Den helt ideella aktionsgruppen Båtfolket är en lobbygrupp som arbetar för att ändra lagen om 0,2 promille på sjön. Gruppen arbetar på olika sätt, bland annat genom en så kallad ”Vitbok”. Många i båtbranschen är oroliga för vad lagen får för konsekvenser.
Aktionsgruppen är en helt ideell förening med privatpersoner som älskar båtliv. Gruppen arbetar helt utan sponsring.
Vitboken innehåller en del uppseendeväckande fakta, som anges vara noga källkontrollerat. Läs mer på gruppens hemsida.
Info: www.båtfolket.se
Antalet spolplattor för att tvätta båtbottnar har ökat kraftigt och Västsverige är bäst i klassen med en väntad flerdubbling på några år. Till stor del sker det tack vare statliga bidrag. Trots vissa nackdelar är spolplattor bättre för miljön än de flesta andra alternativ.
Havs- och vattenmyndigheten har nyligen lämnat en delrapport till regeringen om båtbottentvättar. Här framgår att det fortfarande läcker ut stora mängder miljöskadliga ämnen från fritidsbåtar, inte minst på grund av giftiga båtbottenfärger. Problemen kan minska genom att småbåtshamnar installerar spolplattor eller borsttvättar som kan samla upp miljögifter.
– Det är enormt mycket bättre för miljön att använda hamnens spolplatta än att tvätta båten på kajkanten eller i trädgården, säger utredaren Janna Ekholm på Havs- och vattenmyndigheten.
Lokal vattenvård ska gynna havsmiljön
På senare år har det skett en kraftig ökning av antalet spolplattor. Det är till stor del tack vare statliga LOVA-pengar, lokala vattenvårdsprojekt, som fördelas från Havs- och vattenmyndigheten ut till länsstyrelserna. Totalt har länen fördelat ut 220 miljoner i LOVA-pengar under 2009-2011.
Båttvättar står enligt en grov uppskattning för mindre än tio procent av LOVA-bidragen, men i Västra Götalands län är andelen större. Under förra året gick enligt över 40 procent av LOVA-potten i länet till spolplattor, motsvarande cirka åtta miljoner kronor. Ett 80-tal spolplattor har börjat byggas upp tack vare detta – före LOVA-bidragen fanns endast 15 stycken i länet.
– Västra Götaland har varit väldigt framåt med spolplattorna, vilket är positivt för miljön. På ostkusten har det varit sämre. Där finns i första hand ett antal borsttvättar, främst i Stockholmstrakten, säger Janna Ekholm.
Spolplattor för småbåtar har i vissa fall kritiserats för att vara dåliga för miljön. Problemet är att det inte finns riktig rening och bra provtagning i alla småbåtshamnar.
– Det förekommer att man spolvattnet åker rakt ner i marken utan att man mäter effekterna. Vi vill att spolplattorna ska ha bra rening och att hamnarna ser till att det tas prover på hur mycket gifter som kommer ut. Vi kan komma att ställa krav på en mer effektiv rening framöver, säger Janna Ekholm.
Försäkringsbolaget Atlantica har förbättrat sitt lojalitetsprogram så att den som har varit skadefri i minst fem år får företagets Assistans utan extra kostnad, oavsett hur gammal båten är. Kunderna får också behålla sina skadefria år om de råkar ut för en stöld samt om de säljer båten så kan kunderna ta med sig sina skadefria förmåner till nästa båt.
– Det skall löna sig att vara kund länge hos Atlantica, säger Lars Torgersson, chef för Atlantica i Sverige.
Atlanticas Lojalitetsprogram innebär också att kunderna efter ett års skadefrihet får 10 % rabatt på premien. Efter tre års skadefrihet får de behålla sin rabatt även om de skulle råka ut för en skada och om de har varit skadefria i fem år och råkar ut för en skada reduceras självrisken med 50 % och kunderna får 75 % självriskreducering om de har varit skadefria i minst tio år.
Atlantica Assistans är en dygnet-runt-bemannad larmcentral som kan ombesörja bogsering, hemtransport eller leverans av reservdelar eller bränsle vid behov. Båtägaren har ett speciellt telefonnummer som går till Atlantica Assistans.
Info: www.atlantica.se
Norska Askeladden fortsätter att leda utvecklingen av nya båtkoncept. De var först med en nordisk variant av Pilothus, tidiga med att bygga rejäla Commuterbåtar och ledande när det gäller bra och utrymmesbesparande lösningar i alla sina modeller. Nu lanserar Askeladden en helt ny version av daycruiserbåtar. C62 Crossover tar konceptet med stora sociala ytor till en ny nivå.
Modellen bygger på att skapa maximala utrymmen där man behöver dem mest. Båten premiärvisas för Stockholmspubliken av Marindepån under båtmässan Allt för sjön.
Askeladden C62 Crossover är en “social” daycruiser med en stor sittbrunn och bekväma sittplatser för upp till sju personer. Ett båtkoncept med daycruiserns alla fördelar med vindruta, kapellösning och sovplats, samtidigt som rutan flyttats så långt fram som möjligt för att ge maximalt utrymme i sittbrunnen.
Askeladden C62 Crossover är en lättdriven båt med mycket bra utrymme för familj och vänner. Sitt- och dynlösning representerar verkligt nytänkande. Dessa kan fungera som U-soffa, solbädd eller en enkel soffa med plats för vattensport, fiske eller andra aktiviteter.
Världens biltillverkare arbetar med plattformar som är grunden för att skapa olika modeller som uppfyller olika kundgruppers behov. Detta gäller även Askeladdens utveckling. På det lyckade skrovet från den nyligen lanserade C62 Cruiser byggs också C62 Crossover. Med en 150 hk motor gör båten cirka 42 knop, lämplig motor är 115-150 hk.
Askeladden C62 Crossover blev vald till ”Mässans båt” under Norges motsvarighet till Allt för sjön (Sjøen for alle).
Askeladden representeras i Stockholm av Marindepån/Skanstull Marin. Den C62 Crossover som ställs ut på mässan kommer direkt efteråt att kunna ses på Marindepåns anläggning i Danderyd.
– Vi tror mycket på Askeladdens nya C62 Crossover. Det är verkligen ett nytt och spännande koncept. Vi tror att många kunder kommer att se fördelarna med en stor sittbrunn där man verkligen får plats att umgås, säger Björn Sandhaag, VD Marindepågruppen.
Båtdata:
Längd: 6,10 m
Bredd: 2,33 m
Vikt (utan motor): 950 kg
Antal personer: 7
Bränsletank: 140 l
Vattentank: 40 l
Septitank: 40 l (extratillbehör)
Motor: 115 – 140 hk
Svenska staten och SOS Alarm har i dag tecknat ett nytt alarmeringsavtal. Avtalet innehåller två nya uppdrag till SOS Alarm. Uppdragen innebär att ett nytt informationsnummer inrättas under 2012 och att döva, tal- och hörselskadade har möjlighet att larma nödnumret 112 via sms.
– Vi är glada över att ha fått ett utökat förtroende som sammantaget stärker vårt arbete för ett tryggare samhälle, säger Johan Hedensiö, vd för SOS Alarm.
En del av det nya avtalet är att SOS Alarm har fått i uppdrag att inrätta ett särskilt informationsnummer för att avlasta nödnumret 112. Tanken är att man ska kunna vända sig till det nya informationsnumret med frågor och även kunna ge viktig information när samhället utsätts för påfrestningar av olika slag. Det kan exempelvis röra sig som en storm där många människor har eller vill ha information.
