nyhetstest

Flera riksdagsmän går samman och har gjort en skrivelse där de hävdar att den nuvarande sjöfyllerilagen är rättsosäker. Det är de fyra M-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Lars-Arne Staxäng, Mikael Cederbratt och Rune Wikström som har skrivit en motion i frågan.

Sveriges sjöfyllerilag riskerar att äventyra båtturismen till vårt land vilket skulle vara till stor nackdel för den växande svenska turistindustrin, säger de gemensamt och fortsätter:

Våra grannländer, som vi delar vattenområden med, har nämligen en högre gräns för sjöfylleri än vad vi har i Sverige då den är betydligt mer avvägd till de risker och ansvar man har som båtförare. Promillegränsen på sjön bör därför harmoniseras med motsvarande lagstiftning i närliggande länder inte minst för att värna om båtturismen men också då det inte finns något underlag på att Sveriges låga promillehalt faktiskt förhindrar olyckor, skriver M-riksdagsledamöterna Finn Bengtsson, Lars-Arne Staxäng, Mikael Cederbratt och Rune Wikström i sin motion.

Motionen i sin helhet finns här:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=C290

Bilden:
En Kustbevakningsbåt under uppdragf. Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Ola Ljungberg 23:13:06 2011-12-26

Jag är född 1954. Har sett och upplevt mycket i mina dagar.
I.om det myckna arbetet som jag samt många fler lagt ned om denna lag så har jag aldrig trott att jag skulle finna en sådan ruttenhet, falskhet som kommit fram.

Jag vill bestämdhet hävda att de politiker som nu motionerat om lagen har ett enastående mod !
De går nämnligen emot partipiskan och riskerar ca 55tkr/månaden plus pensioner och tillhör inte "knapptryckarkompaniet".

Den politiska viljan är att ny-kriminilasera vanligt folk utan legitima orsaker.
Den som inbillar sig att denna lag är till för att öka sjösäkerheten är rejält förd bakom ljuset tyvärr.
http://www.alltom02promillepasjon.se/

Upp till 60 procent av fosfor som läcker från jordbruksmark och transporteras i diken kan fångas i dikesfilter och dikesdammar. Det visar ett forskningsprojekt som går ut på att minska övergödningsproblemet i Östersjön genom att fånga fosfor nära källan. Läckaget av näringsämnen från jordbruksmark drabbar Östersjön hårt med algblomningar och bottendöd som följd.

Projektet drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet och BalticSea2020. I fullskaleförsök på tre fältstationer har kalkbaserade filter utvärderats i mätningar som pågått i 1,5 år. Resultaten visar att filtren tar upp cirka 40-45 procent av fosforn och att de fortfarande fungerar väl efter 1,5 år. Filtren bör kombineras med dammar som fångar ytterligare 15-20 procent av fosforn. Filtren fångar framför allt fosfat-fosfor, den fosforform som är lätt tillgänglig för växter och som orsakar övergödning. Åtgärder som skyddszoner och våtmarker minskar inte näringsläckage i tillräcklig omfattning och tar dessutom odlingsmark i anspråk. Dessutom fångar skyddszoner och våtmarker främst partikulärt fosfor som inte är lika tillgängligt för växter och alger.

”Det som gör den här tekniken intressant är att den ger en omedelbar effekt. Utsläppen minskar så fort åtgärden installeras, och det är en fördel att just fosfat tas upp.”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

IVL har undersökt vilka filtermaterial som bäst fångar fosforn under de vanligaste mark- och gödslingsförhållandena i Sverige, hur vattengenomströmningen ska regleras samt hur stor fastläggningspotentialen är i dikesdammarna. Filtermaterialet kan spridas på åkermark och det är troligt att kalken i materialet och i viss mån fosforn kan bidra till ökad skörd efter några år. Långsiktiga studier behövs dock för att klarlägga den effekten.

”Teknikens kostnadseffektivitet är hög i jämförelse med andra åtgärder. Om dikesfilter och dikesdammar installeras för den tredjedel av de svenska jordbruksområdena som läcker mest fosfor skulle vi kunna minska fosforläckaget från jordbruksmarken med cirka 30 procent med den här åtgärden”, säger Sam Ekstrand, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Under fas 2 som nu startas kommer tekniken att utvärderas och demonstreras i Polen och Baltikum, där jordar och odlingsförhållanden till stor del skiljer sig från de svenska förhållandena.

Nu finns det en chans för alla som vill att följa med på örn- och sälspaning med Briggen Tre Kronor. Tre Kronor af Stockholm är ett stort, modernt utrustat, segelfartyg med full komfort som erbjuder unika seglingar i havsbandet den 29 oktober till den 4 november. En bra idé för alla som vill vara med om en unik upplevelse eller gör något helt i höst.

Besättningen ska spana efter säl och havsörn. De gäster som följer med får förutom naturupplevelserna äta gott och njuta av att ha skärgården för sig själva.

Erbjudandena från Tre Kronor ser ut så här:
Bjud dig själv och dina vänner på ett spännande äventyr i Stockholms vackra skärgård!
Safari på höstlovet! Från:995:-

Vi seglar i havsbandet och spanar efter säl och havsörn.
Vårt expeditionsfartyg heter Tre Kronor. Tufft på däck och mysigt i salongen.
Välj dagstur eller segling med övernattning

Dagturer 29, 30, 31 oktober.
Avgång Cityterminalen kl 09:00 (29 okt kl 08:00). Åter Cityterminalen kl 18 ca.
Transport till och från fartyget från Cityterminalen samt alla måltider ingår.
Pris: Vuxna 1 495 kr, barn o ungdomar 995 kr.

Segling med övernattning: 24, 27, 28 oktober samt 2, 3 och 4 november.
Tider: Avgång kl 08.00 från Cityterminalen. Åter Cityterminalen kl 10:00 nästa dag.
Transport till och från fartyget från Cityterminalen, övernattning ombord eller i enkelrum i land samt alla måltider ingår.
Pris: Vuxna 2 495 kr, barn o ungdomar 1 495 kr.

Mer info och bokning www.briggentrekronor.se

För femte gången har österrikiska Frauscher motorbåtar nominerats till European Powerboat of the Year 2012. De tidigare tillfällena har varit 2008, 2009, 2010 och 2011. Den båt som nu är aktuell är båtföretagets nya flaggskepp, Frauscher 1017 GT (bilden). Tävlingen avgöras i början av 2012.

De varv som får sina nyheter nominerade till European Powerboat of the Year 2012 är förstås stolta över detta. I år deltar Nimbus som enda svenska båttillverkare med sin 365 Coupé.

Frauscher ser nomineringen som ett erkännande av att varvet är på rätt väg med sin egen stil av miljövänliga och högteknologiska båtar med en mycket egen design som kobinerar klassiska linjer och innovationer.

1017 GT är enligt Frauscher en ny ikon på havet. Företaget ville skapa en första klassens gentlemansracer, men fick även en båt med gott om plats och en lyckad design.

Båten har testats ingående innan lanseringen. Förutom på sjöar och inre vattendrag har den även provkörts på de gropiga vattnen utanför Cannes.

Frauscher 1017 GT är försedd med dubbla Z-drives, vilket ska ge goda prestanda och tyst gång.

