nyhetstest

Nu har Havs- och vattenmyndigheten fattat beslut om bidrag till kalkning av försurade sjöar och vattendrag. Totalt går 198 Mkr från havs- och vattenmiljöanslaget till åtgärder för att motverka de negativa effekterna av försurning. En minskning med 10 Mkr, vilket är fem procent mindre jämfört med föregående år.

Bättre kunskap och effektivare kalkningsåtgärder har bidragit till att höja kvalitén på verksamheten vilket i sin tur gör det möjligt med besparingar.

– Åtgärdsarbetet har effektiviserats och vi fortsätter att satsa på nya kvalitetsförbättringsprojekt. Det handlar bland annat om att se till att använda kalkningspengarna där de gör mest nytta, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Havs- och vattenmyndigheten kommer att satsa på fortsatta kvalitetsförbättringar och anpassning till försurningsutvecklingen. Omfattande insatser har lett till att det försurande nedfallet över Sverige har minskat och tidigare försurade vatten har kunnat återhämta sig.

Samtidigt bedömer Havs- och vattenmyndigheten att behovet av kalkning kommer att bestå under lång tid och under de närmaste åren på en oförändrad nivå.

– Det är oerhört viktigt att den positiva utveckling som vi kan se i våra sjöar och vattendrag inte går förlorad, därför måste vi upprätthålla en fortsatt hög nivå på bidraget till kalkning, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten.

Kalkning är den största miljövårdsåtgärd som genomförs i Sverige. Sedan 1977 har Sverige kalkat sjöar och vattendrag för att motverka försurningsrelaterade skador på växt- och djurliv.

Totalt har staten satsat 4,4 miljarder kronor sedan starten. Dessutom har många kommuner som drabbats av försurande nedfall bidragit med betydande insatser i form av medel till kalkning och personal.

De senaste tio åren har ett omfattande arbete med kvalitetshöjande miljöåtgärder lett till att Sverige har kunnat minska kalkmängderna med cirka 40 procent sedan toppnoteringarna i början av 2000-talet.

Efter att ha sålt närmare 20 000 ex av Båt och hav, frågespelet för fritidsskepparen, släpps nu del två till båtsäsongen 2012. Spelet innehåller 324 nya frågor i sex olika kategorier. Kategorierna är Sjötermer, Väder och vind, Motor- och segelbåtar, Sjövett, Navigation och Blandat. Säljs av bland andra Nautiska kompaniet, Sea Sea, Hjertmans och Erlandssons Brygga.

Båtspel del 2 pris 75 kr.

Info: www.lyxo.se

Kommentarer

Kapten Mattias 12:50:18 2012-02-22

Har den första versionen, kommer garanterat att köpa nr. 2. Ett lärorikt men samtidigt mycket roligt spel!

NIKE – sjöfararnas egen segergudinna – döpte Otto von Friesen sin båt till efter att han övervunnit sitt rörelsehinder och kommit ut på sjön igen. Med den hanterbara och lättillgängliga båten Fred 25 lägger han själv till i hamnen i fiskeläget Råå vid Öresund.

Pressrelease:

Varje år drabbas tusentals människor av en sjukdom eller en olycka som direkt förändrar deras sätt att leva. Båtlivet får ett abrupt slut och sommarhalvåret blir sig aldrig likt igen.

Det här fick Otto von Friesen, journalist och författare bosatt i Råå, uppleva för ett antal år sedan när han drabbades av en muskelsjukdom. Otto hade gett upp tanken på att få komma tillbaka till båtlivet då han vid ett besök på tillgänglighetsmässan Leva & Fungera 2011 fick syn på Fred 25.

– Det var precis en sådan båt jag föreställt mig: jag kunde rulla ombord med min Permobil och själv hantera den med hydraulik av olika slag.

Båten Fred 25 från Hanterbara båtar AB har stora öppna ytor, en ramp i fören, och bogpropeller för att en ensam skeppare ska kunna känna sig trygg vid svåra manövreringar i hamn och landstigningar. Vid stopp för fiske lägger man enkelt i ankaret och efter att fångsten halats in dras ankaret upp med ett tryck på fjärrkontrollen.

– Jag slog till och i juli fick jag ner båten som döptes till Nike; ett lämpligt namn eftersom Nike är sjöfararnas egen segergudinna och jag hade ju vunnit över mitt rörelsehinder och kunde åter gå till sjöss och njuta av hav, vind och sol.

Nike väcker uppmärksamhet i hamnen och ute på vattnet. Båtfolket vill veta allt om den hanterbara båten och Otto tycker att det är skoj att svara på alla frågor.

– Nu känns det fint att längta efter våren och sommaren och veta att snart är det dags för sjösättning. Det är härligt att få susa i väg till någon lämplig fiskeplats ute vid Ven eller bort mot Helsingborg utanför Knähaken, säger Otto nöjt.

Kommentarer

Jonas n 15:23:00 2012-02-07

Otroligt

Volvo Penta lanserar en rad nyheter till årets båtsäsong. Den största nyheten – D6-400 DPH (bilden), som är världens starkaste dieselmotor med drev – har vi redan skrivit om båda i tidningen Båtliv och på hemsidan. Övriga nyheter lanserades på Båtmässan i Göteborg, som pågår för fullt den här veckan. Det är en fin och nyhetspackad båtmässa väl värd ett besök.

Pressrelease:

Nytt reglage för inombordare
Det senaste tillskottet i Volvo Pentas program av elektroniska reglage för motor- och segelbåtar är ett sidomonterat reglage för inombordsmotorer i singelinstallation. Reglaget har symmetrisk utformning och kan därför monteras till styrbord eller babord. Manövreringen är mjuk och exakt med behagligt grepp.

4-tums informationscenter
Volvo Pentas nya 4-tums färgdisplay är ett verkligt informationscenter för båten. Displayen kan visa motordata från en eller två motorer, färddatorinformation samt information från olika givare, t.ex: roderläge, vattentemperatur och nivå i färskvattentanken. Menyerna är mycket lättnavigerade och föraren kan själv välja vilka data som skall visas och på vilket sätt.

Nya 4-tumsdisplayen har hög upplösning och är mycket lättläst, oavsett ljusförhållanden. 4-tumsdisplayen passar Volvo Pentas diesel- och bensinmotorer med EVC. Detta ger mycket exakt och tillförlitlig information, samt möjligheten till framtida uppdateringar av displayen med nya funktioner.

4-tumsdisplayen finns för utanpåliggande eller infälld montering. Den kvadratiska formen och de kompakta yttermåtten gör den lättplacerad på instrumentbrädan.

Bättre prestanda med nya Duoprop-propellrar
Volvo Penta lanserar nya Duoprop-propellrar i aluminium för DPS- och OceanX-dreven. De nya IH- och I-propellrarna har en ny och patenterad utformning med större blad som ger bättre grepp i vattnet. Resultatet blir snabbare acceleration och minskad risk för kavitation under körning. Den nya utformningen är möjlig tack vare att propellrarna är pressgjutna, vilket ger hög täthet med jämn ytstruktur.

IH-propellrarna har spiralskurna splines, en konstruktion som introduceras på DPS- och OceanX-dreven modellår 2012. I-propellrarna har raka splines och passar DPS-, OceanX- och XDP-drev till och med modellår 2011. Hösta tillåtna motoreffekt är 220 hk med dieselmotor och 225 med bensinmotor, Högsta toppfart är 38 knop.

