Det är snart dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Förra årets vinnare av Tummen Upp – Herbert Nilsson från Skanörs Båtklubb och Skanörs Hamnförening – var en mycket populär segrare. Han hade sällskap av flera personer från sin båtklubb till prisutdelningen på Allt för sjön i Stockholm.
Nu söker vi årets vinnare av Tummen Upp. Det är Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr.
Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.
Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen. Ju bättre nominering, desto större chans för din kandidat.
Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.
Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 14 januari 2012. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion
Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bildtext:
Herbert Nilsson från Skanör var en populär vinnare av Tummen Upp 2011.
Bavaria firar med ännu en världspremiär på den stora båtmässan 2012 International Boat Show i Düsseldorf, som hålls i januari. Den har en nydesignad cockpit med sportiga säten och mer stuvutrymmen än tidigare modeller i samma storlek. 39-fotaren har också fått nya rutor för att förstärka den sportiga imagen.
Den nya trenden från många båttillverkare är att satsa på sportiga linjer med bland annat infällda, stora rutor. Detta är inte bara en designgrej utan har blivit möjligt först på senare år tack vare ny teknik med limning och andra monteringsmetoder.
Förutom rutarrangemanget finns den nya 39-fotaren tillgänglig i olika färgställningar och med olika tejpningar. Liksom de övriga nya modellerna finns även den här båtmodellen tillgänglig med flera olika alternativ till motorbestyckning än tidigare. Bland annat
Volvo Penta D4-260.
Sport 39 får sin världspremiär 21 januari på båtmässan i Düsseldorf. Standardmodelen kostar från 144 500 Euro plus moms medan hardtopversionen kostar från 162 900 Euro plus moms.
Tekniska specifikationer i en av bildfilerna här intill.
Info: www.bavariasverige.se
På Åsen/Kaptensberget utanför Gävle etablerar Eolus sin första vindkraftspark hittills med Siemens vindkraftverk. Vindkraftverken, av modell Siemens 2,3 MW, har 101 meters rotor och 100 meters navhöjd. Avtalet innefattar även ett femårigt serviceavtal. Leveransstart för vindkraftverken är planerad till juni 2012 och parken kommer att ha en total effekt på 13,8 MW med en beräknad årlig elproduktion på 45 GWh.
”Valet av Siemens är baserat på utvärdering av anbud från de största aktörerna på marknaden. Siemens förser oss nu för första gången med vindkraftverk och vi ser fram mot fler avtal där Siemens blir en partner som levererar vindkraftverk av hög kvalitet som är väl lämpade för svenska förhållanden”, säger Gustaf Ekberg, VD Eolus Vind AB.
”Detta är den första vindparken med Eolus och det känns väldigt roligt att vi har fått förtroendet att leverera” säger Hans Carlsson, divisionschef för Wind Power på Siemens AB. ”Våra kunder vet att de får både hög kvalitet och tillförlitlighet och vi ser detta avtal som starten på ett långsiktigt samarbete med Eolus”.
Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som en leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 250 MW vindkraft i Sverige.
Den riktiga tomten hinner hem till var åttonde svensk på julafton. Män får i större utsträckning än kvinnor besök av den riktiga tomten, i alla fall enligt dem själva. Geografiskt sett är norrlänningarna mest lyckligt lottade, vilket kanske har sina naturliga skäl. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.
Många har bråda dagar i jul, särskilt tomten och hans nissar. Trots en övermänsklig insats klarar inte tomten av att besöka varenda familj varje år på julafton. Det vet inte minst alla de som drabbats av att tomtens skägg åkt på sned och avslöjat en pappa som bara skulle gå ut och köpa tidningen.
En undersökning från If med 1 011 personer visar att tomten ändå hinner hem till 13 procent av svenskarna. Fler män än kvinnor får besök av den riktiga tomten (15 respektive 11 procent).
– Tomten kan ju inte hinna med alla. Man får helt enkelt hoppas att man är en av de lyckligt lottade, säger Caroline Uliana, extern informationschef på If.
Boende i norra Sverige får besök av tomten i betydligt större utsträckning än stockholmarna (17 respektive nio procent), vilket kanske inte är så konstigt.
– Jag tror inte att det handlar om att stockholmarna inte varit snälla. Det är nog snarare så att tomten har lite närmare till norrlänningarna, säger Caroline Uliana.
Bland de som inte har turen att få besök av den riktiga tomten på julafton är det oftast en släkting som hoppar in som ersättare.
Bas Kvinna Man
Vem är tomte hos er?
Bas 1011 501 510
Annan släkting 22% 22% 22%
Riktiga tomten 13% 11% 15%
Pappa 8% 8% 8%
Inhyrd tomte 3% 3% 3%
Mamma 2% 2% 1%
Har ingen tomte 47% 49% 46%
Firar inte jul 5% 5% 5%
Totalsum 100% 100% 100%
Undersökningen gjordes av YouGov i nov/dec 2011 med 1 011 svarande.
Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Julaftons kväll, kvart över nio. Ett larm om att en nödraket har siktats kommer in till sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg, för femte gången den här månaden. Inom några minuter är en räddningsenhet från Sjöräddningssällskapet på väg ut på havet. Helt i onödan. För ingen nödställd hittas, den här gången heller.
Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Gamla uttjänta nödraketer används som substitut för nyårsraketer. Under 2010 rapporterades totalt 38 fall med uppskjutna nödraketer som resulterade i sjöräddningsinsatser runt om i Sverige. I dessa fall talar mycket för att någon sköt upp en nödraket utan att det handlade om ett nödlarm.
– Vi tar alla larm på största allvar och våra räddningsenheter rycker ut på varenda ett, det ingår i vårt uppdrag. Vi kan ju inte veta om det är ett busstreck eller någon som är i nöd på riktigt, säger Andreas Arvidsson, ansvarig för Maritima verksamheten på Sjöräddningssällskapet.
Förutom att det är ett stort problem rent resursmässigt, riskerar den som skickar upp falska nödraketer att sätta andra människors liv på spel. Sjöräddningsresurserna måste ge sig ut i hårt väder.
– Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs, säger Peter Hellberg, chef för Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral (JRCC). Vid en sjöräddningsinsats larmar sjö- och flygräddningscentralen alltid ut minst två räddningsenheter och det kostar stora pengar varje gång. Att, till exempel, åka ut med en av Sjöfartsverkets lotsbåtar kostar 3500 kronor i timmen och en räddningshelikopter kostar 14000 kronor i timmen.
Dessutom innebär varje falsk nödraket att minst en frivillig sjöräddarbesättning ger sig ut på havet helt i onödan. Något som de gärna slipper, särskilt just på julafton!
Fotnot: Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader.