“European Powerboat Award“ organiseras av en jury med europeiska båtjournalister och hanteras av den tyska båttidningen Boote.

Info: www.frauscherboats.com

Nu är det klart att konsortiet kring Nord West Yachts och dess ägare Benny Martinsson (bilden) köper Najadvarvet. Affären innebär att både Najad och Maxi segelbåtar lever vidare, men med motorbåtsvarvet Nord West Yachts som ägare. – Med vår kunskap och vår personal och varumärket så kan vi förvalta detta bättre än någonsin, säger Benny Martinsson.

Nord West har köpt varumärket Najad och hela företagets varulager inklusive två halvfärdiga båtar och fyra begagnade båtar. Dessutom ingår en hel del verktyg, domäner med mera.

Ett konsortium bestående av båttillverkaren Nord West och Orust Yacht Service har förvärvat Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti. Förvärvet avser hela verksamheten i Henån på Orust, med tillverkning, vinteruppläggning och service.

Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på närliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.

Nord West ser betydande synergieffekter i ett samgående. Företagen har samma industriella bas och har vuxit fram ur det hantverks- och båtkunnande som etablerats på Orust under generationer.

– Det är väldigt glädjande att vi slutligen kunnat förvärva Najad, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West. ” Vi ser fram emot att fortsätta bygga Najadbåtar och ser en fantastisk potential i Najad, som har ett komplett och modernt produktprogram mellan 35 och 57 fot och en väl utbyggd serviceorganisation. Både Nord West och Najad har en mycket hög byggkvalitet och fokuserar på att erbjuda service i världsklass .

Najads hamnanläggning har under många år drivits av Claes Samuelsson som nu tillsammans med entreprenören Bertil Karlsson, kommer göra en allt större satsning inom vinteruppläggning, service och försäkringsreparationer i Henån som motsvarar kundernas önskan om en helhetslösning för båtanvändandet.

Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företagets produktutveckling, investeringar och försäljning fördubblades. Efter toppåret 2007 med en försäljning på drygt 300 miljoner SEK, drabbades företaget av den finansiella krisen 2008, varvid försäljningen minskade markant. Trots kraftiga kapacitetsneddragningar var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti 2011.

De nya ägarna riktar ett stort tack till advokat Jan Save på Advokatfirman Hammar, jurist Lars Zetterberg och hans kollegor på Ackordscentralen och till Najadvarvets tidigare ägare Animatrix Capital för deras professionella arbete för att ta affären i hamn och därmed ge Najad en långsiktig framtid och möjligheten att återta positionen som en av världens främsta segelbåtstillverkare ihop med Nord West.

Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har 130 anställda. Försäljningen det senaste verksamhetsåret var cirka 360 miljoner SEK. Företaget är familjeägt och består av båttillverkning och service på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.

Enligt Claes är arbetet med vinteruppläggningar redan igång och man välkomnar både motor- och segelbåtar till Orust Yacht Service om man ännu inte beslutat sig för vart man skall serva båten i vinter. Nybåtsproduktionen kommer att starta inom kort, meddelar Benny och teamet ser fram emot att återlansera Najad på höstens båtmässor i Hamburg och Stockholm.

Info: www.nordwest.se

Många av de kemikalier som vi producerar och använder bryts inte ner i naturen utan sprider sig förr eller senare till jordens mest avlägsna platser. Biologen Anna Rotander (bilden) vid Örebro universitet har undersökt havslevande däggdjur i Arktis och norra Atlanten, och hennes resultat visar en alarmerande ökning av en grupp fluorämnen med stor benägenhet att lagras i kroppen.

– Om man hittar höga halter hos djur av ämnen som har transporterats så långt med luft eller vatten, då är risken stor att de är hälsofarliga och borde förbjudas, säger Anna Rotander, som nyligen presenterade en doktorsavhandling i biologi vid Örebro universitet.

Anna Rotander har analyserat vävnadsprover som tagits från marina däggdjur i arktiska och subarktiska miljöer under perioden 1984-2009, och har därmed skapat en 25 år lång tidslinje över olika kemikaliers spridning. Undersökningen omfattar sju arter: långfenad grindval, vikval, sillval, delfinarten vitsiding, vanlig tumlare, vikaresäl och blåssäl.

– Arktis är ett viktigt så kallat indikatorområde både när det gäller övervakning av kända miljögifter och för att upptäcka nya miljöhot. Ett av de kriterier som används för att bedöma faran med olika kemikalier är just att de påträffas på platser långt ifrån där de producerats eller använts.

Överst i näringskedjan

– Många av de marina däggdjursarter som finns i Arktis är dessutom lämpliga för studier av långvarig exponering för svårnedbrytbara kemikalier, eftersom de befinner sig överst i näringskedjan och har en relativt lång livslängd.

De globala utsläppen av miljögifter återspeglas mycket riktigt i de analyserade proverna – liksom effekten av de nationella och internationella åtgärder som genomförts för att minska dem.

Anna Rotander har undersökt förekomsten av tre grupper av så kallade persistenta (långlivade) halogener: klorerade, bromerade och perfluorerade ämnen.

Hennes analyser visar att de ämnen som förbjudits eller begränsats under de senaste decennierna har minskat eller åtminstone slutat öka. Men samtidigt har andra ämnen ökat, något som Anna Rotander tycker är oroväckande.

Ökande nivåer skäl till oro

– Jag har hittat ökande nivåer av långkedjiga fluorerade ämnen, så kallade PFCA:er. Och det är inte bra, eftersom just dessa ämnen har väldigt stor förmåga att bioackumuleras, det vill säga lagras i kroppen.

PFCA:er kan bildas vid tillverkningen av andra kemikalier, och släpps då ut som restprodukter. Men de kan också vara slutresultatet när andra ämnen bryts ner i mindre beståndsdelar. För i takt med att vissa kemikalier förbjuds, utvecklas andra som kan ersätta dem. Och även om dessa kan verka harmlösa, kan de brytas ner i naturen till ämnen med helt andra egenskaper.

– Min studie visar att fler ämnen borde övervägas för Stockholmskonventionens lista över kemikalier som ska fasas ut på grund av att de är långlivade, sprids över hela världen och ackumuleras i levande organismer, konstaterar Anna Rotander.

Ett 30-tal svenska myndigheter får i uppdrag att aktivt delta och samverka i genomförandet av EU:s Östersjöstrategi. Denna har som tydligt mål att skynda på insatserna för att förbättra Östersjöns miljö och stärka Östersjöregionen som en grön tillväxtregion.

– Östersjöstrategin har möjliggjort satsningar i 100-miljonersklassen på forskning- och åtgärdsprojekt för att förbättra Östersjöns miljö, säger miljöminister Lena Ek.

Med ett brett svenskt myndighetsnätverk som är aktivt i Östersjösamarbetet skapas goda förutsättningar för att skynda på arbetet ytterligare.

Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Kemikalieinspektionen och SMHI omfattas av uppdraget och leder flera prioriterade områden och projekt. Bland annat hanterar myndigheterna arbetet med att minska användningen och effekterna av farliga ämnen i havet, att utveckla en regional klimatanpassningsstrategi samt att öka grön upphandling av varor och tjänster i Östersjöregionen.