Ökad bränslesäkerhet
Vatten i bränslet är ett vanligt problem som kan leda till allvarliga problem för båtägaren. Nu lanserar Volvo Penta en ny indikator för vatten i bränslet.

Den nya indikatorn är integrerad i Volvo Pentas EVC-system och föraren blir direkt uppmärksammad på problemet i displayen vid manöverplatsen. Sensorn upptäcker vattnet innan det når fram till motorn, vilket gör det möjligt att förebygga tillbud. Den nya sensorn för vatten i bränsle finns för dieselmotorerna D3, D4 och D6 från och med modellår 2012.

Stenungsbaden Yacht Club instiftade 2011 tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap utmärkelsen Årets Unga Seglare som årligen skall delas ut till en ung och lovande svensk elitseglare. Syftet är att dels belysa svensk seglingssport och dels sporra unga seglare. 2012 tilldelas utmärkelsen Holger Tidemand, ung och lovande seglare. Priset delas ut under Båtmässan 6 februari.

Ett ihållande problem för svensk seglingssport har varit att nå ut till dess publik. Svenska Seglarförbundet fokuserar på att göra sporten mer attraktiv och målet är att i större utsträckning locka besökare till tävlingarna. Förutsättningarna är goda – intresset för segling är stort i Sverige och på västkusten i synnerhet.

Priset Årets Unga Seglare som instiftats av GKSS och Stenungsbaden Yacht Club är en satsning för att ytterligare kasta ljus på sporten, locka fler utövare samt bidra med en morot för de unga lovande seglare som kämpar med VM och OS i sikte. Utmärkelsen delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är landslagsseglare alternativt aspirerar på en landslagsplats och skall befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2012 års utmärkelse går till Laserseglaren Holger Tidemand.

Motivering:
Holger har gått från att vara en meriterad junior med fantastiska resultat till att våga ta det stora steget och försöka mäta sig med senioreliten. För att kunna ta det stora steget har han under hösten sökt upp något av det bästa motståndet som går att få, och tränat tillsammans med dem. Holger har dagligen tränat tillsammans med GKSS tre landslagsseglare i Laser.

Holger har förstått att möjligheten och nyttan med att få träna med några av världens bästa laserseglare. Han har insett att för att bli världsklass måste han lära sig att träna som de. Det är något som Holger försökt anamma. Han har verkligen slitit och gjort stora framsteg. Han är definitivt på god väg att bli ett av våra framtidslöften inom svensk OS segling.

-Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Holger Tidemand har utvecklats från att vara talangfull och framgångsrik junior till att inse hur hårt man måste träna för att bli en bra elitseglare på seniornivå. Vi anser att han stora chanser att slå sig in bland eliten i seniorvärlden, säger Peter Klock, VD på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10.000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

-Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglinssporten bland unga lovande talanger i landet. Vi stödjer sedan tidigare eliten i seglingssporten genom att sponsra Team Anna Kjellberg i satsningen inför OS 2012 och Berntsson Sailing Team som tog VM-brons i Match Racing. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ytterligare ett positivt sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2012 delas ut 6 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Kommentarer

Gerhard 18:18:54 2012-02-07

Grattis Holger!!!
Du är helt rätt seglare att satsa på!

Per Lindblad 18:22:36 2012-02-08

Grattis min vän!! =)

Fam Waller 22:51:25 2012-02-09

STORT GRATTIS!!! Vi håller tummarna och hoppas på medvind.

En fartygsolycka utanför Sveriges kust med efterföljande oljeutsläpp beräknas kosta samhället nära två miljarder kronor. Det visar en ny rapport från IVL, Svenska Miljöinstitutet. Samtidigt är beredskapen i kustkommunerna för att hantera oljeutsläpp oroväckande låg.

Rapporten utgår från ett scenario med en fartygsolycka utanför den skånska kusten där 5 000 ton olja läcker ut och driver in mot land. Av de nära två miljarder kronor som oljeutsläppet beräknas kosta samhället utgör själva saneringen en relativt liten del. Näringslivet skulle få ta de största konsekvenserna i form av inkomstbortfall från exempelvis turism- och fiskenäring.

I rapporten görs även en analys av övriga kostnader som ofta kan vara svåra att värdera ekonomiskt, som att en oljeolycka kan försämra rekreationsmöjligheter i det drabbade området.

– Rapporten är en av de första i sitt slag som visar den faktiska kostnaden för samhället vid en oljeolycka utmed kusten. Det är hög tid att kustkommunerna nu får upp ögonen för vikten av att vara väl förberedda för att kunna hantera en oljeolycka, säger Thomas Johansson från Havs- och vattenmyndigheten, som arbetar med oljeutsläppens långsiktiga effekter på miljön.

En studie gjord av EU-projektet Baltic Master II som presenterades i december visar att fler än hälften av de svenska kustkommunerna helt eller delvis saknar en beredskapsplan för att hantera en oljeolycka utanför den egna kusten.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade vatten och fartygstrafiken ökar kraftigt. Samtidigt har Östersjön ett unikt maritimt ekosystem som är mycket känsligt för föroreningar. Kommunerna har det yttersta ansvaret på land för förebyggande arbete inför eventuella oljeolyckor till havs och för saneringsarbetet när en olycka väl är ett faktum.

– Det behöver inte kosta så mycket att uppdatera befintlig krisberedskap till att även kunna hantera oljeolyckor. Använder kommunerna sig av de guider som EU-projektet Baltic Master II tagit fram har de ett bra stöd. Kostnaderna för att stå oförberedd kan vara förödande, säger Magnus von Schenck, projektledare på Region Blekinge.

Rapporten har tagits fram av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av Region Skåne, Region Blekinge och EU-projektet Baltic Master II.

Info: www.balticmaster.org

Göta kanalbolag har nyligen gått ut och sökt slussvakter till sommarens säsongsarbete på Göta kanal och fått rekordmånga svar. Inte mindre än 1 113 personer har anmält sitt intresse att få sommarjobba längs den 190 km långa vattenvägen.

– Vi är överväldigade över det stora gensvaret på vår annonsering, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag. Vi vet sen tidigare att det är populärt att sommarjobba på Göta kanal. Det är ett ansvarsfullt arbete och man får möta människor från olika delar av världen, använda sina språkkunskaper och vistas utomhus. Men att vi skulle få den här enorma responsen var mer än vi vågat hoppas på.

– Vi kommer under februari och mars att gå igenom ansökningarna och genomföra personliga intervjuer för att tillsätta de 120 slussvaktartjänsterna, säger Anders Donlau. Den 26-27 maj genomför vi sedan vår utbildning av personalen i slussteknik, kanalkunskap, service, m m, så att de är redo att ta hand om våra besökare på bästa sätt. Vi vet genom tidigare undersökning att de lyckas bra med det, då vår personal genomgående får högt betyg av våra besökare.

Fakta
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen är öppen
4 maj–30 september 2012.
Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar.
Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58 000 svenska soldater.

