nyhetstest

Kiselalgen Skeletonema marinoi dominerar ofta vårblomningar i Östersjön. Trots dess giftproduktion utgör algen i en naturlig födomiljö med andra planktonalger en fullgod näring för hoppkräftor. Roswati Md Amin försvarar sin avhandling i marin ekologi vid Umeå universitet 5 december.

Roswati Md Amin har i sitt avhandlingsarbete fokuserat på interaktionerna mellan planktoniska kiselalger som dominerar under vårblomningen i Östersjön och deras viktigaste betare, hoppkräftor. Har kiselalgers giftproduktion och födokvalitet i en algblomning betydelse för hoppkräftors födointag, reproduktionsframgång och beteende?

Roswati Md Amin sökte svar på sin frågeställning genom studier i laboratoriet och en serie försök i Norge, Danmark och på Umeå marina forskningscentrums mesokosmanläggning. Mesokosmer består av stora tankar med vatten där temperatur och ljus kan detaljstyras.

I försöken använde hon sig av fem nordliga hoppkräftarter samt olika kloner av kiselalgen Skeletonema marinoi, vilken ofta dominerar vårblomningarna i Östersjön. Denna art producerar fleromättade aldehyder som sedan tidigare förknippats med skadliga effekter på hoppkräftors reproduktion. Alla kloner i experimenten varierade i cellstorlek, mineralinehåll, biokemisk sammansättning och i produktion av aldehyder.

– Hoppkräftorna visade hög födoaktivitet utan att selektera bort de giftproducerande algklonerna, vilket betyder att dessa kloner inte hade någon födohämmande effekt, säger Roswati Md Amin.

Reproduktionsresultatet varierade för olika hoppkräftarter i kombination med olika kiselalgkloner. I experiment med en enda art av kiselalger som föda var reducerad äggläggning och kläckningsfrekvens relaterad till födokvaliteten. Men det fanns också ett samband med växthastighet hos algen, låg assimilationseffektivitet hos hoppkräftan och den mängd gift som konsumerades av hoppkräftan.

Å andra sidan ökade reproduktionen hos hoppkräftor med födotillgången och populationsutvecklingen var positiv i en naturlig födomiljö där också andra alger ingick, även med höga koncentrationer av S. marinoi och löst aldehydgift i vattnet.

– Min slutsats är att även om man kan finna negativa samband mellan giftproduktion och olika reproduktionsparametrar i laboratorieförsök så är dessa resultat starkt relaterade till den speciella klon av kiselalg som används i försöket. I en naturlig blandning av alger utgör kiselalgen en fullgod föda för hoppkräftor och ger möjlighet till bra reproduktion.

Roswati MD Amin har också kvantitativt studerat vilken betydelse hoppkräftor har i den biologiska kolomsättningen under en vårblomningsperiod. Hon har jämfört hoppkräftor, som storleksmässigt tillhör gruppen mesozooplankton, med andra storleksfraktioner i planktonsamhället.

Hennes resultat visade att nanoplankton och mikroplankton, mikroskopiskt små planktonformer, dominerar kolomsättningen och konsumerar över 50 procent av primärproduktionen. Bakterieplanktons del var mindre men varierade stort.

– Hoppkräftor hade en mycket liten betydelse för den biologiska kolomsättningen över en vårblomning. Mesozooplankton konsumerade nämligen mindre än sex procent av primärproduktionen. Det illustrerar tydligt att de mindre storleksfraktionerna i planktonsamhället har en viktigare roll under den tidiga våruppblomningen av planktonalger!

Varje år kommer tiotusentals besökare till Västkusten från norra Europa. Det är naturligtvis roligt och ingen sensation i sig. Nytt för i år var däremot samarbetet mellan Västsvenska Turistrådet och österrikiska Raiffeisen Bank. Trots tuff konkurrens från hela världens resmål valde banken att förlägga en av sina två årliga kundresor till Sverige. Resultatet blev den största charterresa som någonsin arrangerats till Sverige.

Under maj och juni landade varje vecka en grupp resenärer i Göteborg och en grupp i Västerås. Efter halva veckan bytte grupperna ort. Sammanlagt under perioden kom 2 500 besökare (som genererade 8 500 gästnätter) från Österrike, Schweiz och södra Tyskland. Merparten var över 50 år, resvana, köpstarka och måna om bekvämlighet och service.

Under sina dagar på västkusten bodde besökarna på Stenungsbaden Yacht Club där Fredrik Janson är vd:

— Lågprisflyget från Tyskland till Sverige har funnits ett tag och nu ser vi effekterna av det. För oss innebär det ett jätteuppsving att få komma in på den marknaden, säger han.

— Vi förlängde öppettiderna i spa-avdelningen och kompletterade vår butik med typiska svenska presentartiklar. Gästerna ville också gärna ha tyskt öl och vin till middagen.

Under två av dagarna i Västsverige var besökarna bokade på utflykter. Ena dagen stadsrundtur i Göteborg plus besök vid Åsle Tå och Varnhems klosterkyrka. En dag besökte man Skärhamn, Mollösund, Bohusläns museum i Uddevalla och Handelsman Flink på västra Orust.

Affären med Raiffeisen Bank är resultatet av ett strategiskt samarbete som Västsvenska Turistrådet varit involverad i sedan 2003. Genom att matcha svenska destinationer och aktörer med tyska researrangörers efterfrågan och sedan marknadsföra utbudet gemensamt har man lyckats få in fler svenska produkter i arrangörernas utbud. Vilket har inneburit att resandeströmmen till Sverige har ökat betydligt. Affären beräknas ha inbringat runt 17 miljoner SEK bara till Västsverige.

— Ungefär 100 miljoner människor kan nå Göteborg inom två timmar. Vårt mål är att Västsverige inte bara ska vara en bra plats att besöka utan även en region dit man vill återvända och rekommendera till andra. Nordeuropa är en marknad med enormt stor potential, säger Gunilla Mitchell, vd Västsvenska Turistrådet.

Högsommar är högsäsong för båtstölder, grundstötningar och andra olyckor på sjön. Men tre av tio båtskador under 2010 inträffade under vintern. Ifs tips hjälper dig att undvika skador under upptagning och vinterförvaring. Nu är det hög tid för många båtägare att ta upp båten för vintern. Det finns anledning att vara noggrann i sina förberedelser.

Under 2010 anmäldes 29 procent av båtskadorna mellan oktober och april hos försäkringsbolaget If.

– Många båtentusiaster glömmer att de är båtägare även under vintern, säger Matts René, specialist båtförsäkring på If.