29-åriga Emma Arvestål från Uppsala som pluggar för en mastersexamen är jublande glad. Hon är utsedd till vinnare i WWFs och Metros tävling om en Sumatraresa i hård konkurens med drygt 800 andra medtävlande. Tillsammans med WWF åker hon i januari till Sumatra för att studera regnskog och orangutanger.
Emma är geovetare och pluggar just nu en mastersexamen i paleontologi – läran om hur arter uppkommer och försvinner.
– Det ska bli fantastiskt och oerhört spännande att få träffa orangutanger. Finns det något man inser som paleontolog är det att när en art väl har dött ut så är den borta för alltid. Orangutangerna är inte bara söta och charmiga – om vi förlorar dem tappar vi också en del av vår egen historia, säger Emma Arvestål.
Resan går till centrala Sumatra där Emma och en WWF-grupp ska besöka skogar med tigrar och elefanter och besöka ett orangutangcenter. Orangutangen är vårt största trädlevande däggdjur med en livslängd på cirka 35-50 år. Namnet orangutang betyder skogsman. Det blir också besök på oljepalmsplantager. Det är en kamp mot klockan om vi ska kunna rädda regnskogarna för framtiden och få en mer ansvarsfull odling av oljepalmer, menar WWF.
Palmolja finns i en rad konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, kex, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. Allt större arealer tropikskog avverkas i Sydostasien för att ge plats åt oljepalmsplantager.
För att få en mer ansvarsfull och hållbar palmoljeproduktion arbetar WWF med den globala certifieringen, RSPO – Round Table on Sustainable Palmoil – som stöds av tillverkare, importörer och miljöorganisationer. Idag är cirka 10 procent av den globala produktionen RSPO-certifierad.
Orangutangen är den enda människoapan i Asien och finns nu bara i små isolerade områden på öarna Sumatra och Borneo. De senaste 50 åren har nittio procent av orangutangerna på Borneo utrotats. På Sumatra finns bara cirka 7 300 orangutanger kvar och 70 procent av naturskogen är borta.
Emma kommer att dokumentera sina upplevelser i text, bild och bloggar och vara Metros utsända.
Fakta: WWFs arbete med orangutanger
WWF har sedan 1962 arbetat för att rädda orangutangen bland annat genom stöd till forskning och hjälp till regeringar för att stoppa olaglig handel med levande djur och orangutangprodukter. En nyckelfråga som WWF nu driver är att minska konflikterna mellan orangutanger och oljepalmplantageägare. WWF fokuserar även på frågor kring markanvändning och skydd av de mest värdefulla skogarna.
1999 tog WWF fram en aktionsplan för orangutangen. Målet för planen är att säkra livskraftiga populationer av orangutanger på Borneo och Sumatra genom att bevara deras levnadsområden och minska illegal jakt. WWF stödjer också organisationen Hutan, som bland annat arbetar med helikopterövervakning och utbildning för jordbrukare plantageägare och lokalsamhällen.
Tack vare WWF har en ny nationalpark inrättats i Sebangau på södra Borneo med många vilda orangutanger. Trots skyddet behöver parken mer stöd. Bland annat har illegal skogsavverkning skett och nationalparksvakterna behöver bättre stöd från myndigheterna.
Foto: Privat.
Onsdagen 18 juli blir det kappsegling för traditionella fartyg i samband med Ålands sjödagar. Tävlingen seglas, liksom tidigare, från vattnen kring Degerby, Föglö, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start vid 11-12.00 tiden och målgång på eftermiddagen/kvällen. Seglingsrutten och annan närmare information meddelas senare. Avståndet Degerby till Mariehamn är cirka 20 Nm.
Deltagarna indelas i tre klasser: storbåtar, jakter och skutor. Inga handikappregler tillämpas. Vanliga sjövägsregler gäller (inte kappseglingsregler). Deltagaravgift uppbärs inte.
Skutorna samlas till Skutträff i Degerby tisdagen 17 juli och där ordnas program och underhållning för skutbesättningar och andra intresserade. Numera är skutträffen ett av den Åländska skärgårdens största evenemang.
Efter kappseglingen bjuder Ålands Sjödagar besättningarna på en gemensam måltid i Sjökvarteret där även prisutdelningen sker.
Under Sjödagarna bjuds fartygen på gratis kajplats, el och vatten, dusch & bastu samt underhållning, musik och dans.
Kappseglingen är ett årligen återkommande arrangemang under Sjödagarna, som alltid arrangeras mellan i mitten av juli.
Segelskutorna är även välkomna att delta i Pommern-dagen 15 juli 2012 i Mariehamns Västerhamn. Evenemanget syftar till att uppmärksamma museifartyget Pommern, det enda 4-mastade fraktsegelfartyget i världen som är bevarat i ursprungligt skick.
Fartyg som önskar delta hela vägen in till Sjökvarterets hamn bör inte ha ett större djupgående än 3 m. Farleden in till Slemmern är lodad till 3,7 m och till Sjökvarteret 3,4 m vid normalt vattenstånd. Vid Tullbryggan i Degerby är vattendjupet 5 m på utsidan och 4 m på insidan.
Anmälan görs till arrangören:
Ålands Sjödagar, Sjökvarteret AX-22100 Mariehamn, Åland
info@sjokvarteret.com
Bilden:
Tärnan är ett av Sveriges finaste traditionsfartyg. Foto: Carl Ternstedt.
Kommentarer
Hej på er
Jag håller i trådarna för Skutträffen i Föglö Degerby.
Vissa ändringar har det blivit som inte finns med i kalendrarna, nämligen att skutträffen börjar redan på måndag den 16 juli.
Ni kan ändra i texten om ni har möjlighet tack!
Mvh
Jerker Johansson / +358400887075
jerkersfastighetsservice@aland.net
Ännu en gång vann en Hallberg-Rassy sin klass i ARC. Detta var den sjunde ARC-klassegern. I den senaste omgången vann Hallberg-Rassy 54:an “Melendor” grupp C. Det blev dubbelt Hallberg-Rassy 54 i topp. Både på seglad och korrigerad tid kom en Hallberg-Rassy 54 först till Karibien.
Först i mål var Hallberg-Rassy 54 ”Feelin’ Good” som seglade de 2 847 sjömilen från Kanarieöarna till Västindien på 15 dagar, 15 timmar, 16 minuter och 30 sekunder.
Näst snabbaste båt i klassen var även den en Hallberg-Rassy 54. Även 2010 vann en Hallberg-Rassy 54 sin klass i ARC.
Detta visar att en bekväm långfärdsbåt inte behöver sakna prestanda. En snabb och tillförlitlig båt och en engagerad besättning gjorde att man kom först till paradiset.
Info: www.hallberg-rassy.com
Briggen Tre Kronor behöver allt stöd den kan få, inte minst ekonomiskt. För att klara av framtiden med fartyget ska en emission genomföras för att ge fartyget bättre resurser. Bolaget Centrecourt AB har ett uppdrag att hjälpa Briggen Tre Kronor och har därför tagit fram ett prospekt.
