nyhetstest

Delta 26 blir en av de mest spännande båtarna som premiärvisas på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Mässan öppnas på onsdagen och pågår till och med söndag. Ett 100-tal båtar och en hel del tillbehörsföretag finns med på mässan, som är den största i sitt slag i Norden.

Av de cirka 100 båtarna är omkring var tredje båt en nyhet. Här visas också Sveriges snabbaste offshorebåt.

– Förutom flera världspremiärer, tar vi tempen på båtbranschen. Lotta Ahlvar och Ted Mannerfelt pratar design. Fotograf Oskar Kihlborg berättar och visar bilder från sin ”miljörodd” till Finland och du får se vilka båttrender som gäller för 2012, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show

Bland nyheterna på motorbåtsidan visas bland annat Delta 26 och Ari Shuttle 30 Cabin, båda världsnyheter. Andra nyheter är Bavaria 43 Sport, Delphia 1050 Espace, Targa 32 samt ytterligare ett tiotal motorbåtar.

Segelbåtsnyheter som visas är bland annat Malö 37 som har världspremiär, Arcona 410, tre stycken Dufourbåtar, 335, 375 och 405, kroatiska Salona 38, Dehler 41, Hanse 385, Xp 38, Sun Odyssey 379 och 409 med flera.

Fyra mässor – många besökare
En nyhet i år är Winter Show 2011 som visar vintersportprodukter och turistmål för vintersport. Den öppnar den 11 november. Parallellt med båtmässan går också Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck samt Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa. Båda öppnar den 10 november.

– Det blir en härlig helg med båtar, skidor mat och hälsa, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

På Scandinavian Boat Show i Stockholm, som startar på onsdag, blir det svensk premiär för Grand Soleil 39. Det är en ny båt där design möter innovation. Vid utvecklingen av nya 39:an hade designers och tekniker i uppgift att ta fram en båt som passar skandinaviska förhållanden.

Det visar sig bland annat i ståhöjder, arbetshöjder och storlek på båt. Slutresultatet är en extremt snygg båt med Grand Soleil:s sedvanliga höga kvalitet och finish och dessutom i en perfekt storlek för Svenska vatten.

Båten finns med två eller tre hytter. Grand Soleil 39 har goda innerutrymmen och ett fint slankt skrov som borgar för den prestanda som varvet gjort sig kända för. Grand Soleil byggs mycket sofistikerat t ex har båten en bottenförstärkning i kolfiber för att ta upp laster från rigg och köl.

Varvets design visar sig även på insidan. Rent, fräscht och modernt men samtidigt ombonat och trivsamt är resultatet god design och lång båtbyggarerfarenhet.

Data
Löa 11,82 m
Bredd 3.70 m
Depl 7.000 kg
Köl 2.600 kg
Segel 87,80 kvm
Vatten 260 l
Bränsle 150 l
Motor Volvo Penta 29 hk
Bäddar 6/7

Grand Soleil – Cantiere Del Pardo – varvet ligger i norra Italien och grundades 1973 och tillverkade till en början racingbåtar. Under åren har en mängd olika modeller tillverkats med design från Farr Yacht Design, Botin & Carkeek, Finot och Luca Brenta. Idag byggs fem modeller mellan 39 och 54 fot. Sedan ett år tillbaka ingår Cantiere Del Pardo i Bavaria Group, som även äger Bavaria Yachtbau och Dufour Yachts.

Båten visas i Bavia Yacht:s monter ASD:E

Kommentarer

Ottokar 14:13:31 2011-11-08

Vacker båt!
Skall bli spännande att se "live"

Bavaria presenterar den femte modellen i den nya motorbåtsserien designad av BMW Group DesigworksUSA. Den nya modellen får för sin storlek en unik rymd med fyra fullängdskojer och separat L-soffa inombords. Nya finesser ger mervärden.
Vändbar soffa i sittbrunnen ger stor U-soffa och framåtvänd passagerarstol.

Pressrelease:

Vikbart ryggstöd i salongssoffan ger mer plats för samvaro och samtidigt stora kojer. Nya ljusinsläpp ger en ljust inbjudande salong.

Elegant daycruiser och komfortabel bobåt
Bavarias Sport serie är Sveriges mest sålda Sport Cruisers. En stor del av framgången ligger i Bavarias unika kombination av fräck daycruiser och komfortabel bobåt.

Nya Sport 31 är ett bra exempel på hur duktiga formgivare har lyckats skapa en attraktiv exteriör form kombinerat med invändig komfort och elegans.

Med den nya serien har Bavariavarvet och BMW Group DesignworksUSA tagit ytterligare steg för att förfina Sport Cruiser konceptet.

Många motorval
Nu går det att få joystick för enklast möjliga manövrering till samtliga Bavariamotorbåtar med dubbelmontage. Det här gör tilläggningar och manövrering i lågfart till en barnlek.

Vid dubbelmontage finns följande motorval: 2 x Volvo Penta 5,7 GXIE, Mecruiser 2 x 5,0 MPI DTS 260 hk eller 377 MAG DTS 320 hk bensinmotorer. Dubbelmontage diesel är 2 x Volvo Penta D3-220 eller D4-260. 
Nya 31:an kan även levereras med enkelmontage av Volvo Penta D6-330 och 370. Enkelmontaget ger ett lägre pris och lägre servicekostnader för den som vill hålla kostnaderna nere

På sjön vill man vara ute
Komforten i sittbrunnen har högsta prioritet bland båtägare. Den öppna sittbrunnen bjuder på generösa utrymmen med bästa komfort vid färd såväl som i hamn.

Stor U-soffa ger god plats runt bordet. Stor solbädd med ett rejält och lätt åtkomligt stuvutrymme under. 
Ergonomiskt genomarbetad förarplats med allt på rätt plats skänker körglädje.

Bredvid föraren en bekväm passagerarstol som kan vikas fram ur soffan.
Däcksdesignen är sportigt fräck men med funktionen i centrum. Breda och trygga gångbord som är lätt att nå via bra steg ger en känsla av ”walkaround” båt.

Planlösningen i Sport 31 innehåller stor dubbelkoj i stäven, salong midskepps och en akterhytt. Salongsoffan i vinkel kan kompletteras med sittpallar vilket ger plats för många runt det invändiga bordet. I salongen finns också ett rejält pentry om styrbord.

Våtutrymmet, som är hämtat från storasystern Sport 34, är rekordstort för klassen. 
I stäven finns förutom generös dubbelkoj garderob och hyllskåp.

Akter om salongen en stor separat hytt med dubbelsäng. Här finns också en rejäl sittsoffa, garderob, hyllskåp och gott om stuvutrymmen.

