nyhetstest

Nimbus 365 Coupé är den enda svenska kandidaten till titeln “European Powerboat Of The Year” för 2011. Norge har tre heta kandidater med i finalfältet och Finland en. De skandinaviska båtarna är några av favoriterna i det stora finalfältet. Vilka vinnarna blir får vi veta vid den stora båtmässan i Düsseldorff i januari 2012.

Tävlingen “European Powerboat Of The Year” administreras av den tyska båttidningen BOOTE, men i juryn ingår journalister från båttidningar över hela Europa. Även Båtliv har fått en förfrågan om att vara med i juryn, men eftersom tidningen inte testar båtar så skickade vi inbjudan vidare till våra kollegor.

För Nimbus Boats är det en heder att ha blivit utvalda till finalfältet. Deras 365 Coupé är en riktigt modern långfärdscruiser i den övre familjeklassen och en båt som produceras på modernt sätt med modern teknik. Båten är lätt och därmed bränslesnål. Plasten är vakuuminjicerad och många av delarna är sammansammat med limning, en teknik som är väl använd inom bil-, flyg- och skeppsindustrin.

Från Norge kommer tre finalbåtar: Windy 31 Zonda, Viksund 335 St. Cruz och Goldfish 23 Tender (i klassen Innovation Award). Även elektronikjätten Simrad är nominerade för sin nya sport touch screen.

– Juryn är i år väldigt nöjd med utbudet av nyheter och ser en tydlig trend i att pris och storlek har en avgörande roll för producenterna när de tar fram nya modeller, säger Frode Pedersen, journalist vid norska Båtliv och norsk representant i juryn.

Nomineringar:
Upp till 25 fot:
Galia 670 MC
Four Wins 215 SS
XO 240 RS Cabin
Sea Reay Overnighter 210
Yamarin 53 Cross Center Consolle

Upp till 35 fot:
Viksund 335 St. Cruz
Windy 31 Zonda (bild)
Frauscher 1017 GT
Jeanneau Merry Fischer 855
Cranchi 30 Endurance

Upp till 45 fot:
Nimbus 365 Coupe
Galeon 400 Fly
Princess V 39
Bavaria 43 HT
Sealine 42 SC

Över 45 fot:
Jeanneau 500 Prestige Fly
Beneteau GT Flyer 49 Fly
Sessa 45 Fly
Sunseeker 53 Mannhatten
Azimut 45 Fly

Deplacement:
Linsen Range cruiser 45 sedan
Boarncruiser 42 retroline
Buijs Coaster 1400 Open Cocpit
Adagio 58 Europa
Delphia 1350 Escape (bild)

Innovation award:
Goldfish EFusion electric outboard
Simrad sport touch screen
Raymarin hybrid touch E7

Svenska Ekomarine, som står bakom båtbottenfärgen Neptune Formula, säger upp all personal och ändrar inriktning till forskning och utveckling. Styrelsen för Ekomarine har därför torsdag 6 oktober 2011 beslutat att säga upp samtliga medarbetare på grund av arbetsbrist. Frågan är vad som nu händer med alla båtägare som har målat sina båtar med Ekomarines primer och färg. Båtliv vill gärna ha läsarna reaktioner på vad det här innebär för båtägarna.

Ekomarine har tvingats ta fram en helt egen primer för att båtägare skulle kunna måla sina båtar med företagets färg. Resarö Marina har gått så långt att de har bestämt att Ekomarines båtbottenfärg, Neptune Formula, är den enda godkända färgen för båtägare som ska rengöra och förvara båten över vintern där.

Maila Båtliv och ge oss dina reaktioner på det här. Om du har använt Ekomarines färger vill vi gärna veta hur du kommer att göra i framtiden.

Maila oss på: info@batliv.se

Eller skriv in dina kommentarer i fältet nedan.

Under båtsäsongen 2011 har Ekomarine bedrivet en omfattande testverksamhet, där ett antal nya formuleringar prövats. Några av dessa visar i jämförande tester preliminärt väsentligt bättre resultat än Neptune Formula i såväl Östersjön som på västkusten.

Ekomarines forskning och utveckling kommer helt inriktas på att ytterligare utveckla och verifiera dessa mycket lovande formuleringar, som av Ekomarines forsknings- och utvecklingschef Gunilla Östberg betraktas som ett potentiellt avgörande genombrott. Bolaget har inlett parallella diskussioner med ett flertal industriella aktörer om ett samarbete kring detta utvecklingsarbete. Som ett alternativ till ett utvecklingssamarbete med dessa industriella aktörer pågår även diskussioner om en försäljning av bolagets patent.

Ekomarine har under nära ett års tid sökt lösningar för att finansiera bolagets marknads- samt forsknings- och utvecklingsverksamhet. Nuvarande försäljningsintäkter täcker inte verksamhetens kostnader och styrelsen ser idag inga möjligheter att i närtid finna finansiering för bolagets marknadsnärvaro.

VD omfattas inte av beslutet om uppsägning, som föregicks av avslutade MBL-förhandlingar med berörda fackliga organisationer. Vidare har styrelsen beslutat att Ekomarines produkter Neptune Formula båtbottenfärg och Neptune Formula primer tas från marknaden samt att bolagets försäljningsorganisation avvecklas.

Ekomarines forsknings- och utvecklingschef Gunilla Östberg omfattas av uppsägningarna men kommer fortsättningsvis leda utvecklingsarbetet, antingen via en återanställning eller på konsultbasis.

Info: www.ekomarine.se

Kommentarer

Kim Sandström 10:16:33 2011-10-07

Skönt att bli av med Neptun. Den fungerar ju ändå inte. Tur att International nu kommer med en kopparbaserad bottenfärg för ostkusten.

Johan J 17:40:10 2011-10-07

Neptune Formula fungerar visst! Det var problem i början men de senaste två säsongerna har den fungerat klanderfritt på vår Segmo 30. Visst var det lite extra jobb med primer(en gång) och extra påstrykning men det gör vi gärna för att inte riskera havsmiljön.
Många verkar vara miljömedvetna så länge man slipper göra/betala lite extra. Då saknas inte kreativa argument…
Kortsiktighet, flockmentalitet och skygglappar. Inte mycket blir bra där dessa ord ingår. Varför inte prova dessa istället: Tänk själv, var ärlig, ta ansvar.

Michael H 16:21:39 2011-10-08

Håller med Johan, har provat i flera år och nu verkade färgen äntligen kommit i mål och fungerar bra.

Under tisdagen 4 oktober hålls i riksdagen en öppen utfrågning om biologisk mångfald i rinnande vatten och vattenkraft. Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund är inbjudna som talare och kommer att lansera ett förslag som skulle innebära en enorm miljöförbättring i många utbyggda svenska vattendrag.

– Genom en liten lagändring skulle vi kunna få till fiskvägar förbi vattenkraftverk i upp emot tusen svenska vattendrag där det idag finns vandringshinder. Insatsen skulle dessutom inte kosta en krona för staten, säger Stefan Nyström, generalsekreterare i Sportfiskarna.

Vattenkraften har en mycket stor negativ påverkan på miljön och den biologiska mångfalden. Trots det får många gamla och redan lönsamma vattenkraftsanläggningar stöd från elcertifikatssystemet. Faktum är att många anläggningar som får stöd till och med saknar tillstånd för verksamheten. Utan motprestationer till samhället har elbolagen kunnat kvittera ut miljardbelopp i stöd samtidigt som deras anläggningar förstör den biologiska mångfalden.

Sportfiskarnas förslag går ut på att det ska krävas en fungerande faunapassage för att kraftverksägaren ska kunna få stöd från elcertifikatsystemet. En faunapassage är en konstgjord åfåra där fisk och andra djur och organismer kan passera både upp och ned förbi kraftverket

– Om småskalig vattenkraft även i fortsättningen ska vara berättigad till elcertifikat måste ansvariga ministrar se till att det i lagen ställs krav på en motprestation. Att kräva att det finns en fungerande faunapassage för att elbolagen ska kunna få bidrag borde egentligen vara självklart, menar Stefan Nyström.

Genom en enkel lagändring skulle alltså miljön och fisket kunna förbättras väsentligt i svenska vattendrag.

– Det finns cirka 1600 småskaliga vattenkraftverk där det idag är stopp för fiskens vandring. Genom vårt förslag skulle det bli lönsamt för energibolagen att på egen bekostnad bygga fiskvägar i de allra flesta av dessa vattendrag, avslutar Stefan Nyström.