”Hållbara Hav” är ett seriöst och viktigt projekt för att ytterligare sätta fokus på att rädda Östersjön från att bli ett dött innanhav.
Så här står det bland annat i prospektet om Briggen Tre Kronor:
Briggen Tre Kronor arbetar med Östersjöregionens hållbarhetsfrågor. Fokus ligger på att rädda Östersjön, där Briggen Tre Kronor under 2012 – 2014 driver projektet Hållbara Hav i samarbete med ett stort antal partners. I arbetet ingår att tillsammans med briggens Gudmor Kronprinsessan Victoria, näringslivet, universitet och högskolor det offentliga och olika intresseorganisationer inom Östersjöregionen göra konkreta insatser för att skapa ett friskt Östersjön.
Insatser för att rädda Östersjön
Det görs kvalificerade insatser från många aktörer – allt från grundläggande forskning till utprovning av olika teknik för att hitta lösningar. Briggen har etablerat kontakter och samarbeten med många av dessa aktörer som Miljödepartementet, Svenska Institutet, SIDA:s Östersjöenhet, Stockholms Universitet, WWF, Baltic Sea Action Group, SNF, Håll Sverige Rent, KIMO, Forum Östersjön, Svenskt Näringsliv, Helcom och ambassader runt Östersjön.
Briggen Tre Kronor kan göra skillnad
I arbetet med projektet Hållbara Hav har flera viktiga instanser pekat på behovet av integration mellan de aktörer som var för sig bedriver verksamheter för att rädda Östersjön. Briggen Tre Kronor och ”Hållbara Hav” har här tagit ett uppskattat initiativ för att öka samarbetet mellan olika aktörer och påverka beslutsfattare så att åtgärder kommer till stånd. Briggen Tre Kronor kan också på ett effektivt sätt kommunicera resultat och vad som görs framåt.
Ett tvärvetenskapligt initiativ
Briggen Tre Kronor stimulerar de insatser som görs genom att engagera personer och organisationer inom andra kunskapsområden än sådana som är direkt naturvetenskapliga/miljöanknutna för att delta i arbetet med att rädda Östersjön. Sådana kunskapsområden är bl.a. de företagsekonomiska, nationalekonomiska, samhällsvetenskapliga och kulturella områdena.
Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF:
..”nu krävs det att vi arbetar integrerat, övergripande och tillsammans…” ” vi kan inte fatta beslut än här, än där, vi måste upp på högsta nivå och arbeta integrerat…”
Det blir skandinavienpremiär för Van Wijk, som bland annat visar Van Wijk 621 Classic på Allt för sjön i Stockholm i mars. Van Wijk Maritiem b.v. och WSL Marin AB har skrivit avtal om representation av Van Wijks båtprogram i Skandinavien. Van Wijks snipor anses vara ”best in class” i branschen, eller ”snipornas drottning” som en svensk båttidning skrev i oktober i år.
Valet av WSL Marin AB baseras på en fem år gammal relation mellan Van Wijk och WSL Marins ägare.
– Vi har alltid tittat på Sverige och Skandinavien då den fantastiska skärgården och de många insjöarna ger utmärkta förutsättningar för våra klassiska holländska snipor, säger Peter Wieringen, VD på Van Wijk Maritiem b.v.
– Vi är därför glada över det samarbete som vi nu påbörjat med WSL Marin AB och är övertygade om att de skandinaviska vattnen kommer förgyllas av våra vackra snipor, fortsätter han.
Van Wijk Maritiem är en av Hollands mest välrenommerade producent av snipor. Programmet innehåller i dag fem storlekar från 5.5m till flaggskeppet på 10.3 m. Samtliga byggs på det egna varvet i Leiden söder om Amsterdam och byggs i hög kvalitet för ett långvarigt båtliv. Alla modeller är ritade av den kände båtdesignern och konstruktören Pieter Beeldsnijder och har en typisk Holländsk karaktär med ett vackert språng och den typiska trossfendern runt hela relingen.
En design som väl stämmer in med klassiska svenska snipor.
– Då jag varit förälskad i snipor under många år, och själv äger en Van Wijk 621 Classic, sedan 5 år, så föll det mig naturligt att representera Van Wijk. Efter att ha studerat ett större antal snipproducenter i Holland, tycker jag att Van Wijks snipor är vackrast och finast av alla. Dessutom passar de alldeles utmärkt i våra hemmavatten runt Västervik, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB.
WSL Marin AB har sitt säte i Västervik, en stad med långa traditioner från både båtliv och båtproduktion, inte minst tillverkning av snipor, där många än i dag tuffar runt i våra skärgårdar. Vi finns också i Stockholm och Helsingborg. WSL Marins grundare har lång erfarenhet av båtbranschen och båtliv. Vi har valt att koncentrera oss på Van Wijks produkter och de varumärken som är kopplade till dessa.
Nu visar vi Van Wijk 621 Classic på båtmässan Allt för sjön den 2-11 mars 2012. Demonstrationsbåtar kommer att finnas i Stockholm och Västervik efter mässan i vår.
Info: www.vanwijk.se
www.facebook.com/vanwijk.se
När det första svenska mästerskapet i vintersimning genomförs i Skellefteå 4-5 februari 2012 kommer en världsstjärna att krypa ner i vaken. Det är Sveriges främsta långdistanssimmerska Anna-Carin Nordin som är nominerad till 2011 års World Open Water Swimming Association Award, WOWSA. 2010 slog hon Sally Bauers svenska rekord från 1951 över Engelska kanalen och i år har Anna-Carin simmat mellan Sverige och Finland och korsat Molonkai kanalen på Hawaii.
I januari är det VM i vintersimning som gäller och sedan SM-tävlingarna i Skellefteå.
I augusti 2011 lyckades hon också med bedriften att simma från Eckerö på Åland till Grisslehamn, en sträcka på 43,3 kilometer. En simning som aldrig tidigare genomförts. Trots vågor som var upp till fem meter höga genomförde hon simningen på 14 timmar och 31 minuter.
I samband med Masters-SM i mars fick Anna-Carin Nordin ta emot Svenska Simförbundets Mastersstipendium 2011. Motiveringen var att hon lyckats slå det svenska rekordet över Engelska kanalen. 12 timmar och 59 minuter tog det för henna att avverka den 34 kilometer långa sträckan mellan Dover och Calais.
I höst blev hon den 18:e personen i världen som korsade Molokai kanalen som ligger mellan två av Hawaiiöarna. 18 timmar och 22 minuter tog den simturen.
Nu är det VM i vintersimning, som genomförs i Jurmala i Lettland i slutet av januari, som gäller. Sedan deltar Anna-Carin också vid SM i vintersimning i Skellefteå. Här handlar det förvisso bara om att simma 25 meter.