Den nya 31:an har genomgått ett avancerat utvecklingsarbete. Erfarna industridesigners ser till att varje detalj är noga genomtänkt och funktionen väl analyserad. Båten, men också tillverkningen, planeras noggrant redan i designprocessen. Detta arbete i kombination med varvets högteknologiska tillverkning gör att Bavaria Sport 31 ger en unik relation mellan pris, komfort och prestanda.

Data:

Längd över allt 10,06 m

Skrov längd 9.61 m

Bredd 3,31 m

Djup 0,73 m

Depl. 5,470 kg

Bränsle 520 l

Vatten 150 l

Höjd i salong ca. 1,90 m

Info: www.bavariasverige.se

CAMPER med Emirates Team New Zealand tog ledningen i en snabb och dramatisk start av Volvo Ocean Race från Alicante på lördagen. Hela flottan båtar tog sig iväg på den första delsträckan av Volvo Ocean Race 2011–2012 inför över 60 000 åskådare när Spaniens kronprins Felipe sköt startskottet. Kl. 13.00 lokal tid.

Den franska fotbollskändisen Zinedine Zidane seglade med Abu Dhabi Ocean Racing på ett race inför starten. Därefter startade deltagarna sin över 6 500 Nm långa segling till Kapstaden i Sydafrika.

Chris Nicholsons CAMPER var snabbast iväg av de sex deltagande båtarna i vindar upp till 15 m/sek. CAMPER ökade senare sin ledning över PUMA Ocean Racing powered by BERG till 1 minut 39 sekunder vid det sista sjömärket utanför Alicante med Team Telefónica ytterligare 36 sekunder akterut.

Abu Dhabi följde därefter, med Groupama sailing team närmast efter sig. De tvingades till en straffvändning efter en kollision med PUMA:s Mar Mostro och Team Sanya.

– Våra främsta meriter ligger inom havsseglingen, säger Cammas, skeppare på den första franska båten i Volvo Ocean Race på 18 år.

– Vi är med i tävlingen för första gången, så vi måste lära oss en del saker. Det är viktigt att fullfölja de första 24 timmarna i god form eftersom det är ett så långt race framför oss. Den första natten kan bli den hårdaste på hela delsträckan.

Det enklaste sättet att hålla koll på ställningen är genom Volvo Ocean Race app, som finns för Apple och Android. Där finsn aktuella data, information och mycket mera.

Positioner vid Alicante leaving mark: 1. CAMPER with Emirates Team New Zealand 39 minutes 44 seconds, 2. PUMA Ocean Racing powered by BERG +1 min 39 sec, 3. Team Telefónica + 2:15, 4. Abu Dhabi Ocean Racing + 2:55, 5. Groupama sailing team + 3:57, 6. Sanya +7:38.

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Info: www.volvooceanrace.com

Det har varit ett mycket dramatiskt första dygn på havet för de sex båtar i Volvo Ocean Race. Två deltagare – Abu Dhabi Ocean Racing och Team Sanya – har rapporterat skador. Värst utsatt är Abu Dhabi Ocean Racing, som bröt masten. En ny mast är på väg och teamet räknar med att kunna reparera sin båt.

Se film här:

Mastbrottet på Abu Dhabi Ocean Racing kom efter bara sex timmars segling. En reservmast är på väg med ilfart till Alicante, där båten och de övriga deltagarna igår inledde sin 39 000 Nm långa segling.

Den brittiska skepparen ombord, Ian Walker, sa att besättningen var oskadd och båten på väg tillbaka till Alicante för motor. Båten är kvar i tävlingen och kommer att vara kvar till målgången i irländska Galway i juli nästa år.

Den arabiska båten var 30 Nm söder om Cartagena utanför den spanska kusten när olyckan inträffade. Vindarna var upp till drygt 15 m/sek och vågorna upp till 3,5 m höga vid tillfället.

Från Team Sanya rapporterade på söndagsförmiddagen den norska navigatören, Aksel Magdahl, att båtens skrov hade fått skador. Situationen beskrevs som under kontroll när båten var 30 Nm SO Motril utanför den spanska kusten. Vid det tillfället var vinden över 22 m/sek och vågorna upp till 10,5 m höga.

Under varumärket Navigare Select introducerar nu Skaninaviens ledande segelcharter arrangör “lägsta pris garanti” på segelcharter i medelhavet. För att på allvar visa att man kan hitta ett attraktivt alternativ för alla som vill segla i Kroatien, Grekland, Turkiet eller något av de andra populära resmålen för segel turism.

Pressrelease:

Navigare Yachting är känt för att leverera den bästa produkten i branschen på sina egen flotta med över 110 segelbåtar. Kvalitet och service är nyckelorden och detta finns med även under Select produkten. Skillnaden är att det kanske inte alltid är egna båtar utan man söker bland utvalda partners och hittar det som kunden efterfrågar. Garantierna är fortfarande de samma och Navigare tar fullt ansvar för produkten som kunden köper.

Med över tio år i braschen har man kvalitetssäkrade partners på alla destinationer och kan leverera en bra produkt till marknadens attraktivaste priser.

Navigare Yachting kan som enda svenska arrangör presentera en egen charterflotta med över 110 välskötta och moderna segelbåtar i Kroatien, Grekland, Turkiet, Thailand och Sverige. För dig som kund innebär detta en rad fördelar; våra båtar är underhållna med största noggrannhet, vi har svensk personal som möter dig på plats, och framför allt genomsyras alla våra arrangemang av bästa tänkbara service. Segla själv eller låt våra svensktalande skeppare och värdinnor ta hand om båten och servicen ombord.

Info: www.navigare-yachting.com

Marina läroverket i Danderyd toppar listan över Storstockholms gymnasier i Sveriges kommuner och landstings (SKLs) ”Öppna jämförelser – gymnasieskola 2011” i Sveriges 290 kommuner.

I SKLs ranking mäts tre parametrar. Det är andel elever som fullföljer utbildningen, genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg och andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola. För andra året toppar Marina läroverket rankingen över gymnasierna i Storstockholm. Marina läroverket är 17de högst rankad av Sveriges alla 844 skolor, enligt SKLs mätning.

– Det är intressant att se att det är de stora industriföretagen Volvos och ABBs egna gymnasieskolor som toppar listan i hela Sverige. Jag tror att profilskolor, som industriskolor, musikskolor eller som Marina läroverket, generellt har ett vassare urval av riktigt engagerade och intresserade lärare och elever. Intresse och lust är viktiga ingredienser i framgångsrik pedagogik, säger Per Lindberg, rektor.

Marina läroverket i Danderyd har funnits i 19 år, erbjuder marinbiologi-, ledarskaps- och marinteknikprogram för cirka 450 elever. Att blanda teori och praktik är skolans pedagogiska grundidé.