Klädföretaget Sebago har ett par nyheter för den som vill kunna hålla sig varm i vinterkylan. Den ena heter Middle Layer Jacket och den andra Extreme Cold Weather Parka.

Pressrelease:

Middle Layer Jacket
Härligt värmande jacka i både dam- och herrmodell som kan bäras separat eller under skaljacka. Skalet och fodret är av nylon och fyllningen 90% dun 10% fjäder. Finns i färgerna Black och Red, i storlekarna 34-46 respektive S-XXXL och priset är ca 1995:-

Extreme Cold Weather Parka
Är precis som det låter jackan för det riktigt kalla dagarna. Skalet är av PU belagd Nylon, fyllningen fakad gåsdun, den har teddyfoder i kropp och nylon i ärmar. Fyra fickor framtill, två snedställda bröstfickor och två bälgfickor med lock samt ärmficka med dragkedja. Huvan har avtagbar fuskpäls Sömmarna är tejpade och parkasen är både vattentät och andas. Färgen är Black, dam- och herrstorlekar S-XXXL, ca pris 3995:-.

Info: www.sebago.se

Honda lanserar nu sin nya flaggskeppsutombordare BF250. Det är en 4-taktsmotor på 250 hk och klassledande ekonomi samt mcket goda prestanda. Honda BF250 beräknas att börja säljas i Sverige med början i januari 2012. Honda premiärvisade den helt nya 4-takts utombordsmotorn BF250 på den stora internationella båtmässan i Genua 1 oktober.

Pressrelease:

BF250 kombinerar en ny 3,6-liters V6-motor, den största i Hondas produktportfölj, med världens första system för direktluftinsugning för utombordare. Det nya systemet gör att båtföraren får tillgång till en motor med kraftfulla prestanda och låg bränsleförbrukning.

Designen hos BF250 skiljer sig från Hondas övriga utombordare genom att vara både slankare och smalare. Kåpan har skarpare, mer markerade linjer jämfört med tidigare modeller. Designen är genomgående strömlinjeformad och mer aerodynamisk med kromade linjer som förmedlar kraft och fart.

BF250 lanseras i den helt nya färgen Aquamarine Silver Metallic. Detta i kombination med den effektfulla nya exteriördesignen gör att BF250 lever upp till sin status som flaggskeppsmodell.

BF250 använder sig av Hondas unika BLAST3 -teknik, ett unikt tändstyrningssystem som ger kraftigt förbättrad accelerationsprestanda vid snabb acceleration från låga till medelhöga varvtal. BF250 är utrustad med ECOmo4 som är ett avancerat styrsystem för låg bränsleförbrukning som bidrar till motorns klassledande5 bränsleekonomi. Systemets avancerade och sofistikerade teknik ser till att BF250 levererar en utmärkt bränsleekonomi vid marschfarter.

Växelhuset har fått en helt ny och avancerad konstruktion som minskar motståndet i vattnet. I kombination med det nya utväxlingsförhållandet (2.0:1) och en mängd olika propellrar (diameter på upp till 16 tum) resulterar detta i en hög universalprestanda. Honda har även utvecklat ett system där tomgången sänks vid växlingsögonblicket för att få en mjukare växling.

Batteriladdningssystemet som är bäst i klassen, gör att BF250 uppfyller kundernas krav på extra elkapacitet ombord. Vid tomgångskörning justerar det nya, justerbara tomgångsladdningssystemet automatiskt motorns varvtal via motorstyrenheten så att laddningskapaciteten höjs när systemet registrerar en ökning av den elektriska belastningen.

Viktiga egenskaper hos den helt nya utombordaren BF250

Hög prestanda
Prestandan hos BF250 har uppnåtts med hjälp av en ny 3,6-liters V6-motor utrustad med Hondas unika tekniker VTEC™ och BLAST™, samt världens första system för direktluftinsugning. Detta system är utformat för att sänka lufttemperaturen i insuget, vilket ökar luftvolymen till motorn. Resultatet är högre effekt och mer kraft.

Bränslesnål
Den klassledande bränsleekonomin uppnås med hjälp av Hondas världskända bränsleinsprutningssystem PGM-FI8 och det egenutvecklade, avancerade styrsystemet för låg bränsleförbrukning, ECOmo.

Nytt växelhus ger förbättrad bränsleekonomi
Det nya, mycket effektiva växelhuset kännetecknas av utmärkta hydrodynamiska egenskaper som ger ett lägre motstånd under vattenytan och förbättrad bränsleekonomi. Växellådan har utväxlingsförhållandet 2.0:1, vilket möjliggör användning av propellrar med en större diameter, upp till 16 tum.

Styrsystem för lägre motstånd vid växling
ECU:n (motorstyrenheten) anpassar tändinställningarna efter förarens körstil. Detta resulterar i ett lägre vridmoment för motorn och gör att det krävs mindre kraft vid växlingar.

Generator levererar klassledande prestanda Högeffektsgeneratorn levererar klassledande prestanda (90 ampere) och uppfyller därmed det ökade elkapacitetsbehovet till följd av de många marina utrustningar och enheter som är installerade på båtar i dag. BF250 erbjuder en laddningskapacitet på upp till 60 ampere vid normala driftförhållanden.

Utöver detta finns det en klassledande funktion i form av ett nytt, justerbart tomgångsladdningssystem som vid behov automatiskt laddar batteriet vid tomgångskörning och ger en uteffekt på upp till 40 ampere.

NMEA 2000
Nya BF250 är kompatibel med de internationella kommunikationsstandarderna under NMEA 2000 (National Marine Electronics Association). Möjlighet att ansluta NMEA 2000-kompatibel elektronisk displayutrustning, sjökortsplottrar, GPS-enheter, fisklokaliserings-utrustning m m gör att information om motorstyrningen kan visas och följas av båtföraren, vilket har den extra fördelen att det underlättar riggningen.

Info: www.honda.se

Räddningstjänstoperationen vid Kyrkesund avslutades måndagen 3 oktober klockan 10.00 på förmiddagen för Kustbevakningens del. Under knappt 18 dygn har Kustbevakningen tagit upp totalt 644 kubikmeter olja.

Kustbevakningen kommer kontinuerligt att hålla området under uppsikt då det ligger mindre mängder olja bland stenar och på land. Små mängder olja kan också förväntas att driva ut i havet. Räddningstjänsten har begärt hjälp av Kustbevakningen som därför bidrar med en strandbekämpare och personal för att ta upp olja på kommunalt ansvarsområde.

Info: www.kustbevakningen.se

Den här gummibåten har tagits fram för att fira samarbetet mellan italienska Sacs och Abarth. “Sacs – 695 Abarth Tributo Ferrari” är en ny jolle för dem som vill ha Ferraristil även på båten. med Sacs och Abarth bakom båtmodellen sägs den vara en lyxig liten RIB med goda egenskaper. För designen svarar Christian Grande DesignWorks.

Den här båten blir inte var mans egendom. Den byggs i en begränsad upplaga på 199 exemplar i samma färger som 695 Abarth Tributo Ferrari (Rosso Corsa), Giallo Modena, Blu Abu Dhabi e Grigio Titanio.

Förutom den läckert röda färgen har båten en instrumentpanel i kolfiber och sitsar med samma stil som Abarth bilar.

Båten är kapabel till över 40 knop och drivs med en 104 hk motor med vattenjet.

Tekniska specifikationer
Byggare: Sacs Marine
Design: Christian Grande DesignWorks
Längd: 3,3 m
Bredd: 1,7 m
Bränsletank: 38 liter
Vikt: 300 kg
Personer: 4
Maxfart: över 40 kn
Motor: Weber 104 hk
Framdrift: Weber water jet

Info: www.sacsmarine.it

Högre effekt och mer design blir det i Rivieras nya 4400 Series II Sport Yacht, som hade premiär för en tid sedan. Volvo Penta-motorerna, som tidigare var standard i den här båtmodellen, har bytts ut mot Cummins och Zeus pods. Båten är en gedigen kabinkryssare på närmare 12 m.

Den senaste nyheten från australiensiska Riviera drivs med Zeus pod drives och dubbla Cummins dieselmotorer på 480 hk styck. Båten förses med en utökad hardtop och mer utrymme i akterkabinen jämfört med föregångaren. Det är också den första i Rivieras Sport Yacht serie som erbjuder stora fönsterrutor som en del av designen. Detta ställer stora krav på båtens konstruktion på grund av allt vatten som kan slå in över framrutorna vid gång i grov sjö.