Info: www.gotakanal.se

Den amerikanska styrpulpetbåten Albemarle 242CC är en av många båtar som har premiär på Båtmässan i Göteborg. På mässan premiärvisas Albemarle 242 CC i Skandinavien. Det är en robust styrpulpetbåt för sportfiskare med tuffa krav och samtidigt den perfekta familjebåten för dagsturer.

Varvet i North Carolina har producerat kvalitetsbåtar i 35 år och har sedan starten varit specialiserade på att producera båtar som i första hand vänder sig till sportfiskare. Båtkonstruktionen är utvecklat i de tuffa havsmiljöerna i North Carolina där Nordamerikas Atlantkust sätter båtarna på hårda prov.

Genom den unika JPS (Jackshaft Power Solution) konstruktionen har Albemarle funnit en mycket bra viktbalans i båten. Motorn (här erbjuds hela sex alternativ) är mittmonterad i styrkonsolen med en drivlina i form av en kardanaxel som förbinder motorn med ett ordinärt drev. Detta är en världsnyhet framtagen genom ett unikt samarbete mellan Volvo Penta och Albemarle Boats och som i samband med båtmässan premiärvisas i Skandinavien.

Båtens fina viktbalans tack vare JPS-konstruktionen skapar fantastiska sjöegenskaper. Genom att tyngdpunkten förflyttats föröver i kombination med det stabila skrovet kommer båten snabbt upp i planing oavsett last.

I utställningsbåten sitter en Volvo Penta D4 med ett Duopropdrev, vilket levererar 260 hk och en marschfart på över 35 knop. Motorn nås via fyra stora dörrar/luckor runt om vilket gör all teknik, med såväl motor som elektronik, mycket åtkomlig och lättservad.

Albermarle vänder sig inte bara till barnfamiljer och båtfolk som söker en rejäl styrpulpetsbåt med inombordare. Båten är utrustad med flera funktioner för sportfiskare. Här finns bl.a. spöhållare, fiskesumpar och monterade fästen för spödörjar. Den typiska amerikanska T-toppen med canvastak ger båten en tuff attityd som sticker ut samtidigt som den skapar mycket bra säkerhet som väderskydd och grabbräcke.

Båten är CE-godkänd och kostar 695000 – 995 000 kronor beroende av motor- och utrustningsalternativ och har en leveranstid på cirka 18 veckor från order.

Albermarle representeras på båtmässan i Göteborg av Albemarle Boats Scandinavia AB.

Alandia båtförsäkring har återigen ingått samarbete med Staffan Lindberg om att segla för Alandia Sailing Team även 2012. Staffan ligger förnärvarande på en fjortonde plats på världsrankingen i Matchrace. Målsättningen i år är att segla minst fyra tourevent samt att kvala till den stora finalen i Malaysia i december.

Pressrelease:

Teamet
Alandia Sailing Team kommer under 2012 att i huvudsak bestå av skepparen Staffan Lindberg med en besättningsstomme som är känd sedan tidigare, Carl-Johan Uckelstam, Oskar Dannström, Nils Bjerkås och Robert Skarp.

Klar plats till Marstrand
I december vann Alandia Sailing Team Carlos Aguilar Match Race vilket var kval till årets tour deltävling på Marstrand där kampen om en plats är stenhård. – Marstrandstävlingen är huvudmålet i år, säger Staffan. – Ska bli riktigt rolig att tävla där igen under första veckan i juli. – Vi försöker nå en semifinalplats, säger Staffan mycket motiverad.

På Facebook
Följa Alandia Sailing Team på facebook också. Varför inte gå in och gilla redan nu! Sök på Alandia så hittar ni sidan eller gå via www.alandiasailingteam.com

Fullspäckad kalender
Även om fokus ligger på att få segla tourtävlingar samt EM och FM kan man i tävlingskalendern se att det blir en fullspäckad säsong. Teamet börjar säsongen med Congressional Cup i USA i mars.

– Den tävlingen är en bra start på säsongen eftersom man där får segla många matcher mot hårt motstånd, säger Staffan.

Info: www.alandiasailingteam.com

Sanya blev den sista båten att komma i mål i hamnen Sanya efter Leg 3 i Volvo Ocean Race. Team Telefónica tog sin tredje delseger av tre möjliga på sträckan efter att ha avverkat 3 051 Nm från Maldiverna till Sanya i Kina. Puma med skepparen Ken Read (stora bilden) anlände som fjärde båt till Sanya.

Här är de två senaste pressreleaserna från tävlingsledningen:

Söndag 5/2:
Thousands of fans lined the dock to deliver a raucous late night welcome to Team Sanya, the first sole Chinese entry in the Volvo Ocean Race, as they sailed into their home port on Sunday.

Firecrackers sounded as the exhausted team, including the first Chinese sailor to compete in the race Teng “Tiger” Jiang He, stepped ashore for hugs, kisses and cheers from friends, family and well-wishers at Sanya Serenity Marina.

The 37-year-old entrepreneur, who started sailing only two years ago, was greeted with open arms by his wife and two sons, plus his extended family, in an emotional dockside reunion.

Earlier, skipper Mike Sanderson handed the wheel to his Chinese team mate for him to steer Team Sanya across the finish line in his home country.

Tiger said that moment had been a unique and emotional experience and confessed to being lost for words at the sight of his countrymen’s turnout.

“We’re all very happy to be home to my motherland, especially in time for the Chinese traditional New Year,” said Tiger. “Tomorrow is a big holiday, so I’m very happy. To see my family is just the best.”

Team Sanya crossed the finish line in Sanya Bay at 19:35:17 local time, 12:35:17 UTC, after more than 14 days at sea completing the 3,051 nautical mile Leg 3 Stage 2 race from the Maldives to China.
Sanya receive five points after racing into a stopover for the first time in the race, bringing their total to 16 points. Team Telefónica, who completed a hat-trick of victories from the first three offshore legs when they led the fleet home on Saturday, are top of the overall standings with 95 points.

Despite being visibly exhausted, the crew of 11 were all smiles at the warmth of their rock-star like reception, which came complete with autograph requests and locals queuing for a photo opportunity.

Cameras flashed constantly as the team walked to the main stage on the red carpet path. More than 200 local performers joined the procession, including dozens of traditional drummers as well as lion and dragon dancers.

Skipper Mike Sanderson said bringing Sanya across the finish line of an off shore leg for the first time in the 2011-12 edition of the race was made all the more sweet by the home crowd.

“It’s amazing,” said the New Zealander, who led ABN AMRO ONE to victory in the 2005-06 edition. “It’s late on a Sunday night here and the reception is amazing. Tiger steered for the last few hours and across the line and did an amazing job of it. He’s come such a long way.”

Commenting on their sixth place finish Sandreson said he and his crew were disappointed not to have done better but would now refocus on improving their performance in the rest of the race.

“We’re competitive racers, we’re not here to sail around at the back of the fleet,” he said. “We’ve got to look forward now. We’ve got lots of positives to take from and we can definitely get the boat going faster.
“I’m already looking forward to having another chance to race the other guys. I really feel this isn’t a true reflection of our performance and we need to get out there and have another go.”

Team Sanya’s race home wasn’t without adversity, with the team encountering a problem with the structure supporting two of their winches on Saturday.

Sanderson’s men were quick to respond and return to full speed in a north easterly monsoon, crossing the finish line more than 32 hours after leg winner Team Telefónica.