If har inget krav på datum när du måste lägga upp båten, men du bör ändå tänka på båtens säkerhet eftersom det är vanligare med hård blåst, stormar och nederbörd under hösten. Det handlar om att se över förtöjningen och att hålla båten väl länsad. På hösten kräver båtar som ligger kvar i vattnet tätare tillsyn än under sommaren.

Under vintern handlar de flesta ärendena om att båtarna skadas när de ligger upplagda på land, sjunker eller blir stulna. Stöld av båtmotorer är också vanligt, trots att utombordare och annan utrustning ska vara inlåst då båten står på vinterförvarning för att försäkringen ska gälla fullt ut.

Det finns goda skäl till att båtägaren bör se till båten under vintern. Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost.

– När båten är uppställd på land ska den vara tömd, säkert uppallad och stöttad samt få regelbunden tillsyn, uppmanar Matts René.

Totalt betalde försäkringsbolagen ut 241 miljoner kronor i ersättning för skador på fritidsbåtar under 2010 enligt Svensk Försäkring.

De vanligaste båtskadorna per säsong:

Vår:
Stölder av motorer och drev
Tappade båtar och andra olyckor i samband med sjösättning.
Sommar:
Grundstötningar
Stölder av båtar och motorer

Höst:
Förtöjningsskador i samband med höststormarna

Vinter:
Skador när båtarna ligger upplagda på land
Sjunkna båtar
Stöld av båtar och båtmotorer
10 tips – så rustar du båten för vintern
1. Om du har en inombordsmotor ska du tappa av eller köra genom kylsystemet med frostskyddsvätska när du lägger upp båten. En frostskadad inombordsmotor kostar från ca 50 000 att återställa.
2. Passa på att byta motorolja samt oljefilter och se till att bränslet är fritt från vatten under vintern för att undvika motorstörningar/skador till nästa säsong.
3. Kylvattenimpellern är en viktig detalj. Demontera och kontrollera den i samband med motorkonserveringen. Montera tillbaka eller byt på våren så har impellern inte tappat sin spänst under vintern.
4. Se till att det finns ventilation när du täcker båten för att minska risken för mögelskador.
5. Det är viktigt att det finns en taknock med fall på presenningen så inte all snö lägger sig platt. Detta för att undvika snö som smälter och i värsta fall kommer in i båten som smältvatten.
6. Fäst inte presenningens surrning i stöttorna – en vindfylld press kan rycka undan en stötta och resultera i att båten trillar.
7. Töm båten på allt värdefullt.
8. En ren båt under vintern klarar sig bättre från ev. mögelangrepp under vintern.
9. Vill du minska risken för stulen utombordsmotor be att en verkstad förvara den – då kan de även serva motorn för kommande säsong.
10. Ett annat alternativ är att plocka av växelhuset från motorn, impellern ska i alla fall kontrolleras eller bytas. En utombordare utan växelhus och motorkåpa är avsevärt mindre attraktiv att stjäla.

Det är snart dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Förra årets vinnare av Tummen Upp – Herbert Nilsson från Skanörs Båtklubb och Skanörs Hamnförening – var en mycket populär segrare. Han hade sällskap av flera personer från sin båtklubb till prisutdelningen på Allt för sjön i Stockholm.

Nu söker vi årets vinnare av Tummen Upp. Det är Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr.

Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen. Ju bättre nominering, desto större chans för din kandidat.

Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.

Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 14 januari 2012. Skicka dem till:

TummenUpp@batliv.se

eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion

Bildtext:
Herbert Nilsson (t. v.) från Skanör var en populär vinnare av Tummen Upp 2011. Här tillsammans med Joakim Sandgren, marknadschef på International Färg AB.

För två år sedan lanserade Seldén sina CX rullar för hantering av Code 0 och så kallade rullgennakers. Nu kompletterar Seldén programmet med Seldén GX, en serie rullsystem för vanliga gennakers.

Enkelhet och seglingsglädje är enligt Seldén tanken med att hantera gennakern med ett rullsystem. Är det enkelt att hantera seglet används det oftare och då blir seglingen roligare.

Seldén GX består av en lintrumma som krokas fast i fördäcket och en svirvel som hissas upp med spinnakerfallet. En vridstyv lina fungerar som en axel och runt denna rullas det lösfotade seglet upp. Ut- och inrullning kan ske från sittbrunnen vilket är en klar fördel jämfört med att hantera gennakern med strumpa. Det inrullade seglet är enkelt att stuva ner i en väska.

Seldén GX kommer att finnas tillgänglig under våren 2012. Med fyra modeller på programmet kan rullsystemet användas på båtar från ca 25 till 70 fot.
Prisnivå: från 6 900 kr.

Info: www.seldenmast.com

CAMPER med skepparen Chris Nicholson (AUS) blev den andra av tre kvarvarande båtar i Volvo Ocean Races första delsträcka att nå Kapstaden. Nu ligger hon där tillsammans med ettan, Telefonica, och väntar in Groupama som väntas komma i mål tisdag lunch. Campers seglade tid blev 21 dagar, 21 timmar, 48 minuter och 4 sekunder.

Här är de två senaste pressreleaserna från tävlingsledningen:

At 1000 UTC on Monday, Groupama 4 with Franck Cammas/FRA was making slow progress at a measly 8.7 knots as the team struggle in light winds. Not surprisingly, the crew is showing signs of frustration at still being at sea while Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER (Chris Nicholson/AUS), who have both finished, have a head start with the preparation of their boats for the Cape Town In-Port Race and the start of Leg 2 on December 10 and 11 respectively.

With just one more night at sea and 274 nautical miles to run, this is a team who will be more than happy to arrive safely in Cape Town.

Meanwhile, the crew of PUMA’s Mar Mostro are filling their time by playing golf and keeping watch for their rescue freighter, Team Bremen, which left Cape Town in the early hours of Monday morning. The ship is expected to take four days to cover the 1,500nm to the remote island of Tristan da Cunha where she will crane PUMA’s Mar Mostro up onto the cradle, which sits on her deck.

On board is shore team boat builder Chris Hill, the cradle for Mar Mostro, a shipping container filled with tools, supplies, personal items for sailors and some freeze-dried food for them to eat on the return trip. In the best-case scenario, the boat will arrive in Cape Town on December 6. The replacement mast leaves the United States today, and is expected to arrive in Cape Town on Friday.

==============

CAMPER with Emirates Team New Zealand, throttled back overnight in winds gusting 35 knots and mountainous seas, but once daylight broke, they were up to speed and screamed across the finish to take 25 points to add to their four points earned for a third-place finish in the Iberdrola In-Port Race in Alicante on October 29.