– Men det kan också bli aktuellt att hon i samband med SM-tävlingarna simmar en längre uppvisningssträcka, berättar Lars Westerlund, ordförande i Föreningen för Mörkrets och Kylans Glada Vänner som arrangerar SM-tävlingarna.
Meningen är att det ska genomföras SM-tävlingar i vintersimning varje år. Dessa kommer att hållas på olika platser i landet. Men i Skellefteå ska man varje år arrangera Scandinavian Open. Dessutom har Föreningen för Mörkrets och Kylans Glada Vänner ansökt om att få arrangera VM 2016 i Skellefteå
Info: www.vinterbad.se
Kommentarer
HEJ!
Först vill jag gratulera Anna-Carin Nordin till alla stora prestationer! Vill dock komplettera med att jag simmat från Eckerö, Åland till Grisslehamn på 6 timmar 6 minuter med simfenor! Det var en lördag c:a 20/7 1993! Se artiklar i Norrtelje Tidning c:a 23/7 1993 och 3/8 2011!
BÄSTA HÄLSNINGAR!
/Sven-Olov Olander
Tel:+44 78 2636 6362
Nu har Caravan Club passerat 30 000 medlemsfamiljer. – Det betyder att vi har ganska precis 100 000 människor med i vår verksamhet, konstaterar föreningens ordförande Lars Rasmussen. Sifforna bekräftar också trenden – att intresset för campinglivet aldrig har varit större.
Caravan Club bedriver verksamheten på flera olika plan. Föreningen är Sveriges största enskilda campingägare, med 38 anläggningar över hela Sverige. De totalt 18 sektionerna har ofta huvudansvaret för någon eller några av campingplatserna, men arrangerar dessutom träffar, kurser och andra aktiviteter för medlemmarna.
– Ju fler medlemmar vi blir, desto mer kraft får organisationen också i andra sammanhang, betonar Lars Rasmussen. Vi är ofta remissinstans för frågor som gäller trafiksäkerhet och olika planeringsfrågor, men storleken är också en fördel när vi förhandlar om olika förmåner för våra medlemmar. Den som är medlem bor billigare på våra campingplatser, men har också rabatt på många andra campinganläggningar, resor, tillbehör, bränsle, bilar mm. Den listan blir bara längre och längre ju fler vi blir.
Tack vare medlemsökningen har Caravan Club också Sveriges största specialtidning för rörligt friluftsliv, Fritidsmagasinet Caravan, som nu blir när 10 000 exemplar större än närmast jämförbara tidning.
– Vi satsar mycket på att göra en riktigt bra medlemstidning, säger Lars Rasmussen. Den betyder allt mer ju fler vi blir. För många är det tidningen som är den viktigaste kontakten med verksamheten.
Caravan Club startade redan 1958, då föreningen bildades vid ett möte i Sälenfjällen. Där har organisationen fortfarande en av sina viktigaste samlingsplatser. Caravan Club äger och driver Tandådalens Camping. Anläggningen är norra Europas största vintercamping, med drygt 700 platser.
Den 8-10 juni 2012 ordnas en motormässa på Tierp Arena. Mässan är utomhus på ett 90 000 kvm stort och asfalterat depåområde. Den har fokus på båtar och bilar med en hel del tillbehör som trailers, olja, motorer m.m.
Info: http://tierparena.com/page/category.php?id=motormässa2012
Björn Ingemanson, 53, (bilden) har utsetts till ny vd för Volvo Penta. Björn Ingemanson är idag chef för Volvo Lastvagnars internationella division och tillträder sin nya tjänst den 1 april nästa år då han efterträder nuvarande vd Göran Gummeson som går i pension under 2012.
Björn Ingemanson har ett mångårigt förflutet inom Volvokoncernen och har tidigare bland annat varit finanschef på Volvo Lastvagnar och Europachef för koncernens kundfinansieringsbolag, Volvo Financial Services. Volvo Pentas nuvarande vd Göran Gummeson, som fyller 65 år i februari, kommer att vara kvar som vd fram till den 31 mars 2012.
Björn Ingemanson ersätts inte i sin nuvarande roll då Volvo Lastvagnars internationella division i samband med att Volvokoncernen inför en ny organisation från och med årsskiftet, kommer att gå upp i de nya regionala lastbilsorganisationerna inom försäljning och marknadsföring. Volvo Penta kvarstår efter omorganisationen som affärsområde inom Volvokoncernen med ansvar för utveckling och försäljning av motorer och drivsystem för båtar och industriella applikationer.
Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsatte år 2010 omkring 265 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm.
Info: www.volvokoncernen.se
En ny epok i Gustavsbergs utveckling inleds i och med att kommunfullmäktige i Värmdö vid ett sammanträde i december har beslutat att anta detaljplanen för Fabriksstaden. På 1640-talet togs första spadtaget på det tegelbruk som var grunden till fabriken och hela samhällets utveckling. Under bruksepoken skapades med hjälp av några av landets främsta designers sanitets- och hushållsporslinet till det svenska folkhemmet.
Med den nya detaljplanen för 1400 lägenheter i Fabriksstaden påbörjas omdaningen av Gustavsberg till en av regionens mest attraktiva boendemiljöer.
– Gustavsberg ska bli ett exempel på hållbar stadsutveckling. Vi satsar på bra boenden med närhet till kollektivtrafik som ett komplement till all småhusbebyggelse nära naturen som Värmdö är känt för, säger Lars-Erik Alversjö (M), kommunstyrelsens ordförande. En mera tät, stadsliknande, bebyggelse där bostäder, företag och kommersiell service finns sida vid sida minimerar behov av transporter och därmed klimatpåverkan.
Med 20 km eller 20 minuter på buss till Stockholms centrum finns unika möjligheter att erbjuda ett boende nära naturen med hela huvudstadens service inpå knuten. Fabriksstaden är inledningen på skapandet av Framtidens Gustavsberg, som omfattar sex utvecklingsområden med plats för sammanlagt 2300 nya bostäder i främst flerbostadshus med både hyresrätt och bostadsrätt, men också stadsradhus samt stadsvillor för seniorboende.
– Idén till Fabriksstaden föddes när tankarna på en ny produktionsanläggning på Ekobacken tog form, säger Peter Larsson, vd för Villeroy & Boch Gustavsbergs AB. Tillsammans med våra ägare och övrigafastighetsägare har vi i ett nära samarbete med kommunen tagit fram detaljplan, gestaltningsprogram, miljöprogram med mera. Delar av vår riksintressanta fabriksmiljö kommer att bevaras och byggas om till fantastiskt spännande bostäder.
Unik enighet
Upptakten är unik. Ett enigt kommunfullmäktige beslutade om inriktningen 2008 och antog också planen i enighet.