Lördag 4/2:
Team Telefónica clinched their third victory from three legs in the Volvo Ocean Race on Saturday, as less than nine hours separated the top five teams at the finish of the 3,051 nautical mile (nm) second stage of Leg 3 from the Maldives to Sanya in China.

Telefónica, the overall race leaders, crossed the line at 03:58:22 UTC, finishing the second stage in 12 days 19 hours 58 minutes 21 seconds to take 24 points and become the first boat since Peter Blake’s Steinlager 2 in 1989-90 to sweep the first three legs.

Groupama sailing team came in second, giving them 20 points, while CAMPER with Emirates Team New Zealand took the third podium place and 16 points.

PUMA Ocean Racing picked up 12 points for fourth, with Abu Dhabi Ocean Racing coming in fifth and taking eight points.

Telefónica navigator Andrew Cape said the second stage of Leg 3 had been full of challenges and one of the most difficult he had ever experienced.

“It’s one of the toughest legs I’ve done,” he said. “Mentally it was very difficult, tactically very difficult. Physically it wasn’t as tough as a long southern ocean leg but mentally it was really hard.”

“I’m feeling really exhausted and I just want to have a beer.”

Telefónica’s third consecutive leg win extended their overall lead to 15 points over Chris Nicholson’s CAMPER.

Franck Cammas’ Groupama, who crossed the line at 05:45:25 UTC after 12 days 21 hours 45 minutes 24 seconds at sea, remain third overall but are now within nine points of CAMPER.

Cammas said the final part of the second stage of the leg had been punishing for the French crew.

“We had many manoeuvres all the time. In the last 48 hours we did 24 tacks and each tack on a Volvo Open 70 is very hard. All the crew have to be awake.

“The fight was very good with the others. I think Telefónica is very fast in these conditions, so all the time they gain a little bit in distance because of their speed.

“It was a good opportunity to test our boat with Telefónica and the leading boats. We improved a lot in the tuning of Groupama so it was very good for us.”

CAMPER finished at 07:28:24 UTC with an elapsed time of 12 days 23 hours 28 minutes 23 seconds.

Skipper Chris Nicholson confessed to being disappointed with third place after a tactical call in the Malacca Strait saw them lose touch with the leaders.

“We thought and expected to do better than third to be honest but it’s a difficult race we’re entered into with the best professional teams in the world,” he said.

“We got on the wrong side of a thunderstorm in the Malacca Strait. The other guys went to the Indonesian shore line and we couldn’t get there.

“That was pretty much the ball game there and then.

“We left the Singapore Strait in fifth so we’re happy to have got back to third. We thought we were a lot better than fifth. To finish third is good, it’s a good positive for us to finish on.

Nicholson said his team were looking forward to some rest but would continue to work on improving their performance for the remainder of the race.

“There’s still a lot of thought required about how we can start winning legs,” he said. “We’re able to match the leaders at certain periods of the race and then we kind of let ourselves down occasionally.

“We just have to keep working on that, go back to the designer, see if there’s anything more in regards to how we’re sailing the boat.

“We hope to rest up a bit now. It’s been a big exercise in sailing and logistics so a big rest up here is in order so we can come out with good training and attitude for the in-port race.”

Ken Read’s PUMA Ocean racing powered by BERG crossed the Sanya finish line at 08:29:13 UTC having taken 13 days 29 minutes 13 seconds.

They remain in fourth overall with 48 points.

Skipper Ken Read said the key moment of the second stage of the leg had been their breakaway move out to the east in the final few days.

“I think, the whole world knows our most defining moment was choosing an easterly course on the last bit from the Malacca Strait to Sanya,” he said.

“It didn’t work and I put my hand up for that. At the end of the day that’s my call. I have to look at myself in the mirror over these decisions.

“We have to sit down and figure out better ways to handle these situations. I’m not in anyway going to turn my back on these decisions, but at the same time we take calculated risks.

“But instead of just saying screw it and quitting, we bowed back into it got back ahead of Abu Dhabi and shouting distance of CAMPER.

“Net loss one boat in that whole debacle, so we have to take that for what it is and live to fight another day.”

Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing closed out the top five, finishing at 11:05:06 UTC after 13 days three hours nine minutes and 59 seconds of racing.

Walker said that other than in the Malacca Strait there had been few tactical options during the second stage of Leg 3.

“Certainly in the first week and in the last few days there has been a lot of straight line and boat speed sailing,” he said.

“A lot of light wind and up wind. We just crossed the miles off and we are glad to be here.

“The Malacca Strait is always busy although this time it was nowhere near as bad as it could have been. We had one hard night along the Vietnamese coast with a succession of tacks, but other than that I would say it was relatively easy on the bodies.

“The margins are very small. The difference between us and Telefónica is one or two per cent.

“We sailed pretty well, we just didn’t have the legs to keep up with the leaders.”

Despite having had to deal with a problem with their winches earlier today, Mike Sanderson’s Team Sanya remained on track to finish the second stage of Leg 3 tomorrow February 5.

Håll Sverige Rent ska under våren samarbeta med artisten och fiskeentusiasten Pernilla Andersson i kampanjen Kusträddarna för att uppmärksamma den marina nedskräpningen. Den 21 april arrangeras Kusträddardagen på stränder från Strömstad till Simrishamn.

– För mig som skärgårdsboende är det en självklarhet att engagera sig i miljön och nedskräpningen av våra stränder. Vi bor i ett av världens vackraste och renaste länder, och så tycker jag att det ska förbli. Kan jag som artist väcka uppmärksamhet och belysa problematiken som finns runt våra stränder så gör jag naturligtvis det, det gynnar inte bara mig utan alla andra också, säger Pernilla Andersson.

Kusträddardagen 21 april samlas frivilliga Kusträddare för att plocka skräp i en gemensam manifestation mot skräpet. Kusträddarna kommer också att dokumentera skräpet för att sprida frågan till fler, och starta en diskussion om vem som bär ansvaret och vad man kan göra åt det.

– Vi är jätteglada över att arbeta tillsammans med Pernilla Andersson, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent.

– Vi hoppas och tror att många vill bli Kusträddare och ta ställning mot nedskräpningen tillsammans med oss.

Kusträddardagen är en del av Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar, som förra året lockade fler än 620 000 deltagare. Kampanjen genomförs med stöd från Havs- och vattenmyndigheten.

Info: www.kustraddarna.se

Facebook: Kusträddarna

Twitter: @Kustraddarna

Foto: Jorma Valkonen/Svenska Mässan

En av världens mest prestigefyllda seglingstävlingar, RC44, är för andra gången tillbaka på svensk mark. RC44 Sweden Cup avgörs den 18-22 juli och även den här gången sker det på Marstrand. Evenemanget backas upp av Stena Sfären som därigenom ytterligare stärker sitt engagemang inom internationell segling.

– RC44 Sweden Cup är ett perfekt arrangemang med världens främsta segling där vårt sponsorskap verkligen gör skäl för namnet ”business to business”. Detta gör det till ett unikt projekt för Stena att deltaga i, säger Ulf G. Ryder VD för Stena Bulk.

