bli roligt att få vara med i ett hungrigt gäng med höga målsättningar.

– Vårt mål är att bli nummer ett och med Conny ombord på Svedea kommer vi att öka tempot ytterligare. Det är inga tvivel om att hans långa erfarenhet, breda kunskap och stora kontaktnät kommer att vara värdefulla verktyg för oss, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Info: www.svedea.se

Bildtext:
Fr. v. Jonas Roberts, Conny Landström och Pär Pettersson.

Bugatti Veyron är en av bilvärldens häftigaste bilar och på samma sätt som Koenigsegg har den satt nya rekord i både hastighet och starka motorer. Nu har Bugatti, som ägs av biltillverkaren Volkswagen, satt sin W16-motor i en 30-fots båt, enligt den norska tidningen Båtmagasinet. Idéerna finns än så länge bara som skisser och kanske aldrig blir verklighet, men det här är verkligen spännande design.

Bakom designen av Bugattis båt står designern Ben Walsh. Han kallar sin konceptbåt för Bugatti Veyron Sang Bleu Speedboat. Enligt Båtmagasinet skulle båten, om den byggs, tillverkas i aluminium och kolfiber, vilket passar väl in i Bugattis filosofi. Inspiration till designen har bland annat hämtats från filmer som till exempel Star Wars och Flight of the Navigator.
På den ena av bilderna här intill ser man tydligt släktskapet med Bugatti Veyron, som är en av få ”standardbilar” som är god för över 400 km/h. Motorn är en W16 med fyra turboaggregat som utvecklar 1 000 hk. Bränsleförbrukningen vid toppeffekten är lika enorm som kraften i motorn.

Info: www.batmagasinet.no

Generalagenten för de finska XO-båtarna gör nu en utökad satsning på märket. Norska Fische Marine, som är generalagent för bland annat Evinrude utombordsmotorer i Norge, Sverige och Finland, tar över agenturen i Norge och räknar med att öka försäljningen i Sverige från dagens nivå på över 40 båtar per år via två starka båthandlare. XO Boats är fortfarande en nischprodukt, men båtmodellen har hittat en marknad och det kommer allt fler varianter på de fina skroven.

– I Norge tänker vi öka till nio återförsäljare för XO Boats mot att det tidigare bara fanns en. I Sverige är XO Boats bättre etablerade genom två starka återförsäljare, Nordic Marine i Marstrand och Bergström Marin i Stockholm, säger John Hurtig, Country Manager i Sverige för Fische Marine.

De flesta XO-båtarna förses med utombordsmotorer och det är där som Fische Marine kommer in som agent för Evinrude. XO-båtarna byggs i aluminium och har designats av bland andra finländaren Sakari Mattila, som var en av initiativtagarna till Aquadorbåtarna.

XO byggs i flera modeller på 20–27 fot som öppna båtar och med hytt. Det är bara de två största modellerna som förses med inombordsmotorer.

Båtliv provkörde en XO 240 ifjol och publicerade detta i nummer 5-2010. Vi tyckte då bland annat att sjöegenskaperna var riktigt fina i denna öppna båt på 7,52×2,28 m med ett V-bottnat skrov på 24 grader i aktern.

Info: www.xoboats.fi

550 öar ligger som små pärlor i Piteås vackra skärgård. Men än är det för många en oupptäckt del av landet. Fast kanske inte så länge till. Nu arbetar Kultur- och fritidsförvaltningen med att öka tillgängligheten.Och ett omskrivet utsiktstorn har redan fått fler att vallfärda till Fingermanholmen.

Bottenviken är unik med sitt bräckta vatten, landhöjningen och sina ljusa sommarnätter. Ett innanhav med klart och sött (!) vatten. Det beror på de stora älvarna som hela tiden tillför färskvatten i stora mängder. Salthalten är endast 0,30 – 0,35 procent vilket gör vattnet drickbart även för människor.

På en del av öarna vittnar små pittoreska fiskelägen om livet som en gång präglade skärgården. I dag används stugorna som fritidshus. Det finns också fantastiska badstränder. En av de bästa hittar du på Stenskärs sydöstra del. Platsen har kallats för Bottenvikens Skagen.

Det populäraste utflyktsmålet i Piteås skärgård är Vargön och naturvårdsområdet på Koskäret och Koskärshalsen. Här är kommunen och länsstyrelsen överens om att återställa sandstranden och sandheden som delvis vuxit igen. Redan i höst börjar arbetet med att rotrycka tallar och lövträd samt att klippa vassen. Därefter hoppas ansvariga att havet och isen ska sköta resten.

– Det blir mycket spännande att se vad som går att göra på denna fantastiska plats, säger Per Lenndin, avdelningschef för park- och anläggningar. Han berättar också att de är mitt i upphandling av skärgårdstrafiken för nästa sommar men att de även planerar för andra lösningar i syfte att locka fler ut i skärgården

Satsningar görs också på Renöhamn där ett 70-tal sjöbodar och båthus uppförs. Likaså fortsätter utvecklingen av Västra Kajen i centrala Piteå, ett område som numera kännetecknas av charmiga gamla sjöbodar och magasin, en väl utbyggd och populär camping och båthamn med gästplatser.

– Fingermanholmen är ett annat populärt utflyktsmål, inte minst efter all uppmärksamhet vi fått kring det nybyggda tornet på ön, konstaterar Lenndin. Vi kommer därför att utöka antalet båtplatser till nästa sommar.

Slutligen blir vinterturismen en allt viktigare del i skärgårdsutvecklingen, i vinter kommer fler skoterleder och skridskoslingor att anläggas.

Den första båten från Iguana Yachts är en riktig hybridkonstruktion som både kan köras i vattnet och på sjön. Båten hade premiär på båtmässan i Cannes i början av september. Varvet har startats av Antoine Brugidou och Iguana Yachts har för avsikt att ta fram flera båtmodeller som även kan köras på land. Priset för denna märkliga amfibiefarkost är cirka 2,2 Mkr iinklusive moms.

Den idé som Antoine Brugidou och Iguana Yachts säger att de arbetar efter är att skapa en öppen båt som även kan köras på land.

Detta kan ha sina fördelar till exempel vid förvaring i trånga hamnar, där båten kan sjö- och torrsättas helt oberoende av kranar eller annan utrustning. Båten kan snabbt sjösättas av båtägaren själv inför varje båttur och sedan förvaras på sin parkeringsplats (?) i hamnen..

Iguana 29 sägs göra 35 knop till sjöss och är begränsad till 8 km/h på land med sitt drivsystem av hydraulik. För konstruktionen svarar Tanguy le Bihan och designen kommer från Antoine Fritsch Associés.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,6 m
Bredd: 2,5 m
Djupgående: 0,45 m
Vikt: 2 ton
Passagerare: 10
Kategori: C
Maxfart på sjön: 35 knop
Maxfart på land: begränsad till 8 km/h
Motor på sjön: 300 hk utombordare
Motor på land: 40 hk motor
Designer: Fritsch-associés
Konstruktör: Tanguy Le Bihan
Båtvarv: Iguana Yachts

Info: www.iguana-yachts.com