– Alla skolans elever tillbringar ett antal veckor på våra seglande skolfartyg. Våra marinbiologer seglar i Medelhavet och Atlanten för att kunna studera varma vatten. Ledarskapseleverna seglar främst i Medelhavet, där vi har flera vänskolor i spännande länder, marinteknikerna i Holland, Belgien, Frankrike och England, där en viktig del av fritidsbåtsindustrin finns. Studiebesök och språkträning får en särskild spets i andra länder. Närvaron blir per definition 100 procent ombord på ett fartyg till havs, säger Per Lindberg.

– Det är en seger för vår skola att vi nått detta resultat. Den nya gymnasiereformen GY11 går till stora delar ut på att försvåra för utbildningar som kombinerar teori med praktik. Vi visar nu återigen att detta är ett vinnande koncept, säger Anders Paulsen, VD.

Hela listan i SKLs gymnasieskolranking för landet bifogas detta mail som en separat fil. Databasen med definitioner och förklaringar finns på: http://130.28.2.87/default.aspx

Se även SKL:s hemsida www.skl.se

Jeanneau presenterar helt nya linjer i sin nya båt Sun Odyssey 44 DS. För designen står Franck Darnet och Olivier Flahault, som har konstruerat en båt med mer rymd än tidigare jämförbara modeller. På utsidan har den nya 44:an renare linjer än tidigare modeller från Jeanneau.

Sittbrunnen är både rymlig och riktigt komfortabel. Däcket är flushat och alla winschar och skot/fall är enkla att nå.

Bland det som syns allra mest i designen märks de specialfärgade sidofönstren. De känns helt naturliga i den yttre designen av båten samtidigt som de släpperin väldigt mycket ljus i salongen på ett elegant sätt.

Designern till Sun Odyssey 44DS har särskilt tänkt på alla dem som vill ha bekväm segling. Båten har därför självslående fock, rullmast och gott om bra stuvutrymmen för både segel och utrustning.

Salongen i Sun Odyssey 44 DS är utförd med en layout som påminner om valnöt. Den är väldigt ljus, enligt de bilder som varvet har skickat ut, och besättningen får en panoramavy ut.

Salongsbordet är monterat så att det kan justeras på höjden och även användas som drinkbord. Inget att rekommendera för svenska seglare, med andra ord…

Båten har ett rymligt navigationsbord och en rymlig Meridiansoffa i salongen. Denna kan göras om till koj eller vilobädd under segling eller när man ligger i hamn.

Ägarkabinen har en extra stor bädd på 2×2 m, två bekväma fåtöljer och extra gott om stuvutrymmen. Kabinen har direktingång till badrummet.

Även gästkabinerna är generöst tilltagna för en båt i den här storleken. Bland utrustningen ingår en läderklädd bänk och åtskilliga sturutrymmen.

Jeanneau beskriver själva Sun Odyssey 44 DS som en revolutionerande båt, särskilt vad gäller design och materialval.

Sun Odyssey 44 DS kommer att visas på flera av de stora båtmässorna i Europa kommande vinter.

Info: www.franck-darnet-design.com

Heesen Yachts presenterar ännu en riktigt stor yacht medvad de kallar “Fast Displacement Hull Form” (FDHF). För konstruktionen svarar Van Oossanen and Associates. Den 50 m långa aluminiumyachten gör 18,5 knop.

YN 16750 är en knappt 50 m lång yacht på drygt 300 ton. Hon är väldigt modernt designad med skarpa linjer och en rak stäv. Båten är under planering och kommer att levereras 2015 enligt planerna.

Fast Displacement Hull Form (FDFH) har utvecklats av de välkända holländska konstruktörerna Van Oossanen and Associates. Designen är inte bara tänkt att ge ett tydligt yttre utan inte minst för att spara bränsle.

Tack vare FDHF:s låga motstånd i vattnet när den här yachten sin maxfart på 18,5 knop med i sammanhanget måttliga 2×1 000 kW MTU dieselmotorer. Därmed klarar yachten att korsa Atlanten men ett minimum av bränsle i sina 45 000 liter stora tankar.

Under vattenlinjen finns bland annat väldesignade propellertunnlar med 1,5 m diameteroch särskilda stabiliseringsfenor (Quantum XT zero-speed fins) med mera.

Tekniska specifikationer
Hull type: Twin Propeller, round bilge, fast displacement motor yacht
Naval Architecture: Van Oossanen and Associates
Exterior Designer: Omega Architects & AB Studios
Interior Designer: Omega Architects & AB Studios
Interior Design Adviser: AB Studio
Classification: ABS, A1 Commercial Yachting Service, AMS
Large commercial Yacht Code (LY2) by MCA
Hull: Aluminium
Superstructure: Aluminium
DIMENSIONS
Length over all: 49,90m
Beam over all: 9,00m
Draft: 2,15m
Displacement (approx. 50% load): 315 tons
TECHNICAL DETAILS
Maximum speed (50%load): 18,5 knots
Range at 13 knots: 3.150Nm
Fuel capacity: 45.000 litres
Fresh Water capacity: 16.500 litres
PROPULSION DETAILS
Main engines: 2 x MTU 8V 4000 M63L
Maximum power: 2 x 1.000kW
Generators: 2 x Kilo-Pak, each 99kW at 50Hz

Foto: Omega Architects.

Under den pågående båtmässan Hanseboot i Hamburg, som slutar på söndag, har Bavaria ett par stora premiärer. Det är dels världspremiären för nya Bavaria Cruiser 40 i en tvåkabinsversion, dels den första gången som varvet går ut med priserna för den helt nya Bavaria Vision 46.

Bavaria Vision 46 kommer att kosta från 175 000 Euro plus moms, vilket betyder knappt 1,6 Mkr plus moms. Båten får sin världspremiär på Boot i Düsseldorf 2012.

Cruiser 40 i tvåkabinsversion är en båt som många av varvets kunder har frågat efter. Den har gott om plats för upp till fyra personer och gott om trä i inredningen.

Info: www.bavariasverige.se

Nu är spänningen på topp inför den kommande upplaga av Volvo Ocean Race, som startar i morgon i spanska Alicante. Hela flottan med sex olika team har laddat batterierna och är redo att kappsegla över nio oceaner jorden runt i ett extremt tempo. För oss som sitter hemma finns det väldigt bra möjligheter att följa med ombord via TV och andra medier. Dessutom sänder TV10 starten av Volvo Ocean Race direkt från Alicante 5 november kl. 13.45.

Väderutsikterna inför starten i Alicante säger att de blir 12-13 m/sek vind, vilket betyder att det kan dra upp ganska rejäl sjö. Starten går kl. 13.00 UTC (1400 lokal tid). I den krabba sjö som brukar råda utanför kan det bli en spännande start när de nya Volvo Open 70 båtarna börjar sin 6 500 Nm långa första delsträcka till Kapstaden.