– Vi ser vårt partnerskap i RC44 Sweden Cup som en direkt koppling mot vår internationella affärsverksamhet inom energisektorn till skillnad mot andra engagemang som är mer varumärkesbyggande eller kopplade till vår interna och externa kommunikation. RC44 blir därför en värdefull bonus för oss i detta fallet.

– Att Marstrand och Brandspot får förtroendet att arrangera RC44 Sweden Cup ytterligare ett år är ett bevis på den erfarenhet som vi gemensamt skapat genom att arrangera världstävlingar i bland annat Marstrand, berättar Jan Torstenson, vd i Brandspot som är bolaget bakom tävlingen.

– Den seglingsfest vi står inför i sommar är unik eftersom den lockar publiken till att ta del av extrema båtar och fantastisk segling på nära håll.

RC44:an skapades av seglarlegenden Russell Coutts 2007 och är en extrem racingmaskin konstruerad helt i kolfiber. RC44:an seglas av en åttamannabesättning bestående av 50% proffs och 50% amatörer.

Varje år genomförs ett globalt mästerskap på några av världens bästa seglingsarenor, varav nu Marstrand återigen är en i denna exklusiva skara. Under RC44 Sweden Cup 2012 förväntas 15-16 team från hela världen delta.

RC44 Sweden Cup är en deltävling i RC44 Global Championship som arrangeras av svenska evenemangs- och sponsorexperterna Brandspot. Brandspot är specialister på strategisk event management, corporate hospitality och konceptutveckling.

Stenakoncernen är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med företag över hela världen. Stena Sfärens fokus ligger på färjelinjer, rederi, offshore drilling, fastigheter, finans, Adactum samt återvinning, miljö och handel.

www.rc44swedencup.com
www.rc44.com
www.stena.com
www.brandspot.com

På båtmässan i Göteborg, som öppnas för allmänheten 4 februari, lanseras Sveriges nya båtskola. Sjösportskolan i Långedrag och Svenska Båtskolan i Stockholm går samman och bildar Sjöklar Kustakademi. – Vi skapar en modern båtskola med hög kompetens där praktik är en viktig del i varje kurs. Skolan ska berika ditt båtliv och få dig att växa på sjön, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar.

Sjöklar Kustakademi har basen i utbildningsbranschen, men båtlivet tillhör också upplevelsebranschen. För väldigt många är båtlivet det absolut största fritidsintresset.

– Vi på Sjöklar Kustakademi älskar alla som älskar havet. Det är vår mission att skapa glädje och självförtroende hos både landkrabbor och sjöbjörnar, från kust till kust, säger Karl Nordström.

För många grupper i samhället är havet inte tillgängligt. Främst beroende på okunskap. Det vill Sjöklar Kustakademi ändra på.

– Kunskap är nyckeln. Vi vill öppna havet för alla. Därför startar vi nu en kurs för dem som inte vet något om båtliv.

Men Sjöklar vill även öppna havet för dem som redan har båt och regelbundet använder den. Det finns i dag drygt 800 000 fritidsbåtar i Sverige, från minsta eka till största yacht.

– Kunskapsbristen begränsar mångas båtliv. Men med rätt utbildning kan man vara på havet många fler dagar om året. Dimma, mörker och lite tuffare väder är egentligen inget hinder för den erfarne att vara på sjön, säger Karl Nordström.

Det är i stort sett omöjligt att läsa sig till hur man lägger till med hjälp av propellerverkan eller hur man navigerar i mörker. Därför ingår praktik i alla Sjöklars kurser. Alla deltagare får bege sig ut på sjön under riktiga förhållanden och lära av dem som redan kan och har stor erfarenhet av just det moment som ska tränas.

Sjöklar erbjuder även intensivkurser som ger gedigen utbildning på kort tid. Kursupplägget för exempelvis fartygsbefäl klass VIII-examen ligger på sex till åtta dagar, antingen över två långhelger eller under veckodagar för dig som kan studera på arbetstid.

Upplevelsen på sjön är viktig. Därför fortsätter också Sjöklar att erbjuda spännande upplevelser i de azurblå vattnen i Västindien, eller utmanande seglingar på Nordsjön.

Info: www.sjoklar.se

International Färg återkallar bottenfärger med endast zinkoxid från den svenska marknaden. International Färg AB har introducerat ett förbättrat utbud av kopparbaserade produkter som uppfyller de nya kraven på bottenfärger från Kemikalieinspektionen (KemI). Under 2011 tillkännagav KemI att restriktioner för alla bottenfärger baserade på endast zinkoxid skulle komma att införas eftersom de kan vara skadliga för miljön. Detta berörde samtliga tillverkare.

KemI:s efterföljande beslut att godkänna bättre fungerande kopparbaserade bottenfärger i Östersjön har gett International Färg möjligheten att erbjuda båtägarna ett bredare och förbättrat produktutbud samt att samverka med KemI i deras oro över bottenfärger endast innehållande zinkoxid på den svenska marknaden.

Det nya kopparbaserade utbudet inkluderar Trilux Hard Antifouling, Trilux Propeller och Cruiser One. De biocidfria bottenfärgerna, VC 17m Eco och Lago Racing II, berörs inte av de nya restriktionerna.

Cruiser One och Trilux Hard Antifouling har båda en övergripande bättre miljöprofil jämfört med bottenfärger endast innehållande zinkoxid, baserat på det nyligen lanserade ”Echo Rating” system från International Paint, där företagets olika produkter jämförs ur ett brett miljöperspektiv.

KemI:s nya restriktioner för bottenfärger innehållande endast zinkoxid gäller från och med 31 januari 2012. De innefattar även distributörer och återförsäljare. International Färg AB uppmanar därför dessa att omedelbart upphöra med försäljningen av Cruiser Eco, Fabi Eco samt Micron Eco, då de annars riskerar en miljösanktionsavgift vid en eventuell inspektion.

Info: www.echoprogram.com

Kommentarer

Solglitter 21:33:35 2012-04-06

Så vilken bottenfärg ska jag använda i stället för cruiser eco?????

En grupp med engagerade båtkvinnor ligger bakom många av idéerna i nya F528. Höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. F528 är dessutom Ryds tystaste, snålaste och mest miljövänliga båt någonsin.

Pressrelease:

Inner- och ytterskrov tillverkas med vakuuminjicering – en teknik som Ryds är ensamma om i Norden – som ger ett starkare, lättare och exaktare skrov. F528 finns i tre modeller, Sport, Walk Around och Duo, är 5,5 x 2,2 m och kostar från 187 900 kr med 60 hk fyrtaktsmotor.

Ryds är Sveriges största båttillverkare och har länge dominerat det kanske största segmentet för nya motorbåtar, 5-6 meters styrpulpet. Nu introducerar företaget en från grunden helt ny båt vilket är ovanligt i en värld där ansiktslyftningar är legio.

Utvecklingen av F528 började med djupintervjuer av båtfolk, skärgårdsbor och nätverk med engagerade båtkvinnor. Intervjuerna gjordes av Ryds och designern Mikael Selenius. Det visade sig att kvinnornas önskemål och tankar kring praktiskt båtliv gav upphov till många funktionella förbättringar och innovationer. F528 har därför en lång rad av ”bäst i klassen”-egenskaper som stora, belysta stuvfack som sväljer en barnvagn, höga fribord och två rejäla badplattformar, flera stora fack vid förarplatsen, riktig ankarbox, grabbräcken överallt och en ruta som även i praktiken skyddar mot fartvinden.