They are now in second place overall on the Volvo Ocean Race leaderboard with 29 points – two behind Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) who finished first on Saturday evening. Groupama sailing team are expected to finish on Tuesday, with third place set to take them up to third overall with 22 points. Abu Dhabi Ocean Racing (6 points), PUMA Ocean Racing powered by BERG (5) and Team Sanya (3) were all forced to retire from Leg 1.

On stepping ashore, skipper Chris Nicholson/AUS spoke of the decision to stay on the African coast early in the leg:

“Everyone was trying to get to the coast and we were getting there nicely, but it was the wrong call. It’s been 20 days playing catch-up from that decision. We weren’t able to make up that deficit. We would have loved to have been head to head with Telefónica and PUMA.

He added that it was a tough leg: “The conditions were pretty rough as you can see with all damage from the boats. We handled it well, we’re here in second and so that’s a good result.”

Co-skipper Stu Bannatyne (NZL) said: “It’s very nice to be in Cape Town finally. It felt like a very long leg. We got a podium result so we are very happy. Last night we backed off once Telefónica had finished, with winds between 35 and 40 knots. We nursed it in last night as there was no point pushing at that point.”

The highlight for CAMPER was their run of 554.16 nautical miles in the 24-hour period up to 1755 UTC on November 24. That will almost certainly make them the winner of the IWC Speed Record Challenge for Leg 1. The overall fastest time, over all nine legs of the race, will land the 11 members of the winning crew with an IWC Portuguese Yacht Club Chronograph Edition ‘Volvo Ocean Race 2011-12’.

CAMPER’s fortunes on this opening leg were mixed. After leading the six-boat fleet in a slick start and out through the Straits of Gibraltar, they paid a high price for a tactical dilemma early on day three as the fleet headed out into the Atlantic.

Initially the team chose the inshore option keeping close to Groupama 4 (Franck Cammas/FRA), both boats following the African coastline. On day four, Nicholson decided to sacrifice miles gained towards the mark and headed the red and white boat offshore to join PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) and eventual leg winner, Telefónica (Iker Martínez/ESP).

It was an expensive decision, and one from which the team never really recovered and, by 2200 UTC on day five, CAMPER were 105 nautical miles behind in last place. No one likes not being in the lead and on board, the crew of CAMPER had been left with a bitter taste after sacrificing so many miles.

The losses continued to grow as the team struggled to get out to the west. The lowest point was early on day seven, when they logged 334 nm behind the leader, but from 2200 UTC that night, their fortunes changed. That night the team clawed back 56 miles. The boat was finally back on track and taking the course the crew had wanted. The gains continued and CAMPER were back in contention as the expensive westerly option started to pay dividends.

On day nine, CAMPER had moved up to third place and rounded the island of Fernando de Noronha on day 13, November 17, 126 nm behind PUMA’s Mar Mostro. On the fateful day that PUMA’s Mostro dismasted, day 17, November 21, CAMPER had closed the gap to within 110 nm.

The crew had their feet firmly on the pedal and were pushing the boat to her limits and by day 18, the pressure had taken its toll. Bowman Mike Pammenter from South Africa was washed down the deck, his fall broken by his face smashing against the shrouds. It was a stern reminder of just how dangerous and on the edge this race can be. His face stitched up and minus a front tooth, Pammenter was soon back on deck and CAMPER continued at breakneck speed towards Cape Town. She was now hot on the heels of leg leader Telefónica and in touch, just 94 nm behind.

“Now we need to think about our new rival CAMPER,” wrote the crew of Telefónica. But luck ran out for CAMPER who arrived at the exciting cold front, the super-quick conveyor belt to Cape Town, a little too late to gain the full benefit and Telefónica were gone. CAMPER eventually finished Leg 1 over 200 nm and 16 hours behind.

Groupama 4 will be the next boat to finish on Tuesday morning. She is currently 534 nm behind and was averaging 21 knots at the time of CAMPER’s finish.

Info: www.volvooceanrace.com

Berntsson Sailing Team vann VM-brons och slutade tvåa i Monsoon Cup. Monsoon Cup i Malaysia, som är finalseglingen i World Match Racing Tour, avslutades söndagen den 27 november. Därmed avgjordes vilka som skulle ta VM medaljerna. Inför finalen låg BST på sjunde plats, men det var oerhört jämnt mellan topplagen och det fanns goda möjligheter att avancera i resultatlistan.

Berntsson Sailing Team representerades under finalseglingarna av Johnie Berntsson, Olof Lundgren, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg och Anders Dahlsjö.

Teamet presterade på topp i Malaysia och lyckades ta sig hela vägen genom round robin, kvartsfinal och semifinal fram till finalen. Alla topplagen var på plats och det blev många tuffa matcher på vägen.

Semifinalen mot legenden Peter Gilmour blev en riktig rysare som avgjordes först efter fem matcher. I finalen ställdes BST mot Ian Williams, som redan efter kvartsfinalen blev klar World Matchracing Tour-vinnare genom att slå ut Fransesco Bruni.

Williams med besättning seglade oerhört starkt och bevisade att de var värdiga VM-guldmedaljörer då de i finalen lyckades besegra BST med 3-1.

– Det hade varit fantastisk roligt att vinna finalen, men vi är ändå oerhört nöjda med vårt resultat och vår seglingsinsats i Malaysia, säger en stolt Nils Bjerkås.

Under året har teamet utvecklats oerhört mycket och de har avslutat på ett alldeles strålande sätt med andraplatser på World Matchracing Tour-tävlingarna på Bermuda och i Malaysia. Den starka avslutningen medförde att teamet klättrade hela vägen upp till tredjeplats och vann därmed bronsmedalj. – Teamet har gjort en fin slutspurt i VM serien och allt klaffade i vår sista tävling, vilket krävdes för att nå pallplats, säger en mycket nöjd och mörbultad Anders Dahlsjö.

Teamet är fantastiskt nöjda med sin insats under året och slutresultatet på touren och har uppnått 3års målet att vara på prispallen i VM.

– Nu får vi åka hem och smälta detta, planera för nästa säsong och sätta nya mål, avslutar Magnus Lundberg.

Utöver besättningen i denna tävling har teamet under 2011 bestått av Niklas Carlzon, Björn Lundgren, Daniel Wallberg, Oscar Angervall och Johan Barne..