För designen svarar Rivieras designchef, Neil McCabe. Han understryker särskilt vikten av den nya hardtopen och fönstren i båtens design.

Båten är vidare försedd med LED-belysning och nya textilmaterial för att dämpa ljud och göra båten bekvämare.

Nya 4400 Series II Sport Yacht har vidare en ny förarplats, en instrumentbräda som har klätts med mjukare material än tidigare och en U-formad sittplats mitt emot förarplatsen.

Badplattform kan fås som hydrauliskt nedsänkbar (tillval), något som blir allt vanligare på större motorbåtar. Det är ett visserligen dyrt men härligt tillbehör för alla som vill sitta och plaska med benen när båten ligger still

Enligt Rivieras konstruktör, Alan Dowd, är skrovet anpassat speciellt för Zeus drive med dubbla Cummins 480 hk. Den tidigare modellen hade Volvo Penta IPS som standard, men Riviera anser att den nyare kombinationen är bättre. Den främsta skillnaden är att Volvo Penta IPS har dragande, framåtriktade propellrar medan Zeus är vända åt andra hållet.

Båten har även inbyggda och programmerbara trimplan tack vare Zeus.

4400 Sport Yacht är en storsäljare för Riviera med ett 80-tal sålda båtar sedan 2008. Riviera erbjuder 20 olika modeller från 36 till 85 fot i fyra olika modellserier: Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,73 m
Bredd: 3,83 m
Vikt: 8 900 kg
Djupgående: 0,95 m
Bränsletankar: 800 liter
Vattentankar: 390 liter
Hålltank: 68 liter
Personer: 5
Motorer: 2xCummins à 480 hk med Zeus pods
Generator: Onan EQD 4,0 kW

Info: www.riviera.com.au

Hösten 2010 lanserades modellserien Yamarin Cross från finska Konekesko Marine med skrov av aluminium. Inför säsongen 2012 utökas serien med två nya modeller: 53 Bow Rider och 53 Center Console. Båtarna har verkligt goda köregenskaper samt gott om stuvutrymme och bra lastkapacitet.

Yamarin Cross 53 Bow Rider är en ny båtmodell för ett mångsidigt båtliv och praktisk såväl som förbindelsebåt till fritidsstugan eller som dagsutflyktsbåt. Bow Rider erbjuder de rymligaste utrymmena för sex passagerare i sin storleksklass: en rejält tilltagen sittbrunn med vridbara förarsäten och ett stort utrymme i fören. En hög vindruta och en ordentlig dörr skapar ett passagerarutrymme med gott skydd i akterdelen. Stadiga pulpeter, räcken och rutor gör båtlivet tryggare. Praktiska fotsteg gör det lätt att komma ombord via fören, aktern och sidan.

Av alla stuvutrymmen i båten fäster man säkert mest uppmärksamhet vid det 280 liter stora vattentäta stuvutrymmet under durkluckan. Där finns plats för både vattenskidor, fendertar, sittdynor och mycket annat. Den stora durkytan i fören ger möjlighet att transportera även större saker så som t.ex byggnadsmaterial.

Yamarin Cross 53 Center Console fungerar bra både som fiskebåt och som förbindelsebåt. Runt mittpulpeten finns ett rejält gångutrymme och båten erbjuder det bästa utrymmet i sin storleksklass för t.ex. fiske med kastspö. Bakom mittpulpeten finns en ca 80 cm bred multifunktionsbänk. Båten är förberedd för installation av en elektrisk motor i fören.

Modellserien Yamarin Cross med båtskrov av aluminium lanserades hösten 2010 inför säsongen 2011. Skrovet tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för tillverkning av däck och montering. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy.

Tekniska uppgifter
YAMARIN CROSS 53 BOW RIDER
Längd 5,27 m
Bredd 2,08 m
Vikt ca 580 kg
Motor 50-70 hk, rigg L (508 mm)
Personer 6

Standardutrustning:
• syrafasta räcken, pollare, handtag, stävögla, badstege och påfyllningsbeslag för bränsle
• NFB-styrning och Teflon-kablar
Yamaha LAN- multifunktionsinstrument, 2 st
• infällt Yamaha 6X3-fjärreglage
• de stadigaste och mest skyddgivande styrpulpeterna som finns på marknaden i denna storleksklass av båtar. Tvådelad dörr, enkel att använda och dessutom hållbar,
• 170 cm långt, 280 liter vattentätt stuvutrymme under durken
• offshore-säten
• sittdynor, Silvertex-tyg
• kapellgarage
• fast bränsletank 64 l
• regnvattendränerad durk
• stor badplattform i aktern
• integrerad navigationsljus

Extra tillbehör:
• akterkapell
• bord (i plastmaterial) till sittbrunnen
• solbädd
• praktiska fotstöd framför styrpulpeterna
• elektrisk utombordsmotor till fören
• transportpresenning

Info: www.yamarin.com

Den 1 oktober 2011 inför Kustbevakningen en ny regional organisation för ledning av myndighetens operativa verksamhet. Den nya organisationen innebär att fyra regionala ledningar blir två. Kustbevakningens huvudkontor ligger kvar i Karskrona.

Kustbevakningens regionala organisation består, från och med den första oktober, av två regioner:

•region Nordost med regionledning i Stockholm och
•region Sydväst med regioneldning i Göteborg.

De två tidigare regionledningarna i Härnösand och Karlskrona har avvecklats. Istället finns till de nya regionledningarna var sitt samverkanskontor, med handläggare för regional samverkan, i Härnösand respektive i Karlskrona.

I avvaktan på att befattningarna vid samverkanskontoren blir tillsatta ombeds samverkande myndigheter och organisationer att tills vidare bibehålla nuvarande regionala kontakter tills besked lämnas om nya namn och kontaktuppgifter.

Kommentarer

Olof Malmlöf 23:16:50 2011-10-05

Förr blev man glad när man såg KBV. Efter att ha satt sig in i deras insatser och prioriteringar blir jag som skattebetalare och båtägare missnöjd. Låt Polisen sköta tillsyn och integrera KBV med försvaret!

Över 450 kubik olja och 50 ton oljeskräp. Så mycket har Stena Recycling i Skarvikshamnen, Göteborg, hittills tagit hand om sedan oljeutsläppet på Västkusten i mitten av september. Utsläppet har beskrivits som ett av de värsta i Sverige på många år och saneringsarbetet har pågått under lång tid och under stora delar av dygnet.

Under kvällar och nätter har tankbil efter tankbil anlänt till Stena Recyclings anläggning i Skarvikshamnen där den tagit omhand av platschefen Glenn Wernäng och hans medarbetare.

”I våra processer skiljer vi först ut vattnet från oljan. Vattnet renar vi i vår biologiska vattenreningsanläggning och kan sedan släppa ut det i havet igen. Den renade oljan kan sedan komma tillbaka till kretsloppet och användas som ett bränsle i olika industriella ugnar, inte minst i cementindustrin”, säger Glenn Wernäng.

Miljönyttan med att kunna återföra oljan till kretsloppet är stor. För varje ton olja som kan användas igen undviker man utsläpp motsvarande cirka 500 kg koldioxid.

Nu går det att kombinera lyx och miljövänlighet. Greenline presenterar två nya modeller. Greenline 40 Hybrid och Greenline Ocean Class 70. Vi har tidigare visat de här båtarna på www.batliv.se, men här är mer aktuell information som gäller speciellt för den svenska marknaden.

Pressrelease:

Nya Greenline 40 bygger på erfarenheterna från sin lillasyster Greenline 33 Hybrid. Den presenterades i slutet av 2009 och blev en av Europas mest sålda motorbåtar under 2010 med över 100 sålda båtar. Greenline är den första riktiga miljöbåten, en färdigutvecklad fullhybrid med sensationella miljöegenskaper.

Val mellan ren eldrift och dieseldrift. Laddning via stora solcellspaneler på taket, landström eller via dieselmotorn.

Seaway är ett av världens ledande båtutvecklingsföretag. Bröderna Jakopin etablerade sin designstudio 1983 och deras företag Seaway är idag ett ledande utvecklingsbolag för världens båttillverkare. Företaget designar, utvecklar och tillverkar CNC frästa pluggar för de stora varven som Bavaria, Benetau, Jeanneau, Dufour och nordiska varv som Windy, Marex och Askeladden.

Totalt har företaget utvecklat över 230 båtprojekt för 56 båtvarv i 27 olika länder. Över 55 000 båtar har tillverkats som Seaway har utvecklat. Företagets båtmodeller har vunnit imponerande 27 ”Boat of the Year” titlar.