– Vi har arbetat för ett kompletterande informationsnummer sedan 1998 och är mycket glada över att nu ha fått det här uppdraget. Vi kommer arbeta tillsammans med kommunerna, landstingen, länsstyrelserna och de centrala myndigheterna för att detta nya informationsnummer ska kunna bidra ytterligare till tryggheten i samhället, säger Ulf Strandberg, ansvarig för krisberedskapsarbetet hos SOS Alarm.
Det nya informationsnumret beräknas kunna vara i drift under senare delen av 2012. Fram till dess kommer SOS Alarm att utveckla tekniska lösningar och operativa arbetssätt för att, inom ramen för det nya informationsnumret, kunna ta emot, analysera och förmedla information som är angelägen men inte av nödkaraktär.
I ett första steg kommer SOS Alarm nu att ansöka om ett nytt nummer hos Post- och Telestyrelsen (PTS). Införandet av det nya informationsnumret kommer att ske i nära samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Larma nödnumret 112 via sms
Det nya avtalet innebär även att SOS Alarm har möjlighet att ta emot nödanrop via sms. Tjänsten, som sedan tidigare varit en försöksverksamhet och nu blir permanent, riktar sig till döva, tal- och hörselskadade och gör det möjligt för dem att nå samhällets hjälporgan i nödsituationer genom att skicka sms till nödnumret 112. Tjänsten kräver att man registerar sig i förväg.
Lagom till Båtmässan i Göteborg den 3-12 februari inleder X-Yachts Sweden ett samarbete med Regina Yachts. Regina Yachts ska i fortsättningen fungera som X-Yachts servicevarv på Västkusten. Regina Yachts varv ligger i Vindö på norra Orust men har även en mobil verksamhet och kan på så sätt hjälpa X-Yachtsägare längs hela Västkusten.
X-Yachts Sweden ställer ut med en Xp38 – den senaste modellen i X-Yachts performanceserie – vid Båtmässan i Göteborg. Modellen har fått mycket uppmärksamhet vid andra mässor och lär vara en av de hetaste vid mässan i Göteborg.
Förutom en ny båtmodell presenterar X-Yachts Sweden en annan nyhet för alla X-Yacht-ägare på Västkusten på Båtmässan.
– För att kunna ge våra kunder på Västkusten bästa möjliga service startar vi ett samarbete med Regina Yachts. Försäljningen av X-Yachts i hela Sverige sker från vårt kontor på Lidingövarvet i Stockholm, säger Johan Delin, VD på X-Yachts Sweden, och som har sålt X-Yachts i Sverige i 16 år.
Valet av servicevarv på Västkusten föll på Regina Yachts eftersom varvet står för kvalificerat båtbyggeri, hög kvalitet och ett väl utvecklat servicetänkt i kombination med en bred kontaktyta i den marina världen.
– I Regina Yachts modell ingår även en mobil del. Det innebär att varvspersonalen kan komma till kunden, vilket är mycket intressant för våra kunder på Västkusten, säger Johan Delin.
Alla intresserade är välkomna att besöka X-Yachts Swedens monter på Båtmässan i Göteborg för att få veta mer om samarbetet med Regina Yachts och för att ta en titt på Xp38an.
Info: www.x-yachts.se
Kommentarer
Har inte Regina Yachts lagts ned?
De har bara slutat bygga båtar, enligt vad jag har hört. Fortsätter med service och förvaring.
Nimbus 365 Coupé har utsetts till bästa European Power Boat of the year 2012. Detta prestigepris, som delas ut av sju internationella båtmagasin, gäller kategorin 35-45 fot. – Vi är oerhört stolta över att vinna båtbranschens ”Oscar”, säger Nimbus vd, Magnus Andersson.
Nimbus 365 Coupé tog hem priset i stark konkurrens med Bavaria Sport 43 HT, Sealine SC 42, Galeon 420 Fly och Princess V 39.
Priset delades ut för sjätte gången och juryn bestod av journalister från de sju internationella båtmagasinen Boote från Tyskland, Marina från Schweiz, Neptune från Frankrike, Yachtrevue från Österrike, norska Båtliv, norska Vene och italienska Barche a Motore .
Juryn har bedömt säkerhetsstandard, tillverkningskvalité, köregenskaper, utrymmesuppdelning och relationen mellan pris och prestanda.
Enligt Magnus Andersson vann Nimbus priset på grund av en solid Made in Sweden-kvalitet.
– Puritansk skandinavisk design, fantastisk funktionalitet och hög miljövänlighet kännetecknar den här båten.
Det är första gången som Nimbus Boats nominerats till European Power Boat of the Year.
Info: www.nimbus.se
Svedea Båtförsäkring blir först i världen med att erbjuda möjligheten att teckna båtförsäkring direkt i mobilen. Lösningen är plattformsoberoende och fungerar i alla moderna smartphones. Lansering sker i samband med Båtmässan i Göteborg som öppnar på fredag.
Svedea Båtförsäkring blir först i världen med att erbjuda möjligheten att räkna på och teckna båtförsäkring direkt i mobilen. Den nya lösningen är en webb-app som fungerar på alla moderna smartphones. Det tar bara sekunder att räkna fram olika försäkringsalternativ. Försäkringen kan därefter aktiveras med bara en knapptryckning.
Att göra det enkelt för båtägaren är en av hörnstenarna i Svedeas erbjudande. Det gäller allt från hur man säljer sina produkter till hur man sköter skaderegleringen.
– Försäkring uppfattas av de flesta som rätt krångligt. Vi vill visa att så behöver det inte vara, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring. Med vår nya app är det enkelt att både få veta vad en försäkring kostar och att teckna den.
– Vi har lyssnat på marknaden och löst ett reellt problem. Nu kan den som köper en båt utanför kontorstid teckna en försäkring och tryggt köra hem båten. Sekunden efter det man tryckt på knappen kommer bekräftelsen om att båten är försäkrad.
Svedeas webb-app är inte en traditionell app utan utvecklad i HTML5 som gör att den fungerar på alla de ledande mobila plattformarna. Teknikvalet ger lägre utvecklingskostnader och uppdateringar blir enklare att genomföra. Användaren behöver heller inte ladda hem applikationen utan kör den i en vanlig webbläsare i sin smartphone.
– Vi har hämtat kunskap från de appar vi tidigare tagit fram för mc- och snöskoterförsäkring och försökt göra det maximalt enkelt för båtägarna. För att nå dit vi vill har vi omprövat en del gamla sanningar inom båtförsäkring, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef Svedea Båtförsäkring.
Gå till applikationen via webbläsaren i din smartphone: m.svedea.se
Sting är ett varumärke som erbjuder design och funktion till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Fische Marine AS satsar inför säsongen 2012 med att lansera sitt eget båtmärke även i Sverige. Fische Marine är sedan tidigare distributör av Evinrude utombordsmotorer samt Zodiac RIB och Gummibåtar i Sverige. Företaget har även verksamhet i Norge och i Finland.
Sting är ett nytt varumärke på den svenska marknaden med fokus mot kunder som önskar en modern nordisk designad båt till ett konkurrenskraftigt pris. Inför 2012 finns tre modeller på den svenska marknaden:
– Sting 570 DC Visas på Båtmässan i Göteborg
– Sting 570BR
– Sting 530 Visas på Båtmässan i Göteborg
Alla båtar är konstruerade av Espen Thorup, som även har designat bakom Nordkapp Boats och nya Flipper som presenterats i vår. Båtarna distribueras via utvalda återförsäljare till Fische Marine.
Sting 530 premiärvisas på båtmässan i Göteborg.
– Det är en båt med marknaden för styrpulpetare är knivskarp men med ett attraktivt pris, säregen och modern design samt gedigen standardutrustning ser vi möjligheter att komma in på marknaden, säger John Hurtig på Fische Marine i Sverige.