– Väderförhållandena blir idealiska för de här båtarna med snabb segling i frisk bris, säger racets chefsmeteorolog, Gonzalo Infante.

– Inom tolv timmar, när båtarna börjar sin första nattsegling, startar den första kryssen i 12-13 m/sek motvind.

Ken Read, skeppare på PUMA Ocean Racing powered by BERG, säger:

– Det verkar som om vi kan få en rejäl utmaning redan när vi är på väg ut ur Medelhavet.

Leg 1 omfattar allt från det oförutsägbara Medelhavet, tidvattensflaskhalsen i Gibraltar och de starka nordliga vindarna utanför Nordafrika innan båtarna seglar söderut i Doldrums, som är en stadig högtrycksrygg på några hundra Nm på vardera sidan om ekvatorn.

Efter Doldrums kommer båtarna att sträcka ut mot den brasilianska kusten för att plocka upp så mycket vind som möjligt och undvika allt för svaga vindar. Därefter blir det segling rakt mot mål i Kapstaden, Sydafrika.

Det snabbaste någon båt har seglat hittills står Ericsson 4 för i förra racet, då de noterade 596,6 Nm på 24 timmar.

Här följer mer informatiojn på engelska i VOR:S egen pressrelease inför starten:

Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing go into the first offshore leg at the top of the leaderboard with six points after victory in the Iberdrola In-Port Race. PUMA finished second, followed by CAMPER with Emirates Team New Zealand, Team Sanya, Groupama sailing team and Team Telefónica.

Walker, a two-time Olympic silver medallist, said the first 24 hours of the leg could prove crucial to the end result.

“The big question will be whether we can get out of the Med quick enough to connect with the trade winds,” the Briton said. “We’ll see over 20 knots upwind and that’s enough to break these boats. It could be that the most decisive point of this leg is the first 24 hours.”

Mike Sanderson, skipper of Chinese entry Team Sanya, knows all too well about sailing into heavy weather. He led ANB AMRO ONE to victory in the 2005-06 race when a storm ravaged the fleet hours after the start from the Spanish port of Vigo.

“There’s nothing that starts quite as quickly as a Volvo Ocean Race — you’re into it straight away,” the New Zealander said. “We’re going to see some action pretty quickly. It’s looking like it could be pretty churned up out there.”

Despite the forecast, CAMPER’s Australian skipper Chris Nicholson said his team were keen to get started on leg 1, which is expected to keep the 11-man teams, including one embedded Media Crew Member, at sea for an exhausting 21 days.

“We are all over that kind of weather,” Nicholson said. “We have had it since day one of the launch. It’s not a problem for us. We may well see 30 knots on the nose before we get to the Gibraltar Straits and that’s OK. We had 45 knots on the way down to Alicante from the UK so we’re up for 30 knots for sure.”

Franck Cammas, charged with leading France’s first entry in 18 years, said his team were in “the racing frame of mind” as the clock ticked down to the start.

“We are ready,” the Groupama 4 skipper said. “We are looking at the weather and it’s as if we are already racing. We have been preparing for a long time and we are happy to be leaving on Groupama 4 which has shown its potential and looks promising offshore.”

Iker Martínez said Telefónica would be looking to show what his crew is capable of in the offshore legs, which offer five times as many points as the in-port races.

“I’m feeling good but a little bit nervous, not because I’m worried about anything in particular but because we have spent a long time preparing and we want to have a good race,” said Martínez, who has gold and silver Olympic medals to his credit. “We didn’t have a very good inshore race and that’s given us even more determination to prove ourselves.”

Ever since the Volvo Ocean Race became a single-class event in 1997-98 the winners of the first leg have gone on to take overall victory.

“I’ve heard it several times this great tradition that you have to win leg one to win the race, but I’m not so sure about that this time,” said Read. “I think this is setting up to be too close.”

Before the teams leave Alicante, fans will get a final chance to see the fleet up close, as they complete a short course along the Alicante shoreline starting near the port, heading to Albufereta then up to Cabo de Huertas and back before setting sail for the open sea. The leg start will be shown live through the New Livestream platform, which includes video, photos, audio and text updates at http://new.livestream.com/volvooceanrace.
You don’t have to be onboard one of our Volvo Open 70s to find out what’s going on out on the racecourse. There are plenty of ways you can follow the racing at home and on the move, find out here how to follow the race.

Info: www.volvooceanrace.com

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Den polska lantbrukaren Marian Rak har idag utsetts till WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award 2011. Han belönas med 10 000 euro för sina insatser att minska näringsläckaget och öka den biologiska mångfalden på sin gård. Tävlingen har arrangerats i åtta länder runt Östersjön.

Priset som har instiftats av WWF i samarbete med Swedbank och Sparbankerna, skulle ha delats ut på Östersjökonferensen “A Greener Agriculture for a Bluer Baltic Sea” på Sånga-Säby konferenscenter utanför Stockholm, men pristagaren själv kunde inte närvara på grund av en incident på flygplatsen i Warszawa.

– Marian Rak är ett föredöme som med nya miljövänliga metoder arbetat med utvecklingen av sin gård sedan 1975. Han planterar träd, bygger dammar och våtmarker för att minska läckaget av näringsämnen från sina marker och återställer livsmiljöer för både djur- och växtliv, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Gården är ett konventionellt jordbruk med vete, korn, majs, raps och potatis som huvudgrödor, men han driver även en fruktträdgård och föder upp boskap. Åtgärderna kan enkelt kopieras av andra jordbrukare runt Östersjön.

– Jag har alltid varit intresserad av naturvård och när jag insåg att mitt jordbruk var skadligt för miljön bestämde jag mig för att arbeta för naturen. Utmärkelsen betyder mycket och inspirerar till fortsatt arbete, säger Marian Rak.

Priset ska lyfta fram goda exempel på “Östersjövänligt” jordbruk och nyskapande åtgärder som minskar avrinningen.

– Jag hoppas det här priset bidrar till att övertyga andra att miljöåtgärder gör skillnad. Många har varit tveksamma, men nu hoppas jag att priset får dem att se på det jag gör med nya ögon, säger Marian Rak.

Östersjön är fortfarande ett av de mest hotade haven i världen och övergödningen från jordbruket är den enskilt största orsaken.

– Jordbruket har länge setts som problemet, men det är en viktig del av lösningen. Genom den här utmärkelsen ger vi jordbrukarnas åtgärder för Östersjön ett erkännande, säger Pauli Merriman, chef för WWF:s internationella Östersjöprogram.

WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award arrangeras för att Östersjöländernas bönder ska ta aktiv del i kampen mot övergödningen.