Resultat Monsoon Cup:
1 Ian Williams, Team GAC Pindar
2 Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team
3 Jesper Radich, Adrian Lee & Partners
4 Peter Gilmour, YANMAR Racing
5 William Tiller, Full Metal Jacket Racing
6 Phil Robertson, WAKA Racing Team
7 Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team
8 Francesco Bruni, Bruni Racing
9 Torvar Mirsky, The Wave Muscat
10 Mathieu Richard, French M. R. Team
11 Damien Iehl, French M. R. Team
12 Jeremy Koo, Abdullah
Totalresultat World Matchracing Tour:
1. Ian Williams, Team GAC Pindar
2. Francesco Bruni, Bruni Racing
3. Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team
4. Torvar Mirsky, The Wave Muscat
5. Peter Gilmour, YANMAR Racing
6. Jesper Radich, Adrian Lee & Partners
7. Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team
8. Phil Robertson, WAKA Racing Team

Foto: Chris Davies, WMRT.

Vid den traditionella Mårten GYS middagen 12 november tilldelades 2011 års Stipendium en välförtjänt jakt. Denna gång till den genomgripande och väl genomförda renoveringen av Folkbåt nummer 2, Jo-Jo. Ägaren, den inom folkbåtsvärlden välkände Anders Olsén, mottog under kraftiga applåderoch hurrarop, stipendiesumman om 10 000 kronor.

Stipendiet delas ut till en jakt som genomgått en genomgripande reparation för att åter stolt kunna segla över haven.

Jo-Jo är en veteran som Anders tävlingsseglar med varje säsong. Med goda resultat. Jo-Jo kommer även att, tillsammans med en mängd Folkbåtar i plast, delta i Guldpokalen i Sandhamn 25 – 29 juli, 2012 som arrangeras av KSS.

I GYSS stadgar fastslås att:
§1 Ändamål
GYS Stiftelses (GYSS) ändamål är att genom utdelande av stipendier stödja bevarande av äldre kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper. Därigenom skall GYSS genom sin verksamhet söka motverka likriktningen inom segelsporten.
GYSS Stipendium utdelas i första hand som erkänsla och uppmuntran till ägare av äldre segelbåt som underhålls rustas, förbättras eller seglas på ett sätt som är berömvärt, intressant eller eljest särskilt förtjänstfullt.

För mer information om GYSS kontakta
Ordförande Sven Matton
skumslev@hotmail.com

Royal Marines spinnaker/gennakerstrumpa har deltagit i ett stort test i den tyska seglartidningen ”Segeln”. De tio mest sålda strumporna deltog. Testarna tog hänsyn till funktion, kvalitet och praktiska detaljer. Royal Marines strumpa blev utsedd till ”Testsieger”, alltså bäst i test, och fick omdömet ”kan stå som förebild”.

Den stora skillnaden mellan Royals strumpa och övriga är den i polyeten formsprutade ovala tratten. Denna är mjukt utkragad både uppåt och neråt för att glida så lätt som möjligt längs med det inneslutna seglet. Vidare förs manöverlinan ut i kanaler vid ena sidan av tratten, vilket gör att seglet disponerar hela utrymmet. Eftersom denna sida också har en utsträckning neråt, så kommer spänningen i manöverlinan att stabilisera tratten så den ej kan tilta ikull vid manövrering av strumpan.

En annan praktisk detalj är de röda och gröna banden med tryckknapp, där man fäster skothornen efter avslutad segling. Det är all ”packning” som behöv innan nästa sättning vilket mer eller mindre omöjliggör timglas vid nästa sättning.

Finns att köpa hos de flesta segelmakare och hos Benns.

Team Telefónica med skepparen Iker Marínez och hans tio besättningsmän seglade på lördagskvällen in som obestridd segrare på den första delsträckan av Volvo Ocean Race. Målgången i Kapstaden blev rena rama triumfen efter att Telefónica har lett hela den senare delen av seglingen.

Här är hela den engelska pressreleasen från tävlingsledningen:

Team Telefónica has victoriously crossed the finish line while the sun was setting in Cape Town, South Africa, shooting to the top of the overall leaderboard.

Skipper Iker Marínez and his 10 champion crewmen arrived in roaring conditions in Table Bay, sailing with a reefed mainsail in a confused sea with more than 40 knots of gusting wind.

The Spanish team crossed the finish line at 1814:25 UTC after 21 days, five hours and 14 minutes at sea completing the gruelling 6,500 nautical mile Leg 1 race from Alicante, Spain.

While the sailors were looking forward to a long hot shower and fresh food, their immediate arrival was marked with a frothing champagne shower.

The victory catapults the Spaniards from the bottom of the leaderboard with just one sole point, to the top with 31 points.

Telefónica’s closest competitor CAMPER with Emirates Team New Zealand remains about 200 nautical miles behind them, and are expected to finish in the early hours of tomorrow morning.

Should CAMPER secure the second spot they will score 25 points, leaving them trailing Telefónica by just two points on the leaderboard.

In third position Groupama sailing team is set to secure 20 points, and third position overall, just seven points behind CAMPER.

Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Nedskräpning av våra hav är ett allvarligt miljöproblem. Nu går startskottet för ett samarbete mellan fyra länder i centrala Östersjön, som syftar till att sätta fokus på nedskräpningen av Östersjön och dess kuster och samtidigt skapa förutsättningar för att ta reda på fakta på ett enhetligt sätt. I dag hålls projektets första konferens: ”Is the sea your garbage bin?” i Åbo, Finland. Huvudtalare är journalist Folke Rydén.

Nedskräpning av våra hav är en fråga som allt oftare diskuteras i internationella sammanhang. Skräpet har många negativa effekter – både vad gäller miljöpåverkan och ur ett ekonomiskt perspektiv. Idag kommer projektet MARLIN – Baltic Marine Litter att presenteras på en konferens i Åbo. På konferensen är journalist Folke Rydén huvudtalare, med programpunkten ”How to save the world, lets start with the Baltic Sea”.

– Skräpet i havet och på kusterna är ett stort problem idag. Genom vårt projekt i Östersjön kommer vi nu att ta reda på hur mycket skräp det är och vart det kommer ifrån, för att lättare kunna åtgärda problemet, säger Lars Alm, projektledare för MARLIN på Håll Sverige Rent.

Marin nedskräpning är en internationell fråga som kräver en harmoniserad mät- och analysmetod. Idag saknas jämförbara data kring marin nedskräpning. Sverige, Finland, Lettland och Estland ska tillsammans driva projektet MARLIN – Baltic Marine Litter.

Genom samarbetet ska en gemensam internationell metod att mäta och analysera nedskräpningen längs kuster användas, en metod som UNEP (United Nations Environment Program) tagit fram.

Förutom att handgripligen mäta och kategorisera skräp utmed kusterna kommer projektet även att producera informationsmaterial, anordna tävlingar och andra aktiviteter för att uppmärksamma allmänheten.