EU:s strategi för Östersjöregionen antogs 2009 av Europeiska rådet under Sveriges ordförandeskap i EU. Strategin innehåller en rad samarbetsprojekt, varav ett stort antal inom områdena miljövänlig sjöfart, stärkt skydd för biologisk mångfald, minskad användning och spridning av farliga ämnen och minskad övergödning av Östersjön. Arbetet bidrar till genomförandet av Helsingforskommissionen, Helcoms, aktionsplan för Östersjön.

Fredrik Andersson från Tarby gård och Johan Lindgren från Backa gård i Vallentuna utan för Stockholm har utsetts till årets svenska Östersjöbönder av Världsnaturfonden WWF. För att lantbruket som kollektiv ska kunna utveckla sitt miljöarbete och ligga i frontlinjen med ny teknik och nya tankesätt, krävs ett bra ledarskap.

– Ett ledarskap som får andra att förstå och inse vikten av ett gemensamt engagemang för miljöfrågorna är en förutsättning för att förbättra Östersjöns miljö och något som WWF länge har efterfrågat. Just det avgjorde juryns beslut att utse Fredrik Andersson och Johan Lindgren till landets bästa Östersjöbönder, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

I egenskap av ordförande i Vallentuna-Täby LRF-avdelning respektive Vallentuna kommungrupp, har Fredrik Andersson och Johan Lindgren genom sitt ledarskap och egna handlingar skapat ett engagemang för miljöfrågor bland flera lantbrukare i området. Deras gårdar är med i Greppa Näringen, lantbrukets miljökampanj som för 10 år sedan initierades av WWF.

– LRF Vallentuna-Täby sökte 2010 medel ur regerings havsmiljöanslag och fick via länsstyrelsen bidrag för bland annat strukturkalkning, provtagning, markkartering och omsådd av vallar. De båda vinnarna representerar områdets lantbrukare i en rad olika sammanhang, berättar Lennart Gladh, expert övergödning och Östersjön hos WWF.

Ett exempel är en vattendag som arrangeras i november för politiker och tjänstemän som även deltar i ett program för att presentera lantbrukets miljöarbete.

Den 23 juni 2011 startade regeringen en budkavle för en renare havsmiljö. I det sammanhanget utropade de berörda länen olika löften och bland en rad landshövdingar och tjänstemän i de olika länen var länsstyrelsen i Stockholms representant Fredrik Andersson, den ende bonden i sällskapet.

De båda vinnarna representerar Sverige och är nominerade till den regionala utmaningen att bli Årets Östersjöbonde (WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award). Den slutgiltiga vinnaren för hela regionen, som får ett pris på 10 000 euro, offentliggörs den 2 november i samband med vid en konferens på Sånga-Säby utanför Stockholm den.

Tävlingen ingår i WWFs internationella Östersjöprogram som arbetar med övergödning, fiske och samarbetet om Östersjön över landsgränserna.

– Vinnarna är goda exempel på nödvändigheten av samverkan och den mångfald av åtgärder som behövs för att minska problemet med övergödning och andra miljöproblem inom lantbruket, avslutar Lennart Gladh.

Fakta: 2010 vann Mälardalsbönderna Håkan och Teri Lee Eriksson, Wiggeby gård, utanför Stockholm det internationella priset. Priset delas ut av WWF, Swedbank i samarbete med Baltic Farmers Forum for the Environment (BFFE) och jordbruksorganisationer i Östersjöregionen.

Bilden:
Fredrik Andersson från Tarby gård och Johan Lindgren från Backa gård i Vallentuna utan för Stockholm har utsetts till årets svenska Östersjöbönder av Världsnaturfonden WWF. Foto: WWF.

Patent- och registreringsverket (PRV) lanserar nu Sea of Inventions, en informationsplats för miljöteknik med fokus på Östersjön. Sea of Inventions innehåller en databas med ungefär 18 000 uppfinningar som kan kopplas till åtgärder som är nödvändiga för att förbättra miljöstatusen i Östersjön.

Från och med i dag kan du söka bland 47 kategorier av teknik och ladda ner teknisk information om uppfinningar, kontaktinformation till uppfinnare, områdesstatistik och mycket annat.

Fråga en expert
www.seaofinventions.se finns också information om patent och möjligheten att fråga experter om patent och miljöteknik. Här kan du som utvecklar ny teknik, söker samarbetspartners eller har ett miljöproblem att lösa hitta värdefull information som hjälper dig framåt i ditt arbete.

Effektivt nyskapande
Sea of Inventions är ett projekt som finansieras och drivs av PRV för att belysa nyttan med patentinformation i innovationsprocessen. Genom att använda patentinformation i ett tidigt skede blir teknikutvecklingen mer effektiv, dubbelarbete undviks och befintliga resurser kan läggas på det som verkligen är innovativt. Miljöområdena är identifierade med hjälp av HELCOM:s aktionsplan för Östersjön.

Info: www.seaofinventions.se

Tio båtar med respektive tävlingsteam håller som bäst på att ladda upp inför helgens Italian Grand Prix, som körs på Comosjön. Tävlingarna hålls 14-16 oktober med staden Cernobbio som värd. Detta är årets tredje deltävling i UIM Class 1 World Powerboat Championship och den tävling som avgör vem som ska få titeln mästare enligt 2011 European Championship.

Det är inte första gången som de här båtarna gästar den vackra Comosjön. Premiären skedde 1987, när Class 1 tävlade där under ledning av Bruno Abbate. Tävlingen vanns av före detta tenninsproffset Adriano Panatta.

I år är det främst Victorys Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi, ledare av World Championship, som är intressanta för avgörandet av vem som ska få ta med EM-titeln hem. Deras ärkerivaler finns i teamet Spirit of Qatar 96, som vann senast när båtarna tävlade i Norge.

Duon från Förenade Arabemiraten vann säsongspremiären i Abu Dhabi och har vunnit tre av fyra tävlingar i Italien. De ser nu fram emot att kunna ta sin 24:e seger i karriären.

Program
ITALIAN GRAND PRIX, CERNOBBIO (14-16 oktober)
Friday, 14
12.00-13.30 official practice
Saturday, 15
10.00 -10.30 official practice
10.45 -11.30 Qualifying/Edox Pole Position
14.30 Italian Grand Prix – race 1
Sunday, 16
10.30 -11.30 official practice
14.30 Italian Grand Prix – race 2

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – efter omgång 2
1. 3 Victory – 59pts
2. 96 Spirit of Qatar – 54pts
3. 95 Spirit of Qatar – 35pts
4. 74 Poliform – 23pts
5. 5 Team Abu Dhabi – 22pts
6. 10 Fendi Racing – 19pts
7. 90 Welmax – 14pts
8. 91 Relekta – 10pts
9. 50 Parsonage Racing – 8pts
10. 69 ferskfisken.no – 5 pts
11. 18 MITI Tech Power- 4pts

EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory Team – 35pts
2. 5 Team Abu Dhabi – 29pts
3. 95 Spirit of Qatar – 27pts
4. 96 Spirit of Qatar – 16pts
5. 10 Fendi Racing 14pts
6. 90 Welmax – 10pts
7. 91 Relekta – 7pts
8. 18 MITI Tech Power – 5pts
9. 69 firskfisken.no – 4pts
10. 74 Poliform – 2pts
11. 50 Parsonage Racing – 1pt

EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after round 1
1. 96 Spirit of Qatar – 20pts
2. 3 Victory – 15pts
3. 95 Spirit of Qatar – 12pts
4. 74 Poliform – 9pts
5. 90 Welmax – 7pts
6. 69 ferskfisken.no – 5pts
7. 91 Relekta – 4pts // 10 Fendi Racing – 0 pts 5 Team Abu Dhabi – 0 pts 50 Parsonage Racing – 0pts 18 MITI Tech Power- 0pts

Här är resten av pressreleasen inför tävlingarna på engelska:

The return of the Spirit of Qatar Team has added spice to the Championship as their rivalry with their Middle East cousins intensifies on and off the water. Sheikh Hassan and Steve Curtis’ victory in Norway ended their 12-race win-drought, and they now go in search of their first major Class 1 title together – Curtis hunting down a record fifth European crown and Sheikh Hassan a second, on what will be his 50th Grand Prix outing. The team has made one or two upgrades and worked on modifications to improve performance, specifically acceleration which Curtis believes is crucial for the type of courses being run these days.