– Vi vill engagera fler i vår närmiljö och har insett att ett utmärkt sätt att verka för ett friskare Östersjön är att stödja en tävling där insatser för goda jordbruksmetoder lyfts fram, säger Magnus Hammar, chef för skog och lantbruk på Swedbank.

Den internationella juryns motivering lyder:
”Marian Rak belönas för sitt starka miljöengagemang, vilket är ett bevis för hur en framgångsrik konventionell gård samtidigt kan minska näringsförlusterna, förbättra landskapet och den biologiska mångfalden. Genom att införa ett stort antal miljöåtgärder i jordbruket anser juryn att Marian Rak och hans familj har gjort en stor insats för att rädda Östersjön, åtgärder som lätt kan kopieras av andra jordbrukare i regionen. Marian Rak har varit en effektiv ambassadör och förespråkare för hållbara jordbruksmetoder i Polen. Vi hoppas att utmärkelsen ska bidra till att öka hans inflytande och sprida goda exempel och idéer över hela Östersjöregionen.”
Priset instiftades 2009 av WWF och Swedbank för att belöna aktiva åtgärder inom jordbruket i kampen mot övergödningen. Nomineringarna sker i samarbete med Baltic Farmers Forum för miljön och jordbruksorganisationer runt Östersjön.

Bilden:
Den polska lantbrukaren Marian Rak har fått priset WWF Baltic Sea Farmer of the Year Award 2011. Foto: Edyta Gajos.

Gemensamma designtrender slår igenom i både möbler, kläder och båtar. Det menar Svenska Moderådets VD Lotta Ahlvar och båtdesignern Ted Mannerfeldt. För tillfället är till exempel hållbarhet och nya material hett, både på klädgalgarna och ovanför båtkölarna.

– Retro, hållbarhet och nya material är de tydligaste trenderna inom modebranschen just nu. Retrotrenden slår även igenom i andra produkter och den hänger bra ihop med hållbarhetstänket eftersom det var mycket naturmaterial i kläderna förr i tiden. Nya material är också väldigt spännande och jag ser att det är en trend som inte bara gäller klädmodet. Det säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet och känt trendorakel.

Ted Mannerfeldt, en ung svensk designer som gör entré på den internationella båtmarknaden, håller med Lotta och menar att trenderna hållbarhet och nya material också är mycket viktiga i båtdesign just nu.

– Men jag vill också lägga till den sociala trenden som nu flera båtdesigners tagit ut svängarna för. De nya båtarna för unga människor ska vara mer sociala, typ en lounge-båt som man kan ”hänga” på. Den ska också vara problemfri, det vill säga att man inte ska behöva serva och pyssla om båten så mycket. Ett hållbarhetstänk är också viktigt att ha, samtidigt som man ska ta tillvara gammal båtklokskap, säger Ted Mannerfeldt.

På Scandinavian Boat Show, som öppnar på Stockholmsmässan i nästa vecka, kan flera av de nya trenderna skönjas. Ett exempel är att båtarna får en alltmer stilren design. En annan trend är att de rakt skurna förskeppen blir fler, aluminiumbåtarna ökar i antal och öppen akter är en trend på motorbåtssidan, i varje fall hos de mindre och mer sportiga båtarna.

– Nuförtiden är inte båtar en angelägenhet bara för den klassiska båtnörden. Båt är ett sätt att leva och självklart vill designmedvetna människor köpa båtar som både har god funktion och är attraktiva för ögat. Jag tror att vi kommer få se alltfler exempel på gränsöverskridande design i framtiden, säger projektledaren Thomas Sandberg.

På öppningsdagen den 9 november kommer Ted Mannerfeldt och Lotta Ahlvar att diskutera design utifrån de trender som just nu sveper fram i samtiden. Hur ser den röda tråden ut i både kläd- och båtdesign, i färger, former, sättet att tänka? Hur ser den nya båtens kläder ut?

Bilderna:
Nya Delta 26 som får premiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm.

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:30:18 2011-11-04

Intressanta trender. Inte bara positivt med sterila inredningar med vassa kanter. Rakt skurna förskepp gör det betydligt svårare att "lägga till" svenskt. d.v.s med fören mot en strand/klippkant.

Nu kan den som har en Android enhet använda ”riktiga” sjökort i sin mobiltelefon eller läsplatta. Företaget Muskoka Teck Inc. har släppt sin programvara PathAway GPS5 Android för Android enheter. Det fungerar med både mobiltelefon och läsplatta med Android operativsystem.

Pressrelease:
Sjökorten kan konverteras till PathAways speciella format PRC, av de populära programvarorna Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC version 4.5. Detta betyder att alla sjökort och kartor som du idag har i ditt Fugawi Navigations program kan du använda i din mobiltelefon eller läsplatta som har Android 2.2 eller senare. Till exempel i vattentäta telefoner som SonyEricssons nya telefon Xperia Active eller Samsungs Galaxy Xcover. Detta ger också tillgång till det stora utbudet av läsplattor med Android operativsystem.

Solteknik HB kommer att visa programvaran PathAway GPS 5 i Samsungs sortiment av läsplattor och telefoner på Scandinavian Boat Show.

Följande modeller visas:
Vi kommer även att visa vattentäta (IP67) telefoner, Samsung Galaxy Xcover med 3,7” skärm (Sverigepremiär) och SonyEricsson Xperia Active (se ovan) med PathAway GPS 5 Android
I PathAway GPS 5 Android kan du även ladda ner webbaserade kartor som t.ex. Google vägkarta, Google Satellitbild ( i Sverige Lantmäteriets flygfoto s.k. Ortofoto), OpenStreetMap och OpenCycleMap.
Dessa kartor laddas ner gratis från Internet och mindre områden kan sparas, på din enhet.
Priset för programmet är 295 kr.

Info: www.soltek.se

Kommentarer

Bengt 39 08:50:44 2011-12-22

Det går dessutom med appen Locus och sjökorten på Eniro
http://agert.homelinux.org/WorldPress/lagga-egna-kartor-och-sjokort-pa-android-mobil-eller-lasplatta/

Hösten 2010 lanserades modellserien Yamarin Cross med skrov av aluminium. Inför säsongen 2012 utökas serien med två nya modeller: 53 Bow Rider och 53 Center Console. Båtarna har goda köregenskaper samt gott om stuvutrymme och bra lastkapacitet.

Pressrelease:
Yamarin Cross 53 Bow Rider är en ny båtmodell för ett mångsidigt båtliv och praktisk såväl som förbindelsebåt till fritidsstugan eller som dagsutflyktsbåt. Bow Rider erbjuder de största utrymmena för sex passagerare i sin storleksklass: en rejält tilltagen sittbrunn med vridbara förarsäten och ett stort utrymme i fören. En hög vindruta och en ordentlig dörr skapar ett passagerarutrymme med gott skydd i akterdelen. Stadiga pulpeter, räcken och rutor gör båtlivet tryggare. Praktiska fotsteg gör det lätt att komma ombord via fören, aktern och sidan.