Projektets partners är, förutom Stiftelsen Håll Sverige Rent, FEE Latvia, Keep Estonian Sea Tidy och Keep the Archipelago Tidy från Finland. Projektet kommer att pågå fram till december 2013 och är delvis finansierat av Central Baltic Interreg programme.

Bilden är från Utklippan 2011.

Sommaren 2009 sponsrade Honda den ideella föreningen Passalen med utombordsmotorn BF40 till den gummibåt som var följebåt till barnen när de var ute och seglade under Marstrand Cup. Passalen hade då i samarbete med GKSS (Göteborgs Kungl. Segel Sällskap) nyligen startat en verksamhet som gjorde det möjligt för barn med funktionsnedsättning att delta i seglingsidrotten.

Anledningen var att i dag är många barn med funktionsnedsättning uteslutna från idrottsaktiviteter.

Idag har aktiviteten växt, det har tillkommit fler barn och sponsorer. 2010 fick GKSS i samarbete med Passalen anslag från Allmänna arvsfonden vilket bland annat lett till att föreningen kunnat bygga om klubbhuset i Långedrag (Göteborgs skärgård) och bidragit till att dra igång seglarskolan i större skala.

Idag seglar 20 barn, både med och utan funktionshinder en gång i veckan – året om! Passalens vision är att skapa aktiviteter som ger möten mellan barn med funktionshinder och barn utan funktionshinder. Ia Kjellsdotter, som är en av två heltidsanställda (tack vare anslaget från Allmänna arvsfonden) säger: ”Vår vision är att vi på sikt inte ska behövas. Vi vill att denna typ av aktivitet ska tas över av föreningslivet.”

Passalen är en ideell förening som arbetar för en fritid för alla. Föreningen styrs av barn och ungdomar med egen funktionsnedsättning och har som målsättning att verka för delaktighet och fritid för alla.

Info: www.honda.se

Info: www.passalen.se

Från och med den 21 november 2011 prissänks det GSM/GPS baserade sök- och spårsystemet DT20 från DEFA kraftigt. Nytt rekommenderat bruttopris är 3 995 kr inklusive moms.

– Tack vare sjunkande komponentpriser och ökade volymer kan DEFA sänka priset markant på DT20. Prissänkningen gör att vi hoppas kunna attrahera nya kunder och öka volymerna ytterligare, säger Jens Holmström, produktansvarig på DEFA inom KG Knutsson AB.

DT20 är ett av marknadens mest avancerade spårsystem och är det system som Ryds har standardmonterat under flera år på sina båtar. Enheten levereras komplett med färdigmonterat SIM-kort och backupbatteri. Systemet gör med jämna mellanrum en automatisk självtest för att säkerställa att enheten är i drift och fungerar som den ska, vid ett eventuellt fel på enheten meddelas ägaren via mail och SMS.

– Att äga ett sök- och spårsystem ska vara problemfritt, av denna anledning levereras systemet med abonnemang. Det finns två olika typer att välja mellan, Basic Light (utan vaktbolag) och Basic (med vaktbolag). Även betalningen ska vara enkel, en gång om året får kunden en faktura från DEFA som innehåller de kostnader som hör till spårsystemet, till exempel GSM och vaktbolag, säger Jens Holmström.

Sök- och spårsystem är en investering som lönar sig i längden då de flesta försäkringsbolagen premierar kunden med allt från monteringsbidrag till premiesänkning. Hur mycket man kan spara skilljer sig mellan de olika försäkringsbolagen, ta därför kontakt med ditt bolag för att se hur mycket du kan spara genom att montera ett sök- och spårsystem.

Havs- och vattenmyndigheten ger pengar från Havsmiljöanslaget till två spännande miljöprojekt. Webbsatningen på Båtmiljö.se utökas nu med en app där det går att ladda hem kartor över alla sugtömningsstationer och båtbottentvättar längs kusten. Dessutom kommer det att finnas en inbyggd havstulpansvarning i appen som talar om när det är dags att tvätta båtbotten. Appen lanseras till Båtmässan Allt för sjön i mars.

Det andra projektet heter Skräpet ska upp till ytan – en dykinsats för miljön. Första steget som nu är i full gång är dykning efter skräp i Säck och Träskö Storö i norra skärgården, samt i mellanskärgården på Fjärdlång, Biskopsö och Möja. Varje plats har först dokumenteras med fotografering och filmning, både över och under ytan. Sedan har skräpet samlats in. Resultatet ska levereras av dykarna med bilder som visar på kontrasterna före och efter samt en bearbetad redigerad film. Dessutom ska skräpet levereras som bevis och som illustration för att bygga upp en ny kampanj mot nedskräpningen i skärgården.

– Projektet bidrar inte bara med att vikar rensas på skräp, långsiktigt hoppas vi även på att kunna förändra vissa attityder och beteenden, berättar Skärgårdsstiftelsens miljöhandläggare Cecilia Wibjörn. För bara 50 år sedan tyckte man inte att det gjorde så mycket att kasta en flaska eller burk över bord, den attityden är bättre idag men inte tillräckligt. Våra dykare hittar allt från flaskor till bilbatterier. Skräp på bottnarna kan orsaka skador på djur och människor, vassa kanter och giftiga ämnen hör inte hemma under ytan och vi hoppas att alla får sig en tankeställare när de ser vad våra dykare fiskat upp.

Foto: Tomas Jangvik.

Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag från regeringen att kartlägga de tvättalternativ som finns för fritidsbåtar idag, och att utreda vilken miljöpåverkan de har. Målet med arbetet är att skapa nationella riktlinjer för hur båtbottentvättarna ska fungera och hur utsläppen från dem ska hanteras.

Båtar i havet får efter en tid bottnen täckt av alger, havstulpaner och annan påväxt. Det bildar ett skikt som försämrar båtens köregenskaper och ökar bränsleförbrukningen.

Traditionellt har båtägare använt sig av giftiga båtbottenfärger för att slippa problemet, men gifterna skapar nya problem eftersom de skadar livet i havet.

– Det är en prioriterad fråga att få bort de giftiga bottenfärgerna, men vi vet att det är svårt. Det säger Janna Ekholm, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Ett led i det arbetet är att se till att det finns tvättanläggningar för fritidsbåtar, som fungerar miljövänligt och som är praktiska och tillgängliga för båtägarna.

Idag finns inga rikstäckande regler för hur sådana här tvättar ska se ut, var de ska finnas eller hur man ska ta hand om utsläppen från dem.

Arbetet med att kartlägga de olika tvättmetoderna har påbörjats genom en inventering där landets kommuner blivit ombedda att beskriva var i kommunen spolplattor, borsttvättar och tvättar på land finns.