För att anpassa den för olika behov finns F528 i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför. På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt båten. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning om är några fler ombord.

Storasyster Ryds 568GTI/GTS har om och om igen blivit bäst i test av sjöegenskaper. På F528 har vi ytterligare förbättrat egenskaperna. Ryds har provkört, ändrat, provkört igen och finjusterat. F528 är därför sannolikt den mest genomtänkta och utprovade båten som gjorts i Norden. Redan när man kliver ombord märker man att det nya skrovet inte niger så mycket, dessutom finns det bra pulpits att hålla sig i både i för och akter vid bordning.

När man kör märker man det ovanligt tysta skrovet. Det är formgjutet med en ny vakuumbaserad HSI-teknik (Hull and String Integrated) som ger lättare, hårdare och styvare skrov – men framförallt överlägsen precision och passform. Dessutom reducerar tekniken utsläppen till praktiskt taget noll. Hela utrymmet mellan inner- och ytterskroven är fyllt med ljuddämpande skum. Ryds är den enda tillverkaren i Norden som har en liknande anläggning. Det lätta och hårda skrovet är också en del av förklaringen till den blygsamma förbrukningen på 0,47 liter per sjömil vilket gör att den kvalar in i den grönaste Ecoboat-klassniingen.

Förarplatsen är lite ovanlig. Den har flera stora stänkskyddade fack där man kan lägga ifrån sig saker säkert. Panelen har navigator och ekolod i centrum samt reglage som nås enkelt av föraren. Det finns också mugghållare, dockningsstation för mobil och 12V-uttag. Dessutom har den en riktigt vindskyddande ruta.

Säkerheten är en av Ryds paradgrenar. F528 är troligen klassbäst på ombordstigning både fram och vid aktern, breda skarndäck att kliva på, höga fribord upp till höften att luta sig mot när det går sjö. Hela båten är skumfylld så även om den bryts av kommer delarna att flyta. Den har också många grabbräcken och en trygg och mjuk gång i sjön, speciellt när vind och vågor tilltar.

F528 är en av få nordiska båtar som certifierats av Det Norske Veritas, DNV, och uppfyller deras stränga kvalitets- och säkerhetskrav.

Designen är helt ny och kan beskrivas som Ryds DNA i nya kläder. Man känner igen formelement som relingslistens linjer och dörren i aktern. Andra detaljer är nya som acrylglasväggen i aktern och den långa vattenlinjen med den fräcka knäcken på stäven. F528 har hydraulstyrning som standard och märks med stöldmärkning från Securmark.

Bland tillbehören finns det väntade blandat med nytt. Belysning i stuvfack är faktiskt standard. Som tillval finns Iphonedocka och dynor i ett material helt utan mjukgörare. Kapell med bågar som kan vikas och stuvas undan sparar utrymme.

Fakta
Längd 5,51 m
Bredd 2,18 m
Höjd över vattenyta 1,49 m
Djupgående 0,35 m
Vikt från 540 kg
Trailervikt 800 kg
Sittplatser 5

Prestanda
30 knop med 60 hk (0,47 l/nm vid 20 knop)
34 knop med 75 hk (0,53 l/nm vid 23 knop)
38 knop med 90 hk (0,61 l/nm vid 25 knop)

Pris från 187 900 kr inklusive 60 hk fyrtaktsmotor.

Info: www.ryds.se

När årets upplaga av Båtmässan Göteborg slår upp portarna i morgon lördag är det barnen som är de allra viktigaste gästerna. Åtminstone i Sjöräddningssällskapets monter. Där får alla barn (och vuxna med barnasinnet kvar, förstås) lära sig mer om badvett, båtvett och isvett.

Till exempel kan man gå poängpromenad, kasta hansalina eller rädda sjöbjörnen ur en klurig labyrint. Och när barnen leker sig sjövettiga och provsitter vår räddningsscooter Rescuerunner passar vi på att informera föräldrarna om sjösäkerhet och fördelarna med ett medlemskap i Sjöräddningssällskapet.

– Vi gör den här barnsatsningen för att lyfta fram vikten av att öka säkerheten till sjöss för barn och barnfamiljer. För en organisation som Sjöräddningssällskapet, som jobbar så mycket med akuta insatser, känns det också väldigt viktigt att arbeta förebyggande. Det bästa räddningsuppdraget är ju det som aldrig behöver inträffa, säger Camilla Vargman på Sjöräddningssällskapet.

I Sjöräddningssällskapets stadgar finns ett folkbildande uppdrag, och i det uppdraget är det både tacksamt och viktigt att jobba med barn. Vi vet att barn är kloka och duktiga på att ta till sig säkerhetstänk. Genom att pränta in sjösäkerhet hos våra barn kan det också påverka de vuxna.

– Om barnbarnet säger åt morfar att ta på sig flytvästen på båtturen, ja då gör han säkert det.

På mässgolvet hittar du SSRS i monter B 10:71.

En 13 meter lång norrman står i centrum för uppmärksamheten när Båtmässan drar igång på lördag. 43-fotaren Skorgenes Nordic Rover är störst bland de ovanligt många världspremiärer som presenteras på årets mässa. Trots svajiga konjunkturer kan Båtmässan, 4–12 februari på Svenska Mässan i Göteborg, mönstra ett av sina starkaste år någonsin.

Utbudet är enormt, toppat av 18 båtmodeller som har världspremiär: inte bara svenska båtar utan nya modeller från Norge, Finland och till och med Litauen!

– Det visar att Båtmässan behåller sin position, även internationellt, som en av de ledande mässorna i branschen, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Ytmässigt är årets mässa t o m något större än fjolårets succémässa. Då inräknades drygt 80 000 besök.

– Vi tror och hoppas på en liknande siffra i år. Förutom alla båtar har vi ett starkt scenprogram med olika teman och så gör vi en stor satsning för våra yngsta besökare, berättar Bengt Wallin.

Ett dagsprogram ägnas åt segling, med direktrapporter från Volvo Ocean Race och med seglarlegenden Magnus “Magne” Olsson på scen. En annan dag fokuseras “Tjejer ombord”, en av dem äventyrerskan Renata Chlumska.

Två andra äventyrare, det äkta paret Rolf Bjelke och Deborah Shapiro berättar om sina långseglingar, motsvarande elva varv runt jorden, och visar sin film “Vildmarkshav” med bl a unika bilder från seglingar runt Antarktis.

Det fanns ett vrak med på förra Båtmässan. En fordom vacker folkbåt, byggd i Kungsviken 1942, men i helt bedrövligt skick. Nu har ungdomarna vid Orusts Båtbyggarutbildning totalrenoverat båten, som återfått sin forna glans.

Hon auktioneras ut på årets mässa. Pengarna tillfaller Barncancerfonden.

Båtmässan är i år i högsta grad barnens mässa!
En rad aktiviteter riktas mot de yngsta besökarna: poängpromenad, bygg en båt i lego och tävla om en resa till Legoland, rita fiskar och känn på djuren i klappakvariet, tävla och vinn en resa till Kosterhavet, m m, m m.