Prisexempel standardutrustad båt med Evinrude E-Tec 75 hk 179 900 kr.
Fakta Sting 530
Längd: 5,3 m
Bredd: 2,15 m
Vikt: 515 kg
Bränsletank: 70 m
Antal personer: 6
Info: www.fischemarine.com
Kommentarer
Hej! Vi är väldigt nöjda med vår Sting 530, bara en stor miss, för kort badstege och det saknas handtag att ta tag i när man skall upp ur vattnet.
Kalmar är omgivet av vatten – och det ska också märkas. De närmaste tre åren satsar Kalmar kommun sammanlagt 21 miljoner kronor för att stadens kust ska bli mer lättillgänglig för invånare och besökare.
Destination Kalmar har tagit fram en idékatalog med sju projekt, som ska göra Kalmar till en ännu attraktivare kuststad. Bland annat handlar det om nya bad, bryggor och hamnar. Ambitionen är att ett eller två projekt ska förverkligas varje år. Nu är det klart vilka två projekt som ska stå klara sommaren 2012.
Vågbrytarbadet
Vid Elevatorkajen i centrala Kalmar, där bl.a. Kalmarsalen och Kalmar läns museum är belägna, finns en vågbrytare. Längs vågbrytaren finns en av Kalmars finaste sandbottnar. Där byggs nu en ny brygga med badtrappor. Badbryggan förbinds till kajen med en ny båtbrygga, som rampas upp mot kajen för att skapa en passage för turbåtar och småbåtar.
Badbryggan kan även användas vid evenemang, t.ex. simningen under Ironman Kalmar.
Kalmar Gästhamn
Kalmar Gästhamn byggdes ut 2009/2010 med fler båtplatser och ett nytt promenadstråk. Inför sommaren 2012 rustas ytterligare en kaj upp med belysning, gångstråk, sittplatser och en ny brygga för lättare angöring. Det är också möjligt att tillföra fler båtplatser.
Inför den kommande säsongen lanseras HEMPEL BRILLIANT GLOSS. Denna nya produkt utvecklades av F & U-avdelningen i Barcelona med Hempels innovativa färgtekniksystem och är en modifierad alkyd-baserad ytbehandling med förträfflig glans- och färgbevaring.
Förutom att den är flexibel och resistent mot saltvatten och mineralolja, har Brilliant Gloss även ett utomordentligt UV-skydd och kan appliceras på alla utvändiga och invändiga ytor ovanför vattenlinjen.
Produkten kan appliceras på torra och rena ytor med lämplig grundfärg. Färgen kan appliceras med pensel, spruta, roller eller målardyna vilket gör färgen till ett utmärkt val för både professionella målare och båtägare.
Brilliant Gloss finns i 18 kulörer och kommer att finnas hos återförsäljare av Hempel från och med januari 2012.
Hempels färg- och båtvårdsprodukter kommer att finnas i monter F02:32 på Båtmässan i Göteborg, som hålls på Svenska mässan mellan den 3 och den 12 februari 2012.
Under denna säsong kommer vi att lansera nyheten Brilliant Gloss. Denna nya produkt är en modifierad alkyd-baserad ytbehandling med förträfflig glans- och färgbevaring. Förutom att den är flexibel och resistent mot saltvatten och mineralolja, har Brilliant Gloss även ett utomordentligt UV-skydd och kan appliceras på alla utvändiga och invändiga ytor ovanför vattenlinjen.
En annan nyhet från Hempel är Non-Slip Deck Coating, som är en snabbtorkande akrylfärg med halkskyddande egenskaper. Den är lättarbetad och motståndskraftig mot solljus, saltvatten och spill av mineralolja. Den kan användas som både mellan- och toppskikt i halkskyddssystem på både inom- och utomhusytor över vattenlinjen. Den är avsedd att användas på stål samt trä och finns i fem färger.
Hempel har mottagit ett godkännande av bottenfärgen Mille Light Copper. Mille Light Copper är speciellt framtagen för östkusten av Hempels Research & Development avdelning. Svenska myndigheten KEMI har satt upp strikta rekommendationer för bottenfärger till nöjesbåtar på östkusten, från Örskär till Norska gränsen och Hempel har tagit dessa rekommendationer på största allvar och dedikerat mycket tid för att få fram rätt produkt.
Hempel har fått ett godkännande för Mille Light Copper, som nu har lagts till i Hempels välkända bottenfärgsprogram, känt av båtägare i Sverige för dess kvalité och prestanda. Mille Light Copper motsvarar inte bara myndigheternas högt ställda krav för ett renare hav utan även båtägarnas önskemål om skydd mot beväxning.
Info: www.hempel.se
Nu kommer två uppdaterade modeller från Diva. Det är nya Diva 38.2 och en förnyad 35-fotare. Den nya modellen 38.2 får ett högre skrov än föregångaren viket ger en helt ny volym inombords med förbättrade funktioner. Exteriört märks också en ny relingslistskonstruktion som ger ett smäckrare intryck trots lite större bredd. I aktern planeras en fällbar badplattform. Diva 38.2 går att välja i två olika versioner Classic eller Elegance. Olika design på ruff ventiler och relingslister ger båten helt olika karaktärer. Elegance versionen följs upp invändigt med stramare form på snickerier.
Förpiken har ny planlösning med större koj och möjlighet för två att ligga med kudden mot ”sänggaveln”. En skjutdörr mellan salong och förpik, ett arv efter gamla Diva 39 som kom 1982, ger betydligt bättre tillgänglighet och smidighet vid användandet av förpiken.
Salongen har kvar de uppskattade och praktiska mjuka formerna. Soffan får en ny utformning och blir större. Bordet får en fällklaff mot två fåtöljer alternativt en liten soffa på babordssidan. Det gör att 6 personer bekvämt kan samsas runt bordet. Också sittkomforten förbättras tack vare måttjusteringar. Navigationsplatsen får en Diva 35 lösning som tar mindre plats och ger möjlighet till en mer funktionell planlösning.
I pentryt finns mer stuvmöjligheten med större skåp. Arbetsmiljön förbättras markant, ingen kan längre skylla på att man inte står rak i pentryt. Exklusiva bänkskivor i corean material. Bättre arbetsytor tack vare skiva på spisen och lock över diskhoarna. WC blir klart rymligare, mer höjd och med separat dusch.
Den unika kapenshytten från 38:an med generös dubbelkoj finns kvar men blir ännu komfortablare tack vare bättre höjder och mer volym. Här sover du som hemma, med kudden mot väggen, har full sitthöjd vid huvudändan, får fönster akterut och skylight som nödutgång. Gäst eller barnhytten får komfortablare ovanpåkojer, större stuv och mer volym.
Nya Diva 35.2
Även Fabolas 35-fotare kommer i ett nytt utförande. Här är det frågan om ny design och förfining och förädling av en redan extremt lyckad båt. Vår 35 fotare är båten som sätter de allra hetaste kappseglingsbåtarna på plats på banan och är samtidigt optimerad för enkel och bekväm familjesegling.
Den nya designen på däck framhäver tydligt båtens fartpotential med moderna men rena linjer.
Invändigt har förpiken fått en förändrad planlösning vilket ger större yta för kojerna. I salongen har en justering av bordets placering gjort passagen till förpiken smidigare. Ett nytt bord möjliggör att det kan tas bort med masten på. Pentryt har nya exklusiva bänkskivor och mer stuv.
Den extra hytten bakom wc har fått ett vinklat skott mot kaptenshytten som gör att två personer kan sova i bottenkojen. Överkojen är av sjökojstyp och går att fästa i ett inre läge som gör den till ett effektivt stuvfack. Passagen in till hytten ha förbättrats markant.