But Sheikh Hassan and Curtis will also need to keep very close tabs on teammates Ali Al Neama and Matteo Nicolini – who lines up for his 100th Grand Prix and the last Italian to win a major Class 1 trophy lifting the European title in 2005 – who have out-gunned them in both qualifying sessions this season and sit behind them in the standings, after taking two podium finishes.

Two outfits looking to end a long and well overdue wait for an Italian win on home waters – the last by Edoardo Polli and Lamberto Leoni in Tarranto in 1997 – are DAC Racing and Fendi Racing; Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci lead the all-Italian challengers in the World and European title races and, after carrying out further modifications to their DAC 40 Poliform, will be looking to improve on their fourth place in Norway and step-up to challenge for their first win together.

Fendi Racing’s first outing with their new Outerlimits boat-engine package did not give Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella the performance or results they were expecting, with the team announcing an immediate switch of engine supplier after only one outing with the Outerlimits Powertrain SCI 850 V8s, confirming that they have signed an agreement with SCAM Technology to run their 8.2litre V12 engines, stating that the American engines need a further period of development.

Further Italian interest will focus on GiorgiOffshore, who return to racing with an upgraded boat after missing the last event, with Nicola Giorgi lining-up alongside Sandro Sardelli in MITI Tech Power, the partnership teaming-up for the first time in Abu Dhabi in 2010, taking two fifth place finishes.

Team D’Alessio-SCAM make their first appearance in the Championship with the experienced Luca Nicolini, who made his Class 1 debut in 1993 and has 14 starts under his belt, taking two podium finishes in 2007, on the throttles in the Victory built, V12 powered FA.RO. ACCIAI., with Belgium’s Frank Hemelaer set to make his Class 1 driving debut.

Team Abu Dhabi has announced an eleventh-hour call-up for F1H2O star Ahmed Al Hameli who steps in to substitute for Rashed Al Tayer, forced to sit out the event after picking up an injury at a Jet Ski event in America. Al Hameli, who made his Class 1 debut in 2009, teams-up with fellow-Emirati Majed Al Mansoori – both making just their second Grand Prix starts in Class 1.

An unexpected announcement by Welmax Offshore Racing sees a revised driver line-up with the 2010 Edox Pole Position Champions Kolbjorn Selmer and Jorn Tandberg stepping aside and Bjorge Jacobsen and Kurt Olsen stepping in to take over race duties. The team has also opted to run the Maritimo hull over the MTI, retaining the name Welmax.

Zabo Racing’s Ugur Isik and Christian Zaborowski will be looking to improve on their performances after picking up just ten points from three outings in Relekta, and will arrive in Italy confident that they can turn things around. Team principal Jan Zaborowski has confirmed that they have made considerable modifications to the Victory hull, which they debuted in Norway, and that they will be in good shape in Italy.

The Grand Prix weekend gets underway with first official practice at midday on Friday. A second practice session, qualifying in the Edox Pole Position and race 1 take place on Saturday, with a final practice session on Sunday morning followed by race 2 in the afternoon.

Info: www.class-1.com

Nedskräpningen av Östersjön är ett allvarligt miljöproblem som påverkar det marina livet negativt. Nedskräpningen är även ett hot mot så väl turism och fritidsliv som mot yrkesfiske. Nu startar KIMO Baltic Sea (Kommunernas Internationella Miljöorganisation) och Stiftelsen Håll Sverige Rent i samverkan med Fiskeområde Gotland och Sydkustens Fiskeområde projektet Fishing for Litter.

Ett 30-tal yrkesfiskare från fiskehamnar i Simrishamn, Nogersund och Ronehamn på Gotland deltar i projektet genom att samla in skräp som de får upp i näten från havet. Skräpet kommer att vägas, mätas och dokumenteras i hamnarna.

– KIMO har de senaste tio åren arbetat med Fishing For Litter i Nordsjön med stor framgång. Nu lanserar vi konceptet i Östersjön och har stora förhoppningar att framgången upprepar sig och lyfter problematiken med marint skräp och dess påverkan på djurlivet och havsmiljön, säger Jan Lundmark, koordinator KIMO Baltic Sea.

Syftet med projektet är att skapa förståelse för problemet med nedskräpning i havet. Ambitionen är att samarbetet leder till att kommuner från samtliga länder i Östersjöregionen inom några år tar ett gemensamt helhetsgrepp mot nedskräpningen av Östersjön.

– Fishing For Litter är ett spännande projekt som sätter strålkastarljus på problemet med nedskräpning av våra hav. Genom att exponera skräpet som hamnar i yrkesfiskarnas garn hoppas vi att samtliga länder mot Östersjön kan ta vidta gemensamma åtgärder, säger Lars Alm, marknadschef på Håll Sverige Rent.

Projektet startade i september och pågår fram till mars 2013.

Mattias Klum, en av världens främsta naturfotografer, kommer till Fotomässan i Stockholm den 18-20 november för att berätta om sina uppdrag. Mattias Klum var förste svensk – och en av de yngsta fotograferna någonsin – att få en bild publicerad på omslaget till det ansedda amerikanska magasinet National Geographic.

Sedan dess är han en regelbunden medarbetare i tidningen och har även publicerats i tidskrifter som Geo, Stern, Der Spiegel och New York Times. Till Fotomässan kommer Mattias Klum för att visa bilder och berätta om sina senaste uppdrag på Nya Guinea, Island, i Botswana och Kina. Han kommer också att berätta om sina pågående filmprojekt.

Många av hans bilder och filmer har visat naturens storslagenhet, men också dess skörhet. För sitt outtröttliga arbete med att belysa miljöfrågor har Mattias Klum bland annat belönats med flera internationella priser och Hans Majestät Konungens medalj av 8:e storleken.

En av många nyheter på Fotomässan i år är ett Creative Center. Här får man som besökare inspiration och ny kunskap om hur man kan ta bättre bilder, efterbearbeta och utvecklas som fotograf. Steg för steg presenteras små och enkla knep för att nå bästa resultat. I Creative Center finns också möjlighet att prova sina nyvunna kunskaper på olika typer av kamerautrustning.