Idag arbetar över 40 ingenjörer och designers med båtutveckling på företaget. Seaway äger och tillverkar Shipman Carbon Sailing Yachts, från 60 till 150 fot och Skagen Motor Yachts, 50 till 85 fot, vid sin produktionsanläggning i Italien. Kort sagt här finns kunskapen och erfarenheten för att utveckla morgondagens båtar.

Seaway har utvecklat ett helt nytt patentsökt skrov kallat ”Superdisplacement Hull” anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 12 knop. Utvecklingsarbetet har pågått i 2 år till en kostnad av 30 Mkr. Mycket utvecklingsarbete är gjort i datorernas simuleringsprogram. Därefter vidtog tanktester och slutligen genomfördes 3 månaders fullskaletester i sjön för finjustering och optimering. Resultatet är en helt ny skrovform som ger sensationella egenskaper.

Greenline är även utan hybriddrift en miljövänlig båt med sina extremt låga förbrukningssiffror och båten går också att köpa med enbart dieseldrift.

Greenlines skrov ger hälften av förbrukningen jämfört med ett deplacerande skrov och fyra gånger mindre än ett semi‐deplacerande skrov med dubbla motorer i sitt ideala fartregister.

Skrovet har två små ”kölar” på sidorna om propellern. De är konstruerade för att ta smällen vid t ex grundstötning och kan enkelt och billigt ersättas. De ger även en utmärkt kursstabilitet och minskar båtens rullning och är avgörande för båtens enkla manövrering. Båten kan även vila på dessa kölar.

Till det unika skrovet har Seaway designat ett nytt däck och en ny planlösning. Båtens spännande design är modern och klassisk på samma gång. En traditionell trålarform kombinerat med en modern salongsbåt. Seaway har med Greenline skapat nya former och en ny sorts båt.

Däcket kan jämföras med det på en stor passagerarbåt. Ett stort lättåtkomligt akterdäck som nås genom glasdörrar från salongen. Akterdäcket har tak och alla problem med kapell har därmed eliminerats. På sidorna finns bekväma och trygga gångbord med höga skyddande skrovsidor och räcke, här promenerar man som på ett fartyg. Fördäcket är nedsänkt och känns tryggt att vistas på. På rufftaket finns plats för solbad. En stor fällbar badplattform förstorar det redan stora akterdäcket. Här finns gott om plats för lösa stolar och bord som smidigt kan stuvas under däck när de inte behövs.

Salongen på nya 40:an är stor som på en 50 ‐fots motoryacht. Här är stora glasytor runt hela salongen som ger ljus och kontakt med omgivningarna. Båten ger verkligen skäl för epitetet ”ett flytande sommarhem”, med bästa komfort och trivsel, och nya sjötomter varje dag om du så önskar.

Akterut finns en öppningsbar glasdörr och ett stort fönster som viks upp mot taket. Båten blir helt öppen akterut och det stora L‐pentryt bildar en bar ut mot akterdäck. Det separerade pentryt bjuder generösa arbetsytor och förvaringsutrymmen. Här finns också ett kylskåp (270 l) i klass med det man har hemma och dessutom separat frys.

För ut om babord, stor U – soffa med plats för besättning och gäster. Kommandobryggan om styrbord rymmer förarsäte som bekvämt rymmer två personer. Här finns en skjutdörr på sidan för att kunna ta sig direkt ut på skarndäck. En modern och ergonomisk förarplats där allt är överskådligt och lättskött. Här kan båtens alla funktioner kontrolleras. Båten kan utrustas med en stor taklucka om man så vil

En trappa ner finns båtens sovrum och våtavdelning. Med ingång från nedre hallen ligger en generös gäst‐ eller barnhytt. Här finns två separata kojer, separat sittplats, garderob och gott om stuvmöjligheter. För ut kaptenshytt med Greenline:s V‐ koj, perfekt om man vill dra sig tillbaka under dagtid, går att enkelt vrida ihop till en stor centrerad dubbelkoj. Mycket ljus genom fönster åt tre håll och skrovventiler. Generösa garderober och stuvutrymmen underlättar boendet under långa tider. Det separata våtutrymmet med ingång från hallen och kaptenshytten är mycket rymligt och ger en hemlik känsla. Oömma ytor, många speglar och ett helt separat duschutrymme.

Geenline båtarna är utvecklade för den miljömedvetna båtmänniskan som värdesätter hav och natur. En båt för dem som har tid att ta sig på långa semestrar till mycket låg kostnad. Den för sin storlek överlägsna boendekomforten gör den till ett perfekt sommarhem. Det äldre paret som tycker det börjar bli för tungt att segla har här sin båt. Men det faktum att Greenline 33 är en av Europas mest sålda båtar under 2010 visar att båten passar även unga barnfamiljer som värnar miljö och vill njuta båtliv i en avslappnande fart. Blir det bråttom hem kan du köra i upp till 15 knop med dieselmotor.

Den stora naturupplevelsen är dock att ljudlöst glida fram i 5 knop mellan skären.

Tekniska specifikationer
Längd över allt 11,99 m
Bredd över allt 4,20 m
Djup lastad 0,85 m
Deplacement tom 8 000 kg ca.
Diesel 700 l
Vatten 300 l
Bäddar 5 st.
Max/Cuise fart Elmotor 7/6 knop
Standard Diesel 9/7 knop
Större dieselalternativ 14‐18 knop
CE cat. B
Design J&J Design
Utveckling och tillverkning Seaway

Greenline Ocean Class 70
Nu kan man färdas miljövänligt även i de riktigt stora motoryachterna. Med Greenlines nya 70-fotare tas oceangående långfärdsbåtar flera steg framåt.

Erfarenheterna från utvecklingen av ”Superdisplacement” skroven i de mindre syskonen med datakörningar, tanktester och fullskaleprov har kunnat överföras till den nya Ocean Class 70.

Ocean Class 70 har samma gröna grundfilosofi som sina mindre systrar med det lättdrivna skrovet, hybrid och solcells teknologi men tar komfort och långdistans möjlighete till nya nivåer. Högsta
komfort med lägre driftskostnader och mindre miljöpåverkan är resultatet av utvecklingsarbetet.

Den första 70 fotaren är levererad till sin norska ägare. De första hybridversionerna kan levereras våren 2012. Med 3 kW solceller på en hardtop, 80 kW litiumbatterier och dubbla Hybridsystem kan båten glida fram helt tyst och helt utan utsläpp i 20 Nm.

Data
Längd över allt 21,62 m
Bredd över allt 6,93 m
Djup lastad 1,46 m
Deplacement tom 42 000 kg ca.
Deplacement full last 51 000 kg ca.
Diesel 7000 l
Vatten 1500 l
Standardmotor 2 x 800 hk
Maxfart 1/3 last 21 knop
Marchfart 1/3 last 17 knop
Generator 16 kW 50 Hz
Kabiner 3 eller 4
Badrum 3 eller 4
Besättningshytter 1 eller 2
CE-kat. A
Design J&J Design
Inredning och styling Rohades Young
Utveckling och tillverkning Seaway

Info: www.bavariasverige.se

Svenska Fyrsällskapets nya webbtjänst innehåller information om alla personer som under århundradena har arbetat på svenska fyrplatser kommer att finnas sökbar. Under drygt tre år har Maria Elsby forskat kring Sveriges fyrpersonal och deras familjer. Mycket historiskt material har gått att finna i Sjöfartsverkets arkiv. Väst- och sydkustens fyrar är nu väldokumenterade, från Koster i norr till Utklippan i söder, och nu pågår insamling av information om ostkustens och Norrlands fyrar.

I samband med Svenska Fyrsällskapets 15-årsjubileum lanseras en ny webbtjänst med en sökbar databas innehållande Sveriges fyrpersonal genom tiderna. Den 5 oktober premiärvisas webbtjänsten för media och Maria Elsby berättar om vilken information man kan hitta i databasen samt arbetet med att bygga upp den. I den nya webbtjänsten kan man dels se hur enskilda fyrvaktares karriärer sett ut, dels få sammanställningar över personal som arbetat vid en viss fyr.

– Vi lägger nu en grund för fortsatt forskning om en yrkesgrupp som inte längre finns, säger Svenska Fyrsällskapets ordförande Esbjörn Hillberg. Svenska Fyrsällskapet vill inte bara bevara fyrplatser och fyrar. Kunskapen om de människor som genom århundradena bemannat dessa ofta svårtillgängliga utposter är också viktig att dokumentera.