Av alla stuvutrymmen i båten fäster man säkert mest uppmärksamhet vid det 280 liter stora vattentäta stuvutrymmet under durkluckan. Där finns plats för både vattenskidor, fendertar, sittdynor och mycket annat. Den stora durkytan i fören ger möjlighet att transportera även större saker så som t.ex byggnadsmaterial.

Yamarin Cross 53 Center Console fungerar bra både som fiskebåt och som förbindelsebåt. Runt mittpulpeten finns ett rejält gångutrymme och båten erbjuder det bästa utrymmet i sin storleksklass för t.ex. fiske med kastspö. Bakom mittpulpeten finns en ca 80 cm bred multifunktionsbänk. Båten är förberedd för installation av en elektrisk motor i fören.

Modellserien Yamarin Cross med båtskrov av aluminium lanserades hösten 2010 inför säsongen 2011. Skrovet tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för tillverkning av däck och montering. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy.

YAMARIN CROSS 53 BOW RIDER
Längd 5,27 m , bredd 2,08 m, vikt ca 580 kg, motorrekommendation 50–70 hk.
Rigg L (508 mm), designkategori C, bärkraft sex personer.

YAMARIN CROSS 53 CENTER CONSOLE
Längd 5,27 m, bredd 2,08 m, vikt ca 580 kg, motorrekommendation 50–70 hk.
Rigg L (508 mm), designkategori C, bärkraft fem personer.

Info: www.yamarin.fi

Nu görs nya försök att rädda italienska Ferretti, som är en en av världens största koncerner för tillverkning av fritidsbåtar. Ferretti har haft ekonomiska problem länge och var på väg att gå i konkurs, men med hjälp av bland andra amerikanska hedgefonder och ett stimulanspaket på 180 miljoner Euro hoppas ledningen kunna rädda företaget.

Det är RBS (Royal Bank of Scotland) och den amerikanska hedgefonden Strategic Value Partners (SVP) som är villiga att ge en rejäl kapitalinjektion i Ferretti. Räddningsplanen är den andra på två år.

Uppgifterna kommer från branschtidningen International Boat Industry och engelska Sunday Times.

Från början hade Ferrettigruppen skulder på närmare 10 miljarder kr, men genom tidigare injektioner och nedskrivningar av skulder har detta minskats.

Anledningen är främst den globala finanskrisen, där inte ens köparna av större yachter klarar sig. Den enda båtmarknaden som fortfarande verkar gå riktigt bra gäller yachter över 100 m totallängd, båtar där kundkretsen oftast är arabiska, italienska eller amerikanska.

Innan krisen slog till togs den italienska koncernen över av det engelska riskkapitalbolaget Candover. 2007 övertog de Ferretti för drygt 1 miljard kr.

I Ferretti Group ingår båtmärken som till exempel Ferretti Custom Line, Pershing, Riva och Bertram.

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) är det Europeiska organ som ansvarar för de standarder för radio som används i fartyg och båtar i Europa. De har utfärdat nya normer som skall uppfyllas av tillverkare och importörer av marin VHF med DSC Klass D senast 2011-06-01. Trots detta uppfyller fortfarande en betydande del av de VHF DSC Klass D som finns på marknaden inte de nya normerna.

Pressrelease:

Denna typ av VHF används i icke SOLAS klassade fartyg, till exempel i arbetsbåtar, fiske- och fritidsbåtar. Det finns många produkter på marknaden med CE-märkning, men denna märkning är tyvärr inte tillräcklig eller någon garanti att produkten verkligen uppfyller de nya normerna. Seriösa tillverkare och importörer har sett till att deras produkter uppfyller de nya kraven eller har dragit tillbaka sina produkter från på marknaden.

Fritidsbåtsägare, rederier, fiskare m fl som står inför ett köp av ny VHF bör försäkra sig om att den produkt de är på väg att köpa och installera ombord är laglig och uppfyller de nya normerna.

– Sailor 6215A VHF DSC D uppfyller alla de nya kraven, säger Göran Movitz, vd Cordland Marine AB.

De nya normerna kan laddas ner här:
http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301000_301099/30102503/01.04.01_60/en_30102503v010401p.pdf

Info: www.cordland.se

Volvo Ocean Race, som startar från Alicante kommande helg, är en extrem seglingstävling. De krav som ställs på båtar och utrustning är enorma. Underhåll efter varje etapp och förberedelser innan varje start måste vara minutiös. Nu öppnar Volvo Penta depån med sin blogg: “Engines and sails”.

Varje Volvo Ocean Racebåt är utrustad med två standarddieselmotorer från Volvo Penta.

• En D2-75-motor används för framdrift in i och ut ur hamn och i nödsituationer. Denna motor plomberas före varje start.

• En D1-30-motor som körs ofta och mycket under tävlingen för att producera el och färskvatten och för att driva den svängbara kölen samt som reservmotor.

På Volvo Ocean Race-bloggen, ”Engines and sails”, tar Volvo Penta med besökaren innanför skrovet och bakom kulisserna och visar vad som gör en segelbåtsmotor pålitlig. Även rapporter från produktutveckling och från Volvo Pentas marina testcenter kommer att lämnas.
Bloggen hittar du här: http://www.enginesandsails.com

Facebookmedlemmar kan också besöka: http://www.facebook.com/volvopenta

Magnus Gedda är Volvo Pentas serviceman under Volvo Ocean Race. Han är ansvarig för installationen av de två motorerna i varje båt. Magnus är närvarande vid stoppen mellan etapperna med sin mobila verkstad och i samarbete med Volvo Pentas världsomspännande servicorgansiation kommer Magnus att serva motorer och utrustning inför varje etapp.

Magnus Gedda kommer även att blogga för Volvo Penta i samband med racet.

“I mitt jobb kommer jag innanför skrovet på alla båtar, och jag kommer i kontakt med tekniska specialister i alla besättningar. Med denna blogg kan jag dela mina erfarenheter i ord, bild och film. Direkt från Volvo Ocean Races verklighet”.

Äntöligen har Volvo släppt sin app för Volvo Ocean Race. Det är en riktigt snygg lösning som ger väldigt stora möjligheter till alla som vill följa racet jorden runt med så snabb uppdatering som möjligt.

Denna gratisapp, som finns för både iPhone och Android, gör det enklare än någonsin för alla fans av Volvo Ocean Race att följa sina favoriter jorden runt. Den kommer att ge riktiga mervärden under hela tävlingens 39 000 Nm. De data som publiceras och används kommer från racets huvudkontor i Alicante i Spanien, där båtarnas positioner övervakas dygnet runt.