– Nu vill vi veta vad folk tycker. Vi vill identifiera problemen och hitta lösningar, säger Janna Ekholm.

Nästa steg är därför att hålla dialogmöten med alla som är intresserade av frågan. Två möten ska hållas, ett i Stockholm och ett i Göteborg, den 28 november respektive 2 december, med representanter för kommuner, myndigheter, båtbranschen, miljöorganisationer med flera.

Där deltar också forskare från Stockholms och Göteborgs universitet som berättar om projekt där man studerat miljöeffekter av båttvättarna och av olika kemikalier.

Svenska Ruptech presenterar en ny och enklare utrustad version av sin 32 fots båt. Den heter Ruptech 32 Utility och är en basutrustad version av den mycket uppmärksammade Ruptech 32. Utility står, enligt Rupert Marines information, för högt bruksvärde, stor användbarhet och hög kvalitet.

Utility-versionen har samma grundkomponenter som Ruptech 32, det är bara utrustningslistan som skiljer.

Pris från 1 635 000 kronor.

Info: www.ruptechmarine.com

Kommentarer

Peter S 10:33:53 2011-11-25

Den är ju så snygg, blev fantastiskt imponerad av finishen när jag såg den på mässan!

Spanska Telefonica har nu bara cirka 500 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden, som är avslutningen på den första delen av Volvo Ocean Race 2011-2012. Efter att tre båtar har brutit för haverier kan Telefonica nästan paradera i mål med en ledning på knappt 150 Nm före tvåan. Det har varit en utmanande delsträcka på många sätt.

Här är hela den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

A dramatic daylight finish for Leg 1 of the Volvo Ocean Race is in prospect as high winds of over 25 knots are forecast for leg leader Telefónica (Iker Martínez/ESP) when she crosses the finish in Cape Town later tomorrow afternoon.

Martínez and his men have protected their lead and, by remaining in a southerly position for as long as possible, they were able to achieve high speeds as they rode the westerly cold front for longer. It wasn’t until 0400 UTC this morning that the team gybed and cashed in their chips, translating the lateral separation into distance ahead , which could end up being substantial.

Further north, CAMPER (Chris Nicholson/AUS) was forced to gybe early at 2100 UTC yesterday after putting up a good performance. From their position, CAMPER will now have three to four knots less breeze – around 15 knots – than Telefónica . For this pair, it is now a question of holding it all together for a straight line sprint to the finish.

Meanwhile, Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) still have choices to make. The team did not decide to go south yesterday and it is unlikely they will choose the southerly option now, although they are in desperate need of freeing themselves from the light wind area in which they are trapped. Their fastest escape route could be to sail northeast, but this would mean upwind sailing in very strong winds of 30 – 35 knots and a big swell for the last 50 nautical miles, boat-breaking conditions which the team will want to avoid if possible.

Estimated arrival times are now becoming more accurate as the fleet nears Cape Town and computers are predicting that Telefónica will cross the finish on Saturday at between 1500 – 2000 UTC. CAMPER will be around 0300 – 0900 UTC on Sunday and Groupama 4 overnight on Monday.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Bavaria har två nya sportbåtar på gång. Båtliv har provkört båda två i soligt väder på Mallorca. Vi konstaterar att särskilt den stora båten har ett förnämligt fint skrov helt utan planingströskel medan den mindre 31-fotaren är den båt som passar den svenska marknaden bäst. Försedd med en dieselmotor är 31:an en modern och snygg båt.

Den stora Bavaria Sport 43 är den första båt som vi har kört med dubbelmontage av Volvo Penta D6-400 med drev.

Det här är en riktigt snabb båt med fartresurser uppåt 40 knop. Vi körde den 13 ton tunga (fulla bränsletankar) båten i 38 knop och var imponerade över den goda accelerationen. Trots att det här är en stor och välutrustad båt är den lätthanterlig och närmast att jämföra med en mindre sportbåt.

Både i cockpit och inte under däck står det helt klar att det härär en stor båt. Under däck finns tre dubbelkabiner, ett badrum, ett duschrum och en toalett samt en stor salong med pentry. Det är minst 2 m ståhöjd överallt, så här finns verkligen utrymme för hela familjen med vänner.

Utrymmena på fördäck är väl tilltagna med stora ytor lämpliga för solsugna. Samma sak akteröver, där det finns en stor solbäck, som även fungerar som locka över ett stort stuvutrymme.

Akter om solutrymmet har 43:an en rejäl badbrygga, där den sista delen kan fås med hydraulik. Detta gör det enklare för den som ofta ska lyfta ombord Waverunner eller liknande utrustning.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer
Längd över allt 13.83 m
Bredd 4,41 m
Vikt 11,750 kg
Bränsle 1,500 l
Vatten 410 l
Personer 12
Motorer: Volvo Penta Diesel 2x
D6-370
D6-400
IPS 500
IPS 600
Mercruiser bensin 2 x 8,2 MAG HO DTS

Info: www.bavariasverige.se

Vi är många som upprörs över bilderna när miljontals fiskar slängs överbord till en säker död i havet. Utfiskningen orsakar förlorade intäkter på över 3 miljarder EUR varje år för EU-länderna. För att stoppa detta vansinne behövs både förbud och krav på rätt fiskredskap, skriver Håkan Wirtén, Världsnaturfonden WWF, Yngve Björkman, Fiskbranschens Riksförbund, Solveig Buhl, Abba Seafood, Inger C Larsson, Findus och Per Baummann, Svensk Dagligvaruhandel.

I Nordsjön kastas cirka 50 procent av all fisk som fångas tillbaka i havet. För hårt fiske och dumpning, så kallat utkast, har lett till att 70 procent av EU:s vilda fiskbestånd är hotat. Att behandla levande marina djur och resurser på det här slösaktiga sättet är oansvarigt och måste upphöra. Detta är ett hot både mot havens unika biologiska mångfald och fiskeindustrins framtid.

Orsakerna bakom dumpningen är att den gemensamma fiskepolitiken hittills inte ställt krav på redskap som fångar rätt fisk. Politiken bygger på att de fångstkvoter som yrkesfiskare fått för olika arter kontrolleras i hamn. Varje art måste även vara större än bestämt minimimått för att godkännas. Det här gör det lönsamt att slänga tillbaka bifångster och felfångad fisk för att öka värdet av fångsten.