Kaptenshytten har en inbjudande dubbelkoj, många skåp och garderober och inte minst en bekväm läsfåtölj att dra sig undan till med en god bok.
Nya Diva 35.2 är en förfinad cruiser som bjuder sina ägare komfort, hanterbarhet och seglingsegenskaper utöver det vanliga.
Info: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Vi bygger en Diva 38.2, vill ni följa bygget gå till
www.meadiva.se
/Tobias
Har alltid gillat Divornas kombination av klassiskt och innovativt. Frågan är hur de nya formerna fungerar.
Ser ändå ut att bli modernare med bibehållen särart.
Den norska bryggtillverkaren Wee Marine AS har uppfunnit en lösning som för gott kommer att ändra rutinerna för båtförtöjning. Genom den svenska återförsäljaren, Norska Marin System, finns Automooring nu tillgänglig i Sverige.
Automooring är en helt ny, egenutvecklad och patenterad förtöjningslösning från Wee Marine AS. Den kan monteras på alla Wee Marines/Norska Marin Systems förtöjningsbommar och är lika enkel som smart. Detta är ett system med fast monterade förtöjningstampar som med en fjäderlösning dras in i bommen.
När du kastar loss sugs tampen in i bommen och när det är dags att förtöja vid bryggan är det bara att dra ut tamparna och lägga dem över knapen – enkel och snabb förtöjning. Längden på tamparna justeras så de passar just din båt – därmed ligger båten alltid perfekt vid bryggan.
– Jag har kört båt i hela mitt liv och ständigt irriterat mig över att våta, smutsiga och slitna tampar. Efter att ha funderat ett tag kom jag på den här konstruktionen, som jag hoppas gör det enklare för många båtägare, säger uppfinnaren Åge Wee på Wee Marine AS.
Fjäderfunktionen gör att förtöjningen förblir stram och därmed blir det jämn belastning på bryggan. Förtöjningssystemet är också utrustade med extra dämpare som begränsar ryck och slitage när båten blir utsatt för höga vågor och/eller kraftig vind. En keramisk ring hindrar dessutom slitage på tamparna när de löper in och ut ur bommen.
Wee Marines bommar har redan blivit nominerade till “Årets Utrustning” på mässan ”Sjøen for Alle 2011” för sina 360 graders solcellsdrivna belysning. Nu har bommarna fått ännu en funktion, automooring.
– Det här systemet är vi helt ensamma om att kunna leverera. Systemet har nu börjat lanseras internationellt, som genom vår svenska återförsäljare Norska Marin System, avslutar VD:n på Wee Marine AS, Åge Wee.
Info: www.norskamarinsystem.se
Docky Marin med lokal produktion och utveckling i Trosa har tagit fram en miljövänlig båtlyft för båtar upp till en totalvikt av 1 ton. Båtlyften behöver ingen el, man vinschar upp båten i luften (det tar 1–2 minuter).
Båten kan ligga kvar på båtlyften hela året, sommar, höst, vinter och vår.
Pris från 45 000 kr. Lyften kommer att presenteras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 2-11 mars.
Info: www.dockymarin.se
Redan under 2011 fick International Färg AB en kopparbaserad bottenfärg godkänd för användning på ostkusten, Cruiser ONE. Nu har också en hård bottenfärg för propeller och drev blivit godkänd – Trilux Propeller.
– Självklart är vi mycket glada att kunna presentera den nya färgen så att även båtägare på ostkusten ska kunna slippa beväxning på propeller och drev, säger Joakim Sandgren, marknadschef på International Färg AB.
– Många båtägare hör av sig till oss och vill ha hjälp att lösa problemet med överbevuxna propellrar vilket leder till lägre fart, ökad bränsleförbrukning och minskad sjösäkerhet. Just målning av propeller kan vara besvärligt. För det första måste färgen sitta kvar när man kör och för det andra är det ju faktiskt så att våra fritidsbåtar ligger still den mesta tiden och då gäller det ju verkligen att färgen fungerar.
Trilux Propeller levereras i en sprayförpackning som gör det enkelt att komma åt överallt. För att säkerställa god vidhäftning grundar man första gången med Prop-O-Drev Primer som finns på marknaden sedan tidigare.
Info: www.yachtpaint.com
Bavaria kämpar inte bara på med nya motor- och segelbåtsmodeller. Nu kommer även en helt ny kappseglingsklass från det stora tyska varvet. Den nya kappseglingsbåten heter B/One och är designad av Farr Yacht Design.
Bavaria menar att detta är en kombination av fördelarna från både jollar och större båtar och kallar därför båtmodellen ”Dinghy Yacht”.
Den nya båten ska vara lätt att hantera både på land (trailer) och i vattnet. För produktionen har Bavaria valt moderna metoder och hög kvalitet i alla detaljer. Besättningen är begränsad till tre personer och mycket har gjorts för att hålla kostnaderna nere och därmed göra båten tillgänglig för många.
För den som inte enbart ska kappsegla kan fyra personer övernatta i den nya båten, som även är utrustad med kemtoa.
Tekniska specifikationer:
Längd: 7,00 m
Bredd: 2,49 m
Djupgående: 1,60 m (sänkköl nere)
Segelyta: stor 21 m², fock 11m², gennaker 46 m²
Vikt: 1 020 kg
Ballast: 370 kg
Pris: cirka 250 000 kr
www.bavariasverige.se
Kommentarer
Kan detta bli en ny stor klass?
Bella Boats i Finland gör en riktig storsatsning på Helsingfors båtmässa, som öppnar 10 februari och pågår till och med 19 februari. Den finska mässan har byggts ut och därför har Bella en enorm monter på 2 200 kvadratmeter för alla sina varumärken: Bella, Flipper, Aquador och numera även MV Marin. En av båtarna som får världspremiär blir Flippers nya båtserie. På bilden syns nya Flipper 670 DC.
Helsingforsmässan är av tradition en snygg och intressant båtmässa. Den är dessutom enkel att besöka via flyg eller färja från Sverige.
Bella visar ett 40-tal båtar i sin monter. Den modell av Flipper som vi har fått ta del av hittills är den helt nya Flipper 670 DC. Som syns på bilden här ovan är det en mycket modernt formgiven sportbåt. För designen står norrmannen Espen Thorup, som även ligger bakom flera andra kända motorbåtar.
En annan stor nyhet är att Bellas hybridbåt äntligen ska lanseras för publik. Det har pratats en hel del om den här båten i båtbranschen, men nu är det alltså dags för premir.
På Helsingforsmässan visas även Aquador 35C, som är flaggskeppet för inte bara Aquador utan hela Bellas båtfamilj.
Det har varit slagit i täten för Volvo Ocean Race de senaste dagarna. Båtarna är ute på Leg 3 och för tillfället leder spanska Telefónica efter att Puma hade ledningen i början. Men det är tätt mellan de sex båtarna, endast 60 Nm skiljer första och sista båt.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
TELEFÓNICA FEND OFF CHALLENGERS IN TIGHTEST OF RACES
Telefónica (Iker Martínez/ESP) leads from PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA), CAMPER (Chris Nicholson/AUS) and Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) in a fight that will last at least 25 nautical miles to Statue Point situated on the northern tip of Pulau We, the island the fleet must leave to starboard before entering the Malacca Strait.
Overnight the weather played a big part in juggling the leaderboard. At 0700 UTC this morning, Team Telefónica were clinging onto a lead of 1.5 nm ahead of CAMPER with Emirates Team New Zealand. PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) had regained third place after a cloud captured Groupama 4 and brought her to a standstill.