– Alla förtroendevalda är överens. Vi vill skapa en variationsrik bebyggelse med fräck arkitektur kring de vackra och prisade fabriksbyggnader som ska bevaras, säger Peter Frej (M). Planen har, trots att den är mycket omfattande och komplex, arbetats fram snabbt. Ett särskilt politiskt utskott har tillsammans med några ledande tjänstemän och handplockade konsulter svarat för uppdraget. Inom ett år räknar jag med att byggnationen av ett av regionens bästa bostadsområden är igång, avslutar Peter Frej (M), ordförande i kommunstyrelsens Gustavsbergsutskott.
Värmdö är Stockholms stoltaste skärgård, en unik natur med över 10 000 öar. Här bor drygt 38 000 människor, på sommarhalvåret växer kommunen med över 100 000. Inom bara 20 minuter finns Stockholm, med alla sina möjligheter i form av arbete, kultur och nöjen.
Foto: Montage: Värmdö kommun/Scheiwiller.
Franska Groupama 4, som bland andra har svensken Martin Krite som besättningsman, har tagit ledningen i Leg 2 av Volvo Ocean Race. Tvåa ligger Puma och därefter Telefonica. Groupama ser dock ut att ha tagit ett rejält grepp om tätpositionen och kan mycket väl bli en vinnare om utrustningen och båten håller till etappmålet.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Foto: Yann Riou/Groupama Sailing Team/Volvo Ocean Race.
After spending most of Leg 1 alone and with no opportunity to change the situation Franck Cammas and his men racing Groupama 4 are enjoying every moment of their well-earned lead, which could deliver a Leg 2 victory.
“We are coming back step by step,” Cammas said as Groupama sailing team pressed on this afternoon. “We are leading at the moment and it is great. There are lots of smiles on faces when the position report comes in now.”
However, it will not be a walkover. Cammas, competing in his first Volvo Ocean Race, is being pushed hard by race veterans who are nipping at his heels and ready to take advantage in any way they can. With still half the leg yet to complete and a widening band of Doldrums to negotiate, it is far from a foregone conclusion.
For most of the afternoon, Groupama 4 has been averaging just under 19 knots boat speed, rivalled only by third-placed PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) almost two knots slower. Wind speeds hover between 20 knots on the beam for the French team and up to 28 knots of headwinds for the chasing pack who are 135 nautical miles further to the west.
On board Groupama 4 it is wet and wild. Helmets are a necessity as the crew is constantly fire-hosed. For the four boats sailing close-hauled, it is much wetter.
Although Cammas is a newcomer to the Volvo, he is an experienced round the world racer and is not afraid to take radical tactical decisions, although those taken on Leg 1 did not play out in the way he expected.
“We did have some kind of complex after the first leg – we didn’t want to go it alone,” Cammas explains. “When we saw that big gate in the south of the front, we went for it but no one else did.”
Ken Read, currently steering Mar Mostro in third place, said he took his hat off to Cammas for making the bold decision to break from the fleet and go south: “I give the French credit. They took matters into their own hands. They stuck to their guns and went for it and it looks like it’s going to pay off for them, at least for now.”
Read had flirted with both the northerly option taken by Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) and the Groupama 4’s route in the south, but ended up on the safer middle ground together with Telefónica (Iker Martínez/ESP), currently lying second, CAMPER (Chris Nicholson/AUS) in fourth, and, to a lesser extent, Azzam (Ian Walker/GBR) who now 161.2 nm adrift.
But Read is ultimately happy with where his boat is. “We’re happy with how the boat’s going in our little group of three with Telefónica and CAMPER and at this point we like our position,” the American skipper said.
Far away to the west in Madagascar, the racing crew and shore crew of Team Sanya, which suspended racing early this morning, is busy examining the state of the boat’s rig after the D2 part of the standing rigging was found swaying unattached in the wind on Monday.
Skipper Mike Sanderson explains what needs to happen to ensure the Chinese boat is back on the water and completing Leg 2 as soon as possible. “We’ve got our hands full because now there is an inherent issue with our rigging solution. It’s not as if we can just replace this one stay, we are replacing all the stays on the side rigging on both sides, so it’s no small task.’’
Info: www.volvooceanrace.com
Nya rigghaverier har förändrat ställningen i Volvo Ocean Reace Leg 2. Team Sanya har tvingats till nödhamn för att reparera riggen och ledningen har därefter övergått till Puyma, som har Telefonica hack i häl. Team Sanyas skeppare, Mike Sanderson, har dock lovbat sin besättning att teamet ska vara tillbaka Volvo Ocean Race i Leg 3, som går till Sanyas hemmahamn.
Ingen skadades turligt nog vid haveriet med Sanyas rigg. Mer om detta och mycket annant i de två senaste pressreleaserna från tävlingsledningen, som publiceras här nedan.
Foto: Andres Soriano/Team Sanya/Volvo Ocean Race.
No one was injured in the incident and the crew are all safe. The incident means Sanya are highly likely to have to rejoin the race for the second stage of Leg 3 rather than in Leg 2.
The damage was to a vital piece of the mast’s supporting rigging called the D2.
Team Sanya are sailing towards the town of Tolagnero in the south east of Madagascar, with an ETA of Tuesday at 0700 UTC. They will be able to berth there at the new port of Ehoala, where they will finalise a plan to get back in the race. Shore manager Nick Bice and rigger Frano Tregasgis will also arrive there on Tuesday to meet the team and assist in the repair plan.
“Today was a huge blow, for sure one of the worst I have had in my Whitbread/Volvo Ocean Race career,” said skipper and team CEO Mike Sanderson.
“The whole team had just done the most amazing job to get us back for Leg 2 after our collision with an obstacle on Leg 1. To then be forced out of this leg whilst leading the fleet with a rigging failure just feels like such a let down — but rest assured we will be back for sure for Leg 3.
“That just has to happen. We made miracles happen to be on the start line for the second leg and now we need to do it again to be able to join the third leg to Sanya. Don’t give up on us! We certainly haven’t lost one bit of faith and we know that we have what it takes to make our team, our families, our sponsors and our growing number of fans proud.”
Because of the anti-piracy plans drawn up by organisers for Legs 2 and 3, the fleet is currently heading towards an undisclosed ‘safe haven’ port in the Indian Ocean. The boats are due to be loaded onto a ship at that port and transported to a point off the Sharjah coast to resume racing with a sprint into Abu Dhabi.
Race rules mean that Sanya will still score points for Leg 2, the In-Port Race in Abu Dhabi and the first stage of Leg 3 if they cross the finish line at the safe haven port under racing conditions at some point.
Their goal will be to repair the boat, complete the first stage of Leg 2 and then rejoin the fleet when they return by ship after the first stage of Leg 3, which will take the fleet on to the team’s home port of Sanya.
Sanya were forced to retire from Leg 1 but the shore crew performed heroics to get the boat repaired in time for the Cape Town In-Port Race and the start of Leg 2 earlier this month.