– Det här blir en kreativ kunskapsplats där våra besökare utan kostnad kan utnyttja Fotomässan till att lära sig något nytt och utvecklas i sitt fotograferande, säger Magnus Winter, projektledare för Fotomässan.
Info: www.fotomassan.com

Foto: Samuel Svensäter.

Boken Fritidsskepparen finns nu både i tryckt form och som E-bok för iPad. E-boken är en kopia av pappersboken, som kom ut i reviderad version i augusti 2011. NFB (Nämnden för Båtlivsutbildning) har ändrat en del i kraven för främst Förarintyget. Kapitel 15, Kustskepparkursen, är helt nyskrivet eftersom man inte längre behöver kunna räkna ut en ströms kurs och fart för Kustskepparintyget.

Fritidsskepparen som E-bok för iPad är förlaget Norstedts första faktabok som ges ut i det formatet. Den säljs genom Bokus.se

Några av funktionerna i E-bok för iPad:
Blädderfunktion med fingret.
Förstora sida eller bild.
Läsa en sida eller ett uppslag.
Snabbfunktion med översikt av flera sidor.
Snabbfunktion med översikt av ett 20 tal sidor längst ned.
Klickbar innehållsförteckning.
Sökfunktion.
Bilder och text är kristallklara
Klicka direkt till vissa givna länkar
Klicka direkt till övningsuppgifter på webben, Fritidsskepparen.com

Till Fritidsskepparen finns även en webbplats med ny design sedan augusti i år. Det finns övningsfrågor till alla kapitel för Förarintyget för både sjökort 616, ostkusten och sjökort 931 västkusten. Många av frågorna har bilder från respektive sjökort.

Info: www.fritidsskepparen.com

Den här båten från Stockholm RIB Center är en helt ny RIB, som enligt tillverkaren är den andra generationens RIB (Rigid Inflatable Boat). Båten är på 27 fot och har utvecklats i samarbete med bland andra Nerikes Brandkår. Den har byggts efter professionella krav och standarder och heter 27ft C-RIB.

Båten har utvecklats som en allväderstålig båt för att möta kraven vid och på Hjälmaren. Den här båten är framför allt framtagen för räddningsarbete, men kan även användas för polisiära uppgifter, brandbekämpning med mera.

C-RIB 27 är baserad på Stockholm RIB Centers beprövade 8 m Offshoreskrov, men har försetts med flera nya designlösningar som har tagits fram i samarbete med Örebros räddningskår. Bland annat har båten en tuff Bimini-Top och extra skydd för att skydda besättningen vid svårt väder. Båten är även utrustad med en Webasto värmare för att ge värme och hålla vindrutan fri från imma.

Ombord finns fyra separata kommunikationssystem: VHF, Rakel, S-70 och GSM mobiltelefon. De är helt integrerade med trådlös intercom. Det gör att besättningen kan arbeta obehindrat men ändå ha full kontakt.

Navigationsutrustningen består av GPS-plotter, HD radar, ekolod, AIS Transponder och en mörkerseende värmekamera. Sittplatserna är av typen G-Shock jockeysäten med avtagbara ryggstöd. Båten har även kraftiga fendertar runt om för att inte behöva fendras av extra.

Båten är även osänkbar och har bland annat stora spygatter som låter sjövatten försvinna ut snabbt.

– Efter att ha utvärderat olika båtar valde vår kund 27 fotsskrovet för dess goda sjöegenskaper. Tillsammans har vi utvecklat en båt med den bästa arbetsmiljön i en öppen 8 m båt, säger Peder Brun på Stockholm RIB Center.

Motorerna är två stycken Suzuki 175 hk 4-takts utombordare. De första sjötesterna har visat att båten har väldigt god manövrerbarhet, låga utsläpp och ett bra vikt-effekt-förhållande. Den 2 ton tunga båten gör över 50 knop med två personers besättning och 37 knop med bara en motor. Den klarar sig inom 3 000 kg gränsen fullt utrustad och kan till exempel köras på en vagn från TK Trailers i Boxholm. En fritidsversion av båten kommer inom kort.

Info: www.stockholmribcenter.com

Djuren från Västerhavet har fått sällskap av forna tiders kapare längs Bohuskusten. Varje helg i oktober och varje dag under höstlovet kommer de på besök till Havets Hus. I akvariet finns lämningar från deras framfart och alla barn får gå på skattjakt. För bara ett par hundra år sedan förekom sjöröveri på västkusten även om de mest kända var verksamma i början av 1700-talet, Lars och Ingela Gathenhielm.

Djuren från Västerhavet har fått sällskap av forna tiders kapare längs Bohuskusten. Varje helg i oktober och varje dag under höstlovet kommer de på besök till Havets Hus. I akvariet finns lämningar från deras framfart och alla barn får gå på skattjakt. För bara ett par hundra år sedan förekom sjöröveri på västkusten även om de mest kända var verksamma i början av 1700-talet, Lars och Ingela Gathenhielm.

Karl XII utfärdade det kaparbrev som gav dem rätt att plundra skepp. Över 80 stycken ska Lars ha kapat under sin levnad, en verksamhet som han fru Ingela fortsatte med. Lars kallas även Lasse i Gatan.

Havets Hus egna pirat kommer att berätta lite om dessa historiska kapare samt även slå hål på myter om pirater och sjörövare. Aktiviteterna genomförs tillammans med projektet ”Upplevelsecenter” i Lysekil vars mål är att levandegöra historia och kulturarv genom spännande upplevelser.

På Havets Hus visas Västerhavets djurliv. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier eller inspireras av en guidad tur.

Program 1/10-6/11 2011.
10.00 Akvariet öppnar
12.00 Lördag och söndag, pirater kommer på besök i teatern
12.45 Måndag-fredag, guidning vid klappakvariet
13.00 Lördag och söndag, pirater kommer på besök i teatern
14.30 Tisdagar och fredagar, matning av några av djuren i akvariet
14.30 Måndag, onsdag, torsdag, samt helger, filmvisning i teatern
15.30 Entrén stänger, akvariet är öppet till 16.00.
Vardagarna under höstlovet v.44
12.00 Piraten dyker upp i teatern
13.00 Piraten dyker upp i teatern
14.30 Matning av några av djuren i akvariet

Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och konservindustri. Med Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra granitklippor.
Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Info: www.havetshus.se

Bildtext:
Havets hus pirat. Foto: Roger Jansson.

Boomerang Effekten lanserades 2008 med målet att motverka slit-och-släng-konsumtion genom att förlänga plaggens livslängd och utnyttja den höga kvaliteten. Hållbarhetskonceptet innebär att man kan lämna tillbaka gamla Boomerangkläder i någon av Boomerangs samtliga butiker. Som tack för hjälpen får kunden tio procent rabatt på ett nytt plagg, men framförallt kan man vara med och bidra till att kläderna kommer till användning igen. Vissa plagg märks med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och säljs som Boomerang Vintage i sju utvalda butiker.

Andra klipps isär och blir till delar av möbler inom Boomerang Home. Sedan Boomerang Effekten startade har över 7 000 plagg kommit in, plagg som bidrar till att konceptet hela tiden kan utvecklas vidare.

För att utveckla hållbarhetskonceptet ytterligare, lanserar Boomerang lagom till jul ”The Boomerang Effect Collection”. Man har städat i skjortfabrikerna och överblivna tyger från produktionen har använts för att ta fram kollektionen med användbara och miljösmarta produkter. Resultatet är perfekta julklappar för aktiva dagar utomhus men även för stillsamma stunder hemma.