By 1000 UTC this morning, it was all change again as PUMA Ocean Racing powered by BERG deposed CAMPER to take up second, just 1.10 nm astern of the leg leader. In the closest of races, CAMPER is still just .4 of a mile behind PUMA’s Mar Mostro and Groupama 4 is less than 5 nm further back.
The wind in lee of Sumatra only shifted 30 degrees to the right overnight, which let Telefónica retain her leading position and, while the top four fight it out, the split in the fleet has extended to over 60 nm to Team Sanya in sixth position.
“The racing is still locked tight so there is no room for error,” commented CAMPER’s co-skipper Stu Bannatyne. “You have to be on your game, but it’s hard going. It’s more puffy out here than a 1970s perm, and things aren’t going to get any easier once we reach the Malacca Strait.”
Groupama had a tough night, losing third place after spending 45 minutes trapped by a cloud. Cammas was pragmatic. “It’s annoying, but it’s just starting,” he said. “We have to expect lots of unstable areas in the next days.”
Meanwhile, the sheets on the winches of Groupama are burning bright red as the crew attempt to capitalise on any gains they can make and minimalise any losses. “Much like a salesman on commission,” remarked bowman Brad Marsh today.
The leading boats now face a 25-mile beat to Statue Point on the north tip of the island of Palau We in 10-15 knots of breeze before they can contemplate what lies ahead in the Malacca Strait. This stretch of water will present some complex navigational and tactical challenges, which will cause many lead changes.
“The Strait promises to be a minefield of opportunities and losses,” Marsh explained. “Like a game of snakes and ladders, one wrong move will drop you a long way back and one lucky move will make you look famous.”
In the Volvo Ocean Race 2008-09, the eventual overall winner, Torben Grael’s Ericsson 4 entered the Strait in first place, but ultimately finished the leg in Singapore in fourth. Leg 3 this time finishes in Sanya, allowing a longer runway to make up lost miles.
Already the hazard of fishing boats is making itself known. Most of the fleet have seen the small craft trailing long nets, but as yet no one has become ensnared, although ground is lost while altering course to avoid them.
For Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) and Team Sanya (Mike Sanderson/NZL), it has been tough going, with huge changes in wind direction and pressure. Both teams now trail the leaders significantly, but in the minefield of the Malacca Strait, anything can happen and often does.
Info: www.volvooceanrace.com
På Båtmässan i Göteborg, som öppnar nästa lördag, är det världspremiär för en ny båt från norska Askeladden. Det är Askeladden P80 Weekend som då får möta båtmässans besökare. Det här är en helt nyutvecklad storasyster till kabinbåten P66 Weekend. Båten är på 8,0×2,90 m och lämplig för både utombordare på 150–250 hk och inombordare, beroende på kundens önskemål.
Kabinbåtar med utombordsmotor är ett smart och hett koncept som passar dagens båtköpare. Båtarna har relativt gott om plats ombord är kul att köra. Det är praktiskt med en kupé, om gör att det bara är att kasta loss från bryggan och dra iväg ut på sjön.
Askeladden P80 Weekend har full ståhöjd i kabinen och sittplatser för fem personer i färdriktningen. Sittplatserna kan snabbt göras om till liggplatser och båten har totalt sex kojer. Ombord finns även pentry med kök, vask och kylskåp. Vid förarplats finns plats för en 10” kartplotter.
Skrovet är designat med en tunnel för bogpropeller som standard. För den som vill fiska finns det även plats för vinschar i för och akter.
Båten är helt felxibel vad gäller motorval. Antingen inombordare eller utombordare på 150–250 hk, vilket ger en toppfart på 35 knop. Dieselversionen med 220 hk och drev har också en toppfart på 35 knop.
Askeladden understryker att deras P-serie är byggd för nordiska förhållanden och därmed betydligt starkare än båtar från europeiska konkurrenter. De har en annan typ av glas i rutorna, för att minska reflexer, extra skrovförstyvningar och kraftiga förtöjningspunkter.
Tekniska specifikationer:
Designkategori: C
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,90 m
Vikt: 2 200 kg
Personer: 8
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 78 liter
Hålltank: 40 liter
Info: www.askeladden.no
Svenska Baltic Race SL 150 har utsetts till “Best Buy” av den engelska båttidningen Practical Boat Owner. Tester genomfördes både ombord på en segelbåt och i RNLI:s övningsbassäng för att testa säkerhet, komfort och användarvänlighet.
Testpersonerna berömde västen bland annat för bästa passform, vändningsförmåga och för testets bästa sprayhood.
Baltic Race SL 150 är en uppblåsbar räddningsväst med flytkraft på 150N, integrerad säkerhetssele godkänd för internationell havskappsegling, grenband, inspektionsfönster samt stabil meshklädd rygg vilket gör att västen inte hänger på nacken utan sitter bekvämt i alla situationer.
SL står för sprayhhod & light och betyder att västen är utrustad med sprayhood som skyddar användaren från vågor och vatten och livvästljuset är M.E.D./SOLAS godkänt och aktiveras direkt när det kommer i kontakt med vatten.
Storlek: One size 50-110kg
Pris: 1 998 kr.
Västen visas på Båtmässan i Göteborg, som öppnar nästa helg.
Info: www.baltic.se
Sjösportskolan bjuder in navigationslärare och båtfolk till konferens på Båtmässan i Göteborg och Allt för sjön i Stockholm. Årets tema är myndigheter som styr sjölivet.
Flera av de viktigaste myndigheterna som styr sjölivet medverkar: Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Sjöpolisen och Länsstyrelsen. De kommer att berätta om sin verksamhet och dela med sig av nyheter inför säsongen som väntar.
Ur programmet: Sjökarteavdelning berättar om kommande förändringar i Sjökorten, NFB berättar om nyheter i båtlivsintygen, Transportstyrelsen berättar om den nya strategin för säkrare båtliv 2020 och mycket mer.
Sjösportskolans seminarier har under mer än 20 år hållits i Göteborg i samverkan med Båtmässan, men sedan förra året sker de även i Stockholm i samarbete med Allt för sjön. Seminariet vänder sig till navigationslärare och båtfolk som vill höra om senast nytt i båtvärlden. Alla är välkomna.
För program och anmälan: www.sjosportskolan.se/utbildning/larartraff.html
Kosin Voravattayagon, som studerar på masterprogrammet i transportdesign vid Designhögskolan i Umeå, har vunnit första pris i den finska marina designtävlingen ”Visions of Future Boating”.
Med sitt koncept om framtidens seglingsbåt vann Kosin Voravattayagon den prestigefyllda tävlingen och en prissumma på 3 000 EURO.
Det nyskapande med hans projekt är idén om att få in mer naturligt ljus till boytorna på en segelbåt. För att uppnå detta har Kosin inspirerats av asymmetrisk arkitektur och asiatisk kultur.
Om tävlingen ”Visions of boating”
https://blogs.aalto.fi/visionfutureboating/
HRO har ett brett program av watermakers med olika utrustningsnivåer med tillverkning från 18 till 285 liter/timme. Nu introducerar HRO en watermaker, Seafari Escape, som gör livet enklare för användaren genom att automatiskt reglera trycket samt att den även kan förses med automatisk renspolning efter användning. Dvs inget extra att tänka på förutom att tillverka vatten när behovet uppstår.
Seafari Escape finns i tre storlekar: 200 (30l/h), 400 (65l/h), 600 (95l/h). 200 och 400 finns i 12/24/115/230V utföranden och 600 i 24/115/230V.
Det billigare Seafari Mini modellerna har manuell inställning och finns från 25 till 117 liter/timme där den minsta finns att få med 12 eller 24V drift.