– Man kan se att fyrvaktaryrket ofta gick i arv och att det finns riktiga ”fyrsläkter” med åtskilliga generationer fyrvaktare, berättar Maria Elsby. Den förste fyrvaktaren vi så här långt dokumenterat är gamle fyrmästare H G Mohrström på Carlsten. Han var född 1742 och en av de första fyrmästarna på den fyr som i knappt 100 år satt högst upp på fästningen i Marstrand och som sedan ersattes av Pater Nosters fyr ute till havs.

– Svenska Fyrsällskapet har dokumenterat en viktig del av fyrväsendets och Sjöfartsverkets historia som vi inte själva skulle ha resurser att göra, säger Ove Eriksson, direktör affärsområden, Sjöfartsverket. Vi är tacksamma för det arbete som har gjorts. Fyrar och deras historia är en del av vårt lands kulturhistoria.

Här finns databasen: www.fyr.org

Foto: Sjöfartsverket.

Beneteau fortsätter att presentera en rad nya och spännande båtmodeller, även i de mindre storlekarna. Här är en ny utombordarbåt från konstruktören av Antaresbåtarna, Patrice Sarrazin. Beneteau Antares 7.80 Outboard är en mångsidig dagtursbåt med modernt sportiga linjer. Det är en uppföljare till Beneteau Antares 7.50, som har moderniserats på flera punkter i den nya modellen.

Bland nyheterna märks en vindruta som är tillverkad i ett enda stycke. Båten har vidare fått helt ny interiör och blivit mer komfortabel, vilket passar särskilt bra för alla som vill ta lite längre turer över en helg elelr några dagars semester.

Antares 7.80 finns i flera olika utföranden (tillbehör) för cockpit. Ytterligare en nyhet är att badplattformen kan fällas ner för att underlätta motorlyft och att Antares 7.80 har en skjutbar dörr i tre sektioner, som gör att akterdäcket öppnas upp på ett fint sätt.

Båten har en stor salong. Bordet och en U-formad sittgrupp har plats för upp till fyra personer och kan även förvandlas till en dubbelbädd med måtten 2 m x 1,27 m. Mitt emot sittplatsen finns pentryt, som även har en 42 liters isbox.

Även förkabinen har en stor dubbelkoj (2,20 m x 1,20 m) och är försedd med ett hänglock. I kabinen finns även kemtoa och stuvutrymmen.

Det, enligt Beneteau själva, tulpanformade skrovet ska ge en säker och bekväm gång även i grövre sjö. Skarndäck är rymliga för att underlätta förflyttning ombord på ett säkert sätt.

Båten finns för en 150 hk motor. Marschfarten blir då 20 knop (max 30 knop), med en motor som innebär 20 procent lägre pris än en diesel inombordare
.
Tekniska specifikationer:
Konstruktion: BENETEAU Powerboats
Design: Sarrazin Design
Längd ö a: 7.23 m / 23,72 ft
Skrovlängd: 6.97 m / 22,87 ft
Skrovbredd: 2.78 m / 9,12 ft
Vikt med/utan motor: 1 785 kg / 3 935,25 lb
Vikt torr: 2 000 kg / 4 409,24 lb
Djupgående: 0.60- 0.80 m / 1,97-2,62 ft
Max motor: 150 hk
Bränsletank: 200 liter
Vattentank: 100 liter
Info: www.dreammarine.se

Michael Johansson har till Dyk och navalmedicinskt centrum i Karlskrona skapat konstgestaltningen Some Assembly Required – Hard Hat Diving. Den föreställer en modellbyggsats av en djuphavsdykare som förstorats till ”naturlig storlek”, alltså i skala 1:1. Genom denna lekfulla skalförskjutning skapar konstnären ett nytt objekt.

Mentalt kan hopfogningen av delarna göras efter vaneseendets manual, men de kan också konstrueras till något annat, som vi inte känner sedan tidigare.

Alla olika delarna av dykardräkten och dess ramverk är gjutna i brons och sedan gulmålade. Skulpturens enhetliga färgsättning, detaljrikedom och baksidans konkava former förstärker paradoxalt nog både det realistiska och surrealistiska uttrycket.

Verket kan kopplas till den marina verksamheten, men står samtidigt öppet för betraktarens egna tolkningar – av såväl helhet som dess delar.

Michael Johansson är född 1975 i Trollhättan. Han är bosatt och verksam i Malmö.

Info: www.statenskonstrad.se

Kommande helg avgörs en av Sveriges absolut största och mest prestigefulla bankappseglingar på Baggensfjärden. Att avsluta seglingssäsongen med KSSS Olympic Class Regatta har blivit en självklar tradition för merparten av Sveriges bästa seglare.

Cirka 15 av 20 landslagsseglare finns på plats och runt 340 båtar kommer till start vilket innebär att både hamnplanen i Saltsjöbaden och Baggensfjärden kommer att myllra av seglare. Totalt tävlas det i nio klasser. Det är 420, 470, 29er, 49er, Laser Radial, Laser Standard, E-jolle, Optimist samt Zoom8.

I 470 kommer vi att kunna se hemmaseglarna Anton Dahlberg och Sebastian Östling som är ett av Sveriges stora OS-hopp i England i sommar. I Laser Standard blir det som vanligt en tuff kamp mellan Jesper Stålheim KSSS och göteborgarna Emil Cedergårdh, Rasmus Myrgren och Johan Wigforss.

På tjejsidan är hemmaseglaren och OS-hoppet Josefine Olsson i Laser Radial storfavorit. I 470 dam kommer Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS. KSSS hopp i klassen står till Kajsa Sundklev/Therese Antman.

För klasserna Laser Radial, 29er och 420 är seglingarna också kval till ungdoms-VM. För Zoom 8 är det Europacupfinal.

Nu köps Maringuiden tillbaka till de ursprugnliga ägarna. Det är Dick Jexby som genom sitt bolag Evestor köper tillbaka Nordens största marinportal maringuiden.se från LRF Media, utgivare av båttidningarna Båtnytt, Vi Båtägare och Segling.

– Vi på LRF Media är mycket glada att det blev just Dick Jexby och Evestor som blir den nye ägaren då företaget har både historik, kompetens och rätt engagemang för att ta maringuiden.se in i den nya tidens media säger Olle Sjökvist chef för Interaktiva Media på LRF Media.

Ett samarbetsavtal har tecknats där LRF Media blir mediapartner till maringuiden.se med ansvar för all bannerförsäljning.

– Vi tror att detta upplägg ger oss arbetsro så vi kan fokusera på utveckling av sajten, samt inte minst våra medlemmar och besökare, säger nygamle ägaren Dick Jexby.

Maringuiden startades 1996 av Jan Andreasson. Dick Jexby kom in några år senare och utvecklade verksamheten så att maringuiden.se växte till Nordens största mötesplats för båtentusiaster. Inte minst forumet är mycket välbesökt. Tusentals båtentusiaster är ofta online samtidigt för att diskutera livet på sjön.

Det finns i dag ca. 51 000 medlemmar på maringuiden.se och dessa har skrivit sammanlagt mer än 400 000 foruminlägg. Sajten har ca. 80 000 unika besökare per vecka.

Maringuiden såldes 2007 till TTG och kom några år senare genom förvärv i LRF Medias ägo. Men nu köper alltså Dick Jexby tillbaka Maringuiden.

– Vi är övertygade om att detta är det bästa för Maringuidens medlemmar, annonsörerna och övriga samarbetspartner inom båtbranschen, säger Olle Sjökvist och Dick Jexby i ett gemensamt uttalande.

Maringuiden övergår i Evestors ägo 1 oktober.

Den italienska motorbåten Wider 42 ska delta på en internationell regatta med klassiska yachter. Det är “Les Voiles de St. Tropez”, som hålls 24 september till och med 2 oktober. Regattan är avsedd för klassiska segelyachter, som tävlar cirka 30 km utanför lyxorten St. Tropez, men denna nyskapande motorbåt finns alltså också på plats.

Ragattan har sina anor från 1981, när yachterna Pride och Ikra utmanade varandra i en kustregatta för pokalen “Club 55 Cup”. Under åren har denna regatta vuxit både i storlek och i betydelse och blivit så viktig att många entusiaster inte kan missa den.