Exempel på produkter:

Ge din båtnyckel vårkläder i form av en härlig nyckelring i flätat blå och vit rutigt tyg. Pris 250 kr.

Båtkudde i härlig blandning av rutigt och randigt som passar perfekt för avkopplande seglatser eller skumpiga turer i motorbåten. Det bruna läderhandtaget gör kudden smidig och lätt att bära. Pris 800 kr.

Skön pläd/täcke i lapptäckesteknik i klassiska blåröda rutor och ränder håller dig varm under kalla vinterkvällar eller båtturer på tidiga våren. Pris 2 600 kr.

Blå-rutig kudde med Boomerang-logga som fin detalj. Kudden kommer även i blått och beige rutigt och passar lika bra i båten som i favoritfåtöljen. Pris fodral 400 kr, innerkudde 100 kr.

Praktisk tygväska i beige med rutigt innerfoder och bruna läderband. Ta med väskan på utflykter ute på sjön i vår. Väskan kommer även i svart. Pris 900 kr.

Info: www.boomerang.se

Designern till den här amerikanska båten har lyckats kombinera klassiskt snygga linjer med modern teknik. Båten kommer från Zurn Yacht Design och är försedd med Volvo Penta IPS 800 med joystick, vilket ger en marschfart på cirka 28 knop till den nästan 15 meter långa båten, som har sina rötter i amerikansk båtbyggarkultur.

Grundidéerna och inspirationen till den här 48-fotaren kommer från amerikanska Port Townsend Wooden Boat Festival, där Zurn Yacht Design fick uppfattningen till det här båtprojektet. Den 48 fot långa motorbåten är byggd i en kombination av vinylester och glasfiberarmerad plast med glasfiberväv av typ Corecell.

Under akterdäcket ligger två stycken maskiner typ Volvo IPS 800. Båten har ett effektivt och ganska rundbottnat skrov ritat av Doug Zurn. Enligt pressreleasen har båten en lugn och mjuk gång i sjön samtidigt som den har fartresurser som hos en betydligt mindre båt.

Toppfarten uppges vara 34 knop medan en behaglig marschfart är 28 knop för den som väljer Volvo IPS 800 dieslar. Båten har då en räckvidd på cirka 400 Nm. Den som kan tänka sig en lägre toppfart men vill ha längre räckvidd kan välja något av Volvo Pentas mindre IPS-alternativ.

Bland båtens övriga finesser märks att de stora sidorutorna och rutorna akterut är hydrauliskt manövrerbara. I salongens aktre del om babord finns ett stort pentry, som är den naturliga samlingspunkten ombord. I salongen finns även stor a sittytor och gemenskapsmöjligheter.

Under däck finns tre gästkabiner med dubbelkojer och en stor ägarkabin. Alla kabinerna är omgivna med ”bufferzoner” för att minska störande ljud mellan kabinerna.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 14,4 m
Bredd: 4,9 m
Vikt: 24 ton
Bränsletankar: 2 300 liter
Vattentankar: 570 liter
Djupgående: 1,20 m

Info: www.salishyachts.com

Från och med november kommer Scania att sänka produktionstakten vid anläggningarna i Europa. Bakgrunden är en inbromsning i efterfrågan på ett flertal marknader. Anpassningen kommer att hanteras inom ramen för de flexibilitetsavtal som finns mellan företaget och de fackliga organisationerna.

De statsfinansiella problemen i Europa och USA har nu börjat påverka den ekonomiska aktiviteten och lett till tveksamhet hos kunderna.

− Det handlar om en inbromsning i Europa, men också en lägre takt i orderingången från Mellanöstern, säger Martin Lundstedt, ansvarig för Scanias försäljning och marknadsföring.

De första nio månaderna har produktionstakten legat på en hög och stabil nivå, men från och med november kommer Scania att sänka produktionstakten på grund av den vikande efterfrågan. Jämfört med utgången av årets tredje kvartal innebär det att produktionstakten för fordon på global nivå reduceras med 10-15 procent.

− Vi kommer att dra ned produktionsnivån och anpassa våra kostnader genom att använda den flexibilitet som finns. Justeringen av produktionsnivån hanteras inom ramen för de flexibilitetsavtal som finns mellan företaget och de fackliga organisationerna vid de olika produktionsanläggningarna, säger Anders Nielsen, chef för Scanias produktion och logistik.

− Latinamerika har efterfrågan planat ut på en hög nivå, vilket innebär att vi har ett fortsatt högt kapacitetsutnyttjande vid produktionsanläggningarna i Brasilien och Argentina, säger Anders Nielsen.

Sedan drygt ett år arbetar Scania med korta och stabila leveranstider, cirka åtta veckor inom Europa, för att så tidigt som möjligt få in rätt signaler till produktionssystemet vid förändringar i orderingången. Därigenom minimeras lageruppbyggnaden och orderboken kan begränsas.

Scania har länge arbetat med att på flera sätt öka flexibiliteten i produktionen. Nyligen skrevs ett nytt flexibilitetsavtal med de fackliga organisationerna i Sverige som ytterligare ökar möjligheten att möta svängningar i efterfrågan.

Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott i samarbete med Sjöhistoriska Museet inbjuder till Historiska Dagen på Sjöhistoriska Museet lördagen 19 november 2011 kl. 10 – ca 15.

KSSS, Kungl. Svenska Segelsällskapet, bildades 1830 och är Sveriges äldsta segelsällskap. På Historiska Dagen kommer vi att berätta om dess historia från början till våra dagar.

Författarna Erling Matz och Magnus Ullman har båda skrivit böcker om KSSS med anledning av 150 årsjubileet 1980 respektive 175 år 2005 och Robert Ekstrand på Sjöhistoriska Museet har fina videofilmer. De kommer alla tre att berätta och visa upp händelser och situationer från KSSS rika tillvaro.

Deltagaravgiften 160 kronor inkluderande lunch på museet erläggs kontant till HUs representant vid ankomsten till museet.

Förhandsanmälan nödvändig till Maivor Bergau tel 08-39 31 02, e-post bergau@glocalnet.net eller till Åsa Blomqvist-Jonsson på Sv Seglarförbundets kansli 08-459 09 93, e-post asa@ssf.se senast måndag 14 november 2011.

Arrangörer: Seglarförbundets Historiska Utskott och Sjöhistoriska Museet

Miljösatsningarna i de halländska fritidsbåtsanläggningarna tas i bruk på bred front. Först ut med att kunna använda sin med LOVA-bidrag finansierade spolplatta blev Finnasandens Båtförening i Onsala. Och fler står på tur runt Kungsbackafjorden; Kungsbacka Båtsällskap och Gårda Brygga räknar också med att bli färdiga till höstupptaget.

Även i söder sker förbättringar – Halmstads Segelsällskap kan nu som enda hamn vid Nissan erbjuda kontrollerad skrovtvätt.

Att statliga LOVA-bidrag (Lokala Vattenvårdsåtgärder) gör skillnad är det inga tvivel om. Sedan hamnföreningarna i länet fått kännedom om möjligheten att söka LOVA har ett intensivt planeringsarbete tagit vid utmed den långa kuststräckan.