Info: www.batmassan.se

Föreningen Sandö Hamn har utsetts till Årets Båtklubb 2011 av tidningen Båtliv. Klubben belönas med en skattkista med båtprylar värde över 100 000 kr. På bilden syns årets vinnare och berget av vinster tillsammans med den eleganta sjömanskista som har skänkts av Nord West Najad. Prisutdelningen ägde rum på Båtmässan i Göteborg fredagen 3 februari.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2011 fick ett rekordstort intresse. Ett hundratal båtklubbar runt hela landet har nominerats och beskrivits ingående. Efter ett intensivt arbete valdes Föreningen Sandö Hamn till vinnande båtklubb av en enhällig jury.

Prisutdelningen hålls på Båtmässan i Göteborg 3 februari. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen med 170 000 medlemmar.

Juryns motivering till att välja Föreningen Sandö Hamn till Årets Båtklubb 2011 lyder så här:

”Föreningen Sandö Hamn i norra Halland har valts till Årets Båtklubb 2011 av en enhällig jury. Denna nordhalländska båtklubb visar upp en verksamhet vars omfång av gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhetsarbete och förståelse för en god miljö med råge uppfyller de kriterier som stadgarna för Årets Båtklubbutmärkelsen ställer.

Klubben överträffar med god marginal normal klubbverksamhet även i sociala och ideella frågor. Bland annat genom att driva en välskött, allmän badplats, ordna friluftsgudstjänster under sommaren samt renovera och vårda K-märkta byggnader inom klubbens områden.

Genom sin verksamhet har Föreningen Sandö Hamn kommit att bli en förebild både för båtklubbar och kommuner på Västkusten.”

Foto: Jorma Valkonen/Svenska Mässan

Ryds är idag Sveriges starkaste varumärke för båtar i mellansegmentet. Till våren lanserar det småländska företaget tre nya modeller i 5,5-metersklassen. Mycket talar för att detta blir de närmaste årens riktiga storsäljare på den svenska marknaden. Ryds 528 lanseras i tre modeller: Sport, WA och Duo. Det som kännetecknar alla modellerna är en modern och genomarbetad design som samtidigt knyter an till Ryds starka traditioner. Båtarna är byggda för att vara snygga, säkra, lättanvända och roliga.

Ryds är idag Sveriges största producent av medelstora motorbåtar. Det är en position man byggt upp under en lång period och vårdat genom åren. Ryds har även alltid legat i framkant vad gäller både miljö och säkerhet.

Ryds lanserar nu en helt ny modellserie i den populära 5,5-metersklassen. När båten har utvecklats har man behållit de traditionella värdena samtidigt som man vidareutvecklat båten för den moderna båtmänniskan. Man har också medvetet involverat betydligt fler kvinnor i hela utvecklingsarbetet än vad som tidigare varit norm i branschen, eftersom båtar idag oftast är hela familjens angelägenhet.

Resultatet är en båt som är snyggare, mer praktisk, säkrare och också roligare att köra. Du kommer att kunna känna igen 528:an så fort du sett den. Den har en bred och rak förstäv som ger bättre utrymmen och flytförmåga samt rejäla badplattformar och enkel istigning från aktern efter till exempel bad.

528 Sport har en styrpulpet placerad på styrbordssidan långt bak i båten för att skapa extra durkyta i fören. WA har en centrerad styrpulpet placerad ungefär mitt i båten för att ge en extra bra förarposition och möjlighet att röra sig längs hela relingen. Duo har en delad styrpulpet med två separata stolar för ökad komfort.

Teknisk data:
Längd: 5,51 m
Bredd: 2,18 m
Vikt: ca 540 kg (Sport)
Personer: 6
Max motor: 90 hk
Info: www.ryds.se

Atlanticas Båtspel är ett båtspel med 600 frågor där du kan spela mot dig själv eller mot flera, spara dina poäng och om du vill jämföra dina poäng med andra spelare. – Testa dina båtkunskaper! Bjud in dina vänner till att också testa, det är alltid roligt att tävla, säger Kristina Norman, marknadsansvarig på Atlantica.

– Vi som försäkringsbolag vill ju självklart öka på båtägarnas kunskaper och hoppas att vårt spel skall bidra till att du som spelar fyller på ditt förråd av båtkunskap. Vi hoppas också att spelet skall ge dig och dina vänner en trevlig stund vid umgänge i båten eller i hemmets lugna vrå, säger Lars Torgersson, Sverigechef för Atlantica.

Ladda ner gratis från App Store eller Market. Sök på Atlantica, Båtspel eller Atlanticas Båtspel.

Bavia Yacht AB är ny agent för Dufour på väst- och sydkusten. Dufour ingår sedan ett år i Bavaria Group och nu satsar moderbolaget i Tyskland för att utveckla återförsäljarnätet för Dufour. För Bavia Gruppen innebär tillkomsten av det franska märket att Bavia stärker sitt utbud av modeller med ett exklusivt varumärke i mellansegmentet. Dufour är kända för avancerad byggnation, fransk styling och nytänkande.

Dufour kommer att säljas från Bavia Yachts kontor i Henån på Orust och i Landskrona under namnet Dufour Sydväst.

Marcus Lindquist på Bavia Gruppen kommenterar:

– Dufour är riktigt fina båtar som kompletterar våra befintliga märken. Dufour har två serier, cruising inriktade Grand Large och den sportigare Performance serien. I Grand Large serien har vi stora förhoppningar på 335, 375 och 405. Det är båtar med en perfekt kombination av styling, komfort och prestanda.

Nya Performance 36 som precis presenterats på Parismässan har fått ett fantastiskt mottagande. På mässan i Düsseldorf utsågs hon till ”intressantast på mässan” av svenska besökare.

På båtmässan i Göteborg kommer Bavia att visa den nya Dufour 335. En modell som är något av rekord när det gäller volym och komfort i klassen. Utmärkande är också en sittbrunn med dubbla rattar.

Fakta om Dufour
Sedan ett år tillbaka ingår Dufour Yachts i Bavaria Group, som även äger Bavaria Yachtbau och Grand Soleil. Dufour är ett av de mest anrika franska varvet med en historia av kvalitetsbåtar som kombinerar komfort och prestanda. Under senare år har varvets Grand Large serie moderniserats och fokus på mer prestandaorienterade modeller inletts.

Fakta om Bavia Gruppen
Bavia gruppen säljer Bavaria Cruiser och Sport och Grand Soleil i Sverige. Företaget tillverkar och säljer även Diva och Campus på eget varv. Gruppen är även importör av Greenline Hybrid motorbåtar och Silver Marine RIB och gummibåtar.

Bavia har försäljning och service på fyra orter i Sverige och ett stort utrustningscenter på Orust. Där erbjuds även vinterförvaring och alla typer av reparationer. Företagets varv kan utföra avancerade reparationer och ombyggnader.

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Bengt Karlsson 19:18:04 2013-05-11

Har just köpt en Dufour 40 performance i Frankrike.
Båten är av årsmodell 2004.
Jag undrar om ni har någon bild typ posters av denna båt som jag får köpa av Er? Om ej , kan Ni ge mig e-mail adressen till rätt avdelning vid varvet i Frankrike ? Tackar på förhand,
Mvh Bengt Karlsson

Finska Grandezza bevisar åter igen att detta finska företag ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari får det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär och på Allt för Sjön i Stockholm i mars blir det Sverigepremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd därmed har presenterat under det senaste året.