Efter att ha gjort succé vid båtmässorna i både Cannes och i Monte Carlo vill personerna bakom Wider visa båtens möjligheter även för seglare. Den unika lösningen med en utfällbar båt som får dubbelt så stor durkyta för ankar bör tilltala även segelbåtsägare, menar de. Wider 42 kommer att ligga för ankar vid kajen Villanova i den gamla hamnen.

Wider 42 är designad av Fulvio De Simoni och är den första båten som utnyttjar en speciell teknik för att öka båtens innervolym vid stillaliggande. Det är en day cruiser som har hög komfort tack vare de stora utrymmena. Samtidigt är den fin i sjön vid vanlig motorbåtskörning, då skrovet är långt och relativt smalt.

Att “fälla upp” en Wider 42 tar, enligt tillverkaren, tolv sekunder.

En effektiv båtbottenfärg behöver inte bygga på att färgen läcker gift. Nu har forskare vid Göteborgs universitet konstaterat att man istället kan blanda i molekyler som havstulpaner inte klarar av att växa på. Resultatet har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Biofouling.

Påväxt på båtskrov är en plåga för varje båtägare. En av de mest bekymmersamma organismerna är havstulpaner. En forskargrupp vid institutionen för cell- och molekylärbiologi har därför specialstuderat havstulpanens biologi och riktat sitt intresse mot ett känsligt steg i dess livscykel.

– När nyblivna vuxna havstulpaner försöker tränga sig igenom färgskikten för att få en fast växtplats är den extremt känslig för vissa molekyler kallade makrocykliska laktoner, som normalt produceras av vissa svampliknande bakterier, säger professor Hans-Björne Elwing på institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet.

När sådana molekyler blandas i båtbottenfärg koloniseras först den målade ytan av havstulpanlarver på normalt sätt. Men så fort havstulpanlarven har omvandlats till vuxen havstulpan och försöker etablera en fastare kontakt med ytan så lossnar den och förmodligen dör den. Det har också visat sig att vissa brunalger motverkar kolonisation på bladytor av havstulpaner på liknande sätt.

– Med denna upptäckt som grund har vi lyckats utforma färger med nya bindemedel som helt stänger av läckaget av de makrocykliska laktonerna i den marina miljön. Dessutom behövs bara spårmängder av makrocykliska laktonerna i färgen för att ge full effekt mot havstulpaner. Vår metod bygger på att färgen blir mer effektiv ju mindre gift som läcker ut i miljön.

Genom fältförsök på fritidsbåtar har forskargruppen också visat att tillsatsen av makrocykliska laktoner helt kan ersätta koppar i båtfärger vid både ost- och västkusten under flera säsonger.

– Visserligen är det bara havstulpanen som påverkas av tillsatsen, men annan påväxt av alger och liknande kan relativt enkelt motverkas med andra metoder.
Studien är utförd av Emiliano Pinori, Mattias Berglin, Mats Hulander, Mia Dahlström och Hans Elwing vid Göteborgs universitet i ett samarbete med Lena Brive på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Artikeln Multi-seasonal barnacle (Balanus improvisus) protection achieved by trace amounts of a macrocyclic lactone (ivermectin) included in rosin-based coatings är publicerad i tidskriften Biofouling.

Länk till artikeln: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08927014.2011.616636

Bildtext:
Del av undersidan av en planande båt som målats med kopparfri TF-färg med spårmängder av en macrocyklisk lakton (Ivermectin). Den breda strängen i mitten var målad med TF-färg utan tillsats. Båten har gått i trafik på västkusten under fyra sommarmånader 2009. Båtägare: Mauritz Palm. Foto: Mats Hulander.

Centerstämman kunde konstatera att underlaget till nya sjöfyllerilagen var otillräckligt och att en översyn därför måste göras. Det säger Gustav Andersson (C) skärgårdslandstingsråd i Stockholm efter att hans motion om att upphäva de nya tilläggen i sjöfyllerilagen debatterades på Centerpartiets stämma i Åre.

Motionens förslag var att upphäva eller göra om de nya regleringarna i sjöfyllerilagen som innebär en sänkning av promillegränsen, från 1,0 till 0,2 samt ger fler än den som framför båten straffansvar.

Argumenten i motionen var att det inte finns något stöd för att de nya regleringarna leder till ökad sjösäkerhet. De flesta olyckor som inträffar till sjöss sker inte i situationer som omfattas av den nya lagen och i det fall alkohol är inblandade sker de allra flesta olyckor med en högre promillehalt än 1,0.

– Det är en onödig morallag som enbart innebär mer krångel för besökare och boende i skärgården, säger Gustav Andersson.

Gustav Andersson yrkade på att stämman skulle bifalla hans motion som tydligare tog ställning mot den nya lagen men stämman biföll istället partistyrelsens förslag som var att göra en översyn av den. I partistyrelsens yttrande konstaterades det att det saknades en analys av hur den nya lagen skulle påverka sjösäkerheten innan den infördes och efterlyser därför en översyn av de nya regleringarna.

– Jag hade hoppats att Centerpartiet som decentralisitiskt parti skulle vara mer uppmärksamma på hur regler, krångel och byråkrati faktiskt hindrar människor från att uppnå spontan lycka och okomplicerade livsupplevelser som att exempelvis dela en flaska vin till lunchen en sommardag till sjöss. Men jag är ändå nöjd med stämmans beslut, det är ett steg på vägen, säger Gustav Andersson.

Bilden:
Gustav Andersson. Foto: Mattias Ahlm.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:29:54 2011-09-27

Braaaa! Lagen är tillkommen utan saklig grund. Är uselt skriven och knappast att betrakta som rätts-säker. Gör en stor mängd sjöfarande till "kriminella" medan riktiga fyllerister som vanligt struntar i lagar. Obegripligt att Moderater helt verkar ha släppt frihetsfrågor till Centern.

Peter Eriksson 22:00:31 2011-09-27

Jag håller inte med Gustav Andersson i sak, men det hedrar honom att han inte hymmlar med vad han tycker, nämligen att det ska vara OK att köra båt lite halvlullig. Sen tror inte jag att "en stor mängd sjöfarare" har "att dela på en vinare" som sitt primära mål då man åker ut på sjön.

Sven-Erik Hult 13:30:56 2011-09-28

Tack Gustav! Äntligen ett förslag som är förnuftigt. Det går inte att jämföra bilkörande med båtar. Lagen är bara ett uttryck för översitteri från folk som knappast är på sjön i småbåtar. Nu får vi hoppas att regeringen ändrar lagen och anpassar den till vanligt båtliv. Kustbevakningen är inte trovärdiga i detta sammanhang heller. De vill bara ha fler och större båtar.

Ola Ljungberg 00:21:48 2011-09-29

Bravo Gustav !

Joakim Söderlund 19:59:10 2011-09-29

Bravo! Tidigare altid röstat på moderaterna som jag trott stått för frihet under ansvar, men dom har med justitieministern i spetsen visat sig vara värre än sossarna på att skapa ett sly av nya idiotiska lagar. Detta Gustav är ett steg i rätt riktning, blir nog centern framledes……

Peter Eriksson 13:18:25 2011-09-30

Vissa vill göra gällande att denna lag togs i all hast av några nykterhetsförespråkare i riksdagen. Då man tittar i förarbetena till lagen framgår dock att en utredning startades redan 2003, alltså under sossarnas styre och fortsatte sedan fram till 2008, efter regeringsbytet. Ett flertal remissinstanser fick säga sitt och i sedvanlig ordning även Lagrådet. Propositionen lades fram 2009 och beslut togs av riksdagen i april 2010.Att lagen inte skulle vara "rättssäker" som Olof skriver är nog inte särskilt trovärdigt.Att lagen skulle utvärderas redan nu efter ett år verkar inte heller troligt. T.ex har inget fall dragits till Högsta domstolen ännu.Innan de skärpta reglerna infördes var Sverige,tillsammans med Finland, det land i Norden som hade den högsta promillegränsen. Finland ligger kvar på 1 promille medan Danmark har 0.5 och Norge 0.8. Samtliga har samma regler vad gäller den som utför en vässentlig uppgift.OBS att Danmark har samma gräns för bilkörning och därför sällar sig till reglerna i Sverige som också har samma gräns för bil som för båt.

Ola Ljungberg 19:24:34 2011-09-30

Peter Eriksson har rätt. Lagen uppfanns av T.Bodström.