Denna race tracker ger senaste data om bland annat exakta positioner, båtfart, kurs och väderförhållanden. Det blir därmed för första gången möjligt att följa racet i detalj oberoende av var man befinner sig.

Appen är utvecklad av företaget BeTomorrow. Den laddas ner från iTunes eller Market.

Över 16 000 personer laddade ner appen till förra Volvo Ocean Race. Den här gången kommer den siffran att öka betydligt eftersom så många fler har en smartphone. Genom appen, som även finns för iPad, kan man börja följa tävlingen från starten, som går nu på lördag i Alicante.

Info: www.volvooceanrace.com

Här är en motorbåt som sägs kunna gå helt utan att förorsaka några utsläpp från själva framdriften. Det är företagen SolarWaterWorld och SkySails som tillsammans har utvecklat denna “Zero-Emission Yacht”. Den kombinerar solcellsteknik med kraften från en dragande drake.

SolarWaterWorld AG från Berlin har arbetat tätt tillsammans med Hamburgbaserade SkySails GmbH för att ta fram den här annorlunda båten. Tidigare har SkySails GmbH blivit kända för att konstruera jättelika drakar till fraktfartyg och därmed kunna sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.

De här två företagen är så långt framme i utvecklingen av miljöbåten att de har skrivit under ett samarbetsavtal. Båten är vid framdrift helt CO2-neutral samtidigt som det är en konventionell båt med all utrustning och utrymmen som vi är vana vid.

Båten är helt ljudlös vid framfart. Den specialkonstruerade draken sägs ge 25 gånger mer dragkraft per ytenhet segelyta än vanliga segel, vilket bör ge bra fartegenskaper.

– Det här innebär att det blir möjligt att segla jorden runt utan att stanna och fylla på bränsle, säger Dr. Christian Steinhausen, styrelseordförande för SolarWaterWorld.

– Kombinerad drift med drake och solceller kan revolutionera båtmarknaden. Det är lugnt, tyst och helt CO2-neutralt.

Systemet med drake har testats sedan 2008 på kommersiella fartyg, men har gjorts om för att passa båtar upp till 25 m längd.

Nu ska systemet testats ytterligare i ett par år. Den första prototypen beräknas stå klar 2013.

Projektet visas på den pågående båtmässan i Hamburg, Hanseboot 2011, i Hall B2 EG, monter C354.

Bilden: Ett fotomontage som visar SunCat 46 med SkySails.

Info: www.solarwaterworld.de/solarwaterworld

About SolarWaterWorld AG
The Berlin-based SolarWaterWorld AG was founded in 2001 and ranks among the internationally leading companies in the market segment of solar-electric boats and ships. It is SolarWaterWorld AG’s objective to

I lördags startade Volvo Ocean Race i Alicante. Under lördagens in-port race hade segelbåten “Mar Mostro” och PUMA Ocean Racing powered by BERG-teamet med sig en celeber besättningsmedlem – Prins Carl-Philip. “Mar Mostro” kammade hem en fin andra plats.

Resultat från lördagens race:
1. Abu Dhabi Ocean Racing / 53 minutes 44 seconds/ 6
2. PUMA Ocean Racing powered by BERG / 1:07:58 / 5
3. CAMPER with Emirates Team New Zealand / 1:10:11 / 4
4. Team Sanya / 1:10:43 / 3
5. Groupama sailing team / 1:11:11 / 2
6. Team Telefónica / 1:12:08 / 1

Under söndagens pro-am race deltog Prins Carl-Philip i det tredje racet, där även den svenska artisten September var en av besättningsmedlemmarna. “’Mar Mostro” kom även då tvåa. September uppträdde även i Race Village under lördag kvällen då det bjöds på festligheter.

En annan svensk är också i hetluften på allvar. Det är veteranen Mange Olsson, som har fått den stora äran att delta som skeppare i Legends Race inför tävlingen. Han rattar en gammal VOR-båt mot väldigt namnkunniga motständare.

PUMA:s partner under 2011-2012 Volvo Ocean Race är svenska företaget BERG Propulsion, en av världens ledande konstruktörer och tillverkare av propellrar med vridbara blad för kommersiell sjöfart. BERG Propulsions produkter är designade och utvecklade med minskad negativ miljöpåverkan i åtanke, strävar efter att ge bränslebesparingar och miljömässiga fördelar för alla produkter.

Under de nio månaderna av Volvo Ocean Race 2011-2012 som avslutas i Galway, Irland, i juli 2012 kommer teamen att segla mer än 39 000 Nm av världens mest förrädiska hav via Kapstaden, Sydafrika, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, Sanya, Kina, Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn till Itajaí, Brasilien, till Miami, Florida, USA, Lissabon, Portugal, Lorient, Frankrike, avslutning i Galway.

PUMA Ocean Racing team är återigen under ledning av Read (Newport, Rhode Island, USA). Tillsammans har besättningen vunnit Around the World Race sju gånger. I laget ingår: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australien), Ryan Godfrey, trimmer och drivrutiner (Adelaide, Australien), Kelvin Harrap, trimmer och drivrutiner (Napier, Nya Zeeland), Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Rom Kirby, trimmer och drivrutiner (Newport, Rhode Island, USA), Michael “Michi” Müller, Bowman (Kiel, Tyskland), Tony Mutter, Aerodynamik Koordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Casey Smith System Manager & Bowman (Brisbane, Australien), Jonathan “Jono” Swain, Helmsman & trimmer (Durban, Sydafrika), Arden Oksanen, Media besättningsman (Jackson Hole, Wyoming, USA), Kimo Worthington, General Manager (Venedig, Kalifornien , USA), och Tim Hacket, Landström Team Manager (Sydney, Australien).

Info: www.volvooceanrace.com

Bilderna:
PUMA Ocean Racing powered by BERG during the Volvo Ocean Race 2011-12 Pro-Am Race in Alicante. Left: PUMA skipper Ken Read; Right: Petra Marklund. (Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race)

vor111030_roman_1638
Pro-Am Race day during the Volvo Ocean Race 2011-12 Alicante stopover. Prince Carl Philip of Sweden with Ken Read, Skipper of PUMA Ocean Racing powered by BERG Propulsion. (Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race)

PUMA_Alicante_InPort_8156
Credit: Chris Hill/PUMA Ocean Racing
29 October 2011. Alicante, Spain. The PUMA Ocean Racing powered by BERG crew races down the course during the first In-Port Race of the Volvo Ocean Race 2011-2012.