För att en watermaker ska fungera behöver arbetstrycket justeras bla beroende på havsvattnets salthalt vilket innebär att det gäller för användaren att ha koll på manometrarna när man förflyttar sig från väst- till östkust etc. Seafari Mini har manuellt reglage för detta. Efter varje tillverkning av färskvatten rekommenderas det även att man kör en renspolning av membran och filter för att öka livslängden på dessa. Det görs vanligtvis genom att man tar en del av det tillverkade färskvattnet och kör watermakern “baklänges”.
Pris från 72 900 kr.
Info: www.thermoprodukter.se
Nu kommer Nimbus 34 Nova med Coupé tak. Den påminner om den klassiska och uppskattade 35 Nova men mycket är nytt. – Vi har ändrat design och formspråk för att få en bättre helhetskänsla och passa in i modellprogrammet, säger Fredrik Bergström, vd för Nimbus Boats Stockholm.
Pressrelease:
Bland nyheterna märks följande:
Integrerat peke, i enlighet med Nimbus designspråk, för säker och behaglig ombordstigning.
Rostfri pulpit som förstärker båtens linjer och ger fartkänsla. Pulpiten är delad vilket ger möjlighet till säker ombordstigning när båten ligger ”long side”. Rostfritt luftintag på akter skrovsida i ny design.
Rundad badplattform med stuvfack. Hel akterstam med integrerad fenderhållare och smart stuvfack likt en ”bagagelucka” för tampar och tillbehör.
Dörr mellan akterdäck och badplattform ger ökad säkerhet vid gång och stillaliggande.
Breda trappsteg till skarndäck och integrerade spygatter med förbättrad avrinning i samma stil som storasyster 43 Nova. Rostfri rutram i ny design med svepande linjer och kraftigt handtag på insidan för att öka säkerhet vi sjögång, dvs att du kan hålla i dig var man än står eller sitter i cockpit. Stora sociala ytor på akterdäck med en ordentligt tilltagen L-soffa.
Elektriskt höj- och sänkbart teakbord som i nedsänkt och utfällt läge, i kombination med iläggsdyna, ger en magnifik solbädd. En stor nyhet är ”wet baren” på akterdäcket som är utrustad med grill, varm- och kallvatten, vask, rostfritt kylskåp och skyddande glasfiber lock. Smarta stuvfack på akterdäck i ”wet bar” och sittbänkar för att utnyttja tillgängliga utrymmen på bästa sätt. Pentryt i cockpit har formats för att ge mer utrymme och bättre passage.
Ny färgsättning på instrumentpanel som är tåligare och ger förarmiljön lyxigare känsla. Under utvecklingen av 34 Nova har Nimbus Design Team arbetat mycket med att minska vibrationer och resonansljud för att sänka ljudnivån i hela båten.
Ett vinnande koncept som förädlats och förfinats, en härlig båt att vara ombord på.
Tekniska specifikationer
Längd: 11,49 meter
Bredd: 3,32 meter
Vikt: 5 650 kg
Batterier: 4x12V-75 Ah
Bränsle: 600 liter
Vatten: 120 liter
Kylskåp: 2 x 65 liter
Motoralternativ:
D6-370/DPH 272kW (370hk),
2xD4-260/DPH 191kW (260hk)
Info: www.nimbus.se
Svenska Kryssarklubben har fått en ny ordförande. Han heter Anders Persson och efterträder den avgående ordföranden, Torbjörn Berg.
Svenska Kryssarklubben har direktanslutning, båtägare har alltså eget medlemskap i denna enorma båtklubb. En stor andel av SXK:s medlemmar är även medlemmar i Svenska Båtunionen, via sina lokala båtklubbar och båtförbund.
Info: www.sxk.se
Kommentarer
Äntligen någon som tar tag i det som alla skäller över mellan "skål och vägg" 🙂 Min granne skall sälja båten efter ha blivit stoppad två gånger med kaxig KBV personal. Varför inte båtkörkort, trafikljus och parkeringsautomat på öarna? Tullar vid Vaxholm så vi får fler att åka med Vaxholmsbåtarna. Vi båtägare är ju inte kapabla till ansvar enligt knapptryckarna i Riksdagen.
Som sagt, äntligen! Kan man gå med och sponsra gruppen?
Nu delar jag inte åsikterna på den sajten, men även om jag gjort det skulle jag ALDRIG i helvete gå med som medlem på en sajt där det inte tydlgt framgår med namn vem eller vilka som ligger bakom den!
Jag är en av initiativtagarna. Kontaktpersoner och allt kommer upp under torsdagen
Till Peter-K. Vad har de fakta som finns i Vitboken med att göra vem som tagit fram dem? Fakta är fakta. Boken refererar i sin helhet till källor. De som tagit fram den har bara gjort en faktasammanställning från externa källor.
Peter. Du vet sedan tiden på MarinGuiden att denna lag handlar inte om ökad sjösäkerhet, den slukar stora resurser från den riktiga brottsligheten och Sverige har stora allvarliga problem med riktig brottslighet från Ystad till Haparanda. Är du en brottsling? är det därför du stödjer resursslöseriet som denna pilsnerlag innebär? Du måste väl ha några sakliga argument till varför du stödjer lagen annat än sedvanliga floskler och hjärnspöken?
Exakt vad är det du försvarar och på vilka sakliga grunder ? förrutom att du stödjer att samhällets knappa brottsbekämpande resurser enligt fakta kastas i sjön. Mvh Ola Ljungberg
Hej Sneseglarn. En bekant blev stoppad 3 gånnger på 1 vecka av stöddiga KBV som trodde de var sjöns Rambo med sin nyvunna vapenarsenal. Båten såldes direkt p.g.a ren terror.
Beklagligt att de grova brottsligheten inte har samma terror.
@Peter K: ….Om faktaunderlaget är riktigt spelar väl avsändaren ingen roll.??!! -Ditt resonemnag liknar verkligen de osunda problemet inom politiken, nämligen: -Kolla avsändaren först, -så du inte stöder motståndaren… 🙁
Beklämmande åsikter som kommer på pränt i den här strängen.
Av de olyckor och dödsfall som sker till sjöss är merparten relaterade till för stort intag av alkohol eller andra droger.
Ett regelverk som säger förbud att köra vissa snabbare/större flytetyg med MER än 0.2 promille är naturligtvis ett steg i rätt riktning. Vad är då 0.2 promille?
Ett glas rött till middagen är inga problem. Inte heller ett gös öl och en dansknubbe om jag väntar ev timma efter intaget. Vad är det ni vill? Fortsätta att vrålsupa eller vingla hem från krogen. Jag förstår inte hur man kan skydda ett för både sig själva och för andra farligt beteende. Gör somi trafiken, låt någon vara torrskodd, eller nöja sig med ett glas rött och vatten, då är "faran" över.