Marre 00:12:31 2012-06-21

http://myrablogg.rodarummet.net/#post34
Båtliv ger möjligheter till många fina naturupplevelser . Inte minst är det fåglar som lever i våra maritima miljöer. Med en fågelbok ombord kan även den som inte är ornitolog bestämma en mängd olika arter och få ut ännu mer av sitt båtliv

Men alla möten med djur och natur är inte alltigenom trevliga. Det finns många berättelser om hur besättningar väckts av skränande måsar eller funnit badviken ockuperad av bajsande Kanadagäss eller arga svanar. En talrik men mindre väl beskriven art är ändå arten Monedula Pickalurvus Vulgaris, eller som man också säger ”Vanlig Fyllkaja”. Läs mer på Myra bloggen

http://myrablogg.rodarummet.net/#post34

Nu finns Tensons vinterkollektion 2011/2012 i butikerna. Den största nyheten är att man lanserar sin första barn- och juniorkollektion och därmed blir ett varumärke för hela familjen. Hela kollektionen är vågad och färgstark med fokus på tekniska detaljer och välutvecklad design. Målet är att den ska attrahera såväl skidproffs, skidälskande amatörer, moderiktiga stadsbor som naturmänniskor.

– Kollektionen innehåller dunjackor, skalplagg, parkas och skidkläder i glada och starka färger som lyser upp i vintermörkret. Kläderna passar för både extremskidåkning och när man vill vara välklädd och varm för en runda på stan. Vår första barn- och juniorkollektion är komplett med vinterplagg i samma fina anda och kvalitet som för vuxna. Med barnkläderna har vi vågat ännu mer och designat i färger som man blir glad av, säger Johan Lövqvist, vd på Tenson.

Tenson, som grundades i Varberg 1951, var ett av Sveriges ledande skidmärken under 70-och 80-talen. Nu börjar man återta den positionen.

I vinterkollektionen 2011/2012 har man satsat på att skapa fler plagg i toppsegmentet med högteknisk funktion och i de bästa materialen. Samtidigt finns grundstommen kvar med bra och tekniska plagg på en lagom prisnivå, inklusive populära modeller som exempelvis den klassiska Himalaya-jackan.

Den nya vinterkollektionen vänder sig till såväl proffs och amatörer i backen, moderiktiga stadsbor som naturmänniskor, och till alla åldrar.

– Vi har också arbetat ”inifrån och ut” med årets vinterkollektion och färgmatchat hela vägen, från understället till skidjackan. Därför passar våra kläder lika bra i backen som på after skin och tanken är att man ska man känna sig bekväm och snygg hela dagen. Vi har också lagt mer fokus på att ta fram fler plagg för storstadsbor som förenar hög modegrad, funktion och kvalitet. Givetvis fortsätter vi att använda våra egna högtekniska material, MPC, MPC Extreme och Air Push, säger Catharina Carlander, chefsdesigner på Tenson.

Marinplus AB, svensk distributör för FLIR Systems, lanserar FLIR MS-serien (bärbara kameror) och FLIR M-612L (stationär kamera med extra lång räckvidd). Den nya bärbara MS-serien ger varje båtägare möjlighet att se klart i totalt mörker. Kamerorna är extremt prisvärda och kan användas för många tillämpningar. Oavsett om båten är förankrad i hamnen eller seglar på öppet hav, går det att se i totalt mörker.

FLIR MS-324 ger värmebilder på 320×240 pixlar. Användare som inte behöver denna höga upplösning kan välja MS-224 som ger bilder på 240×180 pixlar. Alla kameror är utrustade med avancerad bildhantering som ger skarp bild utan att användaren behöver justera kameran.

FLIR MS-324 kan upptäcka ett litet fartyg på ett avstånd av inte mindre än 1,2 kilometer bort. MS-324 kommer också med en 2x digital zoom så att du kan titta närmare på situationen när det behövs.

FLIR MS-serien levereras med uppladdningsbara Li-Ion batterier som klarar 5-7 timmar på en enda laddning.
Kamerorna är IP67-klassade.

Rek pris MS-224 är 18 900 kr inkl moms.
Rek pris MS-324 är 29 900 kr inkl moms.

FLIR M-612L
FLIR M-612L är bestyckad med en värmekameradetektor med 640 x 480 pixlar samt en lågluxkamera som ger en vanlig svartvit videobild som fungerar ned till 100 µLux och som kan användas under såväl dagtid som skymning.

M-612L har ca 1.5 gånger längre räckvidd än systermodellen M-625L eftersom värmekameralinsen har 12° bildvinkel med 50 mm brännvidd (FLIR M-625L har 25°/25 mm). Värmekamerabilden kan zoomas digitalt 2 och 4 gånger. Det går även att ändra mellan olika bildvisningslägen för att optimera bilden.

M-612L väger 4 kg och är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög. Den kan monteras hängande eller stående och kan panorera 360° och tilta ±90°. Det gör att det går att montera den på valfri plats på ett fartyg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.

M-612L är extremt ruggad och kan användas i -25°C till +55°C. Den är vattentät (IP66), uppfyller MIL-Std-810E, klarar 100 knops vind och har en inbyggd defroster i linsen som säkrar användning även vid svår isbildning.

M-612L levereras med en manöverpanel som kontrollerar alla funktioner. Flera manöverpaneler kan anslutas, manöverpanelen kan styra flera kameror och det går även att styra kameran från en dator i ett nätverk.

Rek pris M-612L är 229 000 kr inkl moms.

Info: www.marinplus.se

Efter sjösättningen vid varvet i Gdańsk i Polen i maj har den nya katamaranen 70 Sunreef Power Damrak II varit på jungfrutur i Skandinavien. Ägarna, Olivier och Katia, tillsammans med deras tvååriga dotter Anna och ett par vänner samt tre personers besättning har seglat runt i våra farvatten innan nästa sommars seglats i Medelhavet.

De nya ägarna gjorde ståndsmässig entré på båten vid anrika Admiral Hotel i centrala Köpenhamn.

Damrak II är den andra 70 Sunreef Power som Olivier och Katia äger. Den första sålde de efter att ha upptäckt en del mindre saker som behövde ändras ombord. Varvet i Polen höll tidsplanen perfekt och paret kom därefter ut på sin lyxiga kryssning i tid.

En besvikelse kom dock efter bara några minuters segling. Ägarna hade hoppats att få se Köpenhamns siluett med mest berömda staty – den lilla havsjungfrun – men statyn var betydligt mindre än vad de visste. De såg henne knappt, trots att Damrak passerade bara 30 m bredvid.

En av nyheterna på Damrak är motorsieringen, som består av 2 x 800 hk MAN i stället för originalets 2 x 455 hk Cummins dieselmotorer. Det ökar prestanda ordentligt på denna motorbåtskatamaran.

– På Damrak I var marschfarten 10 knop med en bränsleförbrukning på 22 l/h per motor (44 ll/h totalt). På Damrak II, som har något tyngre motorer, är marschfarten 11 knop vid 1 350 rpm med samma bränsleförbrukning som i den förra båten, säger Olivier.

– Med 16 000 liter bränsle ombord har vi därmed en räckvidd på 4 000 Nm vid 11 knop, vilket verkligen är imponerande. Om vi går ner på 8 knop är förbrukningen bara 6 l/h per motor (12 l/h totalt), vilket ger en räckvidd på 10 500 Nm. Därmed kan vi korsa Atlanten utan stopp för att tanka.

Den första hamnen som båten angjorde var Marstrand. Att tillryggalägga 150 Nm på 7 timmar var inget problem för Damrak. Med 85% motoreffekt vid 2 100 rpm nådde båten enkelt 21 knop. Maxfarten är dock 25 knop.

Info: www.sunreef-yachts.com

Här är hela familjens resebrev på engelska:

DAMRAK II’s Maiden Voyage in Scandinavia. One week in heaven.

After her launch in Gdańsk, Poland in May 2011, the 70 Sunreef Power Damrak II has departed for her maiden voyage to Scandinavia with the owners Olivier and Katia, their 2 year old daughter Anna, and a couple of their friends, Marcus and Mia. They were accompanied by three crew members : Joc, Shaz and Stephanie. They wanted to explore the untouched beauty of Nordic landscapes before heading to the Mediterranean for the summer.

DEPARTURE FROM DENMARK

The boarding was planned from the dock in front of the splendid Admiral Hotel located in the centre of Copenhagen, occupying an ancient market place just by the Royal Palace.

“We arrived in Copenhagen the day before to visit the city with our friends, Marcus and Mia, who live in Gothenburg (Copenhagen’s neighbour city). We had dinner at a local restaurant where we had a chance to try smørrebrød, a kind of excellent Danish tapas,” recalls Olivier.