PUMA-ALICANTEINPORT_PHOTO_02
PHOTO: Amory Ross/PUMA Ocean Racing
29 October 2011. Alicante, Spain. Onboard PUMA’s Mar Mostro during the In-Port Race as part of the start of the Volvo Ocean Race 2011-2012: (left to right) BERG CEO Håkan Svensson, HRH Prince Carl Philip of Sweden, PUMA CEO Franz Koch, and PUMA Ocean Racing powered by BERG skipper Ken Read.

Tyska Bavaria bygger en begränsad upplaga på endast 15 enheter av sin båtmodell Bavaria Sport 38 High Line. Båten ska, enligt en pressrelease, ge maximal komfort och lyx och säljs med en silkesgrå lack på sidorna för att ge båten ett extra elegant utseende.

För tillverkningen av Sport 38 High Line har Bavaria utvecklat en helt egen och tydlig design och använder sig av exklusiva material.

Bland annat är pentryt byggt med högglansiga material, ungefär som dagens kök för vanliga bostäder. Båten har vidare ett avancerat ljudsystem med högtalare i både cockpit och salong.

Bavaria Sport 38 High Line finns tillgänglig i versioner med open top som börjar på 164 900 Euro och hard top från 182 900 Euro.

Info: www.bavariasverige.se

Igår, lördagen 29 oktober, startade Volvo Ocean Race i Alicante på allvar. Under dagens in-port race hade segelbåten “Mar Mostro” och PUMA Ocean Racing powered by BERG-teamet med sig en celeber besättningsmedlem: Prins Carl-Philip. “Mar Mostro” kom dessutom på en hedrande andraplats.

Kungafamiljen har alltid varit intresserade av båtliv och segling. Det var därför exra kul för Carl-Philip att ta del av arbetet ombord på “Mar Mostro” vid ett av de in-port races som körs i Alicante för att höja temperaturen inför Volvo Ocean Race, som startar nästa helg.

På den stora bilden syns Carl Philip och skepparen Ken Read ombord på PUMA Ocean Racing powered by BERG i Iberdrola In-Port Race i Alicante.

En annan svensk är också i hetluften på allvar. Det är veteranen Mange Olsson, som har fått den stora äran att delta som skeppare i Legends Race inför tävlingen. Han rattar en gammal VOR-båt mot väldigt namnkunniga motständare.

PUMA:s partner under 2011-2012 Volvo Ocean Race är svenska företaget BERG Propulsion, en av världens ledande konstruktörer och tillverkare av propellrar med vridbara blad för kommersiell sjöfart. BERG Propulsions produkter är designade och utvecklade med minskad negativ miljöpåverkan i åtanke, strävar efter att ge bränslebesparingar och miljömässiga fördelar för alla produkter.

Under de nio månaderna av Volvo Ocean Race 2011-2012 som startade idag i Alicante, Spanien, och avslutas i Galway, Irland, i juli 2012 kommer teamen segla mer än 39 tusen nautiska miles av världens mest förrädiska hav via Kapstaden, Sydafrika, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, Sanya, Kina, Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn till Itajaí, Brasilien, till Miami, Florida, USA, Lissabon, Portugal, Lorient, Frankrike, avslutning i Galway.

PUMA Ocean Racing team är återigen under ledning av Read (Newport, Rhode Island, USA). Tillsammans har besättningen vunnit Around the World Race sju gånger. I laget ingår: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australien), Ryan Godfrey, trimmer och drivrutiner (Adelaide, Australien), Kelvin Harrap, trimmer och drivrutiner (Napier, Nya Zeeland), Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Rom Kirby, trimmer och drivrutiner (Newport, Rhode Island, USA), Michael “Michi” Müller, Bowman (Kiel, Tyskland), Tony Mutter, Aerodynamik Koordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Casey Smith System Manager & Bowman (Brisbane, Australien), Jonathan “Jono” Swain, Helmsman & trimmer (Durban, Sydafrika), Arden Oksanen, Media besättningsman (Jackson Hole, Wyoming, USA), Kimo Worthington, General Manager (Venedig, Kalifornien , USA), och Tim Hacket, Landström Team Manager (Sydney, Australien).

Info: www.volvooceanrace.com

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Fotografen Sören Colbing är en av vår tids allra främsta skärgårdsskildrare. Nu presenteras hans fotografier och konsttryck på hemmaplan i Konstpoolen, en ny konsthall i Nynäshamn. Colbing ställer ut fotografier och konsttryck med motiv från kust, hav och skärgård, men även en del andra bilder. Vi kommer att få se en hel del nytt och den hittills mest omfattande utställning som Colbing har haft.

Sören Colbing fångar naturen som ingen annan, den natur som har präglat honom sedan barndomen. Skärgård, fotografering och båtar blev tidigt viktiga i hans liv. När det gäller båtar är Colbing initiativtagare och idégivare till ”Stora jaktkanoten”, och nu är han aktuell med sitt båtprojekt ”Skärgårdsströvaren” som är en miljöanpassad aluminiummotorbåt. Båtar som ger honom möjligheten att hitta de motiv han söker, året om och på svårtillgängliga platser.

Hans bilder har setts av flera hundra miljoner TV-tittare världen över när bildspelet ”The Archipelago of Stockholm”
visades. Han har erhållit ett antal utmärkelser och priser, till exempel Pandapriset.

Colbing är upphovsman till nio böcker, bl.a. ”Alingens tid”, ”Skärgårdsliv” och ”Kustens pärlor”, och han skriver just nu på sin kommande roman ”Isflickan”.

– För mig är det oerhört viktigt att få möjlighet att skriva, berättar Sören Colbing. Mina bilder visar det som jag tycker är vackert och skrivandet är en sorts motpol. I romanen, ”Isflickan” skildrar jag sådant som jag reagerar starkt på och som jag inte tycker är OK. Om mina bilder är som balsam för själen är romanen närmast att likna vid en spark i magen.

Konstpoolen tycker att det ska bli spännande att få ställa ut dessa vackra och stämningsfulla motiv, där besökarna får känslan av att vara på plats och uppleva dem i verkligheten.

Vernissageä hålls på Konstpoolen, lördag 12 november, kl: 11-17.

Bilderna:
”Blå klipporna”, ”Storskrak”, ”Båt i skymning”
Foto: Sören Colbing.

Info: www.konstpoolen.se

Nu finns det en bra sajt med mer information inför den eventuella sammanslagningen mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Flera arbetsgrupper har jobbat fram ett dokument, som nu ska behandlas i de respektive organisationerna.

För SBU:s del är det närmaste tillfället att diskutera samgåendet Unionsrådet, som hålls i Stockholm 20 november med delegater från båtförbunden runt hela landet.

För dig som vill ta del av informationen rekommenderar vi SBU:s hemsida.

Info: http://www.batunionen.com/Default.aspx?ID=114&ParentID=1