Världsbanken har beräknat att överfisket kostar det globala fisket minst 50 miljarder dollar per år. (Världsbanken, 2009). Mycket grovt kan detta översättas till förlorade intäkter på 3 miljarder EUR per år i EU. När nu EU:s fiskepolitik ska reformeras finns chansen till förändring. EU:s kommissionär för havsfrågor och fiske Maria Damanaki, som just nu är på Sverigebesök för att diskutera framtidens fiske med de nordiska fiskeministrarna föreslår förbud mot utkast i EU för vissa arter.

Den 23 november kommer EU -kommissionären för havsfrågor och fiske, Maria Damanaki, på Sverigebesök för att diskutera fisket med sina nordiska kollegor.

Vi välkomnar Damanakis vilja att införa en förvaltning som är anpassad till havets ekosystem och förbjuda dumpning. Vi stödjer förändringen att all fångst till havs ska tas till hamn. Men dumpning av fisk kan inte stoppas utan krav på selektiva redskap, vilket saknas i dag. Bäst resultat når vi genom att satsa på att fånga rätt fisk från början. Alla bifångster är ett misslyckande.

Mer selektivt fiske skapar även fler jobb. Enligt den oberoende tankesmedjan “The New Economics Foundation” (NEF) har 7,5 miljarder torskfiskar till ett värde av 3.1 miljarder EUR kastats överbord i Nordsjön, i östra Engelska kanalen och Skagerack mellan åren 1963 och 2008. Om småfisken istället fått växa till sig hade det lett till starkare bestånd, större fångster och hundratals fler arbetstillfällen. (”Money Overboard” 2011).

Vårt förslag är att det inom varje fiske bör införas krav på redskap som hindrar fångst av fel fisk. Med den positiva återhämtningen av Östersjötorsken som förebild vill vi att långsiktiga förvaltningsplaner införs för alla fisken inom EU senast 2015. Genom att flytta ner besluten om fiskemetoder till regional nivå kan fiskepolitikens mål om bland annat utkastförbud bättre nås. Inom varje förvaltningsplan kan utkast och bifångster identifieras och sedan fasas ut genom anpassade redskap för det aktuella fisket.

Vi tar avstånd från Damanakis förslag att bifångster ska kunna användas till fiskmjölsproduktion. Det går stick i stäv med en ekosystembaserad förvaltning. Att uppmuntra en marknad för bifångsterna motarbetar direkt omställningen till selektiva redskap.

Vi uppmanar fiskeminister Eskil Erlandsson, de nordiska fiskeministrarna och EU-parlamentarikerna att stödja vårt förslag för hur dumpningen konkret kan fasas ut när den nya politiken klubbas nästa år. Rösta nej till handel med bifångster – förslaget bör gå direkt i papperskorgen. Detta är avgörande för att värna livskraftiga fiskbestånd och en framtida fiskeindustri i Europa.

Håkan Wirtén – generalsekreterare Världsnaturfonden WWF

Yngve Björkman – ordförande Fiskbranschens Riksförbund

Solveig Buhl – responsible sourcing, Abba Seafood

Inger C Larsson – hållbarhetschef Findus

Per Baummann – miljöexpert Svensk Dagligvaruhandel

Stockholms Hamnar och Åbo Hamn har skrivit under ett viktigt samarbetsavtal med fokus på Östersjöns miljö. De båda hamnarna ska samarbeta kring frågor om framtida fartygsbränsle, mottagning av svart- och gråvatten samt elanslutning av fartyg som ligger i hamn.

Stockholms Hamnar har högt ställda miljömål för att minska påverkan på Östersjöns havsmiljö. Miljööverenskommelsen med Åbo Hamn är ytterligare ett steg på vägen att minimera påverkan från hamnverksamhet och sjöfart i Östersjöregionen.

– Vi är stolta och glada att presentera samarbetet med Åbo Hamn, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar. Miljöfrågor är gränsöverskridande och vi ser mycket fram emot samarbetet med Åbo Hamn i dessa frågor.

– Vi ser det som en viktig uppgift att tillsammans med Stockholms Hamnar arbeta för ett renare hav. Östersjön är vårt gemensamma ansvar och för att åstadkomma förändring och utveckling krävs samarbete, säger Christian Ramberg, VD Åbo Hamn.

– Samarbetet mellan våra två hamnar har stor betydelse för hela Östersjön, inte minst för miljön. Från Stockholms sida vill vi se ett närmare internationellt samarbete och i Östersjöregionen finns stora utvecklingsmöjligheter som vi kan ta tillvara ännu bättre, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M), som välkomnar samarbetet.

Miljööverenskommelsen omfattar konkreta insatser på tre områden:

• Liquified Natural Gas (LNG) som fartygsbränsle

Tillsammans stödja möjligheter för att bunkring med LNG ska kunna bli möjligt.

• Elanslutning av fartyg

Tillsammans utreda möjligheten att elansluta ytterligare fartyg i linjetrafik.

• Mottagning av svart- och gråvatten

Fortsätta arbetet att reducera utsläppen av avloppsvatten till Östersjön.

Stockholms Hamnar har sedan 2009 ett motsvarande samarbete med hamnen i Helsingfors.

Natten mellan lördagen den 1:a oktober och söndagen den 2:a oktober förliste en motorbåt med två personer ombord i den norska skärgården. I området rådde kraftig dimma och båten sjönk på under 1 minut. Tack vare räddningsvästar och en Trakker från Trackntrace kunden männen som simmat till en holme hittas inom 30 minuter.

Trakkern rapporterade in positionen på männen både ombord på båten och på holmen som de lyckats simma till. Båda männen fördes vidare med ambulans till Tønsberg kraftigt nedkylda men vid liv.

För ytterligare information om själva insatsen läs mer på http://www.sb.no/nyheter/rune-52-takker-svoger-og-gps-for-livet-1.6533115

Mitt i lågkonjunkturen gör engelska Princess Yachts en storsatsning på Tullett Prebon London International Boat Show (Londons båtmässa), som hålls 6 – 15 januari 2012. På plats finns bland annat 32 M, som är en av den engelska lyxbåtsbyggarens största modeller. Princess har även en efterlängtad världspremiär för nya V39.

För bara ett par dagar sedan kom beskedet att en av världens största fritidsåtsproducenter – franska Beneteau – drar sig ur Londons båtmässa 2012. Detta trots att Beneteau är ett av de varv som faktiskt har klarat sig bäst det senaste året.

Princess Yachts International satsar dock på att göra en riktigt fin mässa på hemmaplan. De engelska varven är alltid noga med att visa upp sig i all sin glans och lite till på båtmässorna i Southampton och London.

Det Plymouthbaserade företaget lanserar en mindre båt än vad de hittilsl har visat och även större båtar, som 32 M.

Höjdpunkten på mässan är Princess V39, som får världspremiär och därmed markerar att Princess är tillbaka i segmentet under 40 fot.