När man läser dessa insändare får man lätt uppfattningen att alla som älskar att vara på sjön är alkoholister som helt saknar insyn. En lagom skål, Lasse
Lasse. Ta och läs vitboken som finns på sajten. Du har inte förstått alls. Vrålsupa? Har du gömt att det finns en lag sedan gammalt för sådant? Du skyddar det riktiga brottsligheten genom att försvara en lag som skjuter lång över målet. De stora resurser som avsätt för detta icke-problem skulle kunna avsättas til riktig brottslighet. men jag kan förstå att vissa tycker det är bra att samhället avsätter sina resurser på icke-problem så den riktiga brottsligheten kan härja på. Nu tillhör jag inte dem som stödjer sådant. Där skiljer vi oss markant åt. Sedan har jag avsmak för förmynderi och moraislm utan sakliga belägg. Har du heller inte ett enda sakligt belägg utan "vrålsupa" vid 0,2p? Ta och läs Vitboken, går inte att föra en vuxet resonemang med nykterhetstalibaner fulla med floskler som sätter alkohol redan vid 0,2 som djävulen själv. detta är ett stort resursslöseri att haffa svenssons med förarbeviset i handen och flytvästarna på när hela Sverige är rena Chicago från Ystad till Haparanda, och det tycker du vi ska hålla på med, med samhällets knappa resurser som knäar under den riktiga brottsligheten ! Hur många mer liv ska det få kosta för att du tycker inte har läst på fakta och säger att vuxet ansvarstagande folk vrålsuper, när fakta säger att så är det inte? Du har inte fakta eller sakliga argument bakom ditt "vrålsupa" så borde du nog tänka om på vad du helt ogrundat häver ur dig i ditt korståg mot folks måltidsdricka, på sjön. Mvh Ola Ljungberg
Läs vitboken och basera diskusionen på fakta och in på skrönor. Nykteristerna har en retorik som påminner om häxprocesser. Ingen från BÅTFOLKET.SE försvarar riskbeteenden, men vi kräver en saklig debatt om risker och inskränkningar i den personliga friheten.
@LA: För att i storleksordningen 0,0002 procent missköter sig på sjön(enl bef statestik) så ska resten anpassa sig… Vilket medfört ett rent sabotage på båtfolkets fritidsliv och avkoppling. -DETTA är den sanna contentan av denna lag !! Allt försvar av den nya regeln/lagen framstår därför bara som rent TRAMS, -för att citera Carl Lidbom…!
Peter och Lasse – ingen vill möta en full förare. Samtidigt kan vi nog vara överens om att ett säkert båtliv måste utgå från ansvarsfulla och omdömesgilla båtägare. Vad denna bisarra lag gör är att den skjuter långt över målet. Olyckor är som tur är få bland motorbåtar. De som inträffar och som kan ha med berusning att göra gäller uteslutande båtförare som är fulla och struntar fullständigt i både nya och gamla lagar. Vad den nya lagen däremot gör är att den kriminaliserar ocksyldiga männsikor som inte usätter sig själv eller andra för faror. De straffas hårt för något som är försumbart jämfört med att t ex kika på GPS under färd, prata med passagere osv, den tar resurser från polis och KBV som behövs till annat – vi måste låta förnuftet få spelrum.
Polisens uppgift är inte att förstöra livet för hederliga medborgare som trivs med båtlivet och tar ett par glas vin till maten. Riksdagsmän som skickar polisen och kustbevakningen att utföra ett meningslöst uppdrag borde avgå. Läs boken Glädjedödarna så ser alla hur det går när politikerna med alla medel försöker förstöra livskvaliteten för medborgarna genom införande av förbud mot sådant som inte är några problem. Vad kommer härnäst? Beväpnade lapplisor och kanske låta beredskapspolisen rycka in mot Båtfolket? Militären kan man naturligtvis inte använd mot Båtfolket eftersom vi snart inte har andra soldater än brandsoldater. I häxjakten på Båtfolket används uttryck som vrålsupa etc. Det måste vara en omdömeslös nykterist för att göra en så snedvriden sammanfattning efter att ha tagit del av den utmärkta Vitboken.
Alkohol och invandring är svårt att prata om i Sverige. Man förväntas vara politiskt korrekt annars stämplas man omedelbart som suput eller rasist respektive. Helt binärt. Det finns faktiskt substans därimellan. 0.2 lagen finns det inget stöd för empiriskt. Går inte att bluddra bort med floskler.
Till Peter_K.
Nu hittade jag det du svor om på båtfolket.se
http://båtfolket.se/index.php/om-batfolket
Varsågod.
Mvh Ola Ljungberg
Har läst igenom sajten. Inget nytt. Bara samma gamla gnäll om att "varför får inte vi ansvarstagande båtägare dricka hur vi vill".Bara lite snyggare hemsida. Genomgången av rättsfall var dock rolig att läsa. Skriven av folk som har noll kunskap om juridik. Kryddat med ett påstående om att "alla" båtägare är ansvarfyllda människor. Mmhh…eller hur. Finns det någon forskning på det? Den utredningen skulle jag gärna läsa. Jag träffar i allafall några fulla idioter varje sommar. Det finns även seriös forskning på hur mycket alkoholintag som krävs för att komma upp i olika promillehalter. Om ni hade förmågan att ta till er den forskningen så skulle ni snart inse att det inte är så mycket att vara upprörd över. Det ÄR inte så att köra båt=dricka alkohol.
Peter. Verkar som du har svårt att läsa. Flera exempel ur forskning runt alkohol allmänt, för bil och för båt finns med i vår dokumentation och är extremt talande. WHO rapporten t.o.m signerad Claes Tingvall. Rättsfallen är summerade av en av sveriges mest erkända jurister. Är du överhuvudtaget kapabel att bedöma det? Vad har "fulla idioter" med det här initaiativet att göra? Du har samma torftiga retorik som andra fundamentalister. Man är i din värld nykter eller stupfull. Inget däremellan. Våra ståndpunkter är baserade på FAKTA – inte klyschor som du slutar ditt inlägg med.
Du måste skoja när du säger att en av Sveriges mest erkända jurister skrivit kommentarerna. Samtliga fall avslutas med kommentaren "rättsväsendet felprioriterar sina resurser". Kan Tingsrätten bestämma vilka mål de vill pröva? Vem skulle göra en sådan bedömning på en domstol? Nej, Tingsrätten får allt vackert pröva det som åklagaren väljer att åtala för, allt annat skulle vara rättsvidrigt.Om han som inte lagt i växeln på backslaget så säger lagen så här:Om ett brott inte kommit till fullbordan pga tillfälliga omständigheter som inte gärningsmannen rått över så döms man för ett fullbordat brott. T.ex att en polis ser en just när man ska till och köra iväg med båten. Vad tror ni att mannen tänkt att göra då han startat motorn och lossat förtöjningarna?
Jag är inte fundamentalist. Jag vet att man kan dricka en del alkohol helt lagligt och köra både bil och båt. Jag kan åka ut med båten, dricka ett glas vin och en starköl till maten, ta det lite lugnt och sedan efter en timme köra hem helt lagligt. Jag ser dock ingen fördel med att jag kan dricka 5 starköl till middan och sedan köra hem till hamnen. Jag tycker DET är ansvarstagande.
Peter. Jag ser inte ett enda sakligt argument från din sida. Moralfloskler däremot som alla andra moralprediktanter endast har. Och nej, du kan max dricka 33 till 45cl öl. Kustis ligger utanför krogarna för att få färsk blås. Otroligt att folk stödjer en lag som resursslösar så enormt med samhällets knappa resurser när vi har sådan enorm riktig brottslighet. Moralfloskla om rädda liv på sjön (som inte går) är OK, men att detta ger näring åt den riktiga brottsligheten anser jag är oansvarigt från dem som försvarar ett statistiskt bevisat icke-problem. Var har du dina sakliga belägg? Uppenbarligen ingenstans. Läs Vitboken så har du däremot fakta.
Peter:Kryddat med ett påstående om att "alla" båtägare är ansvarfyllda människor. Mmhh…eller hur. Finns det någon forskning på det? Den utredningen skulle jag gärna läsa. Jag träffar i allafall några fulla idioter varje sommar.
Ja, det finns fakta, Transportstyrelsen. Sjöfylleriet är inte ens mätbart enligt deras underlag.(varför läser du inte på innan du häver ur dig?) . Jag har varit på sjön ca 25 år, aldrig träffat ett fyllo. Däremot folk som inte vet om de ska hålla höger eller vänster i en farled ett par stycken under alla dessa år. eftersom det inte finns ett problem på sjön statistiskt så undrar jag vad är ditt problem? endast att vilja moralisera eller?