Pressrelease:

Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.

Vid utvecklingen av båten har varvet fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.

Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycell-sandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda. Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex™-tyg.

Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wet-bar. Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.

Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, velket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.

Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat dusch-kabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har vi valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe, och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng. Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym, och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400

Info: www.finnmarin.fi

Scania redovisar en fallande vinst för helåret 2011. Scania är främst känt för sina lastbilar och bussar men är även en stor leverantör av marinmotorer. Under 2011 sjönk rörelseresultatet till MSEK 12 398 (12 746), resultatet per aktie steg till 11,78 (11,38) kronor. Nettoomsättningen ökade med 12 procent till MSEK 87 686 (78 168).

Kommentar av VD Leif Östling:
”Scanias resultat för helåret uppgick till MSEK 12 398. Högre fordons- och servicevolymer motverkades av en betydligt starkare krona, en högre kostnadsnivå och en förändrad marknadsmix. Leveranserna uppgick till rekordhöga 80 108 fordon.

Orderingången för lastbilar bromsade in under andra halvan av 2011. Södra Europa hade en låg nivå genom hela andra halvåret jämfört med det första och norra Europa blev något svagare i fjärde kvartalet. Orderingången i Mellanöstern bromsade in kraftigt under andra halvåret till en mycket låg nivå i fjärde kvartalet. Eurasien försvagades något i fjärde kvartalet. Orderingången i Latinamerika minskade under de sista månaderna av 2011 beroende på övergången till Euro 5-fordon i Brasilien.

De höga lastbilsleveranserna i Europa under 2005–2008 följt av de låga lastbilsleveranserna de senaste åren betyder att lastbilsflottans genomsnittsålder stiger. Den högre genomsnittsåldern påverkar efterfrågan på verkstadstimmar och reservdelar positivt. Detta ger en stabiliserande effekt på Scanias lönsamhet. Efterfrågan på service är god även utanför Europa. Produktionen av fordon har anpassats till nuvarande efterfrågenivå både vid de europeiska och latinamerikanska enheterna.

Som ett led i anpassningen förlängs inte visstidskontrakten för cirka 1 900 medarbetare. Scania skjuter också upp vissa investeringar och är restriktivare med nyanställningar och kostnader. Utsikterna för 2012 är svårbedömda, särskilt i Europa mot bakgrund av de ekonomisk-politiska problemen i Euroområdet. Scanias goda resultat och kassaflöde under de senaste två åren har stärkt koncernens balansräkning samtidigt som finansieringen för de kommande åren har säkrats. Scania är väl positionerat i och med de senaste tjänste- och produktlanseringarna.”

Scanias leveranser av motorer steg med 7 procent till 6 960 (6 526) enheter under helåret. Under fjärde kvartalet steg leveranserna med 8 procent till 2 195 (2 041) enheter.

Siemens har vunnit ett nytt kontrakt för leverans av åtta direktdrivna vindkraftverk till Wallenstam AB. Ordern från Wallenstam AB innebär att Siemens kommer att leverera åtta direktdrivna vindkraftverk av modellen SWT-2.3-113 till vindkraftsparken Gunnarby utanför Uddevalla. Vindkraftsparkens totala installerade kapacitet blir 18,4 MW och har en beräknad årsproduktion på cirka 70 gigawattimmar (GWh) per år.

Pressrelease:

Driftsättning av vindkraftverken är planerad till första kvartalet 2013.

– Wallenstams kontrakt med Siemens är ett led i vår satsning att 2013 ha en energiproduktion från förnybar energi som täcker våra egna och våra kunders behov räknat på månadsbehovet av kWh, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam.

Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 220 MW vindkraft i Sverige.

Kommentarer

Sneseglaren 11:31:26 2012-02-01

Otrolig retorik. Att man kallar ett industriområde "park". Dessutom ute i vattnet. Hyr inga fastigheter eller lägenheter av denna miljömarodör. Vindkraftverk är bra för ägarna eftersom de subventioneras med el-certifikat av alla oss elkunder. Med en effektivitet på högst 28%, en livslängt på 20-25 år och förfulning av natur en dålig affär för alla andra.

Segla rätt 07:35:04 2012-02-02

Utmärkt initiativ!
Solceller, vindkraft och vattenkraft tex. och så rejäla energieffektiviseringar så övergår vi allteftersom till på sikt hållbara energilösningar och kan lämna fossilkraft och kärnkraft helt och hållet.
framtida generationer kommer ändå att undra hur vi tänkte när vi brände upp olja på ca 100 år som det tagit naturen miljontals år att bilda och körde kärnkraft som det tar tusentals år att lagra till ofarliga nivåer pga av halveringstider på uran..

Sneseglaren 15:35:08 2012-02-02

Håller med om allt utom propellrarna. Det ser redan för dj-ä ut i Vänerns Norra skärgård.

När det gäller använt kärnbränsle är det en alldeles för dyr resurs att lagra i tusentals år. Som med allt annat vi har återvinning på kan detta material användas i andra reaktorer och det tar då ner halveringstiden drastiskt. Nya kärnkraftverk kommer inte att köras på Uran utan på annat bränsle.

Volvo IT växer i Kina och en nationell tävling bland it-studenter hjälper till att attrahera begåvade universitetsstudenter till företaget. Tre av de tävlande kommer att bli tillfälliga medlemmar i det it-team som skall se till att världen kan följa Volvo Ocean Race från nästa destinationshamn, i Sanya, Kina. Snart får de sin chans att visa om de har vad som krävs för att arbeta med it under extrema förhållanden.

Som officiell leverantör av IT till Volvo Ocean Race, har Volvo IT som uppdrag att leverera en it-plattform i världsklass till en av världens mest extrema seglingstävling.

Tre vinnande it-studenter från olika delar av Kina kommer nu få möjlighet att implementera, övervaka och supportera it-infrastrukturen i Sanya. I detta ingår att hjälpa till att säkra livesändning i tv och överföring av data när båtarna tävlar i hamnområdet den 18:e februari.

– Volvo IT i Kina levererar it-tjänster till Volvokoncernen och växer snabbt i Asien. Därför har vi ett stort behov av att hitta talangfulla it-experter. Under 2011 mer än fördubblade vi antalet anställda och under 2012 räknar vi med att växa med ytterligare 50%, säger Anders Dalmén, ansvarig för Volvo IT i Kina.

– Det finns många välutbildade it-studenter i Kina. Vi letar efter de som pratar bra engelska och som dessutom vill arbeta i globala team.

De tävlande skickade in kreativa ansökningar genom att använda text, film, bilder eller video genom det sociala nätverket Weibo, som påminner om Twitter och Facebook. Historierna utvärderades av en jury bestående av experter, baserat på kreativitet, passion och passande it-erfarenhet. Tio kandidater intervjuades och av dessa valdes tre vinnare.

Vinnarna är: Ma Li från Tianjin Universitet, Wei Ni Jun från Nanjing University of Technology och Liu Yuan Wei från Beijing University of Posts and Telecommunications.

– Volvo Ocean Race stoppet i Kina kommer att vara en kulturell smältdegel som jag tror att de vinnande studenterna kommer att finna väldigt inspirerande, avslutar Anders Dalmén.