“We boarded the Damrak II the next morning. I was very proud to see the admiring smile on my friends’ faces when they watched the yacht approaching from the channel in front of the Royal Palace. They are boat owners themselves, so their appreciation meant a lot to me,” says Olivier.

Damrak II is the second 70 Sunreef Power yacht owned by Olivier and Katia. They sold their first Damrak last year and bought the new one introducing some minor modifications to make it even better for chartering. “The shipyard has kept to production deadlines perfectly, so we can enjoy our yacht right now before the summer charter season starts,” explains Olivier. They decided to follow the route from Poland to the Mediterranean to make the maiden voyage to Scandinavia. “We couldn’t do this trip with our first boat because the weather forecast in Norway was a disaster,” recalls Olivier. Luckily this time the weather was predicted to be fantastic, and the travellers were impatient to begin their adventure.

After just five minutes of cruising, the first disappointment! No, it’s not about the Damrak; it’s just that Olivier’s illusion was shattered when he saw that the Copenhagen mermaid statue was much smaller that he imagined. “She is so tiny that we could hardly see her from the Damrak, passing only 30 meters away from her,” laughs Olivier.

Finally they could head towards the channel separating Denmark and Sweden. The Damrak cruised between the sea of wind turbines and the huge, magnificent bridge linking both countries.

For about an hour they tested the Damrak to find the most efficient cruising speed. The choice of the new engines (2 x 800HP Mann instead of 2 x 455HP Cummins on Damrak I) was the right one. “On Damrak I, the cruising speed was 10 knots with fuel consumption 22l/h per engine (44l/l in total). On Damrak II, even with slightly heavier engines, we reach 11 knots at 1350rpm keeping the same fuel consumption. With the 16 000L of fuel that the Damrak can store we can get a range of 4000 nautical miles at 11 knots, which is truly impressive. If we reduce the speed to 8 knots, the fuel consumption drops to 6l/h per engine (12l/h in total), which means a range of 10 500 nm, enough to cross the Pacific without stopovers… which I wouldn’t do anyway given the number of beautiful anchorages in Polynesia,” says Olivier.

The first call of their trip was scheduled for Maarstrand in Sweden where they wanted to arrive before dinner. Covering over 150 miles in 7 hours wasn’t a problem for the Damrak. At 85% of engine power, at 2100rpm, the boat easily reaches 21 knots. “Which other yacht could give me an oceanic range and a maximum speed of 25 knots ? Apart from a megayacht, and still, I don’t even know any other option than a Sunreef cat,” insists Olivier.

ARRIVING IN SWEDEN

After a pleasant crossing, the Damrak arrived in Maarstrand for its very first Swedish call. Established on the rocky island and dating back to the Middle Ages, this little village is a tourist’s delight with its colourful wooden houses from la Belle Époque. The area’s granite rocky cliffs make it reminiscent of cruising in Brittany in France.

“It was very special to navigate the Damrak in this region where boats rarely exceed 40 feet in length. Navigation routes often include numerous straight channels only slightly larger than the Damrak. It felt strange passing all these typical Swedish houses and docks on the two islands so close to the Damrak,” says Olivier.

The next morning the Damrak left Maarstrand and its imposing fortress to arrive in Fiskebäckskil, a splendid picturesque village very popular among tourists, where Marcus and Mia own one a little red fisherman’s house.

As the marina is too small, the Damrak stayed out at anchor. Fiskebäckskil has a beautiful wooden church from the 18th century with colourful interiors and many hanging boat models. After a relaxing walk in the village, Olivier and his company decided to dine on the neighbouring island, Kärringön, at a traditional local restaurant called Petterssons. “Unless you check it on the map, you never know whether the land you see is a terra firma or an island. To be able to drive in this area you need to know all these complicated connections between bridges and ferries,” explains Olivier.

The next day the Damrak departed towards Smögen. To explore all the surrounding islands, the party embarked on Targa 44, Marcus and Mia’s boat, which allowed them to access the maze of channels and tiny islands.
Smögen is an island on Sweden’s west coast attracting many tourists thanks to its numerous leisure activities such as relaxing walks on the famous 600 m long pier with shops and bars serving delicious local cuisine, or resting on beautiful beaches perfect for swimming and sunbathing. All this is set in stunning, peaceful surroundings.
Smögen also has a renowned fish market where fishermen sell their fish straight from the sea. All the fish stands also sell delicious sandwiches or prawn salads. The prawns are already peeled and the salads are massive – a true bowl of freshness!
Back in Smögen, the party was getting ready for the big crossing awaiting them. They were about to depart to Stavanger in Norway. To do so, they needed to cross from Sweden towards western Norway for about 150 nautical miles and then to go along the Norwegian coast for a few hundred miles. To make sure they didn’t lose any precious moments of their tight schedule, they decided to do the trip by night at 20 knots. The anchor was up at 6 in the evening; the direction: westwards.
“The sea is very calm. That’s even better, we’ll have a quiet, pleasant night. After a delicious dinner made by Shaz, we decide to watch films in the saloon. With engines on full power, the noise is almost imperceptible and we have no problems talking and watching TV,” says Olivier.
He continues, “After the film we went to the flybridge to enjoy night cruising, which is always an unforgettable experience, especially in these conditions. It stays light very late. Will the sun never go down? Total darkness only lasts about three hours”.
WELCOME TO NORWAY
The Damrak arrived at 6 the next morning. “A quick look out of the window and I realized we have arrived at our destination, and the Damrak was cruising along Stavanger docks plunged in fog,” recalls Olivier. Dating back to Viking times, Stavanger is a very busy commercial port with a base for large cruise ships going north and many petrol companies. The city was chosen as the European Capital of Culture in 2008. It is situated by some of Norway’s most amazing fjords.
Leaving Stavanger behind, the Damrak explored long miles of famous Norwegian fjords before arriving at the beautiful Lysefjord. This stunning, 42 km long fjord meanders through 1 km high vertical rock faces. It’s one of the most picturesque sites in Norway, and comes recommended by National Geographic as one of the most beautiful places in the world. Lysefjord’s two main attractions are Preikestolen cliff and Kjerag mountain. Olivier, Katia and company enjoyed the hiking routes in the mountains among waterfalls, crystal clear streams and savage forests. It was a profound encounter with nature and a real delight for all of them.

Throughout the journey, Katia and Anna appreciated the stability and solid structure of the Damrak, a marvellous companion for exploration at all conditions in comfort and ease.

After her maiden voyage, the yacht left for southern Europe to start the Mediterranean charter season. But Olivier and his family are already longing for new yachting adventures…

To be continued.

Här är en verkligt lyxig bädd för alla som vill njuta av solen. Det är lyxföretaget LMV Design Technology Ltd som har tagit fram den här solsängen för lyxiga båtar eller lyxiga soldyrkare. Den heter Lasy Solar och är en självpositionerande solbädd (riktar in sig mot solen automatiskt).

Lasy Solar sägs ge det allra bästa till soldyrkarna och är samtidigt praktisk. Den har inbyggda solceller som driver flera av funktionerna “ombord”. Självklart går den att styra via iPod och iPad och har ett inbyggt system som ger riktig bris med svalkande vattenånga.

Men smakar det så kostar det, som alltid. En komplett Lasy Solar inlusive vattentålig läderklädsel kostar cirka 1 Mkr. Men då får man en ytterst elegant solbädd med 2,6 m diameteroch en rad inbyggda finesser.

Info: www.lasybed.com

Polska Galeon ligger inte på latsidan vad gäller att ta fram nyheter. Planerna och förberedelserna inför nästa års lanseringar är redan i full gång. Galeon 550 Fly ska enligt förhandsinformationen presenteras i början av nästa år, troligen på båtmässan i Düsseldorf i januari.

Som vanligt är det båtdesignern Tony Castro som står för designen av den nya båten. Hans mål med nya Galeon 550 Fly är att skapa en snygg och elegant båt som drar blickarna till sig i hamnarna.

Båten har tre rymliga däck med gott om utrymmen, enligt Galeon. Även på flybridge finns gott om plats.

Galeon rekommenderar Volvo Penta eller MAN dieselmotorer. Minimotoriseringen sägs vara 2×615 hk medan det största motoralternativet är 2×900 hk.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 17,15 m
Längd skrov: 15,85 m
Bredd ö a: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 24,5 ton
Personer: 12
Bränsletankar: 2×1 200 liter
Vattentank: 500 liter
CE-klass: B

Info: http://www.galeonyachts.com/#/en/550_fly