Sanya Government Deputy Mayor, Mr. Wu Yanjun, showed his support and sent his best wishes to the team:
“The adversity and misfortune that Team Sanya has experienced since the race got started often reminds me of the Long March of the Red Army in China in 1930s –even though the hardship and failures never get out of the way, the victory and successes are just awaiting around the corner. I sincerely wish Team Sanya the best of luck while we are anticipating the team’s arrival in Sanya in February of next year.”
====================
19 december:
At 1900 UTC tonight Telefónica (Iker Martínez/ESP) and PUMA’S Mar Mostro (Ken Read/USA) were engaged in a proper fight for first place as the fleet racing in Leg 2 of the Volvo Ocean Race heads north in a drag race 681 nautical miles (nm) east of the coast of Madagascar.
CAMPER (Chris Nicholson/AUS) is also in the mix, just 5.30 nm behind Martínez and his men who are back on top. Groupama 4 has also made some substantial gains this evening and is in fourth, 162 nm to the east of the main pack. Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing is still over 100 nm behind the leader tonight.
The endless days of no wind and icy cold rainsqualls are now a distant memory, replaced by typical trade wind sailing with warm spray coming over the deck and a shining sun, which have raised the spirits of the crew who had all but given up hope of finding these kinds of sailing conditions. Wet and smelly sailing kit is coming out to air and shoes are replacing sea boots as the temperature begins to climb. All the gear is carefully stacked on the windward side to tease out every ounce of boat speed.
Average speeds in the past three hours have been hitting just over 19 knots for Groupama 4 and have led to far more respectable 24-hour runs such as Telefónica’s run of 359 nm over the past 24-hours.
Meanwhile, the luckless Team Sanya continues to head towards the Madagascar port of Ehoala where they will assess their options after breaking a vital piece of supporting rigging on their mast (D2) in the early hours of this morning.
Scania ser en fortsatt lägre efterfrågan på ett flertal marknader och kommer från januari att sänka produktionstakten vid anläggningarna i Europa och Latin¬amerika. Anpassningen kommer att hanteras med den flexibilitet som finns inom företaget. Den ekonomiska oron i Europa och världen har lett till en allt större tveksamhet hos kunderna att investera i nya produkter.
I november 2011 genomförde Scania en neddragning av produktionstakten med cirka 15 procent på global nivå, men sedan dess har efterfrågan försämrats ytterligare.
− Inbromsningen i Europa och Mellanöstern har fortsatt, samtidigt som vi även ser en lägre takt i orderingången från andra marknader, säger Martin Lundstedt, ansvarig för Scanias försäljning och marknadsföring.
I Brasilien finns en osäkerhet om marknadsutvecklingen under första halvåret 2012 mot bakgrund av övergången till den nya emissionslagstiftningen Euro 5 och utvecklingen av den globala efterfrågan på råvaror och jordbruksprodukter.
På global nivå kommer Scania att sänka produktionstakten med cirka15 procent från januari. Anpassningen av produktionsnivåerna kommer ske vid anläggningarna i Europa och Latinamerika och hanteras inom ramen för de flexibilitetsavtal som finns mellan företaget och de fackliga organisationerna.
− Det innebär att vi successivt måste anpassa bemanningen, vilket tyvärr medför att vi inte har möjlighet att förlänga kontrakten med drygt 1 000 visstidsanställda inom den globala produktionen, säger Anders Nielsen, chef för Scanias produktion och logistik.
Produktionsneddragningen som genomfördes i november innebar att 900 av totalt 1400 visstidsanställda i Europaproduktionen inte fick sina kontrakt förlängda.
Den nu beslutade anpassningen innebär att huvuddelen av de återstående visstidsanställda i Europa kommer att beröras samt även merparten av de visstidsanställda i Latinamerika.
Sedan snart två år tillbaka arbetar Scania med korta och stabila leveranstider, cirka åtta veckor inom Europa, för att så tidigt som möjligt få in rätt signaler till produktionssystemet vid förändringar i orderingången. Därigenom minimeras lageruppbyggnaden.
I samband med att Stockholms hamnar renoverar Strömkajen har Sjöhistoriska museets marinarkeologer gjort ett stort antal välbevarade fynd. Utgrävningen vid Grand Hotel har frilagt flera skeppsvrak men också åtskilliga delar spännande Stockholmshistoria. Samtidigt fortsätter jakten på resten av det mystiska vrak med sydd bordläggning som upptäcktes förra året.
Under hösten har Stockholms hamnar genomfört renoveringar av Strömkajen. Schaktningarna har skurit genom lager efter lager av historia och ger Sjöhistoriska museets marinarkeologer nya inblickar i Stockholms 1500-, 1600- och 1700-tal. Hittills har fem skeppsvrak, en fiskerianläggning och en lång rad andra fynd påträffats.
– Jag har aldrig varit med om att hitta så många välbevarade fynd. Förutom skeppsvraken har vi hittat olika typer av verktyg, riggdetaljer, keramik, kritpipor, handblåst glas, mynt från olika perioder och mycket annat. Det blir en härlig tid framöver men också en utmaning att genomföra den här typen av undersökning vintertid, säger projektledaren Jim Hansson, intendent på Sjöhistoriska museets arkeologienhet, som ingår i myndigheten Statens
maritima museer.
Området har skiftat i karaktär över seklen. Under ungefär 80 år från 1560-talet låg Kronans örlogsvarv på Blasieholmen. Här byggdes flera kända krigsfartyg, bland dem regalskeppet Vasa. På 1640-talet donerade Drottning Kristina området till adeln och åtta palats byggdes på ön. Här låg också t ex Amiralitetskyrkan.
Senare under 1700-talet blev holmen en plats för slakthusbodar och fiskeriverksamhet och ett ökänt tillhåll. Skeppsvraken och en stor del av övriga fynd gör tiden för örlogsvarvet speciellt intressant för marinarkeologerna.
Vraken är välbevarade och kraftigt byggda. Två av dem är runt 20 meter långa. Det är ännu inte helt klart om fartygen förlist eller lagts dit som fyllnadsmaterial.
– Eftersom vraken hamnat där under perioden då varvet var i drift kan de ha haft med den svenska flottan att göra. Kanske har de tjänstgjort som olika typer av hjälpfartyg till de större örlogsfartygen som Vasa eller det nyupptäckta Svärdet. Den här undersökningen kan ge en helt ny bild av hur flottan utrustades och organiserades under 1600-talet, säger Andréas Olsson chef för arkeologienheten på Sjöhistoriska museet.
Vid undersökningar förra året gjordes ett sensationellt fynd – vrakdelar från ett fartyg med sydd bordläggning. Tekniken att binda ihop bordläggningen användes framför allt i Ryssland och Baltikum. Det är en skeppsbyggnadsteknik som forskarna vet väldigt lite om. Ytterst få vrakfynd har gjorts och inget i den storlek som de funna delarna antyder.