Ett tydligt ekonomiskt incitament i kombination med kunskap om miljösituationen i Västerhavet och regelverken har gjort att elva anläggningar sökt LOVA-bidrag 2010, och nu är fler på väg att fylla i årets ansökan. Men fortfarande saknar många båtägare möjlighet att tvätta sina skrov på ett ur miljösynpunkt acceptabelt sätt.

Av länets fler än 12 000 båtplatser, har endast 2 400 tillgång till en godkänd spolplatta med efterföljande rening i sin hemmahamn. Hjälp finns dock att få även 2012, nya pengar är aviserade och möjligheten att söka är öppen fram till 30 november.

Finnasandens Båtförening, Kungsbacka
Klas Oskarsson, som är ordförande i föreningen och den som arbetat med projektet, är mycket nöjd med den gjorda investeringen.
– Du ser själv att allt fungerar väl och att den fem meter breda spolplattan effektivt samlar upp spolresterna, säger Oskarsson. För de åttio medlemmarna och andra som använder hamnen för upptag blir det nu obligatoriskt med skrovtvätt före borttransport av båtarna.

Båtfjordens Hamn i Varberg långt framme
Hamnen som fick mest i LOVA-bidrag har också kommit längst i sina satsningar på miljöförbättringar och service till kunderna.
– Vi har haft en fantastiskt bra säsong, säger Båtfjordens ordförande Kenneth Berntsson. En minst tjugoprocentig ökning och många väldigt nöjda gäster har blivit årets resultat av gjorda investeringar. Två tydliga målgrupper, gästbåtar och husbilar, vänder sig hamnen till. Båtfjorden hade som en av få anläggningar i länet redan tidigare godkänd spolplatta med rening.
– I sommar har vi utökat med en ny servicebyggnad, toaletter och duschar, brunn i marken för husbilarnas avlopp, utslagsvask för Porta Potti och inom kort har vi våra sugtömningsstationer i drift. Även sjömacken, där vi som enda mack i länet kan erbjuda Alkylatbensin via slang, har tagits emot bra, fortsätter Berndtsson.

Sugtömning i Kungsbackafjorden
Gottskärs hamn och Enens båtägares förening har som första anläggningar i Kungsbacka satsat på sugtömningsstationer.
Dessa är redan i drift och betjänar fritidsbåtar med fjorden som hemmahamn samt gästande båtar. En stor och tydlig skylt signaler budskapet från Gottskärs hamn till sjöfararna på väg in. En viktig detalj för att anläggningen skall komma till så stor användning som möjligt.

Region Halland informerar
Även den här hösten satsar Region Halland på att informera om och hjälpa fritidsbåtsföreningarna med LOVA-ansökningar.
Region Halland hjälper bland annat till på plats med råd och goda exempel från andra hamnar, informerar på styrelsemöten och bidrar med kontakter.

Foto: Region Halland.

En av världens största båttillverkare, amerikanska Boston Whaler, utökar Montauk-serien med den nya 210 Montauk, vilket blir den största modellen i serien. Båten har ärvt Montauk-seriens sinnrika funktionalitet, robusthet och höga kvalitet samt erbjuder betydligt större utrymme för fler personer med ökad komfort, rörelsefrihet och stabilitet. Båten säljs av Boston Whalers generalagent Vått i Nacka strand och i Älvsjö.

– Boston Whaler Montauk är en båt som passar alla. Det är en extremt stabil och säker båt för familjen, en bekväm och snabb cruiser för äventyraren, en lättmanövrerad och välutrustad båt för vattensportaren samt en praktisk och rymlig båt för transportören, säger Göran Andersson på Vått.

Med nya 210 Montauk ger Boston Whaler serien en knuff framåt vad gäller komfort, rymlighet, förvaring, stabilitet och räckvidd. 210 Montauk levereras i standardutförande med en mycket bränsleeffektiv 150 hk Mercury fyrtaktare och en 265-liters bränsletank, vilket utökar räckvidden betydligt.

Kreativiteten hos 210 Montauk uttrycker sig bland annat i form av en mindre toalett som inrymts inuti mittkonsolen, bakom instrumenteringen. I aktern kan man välja mellan att installera en bred bekväm soffa och en livewell (förvaring av bland annat fisk, bete och kylvaror) med två klaffsäten om vardera sida.

I den rymliga fören finns gott om förvaringsutrymmen, bland annat under det praktiska och breda kylboxsätet och under fördäckssoffan där ankare och annan utrustning kan förvaras. Även under konsolens omställningsbara förar- och passagerarplatserna finns rymliga utrymmen för förvaring, liksom under däck i aktern med lättåtkomliga och tättslutande glasfiberluckor i durken.

Vill man ha lite extra lyx och bekvämlighet kan man installera en så kallad Sun lounge, vilket innebär att man får en solbädd för två-tre personer som täcker större delen av fören. Sun loungen har även två fällbara ryggstöd så att solbädden snabbt och enkelt kan omvandlas till två liggstolar med utsikt mot horisonten.

I aktern finns också en mindre badplattorm med teleskopstege för säker och enkel i- och uppstigning ur vattnet. Och med tilläggsutrustning som vattenskidbåge, Sun- och T-top-skydd, sun lounge i fören, teknikledande musik- och navigeringssystem med mera kan kunder skräddarsy 210 Montauk helt efter egen livsstil och smak.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 6,50 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,32 m
Vikt torr: 1,134 kg
Personer: 9
Motor max: 200 hk (149 kW)
Bränsletank: 265 liter
Bottenvinkel: 16 grader

Info: www.vatt.se

De stora, lyxiga och snyggt designade båtarna flockas i år på Scandinavian Boat Show, mässan med de stora och exklusiva båtarna. Trots att många båtvarv har det besvärligt och kämpar med en sviktande försäljning så är framtidstron stor i båtbranschen. På Scandinavian Boat Show i november visas flera intressanta nyheter.

Tvättmaskin, mikro och isskåp är ofta standard ombord på de här lyxbåtarna och flera har även vin-, och champagnekyl ombord. Kommande års sjö- och strandmode hör också till attraktionerna på Scandinavian Boat Show, som öppnar onsdagen 9 november på Stockholmsmässan.

På mässan finns en exklusive lounge, en äkta Yacht Club av internationellt snitt. Här kan mässgästerna vila fötterna, prata båt och ta sig ett glas vin eller champagne.

Vissa kväller kan man också njuta av fin underhållning och scenframträdanden med show och dans.

Av de cirka 100 båtar som visas brukar var tredje båt vara en nyhet. Bland årets nya båtar som visas kan nämnas motorbåtarna Delphia 1050, Aquador 35 C, Targa 32 och Tenderline Alu Rib 8.0 F. Heta nyheter bland segelbåtarna är till exempel Dufour 375 och 405, Arcona 41, Malö 37, Salona 38 och Elan 21.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Under september och oktober tar de flesta upp sina fritidsbåtar båten för säsongen. Oväntade händelser kan inträffa under både då man lyfter eller drar upp båten, under eventuell transport, samt på båtens uppställningsplats. Insplanet har sammanställt fakta och råd kring båtförsäkringen inför vinterförvaringen.

Antalet anmälda försäkringsskador på båtar har ökat markant under första halvåret i år (+39%), jämfört med samma period förra året.