V39 har en unik skrovdesign och är försedd med två stycken Volvo Penta D6-330 dieselmotorer. Interiören sägs vara rymlig för storleksklassen och alla detaljer är gjorda i väl utvalda material.

Priset för den nya V39 startar på £235,000 (ex moms).

Även Princess V57 gör internationell debut på Londonmässan. Vi återkommer med mer information om den båten.

Havet 2011 är här! Rapporten som ger den mest aktuella beskrivningen av miljösituationen i våra svenska havsområden. Här är några smakprov ur innehållet: Det höga fisketrycket har drabbat kustfiskbestånden mycket hårt och i vissa fall har lokala populationer utrotats. I Östersjön är bestånden av vildlax och strömming svaga, medan torsken till viss del har återhämtat sig. Fisket behöver minska för att fiskbestånden ska ha en chans att åter växa till uthålligt säkra nivåer. En ny gemensam fiskeripolitik, EU:s marina direktiv och vattendirektiv är tillsammans med HELCOM:s aktionsplan för Östersjön viktiga redskap i detta arbete.

Såväl överfiske som övergödning bidrar till en försämrad biologisk mångfald i en stor andel av havsområdena. Övergödningen är främst ett problem i Egentliga Östersjöns och Västerhavets kustområden. Åtgärder för att minska lokala utsläpp och läckage av näringsämnen från land till hav, är därför fortsatt viktiga.

Det finns fortfarande stora områden med syrefria bottnar i Egentliga Östersjön. Orsakerna är både ett minskat inflöde av syrerikt vatten från Västerhavet och en långvarig näringsbelastning. Eftersom det tar lång tid för vattnet i Östersjön att bytas ut, behövs ett långsiktigt arbete för att åstadkomma förbättringar genom ökad rening. I vissa kustområden, såsom i Stockholms innerskärgård, har man sett tydliga förbättringar till följd av vidtagna reningsåtgärder.

De flesta miljögifterna minskar i havet. Som en följd av det fortsätter sälpopulationerna att öka och havsörnarna närmar sig nivåerna från 1950-talet. För dioxiner, impregnerings- och flamskyddsmedel är nivåerna däremot fortfarande höga, främst i Östersjön. Trots att åtgärder mot båtbottenfärger har lett till minskade halter av TBT på Västkusten, är halterna fortfarande för höga i vissa områden.

I slutet av förra veckan byggdes Greenline 33 nummer 200. Egentligen har över 220 enheter byggts av denna miljövänliga båt, som kan köras med enbart elmotor som framdriftsmedel. Det stora användningsområdet är dock som elhybrid med el i kombination en dieselmotor.

Greenline 33 Hybrid presenterades främst som en hybridbåt. Den utsågs till vinnare i motorbåtsklassen för MiljöBästa Båt 2010 av SBU:s Miljökommitté och fick en rad andra utmärkelser i Europa och USA under 2010.

Föraren väljer mellan diesel- och eldrift med ett reglage på instrumentpanelen. Med hybridmotor (diesel och el) kan man köra cirka 20 Nm i 4–5 knop på en batteriladdning. Därefter kan man ladda via landström – det tar cirka ett halvt dygn – eller med båtens inbyggda solceller (samma tid). Föraren kan också slå på dieselmotorn, som är försedd med en kraftfull generator som laddar upp batteribanken allra snabbast, på cirka tre timmar.

När elen tar slut eller laddningen blir för svag ställer man om den och kan köra några timmar med dieseldrift och laddar samtidigt.

För den som vill snålköra ordentligt är räckvidden, enligt tillverkaren, hela 820 Nm vid 4,1 knops fart med den större dieselmotorn. Skillnaden i bränsleförbrukning vid gaspådrag märks tydligt: vid 13,8 knop är räckvidden 213 Nm.

Med tyst batteridrift och 2,4 knop är räckvidden 37 Nm, men även här påverkar effektuttaget direkt. Räckvidden sjunker till 9,2 Nm vid 5,9 knop och batteridrift.

För den som vill köra med nollutsläpp finns det en inbyggd lösning. Båten kan förses med solceller på kabintaket. Dessa ger tillräckligt med laddning för att båten ska kunna köras i tre knop med enbart solcellerna som energikälla.

Tekniska fakta
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djupgående: 0,65 m
Deplacement: 4 500 kg (torr)
Diesel: 400 liter
Vatten: 300 liter
Kojer: 5
CE-kategori: B
Maxfart el: 6 knop
Maxfart diesel: 10/15 knop beroende på motor
Batteribank: 240 Ah/48V (lättviktsbatterier)
Laddare: 3 kW
Pris: 1 090 000 Mkr utan hybrid, 1 390 000 Mkr med

Info: www.bavariasverige.se

Johnie Berntsson team är på plats i Kuala Terengganu, Malaysia för finalen av World Match Racing Tour. Inför finalseglingarna ligger teamet på sjunde plats och de har goda förhoppningar om att kunna klättra ytterligare några platser på den totala touren.

– De tre första teamen har dragit ifrån lite men därefter är det oerhört jämnt och bara några poäng skiljer mellan fjärde och nionde plats. Seglar vi bra under Monsoon Cup så har vi goda chanser att avancera till fjärde plats och med lite flyt kan vi faktiskt ta oss hela vägen upp på pallen, säger lagets trimmer Nils Bjerkås.

Med i teamet denna gång är Johnie Berntsson, Olof Lundgren, Nils Bjerkås, Magnus Lundberg och Anders Dahlsjö.

Teamet anlände till Kuala Terengganu i lördags och kommer därmed ha fått ihop tre dagars viktig träning på plats innan tävlingen drar igång på onsdag. Teamet är därmed väl förberett för att kunna ta tidiga segrar i den inledande round robin där alla lag möter varandra och de åtta första går vidare till kvartsfinal.

Introduktion till Monsoon Cup av Teamets fördäckare, Anders Dahlsjö

Deltagande lag:
Ian Williams (Team GAC Pindar)
Francesco Bruni (Bruni Racing)
Torvar Mirsky (The Wave Muscat)
Peter Gilmour (YANMAR Racing)
Björn Hansen (Mekonomen Sailing)
Damien Iehl (French M. R. Team)
Johnie Berntsson (Berntsson Sailing Team)
Jesper Radich (Adrian Lee & Partners)
Mathieu Richard (French M. R. Team)
Phil Robertson (WAKA Racing Team)
William Tiller (Full Metal Jacket Racing)
Jeremy Koo (Abdullah Chan / KRT )

Info: http://www.berntssonsailingteam.se/