Peter…du har en poäng med att om man med rättväsendet endast menar domstolarna så kan man göra sig lustig över formuleringen om det är det man är ute efter – men rättväsendet inkluderar också brottsförebyggande- och utredande myndigheter (polis osv). Mitt förslag är att du läser texten på detta sätt. Det som jag tycker är mest tragiskt i fallet med 0,2 är att han döms utan att på något sätt kunna kopplas till att han utgör en fara … han hade om jag minns rättsfallet just tagit just en eller ett par glas vin och väntat en timme, men marginalen var väl liten.
Enligt Båtliv rapporterades ca 240 personer 2010. reglerna började då gälla 1 juni. Med tanke på att de flesta tar upp båten i slutet av september så blir ju det några stycken om dan. Sjöpolisen i Stockholm har 9 båtar och drygt 50 poliser som jobbar på sommaren.- Västra Götaland har 3 båtar och ca 25 poliser.Låter inte som ett "enormt resursslöseri" med tanke på att det finns ca 20.000 poliser.Att man ska utgöra någon fara för säkerheten krävs inte för vare sig sjöfylleri eller rattfylleri. Det borde även den mest erfarna jurist veta;-)
Och nej Ola, du får inte 0.2 promille av en öl.
Hej Peter. Jo, en starköl. Du måste ha i åtanke att KBV står utanför krogarna. Jag hänger tyvärr inte med vart du vill komma med ditt resonemang. Hälsar Ola
Jag trodde det framgick av mina inlägg: Jag håller inte alls med dig om att det skulle vara något problem att man inte får ha över 0.2 promille alkohol i blodet då man kör båt. Jag är varken nykterist, fundamentalist eller moralpredikant. Varje säsong träffar jag minst en person som inte borde köra båt pga för högt alkoholintag. Jag har själv i min ungdom gjort en del dumma resor. Nu är jag äldre och har familj och man får ett annat perspektiv på tillvaron.
Jag är närmare 60, har gjort dumma saker med. När det gäller denna lag så utgår jag endast på fakta. Lagen moraliserar, kriminilaserar etc, förnederar, omyndigförklarar, reursslösar, och allt detta för ett icke-problem. Vad kommer härnest för förmynderi-lagar? Lagar ska stiftas på vetenskapliga belägg, inte för att gå nykterhetsrörelsens intressen, som nu. Hälsar Ola
Jag tycker man ska få åka med minst 0,5, allt blir då så mycket roligare. Det finns många nyktra som är MYCKET mindre lämpade att köra båt än salongsberusade goa sjömän. Erasmus vakar över oss ändå. Skål.
Alla lagar ska stiftas utifrån vetenskapliga belägg oavsett vad. Ska vi dränkas i lagar så får vi till slut en kontrollapparat som ingen villa ha, och lagar kostar pengar. En intressant artikel i SVD Brännpunkt. "Under senare år har det stiftats ogenomtänkta lagar som tjänat syftet för politiker att visa handlingskraft eller tillfredsställa företrädare för okunniga opinioner". ROLF HILLEGREN
före detta kammaråklagare
Lagstiftning således med enda syftet spel för galleriet. Att folk går på detta, helt ofattbart. Så otroligt genomskinligt. Det finns tydligen de som inte fattat detta, som Peter_K, ovan.
Tack Peter E för dina kloka inlägg. Det skrivs att 0,2 promille är en för låg gräns. Någon tycker att 0,5 är bättre för det är trevligare att köra båt berusad. Det är just de här "stålleproven" som Karlsson på Kymmendö sa, som är problemen i debatten.
Vi har båda framfört att man kan ha ett måttligt alkoholintag under en middag och trots detta klara testen. Jag lever ett liv med ett glas vin till lunchen någon gång i veckan. Öl/vin till middagen nästan varje kväll (nöjer mig med 1-1,5 glas om jag ska köra hem) och tar gärna en god cognac på kvällen när ja kommit hem. Har arbetat utomlands i flera år och skaffat mig goda vanor. Jag har också arbetat med alkohol och trafik och har ett alkolås i min bil. Jag har aldrig någonsin kommit över de 0,18 promille som låset är inställt på och låset kalibreras var 6-te månad.
Gränsen är klok. Har nu läst vitboken och tycker tyvärr inte att den tillför något däremot förlorar Båtunionen förtroende när man går på barikaderna för att vi ska få köra båt med mer alkohol i kroppen.
Lasse E. På vilka sakliga belägg tycker du gränsen är klok?
Inser du inte de vad denna lag ställer till med?
den omyndigförklarar folk, ny-kriminilaserar, och värst av allt, tar mycket av samhällets knappa resurser, och den handlar inte om ökad sjösäkerhet utan att skönmåla brottsstatistiken så att politikerna falsk kan visa handlingskraft. Jag kan anföra många mer sakliga argument. Hur kan du stödja detta? Dessutom fångar ju inte ens lagen de som förekommer i olycksstatistiken. Kort. På vilka sakliga grunder stödjer du lagen? Hälsar Ola
Hej Ljungberg
Vitboken verkar hålla i sig utan sensur,
hej Florina! Länge sedan. Ja, och nykterhetstalibanerna och förbudsivrarna har tystnat avsevärt. Först nu har jag fattat att båtägare 10meter/15knop är offerlamm, syndabockar för politikernas spel för galleriet.. Sicken "blåsning".. ökad sjösäkerhet, pyttsan vilket dravel och bluff.
Det finns en del som måste ha lagar och förordningar för att fungera i sammhället, men låt oss övriga ta egna ansvar och omdömen i skärgården utan storerbror.
Jag ser egentligen inga problem med den tidigare lagen, den räckte till för de flesta båtförare.
Utbildning skulle skapa ett tryggare båtliv och ge en bättre effekt än den effektlösa 0,2 lagen.
Florina
Egentligen tänkte jag inte lägga mig i denna diskussion men.. Inga fordon ska väl framföras av någon som druckit alkohol.? Oavsett om det är på land, i luften eller i vattnet… Jag förstår inte hur man kan anse det vara okej att dricka lite mer just i en båt? Jag hoppas denna diskussionen drivs av några 14 åringar? För visst är väl vi vuxna mer kloka än så här va?
Till Lennart Sundgren. Ingen ska väl heller ny-kriminilaseras eller kallas för full vid 1 öl.?
Särskilj båtar från fordon. Båtar är en livsstil, en avkoppling där man umgås. Sorgligt at ingen kan läsa på innan de häver ut sig floskler.
Det är samma med oss som åker skoter också.
Förr kunde man åka ut och grilla på sjön och knäcka några bärs utan att vara kriminell. Det har vi ju alltid gjort. Jag tycker skoteråkning också är en livsstil. Det är väl ingen skillnad? Jag tror knappast man är en sämre förare efter en par pilsner!!!
Hej Stefan. I Vitboken framgår att amerikanska trafikflygare kan ha upp till 0,4p. Säger åtskilligt om moralpaniken. Skulle man ta skoterolyckorna genom antal skoters så är detta med skoters säkert ett icke-problem likaså. Detaljstyrning, moraliserande, resursslöseri. Inte undra på att det ser ut som det gör i samhället idag när man lägger tyngd på sådant.
Du glömde att man får ha 0.8 promille som bilförare om man inte kör i yrkesmässig trafik. Bra va?
Schweiz och Storbritannien har också 0.8 för bil och lika låg nivå på bilolyckor som Sverige. Holland med all legal narkotika har t.o.m lägre andel bilolyckor. Men, utan tvivel krävs det mer av föraren i både bil och flygplan än med båt.