– Vi närmar oss nu den plats där vi tror att resten av vraket ligger. Det är olidligt spännande. Men hela den här platsen är spännande. En noggrann undersökning kan ge svar på många frågor kring Blasieholmens historia. Vi står mitt i den med möjlighet att se hur folk levde och vilka verksamheter som bedrevs. Samtidigt måste vi jobba snabbt så att renoveringsarbetet kan fortsätta, säger Jim Hansson.
De fyra medlemsföretag i branschorganisationen Sweboat som har anklagats för kartellbildning frias helt. Konkurrensverket har avskrivit ärendet om konkurrensbegränsande samarbete på båtmotormarknaden.
– Det är tillfredsställande att Konkurrensverket kommit fram till att ingen kartellbildning skett. Som branschorganisation hyllar vi fri konkurrens vilket gynnar konsumenterna och utvecklingen av båtlivet i Sverige, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.
De fyra medlemsföretagen Brunswick Marine in Sweden AB, KGK Motor AB, AB Volvo Penta och Yamaha Motor Scandinavia AB anklagades i höstas av Marinshopen R.M AB, likaledes medlemsföretag, för att ha ingått en kartell om att sluta leverera reservdelar till båtmotorer till Marinshopen som ägs av Mekonomen (bilden).
Konkurrensverket undersökte om företagen överträtt förbud om konkurrensbegränsande samarbete, och om Sweboat genom att upplåta möteslokaler åt företagen därmed underlättat en sådan överträdelse. Konkurrensverket har inte kunnat finna något som styrker påståendet om kartellbildning och därför har ärendet nu helt avskrivits.
– Sweboat har 400 medlemsföretag och arbetar för hela branschen – tillverkare, grossister och detaljister. För oss är det självfallet uteslutet att medverka till konkurrensbegränsningar, säger Mats Eriksson.
Det är verkligen slagigt om tätpositionen i Leg 2 av det pågående Volvo Ocean Race. Telefonica ledde på fredagen, men på lördagseftermiddagen hade Camper tagit sig upp i ledningen medan Telefonica hade hamnat på femte plats, 32,7 Nm efter ledaren. Allt tyder på en mycket spännande upplösning av delsträckan när väl vindarna kör igång igen.
En extra intressant detalj med Leg 2 är att tävlingsledningen inte uppger hur långt det är kvar till etappmålet. Det beror på att båtarna ska kappsegla till en hemlig samlingsplats utanför Afrikas östkust för att sedan transporteras till ytterligare en ny och hemlig plats innan det är dags för de avslutande Nm till etappmålet i Abu Dhabi.
Anledningen är att hela Volvo Ocean Race seglar under hot från pirater och det är något som tävlingsledningen med fog tar på största allvar.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen.
Overnight, Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) lost their lead at 2200 UTC to PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA), and today at 0700, it was the turn of CAMPER (Chris Nicholson/AUS) to top the Leg 2 leaderboard. Both boats are steadily trucking east, while elsewhere in the fleet there are some radical moves being made.
It is something of a lottery out on the Indian Ocean as, on Day 7 of this leg to Abu Dhabi, the weather Gods continue to do their best to annoy the fleet in any way they can. They are teasing the fleet with light fluky breeze interspersed with strong gusts and rain requiring constant attention to the trimming, multiple sail changes and adjustment to the angle of the canting keel, all of which is mentally and physically tiring for the crews. It is a mind-numbing situation.
“I have never sailed in a more frustrating place in my life. The weather refused to make up its mind,” says bowman of Abu Dhabi Ocean Racing’s Azzam (Ian Walker/GBR), now in fourth place.
Sixth-placed Groupama 4 is now at 39 degrees south, with a southeasterly breeze. Soon Cammas and his men will have swerve to avoid the South Indian High and race north in search of the trade winds situated between 30 and 35 degrees south.
To complicate matters, the wind Gods have decided to throw in a tropical depression forming off the coast of Madagascar which could increase the strength of the trade winds to 40 knots. This means more upwind sailing for the fleet on the eastern side, but a much wider sailing angle for Groupama 4, which could give the French team a strong advantage if the system behaves as predicted.
After several days of deliberation, Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) finally took the radical decision to head north early to try to cross the tropical depression on the northern side, but this is risky move and the possibility of getting trapped in headwinds of up to 50 knots with no escape route is very real. It won’t be the first time that navigator Aksel Magdahl has made such a move. In the previous race, when navigating Ericsson 3, he made a brave call in the Southern Ocean, which ultimately secured the team a leg win on the longest leg of the course.
Info: www.volvooceanrace.com
Foto: Volvo Ocean Race.
Världsnaturfonden WWFs rundringning till restauranger, affärer och färjerederier visar att allt fler har slutat servera ål på julbordet. Men undantag finns. I landets södra delar säljs fortfarande den utrotningshotade fisken på flera håll – liksom i mer exklusiva saluhallar.
Av det 50-tal restauranger, butiker och färjerederier WWF har kontaktat i december uppger drygt 80 procent att de inte längre erbjuder ål. Den säljs fortfarande i var femte restaurang eller butik.
– Det är positivt att efterfrågan på ål har minskat. En växande skara krögare och restauranger har till exempel börjat servera rökt sej som alternativ till ål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
WWF uppmanar kunder och matgäster att avstå från den akut hotade ålen och andra rödmärkta fiskarter i WWFs konsumentguide. För att rädda ålen från utrotning är det också nödvändigt att begränsa ålfisket kraftigt. Kraftverksbolagen måste också göra det möjligt för ålen att vandra fritt i älvarna utan att krossas av turbinerna.
– Det ökade konsumenttrycket har gett effekt. Många restauranger säger att efterfrågan minskat och vissa har helt slutat att servera ålen. Men i södra Sverige finns det fortfarande många undantag, säger Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
I landets södra delar är efterfrågan på ål större än i resten av landet. I ”Ålariket” längs Skånes östkust har ålen av tradition tillhört matkulturen och den finns fortfarande i butiker och rökerier.
Fiskhandlare i Stockholmstrakten säger i WWFs enkät att efterfrågan är en generationsfråga. För några år sedan kunde vissa butiker sälja 200-250 kilo ål uppger Hambergs Fisk i Uppsala. Flera säger att ett ålfiskeförbud skulle göra valet enklare.
Oftast är det konsumenter över 50 år som vill ha ål. Yngre generationer frågar inte heller efter lutfisk där efterfrågan minskat kraftigt.
– Vi har en liten röd, gul och grön prick på de olika fiskarna. Skulle vi bara sälja grönmärkt skulle vi behöva slå igen. Vi följer fiskeriverkets bestämmelser, säger handlare i Hötorgshallen i Stockholm.