– Det totala antalet anmälda båtskador hade en topp runt 2006 men har sedan sjunkit tillbaka något de senaste åren. Under 2010 blev det dock fler skador igen, och första halvåret i år (2011) är ökningen av antalet skador kraftig, även om vi ännu inte vet hur året som helhet faller ut, säger Lucas Lundin.

– En annan trend är samtidigt att varje enskild skada blivit dyrare att ersätta för försäkringsbolagen. Det kan dels bero på att brandskadorna ökat som andel av skadeorsaker, och de skadorna kostar ofta mycket att åtgärda och ersätta. Utombordsmotorerna blir också allt dyrare, när de stjäls blir det dyrare för försäkringsbolagen, säger Lucas Lundin.

De vanligaste båtskadorna
• Grundstötning är den vanligaste skadetypen för alla båttyper.
• Stöld av motorn är den dyraste skadan att ersätta för motorbåtar med utombordsmotor.
• Brandskador har ökat mycket senaste åren och utgör cirka 30 procent av antalet skador idag. Alltmer avancerade elsystem i dagens båtar bidrar till denna utveckling.
• Även sjunkning ökar. Många båtar från 1970- och 80-talet börjar få problem med täthet i skrov och genomföringar.

Allmänna aktsamhetskrav
• Båten skall vara uppställd på betryggande avstånd från vattendrag med hänsyn till svallvågor och extremt högvatten.
• Båten ska alltid vara ordentligt surrad och stöttad vid transport.
• Båten ska alltid vara ordentligt täckt, stöttad och surrad när den är uppställd på land.
• Kontrollera och underhåll båten, stöttningen, pallningen samt täckningsmaterialet regelbundet.
• Röj regelbundet snö som tynger täckmaterial och båt.

Råd och tips
• Kolla att den som eventuellt lyfter din båt har gällande ansvarsförsäkring.
• Landström ska vara avstängd när båten lämnas utan uppsikt.
• Fritidsbatterier/Bilbatterier (12V) ska inte utsättas för långvarig kyla, koppla ur och förvara i uppvärmt utrymme.
• Utombordsmotorer bör gå igenom en vinterförberedelse med bland annat urspolning och konservering. Eventuella lösa bensintankar bör tas in, liksom lösa textilier.
• Se till att det finns en brandsläckare ombord på båten hela året.
• Prata med din försäkringsrådgivare om just din båtförsäkring har några ytterligare, särskilda krav på vinterförvaringen.

Hur gäller försäkringen om…
• Något händer när jag tar upp/transporterar båten?
Båtförsäkringen ersätter skador under upptagning, av- och påriggning och transport på land. Ersättning ges även för den tid båten är upplagd på land om skadan orsakats av en yttre händelse.

• Båten brinner där den ligger uppställd (inomhusförvaring främst)?
Försäkringen ersätter bränder orsakade av öppen låga, blixtnedslag eller explosion (dock ej i motor och avgassystem), men inte bränder som uppstår på grund av kortslutning.

• Båten välter eller råkar ut för stormskador?
Försäkringen gäller om båten välter av till exempel storm, men bara under förutsättning att den varit ändamålsenligt uppallad och stöttad.

Då gäller båtförsäkringen inte
Båtförsäkringen gäller inte skador som orsakats av
• Snö på grund av snötryck.
• Frost, is, vatten, mögel eller djur, på grund av brister i täckpresenningar och liknande.
• Nedsmutsning, missfärgning eller repor.
• Läckage av batterisyra.
• Felaktig skötsel, hantering eller underhåll (till exempel bristande smörjning) när det gäller skador på enbart motor, backslag eller drev.
• Konstruktions- eller materialfel, de ska hanteras av produktgarantier och liknande.
• Normal åldersförslitning.

– När vi pratar om hur båtförsäkringen gäller menar vi villkor som återfinns i de flesta vanliga fritidsbåtförsäkringar på marknaden. Självklart ska man dock undersöka just sin egen båtförsäkring. I enstaka fall kan det finnas undantag eller särskilda krav, säger Lucas Lundin.

Källa diagram: Svensk Försäkring.

Bilderna:
Båtupptagning hos Sydmarin i Råå.

Lucas Lundin.

Tyska Bavaria håller verkligen ett högt tempo i sin produktutveckling. Nu har företaget även öppnat en blogg för den helt nya Vision 46. I bloggen finns bland annat en film och en virtuell tour som är näst intill unik i båtbranschen, i alla fall bland det material som läggs upp för allmänheten. Bloggen visar på en hel del nya idéer som båten kommer att ha.

Bavarias kommande produktserie kommer att introduceras under 2012. Den innehåller många nya designidéer som bland annat finns i Vision 46 (bilden).

Vision ska, enligt Bavaria, stå för exklusiva båtar i toppskiktet vad gäller kvalitet och komfort. De ska även bli extremt lätta att hantera och använda.

Genom hela framtagningsprocessen har Bavaria fortsatt haft samarbete med världsberömda Farr Yacht Design och det engelska företaget Design Unlimited.

För att möta kundernas krav och behov har även en grupp kunder från Europa tagit det av utvecklingsarbetet.

Vision 46 blir den första modellen i den nya serien. Den ska, enligt Bavaria,, kombinera elegans med moderna designidéer. Båtens totallängd blir 13,99 meter och skrovet får en längd på 13,70 meter. Vattenlinjelängden blir 12,51 meter. Totalvikten blir 12,3 ton med en 28 % andel barlast.

Titta in på Bavarias hemsida och klicka på filmen där. Den är intressant.

Här finns bloggen:
http://new-vision.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=92&L=1

För fartyg som passerar olika världsdelar och vill kunna erbjuda besättning och passagerare TV ombord, har man hittills varit tvungen att byta LNB huvud i antennen samt mjukvara p.g.a. av de olika satellit-TV standarder som förekommer i exempelvis Europa och Nordamerika. Det är riskabelt, svårt och istället har man Fått välja att vara utan TV viss tid. KVH lanserar nu en satellit-TV antenn som fungerar helt globalt.

KVH introducerar TracVision HD11, världens första riktigt Globala Maritima Satellit-TV-system med HD-stöd. Antennen är utrustad med universalt LNB som är kompatibelt med alla “direct-to-home”-TV-satelliter inkl. ett bibliotek med över 100 tillgängliga satelliter.

Att skifta satelliter, hantera sitt eget satellitbibliotek, kontrollera antennsignalen, görs enkelt i ett webbaserat system. Extra användarvänligt blir det om man använder KVH’s iPad©-, iPhone©- och iPod©-Appar.

Antennen är 1 meter, 4-axlad (3-axel + skew), stabiliserad och fungerar bra långt norrut såväl som när satelliten är rakt ovanför. Det går att koppla obegränsad mängd mottagare i de fall man exempelvis vill kunna se TV i varje hytt. Antennen har inbyggd GSM Remote Support modul för diagnostik och uppgradering av satellitbiblioteket.

Leveranser av KVH TracVision HD11 påbörjas under kvartal 4, 2011. Tillverkaren, KVH Industries, Inc. är världsledande tillverkare av stabiliserade satellit-TV antenner och har sålt över 150.000 system för båt/fartyg, bil och flyg världen över.

Info: www.cordland.se