Dagligvaruhandeln och storköken har i princip tagit bort ålen. Enligt Axfood – som har kedjorna Hemköp, Prisextra och Willys – är ålen är en icke-fråga idag. Storköksföretaget Menigo sålde ål förra året men har slutat nu. Vare sig Blomsterfonden, Servera eller Sodexo köper in ål.
– Trenden går mot en större andel miljöcertifierade fiskprodukter – det är positivt att medvetenheten har ökat, säger Inger Näslund.
Ett exempel är butikskedjan Coop som nyligen lanserade Sveriges första MSC-märkta fiskdisk på Avenyn i Göteborg, vilket är extra glädjande.
Fortfarande tror en del att ”odlad ål” är bättre än vildfångad. Men det stämmer inte, menar WWF. Ingen ål för kommersiellt bruk förökas i fångenskap. Odlad ål är ung, vildfångad ål – glasål – som sätts i fångenskap för att matas så de växer sig stora. De kommer från samma hotade bestånd som den övriga vildfångade ålen.
Fakta: Ålen är unik eftersom det bara finns ett enda europeiskt bestånd som förökar sig i Sargassohavet. Det totala ålbeståndet har minskat med upp mot 99 procent och situationen är akut. Av de miljontals ålar som på 1970-talet vandrade upp i Göta älv finns idag bara en liten spillra på cirka en procent kvar.
Arten är klassad som akut hotad på Internationella naturvårdsunionen, IUCNs rödlista, Artdatabankens rödlista och har rött ljus i WWFs konsumentguide för fisk och skaldjur.
WWF arbetar för att stärka skyddet för det marina livet i havet, en hållbar förvaltning av alla fiskbestånd och att påverka elbolagen att skapa vandringsvägar för ål förbi turbinerna.
Etapp 2 av ”En skärgård i världsklass” får 17 miljoner kronor i EU-medel för fortsatta investeringar i skärgården i Höga Kusten. Detta enligt strukturfondspartnerskapets prioritering igår eftermiddag. Totalt omfattar det nya projektet 34 miljoner kronor.
Strukturfondspartnerskapet i Jämtland och Västernorrland prioriterar vilka projekt som ska tilldelas utvecklingsmedel innan Tillväxtverket slutligen fattar det formella beslutet.
– Vår skärgård har lika stora möjligheter som fjällvärlden, säger Örnsköldsviks kommuns tillväxtavdelnings chef Peter Holmqvist. Området är fantastiskt attraktivt, och investeringar i infrastrukturen som vi nu gör skapar ytterligare möjligheter för turismnäringen att växa.
Nu kommer bland annat satsningar i infrastruktur och tillgänglighet att göras på exempelvis Trysunda, Skeppsmalen, Grisslan, Köpmanholmen, Ulvön, Inre hamnen i Örnsköldsvik, ett flertal mindre rastplatser samt marknadsföringsaktiviteter. Projektet kommer att pågå 2012-2014.
Etapp 1 av projektet pågick under åren 2009-2011 och omfattade 30 miljoner kronor i förbättrad infrastruktur på bland annat Ulvön och andra öar i skärgården samt i Köpmanholmen och Inre hamnen i Örnsköldsvik.
– Vi vill rikta ett tack till alla som har varit med i förberedelsearbetet, säger turistchef Siv Sandberg. Det har varit ett brett intresse från intresseföreningar, båtklubbar och företag genom olika personliga kontakter, seminarier och träffar.
De senaste två åren har antalet besökare i Höga kusten ökat mer än genomsnittet, och utveckling sker på flera håll. Bland annat sker produktutveckling i ett gemensamt destinationsprojekt i Västernorrland.
Startskottet för att hitta pengar till byggprojektet gick sommaren 2010 då bryggan blev påkörd av en av Waxholmsbolagets båtar. En händelse som nu efter många turer leder till en välbehövlig nybyggnation av bryggan.
– Nu kan vi presentera en mycket bra lösning på problemet, vilket vi är väldigt glada för, säger Mats Holmström, byggnadsförvaltare på Skärgårdsstiftelsen och projektledare för bygget som beräknas vara klart till sommaren.
– Det har tagit tid att hitta finansiering och att upphandla arbetet, men vi hoppas att vi ska kunna dra igång byggnationen i början på det nya året, fortsätter Mats Holmström.
Skadorna på Grinda södra brygga är omfattande och består mest av skador under vattenytan som är svåra att upptäcka. Mats Holmström berättar att den ursprungliga stenkistan är daterad så långt bak som till 1900-talets början. Sedan är bryggan på– och ombyggd vid ett flertal tillfällen bl a under 1950 och 1970-talen. Men nu måste det till en nybyggnation.
– Nu river vi de trasiga delarna och bygger upp en ny ytterdel helt anpassad efter dagens normer om tillgänglighet. Till sommaren kommer både rörelsehindrade och synskadade att enkelt och säkert kunna ta sig iland på Grinda, säger Mats Holmström.
Kostnaden för nybyggnationen är beräknad till 2,7 miljoner kronor. Finansieringen är uppdelad på flera parter. Waxholmsbolaget skjuter till pengar från sin försäkring efter påkörningen sedan tillkommer pengar från Tillväxtverkets infrastrukturfond och Stockholms läns landstings regionplanekontor samt Värmdö kommun.
– Vi har länge letat efter en bra finansiell lösning för att kunna bygga upp bryggan, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg som är mycket glad över lösningen som nu kan presenteras.
– Vi vill tacka alla som har bidragit till att bryggan nu kan iordningsställas till sommarens besökare anländer. Grinda är ett av våra mest välbesökta områden och att vi även kan tillgänglighetsanpassa bryggan betyder mycket för både besökarna och Skärgårdsstiftelsen, avslutar Lena Nyberg.
Utanför Grand Hôtel i Stockholm har fem skeppsvrak, en fiskeanläggning och mängder med fynd från 1500-1700-talen frilagts i samband med att Strömkajen renoveras av Stockholms Hamnar. Fynden ger inblickar i örlogsvarvet där bland annat regalskeppet Vasa byggdes och i flera olika perioder av stadens historia.
Nu undersöks skeppsvraken av Sjöhistoriska museets marinarkeologer som bland annat hoppas på fler ledtrådar kring det mystiska vraket med sydd bordläggning som de åträffade delar av i fjol.
Kommentarer
Jag vill föreslå en veteran inom båtlivet i Blekinge, Lars-Erik Blomqvist, han har varit engagerad inom Blekinge Båtförbund, Båtsam i Karlskrona och han är ordförande i Lyckeby Båtsällskap. Lars-Erik stiger nu av sekreterarposten i Blekinge Båtförbund och han har gjort mycket för båtlivet i Blekinge.
Mvh Jan-Anders Månsson
Tack för nomineringen, men den måste mailas med gärna en lite längre motivering till:
TummenUpp@batliv.se
Mvh
Redaktionen